[...] HD sade nej till mer straffrabatt. Mårten Schultz konstaterar att folkpartiets Johan Pehrson i en debattartikel föreslagit att möjligheterna till straffrabatt ska utökas. Då uppkommer den naturliga [...]
Blogg:Frigivning av Plavsic och straffrabatt « Juridikbl, 2009-10-22, 16:24
[...] betraktats med skepsis i svensk rätt. HD:s dom är dock särskilt intressant i nuläget eftersom vissa regeringspartier har slagit ett slag för plea bargain-tanken. För att en sådan tanke ska få [...]
Blogg:Plea bargain? « Juridikbloggen, 2009-10-21, 14:53
[...] för straffrabattstanken börjat dyka upp även i svensk debatt. Folkpartiet har t.ex. tagit ett tydligt steg mot ett svenskt plea bargain-institut, som en del av deras hårdare-tag-strategi mot organiserad [...]
Blogg:Plea bargain « Mårten Schultz., 2009-10-21, 14:17
[...] benämner Mårten Schulz “batongliberalism”. I sin text går han i polemik mot Johan Pehrsons presentation av Folkpartiets förslag på åtgärder för att minska den organiserade brottsligheten i [...]
Blogg:Rätt om rättigheter | Liberati, 2009-10-02, 09:31
[...] FBI? Jajamän! 30 09 2009 Folkpartisten Johan Pehrsson har förslagit att skapa en nationell polis ”som kan kraftsamla mot grova brott”: ”Vi vet att den [...]
Blogg:Svensk FBI? Jajamän! « Det vanliga folket, 2009-09-30, 19:48
Hr. Pehrson,
Här på Newsmill finns din egen partikamrat Nina som påstår att kriminella personer d.v.s gömda flyktingar diskrimineras av SJ och skall tillåtas röra sig fritt.
Talar ni inom FP inte med varandra?
Permalänk | Anmäl
Kryckan, 2009-09-30, 13:54
Visst är det bra att bekämpa organiserad brottslighet, men glöm inte att det är en marknad med två parter.
"Det krävs även en ökad insikt hos allmänheten om att köp av illegala varor och tjänster kan gynna den organiserade brottsligheten." (BRÅ)
Om svensson fortsätter att betala för droger, svartjobbare, prostitution etc men fördömer organiserad brottslighet så är det bara dubbelmoral.
Permalänk | Anmäl
Magnus Gustin, 2009-09-30, 14:11
Den organiserade brottsligheten utgör en minimal del av Sveriges totala brottslighet. Den påverkar i största utsträckning också enbart kriminella människor. Du försöker bara se bra ut i väljarnas ögon, FP ska vara några man kan lita på att krossa det stora hemska hotet... Inget annat än röstfiske, du blåser upp ett minimalt problem som inte påverkar någon av era väljare och försöker se bra ut, patetiskt.
Permalänk | Anmäl
Joel, 2009-09-30, 14:19
Joel:
Ja, för personer som bara vill bo i det här landet begår ju ett precis lika grovt brott som de som mördar folk för att få respekt...
Permalänk | Anmäl
Andreas, 2009-09-30, 14:27
Den som kan sin Kornhauser vet att kriser som hög arbetslöshet är den viktigaste bakgrunden till uppkomsten av totalitära organisationer. Vid minskad arbetslöshet försvinner rekryteringsbasen.
Många poliser, batonger och polisingripande en masse ser imponerande ut men har inte mycket effekt. Det är effektivare att skatteverket hårdgranskar dem, att skapa flera fritidsgårdar i utsatta områden. Den mjuka åtgärden är effektivare än den hårda. Men många - inte minst politiker på högerkanten - förespråkar hårda tag även när de inte ger några resultat. Hårda tag har för dem ett egenvärde.
Permalänk | Anmäl
Ping Lin Pong, 2009-09-30, 14:27
Fel där. jag menade "Kryckan", inte Joel.
Permalänk | Anmäl
Andreas, 2009-09-30, 14:28
Ytterligare hjärndöda kommentarer ifrån politiker.
När ska ni börja förstå att straff inte minskar brottslighet?
Vill man ändra människor attityd måste man se till så att barn och unga har en trygg uppväxt med framtidsutsikter.
Det är något som dessa ungdomar inte har.
Att gå ut och straffa dom gör de bara allt mer otrygga och de ser bara en kriminell framtid som deras ända sätt att komma nånstans.
Att vilja ge Socialtjänsten kraftfullare tag är idiotiskt.
Socialtjänsten omhändertar ca 18 000 barn/ungdomar felaktigt årligen enligt svenska domstolar.
Dom 18 000 har Socialtjänsten själva gett ett hat mot myndigheter och politiker.
Permalänk | Anmäl
Geiko, 2009-09-30, 14:36
Bäste artikelförfattare.
Sedan 2001 har ni politiker drivit på Sveriges fall ner i rättslöshet och censur, förgrovat våld och detaljstyrning av människors liv. Ni håller i rasande fart på att avskaffa alla demokratiska principer, framför allt alla sätt att kontrollera makten och kommunicera om de brister man hittar. Meddelarfrihet och källskydd, sekretess vid kommunikation med läkare, präst, advokat betyder inte pappret den står på längre. Staten skall ha tillgång till precis ALL data om alla medborgare, och blandar sig i våra liv till den grad att ungdomar nu inte ens skall få dricka energidrycker enligt er politiker.
Vad värre är: Det ni gjort bygger inte på förtroende. Av de som läste på ordentligt om FRA-lagen och IPRED-lagen och hade kunskaper nog att tolka vad som stod, ansåg de flesta att dessa lagar var genuint vansinne. Ni politiker ertappas dessutom med den ena lögnen efter den andra, saker som att svenskars kommunikation inte kommer granskas av FRA, att ACTA-avtalet inte kommer innebära några krav på ny lagstiftning, och så vidare.
Det är allt mer uppenbart att ni politiker jobbar för något helt annat än Sveriges bästa. Smörjobb i EU verkar vara det mest lockande. Feta mutor och tackresor från diverse industriföreträdare är också tydligt vanligare hos er än hos gemene man. Svenska domstolar kostar tydligen inte särskilt mycket att köpa heller. I korthet: Ni har inget förtroende längre, ni vet det där som var menat att ni skulle ha för att få bestämma?
Istället för förtroende mellan valda och väljare, livskraftig debatt och demokrati, och en fast rättssäkerhet, väljer ni en annan väg, nämligen kontroll, förtryck och censur.
Tro inte att bilbränderna var det värsta Sverige kommer råka ut för om ni fortsätter på den inslagna vägen. Missnöjet pyr, och viljan till demokrati kommer ta sig många uttryck ni inte gillar. Nyheterna kommer att fortsätta fyllas av sådana, ända till den dag ni förbjuder rapportering om sådant också.
Permalänk | Anmäl
Svempa, 2009-09-30, 14:53
Kryckan, jag håller med.
Det är dags att sluta kalla folk som bor i Sverige för kriminella bara för att de vill bo här. Att bunta ihop dem med riktiga kriminella är bara idiotiskt.
Men jag antar att det inte var det du ville ha sagt..
Permalänk | Anmäl
Will, 2009-09-30, 15:05
Lycka till, det enda sättet är att skicka hem alla utlänningar och stänga gränserna. Knappast det ni kommer göra ???
Permalänk | Anmäl
Kajsa, 2009-09-30, 15:26
FP en del av den laglöshet som sprider sig i Sverige/strong>
FP har just varit med om att satsa 800 extra polis-miljoner på mäns våld emot kvinnor - en satsning som inte minst här på Newsmill har kraftigt kritiserats för att den bygger på obestyrkta fördomar. Sedan anordnar polisen angverikurser för fastighetsskotare tillsammans med feministiska extreminister. Sedan har vi IPRED och FRA.... Vad säger att FP är en del av lösningen? Jag tycker snarast att ni är en del av problemet.
Permalänk | Anmäl
Tommy Sandström, 2009-09-30, 15:30
#9 Will,
Prata med Nina Larsson inte med mig. Oavsett vad du försöker insinuera så är det fakta och inget annat, kriminella=bryter lagen.
Permalänk | Anmäl
Kryckan, 2009-09-30, 15:44
Jaha... Inget om resurser till förebyggande åtgärder, utan dom sociala myndigheterna ska ha mer pengar att utreda och straffa och föräldrarna ska straffas om barnen inte kan göra det.
Är det inte lite som att ha sex utan kondom och bli tvungna att äta mediciner istället för resten av sitt liv och tycka att det är helt ok?
JP vill inte förebygga brotten utan han vill bara straffa dom som utför brotten hårdare, även om forskningen från USA visar att det inte fungerar med hårdare straff. Det hårdaste straffet som finns är ju dödsstraff men likväl begår ju folk brott som leder till det i USA.
Permalänk | Anmäl
Daniel, 2009-09-30, 15:47
Visst ska man bekämpa brott men jag är minst lika orolig för den skamlösa populism som folkpartiet och dess talespersoner står för.
Permalänk | Anmäl
mike, 2009-09-30, 16:23
Hotbilder, hotbilder, hotbilder. Visst, det finns hotbilder, och i många fall måste hårda tag användas mot detta "klientel". Men det är i många fall betydligt billigare och "trevligare" om vi satsar på att göra rätt frän början, dvs börja att bygga ett samhälle som är till för ALLA och inte några få.
Permalänk | Anmäl
Skarprättaren, 2009-09-30, 16:36
Andreas/Will, det ena utesluter inte det andra. En av mina favoritlekar på sistone har varit "nämn så många du kan". I detta fall så skulle jag då nämna alla "asylsökande" som "bara vill bo i landet" som samtidigt, av misstag, lyckats begå grova brott. "Flyktingbarn" som råkat våldta, "asylsökande" som råkat mörda...osv.
Självklart borde sådan statistik vara tillgänglig för allmänheten utan att man skulle behöva göra massa jobb själv (vore trots allt rätt logiskt att staten höll reda på sådana saker), men nu bor vi ju i Sverige.
I vilket fall, ni listar alla skötsamma asylsökande/flyktingar och jag listar alla jag kan hitta som inte är lika så skötsamma. Sen jämför vi siffrorna och ser om det ser bra ut. Uppenbarligen innebär det lite mer jobb för er, då man enligt PK ska anta att det är en försvinnande liten del av de "blivande nysvenskarna" som begår brott etc. Men vill ni leka så är jag med. :)
Intressant att en artikel om brottslighet automatiskt handlar om icke-svenskar förresten, det är ju ovanligt. Enligt Mona Sahlin är alla invandrare utbildade läkare och kärnfysiker, och jag har då inte sett någon statistik som pekar ut just de grupperna som överrepresenterade när det gäller att begå brott. Faktum är att jag tror nästan de (läkare och kärnfysiker) om något är underrepresenterade, vilket då tyder på att invandrarna bör vara underrepresenterade. Men nu är ju inte verkligheten PK, attans.
Permalänk | Anmäl
Illwill, 2009-09-30, 16:41
Jag tycker det verkar som om det skulle räcka långt att ställa krav på public service-företaget TV4 om att inte anlita brottslingar som arbetskraft, att inte umgås med gangsterkungar, att inte låta sig infiltreras av skumma element och att inte låta sig mutas eller bedras av skumma kretsar.
Permalänk | Anmäl
Ann Helena Rudberg, 2009-09-30, 16:41
Daniel, du skrev: "Det hårdaste straffet som finns är ju dödsstraff men likväl begår ju folk brott som leder till det i USA.".
Du har missförstått det hela. En person som dömts till och fått ett dödsstraff utdelat kommer aldrig igen begå ett brott. Straffet är i det närmaste perfekt.
Tänk om Svartenbrandt (se hur PK jag är, jag valde en svensk!) hade blivit avrättad för 30 år sedan? Människor hade sluppit bli rånade, misshandlade, beskjutna och så vidare. Visserligen hade vi gått miste om ett par böcker av/om denna gåva till mänskligheten, men enligt mig så hade det varit helt ok.
Permalänk | Anmäl
Illwill, 2009-09-30, 16:47
Folkpartiet har ju en hyfsat modern kunskap om att ta sig in i andras nät (SAP:s) och dra nytta av det. Så kan man ju göra med den organiserade brottsligheten också.
Permalänk | Anmäl
L, 2009-09-30, 17:01
Håhåjaja, dom notoriska kappvändarna i opportunisternas förlovade parti FP häver upp sin röst igen och lovar saker som i vanlig ordning till intet förpliktar. Man kan ju hoppas att det i Sverige finns folk som inte längre sväljer den folkpartistiska valsoppan, men nu är det ju snart dags igen och då skall det göras nya "utspel" och liknande som sedan naturligtvis försvinner i den utbredda politikerletargin. Precis som vanligt alltså.....
Permalänk | Anmäl
Gustaf Janson, 2009-09-30, 17:03
Hahahahah, detta måste vara årets sämsta skämtartikel!
Permalänk | Anmäl
Ramona Fransson, 2009-09-30, 17:07
Bra artikel med bra förslag. Dagens uppdelning av polisen i 21 myndigheter är knappast det bästa sättet att komma tillrätta med grov brottslighet, oavsett om det handlar om knarkbrott eller sabotage som bilbränder.
IQ fiskmås-varning på kommentarerna. Är det satir, eller är det på riktigt?
Permalänk | Anmäl
Ingemar, 2009-09-30, 17:10
Enligt Sveriges Televisions hemsida så: "Svart arbetskraft hos justitiebas
Publicerad 10 september 2006 - 10:05
Uppdaterad 10 september 2006 - 11:41
Justitieutskottets nuvarande ordförande Johan Pehrsons (fp) hus målades 1999 om med hjälp av en hantverkare som fick svart betalning.
Det var Pehrsons föräldrar som betalade, och i Aftonbladet tar de också på sig det fulla ansvaret."
Johan! Du får väl börja med att övertala dina päron att sluta stödja den organiserade brottsligheten. Återkom när det är klart.
Permalänk | Anmäl
Ping Lin Pong, 2009-09-30, 17:19
#22 Ingemar,
Är du xxx eller är du FP? Vilket av detta FP-budskap är värt att ta på allvar? Vi har hört det tusen gånger tidigare och buset växer sig bara starkare. Prat, prat, prat.... Och hur skulle ett svenskt FBI få ordning på bilbräder och upplopp i förorterna? Det största problemet är ju att vi har politiker som bara jamsar runt och inte vågar ta till rejäla åtgärder. Vårt lands problem är dessutom att vi har en opposition som är ännu sämre... Arma Sverige. Dags att hitta nya politiska alternativ!
Permalänk | Anmäl
Tommy Sandström, 2009-09-30, 17:28
@22 Ingemar,
Jag personligen har väntat på dina högintelligenta kommentarer, nu dök de upp så nu kan jag sova lugnt.
Permalänk | Anmäl
Kryckan, 2009-09-30, 17:45
Johan Perhson är folkpartist, liksom folket bakom Newsmill. Därför får man inte nämna obekväma faktauppgifter om Johan Perhson, men slå googla själva på hans namn så får ni se.
Newsmill en förkämpe för yttrandefrihet i princip alltså - inte i praktiken.
Permalänk | Anmäl
Ping Lin Pong, 2009-09-30, 18:15
Frågorna hopar sig...
(se min sida)
Permalänk | Anmäl
Pertti Johannes, 2009-09-30, 18:52
21 polisdistrikt. 22 landsting. Vi behöver verkligen en nationell polis liksom vi behöver en nationell sjukvård. Heja Johan! Jag håller på dig!
Permalänk | Anmäl
Helena Palén Olofsson, 2009-09-30, 18:58
Johan Pehrson,
Vore det inte bättre att initialt får ordning på nuvarande polisväsende? Rekrytera chefer med operativ bakgrund, som har relevant förståelse hur polisarbete skall genomföras, och inte chefer som oförbehållslöst går i ledband.
Och i fallet med "helikopter-rånet", varför begärde polisen inte understöd från Försvarsmakten vilka har både Hkp- och Incidentberedskap! Nationell samordning är ett fint ord som ni folkvalda brukar använda. Detta sagt, börja med att samordna de nationella resurser som finns, innan nya skapas.
Tyvärr Johan Pehrson, din trovärdighet är sedan länge förbrukad, liksom det populistiska Folkpartiets.
Permalänk | Anmäl
Per Collberg, 2009-09-30, 19:01
Istället för 20 000 poliser hade det räckt med 17 000. Jag jobbar som polis sedan många år och sett verksamheten förändras över årtionden. Idag får ingen enskild polis besluta om han/hon skall jobba lite extra (övertid) med ett ärende. Idag är det nästan totalstopp på all övertid. Polismyndigheterna skall istället hålla budgetar och spara pengar. Att ha ett mål med 20 000 poliser är gott men när nästan ingen av dessa 20 000 tillåts jobba extra så faller motivationen hos enskilda poliser. Man måste kunna jobba extra för att bekämpa brott. 20 000 som toppstyrs är ineffektivt. Istället skulle det räcka med t.ex. 17 000 poliser som tillåts övertid.
Det finns otaliga exempel på att ifall enskilda poliser hade haft möjlighet att själva bestämma om att jobba övertid så hade man kunnat lösa oerhört många fler brott.
Det går rykten om att det var ekonomiska skäl till att man bröt spaningarna mot helikopterrånarna en vecka innan rånet genomfördes. Pengarna och budgetar styr tyvärr nästan allting inom dagens polis. Dessutom är flertalet chefer olämpliga nickedockor, chefer som fått sin befattning enbart för att polismyndigheten känt till att dessa oduglingar inte vågar säga ifrån uppåt i hierarkin.
Tillåt enskilda poliser att själva bestämma om och när dem vill jobba extra/övertid så skall ni se att brottsbekämpningen blir mycket effektivare och säkerheten bättre och Sverige. Sverige kommer då att bli ett tryggare land. Den operativa makten måste återdelegeras långt ner, ända till den enskilde polisen på gatan eller utredaren. Först då får vi poliser som blir delaktiga och kan göra ett gott jobb som dem själva blir nöjda med. Nu, när tyvärr nästan allting detaljstyrs av mer eller mindre okunniga men lydiga nickedockor till karriärister så går det inte att skapa ett tryggare och bättre samhälle. Inte ens med 25 000 eller med 50 000 poliser blir Sverige tryggare så länge verksamheten toppstyrs på det sätt som nu sker. Nästan allt går ut på att spara pengar eller att hävda högre chefers och mellan-chefers status genom deras högre lön. Tillåts enskilda poliser bestämma själva om att jobba extra och dessutom få betalt för jobbet så finns risken att en polis på gatan kan tjäna mer än chefen och det går inte för sig i dagens polishierarkiska beklämmande ineffektiva organisation. Toppstyrningen och odugliga chefer är orsaken till att polisen inte fungerar som man bör kräva. Det finns bra chefer också men bra chefer är numera sällsynta. Förr när man rekryterade chefer efter åldersprincipen var polisen mycket, jag menar mycket mycket effektivare. Varför var det så tror ni? Jag är övertygad om att polismyndigheterna har (med några få undantag) nästan helt misslyckats med chefrekryteringen
Polismyndigheterna har gång på gång kunnat konstatera att ledarskapet varit dåligt och efter varje utredning så gör man om samma misstag.. gång på gång på gång rekryterar man fel personer att leda verksamheten. Förmodligen är många av dagens chefer mycket duktiga på att rapportera statistik och hålla budgetar men katastrofalt dåliga som ledare.
Tänk er att Toyota skulle rekryterar chefer som inte får med sig personalen. Otänkbart. Men inte inom polisen. Vill man få en bra bil så måste det ske genom kommunikation både uppåt och nedåt i hierarkin. Det finns arbetare på golvet i Toyotas fabriker i Japan som tjänar 70 000 kr i månaden, till och med några som tjänar över 100 000 kr per månad. Toyota har personalen med sig till nästan 100 procent. Polismyndigheterna i Sverige har det motsatta. Toyotas anställda uppmanas och premieras när de kommer med förslag och kritik. Poliser som kommer med intern kritik och förslag till förändringar stoppas i karriären. När skall politikerna vakna och inse att det är ledarskapet högt upp inom polismyndigheterna som har skapat en ineffektiv svensk poliskår. Byt ut 90 % av alla chefer och låt enskilda poliser bestämma mer så kanske vi kan vända trenden.
Permalänk | Anmäl
Hugo Varg, 2009-09-30, 19:08
Istället för 20 000 poliser hade det räckt med 17 000. Jag jobbar som polis sedan många år och sett verksamheten förändras över årtionden. Idag får ingen enskild polis besluta om han/hon skall jobba lite extra (övertid) med ett ärende. Idag är det nästan totalstopp på all övertid. Polismyndigheterna skall istället hålla budgetar och spara pengar. Att ha ett mål med 20 000 poliser är gott men när nästan ingen av dessa 20 000 tillåts jobba extra så faller motivationen hos enskilda poliser. Man måste kunna jobba extra för att bekämpa brott. 20 000 som toppstyrs är ineffektivt. Istället skulle det räcka med t.ex. 17 000 poliser som tillåts övertid.
Det finns otaliga exempel på att ifall enskilda poliser hade haft möjlighet att själva bestämma om att jobba övertid så hade man kunnat lösa oerhört många fler brott.
Det går rykten om att det var ekonomiska skäl till att man bröt spaningarna mot helikopterrånarna en vecka innan rånet genomfördes. Pengarna och budgetar styr tyvärr nästan allting inom dagens polis. Dessutom är flertalet chefer olämpliga nickedockor, chefer som fått sin befattning enbart för att polismyndigheten känt till att dessa oduglingar inte vågar säga ifrån uppåt i hierarkin.
Tillåt enskilda poliser att själva bestämma om och när dem vill jobba extra/övertid så skall ni se att brottsbekämpningen blir mycket effektivare och säkerheten bättre och Sverige. Sverige kommer då att bli ett tryggare land. Den operativa makten måste återdelegeras långt ner, ända till den enskilde polisen på gatan eller utredaren. Först då får vi poliser som blir delaktiga och kan göra ett gott jobb som dem själva blir nöjda med. Nu, när tyvärr nästan allting detaljstyrs av mer eller mindre okunniga men lydiga nickedockor till karriärister så går det inte att skapa ett tryggare och bättre samhälle. Inte ens med 25 000 eller med 50 000 poliser blir Sverige tryggare så länge verksamheten toppstyrs på det sätt som nu sker. Nästan allt går ut på att spara pengar eller att hävda högre chefers och mellan-chefers status genom deras högre lön. Tillåts enskilda poliser bestämma själva om att jobba extra och dessutom få betalt för jobbet så finns risken att en polis på gatan kan tjäna mer än chefen och det går inte för sig i dagens polishierarkiska beklämmande ineffektiva organisation. Toppstyrningen och odugliga chefer är orsaken till att polisen inte fungerar som man bör kräva. Det finns bra chefer också men bra chefer är numera sällsynta. Förr när man rekryterade chefer efter åldersprincipen var polisen mycket, jag menar mycket mycket effektivare. Varför var det så tror ni? Jag är övertygad om att polismyndigheterna har (med några få undantag) nästan helt misslyckats med chefrekryteringen
Polismyndigheterna har gång på gång kunnat konstatera att ledarskapet varit dåligt och efter varje utredning så gör man om samma misstag.. gång på gång på gång rekryterar man fel personer att leda verksamheten. Förmodligen är många av dagens chefer mycket duktiga på att rapportera statistik och hålla budgetar men katastrofalt dåliga som ledare.
Tänk er att Toyota skulle rekryterar chefer som inte får med sig personalen. Otänkbart. Men inte inom polisen. Vill man få en bra bil så måste det ske genom kommunikation både uppåt och nedåt i hierarkin. Det finns arbetare på golvet i Toyotas fabriker i Japan som tjänar 70 000 kr i månaden, till och med några som tjänar över 100 000 kr per månad. Toyota har personalen med sig till nästan 100 procent. Polismyndigheterna i Sverige har det motsatta. Toyotas anställda uppmanas och premieras när de kommer med förslag och kritik. Poliser som kommer med intern kritik och förslag till förändringar stoppas i karriären. När skall politikerna vakna och inse att det är ledarskapet högt upp inom polismyndigheterna som har skapat en ineffektiv svensk poliskår. Byt ut 90 % av alla chefer och låt enskilda poliser bestämma mer så kanske vi kan vända trenden.
Permalänk | Anmäl
Hugo Varg, 2009-09-30, 19:15
Batong-Johan vill tydligen krossa den organiserade brottsligheten med flera Kling å Klang och mata socialarbetare med anabola så att de vågar hållla söndagspredikan för snorungarna att det är fult att kasta sten och säja snutjävel. Inte nog med det. Johan med fjongen tycker dessutom att snutarna ska få klä ut sej till horor och langa knark och provocera fram brott. Uppenbarligen lyckas inte grisarna provocera fram tillräckligt med brott genom att förfölja knarkare och trakassera förortsungar. Som om detta inte skulle vara nog vill Fjong-Johan dessutom att det ska gullas med golbögar. Och så har den jävla stollen mage att snacka om normlöshet och inkonsekvens när han själv vill undergräva rättsäkerheten. Ja, du Fjong-Johan. Det skulle vara förbannat roligt om grisarna fick brottsprovocera dej och dina kamrater till att börja med. Undertecknad skulle i så fall be att få anmäla sej som frivillig brottsprovokatör. Jag har en hel del schyssta erbjudanden som jag är säker på att många av våra politiker kommer att nappa på...
Permalänk | Anmäl
Kåkfararn, 2009-09-30, 19:28
Som vanligt glöms de med den största hotbilden bort. Nämligen brottsoffer och vittnen. Det är i första hand dessa som skall och måste skyddas. Men alla glömmer denna den viktigaste kuggen i hela rättsväsendet. Klarar man inte att se till detta kommer rättsväsendet att kollapsa gentemot den organiserade brottsligheten. Jag vet, jag är en av de utsatta o glömda som får ta smällen för att jag stått upp. Fy FAN.
Permalänk | Anmäl
Erling Larsson, 2009-09-30, 19:41
Hey folks! Mungo här igen!
Pampig rubrik på Pehrsons artikel, men tyvärr inget innehåll av värde.
Mungo vill ha mer sånt här
http://www.liveleak.com/view?i=ec4_1195717757
Permalänk | Anmäl
mungo jerry, 2009-09-30, 19:52
Vill Folkpartiet också krossa de där gör intrång på andra partiers interna närverk?
Permalänk | Anmäl
alfahannen, 2009-09-30, 20:22
Tro inte på en FP i valtider. Det var dessa herrar med Bengt Westerberg i spetsen som öppnade dörren på vid gavel för fri flyktinginvandring till Sverige. Vad hjälper det att lagföra några enstaka brottslingar när det väller in 1,000-tals nya varje år. Tillväxten är enorm. Polisen kan inget göra, läs kommentaren från pseudonymen Hugo Varg. Detta är ett politiskt problem som inte är så hiskeligt svårt att lösa. Här är ett förslag:
1 - stoppa all invandring direkt
2 - se till att ungdomar får jobb genom att befria dem från skatt och arbetsgivaravgift under några år. Släpp lönesättningen fri.
3 - privatisera polisen och domstolarna som gjorts med skolan, vården och omsorgen. Folk får ringa till de polisföretag och domstolar som man har förtroende för. Uppklarningsprocent och framgångsrik lagföring publiceras. Den statistiken kan de gamla polischeferna få som terapijobb att göra i ett eget statligt verk, hahaha!
Hur tror ni skolan och vården skulle se ut i Sverige nu om den hade sköts lika illa som polisen och domstolarna.
Permalänk | Anmäl
Lars H, 2009-09-30, 20:37
Jadu krycknissen. Det är klåfingriga politiker som har bestämt att det är kriminellt att vara flykting eller knarkare. Flyktingar och knarkare är brottsoffer. Dom är utsatta för statliga övergrepp. Och det är just dessa idiotiska påfund och rättssövergrepp som har skapat marknaden för den så kallade organiserade brottsligheten. Att folkfascistpartisten Batong-Johan som fick sitt hus ommålat av svart arbetskraft vill jaga utförarna och inte beställarna är inget som förundrar undertecknad.
Permalänk | Anmäl
Kåkfararn, 2009-09-30, 20:48
Finns det fortfarande någon som har en uns av respekt kvar för pajasen Johan Pehrsons rabiata åsikter efter hans framträdande i programmet Debatt den 30 Okt 2008? - Johan Pehrson är en utbildad jurist men förvrängde upphovsrätt med äganderätt för att medvetet lura den delen av det svenska folket som inte kände till skillnaden
Han försökte också med flit förvirra folk när han helt med flit blandade ihop immateriella ting med materiella ting och lågvattenmärket var nått när han började yla om grannen som skulle komma och ta ens gräsklippare - Johan Pehrson tror uppenbart att det svenska folket är hur lättlurat som helst och att de glömmer hans lögner och taskspeleri efter ett tag
Antingen är Johan Pehrson mindre vetande eller så är han en falskspelare - Jag misstänker det senare - men man kan aldrig vara säker - Hur som helst är Johan Pehrson en fanatisk föreståndare av mer kontroll och mer övervakning och han har alltid "fiffiga" lösningar på hur brottsbekämpningen skall gå till - Hårdare lagstiftning - mer kontroll - mer övervakning bla bla bla - Den mannen är t om farligare än George W. Bush och man bör därför se till att han helst försvinner från den politiska scenen efter nästa val - Titta honom i ögonen och du ser en fanatiker
Permalänk | Anmäl
Donsan, 2009-09-30, 21:01
Lassestollen uppmanas att resa till någon sydamerikansk bananrepublik så att han studera hur hans stolleidéer fungerar i verkligheten.
Permalänk | Anmäl
Kåkfararn, 2009-09-30, 21:01
@ Kåkfararn
Dina idéer slutade med att du hamnade i fängelse vännen. Sluta dricka och knarka så klarnar det. Död, i fängelse eller på institution - där slutar alla missbruk förr eller senare.
Permalänk | Anmäl
Lars H, 2009-09-30, 21:26
Åhhh jag är så rädd...vet inte vad jag skall göra? Min enorma rädsla just nu gör att jag kommer rösta på FP nästa val...
NOT
Permalänk | Anmäl
Paul Andersson, 2009-09-30, 22:12
Vi har hört det här valfläskiga säljsnacks monologerna fem miljarder gånger förut.. Det vore bra om PK maktmaffian lade ner cheap talket och istället LYSSNADE och tog RÅD av alla som jobbar med och de som lever i problemområden istället.
Permalänk | Anmäl
Mike Nilson, 2009-09-30, 22:19
Re: #38 Lars. Håller med dig i frågan Bengt Westerberg. Han och Olof Palme har bara betytt dåliga saker för Sverige.
Däremot är jag emot alla former av privatisering av polisen. Det är alldeles för allvarligt att ens tänka i såna banor. Jag vet att det inte går att jämföra men titta på vad som hänt med avregleringen av elen och hur skolan ser ut idag. Där har vi flagranta misslyckanden. Vi kräver likhet inför lagen. Jag antar att du skämtar en aning för hur skulle det se ut om man gick till den polis som garanterade att någon skyldig lagfördes. No good.
Är helt övertygad att den brottslighet vi ser framför oss är ett resultat av en havererad flyktingpolitik. Dock är jag för fri invandring men att vi tar bort alla former av bidrag.
Jobbat de senaste åren i Polen och samtidigt studerat deras flyktingpolitik. De har en kärleksfull inställning till invandrare och välkomnar dem med öppna armar. Det är inga problem för vem som helst att komma till Polen och jobba, starta upp företag, hyra en lägenhet, köpa ett hus, och försörja sig och sin familj. Där ser man inga misslyckade bidragstagare, eller invandrare som inte lärt sig språket utan alla som är där är framgångsrika företagare, välutbildade eller skickliga entreprenörer. Varför då? Jo för att Polen inte betalar ut några bidrag. De länder som ger bidrag är de som får ta emot de som vill ha bidrag, och inte har några andra planer än att leva på bidrag. Säg emot mig den som kan. Detta är fakta.
För övrigt anser jag att folkpartisten Johan Pehrsson är ute på farliga vägar. Vi ska idka friskvård och förebyggande och inte ordinera magnecyl mot cancer, och varför gör inte regeringen där fp sitter med i några seriösa försök att stoppa vårt lands största svulst - narkotikan. 9 av 10 som sitter i fängelse har begått narkotika relaterad brottslighet. Antingen sålt narkotika, köpt narkotika, smugglat narkotika, begått brott under narkotikarus eller begått brott för att finansiera narkotikamissbruk. Fakta. Den dagen vi får bort knarket ur samhället så kommer fängelserna stå tomma.
Permalänk | Anmäl
Olle, 2009-09-30, 22:27
Det behövs en statspolis men även en kommunal polis som kommunpolitikerna får ta ansvar för.
Men det blir väl inget av med det Johan Pehrson skriver om. Det blev inget av språkkravet, inte heller något av storprataren Sabumis alla synpunkter före valet. Nu har ju fp bestämt sig för att "vi" inte skall sklija utländska föräldrar från deras barn. De och den andra föräldern skall få flytta hit och leva på skattebetalarnas bekostnad. Precis som om det är vi som skiljer på dem, det är väl föräldrarna själva som skiljer på familjen. Hur ologisk kan man vara inom fp?
Tyvärr kommer mina barnbarn leva i ett muslimskt samhälle när de blir stora. Det blir inte kul. Åtminstone inte för de kvinnliga.
Vad hade Gustaf II Adolf och Axel Oxenstierna tyckt om det?
Permalänk | Anmäl
goran, 2009-09-30, 22:36
Så rikspolisen är vad, en lokalpolis för stockholmslän?
Man undrar ju vad rikskriminalen och riksmordkommissionen då gör?
Man lär inte förbättra saker och ting genom att instifta ytterliggare ny myndighet bara för att en nuvarande myndighet är styrd av politruker helt enligt politruk-klåpare-mentaliteten.
Det är inte en ytterliggare myndighet, som ska betalas av skattebetalarna, som behövs, det är den myndighet vi har som ska fungera.
Do tell, men var ska pengarna till Bodströms-FBI tas ifrån?
Sverige har näst högst skatter i världen, ändå har Sverige inte råd, för hela landet, med det som ens enskilda countyn/län i USA har råd med.
Varför har, t ex, Columbus PD råd med 1800+ poliser, plus ett par tree hundra civila, 480+ märkta bilar, 530+ civila, 40+ MC, åtta hästar, 60 cyklar, 11 båtar, och sex helikoptrar.
CPDs helikoptrar flygs 16 timmar per dag, sju dagar i veckan, 365 dagar om året.
CPDs 19 distrikt i Columbus, Ohio, motsvarar stockholmstad/kommun, med cirkus 1 000 000 invånare. Densiteten är dock lägre, men det beror en hel del på att ytan är mer är dubbelt.
Hur kan det komma sig att trots avsevärt lägre skatter så har dom råd med mer än hela Sveriges polis har råd med? Och då med mycket bättre löner också?
Kan det bero på att Svensk polis köper in ett system för flera miljoner, som man visste från början sannolikt inte skulle få användas? (Förvisso mest ett politiskt problem. Men dom hade kunnat sparat 5 milj + redan där.)
Kan det bero på att i Sverige köpar man in en helikopter för 30+ miljoner, när helikopter av motsvarande kapacitet, kostar ca 1/6 av t om basic versionen av EC-135:orna? (ca $600k. en som är ännu mer utrustad ligger fortfarande på mindre än $1 miljon. Och jag skulle tippa på att fraktkostnaden inte uppgår till 23 miljoner per enhet.) Visst CPDs val av koptrar är inte som EC-135:an med dubbla motorer, utan gammla turbinvarianten, men är av samma viktklass, har samma aktionsradie, samma flygtid, men förvisso lite slöare cruise speed. Men är å andra sidan veritabla arbetshästar som behöver mindre underhålla, deras äldsta, och första flög 180 000 timmar+, sen 1972, vilket motsvarar 24 timmar om dygnet i mer än 20 år.
CPD har nästan 200 i Support Service där både SWAT och kopterdivisionen ingår, etc, plus civila.
Det ironiska är att CPD har procentuellt sett nästan lika många båtar som Svenska kustbevakningen har ... och det i innerstan i stad i mitten i Ohio! Med städer som Clevland, Toledo, och Lorain, så skulle det f-n inte förvånna om delstaten Ohio ligger i par med antalet fartyg också (vs Svensk kustbevakning), och det pga gränsen till en insjö av lite mer än värnens mått.
Sverige är ett fattigt land. Så varför lägga mer pengar på fler myndigheter?
Så utnyttja det som finns istället ... fast på rätt sätt, och då kan vi ju börja med det som GW tjatat sig blå om länge, egentligen, en organisation med färre politruker. (Dom trogna tjänarna tordes vara trogna mot folket, inte diverse regerande politiker eller än värre statistiken.)
Permalänk | Anmäl
ST, 2009-10-01, 00:22
För att svara på min egen fråga, det handlar mer om till vem man betalar skatt än hur mycket man betalar.
Till vem går egentligen alla företagsskatter till? Hur ser fördelningen ut? Är det inte undra på att både kommuner, och landsting, och deras organisationer, behöver bidrag från staten mest hela tiden, plus EU bidrag?
Permalänk | Anmäl
ST, 2009-10-01, 00:34
Det var verkligen en mycket bra artikel! Helhjärtat understöd.
.
Schablonmässigt kan man förstås med rätta framhålla "det stora perspektivet" dvs. vårt dåliga samhälle som skapar kriminalitet; detta var emellerid inte artikelns föredömligt avgränsade ärende. Rödgröna rötans människoälskande skönandar brukar med robotiserad enfald begagna sig av detta argumentativa nacksving i avsikt att skapa allmän lamslagenhet till brottslighetens fördel, vilket naturligtvis enbart förtjänar ringaktning.
Permalänk | Anmäl
Peter Ingestad, 2009-10-01, 03:00
Lita aldrig på folkpartiet. Det är de tudelade tungornas parti. Precis som att de vill förhindra Sveriges islamisering genom att ytterligare öka invandringstalen. De flesta väljare minns väl också (eller åtmnstone, borde minnas) valspäcket inför valet 2002. Rösta på originalet. Endast SD vill ju göra något att grunderna och inte bara putsa symptomatiskt på ytan.
Permalänk | Anmäl
Calle Bengtsson, 2009-10-01, 06:18
Jag trodde strategin var att sattsa allt på att jaga fildelare är inte det det viktigaste? Fildelningen, kärnan i all organiserad brottslighet bara den knäcks den så brakar allting samman som ett kort hus!
Allvarligt resurser slösa på oviktigheter som fildelning, inbillad terrorism i Sverige och massavlyssning, det finns ju inga poliser kvar för att skydda vittnen.
Permalänk | Anmäl
Hob, 2009-10-01, 07:24
67 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.
Hr. Pehrson,
Här på Newsmill finns din egen partikamrat Nina som påstår att kriminella personer d.v.s gömda flyktingar diskrimineras av SJ och skall tillåtas röra sig fritt.
Talar ni inom FP inte med varandra?
Visst är det bra att bekämpa organiserad brottslighet, men glöm inte att det är en marknad med två parter.
"Det krävs även en ökad insikt hos allmänheten om att köp av illegala varor och tjänster kan gynna den organiserade brottsligheten." (BRÅ)
Om svensson fortsätter att betala för droger, svartjobbare, prostitution etc men fördömer organiserad brottslighet så är det bara dubbelmoral.
Den organiserade brottsligheten utgör en minimal del av Sveriges totala brottslighet. Den påverkar i största utsträckning också enbart kriminella människor. Du försöker bara se bra ut i väljarnas ögon, FP ska vara några man kan lita på att krossa det stora hemska hotet... Inget annat än röstfiske, du blåser upp ett minimalt problem som inte påverkar någon av era väljare och försöker se bra ut, patetiskt.
Joel:
Ja, för personer som bara vill bo i det här landet begår ju ett precis lika grovt brott som de som mördar folk för att få respekt...
Den som kan sin Kornhauser vet att kriser som hög arbetslöshet är den viktigaste bakgrunden till uppkomsten av totalitära organisationer. Vid minskad arbetslöshet försvinner rekryteringsbasen.
Många poliser, batonger och polisingripande en masse ser imponerande ut men har inte mycket effekt. Det är effektivare att skatteverket hårdgranskar dem, att skapa flera fritidsgårdar i utsatta områden. Den mjuka åtgärden är effektivare än den hårda. Men många - inte minst politiker på högerkanten - förespråkar hårda tag även när de inte ger några resultat. Hårda tag har för dem ett egenvärde.
Fel där. jag menade "Kryckan", inte Joel.
Ytterligare hjärndöda kommentarer ifrån politiker.
När ska ni börja förstå att straff inte minskar brottslighet?
Vill man ändra människor attityd måste man se till så att barn och unga har en trygg uppväxt med framtidsutsikter.
Det är något som dessa ungdomar inte har.
Att gå ut och straffa dom gör de bara allt mer otrygga och de ser bara en kriminell framtid som deras ända sätt att komma nånstans.
Att vilja ge Socialtjänsten kraftfullare tag är idiotiskt.
Socialtjänsten omhändertar ca 18 000 barn/ungdomar felaktigt årligen enligt svenska domstolar.
Dom 18 000 har Socialtjänsten själva gett ett hat mot myndigheter och politiker.
Bäste artikelförfattare.
Sedan 2001 har ni politiker drivit på Sveriges fall ner i rättslöshet och censur, förgrovat våld och detaljstyrning av människors liv. Ni håller i rasande fart på att avskaffa alla demokratiska principer, framför allt alla sätt att kontrollera makten och kommunicera om de brister man hittar. Meddelarfrihet och källskydd, sekretess vid kommunikation med läkare, präst, advokat betyder inte pappret den står på längre. Staten skall ha tillgång till precis ALL data om alla medborgare, och blandar sig i våra liv till den grad att ungdomar nu inte ens skall få dricka energidrycker enligt er politiker.
Vad värre är: Det ni gjort bygger inte på förtroende. Av de som läste på ordentligt om FRA-lagen och IPRED-lagen och hade kunskaper nog att tolka vad som stod, ansåg de flesta att dessa lagar var genuint vansinne. Ni politiker ertappas dessutom med den ena lögnen efter den andra, saker som att svenskars kommunikation inte kommer granskas av FRA, att ACTA-avtalet inte kommer innebära några krav på ny lagstiftning, och så vidare.
Det är allt mer uppenbart att ni politiker jobbar för något helt annat än Sveriges bästa. Smörjobb i EU verkar vara det mest lockande. Feta mutor och tackresor från diverse industriföreträdare är också tydligt vanligare hos er än hos gemene man. Svenska domstolar kostar tydligen inte särskilt mycket att köpa heller. I korthet: Ni har inget förtroende längre, ni vet det där som var menat att ni skulle ha för att få bestämma?
Istället för förtroende mellan valda och väljare, livskraftig debatt och demokrati, och en fast rättssäkerhet, väljer ni en annan väg, nämligen kontroll, förtryck och censur.
Tro inte att bilbränderna var det värsta Sverige kommer råka ut för om ni fortsätter på den inslagna vägen. Missnöjet pyr, och viljan till demokrati kommer ta sig många uttryck ni inte gillar. Nyheterna kommer att fortsätta fyllas av sådana, ända till den dag ni förbjuder rapportering om sådant också.
Kryckan, jag håller med.
Det är dags att sluta kalla folk som bor i Sverige för kriminella bara för att de vill bo här. Att bunta ihop dem med riktiga kriminella är bara idiotiskt.
Men jag antar att det inte var det du ville ha sagt..
Lycka till, det enda sättet är att skicka hem alla utlänningar och stänga gränserna. Knappast det ni kommer göra ???
FP en del av den laglöshet som sprider sig i Sverige/strong>
FP har just varit med om att satsa 800 extra polis-miljoner på mäns våld emot kvinnor - en satsning som inte minst här på Newsmill har kraftigt kritiserats för att den bygger på obestyrkta fördomar. Sedan anordnar polisen angverikurser för fastighetsskotare tillsammans med feministiska extreminister. Sedan har vi IPRED och FRA.... Vad säger att FP är en del av lösningen? Jag tycker snarast att ni är en del av problemet.
#9 Will,
Prata med Nina Larsson inte med mig. Oavsett vad du försöker insinuera så är det fakta och inget annat, kriminella=bryter lagen.
Jaha... Inget om resurser till förebyggande åtgärder, utan dom sociala myndigheterna ska ha mer pengar att utreda och straffa och föräldrarna ska straffas om barnen inte kan göra det.
Är det inte lite som att ha sex utan kondom och bli tvungna att äta mediciner istället för resten av sitt liv och tycka att det är helt ok?
JP vill inte förebygga brotten utan han vill bara straffa dom som utför brotten hårdare, även om forskningen från USA visar att det inte fungerar med hårdare straff. Det hårdaste straffet som finns är ju dödsstraff men likväl begår ju folk brott som leder till det i USA.
Visst ska man bekämpa brott men jag är minst lika orolig för den skamlösa populism som folkpartiet och dess talespersoner står för.
Hotbilder, hotbilder, hotbilder. Visst, det finns hotbilder, och i många fall måste hårda tag användas mot detta "klientel". Men det är i många fall betydligt billigare och "trevligare" om vi satsar på att göra rätt frän början, dvs börja att bygga ett samhälle som är till för ALLA och inte några få.
Andreas/Will, det ena utesluter inte det andra. En av mina favoritlekar på sistone har varit "nämn så många du kan". I detta fall så skulle jag då nämna alla "asylsökande" som "bara vill bo i landet" som samtidigt, av misstag, lyckats begå grova brott. "Flyktingbarn" som råkat våldta, "asylsökande" som råkat mörda...osv.
Självklart borde sådan statistik vara tillgänglig för allmänheten utan att man skulle behöva göra massa jobb själv (vore trots allt rätt logiskt att staten höll reda på sådana saker), men nu bor vi ju i Sverige.
I vilket fall, ni listar alla skötsamma asylsökande/flyktingar och jag listar alla jag kan hitta som inte är lika så skötsamma. Sen jämför vi siffrorna och ser om det ser bra ut. Uppenbarligen innebär det lite mer jobb för er, då man enligt PK ska anta att det är en försvinnande liten del av de "blivande nysvenskarna" som begår brott etc. Men vill ni leka så är jag med. :)
Intressant att en artikel om brottslighet automatiskt handlar om icke-svenskar förresten, det är ju ovanligt. Enligt Mona Sahlin är alla invandrare utbildade läkare och kärnfysiker, och jag har då inte sett någon statistik som pekar ut just de grupperna som överrepresenterade när det gäller att begå brott. Faktum är att jag tror nästan de (läkare och kärnfysiker) om något är underrepresenterade, vilket då tyder på att invandrarna bör vara underrepresenterade. Men nu är ju inte verkligheten PK, attans.
Jag tycker det verkar som om det skulle räcka långt att ställa krav på public service-företaget TV4 om att inte anlita brottslingar som arbetskraft, att inte umgås med gangsterkungar, att inte låta sig infiltreras av skumma element och att inte låta sig mutas eller bedras av skumma kretsar.
Daniel, du skrev: "Det hårdaste straffet som finns är ju dödsstraff men likväl begår ju folk brott som leder till det i USA.".
Du har missförstått det hela. En person som dömts till och fått ett dödsstraff utdelat kommer aldrig igen begå ett brott. Straffet är i det närmaste perfekt.
Tänk om Svartenbrandt (se hur PK jag är, jag valde en svensk!) hade blivit avrättad för 30 år sedan? Människor hade sluppit bli rånade, misshandlade, beskjutna och så vidare. Visserligen hade vi gått miste om ett par böcker av/om denna gåva till mänskligheten, men enligt mig så hade det varit helt ok.
Folkpartiet har ju en hyfsat modern kunskap om att ta sig in i andras nät (SAP:s) och dra nytta av det. Så kan man ju göra med den organiserade brottsligheten också.
Håhåjaja, dom notoriska kappvändarna i opportunisternas förlovade parti FP häver upp sin röst igen och lovar saker som i vanlig ordning till intet förpliktar. Man kan ju hoppas att det i Sverige finns folk som inte längre sväljer den folkpartistiska valsoppan, men nu är det ju snart dags igen och då skall det göras nya "utspel" och liknande som sedan naturligtvis försvinner i den utbredda politikerletargin. Precis som vanligt alltså.....
Hahahahah, detta måste vara årets sämsta skämtartikel!
Bra artikel med bra förslag. Dagens uppdelning av polisen i 21 myndigheter är knappast det bästa sättet att komma tillrätta med grov brottslighet, oavsett om det handlar om knarkbrott eller sabotage som bilbränder.
IQ fiskmås-varning på kommentarerna. Är det satir, eller är det på riktigt?
Enligt Sveriges Televisions hemsida så: "Svart arbetskraft hos justitiebas
Publicerad 10 september 2006 - 10:05
Uppdaterad 10 september 2006 - 11:41
Justitieutskottets nuvarande ordförande Johan Pehrsons (fp) hus målades 1999 om med hjälp av en hantverkare som fick svart betalning.
Det var Pehrsons föräldrar som betalade, och i Aftonbladet tar de också på sig det fulla ansvaret."
Johan! Du får väl börja med att övertala dina päron att sluta stödja den organiserade brottsligheten. Återkom när det är klart.
#22 Ingemar,
Är du xxx eller är du FP? Vilket av detta FP-budskap är värt att ta på allvar? Vi har hört det tusen gånger tidigare och buset växer sig bara starkare. Prat, prat, prat.... Och hur skulle ett svenskt FBI få ordning på bilbräder och upplopp i förorterna? Det största problemet är ju att vi har politiker som bara jamsar runt och inte vågar ta till rejäla åtgärder. Vårt lands problem är dessutom att vi har en opposition som är ännu sämre... Arma Sverige. Dags att hitta nya politiska alternativ!
@22 Ingemar,
Jag personligen har väntat på dina högintelligenta kommentarer, nu dök de upp så nu kan jag sova lugnt.
Johan Perhson är folkpartist, liksom folket bakom Newsmill. Därför får man inte nämna obekväma faktauppgifter om Johan Perhson, men slå googla själva på hans namn så får ni se.
Newsmill en förkämpe för yttrandefrihet i princip alltså - inte i praktiken.
Frågorna hopar sig...
(se min sida)
21 polisdistrikt. 22 landsting. Vi behöver verkligen en nationell polis liksom vi behöver en nationell sjukvård. Heja Johan! Jag håller på dig!
Johan Pehrson,
Vore det inte bättre att initialt får ordning på nuvarande polisväsende? Rekrytera chefer med operativ bakgrund, som har relevant förståelse hur polisarbete skall genomföras, och inte chefer som oförbehållslöst går i ledband.
Och i fallet med "helikopter-rånet", varför begärde polisen inte understöd från Försvarsmakten vilka har både Hkp- och Incidentberedskap! Nationell samordning är ett fint ord som ni folkvalda brukar använda. Detta sagt, börja med att samordna de nationella resurser som finns, innan nya skapas.
Tyvärr Johan Pehrson, din trovärdighet är sedan länge förbrukad, liksom det populistiska Folkpartiets.
Istället för 20 000 poliser hade det räckt med 17 000. Jag jobbar som polis sedan många år och sett verksamheten förändras över årtionden. Idag får ingen enskild polis besluta om han/hon skall jobba lite extra (övertid) med ett ärende. Idag är det nästan totalstopp på all övertid. Polismyndigheterna skall istället hålla budgetar och spara pengar. Att ha ett mål med 20 000 poliser är gott men när nästan ingen av dessa 20 000 tillåts jobba extra så faller motivationen hos enskilda poliser. Man måste kunna jobba extra för att bekämpa brott. 20 000 som toppstyrs är ineffektivt. Istället skulle det räcka med t.ex. 17 000 poliser som tillåts övertid.
Det finns otaliga exempel på att ifall enskilda poliser hade haft möjlighet att själva bestämma om att jobba övertid så hade man kunnat lösa oerhört många fler brott.
Det går rykten om att det var ekonomiska skäl till att man bröt spaningarna mot helikopterrånarna en vecka innan rånet genomfördes. Pengarna och budgetar styr tyvärr nästan allting inom dagens polis. Dessutom är flertalet chefer olämpliga nickedockor, chefer som fått sin befattning enbart för att polismyndigheten känt till att dessa oduglingar inte vågar säga ifrån uppåt i hierarkin.
Tillåt enskilda poliser att själva bestämma om och när dem vill jobba extra/övertid så skall ni se att brottsbekämpningen blir mycket effektivare och säkerheten bättre och Sverige. Sverige kommer då att bli ett tryggare land. Den operativa makten måste återdelegeras långt ner, ända till den enskilde polisen på gatan eller utredaren. Först då får vi poliser som blir delaktiga och kan göra ett gott jobb som dem själva blir nöjda med. Nu, när tyvärr nästan allting detaljstyrs av mer eller mindre okunniga men lydiga nickedockor till karriärister så går det inte att skapa ett tryggare och bättre samhälle. Inte ens med 25 000 eller med 50 000 poliser blir Sverige tryggare så länge verksamheten toppstyrs på det sätt som nu sker. Nästan allt går ut på att spara pengar eller att hävda högre chefers och mellan-chefers status genom deras högre lön. Tillåts enskilda poliser bestämma själva om att jobba extra och dessutom få betalt för jobbet så finns risken att en polis på gatan kan tjäna mer än chefen och det går inte för sig i dagens polishierarkiska beklämmande ineffektiva organisation. Toppstyrningen och odugliga chefer är orsaken till att polisen inte fungerar som man bör kräva. Det finns bra chefer också men bra chefer är numera sällsynta. Förr när man rekryterade chefer efter åldersprincipen var polisen mycket, jag menar mycket mycket effektivare. Varför var det så tror ni? Jag är övertygad om att polismyndigheterna har (med några få undantag) nästan helt misslyckats med chefrekryteringen
Polismyndigheterna har gång på gång kunnat konstatera att ledarskapet varit dåligt och efter varje utredning så gör man om samma misstag.. gång på gång på gång rekryterar man fel personer att leda verksamheten. Förmodligen är många av dagens chefer mycket duktiga på att rapportera statistik och hålla budgetar men katastrofalt dåliga som ledare.
Tänk er att Toyota skulle rekryterar chefer som inte får med sig personalen. Otänkbart. Men inte inom polisen. Vill man få en bra bil så måste det ske genom kommunikation både uppåt och nedåt i hierarkin. Det finns arbetare på golvet i Toyotas fabriker i Japan som tjänar 70 000 kr i månaden, till och med några som tjänar över 100 000 kr per månad. Toyota har personalen med sig till nästan 100 procent. Polismyndigheterna i Sverige har det motsatta. Toyotas anställda uppmanas och premieras när de kommer med förslag och kritik. Poliser som kommer med intern kritik och förslag till förändringar stoppas i karriären. När skall politikerna vakna och inse att det är ledarskapet högt upp inom polismyndigheterna som har skapat en ineffektiv svensk poliskår. Byt ut 90 % av alla chefer och låt enskilda poliser bestämma mer så kanske vi kan vända trenden.
Istället för 20 000 poliser hade det räckt med 17 000. Jag jobbar som polis sedan många år och sett verksamheten förändras över årtionden. Idag får ingen enskild polis besluta om han/hon skall jobba lite extra (övertid) med ett ärende. Idag är det nästan totalstopp på all övertid. Polismyndigheterna skall istället hålla budgetar och spara pengar. Att ha ett mål med 20 000 poliser är gott men när nästan ingen av dessa 20 000 tillåts jobba extra så faller motivationen hos enskilda poliser. Man måste kunna jobba extra för att bekämpa brott. 20 000 som toppstyrs är ineffektivt. Istället skulle det räcka med t.ex. 17 000 poliser som tillåts övertid.
Det finns otaliga exempel på att ifall enskilda poliser hade haft möjlighet att själva bestämma om att jobba övertid så hade man kunnat lösa oerhört många fler brott.
Det går rykten om att det var ekonomiska skäl till att man bröt spaningarna mot helikopterrånarna en vecka innan rånet genomfördes. Pengarna och budgetar styr tyvärr nästan allting inom dagens polis. Dessutom är flertalet chefer olämpliga nickedockor, chefer som fått sin befattning enbart för att polismyndigheten känt till att dessa oduglingar inte vågar säga ifrån uppåt i hierarkin.
Tillåt enskilda poliser att själva bestämma om och när dem vill jobba extra/övertid så skall ni se att brottsbekämpningen blir mycket effektivare och säkerheten bättre och Sverige. Sverige kommer då att bli ett tryggare land. Den operativa makten måste återdelegeras långt ner, ända till den enskilde polisen på gatan eller utredaren. Först då får vi poliser som blir delaktiga och kan göra ett gott jobb som dem själva blir nöjda med. Nu, när tyvärr nästan allting detaljstyrs av mer eller mindre okunniga men lydiga nickedockor till karriärister så går det inte att skapa ett tryggare och bättre samhälle. Inte ens med 25 000 eller med 50 000 poliser blir Sverige tryggare så länge verksamheten toppstyrs på det sätt som nu sker. Nästan allt går ut på att spara pengar eller att hävda högre chefers och mellan-chefers status genom deras högre lön. Tillåts enskilda poliser bestämma själva om att jobba extra och dessutom få betalt för jobbet så finns risken att en polis på gatan kan tjäna mer än chefen och det går inte för sig i dagens polishierarkiska beklämmande ineffektiva organisation. Toppstyrningen och odugliga chefer är orsaken till att polisen inte fungerar som man bör kräva. Det finns bra chefer också men bra chefer är numera sällsynta. Förr när man rekryterade chefer efter åldersprincipen var polisen mycket, jag menar mycket mycket effektivare. Varför var det så tror ni? Jag är övertygad om att polismyndigheterna har (med några få undantag) nästan helt misslyckats med chefrekryteringen
Polismyndigheterna har gång på gång kunnat konstatera att ledarskapet varit dåligt och efter varje utredning så gör man om samma misstag.. gång på gång på gång rekryterar man fel personer att leda verksamheten. Förmodligen är många av dagens chefer mycket duktiga på att rapportera statistik och hålla budgetar men katastrofalt dåliga som ledare.
Tänk er att Toyota skulle rekryterar chefer som inte får med sig personalen. Otänkbart. Men inte inom polisen. Vill man få en bra bil så måste det ske genom kommunikation både uppåt och nedåt i hierarkin. Det finns arbetare på golvet i Toyotas fabriker i Japan som tjänar 70 000 kr i månaden, till och med några som tjänar över 100 000 kr per månad. Toyota har personalen med sig till nästan 100 procent. Polismyndigheterna i Sverige har det motsatta. Toyotas anställda uppmanas och premieras när de kommer med förslag och kritik. Poliser som kommer med intern kritik och förslag till förändringar stoppas i karriären. När skall politikerna vakna och inse att det är ledarskapet högt upp inom polismyndigheterna som har skapat en ineffektiv svensk poliskår. Byt ut 90 % av alla chefer och låt enskilda poliser bestämma mer så kanske vi kan vända trenden.
Batong-Johan vill tydligen krossa den organiserade brottsligheten med flera Kling å Klang och mata socialarbetare med anabola så att de vågar hållla söndagspredikan för snorungarna att det är fult att kasta sten och säja snutjävel. Inte nog med det. Johan med fjongen tycker dessutom att snutarna ska få klä ut sej till horor och langa knark och provocera fram brott. Uppenbarligen lyckas inte grisarna provocera fram tillräckligt med brott genom att förfölja knarkare och trakassera förortsungar. Som om detta inte skulle vara nog vill Fjong-Johan dessutom att det ska gullas med golbögar. Och så har den jävla stollen mage att snacka om normlöshet och inkonsekvens när han själv vill undergräva rättsäkerheten. Ja, du Fjong-Johan. Det skulle vara förbannat roligt om grisarna fick brottsprovocera dej och dina kamrater till att börja med. Undertecknad skulle i så fall be att få anmäla sej som frivillig brottsprovokatör. Jag har en hel del schyssta erbjudanden som jag är säker på att många av våra politiker kommer att nappa på...
Som vanligt glöms de med den största hotbilden bort. Nämligen brottsoffer och vittnen. Det är i första hand dessa som skall och måste skyddas. Men alla glömmer denna den viktigaste kuggen i hela rättsväsendet. Klarar man inte att se till detta kommer rättsväsendet att kollapsa gentemot den organiserade brottsligheten. Jag vet, jag är en av de utsatta o glömda som får ta smällen för att jag stått upp. Fy FAN.
Hey folks! Mungo här igen!
Pampig rubrik på Pehrsons artikel, men tyvärr inget innehåll av värde.
Mungo vill ha mer sånt här
http://www.liveleak.com/view?i=ec4_1195717757
Vill Folkpartiet också krossa de där gör intrång på andra partiers interna närverk?
Tro inte på en FP i valtider. Det var dessa herrar med Bengt Westerberg i spetsen som öppnade dörren på vid gavel för fri flyktinginvandring till Sverige. Vad hjälper det att lagföra några enstaka brottslingar när det väller in 1,000-tals nya varje år. Tillväxten är enorm. Polisen kan inget göra, läs kommentaren från pseudonymen Hugo Varg. Detta är ett politiskt problem som inte är så hiskeligt svårt att lösa. Här är ett förslag:
1 - stoppa all invandring direkt
2 - se till att ungdomar får jobb genom att befria dem från skatt och arbetsgivaravgift under några år. Släpp lönesättningen fri.
3 - privatisera polisen och domstolarna som gjorts med skolan, vården och omsorgen. Folk får ringa till de polisföretag och domstolar som man har förtroende för. Uppklarningsprocent och framgångsrik lagföring publiceras. Den statistiken kan de gamla polischeferna få som terapijobb att göra i ett eget statligt verk, hahaha!
Hur tror ni skolan och vården skulle se ut i Sverige nu om den hade sköts lika illa som polisen och domstolarna.
Jadu krycknissen. Det är klåfingriga politiker som har bestämt att det är kriminellt att vara flykting eller knarkare. Flyktingar och knarkare är brottsoffer. Dom är utsatta för statliga övergrepp. Och det är just dessa idiotiska påfund och rättssövergrepp som har skapat marknaden för den så kallade organiserade brottsligheten. Att folkfascistpartisten Batong-Johan som fick sitt hus ommålat av svart arbetskraft vill jaga utförarna och inte beställarna är inget som förundrar undertecknad.
Finns det fortfarande någon som har en uns av respekt kvar för pajasen Johan Pehrsons rabiata åsikter efter hans framträdande i programmet Debatt den 30 Okt 2008? - Johan Pehrson är en utbildad jurist men förvrängde upphovsrätt med äganderätt för att medvetet lura den delen av det svenska folket som inte kände till skillnaden
Han försökte också med flit förvirra folk när han helt med flit blandade ihop immateriella ting med materiella ting och lågvattenmärket var nått när han började yla om grannen som skulle komma och ta ens gräsklippare - Johan Pehrson tror uppenbart att det svenska folket är hur lättlurat som helst och att de glömmer hans lögner och taskspeleri efter ett tag
Antingen är Johan Pehrson mindre vetande eller så är han en falskspelare - Jag misstänker det senare - men man kan aldrig vara säker - Hur som helst är Johan Pehrson en fanatisk föreståndare av mer kontroll och mer övervakning och han har alltid "fiffiga" lösningar på hur brottsbekämpningen skall gå till - Hårdare lagstiftning - mer kontroll - mer övervakning bla bla bla - Den mannen är t om farligare än George W. Bush och man bör därför se till att han helst försvinner från den politiska scenen efter nästa val - Titta honom i ögonen och du ser en fanatiker
Lassestollen uppmanas att resa till någon sydamerikansk bananrepublik så att han studera hur hans stolleidéer fungerar i verkligheten.
@ Kåkfararn
Dina idéer slutade med att du hamnade i fängelse vännen. Sluta dricka och knarka så klarnar det. Död, i fängelse eller på institution - där slutar alla missbruk förr eller senare.
Åhhh jag är så rädd...vet inte vad jag skall göra? Min enorma rädsla just nu gör att jag kommer rösta på FP nästa val...
NOT
Vi har hört det här valfläskiga säljsnacks monologerna fem miljarder gånger förut.. Det vore bra om PK maktmaffian lade ner cheap talket och istället LYSSNADE och tog RÅD av alla som jobbar med och de som lever i problemområden istället.
Re: #38 Lars. Håller med dig i frågan Bengt Westerberg. Han och Olof Palme har bara betytt dåliga saker för Sverige.
Däremot är jag emot alla former av privatisering av polisen. Det är alldeles för allvarligt att ens tänka i såna banor. Jag vet att det inte går att jämföra men titta på vad som hänt med avregleringen av elen och hur skolan ser ut idag. Där har vi flagranta misslyckanden. Vi kräver likhet inför lagen. Jag antar att du skämtar en aning för hur skulle det se ut om man gick till den polis som garanterade att någon skyldig lagfördes. No good.
Är helt övertygad att den brottslighet vi ser framför oss är ett resultat av en havererad flyktingpolitik. Dock är jag för fri invandring men att vi tar bort alla former av bidrag.
Jobbat de senaste åren i Polen och samtidigt studerat deras flyktingpolitik. De har en kärleksfull inställning till invandrare och välkomnar dem med öppna armar. Det är inga problem för vem som helst att komma till Polen och jobba, starta upp företag, hyra en lägenhet, köpa ett hus, och försörja sig och sin familj. Där ser man inga misslyckade bidragstagare, eller invandrare som inte lärt sig språket utan alla som är där är framgångsrika företagare, välutbildade eller skickliga entreprenörer. Varför då? Jo för att Polen inte betalar ut några bidrag. De länder som ger bidrag är de som får ta emot de som vill ha bidrag, och inte har några andra planer än att leva på bidrag. Säg emot mig den som kan. Detta är fakta.
För övrigt anser jag att folkpartisten Johan Pehrsson är ute på farliga vägar. Vi ska idka friskvård och förebyggande och inte ordinera magnecyl mot cancer, och varför gör inte regeringen där fp sitter med i några seriösa försök att stoppa vårt lands största svulst - narkotikan. 9 av 10 som sitter i fängelse har begått narkotika relaterad brottslighet. Antingen sålt narkotika, köpt narkotika, smugglat narkotika, begått brott under narkotikarus eller begått brott för att finansiera narkotikamissbruk. Fakta. Den dagen vi får bort knarket ur samhället så kommer fängelserna stå tomma.
Det behövs en statspolis men även en kommunal polis som kommunpolitikerna får ta ansvar för.
Men det blir väl inget av med det Johan Pehrson skriver om. Det blev inget av språkkravet, inte heller något av storprataren Sabumis alla synpunkter före valet. Nu har ju fp bestämt sig för att "vi" inte skall sklija utländska föräldrar från deras barn. De och den andra föräldern skall få flytta hit och leva på skattebetalarnas bekostnad. Precis som om det är vi som skiljer på dem, det är väl föräldrarna själva som skiljer på familjen. Hur ologisk kan man vara inom fp?
Tyvärr kommer mina barnbarn leva i ett muslimskt samhälle när de blir stora. Det blir inte kul. Åtminstone inte för de kvinnliga.
Vad hade Gustaf II Adolf och Axel Oxenstierna tyckt om det?
Så rikspolisen är vad, en lokalpolis för stockholmslän?
Man undrar ju vad rikskriminalen och riksmordkommissionen då gör?
Man lär inte förbättra saker och ting genom att instifta ytterliggare ny myndighet bara för att en nuvarande myndighet är styrd av politruker helt enligt politruk-klåpare-mentaliteten.
Det är inte en ytterliggare myndighet, som ska betalas av skattebetalarna, som behövs, det är den myndighet vi har som ska fungera.
Do tell, men var ska pengarna till Bodströms-FBI tas ifrån?
Sverige har näst högst skatter i världen, ändå har Sverige inte råd, för hela landet, med det som ens enskilda countyn/län i USA har råd med.
Varför har, t ex, Columbus PD råd med 1800+ poliser, plus ett par tree hundra civila, 480+ märkta bilar, 530+ civila, 40+ MC, åtta hästar, 60 cyklar, 11 båtar, och sex helikoptrar.
CPDs helikoptrar flygs 16 timmar per dag, sju dagar i veckan, 365 dagar om året.
CPDs 19 distrikt i Columbus, Ohio, motsvarar stockholmstad/kommun, med cirkus 1 000 000 invånare. Densiteten är dock lägre, men det beror en hel del på att ytan är mer är dubbelt.
Hur kan det komma sig att trots avsevärt lägre skatter så har dom råd med mer än hela Sveriges polis har råd med? Och då med mycket bättre löner också?
Kan det bero på att Svensk polis köper in ett system för flera miljoner, som man visste från början sannolikt inte skulle få användas? (Förvisso mest ett politiskt problem. Men dom hade kunnat sparat 5 milj + redan där.)
Kan det bero på att i Sverige köpar man in en helikopter för 30+ miljoner, när helikopter av motsvarande kapacitet, kostar ca 1/6 av t om basic versionen av EC-135:orna? (ca $600k. en som är ännu mer utrustad ligger fortfarande på mindre än $1 miljon. Och jag skulle tippa på att fraktkostnaden inte uppgår till 23 miljoner per enhet.) Visst CPDs val av koptrar är inte som EC-135:an med dubbla motorer, utan gammla turbinvarianten, men är av samma viktklass, har samma aktionsradie, samma flygtid, men förvisso lite slöare cruise speed. Men är å andra sidan veritabla arbetshästar som behöver mindre underhålla, deras äldsta, och första flög 180 000 timmar+, sen 1972, vilket motsvarar 24 timmar om dygnet i mer än 20 år.
CPD har nästan 200 i Support Service där både SWAT och kopterdivisionen ingår, etc, plus civila.
Det ironiska är att CPD har procentuellt sett nästan lika många båtar som Svenska kustbevakningen har ... och det i innerstan i stad i mitten i Ohio! Med städer som Clevland, Toledo, och Lorain, så skulle det f-n inte förvånna om delstaten Ohio ligger i par med antalet fartyg också (vs Svensk kustbevakning), och det pga gränsen till en insjö av lite mer än värnens mått.
Sverige är ett fattigt land. Så varför lägga mer pengar på fler myndigheter?
Så utnyttja det som finns istället ... fast på rätt sätt, och då kan vi ju börja med det som GW tjatat sig blå om länge, egentligen, en organisation med färre politruker. (Dom trogna tjänarna tordes vara trogna mot folket, inte diverse regerande politiker eller än värre statistiken.)
För att svara på min egen fråga, det handlar mer om till vem man betalar skatt än hur mycket man betalar.
Till vem går egentligen alla företagsskatter till? Hur ser fördelningen ut? Är det inte undra på att både kommuner, och landsting, och deras organisationer, behöver bidrag från staten mest hela tiden, plus EU bidrag?
Det var verkligen en mycket bra artikel! Helhjärtat understöd.
.
Schablonmässigt kan man förstås med rätta framhålla "det stora perspektivet" dvs. vårt dåliga samhälle som skapar kriminalitet; detta var emellerid inte artikelns föredömligt avgränsade ärende. Rödgröna rötans människoälskande skönandar brukar med robotiserad enfald begagna sig av detta argumentativa nacksving i avsikt att skapa allmän lamslagenhet till brottslighetens fördel, vilket naturligtvis enbart förtjänar ringaktning.
Lita aldrig på folkpartiet. Det är de tudelade tungornas parti. Precis som att de vill förhindra Sveriges islamisering genom att ytterligare öka invandringstalen. De flesta väljare minns väl också (eller åtmnstone, borde minnas) valspäcket inför valet 2002. Rösta på originalet. Endast SD vill ju göra något att grunderna och inte bara putsa symptomatiskt på ytan.
Jag trodde strategin var att sattsa allt på att jaga fildelare är inte det det viktigaste? Fildelningen, kärnan i all organiserad brottslighet bara den knäcks den så brakar allting samman som ett kort hus!
Allvarligt resurser slösa på oviktigheter som fildelning, inbillad terrorism i Sverige och massavlyssning, det finns ju inga poliser kvar för att skydda vittnen.