[...] debattinlägget på Newsmill Newsmill: Erik Hörstadius – Något är ruttet på TV4 Newsmill: Niklas Ask – Skjut ned nästa helikopter, Ask! (Beatrice Ask, justitieminister) Newsmill: [...]
Blogg:Dick Sundevall: ”Ingen slump att helikopterföraren, 2009-09-29, 09:20
[...] Det vi har sett är ju en ren inbjudan till terrorister. Trots en försvarsbudget på nära 40 miljarder ligger Stockholm oskyddat för angrepp från luften, beroende på att dessa behov hamnat mellan försvarsgrenarnas och polisens stuprör. Flygvapnet skötte sina avancerade plan, armén skötte luftvärnet i Halmstad, polisen drack kaffe – och plötsligt låg Stockholm naket. Skjut ner nästa rånarhelikopter, Ask [...]
Blogg:Lange skygger « Snaphanen, 2009-09-25, 19:47
Vettig artikel, vulgär rubrik.
Permalänk | Anmäl
Jonas, 2009-09-25, 15:40
Mycket bra skrivet. Jag håller helt med i alla delar av Ekdals text.
Permalänk | Anmäl
Hansa, 2009-09-25, 15:43
Politikerna den största hotet mot en väl fungerande polis
Polisen i Sverige fungerar kasst. Det är nästan alla överens om. De kunde inte ta sig till rånplatsen på mindre än en halvtimme och sedan hade de inte en enda helikopter att få upp i luften. Kling och Klang i ett nötskal. Bara fem procent av poliserna i uniform fungerar så effektivt som det är tänkt enligt forskare. Polisens effektiva arbetstid har minskat med 30% de senaste decennierna. Hur de utan uniform fungerar behöver vi ju bara titta på RPS-chefen Bengt Svensson för att förstå.
Ytterst är detta justitieministrarnas fel (Ask, Bodström, Freivalds). Mera inkompetenta bockstyren får vi leta efter i svensk politik. Istället för att hantera problemen har de stiftat en massa nyaonödiga lagar, som inte de heller kan övervakas (sexköpslagen, kvinnofridslagen, groominglagen etc etc).
Vad som hänt om en grupp internationella terrorister planerat en attack i Stockholm törst väl ingen tänka på
Bästa receptet, bästa fröken minister och kära justitieutskottet, är att helt nya politiker får reda upp den röra som ni skapat inom svenskt rättsväsende. Gör svenska folket en tjänst - avgå.
Permalänk | Anmäl
Tommy Sandström, 2009-09-25, 15:47
Principen är att civil verksamhet ska vara åtskild från militär verksamhet. Med hänsyn till den personliga integriteten. Om man gör undantag öppnar man för att militära personer och organisationer kan blanda sig i privatpersoners varanden och låtanden. Sen har vi Ådalen 1931 att tänka på också.
Men man kan dela materiel tex beväpnade helikoptrar. Poliser flyger när det gäller civila saker som rån, militären flyger när det gäller incidentberedskap.
Ekdal har helt rätt i att hela Sverige ligger helt värnlöst - detta gäller både terroristattacker och militära attacker (med undantag av ett par JAS-plan).
Den svenska naiviteten förbjuder all säkerhetsplanering, dåliga saker kan helt enkelt inte hända, den som talar om luftvärnsrobotar eller attackhelikoptrar blir ju betraktad som ett totalt UFO.
Permalänk | Anmäl
Ping Lin Pong, 2009-09-25, 16:04
Jag för min del ser faktiskt hellre ett samhälle med helikopterrån än ett samhälle där militära resurser kan sättas in i ja just det, polisiära ärenden.
Skjuta ner helikoptern? Över Stockholm? Du försöker ju inte ens vara seriös.
Permalänk | Anmäl
08, 2009-09-25, 16:05
Eh, vem är det som sitter och dricker kaffe, om inte alla dessa reservkaptener.
Tre ord för dig: Skotten i ådalen.
Militära medel lämpar sig icke för civila ändamål. En upptrappning av våldet kommer inte leda till lugna gatan, det är helt fenomenalt naivt att tro nåt sånt! Jösses!
Permalänk | Anmäl
PJ Havre, 2009-09-25, 16:09
Lysande kommentar. Hoppas politikerna börjar fatta situationen innan det är för sent. Sverige kanske behöver ett krig eller terrorangrepp innan både folket och politiker vaknar. Synd, synd, synd.
Permalänk | Anmäl
Fredrik, 2009-09-25, 16:25
Ekdal anser ju att "kvinnlig värnplikt inte är en jämställdhetsfråga". Så var skulle feministen Beatrice Ask kunna ha lärt sig att skjuta ner helikoptrar? Till skillnad här från skjutjärnsjournalisten Ekdal, reservofficer minsann och som uppenbarligen inte vill konkurrerar med kvinnliga soldater...
Så då blev det som det blev, för inte får de väl lära sig sånt här på juristutbildningen heller?
Permalänk | Anmäl
Joakim Steneberg, 2009-09-25, 16:31
Skjuta ner helikoptern: Gisslansituation? Störtar på vad?
Nej, möjligen fotospanings-Gripen över brottsområdet.
Men framförallt, se till att inga bovar av denna kaliber finns inom våra gränser och att polisens helikoptrar är bevakade!!!!
Permalänk | Anmäl
Skogstokig, 2009-09-25, 16:34
Kan inte Ådalen -31 begravas och sluta användas som tillhygge i debatter på 2000-talet?
Permalänk | Anmäl
Nurmela, 2009-09-25, 16:33
@#4 och #6. Ådalen 31. Hur vettigt är det att komma med händelser som tillhör en annan epok. Ska ni inte ta in storstrejken 1909 också eller Karl XII militarisering av landet. År 31 var Sverige en enskild nation, i dag är vi i det närmaste ett landskap inom EU.
Permalänk | Anmäl
Surgubben, 2009-09-25, 16:34
Om inte polisen kan sköta sina uppgifter och sina åttaganden, vilket borde vara det minsta man skulle kunna begära av dem, så borde Flygvapnet fått använda sina JAS Gripen som fanns i området. När väl helikoptern hade lämnat tätbebott område, kunde Gripenplanen skickat en eller två missiler mot den och därmed gjort processen kort med dessa gangsters.
Kom inte dragande med Ådalen-31. Låt oss slippa denna kvarnsten som plågat Sverige alltsedan den enskilda och unika engångshändelsen.
Ser hellre att militären hjälper till att stävja den kaos som politikernas slapphet och polisens oduglighet har skapat, än att dessa vettvillingar får springa (och flyga) runt och råna värdetransporter och dyl.
Kan inte polisen utföra sina polisiära uppgifter, så måste myndigheterna använda sig av andra medel såsom försvarsmakten.
Permalänk | Anmäl
Peter E, 2009-09-25, 16:46
Det är plågsamt med dessa polisledare/befäl typ "pippi-långstrumpspoliser- Kling å Klang". Öppna sinnena och framför allt öppna verkningseld mot helikoptern!!
Permalänk | Anmäl
BJ, 2009-09-25, 16:46
Att dra upp Ådalen som avskräckande exempel när det gäller den här artikeln verkar rätt dumt. Vad har några stenkastande kommunister för åttio år sedan med tungt beväpnade rånare att göra. Om någon i framtiden skulle kombinera användandet av helikopter med militärligans beväpning vad ska polisen göra då? Pistoler och MP5or mot kulsprutebeväpnad helikopter... När de kriminella tar till militära vapen så borde de mötas med samma mynt. Polisen kan ju knappast skaffa egna jaktplan eller lv-robotar.
Permalänk | Anmäl
Richard Carlsson, 2009-09-25, 16:52
Vad har det tagit åt alla människor i allmänhet och reservkaptenen Niklas i synnerhet.
Till och med i FN-tjänst skulle en militär befälhavare som sköt ner en fientlig helikopter över en civil stad med troliga förluster bland civilbefolkningen bli åtalad.
När man följer rapporteringen/desinformation (välj själv) så slås man av det faktum att nationella insatsstyrkan bevakade fel värdedepå. Varför?
Svaret kan bara bli ett. Planterad information som vilseledande manöver.
Nästa slutsats blir enkel. Polisens underrättelsetjänst och ledningsorgan är infiltrerade av den organiserade brottsligheten.
Det finns nog inget hellre den organiserade brottsligheten vill än att Polisen skall gripa till övervåld och man undrar egentligen varför Niklas Ekdal propagerar för det. Sen får han hänvisa till vilka länder han vill. Det imponerar inte.
Nej. Låt hellre SÄPO och andra kompetenta underrättelstjänster få ett regeringsuppdrag att säkerställa att Polisen inte är infiltrerad av brottsligheten och deras hantlangare inom politikerkåren.
Permalänk | Anmäl
Utredaren, 2009-09-25, 16:56
@6 PJ Havre, 2009-09-25, 17:09
En upptrappning av våldet kommer inte leda till lugna gatan, det är helt fenomenalt naivt att tro nåt sånt! Jösses! (av PJ Havre)
Eh, eh, öh, vilken värld lever du i?
I Sverige har vi tillämpat redan lång tid tillbaka den lugna gatan där den breda politiska samsynen säger att polisen ska synas, polisen får titta om de vågar och övrigt ska de manifestera inför den stora allmänheten och media (helst utländska) hur fredliga vi svenskar är. Om det blir tid över ska de också äga sig åt utredningar…jaga bovar? Visst om det är helt nödvändigt annars ska man ligga lågt eftersom ingen ska behöva riskera någon som helt skada.
Och under tiden har Sverige blivit ett riktigt rövarland, dödsskjutningar stup i ett, rån till vardags och värdetransportrån när tv-underhållning med våldsinslag blir för tråkig. Vidare är det föga smickrande att vi har fått bevittna två besinnigslösa ministermord, exceptionellt i det civiliserade Europa.
Om polisens välvilliga passivitet och våra låga straff (med undantaget för skattebrott där vi kan stoltsera med rejäla påföljder) kan påverka gatan till lugnare riktning så hade allt våld blivit som ett litet skönhetsfel på moder Sveas fasad.
Men så ser inte verkligheten ut och vi måste ompröva vår flathetspolicy som förebyggande åtgärd i kampen mot allt fräckare, det är nämligen inte bara grövre utan hiskeligt mycket fräckare brottslighet än tidigare.
Permalänk | Anmäl
Burr, 2009-09-25, 16:58
Visst kan man använda militären för polisärenden, men i så fall krävs det väl en koppling till terrorism och ett godkännande från regeringen? Fanns det några bevis för att rånarna ska använda pengarna för att finansiera terrordåd? Ansåg polisen att ärendet var viktigt nog att informera regeringen och stadsministern? Jag skulle gissa att svaren är nej och nej.
Det är ganska riskabelt att skjuta med kanon i tättbebyggt område. Kulorna kan flyga flera kilometer, de kan studsa mot bergssidor eller betong och gå rakt genom flera hus. Med lite otur hade vi fått läsa följande i Dagens Nyheter i onsdags:
"En person dödad av JAS-plan "
Ett JAS 39 Gripen från flygvapnet har dödad en person i en villa i Täby, med vad som uppges vara ett vådaskott. Vådaskottet avfyrades enligt vad DN erfar som ett varningsskott när flygvapnet deltog i en rånarjakt. Enligt de första uppgifterna flydde rånarna i helikopter med rånbytet. Det är ännu oklart om personen i villan har någon koppling till rånet. Ambulans och räddningstjänst är på plats. Enligt en vittnesuppgift var det ett eller två JAS-plan som avlossade flera skott. JAS-planen ska sedan ha försvunnit från platsen. Vittnesuppgifter på nätet uppger att helikoptern har klarat sig oskadd och landat i närheten av Arninge. Mer information inom kort.
Permalänk | Anmäl
Rasmus, 2009-09-25, 16:58
Skulle jag gissa, kommer nästa person som utnämns till chef över Stockholmspolisen inte vara tillsatt på genusmeriter.
Permalänk | Anmäl
Nils, 2009-09-25, 17:04
På Pippis tid så flög åtminstone Kling och Klang som raketer efter balongen!
Permalänk | Anmäl
Jan Stefan Nilsson, 2009-09-25, 17:21
Sanslöst förslag. Fullt krig över svenska städer. Helikoptrar blir nerskjutna och landar på hus och dödar dem som bor därinne. Men inte innan personerna i helikoptern först har hunnit skjuta vilt omkring sig och bland annat träffat åskådare nere på gatan.
-
I så fall skulle vi ju i trots allt få lite krig i Sverige, och det är kanske det som artikelförfattaren önskar?
Permalänk | Anmäl
Ann sidbrant, 2009-09-25, 17:23
Varför inte utrusta polisen med Kärnvapen det skulle verkligen visa brottslingarna ... eftersom det inte verkar spela någonroll med lite "colateral damage" . Då kan ju polisen annvända det i jakten på fildelare som verkar vara oehört viktig o falrlig brottslighet.
Är det någon som fildelar i stockholm dra i 2 Megaton i gamla stan så slutar det säkert ...
Personligen skulle jag inte ens ge polisen batong då de missbrukar även denna o klarar inte redan nu att hantera dessa utan att slå ihjäl oskyldiga.
M Gren
Permalänk | Anmäl
M gren, 2009-09-25, 17:30
Varför skulle det bli terrorism i Sverige? Det finns väl inget land i hela världen där islamiseringen går mer friktionsfritt.
Kom till Sverige alla islamister så får ni kost, logi, pengar och ett valfritt antal identiteter samt ett fullständigt skydd mot rasister.
Nationella insatsstyrkan är ständigt beredd på att anfalla sverigedemokraternas ledningsgrupp och har inte tid att ta hand om rånare.
Permalänk | Anmäl
Bo T, 2009-09-25, 17:34
Militärt våld inte lösningen - bättre polisarbete är det däremot
#20 Ann sidbrant,
För en gångs skull så håller jag med dig, Ann S.
Militärt våld är inte lösningen på rån. Problemet är ju en dåligt organiserad och ineffektiv polis. Kanske behövs bestyckade polishelkoptrar och då inte för att i första hand användas för vapeninsats.
Titta på historien; Olof Palme mördas. Totalt kaos hos polisen, Bottsplatsen spärras inte ens av. Konfrontationerna skedde helt amatörmässigt och leder till att CP inte kan fällas (om han var skyldig).
Under mordet på Anna Lindh klassades överfallet som grov misshandel och de ansvariga polischeferna åkte hem.
I Malexander blev det helt kaotiskt. Ingen visste att rånarna var beväpnade och två poliser dödades.
Vid dubbelmordet i Linköping 2004 sattes inte polisen i högsta beredskap och morden kunde inte lösas.
Säga vad man vill och Kling och Klang - de var i alla fall på plats och försökte göra sitt bästa.
Permalänk | Anmäl
Tommy Sandström, 2009-09-25, 17:39
Säga vad man vill om Kling och Klang, ska det stå
Permalänk | Anmäl
Tommy Sandström, 2009-09-25, 17:42
Jag instämmer med #10 Nurmela om att
"Kan inte Ådalen -31 begravas och sluta användas som tillhygge i debatter på 2000-talet?".
Det är knappast relevant. Då det handlar om två helt skida företeelser.
Jag tänkte exakt samma sak som artikelförfattaren. Min första tanke var hur i he-vete man kommer undan ett rån genom att fly i en helikopter? Det torde vara snudd på omöjligt så länge man inte har tagit med sig gisslan. Annars syns de mycket väl på en radar och försvinner inte i första taget ur sikte. Det är svårt nog att fly i en bil bland tusen andra bilar i trafiken.
Självklart skall militären kunna användas vid dessa typer av händelser. Militären har resurser som polis i många fall kan sakna och i detta fall är det extra tydligt. Det är det eller att utrusta polisen med samma utrustning som militären, något som känns väldigt slösaktigt då vi som sagt har just militären som redan är redo.
Permalänk | Anmäl
Carl Åström, 2009-09-25, 17:45
Skjuta ner helikoptern? Det innebär i praktiken dödsstraff för misstänkt rån utan föregående rättegång. En ovanligt radikal idé för en ledarskribent får man säga. Men vad sjutton, inte mig emot....
Permalänk | Anmäl
Gonzo, 2009-09-25, 17:48
Någon mer än jag som tycker att vissa kommentarer börjar spåra ur, "kärnvapen" "fildelning" m.m. Vi måste använda det våld som behövs. Det vore förvisso mycket sorgligt om någon oskyldig blir skadad vid en polisiär/militär insatts men det måste vägas emot alternativet att luta sig tillbaka och låta packet ta över. Brott ska inte löna sig, frångår vi detta så har vi snart anarki med väldigt många fler offer.
Permalänk | Anmäl
Richard Carlsson, 2009-09-25, 17:57
#26 Gonzo
Du får nog läsa vad han skrev en gång till. Eller försöker du medvetet felcitera?
"Det borde ha funnits rutiner och kapacitet att åtminstone följa den flyende helikoptern, ännu hellre att tvinga ner den och i värsta fall att skjuta ner den."
Det är knappast tal om något dödsstraff utan rättegång utan samma rutin som polisen jobbar efter. Sista utvägen för en polis i extremt hotade situationer är också att skjuta ibland dödlig utgång. Författaren har aldrig sagt att man urskiljningslöst ska skjuta ner alla rånare som flyr i helikopter.
Detta gäller även för alla andra som talar om "öppet krig" och så vidare. Det handlar ju självklart om att bemöta tungt militärt beväpnade rånare med annat än polisens handeldvapen.
Permalänk | Anmäl
Carl Åström, 2009-09-25, 17:58
Fullständigt idotisk artikel. Skjuta ner helikoptern? Det utbröt ju inte ens skottlossning. Helikoptern kan ju ha blivit tilltvingad med en oskyldig pilot vid spakaran, for all we know.
Någonstans går gränsen mellan ett brott mot lagen och på en "terroristaktion"/krigshandling och den går inte vid det faktum att rånarna använder en helikopter istället för en bil! Om polisen beväpnar sig allt för tung och börjar skjuta ner helikoptrar från himlen så är det enda som kommer ske att rånen blir brutalare, inte färre.
Tar man dessutom hänsyn till vad det skulle kosta att höja polisens beredskap för att kunna hantera den direktinsats som skulle krävas, så kan man väl bara konstatera att det finns viktigare saker att lägga pengarna på. Brottet kan väl för fan fortfarande klaras upp, med klickochklang-puffror och vittnesspår.
Permalänk | Anmäl
HangTheDJ, 2009-09-25, 18:04
#26
Skjuta ner helikoptern var det sista alternativet om inget annat hjälper. Enligt ditt resonemang kan man aldrig ingripa mot ett pågående brott eftersom brottslingarna inte blivit dömda än.
Permalänk | Anmäl
Richard Carlsson, 2009-09-25, 18:04
Jag håller fullständigt med artikelförfattaren.
Permalänk | Anmäl
tidosss44, 2009-09-25, 18:09
#30 Richard Carlsson
Om vad inte hjälper? Att flyga efter dem och ropa "stoppa helikoptern!"? Ge mig en situation där det kunde vara befogat att skjuta ner helikoptern.
Permalänk | Anmäl
HangTheDJ, 2009-09-25, 18:14
@Richard Carlsson
Om brott inte skulle lönasig skulle det inte finnas några politiker o inte heller polisen.
Eftersom du inte har något emot att dö av olyckhändelse föreslår jag att du ställer upp som buffer åt polisen så kan de ju sköta sitt jobb de gnäller ju på de har dåliga skyddsvästar.
Det är ju bara att titta på polisens vansinnes jakter i stan med bil vad är de uppe i 3-4 döda per år.
Att dela ut vapen till Skinnheads är inte lämpligt.
M Gren
Permalänk | Anmäl
M gren, 2009-09-25, 18:19
# 10, 11, 12,14. Vid Ådalen 1931 sattes just militär in mot civila. Principen idag bör vara densamma civil och militär verksamhet ska vara åtskild. Folkliga demonstationer kan vara ideologiska föreställ er att en vänster-demonstration slås ner ovanligt hårt av en militär styrka tex. Göteborgskravallerna. Det skulle dra in militären i ideologiska sammanhang. Det skulle kunna uppstå misstankar om att militären stödjer viss ideologi mer än annan ideologi. Militär ska därför bara användas mot externa fiender.
Sedan har vi den privata, civila personliga integriten också. Vi ni att militärer ska blanda sig i svenska medborgares göranden och låtanden?
Permalänk | Anmäl
Ping Lin Pong, 2009-09-25, 18:38
Ja alltså. Hur får ni till det att Polisen med hänvisning till sin egen (eller andras kanske) säkerhet skulle tvingas skjuta ner en flyende helikopter. Att ingripa på annat sätt får man så klart göra herr Carlsson.
Permalänk | Anmäl
Gonzo, 2009-09-25, 18:47
#30
Om de öppnar eld eller hotar med annat våld t.ex.
#33
Öhh, du är tydligen av den uppfattningen att om någon hotar med våld så ska de gå fria. Det är bättre att låta rattfyllona döda folk utan att polisen försöker stoppa dem? Det samhälle som du och dina gelikar förespråkar vill normala människor inte leva i.
Permalänk | Anmäl
Richard Carlsson, 2009-09-25, 18:53
Sorry, #32 och #33 ska det vara.
Permalänk | Anmäl
Richard Carlsson, 2009-09-25, 18:55
Niklas Ekdal skrev ju på ledarsidan i DN innan. Det här förslaget med att JAS-plan ska agera mot rånare delar han med journalister på Svenska Dagbladet. Det framgår indirekt genom att deras rubriker på förstasidan på nätet.
Detta bekräftar bara vad jag länge misstänkt, vissa journalister är inga större ljus.
Att JAS-plan skulle användas civilt skrattar jag åt. Är man så omdömeslös är vi kraftigt på väg utåt i Sverige.
Permalänk | Anmäl
Ping Lin Pong, 2009-09-25, 18:59
Som tjuv får man sannolikt behålla bytet (enligt Leif GW Persson) och har dessutom relativt liten risk att åka dit. Mindre än hälften av de grova brotten utreds med framgång enligt BRÅ.
Illa.
Snuten som är på plats redan efter några minuter får inte skjuta helikoptern eftersom människor kan skadas. Intern policy. Man måste alltså vänta på piketen. Som kommer först när helikoptern har stuckit.
Illa.
Snutens helikopter är ’desarmerad’ av ett bombhot och kan inte användas.
Illa.
Flygvapnet finns inte längre i kvar i Stockholms län.
Illa.
Snuten har inget samband med vare sig försvaret eller räddningskåren.
Illa.
Men nästa är ska visst personuppklarningen hos snuten öka med hela 1 procent till 17 procent.
Imponerande.
Justitieministern och rikspolischefen borde se över det här noggrant.
Väldigt noggrant.
U
Permalänk | Anmäl
Ulf, 2009-09-25, 19:02
Ping Lin Pong, det där håller inte. Om till exempel en folkmassa håller på och lynchar en stackare utanför slottet i Stockholm så menar du alltså att soldaterna i högvakten skall förhålla sig passiva eftersom lynchningen kan vara "ideologiskt" motiverad?
Permalänk | Anmäl
Nurmela, 2009-09-25, 19:04
Ja alltså. Hur får ni till det att Polisen med hänvisning till sin egen (eller andras kanske) säkerhet skulle tvingas skjuta ner en flyende helikopter. Att ingripa på annat sätt får man så klart göra herr Carlsson.
Permalänk | Anmäl
Gonzo, 2009-09-25, 19:04
#34
Vad är det med militära vapen tungt beväpnade rånare demonstrerar mot? De visar bara att med kriminelt våld så får man vad man vill i Sverige.
Permalänk | Anmäl
Richard Carlsson, 2009-09-25, 19:10
Jag tänkte igår - Varför satte de inte in JAS att skugga rånarhelikoptern? Tänk så rätt jag var idagens betraktelse över de avspisade militära hjälp försöken av polisen. Förstås så har polisen nu nått ett tillstånd av handfallenhet . Inse deras lathet och arrogans de utstrålar mot oss i allmänheten. Det som prioriteras idagens polissamhälle är snabba pengar vid vägkanten. Punktmakering av urinerande medborgare såsom i Uppsala mm. Jag är en mycket stor patriot för fler poliser för att inte dagens största poliskår i Sveriges historia skall se sitt antal sjunka vilket skulle ledda till att den totala kompetensen ej kan bibehållas.
Permalänk | Anmäl
Sveno, 2009-09-25, 19:14
Jag tänkte igår - Varför satte de inte in JAS att skugga rånarhelikoptern? Tänk så rätt jag var idagens betraktelse över de avspisade militära hjälp försöken av polisen. Förstås så har polisen nu nått ett tillstånd av handfallenhet . Inse deras lathet och arrogans de utstrålar mot oss i allmänheten. Det som prioriteras idagens polissamhälle är snabba pengar vid vägkanten. Punktmakering av urinerande medborgare såsom i Uppsala mm. Jag är en mycket stor patriot för fler poliser för att inte dagens största poliskår i Sveriges historia skall se sitt antal sjunka vilket skulle ledda till att den totala kompetensen ej kan bibehållas.
Permalänk | Anmäl
Sveno, 2009-09-25, 19:21
Jag tänkte igår - Varför satte de inte in JAS att skugga rånarhelikoptern? Tänk så rätt jag var idagens betraktelse över de avspisade militära hjälp försöken av polisen. Förstås så har polisen nu nått ett tillstånd av handfallenhet . Inse deras lathet och arrogans de utstrålar mot oss i allmänheten. Det som prioriteras idagens polissamhälle är snabba pengar vid vägkanten. Punktmakering av urinerande medborgare såsom i Uppsala mm. Jag är en mycket stor patriot för fler poliser för att inte dagens största poliskår i Sveriges historia skall se sitt antal sjunka vilket skulle ledda till att den totala kompetensen ej kan bibehållas.
Permalänk | Anmäl
Sveno, 2009-09-25, 19:22
Glömde bort att nämna att antalet fartkontroller och alkoholtester ökat. Snuten ligger alltså inte på latsidan, vilket man kan förledas tro.
Det är ju visat att hög hastighet och alkohol är de värsta dödsorsakerna på de svenska vägarna. Därför ska snuten prioritera fartkontroller och alkoholtester. På så sätt kan man förhoppningsvis spara 10-15 liv per år.
Permalänk | Anmäl
Ulf, 2009-09-25, 19:22
Du har helt rätt, Niklas. Tyvärr är Newsmill inte kända för bra rubriker.
Permalänk | Anmäl
Adam, 2009-09-25, 19:29
#47
Om man har kontroller vid en europaväg vid fem tiden på eftermiddagen en tisdag kan man få underbar statistik, tvåtusen testade och endast en påverkad. Troligtvis kan man också få ett par grymma fartsyndare som körde 125 km/h som bonus. Vad är några beväpnade rånare då att ha :-)? Det är dock enligt min mening lite skrämmande vilken syn på polisen som många har. Det är helt ok att klaga på polisen (de är för hårda) ända tills man själv blir drabbad av något vidrigt brott som cykelstöld, då skulle helst dödsstraff utdömas på stället.
Permalänk | Anmäl
Richard Carlsson, 2009-09-25, 20:22
Nån reservkapten har sett lite för många dåliga actionrullar där massivt övervåld saknar risker för omgivningen tror jag.
Permalänk | Anmäl
Johannes, 2009-09-25, 20:28
134 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.
Vettig artikel, vulgär rubrik.
Mycket bra skrivet. Jag håller helt med i alla delar av Ekdals text.
Politikerna den största hotet mot en väl fungerande polis
Polisen i Sverige fungerar kasst. Det är nästan alla överens om. De kunde inte ta sig till rånplatsen på mindre än en halvtimme och sedan hade de inte en enda helikopter att få upp i luften. Kling och Klang i ett nötskal. Bara fem procent av poliserna i uniform fungerar så effektivt som det är tänkt enligt forskare. Polisens effektiva arbetstid har minskat med 30% de senaste decennierna. Hur de utan uniform fungerar behöver vi ju bara titta på RPS-chefen Bengt Svensson för att förstå.
Ytterst är detta justitieministrarnas fel (Ask, Bodström, Freivalds). Mera inkompetenta bockstyren får vi leta efter i svensk politik. Istället för att hantera problemen har de stiftat en massa nyaonödiga lagar, som inte de heller kan övervakas (sexköpslagen, kvinnofridslagen, groominglagen etc etc).
Vad som hänt om en grupp internationella terrorister planerat en attack i Stockholm törst väl ingen tänka på
Bästa receptet, bästa fröken minister och kära justitieutskottet, är att helt nya politiker får reda upp den röra som ni skapat inom svenskt rättsväsende. Gör svenska folket en tjänst - avgå.
Principen är att civil verksamhet ska vara åtskild från militär verksamhet. Med hänsyn till den personliga integriteten. Om man gör undantag öppnar man för att militära personer och organisationer kan blanda sig i privatpersoners varanden och låtanden. Sen har vi Ådalen 1931 att tänka på också.
Men man kan dela materiel tex beväpnade helikoptrar. Poliser flyger när det gäller civila saker som rån, militären flyger när det gäller incidentberedskap.
Ekdal har helt rätt i att hela Sverige ligger helt värnlöst - detta gäller både terroristattacker och militära attacker (med undantag av ett par JAS-plan).
Den svenska naiviteten förbjuder all säkerhetsplanering, dåliga saker kan helt enkelt inte hända, den som talar om luftvärnsrobotar eller attackhelikoptrar blir ju betraktad som ett totalt UFO.
Jag för min del ser faktiskt hellre ett samhälle med helikopterrån än ett samhälle där militära resurser kan sättas in i ja just det, polisiära ärenden.
Skjuta ner helikoptern? Över Stockholm? Du försöker ju inte ens vara seriös.
Eh, vem är det som sitter och dricker kaffe, om inte alla dessa reservkaptener.
Tre ord för dig: Skotten i ådalen.
Militära medel lämpar sig icke för civila ändamål. En upptrappning av våldet kommer inte leda till lugna gatan, det är helt fenomenalt naivt att tro nåt sånt! Jösses!
Lysande kommentar. Hoppas politikerna börjar fatta situationen innan det är för sent. Sverige kanske behöver ett krig eller terrorangrepp innan både folket och politiker vaknar. Synd, synd, synd.
Ekdal anser ju att "kvinnlig värnplikt inte är en jämställdhetsfråga". Så var skulle feministen Beatrice Ask kunna ha lärt sig att skjuta ner helikoptrar? Till skillnad här från skjutjärnsjournalisten Ekdal, reservofficer minsann och som uppenbarligen inte vill konkurrerar med kvinnliga soldater...
Så då blev det som det blev, för inte får de väl lära sig sånt här på juristutbildningen heller?
Skjuta ner helikoptern: Gisslansituation? Störtar på vad?
Nej, möjligen fotospanings-Gripen över brottsområdet.
Men framförallt, se till att inga bovar av denna kaliber finns inom våra gränser och att polisens helikoptrar är bevakade!!!!
Kan inte Ådalen -31 begravas och sluta användas som tillhygge i debatter på 2000-talet?
@#4 och #6. Ådalen 31. Hur vettigt är det att komma med händelser som tillhör en annan epok. Ska ni inte ta in storstrejken 1909 också eller Karl XII militarisering av landet. År 31 var Sverige en enskild nation, i dag är vi i det närmaste ett landskap inom EU.
Om inte polisen kan sköta sina uppgifter och sina åttaganden, vilket borde vara det minsta man skulle kunna begära av dem, så borde Flygvapnet fått använda sina JAS Gripen som fanns i området. När väl helikoptern hade lämnat tätbebott område, kunde Gripenplanen skickat en eller två missiler mot den och därmed gjort processen kort med dessa gangsters.
Kom inte dragande med Ådalen-31. Låt oss slippa denna kvarnsten som plågat Sverige alltsedan den enskilda och unika engångshändelsen.
Ser hellre att militären hjälper till att stävja den kaos som politikernas slapphet och polisens oduglighet har skapat, än att dessa vettvillingar får springa (och flyga) runt och råna värdetransporter och dyl.
Kan inte polisen utföra sina polisiära uppgifter, så måste myndigheterna använda sig av andra medel såsom försvarsmakten.
Det är plågsamt med dessa polisledare/befäl typ "pippi-långstrumpspoliser- Kling å Klang". Öppna sinnena och framför allt öppna verkningseld mot helikoptern!!
Att dra upp Ådalen som avskräckande exempel när det gäller den här artikeln verkar rätt dumt. Vad har några stenkastande kommunister för åttio år sedan med tungt beväpnade rånare att göra. Om någon i framtiden skulle kombinera användandet av helikopter med militärligans beväpning vad ska polisen göra då? Pistoler och MP5or mot kulsprutebeväpnad helikopter... När de kriminella tar till militära vapen så borde de mötas med samma mynt. Polisen kan ju knappast skaffa egna jaktplan eller lv-robotar.
Vad har det tagit åt alla människor i allmänhet och reservkaptenen Niklas i synnerhet.
Till och med i FN-tjänst skulle en militär befälhavare som sköt ner en fientlig helikopter över en civil stad med troliga förluster bland civilbefolkningen bli åtalad.
När man följer rapporteringen/desinformation (välj själv) så slås man av det faktum att nationella insatsstyrkan bevakade fel värdedepå. Varför?
Svaret kan bara bli ett. Planterad information som vilseledande manöver.
Nästa slutsats blir enkel. Polisens underrättelsetjänst och ledningsorgan är infiltrerade av den organiserade brottsligheten.
Det finns nog inget hellre den organiserade brottsligheten vill än att Polisen skall gripa till övervåld och man undrar egentligen varför Niklas Ekdal propagerar för det. Sen får han hänvisa till vilka länder han vill. Det imponerar inte.
Nej. Låt hellre SÄPO och andra kompetenta underrättelstjänster få ett regeringsuppdrag att säkerställa att Polisen inte är infiltrerad av brottsligheten och deras hantlangare inom politikerkåren.
@6 PJ Havre, 2009-09-25, 17:09
En upptrappning av våldet kommer inte leda till lugna gatan, det är helt fenomenalt naivt att tro nåt sånt! Jösses! (av PJ Havre)
Eh, eh, öh, vilken värld lever du i?
I Sverige har vi tillämpat redan lång tid tillbaka den lugna gatan där den breda politiska samsynen säger att polisen ska synas, polisen får titta om de vågar och övrigt ska de manifestera inför den stora allmänheten och media (helst utländska) hur fredliga vi svenskar är. Om det blir tid över ska de också äga sig åt utredningar…jaga bovar? Visst om det är helt nödvändigt annars ska man ligga lågt eftersom ingen ska behöva riskera någon som helt skada.
Och under tiden har Sverige blivit ett riktigt rövarland, dödsskjutningar stup i ett, rån till vardags och värdetransportrån när tv-underhållning med våldsinslag blir för tråkig. Vidare är det föga smickrande att vi har fått bevittna två besinnigslösa ministermord, exceptionellt i det civiliserade Europa.
Om polisens välvilliga passivitet och våra låga straff (med undantaget för skattebrott där vi kan stoltsera med rejäla påföljder) kan påverka gatan till lugnare riktning så hade allt våld blivit som ett litet skönhetsfel på moder Sveas fasad.
Men så ser inte verkligheten ut och vi måste ompröva vår flathetspolicy som förebyggande åtgärd i kampen mot allt fräckare, det är nämligen inte bara grövre utan hiskeligt mycket fräckare brottslighet än tidigare.
Visst kan man använda militären för polisärenden, men i så fall krävs det väl en koppling till terrorism och ett godkännande från regeringen? Fanns det några bevis för att rånarna ska använda pengarna för att finansiera terrordåd? Ansåg polisen att ärendet var viktigt nog att informera regeringen och stadsministern? Jag skulle gissa att svaren är nej och nej.
Det är ganska riskabelt att skjuta med kanon i tättbebyggt område. Kulorna kan flyga flera kilometer, de kan studsa mot bergssidor eller betong och gå rakt genom flera hus. Med lite otur hade vi fått läsa följande i Dagens Nyheter i onsdags:
"En person dödad av JAS-plan "
Ett JAS 39 Gripen från flygvapnet har dödad en person i en villa i Täby, med vad som uppges vara ett vådaskott. Vådaskottet avfyrades enligt vad DN erfar som ett varningsskott när flygvapnet deltog i en rånarjakt. Enligt de första uppgifterna flydde rånarna i helikopter med rånbytet. Det är ännu oklart om personen i villan har någon koppling till rånet. Ambulans och räddningstjänst är på plats. Enligt en vittnesuppgift var det ett eller två JAS-plan som avlossade flera skott. JAS-planen ska sedan ha försvunnit från platsen. Vittnesuppgifter på nätet uppger att helikoptern har klarat sig oskadd och landat i närheten av Arninge. Mer information inom kort.
Skulle jag gissa, kommer nästa person som utnämns till chef över Stockholmspolisen inte vara tillsatt på genusmeriter.
På Pippis tid så flög åtminstone Kling och Klang som raketer efter balongen!
Sanslöst förslag. Fullt krig över svenska städer. Helikoptrar blir nerskjutna och landar på hus och dödar dem som bor därinne. Men inte innan personerna i helikoptern först har hunnit skjuta vilt omkring sig och bland annat träffat åskådare nere på gatan.
-
I så fall skulle vi ju i trots allt få lite krig i Sverige, och det är kanske det som artikelförfattaren önskar?
Varför inte utrusta polisen med Kärnvapen det skulle verkligen visa brottslingarna ... eftersom det inte verkar spela någonroll med lite "colateral damage" . Då kan ju polisen annvända det i jakten på fildelare som verkar vara oehört viktig o falrlig brottslighet.
Är det någon som fildelar i stockholm dra i 2 Megaton i gamla stan så slutar det säkert ...
Personligen skulle jag inte ens ge polisen batong då de missbrukar även denna o klarar inte redan nu att hantera dessa utan att slå ihjäl oskyldiga.
M Gren
Varför skulle det bli terrorism i Sverige? Det finns väl inget land i hela världen där islamiseringen går mer friktionsfritt.
Kom till Sverige alla islamister så får ni kost, logi, pengar och ett valfritt antal identiteter samt ett fullständigt skydd mot rasister.
Nationella insatsstyrkan är ständigt beredd på att anfalla sverigedemokraternas ledningsgrupp och har inte tid att ta hand om rånare.
Militärt våld inte lösningen - bättre polisarbete är det däremot
#20 Ann sidbrant,
För en gångs skull så håller jag med dig, Ann S.
Militärt våld är inte lösningen på rån. Problemet är ju en dåligt organiserad och ineffektiv polis. Kanske behövs bestyckade polishelkoptrar och då inte för att i första hand användas för vapeninsats.
Titta på historien; Olof Palme mördas. Totalt kaos hos polisen, Bottsplatsen spärras inte ens av. Konfrontationerna skedde helt amatörmässigt och leder till att CP inte kan fällas (om han var skyldig).
Under mordet på Anna Lindh klassades överfallet som grov misshandel och de ansvariga polischeferna åkte hem.
I Malexander blev det helt kaotiskt. Ingen visste att rånarna var beväpnade och två poliser dödades.
Vid dubbelmordet i Linköping 2004 sattes inte polisen i högsta beredskap och morden kunde inte lösas.
Säga vad man vill och Kling och Klang - de var i alla fall på plats och försökte göra sitt bästa.
Säga vad man vill om Kling och Klang, ska det stå
Jag instämmer med #10 Nurmela om att
"Kan inte Ådalen -31 begravas och sluta användas som tillhygge i debatter på 2000-talet?".
Det är knappast relevant. Då det handlar om två helt skida företeelser.
Jag tänkte exakt samma sak som artikelförfattaren. Min första tanke var hur i he-vete man kommer undan ett rån genom att fly i en helikopter? Det torde vara snudd på omöjligt så länge man inte har tagit med sig gisslan. Annars syns de mycket väl på en radar och försvinner inte i första taget ur sikte. Det är svårt nog att fly i en bil bland tusen andra bilar i trafiken.
Självklart skall militären kunna användas vid dessa typer av händelser. Militären har resurser som polis i många fall kan sakna och i detta fall är det extra tydligt. Det är det eller att utrusta polisen med samma utrustning som militären, något som känns väldigt slösaktigt då vi som sagt har just militären som redan är redo.
Skjuta ner helikoptern? Det innebär i praktiken dödsstraff för misstänkt rån utan föregående rättegång. En ovanligt radikal idé för en ledarskribent får man säga. Men vad sjutton, inte mig emot....
Någon mer än jag som tycker att vissa kommentarer börjar spåra ur, "kärnvapen" "fildelning" m.m. Vi måste använda det våld som behövs. Det vore förvisso mycket sorgligt om någon oskyldig blir skadad vid en polisiär/militär insatts men det måste vägas emot alternativet att luta sig tillbaka och låta packet ta över. Brott ska inte löna sig, frångår vi detta så har vi snart anarki med väldigt många fler offer.
#26 Gonzo
Du får nog läsa vad han skrev en gång till. Eller försöker du medvetet felcitera?
"Det borde ha funnits rutiner och kapacitet att åtminstone följa den flyende helikoptern, ännu hellre att tvinga ner den och i värsta fall att skjuta ner den."
Det är knappast tal om något dödsstraff utan rättegång utan samma rutin som polisen jobbar efter. Sista utvägen för en polis i extremt hotade situationer är också att skjuta ibland dödlig utgång. Författaren har aldrig sagt att man urskiljningslöst ska skjuta ner alla rånare som flyr i helikopter.
Detta gäller även för alla andra som talar om "öppet krig" och så vidare. Det handlar ju självklart om att bemöta tungt militärt beväpnade rånare med annat än polisens handeldvapen.
Fullständigt idotisk artikel. Skjuta ner helikoptern? Det utbröt ju inte ens skottlossning. Helikoptern kan ju ha blivit tilltvingad med en oskyldig pilot vid spakaran, for all we know.
Någonstans går gränsen mellan ett brott mot lagen och på en "terroristaktion"/krigshandling och den går inte vid det faktum att rånarna använder en helikopter istället för en bil! Om polisen beväpnar sig allt för tung och börjar skjuta ner helikoptrar från himlen så är det enda som kommer ske att rånen blir brutalare, inte färre.
Tar man dessutom hänsyn till vad det skulle kosta att höja polisens beredskap för att kunna hantera den direktinsats som skulle krävas, så kan man väl bara konstatera att det finns viktigare saker att lägga pengarna på. Brottet kan väl för fan fortfarande klaras upp, med klickochklang-puffror och vittnesspår.
#26
Skjuta ner helikoptern var det sista alternativet om inget annat hjälper. Enligt ditt resonemang kan man aldrig ingripa mot ett pågående brott eftersom brottslingarna inte blivit dömda än.
Jag håller fullständigt med artikelförfattaren.
#30 Richard Carlsson
Om vad inte hjälper? Att flyga efter dem och ropa "stoppa helikoptern!"? Ge mig en situation där det kunde vara befogat att skjuta ner helikoptern.
@Richard Carlsson
Om brott inte skulle lönasig skulle det inte finnas några politiker o inte heller polisen.
Eftersom du inte har något emot att dö av olyckhändelse föreslår jag att du ställer upp som buffer åt polisen så kan de ju sköta sitt jobb de gnäller ju på de har dåliga skyddsvästar.
Det är ju bara att titta på polisens vansinnes jakter i stan med bil vad är de uppe i 3-4 döda per år.
Att dela ut vapen till Skinnheads är inte lämpligt.
M Gren
# 10, 11, 12,14. Vid Ådalen 1931 sattes just militär in mot civila. Principen idag bör vara densamma civil och militär verksamhet ska vara åtskild. Folkliga demonstationer kan vara ideologiska föreställ er att en vänster-demonstration slås ner ovanligt hårt av en militär styrka tex. Göteborgskravallerna. Det skulle dra in militären i ideologiska sammanhang. Det skulle kunna uppstå misstankar om att militären stödjer viss ideologi mer än annan ideologi. Militär ska därför bara användas mot externa fiender.
Sedan har vi den privata, civila personliga integriten också. Vi ni att militärer ska blanda sig i svenska medborgares göranden och låtanden?
Ja alltså. Hur får ni till det att Polisen med hänvisning till sin egen (eller andras kanske) säkerhet skulle tvingas skjuta ner en flyende helikopter. Att ingripa på annat sätt får man så klart göra herr Carlsson.
#30
Om de öppnar eld eller hotar med annat våld t.ex.
#33
Öhh, du är tydligen av den uppfattningen att om någon hotar med våld så ska de gå fria. Det är bättre att låta rattfyllona döda folk utan att polisen försöker stoppa dem? Det samhälle som du och dina gelikar förespråkar vill normala människor inte leva i.
Sorry, #32 och #33 ska det vara.
Niklas Ekdal skrev ju på ledarsidan i DN innan. Det här förslaget med att JAS-plan ska agera mot rånare delar han med journalister på Svenska Dagbladet. Det framgår indirekt genom att deras rubriker på förstasidan på nätet.
Detta bekräftar bara vad jag länge misstänkt, vissa journalister är inga större ljus.
Att JAS-plan skulle användas civilt skrattar jag åt. Är man så omdömeslös är vi kraftigt på väg utåt i Sverige.
Som tjuv får man sannolikt behålla bytet (enligt Leif GW Persson) och har dessutom relativt liten risk att åka dit. Mindre än hälften av de grova brotten utreds med framgång enligt BRÅ.
Illa.
Snuten som är på plats redan efter några minuter får inte skjuta helikoptern eftersom människor kan skadas. Intern policy. Man måste alltså vänta på piketen. Som kommer först när helikoptern har stuckit.
Illa.
Snutens helikopter är ’desarmerad’ av ett bombhot och kan inte användas.
Illa.
Flygvapnet finns inte längre i kvar i Stockholms län.
Illa.
Snuten har inget samband med vare sig försvaret eller räddningskåren.
Illa.
Men nästa är ska visst personuppklarningen hos snuten öka med hela 1 procent till 17 procent.
Imponerande.
Justitieministern och rikspolischefen borde se över det här noggrant.
Väldigt noggrant.
U
Ping Lin Pong, det där håller inte. Om till exempel en folkmassa håller på och lynchar en stackare utanför slottet i Stockholm så menar du alltså att soldaterna i högvakten skall förhålla sig passiva eftersom lynchningen kan vara "ideologiskt" motiverad?
Ja alltså. Hur får ni till det att Polisen med hänvisning till sin egen (eller andras kanske) säkerhet skulle tvingas skjuta ner en flyende helikopter. Att ingripa på annat sätt får man så klart göra herr Carlsson.
#34
Vad är det med militära vapen tungt beväpnade rånare demonstrerar mot? De visar bara att med kriminelt våld så får man vad man vill i Sverige.
Jag tänkte igår - Varför satte de inte in JAS att skugga rånarhelikoptern? Tänk så rätt jag var idagens betraktelse över de avspisade militära hjälp försöken av polisen. Förstås så har polisen nu nått ett tillstånd av handfallenhet . Inse deras lathet och arrogans de utstrålar mot oss i allmänheten. Det som prioriteras idagens polissamhälle är snabba pengar vid vägkanten. Punktmakering av urinerande medborgare såsom i Uppsala mm. Jag är en mycket stor patriot för fler poliser för att inte dagens största poliskår i Sveriges historia skall se sitt antal sjunka vilket skulle ledda till att den totala kompetensen ej kan bibehållas.
Jag tänkte igår - Varför satte de inte in JAS att skugga rånarhelikoptern? Tänk så rätt jag var idagens betraktelse över de avspisade militära hjälp försöken av polisen. Förstås så har polisen nu nått ett tillstånd av handfallenhet . Inse deras lathet och arrogans de utstrålar mot oss i allmänheten. Det som prioriteras idagens polissamhälle är snabba pengar vid vägkanten. Punktmakering av urinerande medborgare såsom i Uppsala mm. Jag är en mycket stor patriot för fler poliser för att inte dagens största poliskår i Sveriges historia skall se sitt antal sjunka vilket skulle ledda till att den totala kompetensen ej kan bibehållas.
Jag tänkte igår - Varför satte de inte in JAS att skugga rånarhelikoptern? Tänk så rätt jag var idagens betraktelse över de avspisade militära hjälp försöken av polisen. Förstås så har polisen nu nått ett tillstånd av handfallenhet . Inse deras lathet och arrogans de utstrålar mot oss i allmänheten. Det som prioriteras idagens polissamhälle är snabba pengar vid vägkanten. Punktmakering av urinerande medborgare såsom i Uppsala mm. Jag är en mycket stor patriot för fler poliser för att inte dagens största poliskår i Sveriges historia skall se sitt antal sjunka vilket skulle ledda till att den totala kompetensen ej kan bibehållas.
Glömde bort att nämna att antalet fartkontroller och alkoholtester ökat. Snuten ligger alltså inte på latsidan, vilket man kan förledas tro.
Det är ju visat att hög hastighet och alkohol är de värsta dödsorsakerna på de svenska vägarna. Därför ska snuten prioritera fartkontroller och alkoholtester. På så sätt kan man förhoppningsvis spara 10-15 liv per år.
Du har helt rätt, Niklas. Tyvärr är Newsmill inte kända för bra rubriker.
#47
Om man har kontroller vid en europaväg vid fem tiden på eftermiddagen en tisdag kan man få underbar statistik, tvåtusen testade och endast en påverkad. Troligtvis kan man också få ett par grymma fartsyndare som körde 125 km/h som bonus. Vad är några beväpnade rånare då att ha :-)? Det är dock enligt min mening lite skrämmande vilken syn på polisen som många har. Det är helt ok att klaga på polisen (de är för hårda) ända tills man själv blir drabbad av något vidrigt brott som cykelstöld, då skulle helst dödsstraff utdömas på stället.
Nån reservkapten har sett lite för många dåliga actionrullar där massivt övervåld saknar risker för omgivningen tror jag.