Idag letar vi skribenter i följande ämnen:

Mobbning

Under vårvintern har mobbning diskuterats alltmer. Växer problemet och vad ska man göra åt det? Läs (20) Skriv

Incidentberedskapen

Sverige saknade incidentberedskap när ryska flygplan övade mot svenska mål under påskhelgen. Läs (8) Skriv

Politik och PR

Aftonbladet har i en serie reportage granskat relationen mellan pr och politik. Är kritiken befogad? Läs (1) Skriv

Könsstympning

om Könsstympning

Gynundersökning inte mer kränkande än pojkars hälsokontroller

Jämställdhetsminister: Om vi i Sverige hade  hälsoundersökningar av flickors genitalier på samma sätt som av pojkars skulle det vara ett sätt att förhindra och upptäcka flickor som drabbats av könsstympning.


Om författaren

 

Nyamko Sabuni, jämställdhetsminister FP.

 

Igår intervjuades jag av TV4 om hedersvåld och könsstympning. Att könsstympning är ett osedvanligt grymt sätt att kontrollera kvinnors och flickors liv och sexualitet är de allra flesta överens om. Därför är det också olagligt. Men fortfarande förekommer att flickor i Sverige stympas. Vad kan vi mer göra för att stödja dem? Det finns inga enkla svar. Men att det är svårt får inte hindra att vi söker lösningar.

Man kan fundera över vad som mer kan göras när det gäller familjestöd, sex- och samlevnadsundervisning, lärarfortbildning m m. Om vi i Sverige hade allmänna hälsoundersökningar av flickors genitalier på samma sätt som vi har av pojkars skulle det vara ytterligare ett sätt att förhindra det eller upptäcka flickor som drabbats.

Jag har länge förordat sådana gynekologiska undersökningar. Inte i första hand som ett medel att bekämpa könsstympning, utan för att det är en fråga om flickors och kvinnors hälsa.  Flickor, precis som pojkar kan födas med biologiska avvikelser. Flickor, precis som pojkar behöver bekräftelse att de är fullt friska och normala. Det handlar absolut inte om att vissa flickor ska väljas ut för att undersökas, och inte heller om att någon ska tvingas mot sin vilja. Mitt förslag är varken mer eller mindre integritetskränkande än den hälsokontroll som pojkar erbjuds för att kontrollera sina testiklar.

Att högstadieflickor i lugn och ro och under avdramatiserade former träffar till exempel en barnmorska inom ramen för skolhälsovården eller på en ungdomsmottagning är ett bra komplement till skolans sex- och samlevnadsundervisning. Då kan de få bekräftat att allt ser ut och fungerar som det ska och ställa de frågor som är svåra att ställa inför andra.

Att prata om människokroppens intima delar är naturligtvis känsligt och grannlaga. Den största respekt ska visas varje individs integritet. Jag menar att det inte ska hindra samhället från att erbjuda generella undersökningar för att främja hälsa och utveckling, varken för pojkar eller flickor.

Det här är inga nya tankar från min sida utan något jag framförde i min bok ”Flickorna vi sviker” som kom ut 2006. Då, som nu, är jag alltid noggrann med att påpeka att detta är min personliga åsikt, inte partiets eller regeringens. Därför förbereds inte heller någon politik på detta område.

 





Trackback URL: http://www.newsmill.se/trackback/46341

33 kommentarer I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.

Sabuni, ett viktigt apropå. Vi väntar på ett definitivt förbud mot omskärelse av pojkar i Sverige!
När kommer det?
Snart, om fem år, eller om femtio?
För det kommer med nödvändighet, mot en vidrig företeelse!

Permalänk | Anmäl #1 Joakim Steneberg, 2012-08-22, 15:39

Håller med Joakim, när ska ni våga tala om omskärelse av pojkar/spädbarn som utförs i Sverige? Är det så hemskt att inte vara politiskt korrekt att ni inte vågar ta i detta problem ens med tång?

Permalänk | Anmäl #2 Peter Nordquist, 2012-08-22, 15:52

Artikel 19 FNs barnkonvention.

Varje barn har rätt att skyddas mot fysiskt eller psykiskt våld, övergrepp, vanvård eller utnyttjande av föräldrar eller annan som har hand om barnet.

Omskärelse eller könsstympning kan väl inte vara lagligt i Sverige?
Vi har väl skrivit under konventionen,eller ?

Permalänk | Anmäl #3 u_17979, 2012-08-22, 16:35

Nyamko, du är en progressiv och modern kvinna av det slag som Sverige behöver, men tyvärr så kämpar du mot en dårskapens tystnad som inte kommer att låta sig påverkas. Att bekämpa kvinnlig könsstympning är att gå i närstrid med en fascistoid medeltida kvinnosyn som de facto är mer representerad bland muslimer än andra (ja, jag VET att det förekommer på andra ställen också, men det ändrar inte det faktum att det mest är muslimer för vilka detta sinnessvaga barbari är ok), och i Sverige är islam heligare än Helig Ande för de kristna. Man rör inte muslimernas heliga kultur. Man kritiserar dem icke, på det att du må tillskrivas nationalsocialistiska åsikter (vilket torde vara den yttersta ironin, då nationalsocialismen och islamismen kan ta varandra i hand). Du är en ensam röst som ropar i öknen, Nyamko. Fan, om alla invandrare vore som du, så skulle inga problem av detta slag existera.

Permalänk | Anmäl #4 Ulf Claesson, 2012-08-22, 16:37

Nyamko,du är noga med att påpeka att detta är din egen uppfattning. Vad är problemet? Politiker har väl sällan problem med att göra partipolitik av frågor de brinner för?

Permalänk | Anmäl #5 Micael calmén, 2012-08-22, 17:31

Heders åt Nyamko Sabuni - och tur att alla svenskar inte är som e ttt antaltrådkommentatorer på Newsmill.

Permalänk | Anmäl #6 sören holdar, 2012-08-22, 17:34

Vad bra att hon understryker att detta är bara hennes tankar och inte partiets förslag! Att erbjuda alla flickor som önskar göra en gynudersökning är något vi gör redan idag! Nyamko skriver inte allmänt om "gynundersökning" eller "hälsokontroller" utan om "könsstympning" som är faktiskt olaglig och straffbart i Sverige. Då menar hon att vi ska erbjuda gynundersökning för att hitta flickor som har gjort könsstympning( Vilket är redan försent även om vi hittar någon som är könsstympad). Detta är att snoka eller spionera i flickornas underliv och etiskt oförsvarbart!

Permalänk | Anmäl #7 Mozhgan Jalali, 2012-08-22, 17:44

Nej undersökning kan inte vara problemet. Varken av filckor som kan ha blivit könsstympade, eller av utvecklingen hos pojkars testiklar.
Men att pojkar kan ha blivit könsstympade finns det inget politiskt intresse av? Fel Kön!?
Det kallas könsdiskriminering Sabuni, och en mycket allvarlig sådan. Här kunde dessutom omskrutet jämställda Sverige bli ett föregångsland!

Permalänk | Anmäl #8 Joakim Steneberg, 2012-08-22, 17:44

#3 Evert Kall

Du är väl ändå medveten om att religion (framförallt islam) står över alla barnkonventioner och alla former av mänskliga fri- och rättigheter?

Permalänk | Anmäl #9 Fredric Nomael, 2012-08-22, 18:37

Men vad skall barnmorskan göra om hon konstaterar att könsstympning utförts?

Permalänk | Anmäl #10 Gösta Oscarsson, 2012-08-22, 19:39

#10 Gösta Oscarsson,

Hon ska polisanmäla och göra en göra en anmälan hos barnets kommuns barnenhet.

Permalänk | Anmäl #11 Charlie Darwin, 2012-08-22, 19:46

Är detta inte exakt samma sak som Sabuni sa 2007?
Det har inte hänt mycket sen dess.......

I Sverige pratar vi om dialog, som om fundamentalister och fanatiker skulle vilja lyssna. Och så talar vi om kränkningar, som om inte valet mellan att sprättas upp och sys igen i hela underlivet, eller kränkas vore väldigt, väldigt enkelt.
http://soldatmamma.blogspot.com

Permalänk | Anmäl #12 Carina Nordén Åkerlund, 2012-08-22, 19:46

Tack för din artikel! Vill att du ska veta att jag stödjer ditt förslag. Hoppas att även ditt och andra partier även de kan skriva under på det inom en snar framtid. Att nonchalera flickor är inte samma sak som att respektera dem. En tidig undersökning alla genomgår i skolan kan även avdramatisera framtida gynbesök.

Permalänk | Anmäl #13 Maria, 2012-08-22, 20:44

Nyamko

Initiativet är berömvärt. För kvinnor. För män finns inga sådana initiativ. Och man kan undra varför?
Anna Starbrink talar bara för sig själv och ett antal muslimska män. Jag har mycket svårt att begripa ens hennes synvinkel. Hon är totalt oförstående för människors lidande.

Ävrn om hon är ung, borde hon förstå att förebyggande verksamhet fungerar bäst. Om alla föräldrar vet att gynundersökningen är obligatorisk och att följden av omskärelse är lagföring och straff, slutar de flesta med stenålderstraditionen. Folk är inte dumma. Eller så är de. Men då blir dumheten straffbar.

Permalänk | Anmäl #14 Kristian Grönqvist, 2012-08-22, 20:50

Alla förslag som kan minska dylika gärningar mottages tacksamt.
Fortsätt lobbyverksamheten, det måste väl finnas mer rakryggade politiker i alliansen som vågar stå upp för flickor som utsätts för hedersvåld, könsstympning och bortgifte i 12-årsåldern.

Permalänk | Anmäl #15 Johan C-berg, 2012-08-22, 21:28

Rakryggat och modigt Nyamko! Önskar vi hade fler svenska politiker av din kaliber!

Permalänk | Anmäl #16 birgitta ellis, 2012-08-22, 21:44

Jag förstår inte heller hur undersökningar av någonting som redan är utfört ska kunna stoppa framtida könsstympningar? Jag tror att det krävs mer drastiska idéer.
Gynundersökningar kommer man inte ifrån som kvinna, förr eller senare måste man gå. Men det är just när det blir i anslutning till skolan som det blir jobbigt. Kanske kan man lösa det på annat sätt?

Permalänk | Anmäl #17 Elin Olsson, 2012-08-22, 21:54

#17 <-- Elin
Det man vill uppnå med detta är väl snarare att föräldrarna ska veta i förväg att detta kan komma att ske och att det på det sättet avskräcker till gärningen.

Permalänk | Anmäl #18 Johan C-berg, 2012-08-22, 21:58

Nej, så kan vi inte göra. Dels blir undersökningarna i sig väldigt stigmatiserande om det är tydligt att syftet med dem är just att upptäcka könsstympning, dels riskerar man att försätta enskilda flickor i en väldigt svår situation om de i sin kontakt med barnmorskan kan bli mer eller mindre tvingade att ange sina föräldrar till socialen eller polisen. Ska vialltså tvinga könsstympade flickor att bryta med sin familj?

Permalänk | Anmäl #19 Carl Johan Petersson, 2012-08-22, 22:11

Det måste väl vara att börja i fel ände, Sabuni! Att upptäcka att en flicka utsatts för könstympning gör väl inte att det blir ogjort? Vi måste väl börja i den andra änden och lära alla som flyttar hit vilka lagar och regler som gäller i Sverige; vi tillåter inte att flickor könsstympas, gifts bort mot sin vilja, eller dödas i "hederns namn"!

Permalänk | Anmäl #20 Gun Svahn, 2012-08-22, 22:24

Tycker folk bagatelliserar "könskollen" som görs på pojkar, har ingen åsikt om det borde vara tvång för flickor att gå på en liknande undersökning. MEN kommer väl ihåg hur mycket jag skämdes över att få gå in till våran kvinnliga skolsköterska o ta av brallorna, inte verkar det varit någon höjdare för kompisar heller eller ens för min farsa när det begav sig... Otäckt att man gör sånt i skolan

Permalänk | Anmäl #21 Jack Brandt, 2012-08-22, 22:25

Manlig omskärelse är emot mänskliga rättigheter. Religionsfriheten är stark och att skära förhuden av någon för att märka denne är vidrigt. Det som Gud har gjort rent skall inte ni göra orent.

Permalänk | Anmäl #22 Joakim Nilsson1, 2012-08-23, 00:05

Förövrigt är hon på helt rätt spår. Man bytte in Ullenhag mot Sabun. En riktig valförlorare.

Permalänk | Anmäl #23 Joakim Nilsson1, 2012-08-23, 00:07

Jag har svårt att se hur gynundersökningar skulle förhindra omskärelse av flickor. När det väl upptäcks så är det ju redan försent, eller hur!?

Permalänk | Anmäl #25 Mattias Berggren, 2012-08-23, 08:52

Jag är son till en muslim. Jag omskurna. Jag hatar det. Vi får inte tro att det en förälder vill och vad ett barn vill är desamma. Vi är inte angriper religionen genom att förbjuda omskärelse av barn. Vi är helt enkelt skydda barnets rätt att säga "nej".

Permalänk | Anmäl #26 Mr BBQ, 2012-08-23, 09:41

Bra tänkt, Nyamko Sabuni. Kan det dessutom få föräldrar att avstå från omskärelse av sina barn, är mycket vunnet. Inget är iaf. förlorat i vilket fall. Du skriver: "Därför förbereds inte heller någon politik på detta område" Synd!

Permalänk | Anmäl #27 Ina Höst, 2012-08-23, 10:20

#25: Ja på den flickan, men hon kanske får småsyskon...de är det inte för sent att rädda!

Permalänk | Anmäl #28 Harald Andersson, 2012-08-23, 14:59

Jag har försökt lägga in mitt blogginlägg på artikeln, men det fungerade inte. Därför lägger jag den här i kommentarerna. Hoppas en admin kan flytta upp den:

Bloggnamn: Varför bli upprörd?
Postnamn: Omskärelsekontroll i skolan
http://varfor-bli-upprord.blogspot.se/2012/08/omskarelsekontroll-i-skola...

Permalänk | Anmäl #29 Harald Andersson, 2012-08-23, 15:10

#12 Carina Nordén Åkerlund,

Instämmer om det dus säger om dialog. Jag har aldrig förstått varför man ska ha dialog med religiösa fanatiker.

Jag vill inte vara för off-topic men jag läste din länk om Ulf Brunnbergreaktionerna. Kan det vara samma feminister som varit knäpptysta när riksdagsmannen Waberi försvarat kvinnomisshandel
och när Uppdrag granskning avslöjat det parallellsamhälle som vissa imamer förespråkar? För inte kan väl Brunnberg ha kommit i närheten av dem när det gäller föråldrad kvinnosyn? Och han sitter i vilket fall som helst varken i riksdagen eller på någon familjerådgivning som de ovan nämnda medeltidsmännen gör.

Permalänk | Anmäl #30 Charlie Darwin, 2012-08-23, 19:23

Förträffligt! Och som jämställdhetsminister förväntar jag mig att du brinner lika mycket för att stoppa den könstympning som utförs på pojkar i fundamentaliska och religiösa syften.

Permalänk | Anmäl #31 Jakob Wenngren, 2012-08-23, 19:37

Helt rätt Nyamko. Människors lika värde och individuella rätt före snäva religiösa eller kult-moraliserande bestämmelser. En god humanistisk ide.

Bra

Permalänk | Anmäl #32 Niklas Andersson, 2012-08-23, 21:04

Det blev väldigt många kommentarer om manlig omskärelse i denna artikel.

Det är även det en viktig fråga vilket jag har skrivit om på min blogg (se länkar nedan), men kan denna diskussion handla om tjejerna. Man kan strida för flera saker samtidigt, men man behöver inte blanda ihop dem för då finns risken att man förlorar alla...

Det är ett minimalt antal tjejer i Sverige som könsstympas, men skall vi inte försöka rädda dem? Hjälpa dem och skydda dem?
Nyamkos förslag är ett. Många höjde sina röster 2007 när hon sa ungefär samma sak, men jag har svårt att hitta några andra förslag från dem. Vad annat kan vi göra?

(Länkarna om manlig som inte har något om denna debatten att göra, men som visar var jag står, men ändå vill att denna delen skall diskuteras på annan plats:
http://varfor-bli-upprord.blogspot.se/2012/07/skattebetald-konsstympning...
http://varfor-bli-upprord.blogspot.se/2012/07/omskarelse-som-ceremoni.html

Permalänk | Anmäl #33 Harald Andersson, 2012-08-24, 10:13

Tanken är god Nyamko, men det är för fyrkantigt och opedagogiskt lanserat. Det är därför du får så mycket mothugg, även från dina partikamrater.

Hur du det med Fredrik annars, bra?

Permalänk | Anmäl #34 u_21282, 2012-08-25, 16:28

Kommentarsfältet är stängt på denna artikel.


annons:
annons:

Newsmill-bloggen

Newsmill till TV4 News

&nbsp;Nyhetsbolaget, som bla producerar Nyheterna i TV4 och TV4 News tar över Newsmill. För våra ...

annons:
annons:

Om Newsmill

Newsmill är det första sociala mediet i Sverige som spinner kring nyheter och debatt. Vi publicerar varje dag olika personer med exklusiv kunskap om dagens viktiga händelser. Om du har egna erfarenheter av de frågor vi tar upp kan du omedelbart medverka i debatten. Newsmill är en del av TV4-gruppen.

 

Läs mer om Newsmill

Newsmill-bloggen

Newsmill till TV4 News

&nbsp;Nyhetsbolaget, som bla producerar Nyheterna i TV4 och TV4 News tar över Newsmill. För våra ...

Vad är att Milla?

Millningen är ett sätt att kommentera med känslor. Du väljer ett ord eller ett namn som du vill mäta i opinionen och läsarna kommenterar genom att välja en av fyra känslolägen som representeras av fyra färger. Rött är arg, blått är glad, grön nyfiken och gult är uttråkad. Resultatet visas direkt och rubriken på artikeln färgas med den färg som de flesta väljer.


 
© 2008 Newsmill. All rights reserved.