Idag letar vi skribenter i följande ämnen:

Utrikesdeklarationen 2012

Carl Bildt presenterar regeringens utrikesdeklaration i riksdagen på onsdagen. Läs (1) Skriv

Terrorism

Nu lägger regeringen fram Sveriges nya strategi mot terrorism. Det finns numera "en verklig risk för terrorattentat i Sverige", skriver regeringen i planen. Läs (5) Skriv

Politiker och ersättningar

Stefan Löfven sänker sin nya lön och Vänsterpartiet skärper sin partiskatt. Varför agerar inte Alliansen i frågan? Skriv

kvinnovåld

Bengt Svenson om polisens största kampanj någonsin:

Rikspolischefen: Fler måste anmäla våld i hemmet

Vi måste visa att hoten, kränkningarna och slagen inte ska accepteras. Våld är aldrig en familjeangelägenhet. Vi har alla ett ansvar att stötta den vän, granne eller arbetskamrat som far illa. Deras liv behöver inte se ut som det gör och en polisanmälan kan vara det avgörande steget mot en förändring. Därför har vi startat Polisens största informationsinsats någonsin, skriver Bengt Svenson, rikspolischef, om polisens nya kampanj mot kvinnomisshandel.


Om författaren

Bengt Svenson är rikspolischef.

"Om du tror att du är korkad, äcklig och förtjänar några knytnävsslag då och då..." Så inleds en av annonserna i den informationssatsning som Polisen har startat denna vecka. Kampanjen riktar sig till brottsutsatta och vittnen. Målet är att öka antalet anmälda brott i nära relationer.

Fram till och med juli i år har Polisen tagit emot 9 490 anmälningar från kvinnor som misshandlats i hemmet av en person som hon lever tillsammans med. 1 572 fall av grov kvinnofridskränkning har anmälts, alltså fall där våldet utövats vid upprepade tillfällen. Vi har tagit emot hundratals anmälningar som avser misshandel av barn där den förälder eller annan närstående som borde vara barnets trygghet blivit ett hot.

Våldet drabbar kvinnor och barn, och även män. 1 662 anmälningar avser män som misshandlats av en person de lever tillsammans med.

Så här ser verkligheten ut för alltför många. För dem är hemmet en farlig plats. Den som borde älska dem slår dem. Trots skärpt lagstiftning, långsiktigt arbete med attityder och värderingar och ett omfattande arbete inom Polisen för att bli bättre på att utreda denna typ av brott, är våld i hemmet fortfarande ett allvarligt samhällsproblem.

Över 17 000 brott i nära relationer har anmälts hittills i år. Det är många, men ändå är det för få. Det begås nämligen brott varje dag som aldrig anmäls. Mörkertalet är stort.

Flera faktorer gör att människor som misshandlas och kränks i hemmet inte vänder sig till Polisen och begär vår hjälp. Det vill vi ändra på. Polisen finns till för att hjälpa dem som utsätts för brott. Men för att vi ska kunna göra det måste fler anmäla.

Polisens kampanj "Kom till oss" syftar till att fler som utsätts för våld ska ta det steget. Våld som utövas i hemmet ska fram i ljuset. Först när det syns kan våldet angripas och stoppas.

När vi utformat kampanjen har vi försökt att se saken ur den misshandlades perspektiv. Vi har försökt att förstå vilka hinder som kan finnas för den som inte polisanmäler.

Det finns de som tvivlar på att en anmälan tjänar något till. Är deras brott verkligen viktigt nog för Polisen att utreda? Vi behöver visa dem att deras anmälningar tas på allvar och att det finns resurser och goda möjligheter att klara upp deras brott.

Andra tvivlar på om man kommer att orka igenom den process med förhör och rättegång som en anmälan innebär. Vi behöver visa dem hur en brottsutredning går till, men också att det finns stöd och hjälp att få. Om kunskapen om vårt arbete ökar kommer fler att anmäla.

Vi vet också att för många har våldet blivit en del av vardagen och de betraktar sin situation som oundviklig. De kan skuldbelägga sig själva och tro att de måste stå ut för att inte tillvaron i övrigt ska rasa samma för familjen. Till dem vill vi säga att ingen ska stå ut med våld och förtryck.

Även de som bevittnar brott kan avstå från att anmäla. När Rikspolisstyrelsen som underlag till kampanjen frågade 1 000 personer angav tre av tio att de har misstänkt eller känt till våld i en partnerrelation i sin omgivning, men bara 16 procent av dem har vänt sig till Polisen.

Det kan bland annat bero på att man inte vill vittna mot någon man känner. I vår undersökning svarade en av tre att man inte kan tänka sig att vittna mot en vän.

Vår undersökning visar också att synen på denna typ av brottslighet påverkar anmälningsbenägenheten. Över hälften har som hinder för att anmäla uppgett att de inte förstod att det rörde sig om ett allvarligt brott. En av fem svarade nej på frågan om de skulle definiera det som brottsligt att säga "jag ska slå ihjäl dig" till sin partner eller sitt barn. Lika många svarade nej på frågan om örfilar är ett brott.

Vi måste visa dem att hoten, kränkningarna och slagen inte ska accepteras. Våld är aldrig en familjeangelägenhet. Vi har alla ett ansvar att stötta den vän, granne eller arbetskamrat som far illa. Deras liv behöver inte se ut som det gör och en polisanmälan kan vara det avgörande steget mot en förändring.

Därför har vi startat Polisens största informationsinsats någonsin. Kampanjen är utformad för att nå dem som utsätts för våldet och dem som bevittnar det. Den bedrivs med annonser i press och i kollektivtrafik. Vi sprider också information i sjukvården och på andra platser där vi tror att vi når drabbade människor. Vi har utformat kampanjen i nära samarbete med psykologer, kvinnojourer och andra med kunskap om våld mot närstående.

Till kampanjen hör en webbsida, www.polisen.se/komtilloss. Den är fylld med råd och fakta. På sidan beskrivs vad som är brottsligt och vad som händer med en anmälan. Informationen ges på tolv olika språk.

Vår informationssatsning är en del i ett brett åtgärdspaket kring arbetet med brott i nära relationer. Vi arbetar också med att utveckla vår förmåga att hantera anmälningar. Brotten ska utredas effektivt, gärningsmän lagföras och de som anmält ska ges ett professionellt stöd och ett bra bemötande.

Det finns redan stor kunskap om dessa brott inom Polisen, men det är viktigt att jobba för att allt fler vet allt mer. Jämte kampanjen görs därför breda utbildningsinsatser. Två nationella vidareutbildningar har tagits fram för dem som specialiserar sig på att utreda brott i nära relationer. Den ena riktar sig till dem som möter och förhör våldsutsatta kvinnor, den andra till dem som möter våldsutsatta barn.

10 000 poliser går i höst en utbildning om vilka åtgärder som ska vidtas på en brottsplats, hur bevis ska säkras och hur både offer, vittnen och förövare ska bemötas för att öka möjligheten att klara upp brott.

En handbok om brott i nära relationer har tagits fram. Tillsammans med ett åtgärdskort utgör det ett konkret stöd för personalen i yttre tjänst som är de som möter de våldsutsatta.

Det är viktigt att dessa insatser ger tydliga resultat. Vi jobbar för att antalet ärenden som redovisas till åklagare ska öka och så här långt i år håller den målsättningen.

Polisen står väl rustad. Vi har fått ökade resurser och vi blir fler poliser över hela landet. Brott i nära relationer är en viktig verksamhet i alla polismyndigheter.

Ta kontakt med Polisen om du själv är utsatt för brott. Ta kontakt med Polisen om det finns någon i din närhet som behöver vår hjälp. Låt inte våldet finnas kvar i det fördolda. Tillsammans kan vi bekämpa våldet.








Trackback URL: http://www.newsmill.se/trackback/11032

114 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.

Citat: "Fram till och med juli i år har Polisen tagit emot 9 490 anmälningar från kvinnor som misshandlats i hemmet av en person som hon lever tillsammans med."

Nej, Bengt Svensson. Dessa 9 490 person har misshandlats av personer de är bekanta med, vilket inte är detsamma som att förövaren nödvändigtvis har varit eller är partner med förövaren.

Enligt BRÅ:s rapport "Brottsutvecklingen i Sverige fram till år 2007" (2008:23), så står följande på sidan 113

”År 2007 anmäldes närmare 27 000 brott rubricerade som misshandel mot kvinnor, varav drygt två tredjedelar utgjordes av
misshandel av bekant gärningsperson.”

Under år 2007 annmälde således ca 19 000 kvinnor att de misshandlats av en bekant, vilket blir ungefär 9 490 kvinnor per halvår.

Bengt Svensson - det är inte 9 490 kvinnor som i år anmält att misshandlats av en man de lever tillsammans med. Utan en stor mängd av dessa nmälningar göra misshandel från bekanta.

Permalänk | Anmäl #1 Magnus E Johansson, 2009-09-14, 20:07

Fler måste också våga anmäla polisen för övervåld och kränkningar. Rasistiska poliser med nazisympatier hör inte hemma i poliskåren!

Permalänk | Anmäl #2 Batong, 2009-09-14, 20:08

Jag ringde er för 24 år sedan ni har fortfarande inte kommit.... utan jag fick själv ta hand om buset som försökte ta sig in i lägenheten..

i förtjänar inte er lön

M Gren

Permalänk | Anmäl #3 M Gren, 2009-09-14, 20:15

Deras inkompetens lyser allt klarare.

Permalänk | Anmäl #4 Kryckan, 2009-09-14, 20:30

"Batong", poliserna är inte "rasistiska" förrän de jobbat en stund på Sveriges gator. Svår ekvation, antar jag?

Permalänk | Anmäl #5 Illwill, 2009-09-14, 20:33

ÖPPET BREV TILL RIKSPOLISCHEFEN -
VARFÖR BETALADE NI SKADESTÅND TILL MIG?

Käre rikspolischef Bengt Svensson,

Varför betalde ni, RPS, mig skadestånd trots att ni före detta förföljt mig i ett och ett halvt år med anklagelser om grov kvinnofridskränkning?

Först satt jag på polisarresten i Uppsala, där jag behandlades mot alla regler i häktningslagen och jag höll på att dö (fyra andra män dog i den polisarresten år 2007-2008). Sedan blev jag månadsvis under år 2007 - 2008 polisförhörd utan att det fanns någon som helst grund.

Till slut stämde jag den svenska staten och ni tvingdes, helt unikt, betala skadestånd.

Jag ska berätta varför ni tvingades betala mig skadestånd: Forskarna Charles McDowell och Eugene Kanin visade att minst en fjärdedel av alla anmälda våldtäkter är falska och inom kvinnofridsområdet torde siffrorna vara ännu högre. Örebropolisen har också gjort likande beräkningar. De anmälningar som ni jobbar med idag är till stor del uppdiktade (kanske 30-40%) trots att politikerna och ROKS med flera pressar på för att få fler fällande domar.

1 000-tals oskyldiga män väntar årligen på, precis som jag, att hamna i polisarrester och häkten runt omkring i Sverige. I en rättscirkus där omvänd bevisföring gäller, helt emot alla principer om mänskliga rättigheter och brottsbalkens regler om objektivitet.

Och sedan en fråga: Varför går det inte i en nära relation som man lagföra sin hustru/sambo för fridskränkning? Kvinnors våld mot män i nära relationer är ju lika vanligt som vice versa. Inga anmälningar mot kvinnor finns lagförda, vad jag kan se, under åren 2005-2007. Själv nekades jag av polisen flera gånger att anmäla min före detta hustru.

Forskaren Martin S. Fiebert sammanställt en översikt av 247 forskningsrapporter, som tydligt visar att kvinnor är lika fysiskt aggressiva som män i nära relationer.

Och varför satsas 800 miljoner kronor extra på mäns våld emot kvinnor och noll kronor på kvinnors våld emot män?

Jag väntar med stort intresse på ett svar.

Permalänk | Anmäl #6 Tommy Sandström, 2009-09-14, 20:44

Hallå Rikspolischefen det flyger stenar och det brinner i Sverige varje dag, hur går det med att upprätthålla lag och ordning? Behöver ni hjälp från hemvärnet eller?

Permalänk | Anmäl #7 Mike Nilson, 2009-09-14, 20:49

Kan inte BRÅ kommentera detta? Det är av yttersta vikt att reda ut om polischefen ljuger eller ej.

Permalänk | Anmäl #8 klas, 2009-09-14, 20:55

M Gren skriver "Jag ringde er för 24 år sedan ni har fortfarande inte kommit...."

Typiskt dagens curlade dataspelsgeneration, inget tålamod, kräver tillfredsställelse genast.

Permalänk | Anmäl #9 kafpauzo, 2009-09-14, 21:01

Skamligt att polisens kampanj-sajt http://www.polisen.se/komtilloss eldar på myten att mannen alltid misshandlar och att kvinnan alltid är offer.

Kollar man under rubriken "Har det hänt dig" länkas det till kvinnofridslinjen. Men under rubriken "Är det du som slår", där finns bara länkar till mansjourer.

Oberoende forskning visar att kvinnan är förövaren i hälften av fallen av våld i nära relationer. Trots detta skuldbelägger polisen männen.

Permalänk | Anmäl #10 Nils2, 2009-09-14, 21:11

ÖÖhhhh... vad är detta? Är det bara banditer som kommenterar artikeln?
Jag är mycket glad över denna kampanj - den behövs!
Tack polisen, för att ni bryr er om detta jätteproblem!

Permalänk | Anmäl #11 Janet, 2009-09-14, 21:52

Jag är också glad och tycker att detta är en viktig kampanj. Så bra att polisen och rikspolischefen står upp och informerar om detta problem. Våld får aldrig accepteras i några relationer. Vare sej mot vuxna eller små barn. Är också tacksam att polisen synliggör sin synpunkt i frågan.

Permalänk | Anmäl #12 leia marcuse, 2009-09-14, 22:05

#11 Janet, #12 leia marcuse,

Goddag yxskaft,

Det är bättre att vara påläst "bandit" än ignorant.

Permalänk | Anmäl #13 Tommy Sandström, 2009-09-14, 22:42

RÄTTSSÄKERHETSKURS HOS POL POT?

"10 000 poliser går i höst en utbildning om vilka åtgärder som ska vidtas på en brottsplats, hur bevis ska säkras och hur både offer, vittnen och FÖRÖVARE ska bemötas för att öka möjligheten att klara upp brott", skriver rikspolischefen Magnus Falkman.

Han måste ha gått på kurs i rättsäkerhet tillsammans med Jan Myrdal hos Pol Pot och de röda khmererna. Länge leve den feministiska rättsskipningen och ordförande Gudrun!

Permalänk | Anmäl #14 Tommy Sandström, 2009-09-14, 22:52

Förlåt "rikspolischefen Bengt Svensson", ska det naturligtvis vara.

Permalänk | Anmäl #15 Tommy Sandström, 2009-09-14, 22:53

Tommy Sandström,
det är väl bra att du och dina pålästa genikompisar som så gärna frekventerar Newsmill vädrar era fascistoida åsikter och tankar helt utan censuråtgärder, men att gå från den rättigheten till det storhetsvansinne du ger uttryck för genom att kalla den stora majoritet av folket som anser att polisen här gör något riktigt bra för "ignoranter", är att ta det alldeles för långt.

Och här ett närliggande exempel på vad jag menar med fascistoid:
"Han måste ha gått på kurs i rättsäkerhet tillsammans med Jan Myrdal hos Pol Pot och de röda khmererna. Länge leve den feministiska rättsskipningen och ordförande Gudrun!"

Inga vettiga människor skriver såna där grejor - tråkigt att du och dina vänner ska smutsa ned varenda artikel med blaj.

Jag vill också tacka polisen för att ni tydligt visar att ni bryr er! Fortsätt så, det uppskattas!

Permalänk | Anmäl #16 Alexis, 2009-09-14, 23:08

#16 Alexis,

Vad jag menar Alexis är att alla är att betrakta som oskyldiga tills dess motsatsen är bevisad. Att kalla alla utpekade män för FÖRÖVARE menar jag inte är i överensstämmelse med västerländs rättstradition. Därför försökte jag mig på lite IRONI. Jag ber om ursäkt.

Permalänk | Anmäl #17 Tommy Sandström, 2009-09-14, 23:24

Alexis, huruvida de bryr sig eller inte är irrelevant. Att de sköter sitt jobb däremot ÄR relevant.

Polisen i Sverige löser i snitt 6% av alla brott, 12% av alla våldsbrott. Detta enligt senaste statistik jag hört, har du bättre så dela gärna med dig.

Med undantag för politiker så tror jag inte det finns någon annan yrkesgrupp i samhället som misslyckas till en så extremt hög grad.

Jag har väldigt svårt att respektera polisen, just för att de är uppenbarligen fullständigt inkompetenta. Att skylla enbart på politikerna är enkelt, men fel. Självklart är våra politiker ytterst skyldiga, men även om ens chef är en fullständig idiot så bör man sköta sitt jobb...anser jag.

Permalänk | Anmäl #18 Illwill, 2009-09-14, 23:49

Och inte lär uppklarandegraden öka av den här kampanjen. Däremot missnöjet och kanske fler stämningar emot polisen. Lycka till! Jag hjälper gärna till med råd och stöd.

Permalänk | Anmäl #19 Tommy Sandström, 2009-09-14, 23:58

Det är faktiskt otäckt att hela sajten tar för givet att mannen är förövare.

Sajten ger ett tydligt intryck av att en drabbad man som utsätts för brott av en kvinna är chanslös. Intrycket blir att det inte finns någon medvetenhet hos polisen om att kvinnor kan vara förövare. Man får en känsla av att polisen aldrig kommer att ta en drabbad man på allvar.

I fyra år levde jag med en paranoid och psykotisk kvinna. Jag kan intyga att män kan vara utsatta på ett mycket allvarligt sätt. Med en sådan bakgrund känns sajten kallt avvisande och nästan skrämmande. Med sitt enkelspåriga anklagande mot män verkar den säga "Hos myndigheterna har du inget att hämta".

Sajten ger också en annan känsla som är ännu mer otäck. Man får intrycket att polisen inte vet att anmälningar kan vara falska. Den verkar säga "Om du är man tar myndigheterna för givet att du är skyldig".

Kvinnan som jag levde med fick en gång för sig att anmäla mig för misshandel. Kanske var det väldigt stor tur för mig att jag kunde visa upp både gamla och nya blåmärken från hennes knytnävar, medan hon naturligtvis inte hade några blåmärken. Av sajten får jag intrycket att det kan ha varit väldigt stor tur för mig, att det annars hade kunnat gå mig förfärligt illa.

Jag förstår att det är mycket svårt att ta upp sajtens ämne på ett tillfredsställande sätt. Men det måste gå att presentera informationen på ett sätt som inte ger detta otäcka anklagande och utpekande intryck. Man känner sig nästan förföljd.

Permalänk | Anmäl #20 En man som sov med fienden, 2009-09-15, 00:05

Det är konstigt att sajten säger att "brott av föräldrar, syskon eller andra släktingar" räknas som brott om det gäller s k hedersrelaterat brott. Varför uttryckligen utesluta aga och psykisk misshandel som inte är hedersrelaterade? Det får det att låta som om aga och psykisk misshandel var tillåtna.

Permalänk | Anmäl #21 En man som sov med fienden, 2009-09-15, 00:06

En man som sov med fienden, dumt av dig att stanna hos en som misshandlar. Du får skylla dig själv.

Permalänk | Anmäl #22 Arne G, 2009-09-15, 00:15

Det är en bra kampanj. Perfekt att den även tar upp hedersvåld.

Problemet med kampanjen är, som flera påpekat, att den inte uppmärksammar kvinnors våld mot män och visar fördomar om könsfördelningen. Men det kan man väl ändra på, hoppas jag.

Nu till frågan om antalet anmälningar. Vi har i år uppmärksammat att Sverige har de i särklass mesta anmälda våldtäkterna i Europa. Samtidigt är jag övertygad om att vi har något av den lägsta våldtäktsfrekvensen i området - allt har att göra med den ökade anmälningsbenägenheten. Detta har vissa utnyttjat till att falskt framställa Sverige som ett våldtäktsland. Om vi nu får samma ändring av antalet anmälningar av våld i hemmet, så lär vi få samma misstolkning av statistiken där.

Man kan också undra över polisens kapacitet. Man klarar ju inte av att utreda alla dessa anmälda våldtäkter. Undra på det - man klarar ju av gammal hävd inte av att bry sig om inbrott, grov misshandel på gatan och man bara tittar på när ligister kastar sten på brandkåren och bränner upp bilar. Så vad är det frågan om - varför vill man ha ännu mer att göra, och varför har man inte tillräckliga resurser ens för det allra nödvändigaste? Det enda tycks ha tid för är att lägga ngt dussin extra poliser på att jaga fildelare.

Permalänk | Anmäl #23 Mats Forssblad, 2009-09-15, 00:21

Arne G, att jag stannade berodde inte på dumhet, det berodde på att jag var säker på att om jag övergav henne skulle hon bli bostadslös.

Som bostadslös skulle hon bli utnyttjad oavbrutet. Hon var liten, späd och väldigt söt, och i hennes paranoia ingick att hon saknade förmåga att lita lagom mycket på folk. I början av en bekantskap var hon alltid extremt godtrogen, tills hon efter en tid plötsligt fick för sig att nån bagatell var ett stort svek, och det blev orsak till bitter fiendskap i flera veckor.

Därför hade hon varit fullständigt chanslös som hemlös. Jag kunde inte utsätta henne för det. Inte en kvinna som jag tidigare hade varit varmt och intensivt förälskad i.

Jag valde själv att göra som jag gjorde. Jag anklagar verkligen inte någon annan för mitt eget val.

Men det är fel av myndigheterna att ta för givet att en anklagelse alltid är sann, och att en man alltid är skyldig. Så är det inte.

Permalänk | Anmäl #24 En man som sov med fienden, 2009-09-15, 00:58

Jag råkade skriva bostadslös men menade hemlös. Leva på gatan och tigga.

Permalänk | Anmäl #25 En man som sov med fienden, 2009-09-15, 01:09

Låter fint det här. Ta kontakt bara så kommer vi... Ni har avsevärt att bevisa. Om jag inte blir överkörd av bildrullar som kör som svin på 30-vägar så blir jag misshandlad på stan eller får inbrott i bostaden. Vad gör ni? Jo, man möter en trött polis som arbetar i ett undermåligt datasystem och som avskriver fallet så fport som möjligt. För det här är ju inte prioriterade brott. Frågan är vilka ni lagför där? Nej du Bengt, förtroende har jag inget och snart skipar jag kanske rättvisa på eget vis eftersom ni inte kan uppfylla det jag betalar skatt för att ni ska göra.

Permalänk | Anmäl #26 BluePrint, 2009-09-15, 06:09

Tommy Sandström:
Ärligt talat, alla män som kommer och snackar om kvinnors våld mot män kan ju bara ta hålla tyst... Ärligt talat, den man som inte kan hantera en "våldsam" kvinna kan ju inte kalla sig man...

En örfil man till kvinna är INTE samma sak som en örfil kvinna till man!! Så fort det kommer till våld så har mannens storlek och styrka YTTERST STOR relevans!

Män skadar kvinnor genom våld, kvinnor kan i bästa fall sänka en mans stolthet...

Skäms över er män som gnäller om "kvinnovåldet". Helvete, skaffa ett par testicklar...

Permalänk | Anmäl #27 Johan1230, 2009-09-15, 06:15

En man somsov med fienden:

Ja, men då gjorde du alltså ett aktivt val, att stå ut med lite våld för att hjälpa henne från gatan... Stå för det...

Som du själv skriver "Hon var liten, späd och väldigt söt", hur farligt våld kan det ha varit...?

Permalänk | Anmäl #28 Johan1230, 2009-09-15, 06:20

#27 Johan1230,

Du vet inte vad du talar om. Jag försökte vid flera tillfällen värja mig. Då blev jag "lyst". Dvs jag hade en polispartrull efter mig. Inte särskilt trevligt. Inte särskilt roligt med grannar å sånt.

Permalänk | Anmäl #29 Tommy Sandström, 2009-09-15, 07:17

@Johan1230:

1. Lagens definition av misshandel är könsneutral.
2. Det är en myt att kvinnors våld är mindre våldsamt eftersom kvinnor i högre utsträckning än män använder tillhyggen.

Permalänk | Anmäl #30 Nils2, 2009-09-15, 07:18

Kampanjen är viktig, men ni måste börja satsa på att folk ska tycka om er också. Dyka upp på brottsplatserna när man väl anmäler kan ju vara en bra start.

Permalänk | Anmäl #31 MMM, 2009-09-15, 07:24

Man bör även förutom att karln får besöksförbud (gärna i hela staden som kvinnan bor i förutom det vanliga besöksförbudet) införa ett slags besöksförbud för den misshandlade kvinnan också. Det ska inte vara möjligt för henne att "gå tillbaka" till den som misshandlat henne. Dessa kvinnor är inte vid sina sinnens full bruk.
Och ja, jag är allvarlig. I alla fall kvinnor som länge blivit misshandlade.

Permalänk | Anmäl #32 suka, 2009-09-15, 07:32

@johan 123 och en nolla på slutet!

Permalänk | Anmäl #33 Kryckan, 2009-09-15, 07:32

#29 Tommy
Ja, men det finns flera sätt att lösa situationen, inte alltid genom att svara med våld. Du som man har inte samma risk att bli förföljd och återigen grovt misshandlad så som en kvinna har. Och vad du har skrivit om denna kvinnan borde det väl inte omöjligt att blanda in psykiatrin i första hand, inte polisen?

#30 Nils.
1. Ja, lagen är könsneutral. Men sunt förnuft då? Hade en kvinna örfilat mig hade jag inte wuä, whuää, bouhu gått och anmält henne utan kanske reflekterat över vad jag väkte i henne som fick henne så arg. Som sagt, det våldet påverkar inte mig på det sättet som en mans våld mot en kvinna kan göra.

2. Tillhyggen ja. En kvinna med kniv, ja då kan vi kanske börja snacka om att kanske göra motstånd med våld. Samtidigt, är man i en relation med en kvinna som attackerar dig med kniv, tjaa, dags att bli singel kanske? För som jag skrev ovan, män har en helt andra förutsättningar att lämna en våldsam kvinna en vad en kvinna har att lämna en våldsam man.

Män och kvinnor ÄR olika.

Permalänk | Anmäl #34 Johan1230, 2009-09-15, 07:35

#34 Johan1230,

Du vet ingenting. Hur många gånger tror du inte jag försökte med psykakuten? Dom kommer inte om det inte handlar om pågående självmordsförsök eller liknade. I stort sett ska du vara helpsykotisk under mkt långa tider för att det ska vara aktuellt.

Och min fd var så pass bra att hon kunde framstå som "normal" när polisen dök upp.

Permalänk | Anmäl #35 Tommy Sandström, 2009-09-15, 07:39

#34 Johan1230,

Att sedan bli singel är inte lätt. Min fd vägrade att sälja vår gemensamma lgh. Och gick igenom ett tiotal domstolsprövningar för detta. Jag flyttade dock ändå. Kvinnan har idag all rätt på sin sida, mannen ingenting. Kom in i matchen, Johan, och lyssna på en som vet.

Permalänk | Anmäl #36 Tommy Sandström, 2009-09-15, 07:43

#34 Tommy
Jag ber om ursäkt för om jag generaliserar för mycket just nu. Och jag kan givetvis inte dömma ditt enskilda fall eftersom jag inte är insatt i det. Så jag ber om ursäkt för personlig kritik.

Jag vet att vid prövningar gällande våld och sexuellt förgripande så har män det tufft, eftersom rätten tenderar lyssna på offren.

Men, med betoning, när det kommer till fyiskt våld så har män en ett kraftigt övertag. Därför så tycker jag att påstå att kvinnors våld mot män är att likställa med det motsatta är väldigt konstigt. Generellt. Sedan finns det givetvis enskilda fall där män far illa och har mycket svårt att ta sig ur situationen.

Men, igen, generellt, så har män bättre förutsättningar att värja sig mot en kvinnas våld än det motsatta, och en man har, generellt, bättre förutsättningar att lämna en kvinna utan extra våldsamma komplikationer, än det motsatta.

Jag blundar inte för att problemet finns, men i de allra flesta fallen kan det inte vara gämförbart med en man som misshandlar en kvinna.

Permalänk | Anmäl #38 Johan1230, 2009-09-15, 08:04

Sedan tycker jag att det ligger i en mans natur att lösa problemet och inte gnälla.

Inget personligt mot ngn.

Kramar till alla, Johan

Permalänk | Anmäl #39 Johan1230, 2009-09-15, 08:08

Herr rikspolischef,

Prioritera att få arbetet att fungerara, så det uppnås en tolererbar avslutsfrekvens på alla era högar av bedrägerifall, misshandel, våldtäkt, etc.

Detta utan att räkna in i avslutsfrekvens att arbetet sköts så dåligt att åklagare direkt avskriver... Eller enkla trafikbrott.

Annars kommer det inte att fungera med fler anmälningar för brott mot kvinnofrid -- heller.

Idag framstår svensk poliskår som ett inkompetent skämt relativt Danmarks och Finlands. Vore det inte synd om ditt eftermäle var att du ledde en marsch in i ett klansamhälle...?

Permalänk | Anmäl #40 Bernt, 2009-09-15, 08:09

Du vet INGENTING Johan. Om de män som helt bevisligen oskyldig suttit på kåken i tio år, om de män som fått uppleva år på år av vårdnadstvister med sina barn gömda av ROKS osv osv. DE män som tagit livet av sig när de inte orkat längre. Jag vet. Det är HEMSKT. VANSINNIGT. VIDRIGT. OVÄRDIGT ETT RÄTTSSAMHÄLLE.

Nu tänker de fortsätta på samma bana - bara mer av samma idioti.

Permalänk | Anmäl #41 Tommy Sandström, 2009-09-15, 08:20

#41 Tommy
Jag tvivlar inte på att du är mycket mer insatt i dessa frågorna än vad jag är. Jag tvivlar inte på att många män har råkat väldigt illa ut till följd av rättsystemet där offret (som alltid förutsätts är kvinnan) alltid får stödet. Jag ser också många problem med rättssamhället. Jag ber om ursäkt om jag gör dig upprörd.

Men nu tycker jag vi behandlar två separata problem. Dels det fysiska våldet, där jag är säker på att kvinnor oftare är offren. Eller åtminstonne tar större fysisk skada när våldet sker.

Dels börjar vi nu behandla att alla inte är lika inför lagen och att psykopatiska kvinnor tillåts få denna typ av makt över mannens liv.

Båda är väldigt tragiska problem. Och även om det finns flera länkar mellan problemen så är det två olika problem.

Permalänk | Anmäl #42 Johan1230, 2009-09-15, 08:30

"En örfil man till kvinna är INTE samma sak som en örfil kvinna till man!!"
Misshandel är misshandel. Ett blåmärke läker snabbt. De psykiska men man får av att bli misshandlad av en partner läker otroligt mycket saktare, där hjälper inte att du är en stor stark man.
Män är värda precis lika mycket som kvinnor, vad än lagen (eller du) säger.

Permalänk | Anmäl #43 Joel, 2009-09-15, 08:35

Ortonymt, såsom lyriken
bjuder, meddelas här om

Kvinnans tjusning: den
försvinner; allt som blir kvar

Är det sneeeeeda i tambur-
miljöerna på Östermalm

:o(

Permalänk | Anmäl #44 Peter Ingestad, 2009-09-15, 08:51

Johan1230, du har en vettig syn på detta. Tack för att det finns män även på Newsmill som inte försöker förvrida verkligheten.

Aggressive Tommy Sandström däremot - du ger ett kriminellt och förvirrat intryck. Du har gjort kvinnorna till dina fiender - kvinnor är onda lögnare, män oskyldiga lamm. Ingen vettig människa delar din världsbild.

Permalänk | Anmäl #45 Alexis, 2009-09-15, 08:56

Johan1230 och Arne G: Ja ni... Mer eller mindre uttalat så säger ni att den (man) som stannar och blir slagen får skylla sig själv.
Gäller det också kvinnor och om i n t e, i så fall varför? För att de är menlös, värnlösa och viljelösa och måste tas om hand, medan män är beslutsmässiga och i anden starka.

Det säger en hel del om e r kvinnosyn!

Permalänk | Anmäl #47 Lövet, 2009-09-15, 09:24

Och här har vi en polis som lydigt infogar sig i PK-ledet. Man kan aldrig lösa våldsproblematiken, genom att plocka ut en liten del av våldet, och sedan strunta i resten. Våld föder våld, det borde väl en polis känna till? Ja en som har modet att vara ärlig och inte jamsa med vill säga! Och man kan heller inte lösa kvinnors problem, som verkar vara det enda viktiga numera, utan att lösa mäns problem. Särskilt dom man påstår att de förras problem beror på de senares! Detta är ju elementärt!

Permalänk | Anmäl #48 Joakim Steneberg, 2009-09-15, 09:23

Alexis,

Du har helt rätt när det gäller Tommy Sandström!! Har tidigare bott granne med honom och vet hur pass aggressiv han är - rent ut sagt för dj..lig!!!

Hans budskap består ju dessutom i att män skall få misshandla och våldta kvinnor så länge inga vittnen finns!!! Är det ett sådant samhälle vi vill ha - NEJ knappast!!

Permalänk | Anmäl #49 Fd granne, 2009-09-15, 09:41

Roligt att det åtminstone finns några här som fortfarande är medvetna om biologiska fakta, nämligen att män av naturen är fysiskt starkare än kvinnor. Vilket logiskt nog innebär att en man i de allra flesta fall kan försvara sig mot en aggressiv kvinna, medan det är betydligt svårare för en kvinna att försvara sig mot en man.
Är det en effekt av genusideologin, eller vad orsaken till att så många män plötsligt vill framstå som små hjälplösa offer?

Patetiskt.

Permalänk | Anmäl #50 Josefin, 2009-09-15, 09:42

annons:
annons:

Dagens populäraste artiklar


  1. Aftonbladets ledarsida borde lära av Jens Stoltenberg
  2. Därför är otrohetstrenden här
  3. Rasism bekämpas bäst utan överdrivna Breivik-jämförelser
  4. Dieter utan kolhydrater kommer leda till sjukdomar
  5. Därför är KD och SD överens om tvångssteriliseringarna
  6. Sveland gör feminismen en otjänst
  7. Exemplet Grekland visar att staten som institution är farlig
  8. Vi moderater måste verka för fler organdonationer
  9. Energiministern mörkar om EU-möte som främjar kärnkraft
  10. Aftonbladets ledarsida ropar Breivik i stället för att argumentera
  1. Därför är otrohetstrenden här
  2. Aftonbladets ledarsida borde lära av Jens Stoltenberg
  3. Rasism bekämpas bäst utan överdrivna Breivik-jämförelser
  4. Därför är KD och SD överens om tvångssteriliseringarna
  5. Energiministern mörkar om EU-möte som främjar kärnkraft
  6. Exemplet Grekland visar att staten som institution är farlig
  7. Absurt påstå att fascism och nazism är vänsterrörelser
  8. Vi moderater måste verka för fler organdonationer
  9. Fel påstå att terrorism skapade Israel
  10. Dieter utan kolhydrater kommer leda till sjukdomar
  1. Dieter utan kolhydrater kommer leda till sjukdomar
  2. Den israeliska statens sionism är rasistisk
  3. VÄNSTERN MÅSTE FÖRDÖMA PALESTINSK TERROR
  4. Därför är otrohetstrenden här
  5. Hellre ny reaktor här än i ryska Kaliningrad
  6. Nya skatter på flygtransporter skadar Sveriges konkurrenskraft
  7. Genom sitt angreppssätt har Björn Ulvaeus blivit en del av det förtryck han ifrågasätter
  8. Pensionsfrågan kan bli slutet för Reinfeldt
  9. Sverige bör visa att man står på Israels sida
  10. Det långa maktinnehavet bäddade för S-krisen

Newsmill-bloggen

Häglund har rätt om redaktörer

Kolumnisten Kjell Häglund skriver i dag en intressant text i Journalisten om betydelsen av redaktörer. ...

annons:

Om Newsmill

Newsmill är det första sociala mediet i Sverige som spinner kring nyheter och debatt. Vi publicerar varje dag olika personer med exklusiv kunskap om dagens viktiga händelser. Om du har egna erfarenheter av de frågor vi tar upp kan du omedelbart medverka i debatten. Du kan kommentera och skriva egna inlägg som publiceras på hög nivå eller medverka genom din blogg.

 

Läs mer om Newsmill

Newsmill-bloggen

Häglund har rätt om redaktörer

Kolumnisten Kjell Häglund skriver i dag en intressant text i Journalisten om betydelsen av redaktörer. ...

Vad är att Milla?

Millningen är ett sätt att kommentera med känslor. Du väljer ett ord eller ett namn som du vill mäta i opinionen och läsarna kommenterar genom att välja en av fyra känslolägen som representeras av fyra färger. Rött är arg, blått är glad, grön nyfiken och gult är uttråkad. Resultatet visas direkt och rubriken på artikeln färgas med den färg som de flesta väljer.


 
© 2008 Newsmill. All rights reserved.