Om författaren
Magnus Norell är terrorismexpert och forskare vid Totalförsvarets forskningsinstitut (FOI)."We the People...."
...."That to secure these rights, Governments are instituted among Men, deriving their just powers from the consent of the governed."
Meningarna ovan kommer från två dokument som berör grundläggande premisser för hur demokratier fungerar och struktureras. De första orden är från ingressen till den amerikanska konstitutionen och i all sin enkelhet belyser de det faktum att det är "vi, folket" som är grunden för all demokratisk statsbyggnad. Detta är en av de finaste frukterna av upplysningens idévärld och ett exempel på hur dessa idéer aktivt förts vidare i en levande grundlag. Något som understryks än mer av det andra citatet. Det kommer från det andra stycket i den amerikanska självständighetsdeklarationen och är, även detta, en påminnelse - en självklar sådan - att i demokratier är det enskilda människor som utgör grundstenarna i samhällsbygget, samt att dessa människor har en mängd rättigheter (och skyldigheter) som inte får missbrukas eller åsidosättas, i varje fall inte utan riktigt goda skäl.
Båda dessa dokument utgår från att just "vi, folket" förutsätts vara både förnuftiga och tillräckligt insatta i frågor för att kunna fatta beslut, även i svåra och komplicerade frågor.
Dessa resonemang leder så in på en av de två huvudfrågor kring vilka FRA-debatten kretsat under månaderna som gått sedan omröstningen i juni, nämligen de principiella invändningarna mot lagen. Dessa invändningar är av både juridisk och politisk karaktär. Vad gäller de många juridiska invändningarna (som redan lett till en anmälan till Europadomstolen) hänvisar jag till de jurister som föredömligt artikulerat denna kritik. Några exempel är Clarence Crafoord (vid Centrum för Rättvisa) och förre SÄPO-chefen Anders Eriksson. Dessa argument väger naturligtvis tungt och det är märkligt att inte dessa, rätt självklara, lätt förutsedda problem beaktades innan lagen lades fram för omröstning.
De politisk-principiella argumenten mot lagen är också tunga. Dessa principiella invändningar har riktat in sig på ingreppen i medborgarnas privata sfärer - oavsett om det gäller e-post, sms eller annan elektronisk trafik - samt de övergrepp som den massavlyssning det är frågan om utgör (för mer om definition av massavlyssning; se t.ex. Mark Klamberg: FRA är massavlyssning. Möjligen kan jag anse att dessa för demokratin så viktiga argument lite väl lätthänt viftas bort av lagens förespråkare.
Det är värt att understryka att det är frågan om brott mot vår egen grundlag, europakonventionen om de mänskliga rättigheterna samt FN:s deklaration om de mänskliga rättigheterna. De ingrepp som är tillåtna i dessa rättigheter förutsätter antingen brottsmisstanke - vilket naturligtvis kan vara svårt när det gäller underrättelseverksamhet - krigstillstånd eller annat allvarligt yttre hot. Men inga argument att det skulle råda någon form av ytterligt svår hotbild har presterats av förespråkarna. Detta för oss in på den andra huvudfrågan kring vilken debatten rört sig, nämligen den om hur effektiv denna lag kan anses bli med hänsyn till det förespråkarna säger att den ska göra; skydda mot "yttre hot".
Om vi för en stund bortser från bristen på sådana hot och accepterar att de finns kan man konstatera att mandatet för FRA:s inriktning är mycket bred. Som dessa yttre hot beskrivs i propositionen (sid. 17 och 36 t.ex.) omfattar det allt från internationell terrorism, över miljöhot till IT-beroende och försörjningskriser. Här inställer sig en rad utmaningar för FRA att, ska vi säga, "fokusera verksamheten". Detta ska hanteras genom att regeringen anger prioritetsinriktning, därefter tas det fram "filter" för att komma åt det som är av intresse. I debatten har FRA hävdat att dessa filter främst ska vara av teknisk art, alltså tekniska parametrar som t.ex. e-postadresser, telefonnummer eller kemiska formler. Inget hindrar dock att personuppgifter som t.ex. namn, etnisk tillhörighet samt religiösa och politiska åsikter också används. Detta framgår av lagtexten. Enligt proposition sägs det vidare att utformningen av dessa sökbegrepp betraktas som en praktisk fråga för FRA att lösa. Huruvida detta kommer att ändras eller inte återstår att se. Men det är viktigt att komma ihåg att för att någon utanförstående, den "domstolsliknande nämnd" som det talas om t.ex., ska kunna ha en vettig åsikt om dessa sökbegrepp/filter krävs det en bakgrundskunskap som det i praktiken är omöjligt att ha utan stor och flerårig insikt i just underrättelsefrågor.
Låt oss också hålla i minnet att det ska ske i ljuset av att det unika i FRA-lagen är att den möjliggör konstant övervakning av kommunikation, samt att den utgör en kraftig utökning av FRA:s mandat eftersom all kabeltrafik som korsar landet, potentiellt, överförs till FRA. Detta skall ske via de s.k. portaler som operatörerna skall skicka trafiken till.
Kan detta fungera som ett skydd mot en i sanning ganska hemsk omvärld, om man får tro FRA och regeringen? För det första: som organ för att kunna kontrollera medborgarna är detta instrument varje illasinnad regerings "våta dröm". Därmed absolut inte sagt att denna regering är illasinnad eller att FRA inte har "rent mjöl i sin påse". Tvärtom, förespråkarna menar säkert väl men icke förty, denna lag ger myndigheterna en laglig möjlighet att penetrera medborgarna på ett sätt som inte funnits förut. Det är en långsiktig potentiell risk med lagen; vi vet av erfarenhet att all sådan kraftigt utökad avlyssning och övervakning lätt kan leda till både läckage och missbruk och detta på bekostnad av människors rättssäkerhet och integritet.
Som spionverktyg (och FRA bedriver även spionverksamhet) kan det kanske också fungera; jag har inga problem med det. Spioneri förekommer överallt och Sverige bör självklart också ha möjlighet att avlyssna främmande makt. Återigen är det regeringen som bestämmer inriktning.
Så var det då övriga frågor om det finns yttre hot. Terrorism, som jag vågar påstå att jag kan en hel del om, kan, som ett sätt bland flera, bekämpas med avlyssning. Men för att vara effektiv måste den riktas in. Du bör veta mot vem (eller vilka om det rör sig om t.ex. en terroristcell) du ska spana mot. Det förekommer redan idag, så av det skälet behövs ingen sådan här lag. Om man nu vill ha ett explicit tillstånd att spana i kabel kan man naturligtvis med lätthet skriva in det i de lagar och förordningar som idag styr verksamheten. Men det måste finnas reella skäl och tydliga mål för att det ska bli effektivt. Annars riskerar det att bli någon form av "låt-oss-kolla-om-det-finns-något-farligt-där-ute" verksamhet. Och om det nu finns några sådana verkligt tydliga hotbilder "därute" vore det väl klädsamt om regeringen åtminstone antydde hur de ser ut?
När detta skrivs har debatten inträtt i ett skede som i mångt och mycket handlar om diverse tekniska lösningar för att komma tillrätta med lagens otydligheter och, faktiskt, rena olagligheterna. Och jag tror att det är precis där som förespråkarna vill ha debatten; att handla om tekniska "lösningar" i stället för de mycket svårare principiella frågorna.
Så hur blev det så här? Jag tror två olika "ideologiska skolor" möts här; Dels den "svenska modellen" med samsyn, samförstånd och undvikande av konflikter. Dvs. inget är helt "dåligt" utan det går alltid att kompromissa. För att göra det undviker man de riktigt svåra frågorna
som t.ex. kränkningar och omotiverad spaning på stora mängder människor. Hit tror jag de flesta riksdagsledamöter hör. Detta förklarar även det i sig ganska obehagliga faktum att Riksdagen i ett av de fredligaste länderna i Europa, med enkel majoritet dessutom, åsidosatt sin egen grundlag som faktiskt förbjuder det allmänna att undersöka "brev eller annan förtrolig försändelse" eller att avlyssna "telefonsamtal eller annan förtroligt meddelande".
Den andra ideologiska skolan är en ibland naiv syn på vad man kan göra tekniskt. Dvs. "vi kan göra detta och därför är det bra att vi gör det". Begreppet "teknikneutral lagstiftning" passar som illustration till vad jag menar. En övertro på att tekniska innovationer kan leda till fantastiska genombrott.
Oförmågan hos båda dess ideologiska inriktningar att förstå reaktionerna på FRA-lagen är betecknande, men alls inte oväntade. Företrädare för båda dessa ideologiska inriktningar har reagerat på motståndet med att "folk har inte förstått" och måste därför lugnas/övertygas/upplysas. Att det till mycket stor del är tvärtom: människor förstår visst vad det är frågan om, och det är DÄRFÖR man reagerar, finns inte med i tankeapparaten.
Till syvende og sidst är det ju också så att även med de olika tekniska "lösningarna" kvarstår de grundläggande invändningarna orubbade: det innebär inget nytt skydd, eftersom
kontrollmekanismerna i sig inte lär hitta något, om man inte redan vet VAR man ska spana. Och vet man det behövs naturligtvis inte ett så stort ingrepp. Historien visar också med all önskvärd tydlighet att teknisk spaning är ett utomordentligt trubbigt vapen att använda och fungerar bäst när det "riktas in" i samband med annan underrättelseverksamhet.
Kränkningarna kvarstår också eftersom lagen inte gör åtskillnad mellan svenskar och andra samt att alla risker med ett omfattande avlyssningsengagemang finns kvar, om inte idag så i framtiden. Detta gäller även om man - för att bara ta ett exempel - tar fram tekniska lösningar för att separera "svenska" IP-adresser från utländska IP-adresser. Ett förfarande som för övrigt ändå i grunden inte löser något eftersom svenskar naturligtvis också kan vara terrorister/brottslingar och det dessutom inte säkert går att veta om de "svenska" IP-adresserna verkligen "befolkas" av svenskar (sic!). Detta skulle också tvingas ske till mycket höga kostnader för skattebetalarna. Vi skall alltså betala vår egen övervakning. Det hela är så fullt av kryphål och brist på logiskt tänkande att ju längre resonemanget förs, desto snårigare blir det att hitta ut ur denna intrikata intellektuella labyrint. Dessutom; ska det vara någon effekt måste också material sparas, annars kan man inte följa upp spår och då är strukturen verkligen helt meningslöst.
Detta leder oss tillbaka till utgångspunkten och de tankar som på slutet av 1700-talet blev till en ganska solid grund för de demokratier vi har idag. Det är medborgarnas grundläggande väl och ve, med rättigheter och skyldigheter, som i slutändan bör styra över det politiska beslutsfattandet samt över vad våra beslutsfattare får och inte får göra. På både det principiella och det pragmatiska planet faller argumenten för FRA-lagen. Den starka reaktionen från så många olika håll och längs hela den politiska skalan ger ett högt betyg åt medborgarna i Sverige. Att, tämligen arrogant, låta påskina att detta beror på att samma medborgare "inte förstår" ger ett lika lågt betyg åt de beslutsfattare som driver på lagen. Vi får se hur det slutar.
Pingbacks som länkar till denna artikeln
[...] Det finns emellertid en väldig massa underbyggd information som pekar på det motsatta — att repressiva åtgärder som detta inte tillför något. Inte minst har Magnus Norell på Försvarets Forskningsinstitut sagt så mycket i ett par publicerade artiklar. [...]
Blogg:opassande » Blog Archive » Finns det någ, 2008-12-16, 07:28
[...] än ursprungligen förlåg. Finns det någonting som indikerar att målen uppfylls med lagen? Terroristexperterna har inte ansett att lagen är effektiv i kampen mot just [...]
Blogg:Kritiker - ni skrämmer mig « Dexion, 2008-09-26, 11:50
[...] sågas av försvarets egen terrorexpert Magnus Norell, skriver Aftonbladet. I en artikel på Newsmill menar Norell att lagen inte ger något skydd mot [...]
Blogg:Terroristexpert missförstår FRA « Badlands Hyena, 2008-09-12, 01:18
[...] forskningsinstitutet, FOI, sågar FRA-lagen i en artikel på nystartade debattsajten Newsmill: Därför är FRA-lagen ineffektiv. Det i sig ganska obehagliga faktum att Riksdagen i ett av de fredligaste länderna i Europa, med [...]
Blogg:Opponent.se » Blog Archive » Terroristex, 2008-09-11, 21:48
[...] Försvarets expert i terrorism, Magnus Norell, förklarar varför massavlyssning inte är ett effektivt vapen mot terrorism. Debattartikeln som hänvisas till i Aftonbladet kan hittas på Newsmill, där man kan läsa den i sin helhet. [...]
Blogg:opassande » Blog Archive » FRA kort och , 2008-09-11, 19:01
[...] egen expert sågar FRA-lagen… Jump to Comments På Newsmill synar Magnus Norell FRA-lagen. Magnus är en av de mest offentliga av försvarets [...]
Blogg:Försvarets egen expert sågar FRA-lagen… «, 2008-09-11, 18:48
[...] Jag har precis läst Magnus Norells artikel i newsmill som heter därför är FRA-lagen ineffektiv. Vad skönt det är med männsikor som kan säga ifrån på skarpen. [...]
Blogg:5 DAGAR KVAR. LÄS MAGNUS NORELL I NEWSMILL « OSÄKE, 2008-09-11, 17:53
Trackback URL: http://www.newsmill.se/trackback/1223
Det roligaste med FRA-lagstiftningen är att det är ett fullkomligt slag i luften.
Det är naivt att tro att man kan få koll på subversiv verksamhet med att övervaka direkt kommunikation som människors e-post eller avlyssna eventuella telefonsamtal.
För att hitta subversiv verksamhet kan FRA få ett tips av mig alldeles gratis: Indirekt kommunikation. Kommunikation som ingen vill läsa eller bry sig om men som sker helt offentligt och som alla har tillgång till.
Vad kan det vara då? I våra uppkopplade dagar finns det flera öppna kommunikationsvägar som ingen läser. De mest uppenbara är spam och kommentarer på bloggar, youtube, myspace, etc.
Lycka till med att hitta meddelanden.
Permalänk | Anmäl
Nielsen, 2008-09-11, 16:31
Jag blir väldigt glad när jag läser denna artikel jag har bloggat länge om FRA
FRA-lagen ska rivas upp, göras om , och göras rätt. Då har vi nämligen ytterligare ett redskap som kan bli en tongivande svensk röst i världen. Och idag jag tog upp just vinkeln med de mänskliga rättigheterna.
Om vi ska ha denna typ av lag ska den vara en klar och stark stämma som kan ge ytterligare ekon globalt. Ett integritetsbistånd till de länder som befinner sig i transformation och utveckling. Vi har ju alla möjligheter att skapa en superbra lag med de analyser som dataloger teleingenjörer och andra kunniga inom juridik terrorism bidragit med nu.
Ett verktyg som länder som är mindreutvecklade än oss i Sverige kan omvandla och göra till sin Best Practise vad gäller att integrera den personliga integriteten. En signal som ger dessa länder möjlighet att utkräva ett tydligare ansvar om fel begås mot mänskliga rättigheter av dessa länders underrättelsetjänster.
Vi som nation ska även vara en tydlig och pådrivande kraft i dessa frågor.
Vi ska inte bara bygga fred och stabilitet. Vi ska även driva på utvecklingen i de ämnessfärer som handlar om personlig integritet.
Och jag håller med det är arrogant att säga att så kunniga människor som du och Mark Klamberg och Pär Ström Opassande Oscar Swartz och alla övriga i bloggosfären samt gammelmedia inte skulle förstå eller ha missuppfattat vad det här handlar om
Tack Magnus! Det hedrar dig.
Permalänk | Anmäl
Tindra-Annette Broström, 2008-09-11, 17:32
1 : Vågar ingen ifrågasätta värdet av underrättelseverksamhet rhuvudtaget ? Ärden så vital för ett lands säkerhet ? Inte vinns väl krig med CIA -GRU-Must organisationer, utan av andra faktorer ? Vilseledning..Oftast sammanställningar av olika, helt öppna fakta. Produktionsmöjligheter m.m. Den CIA-anställde i USA som blev dömd till livstid för spionage för Sovjetunionen, senast. som angav flera ryska USA-.agenter, av ekonomiska skäl, som blev troligtvis avrättade -menade sen att dessa informationer inte var värda att offra andra,och livet för.
2. Alla dessa antiterroristpåbud har ju utgått från USA som även innan 9/11 hade stora avlyssningsmöjligheter , Echelong och lik- nande. Detta har ju förändrat vår vardag mer än några ryska bestraffningsexpeditioner i Georgien, men har väckt mindre och senkommen opinion, och press/media som verkligen haft intresse att hävda sina intressen om bl.a. meddelarskydd har hamnat på efterkälken. Vad lär vi oss av det ?
3. FRA-avlyssningen är ju precis den teknik som användes mot vänstern från 1938 och framåt. Registrera varenda jä---l ! som det
hette när säpo, IB(SAP) och kanske FRA, och militär underrättelse- tjänst menade att en massövervakning skulle ge signaler om en
ev. kommande sovjetiskt kuppanfall, och hindra människor från att
få anställningar om de bedömdes som säkerhetsrisker. Men FRA
är ju bara en upprepning av denna strategi - som kommer precis
när Göran Perssons historiska insats blivit SOU-historia : Utred- ningen av massövervakningen i Sverige, som lyfte av detta ok från
socialdemokratin.
4. Den dåtida politiska övervakningen hade nog även avsikten att
skrämma bort folk från vänsterorganisationer. Men hur många visste inte om vad som pågick på från 1940-70talet utan att något
FRA-drev uppstod, det var accepterat - nog även av Magnus Norell.
Permalänk | Anmäl
Chili Palmer, 2008-09-11, 17:44
Synd att du inte vågar skriva om hur dessa terrordåd är iscensatta av samma elit som påstår sig bekämpa terror! Wake up lix!
Alla bevis pekar på det. Studera false flag terror! Kolla historian kring Gulf of Tonkin, Sinking of the Main och Operation Gladio!
9/11 was an inside job!
Permalänk | Anmäl
Liam O´Hanlon, 2008-09-11, 18:00
Jisses vad krångligt du skriver. För övrigt är ju titeln alldeles missvisande. Texten handlar om mänskliga rättigheter, vilket torde normalt ligga utanför det yrkesmässiga intresseområdet för en forskare vid Totalförsvarets forskningsinstitut. Är motsvarande kompetens representativ för Försvarets Radioanstalt finns sannerligen allt skäl i världen att vara orolig. Jag instämmer alltså fullständigt i din slutsats, om inte din "analys".
Permalänk | Anmäl
Peter Ingestad, 2008-09-11, 19:02
Liam,
problemet med din jämförelse av konspirationsteorier är att ex Tonkin var ett misstag som sedan mörkades. Inte en pro-aktiv konspiration för att föra krig mot Vietnam.
Permalänk | Anmäl
Regor Asuleb, 2008-09-11, 19:03
Hej!
FRA-lagens utformning framstår som en jättestor trål över Sverige.
Professionella terrorister som har sin bas i Sverige, och som planerar ett attentat, talar förmodligen inte klartext i kabelburen trafik. Det är kodade meddelande som gäller. Vi ses på Nytorget
kl 18.
Permalänk | Anmäl
Rustan Rydman, 2008-09-11, 19:27
En fråg till. Har du gjort det här på arbetstid?
Permalänk | Anmäl
Peter Ingestad, 2008-09-11, 21:31
Britterna har, genom bombhot, skrämts till att medge kameraövervakning i varenda gathörn av London. Vad har hänt här i Sverige som fått oss att tillåta denna enormt mycket större kränkning??
Om FRA-lagen, i någon form, finns kvar 2010 så hoppas jag innerligt att Folket endast röstar på partier som har upprivning av denna lag som vallöfte.
Tack för en artikel som enkelt visar att FRA-lagen är ett oförsvarbart övergrepp mot oss medborgare och aldrig kan bli något annat.
Permalänk | Anmäl
Limpan, 2008-09-11, 21:38
Om jag inte får titta i myndigheten FRAs mjölpåse, varför skall då de tillåtas titta i min, dessutom genom glasögon jag inte ens känner till. Backa nu till de mänskliga rättigheterna, *som stater skall uppfylla* för att kunna kalla sig rättsstater, är det då jag eller myndigheten som skall vara transparent?
Dessutom är det ett välkänt faktum, att terrorism bekämpas bäst med just rättvisa, mänskliga rättigher, heabus corpus osv.. Det är i regel när mänskliga rättigheter förbigås, när stater trampar på folk, som terrorism skapas.
Permalänk | Anmäl
Wu Tui, 2008-09-11, 22:06
Limpan: Eftersom alla partier i riksdagen är för signalspaning blir det svårt att komma undan det oavsett vilket parti du röstar på.
Rustan: Nej, liknelsen med en trål över Sverige är faktiskt helt felaktig. FRA väljer ut vissa trafikstråk som är intressanta och spanar där. Alltså absolut inte i all svensk trafik.
Nielsen: Hittills har man hittat intressant information genom den eterspaning som sker nu. Sannolikt hittar man inte mindre intressant information om signalspaning utsträcks till spaning i kabel. Sen måste man ju säga att en utvärdering måste göras för att se om den information som framkommit motsvarar det integritetsintrång signalspaning i kabel innebär.
Permalänk | Anmäl
Per, 2008-09-11, 22:14
Vilket svammel.
Permalänk | Anmäl
Peter Ingestad, 2008-09-11, 23:58
Sluta att surra, Per Ingestad. Du har ju inget att säga. Det enda du vill är att snacka skit. om Magnus Norell, men du har inga argument eller fakta.
Men tack till Magnus N för en bra, initierad o lättläst artikel.
Permalänk | Anmäl
Lars-Erick , 2008-09-12, 09:56
Per. I riksdagen sitter folkvalda, inte partier. Dessa har piskats till att följa partilinjer som i stort dikteras av regeringen. Jag tror dock att de riksdagsledamöter som vek ned sig har kommit på bättre tankar vid det här laget.
Vidare så lovar jag att rösta blankt om det ej blir några vallöften om upprivning av FRA-lagen.
Permalänk | Anmäl
Limpan, 2008-09-12, 12:27
@per.
"Hittils har man hittat intressant information". Hmm.
Utan ytterligare fördjupning vill jag påpeka att du hittar intressant information även på Wikipedia och på Youtube.
Om man däremot arbetar med andra parabler, kan det dock visa sig vara mycket enklare att hitta effektiv information - i stället för enbart "intressant information" .
Intressant information kan man spekulera i och använda mycket tid på, effektiv information kan man agera på. Både aktivt och proaktivt.
Permalänk | Anmäl
Nielsen, 2008-09-13, 19:21
Thank you for valuable information.
Permalänk | Anmäl
Italiak1, 2008-10-17, 14:18
Thank you for valuable information.
Permalänk | Anmäl
Italiak1, 2008-10-17, 14:26
Syrien vill att FN tar upp ämnet terror och Fn måste föklara vad är terror??..och vem är terroristerna??..men FN sa Nej och det är USAs nej...Fick USA hjälpa Al-Qaida mot Rysslands ockupation av Afghanistan?????.
Fick CIA hjälpa Al-Qaida ???..Varför var bråk mellan Usama och USA???..Fick USA lova Al-Qaide att befria Palestina???
Varför var 11/9 och finns något fel i 11/9???
När du svara med Fakta då börjar jag tro på dig och på alla media som gömma alla fakta......
Ta fram alla fakta för folket, politiker och svara VEM ÄR TERRORIST??
Permalänk | Anmäl
Amer Al-bayya, 2010-01-02, 15:27
Politik i USA
"Med Hillary Clinton kommer Israels ockupation att fortsätta"
Publicerat 2008-12-01 17:47
Både Obama och Clinton har båda lagt ner betydande energi på att bevisa sin totala uppslutning bakom Israels ockupationsmetoder. Och Clintons karriär är ett typexempel på den israeliska lobbyns inflytande i amerikansk politik. Det skriver Per Gahrton, aktuell med en ny bok om palestina-konflikten, på debattsajten Newsmill.
Det finns ingen chans till framsteg för fredsprocessen mellan Israel och palestinierna utan amerikanska påtryckningar på Israel, konstaterade den israeliska fredsrörelsens veteran, Uri Avnery, häromdagen. Därför måste Obama och Clinton tvinga Israel att häva den inhumanitära blockaden av Gaza, sluta bygga lagstridiga kolonier, riva den olagliga separationsmuren och utrymma samtliga ockuperade områden.
Kommer Obama och Clinton att göra det? Faktum är att hittills har bara en amerikansk president tvingat Israel till någonting - Eisenhower som 1957 beordrade Israel att utrymma den egyptiska Sinaihalvön. Eisenhower var republikan, han utövade sina påtryckningar sedan han blivit omvald och han gjorde det för att markera att USA för gott tagit över som ledande västmakt efter Storbritannien och Frankrike, vilka hade utfört anfallet på Egypten tillsammans med Israel.
Ingenting av detta gäller för Obama och Clinton. Skall de ändå infria Avnerys desperata hopp om påtryckningar?
Det är det inte mycket som tyder på. Både Obamas och Clintons politiska karriärer är typexempel på sådant som utförligt beskrevs i "The Israel Lobby" häromåret. Där ges mängder av exempel på hur amerikanska politiker som uttryckt förståelse för palestiniernas motståndskamp och kritik mot den israeliska ockupationspolitiken efterhand har försvunnit från politiken. Eller gjort avbön.
För både Obama och Clinton finns uppgifter om milt pro-palestinska och Israel-kritiska uttalanden tidigt under deras karriärer. Och båda har lagt ner betydande energi på att därefter bevisa sin totala uppslutning bakom såväl Israels ockupationsmetoder som USA:s hittillsvarande Mellanösternpolitik.
I ett tal inför den mäktiga amerikanska lobbyorganisationen American Israel Public Affairs Committee (AIPAC) den 4 juni i år bedyrade Obama att han redan sedan pojkåren "hållit på" Israel. Han förklarade att Israels säkerhet är "sakrosankt" utan att nämna något om palestiniernas rätt till frihet och trygghet. Han försäkrade att han beträffande Israel och Palestina är var överens med sin motståndare, McCain, och Bushadministrationen. Och han betonade att han som president skulle "hjälpa Israel" att skapa en tvåstatslösning. Hjälpa Israel? Är det inte i första hand för palestiniernas skull som det behövs en palestinsk stat?
Det är länge sedan Hillary Clinton som presidenthustru antydde att det kanske borde bildas en palestinsk stat. 2005 var hon i Israel och fastslog att separationsmuren (2004 olagligförklarad av Internationella domstolen) "inte riktar sig mot palestinierna, bara mot terroristerna". Jewish Telegraphic Agency konstaterade att Hillary kom till Israel "för att begrava alla tvivel om att hon skulle vara mindre engagerad för Israels skydd än Bushadministrationen". När hon häromåret framträdde inför AIPAC konstaterade en konservativ tidskrift, National Review, att hon försökte springa ifrån sitt (propalestinska) förflutna och att hon, att döma av applåderna, "lyckades briljant"
En del optimister tror att nu, när de väl har fått makten, kommer Obama och Clinton att styras av sina förmodade verkliga, milt propalestinska, övertygelser.
Obama har uttryckligen lovat att han ska ta itu med Mellanöstern under början av sin mandatperiod och inte, som så många av hans företrädare, däribland både Bill Clinton och Bush d y, vänta till sista stund då det alltid har visat sig vara för sent. I verkligheten brukar omvalsambitionerna alltid väga tyngre när det bli allvar och förhindra alla opinionsmässiga äventyrligheter. I The Israel Lobby dokumenteras utförligt att det är förenat med livsfara för den fortsatta politiska karriären om en amerikansk politiker kommer i konflikt med AIPAC. De finansiella och massmediala repressalier som en USA-politiker som misstänks vara Israelkritisk kan drabbas av är det svårt att föreställa sig i Sverige där motsvarande lobby dessbättre i stort sett saknas.
Till detta kommer att en USA-president knappast är så allsmäktig som det ibland framställs. Supermaktslogiken gör varje USA-ledare till sin fånge. Och i den globala maktkampen har det tyvärr varit en fördel för USA att ensidigt stödja Israel. Den politiken har inte provocerat fram en enad arabisk befrielsefront, utan tvärtom bidragit till att arabvärldens har splittrats och tvingats ägna enorma krafter åt att skydda sig mot Israels erövrings- och ockupationspolitik istället för att utvecklas ekonomiskt och socialt.
Så USA är inte mycket att hoppas på när det gäller fred i Mellanöstern, inte ens med i övrigt hoppingivande personer som Barack Obama och Hillary Clinton i ledningen.
Den enda "supermakt" som skulle kunna spela en progressiv roll är EU. Det är EU som är den ekonomiska stormakten i förhållande till Israel och Palestina. För några år sedan krävde både EU-parlamentet och EU-kommissionen att EU skulle utnyttja den positionen för att utöva påtryckningar. Tyvärr blev det ingenting av det, eftersom många EU-länder inte vågar stöta sig med vare sig USA eller Israel. Det är synd, för smarta EU-sanktioner mot Israel och skyddstrupper från EU till de palestinska områdena är det enda realistiska alternativet till ökad tillväxt av desperat våld från förtryckta och förtvivlade palestinier utan framtid.
Jag kan inte se hur Barack och Hillary skulle kunna genomföra någon förändring. Men aldrig har jag varit så angelägen om att ha fel.
Debatten fortsätter på Newsmill.
Per Gahrton
Spreds av Liberala Nyhetsbyrån
Permalänk | Anmäl
Amer Al-bayya, 2010-01-02, 15:30
Having a happy hour with Diablo 2 cd key,
Warcraft 3 cd key,
Starcraft cd key.
and cd key for sale!
Diablo 2 cd key,
Warcraft 3 cd key,
Starcraft cd key,
Counter Strike CD Key,
Battlefield:Bad Company 2 CD Key,
Call of Duty 4 CD Key,
and cheap cd key sale!
Permalänk | Anmäl
edhardy, 2010-06-28, 10:11
Hello! We had some new MBT shoes in our shop, such as mbt-beach can help you adjust your wrong walk posture; mbt-changa can help you lose weight, etc. You can choose what you like here with you need, our MBT shoes salting very good, so you can rest assured purchase.
Permalänk | Anmäl
vivian, 2010-07-17, 09:10
29 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.
Det roligaste med FRA-lagstiftningen är att det är ett fullkomligt slag i luften.
Det är naivt att tro att man kan få koll på subversiv verksamhet med att övervaka direkt kommunikation som människors e-post eller avlyssna eventuella telefonsamtal.
För att hitta subversiv verksamhet kan FRA få ett tips av mig alldeles gratis: Indirekt kommunikation. Kommunikation som ingen vill läsa eller bry sig om men som sker helt offentligt och som alla har tillgång till.
Vad kan det vara då? I våra uppkopplade dagar finns det flera öppna kommunikationsvägar som ingen läser. De mest uppenbara är spam och kommentarer på bloggar, youtube, myspace, etc.
Lycka till med att hitta meddelanden.
Jag blir väldigt glad när jag läser denna artikel jag har bloggat länge om FRA
FRA-lagen ska rivas upp, göras om , och göras rätt. Då har vi nämligen ytterligare ett redskap som kan bli en tongivande svensk röst i världen. Och idag jag tog upp just vinkeln med de mänskliga rättigheterna.
Om vi ska ha denna typ av lag ska den vara en klar och stark stämma som kan ge ytterligare ekon globalt. Ett integritetsbistånd till de länder som befinner sig i transformation och utveckling. Vi har ju alla möjligheter att skapa en superbra lag med de analyser som dataloger teleingenjörer och andra kunniga inom juridik terrorism bidragit med nu.
Ett verktyg som länder som är mindreutvecklade än oss i Sverige kan omvandla och göra till sin Best Practise vad gäller att integrera den personliga integriteten. En signal som ger dessa länder möjlighet att utkräva ett tydligare ansvar om fel begås mot mänskliga rättigheter av dessa länders underrättelsetjänster.
Vi som nation ska även vara en tydlig och pådrivande kraft i dessa frågor.
Vi ska inte bara bygga fred och stabilitet. Vi ska även driva på utvecklingen i de ämnessfärer som handlar om personlig integritet.
Och jag håller med det är arrogant att säga att så kunniga människor som du och Mark Klamberg och Pär Ström Opassande Oscar Swartz och alla övriga i bloggosfären samt gammelmedia inte skulle förstå eller ha missuppfattat vad det här handlar om
Tack Magnus! Det hedrar dig.
1 : Vågar ingen ifrågasätta värdet av underrättelseverksamhet rhuvudtaget ? Ärden så vital för ett lands säkerhet ? Inte vinns väl krig med CIA -GRU-Must organisationer, utan av andra faktorer ? Vilseledning..Oftast sammanställningar av olika, helt öppna fakta. Produktionsmöjligheter m.m. Den CIA-anställde i USA som blev dömd till livstid för spionage för Sovjetunionen, senast. som angav flera ryska USA-.agenter, av ekonomiska skäl, som blev troligtvis avrättade -menade sen att dessa informationer inte var värda att offra andra,och livet för.
2. Alla dessa antiterroristpåbud har ju utgått från USA som även innan 9/11 hade stora avlyssningsmöjligheter , Echelong och lik- nande. Detta har ju förändrat vår vardag mer än några ryska bestraffningsexpeditioner i Georgien, men har väckt mindre och senkommen opinion, och press/media som verkligen haft intresse att hävda sina intressen om bl.a. meddelarskydd har hamnat på efterkälken. Vad lär vi oss av det ?
3. FRA-avlyssningen är ju precis den teknik som användes mot vänstern från 1938 och framåt. Registrera varenda jä---l ! som det
hette när säpo, IB(SAP) och kanske FRA, och militär underrättelse- tjänst menade att en massövervakning skulle ge signaler om en
ev. kommande sovjetiskt kuppanfall, och hindra människor från att
få anställningar om de bedömdes som säkerhetsrisker. Men FRA
är ju bara en upprepning av denna strategi - som kommer precis
när Göran Perssons historiska insats blivit SOU-historia : Utred- ningen av massövervakningen i Sverige, som lyfte av detta ok från
socialdemokratin.
4. Den dåtida politiska övervakningen hade nog även avsikten att
skrämma bort folk från vänsterorganisationer. Men hur många visste inte om vad som pågick på från 1940-70talet utan att något
FRA-drev uppstod, det var accepterat - nog även av Magnus Norell.
Synd att du inte vågar skriva om hur dessa terrordåd är iscensatta av samma elit som påstår sig bekämpa terror! Wake up lix!
Alla bevis pekar på det. Studera false flag terror! Kolla historian kring Gulf of Tonkin, Sinking of the Main och Operation Gladio!
9/11 was an inside job!
Jisses vad krångligt du skriver. För övrigt är ju titeln alldeles missvisande. Texten handlar om mänskliga rättigheter, vilket torde normalt ligga utanför det yrkesmässiga intresseområdet för en forskare vid Totalförsvarets forskningsinstitut. Är motsvarande kompetens representativ för Försvarets Radioanstalt finns sannerligen allt skäl i världen att vara orolig. Jag instämmer alltså fullständigt i din slutsats, om inte din "analys".
Liam,
problemet med din jämförelse av konspirationsteorier är att ex Tonkin var ett misstag som sedan mörkades. Inte en pro-aktiv konspiration för att föra krig mot Vietnam.
Hej!
FRA-lagens utformning framstår som en jättestor trål över Sverige.
Professionella terrorister som har sin bas i Sverige, och som planerar ett attentat, talar förmodligen inte klartext i kabelburen trafik. Det är kodade meddelande som gäller. Vi ses på Nytorget
kl 18.
En fråg till. Har du gjort det här på arbetstid?
Britterna har, genom bombhot, skrämts till att medge kameraövervakning i varenda gathörn av London. Vad har hänt här i Sverige som fått oss att tillåta denna enormt mycket större kränkning??
Om FRA-lagen, i någon form, finns kvar 2010 så hoppas jag innerligt att Folket endast röstar på partier som har upprivning av denna lag som vallöfte.
Tack för en artikel som enkelt visar att FRA-lagen är ett oförsvarbart övergrepp mot oss medborgare och aldrig kan bli något annat.
Om jag inte får titta i myndigheten FRAs mjölpåse, varför skall då de tillåtas titta i min, dessutom genom glasögon jag inte ens känner till. Backa nu till de mänskliga rättigheterna, *som stater skall uppfylla* för att kunna kalla sig rättsstater, är det då jag eller myndigheten som skall vara transparent?
Dessutom är det ett välkänt faktum, att terrorism bekämpas bäst med just rättvisa, mänskliga rättigher, heabus corpus osv.. Det är i regel när mänskliga rättigheter förbigås, när stater trampar på folk, som terrorism skapas.
Limpan: Eftersom alla partier i riksdagen är för signalspaning blir det svårt att komma undan det oavsett vilket parti du röstar på.
Rustan: Nej, liknelsen med en trål över Sverige är faktiskt helt felaktig. FRA väljer ut vissa trafikstråk som är intressanta och spanar där. Alltså absolut inte i all svensk trafik.
Nielsen: Hittills har man hittat intressant information genom den eterspaning som sker nu. Sannolikt hittar man inte mindre intressant information om signalspaning utsträcks till spaning i kabel. Sen måste man ju säga att en utvärdering måste göras för att se om den information som framkommit motsvarar det integritetsintrång signalspaning i kabel innebär.
Vilket svammel.
Sluta att surra, Per Ingestad. Du har ju inget att säga. Det enda du vill är att snacka skit. om Magnus Norell, men du har inga argument eller fakta.
Men tack till Magnus N för en bra, initierad o lättläst artikel.
Per. I riksdagen sitter folkvalda, inte partier. Dessa har piskats till att följa partilinjer som i stort dikteras av regeringen. Jag tror dock att de riksdagsledamöter som vek ned sig har kommit på bättre tankar vid det här laget.
Vidare så lovar jag att rösta blankt om det ej blir några vallöften om upprivning av FRA-lagen.
@per.
"Hittils har man hittat intressant information". Hmm.
Utan ytterligare fördjupning vill jag påpeka att du hittar intressant information även på Wikipedia och på Youtube.
Om man däremot arbetar med andra parabler, kan det dock visa sig vara mycket enklare att hitta effektiv information - i stället för enbart "intressant information" .
Intressant information kan man spekulera i och använda mycket tid på, effektiv information kan man agera på. Både aktivt och proaktivt.
Thank you for valuable information.
Thank you for valuable information.
Syrien vill att FN tar upp ämnet terror och Fn måste föklara vad är terror??..och vem är terroristerna??..men FN sa Nej och det är USAs nej...Fick USA hjälpa Al-Qaida mot Rysslands ockupation av Afghanistan?????.
Fick CIA hjälpa Al-Qaida ???..Varför var bråk mellan Usama och USA???..Fick USA lova Al-Qaide att befria Palestina???
Varför var 11/9 och finns något fel i 11/9???
När du svara med Fakta då börjar jag tro på dig och på alla media som gömma alla fakta......
Ta fram alla fakta för folket, politiker och svara VEM ÄR TERRORIST??
Politik i USA
"Med Hillary Clinton kommer Israels ockupation att fortsätta"
Publicerat 2008-12-01 17:47
Både Obama och Clinton har båda lagt ner betydande energi på att bevisa sin totala uppslutning bakom Israels ockupationsmetoder. Och Clintons karriär är ett typexempel på den israeliska lobbyns inflytande i amerikansk politik. Det skriver Per Gahrton, aktuell med en ny bok om palestina-konflikten, på debattsajten Newsmill.
Det finns ingen chans till framsteg för fredsprocessen mellan Israel och palestinierna utan amerikanska påtryckningar på Israel, konstaterade den israeliska fredsrörelsens veteran, Uri Avnery, häromdagen. Därför måste Obama och Clinton tvinga Israel att häva den inhumanitära blockaden av Gaza, sluta bygga lagstridiga kolonier, riva den olagliga separationsmuren och utrymma samtliga ockuperade områden.
Kommer Obama och Clinton att göra det? Faktum är att hittills har bara en amerikansk president tvingat Israel till någonting - Eisenhower som 1957 beordrade Israel att utrymma den egyptiska Sinaihalvön. Eisenhower var republikan, han utövade sina påtryckningar sedan han blivit omvald och han gjorde det för att markera att USA för gott tagit över som ledande västmakt efter Storbritannien och Frankrike, vilka hade utfört anfallet på Egypten tillsammans med Israel.
Ingenting av detta gäller för Obama och Clinton. Skall de ändå infria Avnerys desperata hopp om påtryckningar?
Det är det inte mycket som tyder på. Både Obamas och Clintons politiska karriärer är typexempel på sådant som utförligt beskrevs i "The Israel Lobby" häromåret. Där ges mängder av exempel på hur amerikanska politiker som uttryckt förståelse för palestiniernas motståndskamp och kritik mot den israeliska ockupationspolitiken efterhand har försvunnit från politiken. Eller gjort avbön.
För både Obama och Clinton finns uppgifter om milt pro-palestinska och Israel-kritiska uttalanden tidigt under deras karriärer. Och båda har lagt ner betydande energi på att därefter bevisa sin totala uppslutning bakom såväl Israels ockupationsmetoder som USA:s hittillsvarande Mellanösternpolitik.
I ett tal inför den mäktiga amerikanska lobbyorganisationen American Israel Public Affairs Committee (AIPAC) den 4 juni i år bedyrade Obama att han redan sedan pojkåren "hållit på" Israel. Han förklarade att Israels säkerhet är "sakrosankt" utan att nämna något om palestiniernas rätt till frihet och trygghet. Han försäkrade att han beträffande Israel och Palestina är var överens med sin motståndare, McCain, och Bushadministrationen. Och han betonade att han som president skulle "hjälpa Israel" att skapa en tvåstatslösning. Hjälpa Israel? Är det inte i första hand för palestiniernas skull som det behövs en palestinsk stat?
Det är länge sedan Hillary Clinton som presidenthustru antydde att det kanske borde bildas en palestinsk stat. 2005 var hon i Israel och fastslog att separationsmuren (2004 olagligförklarad av Internationella domstolen) "inte riktar sig mot palestinierna, bara mot terroristerna". Jewish Telegraphic Agency konstaterade att Hillary kom till Israel "för att begrava alla tvivel om att hon skulle vara mindre engagerad för Israels skydd än Bushadministrationen". När hon häromåret framträdde inför AIPAC konstaterade en konservativ tidskrift, National Review, att hon försökte springa ifrån sitt (propalestinska) förflutna och att hon, att döma av applåderna, "lyckades briljant"
En del optimister tror att nu, när de väl har fått makten, kommer Obama och Clinton att styras av sina förmodade verkliga, milt propalestinska, övertygelser.
Obama har uttryckligen lovat att han ska ta itu med Mellanöstern under början av sin mandatperiod och inte, som så många av hans företrädare, däribland både Bill Clinton och Bush d y, vänta till sista stund då det alltid har visat sig vara för sent. I verkligheten brukar omvalsambitionerna alltid väga tyngre när det bli allvar och förhindra alla opinionsmässiga äventyrligheter. I The Israel Lobby dokumenteras utförligt att det är förenat med livsfara för den fortsatta politiska karriären om en amerikansk politiker kommer i konflikt med AIPAC. De finansiella och massmediala repressalier som en USA-politiker som misstänks vara Israelkritisk kan drabbas av är det svårt att föreställa sig i Sverige där motsvarande lobby dessbättre i stort sett saknas.
Till detta kommer att en USA-president knappast är så allsmäktig som det ibland framställs. Supermaktslogiken gör varje USA-ledare till sin fånge. Och i den globala maktkampen har det tyvärr varit en fördel för USA att ensidigt stödja Israel. Den politiken har inte provocerat fram en enad arabisk befrielsefront, utan tvärtom bidragit till att arabvärldens har splittrats och tvingats ägna enorma krafter åt att skydda sig mot Israels erövrings- och ockupationspolitik istället för att utvecklas ekonomiskt och socialt.
Så USA är inte mycket att hoppas på när det gäller fred i Mellanöstern, inte ens med i övrigt hoppingivande personer som Barack Obama och Hillary Clinton i ledningen.
Den enda "supermakt" som skulle kunna spela en progressiv roll är EU. Det är EU som är den ekonomiska stormakten i förhållande till Israel och Palestina. För några år sedan krävde både EU-parlamentet och EU-kommissionen att EU skulle utnyttja den positionen för att utöva påtryckningar. Tyvärr blev det ingenting av det, eftersom många EU-länder inte vågar stöta sig med vare sig USA eller Israel. Det är synd, för smarta EU-sanktioner mot Israel och skyddstrupper från EU till de palestinska områdena är det enda realistiska alternativet till ökad tillväxt av desperat våld från förtryckta och förtvivlade palestinier utan framtid.
Jag kan inte se hur Barack och Hillary skulle kunna genomföra någon förändring. Men aldrig har jag varit så angelägen om att ha fel.
Debatten fortsätter på Newsmill.
Per Gahrton
Spreds av Liberala Nyhetsbyrån
links of london
links london
tiffany jewelry blog
new shoes
links jewel
links of london
Having a happy hour with Diablo 2 cd key,
Warcraft 3 cd key,
Starcraft cd key.
and cd key for sale!
Diablo 2 cd key,
Warcraft 3 cd key,
Starcraft cd key,
Counter Strike CD Key,
Battlefield:Bad Company 2 CD Key,
Call of Duty 4 CD Key,
and cheap cd key sale!
Hello! We had some new MBT shoes in our shop, such as mbt-beach can help you adjust your wrong walk posture; mbt-changa can help you lose weight, etc. You can choose what you like here with you need, our MBT shoes salting very good, so you can rest assured purchase.