Idag letar vi skribenter i följande ämnen:

Miljöpartiet

Miljöpartiet håller kongress i helgen. Läs (13) Skriv

EMU

Nyval i Grekland. Kan landet räddas kvar i eurozonen? Läs (91) Skriv

Hyresrättens roll i ekonomin

Vilken roll spelar egentligen hyresrätten för arbetsmarknaden och för den reala och finansiella ekonomin? Skriv

Den provocerande konsten

Foto: Fredrik Sandberg / SCANPIX
David Eberhard om Den provocerande konsten

Tur att domstolen dömer och inte kultureliten

Det vore synnerligen konstigt om hon skulle ha friats bara för att några människor i kultureliten tycker att konstnärer, till skillnad från oss andra, inte måste följa lagen. Man får säga att det är tur att domstolen dömer. Nu väntar vi bara på att prefekten ska dömas för anstiftan. Det skriver David Eberhard, mannen bakom polisanmälan och överläkare på den klinik Anna Odell lades in.


Om författaren

David Eberhard var överläkare och chef för den psykklinik på St Göran dit Anna Odell lades in efter installationen. Idag är han överläkare på Danderyds sjukhus.

Det har förekommit ett flertal mycket agiterade inlägg i massmedia under senaste halvåret som alla rört Anna Odell och hennes "konstinstallation" på S:t Görans psykakut. Eftersom jag vid tillfälle var chef där och uttalade mig mycket kritiskt mot hennes agerande har jag ett flertal gånger blivit ombedd att ge min syn på saken.

Flera skribenter på kultursidorna har förfasat sig över att vi från sjukhuset sida valde att polisanmäla Anna Odell. En, enligt min mening, mycket märklig uppfattning. För det första är det rutin att vi som arbetar med människor som av olika anledningar blir våldsamma, polisanmäler hot och våld. För den inblandade personalens skull sköter avdelningen om själva polisanmälan. Så Anna Odells polisanmälning är på inget sätt unikt. Det har aldrig handlat om någon slags hämndaktion från psykiatrins sida.

Man kan då fråga sig varför vi väljer att polisanmäla våld och hot. Och oredligt förfarande som Anna Odell bland annat blev dömd för. Det finns flera viktiga skäl till det. Alldeles bortsett från att det inte är jättekul att bli slagen och hotad i sitt arbete även om man valt att arbeta i ett yrke där man ibland blir utsatt för våld.

För det första är det enligt lag förbjudet att slåss, göra våldsamt motstånd mot tjänstemän och att hota folk. Detta gäller alla människor i Sverige inklusive psykiskt sjuka. Nu kan man visserligen invända och tycka att många psykiskt sjuka personer inte kan hjälpa att de är aggressiva. Och det är sant. Men likafullt kan en aggressiv person vara farlig för den som ska hjälpa henne eller honom. Och farliga psykiskt sjuka personer ska, under förutsättning att rätten finner det motiverat, handhas enligt Lagen om Rättspsykiatrisk vård (LRV) istället för enligt den allmänpsykiatriska Lagen om Psykiatrisk Tvångsvård (LPT). För att detta ska kunna ske måste det framgå om det skett brott som berott på en psykisk sjukdom eller inte. Alternativet är ju annars att personen döms till fängelse eller dagsböter. Så polisanmälan hjälper många patienter att få den vård de behöver.

Sen kommer vi till situationen då vår personal blir utsatt för brott av personer som inte för tillfället bedöms lida av en allvarlig psykisk störning. Som i fallet med Anna Odell. Personalen på våra akutmottagningar blir ofta utsatta för våld och hot av människor som i lagens mening är psykiskt friska. Jag har svårt att förstå varför man från sjukhusets sida inte skulle polisanmäla den typen av brott som man ute i samhället finner olagliga bara för att det är ett brott som begåtts av en konstnär.

Nu har också rätten funnit Anna Odell skyldig till våldsamt motstånd och oredligt förfarande. Det är naturligtvis helt i sin ordning. Det är två brott som hon uppenbart begått och det vore synnerligen konstigt om hon skulle ha friats bara för att några människor i kultureliten tycker att konstnärer, till skillnad från oss andra, inte måste följa lagen. Man får säga att det är tur att domstolen dömer. Nu väntar vi bara på att prefekten ska dömas för anstiftan.






Trackback URL: http://www.newsmill.se/trackback/10463

107 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.

Och med detta mycket sakliga inlägg från den som drabbades av "konstverket" vore det väl läge att sätta punkt på denna sorglustiga historia.

"Det vore synnerligen konstigt om hon skulle ha friats bara för att några människor i kultureliten tycker att konstnärer, till skillnad från oss andra, inte måste följa lagen".

Läs detta igen! Kärnan i hela Odell-affären i en mening. Tack!

Permalänk | Anmäl #1 Mike Rossi, 2009-08-31, 16:19

Det var det värsta jag hört och samtidigt ett bevis på vad dom är för folk - han ger sig på en dokumenterad patient för att försvara sin egen dilletantism!

"En gång diagnosticerad, alltid diagnosticerad"

Permalänk | Anmäl #2 lunchdröm, 2009-08-31, 16:24

Och hur hans bok kunnat få sån uppmärksamhet är det väl ingen som undrar över?

Permalänk | Anmäl #3 lunchdröm, 2009-08-31, 16:44

Du har så rätt!
Jag blir så full i skratt när jag hör människor som försvarar Odells "konst" med den ena obegripliga vinklingen efter den andra.

Ingen vill ju framstå som en obildad bondlurk som inte begriper sig på konst och så svänger man till lite floskler och plattityder som skulle få ett litet barn att rodna.

Man måste dock ge Odell beröm för att lyckats med det hon var ute efter vilket naturligtvis var att göra sig ett namn! Och det har hon ju lyckats med.
Men gjort något som gynnat något annat än henne själv har Odell inte gjort! Hur mycket än de människor som i sin iver att visa att de minsann förstår konst försöker att få det till så kvarstår faktum att Odell har gjort det hon gjort för att gynna Odell. Det vore snyggt om hon vågade stå för det också, tycker jag!

Permalänk | Anmäl #4 Mia, 2009-08-31, 16:47

Eberhard rådde efter händelsen Odell att "klippa sig och skaffa sig ett jobb". Jag råder honom att odla hår och ta steget fullt ut till fast anställning på Timbro. Det hade varit ett litet steg i rätt riktning för psykiatrin.

Permalänk | Anmäl #5 Unibrow, 2009-08-31, 16:48

Jo. Anna Odell är dömd. Till sammanlagt 2500kr i böter, uppdelat på 50 dagsböter.

Antiklimax och knappast värt besväret. 2500kr snyter hon ur näsan och går skrattande till nästa tilltag. På kuppen har hon blivit kändis och redan nu är det andra konstnärer som efterapar henne.

Jag skulle uppmuntra alla konstfjompar att skaffa sig en utbildning och söka jobb på en vårdakut. Sen när ni jobbat några år vill jag höra vad ni tycker om folk som utsätter vårdpersonal för våld.

Permalänk | Anmäl #6 Tomas Fredriksson, 2009-08-31, 16:57

Jag, som själv har tillbringat ett par månader inlåst på psyket när jag brakade ihop 1973 under min journalistutbildning och pga av, att min mamma hade dött hastigt och jag hade hittat henne död, kan inte annat än instämma med David Eberhard. Naturligtvis ska Anna Odell behandlas som andra medborgare och inte ha någon frizon för att hon är konstnär.

Jag blev själv forslad då på den tiden till Långbro sjukhus med fyra stadiga poliser i sällskapet från Södersjukhuset, där läkaren hade konstaterat att hon inte kunde ha mig kvar bland fysiskt sjuka.

Och det var helt okej för jag mådde inte bra. Jag hade ingen fungerande ram i form av vänner och släkt, som kunde hjälpa mig den gången. Det som återstod var samhället. Jag har aldrig mer behövt vara på psyket efter detta.

Att människor i dessa yrken: journalister, författare och konstnärer mår dåligt är inte något särskilt uppseendeväckande. Jag har många exempel från mitt långa journalistliv på människor, som inte orkade med den stressiga och utsatta tillvaron det innebar att jobba i navet av dagshändelser.

Självmord, alkoholism och psykoser är inte alls så ovanliga, som vi låtsas i dessa kretsar. När jag själv kom ut från psyket och gick tillbaka till den praktik jag hade på samhällsredaktionen på Sveriges Radio då så hade nyligen en annan journalist där också varit ett slag på "asylen". En arbetskamrat till mig tog livet av sig och en annan har varit då och då på psyket i två decennier... människors liv är utsatta och ibland brakar en del igenom. Särskilt i sk fria yrken.

Sådant kunde diskuteras i pressen nu istället för att journalister känner sig hotade i sin egen maktutövning och tror att de inte längre kan granska tex sjukvården.

Två DN-journalister ljög och spelade sjuka i våras för att förmå läkare att skriva ut antibiotika till dem. De lyckades i sitt uppsåt att få läkare att göra detta.

Dessa journalister har inte polisanmälts eller på annat sätt hindrats att fortsätta med sitt wallraffande. Så journalister har uppenbarligen kvar sin frizon och sin rätt att granska både enskilda läkare och andra.

Permalänk | Anmäl #7 Ann Helena Rudberg, 2009-08-31, 17:26

Hej lunchdröm!
Ser att du gillar att spamma ner newsmill med scientologisektens propaganda men du kan väl försöka hålla dig till en kommentar åt gången istället för att skriva 5 stycken efter varandra.

#10
Förstår att du blivit hjärntvättad med lögner men du kanske borde ta en titt på vårdpersonalens vardag innan du dömer dom för nått du inte har den blekaste aning om.

Permalänk | Anmäl #8 anonym, 2009-08-31, 17:27

Milda Matilda!

Har alla Dr Eberhards missnöjda patienter hittat hit?
Lugna och fina och andas djupt! Inse att Doktorn säkert gjorde vad han kunde för er. Lite av tillfrisknandet hänger på er själva också!

Permalänk | Anmäl #9 Mia, 2009-08-31, 17:38

Lunchdröm, Som sagt. Skaffa dig utbildningen och jobbet. Försök göra ditt jobb på en akutmottagning, utan att söka bråk. Kom sen tillbaka och säg vad du tycker.

Just nu talar du bara ur oförstånd.

Permalänk | Anmäl #10 Tomas Fredriksson, 2009-08-31, 17:42

Instämmer helt i din artikel David Eberhard. Du har rätt på alla punkter.
Det är fullständigt tossigt att tycka att konstnärer ska ha en annan moralisk agenda än övriga befolkningen.
Rektorn för Konstfack verkar också halka på lagparagraferna. Bra om rätten prövar även hans agerande.

Permalänk | Anmäl #11 Stina, 2009-08-31, 17:47

Bra att hon blev dömd. Tyvärr blev domen för mild med hänvisning till att det var konstnärligt arbete. Bullskit! Alla skall behandlas lika konstnärer, landshövdingar, företagare eller brottslingar!

Permalänk | Anmäl #12 Nenne3, 2009-08-31, 17:48

De konstnärliga utbildningarna har i många decennier betraktat sig själva som en slags anti-institutioner som ska verka subversivt/provokativt på samma sätt som en enskild konsnär med en modernistisk agenda/ideologi.

Det viktigaste nu efter Odell-affären är att dra upp gardinerna i detta dunkla gamla hörn av högskoleväsendet.

Permalänk | Anmäl #13 Claes Samson, 2009-08-31, 18:14

Tack David E för att du så tydligt, och står upp mot denna lek med skattepengar och viktiga resurser som samhället hade behövt.

Det är en skam för Odell och konstfack att de inte begriper hur det här drabbar i andra hand.

Permalänk | Anmäl #14 Johan, 2009-08-31, 18:19

#18 Johan:........
Jag instämmer till fullo i ditt inlägg! En rakryggad överläkare som säger ifrån mot dumhet, maskerad till konst!!

Permalänk | Anmäl #15 Skogstokig, 2009-08-31, 18:22

Det verkar inte vara många som reagerar "lite lagom", antingen det ena eller det andra.
Jag reagerade mycket negativt på Anna Odells uppträdande när jag först hörde talas om det. Jag tycker att det är så mycket trams som man kallar för installation eller performance, allt i konstens namn. Efterhand kom det dock fram att denna aktion var lite mer genomtänkt och förberedd än en vanligt nollning på KTH. Anna har en bakgrund som tidigare inlagd på psyket och hon kontaktade tydligen advokat innan hon satte spektaklet i verket. Hon har nog haft en ärlig avsikt att genomföra just denna teater. Hon måste också ha varit medveten om risken att bli straffad.
Med detta som bakgrund tycker jag att det var rätt att hon blev fälld även om straffet får anses som symboliskt. Det hon borde göra, om hon inte redan har gjort det, är att be de personer som utsatts för hennes spektakel om ursäkt.

Permalänk | Anmäl #16 Håkan Thorsell, 2009-08-31, 18:27

Såvitt jag förstår har hon bett människorna på bron om ursäkt redan. Om hon bett poliserna om ursäkt vet jag inte.

Eberhard och resten av vårdpersonalen lär hon inte be om ursäkt, det ligger för mycket prestige i det. Hon är en höjdare i konstsverige för stunden och vill nog inte schabla bort det.

Men visst, hon är straffad om än symboliskt. Jag önskar straffet hade blivit något aningen mer kännbart, för på det här sättet är konsekvensen lika med noll för henne. Tvärtom har hennes karriär fått en fantastisk knuff av det som hänt. Det hade väl kunnat få svida lite grand i skinnet ändå?

Nåja, All irritation åt sidan för stunden. Jag gillar det jag sett av henne i tv. Hon för sig bra framför kamerorna, verkar intelligent och har den goda smaken att inte gotta sig åt uppståndelsen eller vilja trissa upp stämningen. Det är nästan blygt som hon medger att det som hänt visst varit bra för hennes karriär, eller snarare "gett henne möjlighet att synas".

Min önskan om ett straff handlar mer om att stävja efterapare än något annat. Tro mig, om prislappen är 2500kr så är det fantastiskt prisvärt för en konstnär.

Permalänk | Anmäl #17 Tomas Fredriksson, 2009-08-31, 18:50

Håkan Thorsell,
där fick du in en viktig synpunkt. Det sämsta - som jag ser det - med den här typen av provokativ konst är att den skapar total polarisering och låsning i alla diskussioner. Och jo, jag skriver "konst" eftersom det handlade om att iscensätta en tidigare upplevd, traumatisk händelse.
(Men självklart ska den som bryter mot lagen dömas, oavsett om det sker under konstnärligt gestaltningsarbete eller inte).

Permalänk | Anmäl #18 Claes Samson, 2009-08-31, 18:52

Nja, jag är skeptisk.
Det här låter som en efterkonstruktion. Eberhard skriver att dom regelmässigt anmäler hot och våld. Det kan jag förstå.
Men polisanmäler dom regelmässigt när patienter gör våldsamt motstånd? Vad skulle det tjäna till? Hur många anmälningar skulle det bli per dygn? Han verkar narras.
Och anmäler dom regelmässigt om patienter vill ha vård fast dom inte är sjuka? Då blir en stor del av alla besökare på våra akuter polisanmälda. Bäva månde åklagarmyndigheten.
Eller hävdar han att Odell slog personalen eller hotade att skada dom, inte sig själv? Jag trodde hon gjorde motstånd och bråkade. Och det leder nog inte regelmässigt till polisanmälan.

Permalänk | Anmäl #19 Olof Lindberg, 2009-08-31, 18:52

Lunchdröm: Vem är du? Om du tillhör proffskommentatorerna så förstår jag... annars begriper jag inte. Om du ska anklaga hela psykvården så behövs det nog lite mer... fakta tex.

Att inte må bra var förstås en underdrift: Du får nog läsa fortsättningen på en del av mitt liv, den finns i Ett Sekel av Tystnad, en dagbok jag har skrivit om hur samhället fungerar för mig och min familj mellan åren 2003-2005.

Jag är inte ett dugg bortskämd, har inte fått ett enda dugg gratis i mitt liv. Kan du konstatera genom att läsa min dagbok.

Och varför sätter du Anna Odell på piedestal?

Permalänk | Anmäl #21 Ann Helena Rudberg, 2009-08-31, 19:28

#25 lunchdröm
"Fick jag bestämma så skulle du din bortsk'ämda jävel inte få yttra sig ö h t! Va fan vet du?"
"Sverige är en fasciststat!"

Du vill inte att jag ska få utnyttja min yttrandefrihet samtidigt som du anklagar sverige för att vara en fasciststat...Undrar vem som är fascisten här.

Permalänk | Anmäl #22 anonym, 2009-08-31, 19:40

"Skaffa dig utbildningen och jobbet."
(#14 Tomas Fredriksson, 2009-08-31, 18:42 )

I "utbildningen" ingår kurslitteratur som är bland det värsta man sett. Hur man kan beskriva medmänniskor som djur och som lägre stående?

Jo, för annars får man inte folk till att bete sig så som dom gör mot människor i en utsatt position.

Jag vet, och du vet inget alls.

Permalänk | Anmäl #23 lunchdröm, 2009-08-31, 19:43

#28 Ann Helena Rudberg, 2009-08-31, 20:28 :

"Om du ska anklaga hela psykvården så behövs det nog lite mer... fakta tex."

Som: "Jag mådde lite dåligt"?

Permalänk | Anmäl #24 lunchdröm, 2009-08-31, 19:48

"Eberhard rådde efter händelsen Odell att "klippa sig och skaffa sig ett jobb". Jag råder honom att odla hår och ta steget fullt ut till fast anställning på Timbro. Det hade varit ett litet steg i rätt riktning för psykiatrin."
( #8 Unibrow, 2009-08-31, 17:48 )

Jag tror du är inne på rätt spår. Hur kan man vara "vetenskapsman på människor" och häva ur sig nåt sånt?

Permalänk | Anmäl #25 lunchdröm, 2009-08-31, 19:54

jag såg anan odells chockade min; ingentig att erbjuda inom sk "vården": alltin g är omöjligt att tala om etcetc. Mine rfarenhet är att det tycks låttere att tvinga än motivera- vb att dumskalar tydl härksar där. I sk vården = man nolla.

Permalänk | Anmäl #26 anna s, 2009-08-31, 20:03

Ann Helena, Du ska nog inte ta Lunchdröm på allvar. Han har postat liknande elände lite överallt här på newsmill.

Med lite tur tröttnar han snart.

Permalänk | Anmäl #27 Tomas Fredriksson, 2009-08-31, 20:12

"Och varför sätter du Anna Odell på piedestal?"
(#28 Ann Helena Rudberg, 2009-08-31, 20:28

Om det är så, så beror det nog på att hon är värd det.

/ lunchdröm (som "mår lite dåligt" och därför känner ett behov av att upphöja nån annan än statens representanter)

Permalänk | Anmäl #28 lunchdröm, 2009-08-31, 20:16

"Har du varit tvångsintagen och knullad av psykvårdare! Dumma jävel! Gå hem med dig!"

Där fick du verkligen till det, lunchdröm. Just inlägg i likhet med detta bidrar till en konstruktiv och nyanserad diskussion.

PS. Jag inser att ord som "konstruktiv", "nyanserad" och "diskussion" mycket väl kan vara så svåra att du inte kan ta till dig dem, men om du tar en ordbok till hjälp ska du se att det går bra. Lycka till!

Permalänk | Anmäl #29 justdet, 2009-08-31, 20:37

Men hallå!!! Vad gnäller ni för Svensson?? Vi har ju äntligen fått bevis för att Sverige har den kulturella miljö vi förtjänar!! Nu är det inte konstnärer av världsklass vi producerar och något vi kan känna stolthet över som svenskar. Nu är det "territorial pissing" som är vår ledstjärna.

Kom igen Svensson sätt igång och spraya detta jävla Konstfack och visa dom där taskigt insnöade "studenterna" att de kan ta sin skit och förpassa sina sketna "konstnärliga" alster till ställe nära helvetet - där det hör hemma.

Permalänk | Anmäl #30 Jävligt förbannad, 2009-08-31, 20:45

Det är inte "kultureliten" som sätter sig till doms över Odell men Eberhart och hans geliker. De flesta rättegånger - som denna - är och förblir ett skämt. Har sällan nåt med "rättvisa" att göra. Ett bizart spel för gallerier snart ingen begriper. Konstnärer, kontroversiella musiker, kriminella och andra "obehagliga figurer" göra sig inte besvär att visa framfötterna i detta land av tråkmånsar. För här regerar rättvisans svenskar som tasser ihop med lagen i höger hand om nåt går dom i mot eller deras insnöade världbild. Svenskar har blivit så förfärligt räddhågsna att om en människa beter sig lite "annorlunda" och höjer rösten på offentlig plats så ringer man efter poliser att ta tag i dessa oregerliga gaphalsar. Och när en konstnär visar hur det kan gå till när man blir "omhändertagen" - vad händer? Patetiska figurer som Eberhart börjar orera i media. Han om nån borde skämmas! Varför tror ni att RSMH - som har gjort mer för att hjälpa psykisk sköra människor än nån överläkare någonsin har gjort eller kommer göra i detta land - demonstrerar utanför rättegången? Eberhart tillhör makten och merparten av alla som skriver inlägg och kommentarer på Newsmill verkar tillhör den räddhågsna skaran av borgliga högernmänniskor som lever på att trycka ner sina åsikter i halsen på oliktänkande. Inte olikt blodtörstiga gamar.

Permalänk | Anmäl #31 Birgitta, 2009-08-31, 20:51

Egohart detta kring konstären Odell har du skött illa.

Du skall , alltid , vara lojal med patienten.

Det har du inte varit.

Bli det i framtiden.

Per Hagman

Permalänk | Anmäl #32 Per Hagman, 2009-08-31, 20:59

Eberhard säger: "För det första är det enligt lag förbjudet att slåss, göra våldsamt motstånd mot tjänstemän och att hota folk."

Ja, tänk om samma rättsliga regler kunde gälla Eberhard själv och hans likars agerande, att det skulle vara olagligt att tvångsmedicinera och med tvång köra ström genom huvudet på folk. Varför inte bli upprörd över dessa övergrepp som begås mot mängder av personer i vårt land varje dag? Glad att RSMH demonstrerade för det som är viktigt.

Permalänk | Anmäl #33 Olle, 2009-08-31, 21:13

Lunchdröm ang Din kommentar #9

Sant sant.

Per Hagman

Permalänk | Anmäl #34 Per Hagman, 2009-08-31, 21:15

Ojojoj vad mycket rabalder om 2500 kronor. Händer det inget annat i världen nu för tiden? Eller är det för att verket saknar "ordning, symmetri, välavvägda proportioner och gyllene snittet"?

Permalänk | Anmäl #35 a-f, 2009-08-31, 21:18

Olle, Hagman och PrivatO = mitt folk.

Permalänk | Anmäl #36 lunchdröm, 2009-08-31, 21:24

Ursäkta en reflektion som inte verkar finnas i det moralistiska förfasandet över ett "brott" som av domstolen bedömts vara ungefär lika allvarligt som en fortkörning. Var det inte så att dr Eberhardt hade skrivit en bok om kränkta människor? Som sagt. man känner sig själv genom andra, men i Eberhardts fall är det skrämmande, karln är ju chef inom sjukvården. Hörde i dag dr Eberhardt i radions Studio ett. Han menade att de som arbetade under honom i psykiatrin hade blivit så illa kränkta av Odells tilltag att de nu hade svårt att tro på att människor som sökte vård faktiskt var sjuka. Jösses! Tänk om polisen eller brandkåren skulle resonerat så första gången de fick en falsk anmälan eller ett falskt larm. Med en så bristande professionalitet i psykvården så är det inte så konstigt att den blir kritiserad. Hoppas att jag aldrig hamnar i en vårdsituation där lättkränkte Eberhardt är ansvarig. Han är uppenbarligen inte mogen sitt uppdrag. Han borde polisanmält Odell och sen låtit rättsapparaten sköta sitt, men han beter sig som en grinig unge.

Permalänk | Anmäl #37 Helena, 2009-08-31, 21:27

Varför drömma vid lunchen om att bli utsläppt?

Permalänk | Anmäl #38 goran, 2009-08-31, 22:03

Läkaren Egohart har ej förstått sitt uppdrag.

Uppdraget är att omhänderta de sjuka , skadade , illa vårdade ,
behövande som kommer in till sjukhuset.

Allt som motverkar detta ansvar skall udanröjas.

Speciellt den dysfunktionella personalen på denna klinik.

Avskeda hela pakket.

Per Hagman

Permalänk | Anmäl #39 Per Hagman, 2009-08-31, 22:21

Synd att "troll" som lunchdröm förstör diskussionerna, med understöd av Hagman. Det luktar Scientolog....

Oavsett om man vill verka bildad och påskina att man förstår konst eller om man tycker konst borde skrotas i alla former, så kvarstår att lagen gäller lika för alla. Även konstnärer.

De som arbetar inom psykiatrin har inget lätt jobb. Trots att de ska vara utbildade och experter så är de inte mer än människor de heller. Och de har en arbetsmiljö.
Att psykvården har problem beror med stor säkerhet mer på politiska icke-beslut och tvingande besparingar, än på inkompetens och illvilja från personalen.

Odell har tidigare sagt att det främst var ett konstverk hon skapade och att hon inte förmedlade några särskilda slutsatser om psykiatrin. Den inställningen har hon tydligen ändrat inför rätten.

Hon har skapat sig ett namn och en plats i konstnärernas skara. Om hon skapat något till nytta för vården eller samhället i övrigt återstår att se. Än så länge har debatten haft, och har, fel fokus. Ett misslyckande om nu målet var att få igång en diskussion om psykvården. Nu debatteras konst, Odells person eller en enskild överläkare istället.
Om det blir en bättre fortsättning beror på vad vi andra gör av det hela.

Permalänk | Anmäl #40 pr1vat3, 2009-08-31, 23:33

Alla försöker sälja nåt, även konstnärer. Men vissa krämare anser sig tydligen finare än andra.

Permalänk | Anmäl #41 Bosse J, 2009-08-31, 23:36

Jag är övertygad om att konsten vunnit en gruvlig seger och att detta i sig är värt ett uppmärksammande, liksom rättvisan liksom allmänhetens kulturinressen.
I en annars komplett galen värld med bristande engagemang och frånvaro av intresse inom olika delar av samhället, inkl kutur. Vi har alla dessa yrkesgrupper av proffstyckerare och populärvetenskapare jämte en alltmer avmätt allmänhet som i vissa delar inte deltar i samhällsdebatten, folkrörelserna eller engagemanget kring konsten.

Konsten har vunnit flera och förkrossande segrar, här några exempel:

Martyrskapet
Mediauppmärksamheten
Diskussion bland allmänhet och proffstyckere om vad konst är?
En diskussion på konstfack om vad konst innebär
En diskussion om konstfacks rektor om det vettiga att anlita en jurist för att bedöma lagligheten, (tänk om detta inträffat på filosofiska institutionen, eller juristlinjen )
Upprättelse, genom domen, offret, samt vetskapen om Odells tidigare psykiska obalans har hennes ifrågasatta konst vunnit visst genmäle från den tidigare häxjakten.
Förståelse och betraktelse från klok kulturelit och akademisk elit som Tännsjö och Sörlin.

Jag kan inte se en enda förlust, domen är i sig konst. Sedan har vi den grundläggande juridiken som varje rättsstat vilar på: Vi har lagstiftning och straff av olika övergripande skäl:

allmänpreventivt, d.v.s. avhålla andra från att gå i samma fotspår
Individualpreventivt, d.v.s. avhålla den enskilde att upprepa sin gäring
Vårdande, åtminstone på 70-talet, vi dömer inte ut straff vi dömer ut vård, därav namnet kriminalvård.
Sanktionering av statens monopol på våld, dvs att få allmänhetens acceptans för att själva göra rätt för sig och följa lag och förordning
Inlåsningseffekt, dvs brottslingen förhindras att begå brott under sitt pliktande.
Någon skum naturrättslig princip att straff av ren princip ska sonas, därför att det är av naturen givet att bryta mot ”allmänhetens” norm.

Av dessa skäl är det viktigt att lagstiftninngen inte i alltför hög grad avviker från det allmänna rättsmedvetenadet, även om kunskapen för hur juridk fungerar eller om bakgrunden till rättslära och rättshistoria. Så det gäller att hela tiden balansera, så att almänheten själv väljer att följa statens lagar. Om allmänheten förlorar sitt förtroende går det snabbt snett med vår kulturs ganska tunna förnissa.

Att inte åtala Odell efter gällande lag eller frikänna henne hade vållat både henne och konsten stora problem, hon hade kanske inte kunnat visa sig på gatan för att någon rättshaverist som råkat i klammeri riskerat att kanalisera sitt hat mot henne. Ett frikännande hade även vållat konsten stora problem, det allmänna rättsmedveteandet och respekten för alls lika rätt och värde hade urholkats, i synnhet i edssa tider med risk för Sverigdemokrternas intåg. Vi har en samhällsförändring som går mot normupplösande och normrelativitet i Adornos tankegångar. Kanske kan vi skänja en viss inbromsning, till slut har delar allmänheten fått nog av nedskärningar i välförden och uppfattnignen om elitens dans på bordet och smulornas hoprafsande hos fotfolket. Det kan bli en farlig utveckling. Avståndet till eliten har ökat (både enligt statistik och i upplevd folkmun.)

Eleverna på konstfack kommer från en liten smal grupp svensk övre medelklass. Tror det kan finnas en student med invandrarbakgrund vart annat år. Det är den sista helsvenska kulturbastionen. Inte för att allmänhten känner till detta, men på något sätt finns en känsla av att vissa männiksor inte följer samma regler. Odell visade helt omedvetet på denna känsla, allmänhetens desperation över att det skulle kunna finnas olika måttstockar.

Motsatsen hade blivit helt absurd och ett hopplöst prejudikat för jurister som officiellt absolut inte får tänka i termer av konsekvenser av en dom, (urom om de sitter i HD), men öven i tingsrätt och hovrätt tänker nämndemännen och domaren på vilken konsekvens ett frikännande får i det allmänna rättsmedvetandet.

Att man får bryta mot lagen, bara man tillhör kasten konstnärer eller möjligen även journalister. Det hade inte varit ra för vare sig konstnärerna eller journalisterna, uppsåtligt brytande mot en lag man finner orätt kallas civil olydnad och man får ta sitt straff, ungeför som plogbillsrörelsen eller Green-Peace. Fel, men rätt, moraliskt.

Som flera andra redan skrivit rymmer konsverket flera dimensioner:

konstverket i sig, de sas konstnärliga kvaliteterna, det jurister ibland kallar verkshöjd
Ifrågasättandet av polis och psykvård.
Frågan om hon verkligen lyckats med uppsåtet att beröra, i och med att debatten knappast handlat om psykvårde och dess problem (att staten avskaffat mentalsjukhusen av kostnadsskäl under förment välmenande liberala skälv och överlåtiot allt ansvar på kommunerna samt till akutpsykvården ochpolisen som får ta smällarna.)
Den stora debatten rent akademiskt och kulturellt om vad konst är och bör göra.
Den stora konstdebatten hos allmänheten, ska man ta högskolans treje uppgift på allvar har rektor lyckets i synnerligen hög grad.
Verket förlängning in i domstol, och att det förstoras ytterligare.
Den nödvändiga intelektuella debatten bland konstfakcelver om vad konst är,
En diskussion på konsfack om intagning och handledning.
En diskussion om våra konsthögskolors roll i samhället
Odells egenterapi, för det är vad det lite handlar om för mig, hennes egen resa och kämpaglöd för att komma tillbaka i sund psykisk balans. Hon har varit modig och målmedveten och testat gränser. Tjejen har mått urdåligt och på egen hand kommit tillbaka, vandrat mellan det psyksjuka och det ”friska”, Focault skulle ha älskat debatten.

När Anna satte igång med sitt projekt det kunde hon inte ana vart hän det skulle bära, det bar riktigt långt, både i djup och i bredd. Därför har konsten vunnit en skrällseger – eller Nock-outseger.

Jag tycker vi ska vara mindre offersökande och mer vinnarbeskrivande. Tom värderingen och betraktelsen över domen kan vi styra och göra till konst, om vi vill.

Permalänk | Anmäl #42 Sven Svensk, 2009-08-31, 23:55

Jag förstår fortfarande inte vad detta "konstverk" av Odell har tillfört debatten kring akut psykvård?
Hon har både vid "konstverkets skapande" som vid tidigare tillfälle av reell psykbryt behandlats oklanderligt.
Det är dessutom en jäkla skillnad att komma till en psykakut för snabbt lugnande av en patient ur balans, än annan inskrivning eller fortsatt vård när diagnos av något slag konstaterats, när väl patienten blivit, just lugn.

En obalanserad hysterisk psykpatient som kommer in på en akut, där fler patienter väntar och fler ideligen strömmar in, kan med sitt sätt av skrik, våld, galenskap, sätta hela patientavdelningen i oro och sätta andra psykpatienter i trauman om inte läkarna snabbt får lugn på den utåtagerande akutpatienten.

Så det handlar inte bara om fröken Odell och hennes önskan om hur erfarna läkare ska agera, det handlar om hela avdelningen vars patienter är just på en akut av en anledning.
I det här fallet var Odells "konst" en övning i egoistiskt tänkande om -jag-jag-jag-

Någonstans gjorde väl psyket rätt även vid första besöket där för frk Odell eftersom hon numera är både utskriven och "friskförklarad".

Gör "konst" om hemlösas situation nästa gång och ligg ute och bli ett med dom en tid, då kanske det kan bli "konst" att respektera.

Permalänk | Anmäl #43 Pia "Vilda" Nordin, 2009-09-01, 03:44

Jag är kluven. Det Odell gjorde var definitivt ingen konst, det var ett skådespelare i i syfte att lura andra till något som inte var sant. Kultur handlar om utveckling. Man kan kittla betraktarens sinnen eller rent roa människor. Men aldrig att bedra människor.

I en domstol döms man inte för att man har gjort något brottsligt. I en domstol döms man för att man inte behärskar språket.

Eberhard är en yreksmänniska med massor av sakkunskap. Odell är en studerande som ännu inte har hittat rätt i livet.

På tal om scientologerna, deras bibel är väldigt fnurrig och bara idioter kan tro att en b-författare inom science fiction kan använda sina alster som underlag för en subversiv livsåskådning.

Permalänk | Anmäl #44 Gunnar Arnkvist, 2009-09-01, 04:44

Jag blir måttligt upprörd över Odells bus. Precis som jag blir måttligt upprörd över DNs journalisters Wallraffande. Däremot tycker jag att det är rätt och riktigt att Odell blir dömd. Och på samma grund tycker jag att även DNs journalister borde bli dömda.

Däremot blir jag omåttligt upprörd över kulturelitens förutsebara reaktion. Nämligen att det inte bara är rätt och riktigt att busa utan även fel och inkorrekt att döma någon för bus. Laglöshet är således okej, egentligen. Den civiliserade rättsstat som det tagit hundratals år att bygga är inget värt, egentligen. Alla människor som försöker leva lagligt är idioter, egentligen. Och så vidare.

Hur kan kultureliten leva med sig själva?
Ulf

Permalänk | Anmäl #45 Ulf, 2009-09-01, 05:47

#17 Johan, 2009-08-31, 19:19

"Tack David E för att du så tydligt, och står upp mot denna lek med skattepengar och viktiga resurser som samhället hade behövt."

De skattepengar det handlar om är en spottloska i Riddarfjärden jämfört med dom som kommer från att folk dricker alkohol och sen hamnar i sjukvården pga det.

Permalänk | Anmäl #46 lunchdröm, 2009-09-01, 05:50

@ #44 Helena, 2009-08-31, 22:27 :

"Med en så bristande professionalitet i psykvården så är det inte så konstigt att den blir kritiserad. Hoppas att jag aldrig hamnar i en vårdsituation där lättkränkte Eberhardt är ansvarig. Han är uppenbarligen inte mogen sitt uppdrag. Han borde polisanmält Odell och sen låtit rättsapparaten sköta sitt, men han beter sig som en grinig unge."

HAHAHAHAHAHA! Bra skrivet!

Permalänk | Anmäl #47 lunchdröm, 2009-09-01, 06:02

Det är svårt att urskilja vad Anna Odell faktiskt försökte åstadkomma med sin ”installation”. Att hon lyckats dra uppmärksamhet till sin person, och därmed antagligen inte kommer att sakna uppdrag framöver, är i alla fall ställt bortom varje tvivel.

Men om hon ville hjälpa de psyksjukas sak, och skaka fram mer resurser till psykvården, vet jag inte om hon nått sitt mål. För den debatt som förs nu är i allt väsentligt en skyttegravsdebatt. Berörda parter är kränkta, indignerade, upprörda, harmsna. Om det är över lagbrottet i sig eller över att de känner sig kritiserade av ”installationen” eller både- och är inte lätt att avgöra. Diskussionen kommer aldrig fram till pudelns kärna: hur kan samhället, primärt psykiatrin, hjälpa psyksjuka på ett bättre sätt?

Permalänk | Anmäl #48 Bertil Born, 2009-09-01, 06:30

Alla människors likhet inför lagen är en grundläggande självklarhet i ett rättssamhälle. Mer behöver inte sägas.

Permalänk | Anmäl #49 Maria, 2009-09-01, 07:33

Nu är det inte bara konstnären Odell som blivit anmäld tll polismyndigheten för vidare utredning av personalen på st göran,s akutmottagning.

st göran har riksrekord i att anmäla svårt sjuka patienter till polisen..

Tänk efter : polisanmäla en svårt sjuk människa som ej kan hantera sig själv i sin sjukdom.

Ungefär som att polisanmäla en trafikskadad som skriker av smärta för störande av den allmänna ordningen efter kl 2200.

Idioti.

avskeda personal pakket på st göran.

Per Hagman

Permalänk | Anmäl #50 Per Hagman, 2009-09-01, 07:58


annons:
annons:

Dagens populäraste artiklar


  1. Imamerna upplyser om tron, inte om lagarna
  2. Varför nonchaleras muslimer som vill ha jämställdhet?
  3. Toppmoderater: Vi stödjer Loreens kamp mot diktaturen
  4. Tar Newsmill ansvar för yttrandefriheten?
  5. Newsmill fyller en viktig funktion för sakkunniga röster
  6. Kalifornien kan bli USA:s Grekland
  7. Med RFSU:s retorik kan abort tillåtas fram till födelsen
  8. Azerbajdzjanska Riksförbundet bör ta avstånd från regimen i Baku
  9. Stryp inte mångfalden i den svenska skolan, MP
  10. En bokstavstroende muslims svar till Uppdrag Granskning
  1. Imamerna upplyser om tron, inte om lagarna
  2. Varför nonchaleras muslimer som vill ha jämställdhet?
  3. Tar Newsmill ansvar för yttrandefriheten?
  4. Med RFSU:s retorik kan abort tillåtas fram till födelsen
  5. Newsmill fyller en viktig funktion för sakkunniga röster
  6. Stryp inte mångfalden i den svenska skolan, MP
  7. En bokstavstroende muslims svar till Uppdrag Granskning
  8. Stora risker med MP:s energipolitik
  9. Toppmoderater: Vi stödjer Loreens kamp mot diktaturen
  10. Röd-grön retorik bakom svensk nedrustning
  1. Stoppa bojkottsförsöken mot Israel
  2. Vad gjorde Jan Björklund på Bilderberg-gruppens möte 2009?
  3. Reaktionerna på den ekonomiska krisen hotar EU:s existens
  4. Dags för ett nytt svenskt förhållningssätt till EU
  5. Länderna måste undvika protektionism
  6. Censuren på arbetsplatser är ett demokratiproblem
  7. Missnöjda soldater blir dyrt för Försvarsmakten
  8. Dagstidningarna märkligt lågmälda om nya klimatfynd
  9. IVA-skandalen
  10. Miljöpartiet är en eko-fascistisk rörelse

Newsmill-bloggen

Newsmill med i nationella provet

100 000 gymnasieelever sitter nu och skriver nationellt prov i svenska. Enligt uppgift ingår två Newsmill-artiklar, ...

annons:

Om Newsmill

Newsmill är det första sociala mediet i Sverige som spinner kring nyheter och debatt. Vi publicerar varje dag olika personer med exklusiv kunskap om dagens viktiga händelser. Om du har egna erfarenheter av de frågor vi tar upp kan du omedelbart medverka i debatten. Du kan kommentera och skriva egna inlägg som publiceras på hög nivå eller medverka genom din blogg.

 

Läs mer om Newsmill

Newsmill-bloggen

Newsmill med i nationella provet

100 000 gymnasieelever sitter nu och skriver nationellt prov i svenska. Enligt uppgift ingår två Newsmill-artiklar, ...

Vad är att Milla?

Millningen är ett sätt att kommentera med känslor. Du väljer ett ord eller ett namn som du vill mäta i opinionen och läsarna kommenterar genom att välja en av fyra känslolägen som representeras av fyra färger. Rött är arg, blått är glad, grön nyfiken och gult är uttråkad. Resultatet visas direkt och rubriken på artikeln färgas med den färg som de flesta väljer.


 
© 2008 Newsmill. All rights reserved.