Idag letar vi skribenter i följande ämnen:

Utrikesdeklarationen 2012

Carl Bildt presenterar regeringens utrikesdeklaration i riksdagen på onsdagen. Läs (1) Skriv

Terrorism

Nu lägger regeringen fram Sveriges nya strategi mot terrorism. Det finns numera "en verklig risk för terrorattentat i Sverige", skriver regeringen i planen. Läs (5) Skriv

Politiker och ersättningar

Stefan Löfven sänker sin nya lön och Vänsterpartiet skärper sin partiskatt. Varför agerar inte Alliansen i frågan? Skriv

Polisintendenten Eric Synnergård:

Polisens fel att Göteborg och Uppsala brinner

Det mycket allvarliga är att poliserna i Skåne, Västra Götaland och Uppsala län, liksom i resten av svensk polis, saknar ledningskompetens och effektiva strategier för att kunna gripa och lagföra ungdomar som gör sig skyldiga till synnerligen grova brott som mordbrand. Vad vi nu ser är att polisen och därmed samhället riskerar att försättas i ett närmast hopplöst underläge gentemot de grovt kriminella grupper. Det skriver ERIC SYNNERGÅRD fd polisintendent som arbetat med extraordinär brottslighet.


Om författaren

Jag har som polisintendent arbetat med extraordinär brottslighet, så kallade särskilda händelser, i Stockholm och på riksplanet sedan mordet på Olof Palme 1986. Arbetade också mycket med närpolisreformen i mitten av 1990-talet. Jag är idag pensionerad. Jag är även författare till boken "Kris i ledningen" om mordet på Anna Lind (2008).

Samhället måste hantera dessa problem på flera nivåer, och med skilda perspektiv. Först och viktigast på lång sikt. Den politiska nivån måste börja ta problemen på allvar, alltifrån kommunerna till riksdagen. Det handlar då om integrations-, bostads- och arbetsmarknadspolitik. Sociala myndigheter, räddningstjänst och polis måste då bli en integrerad och synlig del i de aktuella områdena. Skånepolisens initiativ att nu låta poliser arbeta i en särskild organisation i Rosengård är naturligtvis bra. Så de kan börja arbeta brottsförebyggande, samverka och börja bygga upp ett förtroende bland de boende, och då inte minst bland de unga. Men de har små möjligheter att samtidigt ingripa mot dem som ägnar sig åt grov brottslighet i området. Det skulle bli som att blanda äpplen och päron om de skulle försöka.

Det mycket allvarliga är att poliserna i Skåne, Västra Götaland och Uppsala län, liksom i resten av svensk polis, saknar ledningskompetens och effektiva strategier för att kunna gripa och lagföra ungdomar som gör sig skyldiga till synnerligen grova brott som mordbrand, allmänfarlig vårdslöshet och grov skadegörelse, genom att bränna ner exempelvis skolor, fritidsgårdar och inte minst mängder av bilar. Kanske än allvarligare är angreppen på exempelvis brandmän, där också mordförsök kan ha förekommit. Grovt kriminella grupper ser här en marknad att exploatera på olika sätt. Grupper där deltagarna kanske inte alls själva är direkt berörda av de sociala problemen i till exempel Rosengård.

Vad vi nu ser är att polisen och därmed samhället riskerar att försättas i ett närmast hopplöst underläge gentemot de grovt kriminella grupper som utnyttjar polisens tillkortakommande med att få grova brottslingar dömda av domstol. Också opinionsmässigt får myndighéterna svårt att försvara sig när anklagelser om polisiärt övervåld blir allt vanligare.

Risken är nu att problemen sprids också till andra områden i landet. Det borde bekymra inte minst rikspolischefen Bengt Svensson.








Trackback URL: http://www.newsmill.se/trackback/10625

45 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.

Jag har länge frågat när Kling o Klang skall sluta fika och göra något väsentligt.

Då talar jag inte om att krypa i buskarna och sätta dit folk för 12 km för fort som inte är utanför en skola eller dagis. Eller fyllblåsa på platser där det finns mycket folk men inga fyllon.

Permalänk | Anmäl #1 Kryckan, 2009-09-05, 09:06

Strategier i all ära men är inte problemet att politikerna har gett polisen dubbla uppdrag som inte går att förena.

Å ena sidan ska polisen verka för "integration och tolerans". Dialogpoliser och inkvoterade polisstudenter med invandrarbakgrund är exempel på hur den mångkulturella agendan har blivit en fråga för myndigheten. Å andra sidan ska poliserna slå till mot kriminella och se till att svenska lagar och regler upprätthålls.

När då, som i fallen med stenkastarna och bilbrännarna, gärningsmännen så gott som uteslutande är invandrare, så uppstår en konflikt.

Tolerans och mångkultur eller upprätthållande av Sveriges lag.

Permalänk | Anmäl #2 Elin Eriksson, 2009-09-05, 10:10

Bra artikel av Eric. I Gottsunda har man haft 10 dialogpoliser som har arbetat med...ja, dialoger, senaste året. Det leder bara till att en del tror att samhället är svagt, och att man kan få belöningar om man ställer till med saker som att bränna bilar. Kastar man sten på brandkåren så får man mer bekymrade insatser för att minska utanförskapet.
Samtidigt hålls hela befolkningen som gisslan, får sina bilar brända medan man daltar med 40 busar.
Det är ju en fullkomlig självklarhet att man under inga omständigheter bränner bilar och hindrar brandkåren! Vi måste visa att det öht inte existerar några kompromisser om detta.

Permalänk | Anmäl #3 Mats Forssblad, 2009-09-05, 10:32

Fyrissippi brinner !

Särskilt Uppsala polismyndighet är helt under isen i Fyrisån, kommer på kant med allt och alla, lokalchauvinism, tjänstefel, dryghet, den får Årets Guldbatong ! Dunk ner i motorhuven !

Sen Rönnegård, polisen har i alla tider enbart förföljt unga killar, tidigare, var det raggare, mods, FNLare, unga män, nu invandrare, någon hade blivit kollad 17 ggr på Rosengård, vad tror ni ? dessa främst skall betala böterna, och poliskarriären, aldrig Svenne Banan i hatt,och familjerna, där så mycket farlig brottslighet utspelas i själva verket.

F.ö. drabbas ingen allmänhet av någon större brottslighet, det är sällsynt, eller (behöver sjukvård), polisen har blivit en kändisfaktor
topprustade tut - och -sprutbilar, blå-ser fram, är det meningsfullt ?

Detta är väl känt , och det är sämre nu än förr, är det klassens
maktklösa töntar som blir poliser, med kåranda, och sakta förvandlas till "avskum", med god lön och jobbavdrag från
Rajnfelts stora kassa ?All cops are bastards " ?

Permalänk | Anmäl #4 chili palmer, 2009-09-05, 10:34

#4 chili palmer, 2009-09-05, 11:34

Vad snackar du om. Jag fattar nada.

Permalänk | Anmäl #5 Johan Nilsson Svensson, 2009-09-05, 10:45

Polisen sysslar helst med det som är lätt att utreda t ex trafikbrott.
Här kan man mäta (radar, fartkameror) och få gynnsam statistik.
Polisen har uppenbara svårigheter att hantera kontroversiella ämnen t ex ungdomsbrottslighet, hedersvåld.
Polisen har en kortsiktig inställning, inte strategisk och långsiktig.
Polisen älskar att leta efter nyckeln under gatlampan.
Detta är inte ett fel hos enskilda poliser, det är ett fel i systemet.
Samma typ av inskränkt syn finns tyvärr hos de flesta organisationer, myndigheter och företag och även i politiken.

Permalänk | Anmäl #6 nestor, 2009-09-05, 11:19

"Polisens fel att Göteborg och Uppsala brinner"'

Newsmill har gett upp, eller? DN är mer likt Aftonbladet än en riktig tidning, och tydligen har Newsmill gått samma väg. Idiotisk rubrik efter idiotisk rubrik. Jag förstår att ni vill dra in läsare, men ni börjar närma er gränsen där folk väljer att inte klicka på länkarna för de vill inte läsa om Baren, Robinson och Linda Rosing.

Det är INTE polisens fel, det är "ungdomarnas" fel. Då Newsmill censurerar får de som läser detta helt enkelt gissa vad "ungdomarna" egentligen betyder.

Polisen är inte ansvariga för dessa individers beteende, det är deras föräldrar.
Polisen är inte ansvariga för att dessa individer finns i Sverige, det är våra politiker.
Fast å andra sidan så skrev Eric Rönnegård inte rubriken eller ens en artikel som har något med det att göra. Newsmill, skäms.

Permalänk | Anmäl #7 Illwill, 2009-09-05, 11:25

Illwill, det var inte vad du talade om -- men:
>Det är INTE polisens fel, det är "ungdomarnas" fel.

Polisen måste klara sitt arbete, det är en viktig samhällsfunktion.

Om inte verksamheten fungerar beroende på ledningen är det polisers ansvar att se till att allmänheten blir medveten om detta, så de kan lösa problemet i nästa val!

Jag ser deprimerande få poliser som uttalar sig; de kanske råkar illa ut om det uppfattas att de kritiserar kollegor eller chefer? Eller är det medierna som inte bryr sig om att skriva om ämnet?

Den nuvarande regeringen lovade att ta tag i problemet med att S-regeringar inte verkar bry sig om samhället fungerar, men vi har inte sett mycket resultat.

Mitt förslag är fortfarande att sparka polisledningen och hyra in finnar eller danskar. (Jag vet inget om den norska polisen, de kanske också är ett alternativ; de har svårt att vara värre, uppenbarligen.)

Permalänk | Anmäl #8 Bernt, 2009-09-05, 12:11

#6 Muslimska osv........
"Ett hundratal flickor med Muslimsk härkomst, många så unga som 13-år"osv.......
Det kan inte vara så att de hotas av tvångsgifte, omskärelse eller hedersvåld? De kanske vill leva som Svenskar och slippa religiös tvångsklädsel?
Denna "hjärntvätt" kanske är räddningen för dem från ett liv i ofrihet.
Demokrati och mänskliga rättigheter måste försvaras varje dag!!
------------------------------------------------------------------------------------------
Polisen måste ta tag i problemen innan det går överstyr totalt.
Men vilken politiker vågar ge polisen tillräckliga resurser och stöd för dem?

Permalänk | Anmäl #9 Skogstokig, 2009-09-05, 12:22

Det är INTE polisens fel. Polisen måste vara hårdhänd mot dessa terrorister men är dom det så blir det genast rabalder om det i tidningarna vilka "fascistsvin dom är" ovs. Därför vågar dom ingenting.

Samhället, dvs. vi alla medborgare, måste acceptera att våld används när inget annat återstår. Detta är en fråga om samhällets överlevnad....

Permalänk | Anmäl #10 ad, 2009-09-05, 12:47

Ojojojojoj... DEN rubriken lockar läsare. "All publicitet är bra!" :o)

Permalänk | Anmäl #11 Peter Ingestad, 2009-09-05, 13:17

Till: Muslimska kommiten för omänskligt beteende.
Ditt hemland finns kvar ! Där råder den typp av teokrati som du föredrar, så vad väntar du på? Här fortsätter vi på vårt sätt med demokrati.

Permalänk | Anmäl #12 Charlotte T., 2009-09-05, 13:34

@ piotr ingestad.

säg nått klokt.

peragman

Permalänk | Anmäl #13 Per Hagman, 2009-09-05, 13:38

Eric Synnergård har fel i sin grundläggande premiss att polisen saknar strategier för att kunna gripa och lagföra ungdomar som gör sig skyldiga till synnerligen grova brott. Det finns en strategi som en smula förenklat skulle kunna kallas för nonkonfrontativ och som - kan man förmoda - är förankrad på högsta ort. Taktiken går ut på att passivt och i bakgrunden se på när förort efter förort går upp i rök. Tanken är uppenbarligen att i efterhand försöka identifiera de skyldiga och sedan gripa dem. Allt för att inte ytterligare eskalera situationen och göra ungdomarna ännu argare.

Frågan är om den (taktiken) fungerar.

Jag är personligen böjd för att svara nej på den frågan. För varje dag som går är det sannolikt att myndigheter i allmänhet och polisen i synnerhet börjar betraktas som veritabla papperstigrar som man inte har mycket om ens något att frukta från. Brandförsäkringsförsäljare framstår därför som ett yrke med goda framtidsutsikter i Sverige.

Permalänk | Anmäl #14 Tage Sundin, 2009-09-05, 14:54

För några år sedan fanns ett embryo till en integrationsdebatt som kunde lett till ett mera konstruktivt myndighetsarbete i våra invandrartäta förorter. Jag jobbade och bodde själv i ett sådant område vid den tiden. Det var en debatt som kvävdes i sin linda av politiska skäl.

Det var när Massoud Khamali gjorde en utredning om strukturell rasism, som främst det liberala etablissemanget slog tillbaka mot något som faktiskt kunde observeras med egna ögon för oss som var på fältet och dagligen mötte och diskuterade just dessa mönster av strukturell och dold rasism. Khamalis tankar slog direkt mot inte minst (fp)s försök att profilera sig bort från "snällismen" mot en ny kravpolitik.

Man hade inte behövt stödja alla Khamalis teser, själv gjorde jag det inte, men angreppssättet hade troligen varit mer konstruktivt än det som blev resultatet: ett omöjliggörande att diskutera de värderingar som bär fram svenska myndigheters maktutövande.

Diskussionen om strukturell rasism visade framförallt det liberala etablissemangets brist på intellektuell nyfikenhet. En sådan diskussion hade kunnat leda till mera fruktbara lösningar på de problem jag och andra såg, och som vi idag ser har förvärrats.

Permalänk | Anmäl #15 Informationsministern, 2009-09-05, 18:31

Vid 15 år är man straffmyndig och ansvarig för även brottsliga gärningar. I poliskarriären ingår att gulla med unga som begår brott om socilalsekreterarna beskyddar dessa. Därför blri det sällan straff eller andra sanktioner när dessa mycket allvarliga brott begås. Enligt lagen kan och skall de givetvis häktas och i häktet avbida rättegång och straff. Nu sker just ingenting vilket uppmuntrar dessa grova rottslingar att fortsätta med grova brott. Socialsekrerterarna har altt för stor makt över brottmålsprocessen. De styr domstolarna,advokaterna och polisen och i princip hela påföljdssystemet.

Permalänk | Anmäl #16 Lennart Hane, 2009-09-05, 18:56

Arg och trött är vad man blir som förälder. Det är inte samhällets skyldighet att uppfostra barn. Ge dem en grund att stå på genom normer och värderingar. Man måste kämpa, inget blir serverat vare sig man är en mamma från Sverige, Libanon, Turkiet eller Irak.
Har man inget jobb så så pluggar man. Så funkar det i vårat samhälle. Skulle aldrig tillåta att min 15-åring bara struntade i allt. Det funkar inte så. Undrar var föräldrarna befinner sig när detta händer. Ut och nattvandra med er!!

Permalänk | Anmäl #17 Sara Wickman, 2009-09-05, 19:51

Det är helt sant att myndigheterna har avhänt sig möjligheterna att i särskilt hög grad bestraffa kriminellt beteende.
-
För ett eller två år sedan blev en 70-årig lantbrukare i Eslöv brutalt rånmördad. Polisen har nu kommit en av mördarna på spåren. Det visar sig vara en pojke som var fjorton år när mordet begicks. Därför får pojken inget straff alls, därför att han vid tiden för brottet var för ung för att vara straffmyndig. Han var gammal nog för att mörda, men inte gammal nog att få något straff alls av samhället.
-
En 18-årig man som inte är svensk medborgare har dömts till lägsta möjliga straff för att han har begått två brutala våldtäkter i Sverige.) I Belgien är han efterlyst för fem våldtäkter. Mannen dömdes i Sverige till mindre än tre års fängelse, lägre än minimistraffet, samt utvisning i ungefär tio år. Varför ska en sådan person ha rätt att återvända till Sverige över huvud taget????
-
En grupp 18-åringar i Helsingborg misstänktes för en gruppvåldtäkt av en 14-åring. Männnen greps och förhördes, men det visade sig att de inte hade delgivits misstanke på ett alldeles formellt korrekt sätt. Därmed utsattes männen för ett övergrepp av samhället. Männens rättssäkerhet var så viktig att de omedelbart måste släppas, och flickans rätt att få våldtäkten utredd och gärningsmännen fällda betydde ingenting i sammanhanget.
-
Vi ser det gång på gång. Brottslingars rättigheter får inte kränkas. Sveriges Radio gör sitt bästa för att piska upp skandal när en fånge har hängt sig i häkte eller fängelse. Hur kunde svensk kriminalvård låta detta ske? Vilket fruktansvärt övergrepp mot en stackars fånge att han skulle dö för egen hand i ett svenskt häkte eller fängelse!
-
Många hjälps åt att bevaka de kriminellas rättigheter. De har så många rättigheter att det är mycket svårt att ingripa mot deras brottslighet och hjälpa de personer som faller offer för deras brott. Ja, men icke-kriminella människors rätt till att leva tryggt är väl inte så viktig. Det är brottslingarnas välfärd och rättigheter som betyder något.
-
Jag håller med Eric Synnergård. Polisen och hela samhället håller på att hamna i ett hopplöst underläge gentemot grova brottslingar, vars "rättigheter" på bekostnad av alla andras rättigheter ihärdigt försvaras av domstolar och av medier som Sveriges Radio.

Permalänk | Anmäl #18 Ann sidbrant, 2009-09-05, 20:16

#6 Muslimska kommittén..
Du tar upp ett reellt problem. Socialtjänst et al går in i famljer med tvång. Ibland är det det rätta att göra, ibland går det fel, tyvärr. Jag har hört den historia du berättar tidigare, fast då har det inte varit muslimska familjer som drabbats. Jag tror att du övertolkar den "rasistiska" aspekten (även om detta är spekulation från min sida). Men, det är troligt att det oftare går fel om familjen där ingripande sker skiljer sig kulturellt från det de anställda i socialtjänsten har egen erfarenhet av.

Permalänk | Anmäl #19 Martin A, 2009-09-05, 20:26

Kravallerna i Rosengård har ju till stor del startats av "turistande" medelklassungdom från andra delar av Skåne. Polisen känner igen kidsen från fotbollsmatcher och andra tillställningar. Här om sisten försökte mediaklassens barn arrangera "reclaim rosengård", men de blev bortkörda av lokalbefolkningen!

Men nu ska vi ju inte blanda in för mycket fakta och krångla till saker och ting...

Permalänk | Anmäl #20 Johan Wallin, 2009-09-05, 21:18

Ett rättsamhälle förutsätter att brott beivras. Ju grövre och mer systemhotande desto angelägnare att brott klaras upp och gärningsmannen döms. När det regelverket i polislagen sätts ur spel och gärningsfmännen känner sig motiverade att öka sin brottslighet är det allvarligt. Polisen ska tillämpa polislagen objektivt och inte tillmäta någon betydelse om det är en svenssson, överklassare, invandrare eller en politiskt extrem person på det ena eller andra sättet. Alla måste vara lika inför lagen. Hela rättskedjan polis, åklagare och domstolar måste se till att detta fungerar. Annars förlorar de människor som drabbas förtroendet för samhällets förmåga att skydda dem och ge dem en rinlig trygghet. Denna repressiva del av polislagen måste tillämpas med prioritet när systemhotande brott eskalferar på sätt nu sker. Polisen har huvudansvaret för att polislagen tillämpas på rätt sätt. Att det idag inte fungerar beror på att svenska polischefer i första hand är administratörer, inte tillräckligt operativt kompetenta.

Tage Sundin. Du har rätt! Den strategi du nämner leder inte till fällande domar, utom i mycket tursamma undantagsfall.

Illvill har rätt. Rubriken är inte bra. En bättre rubrik är: Polisen saknar ledningskompetens och effektiva strategier.

Lika viktig som den repressiva på kort sikt är polisns skyldighet enligt polislagen att arbeta brottsförebyggande. Det arabetet är av naturliga skäl till sin natur mera långsiktigt. Det är en viktig del i det åtgärdspaket jag nämner i artikelns första stycke. Däri ingår närpolisverksamhet, samverkan med andra myndigheter, boende och ungdomarna själva. Men att förhindra ungdomsbrott är i realiteten hela samhällets uppgift, inklusive föräldrarnas. Huvudansvaret är politikernas.

Eric Rönnegård
PS: Jag är tacksam om ni stavar mitt namn rätt. Jag heter inte Synnergård.

Permalänk | Anmäl #21 Eric Rönnegård, 2009-09-05, 21:20

Om man läser högt upp så står det:
"Polisintendenten Eric Synnergård:
Polisens fel att Göteborg och Uppsala brinner"
Du skriver:
PS: Jag är tacksam om ni stavar mitt namn rätt. Jag heter inte Synnergård.
Med fel grundinformation blir resultatet fel, så även betr dessa sm "busungar" (som "känd krimninolog" kallade dem)

Man kanske bode läsa på lite och inte använda metoder från demokratiskt tänkade när man angriper dess busungars beteende.
Läs på och lär hur man ser på svaghet i de områden busungarna kommer från!
Sätt er in i deras situation, de tycker "vi kan göra vad vi vill och snuten gör inget". Ni visar bara svaghet, svaghet!!
Hur var det nu med den 17årige mördaren i Hallunda? 4 mån skyddstillsyn för mord? Två veckor äldre och han hade blivit insydd på 10 år!
Det tycks vara så oerhört svårt för en normalsvensk att begripa och inse att dessa ägg inte tänker och resonerar som oss.
Utbildning och nytänkande, tack.
"Dialogpoliser", löjligt, ses som svaghet från samhällets sida.
VI tycker: "respekt förtjänar man" - DE tycker "respekt SKAFFAR man..
Är det enkelt nog för t o m en polis att förstå?.
Eller hur hr Rönnegård?

Permalänk | Anmäl #22 Bonnlurk, 2009-09-05, 22:29

*Det är INTE polisens fel, det är "ungdomarnas" fel*!!!!!
Vilka DUMHETER...Sätt dit de som bränner bilar istället.

Permalänk | Anmäl #24 KarinAndersson, 2009-09-05, 22:53

Skribenteb ger en mängd schablonmässiga påståenden utan redovisat underlag, precision och skärpa. Den som beklagar "brist på strategi" kan gärna bekväma sig att skiserra en sådan SJÄLV i stället för att bara gnöla. Lite större krav på sin själv en sådär får man faktiskt ställa på sig själv om man ska skriva artiklar.

Permalänk | Anmäl #25 Peter Ingestad, 2009-09-06, 03:50

Jag vill göra några avslutande reflektioner och kommentarer:

1) Eric Rönnegård (ursäkta tidigare namnförvirring) framför faktiskt i sitt senare inlägg ett eget strategiförslag vilket framstår som en god början, d v s att börja tillämpa polislagen repressivt innan situationen helt spårar ur. Rent konkret torde en sådan strategi innebära a) att polisen kraftsamlar resursmässigt och därefter b) gör massgripanden i samband med att brotten, d v s bl a mordbrand och grov skadegörelse, begås.

2) DN 2009-09-04: http://www.dn.se/nyheter/sverige/bilbrander-goteborg-biskopsgarden-1.945368

"... Under den gångna natten har inga personer gripits eller identifierats. Under de två oroliga veckor som passerat har ett stort antal ungdomar ringats in av polis.

- Vi har gripit och identifierat någonstans mellan 70 och 100 ungdomar, men INGEN (min kursivering) är misstänkt för brott. Tillsammans med socialtjänsten har vi hållit bekymringssamtal med många av dem, säger Thomas Fuxborg.
......

- Vi pratar med dem om att det kan bli tal om skadestånd som kan följa dem hela livet och om att de kan bli omhändertagna om de sociala omständigheterna kräver det, säger presstalesmannen."

Den som i nuläget deltar i brandorgierna och attackerna mot polis och brandkår riskerar således i praktiken bara ett "bekymringssamtal".

Hotet om ett omhändertagande kan lämnas därhän. Vid varje givet tillfälle finns endast ett fåtal lediga platser på landets HVB- och särskilda ungdomshem. Den genomsnittliga rekryteringstiden för ett familjehem fosterhem) för struliga tonåringar är cirka sex månader.

3) Frågan är vad rättsväsendet och socialtjänsten skulle göra med hundratals samtidigt gripna och senare dömda ungdomar. Kanske behövs ett helt nytt påföljdsalternativ.

Permalänk | Anmäl #26 Tage Sundin, 2009-09-06, 07:43

Sverige behöver en lag om undantagstillstånd under fredstid så att kollektiva arresteringar och strafförelägganden kan utdömas...

Även om det inte hjälper just nu eftersom det förmodligen är frågan om en grundlagsändring, så kan det hjälpa om fem eller tio år. Såna här oroligheter lär knappast minska i omfattning i framtiden utan snarare öka...

mvh
admico@telia.com

Permalänk | Anmäl #27 ad, 2009-09-06, 10:11

Svensk polis...fniss.

Permalänk | Anmäl #28 BluePrint, 2009-09-06, 12:30

Tage Sundin. Massgripanden i samband med brott är inte rättsenliga enligt svensk lag. Det kan finnas undantagssituationer där många kan gripas individuellt. Sthlmspolisen gjorde det vid en vit-makt-konsert i Brottby 1998. När poliser i konsertlokalen skulle ingripa mot ett antal som kvalificerat gjorde sig skyldiga till hets mot folkgrupp gick alla konserdeltagarna till en våldsam attack mot poliserna. Möbler och allt som var löst i lokalen slängdes mot poliserna. Alla i lokalen (314) greps individuellt misstänkta för våldsamt upplopp och ett antal av dem också för hets mot folkgrupp. Ungefär ett 20-tal av dem dömdes till ganska långa fängelsestraff. Domarna sände en signal och verkade tydligt brottsförebyggande ett antal år framöver rörande rasistiska brott. (Andra exempel som rört autonoma våldsverkare har visat sig få samma brottspreventiva effekt.) Det behövs inte alltid så många domar för att de ska få en sådan effekt. Tydliga domar sänder en viktig signal till potentiella gärningsmän - även om domarna är få.

I avvaktan på et helt nytt påföljdsalternatv är det nog klokt av polisen att satsa på att göra kvalificerade gripanden så att lagföring blir möjlig. En del kommer att vara under 15 år och en del över. Det blir ändå något som biter. Ungdomar det handlar om är sannolikt rekryteringsunderlag till de kriminella gängen. Förhoppningsvis kan några räddas på det sättet. Det är stor skillnad att förhöra dem som misstänkta för allvarliga brott än att hålla "bekymringssamtal". Att välja mellan att gripa och få dömda hundratals eller noll är, som jag ser det, inget bra sätt att resonera. Varje enskild som grips kvalificerat och döms är mycket bra på grund av dels preventionen för den unge, dels signalvärdet till andra ungdomar.

Jag menar därför att strategin bör fokusera på att kunna göra kvalificerade gripanden av enskilda så de kan lagföras. Det är erfarna kriminalpoliser som bör användas till det i första hand. En nationell samordning bör genomföras även om ansvaret för genomförandet bör ligga lokalt i respektive myndighet. Flera myndigheter har nu erfarenheter som bör tas tillvara i det arbetet. För övrigt. Dansk polis är jätteduktiga på att göra kvalificerade gripanden. Där finns mycket att hämta.

Jag hade nu i P4 extra söndag en kort diskussion om dessa frågor med Bertil Classon som ska leda en nytillsatt samordningsgrupp som ska ta hand om Göteborgspolisens arbeta med bränderna i fortsättningen.

Eric Rönnegård

Permalänk | Anmäl #29 Eric Rönnegård, 2009-09-06, 16:06

Massgripanden i samband med brott är - dessbättre - fullt förenlig med svensk rätt. Stadgandena i Brottsbalken 16 kapitlet 2 § (våldsamt upplopp) täcker väl in de aktuella händelserna och skulle mycket väl kunna tillämpas.

Om viljan fanns. Men det är en annan historia.

Permalänk | Anmäl #30 Tage Sundin, 2009-09-06, 17:18

Skyll inte enbart på polisen, Media med sina braskande rubriker som snabbt träder in med sitt vinklande, ordförvrängningar mm så fort polis och politiker börjar tala om åtgärder för eländet, så blir dessas uttalanden kring åtgärder att ALLT handlar om rasism och främlingsfientlighet som radas upp i rubrik efter rubrik och sänds på bästa nyhetstid i TV. Där media gör allt för att sätta både politiker och polis på de "anklagades bänk".

Media har själv i många frågor och med sin makt att vinkla och styra gått långt över gränsen med bara upplageökning framför sina ögon och inte tjäna medborgarna, speciellt inte de som dagligen lever mitt bland den grova kriminalitet av bränder och stenkastning och håller dessa om ryggen i missriktad uppmärksamhet.

Permalänk | Anmäl #31 Pia "Vilda" Nordin, 2009-09-06, 21:06

Vad hjälper det att ropa på brottsförebyggande insatser när det hos polsien bra räknas pinnar på lagförda/avslutade utredningar. Brottsförebyggande insatser ger inga streck i statistiken över lagförda.

Polisen och rättsväsendet borde ha ett rättesnöre att gå efter - det skall förekomma så få brott som möjligt, helst noll procent och inte ett jota ovanför den procenten.

Permalänk | Anmäl #32 Gunnar Arnkvist, 2009-09-07, 03:48

Skrämmande dåligt, polisen i Uppsala. Varför gör ni ingenting???? Varför sker inga gripanden? Varför utreds inga brott? Betyget blir IG.

Permalänk | Anmäl #33 Tommy Sandström, 2009-09-07, 06:36

Vid intervjuer med de boende i Rosengård framkom ju att de mest aktiva (10-15 pers) var välkändakända av de boende. De boendes egna förslag på lösning var utvisning av de aktiva. Detta förslag kom, trots egen utsatthet, från flera icke svenska medborgare boende i området.
När ska vi börja lyssna på dem?

Permalänk | Anmäl #34 Bekymrad, 2009-09-07, 11:41

Det som händer är bara flera års trakasserier och våld från polisen sida,det händer överallt i europa. Sen förstår inte jag hur det kan vara ok att kalla någon för apjävel eller neger och det leder inte till åtal! Om polisen någonsin kommer få tillbaka förtoendet,så måste dom ändra sitt bemötande mot människor.Alla vet ju att våld föder våld,kanske borde vara dags för polisen att läsa lite psykologi? Mindre en 1 promille av anmälningar mot polis leder till åtal, införskaffa en författningsdomstol som börjar utreda polis och åklagare som beter sig fel! Och nu har man sänkt kraven för att komma in på polishögskolan,LYCKA TILL!

Permalänk | Anmäl #35 erik5, 2009-09-07, 14:57

Det som händer är bara flera års trakasserier och våld från polisen sida,det händer överallt i europa. Sen förstår inte jag hur det kan vara ok att kalla någon för apjävel eller neger och det leder inte till åtal! Om polisen någonsin kommer få tillbaka förtoendet,så måste dom ändra sitt bemötande mot människor.Alla vet ju att våld föder våld,kanske borde vara dags för polisen att läsa lite psykologi? Mindre en 1 promille av anmälningar mot polis leder till åtal, införskaffa en författningsdomstol som börjar utreda polis och åklagare som beter sig fel! Och nu har man sänkt kraven för att komma in på polishögskolan,LYCKA TILL!

Permalänk | Anmäl #36 erik55, 2009-09-07, 14:58

erik55
Ja det ÄR ju så synd om dessa gangsterwannabe's!!!

http://affes.wordpress.com/2009/09/07/al-pacino-i-gottsunda/

Permalänk | Anmäl #37 Affe, 2009-09-07, 17:11

Polisen SKALL uprätthålla ordning och stoppa brottslighet.

Självklart försöker buset att skylla ifrån sig och skylla på att polisen använder "fel" ord osv. Om buset håller sig i sina hem uppstår inga bråk - så enkelt är det!!

Permalänk | Anmäl #39 Skogstokig, 2009-09-07, 19:55

Grattis "polisen" nu har era politruker i "riksdagen" fått som dom vill, att ni också blir fjollor och mjukisar som helst går i "prideparader" i Fjollträsk istället för att slåss med buset, ni klarar ju inte av det ändå, när småungar i Rosengård och andra trevliga ställen spottar er i ansiktet och kastar sten på er, se på Malmöpolisen som tar av sig hjälmarna för att inte utmana buset, sitter kvar i bilarna medans buset slår sönder dom, man undrar ju, är ni män eller möss? Nej, håll er till trafikövervakning, det är det enda som ni något sånär klarar av, välkommen du nya tid!

Permalänk | Anmäl #40 nalle puh, 2009-09-09, 07:07

Måste säga att jag tycker detta är märkligt, jag har fått intrycket att man har klart striktare uppfostran i t.e.x Irak än i Sverige. De har också ofta strängare lagar och hårdare straff.
Så varför misslyckas så många invandrare med att uppfostra deras barn i här?
För det måste väl vara uppfostran det handlar om när man tror det är ok att förstöra saker för att man inte har någonstans att spela biljard lr vad de nu vill.

Permalänk | Anmäl #41 Charade, 2009-09-09, 13:17

Men vad förväntar ni er Polis är ju bara ett annat ord för skinnhead.

Vi kan ju ta några citat från polis chefer

1 Ang en fösvunnen 7 årig flicka "Vi vet ju att såna där bara gömmer siana barn så vi fann inte att det var någon anledning att leta efter flickan"

2 Ang svenskar som brännt kors o en flyckting förläggning "Det var bara ett pojk steck"

3 Ang kidnappade östastats kvinnor som annvändes i prostutution. "Ja med det där har vi känt till i 2 år"

M Gren

Permalänk | Anmäl #42 M gren, 2009-09-10, 14:24

#36 erik55

Varför skall man bli åtalad för att man säger neger? Vilket lagrum stödjer du detta på? Neger är ett ord som betyder svart och syftar på den svarta människorasen. Skall man även bli åtalad om man säger vit?

Permalänk | Anmäl #43 michael svensson, 2009-09-10, 20:26

Jag lyssnade på SVT debatt angående som handlade om problematiken i dem invandrar täta områdena. Det var tydligt att det var unga män med låg intellektuell med en snedvriden syn om hur polisen, brandmännen och ambulanssjukvårdarna arbetar samt hur det svenska samhället fungerar. Dessa unga män pratade mycket om deras rättigheter och de sade inte ett enda ord och mening om deras personliga ansvar och skyldigheter gentemot samhället och sina medmänniskor. När polismannen och brandmännen försökte förklara då ville dem inte lyssna alls. Till och med en av dom tyckte att det är hans rättighet att polisen inte stannar honom för att han gjorde inget brott trots dem som satt i baksätet är kriminella. Då sade en man en klok sak: Varför umgås du då med kriminella? Dessa únga män påstod att de inte har val och inget att göra. Denna kommentar är märkligt för att det finns mycket bra aktiviteter som man kan göra på sin fritid som 20 – 25 åring, istället för att bränna hus, bilar och kasta stenar. Det är inte polisens fel att dessa korkade unga män är lata och bortskämda!!!

Permalänk | Anmäl #44 Svenska, 2009-09-11, 21:57


annons:
annons:

Dagens populäraste artiklar


  1. Aftonbladets ledarsida borde lära av Jens Stoltenberg
  2. Därför är otrohetstrenden här
  3. Rasism bekämpas bäst utan överdrivna Breivik-jämförelser
  4. Dieter utan kolhydrater kommer leda till sjukdomar
  5. Därför är KD och SD överens om tvångssteriliseringarna
  6. Sveland gör feminismen en otjänst
  7. Exemplet Grekland visar att staten som institution är farlig
  8. Vi moderater måste verka för fler organdonationer
  9. Energiministern mörkar om EU-möte som främjar kärnkraft
  10. Aftonbladets ledarsida ropar Breivik i stället för att argumentera
  1. Därför är otrohetstrenden här
  2. Rasism bekämpas bäst utan överdrivna Breivik-jämförelser
  3. Aftonbladets ledarsida borde lära av Jens Stoltenberg
  4. Därför är KD och SD överens om tvångssteriliseringarna
  5. Exemplet Grekland visar att staten som institution är farlig
  6. Energiministern mörkar om EU-möte som främjar kärnkraft
  7. Vi moderater måste verka för fler organdonationer
  8. Fel påstå att terrorism skapade Israel
  9. Absurt påstå att fascism och nazism är vänsterrörelser
  10. Dieter utan kolhydrater kommer leda till sjukdomar
  1. Den israeliska statens sionism är rasistisk
  2. Dieter utan kolhydrater kommer leda till sjukdomar
  3. VÄNSTERN MÅSTE FÖRDÖMA PALESTINSK TERROR
  4. Därför är otrohetstrenden här
  5. Hellre ny reaktor här än i ryska Kaliningrad
  6. Nya skatter på flygtransporter skadar Sveriges konkurrenskraft
  7. Genom sitt angreppssätt har Björn Ulvaeus blivit en del av det förtryck han ifrågasätter
  8. Pensionsfrågan kan bli slutet för Reinfeldt
  9. Sverige bör visa att man står på Israels sida
  10. Det långa maktinnehavet bäddade för S-krisen

Newsmill-bloggen

Häglund har rätt om redaktörer

Kolumnisten Kjell Häglund skriver i dag en intressant text i Journalisten om betydelsen av redaktörer. ...

annons:

Om Newsmill

Newsmill är det första sociala mediet i Sverige som spinner kring nyheter och debatt. Vi publicerar varje dag olika personer med exklusiv kunskap om dagens viktiga händelser. Om du har egna erfarenheter av de frågor vi tar upp kan du omedelbart medverka i debatten. Du kan kommentera och skriva egna inlägg som publiceras på hög nivå eller medverka genom din blogg.

 

Läs mer om Newsmill

Newsmill-bloggen

Häglund har rätt om redaktörer

Kolumnisten Kjell Häglund skriver i dag en intressant text i Journalisten om betydelsen av redaktörer. ...

Vad är att Milla?

Millningen är ett sätt att kommentera med känslor. Du väljer ett ord eller ett namn som du vill mäta i opinionen och läsarna kommenterar genom att välja en av fyra känslolägen som representeras av fyra färger. Rött är arg, blått är glad, grön nyfiken och gult är uttråkad. Resultatet visas direkt och rubriken på artikeln färgas med den färg som de flesta väljer.


 
© 2008 Newsmill. All rights reserved.