[...] Kriget mot terrorismen är trots allt fortfarande ett problem. Ändå är det viktigt att komma ihåg att Barack Obama inte pekar ut hela [...]
Blogg:Därför vann Obama Nobels fredspris « Under den lug, 2009-10-14, 02:25
[...] Petterssons, som alltid, kloka kommentar till Barack Obama som mottagare av fredspriset, på Newsmill. Kommentarsfältet är, som alltid, [...]
Blogg:arvidfalk.se » Blog Archive » “, 2009-10-11, 17:53
[...] även vad Lena Ag (Kvinna till Kvinna) och Thorbjörn Pettersson (Svenska Afghanistankommittén) [...]
Blogg:Björntjänst eller premie? « Fredsfabriken, 2009-10-09, 19:46
Det har visat sig att Svenska Afganistankommittén har en gedigen kunskap och erfarenhet av förhållandena i Afganistan. Inte märkligt mot bakgrund av deras långa närvaro i Afganistan.
På senare tid har mitt förtroende för Sv Afganistankommittén ökat betydligt (tidigare fanns viss misstro, måste jag erkänna) inte minst sedan det kommit signaler från andra trovärdiga källor i Afganistan att Sv Afganistankommitténs bedömningar stämmer väl överens med verkligheten.
Visserligen är jag lite förundrad men tycker ändå att Obama är en värdig fredspristagare så här långt.
Det jag sätter ett frågetecken till är just Obamas och USA:s nya Afganistanpolitik. Den verkar dömd att misslyckas. Varför kan USA:s ledning inte se det Sv Afganistankommittén kan se?
Det är min fråga till Torbjörn Pettersson.
Permalänk | Anmäl
Klara , 2009-10-09, 14:07
Stackars Afghanistan verkar vara det riktiga helvetet på jorden och där jobbar Obamas styrkor för fullt... det sägs att han är ödmjuk inför utmärkelsen från Norge. Är han tillräckligt ödmjuk så att han kan säga: nej kära politiker i Nobels fredskommitté visserligen har jag tänkt att göra mycket för freden, men ännu har jag inte hunnit så långt. Ge priset till någon annan så får jag se till att uppfylla kriterierna för att få det först.
Någon som tror att det är vad han kommer att säga? Nä. Det tror inte jag heller, men kanske kan vi bli överraskade en gång till?
Permalänk | Anmäl
Ann Helena Rudberg, 2009-10-09, 14:18
Det är få saker man kan vara säker på här i världen. En av dom är att både svenska freds och svenska afghanistankommitén är emot något så är det helt rätt.
Så grattis Obama. Fortsätt arbeta mot ondska och strunta i kritik från de som lever på andras misär likt SAK.
Permalänk | Anmäl
bar mofftak, 2009-10-09, 14:46
Torbjörn Pettersson kan vänligen tala om hur man ska få fred i den muslimska världen eftersom Torbjörn Pettersson enligt egen tro är världsmästare på det.
Den s.k. "Fredsrörelsen" är bara en samling patetiska antidemokrater och antisemiter som inte tillför någonting av värde.
Permalänk | Anmäl
Bo T, 2009-10-09, 15:16
Jag TROR på Obama. Han ÄR en annorlunda president. Jag tror saker och ting kommer att förändras även i Afghanistan. Och om han expanderar kriget där så är det troligen därför att han inte har nåt annat val. Afghanistan är också en fråga om situationen i det med kärnvapen försedda Pakistan. Och en fråga om Iran och dess olja.
Situationen är komplex och det går helt enkelt inte att bara dra sig ur Mellersta Östern som den ser ut i dag.
Däremot anser jag att Sverige ska dra sig ur Afghanistan. Svenska folket har inte tillfrågats om vi ska bryta vår historiskt betingade neutralitet. Och det ska vi inte ! Vi saknar helt historiskt ansvar för situationen i mellersta östern.
Permalänk | Anmäl
Börje Lundberg, 2009-10-09, 15:36
Intressant nog är kommentarerna kritiska även på en websida hos Fox news, den mycket konservativa TV kanalen in USA
http://www.foxnews.com/opinion/2009/10/09/tommy-seno-obama-nobel-prize-win/
lika väl som förundrade på websidan hos den något mindre konservativa TV kanalen CNN
http://edition.cnn.com/2009/WORLD/europe/10/09/obama.nobel.international...
Permalänk | Anmäl
Eva Berglund, 2009-10-09, 15:53
Ännu en kommunistisk megafon i etern...
Världens största demokrati har räddat världen många gånger.
Permalänk | Anmäl
Johan, 2009-10-09, 16:25
Men skulle USA lämna afganherna i sticket nu så skulle talibanerna ta över: Då kan han ju knappast ses som en "värdig fredspristagare"!
PS Jag förstår inte alla dessa människor som ignorerar talibanerna: Talibanerna är Afganhistans svar på NSDAP!
Permalänk | Anmäl
Ingemar, 2009-10-09, 17:04
#9 Johan
O vilka har Indien räddat?
M Gren
Permalänk | Anmäl
M gren, 2009-10-09, 19:48
#10 Svenska Afghankommiteén uppfattar talibanerna som afghanernas SAP; (s).
Permalänk | Anmäl
Calle Bengtsson, 2009-10-09, 19:56
#6 Börje Lundberg, 2009-10-09, 16:36
"Däremot anser jag att Sverige ska dra sig ur Afghanistan. Svenska folket har inte tillfrågats om vi ska bryta vår historiskt betingade neutralitet."
Håller helt med, vad har vi där att göra? Även om vi ogillar deras starka ledare, dvs anledningen till att landet befinner sig i det utvecklingsstadiet det gör, med vilken rätt skall vi ingripa? FN's rätt? Sveriges rätt? Även om vi ogillar deras samhällsskick är det faktiskt människor som lever under detta, som i mån av missnöje måste ändra detta. Utomstående hjälp kommer tyvärr att misslyckas då tiden inte är mogen. Mogen blir tiden först då regionens eget folk själva kommer till insikt om att en förändring är nödvändig, och själva mobiliserar den nödvändiga kraften för regimskifte/samhällsförändring .
"Vi saknar helt historiskt ansvar för situationen i mellersta östern."
Ja det gör vi. Därför är det fel när vissa människor anför någon slags moralisk skyldighet att härbärgera människor från dessa regioner i vårt land. Vårt land är likt som deras land, bestående av människor som har utformat en kultur anpassad för dem själva. Låt historien och förändring av folks kulturer och samhällen följa en långsammare och mer naturlig rytm. Vägra acceptera att stora folkomflyttningar måste ske. Det måste de inte, det är bara något som dikteras "ovanifrån".
Permalänk | Anmäl
JTS, 2009-10-09, 22:17
Man kan vara bra genom att ha en god påverkan på oerhört många, att få dem att börja samtala, kanske samarbeta och ändå samtidigt dålig på en annan liten punkt, kanske inte liten. Ingen människa är utan skuld. Obama var väl värd priset.
Permalänk | Anmäl
Åsa Backman, 2009-10-10, 00:46
Svenska Afghanistankommitén tappar mer och mer sin trovärdighet. Att vilja väl är inte alltid att göra väl. Tyvärr verkar även viljan att göra väl underordnas någon slags politisk ideologi.
Att i dagsläget skicka pengar och biståndsarbetare till Afghanistan utan militärt skydd? Kanske Svenska Afghanistankommitén frivilligt skulle verka som fredsambassadörer där?
Våra värderingar har växt fram och vi anser dem som riktiga. Kanske de är det för oss även om den politiska korrektheten likriktar oss. En viss ordning behövs säkert, fast våra värderingar behöver inte vara de samma som finns i Afghanistan. Att själv få styra sina tankar och värderingar borde dock vara något som kommitén och alla vi andra värdesätter. Kan vi få det utan att ta konflikt?
Låt oss drömma att biståndet ökades, att alla militära resurser omvandlades till humanitära, att Svenska Afghanistankommitén fick som de vill och så lätt skulle ett svårt problem vara löst?
Angående fredspriset, än har inte USA:s president gjort sig förtjänt av det, låt oss hoppas att han gör det.
Permalänk | Anmäl
Bokfens, 2009-10-10, 04:00
Bedriver verkligen USA ett privat krig i Afganistan?, trodde att dom var där på ett FN-mandat?
Permalänk | Anmäl
Lejeune, 2009-10-10, 06:53
Obama har mycket att bevisa rörande kriget i Afghanistan innan han är en värdig pristagare, samt kränkningarna av mänskliga rättigheter i det så kallade "Kriget mot terrorismen".
Permalänk | Anmäl
Lukas Löfling, 2009-10-10, 07:18
Stalin vad gjorde han? Putin vad gjorde han i Tjetjenen? Sovjet vad gjorde de i Afghanistan? Rödskallarna skall inte vara så stora i truten.
Permalänk | Anmäl
Kryckan, 2009-10-10, 08:26
det är väl inte hans obamas krig - det är väl hans - buskens krig - ja ja menar han den store b-ush ... stackars obama ffår bara försöka reda ut det som bush ställt till med - dä kann inte vaa lättttt ...
Permalänk | Anmäl
Marianne Johansson, 2009-10-10, 08:38
Är det schysst att lämna Afghanerna i sticket nu mot talibanerna? Ska vi européer, som länge bara tittat på när USA har gjort jobbet, försöka få USA att åka hem? Ska vi låtsas att det är fred sen medan förtrycket fortsätter?
Permalänk | Anmäl
Anders Persson, 2009-10-10, 10:10
Civil återbyggnad låter fint. Humant. Progressivt. Men kanske en smula knepigt att åstadkomma i verkligheten utan adekvat militärt skydd. Det går ju betydligt fortare att spränga skolor och vattenledningar i luften än att bygga dem.
Så frågan är om och i sådant fall hur landet kan pacificeras. Knepighetsmässigt förefaller det föreligga vissa likheten mellan Afganistan och det forna Jugoslavien som tyska trupper under andra världskriget aldrig lyckades kontrollera helt och hållet trots tidvis bestämda och omfattande insatser.
Den truppförstärkning om 40.000 man som diskuterats vore löjligt otillräcklig (fråga ryssarna!). Lägg till en nolla så - kanske - närmar vi oss vad som skulle krävas.
Men det är med stor sannolikhet inte politiskt genomförbart. Särskilt inte mot bakgrund av USAs gigantiska budgetunderskott och att insatsen skulle krävas under minst en tioårsperiod.
Slutsatsen blir att att det är blott en tidsfråga innan USA ger upp och överlåter åt afganerna själva att bestämma över sitt öde.
Permalänk | Anmäl
Tage Sundin, 2009-10-10, 14:56
Jag tycker att Torbjörn är bra naiv.
Amerika, förutom kanske EU/NATO, är det enda land i brist på ett riktigt FN, som verkligen vågar och kan se till att vissa mänskliga rättigheter eller värden efterlevs.
De är inte onda och har ingen egen egentlig "vinning" i att gå in i ett främmande land, och har dessutom alltid en "evakueringsplan" även om den inte håller alltid.
Och framför allt, vad är alternativet för ett land som Afghanistan, med så mycket motsättningar?
Vad hade kriget på Balkan blivit om vi inte gått in?
naiv var ordet...
Permalänk | Anmäl
Johan, 2009-10-10, 16:47
Barack Obama är en slipad retoriker och använder sig av speciella metoder vilka är vanliga inom NLP (Neuro-lingvistisk programmering). Metoderna används för att "modellera om" personligheten (ofta för att nå större framgång) men också för att manipulera och övertyga. I USA har man analyserat hans tal, diskuterat och kritiserat, men svensk media har aldrig velat (vågat?) skriva om det här. När nu Obama vinner Nobels fredspris för sin retorik - är det dags att granska den. På bloggen "Granska nlp!" finns information om Obama och NLP.
http://granskanlp.bloggagratis.se/
Permalänk | Anmäl
Karro, 2009-10-11, 07:06
Den svenska naiviteten är extrem. Norge har ju fattat att det är livsviktigt att stödja Obama. Han kan ju knappast göras ansvarig för de krig som den lealöse kreationisten Bush och hans regering startade. Att Torbjörn inbillar sig att silkesvantar är lämpliga som vapen mot islamistisk fanatism är ju skrattretande. Men också typiskt för den som aldrig levt bland hialösa islamister. Get real Torbjörn, Inshallah!
Permalänk | Anmäl
Charlotte T., 2009-10-11, 08:21
Att bekämpa diktatur och stoppa män som skär halsen av olydiga kvinnor är tydligen inte värt ett fredspris.
Permalänk | Anmäl
Danne, 2009-10-11, 09:42
Kan hända att president Obama kommer bli värdig till fredspriset i framtidenmen men idag vet jag en person som har gjort mer än de flesta människor i världen för att förtjäna fredspriset. Jag tänker på Mukhtar Mai i Pakistan. En kvinna som blev brutalt våldtagen av fyra män men stod upp och kämpade för att återfå sin heder. Hon driver en skola för flickor och pojkar med Kanadensikt bistånd. Hon kämpar för att avskaffa gamla "hedersrelaterade" våld (hudûd lagarna) mot kvinnor.
Permalänk | Anmäl
Laszlo Ströhagen , 2009-10-11, 14:07
Om jag förstått rätt gick nomineringstiden för priset ut 12 dag efter Obamatillträdde. Om det är så är priset i förhand uppgjord historia och i så fall av vem/vilka?
Permalänk | Anmäl
sur tant, 2009-10-11, 16:06
Det bästa man kan göra för freden är att döda talibaner. Det finns inget att förhandla om med dessa fanatiska barnamördare. Pakistan gav dem ett lillfinger i swat-dalen och snart så sprängde talibanerna skolor och flickor i luften. Man kan inte förhandla och kompromissa med talibanerna. Jag förstår mig inte på fredsrörelsen. Lämna afghanistan åt talibanerna? Vem ska då skydda alla som inte vill foga sig i talibanstyret? Heja Obama! Fortsätt döda talibaner! Fortsätt bygga skolor åt flickorna!
Permalänk | Anmäl
Johan_22, 2009-10-11, 18:34
http://www.independent.org/newsroom/article.asp?id=2635
The real problem with Obama’s Nobel is not that it might neuter him, but rather that it may embolden him. In the name of peace, he and previous presidents have kept America in a virtual state of perpetual war for three generations. The Nobel is a signal to Obama that he can keep talking like a man of peace even as he acts like a master of war. Those who favored Obama, thinking he’d be less belligerent against Iran than McCain, now have more reason to worry.
Obama and the Jews
http://www.bollyn.com/index.php#article_11108
To understand Obama's devotion to Jewish and Zionist causes it is essential to understand what the Zionist elite of Chicago and the United States have known for 17 years: "Jews made him."
Missing Links:
http://video.google.com/videoplay?docid=7877765982288566190#
Det handlar ju bara om att de som kontrollerar pengarna sen kontrollerar media - militären - kan inte vara så svårt att fatta! För att fatta det så läs:
The World Order by Eustace Mullins
The history and practices of the parasitic financial elite
• Secrets of the Federal Reserve by Eustace Mullins
The history, organization and controlling interests behind the Federal Reserve
• Wall Street and the Rise of Hitler by Antony C. Sutton
How western capitalists funded Hitler and National Socialism
• Wall Street and the Bolshevik Revolution by Antony C. Sutton
How western capitalists funded Lenin, the Bolsheviks, and the Soviet Union
Vi har fattat "förintelsen" - deras historia - låt oss hitta vår nutid - framtid!
"Förintelsen" - men vilka "förintades"?
Ta del av vad Shlomo Sand forskat fram. Hans forskninsresultat har toppat Israels bestsellerlista i 19 veckor men svenska media tiger om vad hans forskning visat.
Shattering a 'national mythology' - Haaretz - Israel News -
Shlomo Sand, author of "Matai ve'ech humtza ha'am hayehudi?" ("When and How the Jewish People Was Invented
http://www.haaretz.com/hasen/spages/966952.html
Och fortsättningen in i nutid.
Dessa Khazarättlingar ligger bakom 911:
Five Dancing Israelis Arrested On 9/11l
http://www -.youtube.com/watch?v=tRfhUezbKLw
Obama styrs av dem! Svenska media tiger om det - håller oss okunniga men vi är inte dumma - vi kan förstå!!!
Obama and the Jews
http://www.bollyn.com/index.php#article_11108
To understand Obama's devotion to Jewish and Zionist causes it is essential to understand what the Zionist elite of Chicago and the United States have known for 17 years: "Jews made him."
Låt oss hjälpas åt att förstå!
Permalänk | Anmäl
ut, 2009-10-13, 00:34
@#34 ut
Du är ett bra exempel att judehat är en mentalsjukdom.
Babbla på bara. Vi förstår....
...nu måste jag återgå till räkna pengarna...
1 miljon...aaahh! 2 miljoner...aaahh! 3 miljoner....aaahh!
Permalänk | Anmäl
OhFan!, 2009-10-14, 00:07
Obamas krigsföring i Afghanistan ovärdigt en fredspristagare
NEJ det tycker jag INTE. Med hela den Islamistiska/medeltida/barbariska välden emot sig, så tycker jag faktiskt att han t.ex gett Iran en god chans att förklara sig. ALLA fattar ju att Iran vill utplåna Israel t.ex...Så Obama ser jag som en sjyst president. Han har ju faktisk varit mycket snäll/diplomatisk, men vad spelar det för roll när barbariska religioner och medeltida /aggressiva länder spjärnar emot, allt vad gäller mänskliga rättigheter gäller.
Permalänk | Anmäl
KarinAndersson, 2010-03-05, 23:03
PS. Judehat är utom min förmåga att förstå? Trodde det tillhörde 30-talet och HITLER, men fattar nu, att det inte förhåller sig så. Äckligt/avskyvärt att ständigt förfölja Judar...
Permalänk | Anmäl
KarinAndersson, 2010-03-05, 23:06
Obama kom till politiken för att AIPACs makt i USA vill det..
AIPAC styr USA.....AIPAC är Israellobby i USA..De tar hand om politiken i USA och i FN med EU....
Obama har inte makt ..Makten är hos AIPAC och alla de rika i USA...
Fråga EU och FN....Fn styrs av USA , sa f.d. FN:s chef Butros Ghali........Stoppa AIPACs makt i USA nu....
Permalänk | Anmäl
Frihet Palestina FN, 2010-03-06, 12:59
39 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.
Det har visat sig att Svenska Afganistankommittén har en gedigen kunskap och erfarenhet av förhållandena i Afganistan. Inte märkligt mot bakgrund av deras långa närvaro i Afganistan.
På senare tid har mitt förtroende för Sv Afganistankommittén ökat betydligt (tidigare fanns viss misstro, måste jag erkänna) inte minst sedan det kommit signaler från andra trovärdiga källor i Afganistan att Sv Afganistankommitténs bedömningar stämmer väl överens med verkligheten.
Visserligen är jag lite förundrad men tycker ändå att Obama är en värdig fredspristagare så här långt.
Det jag sätter ett frågetecken till är just Obamas och USA:s nya Afganistanpolitik. Den verkar dömd att misslyckas. Varför kan USA:s ledning inte se det Sv Afganistankommittén kan se?
Det är min fråga till Torbjörn Pettersson.
Stackars Afghanistan verkar vara det riktiga helvetet på jorden och där jobbar Obamas styrkor för fullt... det sägs att han är ödmjuk inför utmärkelsen från Norge. Är han tillräckligt ödmjuk så att han kan säga: nej kära politiker i Nobels fredskommitté visserligen har jag tänkt att göra mycket för freden, men ännu har jag inte hunnit så långt. Ge priset till någon annan så får jag se till att uppfylla kriterierna för att få det först.
Någon som tror att det är vad han kommer att säga? Nä. Det tror inte jag heller, men kanske kan vi bli överraskade en gång till?
Det är få saker man kan vara säker på här i världen. En av dom är att både svenska freds och svenska afghanistankommitén är emot något så är det helt rätt.
Så grattis Obama. Fortsätt arbeta mot ondska och strunta i kritik från de som lever på andras misär likt SAK.
Torbjörn Pettersson kan vänligen tala om hur man ska få fred i den muslimska världen eftersom Torbjörn Pettersson enligt egen tro är världsmästare på det.
Den s.k. "Fredsrörelsen" är bara en samling patetiska antidemokrater och antisemiter som inte tillför någonting av värde.
Jag TROR på Obama. Han ÄR en annorlunda president. Jag tror saker och ting kommer att förändras även i Afghanistan. Och om han expanderar kriget där så är det troligen därför att han inte har nåt annat val. Afghanistan är också en fråga om situationen i det med kärnvapen försedda Pakistan. Och en fråga om Iran och dess olja.
Situationen är komplex och det går helt enkelt inte att bara dra sig ur Mellersta Östern som den ser ut i dag.
Däremot anser jag att Sverige ska dra sig ur Afghanistan. Svenska folket har inte tillfrågats om vi ska bryta vår historiskt betingade neutralitet. Och det ska vi inte ! Vi saknar helt historiskt ansvar för situationen i mellersta östern.
Intressant nog är kommentarerna kritiska även på en websida hos Fox news, den mycket konservativa TV kanalen in USA
http://www.foxnews.com/opinion/2009/10/09/tommy-seno-obama-nobel-prize-win/
lika väl som förundrade på websidan hos den något mindre konservativa TV kanalen CNN
http://edition.cnn.com/2009/WORLD/europe/10/09/obama.nobel.international...
Ännu en kommunistisk megafon i etern...
Världens största demokrati har räddat världen många gånger.
Men skulle USA lämna afganherna i sticket nu så skulle talibanerna ta över: Då kan han ju knappast ses som en "värdig fredspristagare"!
PS Jag förstår inte alla dessa människor som ignorerar talibanerna: Talibanerna är Afganhistans svar på NSDAP!
#9 Johan
O vilka har Indien räddat?
M Gren
#10 Svenska Afghankommiteén uppfattar talibanerna som afghanernas SAP; (s).
#6 Börje Lundberg, 2009-10-09, 16:36
"Däremot anser jag att Sverige ska dra sig ur Afghanistan. Svenska folket har inte tillfrågats om vi ska bryta vår historiskt betingade neutralitet."
Håller helt med, vad har vi där att göra? Även om vi ogillar deras starka ledare, dvs anledningen till att landet befinner sig i det utvecklingsstadiet det gör, med vilken rätt skall vi ingripa? FN's rätt? Sveriges rätt? Även om vi ogillar deras samhällsskick är det faktiskt människor som lever under detta, som i mån av missnöje måste ändra detta. Utomstående hjälp kommer tyvärr att misslyckas då tiden inte är mogen. Mogen blir tiden först då regionens eget folk själva kommer till insikt om att en förändring är nödvändig, och själva mobiliserar den nödvändiga kraften för regimskifte/samhällsförändring .
"Vi saknar helt historiskt ansvar för situationen i mellersta östern."
Ja det gör vi. Därför är det fel när vissa människor anför någon slags moralisk skyldighet att härbärgera människor från dessa regioner i vårt land. Vårt land är likt som deras land, bestående av människor som har utformat en kultur anpassad för dem själva. Låt historien och förändring av folks kulturer och samhällen följa en långsammare och mer naturlig rytm. Vägra acceptera att stora folkomflyttningar måste ske. Det måste de inte, det är bara något som dikteras "ovanifrån".
Vart går fredspriset nästa år?
Det blir antagligen till Israel!
Lita på de smarta Norrmännen och Norskorna...
För vilka står bakom Obama?
Obama and the Jews
To understand Obama's devotion to Jewish and Zionist causes it is essential to understand what the Zionist elite of Chicago and the United States have known for 17 years: "Jews made him."<*/a>
Vart går fredspriset nästa år?
Det blir antagligen till Israel!
Lita på de smarta Norrmännen och Norskorna...
För vilka står bakom Obama?
Obama and the Jews
To understand Obama's devotion to Jewish and Zionist causes it is essential to understand what the Zionist elite of Chicago and the United States have known for 17 years: "Jews made him."<*/a>
Man kan vara bra genom att ha en god påverkan på oerhört många, att få dem att börja samtala, kanske samarbeta och ändå samtidigt dålig på en annan liten punkt, kanske inte liten. Ingen människa är utan skuld. Obama var väl värd priset.
Svenska Afghanistankommitén tappar mer och mer sin trovärdighet. Att vilja väl är inte alltid att göra väl. Tyvärr verkar även viljan att göra väl underordnas någon slags politisk ideologi.
Att i dagsläget skicka pengar och biståndsarbetare till Afghanistan utan militärt skydd? Kanske Svenska Afghanistankommitén frivilligt skulle verka som fredsambassadörer där?
Våra värderingar har växt fram och vi anser dem som riktiga. Kanske de är det för oss även om den politiska korrektheten likriktar oss. En viss ordning behövs säkert, fast våra värderingar behöver inte vara de samma som finns i Afghanistan. Att själv få styra sina tankar och värderingar borde dock vara något som kommitén och alla vi andra värdesätter. Kan vi få det utan att ta konflikt?
Låt oss drömma att biståndet ökades, att alla militära resurser omvandlades till humanitära, att Svenska Afghanistankommitén fick som de vill och så lätt skulle ett svårt problem vara löst?
Angående fredspriset, än har inte USA:s president gjort sig förtjänt av det, låt oss hoppas att han gör det.
Bedriver verkligen USA ett privat krig i Afganistan?, trodde att dom var där på ett FN-mandat?
Obama har mycket att bevisa rörande kriget i Afghanistan innan han är en värdig pristagare, samt kränkningarna av mänskliga rättigheter i det så kallade "Kriget mot terrorismen".
Stalin vad gjorde han? Putin vad gjorde han i Tjetjenen? Sovjet vad gjorde de i Afghanistan? Rödskallarna skall inte vara så stora i truten.
det är väl inte hans obamas krig - det är väl hans - buskens krig - ja ja menar han den store b-ush ... stackars obama ffår bara försöka reda ut det som bush ställt till med - dä kann inte vaa lättttt ...
Är det schysst att lämna Afghanerna i sticket nu mot talibanerna? Ska vi européer, som länge bara tittat på när USA har gjort jobbet, försöka få USA att åka hem? Ska vi låtsas att det är fred sen medan förtrycket fortsätter?
Läs också denna tankeväckande artikel:
http://www.newsmill.se/artikel/2009/10/09/krigforing-och-politisk-retori...
http://iloapp.tidningen-anti.se/blog/lundstrom?Home&post=72
Civil återbyggnad låter fint. Humant. Progressivt. Men kanske en smula knepigt att åstadkomma i verkligheten utan adekvat militärt skydd. Det går ju betydligt fortare att spränga skolor och vattenledningar i luften än att bygga dem.
Så frågan är om och i sådant fall hur landet kan pacificeras. Knepighetsmässigt förefaller det föreligga vissa likheten mellan Afganistan och det forna Jugoslavien som tyska trupper under andra världskriget aldrig lyckades kontrollera helt och hållet trots tidvis bestämda och omfattande insatser.
Den truppförstärkning om 40.000 man som diskuterats vore löjligt otillräcklig (fråga ryssarna!). Lägg till en nolla så - kanske - närmar vi oss vad som skulle krävas.
Men det är med stor sannolikhet inte politiskt genomförbart. Särskilt inte mot bakgrund av USAs gigantiska budgetunderskott och att insatsen skulle krävas under minst en tioårsperiod.
Slutsatsen blir att att det är blott en tidsfråga innan USA ger upp och överlåter åt afganerna själva att bestämma över sitt öde.
Jag tycker att Torbjörn är bra naiv.
Amerika, förutom kanske EU/NATO, är det enda land i brist på ett riktigt FN, som verkligen vågar och kan se till att vissa mänskliga rättigheter eller värden efterlevs.
De är inte onda och har ingen egen egentlig "vinning" i att gå in i ett främmande land, och har dessutom alltid en "evakueringsplan" även om den inte håller alltid.
Och framför allt, vad är alternativet för ett land som Afghanistan, med så mycket motsättningar?
Vad hade kriget på Balkan blivit om vi inte gått in?
naiv var ordet...
Barack Obama är en slipad retoriker och använder sig av speciella metoder vilka är vanliga inom NLP (Neuro-lingvistisk programmering). Metoderna används för att "modellera om" personligheten (ofta för att nå större framgång) men också för att manipulera och övertyga. I USA har man analyserat hans tal, diskuterat och kritiserat, men svensk media har aldrig velat (vågat?) skriva om det här. När nu Obama vinner Nobels fredspris för sin retorik - är det dags att granska den. På bloggen "Granska nlp!" finns information om Obama och NLP.
http://granskanlp.bloggagratis.se/
Den svenska naiviteten är extrem. Norge har ju fattat att det är livsviktigt att stödja Obama. Han kan ju knappast göras ansvarig för de krig som den lealöse kreationisten Bush och hans regering startade. Att Torbjörn inbillar sig att silkesvantar är lämpliga som vapen mot islamistisk fanatism är ju skrattretande. Men också typiskt för den som aldrig levt bland hialösa islamister. Get real Torbjörn, Inshallah!
Att bekämpa diktatur och stoppa män som skär halsen av olydiga kvinnor är tydligen inte värt ett fredspris.
Kan hända att president Obama kommer bli värdig till fredspriset i framtidenmen men idag vet jag en person som har gjort mer än de flesta människor i världen för att förtjäna fredspriset. Jag tänker på Mukhtar Mai i Pakistan. En kvinna som blev brutalt våldtagen av fyra män men stod upp och kämpade för att återfå sin heder. Hon driver en skola för flickor och pojkar med Kanadensikt bistånd. Hon kämpar för att avskaffa gamla "hedersrelaterade" våld (hudûd lagarna) mot kvinnor.
Om jag förstått rätt gick nomineringstiden för priset ut 12 dag efter Obamatillträdde. Om det är så är priset i förhand uppgjord historia och i så fall av vem/vilka?
Det bästa man kan göra för freden är att döda talibaner. Det finns inget att förhandla om med dessa fanatiska barnamördare. Pakistan gav dem ett lillfinger i swat-dalen och snart så sprängde talibanerna skolor och flickor i luften. Man kan inte förhandla och kompromissa med talibanerna. Jag förstår mig inte på fredsrörelsen. Lämna afghanistan åt talibanerna? Vem ska då skydda alla som inte vill foga sig i talibanstyret? Heja Obama! Fortsätt döda talibaner! Fortsätt bygga skolor åt flickorna!
http://www.independent.org/newsroom/article.asp?id=2635
The real problem with Obama’s Nobel is not that it might neuter him, but rather that it may embolden him. In the name of peace, he and previous presidents have kept America in a virtual state of perpetual war for three generations. The Nobel is a signal to Obama that he can keep talking like a man of peace even as he acts like a master of war. Those who favored Obama, thinking he’d be less belligerent against Iran than McCain, now have more reason to worry.
Obama and the Jews
http://www.bollyn.com/index.php#article_11108
To understand Obama's devotion to Jewish and Zionist causes it is essential to understand what the Zionist elite of Chicago and the United States have known for 17 years: "Jews made him."
Missing Links:
http://video.google.com/videoplay?docid=7877765982288566190#
Det handlar ju bara om att de som kontrollerar pengarna sen kontrollerar media - militären - kan inte vara så svårt att fatta! För att fatta det så läs:
The World Order by Eustace Mullins
The history and practices of the parasitic financial elite
• Secrets of the Federal Reserve by Eustace Mullins
The history, organization and controlling interests behind the Federal Reserve
• Wall Street and the Rise of Hitler by Antony C. Sutton
How western capitalists funded Hitler and National Socialism
• Wall Street and the Bolshevik Revolution by Antony C. Sutton
How western capitalists funded Lenin, the Bolsheviks, and the Soviet Union
Vi har fattat "förintelsen" - deras historia - låt oss hitta vår nutid - framtid!
"Förintelsen" - men vilka "förintades"?
Ta del av vad Shlomo Sand forskat fram. Hans forskninsresultat har toppat Israels bestsellerlista i 19 veckor men svenska media tiger om vad hans forskning visat.
Shattering a 'national mythology' - Haaretz - Israel News -
Shlomo Sand, author of "Matai ve'ech humtza ha'am hayehudi?" ("When and How the Jewish People Was Invented
http://www.haaretz.com/hasen/spages/966952.html
Och fortsättningen in i nutid.
Dessa Khazarättlingar ligger bakom 911:
Five Dancing Israelis Arrested On 9/11l
http://www -.youtube.com/watch?v=tRfhUezbKLw
Obama styrs av dem! Svenska media tiger om det - håller oss okunniga men vi är inte dumma - vi kan förstå!!!
Obama and the Jews
http://www.bollyn.com/index.php#article_11108
To understand Obama's devotion to Jewish and Zionist causes it is essential to understand what the Zionist elite of Chicago and the United States have known for 17 years: "Jews made him."
Låt oss hjälpas åt att förstå!
@#34 ut
Du är ett bra exempel att judehat är en mentalsjukdom.
Babbla på bara. Vi förstår....
...nu måste jag återgå till räkna pengarna...
1 miljon...aaahh! 2 miljoner...aaahh! 3 miljoner....aaahh!
Obamas krigsföring i Afghanistan ovärdigt en fredspristagare
NEJ det tycker jag INTE. Med hela den Islamistiska/medeltida/barbariska välden emot sig, så tycker jag faktiskt att han t.ex gett Iran en god chans att förklara sig. ALLA fattar ju att Iran vill utplåna Israel t.ex...Så Obama ser jag som en sjyst president. Han har ju faktisk varit mycket snäll/diplomatisk, men vad spelar det för roll när barbariska religioner och medeltida /aggressiva länder spjärnar emot, allt vad gäller mänskliga rättigheter gäller.
PS. Judehat är utom min förmåga att förstå? Trodde det tillhörde 30-talet och HITLER, men fattar nu, att det inte förhåller sig så. Äckligt/avskyvärt att ständigt förfölja Judar...
Obama kom till politiken för att AIPACs makt i USA vill det..
AIPAC styr USA.....AIPAC är Israellobby i USA..De tar hand om politiken i USA och i FN med EU....
Obama har inte makt ..Makten är hos AIPAC och alla de rika i USA...
Fråga EU och FN....Fn styrs av USA , sa f.d. FN:s chef Butros Ghali........Stoppa AIPACs makt i USA nu....