tror tyvärr det vore bäst om mona gick. hon hade varit perfekt och garanterat gjort succé förra gången, om det inte varit för tobleroneaffären. problemet nu är att hon för alltid kommer förknippas med ingvar carlsson och göran perssons administrationer. hon tillhör helt enkelt en förbrukad politisk generation och för att konkurrera ut alliansen måste S ha en ledning som kan framstå som det nya alternativet (även om det bygger på klassiska värderingar).
"Mosa-Mona-falang", kill your darlings peter, snälla...
Permalänk | Anmäl
lj, 2009-10-02, 10:33
Jag vet inte om jag hoppas att hon avgår eller inte. Hon är alldeles för dum och okunnig för jobbet, och drar ner S. Som mittenväljare skulle jag vilja se en fungerande vänster, men som det ser ut idag hjälper det inte om Sahlin försvinner, hela vänstern behöver uppdatera sin ideologi och dessutom få fram bra folk. Den enda människa i vänsterblocket jag känner till som jag har någon respekt alls för är Wetterstrand, och en bra person räcker inte på långa väger. Högern å andra sidan har visat sig ha bättre folk på höga positioner. Jag tror nog faktiskt jag föredrar vettiga människor av andra åsikter framför korkade människor som tycker lite mer som mig.
Permalänk | Anmäl
Karl, 2009-10-02, 10:35
Jag är benägen hålla med att det finns en stor risk att Mona Sahlin måste överlämna uppdraget till någon annan. Jag gillar i allra högsta grad hennes person och framtoning som politiker men hon är inte trovärdig på en sådan tung post. Varför?
Det ska jag beskriva med två påståenden (som många säkert klassar som fördomar, men det finns även studier som stöder dessa):
1. Män har lättare att göra skillnad mellan kärlek och sex än kvinnor.
2. Kvinnor har lättare att göra skillnad mellan närhet och sex än män.
Det förstnämnda är kanske redan bekant sedan tidigare men det har visat sig att en man undviker fysisk närhet om han upplever kvinnan helt osexig för sitt vidkommande. Detta gäller förstås inte inom väletablerade goda relationer utan mer vardagliga dito som exempelvis inom arbetslivet.
På samma sätt kan maktens män göra skillnad mellan att vara offentlig roll och privat dito när både män utan subjektiv känsla av makt och de flesta kvinnor även med en subjektiv känsla av makt inte kan låta bli och involverar sin egen person i uttryck berör maktens sfär. Detta sker oberoende om vederbörande känner sig vara innanför eller utanför den sfären.
Mona Sahlin är mycket privat med sin framtoning och uttrycker ofta hur hon känner inför olika saker i stället för att uttrycka sin åsikt. Maktens män talar med tyckanden, konstateranden och det fortsätter de göra även om det handlar om mastiga känslor, men som aktör ger de intrycket av att vara högtalare för vad resten av åhörarna antas känna. Maktens män talar inte utifrån sina egna känslor.
Dess värre för de personer som Mona Sahlin så låter det betydligt mer trovärdigt när talaren isolerar sin person helt ifrån uttrycket. Inom musiken är detta metaforiskt detsamma som att en musiker kan läsa noter och spela med i en orkester. Det ska vara i samklang med helheten utan att man föredrar musicera precis som man känner. Mona Sahlin är metaforiskt en solovirtuos med improvisationer som partiledare allt efter hur hon känner när hon borde tolka partiet för folket enligt noterna: allt känslomässigt ifrån pianissimo till fortissimo är redan nedtecknat i notskriften som metafor.
Hennes sätt är mer kvinnligt i det avseendet än manligt och jag undrar om vi någonsin lyckas få det kvinnliga låta lika trovärdigt som maktens män låter. Det är det val som väljarna och den stora allmänheten måste i så fall avgöra. Själv är jag pessimistisk. Men hon skulle vinna en hel del på att bannlysa uttrycket ”jag känner att”. Det skulle tvinga henne till andra uttryck och förmodligen med ett intryck att hon låter mer trovärdig.
Dock är inte detta bara ren formalitet utan hennes ansikte och kroppsspråk måste vara konsekventa med det verbala uttrycket. För oss andra är den delen av tolkningen helt intuitiv med stor träffsäkerhet.
Permalänk | Anmäl
Burr, 2009-10-02, 11:21
Det vore illa för Sverigedemokraterna, eftersom Mona Sahlin är SDs biljett in i riksdagen.
Jag instämmer i att hon ingår i en förbrukad generation, eller i alla en förbrukad falang, av politker. Hon är körd. Det förvånade mig att man valde henne. Hon vore en katastrof som representant för Sverige.
Är det ingen som tror på Wanja Lundby-Wedin? S lär ju knappast välja en man som partiledare och Lundby-Wedin har facklig bakgrund, är erfaren och har väl framförallt stort stöd. Men kanske tillhör hon också den förtroendemässigt förbrukade falangen av partiet?
Permalänk | Anmäl
Wifebeater, 2009-10-02, 11:20
Enligt Ladbrokes finns det 75 % chans att Kvällspostens upplaga går ner med 15 % inom sex månader.
Permalänk | Anmäl
Ping Lin Pong, 2009-10-02, 11:48
Det är svåret att tro att Mona Sahlin skulle stiga av partiledarrollen vid den kommande kongressen. Om socialdemokraterna ska ha någon chans att vinna det kommande valet så går det inte att köra fram en ny partiledare på volley. Att få fram en ny partiledare brukar ta tid och den tiden finns inte innan nästa valarbete måste vara i fullt sving. Sedan må det vara en annan sak att Sahlin aldrig borde fått tillträda posten som partiledare - men det är som sagt en helt annan historia.
Permalänk | Anmäl
Fritänkare, 2009-10-02, 11:48
Tar hon samtidigt med sig gnällspiken(utan visioner) Östros då har de nog en chans den rödgröna salsan.
Permalänk | Anmäl
Kryckan, 2009-10-02, 12:16
Tiden som partiledare måste väl ha blivit precis den förväntade för Mona. Om hennes insatser och det bemötande de fått har avvikit åt något håll så torde det väl vara att det gått betydligt bättre än väntat. Mona fick åka på tiggarresa till tunga partidistrikt för att alls bli vald, detta trots att man befann sig i ett läge då inga andra kandidater längre fanns. Hon fick sin partiledarroll på nåder internt, och hennes popularitetssiffror i opinionen var väl inte så lysande då heller.
Personligen trodde jag att det skulle bli en total katastrof att ha Mona som partiledare. Jag funderade på att gå ur partiet men stannade fegt kvar. På mig har Mona dock överraskat positivt, må vara utifrån väldigt negativa förväntningar. Jag tyckte att hon skötte frågan kring vilka man skall gå till val tillsammans med rysligt illa, men det är väl inte bara hennes fel. För tydlighetens skulle så tycker jag att hon skulle ställt sin linje (bara MP) mot sin egen avgång, det hade varit rätt och rakryggat.
Nu är läget katastrofalt. Inte ens hennes egna (eller snarare partiets) väljare vill ha henne som stadsminister. Jag tycker dock att man gör det lite för enkelt för sig om man tror att detta är Monas fel ensam. Partiet har misslyckats med att presentera ett trovärdigt politiskt alternativ, inte bara Mona. Jag har inte hört vare sig någon av Thomasarna eller Sven-Erik presentera det trovärdiga alternativet. Man skulle kanske kunna hävda att detta beror på Monas svaga ledarskap som gör att man inte vågar vara tydliga mot facket, vänsterpartiet eller vilka det nu kan vara man skulle vara tydliga mot. I detta ligger det kanske något.
Totalt sett så tror jag inte på ett drottningmord i detta läge. Ingen annan kan vara tillräckligt säker på att göra det bättre för att våga ta upp manteln, och då skulle en avgående Mona bara skapa ännu mer förvirring och bad will. Skulle hon avgått så skulle det skett för ett år sedan.
För det finns väl inget hopp om att Margot är tillgänglig nu när hon kommer hem?
Permalänk | Anmäl
Anders, 2009-10-02, 12:24
Wanja som partiledare… då kommer jag definitivt att gå ur partiet och att vilset börja se mig om efter någon annan att rösta på. Det får bara inte hända!!
Permalänk | Anmäl
Anders, 2009-10-02, 12:28
Självklart är det bästa för Sverige om Mona sitter kvar. Det garanterar en fortsatt Alliansregering efter valet 2010.
Men om hon nu vill avgå, kan (S) då ersätta henne med en man?
Vad tycker då S-kvinnorna? Sossarnas första kvinnliga partiledare som inte ens genomför en valrörelse.....
Permalänk | Anmäl
Skogstokig, 2009-10-02, 12:39
Man kan spekulera. Jag tror aldrig Mona Sahlin lyckas bli statsminister. Som högerväljare är jag kluven till det. Jag litar inte direkt på henne som person, men samtidigt är hon en högersosse som är "svag" i sin ledarstil. En stark vänstersosse som statsminister vore i mina ögon betydligt värre. Se t ex på Palme, som är och var älskad som person, men gjorde mer skada än de flesta statsministrar lyckats med.
Permalänk | Anmäl
Jonas, 2009-10-02, 12:52
Kan ju tillägga att jag inte tror Monas kvinnlighet är största hindret.
Gissar att hon ersätts av Jämtin, som är starkare, mer vänster och en mer populär person. Som sagt, även om jag på sätt och vis gillar Jämtin bättre tror jag hon vore sämre för landet än Sahlin. Så jag är kluven.
Permalänk | Anmäl
Jonas, 2009-10-02, 12:55
Monas stora problem är att hon inte lysera av ledarskap. hon har varken ett självsäkert tal eller kroppsspråk vilket är direkt avskräckande. En bra partiledare ska lysa av självförtroende och positiv attityd. Då är det inte konstigt att den betydligt snyggare och vältaliga Bodström ligger bäst till.
En partiledare ska ha en god förmåga att debattera och det är precis vad Mona totalt saknar + att hon har ett mörkt förflutet, vilket försämrar läget ytterligare
Permalänk | Anmäl
Mrhama, 2009-10-02, 13:17
Igår handlade debatt om mobbing. Det tycker jag att Mona Sahlin är utsatt för. Även om jag inte tror att hon är oppositionens bästa statsministerkandidat har hon väl ändå visat många gånger att hon är en både inkännande och kunnig politiker. Vi behöver väl inte efterlikna fotbollshuliganerna som skriker på lagledarens avgång så fort laget förlorar. Jag efterlyser en värdig och sansad dialog när det gäller förtroendet för Mona Sahlin. Jag avstår därmed att kommentera bet 365 jargongen i Peter J Olssons inlägg.
Permalänk | Anmäl
Ulf Hjertén, 2009-10-02, 13:45
ja måtte ohly ta över i stället ...
Permalänk | Anmäl
Marianne Johansson, 2009-10-02, 13:53
Som det verkar utser sossarna monarker på livstid, inte normala ordföranden/ledare som kan avsättas av medlemmarna. Dessa ”monarker” sitter tills de dör eller väljer själva att avgå. Inpiskningen och rättning i ledet är betydande inom S, en uppslutning kring ledaren som har varit extraordinär, naturligtvis ett måste för framgång i en sådan organisation men det kan gå för långt också, hos S har det för länge sen gått överstyr. De trogna sossarna sluter upp kring ledaren och knyter näven byxfickan och står enade när S likt Titanic är på väg mot sin undergång.
Det skulle krävas revolution om S-medlemmarna avsatte en oduglig partiledare. Sahlin kommer inte att avgå frivilligt.
Att man väljer Sahlin med hennes baggage är för en utomstående helt obegripligt, hur hade man tänkt framföra henne som en trovärdig statsministerkandidat och ledare för landet. Möjligen att det gått i ekonomiskt goda tider men med en kris som är den största och svåraste på mer än ett sekel, världskrig undantagna, förstår inte jag hur man skall få folk att se Sahlin som en ansvarsfull ledare för landet.
Mitt i krisen när BNP faller med historiska siffror och arbetslösheten är på väg brant uppåt så har S sämre opinionssiffror än i förra katastrofvalet som var det sämsta för S sen början på 1900-talet. Sahlin har katastrofala förtroendesiffror i mätning efter mätning. Och då har inte ens valrörelsen börjat. Det är mycket svårt att se att Sahlin har den intellektuella kapaciteten att vända detta eller för den delen vad den nuvarande ledningen presterat hittills. De som håller upp de rödgrönass opinionssiffror är Mp som surfar populistiskt på klimathysterin. Valet kommer att handla om den ekonomiska trovärdigheten att leda landet i kristider och de enda hos de rödgröna som kan utgöra ett alternativ är S, fallerar S där har de rödgröna inte en chans.
I förra valet kunde Alliansen med fullt stöd av borgerlig media helt sätt agendan, trots högkonjunktur och stora överskott i offentlig sektor gjorde man ekonomi och arbetslöshet till en valfråga. Ekonomin i landet beskrevs i negativa termer överlag i media under hela valrörelsen och i upptakten. Troligen kommer vi i detta val att få se intensifiering av det okritiska struntpratet om hur förträffligt Borg är och att annars skulle det ha varit mycket värre samtidigt som man pratar tyst om hur vi sjunker mer än EU/OECD snittet.
Jag skulle nog kunna tänka mig att sätta en slant på att S går under 30% om de behåller Sahlin även om det naturligtvis inte är Sahlins fel att S-toppen var så inkompetent att man gjorde henne till ledare. Snart är det väl bara de kvar som skulle rösta på S även om S gjorde Orbacks fasters häst till partiledare.
Permalänk | Anmäl
Klerken, 2009-10-02, 13:58
Mosa-Mona-falangen är väl närmast en gängse beteckning just på dem inom socialdmeokratin och LO som göra allt för att skada och baktala Sahlin, oavsett om det skadar partiet eller ej.
Inte min darling alltså...
/peter
Permalänk | Anmäl
Peter J Olsson, 2009-10-02, 14:46
Alla vi som röstar borgerligt bör heja på Mona, och hoppas hon stannar kvar. Hon är den bästa garanten för en borgerlig valseger i nästa val, dvs hon är vår bästa valarbetare !
HEJA MONA !
Permalänk | Anmäl
40 år i svensk politik, 2009-10-02, 15:31
Det är lite komplicerat, det här. Å ena sidan ser jag SD som det enda av möjliga riksdagspartier som faktiskt vill mig, mitt folk och mitt land väl. Självklart är en Mona som partiledare för Socialbidragsdemokraterna positivt för SD och Sverige. Å andra sidan avskyr jag Mona med varenda fiber i min kropp, hon personifierar allt som är fel med vänstern, PK-rörelsen och förrädarna i riksdagen (slå upp högförräderi om ni inte gillar mitt ordval).
Så å ena sidan vill jag aldrig någonsin se eller höra Mona Sahlin någonsin igen i mitt liv, men å andra sidan är kanske hennes existens ett krav för att Sveriges (mindre intelligenta) befolkning ska förstå vad som behövs för att rädda landet.
Svårt det här...fast nu är ju vänstern full med rent vedervärdiga människor. Nuder och Bodström ligger inte långt efter Mona och S behöver ju antagligen Ohly för att regera. Ställ sen svenska folkets brist på testiklar och intelligens mot detta och det blir väldigt komplicerat, vem vet åt vilket håll folket svänger? En stor del av våra unga är ju osäkra på om de ska rösta på det anarkistiska och vänsterextrema PP eller Sverigedemokraterna...
Permalänk | Anmäl
Illwill, 2009-10-02, 17:32
Tror att Mona är en utmärkt partiledare. Men under rådande förhållande tror jag inte hon skulle orka med en stenhård debatt, som krävs nu. Inte heller någon av de två andra partierna skulle klara det.
Nu behövs det en person med stor pondus och inget i sin bägare som kan ställa förtroendet på skam. En rak och ärlig person.
Permalänk | Anmäl
annbw, 2009-10-02, 18:48
Annbw, "En rak och ärlig person."...
Alltså, vad är det med kvinnor? Inte bara Annbw, övriga "kvinnor" i kommentarerna som tycker Mona Sahlin är bra (på nåt)...
Ni får Jan Myrdal att verka ha full koll på läget.
Jag förstår att ni vill ha en kvinnlig statsminister, men vill ni inte hellre ha någon med kompetens (oavsett kön)? Är det så viktigt att få in en kvinna, att ni är villiga att nöja er med den absolut sämsta av dem alla? Säga vad man vill om Mona Sahlin (det är en uppmaning), men någon Thatcher eller Brundtland är hon inte. Som Goran den forskracklige sa: "Tänkandet är inte hennes starka sida".
Permalänk | Anmäl
Illwill, 2009-10-02, 22:22
Tillägg till mitt senaste inlägg, då jag såg att det kan missförstås.
Min kommentar om "rak och ärlig" var angående om att det är underförstått att det inte finns några raka och ärliga politiker. De är i grunden rent vidriga människor, något jag kommer vara övertygad om tills motsatsen blivit bevisad en enda gång. Jag har följt nationell och internationell politik relativt noggrant i några decennier och har inte än hittat en enda god människa vare sig inom religion eller politik. Nästan så man blir lite ledsen.
Permalänk | Anmäl
Illwill, 2009-10-02, 22:25
Med Mona "Muslim" som partiledare för socialdemokraterna, så vinner Alliansen valet, men frågan blir om SD kommer in i riksdagen. För min del vore det ett drömläge (inte för att jag gillar SD:s politik i allmänhet som inställningen till EU och NATO) om partiet gjorde så, och att Alliansen blev beroende av SD (låt vbara indirekt), ty då kunde SD pressa på om att stoppa den helt vettlösa invandringspolitiken, som sänker landet ekonomisk, kulturellt och kriminellt och som dessutom inte har ett dugg att göra med humanitet.
Permalänk | Anmäl
Ture F., 2009-10-03, 01:51
Med Mona "Muslim" som partiledare för socialdemokraterna, så vinner Alliansen valet, men frågan blir om SD kommer in i riksdagen. För min del vore det ett drömläge (inte för att jag gillar SD:s politik i allmänhet som inställningen till EU och NATO) om partiet gjorde så, och att Alliansen blev beroende av SD (låt vbara indirekt), ty då kunde SD pressa på om att stoppa den helt vettlösa invandringspolitiken, som sänker landet ekonomisk, kulturellt och kriminellt och som dessutom inte har ett dugg att göra med humanitet.
Permalänk | Anmäl
Ture F., 2009-10-03, 01:53
Med Mona "Muslim" som partiledare för socialdemokraterna, så vinner Alliansen valet, men frågan blir om SD kommer in i riksdagen. För min del vore det ett drömläge (inte för att jag gillar SD:s politik i allmänhet som inställningen till EU och NATO) om partiet gjorde så, och att Alliansen blev beroende av SD (låt vara indirekt), ty då kunde SD pressa på om att stoppa den helt vettlösa invandringspolitiken, som sänker landet ekonomisk, kulturellt och kriminellt och som dessutom inte har ett dugg att göra med humanitet.
Permalänk | Anmäl
Ture F., 2009-10-03, 01:55
Har det någonsin funnits ett bättre läge för oppositionen att dra igång ett "change-we-can-believe-in"-race och få det att fungera?
Folk i gemen behöver någon typ av förändring och framtidstro nu, oavsett från vilket håll det kommer.
Men det kräver att politiken sköts av människor som kan signalera förändring på ett trovärdigt sätt. För många väljare representerar det nuvarande gänget s-politiker de exakt motsatta värdena.
Sahlin kan möjligen, men troligen inte, slita till sig en decimalseger i valet. En stark och karismatisk ledare - med ett genomtänkt förändringsprogram - borde kunna ge oppositionen en jordskredsseger.
Men det kräver att nuvarande ledningen ser sig själva i spegeln och bortser från personliga intressen och istället gör det som är bäst för partiet. Och vad Ladbrokes sätter för odds på det går väl knappt att räkna ut.
Permalänk | Anmäl
qwerty nilson, 2009-10-03, 07:29
Håller med om att Mona Sahlin är Alliansens bästa valarbetare, Fullständigt otänkbart att de rödgröna vinner valet med henne kvar.
Finns dock två jokrar som kan spela alliansen ett spratt:
Det första skulle vara om klimatväljare väljer MP utan att tänka sig för och utan att reflektera att C M o andra i alliansen pratar klimat och miljö dem också.
SD är ett annan joker som kan ställa till det, jag håller med om att integrationspolitiken behöver mycket arbete men det är inte rätt väg att rösta in rasister i riskdagen. Sverige har förstått vreden under europaparlamentsvalet och nu är det dags att se till att alliansen får mer tid på sig att lösa alla kriser och problem som jänkare och sossar åsamkat Sverige..
Våga rösta KD! Jag är inte kristen men Hägglund är vettig och kan lägga mer vikt på värderingar o mindre på känsliga underlivsfrågor som bara ställer till det..
Ge Reinfeldt mer tid att göra stordåd på i dagens kaotiska värld, han har skött sig väl som EU:s "ordförande" och vilken vettig människa kan välja att ställa Mona Sahlin bredvid Obama istället för Reinfeldt!
Permalänk | Anmäl
Pontus, 2009-10-03, 08:34
Ju mer de militanta och trosvissa SD-anhängarna angriper Mona Sahlin och klistrar på henne epitet som "Mona Muslim" mm. desto troliger blir det att hon stannar kvar som partiledare för socialdemokraterna. Sverige behöver några politiker som förmår stå emot SD-stollerierna och vara tydlig med att man aldrig kommer att samarbeta med eller göra sig beroende av ett parti som SD. Och på den punkten har Mona Sahlin - till skillnad från modereterna och den övriga högeralliansen - varit rejält tydlig.
Permalänk | Anmäl
Fritänkare, 2009-10-03, 08:40
En kommentator ovan kallade Palme för vänstersosse. Snacka om dålig koll. Olof Palme hörde under hela sin tid i politiken till högerflygeln inom det socialdemokratiska partiet. (S) har i själva verket dominerats av socialliberaler och mittenpolitiker sedan 1940-talet och framåt.
Permalänk | Anmäl
I.M. Tender, 2009-10-03, 09:02
sätt in thomas bodström en "riktig " sosse som precis som sin far snabbt gick med i partiet när han också blev utsedd till minister ..
eller annonsera ut jobbet .... vilken kul kravprofil ... !
Permalänk | Anmäl
erik satir, 2009-10-03, 11:48
Tender:
Palme höjde skatten kraftigt, till skillnad från exempelvis Göran Persson.
"Snacka om dålig koll"
Permalänk | Anmäl
Jonas, 2009-10-03, 12:14
Jag tror att både SD och Mp kommer att falla tillbaks när valrörelsen kommer igång på riktigt, ekonomin kommer at dominera och de har inte mycket att komma med där. SD har inte mycket koll på ekonomi, när partiledaren intervjuades i Expressen hade han ingen koll på att det mesta av den en gång stolta försvarsindustrin var såld till utlänningar. Men det är väl inte slika utlänningar SD bekymrar sig om de som verkligen plundrar svensken på dennes tillgångar.
Permalänk | Anmäl
Klerken, 2009-10-03, 16:08
Gud hjälpe socialdemokratin om de kommer dragande med den populistiske och vårdslöse tomten Thomas Bodström som ersättare, han som fått mellannamnet "Stasi" i folkmun. Gud förbjude att denne vårdslöse populist ännu en gång får beträda en regeringstaburett. Mycket mindre partiledarposten.
Jag tycker uppriktigt synd om socialdemokratin som inte har annat att komma dragande med en gammalt uttjänt skräp. Vad som helst måste ju vara bättre än denne Thomas "Stasi" Bodström. Blir han partiledare och, ännu värre, statsministerkandidat då är det morsning och goodby för sossarna den 20:e september.
Har inte denne peeping Thomas ställt till tillräckligt mycket elände i det svenska samhället i och med de otäcka tvångslagarna han införde som justitieminister. Denne fascistoide Tomte kommer inte att betyda en popularitetsuppgång för sossarna utan en popularitetsnedgång. Hoppas att kongressens valberedning inser det innan det är för sent.
Permalänk | Anmäl
Fredrik Strid, 2009-10-03, 19:59
Löjligt spekulativ artikel. Faktum är att oppositionen leder rätt klart i opinionsundersökningarna. Faktum är också att det inte har kommit fram några starka namn sen Mona valdes. Så varför skulle sossarna begå harakiri med en ny partiledare?
Permalänk | Anmäl
Johan Wallin, 2009-10-03, 22:01
30 procents chans - ja det är ju i alla fall mer än 1%...
Permalänk | Anmäl
Marianne Johansson, 2009-10-04, 02:23
Mona - en fifflare?- Avgå för landets bästa
Det saknas idag ett politiskt alternmativ till vänster eftersom Mona Sahlin säger sig ska leda oppositionen.
"Jag är ingen fifflare".
Mona Sahlin 1995. Därefter tog hon time-out för att åka till Mauritius med livvakter och assistenter på statens bekostnad. Time-outen var föranledd av att hon tagit ut "förskott" på statens kreditkort på 10 000-tals kronor.
Vidare:
• Anlitade svart dagmamma (1990)
• Betalade inte TV-licens (1993)
• Körförbud på bilen och samtidigt parkeringsböter i massor(1993)
• 32 obetalda parkeringsböter hos kronofogden (1999)
• Konkursen i eget företag Konkursen förorsakades av att hon tog ut för mycket i lön (2000)
• Obetald restskatt på 30.000 kronor hamnar hos kronofogden (2000)
• Mona Sahlin glömde hemliga handlingar på Spy Bar sedan hon varit ute med väninnan journalisten Annica Hagström (2005)
• Sahlins dotter Ann-Sophie fick ett mycket eftertraktat praktikantjobb på svenska ambassaden i Washington. Jobbet var aldrig utlyst så som de statliga reglerna föreskriver (2006).
• Sahlin har än en gäng problem med körförbud och obetalda bilskatter (2009). Hon ljuger om detta.
Fifflare eller inte är en smakfråga. Mona har i alla fal inget att göra på posten som statsminister.
Men enligt SvD idag skulle ju polisen enligt insatsledaren gå försiktigt fram emot den sten- och brandbombskastande pöbeln i förorterna - "en av dem kan ju vara statsminister en vacker dag". Kan någon i den mobben bli statminister så kan väl även Mona, resonerar kanske någon.
Stackars Sverige, vi måste rädda landet från sin egen undergång!
Permalänk | Anmäl
Tommy Sandström, 2009-10-04, 12:07
Härligt, Tommy! :oD - Jag tror Sahlin sitter kvar av det enkla skälet att de rödgröna paschorna i grund och botten VILL förlora även nästa val, eftesom de vet att de inte klarar jobbet & är fullkomligt nöjda med sina privilegier. Analogin är given. Fredrik Reinfeldt rular suprämt som den svenske Putin, och han är väl också i likhet med denne både mycket kompetent och åtmoinstone minst dålig.
.
Annars vem kommer efter? Jag hoppas på Östros för min del. men han har ju karisma som en avbränd tändsticka. Skönhetstävlingen vinns lätt av den snutfagre Bodström, eller varför inte den snart från Stora Värden åtebördade Margot Wallström, en präkig norrlÄndska med låda fötterna på jOrden som Marit Paulsen och främsta merit att opponera mot kompetenta bufflar som Göran Persson och Pär Nuder, som båda sket i att fjäska. Så fulkomligt urjävla skitlarvigt altihop är det. Dagisfestival & spel för tredje fjärde raden. Erpo censeodem okratiam esse delendam.
Permalänk | Anmäl
Peter Ingestad, 2009-10-04, 12:30
Kompromissnamn annars: Marita Ulvskog. Hon är åtminstone respektlöst rak på sak ungefär som Gudrun Schyman och man vet rätt bra var man har henne. Ja och så är blir det viktigast über alles en Kvinna! en Kvinna! en Kvinna! Ja, och så blir valnederlaget definitivt säkrat, så varför inte? Bara undrar.
.
*rycker på axlarna*
Permalänk | Anmäl
Peter Ingestad, 2009-10-04, 12:39
ja burr: helt intuitivt - så gillar jag henne inte - vare sig som privatperson - kvinna - eller politiker - men det är bara min intuition som talar - många andra - kanske otroligt många andra - har en helt annan typ av intuition - så olika kan det vara (jag = en särling - en udda person - så det jag säger är inget att fästa någon vikt vid...)
Permalänk | Anmäl
Marianne Johansson, 2009-10-04, 13:57
till poeter: har du månne blivti påverkad av någon rent språkligt ... jag bara undrar och rycker på axlarna...
Permalänk | Anmäl
Marianne Johansson, 2009-10-04, 14:03
Ja Marita har vissa poänger i sin retoriska hållning, det måste jag numera tillstå, hon tar till sig argument på ett sätt som jag inte alls trodde var fallet. Och det får hon faktiskt en del respekt av mig för, jag brukar ju knappast vara så särskilt vänlig i tonen dessutom.
Permalänk | Anmäl
Carl Norberg, 2009-10-04, 14:40
Soffliggande rödingar borde inte få ha rösträtt och missbruka demokratin!
Många rödingar går bara efter oppinoinsmätningar
Men säkerligen skulle många rödingar ENDAST gå efter om Margot blev partiledare
Det är fan skrämmande!
Permalänk | Anmäl
TK, 2010-01-10, 16:21
När kommer media granska "Mona Sahlin AB"?
Tjäna ca 1 miljon på 1 år för att sedan gå med förlust?
Ungefär lika mycket som Mona skulle tjänat i riksdagen? Mona Sahlin AB låg i gamla stan. Ett stenkast från riksdagen.
Användes Mona Sahlin AB som dimmridå?
Mona Sahlin gick tillbaka just som "småföretagasexpert" när hennes eget gick i kk
Permalänk | Anmäl
TK, 2010-01-10, 16:26
Till Peter Ingestad
Ofta roligt att läsa dina ilskna och ibland dräpande formuleringar. Men varför detta avslut?: "Erpo censeodem cratiam esse delendam."
Menar du: Ergo censeo democratiam esse delendam. Översättes med : Alltså anser jag att demokratin bör förstöras.
Varför ska demokratin förstöras, tycker du?
Permalänk | Anmäl
Boogie42, 2010-01-10, 20:14
Och in kommer Thomas Bodström -
Var försiktig vad ni önskar er!! - Hellre en som förknippas med Toblerone än en som förknippas med ett "Bodströmsamhälle" - Om Bodström vore bilförsäljare - skulle iaf jag aldrig köpa en av honom!
Permalänk | Anmäl
Donsan, 2010-01-11, 08:19
Aldrig som förr har nog opinionsbildning rent allmänt varit mer öppen som nu - socialdemokratins kris och Mona Sahlins "kris" är nog en tidstypisk kris - det räcker inte längre att övertyga redan övertygade partikamrater. Om det räcker för SD att ta sig in i riksdagen, det får visa sig, men jag skulle inte tippa det, de har inte samma mediakraft eller stöd för den delen, som det andra partiet PP, nu med EU-erfarenhet i kappsäcken. Margot Wallström har iaf jag alltid ansett vara en bättre politiker, men jag är inte S-medlem, det är något som de själva måste bestämma över. Taktiskt eller historiskt, kvinnlig eller manlig, snygg, ung eller vältalig, har ingen betydelse för mig. Allt handlar om politisk trovärdighet, hur politiken ska föra fler ur fattigdomsfällan - arbetslösheten - bidragsberoendet - oavsett hur länge man bott i det här landet.
Tack!
Permalänk | Anmäl
Loka, 2010-01-11, 14:29
46 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.
tror tyvärr det vore bäst om mona gick. hon hade varit perfekt och garanterat gjort succé förra gången, om det inte varit för tobleroneaffären. problemet nu är att hon för alltid kommer förknippas med ingvar carlsson och göran perssons administrationer. hon tillhör helt enkelt en förbrukad politisk generation och för att konkurrera ut alliansen måste S ha en ledning som kan framstå som det nya alternativet (även om det bygger på klassiska värderingar).
"Mosa-Mona-falang", kill your darlings peter, snälla...
Jag vet inte om jag hoppas att hon avgår eller inte. Hon är alldeles för dum och okunnig för jobbet, och drar ner S. Som mittenväljare skulle jag vilja se en fungerande vänster, men som det ser ut idag hjälper det inte om Sahlin försvinner, hela vänstern behöver uppdatera sin ideologi och dessutom få fram bra folk. Den enda människa i vänsterblocket jag känner till som jag har någon respekt alls för är Wetterstrand, och en bra person räcker inte på långa väger. Högern å andra sidan har visat sig ha bättre folk på höga positioner. Jag tror nog faktiskt jag föredrar vettiga människor av andra åsikter framför korkade människor som tycker lite mer som mig.
Jag är benägen hålla med att det finns en stor risk att Mona Sahlin måste överlämna uppdraget till någon annan. Jag gillar i allra högsta grad hennes person och framtoning som politiker men hon är inte trovärdig på en sådan tung post. Varför?
Det ska jag beskriva med två påståenden (som många säkert klassar som fördomar, men det finns även studier som stöder dessa):
1. Män har lättare att göra skillnad mellan kärlek och sex än kvinnor.
2. Kvinnor har lättare att göra skillnad mellan närhet och sex än män.
Det förstnämnda är kanske redan bekant sedan tidigare men det har visat sig att en man undviker fysisk närhet om han upplever kvinnan helt osexig för sitt vidkommande. Detta gäller förstås inte inom väletablerade goda relationer utan mer vardagliga dito som exempelvis inom arbetslivet.
På samma sätt kan maktens män göra skillnad mellan att vara offentlig roll och privat dito när både män utan subjektiv känsla av makt och de flesta kvinnor även med en subjektiv känsla av makt inte kan låta bli och involverar sin egen person i uttryck berör maktens sfär. Detta sker oberoende om vederbörande känner sig vara innanför eller utanför den sfären.
Mona Sahlin är mycket privat med sin framtoning och uttrycker ofta hur hon känner inför olika saker i stället för att uttrycka sin åsikt. Maktens män talar med tyckanden, konstateranden och det fortsätter de göra även om det handlar om mastiga känslor, men som aktör ger de intrycket av att vara högtalare för vad resten av åhörarna antas känna. Maktens män talar inte utifrån sina egna känslor.
Dess värre för de personer som Mona Sahlin så låter det betydligt mer trovärdigt när talaren isolerar sin person helt ifrån uttrycket. Inom musiken är detta metaforiskt detsamma som att en musiker kan läsa noter och spela med i en orkester. Det ska vara i samklang med helheten utan att man föredrar musicera precis som man känner. Mona Sahlin är metaforiskt en solovirtuos med improvisationer som partiledare allt efter hur hon känner när hon borde tolka partiet för folket enligt noterna: allt känslomässigt ifrån pianissimo till fortissimo är redan nedtecknat i notskriften som metafor.
Hennes sätt är mer kvinnligt i det avseendet än manligt och jag undrar om vi någonsin lyckas få det kvinnliga låta lika trovärdigt som maktens män låter. Det är det val som väljarna och den stora allmänheten måste i så fall avgöra. Själv är jag pessimistisk. Men hon skulle vinna en hel del på att bannlysa uttrycket ”jag känner att”. Det skulle tvinga henne till andra uttryck och förmodligen med ett intryck att hon låter mer trovärdig.
Dock är inte detta bara ren formalitet utan hennes ansikte och kroppsspråk måste vara konsekventa med det verbala uttrycket. För oss andra är den delen av tolkningen helt intuitiv med stor träffsäkerhet.
Det vore illa för Sverigedemokraterna, eftersom Mona Sahlin är SDs biljett in i riksdagen.
Jag instämmer i att hon ingår i en förbrukad generation, eller i alla en förbrukad falang, av politker. Hon är körd. Det förvånade mig att man valde henne. Hon vore en katastrof som representant för Sverige.
Är det ingen som tror på Wanja Lundby-Wedin? S lär ju knappast välja en man som partiledare och Lundby-Wedin har facklig bakgrund, är erfaren och har väl framförallt stort stöd. Men kanske tillhör hon också den förtroendemässigt förbrukade falangen av partiet?
Enligt Ladbrokes finns det 75 % chans att Kvällspostens upplaga går ner med 15 % inom sex månader.
Det är svåret att tro att Mona Sahlin skulle stiga av partiledarrollen vid den kommande kongressen. Om socialdemokraterna ska ha någon chans att vinna det kommande valet så går det inte att köra fram en ny partiledare på volley. Att få fram en ny partiledare brukar ta tid och den tiden finns inte innan nästa valarbete måste vara i fullt sving. Sedan må det vara en annan sak att Sahlin aldrig borde fått tillträda posten som partiledare - men det är som sagt en helt annan historia.
Tar hon samtidigt med sig gnällspiken(utan visioner) Östros då har de nog en chans den rödgröna salsan.
Tiden som partiledare måste väl ha blivit precis den förväntade för Mona. Om hennes insatser och det bemötande de fått har avvikit åt något håll så torde det väl vara att det gått betydligt bättre än väntat. Mona fick åka på tiggarresa till tunga partidistrikt för att alls bli vald, detta trots att man befann sig i ett läge då inga andra kandidater längre fanns. Hon fick sin partiledarroll på nåder internt, och hennes popularitetssiffror i opinionen var väl inte så lysande då heller.
Personligen trodde jag att det skulle bli en total katastrof att ha Mona som partiledare. Jag funderade på att gå ur partiet men stannade fegt kvar. På mig har Mona dock överraskat positivt, må vara utifrån väldigt negativa förväntningar. Jag tyckte att hon skötte frågan kring vilka man skall gå till val tillsammans med rysligt illa, men det är väl inte bara hennes fel. För tydlighetens skulle så tycker jag att hon skulle ställt sin linje (bara MP) mot sin egen avgång, det hade varit rätt och rakryggat.
Nu är läget katastrofalt. Inte ens hennes egna (eller snarare partiets) väljare vill ha henne som stadsminister. Jag tycker dock att man gör det lite för enkelt för sig om man tror att detta är Monas fel ensam. Partiet har misslyckats med att presentera ett trovärdigt politiskt alternativ, inte bara Mona. Jag har inte hört vare sig någon av Thomasarna eller Sven-Erik presentera det trovärdiga alternativet. Man skulle kanske kunna hävda att detta beror på Monas svaga ledarskap som gör att man inte vågar vara tydliga mot facket, vänsterpartiet eller vilka det nu kan vara man skulle vara tydliga mot. I detta ligger det kanske något.
Totalt sett så tror jag inte på ett drottningmord i detta läge. Ingen annan kan vara tillräckligt säker på att göra det bättre för att våga ta upp manteln, och då skulle en avgående Mona bara skapa ännu mer förvirring och bad will. Skulle hon avgått så skulle det skett för ett år sedan.
För det finns väl inget hopp om att Margot är tillgänglig nu när hon kommer hem?
Wanja som partiledare… då kommer jag definitivt att gå ur partiet och att vilset börja se mig om efter någon annan att rösta på. Det får bara inte hända!!
Självklart är det bästa för Sverige om Mona sitter kvar. Det garanterar en fortsatt Alliansregering efter valet 2010.
Men om hon nu vill avgå, kan (S) då ersätta henne med en man?
Vad tycker då S-kvinnorna? Sossarnas första kvinnliga partiledare som inte ens genomför en valrörelse.....
Man kan spekulera. Jag tror aldrig Mona Sahlin lyckas bli statsminister. Som högerväljare är jag kluven till det. Jag litar inte direkt på henne som person, men samtidigt är hon en högersosse som är "svag" i sin ledarstil. En stark vänstersosse som statsminister vore i mina ögon betydligt värre. Se t ex på Palme, som är och var älskad som person, men gjorde mer skada än de flesta statsministrar lyckats med.
Kan ju tillägga att jag inte tror Monas kvinnlighet är största hindret.
Gissar att hon ersätts av Jämtin, som är starkare, mer vänster och en mer populär person. Som sagt, även om jag på sätt och vis gillar Jämtin bättre tror jag hon vore sämre för landet än Sahlin. Så jag är kluven.
Monas stora problem är att hon inte lysera av ledarskap. hon har varken ett självsäkert tal eller kroppsspråk vilket är direkt avskräckande. En bra partiledare ska lysa av självförtroende och positiv attityd. Då är det inte konstigt att den betydligt snyggare och vältaliga Bodström ligger bäst till.
En partiledare ska ha en god förmåga att debattera och det är precis vad Mona totalt saknar + att hon har ett mörkt förflutet, vilket försämrar läget ytterligare
Igår handlade debatt om mobbing. Det tycker jag att Mona Sahlin är utsatt för. Även om jag inte tror att hon är oppositionens bästa statsministerkandidat har hon väl ändå visat många gånger att hon är en både inkännande och kunnig politiker. Vi behöver väl inte efterlikna fotbollshuliganerna som skriker på lagledarens avgång så fort laget förlorar. Jag efterlyser en värdig och sansad dialog när det gäller förtroendet för Mona Sahlin. Jag avstår därmed att kommentera bet 365 jargongen i Peter J Olssons inlägg.
ja måtte ohly ta över i stället ...
Som det verkar utser sossarna monarker på livstid, inte normala ordföranden/ledare som kan avsättas av medlemmarna. Dessa ”monarker” sitter tills de dör eller väljer själva att avgå. Inpiskningen och rättning i ledet är betydande inom S, en uppslutning kring ledaren som har varit extraordinär, naturligtvis ett måste för framgång i en sådan organisation men det kan gå för långt också, hos S har det för länge sen gått överstyr. De trogna sossarna sluter upp kring ledaren och knyter näven byxfickan och står enade när S likt Titanic är på väg mot sin undergång.
Det skulle krävas revolution om S-medlemmarna avsatte en oduglig partiledare. Sahlin kommer inte att avgå frivilligt.
Att man väljer Sahlin med hennes baggage är för en utomstående helt obegripligt, hur hade man tänkt framföra henne som en trovärdig statsministerkandidat och ledare för landet. Möjligen att det gått i ekonomiskt goda tider men med en kris som är den största och svåraste på mer än ett sekel, världskrig undantagna, förstår inte jag hur man skall få folk att se Sahlin som en ansvarsfull ledare för landet.
Mitt i krisen när BNP faller med historiska siffror och arbetslösheten är på väg brant uppåt så har S sämre opinionssiffror än i förra katastrofvalet som var det sämsta för S sen början på 1900-talet. Sahlin har katastrofala förtroendesiffror i mätning efter mätning. Och då har inte ens valrörelsen börjat. Det är mycket svårt att se att Sahlin har den intellektuella kapaciteten att vända detta eller för den delen vad den nuvarande ledningen presterat hittills. De som håller upp de rödgrönass opinionssiffror är Mp som surfar populistiskt på klimathysterin. Valet kommer att handla om den ekonomiska trovärdigheten att leda landet i kristider och de enda hos de rödgröna som kan utgöra ett alternativ är S, fallerar S där har de rödgröna inte en chans.
I förra valet kunde Alliansen med fullt stöd av borgerlig media helt sätt agendan, trots högkonjunktur och stora överskott i offentlig sektor gjorde man ekonomi och arbetslöshet till en valfråga. Ekonomin i landet beskrevs i negativa termer överlag i media under hela valrörelsen och i upptakten. Troligen kommer vi i detta val att få se intensifiering av det okritiska struntpratet om hur förträffligt Borg är och att annars skulle det ha varit mycket värre samtidigt som man pratar tyst om hur vi sjunker mer än EU/OECD snittet.
Jag skulle nog kunna tänka mig att sätta en slant på att S går under 30% om de behåller Sahlin även om det naturligtvis inte är Sahlins fel att S-toppen var så inkompetent att man gjorde henne till ledare. Snart är det väl bara de kvar som skulle rösta på S även om S gjorde Orbacks fasters häst till partiledare.
Mosa-Mona-falangen är väl närmast en gängse beteckning just på dem inom socialdmeokratin och LO som göra allt för att skada och baktala Sahlin, oavsett om det skadar partiet eller ej.
Inte min darling alltså...
/peter
Alla vi som röstar borgerligt bör heja på Mona, och hoppas hon stannar kvar. Hon är den bästa garanten för en borgerlig valseger i nästa val, dvs hon är vår bästa valarbetare !
HEJA MONA !
Det är lite komplicerat, det här. Å ena sidan ser jag SD som det enda av möjliga riksdagspartier som faktiskt vill mig, mitt folk och mitt land väl. Självklart är en Mona som partiledare för Socialbidragsdemokraterna positivt för SD och Sverige. Å andra sidan avskyr jag Mona med varenda fiber i min kropp, hon personifierar allt som är fel med vänstern, PK-rörelsen och förrädarna i riksdagen (slå upp högförräderi om ni inte gillar mitt ordval).
Så å ena sidan vill jag aldrig någonsin se eller höra Mona Sahlin någonsin igen i mitt liv, men å andra sidan är kanske hennes existens ett krav för att Sveriges (mindre intelligenta) befolkning ska förstå vad som behövs för att rädda landet.
Svårt det här...fast nu är ju vänstern full med rent vedervärdiga människor. Nuder och Bodström ligger inte långt efter Mona och S behöver ju antagligen Ohly för att regera. Ställ sen svenska folkets brist på testiklar och intelligens mot detta och det blir väldigt komplicerat, vem vet åt vilket håll folket svänger? En stor del av våra unga är ju osäkra på om de ska rösta på det anarkistiska och vänsterextrema PP eller Sverigedemokraterna...
Tror att Mona är en utmärkt partiledare. Men under rådande förhållande tror jag inte hon skulle orka med en stenhård debatt, som krävs nu. Inte heller någon av de två andra partierna skulle klara det.
Nu behövs det en person med stor pondus och inget i sin bägare som kan ställa förtroendet på skam. En rak och ärlig person.
Annbw, "En rak och ärlig person."...
Alltså, vad är det med kvinnor? Inte bara Annbw, övriga "kvinnor" i kommentarerna som tycker Mona Sahlin är bra (på nåt)...
Ni får Jan Myrdal att verka ha full koll på läget.
Jag förstår att ni vill ha en kvinnlig statsminister, men vill ni inte hellre ha någon med kompetens (oavsett kön)? Är det så viktigt att få in en kvinna, att ni är villiga att nöja er med den absolut sämsta av dem alla? Säga vad man vill om Mona Sahlin (det är en uppmaning), men någon Thatcher eller Brundtland är hon inte. Som Goran den forskracklige sa: "Tänkandet är inte hennes starka sida".
Tillägg till mitt senaste inlägg, då jag såg att det kan missförstås.
Min kommentar om "rak och ärlig" var angående om att det är underförstått att det inte finns några raka och ärliga politiker. De är i grunden rent vidriga människor, något jag kommer vara övertygad om tills motsatsen blivit bevisad en enda gång. Jag har följt nationell och internationell politik relativt noggrant i några decennier och har inte än hittat en enda god människa vare sig inom religion eller politik. Nästan så man blir lite ledsen.
Med Mona "Muslim" som partiledare för socialdemokraterna, så vinner Alliansen valet, men frågan blir om SD kommer in i riksdagen. För min del vore det ett drömläge (inte för att jag gillar SD:s politik i allmänhet som inställningen till EU och NATO) om partiet gjorde så, och att Alliansen blev beroende av SD (låt vbara indirekt), ty då kunde SD pressa på om att stoppa den helt vettlösa invandringspolitiken, som sänker landet ekonomisk, kulturellt och kriminellt och som dessutom inte har ett dugg att göra med humanitet.
Med Mona "Muslim" som partiledare för socialdemokraterna, så vinner Alliansen valet, men frågan blir om SD kommer in i riksdagen. För min del vore det ett drömläge (inte för att jag gillar SD:s politik i allmänhet som inställningen till EU och NATO) om partiet gjorde så, och att Alliansen blev beroende av SD (låt vbara indirekt), ty då kunde SD pressa på om att stoppa den helt vettlösa invandringspolitiken, som sänker landet ekonomisk, kulturellt och kriminellt och som dessutom inte har ett dugg att göra med humanitet.
Med Mona "Muslim" som partiledare för socialdemokraterna, så vinner Alliansen valet, men frågan blir om SD kommer in i riksdagen. För min del vore det ett drömläge (inte för att jag gillar SD:s politik i allmänhet som inställningen till EU och NATO) om partiet gjorde så, och att Alliansen blev beroende av SD (låt vara indirekt), ty då kunde SD pressa på om att stoppa den helt vettlösa invandringspolitiken, som sänker landet ekonomisk, kulturellt och kriminellt och som dessutom inte har ett dugg att göra med humanitet.
Har det någonsin funnits ett bättre läge för oppositionen att dra igång ett "change-we-can-believe-in"-race och få det att fungera?
Folk i gemen behöver någon typ av förändring och framtidstro nu, oavsett från vilket håll det kommer.
Men det kräver att politiken sköts av människor som kan signalera förändring på ett trovärdigt sätt. För många väljare representerar det nuvarande gänget s-politiker de exakt motsatta värdena.
Sahlin kan möjligen, men troligen inte, slita till sig en decimalseger i valet. En stark och karismatisk ledare - med ett genomtänkt förändringsprogram - borde kunna ge oppositionen en jordskredsseger.
Men det kräver att nuvarande ledningen ser sig själva i spegeln och bortser från personliga intressen och istället gör det som är bäst för partiet. Och vad Ladbrokes sätter för odds på det går väl knappt att räkna ut.
Håller med om att Mona Sahlin är Alliansens bästa valarbetare, Fullständigt otänkbart att de rödgröna vinner valet med henne kvar.
Finns dock två jokrar som kan spela alliansen ett spratt:
Det första skulle vara om klimatväljare väljer MP utan att tänka sig för och utan att reflektera att C M o andra i alliansen pratar klimat och miljö dem också.
SD är ett annan joker som kan ställa till det, jag håller med om att integrationspolitiken behöver mycket arbete men det är inte rätt väg att rösta in rasister i riskdagen. Sverige har förstått vreden under europaparlamentsvalet och nu är det dags att se till att alliansen får mer tid på sig att lösa alla kriser och problem som jänkare och sossar åsamkat Sverige..
Våga rösta KD! Jag är inte kristen men Hägglund är vettig och kan lägga mer vikt på värderingar o mindre på känsliga underlivsfrågor som bara ställer till det..
Ge Reinfeldt mer tid att göra stordåd på i dagens kaotiska värld, han har skött sig väl som EU:s "ordförande" och vilken vettig människa kan välja att ställa Mona Sahlin bredvid Obama istället för Reinfeldt!
Ju mer de militanta och trosvissa SD-anhängarna angriper Mona Sahlin och klistrar på henne epitet som "Mona Muslim" mm. desto troliger blir det att hon stannar kvar som partiledare för socialdemokraterna. Sverige behöver några politiker som förmår stå emot SD-stollerierna och vara tydlig med att man aldrig kommer att samarbeta med eller göra sig beroende av ett parti som SD. Och på den punkten har Mona Sahlin - till skillnad från modereterna och den övriga högeralliansen - varit rejält tydlig.
En kommentator ovan kallade Palme för vänstersosse. Snacka om dålig koll. Olof Palme hörde under hela sin tid i politiken till högerflygeln inom det socialdemokratiska partiet. (S) har i själva verket dominerats av socialliberaler och mittenpolitiker sedan 1940-talet och framåt.
sätt in thomas bodström en "riktig " sosse som precis som sin far snabbt gick med i partiet när han också blev utsedd till minister ..
eller annonsera ut jobbet .... vilken kul kravprofil ... !
Tender:
Palme höjde skatten kraftigt, till skillnad från exempelvis Göran Persson.
"Snacka om dålig koll"
Jag tror att både SD och Mp kommer att falla tillbaks när valrörelsen kommer igång på riktigt, ekonomin kommer at dominera och de har inte mycket att komma med där. SD har inte mycket koll på ekonomi, när partiledaren intervjuades i Expressen hade han ingen koll på att det mesta av den en gång stolta försvarsindustrin var såld till utlänningar. Men det är väl inte slika utlänningar SD bekymrar sig om de som verkligen plundrar svensken på dennes tillgångar.
Gud hjälpe socialdemokratin om de kommer dragande med den populistiske och vårdslöse tomten Thomas Bodström som ersättare, han som fått mellannamnet "Stasi" i folkmun. Gud förbjude att denne vårdslöse populist ännu en gång får beträda en regeringstaburett. Mycket mindre partiledarposten.
Jag tycker uppriktigt synd om socialdemokratin som inte har annat att komma dragande med en gammalt uttjänt skräp. Vad som helst måste ju vara bättre än denne Thomas "Stasi" Bodström. Blir han partiledare och, ännu värre, statsministerkandidat då är det morsning och goodby för sossarna den 20:e september.
Har inte denne peeping Thomas ställt till tillräckligt mycket elände i det svenska samhället i och med de otäcka tvångslagarna han införde som justitieminister. Denne fascistoide Tomte kommer inte att betyda en popularitetsuppgång för sossarna utan en popularitetsnedgång. Hoppas att kongressens valberedning inser det innan det är för sent.
Löjligt spekulativ artikel. Faktum är att oppositionen leder rätt klart i opinionsundersökningarna. Faktum är också att det inte har kommit fram några starka namn sen Mona valdes. Så varför skulle sossarna begå harakiri med en ny partiledare?
30 procents chans - ja det är ju i alla fall mer än 1%...
Mona - en fifflare?- Avgå för landets bästa
Det saknas idag ett politiskt alternmativ till vänster eftersom Mona Sahlin säger sig ska leda oppositionen.
"Jag är ingen fifflare".
Mona Sahlin 1995. Därefter tog hon time-out för att åka till Mauritius med livvakter och assistenter på statens bekostnad. Time-outen var föranledd av att hon tagit ut "förskott" på statens kreditkort på 10 000-tals kronor.
Vidare:
• Anlitade svart dagmamma (1990)
• Betalade inte TV-licens (1993)
• Körförbud på bilen och samtidigt parkeringsböter i massor(1993)
• 32 obetalda parkeringsböter hos kronofogden (1999)
• Konkursen i eget företag Konkursen förorsakades av att hon tog ut för mycket i lön (2000)
• Obetald restskatt på 30.000 kronor hamnar hos kronofogden (2000)
• Mona Sahlin glömde hemliga handlingar på Spy Bar sedan hon varit ute med väninnan journalisten Annica Hagström (2005)
• Sahlins dotter Ann-Sophie fick ett mycket eftertraktat praktikantjobb på svenska ambassaden i Washington. Jobbet var aldrig utlyst så som de statliga reglerna föreskriver (2006).
• Sahlin har än en gäng problem med körförbud och obetalda bilskatter (2009). Hon ljuger om detta.
Fifflare eller inte är en smakfråga. Mona har i alla fal inget att göra på posten som statsminister.
Men enligt SvD idag skulle ju polisen enligt insatsledaren gå försiktigt fram emot den sten- och brandbombskastande pöbeln i förorterna - "en av dem kan ju vara statsminister en vacker dag". Kan någon i den mobben bli statminister så kan väl även Mona, resonerar kanske någon.
Stackars Sverige, vi måste rädda landet från sin egen undergång!
Härligt, Tommy! :oD - Jag tror Sahlin sitter kvar av det enkla skälet att de rödgröna paschorna i grund och botten VILL förlora även nästa val, eftesom de vet att de inte klarar jobbet & är fullkomligt nöjda med sina privilegier. Analogin är given. Fredrik Reinfeldt rular suprämt som den svenske Putin, och han är väl också i likhet med denne både mycket kompetent och åtmoinstone minst dålig.
.
Annars vem kommer efter? Jag hoppas på Östros för min del. men han har ju karisma som en avbränd tändsticka. Skönhetstävlingen vinns lätt av den snutfagre Bodström, eller varför inte den snart från Stora Värden åtebördade Margot Wallström, en präkig norrlÄndska med låda fötterna på jOrden som Marit Paulsen och främsta merit att opponera mot kompetenta bufflar som Göran Persson och Pär Nuder, som båda sket i att fjäska. Så fulkomligt urjävla skitlarvigt altihop är det. Dagisfestival & spel för tredje fjärde raden. Erpo censeodem okratiam esse delendam.
Kompromissnamn annars: Marita Ulvskog. Hon är åtminstone respektlöst rak på sak ungefär som Gudrun Schyman och man vet rätt bra var man har henne. Ja och så är blir det viktigast über alles en Kvinna! en Kvinna! en Kvinna! Ja, och så blir valnederlaget definitivt säkrat, så varför inte? Bara undrar.
.
*rycker på axlarna*
ja burr: helt intuitivt - så gillar jag henne inte - vare sig som privatperson - kvinna - eller politiker - men det är bara min intuition som talar - många andra - kanske otroligt många andra - har en helt annan typ av intuition - så olika kan det vara (jag = en särling - en udda person - så det jag säger är inget att fästa någon vikt vid...)
till poeter: har du månne blivti påverkad av någon rent språkligt ... jag bara undrar och rycker på axlarna...
Ja Marita har vissa poänger i sin retoriska hållning, det måste jag numera tillstå, hon tar till sig argument på ett sätt som jag inte alls trodde var fallet. Och det får hon faktiskt en del respekt av mig för, jag brukar ju knappast vara så särskilt vänlig i tonen dessutom.
Soffliggande rödingar borde inte få ha rösträtt och missbruka demokratin!
Många rödingar går bara efter oppinoinsmätningar
Men säkerligen skulle många rödingar ENDAST gå efter om Margot blev partiledare
Det är fan skrämmande!
När kommer media granska "Mona Sahlin AB"?
Tjäna ca 1 miljon på 1 år för att sedan gå med förlust?
Ungefär lika mycket som Mona skulle tjänat i riksdagen? Mona Sahlin AB låg i gamla stan. Ett stenkast från riksdagen.
Användes Mona Sahlin AB som dimmridå?
Mona Sahlin gick tillbaka just som "småföretagasexpert" när hennes eget gick i kk
Till Peter Ingestad
Ofta roligt att läsa dina ilskna och ibland dräpande formuleringar. Men varför detta avslut?: "Erpo censeodem cratiam esse delendam."
Menar du: Ergo censeo democratiam esse delendam. Översättes med : Alltså anser jag att demokratin bör förstöras.
Varför ska demokratin förstöras, tycker du?
Och in kommer Thomas Bodström -
Var försiktig vad ni önskar er!! - Hellre en som förknippas med Toblerone än en som förknippas med ett "Bodströmsamhälle" - Om Bodström vore bilförsäljare - skulle iaf jag aldrig köpa en av honom!
Aldrig som förr har nog opinionsbildning rent allmänt varit mer öppen som nu - socialdemokratins kris och Mona Sahlins "kris" är nog en tidstypisk kris - det räcker inte längre att övertyga redan övertygade partikamrater. Om det räcker för SD att ta sig in i riksdagen, det får visa sig, men jag skulle inte tippa det, de har inte samma mediakraft eller stöd för den delen, som det andra partiet PP, nu med EU-erfarenhet i kappsäcken. Margot Wallström har iaf jag alltid ansett vara en bättre politiker, men jag är inte S-medlem, det är något som de själva måste bestämma över. Taktiskt eller historiskt, kvinnlig eller manlig, snygg, ung eller vältalig, har ingen betydelse för mig. Allt handlar om politisk trovärdighet, hur politiken ska föra fler ur fattigdomsfällan - arbetslösheten - bidragsberoendet - oavsett hur länge man bott i det här landet.
Tack!