Idag letar vi skribenter i följande ämnen:

Utrikesdeklarationen 2012

Carl Bildt presenterar regeringens utrikesdeklaration i riksdagen på onsdagen. Läs (1) Skriv

Terrorism

Nu lägger regeringen fram Sveriges nya strategi mot terrorism. Det finns numera "en verklig risk för terrorattentat i Sverige", skriver regeringen i planen. Läs (5) Skriv

Politiker och ersättningar

Stefan Löfven sänker sin nya lön och Vänsterpartiet skärper sin partiskatt. Varför agerar inte Alliansen i frågan? Skriv

Bibliotikariernas poppighet hotar vår kulturskatt


Tonvis av klassisk litteratur från våra bibliotek mals ner till pappersmassa för att ge plats åt lättare Liza Marklund-litteratur. Denna slags poppighet och konsumtionsflört urholkar bibliotekens roll som kulturinstitutioner. Det skriver kristdemokraternas partiledare och socialministern Göran Hägglund.


Om författaren

Göran Hägglund är partiledare för Kristdemokraterna och socialminister.

Nu Bok- och Biblioteksmässan börjat. Nya böcker presenteras. Spännande diskussioner går av stapeln. Men den mest centrala debatten av alla borde handla om vad som händer i Malmö. För där ställs frågan om bibliotekens roll och värde på sin spets.

Under de senaste månaderna har Hans Andersson Recycling i Staffanstorp haft mycket att göra. Ton efter ton av böcker från Malmö stadsbibliotek har nämligen malts sönder i företagets kvarn för att sedan säljas som papper till ett pappersbruk.

Det för att Malmö stadsbibliotek beslutat att genomföra det de själva kallat en "akut radikal gallring" av bokbeståndet.

Och nej, det är inte det att något speciellt dramatiskt har hänt som tarvar sådana drastiska åtgärder. Det är helt enkelt ett policybeslut som utgått från uppfattningen att böcker som inte är tillräckligt utlånade skall förstöras.

Dels måste böcker bort av rent praktiska skäl eftersom bibliotekets lokaler delvis skall användas till annat än sådant som handlar om böcker. Men också för att de böcker som lånas ut mest, alltså de mest populära, skall få ännu mer plats. I hälften av alla hyllor skall de ställas med framsidan utåt, som i bokhandlarna. Och då finns det mindre utrymme för de titlar som inte klarar sig i konkurrensen.

Men dessutom skall man i den kvarvarande hälften av alla hyllor hålla halva hyllan tom. De böcker som klarar sig undan kvarnen skall nämligen exponeras maximalt. Ytterligare en konkurrensskärpning, som någon ekonom väl skulle ha uttryckt det.

Detta väcker allvarliga frågor. Skall samma logik gälla i ett bibliotek som i en bokhandel? Är det en marknadsplats? Och är litteratur en vara som skall utvecklas enligt en slags "survival of the fittest", det vill säga det som läses mest skulle per definition vara värt mer än det som läses av färre? Skall vi kasta det som inte faller de flesta i smaken på skräphögen - eller i det här fallet mala det i kvarnen?

Uppgifterna om hur många ton litteratur som gått till kvarnen varierar - om det är över trettio eller kommer sluta vid tjugo - men det förstår ju var och en att det inte är huvudfrågan. Kärnan i detta är istället principiell - ska bibliotekens böcker malas till pappersmassa om de inte är tillräckligt populära?

Svaret är naturligtvis nej. Att ett bibliotek vill avdela viss yta för annat än bokhyllor må vara hänt, det skall naturligtvis finnas utrymme för karaktärsvariationer mellan bibliotek. Men att göra det på det sätt och utifrån de antaganden som sker i Malmö är feltänkt från början. För då har huvuduppgiften gjorts till bisak.

Ett bibliotek är en folkbildande institution. Poängen är inte att man skall kunna hitta det för tillfället mest populära och täcker bokhandlarnas skyltfönster. Utan snarare tvärtom: man skall kunna hitta det som inte nödvändigtvis läses av alla och envar. Man skall kunna strosa runt, botanisera och låta sig överraskas av sådana böcker som kan te sig fullkomligt aparta och kryptiska, men som samtidigt kan väcka de där tankarna och uppslagen som har förmågan att vända en hel livsbana.

Originaliteten måste ha tillflyktsorter i samhället. Ett bibliotek är tänkt att vara en sådan ort.

"Vår tid ropar på andra slags bibliotek", meddelas det i stället från ansvarigt håll i Malmö varefter man uttrycker förhoppning om en folklig tillit till de goda avsikterna. Men de avsikter som artikuleras är allt annat än förtroendeingivande: Om biblioteken inte får utvecklas som i Malmö riskerar de nämligen att bli satta i "tvångströja" vilket kan medföra "att mängder av föråldrad och oläst litteratur blir stående på hyllorna", meddelas det bekymrat.

"Föråldrad" litteratur? Låt oss påminna oss den debatt Willy Kyrklund deltog i på åttiotalet. Ämnet var antika klassiker. Det diskuterades exempelvis huruvida Vergilius "Aeneiden" är aktuell idag. Kyrklund menade att frågan var felställd. Skälet till att vi skall läsa gamla verk är, menade han, att de INTE är aktuella och samtida. Hur människor tänker idag vet vi, det kan vara intressant att få reda på hur man tänkte i en annan epok.

Jag är inte säker på att böcker som Aeneiden kan mäta sig med Liza Marklund-böckerna i utlåningsstatistiken vare sig i Malmö eller på andra bibliotek. Men jag är säker på att den har sitt berättigande på hyllorna. Liksom en mängd mindre kända verk av allehanda slag.

Och det självförtroendet hoppas jag att landets biblioteksledningar i stort också har. För den slags poppighet och konsumtionsflört som uppenbarligen börjat göra sig gällande kommer inte leda till något annat än att bibliotekens roll som offentligt finansierade kulturinrättningar kommer att ifrågasättas.

Är det så vill ha det? Om inte bör det debatteras.













Trackback URL: http://www.newsmill.se/trackback/11610

94 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.

Helt riktigt, och att nämna Liza Marklund som ljugit både i böcker och i TV. För att inte tala om de överallt spridda mordiska kvällspresslöpsedelliknande reklamaffischerna för en av hennes vinklade genusdeckare. Det finns i dagens skrivande i både press och litteratur, tankar och böcker som bör förpassas till sopstation för intellektuell sanering och senare återanvändning!

Permalänk | Anmäl #1 Joakim Steneberg, 2009-09-24, 14:58

Man skulle kunna tänka sig ett centralt bibliotek eller lagutrymme som alltid säger ja till restupplagor och utrensade böcker. På längre sikt skulle det kunna bli en kulturskatt. Staten kan stå för frakten och lagerhållningen.

Permalänk | Anmäl #2 Ping Lin Pong, 2009-09-24, 15:24

Håller med Göran Hägglund om att poppigheten urholkar bibliotekets idé.

Skräplitteratur à la Liza med z(!) Marklund ska inte få ta upp skattebetald plats på biblioteken. Sån skit kan man köpa för en femma på nån loppmarknad. Eller låna av sin alkoholiserade och överviktiga bidragstagarpolare next door.

Permalänk | Anmäl #3 lunchdröm, 2009-09-24, 15:34

Hägglund som inte ens kan stava till bibliotekarie yrar som vanligt i nattmössan. Biblioteken måste givetvis följa med sin tid och någon kulturskatt är definitivt inte hotad.

Att låta böcker stå och samla damm är fullständigt meningslöst. Det är slöseri av allmänna medel. Vill man gå och rota i gamla olästa böcker kan man med fördel bege sig till ett antikvariat eller söka på Projekt Runeberg,Google Books och andra digitaliserade boksamlingar.

Bibliotek som förvaringsplats för böcker är ett hopplöst förlegat koncept

Permalänk | Anmäl #4 Lögndetektorn, 2009-09-24, 15:42

Hur var det nu med smakdomare och kulturella eliter? Snacka om självmål...

Permalänk | Anmäl #5 Johannes Carlberg, 2009-09-24, 15:49

Nu är det väl att ta i att utrensningen på Malmöbiblioteket skulle hota landets litterära kulturskatt. Den nye chefens planer på förytligande av Malmöbiblioteket kan med rätta kritiseras, omvälvningen har ett eget projekt namn och blogg http://www.darlinglibrary.se/. Ett mishmash av management floskler som kan höras till leda på olika management seminarier.

Den nye moderne bibliotekschefen är positiv till sponsring, troligen även därför hon vill göra mer plats för slika aktiviteter, hon kunde tänka sig t.ex. att barnavdelningen sponsrades av McDonalds, vilken motbjudande tanke att man skulle mötas av den vämjelige figuren Ronald McDonald när man skall lotsa telningarna in i litteraturens värld.

Man förstår förstås att det med nuvarande regerings fientliga inställning till offentligt finansierade verksamheter som bibliotek etc att de måste anpassa sig och skära ner på bokbestånd och göra sig attraktiva för marknaden. Men det är väl bara en tidsfråga innan Hägglunds partibroder Odell säljer ut denna marknadsmässiga anomali.

Permalänk | Anmäl #6 Klerken, 2009-09-24, 16:01

Gör biblioteken elektroniska så var det bekymmret löst. Samt en otroligt god ekonomisk affär. Behåll stadsbiblioteken 30 år till och lägg ner alla satelit/lokalkontor.

Som i borås, en stad på under 100k invånare finns det 4-5 biblotek...

Permalänk | Anmäl #7 Frans S., 2009-09-24, 16:35

Populisten har yttrat sig igen!
Paniken sprider sig tydligen i partiet.

Permalänk | Anmäl #8 Rogge, 2009-09-24, 16:40

#4 (Svar till Lögndetektorn)

Ditt argument om att man skulle uppsöka ett antikvariat för att hitta äldre böcker går att applicera på nyare, "inne"-litteratur med, varför inte gå på en bensinmack eller Ica och köpa sig den typen av bok?

Jag tycker att bibliotekets huvudsakliga uppgift är att kunna erbjuda litteratur från alla historiens eror. Varför skulle inte Miguel de Cervantes och Dante kunna samsas med Liza Marklund och liknande i hyllorna?

Permalänk | Anmäl #9 Petter Lindström, 2009-09-24, 16:41

*uppdatering*
För övrigt anser jag att det är ren idioti att sätta in vissa böcker i hyllorna med framsidan utåt, så att de upptar mer plats på andra böckers bekostnad. Hoppas inte att fler bibliotek går i samma fotspår som Malmös.

Permalänk | Anmäl #10 Petter Lindström, 2009-09-24, 16:45

Ge mera pengar till biblioteken! En av våra viktigaste demokratiska institutioner är utrotningshotad, nedläggning på nedläggning. Och fixa en tydligare bibliotekspolitik framöver, så biblioteken får leva vidare.

Permalänk | Anmäl #11 leia marcuse, 2009-09-24, 17:18

Det går inte att veta vilka böcker som folk vill läsa i framtiden. Därför behöver de sparas på bibliotek. Bibliotek är dessutom en möjlighet för alla som vill eller behöver läsa något som just nu inte går att få tag på. Antikvariat ger mycket Litteratur, men långtifrån all litteratur har jag själv varit med om en gång.

Permalänk | Anmäl #13 Lars Sjöström, 2009-09-24, 17:42

har ej ens läst kd-ledarens artikel här ovan - hörde honom dock i går i P1:s Nya Vågen kl 18.15. Rent spontant vill jag bara ha ur mej: Ge folk dä folk vill ha! Varför inte? Jag menar nu vanligt folk - jag menar inte eliten - vad jag är vet jag ej - men efter att ha hört kd-ledaren i går på radio - tror jag faktiskt att jag kan räkna mej till eliten - det finns många tolkningar av detta ord - så som jag ser det ... Förlåt "ordalladen"... )

Permalänk | Anmäl #14 Marianne Johansson, 2009-09-24, 17:51

ja leia marcuse det du sa här ovan kan jag faktiskt hålla med om

Permalänk | Anmäl #15 Marianne Johansson, 2009-09-24, 18:09

Biblioteken är för oss kulturelitister! Håll dig därifrån ditt gamla högerspöke!

Ärligt talat, om poppigare bibliotekarier leder till att fler läser böcker borde väl detta ses som väl genomförd folkbildning?

Är det ökad läskunnighet som GH ser som ett hot?

Det är mig egalt om man lär sig läsa med Liza Marklund eller Thomas Mann.

Permalänk | Anmäl #16 default persson, 2009-09-24, 18:18

Liza Marklunds böcker av lögner och feministiskt förtal de första till papperskvarnen

Man kan tycka vad man vill och lättare och mindre lättsmält litteratur; Men flera av Liza Marklunds böcker lögner och feministiskt förtal. De borde vara de första att hamna i papperskvarnen bara därför.

Permalänk | Anmäl #17 Tommy Sandström, 2009-09-24, 18:28

Göran Hägglund har självfallet alldeles rätt. Några av de viktigaste
böcker jag har läst har jag funnit på bibliotek i min ungdom.

Det är något djupt skrämmande över Västerlandets indiffererens och förakt för den högstående egna klassiska kulturen. Djupt skrämmande.

Permalänk | Anmäl #18 Madame de Sade , 2009-09-24, 18:34

default persson:
Hur många svenskar känner till Thomas Mann i förhållande till de som känner till Liza Marklund? Hur många svenskar har faktiskt läst något av Shakespeare, Pusjkin, Boccaccio, osv jämfört med antalet som läst flera verk av våra stora tillfälliga kommersiella succéer?

Ingen människa som handlar i en vanlig stormarknad kan missa "fräsch" svensk populär litteratur, till skillnad från den myriad av författare med verk som lästs under decennier eller sekel.

Om hundra år kommer de flesta klassiska författare förmodligen att fortsätta läsas, men detsamma är högst tveksamt när det gäller de vars böcker säljs på ICA eller Coop.

Visst, jag tycker att det är otroligt bra att J.K. Rowling har blivit ett enorm fenomen utan jämförelse inom litteraturen, men det gör inte övrig litteratur meningslös bara för att den inte ens kommer i närheten av hennes ofantliga populäritet.

Vilken modern författare kan autentiskt lyckas beskriva andra samhällen utan att gå på en anakronistisk mina eller två eller hålla sig enbart till rådande tankegångar? Något av det festligaste med att läsa exempelvis "Yevgenji Onegin" är att man kan ta del av ett samhälle ingen nu levande människa har erfarit. Eller jag antar i alla fall att ingen nu levande människa kan ha samma förståelse för hur man exempelvis sköter sina livegna, med eller utan förståelse för ekonomi...

Det som vore intressant vore om biblioteken skulle kunna försöka arrangera någon slags tillställningar för allmänheten där man lyfter fram olika författare från olika epoker och exempelvis förklarar hur de har påverkat modern litteratur och tänkande eller hur de fångar sin tidsanda.

Permalänk | Anmäl #19 Max, 2009-09-24, 18:43

Verklighetens vanliga människor har inte tid att förhålla sig till alla konstiga böcker som ändå ingen vill läsa!!

Permalänk | Anmäl #20 posse, 2009-09-24, 18:46

jag vet bara att jag har en massa - en massa kanske är att överdriva - men i a f ganska många - (Ett exempel som jag tidigare nämnt under Kerstin Vinterheds artikel av bibliotek utgallrade böcker här hemma - utgallrade böcker behöver ej alls vara dåliga.. . tvärtom känns det extra roligt att kunna rädda utgallrade böcker från förgängelsen - och dessutom upptäcka att faktiskt mer står att finna i dessa böcker än kanske andra ens har kunnat föreställa sej - - varför skulle dom annars av bibliotekspersonal utgallras - det har förvånat mej mer än en gång hur bibliotekspersonal bedömer vilka böcker som skall utgallras eller inte...

Permalänk | Anmäl #21 Marianne Johansson, 2009-09-24, 18:46

"Skräplitteraturens ansikte" = Liza Marklund. Har nu etablerat sig som den sanning det är. Tack Monica Antonsson, tack bloggosfären, tack Göran Hägglund! Bravo!

Permalänk | Anmäl #22 Agneta Lindhag, 2009-09-24, 18:47

det blev en hel del fel här ovan förlåt förlåt - jag borde ha raderat ut allt och börjat om från början - det skrivna är verkligen sallad - nästan obegriplig sådan - jag skriver för fort och kollar inte tillräckligt - förlåt ..... det kanske ev räcker med att sätta *)* efter *Vinterheds artikel*...

Permalänk | Anmäl #23 Marianne Johansson, 2009-09-24, 18:55

Verklighetens vanliga människor har inte tid att förhålla sig till alla konstiga böcker som ändå ingen vill läsa!!

Permalänk | Anmäl #24 posse, 2009-09-24, 19:04

Hoppas KD åker ur procentspärren nästa val, de ligger uppenbarligen på samma nivå som SD i många frågor vad gäller människosyn och människovärde och kulturpolitiken under borgarna är för närvarande en katastrof. Dåligt att försöka sätta åt bibliotekarierna då man uppenbarligen skiter i kulturpolitikenn. Hoppas Hägglund får mer kritik.

Permalänk | Anmäl #25 leia marcuse, 2009-09-24, 19:06

Nu har elitisten Hägglund talat igen. Ena stunden varnar han för den radikala eliten och "försvarar" vad han kallar "vanligt folk" . Nu vill han plötsligt inte ge "vanligt folk" vad de vill ha på biblioteken. Om det är allmän velighet eller utslag av panik p.g.a. dåliga opinionssiffror förtäljer inte historien. Gå i kloster Hägglund!

Permalänk | Anmäl #26 McX, 2009-09-24, 19:15

En sak att nämna i sammanhanget är den förnämliga beställningstjänst biblioteken erbjuder. Och som vuxit i takt med datoriseringens intåg. Jag har den senaste månaden velat läsa två böcker, som aldrig köpts in överhuvudtaget av biblioteket nära mig. Sökte på nätet var böckerna fanns, beställde via mail, fick svar efter ca 1 vecka - också via mail - att böckerna fanns för avhämtning. Till en kostnad av försumbara 10 kr per bok.
Samtidigt i denna debatt: papper som bokstavstransportör är en saga sen Gutenbergs tid som snart är förbi. 600 år av en teknik som gett oss fantastiska skatter men också tuggat i sig en jäkla massa skog. Läsplattan lär bli den stora grejen på bokmässan! Googles håller på att göra en kulturhistorisk insats! Tänk 100 år framåt i tiden! Då sitter vi alla i himlen och genom dödens gränssnitt njuter vi alla digitala ettor och nollor som swischar förbi!

Permalänk | Anmäl #27 Agneta Lindhag, 2009-09-24, 19:31

Hägglund försöker ta igen förlorad mark med en ny artikel. Alla som ser nyktert på saken vet att kd:s svaga väljarstöd är orsaken till att han kommer med utspelen just nu. Vidare förstår alla att kd slåss om samma väljare som sd. Detta vet givetvis Hägglund, och han vet också att alla andra vet detta. Politikens spelregler tvingar honom dock att offentligt förneka dessa uppenbara samband. Det hela blir lika naket som när en åtalad person fortsätter att neka till brott trots överväldigande bevisning. Politiken ter sig ibland synnerligen patetisk! Hoppas kd åker ur riksdagen!

Permalänk | Anmäl #29 Paradroid, 2009-09-24, 20:38

Göran Hägglund brukar i vanliga fall sjunga marknadskrafternas lov och det han beskriver är ju ett agerande helt i linje med marknadsekonomiskt tänkande! Antingen är karln helt i desperat behov av uppmärksamhet, och agerar enligt devisen "all publicitet är god publicitet..." eller så är detta bara ytterligare ett oportunt inlägg för att flörta med de som (med rätta) kritiserade hans förra debattinlägg om köksbordsdiskussioner versus "kultureliten". Dessa sorters inlägg gör det dock svårt att ta Göran Hägglund på allvar i debatten. Frågan är om han inte är näst intill kulturbefriad.

Permalänk | Anmäl #30 LA, 2009-09-24, 20:59

"Bibliotikariernas poppighet hotar vår kulturskatt" läser jag. "Hägglunds poppighet hotar vår demokrati", tänker jag.
Mannen behöver lite tid i media och då kan det vara bra att säga något som alla tycker om.

Då kan man säga sådant som att "Originaliteten måste ha tillflyktsorter i samhället". (nytt, fint honnörsord från KD!).
Man kan stolt hävda att inga böcker borde malas ner. Mala ner är dumt!

Jovisst. I en perfekt värld finns det skattepengar även för bevarandet av manualer för MS Word -98 och slitna fotoböcker (bilderna utrivna). Hängivna bibliotekarier bevakar detta kulturarv med sin vanliga långt-under-medel-lön. Biblioteken bygger ut efterhand som böckerna skrivs - inget mals ned! Allt köps in! - Kommunen betalar. Kultur är böcker! Många böcker är mycket kultur! Och mycket kultur är bra!

Och skatten är förstås oförändrad. Eller kanske lite sänkt. Låg skatt är bättre än hög! Allt detta vill Hägglund. Inte för att han är populist, så klart.

Permalänk | Anmäl #31 Mikael, 2009-09-24, 21:05

Du har helt rätt ang kultureliten, Göran Hägglund! (Debatt i TV)
Stå på dig, Göran!

Kulturetablisimanget proffstycker vad vi skall tycka!

Likaså modetalibanerna vill styra hur vi skall klä oss f ö!

Permalänk | Anmäl #32 Ingemar, 2009-09-24, 21:32

Max:

Min mening är nog inte så skild från din och jag erkänner att jag inte riktigt vet vad som händer i Malmö, jag bor minst 150 mil därifrån och intresset avtar omvänt proportionellt antar jag.

GH bedriver nån slags märklig populistisk politik som ena dan raljerar om kulturelitens folkförakt för att nästa dag hoppa på bibliotek som ger "folk" vad "folk" vill ha, enkel, bekväm litteratur tydligen. Därför ställde jag frågan om det är Läskunnigheten som är GH's fiende.

Är det så illa att de ska bränna bålvis med klassiska verk får jag väl söka mig till en barrikad jag med.

Att folk inte läser böcker eller tidningar är i alla fall för mig ett större problem än att de läser "fel" böcker eller tidningar. Jag vet många jämnåriga med mycket bristfälliga läskunskaper. Många har aldrig läst en bok på eget initiativ. (ondskan på svenskan i gymnasiet räknas ej.)

---
För övrigt (1) är det beklämmande att Taliban-talibanerna är så enformiga. Tjatigare invektiv är svårt att hitta. Är det nån slags insikt ni precis fått att det finns krafter som försöker påverka hur människor beter sig i stort och smått?

---
För övrigt (2) undrar jag om Tommy Sandström är något slags konstprojekt? jag ska spara alla hans inlägg och göra en diktsamling.

Permalänk | Anmäl #33 default persson, 2009-09-24, 21:56

Jag tycker Göran Hägglunds utspel är tvetydigt och man kan lätt få uppfattningen att han vill styra folkbibliotekens utbud och dela upp innehållet i önskvärt och icke önskvärt. Och vad som är önskvärt ska tydligen inte avgöras av de människor som använder biblioteken eftersom de önskar sig fel saker.

För att vi inte ska förlora oss helt i en elitistisk debatt om vad folk ska få på folkbiblioteken måste vi göra klart att folkbiblioteken är ett frihets- och demokratiprojekt som syftar till att frigöra mänsklig tanke och kraft. De ska utan censur göra alla slag av kunskap och information lätt tillgänglig för alla. Utgångspunkten måste vara att det är brukarens och icke-brukarens uttalade och outtalade önskemål och behov som ska styra innehåll och utbud. Makthavares uppfattningar om vad som är gud i behagligt att låta folket ta del av ska inte göra det.

Niclas Lindberg
Generalsekreterare
Svensk Biblioteksförening

Permalänk | Anmäl #35 Niclas Lindberg, 2009-09-24, 22:05

Sentimentala tråklitteratur kan de lika bra mala ner, få fart på intresset för läsandet istället genom att ta in politiskt inkorrekta akuella klassiker som: Mein Kamp, kommunistiska manifestet, Sion den vises protokoll, scientolog biblen, intelligent design m.m.

Permalänk | Anmäl #36 Mike Nilson, 2009-09-24, 22:41

Hur ska han ha det Hägglund? I den ena artikeln ondgör han sig över kultursnobbism, men tydligen bara om utövna är vänstervridna. Att slå vakt om den högborgerliga finkulturens snobbism går däremot bra.
.
Hägglund verkar alltmer desperat att profilera sitt lilla och krympande parti på nya sätt, så att det blri fullständigt ologiskt. Hur hade det varit om Hägglund i stället för att släta ut partiet till ännu ett allmänborgerligt parti slagit vakt om de kristdemokratiska värdekonservativa frågorna och idealen. Då hade man i varje fall haft sina platser i riksdagen tryggade tills vidare. Men som nåt slags Bill och Bull till Reinfeldts Elaka Måns blir Hägglund bara larvig och redundant och därför flyr väljarna.
.
Hägglund vill inte vidkännas det men många av hans kärnväljare har faktiskt gått till sverigedemokraterna. Sug på den karamellen Hägglund under det kommande året tills det är dags för ditt kd att flytta ut ur riksdagshuset och sd att flytta in. Den kommer att smaka bittert vid det laget.

Permalänk | Anmäl #37 Mats Dagerlind, 2009-09-24, 23:17

Smakdomare Hägglund har yttrat sig - och visat sin elitistiska sida. Om man har ondgör sig över, alternativt missat, att utbud & efterfrågan är lika med marknadsekonomi bör man ta sig en funderare på varför man sitter i regering med moderaterna....

Permalänk | Anmäl #38 Nisse i Hökarängen, 2009-09-24, 23:38

Varför är Mats Dagerlind, som trots allt hör till de få som då och så visar en och annan spårmängd tänkande, så ensidig. Jag har alltid tyckt att Göran Hägglund är en skitstövel, men bland partiledarna är det just bara Reinfeldt som är bättre, och här kom Hägglund igen med en rätt bra problemträffande artikel till, och kvaliteten på vad som sägs beror för övrigt inte alls på vem som säger det, utan helt enkelt på vad som sägs.
.
Vad Hägglund dock missar grovt är förstås problemet och dess lösning. Utrymmet. Så här har det alltid varit på biblioteken, nå, nu har vi inte längre det problemet. Vi digitaliserar hela rasket bara & så får vi välbehövlig pappersmassa utan förlust, och så enkelt var det, och vad digitaliseringen bekräftar har vi en utmärkt resurs i kontracyklisk offentlig sysselsättning därigenom.
.
Ickeproblem blir problem eftersom våra makthavare helt enkelt inte kan tänka, och att folket har än mindre löd i upprumpan framgår ju av 38 sedvanligt superkorkade kommentarersom vi inte ens itts läsa.

Permalänk | Anmäl #39 Peter Ingestad, 2009-09-24, 23:56

För övrigt ett ställningtagande i princip. Jag stöder Hägglunds kultursnobbism. Den är till skillnad från Kultur Vänsterns genuin och berömvärd. Biblioteken skall reseveras för kvalitetslitteratur. Den dumma massan skall subventionera en värdefull läsande elit. Vi måste lämpa den falska jämlikhetsmyten överbord och klart ta ställning för människor OLIKA värde samt återställa ett klart och tydligt klassamhälle där envar vet sin plats!

Permalänk | Anmäl #40 Peter Ingestad, 2009-09-25, 00:04

Otroligt, Hägglund är ju en rebell, en punkrockare. Tänk att våga säga att biblioteken mal ner biblar och trycker deckare av dem. Fan, nu är det verkligen Hägglund som gäller, han är så ung cool och fräsch, nästan som expressens kultursidor.

Permalänk | Anmäl #41 Toby av Wasaätt, 2009-09-25, 00:05

Whooppsi. "problemets lösning" skulle det ha stått ovan juh.

Permalänk | Anmäl #42 Peter Ingestad, 2009-09-25, 00:27

"expressens kultursidor...!"
.
*SWOONS*

Permalänk | Anmäl #43 Peter Ingestad, 2009-09-25, 00:28

Men Hägglund kan ju inte stava rätt "Bibliotikariernas"...vad är det? Bibliotekarie stavas med e och inte med i!

Permalänk | Anmäl #44 leia marcuse, 2009-09-25, 02:37

Tack Hägglund! Tack Monica Antonsson! Tack alla bloggare! Bränn Liza Marklund!

#33 default persson,

Du är välkommen att spara mina inlägg som ett konstprojekt och gör en diktsamling.

Kanske kan du och den övriga kulturmaffian lära er ett och annat om att det pågår en folklig revolution på internet. Tack Hägglund! Tack Monica Antonsson! Tack alla bloggare! Bränn Liza Marklund!

Permalänk | Anmäl #45 Tommy Sandström, 2009-09-25, 05:50

Nog för att jag håller med om att det är oroväckande att klassiker gallras bort men frågan är vad gör det för gott om dom finns på hyllorna om ingen läser dem? Utrymmet begränsat och då ska det väl utnyttjas till böcker som efterfrågas?
.
Sen är ju grejen den att varken Illiaden eller Dumais verk på sin tid var del av någon finkultur?

Permalänk | Anmäl #46 Johan Forsgren, 2009-09-25, 06:26

Instämmer i Tommy Sandströms vrål. Heja Göran Hägglund. Jag håller på dig!

Permalänk | Anmäl #47 Helena Palén Olofsson, 2009-09-25, 07:30

Debatten är helt bisarr, och att Hägglund pratar dumheter är tyvärr inte förvånande men ändå rätt deprimerande. Som (skol-)bibliotekarie tycker jag Malmö stadsbiblioteks agerande framstår som helt vanligt biblioteksarbete. Biblioteken - med undantag för KB och andra pliktbibliotek - gallrar varje år lika mycket som de köper in, det är helt nödvändigt för att de inte ska växa obehärskat. Malmö stadsbibliotek har i år gallrat cirka 50% mer än normalt, för att få mer plats för scenutrymme, skyltning osv. Skyltning behövs för att få folk att upptäcka böcker de inte visste fanns - alltså ett utmärkt sätt att få ANNAT än Liza Marklund utlånat. Scenutrymme är en självklarhet för ett bibliotek av Malmös storlek; författarprat, föredrag och annat är utmärkta sätt både att sprida böcker och att sprida kunskapen som finns i böcker. (Scenen ska dessutom ha flyttbara hyllor, så att man kan ha böcker där när inget evenemang försiggår.)

Förmodligen (som vissa tack och lov har insett) består gallringen huvudsakligen av föråldrade fackböcker. Visst kan man spara en och annan bok som beskriver Östtyskland, men kanske inte fullt lika många som man behövde på 80-talet, eller? Kanske försvinner också sån skönlitteratur som var populär för trettio år sen men inte idag. (Om det är FLN-litteraturen som ryker för att ge plats åt Liza Marklund, snarare än Aeneiden, är det i så fall lika stor grund för moralpanik?)

En liten anekdot för att visa vad gallringen handlar om (och framför allt inte handlar om): Min mamma har en söt men inte särskilt märkvärdig barnbok från 30-talet som heter "Filurer i päls", som jag älskade som liten. Jag upptäckte av en händelse att den har en uppföljare som heter "Filurer på resa". Denna uppföljare fjärrlånade jag från Malmö stadsbibliotek. Bland de böcker som INTE gallrats finns alltså totalt bortglömda, språkligt krångliga, 70 år gamla barnböcker. Risken för att Malmö stadsbibliotek ägnar sig åt att slänga ut kulturarvet betraktar jag med andra ord som minimal.

Permalänk | Anmäl #48 Katarina Hjärpe, 2009-09-25, 07:38

Men Göran,

”Vanligt folk” vill läsa Liza Marklund inte något skrivet av kultureliten. Mal ner Strindberg, Moberg och Lagerlöf befria biblioteken från finlitteraturen. Ett nobelpris i litteratur bör också vara direkt diskvalificerande. Nej frma för deckare författad på kvällstidnings prosa, chicklet och kanske något sedelärande.

Permalänk | Anmäl #49 Joachim, 2009-09-25, 07:42

Det är något märkligt med socialministern iver att försöka skapa någon slags kulturdebatt genom att låtsas vara en representant för "vanligt folk". Att den här Don Quijote-liknande bataljen inleds samtidigt som man håller på och raserar apoteket, är kanske inte någon tillfällighet.
Hela utförsäljningen av apoteket, som knappast har något stöd bland "vanligt folk", vore ju verkligen värd en debatt. Men eftersom vi ju sen länge inte debatterar mer än en fråga i taget kanske socialministern lyckas med sin avledningsmanöver.

Permalänk | Anmäl #50 k erling, 2009-09-25, 08:04


annons:
annons:

Dagens populäraste artiklar


  1. Därför är otrohetstrenden här
  2. Aftonbladets ledarsida borde lära av Jens Stoltenberg
  3. Rasism bekämpas bäst utan överdrivna Breivik-jämförelser
  4. Dieter utan kolhydrater kommer leda till sjukdomar
  5. Därför är KD och SD överens om tvångssteriliseringarna
  6. Sveland gör feminismen en otjänst
  7. Exemplet Grekland visar att staten som institution är farlig
  8. Vi moderater måste verka för fler organdonationer
  9. Aftonbladets ledarsida ropar Breivik i stället för att argumentera
  10. Bildt måste återta Sveriges roll för Afrikas horn
  1. Därför är otrohetstrenden här
  2. Rasism bekämpas bäst utan överdrivna Breivik-jämförelser
  3. Aftonbladets ledarsida borde lära av Jens Stoltenberg
  4. Därför är KD och SD överens om tvångssteriliseringarna
  5. Energiministern mörkar om EU-möte som främjar kärnkraft
  6. Vi moderater måste verka för fler organdonationer
  7. Dieter utan kolhydrater kommer leda till sjukdomar
  8. Fel påstå att terrorism skapade Israel
  9. Exemplet Grekland visar att staten som institution är farlig
  10. Absurt påstå att fascism och nazism är vänsterrörelser
  1. Dieter utan kolhydrater kommer leda till sjukdomar
  2. VÄNSTERN MÅSTE FÖRDÖMA PALESTINSK TERROR
  3. Den israeliska statens sionism är rasistisk
  4. Därför är otrohetstrenden här
  5. Hellre ny reaktor här än i ryska Kaliningrad
  6. Nya skatter på flygtransporter skadar Sveriges konkurrenskraft
  7. Genom sitt angreppssätt har Björn Ulvaeus blivit en del av det förtryck han ifrågasätter
  8. Pensionsfrågan kan bli slutet för Reinfeldt
  9. Sverige bör visa att man står på Israels sida
  10. Det långa maktinnehavet bäddade för S-krisen

Newsmill-bloggen

Häglund har rätt om redaktörer

Kolumnisten Kjell Häglund skriver i dag en intressant text i Journalisten om betydelsen av redaktörer. ...

annons:

Om Newsmill

Newsmill är det första sociala mediet i Sverige som spinner kring nyheter och debatt. Vi publicerar varje dag olika personer med exklusiv kunskap om dagens viktiga händelser. Om du har egna erfarenheter av de frågor vi tar upp kan du omedelbart medverka i debatten. Du kan kommentera och skriva egna inlägg som publiceras på hög nivå eller medverka genom din blogg.

 

Läs mer om Newsmill

Newsmill-bloggen

Häglund har rätt om redaktörer

Kolumnisten Kjell Häglund skriver i dag en intressant text i Journalisten om betydelsen av redaktörer. ...

Vad är att Milla?

Millningen är ett sätt att kommentera med känslor. Du väljer ett ord eller ett namn som du vill mäta i opinionen och läsarna kommenterar genom att välja en av fyra känslolägen som representeras av fyra färger. Rött är arg, blått är glad, grön nyfiken och gult är uttråkad. Resultatet visas direkt och rubriken på artikeln färgas med den färg som de flesta väljer.


 
© 2008 Newsmill. All rights reserved.