Idag letar vi skribenter i följande ämnen:

Utrikesdeklarationen 2012

Carl Bildt presenterar regeringens utrikesdeklaration i riksdagen på onsdagen. Läs (1) Skriv

Terrorism

Nu lägger regeringen fram Sveriges nya strategi mot terrorism. Det finns numera "en verklig risk för terrorattentat i Sverige", skriver regeringen i planen. Läs (5) Skriv

Politiker och ersättningar

Stefan Löfven sänker sin nya lön och Vänsterpartiet skärper sin partiskatt. Varför agerar inte Alliansen i frågan? Skriv

Sverigedemokraterna

Foto: Jan Düsing / XP / SCANPIX
Lotta Gröning om Sverigedemokraterna

Gröning: Aftonbladets stopp för Sd hotar demokratin

Nu har Aftonbladet klippt till igen i sann Pravda-anda. Nu ska de stoppa annonser av Sverigedemokraterna i valrörelsen. Majoriteten ska visa respekt för minoritetens åsikter. Det är människors självklara rätt att tala och tänka fritt. Det skriver Lotta Gröning, mångårig Aftonbladetmedarbetare.


Om författaren

Lotta Gröning är doktor i historia och var tidigare politisk chefredaktör på Norrbottenkuriren. Hon arbetade under många år som debattredaktör på Aftonbladet. Idag är hon politisk analytiker på Expressen.

Min gamla tidning Aftonbladet håller på att förvandlas till Pravda - skrämmande! Vi har några viktiga grundlagar i Sverige. Regeringsformen som fastslår att makten ska utgå från folket, och att riksdagen ska vara folkets främsta företrädare. Dessutom ska majoriteten visa respekt för minoritetens åsikter.

Vi har lagen om yttrandefrihet. Där står att varje svensk medborgare har rätt offentligen att uttrycka tankar, åsikter och känslor och i övrigt lämna uppgifter i vilket ämne som helst. Lagen har till uppgift att säkra ett fritt meningsutbyte, en fri och allsidig upplysning och ett fritt konstnärligt skapande.

Vi har en tredje grundlag, tryckfrihetsförordningen och där fastslås varje medborgares rätt att i trycktskrift förmedla sina tankar och åsikter, offentliggöra allmänna handlingar och underrättelser i vilket ämne som helst.

Det är viktiga grundlagar för demokratin och människors självklara rätt att tala och tänka fritt. Men demokratin fungerarinte så värst bra i Sverige längre. De etablerade riksdagspartierna är visserligen folkvalda med deras politik utgår inte från folket. Vi har fått en baklängesdemokrati där den politiska eliten bestämmer vad folk ska tycka. Politikerna har till exempel bestämt att vi ska tycka om EU och för attövertyga ett besvärligt folk sätts ett enorm statligt och partipolitiskt propagandamaskineri in för att få oss att tycka rätt. Ibland får vi folkomrösta, men tycker vi fel kan vi räkna med att får rösta igen tills vi tycker rätt. Respekten för minoritets åsikter finns ibland men oftast inte. Respekt för majoritetens åsikter finns inte alls om folk i allmänhet tycker fel. Det innebär att väldigt många människor i Sverige upplever att partierna är omöjliga att påverka.

Demokrati har under årens lopp blivit detsamma som riksdagens partier. När medlemsantalet sjunker i de politiska partierna ser ledningarna bara till att riksdagen fattar beslut om ökade partistöd. Dessa skattepengar används ofta till att anställa politiska tjänstemän som ska föra ut partiets budskap.

Det politiska etablissemanget gör också allt förstoppa nya partiet att etablera sig. Media är ofta behjälplig. I valrörelserfinns en allmän enighet om att småpartier inte kan släppas fram för att de ärså många och det skulle bli så jobbigt att intervjua dem alla.

Sverigedemokraterna är förstås det stora hotet. Flera riksdagspartier partier klargör att de inte ska samarbeta med Sverigedemokraterna om de kommer in i riksdagen. Att de i så fall är valda i ett demokratiskt val har ingen betydelse. Det är det gamla öststatsdiktaturernas filosofi som gör sig gällande; förtryck alla som har fel åsikt.

Nu har Sverige också fått en egen Pravda. En tidning som lierar sig med makten och springer politikernas ärenden. Jag tänker på Aftonbladet. Det började i EU-valrörelsen. Då skickade tidningen ut ett reporterteam som fick uppdrag att köpa röster. Folk fick 500 spänn om de röstade i EU-valet. En fråga som måste ställas är: är det massmedias uppgift att se till att folk röstar?

Till Aftonbladets chefredaktör Jan Helin måste frågan ställas på vems sida står du - maktens eller folkets? En majoritet av svenskarna röstar inte i EU-valet och att inte rösta är också en demokratisk handling.

Nu har Aftonbladet klippt till igen i sann Pravda-anda. Nu ska de stoppa annonser av Sverigedemokraterna i valrörelsen. Läser man partiprogrammet noga, säger Helin, hittar man rötter till 20-talets nazism. Aftonbladet tänker inte ha några dubbelbottnade Bullerbybudskap. Det ska annonskonsulenterna se till. Däremot ska tidningen granska Sverigedemokraterna - hur trovärdigt det nu blir?

Att sedan Sverigedemokraternas populistiska budskap måste bemötas det är självklart, men det är en annan artikel.








Trackback URL: http://www.newsmill.se/trackback/11284

99 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.

Jag håller inte med artikelförfattaren i allt, men jag anser att hon har helt rätt i att Aftonbladet (läs: Jan Helin) återigen gjort sig skyldig till ett allvarligt misstag. Frågan är om inte Helin är ett ganska seriöst hot mot demokratin?

Permalänk | Anmäl #1 Ulf, 2009-09-18, 07:53

Pinsamt av Newsmill att vara så okunniga. Lotta Gröning bhar knappast varit chefredaktör för moderata Norrbottenskuriren, utan NSD. En journalist viktigaste egenskap är integritet tycker jag men tydligen Helin. Att man som Helin kan vara ett lydigt redskap under Bonus-Vanja är pinsamt. Den socialdemokratiska toppen Bonus-Vanja styrelseordförande i AB har beordrat Helin att stoppa annonser från partiets huvudmotståndare SD det är pinsamt för Bonus-Vanja men ännu mer för den ryggradslöse Helin. Helin ta istället en sak debatt med SD. Varför har inte AB granskat fackpampen Göran Johnsson miljoninkomster som styrelseproffs, har bonus-Vanja även stoppat detta. Ut med rövslickaren Helin in med Greider.

Permalänk | Anmäl #2 Allan Stahre, 2009-09-18, 07:57

Aftonbladet är sveriges svar på FOX-news där man in absurdum vinklar "nyheter" för att de ska passa den politik man vill framhålla och håller andra åsikter borta.

Permalänk | Anmäl #3 suka, 2009-09-18, 08:02

Väl talat Lotta G. God beskrivning av faktiska förhållanden.

Permalänk | Anmäl #4 Q8888, 2009-09-18, 08:16

Vad det är frågan om är reklam. Det blir billigare för Aftonbladet att neka SD annonsplast än att dra igång en annonskampanj. De inkomster SD's reklam skulle ha gett är småpengar i sammanhanget.
Det har inget att göra med "ställningstagande" eller något annat som låter bra. Det är bara en ekonomisk bedömning.

Permalänk | Anmäl #5 Surgubben, 2009-09-18, 08:19

Tack för en bra artikel!

Diskrimineringen mot Sd är absolut ett problem för Sveriges demokrati. Aftonbladet utgår ifrån att folket ej själva kan ta ställning till Sverigedemokraternas budskap och behöver en förmyndare, det indikerar att Aftonbladet inte bara har en sned syn på demokrati utan också har ett elitistiskt tänkande och dålig syn på folket.

Under lång tid har både media och de etablerade partierna smutskastat Sverigedemokraternas politik och åsikter utan att bry sig om att analysera vad de egentligen står för. Det spelar ingen roll hur bra en motion eller förslag är, om det är framlagt av Sd skall det bojkottas och sågas i media så att väljarna inte frestas och röstar "rätt".

Detta håller naturligtvis inte i längden, om man ignorerar den fullständigt havererade invandringspolitiken samtidigt som man lägger munkavel på Sd kommer väljarna tillslut att tröttna. Både media och dagens politiker måste sluta sopa dagens problem under mattan och ta diskussion med Sd. Att smutskasta och idiotförklara deras väljare är inte bara idiotiskt utan även kontraproduktivt för att lösa de problem som finns.

Jag är inte politiskt engagerad men tänker lägga min röst på Sd vid nästa val. Enligt media och dagens politiker gör det mig till en outbildad fattig småstadsbo (läs bonde) med hemsk människosyn och rasistiska åsikter. Jag känner inte igen mig i den beskrivningen. Jag har högre utbildning, jag skänker pengar till välgörenhet bla till ett fadderbarn i Afrika och har gott om invandrade vänner. De som i min bekantskapskrets röstar på Sd passar inte heller in i etablissemangets beskrivning av en Sverigedemokrat.

Jag vill bara ha en seriös debatt om invandringspolitiken med riktiga argument där man inte bara pratar om pizza, kebab och Zlatan. ( Ja Zlatan är en skitbra fotbollsspelare och pizza är gott men vi har fortfarande stora problem med integrationen och invandringen )

Varför gör detta mig till en sån hemsk människa? Nu vet jag att jag låter bitter och självömkande men så är det faktiskt inte. Jag vill bara kunna diskutera de problem som finns och bekänna politisk färg utan att bli dömd av media och samhället.

Permalänk | Anmäl #6 MidasTouch, 2009-09-18, 08:23

Bra uttryckt Lotta.

Det är inte nog med att vi har "eliter" som anser sig ha rätt att föreskriva vad vi får säga , hur vi skall leva och vad som är PK att tycka. De anser sig dessutom ha rätt att bli försörjda av dem som de föraktar.

Permalänk | Anmäl #7 goran, 2009-09-18, 08:24

Lotta Grönings artikel är en lysande sammanfattning av AB Hellin och till stora delar även svensk journalistiks tragiska sönderfall.

Gröning är en av få journalister som på något himmelskt vis lyckats bibehålla integritet och yrkesstolthet i en yrkeskår som devalverat sig själva till brunnästa lakejer.

Hellin är en katastrof för gammelmedias rykte i almänhet och Aftonbladet i synnerhet.

Det är absurt att se honom och Lena Melin le stolt in i kameran med tydlig förväntan i blicken om beröm för att man anser sig veta vad väljarna tål höra och vad de kan ta ställning till i politiken.

Permalänk | Anmäl #8 Jakobsson, 2009-09-18, 08:24

Surgubben

Snälla det handlar om demokrati. ( är det Hellin som valt sig en så passande nik?)

Permalänk | Anmäl #9 Jakobsson, 2009-09-18, 08:28

Tack, Gröning.

Permalänk | Anmäl #10 Kryckan, 2009-09-18, 08:34

SD tackar nog Aftonbladet. Denna "mediabomb" att vänster/antisemit-tidningen Aftonbladet inte ska tillåta SD-reklam kanske inte har den effekt som PK-media tror. Och tesen att PK-media är PK-media bekräftas än en gång.

Permalänk | Anmäl #11 Ted, 2009-09-18, 08:35

Aftonbladet håller på att dö sotdöden, länge leve demokratin.

Aftonbladet definierar demokratin. Alla andra har fel. Åsiktmotståndare får inte komma till tals. Stämplas som extremister, nazister eller helt enkelt okunniga. Samma beteende som vi såg i Marklund-gate. Och sedan var det ju kulturchefen som för ett litet tag sedan förespråkade kommunistisk dikatur. Det är inte som av en slump det är Aftonbladet som har fått det största upplagetappet. Aftonbladet håller på att dö sotdöden, länge leve demokratin.

Permalänk | Anmäl #12 Tommy Sandström, 2009-09-18, 08:41

#6 Midas Touch:

Det kanske mest effektiva sättet att integrera nyinflyttade är att se till att de enkelt får jobb och kan försörja sig själva. På så sätt försvinner många av dagens 'invandrarproblem'.

Hur ska då nyinflyttade enkelt få jobb? Förmodligen genom en uppluckring av arbetsrätten och den hävdvunna avtalsrätten mellan parterna.

Anser man att invandringen och/eller integrationen fungerar dåligt bör man alltså lägga sin röst på ett parti som på allvar vill förändra arbetsrätten och avtalsrätten, i syfte att göra det enklare för alla (inklusive nyinflyttade) att få jobb.

Jag kan inte se att SD prioriterar dessa tankar i sitt partiprogram. Kan du?

Permalänk | Anmäl #13 Ulf, 2009-09-18, 08:43

PS Försök få in en insändare eller en artikel i Aftonbaldet som inte är politiskt korrekt, enligt deras sätt att definiera världen. Det går inte. Den fria debatten är ett minne blott i en av landets största tidningar.

Permalänk | Anmäl #14 Tommy Sandström, 2009-09-18, 08:46

Jag håller med författaren i mycket, men ärligt talat så är det skvallerblaskan Aftonbladets val vad man vill ha med i sin skittidning. Det är lika mycket (mer) deras rätt att neka innehåll i tidningen som det är för SD att trycka och sprida sitt budskap; de får helt enkelt söka andra ställen att göra det. Jag kan ju inte bli arg om inte jag får annonsera på någon annans egendom, eller hur?

Permalänk | Anmäl #15 Jocce Hedberg, 2009-09-18, 08:54

Bravo! Lotta Gröning har satt fingret på ett otroligt stort problem! Det handlar inte så mycket om SD och Aftonbladet som om svensk demokrati och ett politiskt system som har blivit ett självspelande piano.

Permalänk | Anmäl #17 Jacob, 2009-09-18, 09:14

Rekommenderar läsninga av Hendrik Meinanders understreckare i dagens SvD av Johans Östling avhandling om "Nazismens sensmoral" - Svenska erfarenheter i 2a VK efterdyningar.

Det finns fortfarande bildningsbrist. Svenska journalsiter vet inte hur de ska förhålla sig till något de inte begriper sig på. Nazismens idé och ideologiska grund går inte att isolera.

Enda anmärkningen jag har på Görnings artikel är att journalsiter ogillar småpartier för att det blir för mycket intervjuer, det är inte riktigt sant, det är en naturlig anpassning till makten. När media förälskade sig i Bert och Ian blev det drag under galosherna, media har en enorm makt, och det vet man om. Det är den politiska agenda hos ägarna som avgör ytterst.

Från att ha lagt locket på har familjen Bonnier sakta börjat ändra strategi, jag tror långsiktigt detta är en rätt strategi, oavsett om SD kommer inte eller inte. LÄgga locket på strategin håller rätt bra, ett tag, men när den inte håller, då sker stora obehagliga svängnignar.

Aftonbladet här väl dessutom rätt att neka annonsplats, proboemet är att de får en massa uppmärksamhet som tidning och att detta i sin tur ger 10-falt genomslag för S.D. De jöder varandra. Hur man än vänder isg har man ändan bak, S.D fyller ett tomrum i Svensk politik, vare sig vi gillar eller ogillar detta, är det bara att acceptera, och hantera.

Permalänk | Anmäl #18 Sven Svensk, 2009-09-18, 09:19

Kan inte nog understrykas vilken baklängesdemokrati vi fått. Lagar stiftas i det tysta, hemlighet, utan insyn från allmänheten i partikanslier och riksdagsutskott.
Det låter väldigt fint att slå sig för bröstet vad gäller offentlighetsprincip, men vad är det mer än en floskel, när beslut fattas i obskyra kotterier långt bortom offentlighetsprincip. Riksdagens roll är inte längre att besluta och kontrollera regeringen, utan verkar ha som uppgift att attestera redan fattade beslut.
De etablerade partierna får visserligen färre och färre medlemmar men vad spelar det för roll när partistödet gör att partierna inte behöver medlemmar längre.
Politikernas uppgift verkar mera vara att föra ut, försvara, och förankra partielitens ideer än att lyssna på sina väljare. Vi har fått ett samhälle styrt av en priviligierad elit inte en demokrati. Svensk demokrati fungerar uppifrån och ner, inte nerifrån och upp.
Många för att inte säga de flesta riksdagmän anser sig representera ett parti inte sina väljare.
För mig är den nuvarande situationen mycket närmare en diktatur än fungerande demokrati. Visserligen inte en person som diktator, män väl ett partikansli. Vi har en representativ diktatur inte demokrati.
Tyvärr gäller även den här situationen inom EU där direktiv förhandlas fram i största hemlighet, och lobbyister och särintressen sitter med och utformar för texterna.
Samtycker sedan inte boskapen om förslagen, ja då blir det en andra, tredje, fjärde o.s.v. läsning till dess att packet röstar rätt.

Permalänk | Anmäl #19 Lars Holmgren, 2009-09-18, 09:21

Bra Lotta! Jag vet inte om det finns någon debattör på vänsterkanten som jag har lika mycket respekt för som dig. Du har en förmåga att lyfta dig över käbblet och plocka fram det viktiga. Aftonbladet tappade en av sina bästa medarbetare när du försvann.

Permalänk | Anmäl #20 bengt, 2009-09-18, 09:35

"
Aftonbladets stopp för Sd hotar demokratin !"

Taaack ! - Lotta Gröning - för att Du har civilkuraget att ta den meningen i Din mun - och ej minst som rubrik för artikeln.

Permalänk | Anmäl #21 Josef Boberg, 2009-09-18, 09:42

Aftonbladet är såvitt jag vet en privatägd tidning. Varför skulle då Aftonbladet ha skyldighet att ta in SD:s annonser? Jag tror knappast att SD-kuriren skulle ta in annonser från sina politiska motståndare.

Att det sedan flödar en massa konspirationsteorier ovan om att Sverige är en diktatur är bara roande.

Ärligt talat så tror inte jag heller att den del av väljarkåren som av outgrundliga anledningar vill ta i detta pajasparti ens med tång blir så många fler eller färre pga Aftonbladets beslut.

Permalänk | Anmäl #22 Andreas, 2009-09-18, 10:13

Befriande att det finns sådana som du på vänsterkanten. Du håller dig på vägen och klarar diket. :-)

Permalänk | Anmäl #23 SL, 2009-09-18, 10:16

BRA SKRIVET Lotta G. Det börjar nästan kännas som vi bor i en Öststat. En bra och ärlig artikel om den rätt vi har som fria människor. Du har rätt det handlar inte om "folket" längre utan statsmakterna.

Permalänk | Anmäl #24 KarinAndersson, 2009-09-18, 10:20

Kan man ge plats och understödja grisfeminismen som Gröning i alla år har gjort kan man väl motivera att grisetnicismen får yttra sig.

Givetvis skall det vara högt i tak. Aftonbladet gör bort sig igen.

Permalänk | Anmäl #25 Shps, 2009-09-18, 10:21

#13 Ulf,

Min åsikt är att vi aldrig kommer kunna ha en framgångsrik integrationspolitik så länge vi tar emot invandrare i den takt vi gör då det råder brist på bostäder, jobb och planer för nyanlända. Detta är något som inget att dom etablerade partierna vill ta upp då det likställs med rasism. Det pratas om brist på jobb och bostäder men inte i invandringssammanhang. Men även om man bara skulle fokusera på att skapa nya jobb finns fortfarande många problem, svenska språket är ett. Många invandrare bor idag i Sverige i många år utan att lära sig ens i närheten tillräckligt mycket svenska för att komma ut på arbetsmarknaden.

Det är möjligt att de etablerade partierna skulle kunna göra ett bättre jobb än Sd gällande invandringspolitiken, men då måste tabu-stämpeln på detta bort så att man kan diskutera hur verkligheten ser ut och vilka problem som finns. Kommer detta hända? Jag tror uppriktigt sagt inte det, att prata om problemen angående invandring och integration är alldeles för stigmatiserat.

Därför röstar jag Sd.

Permalänk | Anmäl #26 MidasTouch, 2009-09-18, 10:23

Lotta Gröning menar alltså på fullt allvar att Aftonbladet ska tvingas acceptera vilka annonsörer som helst? Släng dig i väggen, Lotta. Om vi ska ha en tryckfrihet värd namnet så måste den inkludera rätten för varje tidning att avstå från att trycka oönskade annonser. Den som inte fattar det är en idiot.

Permalänk | Anmäl #27 Lögndetektorn, 2009-09-18, 10:30

Aftonbladet skjuter sig REJÄLT i foten!!!
Jimmy Åkesson kan nu packa väskan inför Riksdagens öppnande 2010........

Permalänk | Anmäl #29 Skogstokig, 2009-09-18, 10:44

Brukar inte dela hennes åsikter men här är det ju "spot on". AB håller på att medvetet, eller omedvetet, förvandlas till en kloak. Antisemitism, fördummning (bantning på ena sidan, recept på feta gräddsåser på nästa) och populisim. Och nu detta - förakt för den demokratiska ordning vi har i detta land. SD jublar! Nu blir dom martyrer och får massor av symapisörer. Det man undrar är ju om inte AB egentligen borde omfamna SD då ABs riktning på senare tid allt mer närmar sig SD. Dom har hju tydligen samma mål - att fiska i de grumliga vatten där enfald, fördummning och rödbruna åsikter flyter omkring.

Permalänk | Anmäl #30 Mike Rossi, 2009-09-18, 10:48

Aftonbladet har länge varit Sverige Pravda. Nu har de fått sällskap av Expressen som Sveriges svar på Neues Deutschland. Expressens ledare idag 090918 om Sverigedemokraternas partiledare. "När han inte längre fick tala om sitt favoritämne - invandringen" Just det! Alla de andra partierna (PP, FI, Mp, Fp mfl) fick prata om sitt favoritämne. Dessutom skälla på Sverigedemokraterna i ett långt avsnitt. Expressen ger DDR-Sverige ett nytt ansikte med sin egen form av avancerad censur.

Permalänk | Anmäl #31 realdemokrat, 2009-09-18, 10:55

Heja Lotta G! Hela systemet har gått i stå. Det finns ingen att rösta på. Om SD kommer in i riksdagen bestämmer vi väljare. Och när partierna säger att dom inte tänker samarbeta med SD spottar dom på folket.

Vi fick inte rösta om Lissabonfördraget. Det skrev våra företrädare på lite snyggt innan dom gick på semester. Bara så där rakt av lämnade dom över all makt åt EU. Det tycker jag Jan Helin & Co ska belysa istället för att bojkotta SD. Undrar hur länge Jan Helin får sitta kvar.

Permalänk | Anmäl #32 Helena Palén Olofsson, 2009-09-18, 10:58

Aftonbladet har länge varit Sveriges Pravda. Expressen vill nu bli Sveriges Neues Deutschland. Expressens ledare idag 090918 om Sverigedemokraternas partiledare. "När han inte längre fick tala om sitt favoritämne - invandringen" Just det! Alla de andra partierna (PP, FI, Mp, Fp mfl) fick prata om sitt favoritämne. Dessutom skälla på Sverigedemokraterna i ett långt avsnitt. Expressen ger DDR-Sverige ett nytt ansikte med sin egen form av avancerad censur.

Permalänk | Anmäl #33 realdemokrat, 2009-09-18, 11:01

För att protestera mot Aftonbladet kan man välja att gå in på www.aftonhoran.se istället för deras vanliga adress, man kommer fortfarande till aftonbladets huvudsida.

En aning smaklöst kanske, men när dom går igenom besökarstatistiken är det iaf en synbar protest.

Permalänk | Anmäl #34 MidasTouch, 2009-09-18, 11:05

Fattar inte Aftonbladet att detta kommer att ge Sverigedemokraterna en massa röster. Själv har jag väl aldrig i min fantasi kunnat drömma om att fundera på att rösta på dom, men nu vill jag bara göra tvärtemot vad makten säger till mig. Jag kommer aldrig någonsin att ta i Aftonbladet.

Permalänk | Anmäl #35 Kerran, 2009-09-18, 11:05

Bästa Lotta Gröning,

det du skriver tyder på dåliga kunskaper om Sveriges grundlagar.
Det du kalla för lagen om yttrandefrihet heter egentligen yttrandefrihet-
grundlagen och har inte alls det innehåll du skriver. Den handlar
om etermedias rätt att sända vad de vill utanförhandsgranskning.
Det du syftar på står att finna i regeringformen. Detta är naturligtvis
en petitess, men vad som inte är det är din okunskap om tryckfrihets-
förordningen. Den säger inte heller det du påstår. TF är till för att skydda tidningsutgivare att få trycka vad de vill och att slippa förhandsgranskning. De finns ingen skyldighet för någon tidning att trycka något de inte vill, beslutet är helt deras. Det är ingen rättighet
att få annonsera i en tidning. Vad Sd kan göra är att starta en egen tidning (eller en till) och ge ut den. Följer de TFs regler är de också skyddade.

Permalänk | Anmäl #36 doubleh, 2009-09-18, 11:09

#31 Mike Rossi

Om Aftonbladet håller på att bli en kloak kan man verkligen fråga sig varför SD ska annonsera där. Det blir liksom inte trovärdigt. Vidare har jag svårt att tro att folk skulle rösta på ett parti bara för att man tycker det är synd om dom.

Permalänk | Anmäl #37 Lögndetektorn, 2009-09-18, 11:15

#20 Lars Holmgren,
Så sant som det är sagt. Demokratin funkar uppifrån och ner men inte nerifrån och upp. Någonting för alla partier att begrunda. Jag har bara erfarenhet från S och där funkar det så, tyvärr.

Permalänk | Anmäl #38 Kryckan, 2009-09-18, 11:25

Detta är en sällsynt utmärkt artikel som Lotta Gröning skrivit.

Permalänk | Anmäl #39 Johan Nilsson Svensson, 2009-09-18, 11:25

Kvaliteten håller ovanligt bra nivå jämfört med media i allmänhet, är vad jag menar. Jag jämför inte alls med vad hon tidigare skrivit.

Permalänk | Anmäl #40 Johan Nilsson Svensson, 2009-09-18, 11:26

@Lögndetektorn,

"Lotta Gröning menar alltså på fullt allvar att Aftonbladet ska tvingas acceptera vilka annonsörer som helst?"

Men porrannonser från Ryska maffian går bra, eller hur, lögndetektorn.

Permalänk | Anmäl #41 Kryckan, 2009-09-18, 11:28

#31 Mike Rossi,

Du har inte läst SD:s partiförklaring det syns.

Permalänk | Anmäl #42 Kryckan, 2009-09-18, 11:31

#37 doubleh,

Tack för din juridiska utläggning som innehåller sin poänger. Men du glömmer att det får anses som "en demokratisk sedvänja" och god ton att alla partier, som följer svenska lagar, ska få annonsera i olika tidningar, etermedia etc. Att stänga ute SD gynnar ingen, allra minst de som är emot partiet.

Permalänk | Anmäl #43 Tommy Sandström, 2009-09-18, 11:33

Är det någon som tror att SDs eviga gnäll om att de blir förfördelade kommer att upphöra om de kommer in i riksdagen? Nej, då lär vi snart få se sverigedemokrater gråta ut i "PK-media" över att alla andra partier röstar emot dem.

Permalänk | Anmäl #44 Lögndetektorn, 2009-09-18, 11:54

#27 MidasTouch:

Vi kan faktiskt ta emot hur många miljoner invandrare som helst, så länge det finns lagar som ger dem möjligheter att skaffa jobb. När de väl har jobb och tjänar pengar kan de ordna sitt eget boende. Hyresrätt, bostadsrätt, radhus, villa, you name it. Inte konstigare än så.

Det handlar inte om integration, det handlar inte om bostäder (marknaden ordnar detta) och det handlar inte heller om segregering. Det handlar om lagar och avtal. Dagens lagar och avtal som gör det närmast omöjligt för såväl ’svenska’ ungdomar som invandrare att skaffa jobb.

Utan jobb, utan bostad, utanför samhället = bidragsberoende. Ungefär så. Men det handlar tyvärr lika mycket om svenska ungdomar som invandrare.

Lagändring är vad som krävs. Det enda partiet som i dagsläget förespråkar ändringar i lag och avtalsrätt på arbetsmarknaden är C. Inte SD.

Bara så att du vet...

Permalänk | Anmäl #45 Ulf, 2009-09-18, 11:55

Jag gillar inte Sverigedemokraterna, men jag tycker Aftonbladet ska avhålla sig från att censurera partier dom inte gillar så länge annonserna är i överensstämmelse med svensk lagstiftning.

Varför inte stoppa Moderaternas annonser också, våra åsikter stämmer inte heller överens med Jan Helins?

Permalänk | Anmäl #46 Willy Viitala, moderat, 2009-09-18, 12:04

Gröning har rätt av flera orsaker.

Nästa gång kan det vara vänsterpartiet,eller socialdemokraterna, som bojkottas av annonsbolag för att de inte gillar deras politik.

Demokratins grundbult är att alla skall få höras och synas.

Aftonbladets bojkott är löjlig, man vill göra en markering, brännmärka SD, tidningens ledning framstår som löjlig och omogen den demokratiska processen.

Ett sådant utanförskap från de etablerade finrummen ger SD fler röster, partiet lockar väljare som tröttnat på det politiskt korrekta.

Permalänk | Anmäl #47 Moderat röstare, 2009-09-18, 12:12

Lotta gröning - Motsägelsefullt skrivet .

Du skriver själv att riksdagspartierna är folkvalda. Folket har valt dem för att de ska representera våra röster.
De bestämmer alltså inte över våra röster som du senare skriver. De snarare representerar dem. Vi har ett demokratiskt samhälle, vilket innebär att du kan kan rösta på vilket parti du vill.

Ska man tvinga en privatägd tidning att ta in annonser de inte vill - kommer man då inte ifrån det demokratiska samhälle som vi i dagsläget har?

Du skriver vidare att majoriteten ska ta hänsyn till minoritetens åsikter. Tror du själv att SD förespråkar en sådan politik?
Anser du att deras politik och åsiktsutövande av invandringsfrågor tar hänsyn till minoriteters åsikter eller främjar demokratin?

Det genomsyrar en viss bitterhet i din artikel mot Aftonbladet, vilket man kan förstå då du blev kickad därifrån, vilket sänker trovärdigheten i din artikel enormt.

Att tvinga Aftonbladet ta in annonser från SD anser jag är ett mycket större hot mot Demokratin än att låta främligsfientliga partier krypa fram ur sina hålor och ta plats i dessa farliga tider med lågkonjunktur och ekonomiska kriser.

Som dr. i historia borde du väl vara medveten om riskerna det innebär?

Permalänk | Anmäl #48 Sara, 2009-09-18, 12:13

Aftonbladet har all rätt i världen att välja vilka de vill låta annonsera i deras tidning men med tanke på vad som hände för några veckor sen..
Hur många veckor sen var det Jan Helin självutnämnde Aftonbladet till Sveriges yttersta försvarare av yttrandefriheten i Boström-affären?

Om aftonbladet hade vart konsekventa så hade SD fått sin reklamplats. Dock kommer nog Hedins snilleblixt snarare tjäna till SDs fördel.

Permalänk | Anmäl #49 Gustav, 2009-09-18, 12:41

Aftonbladet har all rätt i världen att välja vilka de vill låta annonsera i deras tidning men med tanke på vad som hände för några veckor sen..
Hur många veckor sen var det Jan Helin självutnämnde Aftonbladet till Sveriges yttersta försvarare av yttrandefriheten i Boström-affären?

Om aftonbladet hade vart konsekventa så hade SD fått sin reklamplats. Dock kommer nog Helins snilleblixt snarare tjäna till SDs fördel. Låt gärna Helle Klein skriva en ledare om SD och hur hemska dom är (floskler, lögner osv) så är det ett ypperligt recept att hjälpa SD.

Permalänk | Anmäl #50 Gustav, 2009-09-18, 12:44


annons:
annons:

Dagens populäraste artiklar


  1. Aftonbladets ledarsida borde lära av Jens Stoltenberg
  2. Därför är otrohetstrenden här
  3. Rasism bekämpas bäst utan överdrivna Breivik-jämförelser
  4. Dieter utan kolhydrater kommer leda till sjukdomar
  5. Därför är KD och SD överens om tvångssteriliseringarna
  6. Sveland gör feminismen en otjänst
  7. Exemplet Grekland visar att staten som institution är farlig
  8. Vi moderater måste verka för fler organdonationer
  9. Energiministern mörkar om EU-möte som främjar kärnkraft
  10. Aftonbladets ledarsida ropar Breivik i stället för att argumentera
  1. Därför är otrohetstrenden här
  2. Rasism bekämpas bäst utan överdrivna Breivik-jämförelser
  3. Aftonbladets ledarsida borde lära av Jens Stoltenberg
  4. Därför är KD och SD överens om tvångssteriliseringarna
  5. Exemplet Grekland visar att staten som institution är farlig
  6. Energiministern mörkar om EU-möte som främjar kärnkraft
  7. Vi moderater måste verka för fler organdonationer
  8. Fel påstå att terrorism skapade Israel
  9. Absurt påstå att fascism och nazism är vänsterrörelser
  10. Dieter utan kolhydrater kommer leda till sjukdomar
  1. Den israeliska statens sionism är rasistisk
  2. Dieter utan kolhydrater kommer leda till sjukdomar
  3. VÄNSTERN MÅSTE FÖRDÖMA PALESTINSK TERROR
  4. Därför är otrohetstrenden här
  5. Hellre ny reaktor här än i ryska Kaliningrad
  6. Nya skatter på flygtransporter skadar Sveriges konkurrenskraft
  7. Genom sitt angreppssätt har Björn Ulvaeus blivit en del av det förtryck han ifrågasätter
  8. Pensionsfrågan kan bli slutet för Reinfeldt
  9. Sverige bör visa att man står på Israels sida
  10. Det långa maktinnehavet bäddade för S-krisen

Newsmill-bloggen

Häglund har rätt om redaktörer

Kolumnisten Kjell Häglund skriver i dag en intressant text i Journalisten om betydelsen av redaktörer. ...

annons:

Om Newsmill

Newsmill är det första sociala mediet i Sverige som spinner kring nyheter och debatt. Vi publicerar varje dag olika personer med exklusiv kunskap om dagens viktiga händelser. Om du har egna erfarenheter av de frågor vi tar upp kan du omedelbart medverka i debatten. Du kan kommentera och skriva egna inlägg som publiceras på hög nivå eller medverka genom din blogg.

 

Läs mer om Newsmill

Newsmill-bloggen

Häglund har rätt om redaktörer

Kolumnisten Kjell Häglund skriver i dag en intressant text i Journalisten om betydelsen av redaktörer. ...

Vad är att Milla?

Millningen är ett sätt att kommentera med känslor. Du väljer ett ord eller ett namn som du vill mäta i opinionen och läsarna kommenterar genom att välja en av fyra känslolägen som representeras av fyra färger. Rött är arg, blått är glad, grön nyfiken och gult är uttråkad. Resultatet visas direkt och rubriken på artikeln färgas med den färg som de flesta väljer.


 
© 2008 Newsmill. All rights reserved.