Idag letar vi skribenter i följande ämnen:

Mobbning

Under vårvintern har mobbning diskuterats alltmer. Växer problemet och vad ska man göra åt det? Läs (20) Skriv

Incidentberedskapen

Sverige saknade incidentberedskap när ryska flygplan övade mot svenska mål under påskhelgen. Läs (8) Skriv

Politik och PR

Aftonbladet har i en serie reportage granskat relationen mellan pr och politik. Är kritiken befogad? Läs (1) Skriv

Lundin Petroleum

Bengt Nilsson om Lundin Petroleum

Frisläppandet ett sätt för Etiopien att visa sin makt

Afrikakännare: Johan Persson och Martin Schibbye släpps frida, enligt etiopiska UD. Men frisläppandet är ingen eftergift till Sverige.


Om författaren

Bengt Nilsson är författare och Afrikaexpert. 

Nilssons blogg. Tidigare har han skrivit om Schibbye och Persson bland annat här

 

Johan Persson och Martin Schibbye släpps, enligt Dina Mufti på etiopiska UD, fria efter drygt ett år i etiopisk fångenskap. Det är naturligtvis glädjande men samtidigt bekymmersamt i det större perspektivet. Frisläppandet belyser godtyckligheten i det etiopiska rättssystemet.

Seden att släppa fångar loss vid det etiopiska nyåret leder tankarna till Pontius Pilatus som frigav förbrytare vid påsken. Att ett av Afrikas mäktigaste länder håller sig med en sådan rättsordning är inget att glädjas åt. Bättre vore ett juridiskt system som garanterar rättvisa och rimliga straff. Schibbye och Persson dömdes till elva års fängelse för sina förmenta brott.

Samma brott som jag gjorde mig skyldig till 1989 när jag reste in i Etiopien illegalt med hjälp av TPLF-gerillan som den nyligen avlidne Meles Zenawi då var ordförande för.

Frisläppandet av svenskarna ska dock inte ses som någon omsvängning i etiopisk politik. Beslutet om benådning togs medan premiärminister Meles fortfarande var i livet. Han var personligen engagerad i fallet med svenskarna. Han hade uttalat sig offentligt om dem, och inte i några smickrande ordalag. Meles sa i ett tevesänt tal i parlamentet att det fanns en rasistisk ton i de svenska protesterna mot att de två hade gripits.

Att Etiopien skulle gå Sverige till mötes för att måna om goda relationer länderna emellan var det aldrig tal om. Efter att ha utsatts för omfattande svensk kritik gällande brott mot mänskliga rättigheter fryste Etiopien sina relationer till Sverige redan 2008. Två år senare stängdes den etiopiska ambassaden i Stockholm. Premiärminister Meles Zenawis bryska motivering var osentimental.

– Det pågår inget utvecklingssamarbete att tala om mellan våra länder, sa han. Det finns ingen större handel mellan oss och Sverige och det kommer inga investeringar. Det är inte värt att ha någon ambassad där.

Dagens besked om ett frisläppande måste därför ses som en politisk markering, på samma sätt som fängslandet var det. Det är ingen eftergift. Ingen invit till Sverige. Benådningen är bara ett sätt att markera vem som bestämmer och att besluten är subjektiva.

Det innebär att amnestin inte blir prejudicerande, vilket en kortare fängelsedom hade kunnat bli. Det är inte alls ovanligt att en person döms till lagens strängaste straff för att sedan benådas. Det hände exempelvis den kvinnliga oppositionspolitikern Birtukan Mideksa som 2008 dömdes till livstids fängelse direkt efter hemkomst från ett Sverigebesök, där hon hade kritiserat etiopiska brott mot mänskliga rättigheter. Hon släpptes för två år sedan.

Ur ett etiopiskt perspektiv kan benådandet av ett större antal fångar också ses som en fingervisning om var den verkliga makten ligger. Det är den avlidne Meles ande som svävar över frigivningsbeslutet. Hans efterträdare Hailemariam Desalegn har inget med saken att göra. Ända sedan 1991 när TPLF-gerillan ledd av Meles Zenawi störtade den stalinistiska militärjuntan i landet har maktcentrum utgjorts av Meles närmaste män. Samtliga bördiga från provinsen Tigray som var TPLF:s hemvist. Och samtliga tillhörande den ortodoxa kristna kyrkan.

Att utnämna Hailemariam Desalegn till vice premiärminister var ett sätt att blidka invånarna i resten av landet. De som inte är ortodoxt kristna och saknar rötter i Tigray. Hailemariam Desalegn är protestant och kommer från södern.  

Av allt att döma är han nu, som Meles efterträdare, en stolvärmare. Det är mycket osannolikt att Meles maktgrupp skulle tillåta en person med sådan profil att bli premiärminister på riktigt. Men, mycket hänger på hur han lyckas hantera sin position fram till nästa val som planeras till 2015. Om han i egenskap av icke-tigrayan och icke-ortodox kristen kan uppbåda starkt stöd hos andra grupper i landet som anser sig vara marginaliserade – utan att stöta sig allt för mycket med de traditionella maktgrupperna – så har han kanske en framtid.

Men osäkerheten kring detta är stor. Om Hailemariam Desalegn väljs till premiärminister 2015 så innebär det en väldig maktförskjutning i landet. Men historien lär oss att när politiken i Etiopien ändras, så sker det med väpnat våld. Inte genom demokratiska val.





Trackback URL: http://www.newsmill.se/trackback/46637

20 kommentarer I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.

Lundin Petroleum i rubriken kanske bör ändras lite.
Bolaget som håller på med borrningar i östra Afrika heter Africa oil.
De jobbar tillsammans med andra Kanadenska oljebolag för att utvärdera oljeförekomster i flera fattiga länder kring Afrikas horn. De har varit lyckosamma vilket innebär att oljan kan ge dessa fattiga länder chans till utveckling.
Utveckling i en riktning som regeringarna styr-ibland motarbetade av gerillarörelser.
Hoppas grabbarna kommer hem oskadda och kanske lite klokare.
Deras närvaro har nog givit bolagen skäl att uppföra sig så de kan ta en öppen granskning!

Permalänk | Anmäl #1 Lars Kronqvist, 2012-09-10, 15:53

Ett fasligt ståhej kring dessa journalister. Och kollegorna hemma i Sverige drar på i rubrikerna. Men man kan inte bortse ifrån att Persson och Schibbye visste vad de gjorde när de åkte ner till Ogaden. De bröt mot ett annat lands lagar, i ett farligt område och får det att låta som om de var hur oskyldiga som helst. Vadå, har vi gjort något fel? Det är ungefär som när Expressen springer ut och skall köpa vapen och dessutom tror att man inte skall åka dit på en sådan sak. Journalistkåren har många gånger en synnerligen selektiv perception.

Permalänk | Anmäl #2 Karl Pedal, 2012-09-10, 15:54

Jag känner inte något särskilt för de där två. Den ena är aktiv kommunist och sådana har vi väl redan tillräckligt av i den svenska journalistkåren? Inga hjältar i mina ögon i alla fall, man kanske måste vara meningsfrände för att tycka de är något viktigt.

Permalänk | Anmäl #3 Tommy puma, 2012-09-10, 16:50

Tvivlar på att etiopiska makthavare tycker sej måste visa vem som bestämmer när det gäller folk som sitter i deras fängelse, dömda enligt etiopisk lag för brott begångna i Etiopien. Skulle svenska dito göra det?

Sen kan man ju hålla med om att det här med benådning kanske är tveksamt ur rättssäkerhetssynpunkt. Men om de har traditionen att det är en del av deras juridiska system så får man väl honorera detta, och konstatera att saker och ting kan göras på olika sätt.

Permalänk | Anmäl #4 perper, 2012-09-10, 17:44

Härligt att kommunsit journalisterna nu är fria. Ett stort tack till Etiopiskas staten som har benådat dem trots klara terroristdomar.

Permalänk | Anmäl #5 u_19023, 2012-09-10, 18:29

De hade följt med väpnad gerilla med in i landet.En väpnad gerillas uppgift är att döda och såra människor för att uppnå sina mål.
Vad tycker journalisterna om de etiopier som blir dödade av gerillan och vad tycker mödrarna och fädrerna om sina döda söner som blivit dödade av gerillan?
Men om sådant struntar förstås våra svenska journalister.

Permalänk | Anmäl #6 Sven Erik Hansson, 2012-09-10, 18:53

Om jag har uppfattat situationen rätt så har de två svenska killarna benådats för terroristbrott. De dömdes alltså dels för att olagligen tagit sig in i landet till ett års fängelse, dels för terroristbrott till tio års fängelse, totalt elva års fängelse.

Erkände de sig skyldiga till att olagligen ha tagit sig in i landet? Om så är fallet så lär väl de anses ha suttit av straffet för det brottet. Om det vidare föreligger dubbel straffbarhet (att motsvarande handling även skulle ha varit ett brott i Sverige) så måste väl svenska myndigheter ta hänsyn till detta framöver. Denna brottslighet måste väl noteras i det svenska belastningsregistret?

Om så är fallet så talar vi om två dömda brottslingar, alldeles oberoende av vad man har för uppfattning om det egyptiska rättssystemet och alldeles oberoende av om anklagelsen om terroristbrott skulle ha varit nonsens.

Varför betraktas de som modiga eller till och med som hjältar av vissa?

Permalänk | Anmäl #7 Stefan Bengtsson, 2012-09-10, 19:00

#7 Stefan hur menar du?
Sköter Egyptien Etiopiens rättsystem på samma sätt som Schweitz sköter Swedens?

Permalänk | Anmäl #8 u_19023, 2012-09-10, 19:39

Hur mycket har dessa herrar kostat skattebetalarna hittils?

Permalänk | Anmäl #9 Robert Pettersson, 2012-09-10, 20:08

Det intressanta är, kommer ni som har kritiserat Bildt innan att tacka honom nu?

Jag tror jag vet svaret på den frågan.

Permalänk | Anmäl #10 Anders Olsson, 2012-09-10, 21:07

Här bryter vänsterextremisterna mot Etiopisk lag http://www.youtube.com/watch?v=8iD3BKd_PlA

Permalänk | Anmäl #11 Kasper Sekiyama, 2012-09-10, 22:15

"att visa sin makt "
Det är ju också en tolkning. Det kanska är dags att vakna och förstå att de flesta länder inte är som Sverige där man kan begå ett brott och enkelt komma undan. Ofta med ett minimalt straff.
Ett par "nybyggare" misshandlade en person så att han nu är förlamad för livet. Påföljden? Mindre än minimal.
Knappt ett år senare "orsakade" dessa personer över 60 människors död pga en anlagd brand.
Detta är Sverige...

Permalänk | Anmäl #12 Pastor Semla, 2012-09-11, 05:50

" Bättre vore ett juridiskt system som garanterar rättvisa och rimliga straff. Schibbye och Persson dömdes till elva års fängelse för sina förmenta brott."

Förmenar brott? De bröt mot Etiopisk lag. De bröt mot lagar i princip alla länder har, att man inte får ta sig in illegalt. Nu står ju straffet inte i proportion till brottet, enligt västerländska värderingar, men det är ju en annan sak. Sverige har lika vansinnig rättspraxis, åt andra hållet med öppna gränser.

Permalänk | Anmäl #13 Robet Stenkvist, 2012-09-11, 06:12

Förresten, förespråkar du att journalister skall stå över lagen? Då är du rätt ensam om det.

Permalänk | Anmäl #14 Robet Stenkvist, 2012-09-11, 06:13

Hur kan ett frisläppande vara ett sätt att visa makt? Om de inte hade blivit frisläppta, hade det då varit ett sätt att INTE visa makt?

Permalänk | Anmäl #15 Robet Stenkvist, 2012-09-11, 06:14

#15 Robet Stenkvist

-Haha, jag håller med dig. Oavsett om de benådat eller inte så hade man tyckt att utkomsten var för att visa makt. Lite lustig rubrik och en aning paranoid inställning.

Men visst håller jag med skribenten om att rättsystemet i Etiopien är godtyckligt och visst är det en lättnad att herrarna får åka hem.

Permalänk | Anmäl #16 Ludvig Nyberg, 2012-09-11, 07:36

Robet#14 Nej då det är MÅNGA som tycker att journalister ska stå över lagen, framförallt journalister (= de enda goda och ofelbara svenskarna) tycker uttryckligen så, se t ex Aftonbladet igår. Detsamma gäller för konstnärer- konst står över lagen- det tycker journalister. Däremot om en politiker eller offentlig tjänsteman doppar tån på fel sida om lagen så är det oförlåtligt och allmän bannkampanj utlysesfrån ofelbara journalister. Dessa grupper ska nämligen helst t o m lista ut vad journalisterna tycker är "moraliskt" riktigt för att inte få den ofelbara journalistkåren emot sig. Nej likhet inför lagen (=enad massmediakår) finns inte, innan dom avkunnas för lagbrott måste journalisterna först klargöra vilket yrke någon har. Journalist, konstnär= med berömd frikänd, Politiker etc= gatlopp. Detta sagt är det var väl skönt för dessa herrar att de fick komma hem s traffet för det brott de begick var i våra svenska ögon långt men vilken totalt okritisk mediacirkus det blivit. Rikta nu för en gångs skull ögonen på andra personer som råkat illa ut ute i världen och som inte råkar tillhöra de ofelbaras vänkrets. Och du, om du åker fast för lagbrott prova något av argumenten: jag är journalist på uppdrag eller detta är ett konstverk. det kan hända att det funkar. Försöka duger.

Permalänk | Anmäl #17 Maria Karlsson, 2012-09-11, 08:48

@ #8 PerKQ:

Etiopiska rättssystemet skulle det ju vara. My bad, det gick litet för snabbt där. Men pyramiderna ligger väl i Etiopien i alla fall..?

Situationen påminner förresten om hon den amerikanska utbytesstudenten som frikändes för ett mord av en brittiska häromåret. Hon dömdes även för falsk angivelse till fängelse i två-tre år, ett brott vars omständigheter var obestridda av alla parter, hon hade erkänt det tror jag och ansågs ha suttit av straffet.

Situationerna liknar varandra eftersom amerikansk media rapporterade om fallet på liknande sätt som svensk media rapporterade om fallet med de två svenska killarna: rättskaffens personer som råkat ut för ett underutvecklat rättssystem.

Som jag ser det är de alla dömda brottslingar, och de borde bedömas efter sina respektive belastningsregister snarare än efter någon fördomsfull och missriktad bild av hur rättssystemet i ett främmande land fungerar.

Permalänk | Anmäl #18 Stefan Bengtsson, 2012-09-11, 08:52

Fallet med den amerikanska utbytesstudenten var i Italien, bör kanske tilläggas.

Permalänk | Anmäl #19 Stefan Bengtsson, 2012-09-11, 08:54

Stefan B med flera... Just nu har det framkommit bevis för att bevisen vid rättegången var falska. De hade fabricerats av regeringen för att fälla svenskarna. Bla fanns oavkortade inspelningar som visar att filmerna som användes var regisserade av myndigheterna.

Det känns lite tråkigt att de flesta som kommenterar låter sig förblindas av hat antingen mot vänstermänniskor eller mot journalister och inte tycks tycka det är fel när oskyldiga människor blir dömda på falska grunder... Detta "näthat" tycks helt fördunkla er omdömesförmåga, och det är också lite trist att ni visar så lite respekt för en artikelskribent som är expert på det här området vilket ni faktiskt inte är!

Permalänk | Anmäl #21 Robert Andersson, 2012-09-11, 20:57

Kommentarsfältet är stängt på denna artikel.



annons:
annons:

Newsmill-bloggen

Newsmill till TV4 News

 Nyhetsbolaget, som bla producerar Nyheterna i TV4 och TV4 News tar över Newsmill. För våra ...

annons:
annons:

Om Newsmill

Newsmill är det första sociala mediet i Sverige som spinner kring nyheter och debatt. Vi publicerar varje dag olika personer med exklusiv kunskap om dagens viktiga händelser. Om du har egna erfarenheter av de frågor vi tar upp kan du omedelbart medverka i debatten. Newsmill är en del av TV4-gruppen.

 

Läs mer om Newsmill

Newsmill-bloggen

Newsmill till TV4 News

 Nyhetsbolaget, som bla producerar Nyheterna i TV4 och TV4 News tar över Newsmill. För våra ...

Vad är att Milla?

Millningen är ett sätt att kommentera med känslor. Du väljer ett ord eller ett namn som du vill mäta i opinionen och läsarna kommenterar genom att välja en av fyra känslolägen som representeras av fyra färger. Rött är arg, blått är glad, grön nyfiken och gult är uttråkad. Resultatet visas direkt och rubriken på artikeln färgas med den färg som de flesta väljer.


 
© 2008 Newsmill. All rights reserved.