Jag kommenterade Hökmarks substanslösa artikel och förundrades över den brist på kunnande som våra politiker förfogar över.
Däremot glädjs jag över Anna-Lena Laurens och Vera Efrons artiklar som i varje fall försöker bena ut vad det här handlar om.
I ganska många år har kulturjournalister i Sverige sysslat med innehållslös och ytligt utbroderad prosa samt andra journalister bara sysslat med innehållslös och ytlig hörsögen. Det verkar nästan som mer en regel än ett undantag att journalister per definition skall vara ointresserade, innehållslösa, styrda, moderiktigt ytliga samt lögnare på riktigt. Vem vili ha/behöver/har nytta av sanningen längre...?...verkar de fråga sig. Bättre en sockrad soppa, som får dem att glömma verkligheten. Att dubbelkolla eller läsa på är att förstöra nyheten. Gud bevare oss för det.
Hufvudstadsbladet har dock alltid varit den lysande fyrbåken och verkar vara det fortfarande. Stå på Er Husis...!
Permalänk | Anmäl
Kristian Grönqvist, 2012-08-18, 09:13
Jag tror att kristna över hela världen ser Pussi Riots aktion som en grov kränkning av helig plats och hela kristenheten. Målet är att störta Putin och då skall man hålla sig utanför kristna helgedomar.Det kaos som råder i Mellanöstern och Afrika visar att dessa länder inte fungerar utan diktatur som håller religiösa extremister i schack.Om den ortodoxa kyrkan skulle hjälpa till att undanröja Putins styre skulle samma situation uppstå som i Syrien.Iran hålls ihop tack vare symbios mellan presidenten och Islamisterna. Då man splittrat i Irak har det blivit kaos. Man begriper inte att frihet och demokrati inte innebär att alla får göra som dom vill !
Permalänk | Anmäl
Anders Bergstedt, 2012-08-18, 10:07
Inte mycket att tillägga till artikeln. Kyrkan har alltid varit ett instrument för makthavare.
Permalänk | Anmäl
Johnny Lilja, 2012-08-18, 11:09
Kyrkan är byggd för dem som söker ro och frid. Tankar om liv och död. Andakt. Det ska man respektera.
"Ofredande" verkar vara vad det skulle kunna falla under i Sverige.
Max ett år fängelse och böter.
"Huliganism" som ryssarna verkar vilja kalla det har med idrottsvåld att göra i Sverige.
Och ett "olaga intrång" är det ju inte eftersom de har rätt att gå in i kyrkan. Däremot kan man fälla dem för att "kvarstanna obehörigen" då de antagligen får uppmaning av ordningsansvariga att lämna.
Vera! Det är inte OK att störa de som söker frid på en plats avsedd för att söka frid bara för att framföra egna politiska åsikter, påvisa korrupthet och orättvisor, hur rätt man än må ha i sin åsikt om orättvisorna och missförhållandena.
Ville du att jag kom och skrek politiska slagord på den plats du uppsökt frid för att tänka en stund på din avlidne pappa?
PR:s aktion är en sak. Kyrkans förhållande till makten är en annan.
Aktionen var fel och bör straffas lindrigt.
Kyrkans förhållande till makten må också vara helt uppåt väggarna, det kan och må många också uttala sig om.
Permalänk | Anmäl
Nisse, 2012-08-18, 11:15
Den svenska kontexten lyser igenom de flesta kommentarerna till PR.
Ryssland är inte en demokrati. Det är i allt väsentligt en sovjetrepublik med KGB-översten Putin som ledare. Att han anammat vissa borgerliga manér från väst, som att liera sig med kyrkan, gör inte det hela mer demokratiskt.
Vi här i Sverige behöver en uttalat sekulär, borgerlig, frihetlig partigruppering att rösta på. Hur ska man här hos oss protestera för att vinna denna politiska tillnyktring?
http://www.frihetsportalen.se/2012/08/pussy-riot/#comments
Permalänk | Anmäl
Mats Jangdal, 2012-08-18, 12:14
#3 Anders Bergstedt
Har du inte läst artiklarna i det här ämnet? Målet är att påvisa korruptionen inom den ryska ortodoxa kyrkan och politiken. I synnerhet samarbetet mellan den politiska makten och kristendomen (ortodoxa kyrkan). Det är ju inget nytt. På samma sätt har de ryska religiösa ledarna alltid korumperats, möjligen med undantag av kommunisttiden. Att med maktmedel krossa allt politiskt motstånd sitter i den ryska elitens ryggrad oavsett ideologi. Rysslan kommer troligtvis aldrig att bli en demokrati. Det är troligare att många muslimska länder hinner före i det avseendet. Ryssland kommer alltid att vara ett efterblivet land.
Permalänk | Anmäl
Kristian Fredriksson, 2012-08-18, 12:38
Är det någonting vi i väst genomgående gjort i historien, så är det att missbedöma Ryssland. Det tycks finnas en blind fläck där.
Allt från Karl den 12:e, Napoleon, ryska revolutionen, o sist Hitler.
Alla gjorde samma misstag. Så jag vill nog ta alla "rysslandskännare" och experter med en nypa salt. Förresten. Berlinmurens fall och Sovjetimperiets kollaps kom väl också som en överraskning. Vad vi vet idag, är att Ryssland håller på och rustar sig till tänderna.Sånt går att mäta.(dock inte volymen, sånt missades totalt i WW2) . Avsikten?Vet ingen. Förutom en massa önsketänkanden från svenska politiker.
Permalänk | Anmäl
Thomas B, 2012-08-18, 12:45
#5 Nisse
Nej, kyrkan ska inte ha något frikort vad gäller omoral. De ska kritiseras mer än andra. Du kanske tycker det är fel att påtala sexuellt utnyttjande och pedofili i katolska kyrkan, pingströrelsen, Jehovas och alla de andra lurendrejeriorganisationerna också? Snacka om omoral och brist på etisk hållning. Religionen är per definition omoralisk om man anser att det är ett gigantiskt bedrägeri det är frågan om. Religionerna ska inte visas mer respekt än något annat i vårt samhälle. Snarare tvärt om. De är hycklare och parasiter som endast utnyttjar människors ointelligens och trygghetsbehov. Det finns inget värre. Det ryska exemplet är ett tydligt bevis för denna ståndpunkt. Den ryska kyrkan har förlorat all legitimitet efter det inträffade. Bort med dem igen. Religionen är ett opium för folket. Det är en evig sanning.
Permalänk | Anmäl
Kristian Fredriksson, 2012-08-18, 12:52
Åter igen kristofoba kommentarer & en naiv textförfattare
Permalänk | Anmäl
Nils Stibor, 2012-08-18, 13:17
Håller man på att öppna Pandoras ask i Ryssland efter Sovjetunionen? Om det är kamrater till 1917 års galenpannor som spinger runt på gatorna och håller på med att öppna asken, så får vi utomstående sätta vår tro till det som åtminstone ligger längst ner i den.
Permalänk | Anmäl
Stig Bergman, 2012-08-18, 13:26
#9
Du missförstår tydligen. Jag tycker det är jätterätt att kritisera kyrkan, religion, kopplingen till makthavarna o.s.v. Men jag tycker man ska respektera de personer som söker frid i kyrkans rum. Tycker inte du det?
Tycker du det ska finnas en plats, en byggnad eller något annat för att under ordnade former t.ex. sörja någon som gått bort eller har det svårt. Tycker du inte den platsen bör fredas eller utrustas med ordningsregler?
Tycker du platsers/byggnaders ordningsregler ska följas....med undantag för kyrkor?
Permalänk | Anmäl
Nisse, 2012-08-18, 13:42
#9 Kristian Fredriksson
Och att då och då några personer beter sig omoraliskt ev. brottsligt gör att hela gruppen bör dömas? Du är inte för ett rättsstat du. Du är inte demokrat, helt enkelt.
Här kan du läsa vad dina ateistiska kompisar gör för att förfölja mina vänner:
http://signum.se/ho-chi-minh-portatt-ersatter-kors/
Permalänk | Anmäl
MikeMikaelsson, 2012-08-18, 13:46
#13
Det är ett gammalt, fult och ohederligt trick (GBA = guilt by association) att jämställa ateister med kommunister eller vänsterfolk i allmänhet.
Jag är sedan barnsben ateist, jag blev det när jag besökte söndagsskola en enda gång och det bekräftades de få gånger jag besökte en skolavslutning i kyrkan.
Så kränkande att först undervisa oss om naturvetenskap och logiskt tänkande, mänskliga rättigheter mm. För att sedan på avslutningsdagen höra prästskrället förklara att hela skolåret varit bortkastat eftersom Gud skapat allt och vi är hans viljelösa dockor.
Som jag skrev i #6, mer än någonsin behöver vi sekulär, ateistisk borgerlig politik.
Permalänk | Anmäl
Mats Jangdal, 2012-08-18, 14:54
#14
Problemet är att ateister håller tyst om kommunistiska övergrepp mot kristna. Och dessutom använder samma retorik, det är svårt att skilja er från varandra.
Jag märker också att du inte dömer #9 fanatism och hans GBA retorik.
Permalänk | Anmäl
MikeMikaelsson, 2012-08-18, 14:57
#12 Nisse
Jag tycker att det de här fyra ryska tjejerna gjorde är beundransvärt. Om kyrkan vill freda kyrkorummet bör de bete sig på ett demokratiskt och moraliskt sätt och inte låta sig korrumperas. Att bli dömd för religiös hulliganism är absurt. två års fängelse. Vem känner sig förnärmad av att de visade på den ryska politiska och religiösa sörjan. Jo Putin och patriarken. Ingen annan. I alla fall inte om de har rent mjöl i påsen. Ni som försvarar den här doett fredat kyrkorum är ute på mycket djupt vatten. Det är domen som är odemokratisk, inte tjejernas besende eller åsikter. Endast en naiv religiöst anstruken eller politiskt korrupt person kan hävda motsatsent.
Permalänk | Anmäl
Kristian Fredriksson, 2012-08-18, 15:16
Jag tycker inte att en institution som kväver människoliv (individer som direkt påverkas av deras utstötningsmekanismer) förtjänar någon integritet alls. Ryska staten har nyss ändrat lagen så att homosexuella individer kraftigt beskärs i samhället. En reaktion som Pussy Riots är fullt legitim!
Permalänk | Anmäl
Snälla, 2012-08-18, 16:19
Kristian Fredriksson: Återigen kan man dra paralleller till den svenska samtiden. När en Sverigedemokrat åker ur ett fackförbund är det givna svaret: De får väl skapa ett eget fackförbund, det är ingen mänsklig rättighet att vara med i vänsterns fackförbund. Alltså kan Pussy Riot skapa en egen religion istället för att tränga sig på och bete sig som svin i andras gemenskap. Eller talar vi (som vanligt) om dubbla måttstockar här?
Permalänk | Anmäl
Ben Dekå, 2012-08-18, 16:35
För dem som inte begriper kopplingen ska jag förklara på pekboksnivå: Det är SAMMA människor som vill begränsa oliktänkandes frihet i Sverige medan de skriker sig hesa över behandlingen av oliktänkande utomlands. Hyckleri på hög nivå.
Permalänk | Anmäl
Ben Dekå, 2012-08-18, 16:38
Hâhâjaja!
Âterigen en massa upphestning frân kommentatorer som ser saken pâ ett (!) sätt. Grundfelet finns där.
Just i dagarna kan vi läsa mycket om israeliska angreppsplaner avs. Iran. Israel känner sig hotat till sin existens. Kring detta kan vi hysa skilda meningar i sak men Israels själva ambition att säkra sin överlevnad tycks mig legitim.
Det är helt likartat betr. Ryssland. Vi kan se Putin som Rysslands Netanyahu. Ambitionen är densamma, det egna landets överlevnad.
Helt vis sidan om dessa tvâ stats-ambitioner finns det ocksâ intern och extern stats-kritik. Ocksâ den är i sig fullt legitim. Den kritiken tenderar att söka sig till de former som bedöms vara de mest effektiva. Ocksâ sâdant ligger i en konflikts själva natur. Ingen av de stridande parterna kan acceptera att agera pâ villkor som den andra parten har definierat utan här försöker man i stâllet komma ât motstândaren sâ gott man kan och detta efter eget huvud.
De här tre kvinnorna satta in sin attack med, i mina ögon, betydande skicklighet -vilket ju inte minst den efterföljande utvecklingen har visat. Ocksâ här är det resultatet som räknas.
De utmanade systemet i en av dess mest känsliga punkter.
Att den ryska kyrkan är just ortodox är viktigt i sammanhanget.
I den har församlingen ingen röst utan är, fort och rovt, passiva vittnen till prästerna gudstjänst -den som möjliggör världens fortbestând. Inte minst kring detta sâledas en för alla ortodoxa stark metafor -och motsv. utmaning.
Permalänk | Anmäl
Sirius, 2012-08-18, 17:15
MickeMikaelsson och Ben Dekå
Det är mycket viktigt att markera det sekulära samhällets suveränitet gentemot alla slags religioner. Religionsfrihet är i huvudsak frihet från religion. Religionen är en privat angelägenhet.
Ni har helt fel angående ateister eller icke troende, att de inte fördömer kommunismens brott de mänskliga rättigheterna. Det gör vi ofta.
Personligen är jag också beredd att kritisera Arizonas beslut att skicka folk som ordnar bön i sitt eget hem till fängelse. Religionsfriheten måste vara värd mer än så, även i USA.
När hörde ni något om detta i svenska MSM?
http://lewrockwell.com/whitehead/whitehead51.1.html
Permalänk | Anmäl
Mats Jangdal, 2012-08-18, 18:54
Får väl upprepa det då. Om du, Vera Efron, tror att Boris Jeltsin på något vis är en person som uträttat något positivt så hamnar du väldigt fel.
Permalänk | Anmäl
Leopold, 2012-08-18, 18:55
#21
Religionsfrihet betyder att man är fri att ha vilket religion man vill - eller inte. Man har rätt att utöva sin religion. Man har rätt att inte vara religiös. Man har rätt att vara kristen(katolik, ortodox,protestant), muslim, sikh, buddist, jude, ateist, agnostisk osv.
Att definiera om "religionsfrihet" till "Religionsfrihet är i huvudsak frihet från religion" är ett missbruk av ordet som tenderar att neka religionsfriheten för oss icke-ateister.
Du är även inte konsekvent med fallet Pussy Riot när du skriver "Religionen är en privat angelägenhet." Tjejerna har kommit in i en domkyrka för att göra sin protestaktion. De var inte ute på gatan, på ett torg eller i en stadium. Nej, de kommer i en fridfull plats för att provocera de troende som var där. De har inte respekterat en privat plats.
Permalänk | Anmäl
MikeMikaelsson, 2012-08-18, 20:33
Anders Bergstedts kommentar #3 visar ganska tydligt på de yttrandefrihetsproblem som kyrkan och religionen fortfarande dras med tycker jag. Vidrigt att läsa helt enkelt och han borde skämmas, men det gör han förstås inte eftersom han tror att hans religiösa tro är befriad från allt vad kritik heter!
Permalänk | Anmäl
Per Mikael Nilsson, 2012-08-18, 20:41
Det samma gäller f.ö. MikeMikaelssons kommentar. Otroligt att ni kan försvara detta övergrepp mot dessa modiga kvinnor!
Permalänk | Anmäl
Per Mikael Nilsson, 2012-08-18, 20:47
#23 Mike
Religionen visar allt för sällan tillbörlig respekt för nödvändigheten av det sekulära samhället. Religion är stötande för en förnuftsmänniska. Att kräva religiös plats i det offentliga rummet är att förolämpa intellektet och kränka den demokratiska idén.
Du följde inte länken till min blogg, eller hur? Där har jag skrivit att PR möjligen skulle kunna åtalas för någon form av egenmäktighet eller olaga intrång.
Det vore rimligt om kyrkan begärt det. Men enligt Efrons beskrivning framgår att det är regimen som väckt åtal utan att kyrkan anmält händelsen. Då blir det hela absurt.
KGB-översten Putin beter sig som om Ryssland fortfarande var en sovjetstat.
Jag förstår att religiösa människor inte förstår vad jag säger, för det ligger utanför de begreppsramar de flesta religiösa har. De har svårt att acceptera att det finns folk som inte tror på en gud, för om de (ateisterna) har rätt så faller ju religionen.
Sedan ska man inte blanda ihop kyrkan som organisation och religiösa människors tro på en gud.
Permalänk | Anmäl
Mats Jangdal, 2012-08-18, 21:17
#25 Per Mikael Nilsson
Du bör byta glasögon eller din paranoia förblindar dig: var har jag skrivit att jag tyckte att de har varit rättvist behandlat? Var har jag skrivit att jag är överens med domen? Vet du vad jag tycker om domen?
Men du menar kanske att en kristen ska hålla tyst och fly med huvudet ner när den eller sin tro smutskastas, eller?
Permalänk | Anmäl
MikeMikaelsson, 2012-08-18, 21:24
#26
Ja, jag har kollat bloggen, men väldigt väldigt snabbt måste jag säga :-)
"Religion är stötande för en förnuftsmänniska."
Nope. Det är stötande för folk som tror att det inte finns något större än det mänskliga förnuftet. Ateister har inte monopolet över förnuftet, jag beklagar.
"Att kräva religiös plats i det offentliga rummet är att förolämpa intellektet och kränka den demokratiska idén."
Då är du emot religionsfriheten samt demokratin. Du behöver gå tillbaka till skolan. Jag tänker inte gömma mig för att kunna leva som jag vill, OK? Och om jag vill göra korstecken mitt på gatan, jag kommer att göra det och ingen fascist kommer att förbjuda mig att göra det, OK?
Permalänk | Anmäl
MikeMikaelsson, 2012-08-18, 21:44
#26
"Religionen visar allt för sällan tillbörlig respekt för nödvändigheten av det sekulära samhället."
Vilken religion? Svenska kyrkan? Eller ska du anklaga Svenska kyrkan för vad salafisterna gör i Irak?
"De har svårt att acceptera att det finns folk som inte tror på en gud"
I Alabama eller i Saudiarabien kanske? Däremot i Sverige har många ateister svårt att acceptera att det finns folk som tror på Gud. Det har aldrig slagit dig att vi kanske har rätt? Att vi lever i relation med Gud och vi tycker då att Han finns och ateister har fel?
Permalänk | Anmäl
MikeMikaelsson, 2012-08-18, 21:56
#16 Kristian
Vad tycker du hade varit ett rimligt agerande då? Jag har svårt att tro att du på fullt allvar tycker man kan få utföra protestaktioner inne i vilken kyrka som helst när och varsomhelst, utan straffpåföljd.
Hur ville du att det såg ut i Sverige?
Jag tycker inte du ska blanda ihop den ryska ortodoxa kyrkans ledare med dem som söker frid i deras lokaler. Det låter nästan på dig som om du tycker att det inte gör något att man antastar de som befinner sig i de fega idioternas lokal, religion, förening, parti, land o.s.v. M.a.o drar alla över en kam.
Som jag skrev innan så tycker jag också att 2 år för huliganism är uppåt väggarna. Det visar på brister i det ryska rättsystemet.
Något slags straff är dock helt i sin ordning.
Böter för "förargelseväckande beteende" eller böter och ev.lite symboliskt fängelse (någon månad) för "ofredande" tycker jag skulle vara rimligt om jag rusade in i Lunds Domkyrka med gruppen "Cock Power" och skrek "Reinfeldt är en sillmjölke" tills folk blev förbannade och kastade ut mig, (vilket man nog med all sannolikhet hade gjort, tror du inte det?).
Permalänk | Anmäl
Nisse, 2012-08-18, 21:58
Här kan man läsa mera om fallet Pussy Riot:
http://katolskobservator.blogspot.se/2012/08/oskyldiga-punkflickor-eller...
Tydligen svenska journalister sköter inte sitt jobb när de bara presentera PR som en punkt grupp som råkade sjunga mot Putin i en kyrka.
Permalänk | Anmäl
MikeMikaelsson, 2012-08-18, 22:10
Vad jag uppfattar i internationella media, är Putin,en högerman, han går i öppet kyrkan, är troende, för platt skatt, renlevnadsman, jmf med ryska Jeltsin-snittet, inga kaffeflickor på gång, (som vårt stats-överhuvud som fått ett jubileumsmynt utg.) ), m.m. En svärmors-dröm, med fast jobb, klippt, rakad, vältränad. macho. Och lik förbas-kat duger inte karlstackar´n i väst, och i vissa, rätt marginella kretsar, som tycks vara baserade i Moskva (innerstan).
Bäst av allt han lägger sig inte i enskilda ärenden, som Reinfeldt/ Hägglund -(Assange), som undergräver svenskt rättsväsende, jo för att vädja om milda straff.Riktigt så bra kanske Putin inte är, men han plågar oss ej med långa USA-retoriktal, Obamas präst-predikningar där alla måste sitta blick stilla, som nu är genomskådade. Samtidigt i nästa kvarter- CIA:s drönarkommando, siktar just då på någon afg-ansk by, där bröllop just pågår....fast de tror att... Där kan man sna-cka om att vanhelga allt vad mänsklighet heter.
Ledare populära i utlandet, brukar få problem, tyvärr. Att ha en Jam-es Bond som statschef, eller främsta PR-tillgång,(UK) med 007-licens, a´la´ Smertj, går väl på ett ut. Vad är skämt där ? Ryssland blir verkligen dammsuget på problem, av västs " 007:or, med rätt att se rött", i tid och otid. Som Ryssland erbjuder en scen för alla möj-liga rebelluppror, som utgår i mycket, från väst, som är mycket rev-olutionärt tycks det, där Ryssland idag avskyr revolutioner, tydligen.
I väst finns ingen "riktig ordning" ? , på 1950&60talet var sovjetiske partichefen, Nikita Chrustjev, som slog Wehrmacht vid Stalingrad, 1942/43, sen av-staliniserade Sovjet, och bedrev ändå avspänn-ingspolitik, sputniks, den tidens hatobjekt för västs media, särskilt i FN.
Bara det att Boris Jeltsin uppträdde precis som Chrustjev, lika sjä-lvsvåldig, och auktoritär, mer destruktiv, och sämre i många frågor, men var tydligen "Idol" i väst, 1991/ 1993, när han upplöste Sov-jetunionen/ parlamentet och sköt det i bitar, med tanks, och införde en vald monarki i Ryssland. Så vad är västs åsikter värda ? "Nitch-evo, " säger visst de som olyckligtvis har fötts till ryssar.
Vera Efron drar sig fram på att ge ut böcker om KGB & svenska säpo, där väl faktagranskningen är så där, men... räcker väl kanske inte till en ny BMW. Men CNN hade även uppgifter om att Riotkvinn-orna, även idkat någon form av kopulering, på ett museum, allt som är struket ur den svenska bruksanvisningen.Men vem vill se unga
personer i fängelse? Knappast någon, förstås. Detta är i mycket ett
generationsproblem. Att den ryska ungdomen, bl.a. har mycket att
kritisera, framföra, utveckla, liksom den svenska (25% arbetslöshet), jaså inte de etniska svens....
Tyvärr kan det vara så att den yngre generationen som i Sverige, tror att man " desecrate" /vanhelga offentliga miljöer, hur som helst, från avsiktlig nedskräpning i parker, till fötter på bord/ säten i offen-tliga lokaler, från studenter(flak) till huliganangrepp, på allt som är löst. Tendensen finns även i Sverige, men inga unga kroggäster skulle lägga upp fötterna på baren/ matbordet, för då åker de garan-terat ut.
Eftersom ryska ortodoxa kyrkan råkade illa ut efter revolutionen, 1917, rivning, terror, har väl Putin försökt att återställa banden till
religionen, som tidigare var illa sedd. Kanske fanns skäl, (framförallt rikedomar som hos oss) när man ser de rökelsespridande ryska prästerna svassa runt tsaren, på gamla journalfilmer, något hedniskt även det. " Ra-Ra-Rasputin, lover of the Russian Queen" , var en disco-hit i väst, på 70talet ca. Att inte upprepa detta, att dra undan mattan för kyrkan, verkar därför mer sympatiskt, även för sekularis-erade.
Men kyrkan: " 1942 under kriget när tyskarna förföljde kyrkorna upplöstes, " Sällskapet Kämpande Gudlösa ", ( 5milj.medl.) de orto-doxa ströks medhårs, trots den stötande undertonen att kyrkans folk
behövde särskilda incitament för att uppträda som patrioter. Metro-politen Sergius av Moskva och Kolomna, lovordade staten, för dess nya attityd: - Alla till leden! Skam över dem som står likgiltiga inför denna uppmaning ! Kyrkan gav order till Röda armén. En hel strids-vagnskolonn betalades av kyrkan, och välsignades av en präst, som i sin bön omnämnde Stalin som " vår gemensamme fader. "
Visst har väl Riottjejerna lite "starquality", men lite vilsna verkar de, när en av dem har en T-shirt med texten : "No Pasaran !, "som väl var Spanska republikens motto, för att stoppa Francos femte falan-gistkolonn,1936-39 att inta Madrid, som den spanska kommunisten,
Dolores Ibarruri gjorde klassiskt, long time ago.
Permalänk | Anmäl
Patrik Matsson, 2012-08-18, 23:43
Att förfasa sig över ditten och datten fungerar som en skärm mellan den konflikt det handlar om och vâr förstâelse av denna.
Det är mycket mera fruktbart att se det ev. fasansfulla som ett tecken pâ beslutsamheten hos de ansvariga.
Detta desto mer som de flesta konflikter är assymetriska. Det den ena parten kan göra stâr inte till förfogande för den andra -som i det läget mâste hitta pâ annat.
Att, t.ex. fördöma "terrorism" innebär ett underkännande av den sidans legitimitet som part i konflikten och i förlängningen ett underkännande av hela konfliktens legitimitet. Detta är läraren i sin kateder som ropar "Tyst i klassen!"
Alltsâ: De tres aktion skall ses som en yttersta noga genomtänkt politisk aktion utformad för att ge största möjliga effekt.
Vi kan jämföra med 11 September-tillslagen eller Ship to Gaza.
I alla tre fallen (och listan kan göras mycket längre) var mâlet att provocera fram just den reaktion som följde.
Kring detta är de yttre formerna ett resultat av en f.g. intellektuell analys av h-u-r den aktion skall utformas som har m-a-x-i-m-a-l chans att verkligen frammana den a-v-s-e-d-d-a motreaktionen.
Kriteriet pâ framgângen finns kring detta sista.
Putin begick ett stort politiskt misstag dâ han lät sig omväljas till federationens President. Han kunde ha lâtit Medvedev presidera ytterligare en period och han kunde ha hittat nya presidenter efter honom. (Som "oersättlig" premiärminister kunde han nämligen ha stannat hur länge som helst.) I stället gjorde han det enda som helt otvetydigt fick ev. tidigare illusioner att rämna. Nu har oppositions-anden släppts ut ur flaskan och ingen repression i världen kommer att kunna stoppa tillbaka den dit in igen. Flickorna visste m.a.o. vad de gjorde och tajmingen var ocksâ rätt. Snyggt jobbat! I mina ögon 11 September-klass!
Permalänk | Anmäl
Sirius, 2012-08-18, 23:48
Kyrkan har knappast någon särställning i förhållande till andra delar av maktapparaten. Det är självklart att det höga straffet beror på att aktionen riktades mot Putin. I det här fallet hade man bara en ursäkt som var lite svårare i exempelvis t.A.T.u.:s fall, nämligen störande av förrättning. Hade det bara rört sig om förvirrade radikalfeminister som ville manifestera mot den patriarkala religionen hade de knappast setts som samma hot.
#33 Sirius, 2012-08-19, 00:48
Hur kan du säga att 9/11 var ett smart drag? Det är först nu amerikaner och andra västerlänningar börjar få upp ögonen för Ron Pauls budskap. Var det verkligen värt ett decennium av ödeläggelse av Mellanöstern och ökad misstänksamhet mot muslimer? Snarare var det ett smart drag av regeringen Bush att både ignorera och förbereda så att al-Qaida antagligen överraskades rejält av sina egna framgångar den dagen.
Permalänk | Anmäl
Joakim Jacobsson, 2012-08-19, 01:20
Mike M
Du förstår tydligen inte vilken förolämpning mot sanning, intelligens och demokrati det är att kräva att vi ska låta killen som har kontakt med Mållgan och säger sig ha ensamrätt att uttolka Mållgans vilja, att låta den killen bestämma över vårt samhälle.
Permalänk | Anmäl
Mats Jangdal, 2012-08-19, 07:28
#18 Ben Dekå
Nej, de kan inte som ryskor komma undan det korrupta samarbetet mellan ryska staten(Putin) och den ortodoxa kyrkan (Krillen) genom att skapa ett alternativ. De flesta sådana organisationer är förbjudna eller står under starkt hot i Ryssland. Även mord mot oliktänkande har ju utförts vid flera tillfällen. Det du talar om är västerländska demokratier, men även där är det fel med religiös inblandning i politiska angelägenheter. Om religionen gör anspråk på att få politisk makt så får de ta konsekvenserna och inte gömma sig bakom någon förnärmad gud eller ett antal trosbekännare.
Permalänk | Anmäl
Kristian Fredriksson, 2012-08-19, 07:29
#30 Nisse
Pussy Riot har inte skadat någon och finns det en gud så är han helt säkert lika upprörd över Putins och Krillens beteende som de flesta andra. I annat fall bör man inte dyrka honom. Fråga du din gud om vad han tycker i frågan. Svarar han då att två år i fängelse är det perfekta straffet för att de har stört ordningen i den ortodoxa gudens hus så bör du lämna honom. Han visar nämligen då tecken på den största omoral och sådana individer bör man inte ha något som helst att göra med.
Permalänk | Anmäl
Kristian Fredriksson, 2012-08-19, 07:46
#33: Duu....
Bin Laden & Co upprördes av det förhâllandet att arab-världen styrdes av en uppsättning USA-tillsatta satraper som inte sâg till de egna befolkningarnas bästa utan hindrade dessa frân att utvecklar sina resp. samhällen i enlighet med sina övertygelser.
Detta gjorde -rent objektivt- OBL till en regional befrielseledare.
Hans analys ledde honom sedan till uppfattningen att det gällde att förstöra landet USA -som stod bakom och garanterade den ordning OBL fann undermâlig.
Hans taktik var här att provocera USA att militärt invadera länder i regionen -där dess stridskrafter sedan skulle kunna malas ned i utnötningskrig och där nya hearts & minds skulle kunna förloras.
Till den ändan organiserade Al Qaida en serie attentat ägnade att successivt öka provokationstrycket. Här visade det sig nödvändigt att gâ ända till 11 September-tillslagen för att fâ den amerikanska poletten att trilla ned. (Med detta gjort kunde sedan den delen av verksamheten ställas in.)
Idag, tio âr senare, kan vi konstatera att det mesta har gâtt OBL:s väg: USA är politiskt och moralist diskrediterat av de tvâ spektakulära misslyckandena i Afghanistan och i Irak och i land efter land reser sig befolkningarna för att kasta ut sina mângâriga förtryckarregimer.
Dessutom är landet USA idag halvt (för att inte skriva helt!) bankrutt vilket är ett gott stycke väg mot dess imperialistiska undergâng.
Dess aktuella politik innebär ökade militära- d.v.s. krigssatsningar, mer pengar till de redan yttert rika i landet och allt detta betalt av de lägre samhällsskikten. (Redan detta pâminner om dâ om en revolutionsbefrämjande politik. Det riskerar smälla pâ hemmaplan, trots Patroit Acts och en alltmer utbyggd säkerhetsapparat -som inte heller är billig.)
Jag kan, kort sagt, inte finna annat än att OBL uppnâdde betydande delar av det han hade satt sig före att uppnâ.
Hur "smart" han var skrev jag inget om men lât mig tillägga att han i vart fall synes mig ha varit smartare (komparativ!) än sin en gâng sâ super-mäktige motstândare. Även dagans västliga islamofobi spelar hans strävanden i händerna. Pricken över i, i närtid, vore nu om Israel + USA kunde förmâ sig att angripa Iran. En del lär sig aldrig. Det brukar bli därefter. Att däremot överleva handlar till inte obetydlig del om att kunna anpassa sig. Helt annan grej!
Permalänk | Anmäl
Sirius, 2012-08-19, 08:03
#30 Kristian
Jag tvekar lika mycket som du verkar göra på att det finns nån gud.
Men det är inte rätt att antasta vem som helst som som tror på Gud och går i kyrkan bara för att jag själv tycker att det finns ett gäng idioter som tror på Gud o går i samma kyrka.
Själv tycker jag om att gå in i en kyrka och tänka på något speciellt, eventuellt tända ett ljus för någon. Men jag vet inte mycket om vad som står i bibeln och jag tror att jag skiter i det för att vara uppriktig.
Alla har sin tro och bör respekteras för den.
Kämpa för att ändra lagar om ofredande, kränkning, förargelseväckande beteende, underlåtenhet att lyda polis eller väktare, störande av förättning, störande av allmän ordning... m.fl. i Sverige om du vill få till liknande protester här utan straffpåföljd. Men det blir inte lätt.
Permalänk | Anmäl
Nisse, 2012-08-19, 10:36
#39 Kristian
...skulle det stå ovan. Inte 30.
Permalänk | Anmäl
Nisse, 2012-08-19, 10:38
En bra artikel skriven av Vera! Initierat och resonerande...
Det tog Marina Syrova tre timmar att läsa upp hela domslutet och komma fram till straffet. Själva brottet, de tre åtalades dansföreställning på altartrappan, tog knappt en minut. Den filmade performansen användes i en musikvideo som gruppen lade ut på nätet. “Patriarken borde tro på Gud och inte på Putin”, “Guds moder, driv ut Putin”, sjöng gruppen i sin låt.
Det hela var en protest mot att den ryskortodoxa kyrkans ledning öppet ställt sig bakom Vladimir Putin inför presidentvalet. Nu döms de för brottet “huliganism”. Rätten har helt bortsett från de anklagades förklaringar och kommit fram till att motivet bakom brottet var hat mot den ortodoxa religionen.
Genom att låtsas att Pussy Riot vänder sig mot den ortodoxa religionen – vilket de åtalade själva upprepade gånger förnekat – hoppas makthavarna få troende ortodoxa på sin sida. De religiösa argument som används i domstolen är också ett sätt att låtsas att det inte handlar om en politisk rättegång. Resultatet blir dock att den ortodoxa kyrkans roll som maktens stöttepelare och väktare av den nya statsideologin blir allt tydligare.
För någon dag sedan publicerade Rysslands ledande affärstidning Vedomosti en debattartikel där Sergej Markov, en representant för den hårdföra falangen i maktpartiet Enade Ryssland, argumenterade för varför medlemmarna i Pussy Riot måste dömas till ett kännbart straff.
Putin måste visa att han är på den enkla landsbygdsbefolkningens sida, på den ortodoxa kyrkans sida, på ryssarnas sida, menade Markov. I annat fall hotar våld, revolution och inbördeskrig, hävdade han. Dessutom är en hård dom nödvändig för att muslimerna i Ryssland ska respektera de ortodoxa kristna, lade han till.
Fredagens hårda dom visar att det är Markovs linje som har segrat. Domen är ett tydligt försök att skrämma kritikerna till tystnad. Domen visar också att de som nu bestämmer i Kreml inte bryr sig det minsta om vad det liberala väst tycker om Ryssland.
(ur Kalles blogg)
Permalänk | Anmäl
Bo Sundbäck, 2012-08-19, 11:20
I den ortodoxa liturgin är församligen det passiva vittnet till prästernas gudstjänst. Den genomförs för att världen och därmed människornas liv pâ jorden skall kunna bestâ. Skulle prästerna höra upp med sina gudstjänster skulle världen gâ under. Ur detta ocksâ en skarp âtskillnad mellan överheten/prästerskapet och den bredare oinvigda menigheten. Den senare har ingen egentlig talan utan tittar mest pâ.
Jag tror att uppstândelsen -och det s.a.s. folkliga avstândstagandet frân Pussy Riot mâste förstâs mot den här bakgrunden. Gruppen har satt in sin stöt med infernalisk skicklighet. Straffet stâr i proportion till den skandalen. Det är m.a.o. folket som ropar "korsfäst!" Ocksâ detta hör till bilden!
Permalänk | Anmäl
Sirius, 2012-08-19, 12:12
Idag blev mässan i domkyrkan i Köln avbruten pga en protestaktion som stöd för Pussy Riot [http://kipa-apic.ch/index.php?pw=&na=0,0,0,0,d&ki=234538].
Varför förföljer PR:s sympatisörer katoliker i Köln? Vad är länken - förutom PR:s sympatisörers egen idiotin - mellan Katolska Kyrkan i Köln och den Ryska Ortodoxa Kyrkan?
Permalänk | Anmäl
MikeMikaelsson, 2012-08-19, 17:03
#45: Härmapor! Fattar ingenting.
Ocksâ -givetvis- en total oförmâga att se aktionen i Moskva i sitt ryska sammanhang. I just detta ocksâ ett slags förminskande av just den.
Permalänk | Anmäl
Sirius, 2012-08-19, 17:14
#38 Kristian Fredriksson: jag talar fortfarande om den svenska aspekten i det hela. Förstår du? Svenskar tycker det är självklart att ställa sig på Pussy Riots sida och samtidigt ställa sig på den svenska fackförbundens sida. Inget fel i det, man har naturligtvis rätt till sina åsikter, men jag tycker ändå att det är viktigt att belysa det eftersom åsiktsmaffian själv inte verkar reflektera över dubbelmoralen särskilt mycket. Kalla mig "offerkofta" men gör då samma sak när det gäller Pussy Riot. De visste vad de gav sig in på och får nu skörda konsekvensen av sitt agerande. Ganska basic, va? Eller?
Permalänk | Anmäl
Ben Dekå, 2012-08-19, 23:36
#47 Ben Dekå
Det är möjligt att det är basic. Vad som nu menas med det, men anser du att deras aktion eller kostuttryck, vad man nu vill kalla det, blottade den ryska regimens och kyrkans odemokratiska preferenser eller inte? Hela händelseförloppet har ju gått ut på att visa på Hur korrupt det ryska samhället är. Att prata om lagbrott i ett samhälle där eliten använder lagen som den behagar och där rättsrötan är monumental känns onekligen lite malpacerat. Att se lagen som något absolut gott, även när den används för att förtrycka sitt egen folk är en märklig åsikt. I ett demokratiskt land bör den givetvis respekteras, men det är ju just det tjejerna hävdar att Ryssland inte är och det har de rätt i. Det har ingenting med kultur eller etnicitet att göra. Demokrati är demokrati. Lagen i ett diktatoriskt land bör inte respekteras. Basic eller?
Permalänk | Anmäl
Kristian Fredriksson, 2012-08-20, 00:47
#48 Kristian. Det är ganska basic att lagen i ett diktatoriskt land inte bör respekteras, sant. Då får man också finna sig i att få handen avhuggen eller vad det nu är för straff vi pratar om i diverse diktaturer. Man behöver inte gilla det för att acceptera att det faktiskt fungerar så.
Däremot vill jag att alla som har så starka åsikter om sakers vara utomlands kunde ägna en bråkdel av sin tid att försöka bringa lite rättvisa i landet där de bor, dvs Sverige. Men eftersom man inte får handen avhuggen i Sverige så är det inga större problem med likhet inför lagen här, har jag fattat det rätt? Vad är väl några tystade åsikter i jämförelse med stening? Vi får ju i alla fall behålla vår plasma-TV och har rinnande vatten i kranen.
Permalänk | Anmäl
Ben Dekå, 2012-08-20, 01:55
Tillägg: Det behövs inget Pussy Riot för att blottlägga den ryska regimens och kyrkans odemokratiska preferenser. Ibland undrar jag om svenska intellektuella är totalt obildade eller om de förblindas av en agenda så att de inte saker för vad de är?
Permalänk | Anmäl
Ben Dekå, 2012-08-20, 01:56
Nisse #30
Jag tycker att de ortodoxt kristna bara kunde ha slängt ut flickebarnen ur kyrkan, om det varit någon stake överhuvudtaget i dem. Möjligen böter som påföljd av en polisanmälan, eftersom de då kostat skattebetalarna i polisiära göromål.
Hittar Du en annan rimlig påföljd?
Kommer det folk hem till mig och börjar spela punkmusik högt på min ljudanläggning(som är noga kalibrerad för kvalitetsmusik), så slänger jag ut dem och hotar med stryk om tilltaget upprepas.
Vad är det som är så svårt att begripa där...?
Precis som med svenska "konstnärer" som spelar psykfall och tar akuttid i sjukvården från riktigt drabbade. Samma skräp.
Permalänk | Anmäl
Kristian Grönqvist, 2012-08-20, 12:58
48 kommentarer I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.
Jag kommenterade Hökmarks substanslösa artikel och förundrades över den brist på kunnande som våra politiker förfogar över.
Däremot glädjs jag över Anna-Lena Laurens och Vera Efrons artiklar som i varje fall försöker bena ut vad det här handlar om.
I ganska många år har kulturjournalister i Sverige sysslat med innehållslös och ytligt utbroderad prosa samt andra journalister bara sysslat med innehållslös och ytlig hörsögen. Det verkar nästan som mer en regel än ett undantag att journalister per definition skall vara ointresserade, innehållslösa, styrda, moderiktigt ytliga samt lögnare på riktigt. Vem vili ha/behöver/har nytta av sanningen längre...?...verkar de fråga sig. Bättre en sockrad soppa, som får dem att glömma verkligheten. Att dubbelkolla eller läsa på är att förstöra nyheten. Gud bevare oss för det.
Hufvudstadsbladet har dock alltid varit den lysande fyrbåken och verkar vara det fortfarande. Stå på Er Husis...!
Jag tror att kristna över hela världen ser Pussi Riots aktion som en grov kränkning av helig plats och hela kristenheten. Målet är att störta Putin och då skall man hålla sig utanför kristna helgedomar.Det kaos som råder i Mellanöstern och Afrika visar att dessa länder inte fungerar utan diktatur som håller religiösa extremister i schack.Om den ortodoxa kyrkan skulle hjälpa till att undanröja Putins styre skulle samma situation uppstå som i Syrien.Iran hålls ihop tack vare symbios mellan presidenten och Islamisterna. Då man splittrat i Irak har det blivit kaos. Man begriper inte att frihet och demokrati inte innebär att alla får göra som dom vill !
Inte mycket att tillägga till artikeln. Kyrkan har alltid varit ett instrument för makthavare.
Kyrkan är byggd för dem som söker ro och frid. Tankar om liv och död. Andakt. Det ska man respektera.
"Ofredande" verkar vara vad det skulle kunna falla under i Sverige.
Max ett år fängelse och böter.
"Huliganism" som ryssarna verkar vilja kalla det har med idrottsvåld att göra i Sverige.
Och ett "olaga intrång" är det ju inte eftersom de har rätt att gå in i kyrkan. Däremot kan man fälla dem för att "kvarstanna obehörigen" då de antagligen får uppmaning av ordningsansvariga att lämna.
Vera! Det är inte OK att störa de som söker frid på en plats avsedd för att söka frid bara för att framföra egna politiska åsikter, påvisa korrupthet och orättvisor, hur rätt man än må ha i sin åsikt om orättvisorna och missförhållandena.
Ville du att jag kom och skrek politiska slagord på den plats du uppsökt frid för att tänka en stund på din avlidne pappa?
PR:s aktion är en sak. Kyrkans förhållande till makten är en annan.
Aktionen var fel och bör straffas lindrigt.
Kyrkans förhållande till makten må också vara helt uppåt väggarna, det kan och må många också uttala sig om.
Den svenska kontexten lyser igenom de flesta kommentarerna till PR.
Ryssland är inte en demokrati. Det är i allt väsentligt en sovjetrepublik med KGB-översten Putin som ledare. Att han anammat vissa borgerliga manér från väst, som att liera sig med kyrkan, gör inte det hela mer demokratiskt.
Vi här i Sverige behöver en uttalat sekulär, borgerlig, frihetlig partigruppering att rösta på. Hur ska man här hos oss protestera för att vinna denna politiska tillnyktring?
http://www.frihetsportalen.se/2012/08/pussy-riot/#comments
#3 Anders Bergstedt
Har du inte läst artiklarna i det här ämnet? Målet är att påvisa korruptionen inom den ryska ortodoxa kyrkan och politiken. I synnerhet samarbetet mellan den politiska makten och kristendomen (ortodoxa kyrkan). Det är ju inget nytt. På samma sätt har de ryska religiösa ledarna alltid korumperats, möjligen med undantag av kommunisttiden. Att med maktmedel krossa allt politiskt motstånd sitter i den ryska elitens ryggrad oavsett ideologi. Rysslan kommer troligtvis aldrig att bli en demokrati. Det är troligare att många muslimska länder hinner före i det avseendet. Ryssland kommer alltid att vara ett efterblivet land.
Är det någonting vi i väst genomgående gjort i historien, så är det att missbedöma Ryssland. Det tycks finnas en blind fläck där.
Allt från Karl den 12:e, Napoleon, ryska revolutionen, o sist Hitler.
Alla gjorde samma misstag. Så jag vill nog ta alla "rysslandskännare" och experter med en nypa salt. Förresten. Berlinmurens fall och Sovjetimperiets kollaps kom väl också som en överraskning. Vad vi vet idag, är att Ryssland håller på och rustar sig till tänderna.Sånt går att mäta.(dock inte volymen, sånt missades totalt i WW2) . Avsikten?Vet ingen. Förutom en massa önsketänkanden från svenska politiker.
#5 Nisse
Nej, kyrkan ska inte ha något frikort vad gäller omoral. De ska kritiseras mer än andra. Du kanske tycker det är fel att påtala sexuellt utnyttjande och pedofili i katolska kyrkan, pingströrelsen, Jehovas och alla de andra lurendrejeriorganisationerna också? Snacka om omoral och brist på etisk hållning. Religionen är per definition omoralisk om man anser att det är ett gigantiskt bedrägeri det är frågan om. Religionerna ska inte visas mer respekt än något annat i vårt samhälle. Snarare tvärt om. De är hycklare och parasiter som endast utnyttjar människors ointelligens och trygghetsbehov. Det finns inget värre. Det ryska exemplet är ett tydligt bevis för denna ståndpunkt. Den ryska kyrkan har förlorat all legitimitet efter det inträffade. Bort med dem igen. Religionen är ett opium för folket. Det är en evig sanning.
Åter igen kristofoba kommentarer & en naiv textförfattare
Håller man på att öppna Pandoras ask i Ryssland efter Sovjetunionen? Om det är kamrater till 1917 års galenpannor som spinger runt på gatorna och håller på med att öppna asken, så får vi utomstående sätta vår tro till det som åtminstone ligger längst ner i den.
#9
Du missförstår tydligen. Jag tycker det är jätterätt att kritisera kyrkan, religion, kopplingen till makthavarna o.s.v. Men jag tycker man ska respektera de personer som söker frid i kyrkans rum. Tycker inte du det?
Tycker du det ska finnas en plats, en byggnad eller något annat för att under ordnade former t.ex. sörja någon som gått bort eller har det svårt. Tycker du inte den platsen bör fredas eller utrustas med ordningsregler?
Tycker du platsers/byggnaders ordningsregler ska följas....med undantag för kyrkor?
#9 Kristian Fredriksson
Och att då och då några personer beter sig omoraliskt ev. brottsligt gör att hela gruppen bör dömas? Du är inte för ett rättsstat du. Du är inte demokrat, helt enkelt.
Här kan du läsa vad dina ateistiska kompisar gör för att förfölja mina vänner:
http://signum.se/ho-chi-minh-portatt-ersatter-kors/
#13
Det är ett gammalt, fult och ohederligt trick (GBA = guilt by association) att jämställa ateister med kommunister eller vänsterfolk i allmänhet.
Jag är sedan barnsben ateist, jag blev det när jag besökte söndagsskola en enda gång och det bekräftades de få gånger jag besökte en skolavslutning i kyrkan.
Så kränkande att först undervisa oss om naturvetenskap och logiskt tänkande, mänskliga rättigheter mm. För att sedan på avslutningsdagen höra prästskrället förklara att hela skolåret varit bortkastat eftersom Gud skapat allt och vi är hans viljelösa dockor.
Som jag skrev i #6, mer än någonsin behöver vi sekulär, ateistisk borgerlig politik.
#14
Problemet är att ateister håller tyst om kommunistiska övergrepp mot kristna. Och dessutom använder samma retorik, det är svårt att skilja er från varandra.
Jag märker också att du inte dömer #9 fanatism och hans GBA retorik.
#12 Nisse
Jag tycker att det de här fyra ryska tjejerna gjorde är beundransvärt. Om kyrkan vill freda kyrkorummet bör de bete sig på ett demokratiskt och moraliskt sätt och inte låta sig korrumperas. Att bli dömd för religiös hulliganism är absurt. två års fängelse. Vem känner sig förnärmad av att de visade på den ryska politiska och religiösa sörjan. Jo Putin och patriarken. Ingen annan. I alla fall inte om de har rent mjöl i påsen. Ni som försvarar den här doett fredat kyrkorum är ute på mycket djupt vatten. Det är domen som är odemokratisk, inte tjejernas besende eller åsikter. Endast en naiv religiöst anstruken eller politiskt korrupt person kan hävda motsatsent.
Jag tycker inte att en institution som kväver människoliv (individer som direkt påverkas av deras utstötningsmekanismer) förtjänar någon integritet alls. Ryska staten har nyss ändrat lagen så att homosexuella individer kraftigt beskärs i samhället. En reaktion som Pussy Riots är fullt legitim!
Kristian Fredriksson: Återigen kan man dra paralleller till den svenska samtiden. När en Sverigedemokrat åker ur ett fackförbund är det givna svaret: De får väl skapa ett eget fackförbund, det är ingen mänsklig rättighet att vara med i vänsterns fackförbund. Alltså kan Pussy Riot skapa en egen religion istället för att tränga sig på och bete sig som svin i andras gemenskap. Eller talar vi (som vanligt) om dubbla måttstockar här?
För dem som inte begriper kopplingen ska jag förklara på pekboksnivå: Det är SAMMA människor som vill begränsa oliktänkandes frihet i Sverige medan de skriker sig hesa över behandlingen av oliktänkande utomlands. Hyckleri på hög nivå.
Hâhâjaja!
Âterigen en massa upphestning frân kommentatorer som ser saken pâ ett (!) sätt. Grundfelet finns där.
Just i dagarna kan vi läsa mycket om israeliska angreppsplaner avs. Iran. Israel känner sig hotat till sin existens. Kring detta kan vi hysa skilda meningar i sak men Israels själva ambition att säkra sin överlevnad tycks mig legitim.
Det är helt likartat betr. Ryssland. Vi kan se Putin som Rysslands Netanyahu. Ambitionen är densamma, det egna landets överlevnad.
Helt vis sidan om dessa tvâ stats-ambitioner finns det ocksâ intern och extern stats-kritik. Ocksâ den är i sig fullt legitim. Den kritiken tenderar att söka sig till de former som bedöms vara de mest effektiva. Ocksâ sâdant ligger i en konflikts själva natur. Ingen av de stridande parterna kan acceptera att agera pâ villkor som den andra parten har definierat utan här försöker man i stâllet komma ât motstândaren sâ gott man kan och detta efter eget huvud.
De här tre kvinnorna satta in sin attack med, i mina ögon, betydande skicklighet -vilket ju inte minst den efterföljande utvecklingen har visat. Ocksâ här är det resultatet som räknas.
De utmanade systemet i en av dess mest känsliga punkter.
Att den ryska kyrkan är just ortodox är viktigt i sammanhanget.
I den har församlingen ingen röst utan är, fort och rovt, passiva vittnen till prästerna gudstjänst -den som möjliggör världens fortbestând. Inte minst kring detta sâledas en för alla ortodoxa stark metafor -och motsv. utmaning.
MickeMikaelsson och Ben Dekå
Det är mycket viktigt att markera det sekulära samhällets suveränitet gentemot alla slags religioner. Religionsfrihet är i huvudsak frihet från religion. Religionen är en privat angelägenhet.
Ni har helt fel angående ateister eller icke troende, att de inte fördömer kommunismens brott de mänskliga rättigheterna. Det gör vi ofta.
Personligen är jag också beredd att kritisera Arizonas beslut att skicka folk som ordnar bön i sitt eget hem till fängelse. Religionsfriheten måste vara värd mer än så, även i USA.
När hörde ni något om detta i svenska MSM?
http://lewrockwell.com/whitehead/whitehead51.1.html
Får väl upprepa det då. Om du, Vera Efron, tror att Boris Jeltsin på något vis är en person som uträttat något positivt så hamnar du väldigt fel.
#21
Religionsfrihet betyder att man är fri att ha vilket religion man vill - eller inte. Man har rätt att utöva sin religion. Man har rätt att inte vara religiös. Man har rätt att vara kristen(katolik, ortodox,protestant), muslim, sikh, buddist, jude, ateist, agnostisk osv.
Att definiera om "religionsfrihet" till "Religionsfrihet är i huvudsak frihet från religion" är ett missbruk av ordet som tenderar att neka religionsfriheten för oss icke-ateister.
Du är även inte konsekvent med fallet Pussy Riot när du skriver "Religionen är en privat angelägenhet." Tjejerna har kommit in i en domkyrka för att göra sin protestaktion. De var inte ute på gatan, på ett torg eller i en stadium. Nej, de kommer i en fridfull plats för att provocera de troende som var där. De har inte respekterat en privat plats.
Anders Bergstedts kommentar #3 visar ganska tydligt på de yttrandefrihetsproblem som kyrkan och religionen fortfarande dras med tycker jag. Vidrigt att läsa helt enkelt och han borde skämmas, men det gör han förstås inte eftersom han tror att hans religiösa tro är befriad från allt vad kritik heter!
Det samma gäller f.ö. MikeMikaelssons kommentar. Otroligt att ni kan försvara detta övergrepp mot dessa modiga kvinnor!
#23 Mike
Religionen visar allt för sällan tillbörlig respekt för nödvändigheten av det sekulära samhället. Religion är stötande för en förnuftsmänniska. Att kräva religiös plats i det offentliga rummet är att förolämpa intellektet och kränka den demokratiska idén.
Du följde inte länken till min blogg, eller hur? Där har jag skrivit att PR möjligen skulle kunna åtalas för någon form av egenmäktighet eller olaga intrång.
Det vore rimligt om kyrkan begärt det. Men enligt Efrons beskrivning framgår att det är regimen som väckt åtal utan att kyrkan anmält händelsen. Då blir det hela absurt.
KGB-översten Putin beter sig som om Ryssland fortfarande var en sovjetstat.
Jag förstår att religiösa människor inte förstår vad jag säger, för det ligger utanför de begreppsramar de flesta religiösa har. De har svårt att acceptera att det finns folk som inte tror på en gud, för om de (ateisterna) har rätt så faller ju religionen.
Sedan ska man inte blanda ihop kyrkan som organisation och religiösa människors tro på en gud.
#25 Per Mikael Nilsson
Du bör byta glasögon eller din paranoia förblindar dig: var har jag skrivit att jag tyckte att de har varit rättvist behandlat? Var har jag skrivit att jag är överens med domen? Vet du vad jag tycker om domen?
Men du menar kanske att en kristen ska hålla tyst och fly med huvudet ner när den eller sin tro smutskastas, eller?
#26
Ja, jag har kollat bloggen, men väldigt väldigt snabbt måste jag säga :-)
"Religion är stötande för en förnuftsmänniska."
Nope. Det är stötande för folk som tror att det inte finns något större än det mänskliga förnuftet. Ateister har inte monopolet över förnuftet, jag beklagar.
"Att kräva religiös plats i det offentliga rummet är att förolämpa intellektet och kränka den demokratiska idén."
Då är du emot religionsfriheten samt demokratin. Du behöver gå tillbaka till skolan. Jag tänker inte gömma mig för att kunna leva som jag vill, OK? Och om jag vill göra korstecken mitt på gatan, jag kommer att göra det och ingen fascist kommer att förbjuda mig att göra det, OK?
#26
"Religionen visar allt för sällan tillbörlig respekt för nödvändigheten av det sekulära samhället."
Vilken religion? Svenska kyrkan? Eller ska du anklaga Svenska kyrkan för vad salafisterna gör i Irak?
"De har svårt att acceptera att det finns folk som inte tror på en gud"
I Alabama eller i Saudiarabien kanske? Däremot i Sverige har många ateister svårt att acceptera att det finns folk som tror på Gud. Det har aldrig slagit dig att vi kanske har rätt? Att vi lever i relation med Gud och vi tycker då att Han finns och ateister har fel?
#16 Kristian
Vad tycker du hade varit ett rimligt agerande då? Jag har svårt att tro att du på fullt allvar tycker man kan få utföra protestaktioner inne i vilken kyrka som helst när och varsomhelst, utan straffpåföljd.
Hur ville du att det såg ut i Sverige?
Jag tycker inte du ska blanda ihop den ryska ortodoxa kyrkans ledare med dem som söker frid i deras lokaler. Det låter nästan på dig som om du tycker att det inte gör något att man antastar de som befinner sig i de fega idioternas lokal, religion, förening, parti, land o.s.v. M.a.o drar alla över en kam.
Som jag skrev innan så tycker jag också att 2 år för huliganism är uppåt väggarna. Det visar på brister i det ryska rättsystemet.
Något slags straff är dock helt i sin ordning.
Böter för "förargelseväckande beteende" eller böter och ev.lite symboliskt fängelse (någon månad) för "ofredande" tycker jag skulle vara rimligt om jag rusade in i Lunds Domkyrka med gruppen "Cock Power" och skrek "Reinfeldt är en sillmjölke" tills folk blev förbannade och kastade ut mig, (vilket man nog med all sannolikhet hade gjort, tror du inte det?).
Här kan man läsa mera om fallet Pussy Riot:
http://katolskobservator.blogspot.se/2012/08/oskyldiga-punkflickor-eller...
Tydligen svenska journalister sköter inte sitt jobb när de bara presentera PR som en punkt grupp som råkade sjunga mot Putin i en kyrka.
Vad jag uppfattar i internationella media, är Putin,en högerman, han går i öppet kyrkan, är troende, för platt skatt, renlevnadsman, jmf med ryska Jeltsin-snittet, inga kaffeflickor på gång, (som vårt stats-överhuvud som fått ett jubileumsmynt utg.) ), m.m. En svärmors-dröm, med fast jobb, klippt, rakad, vältränad. macho. Och lik förbas-kat duger inte karlstackar´n i väst, och i vissa, rätt marginella kretsar, som tycks vara baserade i Moskva (innerstan).
Bäst av allt han lägger sig inte i enskilda ärenden, som Reinfeldt/ Hägglund -(Assange), som undergräver svenskt rättsväsende, jo för att vädja om milda straff.Riktigt så bra kanske Putin inte är, men han plågar oss ej med långa USA-retoriktal, Obamas präst-predikningar där alla måste sitta blick stilla, som nu är genomskådade. Samtidigt i nästa kvarter- CIA:s drönarkommando, siktar just då på någon afg-ansk by, där bröllop just pågår....fast de tror att... Där kan man sna-cka om att vanhelga allt vad mänsklighet heter.
Ledare populära i utlandet, brukar få problem, tyvärr. Att ha en Jam-es Bond som statschef, eller främsta PR-tillgång,(UK) med 007-licens, a´la´ Smertj, går väl på ett ut. Vad är skämt där ? Ryssland blir verkligen dammsuget på problem, av västs " 007:or, med rätt att se rött", i tid och otid. Som Ryssland erbjuder en scen för alla möj-liga rebelluppror, som utgår i mycket, från väst, som är mycket rev-olutionärt tycks det, där Ryssland idag avskyr revolutioner, tydligen.
I väst finns ingen "riktig ordning" ? , på 1950&60talet var sovjetiske partichefen, Nikita Chrustjev, som slog Wehrmacht vid Stalingrad, 1942/43, sen av-staliniserade Sovjet, och bedrev ändå avspänn-ingspolitik, sputniks, den tidens hatobjekt för västs media, särskilt i FN.
Bara det att Boris Jeltsin uppträdde precis som Chrustjev, lika sjä-lvsvåldig, och auktoritär, mer destruktiv, och sämre i många frågor, men var tydligen "Idol" i väst, 1991/ 1993, när han upplöste Sov-jetunionen/ parlamentet och sköt det i bitar, med tanks, och införde en vald monarki i Ryssland. Så vad är västs åsikter värda ? "Nitch-evo, " säger visst de som olyckligtvis har fötts till ryssar.
Vera Efron drar sig fram på att ge ut böcker om KGB & svenska säpo, där väl faktagranskningen är så där, men... räcker väl kanske inte till en ny BMW. Men CNN hade även uppgifter om att Riotkvinn-orna, även idkat någon form av kopulering, på ett museum, allt som är struket ur den svenska bruksanvisningen.Men vem vill se unga
personer i fängelse? Knappast någon, förstås. Detta är i mycket ett
generationsproblem. Att den ryska ungdomen, bl.a. har mycket att
kritisera, framföra, utveckla, liksom den svenska (25% arbetslöshet), jaså inte de etniska svens....
Tyvärr kan det vara så att den yngre generationen som i Sverige, tror att man " desecrate" /vanhelga offentliga miljöer, hur som helst, från avsiktlig nedskräpning i parker, till fötter på bord/ säten i offen-tliga lokaler, från studenter(flak) till huliganangrepp, på allt som är löst. Tendensen finns även i Sverige, men inga unga kroggäster skulle lägga upp fötterna på baren/ matbordet, för då åker de garan-terat ut.
Eftersom ryska ortodoxa kyrkan råkade illa ut efter revolutionen, 1917, rivning, terror, har väl Putin försökt att återställa banden till
religionen, som tidigare var illa sedd. Kanske fanns skäl, (framförallt rikedomar som hos oss) när man ser de rökelsespridande ryska prästerna svassa runt tsaren, på gamla journalfilmer, något hedniskt även det. " Ra-Ra-Rasputin, lover of the Russian Queen" , var en disco-hit i väst, på 70talet ca. Att inte upprepa detta, att dra undan mattan för kyrkan, verkar därför mer sympatiskt, även för sekularis-erade.
Men kyrkan: " 1942 under kriget när tyskarna förföljde kyrkorna upplöstes, " Sällskapet Kämpande Gudlösa ", ( 5milj.medl.) de orto-doxa ströks medhårs, trots den stötande undertonen att kyrkans folk
behövde särskilda incitament för att uppträda som patrioter. Metro-politen Sergius av Moskva och Kolomna, lovordade staten, för dess nya attityd: - Alla till leden! Skam över dem som står likgiltiga inför denna uppmaning ! Kyrkan gav order till Röda armén. En hel strids-vagnskolonn betalades av kyrkan, och välsignades av en präst, som i sin bön omnämnde Stalin som " vår gemensamme fader. "
Visst har väl Riottjejerna lite "starquality", men lite vilsna verkar de, när en av dem har en T-shirt med texten : "No Pasaran !, "som väl var Spanska republikens motto, för att stoppa Francos femte falan-gistkolonn,1936-39 att inta Madrid, som den spanska kommunisten,
Dolores Ibarruri gjorde klassiskt, long time ago.
Att förfasa sig över ditten och datten fungerar som en skärm mellan den konflikt det handlar om och vâr förstâelse av denna.
Det är mycket mera fruktbart att se det ev. fasansfulla som ett tecken pâ beslutsamheten hos de ansvariga.
Detta desto mer som de flesta konflikter är assymetriska. Det den ena parten kan göra stâr inte till förfogande för den andra -som i det läget mâste hitta pâ annat.
Att, t.ex. fördöma "terrorism" innebär ett underkännande av den sidans legitimitet som part i konflikten och i förlängningen ett underkännande av hela konfliktens legitimitet. Detta är läraren i sin kateder som ropar "Tyst i klassen!"
Alltsâ: De tres aktion skall ses som en yttersta noga genomtänkt politisk aktion utformad för att ge största möjliga effekt.
Vi kan jämföra med 11 September-tillslagen eller Ship to Gaza.
I alla tre fallen (och listan kan göras mycket längre) var mâlet att provocera fram just den reaktion som följde.
Kring detta är de yttre formerna ett resultat av en f.g. intellektuell analys av h-u-r den aktion skall utformas som har m-a-x-i-m-a-l chans att verkligen frammana den a-v-s-e-d-d-a motreaktionen.
Kriteriet pâ framgângen finns kring detta sista.
Putin begick ett stort politiskt misstag dâ han lät sig omväljas till federationens President. Han kunde ha lâtit Medvedev presidera ytterligare en period och han kunde ha hittat nya presidenter efter honom. (Som "oersättlig" premiärminister kunde han nämligen ha stannat hur länge som helst.) I stället gjorde han det enda som helt otvetydigt fick ev. tidigare illusioner att rämna. Nu har oppositions-anden släppts ut ur flaskan och ingen repression i världen kommer att kunna stoppa tillbaka den dit in igen. Flickorna visste m.a.o. vad de gjorde och tajmingen var ocksâ rätt. Snyggt jobbat! I mina ögon 11 September-klass!
Kyrkan har knappast någon särställning i förhållande till andra delar av maktapparaten. Det är självklart att det höga straffet beror på att aktionen riktades mot Putin. I det här fallet hade man bara en ursäkt som var lite svårare i exempelvis t.A.T.u.:s fall, nämligen störande av förrättning. Hade det bara rört sig om förvirrade radikalfeminister som ville manifestera mot den patriarkala religionen hade de knappast setts som samma hot.
#33 Sirius, 2012-08-19, 00:48
Hur kan du säga att 9/11 var ett smart drag? Det är först nu amerikaner och andra västerlänningar börjar få upp ögonen för Ron Pauls budskap. Var det verkligen värt ett decennium av ödeläggelse av Mellanöstern och ökad misstänksamhet mot muslimer? Snarare var det ett smart drag av regeringen Bush att både ignorera och förbereda så att al-Qaida antagligen överraskades rejält av sina egna framgångar den dagen.
Mike M
Du förstår tydligen inte vilken förolämpning mot sanning, intelligens och demokrati det är att kräva att vi ska låta killen som har kontakt med Mållgan och säger sig ha ensamrätt att uttolka Mållgans vilja, att låta den killen bestämma över vårt samhälle.
#18 Ben Dekå
Nej, de kan inte som ryskor komma undan det korrupta samarbetet mellan ryska staten(Putin) och den ortodoxa kyrkan (Krillen) genom att skapa ett alternativ. De flesta sådana organisationer är förbjudna eller står under starkt hot i Ryssland. Även mord mot oliktänkande har ju utförts vid flera tillfällen. Det du talar om är västerländska demokratier, men även där är det fel med religiös inblandning i politiska angelägenheter. Om religionen gör anspråk på att få politisk makt så får de ta konsekvenserna och inte gömma sig bakom någon förnärmad gud eller ett antal trosbekännare.
#30 Nisse
Pussy Riot har inte skadat någon och finns det en gud så är han helt säkert lika upprörd över Putins och Krillens beteende som de flesta andra. I annat fall bör man inte dyrka honom. Fråga du din gud om vad han tycker i frågan. Svarar han då att två år i fängelse är det perfekta straffet för att de har stört ordningen i den ortodoxa gudens hus så bör du lämna honom. Han visar nämligen då tecken på den största omoral och sådana individer bör man inte ha något som helst att göra med.
#33: Duu....
Bin Laden & Co upprördes av det förhâllandet att arab-världen styrdes av en uppsättning USA-tillsatta satraper som inte sâg till de egna befolkningarnas bästa utan hindrade dessa frân att utvecklar sina resp. samhällen i enlighet med sina övertygelser.
Detta gjorde -rent objektivt- OBL till en regional befrielseledare.
Hans analys ledde honom sedan till uppfattningen att det gällde att förstöra landet USA -som stod bakom och garanterade den ordning OBL fann undermâlig.
Hans taktik var här att provocera USA att militärt invadera länder i regionen -där dess stridskrafter sedan skulle kunna malas ned i utnötningskrig och där nya hearts & minds skulle kunna förloras.
Till den ändan organiserade Al Qaida en serie attentat ägnade att successivt öka provokationstrycket. Här visade det sig nödvändigt att gâ ända till 11 September-tillslagen för att fâ den amerikanska poletten att trilla ned. (Med detta gjort kunde sedan den delen av verksamheten ställas in.)
Idag, tio âr senare, kan vi konstatera att det mesta har gâtt OBL:s väg: USA är politiskt och moralist diskrediterat av de tvâ spektakulära misslyckandena i Afghanistan och i Irak och i land efter land reser sig befolkningarna för att kasta ut sina mângâriga förtryckarregimer.
Dessutom är landet USA idag halvt (för att inte skriva helt!) bankrutt vilket är ett gott stycke väg mot dess imperialistiska undergâng.
Dess aktuella politik innebär ökade militära- d.v.s. krigssatsningar, mer pengar till de redan yttert rika i landet och allt detta betalt av de lägre samhällsskikten. (Redan detta pâminner om dâ om en revolutionsbefrämjande politik. Det riskerar smälla pâ hemmaplan, trots Patroit Acts och en alltmer utbyggd säkerhetsapparat -som inte heller är billig.)
Jag kan, kort sagt, inte finna annat än att OBL uppnâdde betydande delar av det han hade satt sig före att uppnâ.
Hur "smart" han var skrev jag inget om men lât mig tillägga att han i vart fall synes mig ha varit smartare (komparativ!) än sin en gâng sâ super-mäktige motstândare. Även dagans västliga islamofobi spelar hans strävanden i händerna. Pricken över i, i närtid, vore nu om Israel + USA kunde förmâ sig att angripa Iran. En del lär sig aldrig. Det brukar bli därefter. Att däremot överleva handlar till inte obetydlig del om att kunna anpassa sig. Helt annan grej!
#30 Kristian
Jag tvekar lika mycket som du verkar göra på att det finns nån gud.
Men det är inte rätt att antasta vem som helst som som tror på Gud och går i kyrkan bara för att jag själv tycker att det finns ett gäng idioter som tror på Gud o går i samma kyrka.
Själv tycker jag om att gå in i en kyrka och tänka på något speciellt, eventuellt tända ett ljus för någon. Men jag vet inte mycket om vad som står i bibeln och jag tror att jag skiter i det för att vara uppriktig.
Alla har sin tro och bör respekteras för den.
Kämpa för att ändra lagar om ofredande, kränkning, förargelseväckande beteende, underlåtenhet att lyda polis eller väktare, störande av förättning, störande av allmän ordning... m.fl. i Sverige om du vill få till liknande protester här utan straffpåföljd. Men det blir inte lätt.
#39 Kristian
...skulle det stå ovan. Inte 30.
En bra artikel skriven av Vera! Initierat och resonerande...
Det tog Marina Syrova tre timmar att läsa upp hela domslutet och komma fram till straffet. Själva brottet, de tre åtalades dansföreställning på altartrappan, tog knappt en minut. Den filmade performansen användes i en musikvideo som gruppen lade ut på nätet. “Patriarken borde tro på Gud och inte på Putin”, “Guds moder, driv ut Putin”, sjöng gruppen i sin låt.
Det hela var en protest mot att den ryskortodoxa kyrkans ledning öppet ställt sig bakom Vladimir Putin inför presidentvalet. Nu döms de för brottet “huliganism”. Rätten har helt bortsett från de anklagades förklaringar och kommit fram till att motivet bakom brottet var hat mot den ortodoxa religionen.
Genom att låtsas att Pussy Riot vänder sig mot den ortodoxa religionen – vilket de åtalade själva upprepade gånger förnekat – hoppas makthavarna få troende ortodoxa på sin sida. De religiösa argument som används i domstolen är också ett sätt att låtsas att det inte handlar om en politisk rättegång. Resultatet blir dock att den ortodoxa kyrkans roll som maktens stöttepelare och väktare av den nya statsideologin blir allt tydligare.
För någon dag sedan publicerade Rysslands ledande affärstidning Vedomosti en debattartikel där Sergej Markov, en representant för den hårdföra falangen i maktpartiet Enade Ryssland, argumenterade för varför medlemmarna i Pussy Riot måste dömas till ett kännbart straff.
Putin måste visa att han är på den enkla landsbygdsbefolkningens sida, på den ortodoxa kyrkans sida, på ryssarnas sida, menade Markov. I annat fall hotar våld, revolution och inbördeskrig, hävdade han. Dessutom är en hård dom nödvändig för att muslimerna i Ryssland ska respektera de ortodoxa kristna, lade han till.
Fredagens hårda dom visar att det är Markovs linje som har segrat. Domen är ett tydligt försök att skrämma kritikerna till tystnad. Domen visar också att de som nu bestämmer i Kreml inte bryr sig det minsta om vad det liberala väst tycker om Ryssland.
(ur Kalles blogg)
I den ortodoxa liturgin är församligen det passiva vittnet till prästernas gudstjänst. Den genomförs för att världen och därmed människornas liv pâ jorden skall kunna bestâ. Skulle prästerna höra upp med sina gudstjänster skulle världen gâ under. Ur detta ocksâ en skarp âtskillnad mellan överheten/prästerskapet och den bredare oinvigda menigheten. Den senare har ingen egentlig talan utan tittar mest pâ.
Jag tror att uppstândelsen -och det s.a.s. folkliga avstândstagandet frân Pussy Riot mâste förstâs mot den här bakgrunden. Gruppen har satt in sin stöt med infernalisk skicklighet. Straffet stâr i proportion till den skandalen. Det är m.a.o. folket som ropar "korsfäst!" Ocksâ detta hör till bilden!
Idag blev mässan i domkyrkan i Köln avbruten pga en protestaktion som stöd för Pussy Riot [http://kipa-apic.ch/index.php?pw=&na=0,0,0,0,d&ki=234538].
Varför förföljer PR:s sympatisörer katoliker i Köln? Vad är länken - förutom PR:s sympatisörers egen idiotin - mellan Katolska Kyrkan i Köln och den Ryska Ortodoxa Kyrkan?
#45: Härmapor! Fattar ingenting.
Ocksâ -givetvis- en total oförmâga att se aktionen i Moskva i sitt ryska sammanhang. I just detta ocksâ ett slags förminskande av just den.
#38 Kristian Fredriksson: jag talar fortfarande om den svenska aspekten i det hela. Förstår du? Svenskar tycker det är självklart att ställa sig på Pussy Riots sida och samtidigt ställa sig på den svenska fackförbundens sida. Inget fel i det, man har naturligtvis rätt till sina åsikter, men jag tycker ändå att det är viktigt att belysa det eftersom åsiktsmaffian själv inte verkar reflektera över dubbelmoralen särskilt mycket. Kalla mig "offerkofta" men gör då samma sak när det gäller Pussy Riot. De visste vad de gav sig in på och får nu skörda konsekvensen av sitt agerande. Ganska basic, va? Eller?
#47 Ben Dekå
Det är möjligt att det är basic. Vad som nu menas med det, men anser du att deras aktion eller kostuttryck, vad man nu vill kalla det, blottade den ryska regimens och kyrkans odemokratiska preferenser eller inte? Hela händelseförloppet har ju gått ut på att visa på Hur korrupt det ryska samhället är. Att prata om lagbrott i ett samhälle där eliten använder lagen som den behagar och där rättsrötan är monumental känns onekligen lite malpacerat. Att se lagen som något absolut gott, även när den används för att förtrycka sitt egen folk är en märklig åsikt. I ett demokratiskt land bör den givetvis respekteras, men det är ju just det tjejerna hävdar att Ryssland inte är och det har de rätt i. Det har ingenting med kultur eller etnicitet att göra. Demokrati är demokrati. Lagen i ett diktatoriskt land bör inte respekteras. Basic eller?
#48 Kristian. Det är ganska basic att lagen i ett diktatoriskt land inte bör respekteras, sant. Då får man också finna sig i att få handen avhuggen eller vad det nu är för straff vi pratar om i diverse diktaturer. Man behöver inte gilla det för att acceptera att det faktiskt fungerar så.
Däremot vill jag att alla som har så starka åsikter om sakers vara utomlands kunde ägna en bråkdel av sin tid att försöka bringa lite rättvisa i landet där de bor, dvs Sverige. Men eftersom man inte får handen avhuggen i Sverige så är det inga större problem med likhet inför lagen här, har jag fattat det rätt? Vad är väl några tystade åsikter i jämförelse med stening? Vi får ju i alla fall behålla vår plasma-TV och har rinnande vatten i kranen.
Tillägg: Det behövs inget Pussy Riot för att blottlägga den ryska regimens och kyrkans odemokratiska preferenser. Ibland undrar jag om svenska intellektuella är totalt obildade eller om de förblindas av en agenda så att de inte saker för vad de är?
Nisse #30
Jag tycker att de ortodoxt kristna bara kunde ha slängt ut flickebarnen ur kyrkan, om det varit någon stake överhuvudtaget i dem. Möjligen böter som påföljd av en polisanmälan, eftersom de då kostat skattebetalarna i polisiära göromål.
Hittar Du en annan rimlig påföljd?
Kommer det folk hem till mig och börjar spela punkmusik högt på min ljudanläggning(som är noga kalibrerad för kvalitetsmusik), så slänger jag ut dem och hotar med stryk om tilltaget upprepas.
Vad är det som är så svårt att begripa där...?
Precis som med svenska "konstnärer" som spelar psykfall och tar akuttid i sjukvården från riktigt drabbade. Samma skräp.
Kommentarsfältet är stängt på denna artikel.