Carl Bildt presenterar regeringens utrikesdeklaration i riksdagen på onsdagen. Läs (1) Skriv
Nu lägger regeringen fram Sveriges nya strategi mot terrorism. Det finns numera "en verklig risk för terrorattentat i Sverige", skriver regeringen i planen. Läs (5) Skriv
Stefan Löfven sänker sin nya lön och Vänsterpartiet skärper sin partiskatt. Varför agerar inte Alliansen i frågan? Skriv
Publicerad: 2009-08-27 15:08, Uppdaterad: 2011-11-02 17:11
Efter att FRA-lagen har synats i sömmarna, lappats och lagats i över ett års tid, står det nu allt mer klart att FRAs krav att få spana i kabel är oförenligt med grundläggande demokratiska principer. Men både alliansregeringen och oppositionen håller krampaktigt fast vid att staten ska ha rätt att spana brett i civila kommunikationsnät. Därför kandiderar jag till Piratpartiets riksdagslista inför valet 2010.
Grundare av stoppaFRAlagen.nu.
Partistyrelseledamot i Piratpartiet sedan mars 2009.
I början av den stormiga FRA-debatten 2008 drog jag tillsammans med några vänner igång webbsajten stoppaFRAlagen.nu i protest mot lagförslaget. Jag hade då hopp om att de allvarliga problemen med förslaget om signalspaning i kabel trots allt skulle gå att lösa - många möjligheter stod oprövade, många alternativ var fortfarande öppna. Men efter att lagen har synats i sömmarna, lappats och lagats i över ett års tid står det nu allt mer klart att FRAs krav att få spana i kabel är oförenligt med grundläggande demokratiska principer.
Som en följd av regeringens upprepade försök att tillmötesgå kritiken om massavlyssning har gränserna för lagstiftningen synats ingående. Bilden som framträder är tydlig: det går inte att skapa ett rättssäkert system för kabelspaning med demokratisk insyn och medborgarnas integritet i behåll. På punkt efter punkt har det under året som gått visat sig att kabelspaningens själva konstruktion omöjliggör egentliga förbättringar av lagen.
En avgörande fråga har till exempel varit vilka kommunikationsmängder som FRA ska ges tillgång till. I den ursprungliga lagtexten från den 18 juni 2008 gavs FRA via så kallade samverkanspunkter tillgång till all gränsöverskridande kabelkommunikation. Detta ändrades genom alliansöverenskommelsen från den 25 september. Genom att endast tillåta FRA att spana i enskilda s.k. "signalbärare" påstods från regeringshåll att tillgången "kraftigt begränsas".
I sitt remissvar påpekade Post- och Telestyrelsen dock att FRA, genom flera samtidiga spaningstillstånd, trots detta kan komma att få tillgång till samtliga signalbärare i en samverkanspunkt. I en debattartikel i Aftonbladet den 3 februari kunde vi tillsammans med Jon Karlung, vd för kabeloperatören Bahnhof, dessutom visa att en enskild signalbärare, det vill säga det absolut minsta spaningstillstånd som FRA kan ges, ändå rymmer privat svensk kommunikation motsvarande hundratusentals hushåll. Problemet med FRAs omfattande tillgång till trafik förefaller alltså inbyggt i lagens själva utgångspunkt.
Vi kritiker framförde tidigt alternativet att intressant trafik skulle avskiljas redan av operatörerna i syfte att begränsa det statliga integritetsintrånget. Men försvarsdepartementet gjorde i höstens debatt klart att avskiljandet av kommunikationen på inga villkor kan få göras av kabeloperatörerna, då detta skulle avslöja känsliga detaljer om FRAs verksamhet. Istället måste all gränsöverskridande kommunikation, precis som i det ursprungliga lagförslaget, överföras till en statlig myndighet för bearbetning. Resonemanget är övertygande, men innebär också att försöken att begränsa statens integritetsintrång inte har lett någonstans - samma avlyssningskablar som i den ursprungliga lagen kommer ändå att kopplas in den 1 december i år.
För många av de interna kritikerna inom alliansen var frågan om riktig domstolsprövning av spaningstillstånd central. I regeringens senaste förslag har därför den tillståndsgivande nämnden ersatts med en specialdomstol. Syftet med att koppla in just en domstol skulle vara att garantera grundläggande rättssäkerhet för den enskilde, möjlighet till insyn och en viss grad av oberoende i tillståndsgivningen från regeringen och FRA. I en debattartikel i DN den 14 augusti visar fyra journalister hur domstolen faller platt på alla dessa punkter: den saknar helt insyn på grund av den fullständiga sekretessen; den kommer knappast att fungera oberoende av regeringen; dess beslut går inte att överklaga, och integritetsombudet som ska skydda den enskilde är maktlöst. En rad tunga remissinstanser med juridisk kompetens har tidigare nått samma slutsats: att de fördelar som en domstolsprövning syftade till har förfelats - kvar av domstolen är bara namnet.
Inte heller har de föreslagna förändringarna lyckats komma till rätta med problemen med FRAs massiva insamling och lagring av trafikdata, dvs information om vem som kommunicerar med vem, något som avslöjades av SVT Rapport den 16 juni 2008 och som jag tillsammans med en rad akademiker skrev om på DN Debatt den 3 september 2008. Regeringen har valt att tala tyst om denna omfattande kartläggning av oskyldigas kommunikationsmönster. I en längre analys av lagen publicerad av Mark Klamberg i Svensk Juristtidning (SvJT 4/09 s. 519) dras slutsatsen att FRA får fria händer att lagra massiva mängder trafikdata i syfte att kartlägga kommunikations- och trafikmönster, och att detta är en nödvändighet för att överhuvudtaget kunna genomföra någon form av riktad spaning. Detta framgår också indirekt av regeringens senaste lagförslag, där FRA har fortsatt rätt att få tillgång till vilka signalbärare man vill i syfte att samla in trafikdata, oberoende av aktiva spaningsuppdrag och därtill hörande tillstånd. Återigen är detta en logisk följd av kabelspaningens grundkonstruktion, och integritetsproblemet förblir olöst.
Ett genomgående tema i försöken att förbättra lagen har varit det förvirrade talet om att "stärka integriteten" genom olika former av kontrollorgan och utvärderingar. Diskussionen visar på en komplett brist på förståelse för integritetsbegreppet. När en kränkning väl är ett faktum låter sig inte integriteten stärkas genom en ytterligare kontroll av att kränkningen skett lagenligt. Det enda sättet att stärka integriteten är att helt enkelt inte tillåta staten att samla in oskyldiga medborgares kommunikation för analys, något alliansregeringen inte varit beredd att göra.
Grundantagandet, att staten ska ha rätt att spana brett i civila kommunikationsnät, har aldrig ifrågasatts av regeringssidan. Så länge man krampaktigt håller fast vid detta kommer man således att landa i samma olösbara integritetsproblem om och om igen. Dessvärre verkar samma låsning ha drabbat oppositionspartierna, trots löftena om att riva upp lagen vid ett regeringsskifte. I sin gemensamma motion om att riva upp FRA-lagen gör Socialdemokraterna, Miljöpartiet och Vänsterpartiet klart att frågan bara är hur kabelspaningen ska utformas. Istället för att ifrågasätta signalspaning i kabel som sådan framhålls den i motionen som nödvändig. Detta förstärks ytterligare av den tidigare kraftigt FRA-kritiske f.d. justitieminister Thomas Bodströms uttalanden i riksdagens interpellationsdebatt om teledatalagringen den 20 augusti. Han menade där att han var för "ett rättsäkert FRA" och demonstrerar på det sättet att han sitter fast i samma grundantaganden som alliansregeringen. Det framstår alltså som att alla riksdagens sju partier, även hårda FRA-kritiker som Miljöpartiet och Vänsterpartiet, är låsta vid FRA-lagens grundprincip om massavlyssning i civila kommunikationsnät.
Den fråga som är verkligt avgörande, och som alltså riksdagens partier inte vågar beröra, är om massavlyssning i kabel överhuvudtaget är acceptabelt. Efter det senaste årets debatt borde det framgå tydligt att de problem som uppstår inte har några lösningar som är förenliga med grundläggande demokratiska principer. Det är därför nödvändigt att avstå lockelsen att signalspana i kabel, trots de eventuella fördelar detta kan ha, och söka alternativa lösningar på de problem som kabelspaningen är tänkt att lösa. Det kan handla om att bli bättre på att utnyttja öppna källor, om att utnyttja diplomati istället för underrättelsetjänst eller om mer fotarbete i underrättelsetjänsten. Det är också detta en eventuell parlamentarisk utredning måste ha som sin utgångspunkt - i en demokrati kan inte medborgarnas trygghet bygga på att deras kommunikation överlämnas till staten för analys.
Den 18 maj presenterades en opinionsmätning på DN Debatt från SOM-institutet i Göteborg, som visade att 34 procent av svenskarna var negativa till FRA-lagen (att jämföra med endast 23 procent som var positiva). Dessa svenskar saknar således representation i riksdagen. I brist på reella parlamentariska alternativ har jag därför beslutat att kandidera till Piratpartiets riksdagslista inför 2010 års val. Det är tragiskt att riksdagen misslyckats så fatalt med att skydda medborgarnas fri- och rättigheter, men jag är övertygad om att det trots allt finns möjlighet till förändring. Riksdagens valhänta hantering av FRA-frågan visar att det är hög tid att principfasta integritetsförespråkare tar plats i riksdagen. Idag finns det bara ett parti som vägrar kompromissa bort integriteten. Därför kommer FRA-lagen att ge Piratpartiet plats i riksdagen 2010.
[...] Nilsson annonserar att han ställer upp som riksdagskandidat för Piratpartiet med en otroligt läsvärd debattartikel om FRA-lagarna. Artikeln ligger på Newsmill och intressant nog är det en massa kommentarer [...]

Klimatet räddas bara med kunskapsöverföring


Våga se strukturerna bakom morden på flickor

Madeleine har förankrat monarkin hos ungdomarna

Fighters and Lovers stödjer massavrättningar av civila

Nämndemännadomare är ovärdiga en rättsstat

Forex bank vägrar lån till personer som inte talar svenska

För USA är Israel alltid viktigare än palestinierna

Etablissemanget hyllar Fredrik Reinfeldt.

Budgivningen på pensionärerna har återupptagits

Ny undersökning visar att Reinfeldt har större förtroende i klimatfrågan

Är poliser de mest lämpade att utreda ekonomisk brottslighet?

Räknesnurror roterar snabbast i snålblåst

Stockholmsprogrammet - ännu en integritetskränkare

Kritiken mot mig och VA är falsk och okunnig

Sponsrad journalistik håller på att slå ut mediernas trovärdighet

Mitt första möte med en ljuv hora

Moderaterna och kristdemokraterna sviker oss konservativa i Europa

Marknaden bättre för miljön än FN


Konstgjord konflikt mellan s & m döljer den stora frågan
Ingen skillnad om barn växer upp med homo- eller heteroföräldrar

Ny forskning visar att växthuseffekten redan har inträffat

Dags att reformera friskolereformen

Avknoppning och friskolereform är två olika saker

Därför kan Obama tvingas anfalla Iran

USA är ett större globalt hot än Nordkorea

Privatiseringar måste ske på rätt sätt

Tystnaden kring LAS är oansvarig och drabbar ungdomar

Dags att göra upp med konsumismen



Meteorolog: Onormala störningar i det globala vädret bakom rekordisen

Skandalöst att Astra Zeneca avvecklar i Lund

Jag tvingades flytta eftersom min familj är muslimsk

Antirasisterna duckar för trakasserierna mot Södertäljes muslimer

Snökaoset är kapitalismens fel

Grundproblemet är att snöröjning inte är lönsamt för privata aktörer

Hökmark försöker dölja arbetslösheten och budgetunderskottet


Byggherrarna välkomnar debatten om fler hyresrätter

Privata vårdcentraler får högst betyg i unik undersökning

Giertz och Sassersson är 2000-talets ormolje-försäljare.


Sabunis kartläggning legitimerar islamofobi

Därför stärker jag äganderätten

Därför tillåter inte svensk lag vissa delar av islamsk arvsrätt

Försök inte rädda SAS, det går nämligen inte

Nationalekonom: Klart folket ska äga SAS!

Regeringen Persson bröt mot folkrätten genom att mörka dumpningarna

Produktiviteten i byggsektorn skapas inte av lönekonkurrens

"Oförlåtligt att lämna ut minderåriga barn"

Kvinnor behöver lära sig nätverka och inte kvoteras in

Så vill moderaterna göra samhället jämställt

Mycket tveksamt om M kan uppnå jämställdhet i näringslivet

Vi vänder oss bestämt mot moderaternas kvoteringsplaner

Politiskt problem att Filippas väska är billigare än Sahlins


Jag såg den verklige JW gå under av drogerna

Klimatskeptikernas läsförmåga har fryst inne

Därför ingår vi i Rednex partnerskap med Pirate Bay


Etnisk mångfald - ett hot mot det sociala kapitalet?

Svenskarnas tradition med Kalle Anka på julafton är bisarr

Genuspedagog: Våldskulturen kring de små pojkarna måste bekämpas

Äntligen en riktig krigspresident!

Bra att Ericsson drar ner och effektiviserar sin verksamhet

Sahlins ledarproblem beror mer på partiet än på henne

Saklig debatt om islam är inte rasism

De nyckfulla betygen måste bekämpas

Hur tänkte juryn när den delade ut Stora Journalistpriset?

Så hamnade lögnen i Quicks resningsansökan

Företagsintressen försvagade åklagarna i Trustorhärvan

Grattis Kinga - men Newsmill skulle ha vunnit

Västvärlden bör ge Iran en plats vid bordet

Vi är missnöjda med medias rapportering av Climategate

Vi på riksrevisionen bör även granska välfärdsföretag

Vi sviker våra soldater i Afghanistan

SVT sände propagandafilm om Obama

Omvard.se ger regeringen hemläxa

Så blev jag lurad av SVT Debatt

Tysta el- och hybridbilar ny fara för gående och cyklister


Så kan Sverige förena demokrati och islam

Konspirationsteorierna de maktlösas vapen mot en arrogant överhet

Piratpartiet inte i fas med sina sympatisörer

Rösträtt fick vi men inte vara med i frimurarklubben

Vad hände när Göran Hägglund osäkrade sin browning?

Läckberg felanalyserar den minskande efterfrågan på böcker

Lyssna noga när nio miljoner hostar


Därför bör Humanisterna få statsbidrag

Verklighetens folk stöder de vettiga förbuden


Vägen till frihet går genom arbetarrörelsen

Barnperspektivet ska gälla även tonåringar

Kd: Bra med föräldraledighet med tonåringar

Göran Hägglund har lyckats sno Monas vanlighet

Det var vi islamister som trakasserades och blev misshandlade

Kvalitetsregister och styrningen av de professionella

Bönder fångas bäst med sakliga argument

Söderqvist mörkar kvinnornas lyxbegär

Vi tidskriftsredaktörer måste sluta klaga och göra bättre tidningar på nätet istället

Tempot måste öka i förnyelsen av vården visar ny Europeisk studie

Göran Hägglunds kluvna budskap

Bibliotikariernas poppighet hotar vår kulturskatt

Dåliga vårdgivare ska förlora rätten att ge vård

Dags för svenska kyrkan att bli kristen

Göran Hägglund är Sveriges Pia Kjaersgaard


Har Stockholms stad någon språkpolitik egentligen?

Sorgen - vårt sista helgade rum

Motion och bra kost viktigaste kvaliteten

Tillgänglighet får inte bli en religion
Därför har patienten rätt att veta vilken vård som är bra

Förlegad klasskampsretorik kan inte förklara något som bottnar i mångkulturella problem

Reinfeldt: Svensk sjukvård är ett lotteri

Polisens fel att Göteborg och Uppsala brinner

Bränderna kräver krisplan för de unga

Rätt att skattebetalarna finansierar våra porrfilmer

Fler kvinnor borde göra porrfilm

Porren är mitt vapen mot gud och kapitalismen

Självklart kan det vara feministiskt med porr!

Föräldrar behöver bli vuxna utan navelsträng till staten

Vi kristdemorater värnar om vårt svenska kulturarv

S-ledningen bör ta avstånd från antidemokraterna på AB

Dags för staten att ge upp SAS

Elitisten Linderborg föraktar det riktiga folket

Okunnigt att jämföra Hägglund med Hitler, Linderborg!

Guillou borde erkänna att han hade fel om Quick

Socialstyrelsen bör ge riktlinjer om regler för tonåringar

Marklunds fel att debatten om kvinnomisshandel har marginaliserats

Anledningen till att jag spelade psykiskt sjuk

Märkligt att de intellektuella underskattar religionens makt

Så kom jag fram till att Gud inte finns



Så avslöjade jag klimatbluffen

Innan jag blev blogg-proffs skulle jag gå i kloster

Jag hade aldrig ställt upp om jag vetat att Alf ville till Bryssel

Vi stödjer orättvist terrorstämplade grupper

Därför grälade jag med Turkiets mest kände konstnär

Kravallerna i Göteborg och attackerna mot USA påverkade mig djupt

Behöver det vanliga försvaras?

Göran Hägglund är ingen rebell

Därför är Göran Hägglund en rebell


Varning för Borgströms övertro på kvinnorna

David Eberhard: Jag - en maktmänniska?

Dagens sommarskribent: Marie Plosjö - rätten till min kropp

Dagens sommarskribent: Unni Drougge - därför är jag fildelare i själ och hjärta

Dagens sommarskribent: Jessica Zandén - cipramil hade kanske räddat min mormor

Dagens sommarskribent: Mohamed Omar - min beundran för Khomeini

Kvarteret Negern bevisar att namnet inte är rasistiskt


Piratslynglarna fick mig att hitta tillbaka till passionen

Vi behöver en mer mänsklig och godhjärtad journalistik

Qvibergs inställning till euron osolidarisk och dålig för svenska företag

Alliansen bör vara en vakthund mot EU-centralism

Jag röstar på det parti som säger nej till euron

Därför stödjer vi nu homoföräldrar

Mediakonsumenters roll ofrånkomlig

Aftonbladets kulturredaktörer manipulerade recension för att svärta ned Axess

USA har tröttnat på klimattramset - vi svenskar också

Scocco och Alfredsson vilseleder i klimatfrågan

Elevernas behov är viktigare än marknadens

Tibble Gymnasium bara en av många verksamheter som reats ut

Klimatdebatten och Lars Berns förlorade heder

Vår nya energipolitik ger nya industrijobb

Regeringens klimatpolitik bygger på felaktiga kalkyler

Att röka är precis lika ofarligt som att släppa ut koldioxid, eller?


Brist på vetenskap orsakar hysteri

USA håller redan på att gå om Europa i miljöarbetet

Hysterisk jakt på oss som säger negerboll

SAS-andan gör mitt flygbolag fullständigt unikt

Därför klarar inte Norden samarbete på hög nivå

Asiatiska smogmolnet dämpar globala uppvärmningen dramatiskt

Reinfeldt är en konsumtionsnationalist

Konsumtionsmotståndare - ni fick ju som ni ville


Kaos när Vägverket ignorerar vinterns naturlagar

Vetenskap och Folkbildning (VoF) skadar svensk forskning


Bluffersättning till SL's resenärer

Statens svek mot PKU-patienter en skam för Sverige



Tala ur skägget och debattera hederligt om Humanisterna, Didrik Søderlind!

Sahlin sprider osanningar i världen om de svenska statsfinanserna

Många märkliga påståenden om parapsykologi

Affärsintressen och konservatism bakom internationell skeptikerrörelse

Mona Sahlin borde hålla på Sverige


Världens allvarligaste råvarubrist?

Jag håller med Sturmark och känner inte igen mig i Sassersons citat


Peter Weiderud en del av problemet, inte Sabuni


Alliansens taktiker når vägs ände

Dags för Föreningen Vetenskap och Folkbildning att utse sig själva till decenniets förvillare

Ökad handel med Iran leder inte till demokrati

Röda Korsmedlem – ta chansen och marknadsanpassa Röda Korsets ersättningspolitik!

Invandringsdebatten i Kanada kan hjälpa Sverige

Rysssland måste ansvara och betala för saneringen

Politiska skäl till att ryska dumpningarna tystades ner

Vill VoF verkligen störta demokratin?

Borgligheten kapitulerar för radikalfeminismen


Lämna mina barn utanför din vendetta, Ebba!

Högre effektivitet i byggsektorn gynnar miljön och unga


Sankt Göran som Riddaren av den sorgliga skepnaden




Väskdebatten visar att vi har fel politikerkår


Reinfeldts klocka 13 gånger dyrare än Sahlins väska

Mona Sahlins väska är ett hot mot socialdemokratin

Snabba cash lockar våra förortsungar

Varför gjorde Ni inget för pensionärerna under de 12 år ni satt vid makten?



Så fortsätter Stureplan att generera snabba cash

Politikerna – i lobbyisternas våld(?)

Rabih Jaber är början till en ny era i musikbranschen

Växthuseffekten en gammal upptäckt

Köldknäppar kommer och går men klimatet består

Kylan har stigit klimatskeptikerna åt huvudet


Köldrekordet bevisar att klimathotet är en bluff

Är missledda politiker i klimatfrågan, en fara för världens människor?


Var finns energin för att smälta landisar?

Konspirationerna bakom JFKs och RFKs mord



Climategate: Ansvariga skyller på upphovsrätt för att undvika offentlighetsprincip

Låt inte genusproffsen välja leksaker!

Leksaker har inget med saken att göra

Global uppvärmning - vad skall vi göra om de gröna trots allt har rätt?

Svt:s propagandakampanj mot muslimer

När ska du gå i ide Gubb Jan Stigson?

Riksdagen stoppar en Lex Gulli mot läkemedelsvanvård

Vinstdrivande företag i vården - en vinst för jämställdheten

Betygsmotståndare har främjat orättvisorna

Tre små råd till dig, Ali Esbati!

"Newsmill är Årets Fördummare"

Genom Twitter har journalistiken hittat en ny telefon - fast bättre

Självklart ska Kinga Sandén och Sydsvenskan ha Stora Journalistpriset

Myndigheterna och Ströbergfallet - "ett gäng fuskare"

Offentligt driven vård får historiskt höga betyg av patienterna

Uppseendeväckande att DN svänger om Afghanistan


Afghanistankommittén: Wolodarski har rätt om kriget



Fakta kring 9/11 media inte vågar röra

Medias lögner och vad sanningsrörelsen egentligen är

Kristdemokraternas triangulering är omoralisk


Erkänn Goldstonerapporten om krigsförbrytelser i Gaza

Min berättelse om vad som hände på Sergels torg 20/9

Ingen tillfredställer mig bättre än min Balenciaga-väska

Stoppa Muhamed Omars islamistiska maffiametoder

Är inte verkligheten gemensam?

Chans för (S:t) Göran Hägglund att bekänna färg?

Därför ger Anders Borgs livsstil mer status än Anna Ankas


Borgerligt kulturalternativ ingenting för finsmakare

S har tagit ett stort steg i vårdfrågan men har en bit kvar

Sveriges framtid baseras inte på massinvandring

Människors lika värde gäller även invandrare och homosexuella

Lågt förtroende för finansiella institutioner

Törnqvist försvarar en ideologi som går emot de värden hon själv försöker värna

Västerlandet värt att kämpa för

Ekeroth använder islamistens retorik

Hur lyckas vi med integreringen av våra invandrare?


Sverigedemokraternas islamofobi bottnar i den starkes rätt över den svage

Vad gör vi när bilarna brinner?


Fel att likställa islam med kristendom och andra religioner

Nina Rehnqvist borde välja mellan SBU och Svenskt Näringsliv

Ann Louise Trulsson (m) svarar SD: Därför har ni fel om islam



Människors ansvarstagande för den egna hälsan styr kvaliteten på sjukvården

Tro på individen istället för att hitta syndabockar

Om Sverigedemokraternas islamofobi och det svenska prästerskapets monumentala naivitet

Politikerna saknar tillräckligt intresse för vårdens resultat

Sverigedemokraternas islamofobi är mer än okunskap och rädsla

Så avgör vi på landstinget vad som är bra vård

Endast om patienterna får bestämma blir vården bra

Det är dags att avskaffa ransoneringen av den svenska sjukvården

Filippa Reinfeldt säger en sak men gör en annan

Kvalitetsmätningar en teater som bryter ner samarbetet i vården


Den allra bästa kunskapen ger den allra bästa vården

Svenska (fria?) Kyrkan går till val


Gör din personliga integritet till en valfråga

Ohlys skuldbeläggande av män hjälper inte kvinnorna

Säg ja till logik, intellekt och frihet - säg ja till cannabismediciner

Att göra sig till tolk för vanligt folk

Det är hög tid för ett finansmarknadsmatriarkat

Kvotering är en form av systematisk diskriminering

Vi behöver fler kåta kvinnor i offentligheten

Så byggde jag ett imperium på nätet


Ijtihad eller inget tvång i religionen

Islamisterna är en självklar del av det svenska samhället

Att tysta Mohamed Omar skapar grogrund för ett islamistiskt parti


Därför synar inte medierna Mohamed Omars bluff

Du ska inte tro det blir sommar

Varför min kristna tro leder till vänster

Migrationsverket gav mig sparken för att jag anser att Israel har rätt att existera


Riktiga stockholmare är inflyttade

Fattigbloggens kritiker gjorde den till en succé
Dagens sommarskribent Maria Marteleur: Böckerna ger mig en riktning i livet

Dagens sommarskribent Negar Josephi: Irans kvinnor har bara sina bojor att förlora

Dagens sommarskribent Annika Dahlqvist: Det är inte fettets fel, dumbom
Dagens sommarskribent Ramona Fransson: Gräddglass och familjehemligheter

Dagens sommarskribent Ingrid Kampås: Jag får mina idéer från ovan

Dagens sommarskribent Eric Schüldt: så mötte jag Gud och lärde mig baka

Dagens sommarskribent Victor Marx: Det krävs civil olydnad för att förändra Stockholm

Dagens sommarskribent Charlotta von Zweigbergk: livet med min dubbeldiagnos
Fördomar mot oss muslimer fungerar som självuppfyllande profetior

Jag är uppväxt på fysik, rymdforskning och science fiction

Maria Hasselgren, katolska kyrkan - jag rekommenderar alla att gå i kloster

Dagens sommarskribent: Martin Schori - mitt liv som professionell smutskastare





Valskolkare lika demokratiska som de som röstar

Bärsärkagång på den kommunala skolan

Bärsärkagång på den kommunala skolan

Mot ett skifte i kärnvapnens terrorbalans?

Vindkraften - det är du som blir blåst

Kolkraften en svart fläck på Sveriges klimatsamvete

Ledamot i trafikutskottet: SAS har inte en chans

Det är dags att grundlagen får en starkare ställning i svensk lagstiftning


Riktat stöd till ensamföräldrar hjälper Sverige på fötter!

Därför ville jag träffa Anders Eklund


KD-riksdagsman: Håll huvudet kallt och var inte rädd för istiden


Professor i färdsäkerhet: Trafikverket kör i diket

Docent: Visst visar kylan att forskarna ljuger

En kall vinterdag är ingen tröst

Gör inte skillnad på sak och sak

Gör fackföreningarna nytta när de ökar lönerna på vinsternas bekostnad?

FN:s klimatpanel IPCC är ett politiskt organ


Dags att könskvotera Stora Journalistpriset?


Kalla Fakta: en verklighetsförvrängare eller en mullvad i mainstreamkroppen?



Är pensionärens plånbok fetare än löntagarens?


I en tid av universellt bedrägeri är yppandet av sanningen en revolutionär handling.

Komplexa fenomen bakom sladdolyckor

Kalla Fakta och Sanningsrörelsen

Den officiella 11 septemberversionen är också en konspirationsteori

Är det ett gentilt eller ett reptilt erbjudande?

Farligt att ifrågasätta de yngre utan att ge svar.

Politikers folkförakt - SD:s stora lycka



Sverigedemokraternas hycklande religionskritik


Sollefteå - de arbetslösa paradis!



Är du en vanlig människa Hägglund?


Lysenkoism i den socialistiska sjukvården


Jag håller med dig, Ylva Johansson!

Göran Hägglund vs kulturvänstern


Vilken elit talar du om, Hägglund?


Bevis för en Intelligent Skapare och hur Han vill att mänskligheten ska leva


Vanliga människor bidrar till ”den systemkritiska kulturen”

SAS-flygvärdinna: Priset på biljetten är mer än siffrorna i kronor

Kvinnans list övergår mannens förstånd




Nya Kristdemokraterna är gamla Ny demokrati

The Sixties in London - jag var där!
Ett hot mot demokratin - vad är svaret? - ett nytt parti?
The International Refugee Day 2009 & Uppehållstillstånd i Guds Namn
Det iranska folket fångat mellan ayatollor och amerikanska maktstrateger
Dags för en demokratiskt graderad rösträtt
Med en utomjordings ögon på sakernas tillstånd
Det behövs en bred borgerlig uppslutning i Las-frågan
Svenska staten, sluta vara svag! Gör barnets rätt till lag!
Det politiska samtalet om (s)kolan
Irans demokrati kvävdes in sin linda
Newsmill är det första sociala mediet i Sverige som spinner kring nyheter och debatt. Vi publicerar varje dag olika personer med exklusiv kunskap om dagens viktiga händelser. Om du har egna erfarenheter av de frågor vi tar upp kan du omedelbart medverka i debatten. Du kan kommentera och skriva egna inlägg som publiceras på hög nivå eller medverka genom din blogg.
Läs mer om Newsmill
Millningen är ett sätt att kommentera med känslor. Du väljer ett ord eller ett namn som du vill mäta i opinionen och läsarna kommenterar genom att välja en av fyra känslolägen som representeras av fyra färger. Rött är arg, blått är glad, grön nyfiken och gult är uttråkad. Resultatet visas direkt och rubriken på artikeln färgas med den färg som de flesta väljer.




67 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.
Absolut hoppas jag PP kommer in i riksdagen också, även om min röst nästa höst 2010 blir SD.
Jag tror att kontrollmotståndarna överdriver. Lite kontroll har ingen dött av. Jag tycker att gammal mossig liberalism bör förbjudas. Vi måste hänga med i den tekniska utvecklingen och låta oss kontrolleras. Finns det nåt "eget och originellt" kvar hos västvärldens valboskap och välfärds-missbrukare? Knappast. Ingen av oss har nåt att dölja. Privat är numera så allmänt att hemlisar och annat tonårsbjäfs står i varenda gammelmedia. Mer kontroll tror jag kommer att göra folk vuxna snabbare. Snart går det inte att vara 35 bast och fortfarande bo hos morsan och hänga i T-banan. Gud ser allt i alla fall. FRA-motståndet hänger ihop med sekulariseringen av samhället.
Piratpartiet är Monas och Bodströms låtsasopposition. Piratpartiet har egentligen bara ett syfte, att bromsa Sverigedemokraterna.
Det gick ju bra i EU-valet. Mona tolkade officiellt valet som en "fantastisk framgång".
Om svenska folket tycker att det är viktigare med gratis film på internet än med demokrati så kan Piratpartiet lyckas även nästa år.
Det blir nog svårt. Internet är ännu tunnare än vi veteraner tror. Flertalet människor resonerar ungefär: vaddå, har man bara rent mjöl i påsen, så... PP kommer inte över 2% i senaste mätningen.
Micke Nilssson (stavas det med tre s?) och alla Pär Strömare tror jag saknar tillit till våra politiker. Dom är demokratiskt valda. Vissa tror att Staten är "av Gud". Vissa inte. Pär Ström och M.N. tror jag är förvuxna tonåringar som fastnat i en rebell-roll. Det bästa dom kan göra är att gå till Gud och få sina problem ur världen. Eller att gå till en hora, hahaha. (Dom är också duktiga psykologer och pedagoger, hahaha!)
Att grundare av stoppaFRAlagen.nu skriver på Newsmill att han är motståndare till FRA-lagen gör väl knappast att någon höjer på ögonbrynen.
När det gäller Piratpartiet så är de knappast ensamma om att vara FRA-motståndare, varken i eller utanför riksdagen. Piratpartiets succé handlade framförallt om fildelningen och det är även denna fråga som eventuellt även kommer leda dem in i riksdagen nästa år, även om det just nu visar på usla opinionssiffror.
Det här med att staten skulle vara vår fiende - som alltmer börjar bli den allmänna uppfattningen - tror jag har att göra med människornas allt större Gudshat.
Eftersom Gud inte finns (annat än som ett eko av Förbundet Humanist i Fågelsångens spejsade huvve) så måste man ge sig på Hans representanter i Världen, Gudsstaten.
Jag måste fråga dig varför du lägger privatliv i samma påse som tonårstjafs samtidigt som du kallar dig #2 lunchdröm istället för ditt riktiga namn?
Jag tror också att privatliv är något fjärran. I England har men redan börjat kameraövervaka "dys funktionella" familjer i deras hem. Jag satsar på att bli så politiskt korrekt som möjligt på heltid
Hur 35 åringar skulle kunna flytta hemifrån snabbare på grund av övervakning ser jag också i min kula. Med ett mycket väl utbyggd övervakningsstat så kan alla spana på alla. Tänk vad mycket sköna jobb, där alla får vara sin egen spion, kanske inneboende i omgångar hos varandra. Visst var det så du menade att folk skulle flytta hemifrån tidigare?
"Hur 35 åringar skulle kunna flytta hemifrån snabbare på grund av övervakning ser jag också i min kula."
Det beror nog på att du inte vet men Freud är och att du inte har nåt överjag. Du tillhör undergångens folk, tror jag. Tyvärr...
vem
Rimligtvis måste man även vända sig mot grundantagandet att spaning på civilkommunikation alltid skulle vara oförenlig med demokratiska värderingar? Detta är ju också bara en åsikt, ngt juridiskt stöd för detta finns enligt min uppfattning inte. Europakonventionen är långrt ifrån klar på denna punkt.Vi är långt ifrån det enda land i Europa som bedriver denna typ av spaning. Vad säger att Mikael Nillsons åsikt om om detta behovs eller inte är bättre än försvarets? Med all respekt, men det är bara en åsikt.
Rimligtvis måste man även vända sig mot grundantagandet att spaning på civilkommunikation alltid skulle vara oförenlig med demokratiska värderingar? Detta är ju också bara en åsikt, ngt juridiskt stöd för detta finns enligt min uppfattning inte. Europakonventionen är långrt ifrån klar på denna punkt.Vi är långt ifrån det enda land i Europa som bedriver denna typ av spaning. Vad säger att Mikael Nillsons åsikt om om detta behovs eller inte är bättre än försvarets? Med all respekt, men det är bara en åsikt.
Men så är vi också många som anser att juridik och mänskliga rättigheter inte alltid överensstämmer. Och demokratin kan mycket väl rösta igenom lagar som är människovidriga och inte borde tillåtas.
Saken är att vår stat borde försöka skydda oss från andra staters försök att fingra på vår kommunikation.
Varför ska internet vara en laglös zon? Misstänker man att det försigår brott på nätet måste väl polisen få kolla det, precis som man får avlyssna vissa telefoner. Vi får verkligen hoppas att ett så oseriöst parti som Piratpariet aldrig kommer in...
"I England har men redan börjat kameraövervaka "dys funktionella" familjer i deras hem. "
(#8 Cindy, 2009-08-27, 17:53 )
Du menar den här söndersupna f.d. rockstjärnan och hans familj som har en TV-serie som är ihopklippt efter att en kamera stått på i 24 timmar i deras hem? Jag kommer inte ihåg vad serien och hårdrockeren heter, men han och hans familj var verkligen dysfunktionella. (Ja, om det anses funktionellt att kunna försörja sin familj på att vara med i en TV-såpa, fyståss.)
dys, ska det vara.
Jag tycker inte det är dysfunktionellt att kunna försörja sin familj. Jag önskar bara att möjligheterna gavs till fler familjefäder i denna avkristnade väst- och råkapitalistiska värld.
juriststudenten, jag har varit av åsikten från början i FRA-historien att vare sig grundlag, mänskliga rättigheter eller europakonvention kommer att skydda oss i den här frågan. Och ännu mindre så relevanta domstolar.
Jag står trots detta fast vid att bred spaning i civila kommunikationsnät är en fara för demokratin. Jag är inte av uppfattningen att grundlagen räcker för att definiera en sund demokrati. Betyder det att vår grundlag eller mänskliga rättigheter behöver uppdateras? Kanske. Men det är en helt annan fråga.
Kan ingen ta tangentbordet från Lunchström?
Oerhört bra skrivet, Mikael. Fortsätt driva denna fråga! Det som får mig att överväga Piratpartiet framför Miljöpartiet i riksdagsvalet nästa år är just det principfasta, kategoriska motståndet mot FRA:s kabelspaning.
Angående lunchdröm...
FRA kan väl spåra och stänga av linan. Kanske avlyssnar de och samlar just nu upp alla lunchdröms inlägg för att slå till i en (förhoppningsvis) nära framtid?
För Piratpartiet tror jag det kan bli tufft. Många resonerar nog "det är väl inte så farligt" och "har man rent mjöl i påsen är det ingen risk".
Men riktigt så bra är det inte.
FRA tittar ju inte främst på vad som skickas, utan skapar så kallade sociogram. "Kartor" över vem som haft kontakt med vem. Hittar de misstänkta samband eller förändringar i kommunikationsmönster, då går de in på detaljnivå. Men då kan många oskyldiga redan finnas med. Vänner, bekanta som ingår i det normala sociala umgänget som även terrorister och brottslingar har vid sidan av sina invigda kumpaner.
Sen vet vi idag vilka som får tillgång till informationen, men inte vilka som får det i morgon. Idag är kanske inte staten vår fiende, men hur ser det ut i morgon?
Därtill kommer "ändamålsglidningen" som redan börjat. Först var det strikt försvarsmaktens verktyg. Sen, redan innan de första kontrollpunkterna beslutats, utökades diskussionen till Säpo. Och på senare tid har även polisen börjat nämnas. Detta redan innan allt startat i full skala.
Piratpartiet måste nog bli tydligare med hur man vill att det ska se ut. Inte som nu, mest prata om hur det inte ska vara.
Folk i allmänhet vill nog veta vad de har att vänta sig som är positivt för dom själva. Inte bara vad som är en fara. Den delen förträngs hos många i någon sorts automatisk förnekelseprocess.
@StaffanJ
Piratpartiet är inte emot att man avlyssnar misstänkta brottslingar. PP är emot att man avlyssnar de som INTE är misstänkta för brott.
Suck, dessa charlataner och dilettanter som försöker ta sig in i raiksdagen med hjälp av en enfråga, jag börjar tröttna. Varför ställs inte frågan:
Vad är alternativet, ska Sverige inte ha ngåon signalspaning, ska Sverige överlåta signalspaningen till NSA i USA och gå med i Nato?
DRA signalspanar redan idag, utan någon demokratisk insyn. Bara för att en massa människor är livrädda för sitt porrsurfande, barnporr eller olaglig fildening ska vi fäl inte ge upp våra säkerhetspolitiska intresse.
Hur man än vrider och vänder på frågan har FRA blivit en fråga som inga FRA-mottåndare har någon lösning på?
Underrättelseverksamhet är till sin natur topphemlig och informationen endast till ett fåtal i rikets ledning. Man kan inte ha en spionarganisation med kontraspionage utan att den är hemlig.
Nu är det en massa unga människor som blvit upphetsade av PP och tror att deras integritet är hotad, det är den, alla som flker ut sig på internet, bedriver illegal eller ljusskygg verksmhet känner sig lite hotade. Vad bra. FRA är ändå inte ute efter dem. FRA ska hantera Svenska militära intressen och yttre och inre hot. SÅ länge ingen har ett alternativ så börjar blåögdheten gå mig på nerverna.
Snälla PP och PP-väljare, vad ska vi ha istället för FRA?
Själv funderar jag på om att hela kampanjen är finnansierad av Ryssland eller möjligen Nato, då deras trafik går genom Sverige.
Men eftersom alternativet till att bakbinda FRA och göra det "deokratiskt" med parlamentarisk insyn etc är att FRA kommer bedriva verksamhet utanför agendan, likt idag eller hittills, och främmande makt bör inse detta, så är inte ens dettat troligt.
hela FRA-frågan är uppblåst och illa hanterad eftersom Tolgfors är en klåpare och FRA kniper käft, eller snarare inte begriper sig på masskommunikation eller PR.
Så länge ingen har en lösning ser jag nästan bara en möjlig framväg:
1. Renodla FRA till strikt militär verksamhet så de får hålla på i fred, inga andra myndigheter får köpa loss information från FRA, allt går via försvarsdepartement/statsrådsberedning.
2. Bilda en polisiär och säkerhetspolisiär motsvarighet med parlamentarisk insyn och integritetsfrågor högt upp på agendan som har som uttalat syfte att jaga bovar och banditer. Där bör både Rikskrim, SÄPO, tull, kustbevakning, skattemyndighet ingå.
Vi skulle kunnan kalla mydnigheten eller enhet för Statens Interitetsanstallt. SIA.
Men bara väljarna inser att PP i grund och bottenär ett frihetligt och nyliberalt parti som har en massa andra skumma värderingar. Varför köpa grisen i säcken så länge PP inte ens har en egen försvarspolitisk doktrin, är alterntivet NATO och NSA har vi fått stora problem i blåögda konungariket Sverige.
FRA;s uppdrag är att skydda medborgarna och staten, våra valda politikers ansvar är att övervaka FRA. Alla spionorganisationer har problem med demokratisk styrning, därför är regerings val av GD för dessa spionorganisation synnerligen viktigt, det är där konrtollen egentligen ligger. Med PP i Riksdagen kommer FRA bara bli ännu mer slutet och hemligt, var så säkra.
Vore kul med ett ärligt och inte alltför uppeldat svar, vad är alternativet till signalspaning? Nato eller ständig militär beredskap?
Jag är verkligen nyfiken och undrar vad PP har för program avseende säkerhetspolitik, försvar liksom brott och straff. Ska vi återgå till ett Kling och Klangsamhälle med bussiga tjyvar och idel blonda blåögda medborgare som bor i små bygemenskaper och där stora staters, mulinationella företags- eller terroristers verksamhet helt enkelt förträngs undan kollektivt?
Istället för att klaga och säga NEJ NEJ NEJ, kunde man formulera ett genomtänkt altenativ?
Förlåt min tidigare fråga, artikelförfattaren har ju redan svarat och jag förstod inte att det var allvarligt menat.
Alternativet till FRA är:
- att inte bedriva signalspaning alls.
- "diplomati" och "fotarbete", dvs Kling och Klang
- USA och NSA
Tänker på en massa vänsterkampförbund på 60 och 70-talet som sponsrades av Sovjet och som drev nedrustning och fred mitt under kalla kriget.
Grattis Sverige, rösta på PP och gör oss om möjligt ännu mer blåögda, dumerjönsiga och blottlagda. Vi ska dessutom vara alliansfria och sköta vårt försvar helt på egen hand med en allt mer ansträngd statsbudget där tim moderaterna skär i försvarsbudgeten.
Sossarna beredde FRA - lagen i största hemlighet och ingen reagerade ett dugg 2006. Sedan har regeringen gjort en massa eftergifter och Bodström gapar, men alla vet att alternativen inte finns. Det vet även PP.
Allt är därmed opinionsbildning av oseriösa människor eller grumliga intressen, vi inte har en aning om vilka intressen och motiv som ligger bakom. Varför inte organiserad brottslighet? Jag skulle som organiserad flykingsmugglare, knarkboss eller terroristledare sympatisera med PP och stödja deras verksamhet ekonomiskt. Nyttiga idioter.
Kanske är PP:s agenda helt enkelt så simpel som en fet lön och massvis med fritid, som den där överklasskillen Sverige röstade in i EU-parlamentet, eller sossarnas nuvarande strategi att underblåsa PP för att undanröja SD.
En smula vanskligt att satsa på att ingen kommer in. SD parkerar numera stadigt över 4 % och dess väljare verkar kunna skilja på inrikesfrågor och EU-frågor.
Var så säkra, vinner sossarna mot all förmodan, PP kommer in och SD under 4 % kommer FRA fortsätta lyssna av som de alltid gjort, signalspaning utan insyn alls, men med en slags ny "demokratisk" Bodströmfasad. Killen som sak bygga ett nytt superfängelse.
Den som inte tror att FRA redan sedan internets barndom lyssnar av all trafik, har nog ingen vidare koll. Bara för att de "bara" får lyssna i etern, betyder inte det att de inte kan lyssna av kabeltrafik via etern och in i kabeln. Suck.
Skönt med ett ställningstagande. Jag har länge irriterat mig på påståenden som "jag är inte emot signalspaning i sig, men ...". Jag tycker det är ganska uppenbart att bred spaning med hemliga metoder inte kan åstadkommas utan att FRA får tillgång till datan för att själva utföra filtreringen. Därmed finns det bara två alternativ, lita på FRA eller avstå från signalspaning.
Jag litar inte på FRA eftersom det består av människor. Människor kan inte enkelt kategoriseras som goda eller onda. Däremot är de nyfikna, klantiga, tror sig vilja väl, och inser inte alltid konsekvenserna av sina handlingar. Man kan argumentera att det finns människor i många maktpositioner i samhället som kan missbruka information, tex de som jobbar på skatteverket. Men det är en väsentlig skillnad när det inte längre handlar om ett smalt segment av mitt liv, utan all form av kommunikation. Från banaliteter som köp av damsugarpåsar till sjukdomar och hemliga önskningar. Internet är inte en ren kunskapskälla, för många är det en samtalspartner, ett identitetsskapande en spegling av tankar och funderingar som tar fast form antingen som en kommentar eller som en sökning på google. Att någon skulle övervaka denna kommunikation med syftet att hitta olagligheter/strategisk militär information är för mig en alvarlig kränkning och ett omyndigförklarande på samma gång. Framförallt är det ett intrång i min privata sfär.
Och om det är så idag, vad kommer inte fastna i filtren imorgon.
Debatten är i grunden fullständigt absurd. Hade förslaget gällt att all vanlig post som distribueras i Sverige måste ha formen av vykort och att Posten ålades att fotostata den för granskning och arkivering hade förslaget aldrig gått igenom. Folk skulle helt enkelt inte acceptera att deras korrespondens med banken, Skatteverket eller Försäkringskassan hanterades på det viset - med hänvisning till den personliga integriteten. Men när samma sak blir verklighet på internet går den av någon outgrundlig anledning att till och med försvara. Piratpartiet vann säkerligen många röster i EU-valet på fildelningsfrågan men partiet har å andra sidan gott om tid på sig att upplysa väljarkåren om vad FRA-lagen verkligen innebär innan valet.
Är det Bodström som skriver under pseudonym här i kommentarerna månntro?? För här hävdas det saker och ting med samma argument som Bodström brukar nyttja.
Som ex-vis signaturen "Sven Svensk" som hävdar att "FRA sedan internets barndom lyssnar av all trafik". Det är fel, för den tekniken för att lyssna på "allt" fanns inte i Internets barndom. Däremot kunde man då välja ut vilken och vems trafik man ville lyssna på.
Alternativet till FRA är enkelt, man gör som man alltid har gjort. Man lyssnar på de man har misstankar mot. Våra säkerhetstjänster har redan koll på det.
Att "skydda" demokratin genom att tillämpa samma metoder som nyttjas i diktaturer, för att där skydda makten är inte förenligt med grundfundamenten för demokratin. Man kan inte skydda demokratin genom att avskaffa den.
Vilka det egentligen är som är "nyttiga idioter" kan ju var och en bedöma själv.
Vad gäller alternativ till kabelmassavlyssning så skrevs en hel del bra förslag av Birgitta Ohlsson och Camilla Lindberg i sin artikel Alternativet.
Tycker det är lustigt att de inlägg som är skrivna av FRA-kramare och försöker argumentera för massavlyssning/spaning skriver under anonyma signaturer... hallå, ni har väl "rent mjöl i påsen" , så kom igen nu.;)
Visst hoppas jag se PP i riksdagen men det ser inte så bra ut just nu?
Att driva en tydlig och rak linje som går emot en massa luddiga argument kan ofta vara nyttigt och intressant för sakens skull. Du behöver inte alltid tycka det du skriver. Genom att arumenera i en viss riktning får du till slut svar. jag är relativt nöjd. Jag inser att det finns en massa problem med signalspaning. men det viktigaste är ändå att det finns två alternativ:
- ingen siganlspaning av internet
- signalspaning av internet.
Inget av de övriga partierna driver frågan om att avskaffa vår kanske viktigaste källa till underättelseverksamhet. De hittar på en massa trams om demokrtisk insyn som ändå inte kan ha insyn i något strikt hemligt. PP vill avskaffa signalspaning och sannolikt FRA. PP kommer knappt över 2 %. Så problemet kvarstår, istället för att låtsas att det gör att övervaka FRA driver jag linjen att det inte går. Jag får intressanta synpunkter i ett intressant ämne och hoppas att FRA-motståndarna inte upprörts i alltför hög grad. Det är ju nästan ingen som försvarar FRA, och utan den linjen blir argumenten mot FRA helt hopplösa. Övriga partier låtsas mer, så grumligheten bara tilltar. Tack i alla fall.
Sorgligt att se hur mycket jobb FRA lägger ned på PR t.o.m. i en tråd som denna. Lunchdröm, juriststudenten, sven svensk och gänget, det är ingen slump att ni är anonyma och allihop uttalar er för FRA, eller hur?
Vidrigt. FRA går i varenda situation långt utöver vad deras befogenheter faktiskt innebär. Enda alternativet idag verkar vara att låta dem saligen somna in.
Frågan man skall ställa sig är inte "hur påverkas vi av FRA-lagen", utan "vad finns kvar som staten inte får göra mot oss?" Svaret är mycket lite. De får redan göra alla former av avlyssning och övervakning utan att meddela, och oavsett brottsmisstanke. De får tydligen stänga ned vilka sidor de vill på nätet. De får hindra oss att läsa saker de inte finner lämpliga.
När den nya grundlagen kommer i kraft årsskiftet 2011, finns det i princip bara två saker kvar: De får inte döda sina medborgare. De får inte använda kroppsbestraffning. Inget av detta spelar någon roll, eftersom de slagit ut alla sätt att granska deras agerande och sprida information om missförhållanden.
Om staten får göra vad den vill mot sina egna medborgare, vad har vi då för samhälle, ni FRA-vurmare?
En bra och genomtänkt artikel, Mikael N.
Märkligt med dessa FRA-supportande inlägg av så bedrövligt låg nivå.
Trodde först att "Lunchdröm" var ngt slags försök till ironi eller satir, men det visade sig snabbt bara vara förvirrat.
Alternativet till FRA-lagen? Se detta t ex: http://klamberg.blogspot.com/2008/08/birgitta-ohlsson-och-camilla-lindbe...
Betr kandidatur till riksdagen för (pp). Mikael N är ett bra namn. Men som ngra mera sansade kritiker här framhållit beror (pp)s eventuella framgång i riksdagsvalet på hur man dels lyckas upplysa en bredare allmänhet om faran med FRA-lagen, dels på hur man lyckas bredda sin politik så att den, utifrån ett integritetsperspektiv, omfattar många fler frågor.
Lycka till!
PP cill inte lägga ner FRA, de vill inte stoppa signalspaning. Men de är definitivt emot betydelseändringen av signalspaning till massavlyssning.
Att ta en kopia på alla brev, telefonsamtal, fax som överförs från Sverige till något annat land, detta utan att de som skickat breven är misstänkta för att ha gjort något kriminellt borde inte en demokratisk rättsstat genomföra.
Dessutom det ända sätt detta kan skydda svenska militära förband är genom att vi säljer information om svenskar till utländska underrättelse organisationen.
Personligen skulle jag gärna se att FRA avskaffades och signalspanings kunskaper flyttades ut till varje enskild militärt förband. Sedan borde den samlade kunskapen från varje förband överföras upp till en central ledning. Att ha kunskap insamlandet vis sidan om den normala verksamheter innebär att mer information som kan vara extremt viktigt för den enskilda soldaten på fältet kan bli fördröjd och förvrängd.
När det gäller brottsförebyggande verksamhet, till exempel anti-terrorism tycker jag att detta bör och skall ligga på en civil myndighet, polisen. Polisen bör ha de resurser be behöver för att bedriva denna verksamhet, eventuell måste då de, som det ser ut mycket ineffektiva resurser som läggs på FRA och kamera övervakning omfördelas till personer som befinner sig i de grupper som planerar brott. Det är så många gånger bevisas att tips är så mycket mycket effektivare än singalspaning på denna typ av brott, att man borde lägga ned verksamheten.
FRA har tyvärr blivit en organisation som kämpar för att hitta nya arbete uppgifter för att deras jobb mer eller mindre död ut av teknikskiften. När myndigheter göt detta är det dags att bygga nya sätt att nå de mål man har. Att underrättelse verksamhet är hemligt och att den måste vara så betyder inte att vad vi skall ha för mål med underrättelse verksamheten är och bör vara hemligt.
Som parallell kan vi se att NSA's motsvarande avlyssning, genomför i hemlighet förmodligen utanför det lager som reglerat dem nu utvärderas in USA, slutsaten är att det kommer så mycket, så mycket fel att det inte givit någon positiv effekt mot de anti-terrorist mål man satt upp. Att det har gett problem med mycket fel och stora felaktiga insatser.
Som redan påpekats är kvaliteten på FRA-lagen förespråkare skrattretande låg, hmm vad har att välja mellan: "bara tonåringar som vill fildela", orginellt? knappast är den typ kommentar fortfarande i omlopp? argumentets motsvarighet till Betamax och andra förlegade antikviteter, "utan FRA-lagen så kan vi inte bedriva någon signalspaning överhuvud taget" skitsnack utan FRA-lagen kan MASSAVLYSSNING inte bedrivas (lagligt ivarjefall) på den svenska befolkningen, "den nya teckniken gör att vi måste ha lagar som FRA" samma argument kan användas för brev, telefon men på något sätt så gör många människor inte kopplingen (sorgligt :().
ps. Kan nån fixa en tidsmaskin till kommentatorn "lunchdröm" så han kan leva lycklig i sovjetunionen.
Det är kanon att Piratpartiet ställer upp i riksdagsvalet och urbra att Mikael Nilsson redan nu är tydlig med sin kanididatur. I mitt parti (Fp) så har man en tradition av hysch-hysch när det gäller att tala tydligt om vad man har för mål och vilka frågor man som person tänker driva.
Tack vare Pp måste alla andra riksdagspartier granska sig själva och är tvugna att ta i integritetsfrågorna. Det duger inte att avfärda Pp som ett ep-valsfenomen, Pp har redan åstadkommit mkt mer än så!
Fp som ska vara ett liberalt parti famlar ännu i mörkret när det gäller integritetsfrågorna - alla riksdagsledamöter röstade ja till FRA utom en som följde sitt hjärta och röstade nej. Pp kommer att vara en välbehövlig blåslampa och informatör inför 2010 eftersom det är där kompetensen finns - uppenbarligen.
Det jag saknar i debatten är personer som kan facilitera mellan ettor-och-nollor och personer som inte är så tekniskt insatta - än. Lyckas Pp-infon bli mer lättillgänglig så har Pp ett guldläge. Jag ser mycket fram emot valrörelsen inför 2010!
Många hälsningar
Annika Beijbom (fp)
Kandiderar 2010
"Kartor" över vem som haft kontakt med vem. Hittar de misstänkta samband eller förändringar i kommunikationsmönster, då går de in på detaljnivå.
(#21 pr1vat3, 2009-08-27, 21:56 )
Är det det som kallas "sociogram"?
Att vara annonym är en viktig kardinalsdygt för att behålla sin integritet, tom på nätet. Att skiva inlägg under alias har gjorts i alla tider tider. Men att ta PP på allvar genom att ställa kritiska frågor om vad de har för alternativ och vad har för politisk uppfattning i helt andra frågor tycker jag är viktigt. Att läsa in att någon som inte delar den egna uppfattning per automatik skulle vara anlitad av FRA känns väl konspiratoriskt och nervöst, hehe, jag har verkligen mina dubier mot FRA, men undrar alltjämt vad alternativet är?
"Trodde först att "Lunchdröm" var ngt slags försök till ironi eller satir, men det visade sig snabbt bara vara förvirrat. "
(Lars-Erick)
Hade du varit någorlunda insatt i Freudianismen så hade du nog inte varit så förvirrad, utan insett att barn och total frihet och utan en vinge då o då, leder till anarki, satanism och PP-ism.
Och du: Du kan inte ens stava till ditt eget namn - hur skulle du kunna känna till nåt om Freud?
Äntligen en riksdagskandidat som även tänker rösta mot massövervaknngen! Tråkigt med alla de andra partierna som i praktiken genomför samma sak - mer övervakning. Hoppas du kommer in i riksdagen, Mikael Nilsson!
En hel del av kommentarerna är skrämmande, t.ex. "Lite kotroller har ingen dott av" och påståendet att PP endast vill göra film och musik gratis tillgängligt via nätet.
Jag röstade på PP i EU-valet enbart för att PP var det enda partiet som verkligen hade ett rejält skydd för den personliga integriteten på programmet (egentligen den enda punkten på programmet).
Rent-mjöl-i-påsen-syndromet är den absolout farligaste åsiketn, värre än FRA kan tänkas göra med allt data från avlyssningarna. Med det menar jag alla de som utan att reflektera gladeligen accepterar inskränkning på inskränkning av den personlig integriteten.
Jag avslutar med en liten anekdot (som jag inte vet om den ens är sann). När tyskarna ockuperade Norge under kriget konfiskerade de alla kortvågsmottagare och alla ryggsäckar. De fick in i stort sett alla kortvågsmottagare, men bara en ryggsäck. Varför? Jo, det fanns en register över alla radiomottagare men inget register över ryggsäckar.
"I en demokrati kan inte medborgarnas trygghet bygga på att deras kommunikation överlämnas till staten för analys," skriver Nilsson. Det är helt riktigt och det är därför jag kommer att rösta på hans parti tills övriga politiker återfinner sin moraliska kompass. Det är fullständigt bisarrt att statsapparaten ska försöka skydda våra grundläggande fri- och rättigheter mot yttre hot genom att själva kränka oss mer än vad talibanerna och al Qaida någonsin skulle ha tid eller lust med. Jag misstänker mer och mer att somliga folkvalda helt enkelt ser terroristhotet som en ursäkt att lägga näsan i blöt!
Dom i och för sig kusliga kommentarerna om "den som har rent mjöl i påsen..." tror jag inte alls är representativa för svenska folket utan kommer från enstaka provokatörer. Låt oss andra visa nästa höst vad vi tycker om partier som kränker våra grundlagsstiftade rättigheter.
Det är som jag sade inte fråga om några provokatörer. Det handlar om personer anställda på FRA specifikt för att sprida desinformation och därigenom forma debatten så som de önskar, så att ingen börjar fråga sig vad de faktiskt sysslar med, och vad de har för planer för Sveriges framtid.
Att de sedan beskyller kritiker för att vara paranoida och nervösa, tja, det hjälper ju inte deras sak. Eller hur, lunchdröm och sven svensk? =)
http://www.gnuheter.com/creeper/
Här är det lite roligt att gå in och titta på vad myndigheter just nu surfar på bla militären mm.
Undrar om de själva är medvetna om att deras trafik registreras?
Riktigt roligt vad deras personal surfar runt på ;)
Grundproblemet är att det inte finns någon riktigt kontrol av spionorganisationen.
Den fusk-domstol som regeringen vill tillsätta som övervakare är fullständigt meningslös. Det spelar ingen roll om de omoraliska myglarna sitter på FRA eller i en låtsas-domstol. Det krävs insyn och oberoende kontroll annars blir resultatet bara ett varv i byråkrati-kvarnen.
Mitt förslag? Ge uppgiften till mig och håll resultatet hemligt i fem år om ni nu måste ha hemligheter.
Jag hatar FRA och skulle ta varje chans att stänga skiten. Minsta övertramp skulle basuneras ut för full hals. Spionerades det på en enda person i onödan eller av fel skäl skulle jag se till att allmänheten fick veta det. Med mig som övervakare skulle de tvingas följa reglerna till punkt och pricka.
Därför kommer man inte att sätta mig som övervakare. De kommer att välja någon lojal gammal jurist som älskar FRA och all form av övervakning samt hatar frihet och oliktänkande.
Petter, jag undrar hur pålitlig den tjänsten är egentligen? Jag ser ganska stora likheter mellan vad de olika organisationerna ska ha surfat på för sidor. T.ex. tycks www.kokaihop.se vara populär hos nästan alla svenska myndigheter, vilket verkar konstigt tycker jag.
Kritik är otroligt viktigt. Min eventuella kritik mot FRA-motståndarna och piratpartiserna ligger i just denna tradition. Att våga ifrågasätta personer som driver frågor ensidigt. Vad har de för motiv och vilka alternativ finns. Nu har det visat sig att priatpartisterna inte har något alternativ till signalspaning. vi ska lägga ner FRA och vi ska satsa på diplomati och fotarbete. Vad har tex Chamberlain för historiskt eftermäle, som försökte med diplomatins väg, eller för den delen Pragborna 1968. Nä spionageverksamhet och signalspaning behövs, tom i nätet. men förd en delen behöver man inte koppla in alla andra civila intressen vilket jag antydde i mitt första inlägg.
Min antydan om nervositet och paranoia är inte så allvarlig, men den oresonliga attityden och den benhårda övertygelsen (i syfte att nedvärdera mina argument) att jag skulle vara köpt av FRA är bara lågt och tramisgt. Det visar att debattörerna inte vill diskutera, inte resonera utan bara driva sin ensidiga fråga. FRA är onda och ska bort. Den typen av debattörer är svåra att diskutera sakligt med, för de vill inte. Enkom göra den motsatta ståndpunkten ifrågasatt utifrån ett påstått intressentperspektiv.
Jag tycker det finns många poänger med FRA-kritiken och FRA-lagen, men jag tycker som sagt att det finns flera sidor av myntet. Trots allt:
- FRA gör en massa nytta
- FRA kan inte tala om nyttan, för den är hemlig
- FRA är en militär organisation, inte civil.
Så länge det finns aspiranter på makt som vill styra och ställa i Riksdagen med mina skattepengar och vår framtid tycker jag man ska presentera vad man vill och tycker på ett brett plan, inte bara vad man är emot.
Så länge PP inte kan det, tex vad tycker man om arbetsrätt, pensionsvillkor, försvarpolitik, rättfrågor, integrationspolitik, milöpolitik eller skolpolitik, då kan man inte ta dem på allvar.
har man inget alternativ till att bedriva underättelsetjänst och signalspaning så tycker jag att man lite lurar en massa unga väljare att köpa grisen i säcken. men som sagt, de flesta i denna tråd att bemätt frågor sakligt, vilket jag tackar för.
De de som antytt att jag skulle jobbar för en PR-byrå eller organisation som bedriver PR-verksamhet för FRA:s räkning är välkomna att lämna era tfn-nummer eller e-post. jag kan lämna trovärdiga referenser av det slag att varje påstående om samröre med FRA skulle tas med ett gapskratt. Man kan ha helt andra bevekelsegrunder för debatten eller strategir i fråga, långt bortom FRA, tänk ex om jag jobbar på uppdrav av Sverigedemokraterna upphovsrättsindustrin ;-) Skämt åsido, men jag tror inte ens att de som ogillar kritik av PP har en annan agenda än att till varje pris undanröja trovärdighet och undvika sakliga argument. Självklart en plan, men jag tror det blir för tunnt när Svenskarna ska välja sina företrädare till regering och riksdag. Vad ställer sig ex PP i häger-vänsterfrågan. Vem ska bli statsminister, Mona eller Reinfelt?
För att avsluta med samma barnsliga argumentation angående att misstänkliggöra motsåndaren argument:
Jag tror att alla PP:ister är köpta av Ryssland och Nato, för att förhindra att Sverige självt bedriver signalspaning mot främmande makt.
Hittade den här kommentaren i kommentatorsfältet till artikeln om poppsykologer:
"Synd att kommentatorsfältet har tagits över av folk som i likhet med PP inte har så mycket att säga men gärna vill synas."
I detta ämne har jag för övrigt lämnat en lätt kritisk kommentar till författarnas oro för poppsykologer. I övrigt diskuteras ämnet psykologi på ett intressant sätt, utöver alla bludderkommentarer.
Men citatet får stå som exemple på vad jag menar. PP har inget att komma med, utom att de är emot en organisation som är hemlig och vars verksamhet för första gången ska regleras via lag.
Har man inget eget att komma med, alltså vad man vill, inte vad man inte vill, inga alternativlösningar, inga uppfattningar i andra frågor, tex försvars- och utrikespolitik, (ska vi fortsätta vara alliansfria och lägga ner FRA), och ingen övrig politisk uppfattning utöver motståndet mot upphovsrätt och att talskrivaren till PP:s nuvarande EU-parlamentariker är ganska nyliberal, ja då tycker jag att man bör syna saken närmare.
Frågan kvarstår, att lägga ner FRA är inte ett alternativ,
att reglera FRA parlamentariskt är bara en skenmanöver, det går inte att kontrollera FRA, vad nu än politikerna lovar.
Alltså måste man diskutera sakliga alternativ, för egen del har jag funderat på om man inte ska låta FRA fortsätta vara strikt militär och skapa en ny Kalle-Anka-myndighet med full parlamentersik insyn som signalspanar på "medborgaretiska grunder" som ligger under SÄPO, Rikskrim, UD, tullen och kustbevakningen. Som jag ser det skulle frågan enklare kunna lösas genom att inte blanda ihop civila frågor inrikes mot medborgare som kanske bryter mot alla andra lagar, inkl barnpornografi, men inte är signaltrafik relaterad till främmande makts inressen. Utan kommunikation kan militär verksamhet, spionieri eller terrorism överhuvud inte fungera. bara genom att signalspana mot reella eller potentiella hot försvåras deras verksamhet.
Så min tes kvarstår, PP består av en massa pojkar som ser sin chans att göra snabbkarriär som politiker på en enahanda fråga. jag vill inte ha såna politiker i Riksdagen, alltså försöker jag ifrågasätta lite vad de håller på med.
De äldre i våra etablerade partier begriper knappt ens frågan, ojournalöiseterna är begasrade över "sanna revolutionärer" (trots att det inte direkt är några vänstermänniskor) och de yngre politikerna verkar ha svårt att argumentera överhuvud, dvs de haussar själva upp denna fråga men kan inte argumentera mot, för inte skrämma unga väljare, alltså får man rycka in som vanlig medborgare och ta lite ansvar, ställa lite frågor, det är precis vad frågan benöver, en saklig kritisk debatt. Så länge pp endast driver skepsis mot signalspaning är allt frid och fröjd, men när man dessutom aspirerar på makt i riksdagen, då är det en annan femma. då måste man se frågan bredare, det gör inte PP. Man gapar och skriker enahanda, man är mot, och har inget alternativ, men vill sitta i Riksdagen utan någon politik alls, helt klart en farlig uteckling.
Att pp dessutom är en bricka i spelet om statsministerposten är det inte alla som är insatta i. Det är en cirkus med höga odds. Alliansen och Sossarna gör allt man kan för att slippa SD. Taktiskt sätt gäller det att släppa fram PP precios så mycket att man inte når över 4 % samtidigt som SD hamnar under. Det är i mycket hög grad unga manliga väljare mellan 20 och 30. Så bara den frågan visar hur mycket politik det ligger i PP utan att ens beröra frågan. Vill man vra ultrakonspiratorisk skulle man kunna säga att det är Allinasen som ligger bakom PP, genom att underblåsa FRA-frågan så ger man PP luft, och kommer de mot förmodan in, så kommer de inte att fälla sittande regeringen.
Allt handlar bara om röstfiske och att sno en mssa röster från unga väljare som lite tappat hoppet från de etablerade partierna som i bägge äger håller fast vid LAS. Synd att inte PP ser frågan vidare, att frågan inte handlar om FRA alls, det handlar om regeringsmakten, då kanske PP kunde ha lite åsikter i den frågan.
Men jag tror vi blir svaret skyldiga. PP anklagar kritiska kommentarer för att vara köpta, jag undrar nästan vem som är köpt. Den som aspirerar på att tillskansa sig makt i Riksdagen utan politik, egna förslag eller redovisning av vad kampanjmedel kommer från, eller en vanlig aliassignatur likt undertecknad som kommenterar intressanta frågor, i sak.
Jag tycker fortfarande att PP:s kandidater kunde kommentera alternativen till underrättelsetjänst och signalspaning.
Vad avser den civila delen är frågan en helt annan, där är jag i mångt och mycket samstämmig med FRA-kritikerna. Man ska inte ge en militär myndighet uppdrag utanför de militära. Det känns inget bra. Alltså glöm all signalspaning/övervakning som har andra uppdragsgivare/intressenter än försvarsdepartementet, högkvarteret och regeringskansliet.
Sven Svensk
Utan att på djupet ha hunnit analysera dina inlägg så synes de mig ändå ha rim och reson. Jag förstår att du verkligen tror på nödvändigheten av FRA och liknande integritetskränkningar.
Jag är också väl medveten om att NSA och flera andra statliga organisationer redan avlyssnar och analyserar all elektronisk kommunikation. Detta har ju varit känt i många år.
Men FRA-lagen är annorlunda därför att den som en av svenska politiker sanktionerad lag legitimerar avlyssningen och integritetskränkningen. Om vi accepterar FRA så accepterar vi reducerad integritet.
Därför accepterar jag inte FRA-lagen även om den införs, dvs jag betraktar FRA-lagen som ett övergrepp mot min integritet. Därmed räddar jag en del av min självkänsla. Självklart är jag också beredd att vidta i sammanhanget lämpliga åtgärder mot denna lag och dess genomförande. En sådan lämplig åtgärd tycker jag är att rösta fram politiker som markerar att de inte heller accepterar FRA-lagen.
Ytterst är skälet till min vägran att acceptera integritetskränkningen att vårt kapitalistiska samhälle är synnerligen odemokratiskt. Det västerländska etablissemanget nyttjar vår teknik och lagarna till att ytterligare förstärka sin överlägsna position visavi oss "vanliga svenskar".
Att acceptera FRA i ett odemokratiskt samhälle som vårt är för mig helt otänkbart. Våra svenska politiker säljer ut oss till USA i stället för att arbeta för ett självständigt starkt Sverige.
FRA är för mig ett tillräckligt skäl att avskaffa hela det svenska politiska etablissemanget inklusive de materiella fördelar de utverkar i sitt samarbete med andra västerländska politiker via internationella organ som FN etc ...... Följaktligen är jag beredd att rösta fram Piratpartiet även om det skulle innebära att vi ställs utanför den västerländska kulturkretsen, vilket jag dock inte tror kommer att bli fallet.
Den hemliga avlyssningen av nätet som utförs av diverse spaningsorganisationer kan vi inte göra något åt, men jag tänker inte vara med och sanktionera den. Förhoppningsvis kan vi i stället i framtiden få se hur västerlandets nuvarande makthavare, det kapitalistiska etablissemanget i framför allt USA, förlorar sin makt. Som USA:s ekonomi utvecklas i dag är detta en reell möjlighet.
Din kritik av PP uppfattar jag vara delvis obefogad då de inte ska ta ställning i andra frågor, enligt deras egna uppgifter i sitt principprogram på sin hemsida.
Att godta lagar som FRA (i vilken form som helst) är att öppna pandoras ask, vilka lagar kommer att följa efter svenskt accepterande av massavlyssning? Ska vi ha ett fritt samhälle eller ej? Det är inte tid att vara apatisk och rösta på samma gamla skåpmatsparti, det behövs faktiskt en förnyelse i riksdagen. Om PP inte faller i smaken varför inte nåt annat uppstickar parti t o m SD låter betydligt bättre än de nuvarande 7 partierna som huserar i riksdagen. Det börjar likna sovjetunionen inte en bastion för frihet och demokrati som genom exempel visat möjligheterna för vad individer kan uppnå i en demokrati.
Jag har besökt Baltikum och kommer ihåg hur det var precis efter deras befrielse vi åkte längs vägarna och såg vad som i första anblick verkade vara busshållplatser, det var det inte det var "checkpoints" där papper kontrollerades, vid kuste var det stora bevakningstorn utplacerade i jämna intervaller, vad som jag först trodde var en radiostation var i självaverket en störsändare som sände på samma våglängder som västerländskradio och sist men inte minst besökte jag resterna efter ett fångläger ett Gulag det fanns mindre såna överallt inte bara i Sibirien med tagtråd och baracker man fick en dyster känsla där som om (hur konstigt det än låter) kunde känna ekon av vad som hände där. Måste vi verkligen följa denna mörka väg?