Idag letar vi skribenter i följande ämnen:

Miljöpartiet

Miljöpartiet håller kongress i helgen. Läs (13) Skriv

EMU

Nyval i Grekland. Kan landet räddas kvar i eurozonen? Läs (91) Skriv

Hyresrättens roll i ekonomin

Vilken roll spelar egentligen hyresrätten för arbetsmarknaden och för den reala och finansiella ekonomin? Skriv

Min berättelse om vad som hände på Sergels torg 20/9


Detta är min berättelse om det jag var med om på Al Qudsdagen på Sergels torg den 20 september 2009.


Om författaren

Lasse Wilhelmson arbetade tidigare som forskare i pedagogik vid Stockholms universitet. Han var engagerad i Vietnamrörelsen och sysslar idag mest med Palestina. Han har judisk bakgrund och bodde på 60-talet i Israel.

När jag kom fram till Sergels torg pågick en manifestation mot Irans nuvarande regim. Den dominerades av exiliranier och iranska flaggor med Shahens symbol, samt Irans Arbetarkommunistiska Parti, som delade ut flygblad.

Där fanns många svenskar som sålde den trotskistiska tidningen Internationalen, samt olika autonoma, anarkistiska och syndikalistiska grupper i sin karaktäristiska klädsel. Jag kände igen ledande personer från Palestinagrupperna och ISM (International Solidarity Movement) i Sverige, som båda tagit avstånd från Al Quds-manifestationen och uppmanat alla palestinavänner att inte delta med motiveringen att talarna, det vill säga Mohamed Omar och Lasse Wilhelmson, hade gjort "uttalanden" som de inte kunde ställa sig bakom, utan att ange vad dessa bestod av. Där var även kända judiska sionister som fotograferade demonstranterna för framtida identifiering. Ovan nämnda grupper stannade kvar för att protestera mot den efterföljande Al Quds-manifestationen.

Jag anlände till Sergels torg på "fel" sida, det vill säga ovanför den stora breda trappan mot Åhlens, men hann inte gå runt till andra sidan varifrån talen skulle hållas förrän en handfull yngre personer från ISM och möjligen AFA (antifascistisk aktion) fick syn på mig. De vet ju vem jag är och hur jag ser ut. Den störste och mest aggressive av dem okvädade mig, knuffades våldsamt och brottade ner mig på gatan. Övriga hjälptes åt att trampa sönder de plakat som jag hade med. På plakaten stod det "Befria Palestina", "Bojkotta Israel", "Lägg ner Israel", "Leve Hezbollah och Hamas", "Warzawa och Gaza" (i ett kors med Z som gemensam bokstav), "Sionismen (överkryssat), "Nej till USraels krigspolitik - Afgahanistan, Palestina, Irak, Somalia, samma ockupation" och "Al Quds Jerusalem dagen".

Jag ropade på hjälp från kringstående personer och särskilt en medelålders palestinsk man ingrep resolut och framgångsrikt till mitt försvar, men även en yngre person. Ett gäng pojkar i nedre tonåren, upptäckte var som stod på plakaten, upplyste mig om att de var palestinier, varefter de ville "spöa upp" våldsverkarna och frågade mig vilka de var. Jag lyckades dock avstyra detta med motiveringen att där fanns en del riktigt stora grabbar. De var dock ganska rörande och värmde mitt gamla hjärta.

Shora Ismail (Andreas Malms kvinna) som länge varit en ledande person inom ISM i Sverige och har iransk släktbakgrund, gick efteråt fram till mig när jag samlade ihop spillrorna av mina plakat och sa att "såna som du ska inte få vara här" (Jag känner väl igen henne sedan många år och vi har också tidigare arbetat tillsammans i Nätverket bojkotta Israel och deltagit i offentliga debatter). Därefter gick hon fram till den person som hoppat på mig, som stod kvar fyra meter bort och som jag känner till och gav honom en kram och kindpussar. Shora deltog senare i motdemonstrationen.

Jag blev inte skadad men polisanmälde överfallet och skadegörelsen på uppmaning av en polis som hörde mig berätta vad som hänt för arrangörerna, när dessa frågade vad som hänt med mina trasiga plakat. Det var principiellt viktig menade han eftersom det som skett hade politiska motiv och kan ses som hatbrott, vilket är en försvårande omständighet.

Motdemonstranterna var cirka 500 och något fler än vi och de uppehöll sig i den breda trappan och på "läktaren" ovanför torget som var avspärrat fysiskt av en lång rad polisbilar och stängsel av plastband. De skanderade slagord mot islam och araber, så att talen svårligen kunde uppfattas. De kastade också ägg och frukt på bland annat kvinnor och barn, som utgjorde cirka hälften av demonstranterna.

Muslimska araber dominerade bland dessa. Trots detta genomfördes Al Quds-manifestationen som planerat.

Palestinska ungdomar ledde talkörerna.

Jag måste erkänna att det var en något besynnerlig upplevelse att se personer från palestinagrupperna och ISM och allsköns vänsterfolk - som kallar sig palestinavänner - tillsammans med marxistiska och rojalistiska regimkritiska iranier störa en värdig manifestation för Palestina och bua när vi skanderade "Bojkotta Israel" och "Befria Palestina". Det som hände kommer säkerligen att få långtgående konsekvenser för det antiimperialistiska arbetet i Sverige och för solidaritetsarbetet med palestinierna i synnerhet.

Det var första gången som en antisionistisk manifestation anordnades i Sverige till stöd för Palestina sedan flera decennier. Vid alla andra tidigare tillfällen har den sionistiska organisationen JIPF fått sätta gränserna för demonstrationernas huvudparoller, som därför aldrig kommit att omfatta de i Al Nakba fördrivna palestinernas mest grundläggande krav, nämligen den oförytterliga rätten till återvändande, vilket FN kopplade till sitt beslut om medlemskap för Israel 1948.

PS1 Jag vill rikta ett varmt tack till de personer som hjälpte mig när jag blev överfallen och känner en stor glädje och ära i att få ha varit en av de två huvudtalarna på Al Quds-manifestationen i Stockholm år 2009. De tårar som strömmade ner över den gamle palestinske mannens ansikte när han omfamnade och tackade mig för mitt tal, kommer jag aldrig att glömma. Han berättade att han var med om Al Nakba 1948. DS







Trackback URL: http://www.newsmill.se/trackback/12041

27 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.

En ökänd antisemit och vänstertomte, tillika bosom buddy med Lars Ohlys favoritbloggare Jan-Inge "Jinge" Flücht, också han hysandes en väl dokumenterad antisemitism. Undrar varför trovärdighetsfaktorn helt plötsligt gick i botten med en jättesmäll? Nä, tror jag tar en kopp kaffe till istället....

Permalänk | Anmäl #2 Gustaf Janson, 2009-10-05, 19:35

När jag läser sådana här artiklar hoppas jag långt in i mitt hjärta att det är som du säger. Att det är Judar som styr världen. De är bland de mest framgångsrika, skickliga, ärliga och fredligaste människorna på jorden. Tyvärr tror jag dock du har fel. Men för all del. Fortsätt att jaga spöken så kan vi andra ägna åt oss något som har betydelse.

Permalänk | Anmäl #3 Carl Åström, 2009-10-05, 19:40

Lasse,
Vad är judisk identitet och mentalitet? Hur skiljer den sig från palestinsk eller svensk identitet och mentalitet?

Hur kan jag som jude bli en del av makteliten och få makt över världspolitiken? Jag lever mest som andra svenskar och undrar var den hemliga lokalavdelningen av sionistiska världsregeringen (ZOG) finns så att jag kan ansluta mig och avancera i samhället.

Tacksam för svar.

Permalänk | Anmäl #4 Svensk och jude, 2009-10-05, 19:52

http://www.youtube.com/watch?v=gb_qHP7VaZE

Lars Wilhelmsson, det är tragiskt när du är med och överträffar dikten. Men du är medskyldig till att MÖ-kaoset består.

Permalänk | Anmäl #5 Tom Croker, 2009-10-05, 20:09

Kan ju upplysa om vad som står i artikel 32 av Hamas stadgar, en organisation som Lasse Wilhelmson stödjer.

Artikel Trettiotvå:

Världssionismen försöker att tillsammans med de imperialistiska makterna, genom en detaljerad plan och en intelligent strategi att avlägsna en arabstat efter den andra från cirkeln av kamp mot sionismen, i syfte att den slutligen skall konfrontera endast det palestinska folket. ... . Idag är det Palestina, i morgon kommer det att bli ett land eller ett annat. Den sionistiska planen är gränslös. Efter Palestina, strävar sionisterna mot att expandera från Nilen till Eufrat. När de har slukat den region de tog över, kommer de att sträva mot ytterligare expansion, och så vidare. Deras plan uttrycks i "Sions vises protokoll", och deras nuvarande handlande utgör bästa beviset för vad vi säger."

Sion Vises Protokoll är en fabrikation som framställdes av den tsarsryska säkerhetstjänsten och inarbetades av nazisten Alfred Rosenberg i propagandan i Nazityskland. Nynazister i Europa, USA har plockat upp samma tema och nu även Lasse Wilhelmson. Då kan man också förstå varför Hamasaktivister och svenska nazister kan stå sida vid sida vid demonstrationen på Sergels Torg.

Permalänk | Anmäl #6 Svensk och jude, 2009-10-05, 20:11

# 4 och # 7 Svensk och Jude
.
Sion Vises Protokoll är ett av den moderna historiens största förfalskningar. Det är djupt olyckligt att den skriften nu sprids i Arabvärlden, och tas som intäkt för både antisemitism och i samma seans kritik av Israel
.
Från min horisont, ligger problemet till stor del i de obildbara pastorala figurerna och tillika militära kuppmakarna som successitvt tagit över styret av de Arabiska länderna sen början av 50-talet.
En total avsaknad av både bakgrund och rätt utbildning, har lett till att de Arabiska länderna kapats av en stor mängd halvfigurer som hellre skulle ha fortsatt i sina föräldrars fotspår med agriculturella uppdrag än att styra länder, högskoleutbildningar, socioekonomiska strukturer,statsbärande enheter och militärapparater.
.
Några exempel på detta är till exempel hur Gamal Abdel Nasser, omvandlade ett rikt och kulturellt välutvecklat Egypten, från en mångfacetterad och stark ekonomisk regional makt, samt tolerant och kunskapstörstig nation till en stat som tog emot flyende höga Nazister med öppna armar efter andra världskriget samt påbörjade pogromer mot lojala och ambitösa EGYPTISKA Judar och Karaiter.
.
Det finns många fler exempel på hur det snäva, inkrökta och bigotta bytänkandet hos omogna och relativt obildbara kuppmakare i de Arabiska länderna successivt slagit sönder det intellektuella och kulturella livet i dessa stater.
.
Några av de ruttna frukter som de länderna nu får skörda är mass-spridningen av Sion Vises Protokoll samt den successivt ökande historierevisionismen och förintelseförnekelsen som återfinns i högre och högre utsträckning i dessa våra Arabiska länder.
.
SAMMA sorts GALENSKAP återfinns hos extremsionisterna, som förordar att Araberna = Amalkiterna, och därmed förtjänar utrotning. Samma snäva och intoleranta tänklande återfinns hos de extrema sionistiska grupperingar som funderar och teoretiserar på om Palestinierna skall förvägras boende i Palestina/Israel, emedan Palestinierna jämställs med "de sju stammarna" som Moses skulle ha fått löfte från Gud om att få vräka, bekämpa och utrota från det förlovade landet.
.
Så länge extremister och trånsynta propagandister på BÅDA sidor ska få styra utvecklingen, så länge kommer gemene man på BÅDA sidor hållas som gisslan av dylika mörkermän, varvid eländet inte bara kommer att fortsätta, utan även ESKALERA till en veritabel katastrof för hela regionen.

Permalänk | Anmäl #8 Amir , 2009-10-05, 22:27

Då måste man efter noggrann analys glasklart identifiera fienden. Staten Israel, som SÅDAN, är inte identisk med dess avarter, och där skall man vara försiktig. Vi ska inte kräva Israels utplånande från kartan eller något sådant. Det är enligt min åsikt en helt felaktig paroll.
.
Det finns en hel del konstruktiva tendenser i Israel, jämte destruktionen. Det finns åtskillig potential för judisk-muslimsk synergi. Den svenskjudiska rörelsen under duktige Jackie Jakubowski har framhållit detta. Svensk judendom, etnisk eller religiös, skall ICKE angripas, absolut inte. Vi bör tvärtom eftersträva goda relationer till denna, hur svårt det än är.
.
Det är SIONISMEN som är fienden. Inte judendomen, och faktiskt inte heller staten Israel som s-å-d-a-n. Den kategoriseparationen är inte lätt, men nödvändig. Dessförutan kommer vi ingen vart med någonting.

Permalänk | Anmäl #9 Peter Ingestad, 2009-10-05, 23:33

Önskvärt är, att såväl israelisk som arabisk civilbefolkning skall leva i trygghet varhelst de befinner sig i regionen. Inget som helst stöd åt självmordsbombare o dyl från vår sida, alltså. Inte heller åt patetiska raketbaser i Gaza med mindre de begagnas strikt defensivt. Det krävs ett balanserat, ingalunda okritiskt, förhållande till Hamas och Hizbollah, och förvisso till Iran.
.
Jag tycker nog att Iran har all rätt att upprusta militärt utan särskilda restriktioner vad angår krigsmateriel. Jag tycker nog inte att Iran har mindre rätt till kärnvapen än vad Israel har.

Permalänk | Anmäl #10 Peter Ingestad, 2009-10-05, 23:41

Undrar vad det är i den här Mellanösternkonflikten som får så många svenskar att totalt tappa vett och sans? Vissa drömmer t o m om fornstora dagar med en ny sorts FNL-rörelse och annat trams: "Sionismen angriper Sverige!" och andra floskler som det är bäst att dra en barmhärtighetens slöja över.
Det finns så många andra värre konflikter i världen. Vad har fått den gamla kompostvänstern att abonnera på just den här?
Och vad i ... har iranierna med israelernas och palestiniernas bråk att göra?

Kan någon förklara och då helst utan slagord och floskler?

Permalänk | Anmäl #11 Nurmela, 2009-10-06, 07:44

Tack för en underbart välskriven artikel Lasse.

Permalänk | Anmäl #12 Farhad, 2009-10-06, 09:12

Lasse, Lasse liten,
Tala om vilka du umgås med så skall jag tala om vem du är och vad du står för. Du var alltså påväg med ett antal plakat för att tillsammans med b.la. Muhamed Omar utrycka ditt stöd för Irans regim och diveres terror organisationer. Du vänder dig mot judisk identitet, mentalitet och sioniosm. Vad anser du om muslimsk identitet, mentalitet och fundamentalism. Men usch så får man ju inte säga för då är man ju rasist. Den naivitet och totalt förvridna verklighetsbild som du uppvisar är skrämmande. Du är en person som skulle kunna stått brevid Adolf Hitler och vinkat för att sen ursäkta dig med att du gillade Albert Spers arkitektur. Det är synd att någon gav sig på dig fysiskt för sådana galenpannor som du skall inte få en chans att bli matyrer utan egentligen borde du få en permanent talarplats på Sergelstorg så att var man kan lyssna och konstatera vilka förvridna och skrämmande åsikter som du representerar.

Permalänk | Anmäl #13 Fundamentus, 2009-10-06, 09:23

Tänkte att jag skulle få lite information om vad det var som pågick där på Sergels torg den 20/9.

Men icke. Wilhelmson ger ett förvirrat intryck sin tidigare forskarprofession till trots.

Frågor till dig Wilhelmson:

Vem är du att liera dig med en sådan fundamentalist som Mohamed Omar?

Vem är du som tar avstånd från "judisk identitet" och "judisk mentalitet"?

Du skrämmer mig som är en demokratiskt sinnad etnisk svensk.
Sionism är en helt annan sak. Där finns fundamentalism. De israeliska bosättningarna är ett skrämmande exempel på detta.

Du Wilhelmson är inte en svensk demokrat.

Permalänk | Anmäl #14 MInna , 2009-10-06, 11:36

Alla som stöttar Israel stöttar apartheid, diktatur, terror, våld mot oskyldiga, och bör ställas inför rätta. Nu är det fan dags att sätta stopp för dessa fascister som springer runt flitigare än vad nazisterna gjorde på 30-talet.

Israel är en terroristregim som våldför sig på människor och är en illegal stat baserad på våld och terror. Ni får gärna ha en sionistisk stat, men lägg den på Grönland eller Antarktis. Lämna palestinierna i fred era skurkar!!!

Sionism är en fascistisk ideologi och bör utplånas som nazismen utplånades. Sionismen är en cancer som måste försvinna från jordens yta.

Se min blogg om ni vill se bevis på att Israel är en terroristregim. Jag har skrivit många artiklar om sionism, här har jag en lite mer omfattande om vad sionism är.
http://politikochmellanostern.blogspot.com/2008/06/sionism.html

Permalänk | Anmäl #15 Ibrahim Al-Breft, 2009-10-06, 23:44

Oj vad förvirrande det verkar vara. Vem protesterade mot vad? Var det iranier som protesterade mot Iran och vänsterafa som protesterade mot de som protesterade mot Israel? De som protesterade mot israel, vad hade de att göra i en protest mot Iran? Det var ju iran man skulle protestera emot...väl? Så vad protesterade vänsterafa mot egentligen?

Det är inte lätt det här, det finns så mycket att protestera emot.
Börjar likna Life of Brian och scenen med alla befrielserörelser i källaren :D
För er som inte sett Monty Pythons Life of Brian: Hyr eller köp den så får ni essensen av alla protest och befrielserörelser.

Permalänk | Anmäl #16 suka, 2009-10-07, 12:22

Israels makt i världen
-------------------------------
Den israeliska lobbyn AIPAC har enorm makt i senaten och kongressen i USA. Och även i andra länder. Eller hur ska man tolka dessa länkar utav ex presidenter, professorer, kongressmän, etc? Gör jag en feltolkning? Kan vi få till en diskussion kring dessa länkar?

Läs vad ex president och Nobels fredspristagare Jimmy Carter säger om AIPAC i en intervju:
http://www.thedailybeast.com/blogs-and-stories/2009-01-29/carter-on-iran/2/
"AIPAC is the dominant voice among the Israeli organizations in this country. And if you look at the purpose of AIPAC, it’s not to promote peace, it’s not to bring peace to Israel, it’s to promote and defend the policies of the incumbent government in Israel. And so they defend Israel. It’s politically impossible, as you know, for any member of Congress to make a public statement condemning or criticizing the policies of Israel. It would be political suicidal for them to do so. A lot of the members of Congress agree with me, some very high up in the Congress. But if they came out publically and said it, their seats would be in danger. "

Läs om AIPACs makt på wikipedia, där står mängder med källhänvisningar, bl.a. till professorer från Harvard:
http://en.wikipedia.org/wiki/Aipac

Den mäktiga Israeliska lobbyn i USA, massa källhänvisningar till professorer, etc:
http://en.wikipedia.org/wiki/Israel_lobby_in_the_United_States

Den engelska Israeliska lobbyn är mer framgångsrik än den amerikanska lobbyn:
http://en.wikipedia.org/wiki/Israel_lobby_in_the_United_Kingdom

Kongressman Paul Findley skriver en bok efter 22 år i kongressen om AIPACs makt. Läs bland recensionerna och se folks chockade reaktioner, om du inte vill läsa boken:
http://www.amazon.com/They-Dare-Speak-Out-Institutions/dp/155652482X/ref...
Washington Post skriver: "former congressman Paul Findley's message is straightforward and valid: Israeli influence in the United States, including in the inner sanctums of government, is very strong.

EUs ordförande är sionist, enligt israeliska Haaretz:
http://www.haaretz.com/hasen/spages/1059120.html
Han stödjer Israel starkt.

Sionismen klassades som rasistisk och jämställdes med Nazismen utav FN i en resolution:
http://en.wikipedia.org/wiki/UN_Resolution_3379
Den drogs senare tillbaka, utav starka påtryckningar från USA, under ledning av George Bush. Han har talat på AIPACs möten flera gånger och är stark anhängare.

Summa summarum: Hur ska man tolka de länkarna ovanför, med professorer, ex presidenter, kongressmän, etc? Som båg? Vad säger ni?

Permalänk | Anmäl #17 Hans, 2009-10-07, 15:16

David Mikaelsson försvarar en terroristregim och använder sig av bullshit som argument. Filmen "Fitna" redigerades av Gert Wildeers, en känd Islamhatare. Sionister ligger bakom al-Qaida, som genomfört terrordåd i Islams namn. Al-Qaida baseras på wahabismen, som stöttades av det brittiska imperiet.

Jag arbetar just nu på en rapport som ska bevisa att Israel och al-Qaida samarbetar. När rapporten är klar hoppas jag att myten om al-Qaida dör.

Alla vet att Israel inte har någon chans mot Iran. T.o.m. Hizbollah besegrade den israeliska armén. IAF förbrukade 85% av sina vapenlager under bara en månads tid. Israel skulle inte klara en vecka i krig med Iran.

Permalänk | Anmäl #18 Ibrahim Al-Breft, 2009-10-07, 15:30

Oj, vad mycket hat det verkar finnas i dessa människor: Gud bevare oss från sådana.

Permalänk | Anmäl #19 Kerran, 2009-10-07, 16:32

Davids senaste inlägg #17, talar för sig själv.....

Permalänk | Anmäl #20 Amir , 2009-10-07, 20:38

...och då menar jag förra inlägget #17, som Newsmill-redaktionen förtjänstfullt såg sig föranlåtna att plocka bort, inte det som nu ligger upplagt

Permalänk | Anmäl #21 Amir , 2009-10-07, 22:09

# 14 Minna skriver

"Vem är du som tar avstånd från "judisk identitet" och "judisk mentalitet"?"

1. Vem jag är framgår av presentationen på min blogg.

2. Vad jag menar med "Judisk identitet" framgår bl a av min artikel "Gaza och diasporajudarnas ansvar", som finns på min blogg.

3. Vad jag menar med "Judisk mentalitet" framgår bl a av min artikel "Cordelia Edvardssons bersvikelser", som finns på min blogg.

MVH

Lasse W

Permalänk | Anmäl #22 Lars Wilhelmson, 2009-10-08, 06:56

#4 Svensk och jude

Ett kort svar på dina frågor får du i dels mitt svar till # 14 Minna, dels i min kommentar hos Lindlof som har ppingbackat ovan.

Vill du har mera ingående information, rekommenderar jag ett närmare studium av flera artiklar på min blogg.

MVH

Lasse W

Permalänk | Anmäl #23 Lars Wilhelmson, 2009-10-08, 07:05

Förvirrad medlem i Palestinaguppen!
Som medlem i palestinagrupperna upplevde jag tiden före demostrationen som en kampanj riktad mot Mohamed Omar och Lasse Wilhelmson. Den var väldigt förvirrande med motiveringen att de" gjort utalanden". Vilka?

Varför tog palestina gruppen avstånd från denna manifestation? Är man inte klar över sionismens illdåd. Har palestinagruppern tagits över av autonoma, anarkister och syndikalister m fl suspekta organisationer som t.ex AFA. Då är det illa för stödet för Palestinas kamp i Sverige.

Menar k-g.j

Permalänk | Anmäl #24 K-G Johansson, 2009-10-08, 10:29

#20 Ibrahim - en grej till: Israel har inte en chans mot Iran.... det är inte en fotbolls match vi pratar om... hur gammal är du egentligen ? 15 år?

Permalänk | Anmäl #25 petersanning, 2009-10-08, 13:32

Nej, jag är 21 år. Jag snackar inte i idrotts termer, om det är det du tror. Jag snackar i rena militära termer, och blickar man mot historien ser man att Israel är direkt underlägsen, vilket förklarar västvärldens desperata leveranser av vapensystem till landet.

Permalänk | Anmäl #26 Ibrahim Al-Breft, 2009-10-08, 16:56

Instämmer med Carl Åström.

Permalänk | Anmäl #27 Carl S, 2010-01-08, 21:15


annons:
annons:

Dagens populäraste artiklar


  1. Imamerna upplyser om tron, inte om lagarna
  2. Varför nonchaleras muslimer som vill ha jämställdhet?
  3. Toppmoderater: Vi stödjer Loreens kamp mot diktaturen
  4. Tar Newsmill ansvar för yttrandefriheten?
  5. Newsmill fyller en viktig funktion för sakkunniga röster
  6. Kalifornien kan bli USA:s Grekland
  7. Med RFSU:s retorik kan abort tillåtas fram till födelsen
  8. Azerbajdzjanska Riksförbundet bör ta avstånd från regimen i Baku
  9. Stryp inte mångfalden i den svenska skolan, MP
  10. En bokstavstroende muslims svar till Uppdrag Granskning
  1. Imamerna upplyser om tron, inte om lagarna
  2. Varför nonchaleras muslimer som vill ha jämställdhet?
  3. Med RFSU:s retorik kan abort tillåtas fram till födelsen
  4. Tar Newsmill ansvar för yttrandefriheten?
  5. Newsmill fyller en viktig funktion för sakkunniga röster
  6. Stryp inte mångfalden i den svenska skolan, MP
  7. Toppmoderater: Vi stödjer Loreens kamp mot diktaturen
  8. En bokstavstroende muslims svar till Uppdrag Granskning
  9. Stora risker med MP:s energipolitik
  10. Röd-grön retorik bakom svensk nedrustning
  1. Stoppa bojkottsförsöken mot Israel
  2. Vad gjorde Jan Björklund på Bilderberg-gruppens möte 2009?
  3. Reaktionerna på den ekonomiska krisen hotar EU:s existens
  4. Dags för ett nytt svenskt förhållningssätt till EU
  5. Länderna måste undvika protektionism
  6. Censuren på arbetsplatser är ett demokratiproblem
  7. Missnöjda soldater blir dyrt för Försvarsmakten
  8. Inte skulle du stjäla någons rullstol, Eric Saade?
  9. Dagstidningarna märkligt lågmälda om nya klimatfynd
  10. IVA-skandalen

Newsmill-bloggen

Newsmill med i nationella provet

100 000 gymnasieelever sitter nu och skriver nationellt prov i svenska. Enligt uppgift ingår två Newsmill-artiklar, ...

annons:

Om Newsmill

Newsmill är det första sociala mediet i Sverige som spinner kring nyheter och debatt. Vi publicerar varje dag olika personer med exklusiv kunskap om dagens viktiga händelser. Om du har egna erfarenheter av de frågor vi tar upp kan du omedelbart medverka i debatten. Du kan kommentera och skriva egna inlägg som publiceras på hög nivå eller medverka genom din blogg.

 

Läs mer om Newsmill

Newsmill-bloggen

Newsmill med i nationella provet

100 000 gymnasieelever sitter nu och skriver nationellt prov i svenska. Enligt uppgift ingår två Newsmill-artiklar, ...

Vad är att Milla?

Millningen är ett sätt att kommentera med känslor. Du väljer ett ord eller ett namn som du vill mäta i opinionen och läsarna kommenterar genom att välja en av fyra känslolägen som representeras av fyra färger. Rött är arg, blått är glad, grön nyfiken och gult är uttråkad. Resultatet visas direkt och rubriken på artikeln färgas med den färg som de flesta väljer.


 
© 2008 Newsmill. All rights reserved.