Den tyska RasForskaren har åsikter om vad folk får skratta åt.
Jag har hört att italienarna ska göra en film om auszwitch. Berlusconi söker en som kan fylla rollen som läger kommendant.
Permalänk | Anmäl
u_19023, 2012-09-04, 10:41
Ett försök till ickepolitiskt korrekt humor.
Måste stoppas. Jämnlikhetsideologi går före rätten att få skratta.
Permalänk | Anmäl
Anders Olsson, 2012-09-04, 10:43
Borde tillägga att inlägg #4 var sarkastiskt.
Permalänk | Anmäl
Anders Olsson, 2012-09-04, 10:48
Rasstudier...slutade man inte med det efter 1945?
Hus skall vi göra med IFE´s supportrar? Skall vi anmäla hela klacken eller bara styrelsen för Guliganerna?
För övrigt hänvisar jag till #5
Permalänk | Anmäl
Anders Eliasson, 2012-09-04, 10:57
Tobias Asiater har hög status, att skämta om asiater kan jämställas med att skämta om norrmän som också generellt sett är omtyckta.
Jag har bott i Asien och där skämtar man europeer, Jag tror du är lite för känslig och lättkränkt.
Permalänk | Anmäl
anders l, 2012-09-04, 11:00
Den kriminelle rasisten Tobias Hübinette är inte rätt person att ta upp det här ämnet.
För övrigt är jag asiat och tar inte åt mig av det här tramset.
Permalänk | Anmäl
Kasper Sekiyama, 2012-09-04, 11:31
Jag kan tänka mig att vissa delar av kritiken är befogad, men det är ju lite konstigt att skribenten opponerar sig mot allt, oavsett om det är asiatiskt eller inte. Finns inga asiater med så fördöms pjäsen som rasistisk. Finna asiater med så fördöms pjäsen som rasistisk. Vad är vägen ut ur dilemmat? För en helasiatisk ensemble skulle ju även den bara bli en kuriositet som vi vita går att se för att få se lite äkta tjingtjongande, eller...? För inte ens om asiaterna talar sitt eget språk blir det ju bra. Om de inte gör det så är det tjingtjongande och rasism, och om de gör det så står de själva för tjingtjongandet och då är det rasistiskt.
Kan skribenten komma med ett konstruktivt förslag på hur vi kan bryta detta onda mönster? Kanske skall vi åka till asien för att titta på äkta asiatisk teater? Men då riskerar vi ju att bli rasistiska kulturturister som projicerar vår orientalism på dem som står på scenen...
Permalänk | Anmäl
Per Mikael Nilsson, 2012-09-04, 11:33
Tobias, det är männeskeligt att du vill plocka några poäng, men din artikel hjälper inte till att minska rasism, snarare till att stigmatisera och offerförklara asiater. Tänk ett samhälle där vi ej kan skoja med varandras egenheter och karakteristiska. Vi gör detta i alla kulturer över hela världen. Vill man se karikatyrer på kinesgubbar med Kinahattar skall man åka till Beijing där Kinahatt gubben avhänds flitig som symbol på matstånd etc, inte för att förnedra utan för att karakterisera eller skapa en glad atmosfär. Vad tycker Kinesiska ambassaden i Stockholm om påstående att det är rasistisk att betraktas som Kines? Är det den nordiska vita rasen och kulturen som är den överlägsna, så att alla uttryck som avviker från detta är rasistisk? Vi lever i en fantastisk mångfaldig värld där vi kan skoja med kulturella uttrycksformer utan att de flesta människor känner sig kränkta. Känsla av kränkning är i sig ett primitivt uttryck som var flitigt använd i våra ursprungliga stam och klansamhällen och traditionella samhällen där beskyllning om kränkning är ett makt vapen. Det finns massor av sosialantropologiska studier om detta. Skapa ett samhälle där vi hela tiden skall vara rädda för att kränka varann, och vi har samtidigt skapat större avstånd mellan medmänniskorna.
Permalänk | Anmäl
Yngve Frey, 2012-09-04, 11:41
Om man inte får skoja om asiater så betyder det att dom blir upphöjda till en övermänsklig nivå. Vi skojar ju om etniska svenskar ständigt och karikerar dom, (Åsa-Nisse, Roy & Roger, m.m.). Att ständigt leta efter fel och övertramp som "den vita rasen" gör sig skyldig till innebär att man ägnar sig åt att misstänkliggöra en etnisk grupp. Men det är ju vad vi idag menar med rasism. Så vi har idag institutioner som ägnar sig åt rashets medelst misstänkliggörande. Den svenska vita rasen är det svårt att finna fel på. Alltså måste man hitta en kinesisk seriefigur på en godispåse, eller stereotypiska asiater i teaterföreställningar, för att kunna misstängliggöra de vita svenskarna. Motivet tycks vara att upphöja de icke-vita raserna såsom perfekta och oantastliga, som man inte ens får skämta om, eller göra en gullig seriefigur av. Man skall ej tillåtas använda en stereotypisk asiat i en komedi.
Att ständigt resonera i termer av de "vita" kontra asiaterna och dom svarta, innebär att retoriken ständigt färgas av rasbegrepp. Men det var ju det som vi skulle komma ifrån. Motverkar det inte syftet med Mångkulturellt centrum att ständigt resonera i termer av ras samt uppmärksamma varenda litet felsteg, seriefigur, skämt med etnisk anknytning, eller teaterföreställning med etniska stereotyper? Det blåses upp till proportioner som endast får som konsekvens att rashat sprids i samhället. Det finns ju massor av naiva invandrare som tror på den här sorts retorik, att svenskar är rasister för dom sätter en asiatisk seriefigur på godispåsarna, osv. Dom är onda jävlar som förtrycker invandrare. Konsekvensen är ju bara att rasismen (den här gången äkta rasism) sprids i samhället.
-Dr Mabuse (ps).
Permalänk | Anmäl
Dr. J. Mabuse, 2012-09-04, 12:25
#1 Joel Bergqvist
Ja TOBIAS HÜBINETTE verkar tro att han egenrådigt kan
hamra lös på folk efter det att han har dömt deras handlingar som rasistiska utan rättegång.
Det intressanta är att jag har aldrig möt en svensk rasist någonsin.
Jag har aldrig sett en svensk som förolämpar en annan med rasistiska motiv. Hubinett däremot möter rasister varje dag. Pensionärer, skolelever mm.
Något säger mig att Hubinett har en skev världsbild. Varje förolämpning mot en utlänning måste ha rasistiska motiv. Svenskar förolämpar ju aldrig svenskar. Det förkommer aldrig, inte ett ont ord har svenska folket yttrat mot andra svenskar på 200 år.
Han beh¨voer psykolog.
Permalänk | Anmäl
u_19023, 2012-09-04, 12:41
Reagerade Hübinette likadant då någon teater satte upp Solanas SCUM-manifest och kränkte och dissikerade den vite mannen?
Och, ska vi ta bort kaviar-Kalle bara för att den blonde killen cementerar fördomar om blonda svenskar?
Permalänk | Anmäl
Christina Lundqvist, 2012-09-04, 12:58
Som sagts här ovan: Vi har en väldigt hög uppfattning om asiater, men T Hubinettes galenskaper skulle kunna dra ner anseendet, om vi inte visste vad han är för en person
Permalänk | Anmäl
Alvin Stoltz, 2012-09-04, 13:28
Efter att ha googlat artikelförfattarens namn.
Och hitta detta http://expomakt.wordpress.com/
Man blir så trött på alla dessa kommunister som ska driva alla dessa icke frågor
Permalänk | Anmäl
Peter Tornquist, 2012-09-04, 13:29
Tobias, är det inte dags att lägga ned offermentaliteten nu? De flesta asiater skattar åt dig och samtidigt suckar åt hur du framställer dem som mesiga och känsliga som tar åt sig av vad som helst.
Permalänk | Anmäl
jon79, 2012-09-04, 13:38
"Ras- och vithetsstudier"?? Låter ju j*vligt skumt måste jag säga. Håller vi verkligen på med sånt?
Permalänk | Anmäl
Anders A Nilsson, 2012-09-04, 14:16
Guling,guling kom nu lille fuling,punch punch punch! Jag kom att tänka på Galenskaparna och after shave. Men vad är det här? Först var det Linde´s blackface som kulturminisntern satte kniven i och nu yellowface.hånet fortsätter. När kommer ett Whiteface?
Permalänk | Anmäl
Micael calmén, 2012-09-04, 14:35
Formuleringen "forskare i ras- och vithetsstudier" fascinerar. Politiskt har begreppet "ras" ofta förkastats i Sverige, men 1997 bekräftade den japanska biologiprofessorn Masatoshi Nei vid Pennsylvania State University att "kluster av genetiska avstånd" sammanfaller med den traditionella uppdelningen av mänskligheten i tre "raser" - negroider, caucasoider och mongoloider. Begreppen används idag t.ex. inom rättsantropologin och den biologiska antropologin. (http://en.wikipedia.org/wiki/Negroid samt http://en.wikipedia.org/wiki/Mongoloid)
Dessutom visar en rad studier på signifikanta skillnader mellan dessa grupperingar, samt att den caucasoida huvudgrupperingen faller mellan de andra två grupperingarna, kanske mest svårförnekat mätt som genetiska avstånd ("net Nucleotide Differences among the Races", Satoshi Horai, Department of Human Genetics, National Institute of Genetics, Mishima, Shizouka, Japan).
Baserat på 23 olika typer av genetisk information lade 2002 Saitou Naruya (Japanese National Institute for Genetics) i sin studie av genetiska avstånd till "grupperingarna" australoid och amerindoid, samt att han kallar mongoloid för "Asian mongolid".
Så sent som för ett par dagar sedan kom svensken Svante Pääbos team vid Max Planck Institute for Evolutionary Anthropology i Leipzig, Tyskland ut med forskningsresultat som visar - återigen - att den caucasoida huvudgrupperingen faller mellan den negroida och mongoloida huvudgrupperingen, denna gång med avseende på mängden DNA från neandertalare - eller som den artikelförfattaren uttrycker saken:
"Alla nutida människor, utom de som har rent afrikanskt ursprung, bär nämligen på en liten andel neandertal-dna.
Nu visar de nya dna-analyserna att andelen neandertal-dna faktiskt verkar vara högre hos nutida människor österut i Asien och bland amerikanska indianer (som ju en gång har utvandrat från östra Asien)."
http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/denisovaflickans-dna-ger-oss-var-hist...
Källa till övrigt: http://en.wikipedia.org/wiki/Mongoloid
Permalänk | Anmäl
Peter Andersson 2, 2012-09-04, 14:46
Forskar i vithetsstudier. Vad gör en sådan och vad är det?
Permalänk | Anmäl
Tommy Cronholm, 2012-09-04, 14:50
Att anklaga vita människor för rasism är rasistiskt.
Permalänk | Anmäl
Johnny Andersson, 2012-09-04, 16:03
När man påpekar att Hübinette är rasist så försvinner kommentaren snabbare än blixten! När Hübinette säger
"Att känna eller t.o.m. tycka att den vita rasen är underlägsen på alla upptänkliga plan är naturligt med tanke på dess historia och nuvarande handlingar. Låt den vita rasens västerland gå under i blod och lidande. Leve det mångkulturella, rasblandade och klasslösa ekologiska samhället! Leve anarkin!"
Då belönas han med att få skriva artiklar på Newsmill! Jag tycker alla ska få säga sitt, men NM tycker bara vissa tydligen!
Permalänk | Anmäl
Micael Johnsson, 2012-09-04, 16:58
Hybinettes trovärdighet ligger väl nära nollpunkten med ett sådant "track-reccord"som framgår av kommentarerna...
Permalänk | Anmäl
Sten Figaro, 2012-09-04, 17:00
Förra veckan fick vi veta att det var en fruktansvärd kränkning att bli kallad turk. Nu får vi veta att det är fruktansvärt för asiater om de är med i teater och om de talar sitt eget språk. Jag bävar för vad jag ska få lära mig nästa vecka.
Permalänk | Anmäl
Mats Forssblad, 2012-09-04, 17:18
1# #32 Möjligt men varför är Hubinettes bakgrund viktig? Är det inte artikeln i sig som man bör hålla sig till i detta fall?
Herrarna lyckas inte med det.
Jag kan inte se annat än att Hubinette har rätt att dessa karikatyrer tyvärr är vanligt förkommande och det är olustigt. Det betyder inte att jag håller med Hubinette i alla avseenden för övrigt.Egentligen självklart men vissa har så förtvivlat svårt att hålla isär begreppen här.
Gör förresten tankeexperimentet att judar skulle karikeras på samma sätt. Då skulle det ta hus i helvete!
Permalänk | Anmäl
Johnny Lilja, 2012-09-04, 17:32
"....forskare i ras- och vithetsstudier vid Mångkulturellt centrum."
Är artikelförfattaren rasforskare? Dags att tillämpa "Goodwin's law"
med risk att förlora debatten.
Permalänk | Anmäl
Charlie Darwin, 2012-09-04, 17:59
Det finns en grupp som kan såras utan att någon lyfter ett finger.
Jag är övertygad och utövande bilist. Vi utövande bilister får stå ut med uttryck som "bilfri innerstad, trängselskatter" och "co2-skatt".
Om man skulle föreslå xxxxxfri innerstad så skulle xxxxxföreträdarna kräva skadestånd för att man överhuvud taget avände ordet xxxxx. Hög tid för en skattefinansierad bilistombudsman.
Permalänk | Anmäl
Robert Pettersson, 2012-09-04, 18:09
#36 Robert Pettersson,
Intressant analogi, men på sin höjd tillämpbar av den lilla men utsatta minoriteten som är födda i en bil och med en tillhörande kulturidentifikation som konsekvens. :D
Permalänk | Anmäl
Charlie Darwin, 2012-09-04, 18:21
Vita människor är fina om de inte är för tjocka.
Permalänk | Anmäl
u_7703, 2012-09-04, 20:37
Artikeln har ringa värde då den författats av en person som förbrukat sitt förtroendekapital för länge sedan.
Hübinette skulle enklast kunna beskrivas som anti-rasisternas svar på Joseph McCarthy. Lika blint fanatiskt som senatorn bedrev häxjakt på kommunister – vilka till slut omfattade nästan alla som stod till vänster om republikanerna. Lika blint fanatiskt bedriver Hübinette sin häxjakt på rasister, vilka i hans ögon omfattar i stort sett alla vita som inte svär sig till hans organisations Expos extrema åsikter.
Ni som är benägna att hålla med vad Hübinette skriver i artikeln ska veta att troligen är ni på något sätt också rasister i hans ögon, och ska nog huka er när han vill se till att "den vita rasens västerland går under i blod och lidande."
Lägg speciell märke till att det räcker inte med blod. Det ska vara lidande också.
Permalänk | Anmäl
Per B, 2012-09-04, 21:10
Fast i ärlighetens namn, är det någon som tar Hübinette på allvar? Vad jag förstått så vill varken Expo eller resten av vänstergerillan kännas vid honom? Kanske där bitterheten har sin grund, svensk vänster tenderar ju också att vara... Vit.
Permalänk | Anmäl
u_22976, 2012-09-04, 22:35
Efter att ha bott i Japan, Sydkorea och Taiwan kan jag förtälja för Herr Hubbinette att det finns avsevärt mycket grövre rasism i den delen av världen. Inte nog med att det finns otroligt mycket rasism mot framförallt svarta men även vita så hatar de av någon anledning varandra också.
I övrigt så har varken min östasiatiska fru eller vänner kännt sig kränkta eller hatade av dramaten eller tex Kinapuff-påsarna.
Don Quijote känns synnerligen aktuell år 2012 i Sverige.
Permalänk | Anmäl
Fredric Nomael, 2012-09-04, 23:07
#35 Charlie Darwin,
Inte nog med att man forskar i raser vid Södertörns Högskola (ja, det kallas ju högskola trots att den akademiska nivån är på mellanstadienivå), jag har även hört att de ska återinföra Frenologi i sitt ämnesutbud:)
Ps. Whiteness studies är inte vetenskapligt, det är som alla andra områden som är sprungna ur Marxismen, endast subjektivt tyckande.
Permalänk | Anmäl
Fredric Nomael, 2012-09-04, 23:13
Jag har redan ett antal ggr kommenterat den vetenskapsfientliga rfektorns bravader på Södertörn, så jag behöäver säkert inte nämna namn. Den Femisnistiska sk Forskningen där har ungefär samma kompetens som ledningen. Nu uppenbarar sig nygamla forskningsområden, med tveksamma meriter, dock svenska sådana, och inträdet i det framtida nyspråksriket brusar fram mot oss under tonerna av den magnifika Wagnerska Vakyrian.
Patjomkinkullisserna skallrar och självaste Rasputin blir väl nästa rektor. Länge leve Den Heliga Dumheten och okunskapens anarki.
Permalänk | Anmäl
Kristian Grönqvist, 2012-09-04, 23:29
#39 "Ni som är benägna att hålla med vad Hübinette skriver i artikeln ska veta att troligen är ni på något sätt också rasister i hans ögon, och ska nog huka er när han vill se till att "den vita rasens västerland går under i blod och lidande."
Även om denna fantasibild är korrekt så gör det ju inte artikelns innehåll felaktigt i sig?!
Permalänk | Anmäl
Johnny Lilja, 2012-09-05, 08:03
Det går säkert att hitta en del saker i ABBs manifest som är vettiga, det är ändå helt naturligt att ta totalt avstånd från honom. Precis på samma sätt är det naturligt att ta avstånd från våldsbrottslingen och rasisten Hubbinette oavsett om några av sakerna han skriver är rätt.
Permalänk | Anmäl
u_6783, 2012-09-05, 10:27
Dage efter dag hör man om hur feminister talar om "vita män" och hur vi är orsak till den ena ondskan efter annan. DET ser jag som väldigt plågsamt och är väl en politiskt korrekt form av rasism?
Men få reagerar.
Permalänk | Anmäl
Bo Grahn, 2012-09-05, 11:13
En rasist som klagar på rasism? Hur går detta ihop?
Just ja, när det är vita man hatar så är man ju en hjälte.
Permalänk | Anmäl
Tobias Jansson, 2012-09-05, 11:17
De flesta kommentatorerna här (med ett fåtal undantag) har inte förstått någonting, vilket naturligtvis är problemet. Det görs personangrepp på författaren, talas om att i Asien är det si och så, och att att det hela bara är lite oskyldigt skoj.
Det intressanta är att det av någon anledning anses ok att göra narr av asiater på ett sätt som inte skulle vara acceptabelt om det handlade om någon annan minoritet. Det här handlar inte bara om Sverige utan förekommer i andra västländer - även i det annars så raskänsliga USA. ('minoritet' är för övrigt ett begrepp som många inte verkar begripa innebörden av här: nej vita människor, svenskar etc. är inte minoriteter i Sverige och det går därav inte att jämföra stereotyper som Åsa-Nisse och Kalles kaviar i det här sammanhanget)
Om skådespelarna på affischen ovan skulle ha hånat t.ex. svarta människor eller homosexuella på ett liknande sätt skulle det med stor sannolikhet ha fördömts från alla håll, men nu gör det inte det och det kan behövas diskuteras. I slutändan handlar det ändå om att, som författaren skriver, en grupp människor fortsätter att hånas och "tvingas lära sig att deras kroppar ser roliga ut och är något att skrattas åt". Det är ett problem.
Permalänk | Anmäl
Alex Pedersen, 2012-09-05, 11:38
Det är antaglien samma folk här som staplar ad hominem arument på varandra som är upprörda att man castat en svart skådespelare att spela den Finska nationalhjälten Gustaf Mannheimer.
Vita skådespelare som gör Yellowface inga som helst problem, Finnar som spelas av Kenyaner skandal,PKISM och "jag tror jag spyr" kommentarer på avpixlat...
Permalänk | Anmäl
Per B, 2012-09-05, 13:15
Jag har rest lite här och var i världen och kan konstatera att svenskar inte är särskilt rasistiska. Tvärt om.
Apropå ingenting så kan man med fog påstå att Nordkorea är det land i världen som behandlar sitt folk absolut sämst. Apropå ingenting alls.
Permalänk | Anmäl
Anders K, 2012-09-05, 13:34
Jag tycker det är hemskt att denna rasism får fortsätta härja fritt i Sverige mot östasiater. Skulle man göra likadant mot svarta, judar eller muslimer skulle det bli ett herrans liv och alla PK-svenskar och feminister skulle spy galla och gå i taket.
Fy fan det säger jag. Det känns då outdated och klyshigt att svensk media och kändisar fortfarande FÖRNEDRAR och förolämpar de mongoliska folkslagen på det här viset. Och till er aasiater som påstår att det här är trams, tillåt mig skratta. NI gräver er egen grav och blundar för verkligheten. Lama invandrade asiater som inte kan stå upp för sig själva och sitt folk, utan det är vi adopterade som får föra talan, sorgligt och beklagligt.
Till er svenskar som säger att i Asien skämtar man också om västerlänningar...eh jaha?! So what? Vilka räknas som västerlänningar, jo i princip halva världen, medan skämten om asiater riktar sig till i stort sett TRE mongoliska länder såsom Kina, Korea, Japan. Varför i h-e ska jämställda Sverige påstå sig kämpa mot rasism och diskriminering när ständigt ETT folkslag fortfarande särbehandlas?!
Till Anders K: Eh Jaså det vet du att Nordkorea är dte land som behandlar sina invånare sämst?! Jag påstår inte att de behandlar de bra men ta en titt på hela arabvärlden, Afrika och många delar av Sydamerika så ska du se att Nordkorea inte är de enda. Btw så representerar knappast Nordkorea öster Asien för den delen. Så med andra ord menar du att det skulle legitimera Sveriges teaterapor att förolämpa ett helt folkslag för att Kim Jong Un styr en diktatur?! Jisses amalia.
Hyckleri är vad det är. Nollrasism, Nogger, Lena Liljeroth Adelsson skär upp en svart tårta, negerboll, judeskämt, zigenare, muslimer, bu och bä för SD, stackars alla invandrare. Men hallå! Tjingtjonghonglong, karatespark, galna japaner, lustiga udda små asiater, sneda ögon, brett gult leende kinaansikte med streckögonpå godispåse, thaihora, oj så kul skratta vidare :D. Fyfan.
Kalla mig bitter, men ja det är jag för det är ett sådant hyckleri så man spyr.
Permalänk | Anmäl
Jenny Palmqvist, 2012-09-05, 17:06
Är intressant att en uttalad rasist som vill att det vita västerlandet ska gå under har något problem med vad han anser är rasism emot asiater. Rasism emot vita är bra men inte rasism emot asiater? Det är inkonsekvent och grundar sig nog i rasism.
Kritiska vithetstudier är ett annat ord för intellektuell rasism emot vita. Hemskt att det får fortgå.
Permalänk | Anmäl
Olof Andersson, 2012-09-05, 18:59
#53 Jenny Palmqvist: Tobias Hübinette hatar vita pga hur han anser vita behandlar folk. Han kommer från Korea. Jag tyckte min poäng var uppenbar, men tydligen inte.
Vadå "halva världen" räknas som västerlänningar? Vita är en minoritet i världen.
Ja, du verkar vara lite bitter. Än har du förhoppningsvis inte blivit kallad "gubbslem", "taliban" eller "vit kränkt man", iaf inte av någon stor kvällstidning. Apropå hyckleri.
Permalänk | Anmäl
Anders K, 2012-09-05, 19:09
De va då själva f-n va folk har blivit stingsliga nu för tiden. Massor med ord har plötsligt blivit tabu, så förnedrande att säga. Vem är det bestämmer vad som bra, alt dåliga ord, och till vilken tid ??
Är det per idag lyssnaren el förmedlaren som sitter med detstörsta problemet ??
Samtidigt ropas ord som rasist, nazist, främlingsfientlig så ofta nuförtiden att de helt har förlorat det laddade värde de en gång hade. Vem bryr sig numera, ifall man får rasistkortet på sig ??
Man kan ju knappt säga flaska innan kortet kommer.VEM ska vi skylla på?? De numera så föraktade journalisterna? politikerna ? vem ?
Permalänk | Anmäl
Mikael Larsson, 2012-09-06, 07:13
43 kommentarer I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.
Den tyska RasForskaren har åsikter om vad folk får skratta åt.
Jag har hört att italienarna ska göra en film om auszwitch. Berlusconi söker en som kan fylla rollen som läger kommendant.
Ett försök till ickepolitiskt korrekt humor.
Måste stoppas. Jämnlikhetsideologi går före rätten att få skratta.
Borde tillägga att inlägg #4 var sarkastiskt.
Rasstudier...slutade man inte med det efter 1945?
Hus skall vi göra med IFE´s supportrar? Skall vi anmäla hela klacken eller bara styrelsen för Guliganerna?
För övrigt hänvisar jag till #5
Tobias Asiater har hög status, att skämta om asiater kan jämställas med att skämta om norrmän som också generellt sett är omtyckta.
Jag har bott i Asien och där skämtar man europeer, Jag tror du är lite för känslig och lättkränkt.
Den kriminelle rasisten Tobias Hübinette är inte rätt person att ta upp det här ämnet.
För övrigt är jag asiat och tar inte åt mig av det här tramset.
Jag kan tänka mig att vissa delar av kritiken är befogad, men det är ju lite konstigt att skribenten opponerar sig mot allt, oavsett om det är asiatiskt eller inte. Finns inga asiater med så fördöms pjäsen som rasistisk. Finna asiater med så fördöms pjäsen som rasistisk. Vad är vägen ut ur dilemmat? För en helasiatisk ensemble skulle ju även den bara bli en kuriositet som vi vita går att se för att få se lite äkta tjingtjongande, eller...? För inte ens om asiaterna talar sitt eget språk blir det ju bra. Om de inte gör det så är det tjingtjongande och rasism, och om de gör det så står de själva för tjingtjongandet och då är det rasistiskt.
Kan skribenten komma med ett konstruktivt förslag på hur vi kan bryta detta onda mönster? Kanske skall vi åka till asien för att titta på äkta asiatisk teater? Men då riskerar vi ju att bli rasistiska kulturturister som projicerar vår orientalism på dem som står på scenen...
Tobias, det är männeskeligt att du vill plocka några poäng, men din artikel hjälper inte till att minska rasism, snarare till att stigmatisera och offerförklara asiater. Tänk ett samhälle där vi ej kan skoja med varandras egenheter och karakteristiska. Vi gör detta i alla kulturer över hela världen. Vill man se karikatyrer på kinesgubbar med Kinahattar skall man åka till Beijing där Kinahatt gubben avhänds flitig som symbol på matstånd etc, inte för att förnedra utan för att karakterisera eller skapa en glad atmosfär. Vad tycker Kinesiska ambassaden i Stockholm om påstående att det är rasistisk att betraktas som Kines? Är det den nordiska vita rasen och kulturen som är den överlägsna, så att alla uttryck som avviker från detta är rasistisk? Vi lever i en fantastisk mångfaldig värld där vi kan skoja med kulturella uttrycksformer utan att de flesta människor känner sig kränkta. Känsla av kränkning är i sig ett primitivt uttryck som var flitigt använd i våra ursprungliga stam och klansamhällen och traditionella samhällen där beskyllning om kränkning är ett makt vapen. Det finns massor av sosialantropologiska studier om detta. Skapa ett samhälle där vi hela tiden skall vara rädda för att kränka varann, och vi har samtidigt skapat större avstånd mellan medmänniskorna.
Om man inte får skoja om asiater så betyder det att dom blir upphöjda till en övermänsklig nivå. Vi skojar ju om etniska svenskar ständigt och karikerar dom, (Åsa-Nisse, Roy & Roger, m.m.). Att ständigt leta efter fel och övertramp som "den vita rasen" gör sig skyldig till innebär att man ägnar sig åt att misstänkliggöra en etnisk grupp. Men det är ju vad vi idag menar med rasism. Så vi har idag institutioner som ägnar sig åt rashets medelst misstänkliggörande. Den svenska vita rasen är det svårt att finna fel på. Alltså måste man hitta en kinesisk seriefigur på en godispåse, eller stereotypiska asiater i teaterföreställningar, för att kunna misstängliggöra de vita svenskarna. Motivet tycks vara att upphöja de icke-vita raserna såsom perfekta och oantastliga, som man inte ens får skämta om, eller göra en gullig seriefigur av. Man skall ej tillåtas använda en stereotypisk asiat i en komedi.
Att ständigt resonera i termer av de "vita" kontra asiaterna och dom svarta, innebär att retoriken ständigt färgas av rasbegrepp. Men det var ju det som vi skulle komma ifrån. Motverkar det inte syftet med Mångkulturellt centrum att ständigt resonera i termer av ras samt uppmärksamma varenda litet felsteg, seriefigur, skämt med etnisk anknytning, eller teaterföreställning med etniska stereotyper? Det blåses upp till proportioner som endast får som konsekvens att rashat sprids i samhället. Det finns ju massor av naiva invandrare som tror på den här sorts retorik, att svenskar är rasister för dom sätter en asiatisk seriefigur på godispåsarna, osv. Dom är onda jävlar som förtrycker invandrare. Konsekvensen är ju bara att rasismen (den här gången äkta rasism) sprids i samhället.
-Dr Mabuse (ps).
#1 Joel Bergqvist
Ja TOBIAS HÜBINETTE verkar tro att han egenrådigt kan
hamra lös på folk efter det att han har dömt deras handlingar som rasistiska utan rättegång.
Det intressanta är att jag har aldrig möt en svensk rasist någonsin.
Jag har aldrig sett en svensk som förolämpar en annan med rasistiska motiv. Hubinett däremot möter rasister varje dag. Pensionärer, skolelever mm.
Något säger mig att Hubinett har en skev världsbild. Varje förolämpning mot en utlänning måste ha rasistiska motiv. Svenskar förolämpar ju aldrig svenskar. Det förkommer aldrig, inte ett ont ord har svenska folket yttrat mot andra svenskar på 200 år.
Han beh¨voer psykolog.
Reagerade Hübinette likadant då någon teater satte upp Solanas SCUM-manifest och kränkte och dissikerade den vite mannen?
Och, ska vi ta bort kaviar-Kalle bara för att den blonde killen cementerar fördomar om blonda svenskar?
Som sagts här ovan: Vi har en väldigt hög uppfattning om asiater, men T Hubinettes galenskaper skulle kunna dra ner anseendet, om vi inte visste vad han är för en person
Efter att ha googlat artikelförfattarens namn.
Och hitta detta http://expomakt.wordpress.com/
Man blir så trött på alla dessa kommunister som ska driva alla dessa icke frågor
Tobias, är det inte dags att lägga ned offermentaliteten nu? De flesta asiater skattar åt dig och samtidigt suckar åt hur du framställer dem som mesiga och känsliga som tar åt sig av vad som helst.
"Ras- och vithetsstudier"?? Låter ju j*vligt skumt måste jag säga. Håller vi verkligen på med sånt?
Guling,guling kom nu lille fuling,punch punch punch! Jag kom att tänka på Galenskaparna och after shave. Men vad är det här? Först var det Linde´s blackface som kulturminisntern satte kniven i och nu yellowface.hånet fortsätter. När kommer ett Whiteface?
Formuleringen "forskare i ras- och vithetsstudier" fascinerar. Politiskt har begreppet "ras" ofta förkastats i Sverige, men 1997 bekräftade den japanska biologiprofessorn Masatoshi Nei vid Pennsylvania State University att "kluster av genetiska avstånd" sammanfaller med den traditionella uppdelningen av mänskligheten i tre "raser" - negroider, caucasoider och mongoloider. Begreppen används idag t.ex. inom rättsantropologin och den biologiska antropologin. (http://en.wikipedia.org/wiki/Negroid samt http://en.wikipedia.org/wiki/Mongoloid)
Dessutom visar en rad studier på signifikanta skillnader mellan dessa grupperingar, samt att den caucasoida huvudgrupperingen faller mellan de andra två grupperingarna, kanske mest svårförnekat mätt som genetiska avstånd ("net Nucleotide Differences among the Races", Satoshi Horai, Department of Human Genetics, National Institute of Genetics, Mishima, Shizouka, Japan).
Baserat på 23 olika typer av genetisk information lade 2002 Saitou Naruya (Japanese National Institute for Genetics) i sin studie av genetiska avstånd till "grupperingarna" australoid och amerindoid, samt att han kallar mongoloid för "Asian mongolid".
Så sent som för ett par dagar sedan kom svensken Svante Pääbos team vid Max Planck Institute for Evolutionary Anthropology i Leipzig, Tyskland ut med forskningsresultat som visar - återigen - att den caucasoida huvudgrupperingen faller mellan den negroida och mongoloida huvudgrupperingen, denna gång med avseende på mängden DNA från neandertalare - eller som den artikelförfattaren uttrycker saken:
"Alla nutida människor, utom de som har rent afrikanskt ursprung, bär nämligen på en liten andel neandertal-dna.
Nu visar de nya dna-analyserna att andelen neandertal-dna faktiskt verkar vara högre hos nutida människor österut i Asien och bland amerikanska indianer (som ju en gång har utvandrat från östra Asien)."
http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/denisovaflickans-dna-ger-oss-var-hist...
Källa till övrigt: http://en.wikipedia.org/wiki/Mongoloid
Forskar i vithetsstudier. Vad gör en sådan och vad är det?
Att anklaga vita människor för rasism är rasistiskt.
När man påpekar att Hübinette är rasist så försvinner kommentaren snabbare än blixten! När Hübinette säger
"Att känna eller t.o.m. tycka att den vita rasen är underlägsen på alla upptänkliga plan är naturligt med tanke på dess historia och nuvarande handlingar. Låt den vita rasens västerland gå under i blod och lidande. Leve det mångkulturella, rasblandade och klasslösa ekologiska samhället! Leve anarkin!"
Då belönas han med att få skriva artiklar på Newsmill! Jag tycker alla ska få säga sitt, men NM tycker bara vissa tydligen!
Hybinettes trovärdighet ligger väl nära nollpunkten med ett sådant "track-reccord"som framgår av kommentarerna...
Förra veckan fick vi veta att det var en fruktansvärd kränkning att bli kallad turk. Nu får vi veta att det är fruktansvärt för asiater om de är med i teater och om de talar sitt eget språk. Jag bävar för vad jag ska få lära mig nästa vecka.
1# #32 Möjligt men varför är Hubinettes bakgrund viktig? Är det inte artikeln i sig som man bör hålla sig till i detta fall?
Herrarna lyckas inte med det.
Jag kan inte se annat än att Hubinette har rätt att dessa karikatyrer tyvärr är vanligt förkommande och det är olustigt. Det betyder inte att jag håller med Hubinette i alla avseenden för övrigt.Egentligen självklart men vissa har så förtvivlat svårt att hålla isär begreppen här.
Gör förresten tankeexperimentet att judar skulle karikeras på samma sätt. Då skulle det ta hus i helvete!
"....forskare i ras- och vithetsstudier vid Mångkulturellt centrum."
Är artikelförfattaren rasforskare? Dags att tillämpa "Goodwin's law"
med risk att förlora debatten.
Det finns en grupp som kan såras utan att någon lyfter ett finger.
Jag är övertygad och utövande bilist. Vi utövande bilister får stå ut med uttryck som "bilfri innerstad, trängselskatter" och "co2-skatt".
Om man skulle föreslå xxxxxfri innerstad så skulle xxxxxföreträdarna kräva skadestånd för att man överhuvud taget avände ordet xxxxx. Hög tid för en skattefinansierad bilistombudsman.
#36 Robert Pettersson,
Intressant analogi, men på sin höjd tillämpbar av den lilla men utsatta minoriteten som är födda i en bil och med en tillhörande kulturidentifikation som konsekvens. :D
Vita människor är fina om de inte är för tjocka.
Artikeln har ringa värde då den författats av en person som förbrukat sitt förtroendekapital för länge sedan.
Hübinette skulle enklast kunna beskrivas som anti-rasisternas svar på Joseph McCarthy. Lika blint fanatiskt som senatorn bedrev häxjakt på kommunister – vilka till slut omfattade nästan alla som stod till vänster om republikanerna. Lika blint fanatiskt bedriver Hübinette sin häxjakt på rasister, vilka i hans ögon omfattar i stort sett alla vita som inte svär sig till hans organisations Expos extrema åsikter.
Ni som är benägna att hålla med vad Hübinette skriver i artikeln ska veta att troligen är ni på något sätt också rasister i hans ögon, och ska nog huka er när han vill se till att "den vita rasens västerland går under i blod och lidande."
Lägg speciell märke till att det räcker inte med blod. Det ska vara lidande också.
Fast i ärlighetens namn, är det någon som tar Hübinette på allvar? Vad jag förstått så vill varken Expo eller resten av vänstergerillan kännas vid honom? Kanske där bitterheten har sin grund, svensk vänster tenderar ju också att vara... Vit.
Efter att ha bott i Japan, Sydkorea och Taiwan kan jag förtälja för Herr Hubbinette att det finns avsevärt mycket grövre rasism i den delen av världen. Inte nog med att det finns otroligt mycket rasism mot framförallt svarta men även vita så hatar de av någon anledning varandra också.
I övrigt så har varken min östasiatiska fru eller vänner kännt sig kränkta eller hatade av dramaten eller tex Kinapuff-påsarna.
Don Quijote känns synnerligen aktuell år 2012 i Sverige.
#35 Charlie Darwin,
Inte nog med att man forskar i raser vid Södertörns Högskola (ja, det kallas ju högskola trots att den akademiska nivån är på mellanstadienivå), jag har även hört att de ska återinföra Frenologi i sitt ämnesutbud:)
Ps. Whiteness studies är inte vetenskapligt, det är som alla andra områden som är sprungna ur Marxismen, endast subjektivt tyckande.
Jag har redan ett antal ggr kommenterat den vetenskapsfientliga rfektorns bravader på Södertörn, så jag behöäver säkert inte nämna namn. Den Femisnistiska sk Forskningen där har ungefär samma kompetens som ledningen. Nu uppenbarar sig nygamla forskningsområden, med tveksamma meriter, dock svenska sådana, och inträdet i det framtida nyspråksriket brusar fram mot oss under tonerna av den magnifika Wagnerska Vakyrian.
Patjomkinkullisserna skallrar och självaste Rasputin blir väl nästa rektor. Länge leve Den Heliga Dumheten och okunskapens anarki.
#39 "Ni som är benägna att hålla med vad Hübinette skriver i artikeln ska veta att troligen är ni på något sätt också rasister i hans ögon, och ska nog huka er när han vill se till att "den vita rasens västerland går under i blod och lidande."
Även om denna fantasibild är korrekt så gör det ju inte artikelns innehåll felaktigt i sig?!
Det går säkert att hitta en del saker i ABBs manifest som är vettiga, det är ändå helt naturligt att ta totalt avstånd från honom. Precis på samma sätt är det naturligt att ta avstånd från våldsbrottslingen och rasisten Hubbinette oavsett om några av sakerna han skriver är rätt.
Dage efter dag hör man om hur feminister talar om "vita män" och hur vi är orsak till den ena ondskan efter annan. DET ser jag som väldigt plågsamt och är väl en politiskt korrekt form av rasism?
Men få reagerar.
En rasist som klagar på rasism? Hur går detta ihop?
Just ja, när det är vita man hatar så är man ju en hjälte.
De flesta kommentatorerna här (med ett fåtal undantag) har inte förstått någonting, vilket naturligtvis är problemet. Det görs personangrepp på författaren, talas om att i Asien är det si och så, och att att det hela bara är lite oskyldigt skoj.
Det intressanta är att det av någon anledning anses ok att göra narr av asiater på ett sätt som inte skulle vara acceptabelt om det handlade om någon annan minoritet. Det här handlar inte bara om Sverige utan förekommer i andra västländer - även i det annars så raskänsliga USA. ('minoritet' är för övrigt ett begrepp som många inte verkar begripa innebörden av här: nej vita människor, svenskar etc. är inte minoriteter i Sverige och det går därav inte att jämföra stereotyper som Åsa-Nisse och Kalles kaviar i det här sammanhanget)
Om skådespelarna på affischen ovan skulle ha hånat t.ex. svarta människor eller homosexuella på ett liknande sätt skulle det med stor sannolikhet ha fördömts från alla håll, men nu gör det inte det och det kan behövas diskuteras. I slutändan handlar det ändå om att, som författaren skriver, en grupp människor fortsätter att hånas och "tvingas lära sig att deras kroppar ser roliga ut och är något att skrattas åt". Det är ett problem.
Det är antaglien samma folk här som staplar ad hominem arument på varandra som är upprörda att man castat en svart skådespelare att spela den Finska nationalhjälten Gustaf Mannheimer.
Vita skådespelare som gör Yellowface inga som helst problem, Finnar som spelas av Kenyaner skandal,PKISM och "jag tror jag spyr" kommentarer på avpixlat...
Jag har rest lite här och var i världen och kan konstatera att svenskar inte är särskilt rasistiska. Tvärt om.
Apropå ingenting så kan man med fog påstå att Nordkorea är det land i världen som behandlar sitt folk absolut sämst. Apropå ingenting alls.
Jag tycker det är hemskt att denna rasism får fortsätta härja fritt i Sverige mot östasiater. Skulle man göra likadant mot svarta, judar eller muslimer skulle det bli ett herrans liv och alla PK-svenskar och feminister skulle spy galla och gå i taket.
Fy fan det säger jag. Det känns då outdated och klyshigt att svensk media och kändisar fortfarande FÖRNEDRAR och förolämpar de mongoliska folkslagen på det här viset. Och till er aasiater som påstår att det här är trams, tillåt mig skratta. NI gräver er egen grav och blundar för verkligheten. Lama invandrade asiater som inte kan stå upp för sig själva och sitt folk, utan det är vi adopterade som får föra talan, sorgligt och beklagligt.
Till er svenskar som säger att i Asien skämtar man också om västerlänningar...eh jaha?! So what? Vilka räknas som västerlänningar, jo i princip halva världen, medan skämten om asiater riktar sig till i stort sett TRE mongoliska länder såsom Kina, Korea, Japan. Varför i h-e ska jämställda Sverige påstå sig kämpa mot rasism och diskriminering när ständigt ETT folkslag fortfarande särbehandlas?!
Till Anders K: Eh Jaså det vet du att Nordkorea är dte land som behandlar sina invånare sämst?! Jag påstår inte att de behandlar de bra men ta en titt på hela arabvärlden, Afrika och många delar av Sydamerika så ska du se att Nordkorea inte är de enda. Btw så representerar knappast Nordkorea öster Asien för den delen. Så med andra ord menar du att det skulle legitimera Sveriges teaterapor att förolämpa ett helt folkslag för att Kim Jong Un styr en diktatur?! Jisses amalia.
Hyckleri är vad det är. Nollrasism, Nogger, Lena Liljeroth Adelsson skär upp en svart tårta, negerboll, judeskämt, zigenare, muslimer, bu och bä för SD, stackars alla invandrare. Men hallå! Tjingtjonghonglong, karatespark, galna japaner, lustiga udda små asiater, sneda ögon, brett gult leende kinaansikte med streckögonpå godispåse, thaihora, oj så kul skratta vidare :D. Fyfan.
Kalla mig bitter, men ja det är jag för det är ett sådant hyckleri så man spyr.
Är intressant att en uttalad rasist som vill att det vita västerlandet ska gå under har något problem med vad han anser är rasism emot asiater. Rasism emot vita är bra men inte rasism emot asiater? Det är inkonsekvent och grundar sig nog i rasism.
Kritiska vithetstudier är ett annat ord för intellektuell rasism emot vita. Hemskt att det får fortgå.
#53 Jenny Palmqvist: Tobias Hübinette hatar vita pga hur han anser vita behandlar folk. Han kommer från Korea. Jag tyckte min poäng var uppenbar, men tydligen inte.
Vadå "halva världen" räknas som västerlänningar? Vita är en minoritet i världen.
Ja, du verkar vara lite bitter. Än har du förhoppningsvis inte blivit kallad "gubbslem", "taliban" eller "vit kränkt man", iaf inte av någon stor kvällstidning. Apropå hyckleri.
De va då själva f-n va folk har blivit stingsliga nu för tiden. Massor med ord har plötsligt blivit tabu, så förnedrande att säga. Vem är det bestämmer vad som bra, alt dåliga ord, och till vilken tid ??
Är det per idag lyssnaren el förmedlaren som sitter med detstörsta problemet ??
Samtidigt ropas ord som rasist, nazist, främlingsfientlig så ofta nuförtiden att de helt har förlorat det laddade värde de en gång hade. Vem bryr sig numera, ifall man får rasistkortet på sig ??
Man kan ju knappt säga flaska innan kortet kommer.VEM ska vi skylla på?? De numera så föraktade journalisterna? politikerna ? vem ?
Kommentarsfältet är stängt på denna artikel.