[...] Läste nyss en blogg som intervjuade Porang Zahedi, men man, muslim som skrivit en artikel på Newsmill. [...]
Blogg:Ju mer jag läser ju mer… « On , 2009-10-08, 23:27
[...] 8, 2009 Den 7 oktober 2009 publicerades en märkvärdig artikel på nyhetssajten Newsmill, ”Svenskarna har också en hederskultur som förtrycker avvikare”. Artikelförfattaren, Porang Zahedi, kritiserade Oscar Hedins film, ”Sämre än djur”, om [...]
Blogg:”Jag ser mig som en stolt homofob” &, 2009-10-08, 17:36
[...] ”Homofober blir ständigt mobbade, utfrysta och marginaliserade. Många homofober har svårt a... [...]
Blogg:Kim Milrell.se » Homofober har det svårt, 2009-10-08, 13:30
[...] har precis lästa två artiklar på Newsmill: ”Svenskarna har också en hederskultur som förtrycker avvikare” (Porang Zahedi) och ”Vi kvinnor i niqab är inte förtryckta och vet vad vi gör”(Leila Mahmoud [...]
Blogg:| johannah, 2009-10-07, 20:58
Oj, vilken välskriven artikel. Den verkar även finnas på följande blogg: http://kulturkritikern.blogspot.com/
Permalänk | Anmäl
Farhad, 2009-10-07, 14:22
Är det här någon form av obskyr satir?
Permalänk | Anmäl
Joel, 2009-10-07, 14:38
Livet har gått hårt åt dig Porang. Du ser lite äldre ut än 24 år.
"Det är sant att homosexuella inte är särskilt omtyckta i islamiska miljöer, ja men en ännu mer utsatt grupp i Sverige, som helhet, är ändå homofoberna."
Du har gett "sinne för proportioner" ett nytt ansikte.
Permalänk | Anmäl
Affe, 2009-10-07, 14:44
Hahahah dagens skratt fastnar i halsen... vad är detta en invasion från muslimsk sida? Hederskultur, avvikare, svenskar... snart betyder inte ett enda ord detsamma för en enda människa längre. Snacka om Babels torn.
Permalänk | Anmäl
Ann Helena Rudberg, 2009-10-07, 14:49
Byt ut homo mot islam så blir det så här:
Islamofobers uppfattningar om islam tas inte på allvar utan förhånas och förringas.
Permalänk | Anmäl
Sonny Sumo, 2009-10-07, 14:50
Jaha och vad är det du vill komma fram till?
Inom alla grupperingar finns det fördomar.
Inom alla grupperingar finns det rasister.
Inom alla grupperingar finns det fientlighet mot de som är annorlunda.
Så vad är nytt.
Fanatiker inom alla läger kan bli farliga religion, politik eller vad som helst.
Farligare är de som tror att deras uppfattning är den enda rätta.
Farligast är de som med fysiskt eller psykiskt våld vill tvinga på andra sin uppfattning.
Permalänk | Anmäl
Stig, 2009-10-07, 14:50
Porang
I alla kulturer finns skapade ramar för att samla gruppen.
Men att jämföra motviljan mot homosexualitet med motviljan mot månggifte är helt enkelt ologiskt.
Motståndet mot homosexualitet grundas i okunskap i evolutionsläran.
Motståndet mot månggifte kan härledas ur flera samverkande faktorer. Ett är under/överordning mellan könen, ett annat är rationellt och hanterar sannolikhet för besvärliga komplikationer.
Månggifte som norm kräver i stort sett diktatur. I en demokrati frigörs konflikterna och alla inser med tiden det ohållbara med att en man har flera fruar.
Jag går så långt att jag vägar påstå att månggifte är en väsentlig komponent i den icke nyskapande och icke kreativa kulturen.
Dagis är i detta sammanhang bättre än månggifte.
Homosexuella finns eftersom evolutionen skapat denna egenskap. Läs gärna om den sk antagonisthypotesen kombinerat med gruppselektion.
Permalänk | Anmäl
Anders B Westin, 2009-10-07, 14:53
Nu drar förmodligen en Islam-debatt igång här igen. De vanliga diverse-foberna ska spy sin galla. Men angrip inte författaren. Han har rätt till sina känslor och åsikter. Han uttrycker dem dessutom mycket väl.
Men(!) Det är väl för sorgligt att gammalt kristet bagage i vår lagstiftning ska användas som argument för att gå mot en muslimsk medeltid.
En sekulär lagstiftning borde väl inte reglera månggifte, eller gifte överhuvud taget. Incest bör naturligtvis bara förbjudas i de fall det riskerar att skada någon. (Det gör det när det handlar om unga människor, eller när relationen resulterar i barn.)
Låt oss ta tillfället att titta på våra egna fobier istället för att reflexmässigt hacka på andras.
Permalänk | Anmäl
Biologen, 2009-10-07, 14:55
polygami är inte olagligt i Sverige... Månggifte är däremot inte tillåtet. Men ingen lag hindrar dessa relationer.
Permalänk | Anmäl
Carl Åström, 2009-10-07, 14:57
Nazister, Pedofiler och mordbrännare kan också ha det kämpigt i Sverige.
Det kan vara svårt att förstå men lever man i Sverige får man följa de lagar som regering och riksdag stiftar. Man kan inte hitta på egna lagar och sedan hänvisa till skifter eller seder.
Ett länktips om du tänker bo i Sverige:
www.riksdagen.se
Permalänk | Anmäl
Sam1, 2009-10-07, 15:00
Hmmmm...
När muslimer har en fobi, så hänger de upp den i en byggkran eller kastar sten på den eller kastar ut den från balkongen eller...
När vi svenskar har en fobi, så muttrar vi i tv-soffan eller, om vi törs, säger ...jävlar eller hånskrattar åt den eller...
Är det någon skillnad??
Nu är jag säkert fördomsfull som drar alla över en kam, men nog är det sällsynt att svenskar gör det förra...?
Permalänk | Anmäl
Patrik, 2009-10-07, 15:02
Stort tack för lysande artikel!
Intoleranta krafter utnyttjar media för att sprida hat mot invandrare i allmänhet och muslimer i synlighet.
Barn och ungdomar påverkas ofta negativt av sådan propaganda och ungdoms revolt mot maktmissbruket kan inte hanteras om vi inte känner grunderna till problemet.
Medias ensidiga monopol och kontroll av informations spridning skapar motsättningar som i bästa fall Skadar medborgarnas förtroende för politiska systemet men kan också bana vägen för anarkisterna vilket är skadligt för demokratin.
Permalänk | Anmäl
Firooz Aghdam, 2009-10-07, 15:03
Det du skriver är sant Sonny Sumo, men du bör komma ihåg att islamofober är mycket mer acceptera och löper nästan ingen risk för att bli fängslade.
Permalänk | Anmäl
Farhad, 2009-10-07, 15:11
Anders B Westin, om du vill argumentera ur ett evolutionistisk teori kan du inte heller tycka att pedofiler eller de som begår incest för bestraffas i Sverige!
Permalänk | Anmäl
Farhad, 2009-10-07, 15:14
Svenskar? Är det inte lite väl mycket vi-och-dom i det uttrycket? Är vi inte alla svenskar? (Ironi)
Permalänk | Anmäl
Horvath, 2009-10-07, 15:24
I islamiska/muslimska länder är homosex snarare regel än undantag. Alla, ja just det, alla killar i dessa dubbelmoraliska länder har sex med män.Största orsaken är att sex utanför äktenskapet är förbjudet! Alltså tar man vad som finns. Det finns tom ett uttryck på arabiska som är extremt nedsättande, men bara om den kille som blir "påsatt". Att vara påsättare är däremot ganska coolt! Koranen används bara när det passar. Kul grej tycker jag är att den förbjuder skaldjursätande. Men det kan man lätt tolka om genom att påstå att t.ex kräftor ju är fisk. Ja de lever ju i samma vatten, häpp! Inte en skröna utan en sanning uttalad av en behörig imam,koran o dess tolkningar är skojigare än Elsa Beskows "Hattstugan".
Permalänk | Anmäl
Charlotte T., 2009-10-07, 15:35
Jag blir så trött, så trött. Tror jag tar mig en tupplur. Hoppas jag drömmer något homofobiskt, hedersförtryckande eller avvikande.
Permalänk | Anmäl
Helena Persson, 2009-10-07, 15:35
Snälla,
Erkänn nu att detta bara är satir och att artikeln bara är ett stort skämt från Killingänget.
I första testamentet så predikas det öga för öga tand för tand . Det är inget vi pratktserar heller eller tycker du vi skall vi ta hänsyn till alla stackars mödare när de säger att de är djupt troende kristna och hänvisar till första testamentet.
Å du stackars lille vilsne homofob. Ditt problem är att du inte kan hålla isär religjon och lagar och regler.
Lagar och regler är något som vi i demokratisk anda har bestämt oss för att en medborgare i det här landet är tvungna att följa.
Din religjon är din privatsak, må vara hur skruvad som helst, som du har rätt att utöva så länge du inte bryter mot samhällets lagar och regler.
Om du vill sitta hemma på kammaren och vara homofob så är det din absolut fulla rätt. Förvänta dig bara inte att vi skall stifta lagar som ger dig rätt att kränka andra människor som lever på ett sätt som inte följer dina åsikter eller den religjon eller gud som du nu anser dig föllja eller tillbedja.
Du har ta mig tusan inte fattat någonting.
Permalänk | Anmäl
Fundamentus, 2009-10-07, 15:43
Fundamentus, Porang har ju redan svarat på det argumentet: "De som läser detta och anser att "sådana som vi" bör hålla käften, bli konforma och följa den svenska lagen och inte "hetsa" mot homosexuella bör komma ihåg att det var de som hade fel åsikter för inte mer än 50 år sedan. Men de slogs för sina "rättigheter" och trots alla motgångar, stod de slutligen som segrare. Nu är det vi som får kämpa, och en dag kanske det är ni som åter blir samhällets dissidenter."
Permalänk | Anmäl
Farhad, 2009-10-07, 15:46
Guuuud vilken genomsjuk artikel...skönt att veta att det ännu finns lagar i EU som förbjuder hat och kränkningar mot Hbt-personer. Tryggt! Tragiskt och skrämmande är dock att det fortfarande finns människor som med hjälp av religion och religiösa värderingar fortfarande vill hetsa mot homosexuella i alla sammanhang.
Permalänk | Anmäl
leia marcuse, 2009-10-07, 16:09
Wow, vilken ord- och perspektivförvrängare! "Nu är det vi som får kämpa, och en dag kanske det är ni som åter blir samhällets dissidenter". Porang kan bli politiker (förslagsvis inom islamistlägret). Låt det välla fram bara, du låtsats åtminstone inte tro på människors lika värde eller vara människorättsaktivist.
Stackars Mustafa som flydde från en fattig och ofri tillvaro till Sverige för att få en självständig dotter, som tvingar honom att återvända - händelsevis till ett (muslimskt) land där polygami (en av Porangs jämförelser) är olagligt.
Och incest - det är haram för muslimer - till skillnad från vissa andra vildar i regionen. Nice "guilty-by-association" du målar upp med Israel som exempel. Kan inte du, "en troende muslim" som påtalar svenskarnas "hederskultur" bland annat, se till att förhindra den fantasifulla illegala organhandel (som är medicinskt omöjlig) när du ändå är i färd med att tillrättavisa övriga världen?
Något säger mig att ditt hemland Iran har avrättat homosexuella.
Du förstår, skillnaden mellan ett civiliserat och ett ociviliserat samhälle, är att människor oavsett läggning bedöms efter sina gärningar. En godhjärtad homosexuell medmänniska rankas därmed högre än en heterosexuell skitstövel.
Permalänk | Anmäl
Sanningssägaren, 2009-10-07, 16:10
PORANG ZAHEDI!
På vilket sätt är homofoberna en "utsatt grupp" i Sverige? Förklara! Varför skulle homofober ha svårt att hitta jobb, förlora jobb eller få böter eller fängelsestraff för "hets mot homosexuella"?
De som bor i Sverige, är svenska medborgare, talar svenska och har lärt sig fundamenta om det svenska samhället, kan skilja mellan vad som räknas som ett brott i Sverige eller inte.
Alla samhällen har sina lagar och regler. I Sverige är det ovanligt fritt jämfört med andra länder.
Det är ett val man gör om man vill följa landets lagar eller bryta mot dem. Är du missnöjd står det dig dessutom fritt att utvandra till ett muslimskt land som kan vara mer förenligt med din muslimska tro.
Kom ihåg att Sverige är det mest sekulariserade landet i världen. Det ändrar du inte på i första taget.
Incesttabu förekommer praktiskt taget överallt i världen. Inget märkvärdigt med det.
Angående polygami och polygyni är det främmande för vår kultur som du naturligtvis vet. Det står dig och alla andra fritt att leva ihop i vilka konstellationer och hur många som helst (incest undantaget). Inga hinder i den vägen. Däremot kan man i Sverige bara vara gift med en partner i sänder. Det lär du inte heller kunna ändra på.
I Sverige råder inte RELIGIÖSA LAGAR. Det vet du naturligtvis också. Sverige är ett sekulariserat land där RELIGION OCH RELIGIONSUTÖVNING ÄR PRIVAT.
Blanda inte ihop politik och religion. Det gör vi inte i Sverige.
Fast jag gissar att du som ung student mest har skrivit den här debattartikeln för att du tycker det är kul att provocera. Det brukar man gilla när man är ung. Lycka till med studierna!
Permalänk | Anmäl
Stina , 2009-10-07, 16:16
Javisst är det så! Framför allt häxprocesser mot Samhällsfarliga "Homofober", anförda av hatets och illviljans nationalkolportör Jonas Gardell.
Permalänk | Anmäl
Peter Ingestad, 2009-10-07, 16:17
Jag tycker mig kunna se en negativ attityd mot bögar även bland svenskar. Detta förändras successivtt speciellt bland ung, p.g.a. statlig och medial inverkan.
Jag har inget emot bögar, men jag vill inte ha deras kultur i TV-rutan, dock gillar jag satir om bögar. En fördel med bögarna är att de starta en intressant konflikt, det är faktiskt ingen av världsreligionerna som accepterar homsexualitet.
Till Koranans och haditernas nackdel är att innehållt strider mot vetenskapen och har historiska fel. Vilket muslimerna duckar för genom kreativa och långsökta tolkningar.
Permalänk | Anmäl
Paul, 2009-10-07, 16:24
Jaha, en till som kommer hit och talar om hur och vad jag skall tycka och tänka.
Permalänk | Anmäl
Kryckan, 2009-10-07, 16:32
Jag hade ingen aning om att incest mellan vuxna var olagligt i Sverige. Det låter som en riktig förtryckarlag, där majoriteten ska vara inne och peta i folks privatliv. Visserligen kanske man kan anta att sådan incest ofta inletts när en eller båda parterna inte var vuxen, men jag tycker att det borde räcka med lagar mot våldtäkt och sexuellt utnyttjande för att skydda de som inte har sex frivilligt. Angående månggifte tycker jag att det borde kunna fungera om alla fruar och män är med på saken. En fru eller man borde då inte få gifta sig med en ny utan hela gruppens medgivande. Fast det kanske är så försvinnande få som vill ha, och klarar av att leva i sådana förhållanden? Möjligheten kanske mest skulle utnyttjas av medeltida män som förtrycker sina stackars fruar, som i sin tur inte vågar göra annat än godkänna fler fruar? Jag är skeptisk, men saknar insyn i problematiken. Allt är så mycket enklare när man lever för sig själv.
Permalänk | Anmäl
RGE, 2009-10-07, 16:40
Fharad,
I din förvirrade hjärna så inser du kanske inte skillnaden mellan att slåss för sina rättigheter och det som du och artikelförfattaren vill göra d.v.s. slåss för att kränka andras rättigheter. Om du inte kan se skillnaden på detta så beror det antagligen på att du i din barndom har blivit djup indoktrinerad, att du är synnerligen obegåvad eller att du helt enkelt sympatiserar med grupper som har en rasistisk och odemokratisk värdegrund.
Permalänk | Anmäl
Fundamentus, 2009-10-07, 16:42
Exemplen som tas upp(förbud mot incest och månggifte) bör snarare ses över än att vi ska slänga in homosexualitet i gruppen bannlysta beteenden. Att folk ska få vara homofober(eller vad man nu vill kalla det) bör däremot vara en självklarhet. Det är pinsamt att Åke Green fälldes i tingsrätten, men som tur är har vi högre instanser som uppenbarligen förstår att individuell yttrandefrihet bör trumfa att vissa kan känna sig "kränkta."
Självklart bör intolerans och "hetsande" vara lagligt, och jag hoppas verkligen att de flesta människor inte diskrimineras på grund av detta(även om jag är tveksam mot huruvida privata arbetsgivare inte ska ha rätt att fritt diskriminera i sina anställningar).
Ett långt större problem är tyvärr islam där acceptansen för andras intolerans eller förakt är långt sämre. Vad jag vet finns inga organiserade homosexuella dödspatruller(alltså grupper med homosexuella som nackar homofober) eller bara ger sig ut skanderar att Åke Green måste dö. Jag har åtminstone inget minne av att RFSL utfärdade någon fatwa.
Att tala om politisk korrekthet som "hederskultur" är för mig något helt främmande. Visst, det är tråkigt att folk inte säger vad de egentligen tycker, men det handlar inte om någon heder.
Permalänk | Anmäl
Max, 2009-10-07, 16:47
Newsmill är en sån jävla slasktratt. De som driver den bryr sig bara om att få mycket trafik som möjligt så att de ska tjäna så mycket pengar som möjligt. "Skandalartiklar", som denna och Mohamed Omars osv är bara en smart affärsidé för dem. Fy fan för Nesmill och nihilisterna som driver den, och som gör sig rika på att sänka nivån i det svenska debattklimatet under absoluta nollpunkten. Det är ett exempel på helt tom och, i ordets rätta bemärkelse, "värdelös" liberalism som fått löpa amok.
Permalänk | Anmäl
Börje Lindskog, 2009-10-07, 16:57
Att det kan finnas gamla rester av fördom kvar även i Sverige mot homosexuella stämmer. Men till skillnad från en del andra delar av världen så går utvecklingen i vårt land absolut i riktningen mot en allt större tolerans av såväl familjebildningar som vilken sexuell läggning man nu råkat få i livet. Gränsen går självfallet vid att ens preferanser vad gäller det sexuella inte skadar någon annan eller är av ett slag där uppenbart tvång och våld ingår som element. Att t.ex acceptera pedofili kan mot den bakgrunden aldrig bli rätt.
Att hävda att man i Sverige är intollerant när man ställer sig tveksam och undrande inför människor som är uppenbart homofoba bygger mer på den existreande intolleransen hos vederbörande än det intolleransen omfattar.
Vi har en slöjdebatt i gång i landet. Och där har frågan om att i ett öppet och demokratiskt samhälle aldrig acceptera att människor vägrar visa sin identitet genom att man kan se deras ansikte varit ett vägledande argument. De enda som i Sverige kan ha anledning att vilja dölja sin identitet är tjuvar (som maskerer sig), rånare (rånarluvor), våldsverkare och torskar (som inte vil bli igenkända) och ibland också prostituerade. Den heltäckande slöjan skulle för de grupperna kunna bli ett utmärkt verktyg i annonymiseringens tjänst.
Men att för den sakens skull kalla motviljan mot heltäckande slöja för islamofobi är att skjuta långt över målet. Alla får tro vad de vill - så länge tron inte går ut över medmänniskors rätt att göra vad de vill. Den som vill klä sig i bylten får göra det - och den som vill gå naken bör kunna få göra det. Den spännvidd som finns som tollerans i Sverige är vida överskridande vad länder som Iran, Saudi och en del andra i den muslimska världen kan visa fram.
Permalänk | Anmäl
Fritänkare, 2009-10-07, 16:59
Det var en väldigt rolig artikel, med många dråpliga sanningar. En del sanningar var så dråpliga att somliga tror att det var en satir. Men det stämmer ju faktiskt att vad som är tillåtet eller inte beror på vår kultur. Vi HAR lagar mot incest och månggifte! Och inte är vi så värst snälla mot homofober heller.
Slutsatsen är dock att vi inte har något att skämmas för. Vi lever i en mänsklig kultur, och står för de normer vi tycker är bra. Passar det inte så ska man inte bo här. Då får man flytta till något annat ställe, t ex där det är fritt fram att stena någon eller vad det nu var.
Här vill vi inte ens att någon kastar sten på brandkåren, tänka sig!
Permalänk | Anmäl
Mats Forssblad, 2009-10-07, 16:59
haha
ytteligare en normupplösare dyker upp ur garderoben. Det är bara en tidsfråga inna pedofilerna får en egen ombudsamn.
ytterligare 4 p till SD.
Varför vaknar alla galningar nu, sossarna har ju kört sitt normupplösningsprojekt i över 12 år.
Men det mest tragiska är just hur tydligt det blir med denna förtryckarkultur från medeltiden:
- homosexuella
- kvinnor
- männiksor (inte invandrare) av fel sort
alla har de att frukta att det på fullaste allvar finns männsiro som anser att samhället ska inrättas (juridiskt) efter en kameldrivare från 600-talet, frid vare med honom.
Tänk det roliga om homosexuella invdrare och unga kvinnor börjar rösta på SD, för så länge inget annat parti tar den fajten kommer det nog bara dyka upp fler och fler galningar.
Tänk att det ska vara så svårt att fatta:
Norm = lag
Om normerna väsentligt avviker från lag blir det allmän samhällsupplösning, vilket vi väl inte osannolikt är på väg att få i vissa förorter.
Permalänk | Anmäl
Sven Svensk, 2009-10-07, 17:16
Bögar skadar faktiskt inte andra människor. (-: Nå, så länge de inte spelar schlagermusik högt. :-)
Artikeln argumenterar att det är samma sak att:
1. Hata oskyldiga grupper -- som rasister och homofober gör.
2. Ha problem med de som hatar oskyldiga människor för att de är födda på ett visst sätt.
Det är uppenbarligen två olika saker.
Jag har aldrig sagt detta till en människa i mitt liv, men nu passar det:
Ni som hatar i grupp "1" är argumenterbart dåliga människor.
För övrigt, Porang, har du sett papperen om att homofober blir sexuellt upphetsade av homosexuell pornografi? Ni homofober är tydligen självförnekande bögar...
Permalänk | Anmäl
Bernt, 2009-10-07, 17:22
Alla samhällen har någon form av hederskultur. En fråga du kan ställa till dig är vad svenskarna gör med sina sk avvikare? Jag har inte hört om någon som blivit misshandlad eller utkastad ifrån en balkong mot en säker död på grund av att de valt att leva i ett polygamiskt förhållande som du nämner. Men det har kanske du?
Permalänk | Anmäl
Chris, 2009-10-07, 17:38
#33 Sven Svensk
Din kommentar gjorde att jag fortsatte att associera i dina banor. Tänk om... homosexuella invandrare, invandrarkvinnor m fl röstar på SD. Då skulle SD tvingas normalisera sin värderingar och bli ett riktigt parti, inte bara ett främlingsfientligt populistparti. Jag har läst att redan nu röstar en del invandrare på SD. Jag tror det är rätt så välintegrerade nysvenskar som är missnöjda med vår invandringspolitik och också visar det.
Permalänk | Anmäl
Anja , 2009-10-07, 17:39
Fundamentus, Det beror på vad man anser vara en rättighet eller inte. Vi muslimer ser månggifte som en rättighet, men inte homosexualitet. Du har den omvända åsikten. Det är det enda som skiljer oss åt. Annars vill vi båda förtrycka oliktänkare. Som Porang skriver så är det i Sverige förbjudet med månggifte medan homosexualitet är tillåtet. Det omvända gäller större delen av den muslimska världen.
Känn dig krossad ;)
Permalänk | Anmäl
Farhad, 2009-10-07, 17:56
Chris, Det Porang argumenterar för är att det är samma princip, och inte att straffet är hårdare eller lättare.
Permalänk | Anmäl
Farhad, 2009-10-07, 17:58
"Minns vad som hände pastor Åke Green, han ställdes inför rätta."
Minns vad som hände pastor Åke Green, han ställdes inför rätta men blev FRIAD i både Hovrätten och Högsta Domstolen på grund av det faktum att vi har en mycket hög grad av yttrandefrihet. En yttrandefrihet som många andra länder, kanske framför allt länder som bojkottar länder för serietidningsteckningar, borde lära sig av.
Rätt ska vara rätt.
Permalänk | Anmäl
King, 2009-10-07, 18:04
#14 farhad
Logiskt felslut i din kommentar.
Även om pedofili delvis kan härstamma i biologiska arvet kan detta inte jämföras med homosexualitet. Pedofili bygger på över och underordning där en vuxen sexualmogen person använder sig av ett icke sexualmoget barn för att uppnå sexuell tillfredsställelse.
Det finns mängder av effekter som härstammar i biologiska beteenden (bordeline, psykopati mm) som vi med rätt måste bekämpa. Men homosexualitet som handlar om frivilliga relationer mellan vuxna människor kan inte skada någon tredje part, om man har förstått ursprunget till läggningen.
Tror man däremot på på metafysiska makter och förutbestämda meningar med livet kan man naturligtvis få problem.
Men då är det bara att plugga så mår man kanske bättre sen.
Permalänk | Anmäl
Anders B Westin, 2009-10-07, 18:19
Stina du skrev:
"På vilket sätt är homofoberna en "utsatt grupp" i Sverige? Förklara! Varför skulle homofober ha svårt att hitta jobb, förlora jobb eller få böter eller fängelsestraff för "hets mot homosexuella"?"
Jag kan inte prata för Porang men jag kan berätta om min och många andras egna erfarenheter. Låt oss ta Pelle som vill studera till högstadielärare. Han kommer inte att få något jobb om han är negativt inställd till homosexualitet. Får arbetsgivaren inte reda på detta och anställer Pelle har han haft tur. Men en dag då Pelle säger på fikarummet eller inför eleverna vad han tycker om homosexualitet kommer han säkerligen att förlora jobbet. I vissa fall kan han ställas inför rätta av böglobbyn och tillbringa en tid i fängelset. Det här är en verklighet för oliktänkare i samhället. Fatta!
Permalänk | Anmäl
Martin W, 2009-10-07, 18:30
Stina, sedan skriver du vidare:
”Det är ett val man gör om man vill följa landets lagar eller bryta mot dem. Är du missnöjd står det dig dessutom fritt att utvandra till ett muslimskt land som kan vara mer förenligt med din muslimska tro.
Kom ihåg att Sverige är det mest sekulariserade landet i världen. Det ändrar du inte på i första taget.”
Det finns två invändningar till detta Stina:
1. Om man är svensk som jag? Ska också flytta utomlands för att man har ”fel” åsikter?
2. Som Porang skriver så har inte Sverige alltid haft dessa värderingar. På den tiden skulle man be homosexuella lämna Sverige om de inte vill följa Sveriges lagar. Men bögarna stannade ändå kvar i Sverige och slogs för sina ”rättigheter” och till sist så segrade man. Det är samma sak som vi dissidenter nu försöker göra, nämligen att förändra samhället.
Porang, tack för en viktig artikel.
Permalänk | Anmäl
Martin W, 2009-10-07, 18:36
Mitt favoritcitat:
"Det är sant att homosexuella inte är särskilt omtyckta i islamiska miljöer, ja men en ännu mer utsatt grupp i Sverige, som helhet, är ändå homofoberna."
I denna debattartikel påstår du att det är värre att vara homofob i Sverige än att vara homosexuell i islamska miljöer. Detta tror jag stämmer fullt och fast!! Jag föreslår därför att du och dina muslimska vänner med homofoba åsikter omedelbart söker asyl i valfritt muslimskt land på grund av åsiktsförföljelse.
Permalänk | Anmäl
reverserad asyl, 2009-10-07, 18:39
Kryckan:
”Jaha, en till som kommer hit och talar om hur och vad jag skall tycka och tänka.”
Det är väl snarare ni som vill tvinga oss muslimer att tycka som ni. Vi har aldrig bett er tycka som oss, endast att ni ska acceptera vår livsstil och åsikter!
Permalänk | Anmäl
Omar Said, 2009-10-07, 18:45
Du har förstått det så helt rätt, Porang Zahedi, Sverige har verkligen också en hederskultur! Vi är inget undantag i det avseendet lika litet som vi överhuvudtaget skulle sakna all form av kriminalitet.
Vi kan nämligen inte förbjuda att folk tänker på ett speciellt sätt men däremot försöker vi göra vårt bästa att hålla alla dessa yttringar inom vissa gångbara ramar så att ingen behöver riskera sitt liv, sin trygghet och integritet för att vara för missanpassad/avvikande inför den stora allmänhetens opinion.
Självklart har vi även intolerans men det ska inte ge rätten att skada någon annan fysiskt eller psykiskt.
Demokrati handlar nämligen inte om ideologisk sterilitet utan snarare en svårflörtad kompromiss där de extrema yttringarna måste ge vika oavsett. Det handlar om tankens moderation av vad som kan vara acceptabelt inför den absoluta merparten av vårt folk.
Vi är några sådana tänkare som dessutom gör en helt avgörande skillnad mellan individens egenskaper som hon själv inte förmår att välja fritt kontra ideologier och religioner som är individens absolut fria val.
På det sättet är också vårt framtidscenario upp till folkets fria val vart vi är på väg, vilket samhälle vi vill leva i framtiden. Även i det avseendet kommer en del idéer att förlora och andra vinna.
Permalänk | Anmäl
Burr, 2009-10-07, 18:58
Bra tankeställare för vissa av oss svenskar. Vi reagerar starkt mot andra kulturers fördömande av oliktänkare, men nåde den i Sverige som inte tycker att det är mänsklighetens största framsteg när två män ligger med varandra.
Permalänk | Anmäl
Anders Persson, 2009-10-07, 19:00
Bernt,
Har du läst artikeln? Verkar inte som det! Han argumenterar för att samhäller förtrycker exempelvis muslimer som vill leva i ett polygamiskt förhållande. På vilket sätt är det skadligt om alla parter är med på det? Eller incest?
När det kommer till dem du kallar ”oskyldiga grupper” beror det helt på hur man definierar ”oskyldig”. I Sverige är homosexuella oskyldiga enligt lagen och den dominerande normen i samhället. I dom flesta muslimska länder är det de polygama oskyldiga medan de är skyldiga enligt svensk lag och kan dömas för det i tingsrätten.
Porja, jag håller inte med dig i allt, men tack för en ögonöppnande artikel.
Permalänk | Anmäl
Peter Bäck, 2009-10-07, 19:01
Ännu en fullkomligt idiotisk artikel som driver svenskarna rakt i armarna på SD.
Smart... not.
Permalänk | Anmäl
karlsson, 2009-10-07, 19:08
reverserad asyl, så typikt sådana som dig! "åk tillbaka till ditt land". Kan ni rasister inte komma på någon bättre? Man blir så less på att läsa det på newsmill kommentarerna.
Så less.
Krossa rasismen!
Permalänk | Anmäl
Peter Bäck, 2009-10-07, 19:08
Burr, menar du allvar när du skriver: "Självklart har vi även intolerans men det ska inte ge rätten att skada någon annan fysiskt eller psykiskt."?
Du måste driva! Att få fängelsestraff för att man lever i ett polygamiskt äktenskap, kallar du inte detta att skada någon fysiskt? Som Porang skriver: "Skillnaden är bara den att det i Sverige är staten som står för påföljden, medan det i Cherins fall är styvpappan."
Klockrent!
Permalänk | Anmäl
Peter Bäck, 2009-10-07, 19:12
Problemet med månggifte är att detta kommer utnyttjas. Någon säger att detta är individens fria val. Det stämmer för etniska svenska och sekulära invandrare. Problemet är att månggifte är normbildande i vissa kulturer och flickorna kanske inte har så mycket till val.
Det som kommer hända är som följer, svenska muslimska män kommer gifta sig med kvinnor från fattiga muslimska länder. Tänk Er en muslimsk man med 7 kvinnor och alla är underordnade honom. Han är 60 och den äldsta hustrun är 65 och den yngsta är 22. Det är inget ovanligt i muslimska länder.
#30 Börje Lindskog, 2009-10-07, 17:57
Jag förstår vad du menar Börje kvalitén är inte den högsta och åsikterna är inte i enlighet med vår västerländska kultur. Men det svenska debattklimatet har varit så stängt så jag ser ändå med spänning på detta experiment.
Permalänk | Anmäl
Paul, 2009-10-07, 19:24
161 kommentarerSkriv kommentar
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.
Oj, vilken välskriven artikel. Den verkar även finnas på följande blogg: http://kulturkritikern.blogspot.com/
Är det här någon form av obskyr satir?
Livet har gått hårt åt dig Porang. Du ser lite äldre ut än 24 år.
"Det är sant att homosexuella inte är särskilt omtyckta i islamiska miljöer, ja men en ännu mer utsatt grupp i Sverige, som helhet, är ändå homofoberna."
Du har gett "sinne för proportioner" ett nytt ansikte.
Hahahah dagens skratt fastnar i halsen... vad är detta en invasion från muslimsk sida? Hederskultur, avvikare, svenskar... snart betyder inte ett enda ord detsamma för en enda människa längre. Snacka om Babels torn.
Byt ut homo mot islam så blir det så här:
Islamofobers uppfattningar om islam tas inte på allvar utan förhånas och förringas.
Jaha och vad är det du vill komma fram till?
Inom alla grupperingar finns det fördomar.
Inom alla grupperingar finns det rasister.
Inom alla grupperingar finns det fientlighet mot de som är annorlunda.
Så vad är nytt.
Fanatiker inom alla läger kan bli farliga religion, politik eller vad som helst.
Farligare är de som tror att deras uppfattning är den enda rätta.
Farligast är de som med fysiskt eller psykiskt våld vill tvinga på andra sin uppfattning.
Porang
I alla kulturer finns skapade ramar för att samla gruppen.
Men att jämföra motviljan mot homosexualitet med motviljan mot månggifte är helt enkelt ologiskt.
Motståndet mot homosexualitet grundas i okunskap i evolutionsläran.
Motståndet mot månggifte kan härledas ur flera samverkande faktorer. Ett är under/överordning mellan könen, ett annat är rationellt och hanterar sannolikhet för besvärliga komplikationer.
Månggifte som norm kräver i stort sett diktatur. I en demokrati frigörs konflikterna och alla inser med tiden det ohållbara med att en man har flera fruar.
Jag går så långt att jag vägar påstå att månggifte är en väsentlig komponent i den icke nyskapande och icke kreativa kulturen.
Dagis är i detta sammanhang bättre än månggifte.
Homosexuella finns eftersom evolutionen skapat denna egenskap. Läs gärna om den sk antagonisthypotesen kombinerat med gruppselektion.
Nu drar förmodligen en Islam-debatt igång här igen. De vanliga diverse-foberna ska spy sin galla. Men angrip inte författaren. Han har rätt till sina känslor och åsikter. Han uttrycker dem dessutom mycket väl.
Men(!) Det är väl för sorgligt att gammalt kristet bagage i vår lagstiftning ska användas som argument för att gå mot en muslimsk medeltid.
En sekulär lagstiftning borde väl inte reglera månggifte, eller gifte överhuvud taget. Incest bör naturligtvis bara förbjudas i de fall det riskerar att skada någon. (Det gör det när det handlar om unga människor, eller när relationen resulterar i barn.)
Låt oss ta tillfället att titta på våra egna fobier istället för att reflexmässigt hacka på andras.
polygami är inte olagligt i Sverige... Månggifte är däremot inte tillåtet. Men ingen lag hindrar dessa relationer.
Nazister, Pedofiler och mordbrännare kan också ha det kämpigt i Sverige.
Det kan vara svårt att förstå men lever man i Sverige får man följa de lagar som regering och riksdag stiftar. Man kan inte hitta på egna lagar och sedan hänvisa till skifter eller seder.
Ett länktips om du tänker bo i Sverige:
www.riksdagen.se
Hmmmm...
När muslimer har en fobi, så hänger de upp den i en byggkran eller kastar sten på den eller kastar ut den från balkongen eller...
När vi svenskar har en fobi, så muttrar vi i tv-soffan eller, om vi törs, säger ...jävlar eller hånskrattar åt den eller...
Är det någon skillnad??
Nu är jag säkert fördomsfull som drar alla över en kam, men nog är det sällsynt att svenskar gör det förra...?
Stort tack för lysande artikel!
Intoleranta krafter utnyttjar media för att sprida hat mot invandrare i allmänhet och muslimer i synlighet.
Barn och ungdomar påverkas ofta negativt av sådan propaganda och ungdoms revolt mot maktmissbruket kan inte hanteras om vi inte känner grunderna till problemet.
Medias ensidiga monopol och kontroll av informations spridning skapar motsättningar som i bästa fall Skadar medborgarnas förtroende för politiska systemet men kan också bana vägen för anarkisterna vilket är skadligt för demokratin.
Det du skriver är sant Sonny Sumo, men du bör komma ihåg att islamofober är mycket mer acceptera och löper nästan ingen risk för att bli fängslade.
Anders B Westin, om du vill argumentera ur ett evolutionistisk teori kan du inte heller tycka att pedofiler eller de som begår incest för bestraffas i Sverige!
Svenskar? Är det inte lite väl mycket vi-och-dom i det uttrycket? Är vi inte alla svenskar? (Ironi)
I islamiska/muslimska länder är homosex snarare regel än undantag. Alla, ja just det, alla killar i dessa dubbelmoraliska länder har sex med män.Största orsaken är att sex utanför äktenskapet är förbjudet! Alltså tar man vad som finns. Det finns tom ett uttryck på arabiska som är extremt nedsättande, men bara om den kille som blir "påsatt". Att vara påsättare är däremot ganska coolt! Koranen används bara när det passar. Kul grej tycker jag är att den förbjuder skaldjursätande. Men det kan man lätt tolka om genom att påstå att t.ex kräftor ju är fisk. Ja de lever ju i samma vatten, häpp! Inte en skröna utan en sanning uttalad av en behörig imam,koran o dess tolkningar är skojigare än Elsa Beskows "Hattstugan".
Jag blir så trött, så trött. Tror jag tar mig en tupplur. Hoppas jag drömmer något homofobiskt, hedersförtryckande eller avvikande.
Snälla,
Erkänn nu att detta bara är satir och att artikeln bara är ett stort skämt från Killingänget.
I första testamentet så predikas det öga för öga tand för tand . Det är inget vi pratktserar heller eller tycker du vi skall vi ta hänsyn till alla stackars mödare när de säger att de är djupt troende kristna och hänvisar till första testamentet.
Å du stackars lille vilsne homofob. Ditt problem är att du inte kan hålla isär religjon och lagar och regler.
Lagar och regler är något som vi i demokratisk anda har bestämt oss för att en medborgare i det här landet är tvungna att följa.
Din religjon är din privatsak, må vara hur skruvad som helst, som du har rätt att utöva så länge du inte bryter mot samhällets lagar och regler.
Om du vill sitta hemma på kammaren och vara homofob så är det din absolut fulla rätt. Förvänta dig bara inte att vi skall stifta lagar som ger dig rätt att kränka andra människor som lever på ett sätt som inte följer dina åsikter eller den religjon eller gud som du nu anser dig föllja eller tillbedja.
Du har ta mig tusan inte fattat någonting.
Fundamentus, Porang har ju redan svarat på det argumentet: "De som läser detta och anser att "sådana som vi" bör hålla käften, bli konforma och följa den svenska lagen och inte "hetsa" mot homosexuella bör komma ihåg att det var de som hade fel åsikter för inte mer än 50 år sedan. Men de slogs för sina "rättigheter" och trots alla motgångar, stod de slutligen som segrare. Nu är det vi som får kämpa, och en dag kanske det är ni som åter blir samhällets dissidenter."
Guuuud vilken genomsjuk artikel...skönt att veta att det ännu finns lagar i EU som förbjuder hat och kränkningar mot Hbt-personer. Tryggt! Tragiskt och skrämmande är dock att det fortfarande finns människor som med hjälp av religion och religiösa värderingar fortfarande vill hetsa mot homosexuella i alla sammanhang.
Wow, vilken ord- och perspektivförvrängare! "Nu är det vi som får kämpa, och en dag kanske det är ni som åter blir samhällets dissidenter". Porang kan bli politiker (förslagsvis inom islamistlägret). Låt det välla fram bara, du låtsats åtminstone inte tro på människors lika värde eller vara människorättsaktivist.
Stackars Mustafa som flydde från en fattig och ofri tillvaro till Sverige för att få en självständig dotter, som tvingar honom att återvända - händelsevis till ett (muslimskt) land där polygami (en av Porangs jämförelser) är olagligt.
Och incest - det är haram för muslimer - till skillnad från vissa andra vildar i regionen. Nice "guilty-by-association" du målar upp med Israel som exempel. Kan inte du, "en troende muslim" som påtalar svenskarnas "hederskultur" bland annat, se till att förhindra den fantasifulla illegala organhandel (som är medicinskt omöjlig) när du ändå är i färd med att tillrättavisa övriga världen?
Något säger mig att ditt hemland Iran har avrättat homosexuella.
Du förstår, skillnaden mellan ett civiliserat och ett ociviliserat samhälle, är att människor oavsett läggning bedöms efter sina gärningar. En godhjärtad homosexuell medmänniska rankas därmed högre än en heterosexuell skitstövel.
PORANG ZAHEDI!
På vilket sätt är homofoberna en "utsatt grupp" i Sverige? Förklara! Varför skulle homofober ha svårt att hitta jobb, förlora jobb eller få böter eller fängelsestraff för "hets mot homosexuella"?
De som bor i Sverige, är svenska medborgare, talar svenska och har lärt sig fundamenta om det svenska samhället, kan skilja mellan vad som räknas som ett brott i Sverige eller inte.
Alla samhällen har sina lagar och regler. I Sverige är det ovanligt fritt jämfört med andra länder.
Det är ett val man gör om man vill följa landets lagar eller bryta mot dem. Är du missnöjd står det dig dessutom fritt att utvandra till ett muslimskt land som kan vara mer förenligt med din muslimska tro.
Kom ihåg att Sverige är det mest sekulariserade landet i världen. Det ändrar du inte på i första taget.
Incesttabu förekommer praktiskt taget överallt i världen. Inget märkvärdigt med det.
Angående polygami och polygyni är det främmande för vår kultur som du naturligtvis vet. Det står dig och alla andra fritt att leva ihop i vilka konstellationer och hur många som helst (incest undantaget). Inga hinder i den vägen. Däremot kan man i Sverige bara vara gift med en partner i sänder. Det lär du inte heller kunna ändra på.
I Sverige råder inte RELIGIÖSA LAGAR. Det vet du naturligtvis också. Sverige är ett sekulariserat land där RELIGION OCH RELIGIONSUTÖVNING ÄR PRIVAT.
Blanda inte ihop politik och religion. Det gör vi inte i Sverige.
Fast jag gissar att du som ung student mest har skrivit den här debattartikeln för att du tycker det är kul att provocera. Det brukar man gilla när man är ung. Lycka till med studierna!
Javisst är det så! Framför allt häxprocesser mot Samhällsfarliga "Homofober", anförda av hatets och illviljans nationalkolportör Jonas Gardell.
Jag tycker mig kunna se en negativ attityd mot bögar även bland svenskar. Detta förändras successivtt speciellt bland ung, p.g.a. statlig och medial inverkan.
Jag har inget emot bögar, men jag vill inte ha deras kultur i TV-rutan, dock gillar jag satir om bögar. En fördel med bögarna är att de starta en intressant konflikt, det är faktiskt ingen av världsreligionerna som accepterar homsexualitet.
Till Koranans och haditernas nackdel är att innehållt strider mot vetenskapen och har historiska fel. Vilket muslimerna duckar för genom kreativa och långsökta tolkningar.
Jaha, en till som kommer hit och talar om hur och vad jag skall tycka och tänka.
Jag hade ingen aning om att incest mellan vuxna var olagligt i Sverige. Det låter som en riktig förtryckarlag, där majoriteten ska vara inne och peta i folks privatliv. Visserligen kanske man kan anta att sådan incest ofta inletts när en eller båda parterna inte var vuxen, men jag tycker att det borde räcka med lagar mot våldtäkt och sexuellt utnyttjande för att skydda de som inte har sex frivilligt. Angående månggifte tycker jag att det borde kunna fungera om alla fruar och män är med på saken. En fru eller man borde då inte få gifta sig med en ny utan hela gruppens medgivande. Fast det kanske är så försvinnande få som vill ha, och klarar av att leva i sådana förhållanden? Möjligheten kanske mest skulle utnyttjas av medeltida män som förtrycker sina stackars fruar, som i sin tur inte vågar göra annat än godkänna fler fruar? Jag är skeptisk, men saknar insyn i problematiken. Allt är så mycket enklare när man lever för sig själv.
Fharad,
I din förvirrade hjärna så inser du kanske inte skillnaden mellan att slåss för sina rättigheter och det som du och artikelförfattaren vill göra d.v.s. slåss för att kränka andras rättigheter. Om du inte kan se skillnaden på detta så beror det antagligen på att du i din barndom har blivit djup indoktrinerad, att du är synnerligen obegåvad eller att du helt enkelt sympatiserar med grupper som har en rasistisk och odemokratisk värdegrund.
Exemplen som tas upp(förbud mot incest och månggifte) bör snarare ses över än att vi ska slänga in homosexualitet i gruppen bannlysta beteenden. Att folk ska få vara homofober(eller vad man nu vill kalla det) bör däremot vara en självklarhet. Det är pinsamt att Åke Green fälldes i tingsrätten, men som tur är har vi högre instanser som uppenbarligen förstår att individuell yttrandefrihet bör trumfa att vissa kan känna sig "kränkta."
Självklart bör intolerans och "hetsande" vara lagligt, och jag hoppas verkligen att de flesta människor inte diskrimineras på grund av detta(även om jag är tveksam mot huruvida privata arbetsgivare inte ska ha rätt att fritt diskriminera i sina anställningar).
Ett långt större problem är tyvärr islam där acceptansen för andras intolerans eller förakt är långt sämre. Vad jag vet finns inga organiserade homosexuella dödspatruller(alltså grupper med homosexuella som nackar homofober) eller bara ger sig ut skanderar att Åke Green måste dö. Jag har åtminstone inget minne av att RFSL utfärdade någon fatwa.
Att tala om politisk korrekthet som "hederskultur" är för mig något helt främmande. Visst, det är tråkigt att folk inte säger vad de egentligen tycker, men det handlar inte om någon heder.
Newsmill är en sån jävla slasktratt. De som driver den bryr sig bara om att få mycket trafik som möjligt så att de ska tjäna så mycket pengar som möjligt. "Skandalartiklar", som denna och Mohamed Omars osv är bara en smart affärsidé för dem. Fy fan för Nesmill och nihilisterna som driver den, och som gör sig rika på att sänka nivån i det svenska debattklimatet under absoluta nollpunkten. Det är ett exempel på helt tom och, i ordets rätta bemärkelse, "värdelös" liberalism som fått löpa amok.
Att det kan finnas gamla rester av fördom kvar även i Sverige mot homosexuella stämmer. Men till skillnad från en del andra delar av världen så går utvecklingen i vårt land absolut i riktningen mot en allt större tolerans av såväl familjebildningar som vilken sexuell läggning man nu råkat få i livet. Gränsen går självfallet vid att ens preferanser vad gäller det sexuella inte skadar någon annan eller är av ett slag där uppenbart tvång och våld ingår som element. Att t.ex acceptera pedofili kan mot den bakgrunden aldrig bli rätt.
Att hävda att man i Sverige är intollerant när man ställer sig tveksam och undrande inför människor som är uppenbart homofoba bygger mer på den existreande intolleransen hos vederbörande än det intolleransen omfattar.
Vi har en slöjdebatt i gång i landet. Och där har frågan om att i ett öppet och demokratiskt samhälle aldrig acceptera att människor vägrar visa sin identitet genom att man kan se deras ansikte varit ett vägledande argument. De enda som i Sverige kan ha anledning att vilja dölja sin identitet är tjuvar (som maskerer sig), rånare (rånarluvor), våldsverkare och torskar (som inte vil bli igenkända) och ibland också prostituerade. Den heltäckande slöjan skulle för de grupperna kunna bli ett utmärkt verktyg i annonymiseringens tjänst.
Men att för den sakens skull kalla motviljan mot heltäckande slöja för islamofobi är att skjuta långt över målet. Alla får tro vad de vill - så länge tron inte går ut över medmänniskors rätt att göra vad de vill. Den som vill klä sig i bylten får göra det - och den som vill gå naken bör kunna få göra det. Den spännvidd som finns som tollerans i Sverige är vida överskridande vad länder som Iran, Saudi och en del andra i den muslimska världen kan visa fram.
Det var en väldigt rolig artikel, med många dråpliga sanningar. En del sanningar var så dråpliga att somliga tror att det var en satir. Men det stämmer ju faktiskt att vad som är tillåtet eller inte beror på vår kultur. Vi HAR lagar mot incest och månggifte! Och inte är vi så värst snälla mot homofober heller.
Slutsatsen är dock att vi inte har något att skämmas för. Vi lever i en mänsklig kultur, och står för de normer vi tycker är bra. Passar det inte så ska man inte bo här. Då får man flytta till något annat ställe, t ex där det är fritt fram att stena någon eller vad det nu var.
Här vill vi inte ens att någon kastar sten på brandkåren, tänka sig!
haha
ytteligare en normupplösare dyker upp ur garderoben. Det är bara en tidsfråga inna pedofilerna får en egen ombudsamn.
ytterligare 4 p till SD.
Varför vaknar alla galningar nu, sossarna har ju kört sitt normupplösningsprojekt i över 12 år.
Men det mest tragiska är just hur tydligt det blir med denna förtryckarkultur från medeltiden:
- homosexuella
- kvinnor
- männiksor (inte invandrare) av fel sort
alla har de att frukta att det på fullaste allvar finns männsiro som anser att samhället ska inrättas (juridiskt) efter en kameldrivare från 600-talet, frid vare med honom.
Tänk det roliga om homosexuella invdrare och unga kvinnor börjar rösta på SD, för så länge inget annat parti tar den fajten kommer det nog bara dyka upp fler och fler galningar.
Tänk att det ska vara så svårt att fatta:
Norm = lag
Om normerna väsentligt avviker från lag blir det allmän samhällsupplösning, vilket vi väl inte osannolikt är på väg att få i vissa förorter.
Bögar skadar faktiskt inte andra människor. (-: Nå, så länge de inte spelar schlagermusik högt. :-)
Artikeln argumenterar att det är samma sak att:
1. Hata oskyldiga grupper -- som rasister och homofober gör.
2. Ha problem med de som hatar oskyldiga människor för att de är födda på ett visst sätt.
Det är uppenbarligen två olika saker.
Jag har aldrig sagt detta till en människa i mitt liv, men nu passar det:
Ni som hatar i grupp "1" är argumenterbart dåliga människor.
För övrigt, Porang, har du sett papperen om att homofober blir sexuellt upphetsade av homosexuell pornografi? Ni homofober är tydligen självförnekande bögar...
Alla samhällen har någon form av hederskultur. En fråga du kan ställa till dig är vad svenskarna gör med sina sk avvikare? Jag har inte hört om någon som blivit misshandlad eller utkastad ifrån en balkong mot en säker död på grund av att de valt att leva i ett polygamiskt förhållande som du nämner. Men det har kanske du?
#33 Sven Svensk
Din kommentar gjorde att jag fortsatte att associera i dina banor. Tänk om... homosexuella invandrare, invandrarkvinnor m fl röstar på SD. Då skulle SD tvingas normalisera sin värderingar och bli ett riktigt parti, inte bara ett främlingsfientligt populistparti. Jag har läst att redan nu röstar en del invandrare på SD. Jag tror det är rätt så välintegrerade nysvenskar som är missnöjda med vår invandringspolitik och också visar det.
Fundamentus, Det beror på vad man anser vara en rättighet eller inte. Vi muslimer ser månggifte som en rättighet, men inte homosexualitet. Du har den omvända åsikten. Det är det enda som skiljer oss åt. Annars vill vi båda förtrycka oliktänkare. Som Porang skriver så är det i Sverige förbjudet med månggifte medan homosexualitet är tillåtet. Det omvända gäller större delen av den muslimska världen.
Känn dig krossad ;)
Chris, Det Porang argumenterar för är att det är samma princip, och inte att straffet är hårdare eller lättare.
"Minns vad som hände pastor Åke Green, han ställdes inför rätta."
Minns vad som hände pastor Åke Green, han ställdes inför rätta men blev FRIAD i både Hovrätten och Högsta Domstolen på grund av det faktum att vi har en mycket hög grad av yttrandefrihet. En yttrandefrihet som många andra länder, kanske framför allt länder som bojkottar länder för serietidningsteckningar, borde lära sig av.
Rätt ska vara rätt.
#14 farhad
Logiskt felslut i din kommentar.
Även om pedofili delvis kan härstamma i biologiska arvet kan detta inte jämföras med homosexualitet. Pedofili bygger på över och underordning där en vuxen sexualmogen person använder sig av ett icke sexualmoget barn för att uppnå sexuell tillfredsställelse.
Det finns mängder av effekter som härstammar i biologiska beteenden (bordeline, psykopati mm) som vi med rätt måste bekämpa. Men homosexualitet som handlar om frivilliga relationer mellan vuxna människor kan inte skada någon tredje part, om man har förstått ursprunget till läggningen.
Tror man däremot på på metafysiska makter och förutbestämda meningar med livet kan man naturligtvis få problem.
Men då är det bara att plugga så mår man kanske bättre sen.
Stina du skrev:
"På vilket sätt är homofoberna en "utsatt grupp" i Sverige? Förklara! Varför skulle homofober ha svårt att hitta jobb, förlora jobb eller få böter eller fängelsestraff för "hets mot homosexuella"?"
Jag kan inte prata för Porang men jag kan berätta om min och många andras egna erfarenheter. Låt oss ta Pelle som vill studera till högstadielärare. Han kommer inte att få något jobb om han är negativt inställd till homosexualitet. Får arbetsgivaren inte reda på detta och anställer Pelle har han haft tur. Men en dag då Pelle säger på fikarummet eller inför eleverna vad han tycker om homosexualitet kommer han säkerligen att förlora jobbet. I vissa fall kan han ställas inför rätta av böglobbyn och tillbringa en tid i fängelset. Det här är en verklighet för oliktänkare i samhället. Fatta!
Stina, sedan skriver du vidare:
”Det är ett val man gör om man vill följa landets lagar eller bryta mot dem. Är du missnöjd står det dig dessutom fritt att utvandra till ett muslimskt land som kan vara mer förenligt med din muslimska tro.
Kom ihåg att Sverige är det mest sekulariserade landet i världen. Det ändrar du inte på i första taget.”
Det finns två invändningar till detta Stina:
1. Om man är svensk som jag? Ska också flytta utomlands för att man har ”fel” åsikter?
2. Som Porang skriver så har inte Sverige alltid haft dessa värderingar. På den tiden skulle man be homosexuella lämna Sverige om de inte vill följa Sveriges lagar. Men bögarna stannade ändå kvar i Sverige och slogs för sina ”rättigheter” och till sist så segrade man. Det är samma sak som vi dissidenter nu försöker göra, nämligen att förändra samhället.
Porang, tack för en viktig artikel.
Mitt favoritcitat:
"Det är sant att homosexuella inte är särskilt omtyckta i islamiska miljöer, ja men en ännu mer utsatt grupp i Sverige, som helhet, är ändå homofoberna."
I denna debattartikel påstår du att det är värre att vara homofob i Sverige än att vara homosexuell i islamska miljöer. Detta tror jag stämmer fullt och fast!! Jag föreslår därför att du och dina muslimska vänner med homofoba åsikter omedelbart söker asyl i valfritt muslimskt land på grund av åsiktsförföljelse.
Kryckan:
”Jaha, en till som kommer hit och talar om hur och vad jag skall tycka och tänka.”
Det är väl snarare ni som vill tvinga oss muslimer att tycka som ni. Vi har aldrig bett er tycka som oss, endast att ni ska acceptera vår livsstil och åsikter!
Du har förstått det så helt rätt, Porang Zahedi, Sverige har verkligen också en hederskultur! Vi är inget undantag i det avseendet lika litet som vi överhuvudtaget skulle sakna all form av kriminalitet.
Vi kan nämligen inte förbjuda att folk tänker på ett speciellt sätt men däremot försöker vi göra vårt bästa att hålla alla dessa yttringar inom vissa gångbara ramar så att ingen behöver riskera sitt liv, sin trygghet och integritet för att vara för missanpassad/avvikande inför den stora allmänhetens opinion.
Självklart har vi även intolerans men det ska inte ge rätten att skada någon annan fysiskt eller psykiskt.
Demokrati handlar nämligen inte om ideologisk sterilitet utan snarare en svårflörtad kompromiss där de extrema yttringarna måste ge vika oavsett. Det handlar om tankens moderation av vad som kan vara acceptabelt inför den absoluta merparten av vårt folk.
Vi är några sådana tänkare som dessutom gör en helt avgörande skillnad mellan individens egenskaper som hon själv inte förmår att välja fritt kontra ideologier och religioner som är individens absolut fria val.
På det sättet är också vårt framtidscenario upp till folkets fria val vart vi är på väg, vilket samhälle vi vill leva i framtiden. Även i det avseendet kommer en del idéer att förlora och andra vinna.
Bra tankeställare för vissa av oss svenskar. Vi reagerar starkt mot andra kulturers fördömande av oliktänkare, men nåde den i Sverige som inte tycker att det är mänsklighetens största framsteg när två män ligger med varandra.
Bernt,
Har du läst artikeln? Verkar inte som det! Han argumenterar för att samhäller förtrycker exempelvis muslimer som vill leva i ett polygamiskt förhållande. På vilket sätt är det skadligt om alla parter är med på det? Eller incest?
När det kommer till dem du kallar ”oskyldiga grupper” beror det helt på hur man definierar ”oskyldig”. I Sverige är homosexuella oskyldiga enligt lagen och den dominerande normen i samhället. I dom flesta muslimska länder är det de polygama oskyldiga medan de är skyldiga enligt svensk lag och kan dömas för det i tingsrätten.
Porja, jag håller inte med dig i allt, men tack för en ögonöppnande artikel.
Ännu en fullkomligt idiotisk artikel som driver svenskarna rakt i armarna på SD.
Smart... not.
reverserad asyl, så typikt sådana som dig! "åk tillbaka till ditt land". Kan ni rasister inte komma på någon bättre? Man blir så less på att läsa det på newsmill kommentarerna.
Så less.
Krossa rasismen!
Burr, menar du allvar när du skriver: "Självklart har vi även intolerans men det ska inte ge rätten att skada någon annan fysiskt eller psykiskt."?
Du måste driva! Att få fängelsestraff för att man lever i ett polygamiskt äktenskap, kallar du inte detta att skada någon fysiskt? Som Porang skriver: "Skillnaden är bara den att det i Sverige är staten som står för påföljden, medan det i Cherins fall är styvpappan."
Klockrent!
Problemet med månggifte är att detta kommer utnyttjas. Någon säger att detta är individens fria val. Det stämmer för etniska svenska och sekulära invandrare. Problemet är att månggifte är normbildande i vissa kulturer och flickorna kanske inte har så mycket till val.
Det som kommer hända är som följer, svenska muslimska män kommer gifta sig med kvinnor från fattiga muslimska länder. Tänk Er en muslimsk man med 7 kvinnor och alla är underordnade honom. Han är 60 och den äldsta hustrun är 65 och den yngsta är 22. Det är inget ovanligt i muslimska länder.
#30 Börje Lindskog, 2009-10-07, 17:57
Jag förstår vad du menar Börje kvalitén är inte den högsta och åsikterna är inte i enlighet med vår västerländska kultur. Men det svenska debattklimatet har varit så stängt så jag ser ändå med spänning på detta experiment.