Idag letar vi skribenter i följande ämnen:

Utrikesdeklarationen 2012

Carl Bildt presenterar regeringens utrikesdeklaration i riksdagen på onsdagen. Läs (1) Skriv

Terrorism

Nu lägger regeringen fram Sveriges nya strategi mot terrorism. Det finns numera "en verklig risk för terrorattentat i Sverige", skriver regeringen i planen. Läs (5) Skriv

Politiker och ersättningar

Stefan Löfven sänker sin nya lön och Vänsterpartiet skärper sin partiskatt. Varför agerar inte Alliansen i frågan? Skriv

Vad är lycka?

Foto: Scanpix
Maria Wetterstrand om förlegade ekonomiska mått och sann glädje

Folks lycka en av våra största politiska utmaningar

Forskningen visar att det är fullt möjligt att anpassa politiken efter den upplevda lyckan istället för dagens ekonomiska mått. Miljöpartiet följer med intresse lyckoforskningen och försöker ta hänsyn till dess rön i vår politik. Det skriver mp:s språkrör MARIA WETTERSTRAND. 


Om författaren

MMaria Wetterstrand är språkrör för MP.

Sist miljöfrågan var så stor som den är idag var på slutet av 80-talet. 1989 kritiserade vi ”slit- och slängsamhället”. 2009 är det istället ”köp- och släng” som gäller. Prylar fraktas över hela världen och används knappt innan de slängs in i en garderob eller i soporna. När träffade ni någon senast som använde sin mobiltelefon tills den inte funkade längre? Och sen lämnade in den på reparation för att få den hålla längre?

Det finns en uppfattning att Sverige lyckats öka vår konsumtion utan att öka våra klimatutsläpp. Det är en myt. Det som har hänt är att vi inte längre producerar våra varor i Sverige, utan låter fabrikerna i Asien stå för utsläppen.

Den växande globala konsumtionen av kläder, elektronik, resor och prylar är en stor utmaning för det hållbara samhället. Men frågorna är inte bara politiska utifrån ett miljöperspektiv. Min stora farhåga är hur ”köp- och släng”-samhället påverkar oss som människor.

Mår vi bättre av alla dessa prylar som belamrar våra hem? Nej, tvärtom så är pressen på att hela tiden ha de senaste prylarna negativ för de allra flesta.

Det finns också en uppfattning om att vi i Sverige generellt behöver öka vår materiella standard för att blir lyckligare. Det är också en myt. Lycka ligger inte i att ha den senaste flatscreen-tvn eller två nya toppar från HM. Det är inte den som har flest prylar när den dör som vinner.

Redan på 1700-talet argumenterade den engelske filosofen Jeremy Bentham för att målet för den offentliga politiken borde vara att maximera summan av lycka i samhället. Det finns förstås inga politiska paketförslag för att öka allas lycka. Olika individer finner lyckan på delvis olika sätt. Men politiken kan vara lyhörd för i vilken utsträckning människors lycka påverkas av politiska beslut.

Idag är politikens överordnade mål i praktiken att ensidigt stimulera materiell tillväxt. Detta var ett effektivt sätt att öka människors lycka i västvärlden fram till en period mellan 50- och 70-talen. I stora delar av världen, framför allt där våra telefoner och plastleksaker produceras, finns fortfarande de behoven. Men den upplevda lyckan hos människor i västvärlden har lämnats kvar på 70-talets nivå och till och med minskat sedan dess. Sambandet mellan ökad konsumtion och ökad lycka har brutits. De här studierna genomförs inom ramarna för lyckoforskning, ett tvärvetenskapligt område som innefattar psykologi, sociologi och nationalekonomi.

De lyckoförstärkande och -minskande faktorer som kan påverkas genom politiska beslut har sammanfattats bland annat vid London School of Economics. Det är inga större överraskningar, det handlar bland annat om vikten av meningsfull sysselsättning, minskade klyftor i samhället och den personliga friheten. Det som däremot är överraskande är att forskningen visar att det är fullt möjligt att anpassa politiken efter den upplevda lyckan istället för dagens ekonomiska mått.

Miljöpartiet följer med intresse lyckoforskningen och försöker ta hänsyn till dess rön i vår politik. Vi ser frågan om hur vi får ett samhälle som ger utrymme för människor att må bra i vardagen som en av de största politiska utmaningarna






Trackback URL: http://www.newsmill.se/trackback/10783

117 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.

Intressant och föredömligt kort artikel, men Maria W bör akta sig för att berätta för "folket" vad de ska känna och tycka. Det påminner lite om det berömda (s)kämtet från 70-talet. "Om ni trivs bäst i småhus, så vill myndigheten få meddela att ni trivs fel".

Självklart är inte materiell lycka jämförbar med "äkta" lycka, men så talar också en som aldrig saknat kläder eller sett sina barn svälta.

Givetvis finns det - i den bästa av världar - inte någon åtskillnad mellan materiell tillväxt och lycka. Tillväxten och ökningen av det goda måste ske på ett framtidssäkert och hållbart sätt. Men är det inte mer en teknisk fråga än en fråga om tillväxtens vara eller icke vara. Kanske också en fråga om personlig och/eller "andlig" mognad.

Kul och tänkvärt var artikeln iaf.

Permalänk | Anmäl #1 Erik Mabe Malmberg, 2009-09-09, 13:37

Men kvinnor i glesbygd som inte tjänar så bra men som behöver bilen i jobbet men som ni tycker ska betala 30 kr/litern för bensinen eller något sånt är väl knappast inkluderade i erat lyckoprojekt.
Utan det där är väl bara för storstädernas medelklass och övre medelklass

Permalänk | Anmäl #2 Lars Johansson, 2009-09-09, 13:38

”det Naturliga Steget” skriver på en av dess webbsidor:
”… redan med dagens teknik skulle vi kunna leva hållbart om vi bara ändrade vårt sätt att använda tekniken.”

Men varför verkar det inte finnas något stort intresse hos politiker, massmedia eller allmänhet, att diskutera på vilket sätt som tekniken bör användas för att det verkligen skall bli hållbart?

På vilket sätt bör exempelvis de sociotekniska systemen förändras, så att det verkligen leder till största möjliga hushållning med begränsade och icke-förnybara naturresurser?
En omfattande och mycket effektiv förändring är rimligen att göra det så enkelt som möjligt att hyra och leasa istället för att bara köpa. Samtidigt som det byggs upp samverkande sociotekniska system som gör att det totalt sett blir mycket billigare att hyra och leasa än att köpa.

När det gäller hushållning med begränsade naturresurser så bör väl de flesta inse de uppenbara fördelarna med att allt som redan har producerats hela tiden används så mycket som det optimalt sett är motiverat och möjligt. Istället för att - som det oftast sker idag - det allra mesta, den mesta tiden, bara finns undanställt i beredskapsförråd! Eller att det ofta finns tomma hus och oanvända lokaler och anläggningar.

Det som det gäller är förstås allt ifrån olika saker, verktyg, maskiner, fordon, byggnader, anläggningar och infrastrukturella och sociotekniska system - inte minst i offentlig regi.

Det är lätt att inse att om 10 personer omväxlande hyr och använder samma sak, och om denna sak har konstrueras för att hålla 10 ggr så länge, så behöver det totalt sett bara tillverkas hundradelen så många saker! Globalt sett skulle det förstås ha en oerhört stor betydelse om det bara behövde produceras hundradelen så mycket, samtidigt som användarna inte skulle behöva uppleva någon nämnvärd skillnad på tillgängligheten. Med en totaloptimerad logistik för alla de sociotekniska systemen så bör alla ändå kunna ha tillgänglighet till rätt saker, på rätt platser vid de rätta tidpunkterna.

För uthyrningsföretagen – till skillnad mot allt det som produceras för försäljning – så är det förstås i hög grad motiverat att allt det som hyrs ut är konstruerat för att hålla och fungera så länge som möjligt. Dessutom är det oftast motiverat att reparera om det uppstår några fel, och att uttjänta delar enkelt kan bytas ut mot nya, så att allt fungerar så bra och så länge som möjligt.

Dessutom att tillgängligheten för användarna är så bra och så omedelbar som möjligt – och kanske helst dygnet runt. På liknade sätt som det vanligtvis var under hantverksepoken, så bör de kanske därför finnas någon sorts filialer inom så gott som varje kvarter och inom varje tätort.

Uthyrningsföretagen bör kanske därför kombineras med kvartersnära monteringshallar där allt som hyrs ut enkelt och omedelbart kan tas in för utbyte, översyn, service, reparationer, utbyte av uttjänta delar och uthyrning på nytt. På samma sätt kan förstås helt uttjänta utrustningar demonteras, och de uttjänta delarna sorteras och skickas för återvinning till nya materialdelar och fästelement.

Alla de olika lokala uthyrnings-/ monterings-/ demonteringsföretagen bör var anslutna till gemensamma paraplyorgan så att de gemensamt kan teknikupphandla och avropsvis beställa alla möjliga automatiskt bearbetade och ytbehandlade materialdelar, fästelement och OEM-produkter (hjul, motorer, dator-, IKT-, ljud-, ljus-, el-, elektronik-, vvs-komponenter osv.).

Med optimalt utnyttjande av Internet så bör lokalt förankrade sociotekniska system som mera liknar den samhällsstruktur som fanns under hantverksepoken, kunna byggas upp för att ersätta ohållbara och ineffektiva delar av den spekulativa industristrukturen, och därmed skapa samhällen som i hög grad är ekologiskt hållbara.

Ett samhälle där praktiskt taget allt produceras för att om och om och om igen återanvändas och återvinnas för reproduktion och recirkulation i kvalitetssäkrade kretslopp. Förhandsbeställning och avropsavtal via Internet, gör att det inte direkt uppstår överproduktion, svinn, prisdumpningar osv. Och där det sannolikt behövs avsevärt mindre av reklam, långväga transporter, räntelån osv.

Permalänk | Anmäl #3 Uno Hansson, 2009-09-09, 13:55

SNÖMOS! Sanningen är att pengarnas mariginalnytta avtar mycket tvärt när de grundläggande behoven är fyllda. För den fattige betyder pengar allt. För den rike inget. Det finns massor av fattiga i Sverige i dag De rantar omkri g & köper "prylar", anser Maria Wetterstrand. Vad är är det för djävla DUMHETER. Hon vet ju inte ens att de existerar. De varken skriver eller läser här på Newsmill. Maria Wetterstrand är en bortskämd borgarfjolla som hymlar med ögonen och svänger sig med tjusiga floskler utan att ha en aning om människornas bistra verklighet. UT med Miljöhögerpartiet ur riksdagen!

Permalänk | Anmäl #4 Peter Ingestad, 2009-09-09, 14:05


Lycka till med Lyckan Maria Wetterstrand !

Själv har jag lite svårt med att vara fullt ut Lycklig - förrän någon form av VALSAMVERKAN är i hamn.

Permalänk | Anmäl #5 Josef Boberg, 2009-09-09, 14:06

Bevare oss från politiker som tror sig kunna styra graden av lycka hos befolkningen, helst då genom att förfoga över folks pengar genom intag av skatter.
Hon är en utopist och sådana är alltid farliga för vanligt folk.

Permalänk | Anmäl #6 Tina, 2009-09-09, 14:20

Jag gillar mina teknikprylar, det får vara miljövänligt men ingen ska diktera vad jag gillar inte gillar, bättre med prylar i mit hem än prylar i i kvasikommunisters hem, vill hon inte ha sina kan hon dela ut dem, men ge fan i mina och andras.

Minskad konsumtion leder till mindre jobb och utan konsumtion skulle du inte ha något kylskåp ingen modern toa, vi skulle fortfarande leva i stenåldern och i överhuvudtaget inte ha några datorer och om du nu fick igenom ditt drömsystem i framtiden skulle alla behöva köa efter ransonerat toapapper av någon anledning, nej tack, jag köper inte Pol pot idealet hur grönt och mysigt de än försöker få det och låta.

Permalänk | Anmäl #7 Mike Nilson 666, 2009-09-09, 14:20

Om politiker i allmänhet och vänsterkatastrofen i synnerhet slutar att lägga sig i folks liv så blir jag lycklig.

Som det är nu så får maria & C:o mig mest av allt att må illa. Bli lycklig det klarar jag bästa av själv med den mina.

Permalänk | Anmäl #8 BluePrint, 2009-09-09, 14:23

Nu när Sverige håller på att förvandlas till "Sverigestan" så kan vi alltid trösta oss med Maria Wetterstrands förtäckta avundsjuka mot de materiellt rika.

"Prylar gör ingen lycklig, och då kan vi ju lika gärna stanna här i Sverigestan och betala skatt till världens mest inkompetenta och slösaktiga statsapparat." Jippie!

Permalänk | Anmäl #9 Patrik, 2009-09-09, 14:31

Jag håller helt med Maria Wetterstrand om att den minskade lyckan är ett stort problem, och att vi måste ställa om ekonomin. Men det är fortfarande ett ekonomiskt problem. I ekonomi ingår inte endast det materiella, utan även effektiv hushållning av det materiella. Och det handlar i ekonomin, särskilt nu vid övergången till ett informationssamhälle, mer om tjänster och information än om fysiska varor. Teknisk utveckling av produkter innebär ofta mer energisnåla produkter, bättre återvinning, förbättrad informationsteknikl. Det finns ingen annan väg än framåt här.

Permalänk | Anmäl #10 Mats Forssblad, 2009-09-09, 14:39

Maria kritiserar materialismen men samtidigt söker hon definitionen av lycka i det materiella. Bara tanken att låta en "School of Economics" definiera lycka är skrattretande.
Hon borde läsa Konfucius, Jesus m fl auktoriteter på området om vill veta vad verklig lycka är.

Permalänk | Anmäl #11 Mange, 2009-09-09, 14:41

Folk är sin egen lyckas smed, det är inget Mp, sossar eller ännu mindre kommunister, kan göra något åt annat än att låta människor bestämma själva över sitt liv och sina pengar i en högre utsträckning.
Nu vill man stjäla ännu mer skatt av världens högst beskattade folk!
Det är helt perverst!

Permalänk | Anmäl #12 Johan, 2009-09-09, 14:45

Vad har lyckoforskningen klarlagt? Jag ska tala om för er vad lyckoforskningen har klarlagt. Jag vet eftersom jag hängt med och läst på. Lyckoforskningen har klarlagt att lycka huvudsakligen beror relativ materiell välfärd, dvs. att man är välbärgad jämfört med omgivningen. Jag ska tala om för er att den här Nationalbimbon, hon kan ingenting, och vet ingenting och begriper ännu mindre. Hon vill bara ha makt. Hon svamlar om den rika västvärlden, som om denna vore enhetlig. Det är precis vad den inte ÄR eftersom fyra decenniers utveckling medfört våldsamt ökande klassklyftor, så tar vi det en gång till, för behoves synes outsläckligt:
.
http://newsmill.se/artikel/2008/09/02/om-de-okande-klyftorna-i-det-svens...
.
med åtföljande bristande skattevilja. Detr hedrar sossarna att de åtminstone talar klarspråk om skatterna. Miljöhögerpartiet bara svamlar däremot. Inte fan vill Prinsessan Människovän höja skatten. Hon bara ljuger. Blåljuger. Jag ska tala om för vad hon är ute efter. Lyckonormativa Myndigheten, styrd av miljöhögerpartipoltiktrbråjjlers, de lever lyxkliv på folket och förordnar dettas lycka i form av kamp mot heteronormen, skogspromenader, könsneutrala dagis med naturrutor på gården och ekologisk havregröt på queerperspektiv & livets mening. Och det dravlet KÖPER folk! Och däruppe sitter hon och smilar. Det här var bara för mycket. Jag tror jag smäller av. Nå men så ge de hjärntvättade vad de vill ha du. Själv fick jag ont i huvet, går under jorden & söker politisk asyl i Monaco.

Permalänk | Anmäl #13 Peter Ingestad, 2009-09-09, 15:05

Till johan. Svenskarna är inte världens högst beskattade folk. Det är danskarna. USA har 50% högre blagsskatt än Sverige.

Permalänk | Anmäl #14 Peter Ingestad, 2009-09-09, 15:06

#4 Peter Ingestad
 
 
Japp, så är det, kunde inte ha sagt det bättre själv. :-)

Permalänk | Anmäl #15 Klerken, 2009-09-09, 15:08

Intressanta tankar. Att bara prata om skattenivåer och bidrag är tjatigt. Det finns massor med saker vi kan göra för att vi ska få ett bättre samhälle, utan att det behöver kosta pengar. Lycka till Maria

Permalänk | Anmäl #16 anders svensson, 2009-09-09, 15:20

Det var mycket innehållslöst nyspråk och rent trams i denna inlaga av Wetterstrand.

Det finns masor med politiska rörelser som försökt 'resonera bort' behovet av att handskas varsamt med begränsade resurser, dvs behovet av eknomi, och enkonomiska överväganden som tivngande begräsningar av vad som öht kan åstadkommas.

Samtliga har varit rena katastrofer för de drabbade ifall de har prakticerats. Kommunismen var/är den största av dessa, men samma föreställningar lever kvar i mindre skalor lite överallt: Om man bara kunde slippa att behöva få inkomster och önskemålen att gå ihop.

Och - det skall villigt tillstås - alla nyvänsterns månag olika grenar har varit framgångsrika i att hitta på begrepp, nya läror och ny sätt att bokföra och ny vägar att blunda för verkligheten, som dock har låtit smakfulla för alla dem som också drömmer om att
'äntligen få slippa begränsans av eller bry sig om denna fjättrande ekonomi'

Wetterstrand försöker med några av dem här. Tex att få komma över folks pengar under förevändning att 'ni blir ju ändå inte lyckligare av dem', eller mha begreppet 'klimatutsläpp' (Dessa måste ni betala oss för)

Fråga er själva ifall Wetterstrand jublade när man (äntligen?) slutade konsumera Volvo- eller SAAB-bilar till den grad att tillverkningen stod inför snabb avveckling, alltså när folk äntligen slutade trakta efter tex nya bilar som bara är lite bättre än 5 år gamla.

Hon kanske tycker att Sverige i framtiden skall exportera 'klimatsäkrade jämställdhetsplaner' och liknande till de ekonomier som fortfarande producerar riktiga mervärden med överskott. Det är inget skämt, månag politiker drömmer om att få exportera svensk politik, och tom som näringsverksamhet.

Så illa ställt är det hos många.

Permalänk | Anmäl #17 Jonas N, 2009-09-09, 15:30

Maria Wetterstrand
Du skriver:
"De lyckoförstärkande och -minskande faktorer som kan påverkas genom politiska beslut har sammanfattats bland annat vid London School of Economics".
Men har ni förankrat dessa sammanfattningar från London School of Economics med er allianspartner, inte Mona alltså utan han som Peter Eriksson kallade "Stalinisten"?
Jag har lite svårt att tro att Lars Ohly accepterar något om kommer från London School of Economiccs.
Hur ser de Marxist-Leninistiska lyckodefinitionerna ut?

Permalänk | Anmäl #18 Lars Johansson, 2009-09-09, 15:34

Lars Ohly är inte marxistleninist.

Permalänk | Anmäl #19 Peter Ingestad, 2009-09-09, 15:36

”Miljöpartiet följer med intresse lyckoforskningen och försöker ta hänsyn till dess rön i vår politik. Vi ser frågan om hur vi får ett samhälle som ger utrymme för människor att må bra i vardagen som en av de största politiska utmaningarna”
 
 
Värre snömos får man leta efter.
 
 
Tillväxten har sedan länge funnits i tjänstesektorn. Det är därför man vill privatisera offentliga tjänster som är de som folk prioriterar högst.
 
Elizabeth Warren har här ett intressant föredrag om hur ekonomins utvecklats för den amerikanska medelklassfamiljen över en generation. Förmodligen den värsta av de värsta konsumisterna enligt sådana som MW.
 
Medelklassfamiljen tjänar mer idag men har mindre konsumtionsutrymme jämfört med 1970 efter att de fasta kostnaderna är betalda. Och då kan man notera att 1970 handlade det om en inkomsttagare i familjen i dag är det två heltidsarbetande.
 
Man spenderar mindre på kläder, mat, uteätande (trots att bägge jobbar), folk behåller bilen längre och reparationer har blivit billigare.
etc, etc
 
Kostnaderna för bostadslån har ökat med 76% trots de förment låga räntorna. Och bostadsytan har ökat mycket marginellt. Nya bostäder har i princip inte byggts för 70% av folket utan för topp 20%.
Man betalar 25% mer i skatt. Investeringen i bil har ökat med 52% pga av att bägge jobbar. Barnomsorg har tillkommit som fast kostnad.
För de som har turen att ha arbetsgivarsponsrad sjuk och hälsoförsäkring har de egna kostnaderna ökat med 74%. Och när de väl behöver använda försäkringen har det som ersätts bantats.
Bostadspriserna har ökat med 50% för de som inte behöver bry sig om att det finns anständig skola i området, för de som behöver hygglig skola i området har priserna ökat med 100%. Barn familjer köper inte bostad de köper skolor.
Kostanden och tiden för att slussa sina barn till förhoppningsvis en medelklasstillvaro har ökat dramatiskt.
 
1970 spenderade man 50% av en inkomst på fasta kostnader, 2004 spenderades 75% av två inkomster på fasta kostnader.
 
Alltså den ökande konsumtionen som MW ojjar sig om och bluddrar om mobiltelefoner och liknande stämmer inte, den ökande konsumtionen har skett inom de fasta kostnaderna som kan sägas härröra inom tjänstesektorn.
 
1970 sparde man 20% av inkomsten idag är man kraftigt skuldsatt och har inget sparande. Fler barn lever i familjer som går i konkurs än som lever i skilsmässofamiljer.
 
Även om det ser en del annorlunda ut i andra industriländer så är den övergripande trenden likartad, ungefär som utvecklingen av de sk välfärdsamhällena inte var något specifikt svenskt utan likartat i den västliga industrivärlden.

Permalänk | Anmäl #20 Klerken, 2009-09-09, 15:38

...förutsatt att de inte jobbar inom kärnkraftsindustrin, elintensiv industri, försvarsindustri eller transportsektorn förstås...

...ja eller i övrigt är intresserade av materiell standard högre än Papua Nya Guineas urbefolkning.

Permalänk | Anmäl #21 Lövet, 2009-09-09, 15:39

Bra Maria. Då vill jag ha 1 lyckopiller (SSRI-preparat) morgon middag och kväll. Får jag det om ni kommer till makten?

Permalänk | Anmäl #22 Filippa, 2009-09-09, 15:40

En viktig poäng av Wetterstrand. Klassisk vänsterpolitik kommer i stycken vara betydligt bättre på att generera högre genomsnittslycka. Sen måste man vara pragmatisk och realistisk också och se när den inte gör det.

Men det finns två viktiga saker att notera:

Invandringen, med sina katastrofala effekter på det sociala kapitalet kommer med väldigt hög sannolikhet leda till en lägre genomsnittslycka.

Det finns inget som talar för att postmodernt tänkande leder till större lycka i genomsnitt hos befolkningen, det finns tvärt om flera indicier för motsatsen. Bara det faktum att det idag sjunker talar för det, fast det kan ha fler orsaker.

Det kommer delar av vänstern aldrig kunna acceptera, vilket begränsar möjligheterna att faktiskt kunna föra en politik som verkligen kommer öka människors lycka.

Av teknisk relevans är det faktum att man inte kan gå på självrapportering, vilket tyvärr allt för mycket av materialet inom ämnena verkar bygga på. Människor är ofta riktigt dåliga på självskattning, särskilt när det handlar om något som påverkas av referensramar. Man behöver bättre sätt att mäta, helst både fysiskt och genom intervjuer.

Men det var ovanligt att se en hög politiker uttrycka något relevant och intressant. Wetterstrand befäster intrycket av att vara den enda i vänsterkvartetten som har något innanför pannbenet.

Permalänk | Anmäl #23 Karl, 2009-09-09, 15:43

Det ultimata svindeln, att politiker påstår sig kunna leverera lycka, vad fan är det för skojare charlataner som vi har att välja på.

Permalänk | Anmäl #24 Klerken, 2009-09-09, 15:59

Till Mr Ingestad: Sansa dig något och tänk på att bitterhet och konfrontation definitivt inte leder till lycka. Forskningen indikerar att de som är generösa och engagerar sig för att hjälpa andra (t ex genom Amnesty el miljöorganisationer) är lyckligare än genomsnittet.

Materiellt välstånd leder till lycka framförallt då vi har lärt oss att det är så, och därför tycker att vår status är starkt beroende av statussymboler. Vi jämför oss men andra. Genom att sluta jämföra oss med andra och var nöjda med oss själva vli vi lyckligare. Om man vill ta hjälp av Jesus el Konfucius går det bra, mend et är knappast nödvändigt.

Att tro att att politiken inte kan påevrka vår lycka är bara naivt, liksom motsatsen: tron på att social ingenjörskonst kan lösa alla problem:. Genom skatter, sjukvård, fritidsgårdar, regler för reklam, A-kassa m m påverkar politiken vår lyycka i högsta grad. detta är ett faktum.

Kul att Maria för fram diskussionen; tråkigt med alla som ska dissa henne för att hon vågar ta upp detta.

Permalänk | Anmäl #25 Carl D, 2009-09-09, 16:09

Peter Ingestad

Lars Ohly om någon är väl traditionell Marxist-Leninist. En gammelkommunist helt enkelt.
Jag citerar:
"Marxsism-leninismen är ett bra, riktigt och viktigt begrepp."
Artikel signerad Lars Ohly 1983

”Marxisim-leninismen är vårt värdefullaste instrument när vi försöker nå en framgångslinje i vårt dagliga politiska arbete."
Lars Ohly, debattinlägg i Kommunistisk ungdoms interna tidning

"...att vi klart och tydligt markerar mot reformistiska och icke-leninistiska inslag och tendenser i ungdomsförbundet."
Artikel signerad Lars Ohly 1983

”Inskränkningar i demokratiska fri- och rättigheter kan användas i arbetarklassens intresse."
Lars Ohly, debattinlägg i Kommunistisk ungdoms interna tidning 1983

Lars Ohly har även efter Sovjetunionens fall försvarat Lenins kritik av Socialdemokratin (som avsåg just demokratin)

Permalänk | Anmäl #26 Lars Johansson, 2009-09-09, 16:34

Det var vackert sagt. Prylar var det. För tjugu år sedan hade jag telefon, teve, radio, stereoanläggning, en stor bumling till dator och video. Jag tycker INTE det var lyx. Vad har jag i dag? Laptop och mobiltelefon. Inget annat. Priserna har gått ner enormt och funktionerna har slagits samman. Konsekvensen blir att jag i dag spenderar långt långt mindre på "prylar" än för bara 20 år sedan. Maria Wetterstrand pratar alltså SKIT.- Nästa fråga.

Permalänk | Anmäl #27 Peter Ingestad, 2009-09-09, 16:39

Olycka av den sort diskuterad här beror inte direkt fysiskt fenomen men visst, Inget nytt här inte socialister brukar vara bland de som är mest besatta av materialism.

Capitalism is the exploitation of man by man.
Socialism is the opposite: It is the exploitation of man by man.

Permalänk | Anmäl #28 Mike Nilson 666, 2009-09-09, 16:52

oj förlåt jag glömde normanpasssa texten..

Capitalism is the exploitation of gay or straight, black or white human by gay or straight, black or white human.
Socialism is the opposite: It is the exploitation of gay or straight, black or white human by gay or straight, black or white human.

Permalänk | Anmäl #29 Mike Nilson 666, 2009-09-09, 16:55

Rätt skall vara rätt.
.
http://www.expressen.se/Nyheter/1.1700380/mp-inte-overens-med-s-om-skatten
.
OK, jag korrigerar mig. Men den HÄR artikeln, renons på sakligt innehåll, som den är, förblir ju pinsam gegga.

Permalänk | Anmäl #30 Peter Ingestad, 2009-09-09, 16:57

:oD Den var bra, Nilsson. Jag bidrar med en annan, som lär florera i öst: "Allt vad kommunisterna sa om kommunismen var falskt, och allt vad de sa om kapitalismen var sant!" Inte dum den heller.

Permalänk | Anmäl #31 Peter Ingestad, 2009-09-09, 16:59

JA Peter Ingestad, kan inte annat, än att hålla med dig i följande citat

*Det finns massor av fattiga i Sverige i dag De rantar omkri g & köper "prylar", anser Maria Wetterstrand. Vad är är det för djävla DUMHETER. Hon vet ju inte ens att de existerar. De varken skriver eller läser här på Newsmill. Maria Wetterstrand är en bortskämd borgarfjolla som hymlar med ögonen och svänger sig med tjusiga floskler utan att ha en aning om människornas bistra verklighet. UT med Miljöhögerpartiet ur riksdagen!*

Vad SKRIVER Människan Wetterstrand?...Köpa prylar. VEM har råd att köpa något utöver hyra och mat i dagens läge? Hon svamlar

Permalänk | Anmäl #32 KarinAndersson, 2009-09-09, 17:02

Alltså förbjud charterresor, bilar, porr, stora varma hus samt lampor som faktiskt lyser. Ersätt rubbet med en halvtimmes källsortering per dag, fyra timmars kollektivtrafikresande per dag och lågenergilampor som inte lyser samt små lägenheter med "spar-vatten-dusch" så att alla luktar miljöpartist efter ett tag.

Glöm inte att höja skatten, inte bara på bränsle utan på ALLT. Inför kassaregister år 2010 som suger i sig pengar automatiskt så att det inte går att fuska undan en endaste tjugolapp för smutsiga krogar, kiosker och pizzerior. Pizzan ska kosta som i Norge. Runt 100 kr!

Sätt upp kameror och kräv leg på alla banköverföringar över 10 kr. Sätt även kameror i soprummen och anställ sopspioner! Använd FRA-lagen för att sätta dit miljöbovar!

Bilda sedan regering med Thoms Bodström. Han kan skapa ett säkert, tryggt och klimatsmart samhälle med hög skatt och hög KONTROLL och bra PRESS på medborgarna, så att ingen fuskar med källsorteringen, skatten eller sitter och tjuvhåller på felaktiga åsikter om t.ex. mångfalden.

Miljöpartiet har gjort mycket i den här lyckoskapande riktningen för att FÖRBÄTTRA Sverige och svenskarnas inställning men det behövs MER. Endast genom attitydskapande PRESS och KRAV på klimatsmarthet, korrekta mångfaldsåsikter och med stora skatteuttag och enorma uthällningar av bidrag kan äkta lycka uppnås!

Permalänk | Anmäl #33 Widar Nord, 2009-09-09, 17:30

Maria Wetterstrand,
-
Vi är några som följt bla LSEs forskning och det är intressant att se att du väljer väldigt friskt i deras resultat för att framhäva din pop-vänstriga ståndpunkt.
-
Den suger lika hårt som din hänvisning till adekvat forskning vilket är tragsit med typiskt för din typ.
-
"Det som däremot är överraskande är att forskningen visar att det är fullt möjligt att anpassa politiken efter den upplevda lyckan istället för dagens ekonomiska mått."
-
Överraskande? För vem då?
-
Har du lust att lämna oss, du vet folket, ifred med dina idéer så skall du se att fria svenskar kommer att ta egna steg, olika steg, ibland felsteg, ibland korta ibland långa ibland tilsammans ibland för sig själv - men alltid utan dig och din sega vänster.
-
Hej då Maria, ring aldrig mig - jag lovar att aldrig ringa dig.

Permalänk | Anmäl #34 Tom Croker, 2009-09-09, 17:36

Tycker det var en väldigt klok artickel och förvånande att den kunde komma från den grönröda rörar. Det jag inte förstår dock är ju hur hon i slutet påstår att klyftorna minskar lyckan?

Håller med om att frihet och meningsfull sysselsättning är eftersträvansvärt i allra högsta grad, men på vilket sätt blir jag olyckligare av att någon annan har tjänat mer pengar än mig? Då är man ju tillbaka i det matrialistiska tänkandet, med avundsjuka och ett osunt artificielt värde av pengar.

De som vill tjäna pengar skall givetvis få göra det, det har ju igen med friheten att göra...

Permalänk | Anmäl #35 Johan1230, 2009-09-09, 17:51

Jag tycker artikeln var jättebra, men tycker att vissa av kommentarerna var helknäppa. Det är svårt att vara lycklig om man har väldigt dåligt med pengar, men det är lika svårt om man är rik. Varje människa borde ha så man klarar sig, då blir de flesta lyckliga, alltså: lösningen på problemet; De riktigt rika delar med sig till de riktigt fattiga.

Permalänk | Anmäl #36 Maryam Elhattab, 2009-09-09, 18:15

En gång i tiden gjorde jag en överslagskalkyl på hur mycket en genomsnittlig svensk idag skulle behöva jobba i snitt för att försörja sig, om man nöjde sig med sånt som man VERKLIGEN behöver för att ha det bra. Ca 10 timmars arbetsvecka blev det, om man fördelar arbetsbördan och resurserna någorlunda rättvist.

Hur mycket mer utrymme för lycka skulle det ge? Hur mycket lyckligare skulle barnen bli av att ha föräldrar som hade tid att ungås med dem i lugn och ro? Hur mycket lyckligare skulle man själv bli av att verkligen ha tid och ork för sina vänner och intressen?

Jag utgick från en levnadsstandard som på 50-talet ansågs som bra och ge utmärkt utrymme för att skapa sig ett lyckligt liv, och räknade sen på effektivitetsökningarna i varu- och tjänsteproduktion fram till 2002 ungefär.

Om jag nu minns det jag läst av lyckoforskningen rätt, så räcker det med tak över huvudet, mat för dagen och käder på kroppen för att de flesta ska kunna vara lyckliga. Kläderna behöver inte vara snygga och moderna, maten behöver inte vara särskilt god, och taket behöver inte täcka särskilt många kvadratmeter per person. Ovanför den nivån tappar de ekonomiska resurserna i sig snabbt sitt värde som lyckoskapare, och det blir andra faktorer som blir viktigare. Det blir mer frågan om hur man tar det än hur man har det.

Om jag nu räknade rätt, och om forskningen har rätt, så är det inte så lite spooky att folk jobbar 30 timmar i veckan för sånt som inte gör dem nämnvärt mycket lyckligare, utan snarare tvärtom

Å andra sidan har ju historiens största propagandaapparat (reklambranschen) pumpat ut det underförstådda gemensamma budskapet i nästan all reklam: "det är något viktigt som saknas i ditt liv. Det löser du genom att köpa varor eller tjänster." i decennier. Och i en så massiv omfattning att det vore underligt om inte de flesta trodde på det också.

Permalänk | Anmäl #37 Jonas Arnqvist, 2009-09-09, 18:37

Lycka är: Att vara älskad av och älska sina närmaste. Att vara frisk/uppleva hälsa. Att kunna glädja sig åt det lilla i livet. Att se en mening i tillvaron och att vara förnöjd. Det kan inte politiker åstadkomma.

Permalänk | Anmäl #38 Sjuksköterska, 2009-09-09, 18:39

OK Peter, Danmark har en procentenhet högre marginalskatt! Gör det dig "lyckligare" att bara vara näst sämst? Och nu har ju vänster/sosse/miljö/kommunist-alliansen lovat att vi faktiskt skall tillbaka till bottenplaceringen igen.
Sedan har man betydligt högre löner i Danmark, inga arbetsgivaravgifter samt en samhällservice värd namnet till skillnad mot DDR-Sverige.
Patetiskt av dig att ens försöka försvara vårt trista skatte-läge internationellt sett.
Jag vill bestämma över mina pengar, inte att Maria Wetterstrand gör det. Ganska elementär del av lycka.

Permalänk | Anmäl #39 Johan, 2009-09-09, 19:44

Miljöpartiet kommer sannolikt att få min röst till nästa val.

Det beror på att de förut sin solida miljöpolitik också har en riktig integritetspolitik som endast piratpartiet annars kommer i närheten av. Integriteten är viktig för mig men jag har svårt med att rösta på piratpartiet som jag ärligt talat uppfattar som lite skumma. Linjen mellan 'allt ska vara gratis' och 'alla ska vara lika inför lagen' kan tyckas hårfin ibland men jag tycker nog PP hamnar på fel sida om den gränsen ibland.

Permalänk | Anmäl #40 Tomas Fredriksson, 2009-09-09, 19:46

Mycket bra artikel, Maria! Jag tror inte heller att människor blir lyckligare av att hela tiden konsumera mera prylar. Det är bättre att satsa på att dela lika på de resurser som finns att tillgå i samhället.
En del av kommentarerna gör gällande att Maria Wetterstrand vill bestämma över folks lycka, det motsägs av nedanstående citat;
"Det finns förstås inga politiska paketförslag för att öka allas lycka. Olika individer finner lyckan på delvis olika sätt. Men politiken kan vara lyhörd för i vilken utsträckning människors lycka påverkas av politiska beslut."
Jag vill i varje fall ha ett solidariskt och röd/grönt alternativ.

Permalänk | Anmäl #41 Gun Svahn, 2009-09-09, 19:53

Läst de första 10 kommentarer till denna artikeln och jag kan lugnt konstatera hur värdelös svensk utbildning måste vara när man inte kan förstå vad som står i en sådan här enkel, välskriven och kort text.

"Men kvinnor i glesbygd som inte tjänar så bra men som behöver bilen i jobbet men som ni tycker ska betala 30 kr/litern för bensinen eller något sånt är väl knappast inkluderade i erat lyckoprojekt.
Utan det där är väl bara för storstädernas medelklass och övre medelklass"

"Bevare oss från politiker som tror sig kunna styra graden av lycka hos befolkningen, helst då genom att förfoga över folks pengar genom intag av skatter.
Hon är en utopist och sådana är alltid farliga för vanligt folk."

Jag gillar mina teknikprylar, det får vara miljövänligt men ingen ska diktera vad jag gillar inte gillar, bättre med prylar i mit hem än prylar i i kvasikommunisters hem, vill hon inte ha sina kan hon dela ut dem, men ge fan i mina och andras.

"Minskad konsumtion leder till mindre jobb och utan konsumtion skulle du inte ha något kylskåp ingen modern toa, vi skulle fortfarande leva i stenåldern och i överhuvudtaget inte ha några datorer och om du nu fick igenom ditt drömsystem i framtiden skulle alla behöva köa efter ransonerat toapapper av någon anledning, nej tack, jag köper inte Pol pot idealet hur grönt och mysigt de än försöker få det och låta."

"Om politiker i allmänhet och vänsterkatastrofen i synnerhet slutar att lägga sig i folks liv så blir jag lycklig.

Som det är nu så får maria & C:o mig mest av allt att må illa. Bli lycklig det klarar jag bästa av själv med den mina."

"Nu när Sverige håller på att förvandlas till "Sverigestan" så kan vi alltid trösta oss med Maria Wetterstrands förtäckta avundsjuka mot de materiellt rika.

"Prylar gör ingen lycklig, och då kan vi ju lika gärna stanna här i Sverigestan och betala skatt till världens mest inkompetenta och slösaktiga statsapparat." Jippie!"

Ska man skratta eller gråta? Jag menar vart läste ni staten ska ta era saker? Vart läste ni staten ska lägga sig i vad ni känner? Vart läste ni att det är dags att sadla om till en kommuniststat?

Vad? Försöker ni läsa mellan raderna, gick inget vidare ser jag! Här är ett tips till nästa gång, försök att förklara hur ni kom fram till vad vad ni tror författaren menar med sin text istället för att bara skriva det första som bubblar upp i era huvuden. Vem vet ni kanske lär er någon om ett logiskt resonemang om ni faktiskt måste tänka på vad ni skriver.

Läser vidare..

Permalänk | Anmäl #42 Magnus Lyssnar, 2009-09-09, 20:13

Magnus väl mött! Hur går det med att övertyga alla om att Obama är född i Kenya?

Permalänk | Anmäl #43 Mike Nilson 666, 2009-09-09, 20:23

ah fel magnus ursäkta mig, den här var den som säljer klimatteorin istället.

Permalänk | Anmäl #44 Mike Nilson 666, 2009-09-09, 20:25

Den här vägen som MP pekar ut är det mest nyskapande och det med störst potenial inom den samtida politiken. Även om MP inte är på det klara över hur resan ska genomföras. Att så många här ovan till synes ryggradsmässigt avfärdar det hela eller hänger upp sig på smådetaljer är så sorgligt.

Permalänk | Anmäl #45 Johan Nilsson Svensson, 2009-09-09, 20:44

Intressant inlägg av Maria, att byta politiskt fokus från ekonomisk tillväxt till lycka. Självklart kan politiker hjälpa oss att få känna lycka på många olika sätt, det handlar ju om att identifiera problem i samhället och hitta bra fungerande lösningar på dessa, att underlätta för alla att kunna leva sina liv på på det sätt man önskar. Det är ingen garant för lycka men det underlättar.

Det viktiga tycker jag är att man skiftar fokuset från ekonomi som yttersta mål till lycka som yttersta mål. För vad är viktigast, att vara rik eller att vara lycklig? Alla svarar troligen att vara lycklig. Därmed torde det vara givet att politikens yttersta fokus måste vara att underlätta för så många som möjligt att bli lyckliga, med allt vad det innebär av en god ekonomi, möjlighet att förverliga sina drömmar, känna meningsfullhet och att vara behövd, att få vara frisk osv.

Själv är jag inte lycklig pga undermålig svensk sjukvård som gjort att jag lidit av en dålig hälsa i över 20 år helt i onödan då kunskaperna om hur man kunde göra mej frisk har funnits hela tiden men inte tagits in av skolmedicinen, detta skulle politiker kunna påverka, Mp har haft det i sitt program och målsättning tidigare men nu
avskaffat det tråkigt nog vilket är anledningen till att jag nu inte längre tänker rösta på Mp.

Många lagar som är fyrkantiga och orättvisa sabboterar människors liv och lycka, t.ex kan kvinnor som vill ha barn förstöra livet för män som verkligen inte vill eller kan ha barn men som genom kvinnans egoistiska försorg ändå blir det mot deras vilja genom lögner och svek. Här har mannen ingen som helst chans, när kvinnan väl är med barn har hon all makt och samhällets alla lagar bakom ryggen, för mannens del är det bara att betala underhållet och acceptera att han blivit pappa även om det skulle förstöra hans liv. Här skulle politiker kunna göra en insats.

Permalänk | Anmäl #46 Shimmeringblade, 2009-09-09, 20:48

#43 Magnus Lyssnar, 2009-09-09, 21:13

Ja, jag blir så trött när folk håller på så. Tänk vilket mycket bättre samhälle vi skulle haft om vi sluppit sånna typer.

Permalänk | Anmäl #47 Johan Nilsson Svensson, 2009-09-09, 20:49

Ja just det enkel substanslös populistisk text som passar dessa muppar, rätt typiskt att MP kommer med den typen av retorik sen blandar korten och säger vadå, Regnar det?

"Vart läste ni staten ska lägga sig i vad ni känner? Vart läste ni att det är dags att sadla om till en kommuniststat? "

Läs Uni inlägg, det är precis så ni miljömuppar tänker, försöka styra ekonomin på gränsen till planekonomi.. och det i en global marknad kommer göra Sverige till ett jävla Uland, men det är kanske lika bra det, idioterna tror Sverige befinner sig i 70 talet med konkurrensfördelar.

"menar vart läste ni staten ska ta era saker?"

Vart skrev jag att de skulle fysiskt ta mina nuvarande grejer?
Hur är det med din tolkningsförmåga egentligen? Varför är alla miljömuppar man stöter på så jävla trångsynta och enkelspåriga?

Diskussionen var om att man inte skulle samla på sig prylar för de gör en olycklig, därmed borde man göra sig av med dem eller tvingas konsumera mindre tycker MW och det pratas om fördelning samt kommer med denna kommentar:

"Miljöpartiet följer med intresse lyckoforskningen och försöker ta hänsyn till dess rön i vår politik"

De vill begränsa och dela kakan åt alla, inget i detta parti handlar om frivillighet, därav mina kommentarer, tolka det som du vill.

Permalänk | Anmäl #48 Mike Nilson 666, 2009-09-09, 20:57

#49 Mike Nilson 666, 2009-09-09, 21:57

Va du tramsar. Grundlös fabulerad okunstruktiv kritik är vad du kommer med. Försök säga något om huruvida vi skall ha tillväxt som huvudmål eller något annat mål. Om du kan.

Permalänk | Anmäl #49 Johan Nilsson Svensson, 2009-09-09, 21:08

Och tillbaks till frågan, om materialism inte ger lycka varför ska då envisas med att behöva fördela tillgångar ännu mer till konsumtion?

Logisk vurpa? Nej, inte enligt miljömupparna..

Ja just det en sak till ni får gärna dela på mina skulder då blir jag jättelycklig.

#48 Johan Nilsson Svensson, 2009-09-09, 21:49
Om du är trött, gå och lägg dig.

Permalänk | Anmäl #50 Mike Nilson 666, 2009-09-09, 21:08

annons:
annons:

Dagens populäraste artiklar


  1. Aftonbladets ledarsida borde lära av Jens Stoltenberg
  2. Därför är otrohetstrenden här
  3. Rasism bekämpas bäst utan överdrivna Breivik-jämförelser
  4. Dieter utan kolhydrater kommer leda till sjukdomar
  5. Därför är KD och SD överens om tvångssteriliseringarna
  6. Sveland gör feminismen en otjänst
  7. Exemplet Grekland visar att staten som institution är farlig
  8. Vi moderater måste verka för fler organdonationer
  9. Energiministern mörkar om EU-möte som främjar kärnkraft
  10. Aftonbladets ledarsida ropar Breivik i stället för att argumentera
  1. Därför är otrohetstrenden här
  2. Rasism bekämpas bäst utan överdrivna Breivik-jämförelser
  3. Aftonbladets ledarsida borde lära av Jens Stoltenberg
  4. Därför är KD och SD överens om tvångssteriliseringarna
  5. Exemplet Grekland visar att staten som institution är farlig
  6. Energiministern mörkar om EU-möte som främjar kärnkraft
  7. Vi moderater måste verka för fler organdonationer
  8. Fel påstå att terrorism skapade Israel
  9. Absurt påstå att fascism och nazism är vänsterrörelser
  10. Dieter utan kolhydrater kommer leda till sjukdomar
  1. Den israeliska statens sionism är rasistisk
  2. Dieter utan kolhydrater kommer leda till sjukdomar
  3. VÄNSTERN MÅSTE FÖRDÖMA PALESTINSK TERROR
  4. Därför är otrohetstrenden här
  5. Hellre ny reaktor här än i ryska Kaliningrad
  6. Nya skatter på flygtransporter skadar Sveriges konkurrenskraft
  7. Genom sitt angreppssätt har Björn Ulvaeus blivit en del av det förtryck han ifrågasätter
  8. Pensionsfrågan kan bli slutet för Reinfeldt
  9. Sverige bör visa att man står på Israels sida
  10. Det långa maktinnehavet bäddade för S-krisen

Newsmill-bloggen

Häglund har rätt om redaktörer

Kolumnisten Kjell Häglund skriver i dag en intressant text i Journalisten om betydelsen av redaktörer. ...

annons:

Om Newsmill

Newsmill är det första sociala mediet i Sverige som spinner kring nyheter och debatt. Vi publicerar varje dag olika personer med exklusiv kunskap om dagens viktiga händelser. Om du har egna erfarenheter av de frågor vi tar upp kan du omedelbart medverka i debatten. Du kan kommentera och skriva egna inlägg som publiceras på hög nivå eller medverka genom din blogg.

 

Läs mer om Newsmill

Newsmill-bloggen

Häglund har rätt om redaktörer

Kolumnisten Kjell Häglund skriver i dag en intressant text i Journalisten om betydelsen av redaktörer. ...

Vad är att Milla?

Millningen är ett sätt att kommentera med känslor. Du väljer ett ord eller ett namn som du vill mäta i opinionen och läsarna kommenterar genom att välja en av fyra känslolägen som representeras av fyra färger. Rött är arg, blått är glad, grön nyfiken och gult är uttråkad. Resultatet visas direkt och rubriken på artikeln färgas med den färg som de flesta väljer.


 
© 2008 Newsmill. All rights reserved.