Idag letar vi skribenter i följande ämnen:

Utrikesdeklarationen 2012

Carl Bildt presenterar regeringens utrikesdeklaration i riksdagen på onsdagen. Läs (1) Skriv

Terrorism

Nu lägger regeringen fram Sveriges nya strategi mot terrorism. Det finns numera "en verklig risk för terrorattentat i Sverige", skriver regeringen i planen. Läs (5) Skriv

Politiker och ersättningar

Stefan Löfven sänker sin nya lön och Vänsterpartiet skärper sin partiskatt. Varför agerar inte Alliansen i frågan? Skriv

Fildelning

Foto: Sannah Kvist
Rasmus Fleischer om Fildelning

Piratbyråns grundare: Därför bör man betala för min nya bok

Att jag bejakar fri fildelning har aldrig i första hand handlat om maximerad "tillgång". Det intressanta är det gemensamma urval som sker i kopieringen som process och de gemenskaper som då uppstår. Det är lite parodiskt  att gnällspikarna sjöng ut för att de tvingades vänta ett dygn med att läsa min nya bok på en skärm, skriver en av Piratbyråns grundare och bokaktuella RASMUS FLEISCHER.


Om författaren

Rasmus Fleischer är författare till den nyutgivna boken "Det postdigitala manifestet". Hans bok går att beställa här!

Som många andra författare kände jag ett pirr i magen när en inscannad version av min nya bok Det postdigitala manifestet dök upp i pdf-format på The Pirate Bay. Ett positivt pirr. Laddade om torrent-filens infosida flera gånger om dagen i förhoppning om att se siffran på distributörer öka. Kände mig särskilt nöjd över att någon hade scannat in boken redan när jag själv kom på benen morgonen efter en lång natts releasefest i Göteborg. Fortfarande hoppas jag på att flera alternativa piratversioner - gärna med okända läsares inscannade marginalanteckningar - ska dyka upp. Allt detta ligger i linje med den uppmaning som står tryckt på bokens försättsblad: kopimi, kopiera mig!

Samtidigt dök det upp ett fåtal anonyma kommentatorer på min blogg som kallade mitt beteende för "respektlöst", "dubbelmoral", "ynkligt" och "lågt". Varför? Jo, eftersom jag eller mitt förlag Ink inte själva distribuerade en officiell pdf-version av Det postdigitala manifestet samtidigt som boken släpptes på papper. Ett fåtal gnällspikar menade att eftersom jag förespråkar "öppen tillgång" till allt från filmer till musik, är jag en hycklare om jag inte omedelbart skänkte alla denna tillgång till min boktext.

Men att jag bejakar fri fildelning har aldrig i första hand handlat om maximerad "tillgång", någonting som överlag är överskattat i vår tid av allmänt överflöd av digital information. Det intressanta är det gemensamma urval som sker i kopieringen som process och de gemenskaper som församlas när de digitala filer åter materialiserar sig. Just om dessa saker handlar Det postdigitala manifestet, vilket är lite parodiskt med tanke på att gnällspikarna verkade gnälla just för att de tvingades vänta ett dygn med att läsa boken på en skärm.

Andreas Ekström tar upp bloggdiskussionen i gårdagens Sydsvenskan (29/9), där han skriver: "Rasmus Fleischer har valt att avstå sin upphovsrätt. Det är mycket generöst. Han värderar sin arbetstid till noll kronor och väljer hellre glädjen." Visserligen tror jag det är omöjligt att mäta hur mycket arbetstid som nedlagts i en bok, men jag känner inte alls igen mig i Andreas Ekströms beskrivning. Viljan att bli kopierad handlar inte alls om något självuppoffrande.

Eftersom jag tror på värdet av bra böcker oroar jag mig heller inte för att folk inte ska köpa min bok bara för att den finns som digitala kopior. Beställningarna fortsatte att trilla in till mitt förlag och till nätbokhandlarna i minst lika god takt som tidigare efter att en pdf-version hade hamnat på The Pirate Bay.

För varje sålt pappersexemplar får jag viss procent av priset och oftast även en ny läsare. För en nedladdad pdf får jag visserligen inte ett öre och det är tveksamt om särskilt stor del av de nedladdade filerna ens blir ordentligt lästa innan de åter raderas. Å andra sidan kommer några av pdf:erna att förmå folk att beställa hem pappersprodukten för en bättre och mer långsiktig läsupplevelse. Andra personer, som redan har köpt och läst pappersboken, kommer att använda pdf-filen som smidigt referensmaterial.

Oavsett vilket så kan all spridning av min boktext ge mig uppdrag i form av föreläsningar och beställda artiklar som jag kan ta hyfsat bra betalt för. Sist men inte minst leder textens tillgänglighet till att fler kan kommentera, referera och invända - vilket ger mig värdefulla uppslag för mitt fortsatta skrivande.

Kulturen är ett kretslopp mellan digitalt och analogt, mellan produkter och processer, mellan läsande och skrivande. Tillgången till piratkopierade pdf-filer, enkelt sökbara, hjälper mig enormt i mitt eget skrivande. (Jag säger bara: aaaarg.org!)

Samtidigt skulle jag aldrig i livet kunna tänka mig att överge pappersböckerna till förmån för text på läsplattor. Till pappersbokens främsta kvaliteter hör möjligheten att klottra och bläddra. Även pappersbokens tyngd, som begränsar den mängd läsning jag kan ta med mig under en resa, ser jag som en kvalitet. Inte minst kan fysiska objekt som böcker sorteras tredimensionellt i rummet, så att vissa böcker i varje givet ögonblick är mer tillgängliga än andra, till skillnad från digitala filer som sorteras i endimensionella index.

Analog och digitalt är på intet vis uteslutande, utan komplement till varandra, bra på olika sätt. Förlagsjättarna är därför fel ute när de siktar på en framtid där pappersböcker ersätts av "e-böcker". Att se bokförlag gå samma väg som skivindustrin, exempelvis genom att hetsa fram Ipred-lagen, är bedrövande. Särskilt som digitaliseringen inte alls betyder att bokförlagen har spelat ut sin roll, såsom i hög grad har skett med skivbolagen.

Böcker och musikinspelningar fungerar på olika sätt. Urval ur litteratur är långt mer tidskrävande än vad urval bland musik är. Därför blir det svårt att förlita sig på att nätets informella kollektiv ska kunna sålla ur överflödet i den litterära floden, så som faktiskt kan ske inom musiken. Författandets hantverk är dessutom till sin karaktär ensamt, bokläsandet likaså, på ett sätt som musiken aldrig riktigt är. Fysiska böcker har allt att vinna på att förvandlas till digitala versioner och allting som är digitalt kan och kommer att kopieras fritt om det alls är av intresse - men digitala filer kommer knappast att ersätta pappersböckerna.










Trackback URL: http://www.newsmill.se/trackback/11844

30 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.

Sympatiskt och riktigt resonerat. Eftersom nu boken dök upp på the pirate bay så fort, och det verkar som du och ditt förlag inte kommer göra några större ansträningningar för att få bort den därifrån kan man i och för sig ställa frågan om någonting hade varit förlorat om förlaget självt lagt upp pdf:en? Om det varit så tillåtande tillgängligt kanske fler valt den vägen och färre exemplar sålts, men samtidigt kanske andra effekter lett boken till en större läsekrets.

Jag förstår inte heller varför en bok som förordar fildelning (om det är det den gör, jag har ju inte läst den än) ska vara gratis, mer än en bok om elementärpartiklar ska vara osynlig för det nakna ögat.

Permalänk | Anmäl #1 David Brax, 2009-09-30, 16:29

Alltså newsmill...era rubriker...skämtar ni eller?

Permalänk | Anmäl #2 Illwill, 2009-09-30, 16:32

Att sätta rubrik är en stor konst, ibland svår att bemästra.

Permalänk | Anmäl #3 JKlutblad, 2009-09-30, 16:39

Bra skrivet, Rasmus.
Att man är för fri fildelning betyder inte att man är skyldig att dela ut sina verk själv, bara att man låter bli att jaga dem som gör det.

Permalänk | Anmäl #4 Mr President, 2009-09-30, 17:16

Jag ska erkänna att jag tänkte Idiot, Hycklare.... När jag såg titeln.
3% (2 personer) är ARGA på pappersboken :D

Permalänk | Anmäl #6 adam, 2009-09-30, 19:47

Rubriken var väl i högsta grad relevant? Jag har sett många märkliga rubriker på Newsmill de senaste 2-3 veckorna men den här beskriver ju vad han säger i artikeln.

Intressant åsikt att piratkopieringen sållar bort överflödet inom musiken. Det är ju ett elegant sätt att säga att endast det som Nisse i Hökarängen gillar kommer att klara sig i framtiden. Ett härligt elitistiskt sätt att sjunga populärkulturens lov och hylla de breda massornas val av musik och kultur! Lyckohjulet för alla!

Permalänk | Anmäl #7 Ingemar, 2009-09-30, 19:50

En mycket bra och välskriven artikel, om än utan något särskilt djupt resonemang. Men den lär vara svår att argumentera emot, just på grund av att resonemanget är enkelt.

Men, jag förstår inte riktigt varför du vill skilja på musik och litteratur. Samma sak gäller naturligtvis där. Det går att skriva, spela in och producera musik helt ensam. Och på samma sätt kommer fildelningen att öka musikerns/bandets lyssnarkrets, vilket ger fler spelningar (vilket är det som ger mest pengar), på samma sätt som det ökar dina chanser till föredrag och annat.

Permalänk | Anmäl #8 Musiker och fildelare, 2009-09-30, 20:03

Fan Rasmus har mött sin överman!

Kan Raoul PETE Joacim Parfalk EldRöd VARIT JDL författaren som födde mästerverket 'Äldreomsorgen i övrekågedalen' (uppföjlaren till Adolfs triologi) ur AFA Israel Bush? Laibach!

Permalänk | Anmäl #9 Ljubljana, 2009-09-30, 21:33

Jag är 77 år och har 3,0 när det gäller läsglasögon. Men det som är avgörande är ljusförhållandena. Jag har alltså numera ganska stora svårigheter när det gäller att läsa pappersböcker om det inte är de exakt rätta ljusförhållandena. Då det avgörande är att läslampan är exakt rätt inställd och riktad, och exakt rätt avstånd, så är det nästan endast på ett par platser i min egen lägenhet där jag enkelt och bekvämt kan sitta och läsa på pappersutskrifter.

Det är alltså för mig numera alltid mycket lättare att läsa på datorskärmen. I varje fall när det gäller min egen dator.

Det finns kanske en hel del som yngre människor med normal syn inte tänker på, när det gäller papparsböcker vs en noga anpassad datorskärm!

Permalänk | Anmäl #11 Uno Hansson, 2009-09-30, 22:58

Jag är 77 år och har 3,0 när det gäller läsglasögon. Men det som är avgörande är ljusförhållandena. Jag har alltså numera ganska stora svårigheter när det gäller att läsa pappersböcker om det inte är de exakt rätta ljusförhållandena. Då det avgörande är att läslampan är exakt rätt inställd och riktad, och exakt rätt avstånd, så är det nästan endast på ett par platser i min egen lägenhet där jag enkelt och bekvämt kan sitta och läsa på pappersutskrifter.

Det är alltså för mig numera alltid mycket lättare att läsa på datorskärmen. I varje fall när det gäller min egen dator.

Det finns kanske en hel del som yngre människor med normal syn inte tänker på, när det gäller pappersböcker vs en noga anpassad datorskärm!

Permalänk | Anmäl #12 Uno Hansson, 2009-09-30, 22:59

Ingemar, kan inte påstå att jag delar din uppfattning om vad som stod i artikeln.

Ljubljana, jag är rätt övertygad om att snubben har Tourettes...något mentalt fel är det på den i vilket fall. Påminner mig rätt mycket om en person som skriver under namnet "Mina" faktiskt, de lär vara samma person (hoppas jag...vore förskräckligt om det finns två sådana).

Uno, intressant. Själv har jag betydligt svårare att läsa på skärm (har en vanlig 22" platt, vet inte om du har någon av de dyrare specialvarianterna). Men det du säger är som sagt väldigt intressant och något förlagen borde tänka på. Våra yngre förmågor kan ju knappt läsa och skriva (tack Göran Persson för det), så det är väl de äldre som främst köper/läser böcker utan bilder.

Permalänk | Anmäl #13 Illwill, 2009-09-30, 23:07

Angående läsplattor. Jag väntar med spänning till när apple och micorsoft lanserar sina mediaplattor. Där kommer många punkter du menar är till fördel för den fysiska boken att komma till korta eller vara tillgängliga.

googla/binga microsoft courier.

Just ja. En sak till. "Det postdigitala manifestet" Du skämtar väl? Menar du inte "Det postanaloga manifestet"?

Permalänk | Anmäl #14 Fabricio Moldez, 2009-10-01, 00:07

#13 Illwill, 2009-10-01, 00:07
Ja, jag har faktiskt successivt mer och mer ändrat uppfattning allteftersom jag behöver mer och bättre ljus utan reflexer för att läsa tryckt text. För ca 25 år sedan - då man började diskutera "det papperslösa kontoret" - så protesterade jag alltid eftersom jag ansåg att det inte fanns något bättre "read-only"-minne (ROM) än papper med tryck på. Men då tänkte jag ju inte på att jag successivt komma att se allt sämre och sämre. Det var frustrerande i början eftersom jag arbetade med att konstruera elektronisk hårdvara, där texttecknen på kretsarna ofta är mindre än en millimeter!

Den tidens dataskärmar hade ju dessutom mycket sämre skärpa och upplösning. Även numera så är det stor skillnand på olika skärmar. De relativt nya skärmar som vi använder i SeniorNets lokaler är betydligt sämre än min hemmaskärm.

Permalänk | Anmäl #17 Uno Hansson, 2009-10-01, 08:19

#14; Postdigitalt är just vad det är. Som jag tolkar det så är det postdigitala:
1: En "revolt" mot digitaliseringen som man ser i samhället, vi vill inte vara helt digitala, vi har gått från digitalhypen till att fult integrera det digitala i vår normala analoga värld.
2: Det som händer varje gång du lyssnar på en mp3 (flac, ogg eller wav osv..), läser en textfil eller kollar på en film, den analoga information som lagrats i digitala ettor och nollor återgår till de analoga vågor de en gång var, ie de är postdigitala.

Ja, det är lite flummigt. :)

Permalänk | Anmäl #18 Fahlström, 2009-10-01, 10:44

Alltså jag vet inte. Jag har 10+ års erfarenhet inom IT. Jag är för att man ska kunna tjäna på sitt skapande. Jag är tveksam till att många (någon statistik..?) -faktiskt- köper något de har i PDF-format.
Jag förstår och instämmer fullt i att dagens betalningsmöjligheter är förgångna.

Men... hur var det nu igen, varför släppte du/ni inte boken på förlagets hemsida som PDF? Gratis..

Permalänk | Anmäl #19 Jimmy, 2009-10-01, 16:13

En intressant aspekt på digital vs tryckt text som sällan tas upp är miljöfrågan. Jag har på sista tiden blivit alltmer irriterad på mina lärare som skriver ut diverse kompendier, kursplaneringar och dylikt då allt detta lika gärna kan distribueras via kursportaler på internet. Varför slösa på papper som ändå kommer slängas inom kort?

Nu är böcker självklart en annan sak en kompendier. De ger som nämns i artikeln helt andra möjligheter till organisering, anteckningar med mera. Dessutom tror jag att det för ännu friska ögon kan vara mycket mer påfrestande att läsa från en bildskärm än från papper. Därför hoppas jag på ökade utbud inom bibliotek, fler möjligheter till smakprov via e-böcker och inköp endast av de verk man vill läsa ordentligt, flera gånger om. Så kan vi spara på både miljö, utrymme i bokhyllan och ögonens ansträngning.

Permalänk | Anmäl #21 Paula Bieler, 2009-10-01, 17:24

Jag var på Åhléns för att köpa en CD häromdan. Det visade sig att Åhléns knappt har några CD-skivor längre. Topp tio, lite nyheter och en reaback.
I den mer specialiserade lilla skivbutiken i samma kvarter bara suckar man, ingenting säljer.
Det är över helt enkelt.
Tro inte att bokbranschen kommer att vara förskonad.
Bra för miljön, men den professionella författaren och den professionella kompositören kommer att vara utdöd inom högst tio år.

Permalänk | Anmäl #22 karlsson, 2009-10-02, 15:53

@karlsson

Åhléns har ju dock sig själva att skylla för priset sitt. Det är en klart bidragande orsak. Sen är det ju också bara Topp 10-20 listan som Åhléns har listat, utöver en taskigt sorterad back eller hyllrad med diverse blandade dansband och annat ointressant skräp (enligt mig).

Däremot så verkar det inte vara några problem för en nära skivbutik (Musica i Luleå) att gå runt. Det är då skenet jag får från den. Det är en liten trevlig LP-butik och kombinerat café. Självklart är de två lokala HiFi-butikerna bidragande till detta då det säljs en hel del LP-spelare därifrån, samt att det finns en hel del HiFi-intressenter i närområdet.

Den här butiken är väl iofs ganska nischad jämfört med en vanlig skivaffär. Men LP har ju då haft en rejäl uppsving i popularitet på sistone, har för mig att HiFi & Musik redovisade siffror på en fördubbling av nytillverkning och försäljning av LP mellan 2007-2008.

CD har väl av förklarliga skäl tappat lite (eller åtminstone minskat i sin procentuella ökning per år), detta då dels kvalitén blivit sämre i och med dynamisk komprimering och en allmän försämring av mastering samt utbudet. Onlineförsäljningen har ju också till slut börjat bli något, även om den fortfarande har en lång väg att gå för att locka mig. Än så länge finns bara B&W Music Club som intressant alternativ.

Övriga butiker går bort på grund av en kombination av saker:

- Bara mp3-encode med dålig bitrate (minimikrav borde vara 320kbps)
- Högt pris i förhållande till kvalité (10kr för skräp mp3? Nej tack)
- DRM (nog för att det börjar bli mindre sådant)
- Taskigt utbud (med vissa undantag)
- Dåligt mervärde (inga booklets eller andra bonusar)

Om det bara fanns en butik i stil med Spotify, med sitt ständigt utökande utbud, fast med bättre kvalité på låtarna då (jag vet, Spotify Premium har 320kbps) och release i valfritt format, typ FLAC. Eller om fler butiker anammade Bower & Wilkins koncept med sin B&W Music Club (även kallat Society of Sound), då skulle vi säkerligen se en ökad konsumtion samt ökad glädje bland konsumenterna.

Permalänk | Anmäl #23 Linus L, 2009-10-02, 23:59

@Jimmy

Jag håller med dig.

Jag förstår faktiskt inte riktigt argumentet heller. Om nu författaren tycker det är så bra att pdf-kopian finns där, varför inte lägga ut den själv på sin blogg?

Permalänk | Anmäl #25 Björn Högberg, 2010-01-04, 17:50

Om det är antalet läsare Fleischer är ute efter så hade det väl bara varit att spamma runt pdf-kopian till Pirate Bay och andra gratis sajter,samt lägga ut den på sin egen sida. Sedan är det bara att vänta på föredragserbjudandena och casha in, eller!?

Om det intressanta är det "gemensamma urval som sker i kopieringen som process och de gemenskaper som församlas när de digitala filer åter materialiserar sig. " Varför inte själv som producent medverka till dessa genom att främja den "maximala tillgång" som Fleischer säger sig vara emot, eller åtminstone inte för!?

Vad anser Fleischer om låtar som stulits och seda lagts ut på nätet? Det är ju fri fildening som blivit möjlig genom maximal tillgång. Maximal tillgång är ett måste för en helt fri fildelning.

Permalänk | Anmäl #26 Bången, 2010-01-05, 11:43

Ursäkta, trovärdigheten kräver att ni börjar att använda rätt nomenklatur, då ni försvarar era förehavanden angående fildelning. Fildelning är ju i de flesta fall kopiering. Delning på Internet är en interaktion där du kan dela tittande eller skrivande med andra. Om du däremot plockar ner en fil till egen eller andras hårddisk utan tillstånd så är det OLOVLIG KOPIERING. Ursprungsfilen delas inte vare sig du kopierar eller interakterar.
Skulle kunna tänka mig att Piratpartiet tycker att påståenden liknande mitt är snömos, då realpolitiken är den enda som kan vinna röster på falska påståenden

Permalänk | Anmäl #27 Leif E Ström, 2010-01-05, 15:25

Dina önskedrömamr om att du skulle anlitas som föreläsare och få beställningar på artiklar och tjäna grova pengar gick visst inte i uppfyllelse, din kalender är fortfarande tom :-)

Nu fattrar du kanske också varför författare vill ha betalt för sina böcker och inte se dom spridas runt bland piraterna helt gratis.

Permalänk | Anmäl #28 Gurra Säko, 2010-08-13, 13:13

@karlsson (22): Jag får tolka ditt inlägg som att du menar att den professionelle kompositörens existens är beroende av CD-skivan som medium. Eller existensen av inspelad musik. Utan inspelad musik (eller i värsta fall, utan specifikt CD-skivor) så finns heller inga professionella kompositörer.

Jag tycker det är ett något märkligt resonemang, eftersom det på det hela taget skulle innebära att Mozart, Bach och Beethoven inte är att betrakta som professionella kompositörer då det inte fanns någon skivindustri på deras tid.

På samma sätt skulle naturligtvis människor fortsätta komponera musik även om samtliga idag existerande skivbolag som genom ett trollslag skulle sluta existera samtidigt - och det skulle fortfarande finnas människor som hittade sätt att leva på det, även om man inte skulle ha ett skivbolag som talade om för en hur högt man skulle hoppa.

Skivbolagen finns ju kvar, men de börjar hitta andra sätta att dra in sina kulor på än på att mass-trycka plastskivor av olika format.

Permalänk | Anmäl #29 Mathias Hellsten, 2011-10-14, 05:43

Tack för en intressant artikel!

Permalänk | Anmäl #30 Ricard Nilsson, 2012-01-30, 17:59


annons:
annons:

Dagens populäraste artiklar


  1. Därför är otrohetstrenden här
  2. Aftonbladets ledarsida borde lära av Jens Stoltenberg
  3. Rasism bekämpas bäst utan överdrivna Breivik-jämförelser
  4. Dieter utan kolhydrater kommer leda till sjukdomar
  5. Därför är KD och SD överens om tvångssteriliseringarna
  6. Sveland gör feminismen en otjänst
  7. Exemplet Grekland visar att staten som institution är farlig
  8. Vi moderater måste verka för fler organdonationer
  9. Aftonbladets ledarsida ropar Breivik i stället för att argumentera
  10. Bildt måste återta Sveriges roll för Afrikas horn
  1. Därför är otrohetstrenden här
  2. Rasism bekämpas bäst utan överdrivna Breivik-jämförelser
  3. Aftonbladets ledarsida borde lära av Jens Stoltenberg
  4. Därför är KD och SD överens om tvångssteriliseringarna
  5. Energiministern mörkar om EU-möte som främjar kärnkraft
  6. Vi moderater måste verka för fler organdonationer
  7. Dieter utan kolhydrater kommer leda till sjukdomar
  8. Fel påstå att terrorism skapade Israel
  9. Exemplet Grekland visar att staten som institution är farlig
  10. Absurt påstå att fascism och nazism är vänsterrörelser
  1. Dieter utan kolhydrater kommer leda till sjukdomar
  2. VÄNSTERN MÅSTE FÖRDÖMA PALESTINSK TERROR
  3. Den israeliska statens sionism är rasistisk
  4. Därför är otrohetstrenden här
  5. Hellre ny reaktor här än i ryska Kaliningrad
  6. Nya skatter på flygtransporter skadar Sveriges konkurrenskraft
  7. Genom sitt angreppssätt har Björn Ulvaeus blivit en del av det förtryck han ifrågasätter
  8. Pensionsfrågan kan bli slutet för Reinfeldt
  9. Sverige bör visa att man står på Israels sida
  10. Det långa maktinnehavet bäddade för S-krisen

Newsmill-bloggen

Häglund har rätt om redaktörer

Kolumnisten Kjell Häglund skriver i dag en intressant text i Journalisten om betydelsen av redaktörer. ...

annons:

Om Newsmill

Newsmill är det första sociala mediet i Sverige som spinner kring nyheter och debatt. Vi publicerar varje dag olika personer med exklusiv kunskap om dagens viktiga händelser. Om du har egna erfarenheter av de frågor vi tar upp kan du omedelbart medverka i debatten. Du kan kommentera och skriva egna inlägg som publiceras på hög nivå eller medverka genom din blogg.

 

Läs mer om Newsmill

Newsmill-bloggen

Häglund har rätt om redaktörer

Kolumnisten Kjell Häglund skriver i dag en intressant text i Journalisten om betydelsen av redaktörer. ...

Vad är att Milla?

Millningen är ett sätt att kommentera med känslor. Du väljer ett ord eller ett namn som du vill mäta i opinionen och läsarna kommenterar genom att välja en av fyra känslolägen som representeras av fyra färger. Rött är arg, blått är glad, grön nyfiken och gult är uttråkad. Resultatet visas direkt och rubriken på artikeln färgas med den färg som de flesta väljer.


 
© 2008 Newsmill. All rights reserved.