[...] och vet vad vi gör”, hävdar två kvinnor i Spökplumpen-utstyrsel i en artikel i Newsmill. Och sen så börjar dom babbla någonting om demokrati, bla bla.. Jag skiter fullständigt i om [...]
Blogg:MIKA’S PLACE IN CYBERSPACE » Arkiv &, 2009-10-12, 15:23
[...] Läs även andra bloggares åsikter om Sverige, Burka, Niqab, Islam, Muslimer, Kvinnoförtryck, Kvinnoförnedring Newsmill [...]
Blogg:DRAGAN KLARIC » Archive » En förtryck kv, 2009-10-11, 09:29
[...] Newsmill: ”Svenskarna har också en hederskultur som förtrycker avvikare” (Porang Zahedi) och ”Vi kvinnor i niqab är inte förtryckta och vet vad vi gör”(Leila Mahmoud & Aliya [...]
Blogg:| johannah, 2009-10-07, 20:58
[...] Två tältduksbärande kvinnor (niqab) - för det är väl kvinnor? … fast med sådan mundering kan ju ingen veta …. har skrivit på Newsmill igen: Vi kvinnor i niqab är inte förtryckta och vet vad vi gör. [...]
Blogg:-Niqap spöken fortsätter « kommentarblogg, 2009-10-06, 12:56
Hur skall man veta att det inte är en man som döljer sig bakom en niqab?
Permalänk | Anmäl
Dennis Nilssons, 2009-10-06, 09:57
I vårt samhälle som bygger på arbete och tillväxt är "experter i religionen" inte en sysselsättning de flesta kan försörja sig på.
I ett muslimskt samhälle med stora oljeinkomster kanske man kan hålla på och tramsa på ert sätt. Men inte här.
Släpp religonen och börja leva istället!
Permalänk | Anmäl
Sam1, 2009-10-06, 09:57
Alia>>
Men om det jobbar en man på förskolan så måste väl hijaben vara på hela tiden? Så män får inte jobba på den förskolan som du jobbar på antar jag. Eller vikariera. Och så får inte jag som pappa vara med på dagis under en dag.
Jag har för mig att Jan Hjärpe vid något tillfälle har berättat att Koranen betonar vikten av att islam ska vara anpassningsbart till samhället det lever i. Att bära hijab är inte anpassningsbart till det samhället som merparten av människorna i Sverige lever i.
Jag har under många år varit aktiv i kampen mot främlingsfientlighet men ibland undrar jag om det så att ni vill att det ska skapas konflkter. Finns det någon som tjänar på det? Får ni status inom ert religiösa samfund för att ni sticker ut på det här sättet?
Hoppas i så fall att det är värt det för vad ni gör är att kratta manegen för SD ...
Permalänk | Anmäl
Harry, 2009-10-06, 10:11
LEILA MAHMOUD OCH ALIA KHALIFA!
Ni skriver att er avsikt inte är att uppröra människor. Men det är just vad ni gör!
I Sverige som är ett sekulariserat demokartiskt samhälle står det var och en fritt att utöva sin religion PRIVAT! Ni hävdar att ni har rätt att utöva er religion offentligt bland oss - världens mest sekulariserade folk. Det är en skymf, en kränkning av allt det svenska samhället står för. Ni är arroganta, självtillräckliga och associala hävdar jag. Ni markerar tydligt att ni INTE vill vara en del av det svenska samhället.
Jag har under många år arbetat med vård och behandling av sjuka människor från hel världen inom den svenska offentliga vården. Ett vet jag pga lång utbildning och mycket lång yrkeserfarenhet: en väsentlig del av vår, den mänskliga kommunikationen är ICKE VERBAL och ANSIKTETS MIMIK är ovärderlig i kommunikationen och förståelsen människor emellan.
Eftersom jag bor i Stockholm träffar jag ofta på niqab- eller burkaklädda människor på tunnelbanan, pendeltåg och i bussar. Trots att jag är så van vid hijabklädda kvinnor känns mötet med de anonyma, ansiktslösa människorna klädda i svarta oformliga tält skrämmande även för mig. Ingen kan veta vad som dölja bakom tygmassorna. Vapen, sprängmedel eller något annat farligt? Ni underskattar männskans universalitet och vår gemensamma känslo- och tankemässiga utrustning.
Min uppmaning till er är att tänka om. Niqab och burka passar inte i det svenska samhället! (Koranen påbjuder f.ö. inte niqab eller burka).
Permalänk | Anmäl
Stina , 2009-10-06, 10:13
Leila och Aliya. Vad skulle konsekvensen bli för er om ni valde att sluta med niqab? Det är min misstanke att det inte skulle mötas med idel glada miner och en tillåtande inställning från släkt och vänner? Då är det ett förtryck och inte något som bör uppmuntras.
Vad gäller att era kläder är ert val så har ni alldelens rätt i det. Ni har rätt till ert eget val och ingen ska tvinga er att sluta med niqab.
Hemma.
Men båda har ni valt att arbeta med barn som förskolelärare och lärare. Då blir ert fria val en sekundär fråga, det viktigaste är den förebild ni kommer att vara för barnen. På jobbet bör ni inte vara vandrande symboler för förtryck.
Slutsats:
Hemma? - Ta på er Niqab om ni vill
På jobbet? - Vanliga kläder gäller.
Permalänk | Anmäl
Tomas Fredriksson, 2009-10-06, 10:16
Det skulle vara intressant att veta om ni har någon förståelse alls för de som kritiserar ert val av klädesplagg.
Det pågår mig veterligen ingen debatt på temat huruvida muslimska kvinnor är värda utbildning eller inte. Tvärtom har ni ju jättebra möjligheter att utbilda er precis som alla andra. Att då ikläda sig en offerroll pga ett eget, självständigt val är ju jättekonstigt. Hur kan plagget vara viktigare än utbildningen tex? helt obegripligt i det sekulära Sverige där ni lever och verkar.
Det är ju nämligen så att flera delar av den muslimska kulturen går stick i stäv med den svenska/sekulära. Då måste ju någon form av kompromiss fram, tyvärr verkar ju kompromissviljan inte vara särskilt stor.
Att ni sedan, mycket korrekt, talar om att det inte bara varit en sedvänja bland muslimska kvinnor att täcka ansiktet, utan även för många andra, främjer inte er sak. Det är ju nämligen ingen annan som gör det fortfarande.
Om alla andra som gjort det av religiösa skäl slutat med det, varför kan inte ni också göra det?
Permalänk | Anmäl
default persson, 2009-10-06, 10:18
Om något av mina barn får en lärare i niqab stämmer jag rektorn och kommunen samt byter klass, detta gäller faktiskt också för slöja.
Inget hör hemma i ett modernt upplyst, jämlikt samhälle, utom kanske just i en moske under bönen.
Var goda flytta om ni inte kan acceptera våra värderingar och normer.
Permalänk | Anmäl
Johan, 2009-10-06, 10:24
Ok,
Människor har rätt att följa sina trosuppfattningar och bära de klädesplagg man vill så länge man inte skadar, förnedrar eller förolämpar andra människor.
Som förälder tycker jag det är viktig med en skola där det finns både män och kvinnor i personalen vilket uppenbart är en omöjlighet om mina barn skall kunna se ansiktet på en Niqab bärande lärarinna. Alltså måste vi inrätta speciella skolor där personal av olika kön hålls isär. Vilket strider mot forskning och de strävanden som vi har i samhället. En utbildniningssituation där eleverna stirrar på ett täck ansikte kan aldrig vara optimalt ur ett pedagogiskt perspektiv eftersom ett ansiktsutryck är en otroligt viktig del av kommunikationen mellan människor. Jag har däför väldigt svår att tänka mig att några föräldrar skulle acceptera att deras barn undervisades av lärare med täckta ansikten. Det finns säkert en hel del andra yrken man kan välja om man kräver att få gå klädd i Niqab eller Burka så varför envisas med att introducera den här typen av klädsel i sammanhan där det kan vara skadligt för tredje man, i de här fallet barnen.
Permalänk | Anmäl
Fundamentus, 2009-10-06, 10:27
Egyptens storimam förkunnade bara för några dagar sedan att niqab inte har någonting alls med islam att skaffa och han uppmanade kvinnorna i landet att inte bära den. Så det stämmer inte alls som ni skriver att:
"Notera att inga av de muslimska lärda benämner niqab som något påfynd utan detta är någonting vissa okunniga och ursäktande muslimer försöker framlyfta. Bevisen för niqab är många. Ingen med en gnutta kunskap om islam eller objektivitet kan undgå det faktum att niqab faktiskt innehar en unik plats. Att påstå det motsatta är intellektuell oärlighet."
För min del får ni gå klädda precis hur ni vill, men om ni väljer att ställa er helt och hållet utanför det västerländska samhället, ska ni inte heller räkna med att ta del av samhällets bidrag, utbildning och arbetsmarknad. Helt och hållet upp till er!
Permalänk | Anmäl
J H Schell, 2009-10-06, 10:34
Ni ser ut som spöken. Ni får klä er som ni vill privat. Men på skolor och arbetsplatser där ni ska jobba med människor får ni allt klä av er.
Era tygstycken för ansiktet blir smittsamma dessutom. Ni andas därbakom och den stillastående fuktiga luft som bildas därbakom trivs bakterier och virus i. Jag tror ni kommer att få Annika Linde på er om ni dyker upp på skolor i er mundering.
Som sagt - ni ser ut som spöken! Klä av er och var som människor! Ni lever i fria norden nu. Gläd er åt det istället för att försöka återuppliva en ökentillvaro.
Permalänk | Anmäl
Helena Palén Olofsson, 2009-10-06, 10:38
Ni pratar om Muhammeds fruar som förebilder - då skulle ni ju lika gärna kunna argumentera för månggifte och att det skulle bli lagligt också?
Sen undrar jag vad det är för skola som Leila har tänkt sig arbeta på, där hon tydligen ska gå och bevaka pojkarna och kolla om de har kommit i puberteten - och vad händer då, ska de tvingas byta skola? Och vad händer om en man anställs som lärare eller vikarie? Eller om en pappa skulle vilja komma på besök, ska man vara tvungen att anmäla det i förväg då?
Permalänk | Anmäl
Anders A Nilsson, 2009-10-06, 10:46
Det här är ju en fråga som har flera bottnar. Dels kan man diskutera den utifrån vilka rättigheter bäraren av niqab själv bör åtnjuta, dels kan man diskutera den utifrån hur omgivningen uppfattar den som bär niqab. Det är det senare perspektivet jag ofta saknar från de som själva bär niqab eller andra som förespråkar att man ska få bära det.
För mig som sekulär svensk är ett smidigt umgänge med mina medmänniskor inom ramen för ett sekulärt regelverk och lagstiftning viktigare än religiös tro eller religiösa påbud. Jag, som inte är muslim, kommer i detta inlägg inte att bry mig om eventuella religiösas påbud eller regler angående niqab eller annan klädsel. Det är för mig ointressant. Som sekulär svensk förväntar jag mig att religion alltid står tillbaka för sekulär lagstiftning och också för praktiska behov, samt att religiösa människor accepterar detta när de nu lever i ett sekulärt samhälle. Sverige har ingen statsreligion och därför är religion här hos oss en privatsak. Så var det i praktiken redan långt innan kyrkan skildes från staten år 2000.
För svenskar finns det andra värden som står högre än religion, t.ex. allas lika värde, allas lika rättigheter och skyldigheter, jämställdhet mellan könen, motstånd mot diskriminering, yttrandefrihet, fria och demkratiska val, frihet att tro och utöva vilken religion man vill men också friheten att slippa religiöst tvång samt inte minst ett respektfultl bemötande av sina medmänniskor, både privat och yrkesmässigt. Dessa värden försöker vi värna bl.a. genom den värdegrund som skolan arbetar efter.
För mig som svensk framstår det som märkligt att man vill maskera sig för människor av annat kön, att överhuvud taget maskera sig men också att man maskerar sig inför vissa människor men inte inför andra. Jag skulle tro att många svenskar upplever att denna maskeringspraxis står i strid med de värden jag nämner ovan. Därför känner vi oss inte särskilt bekväma med att denna praxis eller de värderingar som ligger bakom den ska spridas till våra barn, eller i samhället över huvud taget. Den signalerar nämligen för oss att vissa människor är mindre värda i bärarens ögon och därmed att bäraren själv anser sig i något avseende var förmer än sina medmänniskor, att hon i någon mån vill separera sig från oss andra. Att redan från början markera ett sådant avstånd till vissa människor som man kommr i direkt kontakt med i sitt yrkesliv eller i sitt privatliv känns inte respektfullt och bidrar inte till att bygga förtroende, snarare tvärtom, det reser murar och ökar avstånd.
Jag och min flickvän tycker om att bada nakna. Men alla är inte bekväma med andras nakenhet och därför fungerar det så i Sverige att de som vill bada nakna eller vara nakna får lov att vara det antingen i enskildhet eller på speciella badplatser just för det ändamålet, där alla andra också är nakna. Likaså kan vi inte gå omkring alltför lättklädda när vi besöker vissa muslimska länder. Det är inte acceptabelt enligt de seder och normer som råder där och det får vi lov att acceptera och finna oss i när vi vistas där. Vi kan inte begära att männskor där ska behandla oss med respekt om vi bryter flagrant mot deras umgängesnormer, hur märkliga vi själva än må tycka att dessa normer är. When in Rome, så att säga...
På ungefär samma sätt tror jag att muslimer måste tänka när de vistas i Sverige. Jag tror att muslimer, om de vill leva här i Sverige och fungera väl tillsammans med övriga etniska svenskar, bör fundera på hur deras normer och levnadssätt påverkar deras umgänge med svenskarna och vilka av dessa normer och krav som är ändamålsenliga här i Sverige. Jag tror ni bör fundera på vilka signaler ni sänder till svenskarna och vad de ger för intryck av er vilja att integrerars med oss. Integration innebär nämligen inte enbart att vi ska anpassa oss till er, utan minst lika mycket att ni ska anpassa er till oss, om inte mer. En sådan anpassning kan, bara som ett exempel, innebära att era barn väljer att inte leva som muslimer. Det är något som ni måste vara beredda på och lära er att acceptera om ni ska leva i Sverige. Någon vidare respekt från svenskarnas sida för alltför långtgående religiösa krav kommer ni förmodligen inte att åtnjuta. Generellt sett gillar vi inte alltför extremt religiöst utövande. Vi är bara sådana. Och vi kommer inte att ändra oss i någon större utsträckning för att det kommit muslimer hit. Vi tänker fortsätta att tillämpa ungefär samma normer och umgängesregler även i fortsättningen, vare sig ni är här eller inte. Vill ni bo och leva här så får ni lov att förhålla er till det på ett sätt som fungerar för både oss och er. Och jag tror till exempel att kravet att få uppträda maskerad av de flesta svenskar uppfattas som alltför långtgående. Det uppfattas som avståndstagande, repektlöst och självsegregerande.
Permalänk | Anmäl
Wifebeater, 2009-10-06, 10:54
De får gå klädda precis hur de vill. Orsakar deras klädsel att de inte kan gå olika utbildningar eller får arbete över huvudtaget skall ej a-kassa eller socialbidrag utgå då situationen är självvald.
Nåväl, som boende i Malmö måste jag väl ändå bekänna mig till islam inom 10 år så varför ödsla tid att försöka mota Olle i grind?
Permalänk | Anmäl
LArs, 2009-10-06, 10:53
VARFÖR måste ni täcka ansiktet?
VARFÖR måste ni täcka håret?
VARFÖR måste ni täcka 3/4 av armen?
VARFÖR får ni inte visa kvinnliga former?
Om ni inte får bära niqab VÄGRAR ni ju lämna huset?
Detta är ju ett socialt fobi ni har om ni inte kan gå till skolan eller arbetet om ni INTE får bära niqab!
Permalänk | Anmäl
Thomas Karlsson, 2009-10-06, 10:58
Att komma med religiöst trams gagnar inte er sak i ett land som är så avkristnat som Sverige. Här var det länge sedan en kvinna täckte sig på det sätt som ni gör. Bruket försvann för flera århundraden sedan. Det finns en aspekt till som jag vill lyfta fram: nämligen att munnen inte syns när man bär niqab. Det betyder att en person som jag, som har en medfödd hörselskada, inte kan kommunicera med en person ned niqab eller burka. Jag läser nämligen på läpparna för att kompensera för min dåliga hörsel.
Det betyder i runda slängar att nästan 10% av Sveriges befolkning inte kan kommunicera med er! Det är drygt 800 000 människor i Sverige som har någon form av hörselnedsättning, från mycket lätt till dövhet. Det verkar osannolikt att man som barnskötare inte någon gång kommer att få ta hand om ett barn som har det handikappet, eller med annan personal eller föräldrar.
Vad jag inte förstår, är hur ni gör er totalt oförstående för hur folk i gemen betraktar er enligt svenska ögon sett, mycket underliga kklädsel? Hur kan man inte förstå och acceptera att det sättet att klä sig ses som väldigt avvikande? Hur kan ni fortsätta tjata om att bli accepterade - ni klär er som på medeltiden! Eller som nunnor.
Nunnor vistas på sina kloster för det mesta och rör sig inte ute i samhället annat än ganska så sällan. Därför väcker de inte samma uppseende.
Dessutom signalerar klädseln ett verkligt noli-me-tangere. En kysk kvinna som inte får umgås med andra människor, absolut inte män som kan tänkas gifta sig med henne. Könsseparatismen, som den brukas i arabiska länder, är fullkomligt främmande för Sverige där ni faktiskt bor, lever och verkar. Försök inse det någon gång!
Permalänk | Anmäl
Helena Persson, 2009-10-06, 10:58
Era kläder begränsar er för att får ni inte bära niqab går ni inte till skolan eller arbetet! sluta hyckla nu!
Permalänk | Anmäl
Thomas Karlsson, 2009-10-06, 11:00
Aldrig i livet att jag skulle låta en person bakom ett svart lakan komma nära mig, varken på sjukhus/skola eller bakom ett skrivbord.
Er "hederskultur" kan ni lämna i landet ni kom ifrån, eller åka tillbaka.
Citerar Helena:
Ni ser ut som spöken. Ni får klä er som ni vill privat. Men på skolor och arbetsplatser där ni ska jobba med människor får ni allt klä av er.
Era tygstycken för ansiktet blir smittsamma dessutom. Ni andas därbakom och den stillastående fuktiga luft som bildas därbakom trivs bakterier och virus i. Jag tror ni kommer att få Annika Linde på er om ni dyker upp på skolor i er mundering.
Som sagt - ni ser ut som spöken! Klä av er och var som människor! Ni lever i fria norden nu. Gläd er åt det istället för att försöka återuppliva en ökentillvaro.
Permalänk | Anmäl
KarinAndersson, 2009-10-06, 11:02
Om vi inför förbud med niqab på arbetsplats
Varför vägrar ni då gå till arbetsplatsen??
Ni känner er ju inte förhindrade???
Permalänk | Anmäl
Thomas Karlsson, 2009-10-06, 11:03
Det är just genom er osmidighet i att förstå det samhällen som ni har valt att bo i som gör det svårt för er. Jag tar hellre mina barn ur skolan än har en lärare/ fröken som jag inte får kontakt med.
Jag kommer dessvärre aldrig att acceptera er!
Permalänk | Anmäl
BluePrint, 2009-10-06, 11:12
Alia. ni två är ju redan HARAM..! Ni passerade ju bäst före datum för tio år sedan! Aisha, Muhammeds älsklingshustru var bara nio år när han tog henne till hustru/slav ! Så beundra gärna henne och de andra i haremet, men tro inte att ni är HALAL för det! Muhammed hade inte ens tittat åt er! HARAM, Både i koran och framförallt här i vårt fria Sverige, det är vad ni verkligen är.!
Permalänk | Anmäl
Charlotte T., 2009-10-06, 11:15
#4 Stina
Du har fel. Att utöva sin religion är inte begränsat till det privata rummet utan den rätten omfattar även det offentliga rummet.
Ditt svammel om hur viktig icke-verbal kommunikation är, är bara en dålig ursäkt. Något universellt kroppsspråk finns inte. Däremot vet vi att människors fördomar baseras på just yttre saker som hudfärg, hårfärg, form på näsor, ögon, könstillhörighet, klädsel etc. etc. Hur många kvinnor har exempelvis inte avfärdats som SVBK-kärringar just för att läkarna inte trodde på deras VERBALA kommunikation.
Att du upplever dig otrygg i närheten av niqab-klädda kvinnor visar bara hur sjuk denna islamofobi är. Kanske dags att sjukvården börjar ta hand om alla dessa islamofobiker.
Permalänk | Anmäl
Lisa E, 2009-10-06, 11:16
Medeltida religioner hör inte hemma här!
Permalänk | Anmäl
Robbe74, 2009-10-06, 11:21
Skulle aldrig komma på tanken att lämna mina barn till en skola/förskola där dessa dagspöken ingick i personalen!
Här i sverige visar vi ansiktet för varandra.
Permalänk | Anmäl
Matts, 2009-10-06, 11:22
Det svenska samhället har fram till nu abetat för demokrati och jämlikhet. Vi är ett sekulärt samhälle. Dessa kvinnor i sina extrema religiösa uniformer är inte tvingade av männen att bära den spökdräkt som kallas niqab. De har valt att högmodigt skaffa en egen extrem religiös identitet som visar att de tar avstånd från och föraktar det svenska samhälle som dumt och naiv nog tagit emot dem. Vill man inte leva efter svenska värderingar ska man inte leva i Sverige. Våra riksdagspolitiker har emot svenska folkets önskan och över våra huvuden genom massimport av muslimer påbörjat ett utbyte av det svenska folket. Inom ett antal år är Sverige ett muslimskt land, vare sig vi vill det eller ej. Allt vi åstadkommit av utveckling och framgång kommer att ha varit förgäves då vi tvingas tillbaka tusentals år i utveckligen vad gäller värderingar och levnadsätt. Det är skrämmande att det vandrar svarta spökgestalter på våra gator, man får rysningar och blir livrädd för framtiden. Vi måste ställa politikerna till ansvar och kräva svar på om de är medvetna om att vi går mot avgrunden och slutet för det svenska samhället som vi hittills känt.
Permalänk | Anmäl
Maggan, 2009-10-06, 11:22
Du har såå rätt Maggan, när du skriver
Vi måste ställa politikerna till ansvar och kräva svar på om de är medvetna om att vi går mot avgrunden och slutet för det svenska samhället som vi hittills känt.
Valet 2010 är ett steg åt rätt håll enligt min uppfattning.
Permalänk | Anmäl
KarinAndersson, 2009-10-06, 11:29
Jag brukar se somaliska kvinnor i sina heltäckande skynken då och då. Det är ett tygstycke som smiter åt runt huvudet och faller ner nästan till knäna. Hon får hela tiden lyfta armarna under skynket om hon vill gestikulera, ta upp något, eller på annat sätt använda händer och armar. Hur opraktiskt som helst. Syftet med klädseln kan ju inte vara annat än att dölja sig mesta möjliga, men samtidigt omöjliggör den klädseln praktiska sysslor som kräver rörlighet. Kvinnor på landet i Iran använder inte den stränga heltäckande klädseln, det funkar inte ihop med deras arbete i jordbruket.
Sedvänjan med heltäckande slöja måste alltså dessutom hänga ihop med att en kvinna inte förväntas arbeta, vara praktiskt sysselsatt och röra sig. Ungefär som sedvänjan hos överklassens kvinnor i Kina fram till en bra bit in på 1900-talet: Deras fötter skulle snöras, vilket gjorde att de inte kunde röra sig utan fick bäras med bärstol. Puh... För mig helt obegripligt att kvinnor frivilligt bär såna här plagg som utestänger, förhindrar, försvårar och omöjliggör vissa typer av arbeten? Kvinnor med niqab kan inte: arbeta med något som helst sjukvårdande yrke. Läkare, sköterska, veterinär. Kvinnor med niqab kan inte arbeta inom räddningstjänst, service, hotell och restaurang eftersom det är yrken som innefattar det personliga mötet och ögonkontakt och mimik. Hur är man funtad som frivilligt klär sig på ett sätt som utestänger en från en mängd yrken? Det borde ju faktiskt diskvalificera från a-kassa. Man är, i en för egendomlig och oanpassningsbar klädsel, inte anställningsbar.
Permalänk | Anmäl
Helena Persson, 2009-10-06, 11:31
Om ni är så unika, varför pratar ni med en mun?
Permalänk | Anmäl
Eva, 2009-10-06, 11:38
Jag skulle ALDRIG låta mina barn eller mina bekantas barn (i den mån jag kan påverka) har fröken med Niqab på som de två damerna som skriver artikeln. Aldrig.
De går för långt. I en demokrati finns det rättigheter och skyldigheter. Gillar man inte demokrati kan de lika gärna flytta till Mellanöstern, så att vi som har fått en trygghet i det demokratiska Sverige kan leva och utvecklas i fred & frihet.
Permalänk | Anmäl
Avni Dervishi, 2009-10-06, 11:41
Är det egentligen inte ganska enkelt.
1. Alla ha rätt att klä sig som de vill.
2. Ingen rätt att bli läkare, barnskötare eller nåt annat
Eller?
Permalänk | Anmäl
Igor Butwartz, 2009-10-06, 11:42
Det finns länder som hedrar och kräver dessa kläder, flytta dit !
Permalänk | Anmäl
Lars Allsta, 2009-10-06, 11:44
En person som studerar till polis bör inte tillåtas ha rasistiska eller odemokratiska grundvärderingar. De får ha dem men då får de inte studera till polis.
Samma borde gälla för lärare.
Permalänk | Anmäl
Christatos, 2009-10-06, 11:46
Aldrig trodde jag när jag var liten och läste Tusen och en natt, att jag skulle få möta de som ville gå klädda som dessa kvinnor i denna sagobok, som är över tusen år gammal. Jag kan förstå att de behövde det på den tiden, som ett skydd mot omgivningen. Och att det kunde kännas tryggt att gömma sig bakom slöjan.
Men att kvinnor i dag säger att de vill närma sig Skaparen iklädda dessa tygstycken är fullkomligt obegripligt. Varför skulle Skaparen vilja att hans skapelse gömdes bakom en massa tyg? Och varför skulle han vilja att det kvinnliga könet förtrycktes så? Det låter misstänkt sekteristiskt och påhittat av ett förtryckande religiöst patriarkat.
Inom kristendomen är det känt att nunnor går beslöjade, skriver ni. Ja de lever ett särskilt liv i en särskild miljö och träffar sällan eller aldrig andra människor. De har valt att göra så och dragit sig undan världen.
Men ni kräver att få allt det som andra människor har och att leva som om ni vore muhammedanska kvarlevor från en epok, som är utdöd. I vårt öppna samhälle. Man kan bli förtvivlad för mindre.
Ni kräver av det svenska samhället att det ska anpassa sig till något som står i en bok, som är nästan lika gammal som bibeln. Ja det vore ungefär, som om jag skulle börja offra mina söner för att Gud sa det till mig. Och kanske skulle Gud då rädda mina söner i sista stund och låta mig offra en vädur istället.
Visst är det kul med gamla böcker, men man behöver inte ta allt som står i dem bokstavligt. Jag tror inte ett ögonblick att ni vet vad ni gör. Ni har gått in i något, som inte längre borde finnas i denna världen. Och var då glada ifall det svenska samhället räddar er ifrån åtminstone de värsta och de mest uppenbart självdestruktiva uttrycken för det.
Permalänk | Anmäl
Ann Helena Rudberg, 2009-10-06, 11:49
Jag tycker det är dags för er muslimer att respektera oss svenskar i vårt eget land, och sluta tramsa om era religiösa påfund. Majoriteten av oss svenskar vill inte se er i varken niqab eller slöja, vi vill se vanligt folk som ser ut och uppträder som oss.
Om er klädsel är till hinder för ett jobb så är det ert eget val hur ni vill göra, antingen klä er som de övriga på arbetsplatsen eller gå på socialbidrag. Finns ingen som helst anledning till att vi svenskar skall ändra oss i vårt land för att tillfredsställa era nycker.
Ni muslimer med dessa åsikter och krav, ni förstör vårt land och ni har inget här att göra då det finns långt fler andra länder på vår jord där ni är accepterade som ni vill.
Det är även dags för oss svenskar att tydligt upplysa våra politiker vad vi tycker och vill, oavsett vilken politisk färg vi har.
Permalänk | Anmäl
DogWalker, 2009-10-06, 11:51
Detta är vad jag tror:
Dessa 2 kvinnor agerar som murbräckor mot det svenska samhällssystemet. Syftet med dessa krav att få bära heltäckande slöja är i första hand att omforma det svenska samhället, så att det anpassas till deras extremare version av islam. Om politker och beslutsfattare viker ner sig, och låter dessa fenomen fortgå & bli accepterade. Så kommer vi med största sannolikhet få se ännu fler anpassningskrav i framtiden. Detta är knappast något som kommer gynna det svenska samhället i stort.
Fick jag bestämma så skulle de få välja mellan att anpassa sig till majoritetsbefolkningen, eller att bege sig till ett muslimskt land där saker som detta är accepterat.
Men det är ju vad jag tycker. Tyvärr så har vi nog många politiker som i "toleransens" namn minsann vill att dessa 2 kvinnor ska få sin vilja igenom.
Permalänk | Anmäl
Krille, 2009-10-06, 11:58
Nej, ni kan inte mena allvar med ert sätt att argumentera. I en svensk skola fungerar det inte att leva såsom ni gör. Punkt.
Privat så tror jag ingen bryr sig om vad ni gör eller hur ni är klädda. Men i en yrkesutövning med andra människor så fungerar inte er klädsel. Sen kan man diskutera religion och diskriminering utifrån den offerroll ni tar på er, men i en skola i Sverige fungerar ni inte.
Jag säger som någon sa tidigare att skulle någon av er få anställning i den skola jag har mina barn så skulle jag som förälder inte acceptera detta.
Vad är det för bild ni ger till eleverna? Att kvinnor ska gömma sig och att män som är i puberteten ska diskrimineras? Det blir ju så bilden blir även om ni hävdar motsatsen.
Nej, privat bryr jag mig inte, men i en offentlig förvaltning så fungerar det bara inte.
Permalänk | Anmäl
Jerry, 2009-10-06, 11:58
Om ni vill bära niqab privat får ni göra det, men niqaben hör inte hemma på förskolor och skolor. bevare mig väl för att ha niqbtäckta lärare i mina barns skola!
Undrar varför ni har valt profetens hustrur som förebilder. Med all respekt, de levde för 1400 år sedan och deras samhälle var ett helt annat än det vi har nu. Önskar ni propagera för månggifte också? Profeten hade ju flera hustrur samtidigt. När vi ändå håller på, kanske vi ska införa sharia i Sverige också?
Ni är inga offer, i svenska samhället gäller vissa regler och ALLA medborgare får finna sig i att följa dem.
Permalänk | Anmäl
Niqab nej tack, 2009-10-06, 11:59
Ni kan klä er hur ni vill. Bara ni tar konsekvenserna av klädstilen och förstår att ni begränsar era valmöjligheter mycket kraftigt.
Det är ni som själva väljer vad ni ikläder er. Ingen tvingar er att bli förskolelärare och ingen tvingar er att bära niqab. Ni kan inte heller tvinga oss vanliga svensson att acceptera niqab på vilka arbetsplatser som helst.
Jag själv anställer folk och niqabbärande diskvalificerar den sökande direkt. Så kommer det fortsätta att vara i Sverige.
Permalänk | Anmäl
Tina, 2009-10-06, 12:02
Alia!
Muslimer är stolta över er!
Sionisterna vill se kvinnor som ett objekt och därför klär av henne för att splittra familjen.
Ni kommer att vara goda idoler för ungdomar i detta fina land.
Bryr Er inte vad sionisterna skriver här!
Deras tid är slut. Låt de skrika hur mycket de vill!
Permalänk | Anmäl
En muslim iranier, 2009-10-06, 12:07
En persons frihet tar slut där den andres frihet tar vid.
Jag misstänker med gott fog att många, inklusive muslimska kvinnor, misstycker i en klädsel som symboliserar ett förtryck för kvinnor och hennes könstillhörighet. Därför bör niqab förbjudas i mitt tycke.
Ja- inom kristendomen och judendomen finns också gamla traditioner att dölja sitt huvud - men inte ansiktet. Dessutom är det väldigt få personer som följder detta idag - hur troende de än är.Det var extremt länge sedan (om någonsin) jag såg någon komma med täckt huvud i kyrkan - och då stammar jag ändå från en prästfamilj (ej troende själv, men det är en annan sak). De flesta inser att en klädsel inte utgör någon gudstro i någon form alls utan snarare är ett uttryck för sin tid. Det samhället vi har idag kallas sekulariserat och är något jag värnar om hårt.
Få muslimska kvinnor i den mer moderna islamska världen som utbildar sig vidare vill bära slöja. Hur förklarar ni då det? Andra försöker också komma ur gisslet. Vi minns väl de damer som piskades för at de bar byxor? Det borde vara en tankeställare om något.
Om ni vill vara solidariska med er islamiska systrar, och alla andra systrar med för den delen, bör ni snarare vända er emot att KVINNAN, men inte mannen, förväntas bära ett döljande skynke för att mannen inte kan hålla sin s.. i styr. För mig är det anmärkningsvärt att kvinnor som anses vara intelligenta och upplysta tycker detta är helt naturligt. I sann mer modern anda är det då snarare mannen som inte kan hålla sina begär i styr som borde låsas in - vilket tack och lov är den i alla fall tänkta regeln i det här landet.
Att någon eller några tycker det är okej att bära niqab ger inte en allmän rätt att bära det i det offentliga rummet. Det går att jämföra med nudister - de får minsann hålla sig på avskilda områden, eller hur. Och det är hur naturligt att vara naken som helst. Desto mer onaturligt är det att man ska vara täckt och inte visa sig enbart för att man har ett visst kön.
Hur många kvinnor har klädseln för sin egen skull och hur många är tvingade av sina närmaste män inom den muslimska traditionen? OM rätten finns kommer det finnas många som låses in genom niqaben av sina män. Är ni beredda att offra även dessa systrar? Diskussionerna gick en gång höga i Turkiet angående detta när landet genomgick en moderniseringsreform - ett muslimskt land dessutom. Där beslutades att kvinnor med slöja inte fick delta i skolundervisningen. Det säger en del om det symboliska värde som finns i plaggen - att kvinnor länge har levt (och än lever) i skuggan av ett systematiskt förtryck, att det uttrycker en värld där religion och stat är förenade och därför bör förpassas till en svunnen tid.
Det är mycket oroande att såpass välutbildade kvinnor inte kan se detta sammanhang.
Permalänk | Anmäl
HN, 2009-10-06, 12:12
#45 En muslim iranier, 2009-10-06, 13:07
Du är en falsk iranier och propagerar för en hållning som inte stämmer överens med islam enligt Iran.
Permalänk | Anmäl
Minna , 2009-10-06, 12:14
Ingen i vettig person i Sverige kan ju med rätta neka er iförda niqab en utbildning, vi lever ju i en demokrati.
Dock kan en arbetsgivare neka er rätten att bära en niqab pga att ni inte kan kommunicera på ett vettigt sätt på en arbetsplats tex.
Olika arbetsplatser kräver olika kläder,. Så mitt råd är att välj en utbildning där ni inte behöver kommunicera med människor "face to face" så att säga...försäljning över telefon, telefon support (IT, kundtjänst osv)... problemet ligger inte hos arbetsgivaren det ligger i ert klädval.
Det är inte pga intolerans mot religion som denna debatt ska ha sin utgångspunkt, utan pga att det inte går att kommunicera på ett vettigt sätt med någon med niqab. Så "släpp religionsflaggan", detta är inte en religiös fråga, utan en praktisk arbetsplats fråga.
Permalänk | Anmäl
Snabben, 2009-10-06, 12:25
Stina , 2009-10-06, 11:13
Jag antar att även kristna kors och tors hammare bör vara förbjudna att bära offentligt i sådana fall?
Vi bör kanske införa en uniform som alla medborgare måste bära offentligt?
Jag förstår verkligen inte hur människor kan vilja dölja sitt ansikte men så länge de inte tvingar någon annan så låt dem göra det.
Islam under tvång ska bekämpas i Sverige med samma hårdhet som kristendom under tvång. Men ingen religion ska favoriseras.
Permalänk | Anmäl
Andreas, 2009-10-06, 12:26
Bakgrunden till bruket att bära slöja / heltäckande klädsel, är en mycket gammal kvarleva från dåvarande Babylonien och Persien, där högreståndskvinnorna täckte sig på detta sätt, just för att allmogen inte skulle få se dem. De ansågs för förnäma för att deras ansikten skulle vara synliga för gemene man.
Bruket övertogs sedan av kvinnor i dåvarande Arabien, just efter profeten Mohammeds framkomst, eftersom det var vanligt att rövarband stormade in i städerna, plundrade och skövlade och antastade kvinnor. Kvinnorna började klä sig i heltäckande tyg för att gömma sig och slippa bli antastade.
Hijab kommer, som artikelförfattarna skriver, mycket riktigt från ordet för förhänge. Men det syftade först inte på ett tygstycke som skulle täcka kvinnan, utan på det draperi som avskilde utrymmet i hyddan där härskaren satt, från utrymmet där t ex en undersåte visades in.
Källa: Christer Hedin, religionshistoriker och islamolog
Permalänk | Anmäl
Helena Persson, 2009-10-06, 12:28
Det är jätteviktigt att visa ansiktet!
Genom att se varandra i ansiktet visar människor, och andra sociala djur, sin sinnesstämning. Strama läppar eller spända kindmuskler kan vara tecken på återhållen ilska. Genom årtusenden har detta hållit oss vid liv. Vi har utvecklat förmågan att läsa av ansikten till en konst. (Det finns oceaner av forskning på detta.)
Beröva inte mina barn möjligheten att lära sig denna förmåga under uppväxten!
Permalänk | Anmäl
Biologen, 2009-10-06, 12:33
@Lisa E. Få se nu. Har du verkligen tänkt igenom vad du skrev?
Visst, du tillhör säkert till dem som inte läst psykologi och vet vad fobi är för någonjting. Det finns ingen medicinsk term som heter "islamofobi" sålunda finns det inget att vårda.
Dessa som bär burka och nikab eller vad det heter, lider uppenbart någon form av social fobi, vilken är en erkänd psykisk diagnos.
Så dem borde vi erbjuda vård däremot.
Jag håller däremot med om att motståndet inte har mycket med kvinnors situation att göra. Vi bryr oss inte om deras situation.
Det är tankestrukturen bakom det som vi inte vill ha hit.
Fakta är att vi bara försöker fortsätta vår tradition att distansera oss från medeltida värderingar och hela tiden gå framåt. Det är det som gjort västerlandet till det det är.
När sådana här bakåtsträvare kommer till västerlandet för att fortsätta leva sina liv så som de anser rätt, och genom att försöka tvinga oss att acceptera vilka dumheter som helst så ska man inte bli förvånad om det väcker motstånd. Våra förfäder har kämpat för denna utveckling av våra kulturer där man steg för steg flyttat religiositeten till den privata sfären (där inga andra påverkas på ett sätt som de uppfattar som negativt) så att samhället kan gå framåt.
Nu har ju en av kvinnorna tagit det rätta beslutet att flytta till Egypten där hon då enligt egen utsago får vara som hon vill.
Sålunda blir alla nöjda till slut. Men med tanke på hennes extremislamistiska bror så tillåter jag mig att tvivla på trovärdigheten i att det bara handlar om att det bara handlar om att just de ska få bära sin burka.
Och med tanke på vad vi vet om islamister så är det en annan agenda som spelar in.
Permalänk | Anmäl
suka, 2009-10-06, 12:34
Jag tror säkert att många av dessa kvinnor är intelligenta och skulle säkert passa för många yrken i vårt samhälle men jag skulle vilja ställa frågan till dessa svartklädda människor vad är det ni vill egentligen, vad är det för yrke ni har tänkt er med denna obekväma klädsel som efter allt att döma väcker ett enormt obehag bland oss människor i ett samhälle där vi under många årtionden har strävat efter jämlikhet och kvinnans rätt i samhället.
Hur ska ni kunna samarbeta med de "farliga" männen på era arbetsplatser? Ni diskriminerar männen enligt min uppfattning. Religion är något högst PRIVAT i Sverige och hör inte hemma på arbetsplatserna. Tack och lov för det!
Permalänk | Anmäl
ebba, 2009-10-06, 12:37
Måste säga att jag blir bestört över vissa av ovanstående kommentarer. Jante tycks fira storartade triumfer i "det sekulariserade och demokratiska sverige". Jag ser klara paralleller till sexköpslagsdebatten där de berörda, ("av män förtryckta offren ", de prostituerade), inte ens får komma till tals, för deras eget bästa.
Män utses alltid till förtryckarna och muslimska män i synnerhet. Tjejerna förklarar tydligt att de k o m m e r a t t v i s a h e l a a n s i k t e t för deras elever/dagisbarn, förutom då könsmogna killar kan tänkas dyka upp. Ändå skriver "Fundamentus", som tydligen är analfabet och dyslektiker: "En utbildniningssituation där eleverna stirrar på ett täck ansikte kan aldrig vara optimalt ur ett pedagogiskt perspektiv eftersom ett ansiktsutryck är en otroligt viktig del av kommunikationen mellan människor."
Intolerans leder till hat och hat leder till våld som leder till intolerans, etc. Tolerans innebär att man accepterar andras livsstilar, sexuella preferenser, matvanor, åsikter och, inte minst, kläder. Jag tror att dagisbarnen blir m i n d r e inskränkta genom ett möte med niqabklädda och därför m e r toleranta
Själv är jag icke-religiös libertarian, och tillika piratpartist :-).
Hälsa!
Permalänk | Anmäl
TomTwärtom, 2009-10-06, 12:39
Ni kvinnor tält som inte känner er förtryckta, om ni lättar på klädseln
o ser er om i världen kommer ni att finna att den inte är densamma som på Mohammeds tid.
Men tyvärr är det så att er regida "religion" förhindrar eller kraftigt försenar utveckling av edra samhällen.
Titta på nedanstående länkar där den första jämför Judiska o Muslimska Nobelpristagare , man blir imponerad av judarna
men knappast av vad den muslimska delen av världens befolkning
åstadkommit.
http://www.jewishmag.com/99mag/nobel/nobel.htm
Hur många universitet från Muslimska länder kan ni hitta
i länken nedan som listar världens 100 bästa??
http://www.ulinks.com/topuniversities.htm
Skall man hitta något där muslimer hävdar sig väl så ligger många
muslimska stater i topp på koruptionsbarrometern på länken nedan.
http://www.transparency.org
Är det inte dax att ni funderar på vad den muslimska har hållit
på med de sista århundradena o försöker finna en anpassning av
Islam där man kan anpassa sig till nutid o inte försöka att
leva som man gjorde i en öken för 1500 år sedan.
Permalänk | Anmäl
Torbjörn Frisk, 2009-10-06, 12:39
363 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.
Hur skall man veta att det inte är en man som döljer sig bakom en niqab?
I vårt samhälle som bygger på arbete och tillväxt är "experter i religionen" inte en sysselsättning de flesta kan försörja sig på.
I ett muslimskt samhälle med stora oljeinkomster kanske man kan hålla på och tramsa på ert sätt. Men inte här.
Släpp religonen och börja leva istället!
Alia>>
Men om det jobbar en man på förskolan så måste väl hijaben vara på hela tiden? Så män får inte jobba på den förskolan som du jobbar på antar jag. Eller vikariera. Och så får inte jag som pappa vara med på dagis under en dag.
Jag har för mig att Jan Hjärpe vid något tillfälle har berättat att Koranen betonar vikten av att islam ska vara anpassningsbart till samhället det lever i. Att bära hijab är inte anpassningsbart till det samhället som merparten av människorna i Sverige lever i.
Jag har under många år varit aktiv i kampen mot främlingsfientlighet men ibland undrar jag om det så att ni vill att det ska skapas konflkter. Finns det någon som tjänar på det? Får ni status inom ert religiösa samfund för att ni sticker ut på det här sättet?
Hoppas i så fall att det är värt det för vad ni gör är att kratta manegen för SD ...
LEILA MAHMOUD OCH ALIA KHALIFA!
Ni skriver att er avsikt inte är att uppröra människor. Men det är just vad ni gör!
I Sverige som är ett sekulariserat demokartiskt samhälle står det var och en fritt att utöva sin religion PRIVAT! Ni hävdar att ni har rätt att utöva er religion offentligt bland oss - världens mest sekulariserade folk. Det är en skymf, en kränkning av allt det svenska samhället står för. Ni är arroganta, självtillräckliga och associala hävdar jag. Ni markerar tydligt att ni INTE vill vara en del av det svenska samhället.
Jag har under många år arbetat med vård och behandling av sjuka människor från hel världen inom den svenska offentliga vården. Ett vet jag pga lång utbildning och mycket lång yrkeserfarenhet: en väsentlig del av vår, den mänskliga kommunikationen är ICKE VERBAL och ANSIKTETS MIMIK är ovärderlig i kommunikationen och förståelsen människor emellan.
Eftersom jag bor i Stockholm träffar jag ofta på niqab- eller burkaklädda människor på tunnelbanan, pendeltåg och i bussar. Trots att jag är så van vid hijabklädda kvinnor känns mötet med de anonyma, ansiktslösa människorna klädda i svarta oformliga tält skrämmande även för mig. Ingen kan veta vad som dölja bakom tygmassorna. Vapen, sprängmedel eller något annat farligt? Ni underskattar männskans universalitet och vår gemensamma känslo- och tankemässiga utrustning.
Min uppmaning till er är att tänka om. Niqab och burka passar inte i det svenska samhället! (Koranen påbjuder f.ö. inte niqab eller burka).
Leila och Aliya. Vad skulle konsekvensen bli för er om ni valde att sluta med niqab? Det är min misstanke att det inte skulle mötas med idel glada miner och en tillåtande inställning från släkt och vänner? Då är det ett förtryck och inte något som bör uppmuntras.
Vad gäller att era kläder är ert val så har ni alldelens rätt i det. Ni har rätt till ert eget val och ingen ska tvinga er att sluta med niqab.
Hemma.
Men båda har ni valt att arbeta med barn som förskolelärare och lärare. Då blir ert fria val en sekundär fråga, det viktigaste är den förebild ni kommer att vara för barnen. På jobbet bör ni inte vara vandrande symboler för förtryck.
Slutsats:
Hemma? - Ta på er Niqab om ni vill
På jobbet? - Vanliga kläder gäller.
Det skulle vara intressant att veta om ni har någon förståelse alls för de som kritiserar ert val av klädesplagg.
Det pågår mig veterligen ingen debatt på temat huruvida muslimska kvinnor är värda utbildning eller inte. Tvärtom har ni ju jättebra möjligheter att utbilda er precis som alla andra. Att då ikläda sig en offerroll pga ett eget, självständigt val är ju jättekonstigt. Hur kan plagget vara viktigare än utbildningen tex? helt obegripligt i det sekulära Sverige där ni lever och verkar.
Det är ju nämligen så att flera delar av den muslimska kulturen går stick i stäv med den svenska/sekulära. Då måste ju någon form av kompromiss fram, tyvärr verkar ju kompromissviljan inte vara särskilt stor.
Att ni sedan, mycket korrekt, talar om att det inte bara varit en sedvänja bland muslimska kvinnor att täcka ansiktet, utan även för många andra, främjer inte er sak. Det är ju nämligen ingen annan som gör det fortfarande.
Om alla andra som gjort det av religiösa skäl slutat med det, varför kan inte ni också göra det?
Om något av mina barn får en lärare i niqab stämmer jag rektorn och kommunen samt byter klass, detta gäller faktiskt också för slöja.
Inget hör hemma i ett modernt upplyst, jämlikt samhälle, utom kanske just i en moske under bönen.
Var goda flytta om ni inte kan acceptera våra värderingar och normer.
Ok,
Människor har rätt att följa sina trosuppfattningar och bära de klädesplagg man vill så länge man inte skadar, förnedrar eller förolämpar andra människor.
Som förälder tycker jag det är viktig med en skola där det finns både män och kvinnor i personalen vilket uppenbart är en omöjlighet om mina barn skall kunna se ansiktet på en Niqab bärande lärarinna. Alltså måste vi inrätta speciella skolor där personal av olika kön hålls isär. Vilket strider mot forskning och de strävanden som vi har i samhället. En utbildniningssituation där eleverna stirrar på ett täck ansikte kan aldrig vara optimalt ur ett pedagogiskt perspektiv eftersom ett ansiktsutryck är en otroligt viktig del av kommunikationen mellan människor. Jag har däför väldigt svår att tänka mig att några föräldrar skulle acceptera att deras barn undervisades av lärare med täckta ansikten. Det finns säkert en hel del andra yrken man kan välja om man kräver att få gå klädd i Niqab eller Burka så varför envisas med att introducera den här typen av klädsel i sammanhan där det kan vara skadligt för tredje man, i de här fallet barnen.
Egyptens storimam förkunnade bara för några dagar sedan att niqab inte har någonting alls med islam att skaffa och han uppmanade kvinnorna i landet att inte bära den. Så det stämmer inte alls som ni skriver att:
"Notera att inga av de muslimska lärda benämner niqab som något påfynd utan detta är någonting vissa okunniga och ursäktande muslimer försöker framlyfta. Bevisen för niqab är många. Ingen med en gnutta kunskap om islam eller objektivitet kan undgå det faktum att niqab faktiskt innehar en unik plats. Att påstå det motsatta är intellektuell oärlighet."
För min del får ni gå klädda precis hur ni vill, men om ni väljer att ställa er helt och hållet utanför det västerländska samhället, ska ni inte heller räkna med att ta del av samhällets bidrag, utbildning och arbetsmarknad. Helt och hållet upp till er!
Andra åsikter finns här:
http://news.bbc.co.uk/2/hi/middle_east/8290606.stm
Andra åsikter finns här:
http://news.bbc.co.uk/2/hi/middle_east/8290606.stm
Ni ser ut som spöken. Ni får klä er som ni vill privat. Men på skolor och arbetsplatser där ni ska jobba med människor får ni allt klä av er.
Era tygstycken för ansiktet blir smittsamma dessutom. Ni andas därbakom och den stillastående fuktiga luft som bildas därbakom trivs bakterier och virus i. Jag tror ni kommer att få Annika Linde på er om ni dyker upp på skolor i er mundering.
Som sagt - ni ser ut som spöken! Klä av er och var som människor! Ni lever i fria norden nu. Gläd er åt det istället för att försöka återuppliva en ökentillvaro.
Ni pratar om Muhammeds fruar som förebilder - då skulle ni ju lika gärna kunna argumentera för månggifte och att det skulle bli lagligt också?
Sen undrar jag vad det är för skola som Leila har tänkt sig arbeta på, där hon tydligen ska gå och bevaka pojkarna och kolla om de har kommit i puberteten - och vad händer då, ska de tvingas byta skola? Och vad händer om en man anställs som lärare eller vikarie? Eller om en pappa skulle vilja komma på besök, ska man vara tvungen att anmäla det i förväg då?
Det här är ju en fråga som har flera bottnar. Dels kan man diskutera den utifrån vilka rättigheter bäraren av niqab själv bör åtnjuta, dels kan man diskutera den utifrån hur omgivningen uppfattar den som bär niqab. Det är det senare perspektivet jag ofta saknar från de som själva bär niqab eller andra som förespråkar att man ska få bära det.
För mig som sekulär svensk är ett smidigt umgänge med mina medmänniskor inom ramen för ett sekulärt regelverk och lagstiftning viktigare än religiös tro eller religiösa påbud. Jag, som inte är muslim, kommer i detta inlägg inte att bry mig om eventuella religiösas påbud eller regler angående niqab eller annan klädsel. Det är för mig ointressant. Som sekulär svensk förväntar jag mig att religion alltid står tillbaka för sekulär lagstiftning och också för praktiska behov, samt att religiösa människor accepterar detta när de nu lever i ett sekulärt samhälle. Sverige har ingen statsreligion och därför är religion här hos oss en privatsak. Så var det i praktiken redan långt innan kyrkan skildes från staten år 2000.
För svenskar finns det andra värden som står högre än religion, t.ex. allas lika värde, allas lika rättigheter och skyldigheter, jämställdhet mellan könen, motstånd mot diskriminering, yttrandefrihet, fria och demkratiska val, frihet att tro och utöva vilken religion man vill men också friheten att slippa religiöst tvång samt inte minst ett respektfultl bemötande av sina medmänniskor, både privat och yrkesmässigt. Dessa värden försöker vi värna bl.a. genom den värdegrund som skolan arbetar efter.
För mig som svensk framstår det som märkligt att man vill maskera sig för människor av annat kön, att överhuvud taget maskera sig men också att man maskerar sig inför vissa människor men inte inför andra. Jag skulle tro att många svenskar upplever att denna maskeringspraxis står i strid med de värden jag nämner ovan. Därför känner vi oss inte särskilt bekväma med att denna praxis eller de värderingar som ligger bakom den ska spridas till våra barn, eller i samhället över huvud taget. Den signalerar nämligen för oss att vissa människor är mindre värda i bärarens ögon och därmed att bäraren själv anser sig i något avseende var förmer än sina medmänniskor, att hon i någon mån vill separera sig från oss andra. Att redan från början markera ett sådant avstånd till vissa människor som man kommr i direkt kontakt med i sitt yrkesliv eller i sitt privatliv känns inte respektfullt och bidrar inte till att bygga förtroende, snarare tvärtom, det reser murar och ökar avstånd.
Jag och min flickvän tycker om att bada nakna. Men alla är inte bekväma med andras nakenhet och därför fungerar det så i Sverige att de som vill bada nakna eller vara nakna får lov att vara det antingen i enskildhet eller på speciella badplatser just för det ändamålet, där alla andra också är nakna. Likaså kan vi inte gå omkring alltför lättklädda när vi besöker vissa muslimska länder. Det är inte acceptabelt enligt de seder och normer som råder där och det får vi lov att acceptera och finna oss i när vi vistas där. Vi kan inte begära att männskor där ska behandla oss med respekt om vi bryter flagrant mot deras umgängesnormer, hur märkliga vi själva än må tycka att dessa normer är. When in Rome, så att säga...
På ungefär samma sätt tror jag att muslimer måste tänka när de vistas i Sverige. Jag tror att muslimer, om de vill leva här i Sverige och fungera väl tillsammans med övriga etniska svenskar, bör fundera på hur deras normer och levnadssätt påverkar deras umgänge med svenskarna och vilka av dessa normer och krav som är ändamålsenliga här i Sverige. Jag tror ni bör fundera på vilka signaler ni sänder till svenskarna och vad de ger för intryck av er vilja att integrerars med oss. Integration innebär nämligen inte enbart att vi ska anpassa oss till er, utan minst lika mycket att ni ska anpassa er till oss, om inte mer. En sådan anpassning kan, bara som ett exempel, innebära att era barn väljer att inte leva som muslimer. Det är något som ni måste vara beredda på och lära er att acceptera om ni ska leva i Sverige. Någon vidare respekt från svenskarnas sida för alltför långtgående religiösa krav kommer ni förmodligen inte att åtnjuta. Generellt sett gillar vi inte alltför extremt religiöst utövande. Vi är bara sådana. Och vi kommer inte att ändra oss i någon större utsträckning för att det kommit muslimer hit. Vi tänker fortsätta att tillämpa ungefär samma normer och umgängesregler även i fortsättningen, vare sig ni är här eller inte. Vill ni bo och leva här så får ni lov att förhålla er till det på ett sätt som fungerar för både oss och er. Och jag tror till exempel att kravet att få uppträda maskerad av de flesta svenskar uppfattas som alltför långtgående. Det uppfattas som avståndstagande, repektlöst och självsegregerande.
De får gå klädda precis hur de vill. Orsakar deras klädsel att de inte kan gå olika utbildningar eller får arbete över huvudtaget skall ej a-kassa eller socialbidrag utgå då situationen är självvald.
Nåväl, som boende i Malmö måste jag väl ändå bekänna mig till islam inom 10 år så varför ödsla tid att försöka mota Olle i grind?
VARFÖR måste ni täcka ansiktet?
VARFÖR måste ni täcka håret?
VARFÖR måste ni täcka 3/4 av armen?
VARFÖR får ni inte visa kvinnliga former?
Om ni inte får bära niqab VÄGRAR ni ju lämna huset?
Detta är ju ett socialt fobi ni har om ni inte kan gå till skolan eller arbetet om ni INTE får bära niqab!
Att komma med religiöst trams gagnar inte er sak i ett land som är så avkristnat som Sverige. Här var det länge sedan en kvinna täckte sig på det sätt som ni gör. Bruket försvann för flera århundraden sedan. Det finns en aspekt till som jag vill lyfta fram: nämligen att munnen inte syns när man bär niqab. Det betyder att en person som jag, som har en medfödd hörselskada, inte kan kommunicera med en person ned niqab eller burka. Jag läser nämligen på läpparna för att kompensera för min dåliga hörsel.
Det betyder i runda slängar att nästan 10% av Sveriges befolkning inte kan kommunicera med er! Det är drygt 800 000 människor i Sverige som har någon form av hörselnedsättning, från mycket lätt till dövhet. Det verkar osannolikt att man som barnskötare inte någon gång kommer att få ta hand om ett barn som har det handikappet, eller med annan personal eller föräldrar.
Vad jag inte förstår, är hur ni gör er totalt oförstående för hur folk i gemen betraktar er enligt svenska ögon sett, mycket underliga kklädsel? Hur kan man inte förstå och acceptera att det sättet att klä sig ses som väldigt avvikande? Hur kan ni fortsätta tjata om att bli accepterade - ni klär er som på medeltiden! Eller som nunnor.
Nunnor vistas på sina kloster för det mesta och rör sig inte ute i samhället annat än ganska så sällan. Därför väcker de inte samma uppseende.
Dessutom signalerar klädseln ett verkligt noli-me-tangere. En kysk kvinna som inte får umgås med andra människor, absolut inte män som kan tänkas gifta sig med henne. Könsseparatismen, som den brukas i arabiska länder, är fullkomligt främmande för Sverige där ni faktiskt bor, lever och verkar. Försök inse det någon gång!
Era kläder begränsar er för att får ni inte bära niqab går ni inte till skolan eller arbetet! sluta hyckla nu!
Aldrig i livet att jag skulle låta en person bakom ett svart lakan komma nära mig, varken på sjukhus/skola eller bakom ett skrivbord.
Er "hederskultur" kan ni lämna i landet ni kom ifrån, eller åka tillbaka.
Citerar Helena:
Ni ser ut som spöken. Ni får klä er som ni vill privat. Men på skolor och arbetsplatser där ni ska jobba med människor får ni allt klä av er.
Era tygstycken för ansiktet blir smittsamma dessutom. Ni andas därbakom och den stillastående fuktiga luft som bildas därbakom trivs bakterier och virus i. Jag tror ni kommer att få Annika Linde på er om ni dyker upp på skolor i er mundering.
Som sagt - ni ser ut som spöken! Klä av er och var som människor! Ni lever i fria norden nu. Gläd er åt det istället för att försöka återuppliva en ökentillvaro.
Om vi inför förbud med niqab på arbetsplats
Varför vägrar ni då gå till arbetsplatsen??
Ni känner er ju inte förhindrade???
Det är just genom er osmidighet i att förstå det samhällen som ni har valt att bo i som gör det svårt för er. Jag tar hellre mina barn ur skolan än har en lärare/ fröken som jag inte får kontakt med.
Jag kommer dessvärre aldrig att acceptera er!
Alia. ni två är ju redan HARAM..! Ni passerade ju bäst före datum för tio år sedan! Aisha, Muhammeds älsklingshustru var bara nio år när han tog henne till hustru/slav ! Så beundra gärna henne och de andra i haremet, men tro inte att ni är HALAL för det! Muhammed hade inte ens tittat åt er! HARAM, Både i koran och framförallt här i vårt fria Sverige, det är vad ni verkligen är.!
#4 Stina
Du har fel. Att utöva sin religion är inte begränsat till det privata rummet utan den rätten omfattar även det offentliga rummet.
Ditt svammel om hur viktig icke-verbal kommunikation är, är bara en dålig ursäkt. Något universellt kroppsspråk finns inte. Däremot vet vi att människors fördomar baseras på just yttre saker som hudfärg, hårfärg, form på näsor, ögon, könstillhörighet, klädsel etc. etc. Hur många kvinnor har exempelvis inte avfärdats som SVBK-kärringar just för att läkarna inte trodde på deras VERBALA kommunikation.
Att du upplever dig otrygg i närheten av niqab-klädda kvinnor visar bara hur sjuk denna islamofobi är. Kanske dags att sjukvården börjar ta hand om alla dessa islamofobiker.
Medeltida religioner hör inte hemma här!
Skulle aldrig komma på tanken att lämna mina barn till en skola/förskola där dessa dagspöken ingick i personalen!
Här i sverige visar vi ansiktet för varandra.
Det svenska samhället har fram till nu abetat för demokrati och jämlikhet. Vi är ett sekulärt samhälle. Dessa kvinnor i sina extrema religiösa uniformer är inte tvingade av männen att bära den spökdräkt som kallas niqab. De har valt att högmodigt skaffa en egen extrem religiös identitet som visar att de tar avstånd från och föraktar det svenska samhälle som dumt och naiv nog tagit emot dem. Vill man inte leva efter svenska värderingar ska man inte leva i Sverige. Våra riksdagspolitiker har emot svenska folkets önskan och över våra huvuden genom massimport av muslimer påbörjat ett utbyte av det svenska folket. Inom ett antal år är Sverige ett muslimskt land, vare sig vi vill det eller ej. Allt vi åstadkommit av utveckling och framgång kommer att ha varit förgäves då vi tvingas tillbaka tusentals år i utveckligen vad gäller värderingar och levnadsätt. Det är skrämmande att det vandrar svarta spökgestalter på våra gator, man får rysningar och blir livrädd för framtiden. Vi måste ställa politikerna till ansvar och kräva svar på om de är medvetna om att vi går mot avgrunden och slutet för det svenska samhället som vi hittills känt.
Du har såå rätt Maggan, när du skriver
Vi måste ställa politikerna till ansvar och kräva svar på om de är medvetna om att vi går mot avgrunden och slutet för det svenska samhället som vi hittills känt.
Valet 2010 är ett steg åt rätt håll enligt min uppfattning.
Jag brukar se somaliska kvinnor i sina heltäckande skynken då och då. Det är ett tygstycke som smiter åt runt huvudet och faller ner nästan till knäna. Hon får hela tiden lyfta armarna under skynket om hon vill gestikulera, ta upp något, eller på annat sätt använda händer och armar. Hur opraktiskt som helst. Syftet med klädseln kan ju inte vara annat än att dölja sig mesta möjliga, men samtidigt omöjliggör den klädseln praktiska sysslor som kräver rörlighet. Kvinnor på landet i Iran använder inte den stränga heltäckande klädseln, det funkar inte ihop med deras arbete i jordbruket.
Sedvänjan med heltäckande slöja måste alltså dessutom hänga ihop med att en kvinna inte förväntas arbeta, vara praktiskt sysselsatt och röra sig. Ungefär som sedvänjan hos överklassens kvinnor i Kina fram till en bra bit in på 1900-talet: Deras fötter skulle snöras, vilket gjorde att de inte kunde röra sig utan fick bäras med bärstol. Puh... För mig helt obegripligt att kvinnor frivilligt bär såna här plagg som utestänger, förhindrar, försvårar och omöjliggör vissa typer av arbeten? Kvinnor med niqab kan inte: arbeta med något som helst sjukvårdande yrke. Läkare, sköterska, veterinär. Kvinnor med niqab kan inte arbeta inom räddningstjänst, service, hotell och restaurang eftersom det är yrken som innefattar det personliga mötet och ögonkontakt och mimik. Hur är man funtad som frivilligt klär sig på ett sätt som utestänger en från en mängd yrken? Det borde ju faktiskt diskvalificera från a-kassa. Man är, i en för egendomlig och oanpassningsbar klädsel, inte anställningsbar.
Om ni är så unika, varför pratar ni med en mun?
Jag skulle ALDRIG låta mina barn eller mina bekantas barn (i den mån jag kan påverka) har fröken med Niqab på som de två damerna som skriver artikeln. Aldrig.
De går för långt. I en demokrati finns det rättigheter och skyldigheter. Gillar man inte demokrati kan de lika gärna flytta till Mellanöstern, så att vi som har fått en trygghet i det demokratiska Sverige kan leva och utvecklas i fred & frihet.
Är det egentligen inte ganska enkelt.
1. Alla ha rätt att klä sig som de vill.
2. Ingen rätt att bli läkare, barnskötare eller nåt annat
Eller?
Det finns länder som hedrar och kräver dessa kläder, flytta dit !
En person som studerar till polis bör inte tillåtas ha rasistiska eller odemokratiska grundvärderingar. De får ha dem men då får de inte studera till polis.
Samma borde gälla för lärare.
Aldrig trodde jag när jag var liten och läste Tusen och en natt, att jag skulle få möta de som ville gå klädda som dessa kvinnor i denna sagobok, som är över tusen år gammal. Jag kan förstå att de behövde det på den tiden, som ett skydd mot omgivningen. Och att det kunde kännas tryggt att gömma sig bakom slöjan.
Men att kvinnor i dag säger att de vill närma sig Skaparen iklädda dessa tygstycken är fullkomligt obegripligt. Varför skulle Skaparen vilja att hans skapelse gömdes bakom en massa tyg? Och varför skulle han vilja att det kvinnliga könet förtrycktes så? Det låter misstänkt sekteristiskt och påhittat av ett förtryckande religiöst patriarkat.
Inom kristendomen är det känt att nunnor går beslöjade, skriver ni. Ja de lever ett särskilt liv i en särskild miljö och träffar sällan eller aldrig andra människor. De har valt att göra så och dragit sig undan världen.
Men ni kräver att få allt det som andra människor har och att leva som om ni vore muhammedanska kvarlevor från en epok, som är utdöd. I vårt öppna samhälle. Man kan bli förtvivlad för mindre.
Ni kräver av det svenska samhället att det ska anpassa sig till något som står i en bok, som är nästan lika gammal som bibeln. Ja det vore ungefär, som om jag skulle börja offra mina söner för att Gud sa det till mig. Och kanske skulle Gud då rädda mina söner i sista stund och låta mig offra en vädur istället.
Visst är det kul med gamla böcker, men man behöver inte ta allt som står i dem bokstavligt. Jag tror inte ett ögonblick att ni vet vad ni gör. Ni har gått in i något, som inte längre borde finnas i denna världen. Och var då glada ifall det svenska samhället räddar er ifrån åtminstone de värsta och de mest uppenbart självdestruktiva uttrycken för det.
Jag tycker det är dags för er muslimer att respektera oss svenskar i vårt eget land, och sluta tramsa om era religiösa påfund. Majoriteten av oss svenskar vill inte se er i varken niqab eller slöja, vi vill se vanligt folk som ser ut och uppträder som oss.
Om er klädsel är till hinder för ett jobb så är det ert eget val hur ni vill göra, antingen klä er som de övriga på arbetsplatsen eller gå på socialbidrag. Finns ingen som helst anledning till att vi svenskar skall ändra oss i vårt land för att tillfredsställa era nycker.
Ni muslimer med dessa åsikter och krav, ni förstör vårt land och ni har inget här att göra då det finns långt fler andra länder på vår jord där ni är accepterade som ni vill.
Det är även dags för oss svenskar att tydligt upplysa våra politiker vad vi tycker och vill, oavsett vilken politisk färg vi har.
Detta är vad jag tror:
Dessa 2 kvinnor agerar som murbräckor mot det svenska samhällssystemet. Syftet med dessa krav att få bära heltäckande slöja är i första hand att omforma det svenska samhället, så att det anpassas till deras extremare version av islam. Om politker och beslutsfattare viker ner sig, och låter dessa fenomen fortgå & bli accepterade. Så kommer vi med största sannolikhet få se ännu fler anpassningskrav i framtiden. Detta är knappast något som kommer gynna det svenska samhället i stort.
Fick jag bestämma så skulle de få välja mellan att anpassa sig till majoritetsbefolkningen, eller att bege sig till ett muslimskt land där saker som detta är accepterat.
Men det är ju vad jag tycker. Tyvärr så har vi nog många politiker som i "toleransens" namn minsann vill att dessa 2 kvinnor ska få sin vilja igenom.
Nej, ni kan inte mena allvar med ert sätt att argumentera. I en svensk skola fungerar det inte att leva såsom ni gör. Punkt.
Privat så tror jag ingen bryr sig om vad ni gör eller hur ni är klädda. Men i en yrkesutövning med andra människor så fungerar inte er klädsel. Sen kan man diskutera religion och diskriminering utifrån den offerroll ni tar på er, men i en skola i Sverige fungerar ni inte.
Jag säger som någon sa tidigare att skulle någon av er få anställning i den skola jag har mina barn så skulle jag som förälder inte acceptera detta.
Vad är det för bild ni ger till eleverna? Att kvinnor ska gömma sig och att män som är i puberteten ska diskrimineras? Det blir ju så bilden blir även om ni hävdar motsatsen.
Nej, privat bryr jag mig inte, men i en offentlig förvaltning så fungerar det bara inte.
Om ni vill bära niqab privat får ni göra det, men niqaben hör inte hemma på förskolor och skolor. bevare mig väl för att ha niqbtäckta lärare i mina barns skola!
Undrar varför ni har valt profetens hustrur som förebilder. Med all respekt, de levde för 1400 år sedan och deras samhälle var ett helt annat än det vi har nu. Önskar ni propagera för månggifte också? Profeten hade ju flera hustrur samtidigt. När vi ändå håller på, kanske vi ska införa sharia i Sverige också?
Ni är inga offer, i svenska samhället gäller vissa regler och ALLA medborgare får finna sig i att följa dem.
Ni kan klä er hur ni vill. Bara ni tar konsekvenserna av klädstilen och förstår att ni begränsar era valmöjligheter mycket kraftigt.
Det är ni som själva väljer vad ni ikläder er. Ingen tvingar er att bli förskolelärare och ingen tvingar er att bära niqab. Ni kan inte heller tvinga oss vanliga svensson att acceptera niqab på vilka arbetsplatser som helst.
Jag själv anställer folk och niqabbärande diskvalificerar den sökande direkt. Så kommer det fortsätta att vara i Sverige.
Alia!
Muslimer är stolta över er!
Sionisterna vill se kvinnor som ett objekt och därför klär av henne för att splittra familjen.
Ni kommer att vara goda idoler för ungdomar i detta fina land.
Bryr Er inte vad sionisterna skriver här!
Deras tid är slut. Låt de skrika hur mycket de vill!
En persons frihet tar slut där den andres frihet tar vid.
Jag misstänker med gott fog att många, inklusive muslimska kvinnor, misstycker i en klädsel som symboliserar ett förtryck för kvinnor och hennes könstillhörighet. Därför bör niqab förbjudas i mitt tycke.
Ja- inom kristendomen och judendomen finns också gamla traditioner att dölja sitt huvud - men inte ansiktet. Dessutom är det väldigt få personer som följder detta idag - hur troende de än är.Det var extremt länge sedan (om någonsin) jag såg någon komma med täckt huvud i kyrkan - och då stammar jag ändå från en prästfamilj (ej troende själv, men det är en annan sak). De flesta inser att en klädsel inte utgör någon gudstro i någon form alls utan snarare är ett uttryck för sin tid. Det samhället vi har idag kallas sekulariserat och är något jag värnar om hårt.
Få muslimska kvinnor i den mer moderna islamska världen som utbildar sig vidare vill bära slöja. Hur förklarar ni då det? Andra försöker också komma ur gisslet. Vi minns väl de damer som piskades för at de bar byxor? Det borde vara en tankeställare om något.
Om ni vill vara solidariska med er islamiska systrar, och alla andra systrar med för den delen, bör ni snarare vända er emot att KVINNAN, men inte mannen, förväntas bära ett döljande skynke för att mannen inte kan hålla sin s.. i styr. För mig är det anmärkningsvärt att kvinnor som anses vara intelligenta och upplysta tycker detta är helt naturligt. I sann mer modern anda är det då snarare mannen som inte kan hålla sina begär i styr som borde låsas in - vilket tack och lov är den i alla fall tänkta regeln i det här landet.
Att någon eller några tycker det är okej att bära niqab ger inte en allmän rätt att bära det i det offentliga rummet. Det går att jämföra med nudister - de får minsann hålla sig på avskilda områden, eller hur. Och det är hur naturligt att vara naken som helst. Desto mer onaturligt är det att man ska vara täckt och inte visa sig enbart för att man har ett visst kön.
Hur många kvinnor har klädseln för sin egen skull och hur många är tvingade av sina närmaste män inom den muslimska traditionen? OM rätten finns kommer det finnas många som låses in genom niqaben av sina män. Är ni beredda att offra även dessa systrar? Diskussionerna gick en gång höga i Turkiet angående detta när landet genomgick en moderniseringsreform - ett muslimskt land dessutom. Där beslutades att kvinnor med slöja inte fick delta i skolundervisningen. Det säger en del om det symboliska värde som finns i plaggen - att kvinnor länge har levt (och än lever) i skuggan av ett systematiskt förtryck, att det uttrycker en värld där religion och stat är förenade och därför bör förpassas till en svunnen tid.
Det är mycket oroande att såpass välutbildade kvinnor inte kan se detta sammanhang.
#45 En muslim iranier, 2009-10-06, 13:07
Du är en falsk iranier och propagerar för en hållning som inte stämmer överens med islam enligt Iran.
Ingen i vettig person i Sverige kan ju med rätta neka er iförda niqab en utbildning, vi lever ju i en demokrati.
Dock kan en arbetsgivare neka er rätten att bära en niqab pga att ni inte kan kommunicera på ett vettigt sätt på en arbetsplats tex.
Olika arbetsplatser kräver olika kläder,. Så mitt råd är att välj en utbildning där ni inte behöver kommunicera med människor "face to face" så att säga...försäljning över telefon, telefon support (IT, kundtjänst osv)... problemet ligger inte hos arbetsgivaren det ligger i ert klädval.
Det är inte pga intolerans mot religion som denna debatt ska ha sin utgångspunkt, utan pga att det inte går att kommunicera på ett vettigt sätt med någon med niqab. Så "släpp religionsflaggan", detta är inte en religiös fråga, utan en praktisk arbetsplats fråga.
Stina , 2009-10-06, 11:13
Jag antar att även kristna kors och tors hammare bör vara förbjudna att bära offentligt i sådana fall?
Vi bör kanske införa en uniform som alla medborgare måste bära offentligt?
Jag förstår verkligen inte hur människor kan vilja dölja sitt ansikte men så länge de inte tvingar någon annan så låt dem göra det.
Islam under tvång ska bekämpas i Sverige med samma hårdhet som kristendom under tvång. Men ingen religion ska favoriseras.
Bakgrunden till bruket att bära slöja / heltäckande klädsel, är en mycket gammal kvarleva från dåvarande Babylonien och Persien, där högreståndskvinnorna täckte sig på detta sätt, just för att allmogen inte skulle få se dem. De ansågs för förnäma för att deras ansikten skulle vara synliga för gemene man.
Bruket övertogs sedan av kvinnor i dåvarande Arabien, just efter profeten Mohammeds framkomst, eftersom det var vanligt att rövarband stormade in i städerna, plundrade och skövlade och antastade kvinnor. Kvinnorna började klä sig i heltäckande tyg för att gömma sig och slippa bli antastade.
Hijab kommer, som artikelförfattarna skriver, mycket riktigt från ordet för förhänge. Men det syftade först inte på ett tygstycke som skulle täcka kvinnan, utan på det draperi som avskilde utrymmet i hyddan där härskaren satt, från utrymmet där t ex en undersåte visades in.
Källa: Christer Hedin, religionshistoriker och islamolog
Det är jätteviktigt att visa ansiktet!
Genom att se varandra i ansiktet visar människor, och andra sociala djur, sin sinnesstämning. Strama läppar eller spända kindmuskler kan vara tecken på återhållen ilska. Genom årtusenden har detta hållit oss vid liv. Vi har utvecklat förmågan att läsa av ansikten till en konst. (Det finns oceaner av forskning på detta.)
Beröva inte mina barn möjligheten att lära sig denna förmåga under uppväxten!
@Lisa E. Få se nu. Har du verkligen tänkt igenom vad du skrev?
Visst, du tillhör säkert till dem som inte läst psykologi och vet vad fobi är för någonjting. Det finns ingen medicinsk term som heter "islamofobi" sålunda finns det inget att vårda.
Dessa som bär burka och nikab eller vad det heter, lider uppenbart någon form av social fobi, vilken är en erkänd psykisk diagnos.
Så dem borde vi erbjuda vård däremot.
Jag håller däremot med om att motståndet inte har mycket med kvinnors situation att göra. Vi bryr oss inte om deras situation.
Det är tankestrukturen bakom det som vi inte vill ha hit.
Fakta är att vi bara försöker fortsätta vår tradition att distansera oss från medeltida värderingar och hela tiden gå framåt. Det är det som gjort västerlandet till det det är.
När sådana här bakåtsträvare kommer till västerlandet för att fortsätta leva sina liv så som de anser rätt, och genom att försöka tvinga oss att acceptera vilka dumheter som helst så ska man inte bli förvånad om det väcker motstånd. Våra förfäder har kämpat för denna utveckling av våra kulturer där man steg för steg flyttat religiositeten till den privata sfären (där inga andra påverkas på ett sätt som de uppfattar som negativt) så att samhället kan gå framåt.
Nu har ju en av kvinnorna tagit det rätta beslutet att flytta till Egypten där hon då enligt egen utsago får vara som hon vill.
Sålunda blir alla nöjda till slut. Men med tanke på hennes extremislamistiska bror så tillåter jag mig att tvivla på trovärdigheten i att det bara handlar om att det bara handlar om att just de ska få bära sin burka.
Och med tanke på vad vi vet om islamister så är det en annan agenda som spelar in.
Jag tror säkert att många av dessa kvinnor är intelligenta och skulle säkert passa för många yrken i vårt samhälle men jag skulle vilja ställa frågan till dessa svartklädda människor vad är det ni vill egentligen, vad är det för yrke ni har tänkt er med denna obekväma klädsel som efter allt att döma väcker ett enormt obehag bland oss människor i ett samhälle där vi under många årtionden har strävat efter jämlikhet och kvinnans rätt i samhället.
Hur ska ni kunna samarbeta med de "farliga" männen på era arbetsplatser? Ni diskriminerar männen enligt min uppfattning. Religion är något högst PRIVAT i Sverige och hör inte hemma på arbetsplatserna. Tack och lov för det!
Måste säga att jag blir bestört över vissa av ovanstående kommentarer. Jante tycks fira storartade triumfer i "det sekulariserade och demokratiska sverige". Jag ser klara paralleller till sexköpslagsdebatten där de berörda, ("av män förtryckta offren ", de prostituerade), inte ens får komma till tals, för deras eget bästa.
Män utses alltid till förtryckarna och muslimska män i synnerhet. Tjejerna förklarar tydligt att de k o m m e r a t t v i s a h e l a a n s i k t e t för deras elever/dagisbarn, förutom då könsmogna killar kan tänkas dyka upp. Ändå skriver "Fundamentus", som tydligen är analfabet och dyslektiker: "En utbildniningssituation där eleverna stirrar på ett täck ansikte kan aldrig vara optimalt ur ett pedagogiskt perspektiv eftersom ett ansiktsutryck är en otroligt viktig del av kommunikationen mellan människor."
Intolerans leder till hat och hat leder till våld som leder till intolerans, etc. Tolerans innebär att man accepterar andras livsstilar, sexuella preferenser, matvanor, åsikter och, inte minst, kläder. Jag tror att dagisbarnen blir m i n d r e inskränkta genom ett möte med niqabklädda och därför m e r toleranta
Själv är jag icke-religiös libertarian, och tillika piratpartist :-).
Hälsa!
Ni kvinnor tält som inte känner er förtryckta, om ni lättar på klädseln
o ser er om i världen kommer ni att finna att den inte är densamma som på Mohammeds tid.
Men tyvärr är det så att er regida "religion" förhindrar eller kraftigt försenar utveckling av edra samhällen.
Titta på nedanstående länkar där den första jämför Judiska o Muslimska Nobelpristagare , man blir imponerad av judarna
men knappast av vad den muslimska delen av världens befolkning
åstadkommit.
http://www.jewishmag.com/99mag/nobel/nobel.htm
Hur många universitet från Muslimska länder kan ni hitta
i länken nedan som listar världens 100 bästa??
http://www.ulinks.com/topuniversities.htm
Skall man hitta något där muslimer hävdar sig väl så ligger många
muslimska stater i topp på koruptionsbarrometern på länken nedan.
http://www.transparency.org
Är det inte dax att ni funderar på vad den muslimska har hållit
på med de sista århundradena o försöker finna en anpassning av
Islam där man kan anpassa sig till nutid o inte försöka att
leva som man gjorde i en öken för 1500 år sedan.