Det är väl klart att människor från hela världen som kommer hit ska få lära sig sitt eget språk, Svenskan ställer ju bara till det i integrationen och senare jobbsökandet.
Ekonomiskt kan det heller inte finnas några hinder då Sverige är ett rikt land som aldrig får bli så fattigt att vi inte kan hjälpa människor från hela världen som efter stora strapatser tar sig hit för att skaffa sig ett bättre liv. Det kan bara vara win, win, win för alla, eller?
Permalänk | Anmäl
JEKJEK, 2012-09-05, 12:23
Sannolikt ska de tio punkterna ses med en ironisk, eller snarare sardonisk glimt. Bortsett från det sparkar "trebarnsmorsan" in ett antal vidöppna dörrar. Det bästa och viktigaste hon säger, menar denna tvåbarnsfarsa, gör hon i ingressen "Om författaren", nämligen: "som lärt sina numera vuxna barn finska trots - och inte tack vare - den svenska skolan. ". Precis så ska det ju vara, att föräldrarna ansvarar för att deras barn skall få eller behålla det modersmål den ena eller båda föräldrarna har med sig. När vår familj bodde i södra Europa visste vi ju att om vi bleve kvar där det låg i vårt intresse att ge barnen en aktiv svenska utöver deras nya modersmål.
Permalänk | Anmäl
sören holdar, 2012-09-05, 12:38
Ja Sverige har som sagt en lagstadgad skyldighet att lära upp alla människor i valfritt språk. Polisen har även skyldighet att förhöra alla
medborgare på det språket som medborgaren väljer. Saknas en tolk så bör man lägga ner utredningen i brist på resurser. Förvisso blir det ingen straffpåföljd för små brott för de som inte kan svenska. Det löser sig gärna senare då brotten har en tendens att bli allt grövre utan straffpåföljd.
Man bör lära ut hemspråk under de vanliga svensk lektionerna så att
utlänningar får ett varaktigt handikapp mot svenskar. Det säkerställer att de kommer sist i de flesta jobbköerna. Men plötsligt så kommer det ett jobb som man behöver Papuan. Då kommer de först i jobbkön.
Permalänk | Anmäl
u_19023, 2012-09-05, 12:47
Ja, låt dem för helvete inte lära sig svenska först och främst, det vore ju en HEEEEEMSK och RASISTISK KRÄNKNING!!!
Sen kan man inte låta bli att undra varför det alls behövs någon hemspråksundervisning, om föräldrarna är med? Apar inte alla barn efter sina föräldrars språk?
Någonting är ruttet i det sinnessjuka landet Sverige
Permalänk | Anmäl
Ulf Claesson, 2012-09-05, 12:56
De länder du nämner som exempel är ju alla Västländer med en relativt hög levnadsstandard och de minoritetsspråk som kommer i fråga i de fallen har relativt hög status bland alla innevånare. Om det i Sveriges fall enbart handlade om finska och samiska vore det väl en sak, men det finns skolklasser här där så gott som alla elever har ett annat modersmål än svenska - och dessvärre inte inbördes samma modersmål. Jag tror det blir svårt och dyrt att tillmötesgå kraven om undervisning i eller på alla tänkbara minoritetsspråk. Vi har väl tillräckliga problem med att få elever att lära sig svenska och andra kärnämnen. Borde inte lägga krutet där i första hand?
Permalänk | Anmäl
Fredrik Franzén, 2012-09-05, 13:11
Det går bra att ställa krav.........men vem ska betala. Om det bara var 1 språk och 10 000 språkelever vore det en smal sak. men nu är 20 språk och 20 elever. (för att spetsa till det) då blir det ett oöverkomligt problem om man inte har en ofantlig budget vill säga.
Permalänk | Anmäl
Alvin Stoltz, 2012-09-05, 13:16
År 2000 fanns inte svenska språket i nuvarande Gällivare kommun, Kiruna kommun och Tornedalen.
Sedan dess har svenskan tagit över helt i området en femtedel av landet. Motiveringen har varit att vi bor i Sverige.
Svenskar är våra muslimer.
Muslimerna säger, på samma sätt att Allah är den enda guden i Världen, så därför är det självklart att sharialagar skall råda i Sverige och Världen.
Jag accepterar nu att man skall prata i Sverige, men sluta då med att gnälla över att muslimerna vill ha övermakten i Sverige.
Permalänk | Anmäl
Bengt Johansson, 2012-09-05, 13:38
Det skall vara år 1900 inte 2000.
Således, när jag läser kommentarerna, svenska och muslimer är samma föreställningsvärld.
Det ni känner nu inför muslimerna utbredning över Sverige, har jag känt under hela mitt liv när svenskar tvingade in sin kultur över Kvenland.
Smaka er egen medicin då! Jag skall med intresse se på under de max 20 år jag har kvar.
Permalänk | Anmäl
Bengt Johansson, 2012-09-05, 14:02
Du har helt rätt i att ungdomar bör få undervisning i sitt modersmål. Det är resursslöseri att inte ta till vara och utveckla deras befintliga språkkunskaper i en värld där vi ständigt behöver fler och fler tolkar, översättare etc.
Å andra sidan är det ganska förståeligt att många kommuner och skolledare nedprioriterar hemspråkssundervisningen. De står redan resursmässigt på sina bara knän. Många skolor misslyckas idag med att ge eleverna tillräckliga kunskaper i svenska språket.
För att inte tala om elevers allt sämre kunskaper i viktiga ämnen såsom matematik. Vi befinner oss runt platserna 25-30 på den senaste PISA-undersökningen, och placeringarna faller för varje undersökning som görs. Den svenska skolan är i nuläget en sjunkande skuta. Hur ska mer resurser kunna förläggas till hemspråksundervisningen i ett sådant tillstånd?
Även om jag tycker att du (Johanna Parikka Altenstedt) har rätt i sak, riktar du din kritik åt fel håll. Sparka uppåt mot staten i stället för jämsides mot kommunerna. Det var riksdagen som beslutade att skolan skulle bli kommunal och ett besparingsområde. Idag skördar vi den bittra frukten, och du kritiserar bonden som skördar i stället för den som sådde fel för 20 år sedan. Nu vill jag inte befria skolor och kommuner från all kritik, men att kritisera dem kommer inte att leda någonstans.
Permalänk | Anmäl
Erik Nyberg, 2012-09-05, 14:04
Eftersom jag själv bott utomlands (Schweiz) i halva mitt liv har jag fått lite perspektiv på detta tema. Artikelförfattaren har självklart rätt i att det är viktigt att barnen bibehåller föräldrarnas språk. Inte minst hjälper det barnen att lära sig det nya språket.
Men att kräva av samhället att de ska bekosta och sörja för att detta sker är inte lika självklart. Artikelförfattaren skriver om sina egna inköp av läromedel som om det vore en katastrof. Jag förstår inte den inställningen. I Schweiz, där flerspråkigheten är mer utpräglad än på många andra ställen i världen organiserar svenska föräldrar svenskundervisning privat och med egna insatser. Och det är ingen som känner sig "kränkt" för det.
Vi talar om ett fenomen som går som en röd tråd genom mänskligheten. Alla migranter vill att avkomman också ska ha ett ben kvar i det gamla landet. Men så småningom bryts traditionerna och en verklig integration har skett och det gamla landets språk har gått förlorat. Detta har hänt i USA med immigranter från världens alla hörn och det kommer att hända i Sverige också.
När det gäller just finska anser jag att det varit och är en skandal att det inte upphöjts till ett obligatoriskt andraspråk i Sverige på samma sätt som svenskan är det i Finland. Men det är - åtminstone delvis - en annan fråga!
Permalänk | Anmäl
Kurt Myrhagen, 2012-09-05, 14:23
Jag tror artikelförfattaren framförallt menar de fem erkända minoritetsspråken i Sverige. Finska, meänkieli (tornedalsfinska), samiska (samtliga dialekter), romani chib och jiddisch. Dessa har talats parallellt med svenskan sedan 1700-talet, och Sverige har förbundit sig att bevara dem enligt Europarådets stadgar om minoritetsspråk, om jag fattat det rätt. Dessa fem språk har därför annan status än andra minoritetsspråk som talas i vårt land och har inget med tämligen nyinkomna språk som inte alls anses erkända som "svenska språk". Sedan är jag övertygad om att det inte finns någon hemspråksundervisning som kan lära ut ett språk om det inte finns föräldrar som är aktivt engagerade att deras barn lär sig. Om jag vill att mina barn ska prata något annat än svenska när de bor i Sverige där alla andra pratar just svenska, så får jag nog lösa det själv.
Permalänk | Anmäl
u_12292, 2012-09-05, 14:28
I Finland så talas Svenska och Finska.
Har de fått ett språk som de klarar sig med i Finland?
Permalänk | Anmäl
Lars Kronqvist, 2012-09-05, 14:31
Man skall skilja nationella minoritetsspråk och minoritetsspråk.
Nationella minoritetsspråk har haft sitt ursprung inom Sveriges gränser i årtusenden. För mig är Sveriges nationella minoritetsspråk samiskan och kvenskan (meänkieli). Bägge dessa språk har funnits i norr, där inte svenska inte fanns.
Till nationella minoritetsspråk plockade sedan riksdagen också in finskan, romani chip och jiddish, och det var då som det spårade ur.
Finskan kom med för att finska presidenten tryckte på. Det var på vippen att inte kvenskan (meänkieli) kom med alls p g a det.
Minoritetsspråk har kommit med invandringen, som är ett hundratal.
Permalänk | Anmäl
Bengt Johansson, 2012-09-05, 14:48
#10 Kurt Myrhagen.
Precis !
Vi är bosatta cirka 100 mil söder om Sverige och dottern har, förutom "familjeintern undervisning", i flera år åtnjutit svenskundervisning av Kajsa på "Svenska klubben" i en by 10 km härifrån.
En gång i veckan, ditkörd och hämtad av hustrun.
Vi såg oss inte kränkta.
Varför kan inte respektive föräldrar och diverse "hemlandsföreningar" i Sverige göra sammaledes ?
Utan att känna sig kränkta.
Permalänk | Anmäl
Peter Gustafsson, 2012-09-05, 15:06
Finnarna som kom har antingen åkt hem igen, lärt sig svenska eller så sitter de på hemmet. Deras barn har lärt sig perfekt svenska och deras barnbarn kan sällan någon finska. En generation till så kommer finskan vara borta hos deras ättlingar.
Problemet löser sig således av sig själv.
Permalänk | Anmäl
LG Nilsson, 2012-09-05, 15:08
Bra artikel. Att det finns ett antal mörkermän på främst högerkanten som inte förstår vad modersmålsundervisningen innebär för övrig språkinlärning, inklusive svenskan, är trist men inte förvånande. Resultaten är helt entydiga inom forskningen. Tvåspråkighet gynnar all inlärning. Med lika gynnsamma sociala och ekonomiska förutsättningar "slår" en tvåspråkig elev nästan alltid en enspråkig elev.
Det ligger i samhällets intresse att ta tillvara kunskaper barnen redan har en grund i. Det är en liten investering att lyfta den formella språknivån i modersmålet.
Alla växande ekonomier de senaste två decennierna är utpräglat multikulturella och deras medelklass kan normalt två språk eller fler.
Själv fick jag aldrig chansen att lära mig finska eftersom min mamma trodde på det många menade på 70-talet: det är viktigast att lära sig svenska. De som menar att nmodersmålet är hemmets ansvar kanske tycker vi borde plocka bort svenskämnet ur skolan? Då kan vi ägna den tiden åt att lära matematik och fysik istället?
Permalänk | Anmäl
Jens Rosback, 2012-09-05, 15:19
Föräldrarna bör själva betala och ansvara för hemspråksutbildning och inte belasta skattebetalarna med sådana utgifter. Hur kan det vara en mänsklig rättighet att få hemspråksundervisning i vilket språk som helst i Sverige, obegripligt.
Permalänk | Anmäl
Johnny Andersson, 2012-09-05, 15:30
#16 Jens. utan att vara mörkerman (det är skillnad på att benämnas som sådan mot att faktiskt vara det, en åsiktsskillnad gör ingen mörkman) på någon kant alls står faktiskt inte ditt inledande påstående helt oemotsagt inom forskningen. Parametrarna är såpass många och interagerande att det i sin tur inte är så konstigt.
Därutöver: när jag gifte mig i Finland försökte jag naturligtvis göra mig något lite hemma i finskan fastän jag hade klarat mig utmärkt väl på landets andra modersmål, och när familjen bodde i Italien köpte vi och läste, naturligtvis, barnböcker på italienska.
För övrigt ÄR det viktigaste att behärska nationens modersmål. Att dessutom vårda och hålla vid liv sina föräldrars modersmål är ett plus och en glädje.
Permalänk | Anmäl
sören holdar, 2012-09-05, 15:30
Hur många av er som kommenterar har läst artikeln? Var finns kravet på en skola på finska? Hemspråksundervisning handlar om någon timme i veckan på just hemspråket.
Permalänk | Anmäl
Pontus Sturk, 2012-09-05, 17:00
#16 Jens Rosback
Intressant, ge gärna några exempel på växande multikulturella ekonomier.
Permalänk | Anmäl
JEKJEK, 2012-09-05, 17:11
Visst är det mycket bra att barnen får möjligheter att bevara - och gärna utveckla - sina hemspråk i största möjliga utsträckning.
MEN, i likhet med många av kommentatorerna här, anser jag ABSOLUT inte att det är samhällets skyldighet att erbjuda sådan undervisning. Den lagparagraf, som föreskriver sådan skyldighet för skolan, är kontraproduktib och bör tas bort snarast!
Det kommer självklart i första hand an på föräldrarna att se till att hemspråket odlas med barnen. En annan näraliggande MÖJLIGHET är förstås kurser på studieförbund och liknande. Kostnaderna för sådana kurser är mycket måttliga, på grund av subventioner från samhällets sida (dessa subventioner kan till och med jag acceptera!).
Jag har genom flera års utlandsstationering kommit i nära kontakt med detta hemspråksproblemet. Vi, liksom alla andra utländska familjer från olika länder, lät våra barn kontinuerlligt upprätthålla kontakten med resp. hemspråk, och det fungerade bra! (I våra barns skolor gick undervisningen både på spanska och engelska, och försökte vi tala med dem på dessa språk, blev det nobben direkt).
Vi hade absolut gärna sett lite mer svenskundervisning för barnen . alltså utanför hemmet, men vii kom aldrig längre än till planeringsstadiet för sådana kurser.
Permalänk | Anmäl
Sven Borg, 2012-09-05, 17:25
Det är ingen som helst mänsklig rättighet att få läsa hemspråk på andras ekonomiska bekostnad (skattresurser).
Det är inte heller en mänsklig rättighet att flytta till ett annat land och leva på det landets skattebetalare.
Permalänk | Anmäl
Fredric Nomael, 2012-09-05, 17:48
"Det är hur genialt som helst att göra mänskliga rättigheter till en kommunpolitisk fråga. Tänk om kvinnors jämställdhet eller HBT-frågor skulle behandlas på samma sätt: man får inte diskriminera I Luleå men i Lund är det ok, för kommunfullmäktige har inte uttryckligen antagit regler för att tillhöra förvaltningsområdet, där man inte får diskriminera."
Jag tycker detta är en jättebra ide av Johanna Parikka Altenstedt! Om kommuner får fria händer så kommer bra ideer som är bra för medborgarna och som gör att medborgarna trivs att få människor att flytta till sådana kommuner. Och dåliga kommuner med dåliga ideer kommer få folk att flytta därifrån. Jag tror också att detta kommer ha en positiv feedback, det vill säga, ju längre det pågår, desto mer kommer de kommunerna med bra ideer och bra politiska förslag som gynnar de egna medborgarna kunna välja och vraka bland alla som vill flytta dit. Då skulle vi få se vad människor tycker om och trivs med och människor skulle själva kunna påverka sitt närområde och sin miljö.
Det är verkligen hoppingivande att det sker litet nytänkande i sverige. Det behövs verkligen så illa som saker och ting står till här! Återigen, bravo till Johanna Parikka Altenstedt som inte bara rullar på i gamla idefattiga hjulspår!
Permalänk | Anmäl
Martin A, 2012-09-05, 17:53
#16 Jens Rosback
Nu får du allt komma med lite referenser.
1. Modersmålsinlärningen ger inte några direkta märkbara effekter på svenskinlärningen. Det handlar om metaspråk i bästa fall (att tala om språk med språkvetenskapliga termer). Detta är en myt som man odlat de senaste 10-20 åren i Sverige men i resten av världen är det en stendöd tanke.
2. De snabbast växande ekonomierna i världen de senaste 20 åren har en faktor som du glömmer: väldigt stor tillgång till låglönearbetare. Dock, om vi tittar på de framgångsrikaste ekonomierna de senaste 25 åren (+- nåt år förstås) så är det Taiwan, Sydkorea, Kina, Brazilien och Indien (+ några till).
Dessa länder med undantag kännetecknas av stark nationalistisk anda och med undantag av Indien kulturellt homogena samhällen. Dock så är Indien starkt klassindelat där tillgången till otroligt många låglönearbetare har skapat deras ekonomiska tillväxt (precis som de andra tigerekonomierna).
Singapore är ett intressant exempel som i teorin är mångkulturell men det är den kinesiska som är dominant och ser till att det blir biz.
De senaste 25 åren så kännetecknas mångkulturella länder av inbördeskriv, oroligheter och splittring (tex balkanländerna).
Med ditt resonomang så är jag förvånad över Malmö och Södertäljes extremt usla ekonomiska resultat (flera miljarder minus varje år).
Malmö borde vara norra Europas främsta och snabbast växande ekonomi. Men det är väl någon annans fel att Malmö inte lyckas antar jag?
Permalänk | Anmäl
Fredric Nomael, 2012-09-05, 18:00
För ett trettiotal år sedan var "Tvåspråkighet eller halvspråklighet" en av de böcker som hävdade att om inte föräldrarnas modersmål upprätthålls (hemspråk kallades det då) drabbas barnet av att inte behärska vare sig hemmet språk eller det nya landets majoritetsspråk och därmed bli sk halvspråkliga. Antagandet och slutsatsen byggde främst på undersökningar av barn med finska rötter. Men så var det det där med parametrar. Bekymret var att underlaget, alltså barnens bakgrund inte tillräckligt isolerats. Det var nämligen så att även föräldrarna, visade det sig, hade ett - ursäkta uttrycket - torftigt modersmål; barnen hade och använde alltså det språk de tillgodogjort sig i hemmet. Det "halva" språket var alltså snarast ett sociologiskt problem än ett migrationsspråkligt.
Permalänk | Anmäl
sören holdar, 2012-09-05, 18:57
#22
"andras ekonomiska bekostnad (skattresurser).".
Från kvenernas kärnområde Gällivare och Kiruna kommuner med 30 000 invånare, betalade enbart LKAB i fjol in15 miljarder (15 000 000 000) till statskassan. Visa mig på ett enda område i Sverige med sådan liten befolkning, som betalar in så mycket till statskassan! Det är vi som försörjer andra in andra oss.
Permalänk | Anmäl
Bengt Johansson, 2012-09-05, 19:31
#22
också "annat land"
Förklara dig!
Permalänk | Anmäl
Bengt Johansson, 2012-09-05, 19:41
Ganska väntade kommentarer av många ang vems ansvar och vem ska betala. Men glöm inte poängen: Staten Sverige har skrivit på konventioner och lovat inför andra stater ta hand om "sina" nationella minoriteter. Då får man göra det. Eller säga att man inte gör det.
F ö får man inte enligt lagen ordna utbildning i modersmål på egen hand så att det ger ett betyg och möjlighet att sedan läsa t ex på universitet i Finland. Det måste ske inom ramen för offentlig verksamhet p g a att svenska riksdagen har så bestämt. Jag är den första att förespråka egna - egen finansierade - skolor på finska, om man fick göra det.
Så moment 22 är att man får inte ordna saker själv, och det ordnas inte av staten/kommuner heller samtidigt som man på papper påstår att man sköter detta.
Permalänk | Anmäl
Johanna Parikka Altenstedt, 2012-09-05, 21:35
Utmärkt artikel.
Den svenska modersmålsundervisningen är en av de få ljuspunkter i ett skolsystem som annars – för många utlänningar (t ex mig) – verkar bestörtande.
Undervisningen ges av väldigt duktiga lärare, som ofta har sitt hemlands kunskapssyn med i bagaget, och som med väldigt få resurser lyckas hålla elever på en väldig hög nivå. Betänk att det sitter elever i svenska skolor som faktisk kan perfekt kinesiska, har koll på tysk litteraturhistoria, kan fransk grammatik, och en massa andra härliga språk på en nivå som ingen inföding har en chans för att uppnå. Tack vore 1 eller 2 timmers intensiv och kompetent undervisning i veckan på någon sen onsdageftermiddag.
Hurra för det, och tack till alla duktiga lärare. Modersmålsundervisningen gör Sverige lite mer kompetent och lite mer attraktiv för kompetenta utlänningar – både skolpolitiskt och invandringspolitiskt en väldig bra idé. Som al annan bra undervisning borde den finansieras och behandlas bättre.
Permalänk | Anmäl
Thore Husfeldt, 2012-09-05, 21:49
#Fredric Nomael. Varför tror du att jag inte betalar skatt? Invandrare betalar skatt som alla andra. Det kostar inget mer att undervisa på ett annat språk än på svenska. Förstår inte ditt resonemang alls. Om barnet inte går på finskan, så är barnet på fritids eller på någon annan timme ju, som också kräver arbetskraft och lärare. Detta är en fråga om vilja, ledarskap och organisation snarare än kostnad. Om mitt barn får bra finska undervisning istället för dåligt så rä det dessutom resurs, då Finland är en av Sveriges största ekonomiska partners och kunskaper i språket bidrar till affärer och export, eller hur?
Permalänk | Anmäl
Johanna Parikka Altenstedt, 2012-09-05, 21:57
Ingen av kommunanställda enligt LVU t ångsomhändertagande hemifrån bortförda hemifrån barn får hemspråksundervisning, inte ens i Engelska. Och jättemånga friska barn blir sjuka där.De som hade varit bra elever förut och talade både sitt modersmål occh svenska, inte bara glömmer sitt modersmål utan blir efterblivna också. Inte många får gymnasiebehörighet. Det kan man kalla för integration till svenska samhälle, för stor fröjd av alla Sd sympatisörer som kommenterar här och tjänstemän är verkligen bra för det. Varför klagar ni då, att tjönstemän inte bra för att integrera barn med utländs härkomms i svenska samhälle? De gör ju det med hjälpen av LVU perfekt.
Permalänk | Anmäl
AG Jon, 2012-09-05, 22:05
#30 Johanna Parikka Altenstedt
Skatt är stöld och det enda rätta är att vara och en betalar för sig och sina nära.
Permalänk | Anmäl
Fredric Nomael, 2012-09-06, 05:50
Johanna Parikka Altenstedt ongör sig över att vissa kommuner ställer krav på förkunskaper i språket, något som de enligt lag inte har rätt att göra. Samtidigt talar hon i en kommentar om undervisning som ska ge eleverna ett betyg som är tillräckligt för att kunna läsa vid universitet i det land där språket talas. Jag fattar inte hur hon får detta att gå ihop!
Som gift med en modersmålslärare (ryska) och dessutom far till två tvåspråkiga barn har jag fått tillfälle att betrakta den svenska skolans modersmålsundervisning på nära håll. En faktor som sänker nivån på undervisningen är just att skolan inte har rätt att ställa några som helst krav på förkunskaper. Enligt lagstiftningen har till och med adoptivbarn, som under sin uppväxt kanske varit helt och hållet avskilda från den kultur de ursprungligen föddes i, rätt till modersmålsundervisning -- undervisning i ett "modersmål" de kanske knappt ens har hört talas och än mindre talar själva.
Det absurda i detta inser var och en. Grundtanken med modersmålsundervisningen är ju att barn ska få stöd och hjälp att utvecklas i det språk som de talar hemma, inte att skolan ska lära dem ett nytt språk på nybörjarnivå.
De kommuner som ställer krav på förkunskaper gör rätt, även om deras handlande strider mot lagen. Barn utan förkunskaper har inga förutsättningar att tillgodogöra sig skolans modersmålsundervisning. Kursplanen för ämnet modersmål är faktiskt ganska ambitiös -- har du titat på den? -- men den förutsätter förstås att eleverna redan talar språket som sitt modersmål. Att anta elever utan förkunskaper är ett mycket effektivt sät att omintetgöra modersmålsundervisningen för dem som verkligen talar språket hemma. Läraren tvingas hela tiden lägga undervisningen på lägsta nivå. Sådant bidrar till att göra modersmålsundervisningen meningslös och ointressant också för dem som verkligen skulle kunna tillgodogöra sig den.
Permalänk | Anmäl
Carl Johan Petersson, 2012-09-06, 08:39
@#32 Fredric Nomael - Brukar du köra bil? Cykla? Ska inte du då betala för att behålla vägarna asfalterade/i ordning utanför ditt hem och där du rör dig i vardagen? När du gick i skolan, skulle då dina föräldrar ha behövt köpa dig alla de böcker som du använde? Har du en högskoleutbildning? Om ja, hade du behövt betala en rätt så stor summa till universitetet. Har du någonsin varit sjuk och besökt en vårdcentral? Kostade besöket runt 150 kr eller 15 000?
Detta är exempel på hur skatt är stöld. Skatt brukar återinvesteras i samhället. Skulle du vilja ha ett samhälle likt det i republikanska USA, där en människa är fast i sin sociala position om hen inte har några pengar att röra sig med?
@#33 Honken - Ska vi alla glömma vad forskningen säger om tvåspråkighet, eftersom du tydligen vet bäst? Jag själv är trespråkig och det har hjälpt, det kan jag säga. Språken fungerar var och ett för sig själv. Det är inte så att man tänker på ett språk och sedan översätter det i huvudet till språket man vill säga det i. Språken fungerar intuitivt. Det hjälper att vara flerspråkig om det händer att man inte kan uttrycka sig på ett språk (även svenska), för då kan man gå ifrån det intuitiva språket och använda sig av det kognitiva språket, dvs. att fundera på ett annat språk (t.ex. engelska) och sedan översätta det på passande sätt till svenska. Eller omvänt.
Det intressanta i sammanhanget är inte att jag lyckades bli flerspråkig trots att jag inte har fått någon hemspråksundervisning (det fanns, liksom, andra prioriteringar, som att få ihop livet), utan att jag var genomgående bättre i både svenska och engelska än majoriteten av mina klasskamrater som hade svenska som modersmål. Jag må ha lite talang för språk, men just för att svenskan från början inte var ett intuitivt språk för mig som för de klasskamrater som till och med fick IG, kunde jag lära mig språket mer ingående, djupare. Det hjälper också att läsa mycket. Att jag bryter lite på alla språk jag talar ser jag själv inte som ett handikapp, så som vissa ser det som en av de viktigaste etniska/nationella identitetsmarkörerna.
Slutligen:
Det finns många bra poänger i artikeln, inte minst delen om att Sverige har förbundit sig genom internationella konventioner om de mänskliga rättigheterna att erbjuda sina språkliga minoriteter modersmålsundervisning. Där är vi nu. Om det är någon som vill lägga ner det, får hen jobba politiskt för att nå det målet.
Sist men inte minst, varför ser man ner på kunskap? Det är väl utvecklande för en människa (särskilt barn) att ständigt lära sig nya saker och prova på många olika saker. All kunskap är värdefull? När blev samhället så negativt inställt mot kunskap? I det här fallet handlar det om modersmålsundervisning, där oftast kostnaden tas som argument mot. Men vad ska sägas om de förslag om att matematiken inte längre ska vara ett kärnämne? Om man bara måste lära sig praktiska saker för att kunna överleva, då kan vi lägga ner skolan helt och hållet och återgå till ett jordbruks-, samlar- och jägarsamhälle. All kunskap är värdefull, även om man inte alls kommer använda sig av kunskapen i vardagen. Och om det är en kostnads-/skattefråga, har man rätt som medborgare att kräva effektivare användning av skattemedel och minskad överföring av skattepengar till skatteparadis via kapitalbolag.
Permalänk | Anmäl
Nedim Kirlic, 2012-09-06, 09:28
Det största problemet är såklart att erbjuda vissa etniciteter kurser som andra etniciteter inte har tillgång till. Kort och gott så är subventoinerad hemspråksundervisning rasistiskt. Ja, riktig rasism, inte den låtsasrasism som vänstern ofta talar om.
Det är dags att skrota hemspråksundervisningen eller åtminstone se till att svenskar blir tilldelade lika mycket resurser.
Permalänk | Anmäl
jon79, 2012-09-06, 12:32
Jag håller med Nedim Kirlic. Man kan inte ha ett slags "a la carte"-mentalitet i skattefrågor. Jag kan inte välja att inte betala för min grannes barns undervisning i bongolesiska bara för att jag inte tycker om det.
Mångspråkighet är bra och att ha en stark grund i sitt modersmål hjälper en att bygga på med nya språk.
Däremot kostar det naturligtvis pengar. Johanna Parikka Altenstedts sätt att resonera kring undervisningens kostnader är häpnadsväckande naivt.
En släkting till mig som är rektor fick ett önskemål om att en förälders barn skulle lära sig schweizertyska. Barnet hade någon förankring till Schweiz. Eftersom min släkting kände till att jag bor där blev jag kontaktad. Jag förklarade för henne att inte ens barnen i Schweiz lär sig schweizertysk dialekt i skolan. All undervisning sker på högtyska. Dessutom finns det ett dussin sinsemellan väldigt skilda dialekter av schweizertyska (skillnaden är lika stor som mellan svenska och norska). Och som lök på laxen upplyste jag om att schweizertyskan inte har ett standardiserat skriftspråk. Festligt.
Om jag flyttar till Norrland, kan jag få skånsk hemspråksundervisning till mina barn? Helst Österlensdialekt.
Permalänk | Anmäl
Kurt Myrhagen, 2012-09-06, 13:17
#Honken, din argumentation föll på vänsterkärring :-) Efter jag gick ur FP 2006 brukar jag kalla mig för oberoende liberal.
#37 #36 ni blandar ihop äpplen och päron: Sverige har enligt lag och ratificerade avtal 5 nationella/historiska minoriteter som man förbinder sig att stödja genom att upprätthålla språket och kulturen. Dessa är samer, finnar, tornedalsfinnar, romer och judar.
Länsstyrelsen i Stockholms län och Sametinget är sedan den 1 januari 2010 huvudansvariga för att samordna och följa upp hur Sveriges minoritetspolitik genomförs i landet.
http://www.lansstyrelsen.se/stockholm/Sv/manniska-och-samhalle/nationell...
Visst är det samma mekanismer som tvåspråkighet handlar om i fall där andra språk också finns med. Men här handlar det aktivt om att bevara något som funnits här minst 500 år.
Permalänk | Anmäl
Johanna Parikka Altenstedt, 2012-09-06, 16:11
#35 Nedim Kirlic,
Där jag bor betalar man vägtullar vart man än kör.
Dvs, jag betalar när jag använder en väg och betalar inte när jag inte använder en väg.
En mycket bra och rättvis modell.
Permalänk | Anmäl
Fredric Nomael, 2012-09-06, 17:31
#35 Nedim Kirlic,
I övrigt så undrar jag varför det är en mänsklig rättighet att leva på andras pengar?
Permalänk | Anmäl
Fredric Nomael, 2012-09-06, 17:38
#38 Det ändrar ingenting. Det är rasistiskt oavsett om det står i grundlagen eller inte. Ingen ska få extra resurser för att man råkar tillhöra en viss etnicitet. Så enkelt är det. Det är ren och skär diskriminering av etniska svenskar! Något som tyvärr blir allt vanligare och vanligare...
Permalänk | Anmäl
jon79, 2012-09-06, 18:45
#jon79 Nej, det är rasistiskt att inte låta människor behålla sina modersmål. Hjärnan klarar faktiskt fler språk, hela världen är fylld av länder med flera språk och t ex i Europa har de flesta länder fler språk: Jag kan hålla med att man bör öppna upp så även etniska svenskar får lära sig finska - det vore rätt. Precis som vi i Finland måste/får läsa svenska. Men det är inte rasistiskt att låta barn få ha sitt modersmål, som enligt all hjärnforskning finns i en annan del av hjärnan än de inlärda språken, och som är både känslospråket och även språket som man lär sitt abstrakta tänkande på. T ex räkna. Jag har bott här över 25 år, men säger du 7 x 8 så måste jag tänka det i finska för att uppfatta matematiska storheter i min hjärna och räkna. Modersmål får man i mammas mage - det språket som hjärnan utvecklas kring, och som man hör redan innan man föds. Det ska ingen berövas. Idag finns det massor av sverigefinländare som inte kan ett ord finska, och deras gamla föräldrar som får ett stroke eller något och tappar svenskan och går tillbaka till ursprungsspråket, modersmålet - de har inte ett gemensamt språk. Min kollega var vid sin mors dödsbädd och förstod inte hennes ord vid livets slut, fruktansvärd trauma! Det är inte civiliserat och värt ett utvecklat samhälle.
Permalänk | Anmäl
Johanna Parikka Altenstedt, 2012-09-06, 20:46
#42 Johanna Parikka Altenstedt
Nej, det är rasistiskt att inte låta människor behålla sina modersmål.
Nu får du allt förklara dig?
På vilket sätt hindras en person att ha ett modersmål ifall stat (skattebetalare) inte betalar för undervisningen?
Det är blir inte illegalt bara för att man inte vill använda skattepengar till det.
Permalänk | Anmäl
Fredric Nomael, 2012-09-06, 22:07
Efter att ha funderat flera dagar på detta ger jag mina synpunkter på ämnet:
Jag är uppvuxen me 3 språk: svenska, spanska och engelska. Jag har bott i flera länder där man talar just de språken och alltid anpassat och lärt mig därefter. Min dotter är född i Sverige och är tvåspråkig: svenska och spanska (som vi talar hemma). Jag tänkte att hemspråksundervisning skulle stödja henne i hemspråket när hon började 1:an... vilken besvikelse det blev! En sk modersmålslärare som lärde barnen att rita i "språket" under ett helt år. Så klart sa vi upp platsen, eftersom vi talar språket hemma (FB och andra sociala medier på spanska spelar en stor roll numera, speciellt med stavning + grammatik) har dottern en ordentlig grund att stå på och behöver faktiskt inte "undervisning" i flum-skole-utmärkelsen. Det är stor skillnad mellan folk som verkligen talar hemspråket i hemmet och dem som vill att barnen får ett extra språk via "modersmålsund."... tycker att både vi föräldrar till barn med flera språk och modersmålslärare/kommuner har bidragit till att det har blivit en undermåligt och onödigt debattämne. Tänk vad bra det skulle kunna vara om vi endast satsade på dem som behöver!
Permalänk | Anmäl
Gabriela Villagran Backman, 2012-09-06, 22:20
#43 Fredrik, jag vet inte om du har läst artikeln: jag säger att staten har stiftat en lag och säger sig att följa den, men gör inte den. Vi blir lurade. Vad är det som är så svårt att förstå?
Permalänk | Anmäl
Johanna Parikka Altenstedt, 2012-09-06, 22:51
#43 Alltså om du tror att det räcker med att ha en mamma som pratar finska hemma för att ge ordentligt grund i språket så är det ganska sällsynt. Man behöver andra barn i samma ålder, man behöver öva skriva och läsa, och skaffa sig bredare ordförråd än köksfinska, för att verkligen få språket. Annars kan man inte jobba på språket. Det är där skolan kommer in. All forskning visar att om skolan & hemmet stöttar och drar åt samma håll i denna fråga blir resultaten bäst. Det räcker ej med bara hemmet. Och det räcker ej med bara skolan.
Permalänk | Anmäl
Johanna Parikka Altenstedt, 2012-09-06, 22:58
Visst är språkkunskaper viktiga men vad är det som säger att allt ska vara gratis och att staten ska betala för allt?
Varför fixar man inte egna studiecirklar på fritiden i de ämnena som man vill läsa? När jag var liten var många hemmafruar och barn var inte på dagis då fanns det kurser hos studieförbunden och jag gick på musikförskola som mina fattiga föräldrar faktiskt hade råd att betala.
Man ska bara ha allting gratis utan betala fem öre för det utan skatten ska räcka till allting men tro mig det kommer en faktura även på hemspråksundervisningen.
Att lära sig ett språk vid sidan om är en lyx idag och varför ska alla andra stå för den lyxen, om det finns minst 8 personer som vill en sak så kommer studieförbunden att fixa det.
Permalänk | Anmäl
Maria Nilsson, 2012-09-07, 01:29
Johanna Parikka Altenstedt
De enda historiska nationella minoritetsspråken som finns i Sverige är samiska och kvenska (meänkieli).
Den dag, i slutet av 1990-talet, som den finske presidenten lade sig i den svenska nationationella minoritetssoråkspolitiken, menande att kvenska är finska, så förstörde han, till stora delar, utvecklingen för kvenskan. För finskan är ett invandrarspråk kommenn till Sverige efter andra världskriget.
Att finskan funnits i finnskogarna, i mellan Sverige, sen 1700-talet är sant, men den finskan dog ut redan kring 1900.
Nu har man sänt tio minuter finska, som nationell minoritetsspråk, varje vardag i åratal i svensk television, istället för kvenska i kvenområdet Tornedalen och kiruna och gällivare kommuner där det verkliga nationella minoritetsspråket finns, som liknar finska.
Den finske presidentens påtryckningar för finskan, medförde att andra språk också ville vara med, nämligen jiddish och romani chip.
Det har lett till att svensken inte längre kan skilja på nationella minoritetsspråk och invandrade minoritetspråk.
Nu får kvenskan, under namnet meänkieli, kämpa för att överhuvudtaget höras, för att finskan hela tiden trumpetar ut sitt budskap under prime time sina intressen.
Det verkar, ta med tusan, att svenska politiker inte kan göra någonting rätt!
De verkliga inhemska nationella minoritetsspråken i Sverige är samiskan och kvenskan(meänkili). De här två språken har funnits i norra Sverige i hundratals år, om inte tusentals år. Långt innan ens svenska funnits i området.
Kvenska (meänkieli) kallades tidigare också tornedalsfinska. Men det accepteras inta av alla kvener, då tornedalsfinska är en dialekt av Kvenska (meänkieli). Meänkieli är en kompromiss.
Permalänk | Anmäl
Bengt Johansson, 2012-09-07, 07:26
Beng Johansson
Sveriges stat har lämnat 1999 en lista över de nationella / historiska minoritetsspråken i Sverige till Europeiska rådet. På listan står finska, samiska (alla dialekter), tornedalsfinska (som är dialekt i Finland, inte språk), romska och jiddisch. Alla har talats här minst i 500 år. Allt är alltid definieringsfråga, någon gång ska man enas. Politiskt enades man om dessa, och det är de som t ex Eurolang, Europeiska byrån för nationella minoritetsspråk bevakar för Sveriges del. Jag förhåller mig till det juridiska fakta som finns definierat.
Permalänk | Anmäl
Johanna Parikka Altenstedt, 2012-09-07, 18:32
Jag ger tusan i vad som står på listan!
Finskan är inte något nationellt minoritetsspråk för mig!
Finska presidentens inblandning kommer att medföra att endast samiskan har en viss chans att överleva som nationellt minoritetsspråk i framtiden i Sverige.
Jag arbetade hårt en tid för kvenskan, men jag förstår nu att mitt modersmål kommer att dö, och jag har accepterat det.
Permalänk | Anmäl
Bengt Johansson, 2012-09-07, 19:31
#52 Bengt, det är sorgligt det du vittnar och något som bör dokumenteras. Några samiska dialekter är också hotade, samtidigt som vi oroar oss för andra länders inblandning. Men finskan är inte livskraftig, utan överlever bara igenom ny invandring, enligt forskning tappar inga andra minoriteter sitt språk så fort som vi i Sverige (även samiska, kvänska inkluderade) - tredje generation kan i allmänhet knappast något. Det är rena kvävningen. Vi ska inte hamna i söndra och härska -situationen, utan självklart kämpar jag för ditt minoritetsspråk också - samtidigt är det viktigt att du förstår att om den "starka" finskan kan kvävas så systematiskt, så då är det ju riktigt svårt för tornedal/kvävska eller samiska. Eller romska. Som sagt, inte civiliserat alls i ett ciliviserat samhälle.
Permalänk | Anmäl
Johanna Parikka Altenstedt, 2012-09-07, 20:38
55 kommentarer I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.
Det är väl klart att människor från hela världen som kommer hit ska få lära sig sitt eget språk, Svenskan ställer ju bara till det i integrationen och senare jobbsökandet.
Ekonomiskt kan det heller inte finnas några hinder då Sverige är ett rikt land som aldrig får bli så fattigt att vi inte kan hjälpa människor från hela världen som efter stora strapatser tar sig hit för att skaffa sig ett bättre liv. Det kan bara vara win, win, win för alla, eller?
Sannolikt ska de tio punkterna ses med en ironisk, eller snarare sardonisk glimt. Bortsett från det sparkar "trebarnsmorsan" in ett antal vidöppna dörrar. Det bästa och viktigaste hon säger, menar denna tvåbarnsfarsa, gör hon i ingressen "Om författaren", nämligen: "som lärt sina numera vuxna barn finska trots - och inte tack vare - den svenska skolan. ". Precis så ska det ju vara, att föräldrarna ansvarar för att deras barn skall få eller behålla det modersmål den ena eller båda föräldrarna har med sig. När vår familj bodde i södra Europa visste vi ju att om vi bleve kvar där det låg i vårt intresse att ge barnen en aktiv svenska utöver deras nya modersmål.
Ja Sverige har som sagt en lagstadgad skyldighet att lära upp alla människor i valfritt språk. Polisen har även skyldighet att förhöra alla
medborgare på det språket som medborgaren väljer. Saknas en tolk så bör man lägga ner utredningen i brist på resurser. Förvisso blir det ingen straffpåföljd för små brott för de som inte kan svenska. Det löser sig gärna senare då brotten har en tendens att bli allt grövre utan straffpåföljd.
Man bör lära ut hemspråk under de vanliga svensk lektionerna så att
utlänningar får ett varaktigt handikapp mot svenskar. Det säkerställer att de kommer sist i de flesta jobbköerna. Men plötsligt så kommer det ett jobb som man behöver Papuan. Då kommer de först i jobbkön.
Ja, låt dem för helvete inte lära sig svenska först och främst, det vore ju en HEEEEEMSK och RASISTISK KRÄNKNING!!!
Sen kan man inte låta bli att undra varför det alls behövs någon hemspråksundervisning, om föräldrarna är med? Apar inte alla barn efter sina föräldrars språk?
Någonting är ruttet i det sinnessjuka landet Sverige
De länder du nämner som exempel är ju alla Västländer med en relativt hög levnadsstandard och de minoritetsspråk som kommer i fråga i de fallen har relativt hög status bland alla innevånare. Om det i Sveriges fall enbart handlade om finska och samiska vore det väl en sak, men det finns skolklasser här där så gott som alla elever har ett annat modersmål än svenska - och dessvärre inte inbördes samma modersmål. Jag tror det blir svårt och dyrt att tillmötesgå kraven om undervisning i eller på alla tänkbara minoritetsspråk. Vi har väl tillräckliga problem med att få elever att lära sig svenska och andra kärnämnen. Borde inte lägga krutet där i första hand?
Det går bra att ställa krav.........men vem ska betala. Om det bara var 1 språk och 10 000 språkelever vore det en smal sak. men nu är 20 språk och 20 elever. (för att spetsa till det) då blir det ett oöverkomligt problem om man inte har en ofantlig budget vill säga.
År 2000 fanns inte svenska språket i nuvarande Gällivare kommun, Kiruna kommun och Tornedalen.
Sedan dess har svenskan tagit över helt i området en femtedel av landet. Motiveringen har varit att vi bor i Sverige.
Svenskar är våra muslimer.
Muslimerna säger, på samma sätt att Allah är den enda guden i Världen, så därför är det självklart att sharialagar skall råda i Sverige och Världen.
Jag accepterar nu att man skall prata i Sverige, men sluta då med att gnälla över att muslimerna vill ha övermakten i Sverige.
Det skall vara år 1900 inte 2000.
Således, när jag läser kommentarerna, svenska och muslimer är samma föreställningsvärld.
Det ni känner nu inför muslimerna utbredning över Sverige, har jag känt under hela mitt liv när svenskar tvingade in sin kultur över Kvenland.
Smaka er egen medicin då! Jag skall med intresse se på under de max 20 år jag har kvar.
Du har helt rätt i att ungdomar bör få undervisning i sitt modersmål. Det är resursslöseri att inte ta till vara och utveckla deras befintliga språkkunskaper i en värld där vi ständigt behöver fler och fler tolkar, översättare etc.
Å andra sidan är det ganska förståeligt att många kommuner och skolledare nedprioriterar hemspråkssundervisningen. De står redan resursmässigt på sina bara knän. Många skolor misslyckas idag med att ge eleverna tillräckliga kunskaper i svenska språket.
För att inte tala om elevers allt sämre kunskaper i viktiga ämnen såsom matematik. Vi befinner oss runt platserna 25-30 på den senaste PISA-undersökningen, och placeringarna faller för varje undersökning som görs. Den svenska skolan är i nuläget en sjunkande skuta. Hur ska mer resurser kunna förläggas till hemspråksundervisningen i ett sådant tillstånd?
Även om jag tycker att du (Johanna Parikka Altenstedt) har rätt i sak, riktar du din kritik åt fel håll. Sparka uppåt mot staten i stället för jämsides mot kommunerna. Det var riksdagen som beslutade att skolan skulle bli kommunal och ett besparingsområde. Idag skördar vi den bittra frukten, och du kritiserar bonden som skördar i stället för den som sådde fel för 20 år sedan. Nu vill jag inte befria skolor och kommuner från all kritik, men att kritisera dem kommer inte att leda någonstans.
Eftersom jag själv bott utomlands (Schweiz) i halva mitt liv har jag fått lite perspektiv på detta tema. Artikelförfattaren har självklart rätt i att det är viktigt att barnen bibehåller föräldrarnas språk. Inte minst hjälper det barnen att lära sig det nya språket.
Men att kräva av samhället att de ska bekosta och sörja för att detta sker är inte lika självklart. Artikelförfattaren skriver om sina egna inköp av läromedel som om det vore en katastrof. Jag förstår inte den inställningen. I Schweiz, där flerspråkigheten är mer utpräglad än på många andra ställen i världen organiserar svenska föräldrar svenskundervisning privat och med egna insatser. Och det är ingen som känner sig "kränkt" för det.
Vi talar om ett fenomen som går som en röd tråd genom mänskligheten. Alla migranter vill att avkomman också ska ha ett ben kvar i det gamla landet. Men så småningom bryts traditionerna och en verklig integration har skett och det gamla landets språk har gått förlorat. Detta har hänt i USA med immigranter från världens alla hörn och det kommer att hända i Sverige också.
När det gäller just finska anser jag att det varit och är en skandal att det inte upphöjts till ett obligatoriskt andraspråk i Sverige på samma sätt som svenskan är det i Finland. Men det är - åtminstone delvis - en annan fråga!
Jag tror artikelförfattaren framförallt menar de fem erkända minoritetsspråken i Sverige. Finska, meänkieli (tornedalsfinska), samiska (samtliga dialekter), romani chib och jiddisch. Dessa har talats parallellt med svenskan sedan 1700-talet, och Sverige har förbundit sig att bevara dem enligt Europarådets stadgar om minoritetsspråk, om jag fattat det rätt. Dessa fem språk har därför annan status än andra minoritetsspråk som talas i vårt land och har inget med tämligen nyinkomna språk som inte alls anses erkända som "svenska språk". Sedan är jag övertygad om att det inte finns någon hemspråksundervisning som kan lära ut ett språk om det inte finns föräldrar som är aktivt engagerade att deras barn lär sig. Om jag vill att mina barn ska prata något annat än svenska när de bor i Sverige där alla andra pratar just svenska, så får jag nog lösa det själv.
I Finland så talas Svenska och Finska.
Har de fått ett språk som de klarar sig med i Finland?
Man skall skilja nationella minoritetsspråk och minoritetsspråk.
Nationella minoritetsspråk har haft sitt ursprung inom Sveriges gränser i årtusenden. För mig är Sveriges nationella minoritetsspråk samiskan och kvenskan (meänkieli). Bägge dessa språk har funnits i norr, där inte svenska inte fanns.
Till nationella minoritetsspråk plockade sedan riksdagen också in finskan, romani chip och jiddish, och det var då som det spårade ur.
Finskan kom med för att finska presidenten tryckte på. Det var på vippen att inte kvenskan (meänkieli) kom med alls p g a det.
Minoritetsspråk har kommit med invandringen, som är ett hundratal.
#10 Kurt Myrhagen.
Precis !
Vi är bosatta cirka 100 mil söder om Sverige och dottern har, förutom "familjeintern undervisning", i flera år åtnjutit svenskundervisning av Kajsa på "Svenska klubben" i en by 10 km härifrån.
En gång i veckan, ditkörd och hämtad av hustrun.
Vi såg oss inte kränkta.
Varför kan inte respektive föräldrar och diverse "hemlandsföreningar" i Sverige göra sammaledes ?
Utan att känna sig kränkta.
Finnarna som kom har antingen åkt hem igen, lärt sig svenska eller så sitter de på hemmet. Deras barn har lärt sig perfekt svenska och deras barnbarn kan sällan någon finska. En generation till så kommer finskan vara borta hos deras ättlingar.
Problemet löser sig således av sig själv.
Bra artikel. Att det finns ett antal mörkermän på främst högerkanten som inte förstår vad modersmålsundervisningen innebär för övrig språkinlärning, inklusive svenskan, är trist men inte förvånande. Resultaten är helt entydiga inom forskningen. Tvåspråkighet gynnar all inlärning. Med lika gynnsamma sociala och ekonomiska förutsättningar "slår" en tvåspråkig elev nästan alltid en enspråkig elev.
Det ligger i samhällets intresse att ta tillvara kunskaper barnen redan har en grund i. Det är en liten investering att lyfta den formella språknivån i modersmålet.
Alla växande ekonomier de senaste två decennierna är utpräglat multikulturella och deras medelklass kan normalt två språk eller fler.
Själv fick jag aldrig chansen att lära mig finska eftersom min mamma trodde på det många menade på 70-talet: det är viktigast att lära sig svenska. De som menar att nmodersmålet är hemmets ansvar kanske tycker vi borde plocka bort svenskämnet ur skolan? Då kan vi ägna den tiden åt att lära matematik och fysik istället?
Föräldrarna bör själva betala och ansvara för hemspråksutbildning och inte belasta skattebetalarna med sådana utgifter. Hur kan det vara en mänsklig rättighet att få hemspråksundervisning i vilket språk som helst i Sverige, obegripligt.
#16 Jens. utan att vara mörkerman (det är skillnad på att benämnas som sådan mot att faktiskt vara det, en åsiktsskillnad gör ingen mörkman) på någon kant alls står faktiskt inte ditt inledande påstående helt oemotsagt inom forskningen. Parametrarna är såpass många och interagerande att det i sin tur inte är så konstigt.
Därutöver: när jag gifte mig i Finland försökte jag naturligtvis göra mig något lite hemma i finskan fastän jag hade klarat mig utmärkt väl på landets andra modersmål, och när familjen bodde i Italien köpte vi och läste, naturligtvis, barnböcker på italienska.
För övrigt ÄR det viktigaste att behärska nationens modersmål. Att dessutom vårda och hålla vid liv sina föräldrars modersmål är ett plus och en glädje.
Hur många av er som kommenterar har läst artikeln? Var finns kravet på en skola på finska? Hemspråksundervisning handlar om någon timme i veckan på just hemspråket.
#16 Jens Rosback
Intressant, ge gärna några exempel på växande multikulturella ekonomier.
Visst är det mycket bra att barnen får möjligheter att bevara - och gärna utveckla - sina hemspråk i största möjliga utsträckning.
MEN, i likhet med många av kommentatorerna här, anser jag ABSOLUT inte att det är samhällets skyldighet att erbjuda sådan undervisning. Den lagparagraf, som föreskriver sådan skyldighet för skolan, är kontraproduktib och bör tas bort snarast!
Det kommer självklart i första hand an på föräldrarna att se till att hemspråket odlas med barnen. En annan näraliggande MÖJLIGHET är förstås kurser på studieförbund och liknande. Kostnaderna för sådana kurser är mycket måttliga, på grund av subventioner från samhällets sida (dessa subventioner kan till och med jag acceptera!).
Jag har genom flera års utlandsstationering kommit i nära kontakt med detta hemspråksproblemet. Vi, liksom alla andra utländska familjer från olika länder, lät våra barn kontinuerlligt upprätthålla kontakten med resp. hemspråk, och det fungerade bra! (I våra barns skolor gick undervisningen både på spanska och engelska, och försökte vi tala med dem på dessa språk, blev det nobben direkt).
Vi hade absolut gärna sett lite mer svenskundervisning för barnen . alltså utanför hemmet, men vii kom aldrig längre än till planeringsstadiet för sådana kurser.
Det är ingen som helst mänsklig rättighet att få läsa hemspråk på andras ekonomiska bekostnad (skattresurser).
Det är inte heller en mänsklig rättighet att flytta till ett annat land och leva på det landets skattebetalare.
"Det är hur genialt som helst att göra mänskliga rättigheter till en kommunpolitisk fråga. Tänk om kvinnors jämställdhet eller HBT-frågor skulle behandlas på samma sätt: man får inte diskriminera I Luleå men i Lund är det ok, för kommunfullmäktige har inte uttryckligen antagit regler för att tillhöra förvaltningsområdet, där man inte får diskriminera."
Jag tycker detta är en jättebra ide av Johanna Parikka Altenstedt! Om kommuner får fria händer så kommer bra ideer som är bra för medborgarna och som gör att medborgarna trivs att få människor att flytta till sådana kommuner. Och dåliga kommuner med dåliga ideer kommer få folk att flytta därifrån. Jag tror också att detta kommer ha en positiv feedback, det vill säga, ju längre det pågår, desto mer kommer de kommunerna med bra ideer och bra politiska förslag som gynnar de egna medborgarna kunna välja och vraka bland alla som vill flytta dit. Då skulle vi få se vad människor tycker om och trivs med och människor skulle själva kunna påverka sitt närområde och sin miljö.
Det är verkligen hoppingivande att det sker litet nytänkande i sverige. Det behövs verkligen så illa som saker och ting står till här! Återigen, bravo till Johanna Parikka Altenstedt som inte bara rullar på i gamla idefattiga hjulspår!
#16 Jens Rosback
Nu får du allt komma med lite referenser.
1. Modersmålsinlärningen ger inte några direkta märkbara effekter på svenskinlärningen. Det handlar om metaspråk i bästa fall (att tala om språk med språkvetenskapliga termer). Detta är en myt som man odlat de senaste 10-20 åren i Sverige men i resten av världen är det en stendöd tanke.
2. De snabbast växande ekonomierna i världen de senaste 20 åren har en faktor som du glömmer: väldigt stor tillgång till låglönearbetare. Dock, om vi tittar på de framgångsrikaste ekonomierna de senaste 25 åren (+- nåt år förstås) så är det Taiwan, Sydkorea, Kina, Brazilien och Indien (+ några till).
Dessa länder med undantag kännetecknas av stark nationalistisk anda och med undantag av Indien kulturellt homogena samhällen. Dock så är Indien starkt klassindelat där tillgången till otroligt många låglönearbetare har skapat deras ekonomiska tillväxt (precis som de andra tigerekonomierna).
Singapore är ett intressant exempel som i teorin är mångkulturell men det är den kinesiska som är dominant och ser till att det blir biz.
De senaste 25 åren så kännetecknas mångkulturella länder av inbördeskriv, oroligheter och splittring (tex balkanländerna).
Med ditt resonomang så är jag förvånad över Malmö och Södertäljes extremt usla ekonomiska resultat (flera miljarder minus varje år).
Malmö borde vara norra Europas främsta och snabbast växande ekonomi. Men det är väl någon annans fel att Malmö inte lyckas antar jag?
För ett trettiotal år sedan var "Tvåspråkighet eller halvspråklighet" en av de böcker som hävdade att om inte föräldrarnas modersmål upprätthålls (hemspråk kallades det då) drabbas barnet av att inte behärska vare sig hemmet språk eller det nya landets majoritetsspråk och därmed bli sk halvspråkliga. Antagandet och slutsatsen byggde främst på undersökningar av barn med finska rötter. Men så var det det där med parametrar. Bekymret var att underlaget, alltså barnens bakgrund inte tillräckligt isolerats. Det var nämligen så att även föräldrarna, visade det sig, hade ett - ursäkta uttrycket - torftigt modersmål; barnen hade och använde alltså det språk de tillgodogjort sig i hemmet. Det "halva" språket var alltså snarast ett sociologiskt problem än ett migrationsspråkligt.
#22
"andras ekonomiska bekostnad (skattresurser).".
Från kvenernas kärnområde Gällivare och Kiruna kommuner med 30 000 invånare, betalade enbart LKAB i fjol in15 miljarder (15 000 000 000) till statskassan. Visa mig på ett enda område i Sverige med sådan liten befolkning, som betalar in så mycket till statskassan! Det är vi som försörjer andra in andra oss.
#22
också "annat land"
Förklara dig!
Ganska väntade kommentarer av många ang vems ansvar och vem ska betala. Men glöm inte poängen: Staten Sverige har skrivit på konventioner och lovat inför andra stater ta hand om "sina" nationella minoriteter. Då får man göra det. Eller säga att man inte gör det.
F ö får man inte enligt lagen ordna utbildning i modersmål på egen hand så att det ger ett betyg och möjlighet att sedan läsa t ex på universitet i Finland. Det måste ske inom ramen för offentlig verksamhet p g a att svenska riksdagen har så bestämt. Jag är den första att förespråka egna - egen finansierade - skolor på finska, om man fick göra det.
Så moment 22 är att man får inte ordna saker själv, och det ordnas inte av staten/kommuner heller samtidigt som man på papper påstår att man sköter detta.
Utmärkt artikel.
Den svenska modersmålsundervisningen är en av de få ljuspunkter i ett skolsystem som annars – för många utlänningar (t ex mig) – verkar bestörtande.
Undervisningen ges av väldigt duktiga lärare, som ofta har sitt hemlands kunskapssyn med i bagaget, och som med väldigt få resurser lyckas hålla elever på en väldig hög nivå. Betänk att det sitter elever i svenska skolor som faktisk kan perfekt kinesiska, har koll på tysk litteraturhistoria, kan fransk grammatik, och en massa andra härliga språk på en nivå som ingen inföding har en chans för att uppnå. Tack vore 1 eller 2 timmers intensiv och kompetent undervisning i veckan på någon sen onsdageftermiddag.
Hurra för det, och tack till alla duktiga lärare. Modersmålsundervisningen gör Sverige lite mer kompetent och lite mer attraktiv för kompetenta utlänningar – både skolpolitiskt och invandringspolitiskt en väldig bra idé. Som al annan bra undervisning borde den finansieras och behandlas bättre.
#Fredric Nomael. Varför tror du att jag inte betalar skatt? Invandrare betalar skatt som alla andra. Det kostar inget mer att undervisa på ett annat språk än på svenska. Förstår inte ditt resonemang alls. Om barnet inte går på finskan, så är barnet på fritids eller på någon annan timme ju, som också kräver arbetskraft och lärare. Detta är en fråga om vilja, ledarskap och organisation snarare än kostnad. Om mitt barn får bra finska undervisning istället för dåligt så rä det dessutom resurs, då Finland är en av Sveriges största ekonomiska partners och kunskaper i språket bidrar till affärer och export, eller hur?
Ingen av kommunanställda enligt LVU t ångsomhändertagande hemifrån bortförda hemifrån barn får hemspråksundervisning, inte ens i Engelska. Och jättemånga friska barn blir sjuka där.De som hade varit bra elever förut och talade både sitt modersmål occh svenska, inte bara glömmer sitt modersmål utan blir efterblivna också. Inte många får gymnasiebehörighet. Det kan man kalla för integration till svenska samhälle, för stor fröjd av alla Sd sympatisörer som kommenterar här och tjänstemän är verkligen bra för det. Varför klagar ni då, att tjönstemän inte bra för att integrera barn med utländs härkomms i svenska samhälle? De gör ju det med hjälpen av LVU perfekt.
#30 Johanna Parikka Altenstedt
Skatt är stöld och det enda rätta är att vara och en betalar för sig och sina nära.
Johanna Parikka Altenstedt ongör sig över att vissa kommuner ställer krav på förkunskaper i språket, något som de enligt lag inte har rätt att göra. Samtidigt talar hon i en kommentar om undervisning som ska ge eleverna ett betyg som är tillräckligt för att kunna läsa vid universitet i det land där språket talas. Jag fattar inte hur hon får detta att gå ihop!
Som gift med en modersmålslärare (ryska) och dessutom far till två tvåspråkiga barn har jag fått tillfälle att betrakta den svenska skolans modersmålsundervisning på nära håll. En faktor som sänker nivån på undervisningen är just att skolan inte har rätt att ställa några som helst krav på förkunskaper. Enligt lagstiftningen har till och med adoptivbarn, som under sin uppväxt kanske varit helt och hållet avskilda från den kultur de ursprungligen föddes i, rätt till modersmålsundervisning -- undervisning i ett "modersmål" de kanske knappt ens har hört talas och än mindre talar själva.
Det absurda i detta inser var och en. Grundtanken med modersmålsundervisningen är ju att barn ska få stöd och hjälp att utvecklas i det språk som de talar hemma, inte att skolan ska lära dem ett nytt språk på nybörjarnivå.
De kommuner som ställer krav på förkunskaper gör rätt, även om deras handlande strider mot lagen. Barn utan förkunskaper har inga förutsättningar att tillgodogöra sig skolans modersmålsundervisning. Kursplanen för ämnet modersmål är faktiskt ganska ambitiös -- har du titat på den? -- men den förutsätter förstås att eleverna redan talar språket som sitt modersmål. Att anta elever utan förkunskaper är ett mycket effektivt sät att omintetgöra modersmålsundervisningen för dem som verkligen talar språket hemma. Läraren tvingas hela tiden lägga undervisningen på lägsta nivå. Sådant bidrar till att göra modersmålsundervisningen meningslös och ointressant också för dem som verkligen skulle kunna tillgodogöra sig den.
@#32 Fredric Nomael - Brukar du köra bil? Cykla? Ska inte du då betala för att behålla vägarna asfalterade/i ordning utanför ditt hem och där du rör dig i vardagen? När du gick i skolan, skulle då dina föräldrar ha behövt köpa dig alla de böcker som du använde? Har du en högskoleutbildning? Om ja, hade du behövt betala en rätt så stor summa till universitetet. Har du någonsin varit sjuk och besökt en vårdcentral? Kostade besöket runt 150 kr eller 15 000?
Detta är exempel på hur skatt är stöld. Skatt brukar återinvesteras i samhället. Skulle du vilja ha ett samhälle likt det i republikanska USA, där en människa är fast i sin sociala position om hen inte har några pengar att röra sig med?
@#33 Honken - Ska vi alla glömma vad forskningen säger om tvåspråkighet, eftersom du tydligen vet bäst? Jag själv är trespråkig och det har hjälpt, det kan jag säga. Språken fungerar var och ett för sig själv. Det är inte så att man tänker på ett språk och sedan översätter det i huvudet till språket man vill säga det i. Språken fungerar intuitivt. Det hjälper att vara flerspråkig om det händer att man inte kan uttrycka sig på ett språk (även svenska), för då kan man gå ifrån det intuitiva språket och använda sig av det kognitiva språket, dvs. att fundera på ett annat språk (t.ex. engelska) och sedan översätta det på passande sätt till svenska. Eller omvänt.
Det intressanta i sammanhanget är inte att jag lyckades bli flerspråkig trots att jag inte har fått någon hemspråksundervisning (det fanns, liksom, andra prioriteringar, som att få ihop livet), utan att jag var genomgående bättre i både svenska och engelska än majoriteten av mina klasskamrater som hade svenska som modersmål. Jag må ha lite talang för språk, men just för att svenskan från början inte var ett intuitivt språk för mig som för de klasskamrater som till och med fick IG, kunde jag lära mig språket mer ingående, djupare. Det hjälper också att läsa mycket. Att jag bryter lite på alla språk jag talar ser jag själv inte som ett handikapp, så som vissa ser det som en av de viktigaste etniska/nationella identitetsmarkörerna.
Slutligen:
Det finns många bra poänger i artikeln, inte minst delen om att Sverige har förbundit sig genom internationella konventioner om de mänskliga rättigheterna att erbjuda sina språkliga minoriteter modersmålsundervisning. Där är vi nu. Om det är någon som vill lägga ner det, får hen jobba politiskt för att nå det målet.
Sist men inte minst, varför ser man ner på kunskap? Det är väl utvecklande för en människa (särskilt barn) att ständigt lära sig nya saker och prova på många olika saker. All kunskap är värdefull? När blev samhället så negativt inställt mot kunskap? I det här fallet handlar det om modersmålsundervisning, där oftast kostnaden tas som argument mot. Men vad ska sägas om de förslag om att matematiken inte längre ska vara ett kärnämne? Om man bara måste lära sig praktiska saker för att kunna överleva, då kan vi lägga ner skolan helt och hållet och återgå till ett jordbruks-, samlar- och jägarsamhälle. All kunskap är värdefull, även om man inte alls kommer använda sig av kunskapen i vardagen. Och om det är en kostnads-/skattefråga, har man rätt som medborgare att kräva effektivare användning av skattemedel och minskad överföring av skattepengar till skatteparadis via kapitalbolag.
Det största problemet är såklart att erbjuda vissa etniciteter kurser som andra etniciteter inte har tillgång till. Kort och gott så är subventoinerad hemspråksundervisning rasistiskt. Ja, riktig rasism, inte den låtsasrasism som vänstern ofta talar om.
Det är dags att skrota hemspråksundervisningen eller åtminstone se till att svenskar blir tilldelade lika mycket resurser.
Jag håller med Nedim Kirlic. Man kan inte ha ett slags "a la carte"-mentalitet i skattefrågor. Jag kan inte välja att inte betala för min grannes barns undervisning i bongolesiska bara för att jag inte tycker om det.
Mångspråkighet är bra och att ha en stark grund i sitt modersmål hjälper en att bygga på med nya språk.
Däremot kostar det naturligtvis pengar. Johanna Parikka Altenstedts sätt att resonera kring undervisningens kostnader är häpnadsväckande naivt.
En släkting till mig som är rektor fick ett önskemål om att en förälders barn skulle lära sig schweizertyska. Barnet hade någon förankring till Schweiz. Eftersom min släkting kände till att jag bor där blev jag kontaktad. Jag förklarade för henne att inte ens barnen i Schweiz lär sig schweizertysk dialekt i skolan. All undervisning sker på högtyska. Dessutom finns det ett dussin sinsemellan väldigt skilda dialekter av schweizertyska (skillnaden är lika stor som mellan svenska och norska). Och som lök på laxen upplyste jag om att schweizertyskan inte har ett standardiserat skriftspråk. Festligt.
Om jag flyttar till Norrland, kan jag få skånsk hemspråksundervisning till mina barn? Helst Österlensdialekt.
#Honken, din argumentation föll på vänsterkärring :-) Efter jag gick ur FP 2006 brukar jag kalla mig för oberoende liberal.
#37 #36 ni blandar ihop äpplen och päron: Sverige har enligt lag och ratificerade avtal 5 nationella/historiska minoriteter som man förbinder sig att stödja genom att upprätthålla språket och kulturen. Dessa är samer, finnar, tornedalsfinnar, romer och judar.
Länsstyrelsen i Stockholms län och Sametinget är sedan den 1 januari 2010 huvudansvariga för att samordna och följa upp hur Sveriges minoritetspolitik genomförs i landet.
http://www.lansstyrelsen.se/stockholm/Sv/manniska-och-samhalle/nationell...
Visst är det samma mekanismer som tvåspråkighet handlar om i fall där andra språk också finns med. Men här handlar det aktivt om att bevara något som funnits här minst 500 år.
#35 Nedim Kirlic,
Där jag bor betalar man vägtullar vart man än kör.
Dvs, jag betalar när jag använder en väg och betalar inte när jag inte använder en väg.
En mycket bra och rättvis modell.
#35 Nedim Kirlic,
I övrigt så undrar jag varför det är en mänsklig rättighet att leva på andras pengar?
#38 Det ändrar ingenting. Det är rasistiskt oavsett om det står i grundlagen eller inte. Ingen ska få extra resurser för att man råkar tillhöra en viss etnicitet. Så enkelt är det. Det är ren och skär diskriminering av etniska svenskar! Något som tyvärr blir allt vanligare och vanligare...
#jon79 Nej, det är rasistiskt att inte låta människor behålla sina modersmål. Hjärnan klarar faktiskt fler språk, hela världen är fylld av länder med flera språk och t ex i Europa har de flesta länder fler språk: Jag kan hålla med att man bör öppna upp så även etniska svenskar får lära sig finska - det vore rätt. Precis som vi i Finland måste/får läsa svenska. Men det är inte rasistiskt att låta barn få ha sitt modersmål, som enligt all hjärnforskning finns i en annan del av hjärnan än de inlärda språken, och som är både känslospråket och även språket som man lär sitt abstrakta tänkande på. T ex räkna. Jag har bott här över 25 år, men säger du 7 x 8 så måste jag tänka det i finska för att uppfatta matematiska storheter i min hjärna och räkna. Modersmål får man i mammas mage - det språket som hjärnan utvecklas kring, och som man hör redan innan man föds. Det ska ingen berövas. Idag finns det massor av sverigefinländare som inte kan ett ord finska, och deras gamla föräldrar som får ett stroke eller något och tappar svenskan och går tillbaka till ursprungsspråket, modersmålet - de har inte ett gemensamt språk. Min kollega var vid sin mors dödsbädd och förstod inte hennes ord vid livets slut, fruktansvärd trauma! Det är inte civiliserat och värt ett utvecklat samhälle.
#42 Johanna Parikka Altenstedt
Nej, det är rasistiskt att inte låta människor behålla sina modersmål.
Nu får du allt förklara dig?
På vilket sätt hindras en person att ha ett modersmål ifall stat (skattebetalare) inte betalar för undervisningen?
Det är blir inte illegalt bara för att man inte vill använda skattepengar till det.
Efter att ha funderat flera dagar på detta ger jag mina synpunkter på ämnet:
Jag är uppvuxen me 3 språk: svenska, spanska och engelska. Jag har bott i flera länder där man talar just de språken och alltid anpassat och lärt mig därefter. Min dotter är född i Sverige och är tvåspråkig: svenska och spanska (som vi talar hemma). Jag tänkte att hemspråksundervisning skulle stödja henne i hemspråket när hon började 1:an... vilken besvikelse det blev! En sk modersmålslärare som lärde barnen att rita i "språket" under ett helt år. Så klart sa vi upp platsen, eftersom vi talar språket hemma (FB och andra sociala medier på spanska spelar en stor roll numera, speciellt med stavning + grammatik) har dottern en ordentlig grund att stå på och behöver faktiskt inte "undervisning" i flum-skole-utmärkelsen. Det är stor skillnad mellan folk som verkligen talar hemspråket i hemmet och dem som vill att barnen får ett extra språk via "modersmålsund."... tycker att både vi föräldrar till barn med flera språk och modersmålslärare/kommuner har bidragit till att det har blivit en undermåligt och onödigt debattämne. Tänk vad bra det skulle kunna vara om vi endast satsade på dem som behöver!
#43 Fredrik, jag vet inte om du har läst artikeln: jag säger att staten har stiftat en lag och säger sig att följa den, men gör inte den. Vi blir lurade. Vad är det som är så svårt att förstå?
#43 Alltså om du tror att det räcker med att ha en mamma som pratar finska hemma för att ge ordentligt grund i språket så är det ganska sällsynt. Man behöver andra barn i samma ålder, man behöver öva skriva och läsa, och skaffa sig bredare ordförråd än köksfinska, för att verkligen få språket. Annars kan man inte jobba på språket. Det är där skolan kommer in. All forskning visar att om skolan & hemmet stöttar och drar åt samma håll i denna fråga blir resultaten bäst. Det räcker ej med bara hemmet. Och det räcker ej med bara skolan.
Visst är språkkunskaper viktiga men vad är det som säger att allt ska vara gratis och att staten ska betala för allt?
Varför fixar man inte egna studiecirklar på fritiden i de ämnena som man vill läsa? När jag var liten var många hemmafruar och barn var inte på dagis då fanns det kurser hos studieförbunden och jag gick på musikförskola som mina fattiga föräldrar faktiskt hade råd att betala.
Man ska bara ha allting gratis utan betala fem öre för det utan skatten ska räcka till allting men tro mig det kommer en faktura även på hemspråksundervisningen.
Att lära sig ett språk vid sidan om är en lyx idag och varför ska alla andra stå för den lyxen, om det finns minst 8 personer som vill en sak så kommer studieförbunden att fixa det.
Johanna Parikka Altenstedt
De enda historiska nationella minoritetsspråken som finns i Sverige är samiska och kvenska (meänkieli).
Den dag, i slutet av 1990-talet, som den finske presidenten lade sig i den svenska nationationella minoritetssoråkspolitiken, menande att kvenska är finska, så förstörde han, till stora delar, utvecklingen för kvenskan. För finskan är ett invandrarspråk kommenn till Sverige efter andra världskriget.
Att finskan funnits i finnskogarna, i mellan Sverige, sen 1700-talet är sant, men den finskan dog ut redan kring 1900.
Nu har man sänt tio minuter finska, som nationell minoritetsspråk, varje vardag i åratal i svensk television, istället för kvenska i kvenområdet Tornedalen och kiruna och gällivare kommuner där det verkliga nationella minoritetsspråket finns, som liknar finska.
Den finske presidentens påtryckningar för finskan, medförde att andra språk också ville vara med, nämligen jiddish och romani chip.
Det har lett till att svensken inte längre kan skilja på nationella minoritetsspråk och invandrade minoritetspråk.
Nu får kvenskan, under namnet meänkieli, kämpa för att överhuvudtaget höras, för att finskan hela tiden trumpetar ut sitt budskap under prime time sina intressen.
Det verkar, ta med tusan, att svenska politiker inte kan göra någonting rätt!
De verkliga inhemska nationella minoritetsspråken i Sverige är samiskan och kvenskan(meänkili). De här två språken har funnits i norra Sverige i hundratals år, om inte tusentals år. Långt innan ens svenska funnits i området.
Kvenska (meänkieli) kallades tidigare också tornedalsfinska. Men det accepteras inta av alla kvener, då tornedalsfinska är en dialekt av Kvenska (meänkieli). Meänkieli är en kompromiss.
Beng Johansson
Sveriges stat har lämnat 1999 en lista över de nationella / historiska minoritetsspråken i Sverige till Europeiska rådet. På listan står finska, samiska (alla dialekter), tornedalsfinska (som är dialekt i Finland, inte språk), romska och jiddisch. Alla har talats här minst i 500 år. Allt är alltid definieringsfråga, någon gång ska man enas. Politiskt enades man om dessa, och det är de som t ex Eurolang, Europeiska byrån för nationella minoritetsspråk bevakar för Sveriges del. Jag förhåller mig till det juridiska fakta som finns definierat.
Jag ger tusan i vad som står på listan!
Finskan är inte något nationellt minoritetsspråk för mig!
Finska presidentens inblandning kommer att medföra att endast samiskan har en viss chans att överleva som nationellt minoritetsspråk i framtiden i Sverige.
Jag arbetade hårt en tid för kvenskan, men jag förstår nu att mitt modersmål kommer att dö, och jag har accepterat det.
#52 Bengt, det är sorgligt det du vittnar och något som bör dokumenteras. Några samiska dialekter är också hotade, samtidigt som vi oroar oss för andra länders inblandning. Men finskan är inte livskraftig, utan överlever bara igenom ny invandring, enligt forskning tappar inga andra minoriteter sitt språk så fort som vi i Sverige (även samiska, kvänska inkluderade) - tredje generation kan i allmänhet knappast något. Det är rena kvävningen. Vi ska inte hamna i söndra och härska -situationen, utan självklart kämpar jag för ditt minoritetsspråk också - samtidigt är det viktigt att du förstår att om den "starka" finskan kan kvävas så systematiskt, så då är det ju riktigt svårt för tornedal/kvävska eller samiska. Eller romska. Som sagt, inte civiliserat alls i ett ciliviserat samhälle.
Kommentarsfältet är stängt på denna artikel.