Vilken roll spelar egentligen hyresrätten för arbetsmarknaden och för den reala och finansiella ekonomin? Skriv
Publicerad: 2009-10-17 07:10, Uppdaterad: 2011-11-02 17:11
När staten väljer att finansiera livsåskådningsorganisationer bör staten självklart tillämpa likvärdighetsprincipen. Den innebär alla medborgares rätt till likvärdig behandling av staten. I detta fall betyder det att alla livsåskådningsorganisationer som uppfyller grundläggande krav på medlemsantal, verksamhet och organisation skall ha rätt till del av statens budget för denna verksamhet.
Christer Sturmark är förbundsordförande i Humanisterna
Den svenska staten delar årligen ut ca 50 miljoner kronor i statsbidrag till olika livsåskådningsorganisationer. Under 2008 fick till exempel Pingströrelsen 6,5 miljoner kronor, Evangeliska frikyrkan 2,5 miljoner och Romersk-katolska kyrkan 4,5 miljoner. Sveriges muslimska förbund fick tillsammans med andra muslimska församlingar cirka 5 miljoner kronor. Bland bidragsmottagarna finns också judiska och buddhistiska församlingar.
En förutsättning för statsbidrag är att organisationen "bidrar till att upprätthålla och stärka de grundläggande värderingar som samhället vilar på, är stabilt och har egen livskraft." Det finns skäl att ifrågasätta om nuvarande bidragsmottagare till alla delar verkligen uppfyller kravet på att stärka samhällets grundläggande värderingar, där det bland annat ingår att verka för jämställdhet och motverka diskriminering med avseende på till exempel sexuell läggning. Detta problem påtalas också i den kritiska rapporten "Samfunden och bidragen" från 2006[1].
När staten väljer att finansiera livsåskådningsorganisationer bör staten självklart tillämpa likvärdighetsprincipen. Den innebär alla medborgares rätt till likvärdig behandling av staten. I detta fall betyder det att alla livsåskådningsorganisationer som uppfyller grundläggande krav på medlemsantal, verksamhet och organisation skall ha rätt till del av statens budget för denna verksamhet.
Likvärdighetsprincipen tillämpas dock inte idag. En sekulär livsåskådning diskrimineras utan sakliga skäl, trots att den delas av en majoritet av Sveriges befolkning. I december 2006 beslöt regeringen att den största livsåskådningsorganisation som företräder en sekulär livsåskådning i Sverige, förbundet Humanisterna med idag närmare 6000 medlemmar, inte skall vara berättigat till bidrag.
Det är inte värdigt en sekulär stat. Antingen bör nuvarande lagstiftning omtolkas, eller så bör den anpassas till det moderna Sveriges livsåskådningsprofil.
I Norge är ordningen en annan. Där utgår statsbidrag till de norska Humanisterna (Human-Etisk Forbund) på samma villkor som för andra norska livsåskådningssamfund. Samma sak gäller till exempel i Belgien och Holland.
Humanisterna företräder den sekulära humanismen, en livsåskådning utan inslag av gudstro. Humanisterna betonar i stället människans egna moraliska ansvar, mänskliga rättigheter, jämställdhet, ickediskriminering och förnuftets förmåga att söka kunskap och skapa en bättre värld. Humanismen som livsåskådning har sina rötter i den filosofiska upplysningstraditionen och uppfattar det som händer i världen som orsakade av naturliga händelser eller mänskliga handlingar och val. Det bör noteras att bidrag från staten till livsåskådningssamfund inte förutsätter en gudstro. Buddhisterna är idag bidragsberättigade, men har ingen gudstro.
I likhet med de religiösa organisationerna har Humanisterna en utåtriktad verksamhet. För den växande skara svenskar som inte tillhör någon religiös församling tillhandahåller Humanisterna officianter vid begravningar, borgerliga vigslar och sekulära barnvälkomnanden. Som alternativ till kyrkans konfirmationsläger arrangeras sekulära sommarläger för ungdomar där de får diskutera existentiella frågor, etik och mänskliga rättigheter.
Humanisterna erbjuder också kursverksamhet, social samvaro, filosofisk kontemplation och själslig utveckling för dem som önskar. Som organisation betjänar Humanisterna medborgare med sekulär livsåskådning på ett ur statens synvinkel motsvarande sätt som andra livsåskådningssamfund.
Förbundet Humanisterna är ett av Sveriges snabbast växande livsåskådningsförbund med lokalföreningar över hela landet. Humanisterna har hittills i år haft en medlemstillväxt på över 25 %. Idag finns också ett aktivt ungdomsförbund, Unga Humanister, med verksamhet runt om i landet.
Statsbidrag till livsåskådningssamfund kräver som nämnts ingen gudstro. På vilka grunder väljer i så fall den svenska regeringen att diskriminera den sekulära livsåskådning som omfattar så många svenskar?
I en skriftlig fråga från handelsminister Ewa Björling (då riksdagsledamot) till kulturminister Lena Adelsohn Liljeroth undrar Björling om kulturministern avser att se över reglerna så att likvärdighetsprincipen tillämpas. Ministern svarar:
"Ewa Björling gör jämförelsen med Sveriges Buddhistiska samarbetsråd, som beviljats rätt till statligt stöd, och menar att buddhistisk livsåskådning inte bygger på någon gudstro. Skillnaderna är dock markanta, dels betraktas buddhismen som en av de stora världsreligionerna med ca 500 miljoner anhängare runt om i världen, dels innehåller buddhismen en transcendental dimension, något som Förbundet Humanisterna tar avstånd ifrån."
I detta stycke klarläggs tre faktafel:
1 Den svenska lagstiftningen för statsbidrag bygger på antalet medlemmar i den svenska organisationen, inte på en bedömning av den internationella livsåskådningsfördelningen. Humanisterna har många gånger fler medlemmar än Sveriges Buddhistiska samarbetsråd.
2 Humanisterna representerar människor med sekulär livssyn, till exempel ateister, agnostiker eller de som ser gudsfrågan som irrelevant eller meningslös. Det innebär ca 750 miljoner människor i världen, betydligt fler än Buddhisterna[2]. Så även om det internationella läget vore relevant, så äger argumentet ingen tillämplighet.
3 Humanisternas tar inte avstånd från en transcendental dimension. Gränsöverskridande upplevelser förutsätter inte gudstro. Också inför naturens skönhet eller som lyssnare till musik kan man uppleva en sådan dimension.
De missuppfattningar om faktiska omständigheter som framträder i kulturdepartementets svar från 2006 får inte tillåtas ha sådana allvarliga och diskriminerande konsekvenser som det har idag. Humanismen engagerar idag betydligt fler personer än då regeringen fattade sitt beslut. Det rimliga är att regeringen korrigerar sin uppfattning i ljuset av de nya kunskaper och förutsättningar som nu är aktuella.
Att tala om vikten av tolerans mot olika livsåskådningar, och samtidigt så tydligt diskriminera den upplysningsfilosofiska och sekulära humanismen är inte värdigt en sekulär stat.
1 Sören Ekström, Göran Gunner, Kjell Åke Modéer, Thorleif Pettersson, Annette Tegnemo (Proprius 2006).
2 Se tex Dennett 2008
[...] föreningsbidragslänk: Därför bör Humanisterna få statsbidrag – Artikel av Christer Sturmark – Newsmill av Ingvar Thun kl 13:05 Kommentera [...]




Meteorolog: Onormala störningar i det globala vädret bakom rekordisen


Skandalöst att Astra Zeneca avvecklar i Lund

Kaos när Vägverket ignorerar vinterns naturlagar

Vetenskap och Folkbildning (VoF) skadar svensk forskning

Jag tvingades flytta eftersom min familj är muslimsk


Bluffersättning till SL's resenärer

Antirasisterna duckar för trakasserierna mot Södertäljes muslimer

Statens svek mot PKU-patienter en skam för Sverige


Snökaoset är kapitalismens fel


Tala ur skägget och debattera hederligt om Humanisterna, Didrik Søderlind!

Grundproblemet är att snöröjning inte är lönsamt för privata aktörer

Hökmark försöker dölja arbetslösheten och budgetunderskottet


Sahlin sprider osanningar i världen om de svenska statsfinanserna

Många märkliga påståenden om parapsykologi

Affärsintressen och konservatism bakom internationell skeptikerrörelse

Mona Sahlin borde hålla på Sverige

Byggherrarna välkomnar debatten om fler hyresrätter

KD-riksdagsman: Håll huvudet kallt och var inte rädd för istiden



Professor i färdsäkerhet: Trafikverket kör i diket

Världens allvarligaste råvarubrist?

Privata vårdcentraler får högst betyg i unik undersökning

Giertz och Sassersson är 2000-talets ormolje-försäljare.


Jag håller med Sturmark och känner inte igen mig i Sassersons citat


Peter Weiderud en del av problemet, inte Sabuni

Sabunis kartläggning legitimerar islamofobi

Därför stärker jag äganderätten


Alliansens taktiker når vägs ände

Dags för Föreningen Vetenskap och Folkbildning att utse sig själva till decenniets förvillare

Därför tillåter inte svensk lag vissa delar av islamsk arvsrätt

Ökad handel med Iran leder inte till demokrati

Försök inte rädda SAS, det går nämligen inte

Nationalekonom: Klart folket ska äga SAS!

Röda Korsmedlem – ta chansen och marknadsanpassa Röda Korsets ersättningspolitik!

Invandringsdebatten i Kanada kan hjälpa Sverige

Rysssland måste ansvara och betala för saneringen

Regeringen Persson bröt mot folkrätten genom att mörka dumpningarna

Politiska skäl till att ryska dumpningarna tystades ner

Produktiviteten i byggsektorn skapas inte av lönekonkurrens

Vill VoF verkligen störta demokratin?

Borgligheten kapitulerar för radikalfeminismen

"Oförlåtligt att lämna ut minderåriga barn"


Lämna mina barn utanför din vendetta, Ebba!

Högre effektivitet i byggsektorn gynnar miljön och unga


Sankt Göran som Riddaren av den sorgliga skepnaden

Kvinnor behöver lära sig nätverka och inte kvoteras in

Så vill moderaterna göra samhället jämställt


Mycket tveksamt om M kan uppnå jämställdhet i näringslivet


Vi vänder oss bestämt mot moderaternas kvoteringsplaner

Politiskt problem att Filippas väska är billigare än Sahlins


Väskdebatten visar att vi har fel politikerkår


Reinfeldts klocka 13 gånger dyrare än Sahlins väska

Mona Sahlins väska är ett hot mot socialdemokratin

Snabba cash lockar våra förortsungar

Varför gjorde Ni inget för pensionärerna under de 12 år ni satt vid makten?



Jag såg den verklige JW gå under av drogerna


Så fortsätter Stureplan att generera snabba cash

Politikerna – i lobbyisternas våld(?)

Rabih Jaber är början till en ny era i musikbranschen

Klimatskeptikernas läsförmåga har fryst inne

Växthuseffekten en gammal upptäckt

Docent: Visst visar kylan att forskarna ljuger

Därför ingår vi i Rednex partnerskap med Pirate Bay

Köldknäppar kommer och går men klimatet består

En kall vinterdag är ingen tröst

Kylan har stigit klimatskeptikerna åt huvudet


Köldrekordet bevisar att klimathotet är en bluff

Är missledda politiker i klimatfrågan, en fara för världens människor?



Etnisk mångfald - ett hot mot det sociala kapitalet?

Var finns energin för att smälta landisar?

Konspirationerna bakom JFKs och RFKs mord

Svenskarnas tradition med Kalle Anka på julafton är bisarr



Genuspedagog: Våldskulturen kring de små pojkarna måste bekämpas

Climategate: Ansvariga skyller på upphovsrätt för att undvika offentlighetsprincip

Låt inte genusproffsen välja leksaker!

Leksaker har inget med saken att göra

Global uppvärmning - vad skall vi göra om de gröna trots allt har rätt?

Äntligen en riktig krigspresident!

Gör inte skillnad på sak och sak

Bra att Ericsson drar ner och effektiviserar sin verksamhet

Sahlins ledarproblem beror mer på partiet än på henne

Svt:s propagandakampanj mot muslimer

När ska du gå i ide Gubb Jan Stigson?

Gör fackföreningarna nytta när de ökar lönerna på vinsternas bekostnad?

Saklig debatt om islam är inte rasism

Riksdagen stoppar en Lex Gulli mot läkemedelsvanvård

Vinstdrivande företag i vården - en vinst för jämställdheten

Betygsmotståndare har främjat orättvisorna

FN:s klimatpanel IPCC är ett politiskt organ

De nyckfulla betygen måste bekämpas


Tre små råd till dig, Ali Esbati!

Dags att könskvotera Stora Journalistpriset?

Hur tänkte juryn när den delade ut Stora Journalistpriset?

Så hamnade lögnen i Quicks resningsansökan

Företagsintressen försvagade åklagarna i Trustorhärvan

Grattis Kinga - men Newsmill skulle ha vunnit

"Newsmill är Årets Fördummare"

Västvärlden bör ge Iran en plats vid bordet

Genom Twitter har journalistiken hittat en ny telefon - fast bättre

Vi är missnöjda med medias rapportering av Climategate

Självklart ska Kinga Sandén och Sydsvenskan ha Stora Journalistpriset

Myndigheterna och Ströbergfallet - "ett gäng fuskare"

Offentligt driven vård får historiskt höga betyg av patienterna

Vi på riksrevisionen bör även granska välfärdsföretag

Uppseendeväckande att DN svänger om Afghanistan

Vi sviker våra soldater i Afghanistan

SVT sände propagandafilm om Obama


Afghanistankommittén: Wolodarski har rätt om kriget



Omvard.se ger regeringen hemläxa

Så blev jag lurad av SVT Debatt

Tysta el- och hybridbilar ny fara för gående och cyklister


Kalla Fakta: en verklighetsförvrängare eller en mullvad i mainstreamkroppen?




Så kan Sverige förena demokrati och islam

Är pensionärens plånbok fetare än löntagarens?


I en tid av universellt bedrägeri är yppandet av sanningen en revolutionär handling.

Komplexa fenomen bakom sladdolyckor

Fakta kring 9/11 media inte vågar röra

Kalla Fakta och Sanningsrörelsen

Den officiella 11 septemberversionen är också en konspirationsteori

Är det ett gentilt eller ett reptilt erbjudande?

Farligt att ifrågasätta de yngre utan att ge svar.

Konspirationsteorierna de maktlösas vapen mot en arrogant överhet

Medias lögner och vad sanningsrörelsen egentligen är

Politikers folkförakt - SD:s stora lycka

Piratpartiet inte i fas med sina sympatisörer

Rösträtt fick vi men inte vara med i frimurarklubben



Vad hände när Göran Hägglund osäkrade sin browning?

Sverigedemokraternas hycklande religionskritik

Läckberg felanalyserar den minskande efterfrågan på böcker

Lyssna noga när nio miljoner hostar



Sollefteå - de arbetslösa paradis!

Kristdemokraternas triangulering är omoralisk

Verklighetens folk stöder de vettiga förbuden




Vägen till frihet går genom arbetarrörelsen

Erkänn Goldstonerapporten om krigsförbrytelser i Gaza

Barnperspektivet ska gälla även tonåringar


Kd: Bra med föräldraledighet med tonåringar

Min berättelse om vad som hände på Sergels torg 20/9

Är du en vanlig människa Hägglund?

Göran Hägglund har lyckats sno Monas vanlighet


Det var vi islamister som trakasserades och blev misshandlade

Kvalitetsregister och styrningen av de professionella

Ingen tillfredställer mig bättre än min Balenciaga-väska

Bönder fångas bäst med sakliga argument

Söderqvist mörkar kvinnornas lyxbegär

Stoppa Muhamed Omars islamistiska maffiametoder

Lysenkoism i den socialistiska sjukvården


Vi tidskriftsredaktörer måste sluta klaga och göra bättre tidningar på nätet istället

Tempot måste öka i förnyelsen av vården visar ny Europeisk studie

Jag håller med dig, Ylva Johansson!

Är inte verkligheten gemensam?

Chans för (S:t) Göran Hägglund att bekänna färg?

Göran Hägglunds kluvna budskap

Därför ger Anders Borgs livsstil mer status än Anna Ankas

Göran Hägglund vs kulturvänstern

Bibliotikariernas poppighet hotar vår kulturskatt

Dåliga vårdgivare ska förlora rätten att ge vård



Borgerligt kulturalternativ ingenting för finsmakare

S har tagit ett stort steg i vårdfrågan men har en bit kvar

Dags för svenska kyrkan att bli kristen

Sveriges framtid baseras inte på massinvandring

Vilken elit talar du om, Hägglund?

Människors lika värde gäller även invandrare och homosexuella

Göran Hägglund är Sveriges Pia Kjaersgaard

Lågt förtroende för finansiella institutioner


Törnqvist försvarar en ideologi som går emot de värden hon själv försöker värna

Västerlandet värt att kämpa för

Ekeroth använder islamistens retorik

Hur lyckas vi med integreringen av våra invandrare?



Sverigedemokraternas islamofobi bottnar i den starkes rätt över den svage

Vad gör vi när bilarna brinner?


Fel att likställa islam med kristendom och andra religioner

Nina Rehnqvist borde välja mellan SBU och Svenskt Näringsliv

Ann Louise Trulsson (m) svarar SD: Därför har ni fel om islam

Har Stockholms stad någon språkpolitik egentligen?



Människors ansvarstagande för den egna hälsan styr kvaliteten på sjukvården

Tro på individen istället för att hitta syndabockar

Om Sverigedemokraternas islamofobi och det svenska prästerskapets monumentala naivitet

Politikerna saknar tillräckligt intresse för vårdens resultat

Sverigedemokraternas islamofobi är mer än okunskap och rädsla

Så avgör vi på landstinget vad som är bra vård

Tillgänglighet får inte bli en religion

Endast om patienterna får bestämma blir vården bra
Därför har patienten rätt att veta vilken vård som är bra

Förlegad klasskampsretorik kan inte förklara något som bottnar i mångkulturella problem

Det är dags att avskaffa ransoneringen av den svenska sjukvården

Filippa Reinfeldt säger en sak men gör en annan

Kvalitetsmätningar en teater som bryter ner samarbetet i vården


Den allra bästa kunskapen ger den allra bästa vården

Reinfeldt: Svensk sjukvård är ett lotteri

Polisens fel att Göteborg och Uppsala brinner

Klimatet räddas bara med kunskapsöverföring

Bränderna kräver krisplan för de unga

Bevis för en Intelligent Skapare och hur Han vill att mänskligheten ska leva

Svenska (fria?) Kyrkan går till val


FRA-lagen tar piratpartiet in i riksdagen

Vi behöver fler kåta kvinnor i offentligheten


Rätt att skattebetalarna finansierar våra porrfilmer

Fler kvinnor borde göra porrfilm

Porren är mitt vapen mot gud och kapitalismen


Självklart kan det vara feministiskt med porr!

Mitt första möte med en ljuv hora

Gör din personliga integritet till en valfråga

Föräldrar behöver bli vuxna utan navelsträng till staten

Ohlys skuldbeläggande av män hjälper inte kvinnorna

Våga se strukturerna bakom morden på flickor

Vanliga människor bidrar till ”den systemkritiska kulturen”

Vi kristdemorater värnar om vårt svenska kulturarv

S-ledningen bör ta avstånd från antidemokraterna på AB

Sorgen - vårt sista helgade rum

SAS-flygvärdinna: Priset på biljetten är mer än siffrorna i kronor

Dags för staten att ge upp SAS

Elitisten Linderborg föraktar det riktiga folket

Okunnigt att jämföra Hägglund med Hitler, Linderborg!

Madeleine har förankrat monarkin hos ungdomarna

Guillou borde erkänna att han hade fel om Quick

Socialstyrelsen bör ge riktlinjer om regler för tonåringar

Marklunds fel att debatten om kvinnomisshandel har marginaliserats

Kvinnans list övergår mannens förstånd

Anledningen till att jag spelade psykiskt sjuk

Märkligt att de intellektuella underskattar religionens makt


Så kom jag fram till att Gud inte finns




Så avslöjade jag klimatbluffen


Innan jag blev blogg-proffs skulle jag gå i kloster

Fighters and Lovers stödjer massavrättningar av civila

Jag hade aldrig ställt upp om jag vetat att Alf ville till Bryssel

Vi stödjer orättvist terrorstämplade grupper

Nya Kristdemokraterna är gamla Ny demokrati

Så byggde jag ett imperium på nätet


Ijtihad eller inget tvång i religionen

Därför grälade jag med Turkiets mest kände konstnär

Kravallerna i Göteborg och attackerna mot USA påverkade mig djupt

Islamisterna är en självklar del av det svenska samhället

Nämndemännadomare är ovärdiga en rättsstat

The Sixties in London - jag var där!

Att tysta Mohamed Omar skapar grogrund för ett islamistiskt parti


Därför synar inte medierna Mohamed Omars bluff

Du ska inte tro det blir sommar

Säg ja till logik, intellekt och frihet - säg ja till cannabismediciner

Varför min kristna tro leder till vänster

Migrationsverket gav mig sparken för att jag anser att Israel har rätt att existera


Att göra sig till tolk för vanligt folk

Behöver det vanliga försvaras?

Göran Hägglund är ingen rebell

Därför är Göran Hägglund en rebell

Det är hög tid för ett finansmarknadsmatriarkat

Kvotering är en form av systematisk diskriminering


Varning för Borgströms övertro på kvinnorna

Forex bank vägrar lån till personer som inte talar svenska

Riktiga stockholmare är inflyttade

För USA är Israel alltid viktigare än palestinierna

Etablissemanget hyllar Fredrik Reinfeldt.

Fattigbloggens kritiker gjorde den till en succé
Dagens sommarskribent Maria Marteleur: Böckerna ger mig en riktning i livet

Dagens sommarskribent Negar Josephi: Irans kvinnor har bara sina bojor att förlora

Dagens sommarskribent Annika Dahlqvist: Det är inte fettets fel, dumbom
Dagens sommarskribent Ramona Fransson: Gräddglass och familjehemligheter

Dagens sommarskribent Ingrid Kampås: Jag får mina idéer från ovan

Budgivningen på pensionärerna har återupptagits

Dagens sommarskribent Eric Schüldt: så mötte jag Gud och lärde mig baka

Dagens sommarskribent Victor Marx: Det krävs civil olydnad för att förändra Stockholm

Dagens sommarskribent Charlotta von Zweigbergk: livet med min dubbeldiagnos
Fördomar mot oss muslimer fungerar som självuppfyllande profetior

Jag är uppväxt på fysik, rymdforskning och science fiction

Maria Hasselgren, katolska kyrkan - jag rekommenderar alla att gå i kloster

Ny undersökning visar att Reinfeldt har större förtroende i klimatfrågan

David Eberhard: Jag - en maktmänniska?

Dagens sommarskribent: Marie Plosjö - rätten till min kropp

Dagens sommarskribent: Martin Schori - mitt liv som professionell smutskastare

Dagens sommarskribent: Unni Drougge - därför är jag fildelare i själ och hjärta
Ett hot mot demokratin - vad är svaret? - ett nytt parti?

Dagens sommarskribent: Jessica Zandén - cipramil hade kanske räddat min mormor
The International Refugee Day 2009 & Uppehållstillstånd i Guds Namn
Det iranska folket fångat mellan ayatollor och amerikanska maktstrateger

Är poliser de mest lämpade att utreda ekonomisk brottslighet?
Dags för en demokratiskt graderad rösträtt

Dagens sommarskribent: Mohamed Omar - min beundran för Khomeini

Med en utomjordings ögon på sakernas tillstånd

Räknesnurror roterar snabbast i snålblåst

Det behövs en bred borgerlig uppslutning i Las-frågan
Svenska staten, sluta vara svag! Gör barnets rätt till lag!

Stockholmsprogrammet - ännu en integritetskränkare
Det politiska samtalet om (s)kolan

Kvarteret Negern bevisar att namnet inte är rasistiskt


Kritiken mot mig och VA är falsk och okunnig

Sponsrad journalistik håller på att slå ut mediernas trovärdighet


Piratslynglarna fick mig att hitta tillbaka till passionen

Moderaterna och kristdemokraterna sviker oss konservativa i Europa


Marknaden bättre för miljön än FN


Konstgjord konflikt mellan s & m döljer den stora frågan

Vi behöver en mer mänsklig och godhjärtad journalistik
Ingen skillnad om barn växer upp med homo- eller heteroföräldrar

Qvibergs inställning till euron osolidarisk och dålig för svenska företag

Alliansen bör vara en vakthund mot EU-centralism

Valskolkare lika demokratiska som de som röstar

Jag röstar på det parti som säger nej till euron

Därför stödjer vi nu homoföräldrar

Mediakonsumenters roll ofrånkomlig

Aftonbladets kulturredaktörer manipulerade recension för att svärta ned Axess

USA har tröttnat på klimattramset - vi svenskar också

Ny forskning visar att växthuseffekten redan har inträffat

Bärsärkagång på den kommunala skolan

Bärsärkagång på den kommunala skolan

Dags att reformera friskolereformen

Avknoppning och friskolereform är två olika saker

Därför kan Obama tvingas anfalla Iran

Scocco och Alfredsson vilseleder i klimatfrågan

USA är ett större globalt hot än Nordkorea

Mot ett skifte i kärnvapnens terrorbalans?

Privatiseringar måste ske på rätt sätt

Elevernas behov är viktigare än marknadens

Tibble Gymnasium bara en av många verksamheter som reats ut

Klimatdebatten och Lars Berns förlorade heder

Vår nya energipolitik ger nya industrijobb

Regeringens klimatpolitik bygger på felaktiga kalkyler

Vindkraften - det är du som blir blåst

Kolkraften en svart fläck på Sveriges klimatsamvete

Att röka är precis lika ofarligt som att släppa ut koldioxid, eller?


Brist på vetenskap orsakar hysteri

USA håller redan på att gå om Europa i miljöarbetet

Hysterisk jakt på oss som säger negerboll

Tystnaden kring LAS är oansvarig och drabbar ungdomar
Irans demokrati kvävdes in sin linda

Ledamot i trafikutskottet: SAS har inte en chans

SAS-andan gör mitt flygbolag fullständigt unikt

Det är dags att grundlagen får en starkare ställning i svensk lagstiftning

Därför klarar inte Norden samarbete på hög nivå


Asiatiska smogmolnet dämpar globala uppvärmningen dramatiskt

Riktat stöd till ensamföräldrar hjälper Sverige på fötter!

Dags att göra upp med konsumismen

Reinfeldt är en konsumtionsnationalist

Konsumtionsmotståndare - ni fick ju som ni ville

Därför ville jag träffa Anders Eklund
Newsmill är det första sociala mediet i Sverige som spinner kring nyheter och debatt. Vi publicerar varje dag olika personer med exklusiv kunskap om dagens viktiga händelser. Om du har egna erfarenheter av de frågor vi tar upp kan du omedelbart medverka i debatten. Du kan kommentera och skriva egna inlägg som publiceras på hög nivå eller medverka genom din blogg.
Läs mer om Newsmill
Millningen är ett sätt att kommentera med känslor. Du väljer ett ord eller ett namn som du vill mäta i opinionen och läsarna kommenterar genom att välja en av fyra känslolägen som representeras av fyra färger. Rött är arg, blått är glad, grön nyfiken och gult är uttråkad. Resultatet visas direkt och rubriken på artikeln färgas med den färg som de flesta väljer.




65 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.
Haha, det var påpassligt. Logiken förefaller oantastslig. Jag vill OCKSÅ ha statsbidrag, om rätt ska vara rätt. :o)
.
http://kraxpelax-bhagavadgita.blogspot.com/
.
Det rätta är nog att dra in alla statsbidrag överhuvudtaget. Livsåskådningar som inte klarar sig utan skattepengar är det föga bevänt med. De troende kan hosta upp stålarna själva, om de nu är så himla Troende. Det är nog lite si och så med det i allmänhet, när det kommer till kritan.
.
Instämmer med Peter Ingestad. Varför ska mina skattepengar gå till religiösa dårar? Dra in statsbidragen och låt dem klara sig själva istället.
OM vi nu ska dela ut statsbidrag till religiösa samfund så måste dock naturligtvis även Humanisterna erhålla det. Allt annat är ren diskriminering, dessutom på religiösa grunder. Humanismen är ju trots allt det som stämmer bäst med "i samhället rådande värderingar".
Men, det är väl som vanligt. Man kan bara vara diskriminerad om man är religiös, mörkhyad eller feminist.
Det är väl bäst att turas om ? Nu har häxbrännare ooch burkaförespråkare fått pengar ur den statliga syltburken i decennier. Nu borde de få klara sej utan och Humanisterna få bidrag.
En förutsättning för statsbidrag är att organisationen "bidrar till att upprätthålla och stärka de grundläggande värderingar som samhället vilar på, är stabilt och har egen livskraft."
Sturmark, du har en lång väg att gå...
Humanisterna har ca. 4200 medlemmar, då är det pinsamt att ni faktiskt säger att ni företräder "en majoritet av Sveriges befolkning."
Må vara att många inte är aktiva osv. men ni har på intet sätt fog för det ni säger, rent vetenskapligt och statistiskt som ni gärna hänvisar till. Förstår kritiken av bidraget i sig, men att Humanisterna med sina 4200 medlemmar, trots att Ni hävdar att ni företräder en majoritet av befolkningen, är befängt!
Visst har Christer Sturmark rätt. Jag är själv ateist, men jag är inte med i Humanisterna, därför att jag vill ha rätt att tänka själv utan att behöva ta ansvar för ett helt samfunds åsikter. Men bortsett från det så har Christer Sturmark naturligtvis rätt. Antingen ska alla livsåskådningssamfund ha bidrag eller också ska ingen ha det. Om pingstvänner och islamister ska ha bidrag, så ska ta mig sjutton humanisterna ha det också!
#2 "religiösa dårar", tyvärr har det omdömet fog för sig. Mene mene tekel, ufarsin! "Human" betyder Mänsklig. Vad är "humanism"? Vad är "religion"? Ett delar sig i två. Det Allmänmänskligt Goda, som Humanisterna hävdar, är massivt uttryckt i religionerna, när de är som bäst, vilket såvitt jag förstår indikerar en verklig Gudomsgnista hos människan.Dränks i de religiösas hokuspokusvidskeperla och blinda auktoritetstro. Kommer tydligast till uttryck i kristendomen, där Guds människoblivande ned i det allra djupaste, kenosis, är själva huvudtemat. Jfr även enkelt bitande moralsanningar typ "den som är utan skuld skall kasta första stenen". Jag kan inte FÖRSTÅ hur människor bär sig ÅT för att missa en så uppenbar parallell. Samtidigt tjänar religionen som etnisk markör till maximalt stöd åt människornas genetiskt determinerade tribaliseringsinstinkt, vilken knappast har med Gud att göra. DET uttrycks glasklart i judendomen, vilken sålunda saknar all sanningshalt, vilket i sin tur är unikt bland världens stora religioner. Den sanne Guden, vilken jag själv tror på rent förnuftsmässigt, går utanpå alla inskränkta bekännelser. Synkretismen är det rätta.
Bort med detta stöd. Ett generellt föreningsstöd för många olika typer av föreningar borde vara modellen.
Det borde inte spela någon roll om det är en bridgeklubb, fotbollsklubb, religiös förening, filosofisk diskussionsklubb eller vad det nu är.
jag förstår oht inte varför man ska kunna få statligt bidrag för att organisera sig kring en livsåskådning/religion. i förlängningen innebär det att vissa åsikter blir subventionerade av staten, andra inte. uppenbart i fallet humanisterna.
när nu bidraget också förutsätter att man ska uppfylla vissa krav gällande åsikter och värderingar så är det väl mer logiskt att staten driver de frågorna direkt, trycker upp fåniga broschyrer, anordnar seminarier eller vad som.
Som medlem i Humanisterna så ser jag det givetvis som självklart att vi ska få bidrag när andra livsåskådningsorganisationer får det.
Humanismen må inte innehålla några gudar men det är likväl ett sätt att se på livet och universum precis som de religiösa livsåskådningarna.
Och kritiken om att Humanisterna inte skulle så för samhällets grundläggande värderingar är befängd. Humanisterna tror på demokrati och mänskliga rättigheter. Vad mer krävs?
#10 Andreas säger:
"Och kritiken om att Humanisterna inte skulle stå för samhällets grundläggande värderingar är befängd", men meningen fortsätter vilket du kanske förbisåg: "...stabilt och har egen livskraft."
Finns det stabilitet och livskraft i Humanisterna? Knappast!
Därför har Sturmark en lång väg att gå...
Sturmark,
Du säger att en majoritet av befolkningen har en sekulär livsåskådning. Ingenting du vet något om - vad som rör sig i djupet hos varje människa bör eller kan du inte vara en talesman för. Kanske du är ensam i din otro rentav eller..., men det bör ju eller kan någon annan inte veta eller rättare sagt bry sig om.
Kan förstå att du vill ha mera pengar eftersom den utflippade kampanjen för en tid sedan inte gav någon avkastning eller tillväxt trots de tolv kändisarnas generösa bidrag.
Vägen är lång, men lycka till!
Humanisterna har blivit lika fanatiska som andra religiösa grupper
så får en fanatisk grupp bidrag så ska väl alla fanatiska grupper få?
Förstår dock inte varför man ska få bidrag för att ha en livsåskådning?
Som skattebetalare blir jag jätteglad - speciellt är det till Humanisternas genomtänkta och väldigt lyckade reklamkampanjer i Stockholms tunnelbana som jag vill att delar av min inkomst ska gå. Heja Christer! Inga mer konkurser på det här sättet!
11 Imagine, 2009-10-17, 15:41
Såvitt jag vet så har förbundet ett par tusen medlemmar så vi verkar överleva.
Det kallar jag för stabilitet och livskraft.
Man kan ifrågasätta om livåskådningar ska få statsbidrag men så länge de religiösa samfunden får det så ska även Humanisterna ha det.
Eller anser du att man inte har någon livsåskådning om man inte tror på Gud?
Stoppa bidragshysterin!
Revolt mot byråkraterna!
All makt åt folket!
Sorry! Jag gillar Humanisterna men anser att folk varken skall ha biddrag för att "tro" eller "inte tro"!
Det verkar betydligt mera rakryggat och genomtänkt att verka för att ingen skall ha biddrag för att utöva religion än att tycka att "om de får skall vi också ha"!
Jag säger nej eftersom jag tycker att vi skall förpassa religion till privatlevet. Då måste vi stoppa biddragen inte själva börja kräva biddrag!
Det verkar som om de flesta som vänder sig mot Förbundet Humanisterna och deras strävan efter ett sekulärt samhälle inte har en aning om vad förbundet verkligen står för.
Uttryck som -fanatism, Kan jag inte överhuvudtaget förknippa med någonting inom Humanisternas genomgående sakliga och välformulerade debattinlägg.
Inte medlem än
@Klas
Det finns många humaister som inte delar Sturmarks uppfattning. Sturmark kallas numera Humanisternas svar på Berlusconi. Du kan ju fråga dig varför
/Bertil
@Andreas #14
Förbundet dras med ett underskott på mer än en miljon. Skulle gå i konkurs om det va ett AB.
/Bertil
Bertil! Du har rätt i att förbundet har backat ekonomiskt mycket kraftigt det senaste två åren. Vi gjorde en felsatsning och investerade för mycket i ett kansli som nu är avvecklat. Nu arbetar vi hårt på att återställa vårt kapital. Ett led i detta arbete är att Christers bokförlag Fri Tanke kommer att överta förbundets tidskrift Humanisten. Det kommer att ge ett välbehövligt tillskott till förbundets kassa och vi kommer att gå stärkta ur den senaste tidens pressade situation.
Vi överväger även att avveckla förbundets lokalavdelningar och istället införa nätverk. Detta ökar handlingsutrymmet för förbundsstyrelsen. Detta i sin tur bidrar till ekonomin, då kapital som finns bundet i lokalavdelningarna kommer att tillföras förbundsledningen.
Du skriver att ni har 6000 medlemmar. Grattis Christer Sturmark. Bra jobbat! Möjligen gör det er berättigade till statsbidrag.
Men dina artiklar kännetecknas av besserwisser-attityd, grova förenklingar och ofta häpnadsväckande tankefel.
Bara för att Humanisterna "representerar människor med sekulär livssyn, till exempel ateister, agnostiker eller de som ser gudsfrågan som irrelevant eller meningslös" kan du inte hävda eller ens antyda att ni representerar alla som passar in på någon del av den beskrivningen.
Hur många av dessa 750 miljoner människor skulle låta föreningen Humanisterna eller motsvarande organisation i andra länder tala i deras sak? En tiondels promille?
Därför är din jämförelse med till exempel buddhismen helt irrelevant.
Sveriges buddhistiska samarbetsråd kan med gott samvete hävda att dom har den stora majoriteten av sveriges buddhister bakom sig medan föreningen Humanisterna inte ens har mandat att representera de svenskar som anser sig vara humanister.
Ni skriver era åsikter i pannan på folk och ni försöker kidnappa ett begrepp och göra det till ert.
Att du i texten kastar ur dig floskler som att ni betonar "förnuftets förmåga att söka kunskap" är löjeväckande när du är så ohederlig med fakta.
6000 medlemmar. Det är dom du representerar. Ingen annan.
Räcker det inte med det stöd som Björn Ulvaeus ger? Det borde väl räcka en bra bit!
Att staten överhuvudtaget stöttar religiösa rörelser är befängt, men så länge staten envisas med den ovanan så ska givetvis Humanisterna få sin del av kakan...
Som det är nu, så stöder ju staten indirekt religionspropaganda och mission. Då vore det väl bra för balansen om man gjorde en insats för den andra sidan också?
# 21. Väl skrivet och ett ord i rättan tid, TACK !!
Låt gud finansiera sina församlingar! Använd inga skattemedel för att sprida vidskepelse. Den allsmäktige kan väl förse sina präster med makt och rikedom!
Humanisterna vill bli en ny religion utan gud, utan ideologi, utan substans! Att förneka gud är lika meningslös som bejaka gud!
Och förövrigt rösta på Piratpartiet!
Det är egentligen inget att diskutera, vi humanister har lika stor rätt till statsbidrag som vilken annan livssåskådning som helst men diskrimineras på grund av att vårt sätt att se på världen (naturlig)kolliderar med de livsåskådningar som av tradition har en stark ställning i samhället och på något sätt förutsätter någon form av gudomlighet. Men jag anser att alla organisationer av detta slag bör klara sig utan statsbidrag som vi humanister har fått göra i alla år.
Varför ska det gå skattepengar till olika mer eller mindre obskyra organisationer? Är det verklgen till "alla bästa"?
Dra in alla bidrag och lägg pengarna på det som vi betalar skatt för (utbildning, sjukvård, juridiskt-, civilt och militärt skydd). Annars kan vi sköta det själva. Jag känner inte att min vilja att "bidra" osv ökar, snarare tvärt om.
På förekommen anledning vill jag förtydliga mitt tidigare inlägg. Det var nog inte så bra att jag redogjorde för planerna att avveckla lokalavdelningarna och istället skapa nätverk inom Humanisterna.
Nu har man tagit bort länken från förbundets hemsida till artikeln ovan. Det är bra, för nu kan ingen läsa vad jag skriver. Vi vill nämligen inte ge offentlighet åt att Humanisterna Stockholm har fått en donation på 360 000 kronor genom testamente. Och att en upplösning av lokalavdelningen är enda sättet att överföra dessa pengar till förbundet.
Förbundet har faktiskt ett mycket större behov av pengarna. Humanisterna Stockholm har ju klarat sig bra i många år utan några pengar alls. Det kan de fortsätta med.
Betänk bara att alla "världsreligioner" har, med olika envåldshärskares goda minne, haft ett par tusen år på sig att indoktrinera tro och vidskepelse i folk.
För inte så länge sen fick man inget annat tro än det staten bestämde. För inte alls länge sen föddes varenda kotte i det här landet in i vår "svenska kyrka" automatiskt.
Det som humanisterna byggt upp och håller på att bygger upp får ändå påstås visa att det finns ett brett underlag och behov av Humanisternas tjänster.
Tänk, snart kanske det finns ett sekulariserat alternativ till kyrkornas ungdomsverksamheter!
Gamla guffar skiter jag i, när dem dör av hög ålder eller åderförkalkning kommer svenska kyrkans uppblåsta medlemssiffror tyna ner till de 3-4 procent, vilka huvudsakligen utgör basen hos KDs väljare.
.
Jag skulle vilja ifrågasätta varför någon religion överhuvud taget ska få pengar i från staten. Debattartikeln borde alltså bra mycket mer behandla varför svenska staten ska lägga sig i någon livsåskådning.
Dock för jag instämma med artikeln att om andra livsåskådningar får bidrag så bör även humanisterna få det. Jag anser dock att en förening som humanisterna som vill skilja religion och stat ifrån varann bör lägga tyngdpunkten på att ingen bör få bidrag från staten, att Svenska kyrkan inte ska få ta in pengar via skattesedeln.
Som ateist anser jag att det är lite dubbelmoral att argumentera för att min livsåskådning ska få bidrag när jag inte vill något annat än att än religion ska försvinna ur mitt liv.
Sannolikt grundar sig ett statligt stöd av livsåskådningsorganisationer om att staten vill värna om möjlighet till hopp i vardagen. Något som är relevant för en på något sätt fungerande sammmanslutning av människor. Givetvis bör humanisterna vara berättigade statsbidrag då även de verkar inom samma sfär, samt kan (i likhet med andra livsåskådningsorganisationer), ha en trosuppfattning som gör att modellerna för att finansiera sin egen verksamhet inom det rådande systemet blir tvivelaktig etiskt. Likaså bör Marxismen få statsstöd, eftersom det är en materialistisk livsåskådning.
#28 SL 2009-10-18, 20.20
Man undrar om man läser rätt! Har Humanisterna – den absoluta och konsekvensneutrala yttrandefrihetens talibaner – tagit bort en länkning på sin egen hemsida till en Newsmillartikel skriven av Humanisterna ordförande?
Observatör
Humanisterna behöver verkligen ett statsbidrag. Helst ett riktigt jättebamsestort statsbidrag. För när vi avvecklade vårt kansli på Linnégatan i Stockholm blev Christer utan en ordentlig arbetsplats. Kansliet var jättebra för honom eftersom han hade sitt bokförlag Fri Tanke på samma adress. Han kunde röra sig fritt mellan oss och prata med alla. Och som han pratade, ni skulle bara veta. Han är riktigt bra på det! Visserligen fick vi andra inte så mycket uträttat, men sånt får man räkna med.
Sen gjorde vi ett litet tankefel. Om utgifterna ska öka, så är det fiffigt om också intäkterna ökar. Vi missade lite på den detaljen och förbrukade vårt kapital istället. Det tog slut jättesnabbt. Vi blev faktiskt lite förvånade själva, om jag få säga så. Som uppfinnaren från Sundbyberg brukade säga: Tänkte inte på det!
Nu har vi tänkt. Frågan att söka statsbidrag ansåg vi vara för viktig för att årsstämman skulle få lägga sig i. Vi beslutade om det på egen hand istället. Och röstar man igenom något på årsstämman som vi inte gillar så kan man strunta i att ändra i stadgarna. Jag tror inte folk förstår hur jobbigt det är att ha en massa medlemmar som lägger sig i och tycker om saker de inte förstår. Det är då det är bra med en ordförande som vet vad han vill.
SL,
Tack för dina mycket bra inlägg, jag håller helt med dig!
Det känns dock lite märkligt att läsa att Christer hade sitt "bokförlag" på samma adress.
Betalade han någon hyra för detta?
Att en humanistisk livsåskådningsorganisation skall ha samma rätt till statligt stöd som teistiska livsåskådningar är en självklarhet. Allt annat är ovärdigt en sekulär stat. Så länge denna typ av statligt stöd existerar, måste likvärdighetsprincipen gälla för alla livsåskådningsorganisationer.
Däremot skulle Humanisterna stå i första ledet och välkomna ett avskaffande av detta statsstöd överhuvudtaget. Men så länge det finns kvar, ska likvärdighetsprincipen gälla. Detta inser kulturminister Liljeroth. Sakliga skäl saknas för att neka Humanisterna del i detta, vad Siewert Öholm än tror.
(Jag avstår att kommentera signaturen SL, som inte ens vågar framträda under riktigt namn och låtsas ha inblick i Humanisternas verksamhet. Någon sådan inblick har dock inte "SL", ty samtliga framförda sakpåståenden är felaktiga.)
PS Stig Olsson, du behöver inte oroa sig. Något bokförlag har inte delat lokaler med Humanisterna, dock hyrt separata rum på samma kontorshotell, på marknadsmässiga villkor DS
Enligt Sturmark är samtliga min framförda påståenden felaktiga. Ett intressant påstående, eftersom det är så oerhört lätt att kontrollera uppgifterna. Framtiden kommer att utvisa vem som har rätt!
1. Förbundet har backat ekonomiskt mycket kraftigt det senaste två åren.
2. Vi gjorde en felsatsning och investerade för mycket i ett kansli.
3. Kansliet är avvecklat.
4. Nu arbetar vi hårt på att återställa vårt kapital.
5. Ett led i detta arbete är att Sturmarks bokförlag Fri Tanke tar över förbundets tidskrift Humanisten.
6. Det kommer att ge ett välbehövligt tillskott till förbundets kassa.
7. Nu har man tagit bort länken från förbundets hemsida till artikeln ovan.
8. Humanisterna Stockholm har fått en donation på 360 000 kronor genom testamente.
9. En upplösning av lokalavdelningen är enda sättet att överföra dessa pengar till förbundet.
10. Förbundet har mycket större behov av pengarna än lokalavdelningen Stockholm.
11. Humanisterna behöver verkligen ett statsbidrag.
12. Christer Sturmark hade sitt bokförlag Fri Tanke på samma adress som Humanisternas kansli.
13. Sturmark kunde röra sig fritt mellan kansliet och bokförlaget och prata med alla.
14. Han är riktigt bra på det!
15. Visserligen fick vi andra inte så mycket uträttat.
16. Om utgifter ska öka, så är det fiffigt om också intäkter ökar.
17. Vi missade lite på den detaljen och förbrukade vårt kapital istället.
18. Kapitalet tog slut jättesnabbt.
19. Frågan att söka statsbidrag ansåg Sturmark vara för viktig för att årsstämman skulle få lägga sig i.
20. Röstar man igenom något på årsstämman som Sturmark inte gillar så ändras det inte i stadgarna.
21. Det är jobbigt att ha en massa medlemmar som lägger sig i och tycker om saker de inte förstår.
22. Det är bra med en ordförande som vet vad han vill.
Sturmark brukar själv predika ”att man bör tro endast på det som det finns goda skäl att hålla för sant”. Så det är kanske inte alls sant, det jag skriver?
Det tål att tänka på!
.
Fantastisk lista, men det blev int emånga rätt på det provet. Alldeles oavsett det, jag diskuterar gärna med dig, men inte så länge du är klädd i rånarluva eller maskering. Vågar du inte stå för dina påståenden med ditt eget namn? Välkommen fram i ljuset så ska samtalar jag gärna här.
Det saknas lagstiftning om statsbidrag till sekulära livsåskådningar i Sverige. Därför gjorde regeringen helt rätt, när den avslog Humanisternas ansökan om statligt bidrag. Först måste lagstifningen ändras eller kompletteras. Lagen om bidrag till trossamfund finns redan. Därför bör styrelsen ta kontakt med förbundets nätverk i riksdagen. Dess uppgift bör vara att förmå riksdagsledamöter att ställa sig bakom en motion om att införa statliga bidrag till sekulära svenska livsåskådningar.
Förbundet Humanisterna har ambitionen att bli en folkrörelse. En sådan bygger på starka självständiga lokalföreningar. Därför bör förbundet centralt verka för att sådana bildas och stötta dem.
För övrigt håller jag med Sturmark att SL ska ta av sig rånarluvan. Gläntar jag på den om jag gissar S-a L-son?
Skäms på dig Lars Broman som försöker outa en kritiker som valt att skriva under pseudonym.
På Newsmill är det tillåtet att skriva anonymt. Vem är du att försöka ta ifrån SL den rätten?
Och "rånarluva"? Vad är det för trams?
Humanisternas ordförande bör redovisa vad som ligger bakom de här ovan nämnda påståendena. Signaturen "SL" verkar veta vad han talar om. Vi har tidigare sett hur Humanisternas ordförande hanterade meningsutbytet med Rolf Herson så "SL" gör helt rätt i att agera anonymt. Såsom medlem i förbundet vill jag självfallet få klarhet i vad som sker.
Jag har redovisat vad som ligger bakom ovan nämnda påståenden. Ingenting. Pseudonymen "SL" har uppenbart ingen insyn. Jag svarar gärna på frågor men ställda öppet, inte ställda av personer som inte vågar stå för sina påståenden.
Kommentar 44: "Jag har redovisat vad som ligger bakom ovan nämnda påståenden. Ingenting."
Ej heller den av "SL" angivna punkt no: 11?
Nog har väl några utav punkterna ovan en viss relevans?
Nej , tyvärr.
Sår är trossamfundsbegreppet ifrågasatt och borde ersättas med begreppet livsåskådningssamfund. Det bblir logikjen av Sturmarks artikel här, och det tycker jag verkar vettigt. Omvänt kan man dra in alla bidrag till trossamfund.
Det här börjar likna Grönköping
Sign. SL påstår att humanisterna behöver ett statsbidrag
Sturmark förnekar detta. Läser han ens vad mäniskor skriver här?
Inväntar att SL vårgar stå för sina åsikter, då ska jag besvara dem.
Inväntar att SL vågar stå för sina åsikter, då ska jag besvara dem.