Härligt att Newsmill tar in relevant, för ämnet, material från Finland och Hufvudstadsbladet. Det ökar verkligen mångfalden för alla av dagspress, information och fakta tillgänglig på svenska.
Den här artikeln var ju verkligen klargörande, (åtminstone för mig)… Sakers tillstånd som jag inte hade förstått tidigare.
Det verkar ju också om vissa svenska journalister i Sverige behöver vässa sina pennor, lite till.
Permalänk | Anmäl
Cuben, 2012-08-17, 12:46
Om en Pussy Riot aktion skulle hända på Stockholm Pride skulle det bötfällas som hets mot folkgrupp. Nu fick dom tack och lov en rättvis dom med lydelsen "religiöst hat," något som saknas i svensk rättvisa och hos svenska journalister.
Permalänk | Anmäl
Kalle Rödblom, 2012-08-17, 12:58
Skiljer sig Pussy Riots installation egentligen sig från rondellhundar och muhammedteckningar? Förutom religionen då?
Permalänk | Anmäl
u_8976, 2012-08-17, 14:05
Tänk er att en musikgrupp går in i en moské, sjunger och skriker ut hur islam förtrycker kvinnor, homosexuella m.m.. Svensk media skulle straffa dessa personer, de skulle kallas rasister, muslimer skulle hota de, politiker skulle fördömma dådet och de skulle förmodligen även straffas.
Deras straff rent socialt skulle bli betydligt värre än hos dessa ryska tjejer. Sveriges media är verkligen hycklare!
Permalänk | Anmäl
Peter Nordquist, 2012-08-17, 14:29
Sant är att journalister missförstår och misstolkar det mesta. I detta fall är jag dock övertygad om att religionen används som ursäkt för att tysta kritiken mot makthavare. Dessa tre är inte de första som fängslas på märkliga grunder för kritik av Putin. Ingen med aningens vett och sans tvivlar på Putins fulspel. För övrigt skall religioner hollas på mattan. Tre års fängelse för att använda en kyrka som scen är galenskap.
Permalänk | Anmäl
Mikael Andersson, 2012-08-17, 14:40
Tillägger att artikeln till allt för stor del handlar om bandets kvalitet för att vara helt trovärdig.
Permalänk | Anmäl
Mikael Andersson, 2012-08-17, 14:43
#2 Du menar om en homofob vit maktgrupp skulle uppträda på Pride? "Nu fick dom tack och lov en rättvis dom..." Du vill ha tillbaka lagar om hädelse? Vakan, det är 2012 nu!
Permalänk | Anmäl
Stig Ankardal, 2012-08-17, 15:15
#2
Missuppfattade du inte deras anslag ?
Visserligen uppträdde de ovårdat & arrogant i sin framställning, men det är måhända deras musikstil.
Jag uppfattade det primärt som ett anslag mot maktens arrogans - personifierad av Putin-eran.
Vid rättegången så försvarade dessutom en medlem med insiktsfulla bibelcitat.
Så något anslag mot kristna har inte uppfattats.
Däremot har det tydliggjorts att den Rysska kyrkans företrädare allierat sig med Putin-regimen.
Så skilj på maktens företrädare som Putin-etablissemanget & kyrkansföreträdare & det kristna fotfolket.
Sorgligt att kristna företrädare i Sverige bl.a. varit så tysta, vilket jag kommenterat i den kristna tidningen Dagen:
http://www.dagen.se/nyheter/fallande-dom-for-pussy-riot/
Permalänk | Anmäl
Nils Stibor, 2012-08-17, 15:18
Eftersom jag är petimäter denna fredagseftermiddag, måste jag bara säga att det heter "mest kända", och inte "kändaste".
I övrigt har Ryssland en mycket lång väg att gå innan de kan kalla sig en demokrati. Men så har de därborta bara ett par årtiondens erfarenhet av "demokrati" och yttrandefrihet efter århundraden av förtryck från tsarer och sedan så kallade "kommunister".
Permalänk | Anmäl
u_22014, 2012-08-17, 15:30
Kristendomen och kyrkan visar sitt rätta ansikte. De har dessutom numera Putin i sina fickor. En farlig kombination. Men glöm inte att de finns KD-politiker som vill ha "antiblasfemilaga", dvs, de vill förbjuda
religionskritik medan religiösa företrädare redan har större yttrandefrihet än andra.
Permalänk | Anmäl
Charlie Darwin, 2012-08-17, 15:53
#9 Dinsdale Piranha
Du skriver:” Eftersom jag är petimäter denna fredagseftermiddag, måste jag bara säga att det heter "mest kända", och inte "kändaste".”
Du har fel i detta. Känd, kändare, kändast är ett erkänt undantag från en huvudregel! Och förmodligen har du fel i en del annat också. Kan du t. ex. lista upp de egenskaper en politisk enhet måste ha för att kalla sig en demokrati? Alltså: nödvändiga och tillräckliga egenskaper.
Permalänk | Anmäl
Observator, 2012-08-17, 15:54
De lyckades med sin aktion.
Även domstolen fick de att spela med.
Ryssland har en del dekadens att uppleva innan de kan se på denna typ aktion med en beklagande axelryckning.
Permalänk | Anmäl
Lars Kronqvist, 2012-08-17, 16:09
#2 Kalle Rödblom
Jo drar ner yttrandefriheten och tankefriheten och kalla det religöst hat. Ignorerar att dessa kvinnor själva är kristna dessutom.
Och till artikelförfattaren Kasparov blev också aldeles nyligen tagen av polis på grund av oppositionella handlingar Putins regime flexar på musklerna.
Permalänk | Anmäl
JK Andersson, 2012-08-17, 16:25
#3 Varg: Jag har faktiskt gått och funderat på samma sak under dagen. Visserligen vet jag nog svaret men kan ändå inte smälta att svensk debatt består av en sån enorm dubbelmoral.
Permalänk | Anmäl
Ben Dekå, 2012-08-17, 17:01
Observer #11: " Kan du t. ex. lista upp de egenskaper en politisk enhet måste ha för att kalla sig en demokrati? Alltså: nödvändiga och tillräckliga egenskaper."
Nödvändiga egenskaper (möjligen inte tillräckliga egenskaper) är åsikts-, yttrande- och informationsfrihet (under ansvar som alla andra friheter), likhet inför lagen, dvs. rättvisa och rättsäkerhet samt frihet från övergrepp och våld. Detta är demokratins viktigaste hörnpelare.
Vad gäller individens frihet så måste den balanseras mot kollektivets sammanhållning. Individens frihet måste inskränkas under vissa förhållanden somvid kriser och katastrofer eller yttre hot, då är sammanhållningen viktigare. Rättvisa och rättsäkerhet är dock viktigare än total frihet. En individs frihet har ju en tendens att inkräkta på en annan individs frihet. Individens frihet och krativitet är dock nödvändig för samhällets framåtskridande, annars stagnerar det. Kollektivet med sina resurser behövs för implementeringen av goda idéer. Framåtskridandet är totalt sett de mångas bidrag. Baruch Spinoza hade många tankar för drygt ett par hundra år sedan om balansen mellan individens frihet och kollektivets sammanhållning och var gränsen skulle dras för att samhället skulle kunna fungera och fred upprätthållas och hans tankar håller fortfarande.
Permalänk | Anmäl
Ina Höst, 2012-08-17, 17:52
Pussy Riots gjorde intrång på annans område och det har de inte rätt till. Inte säkert att alla håller med om att kränkning av deras heliga plats är OK. De kunde ha hållit sig utanför kyrkans område. Men tre års fängelse är kanske ett väldigt strängt straff.
Ryssland har ju en lång väg att gå med den lilla erfarenhet de har av demokrati, särskilt folket - först tsaristiskt förtryck följt av kommunistiskt. Som påpekats i en kommentar ovan. Det är också mycket som är bra i Rssland och som går att bygga vidare på, utbildningen håller t.ex. hög kvalitet på många områden. Många har datjor där de kan odla lite och kanske hålla ett eller annat djur, det räddade många under Jeltsinperioden .
Men den västerländska kritiken mot Putin är ovederhäftig, tycker jag. Är det bara för att han har en stark vilja och en vision, är smart och att väst inte kan manipulera honom som han ogillas? Jag tycker det verkar som att Putin balanserar bra mellan demokrati och nödvändigheten av ordning och reda. F.ö. börjar västerländsk demokrati att urholkas och snart är bara benämningen kvar om det fortsätter. Benämningen börjar eka tomt (brist på yttrande- och åsiktsfrihet, tendenser till inskränkning av informationsfriheten, propaganda, anfallskrig på andras länder mm.
Jag tror Putin har gjort storverk för Ryssland och det tycks majoriteten av folket också anse. Efter Jeltsins excesser som skapade kaos i Ryssland, jobbar Putin på att få ordning och reda och att göra Ryssland starkt igen. Kanske till priset av lite inskränkning av friheten. Men nu får folk sina löner och pensioner utbetalda och det går att starta privata företag. Vad är frihet värt om man inte har mat för dagen? Jeltsin skänkte bort allmän egendom och allmänna tillgångar till några få i sin obalanserade privatiseringsiver. Jag ser det som stöld om sådan privatisering inte kan motiveras för landets bästa. Putin har bekämpat åtminstone några oligarker som berikade sig under Jeltsin och fick makt och har tagit ifrån dem deras resurser på ett smart sätt. Tacka för att de skriker i högan sky och gör allt för att uppvigla folk mot Putin. Jag tycker dock inte synd om dessa oligarker och har ingen sympati för dem.
Permalänk | Anmäl
Ina Höst, 2012-08-17, 17:57
Vad svenska regeringens ministrar börjat att blanda sig i enskilda svenska ärenden, som Assange (Hägglund -"kräk"), eller går till överdrifter, Bildt kallar Lukashenko "Buse, " och nu Pussy Riot-domen, regeringsärende. Det verkar som Sverige är i en "brons-soldat" / trotsålder, bara skrika rakt ut, som Hitlerskämten, ända från tårna: " Neeein, Neeein Nein !! ". Det smittar det där. Eller är det den agitatoriske Olof Palme, så förtalad/hatad av högern, som är tillbaka i Bildts gestalt ?
Den svenska staten är omogen,som det visar sig i (bagatellen i jmf. ) representationskulturens kollaps, ett riktigt fult brott, vår regering kontrollerar inte ens sina stiftelser, med ekonomisk revision, det är avreglerat och klart.
Alla verkar spända, som fiolsträngar efter USA:s öppna krigsförber-edelser, och krigshot, 24 hours, globalt och deras jäkla drönar- och massmord, giftspruteavrättningar av förståndshandikappade, Afg-anistan/ Denver /Texas när " The Mother of all "Pussy Riåtann" själv, Hillary Clinton brister ut i: "Vi kom, vi såg han dog, som en "domare Lynch " efter, Libyenmorden, som även Sverige är inblandade i.
Fast säja vad man vill : USA avrättar inte sina dömda, med nazist-gas, längre, Cyklon-B, (I.G Farben= idag BASF, Hoechst m.m.) som de gjorde länge occh väl, de lurviga vapentokarna förstod inte ful-kopplingen alls, märkligt, nog.
Tur att Moder Ryssland finns i trygg närhet att spy ut sin allmänna olust på, Sveriges s.k. terapeutiska "toalettbröst" no:1.
Men Sverige försöker att dra sitt strå till stacken och nafsa den ryska björnen i hasorna, "den permanenta spänningens strategi." En svensk Pussy Riot-avnämare skulle förstås, ha gått och: p-ssat ner
Wallenbergs nyinvigda väskmonument,(tillverkat av rövat judiskt guld i vk2 ? - som togs som betalning av Wallenbergshuset, från Berlin, för krigsmateriel) och kanske som Moskvas Pussy Riots, sen ta en s-ttgök utanför på Wallenbergbänken, Gustav Adolfs torg, pre-cis när Carl Bildt, avslutat dagens, utrikesutbrott, fast då har väl ryska ambassaden felparkerat framför utgången, när de skall lämna sina protestnot, (enligt TV4), och inte betalar de heller böterna. Lägg kvarstad på ryska ambassaden, ombilda till lyxborätter.
Russia ! " Look what you´d done ! "
Permalänk | Anmäl
Patrik Matsson, 2012-08-17, 18:17
#10 Charlie Darwin
Vet du att det finns moderater som tycker synd om överklassen i dagens Sverige? Förstår du hur dumt det är att komma med den typen av argument?
Om du seriöst är orolig över KRISTENDOMENS potentiella inskränkning av Sveriges yttrandefrihet så bör du upphöra din hädelse av C.Ds namn tycker jag.
Permalänk | Anmäl
Andreas Johansson, 2012-08-17, 18:37
Som jag ser det, så leker man med elden nu.
Lägg till konflikten med Vitryssland, som Carl Bildt dragit igång. så blir läget akut.
Eftersom det kan komma ett svar snabbare än ögat.
Då menar jag militära provokationer från Ryssland.
Såna torde ju vara helt ofarliga. Vi har ju lagt ner försvaret helt nästan. Det finns en mycket gammal sanning, att om en nation har problem inernt, så kan en yttre fiende blixtsnabbt ena folket. I Ryssland.
Sen undrar jag om vi inte kastar sten i glashus och slår oss för bröstet om att vi är så förbaskat demokratiska.
Här i Göteborg har politikerna helt kört över medborgarna, när det gäller införandet av trängselskatter. Folk är heligt förbannade.
Permalänk | Anmäl
Thomas B, 2012-08-17, 18:42
#20 Thomas B
Sverige är inte en nation. Det är ett administrativt område. Jag vet, ingen folkomröstning, ingen tydlig valrörelse. Men detta är kontentan av den stora grundlagsändringen 2010. Personligen skulle jag hellre bli invaderad av ryssar än av araber. Så din skrämselpropaganda är ganska tandlös.
Permalänk | Anmäl
Martin A, 2012-08-17, 18:58
Det är fantastiskt hur många insändare som glappar om saker som de inte vet något om. Det är uppenbart att många aldrig ens har varit i Ryssland och har därför ingen aning om vanliga Ryssars värderingar. Pussy Riots uppförande anses som ett ytterst grovt övertramp och förolämpning, Därför anser de flesta Ryssar att flickorna får skylla sig själva. Kändisskapet fick de dessutom på köpet!
Permalänk | Anmäl
Jan Stenborg, 2012-08-17, 19:40
Därmed anser jag personligen inte att domen var rättvis! (Bör tilläggas!)
Permalänk | Anmäl
Jan Stenborg, 2012-08-17, 19:44
Fegis! Jag tycker det var rätt åt dem.
Permalänk | Anmäl
Ben Dekå, 2012-08-17, 20:15
#3. "Skiljer sig Pussy Riots installation egentligen sig från rondellhundar och muhammedteckningar? Förutom religionen då?"
Ja, det anser jag att det skiljer mycket! Ingen av dem gjorde intrång i någon moské med sina alster. Där går gränsen, när man gör intrång på andras område utan lov.
Permalänk | Anmäl
Ina Höst, 2012-08-17, 20:35
#4
Det skulle nog bli något slags straff och liv i luckan också om jag objudet gick in i en svensk kyrka, kallade mig "Fucking Nisse" , tog på mig en ku klux klan hätta, hängde en gura runt halsen och skrek "Reinfeldt är en fucking diktator" eller nåt i den stilen.
Permalänk | Anmäl
Nisse, 2012-08-17, 21:03
Bra artikel som ger lite kött på benen.
Håller med om att nyheten(som jag läste idag på morgonen och nyss såg som första nyhet på Aktuellt) blir lite snevriden om det mer handlar om olovligt intrång i kyrkan än kritik mot Putin. Men rubriceringen "huliganism" borde man kunna fixa till bättre som strafforsak.
Jag "moonade" för en kompis i en svensk kyrka när jag var tonåring. Det kändes jättebusigt. Men det var inga andra där än vi då.
Gud förlåte mig. ;-)
Permalänk | Anmäl
Nisse, 2012-08-17, 21:10
För den som är familjär med uttrycket "djävulen gömmer sig i detaljerna", så dök det upp en pikant liten sådan i en DN-artikel av Ingmar Neve'us, idag. Där citerades den ryskortodoxa kyrkans officielle talesman och han har förklarat att gruppen kommer att straffas ”både i detta liv och nästa”.
Trots att kyrkans företrädare bär på så fina armbandsur får man ändå uppfattningen av att medeltiden inte har rört sig en enda sekund framåt. Dessutom har kyrkan, taktfullt nog, förstått att det inte längre röner lika stora publikframgångar att anordna gamla hederliga grillfester för trallande små jäntor.
De som har uppfattningen av att "helvetesläran" är gammalt religiöst bråte, som det inte flaggas för längre, får tydligen revidera denna.
Detta leder då osökt fram till en del följdfrågor.
Ställer sig världens alla kristna kyrkor bakom denne talesman och instämmer i att denna dom av evig tortyr står i relation till det begångna brottet? Är den amerikanska, katolska, svenska, tyska, you name it, samt den ryska Jesus helt överens i den här saken?
Om det osannolika inträffar, som Peter nämner i #4, finns det då en helvetesavdelning för de som hädar Islam och en annan för de som hädar Kyrkan? Finns det sedan ytterligare flera för de som tillhör den motsatta av respektive religioner samt en för de som inte bekänner sig till någon religion alls? Vilka blir då kvar som ska någon annanstans? Om svaret på den första frågan är nej, varför har då övriga kyrkor inte reviderat denna lära eller offentligt avlägsnat den ur sina lärosatser? En ursäkt eller ett "förlåt vi hade fel" vore dessutom på sin plats.
Detta kommer naturligtvis aldrig att hända och därför är armbandsuren även utrustade med ytterligare en funktion.
Den som nu talar om att timmen är slagen.
Permalänk | Anmäl
John Smith, 2012-08-17, 21:29
Bolsjevikerna gjorde sannolikt värre saker i de ryska kyrkorna för 95 år sedan! -Då var det den gamla makten och prästerskapet som hade haft samröre med tsarmakten. -Nu tycks delar av, kanske många av kyrkans män samarbeta med den nya makten som har kvar drga och en del folk från bolsjevikernas maktnomenklatura!
Protesterna som Pussy Riots utförde i en kyrka var riktat mot en (några) gamla kvarlevor av bolsjevikernas gamla statsapparat. -Den statsapparaten har delvis omdanats i sin skepnad och nytt folk har tillkommit, men högsta hönset som PR drev med han är sprungen ur bolsjevikernas gamla spionorganisation!
Permalänk | Anmäl
Inge-mar, 2012-08-17, 22:01
#29. Gammal tröttsam skåpmat. Ingen bryr sig om såna som du med dina medeltidsåsikter.
Permalänk | Anmäl
Leopold, 2012-08-17, 22:37
Leopold! För islam är ju verkligen nyskapande, eller hur? Tack för kvällens asgarv! Ha en fortsatt trevlig natt! :-)
Permalänk | Anmäl
Ben Dekå, 2012-08-18, 01:31
#5 Mikael Andersson, 2012-08-17, 15:40
Putin kanske har ett finger med i straffet, men nog fan ska de dömas för störande av förrättning! Rör aldrig ett heligt tempel.
Permalänk | Anmäl
Joakim Jacobsson, 2012-08-18, 01:31
De hade aldrig blivit världskändisar utan den här händelsen och visserligen får de sitta fängslade ett tag men kan bli otroligt förmögna om de tar vara på kändisskapet och de verkar vara vakna samt välutbildade så det ser trots allt ganska ljust ut för dem.
Permalänk | Anmäl
Mikael Forsberg, 2012-08-18, 07:27
#31. Vem har pratat om islam i det här fallet? Inte jag i alla fall.
Permalänk | Anmäl
Leopold, 2012-08-18, 08:28
#19 Andreas Johansson,
Du får nog utveckla ditt inlägg lite mer. Jag förstår inte varför det är dumt att komma med "den typ av argument" Ditt resonemang om "hädelse av C.D. " är också obegriplig. Politiker som bekämpar yttrandefrihet måste tas på allvar.
Permalänk | Anmäl
Charlie Darwin, 2012-08-18, 09:00
Putin har inset något som den katolska kyrkan har gjort länge. Repression från en statsmalkt leder bara till uppror, repression från Gud kan inte leda till uppror. Alltså är Gud själva lösningen. Arbeta via Gud, så kan ingen skylla på Dig.
Gud begär av Dig att Du skall lyda överheten. Annars straffas Du i evighet. Fina fisken....
Men nu är inte unga ryssar lika dumma längre...som deras farföräldrar var...
Teokratins finess bygger på att förtryckaren aldrig kan anklagas för något. Han är oåtkomlig. Går inte att skjuta eller hänga. Han är ju bara en fantasifigur...
Permalänk | Anmäl
Kristian Grönqvist, 2012-08-18, 09:27
Kyrkan är byggd för dem som söker ro och frid. Tankar om liv och död. Andakt. Det ska man respektera.
"Ofredande" verkar vara vad det skulle kunna falla under i Sverige.
Max ett år fängelse och böter.
"Huliganism" som ryssarna verkar vilja kalla det har med idrottsvåld att göra i Sverige.
Och ett "olaga intrång" är det ju inte eftersom de har rätt att gå in i kyrkan. Däremot kan man fälla dem för att "kvarstanna obehörigen" då de antagligen får uppmaning av ordningsansvariga att lämna.
Permalänk | Anmäl
Nisse, 2012-08-18, 10:28
Intressant att så många faller in i den kristna hyllningskören om religionens ofelbarhet. Teokrati för alla ungefär. Precis som Påven, Putin och araberna vill ha det. Grattis gott folk. Sov gott.
Permalänk | Anmäl
Kristian Grönqvist, 2012-08-18, 10:44
Svensk media kan inte rapportera intelligent eller korrekt, inte ens om de frågor den intresserar sig för. Bra då att vi kan hämta material utifrån, exempelvis från Finland.
Permalänk | Anmäl
t, 2012-08-18, 11:24
Förr i tiden så var slutet av augusti månad "Krigs-säsong". Skörden var bärgad. Det fanns käk på vägen under marschen och höstleran hade inte ännu gjort sig gällande. Detta gäller Europa såklart. Tydligen hänger detta kvar hos många. En tid att "flåsa upp sig" för något och dra i fält.
Nuförtiden gör man det på datorn.
Permalänk | Anmäl
Thomas B, 2012-08-18, 12:32
#38 Kristian Grönqvist, 2012-08-18, 11:44
I kyrkan ska teokrati råda. Diggar du inte teokrati kan du gå ut där du gick in och aldrig mer besöka en kyrka. Några oklarheter?
Permalänk | Anmäl
Joakim Jacobsson, 2012-08-18, 14:11
#41 Joakim Jacobsson,
"I kyrkan ska teokrati råda. Diggar du inte teokrati kan du gå ut där du gick in och aldrig mer besöka en kyrka. Några oklarheter?"
Har du hört talas om "rättssamhälle"? Det var inte i kyrkan som domen föll. Det var det ryska rättsväsendet som fällde domen. Kyrkan har rätt att sätta upp regler för hur man beter säg därinne, men inte vad som skall ske om de överträds. Det bestämmer rättsväsendet utefter de lagar som existerar. Några oklarheter?
Permalänk | Anmäl
Charlie Darwin, 2012-08-18, 15:13
Två års fängelse blev det tydligen.
Ryssland verkar sjuda av medborgaraktivism nu för tiden. Putin påstår att en del är organiserad och finansierad av utländska makter (USA, Israel, UK) och att det är ett allvarligt demokratiproblem som Ryssland måste skydda sig mot, därför strängare straff för olovliga protester.
Putin visar öppet sitt stöd för den ryska-ortodoxa kyrkan och försöker hela landet efter 100 år av judisk kommunism som förtryckte ryssar och mördade präster och brände kyrkor. Putin har beslagtagit judiska oligarkers tillgångar, fördrivet dem ur landet och fängslat en del av dessa brottslingar som plundrade det ryska folket på sina tillgångar.
Putin och Ryssland verkar vara en positivare kraft för fred i världen än Israel, USA, UK och EU(SSR). Bra att Ryssland har en erfaren president som är kunnig om geopolitiska hot och möjligheter.
Oavsett vilket så måste Sverige skaffa sig ett mycket starkt försvar. Ett dussin ljudlösa U-båtar med interkontinentala kärnvapen missiler blir nödvändig bas och ett riktigt bra luftvärn som kan skjuta ner alla flygplan, helikoptrar, drönare, robotar, missiler, bomber och granater, etc.
Permalänk | Anmäl
Johnny Andersson, 2012-08-18, 15:29
#34 Leopold: Mitt inlägg hänvisar till avdelningen "kasta inte sten i glashus". Jag trodde det var uppenbart?
Permalänk | Anmäl
Ben Dekå, 2012-08-18, 17:22
Är inte religion och Kyrkan underbara saker? De leder till fredlig samkväm jorden runt )) Men de troende Pussy Riot-medlemmarna behöver inte misströsta, ty Gud ingriper säkert till deras fördel och slår Putin eller icke-celibat-levande-patriarken med en hjärnblödning... Vse shto nado, eto verit' i vse budet prekrasno i horosho ;)
Permalänk | Anmäl
Per Mikael Nilsson, 2012-08-18, 20:26
Heja tjejerna i Pussy Riot dom vågade det som andra bara skulle drömma om att våga. Jag tror inte ett dugg att det skulle vara så stelt i kyrkan om inte putin hade haft så mycket makt i landet. Så att vi i västvärlden skulle missförstå vad det handlar om det tror jag inte ett dugg på. hade Putin vågat hålla rättvisa val så hade han säkert inte ens kunna styra i landet och därför tål han ingen kritik heller. Tjejerna har säkert rretat gallfeber på Putin när dom inför världen som publik tog straffet med ett leende
Permalänk | Anmäl
Marie Hult, 2012-08-18, 21:05
#46 Marie Hult, 2012-08-18, 22:05
Hade du accepterat om ett punkband "dansade bort Alliansen" i en svensk kyrka?
Permalänk | Anmäl
Joakim Jacobsson, 2012-08-19, 00:33
#47 Joakim Jacobsson,
"Hade du accepterat om ett punkband "dansade bort Alliansen" i en svensk kyrka?"
Naturligtvis hade jag accepterat detta punkband blev utkastat.
Eventuella böter hade också varit acceptabelt. Men inte två års fängelse. Det är där skillnaden går mellan ordningsregler och diktatur.
Permalänk | Anmäl
Charlie Darwin, 2012-08-19, 09:20
#45 P M N
"Gud ingriper säkert..."
Hohoho!!!
Jag misstänker snarare ett förstadium till nämnda åkomma. Vad händer när allmänheten får upp ögonen för hur det egentligen ligger till?
En rad indicier pekar ändå åt ett specifikt håll.
Hur är det med "machoidealet" när en man älskar att posera halvnaken och umgås med celibat-levande män i klänningar som älskar bling-bling?
;-)
Permalänk | Anmäl
John Smith, 2012-08-19, 13:24
#51 Marek Babinski,
Du är alltså emot yttrandefrihet.De flesta av oss som bor i Sverige har säkert förstått att majoriteten av Rysslands befolkning är emot yttrandefrihet, så på det är inte fråga om någon "bubbla". Vilka åsikter Pussy Rio tuttryckte och många som sympatiserar med är ovesäntligt.
Permalänk | Anmäl
Charlie Darwin, 2012-08-20, 10:04
Nu tycker jag du tänker fel, Charlie Darwin. Yttrandefrihet är något av det viktigaste vi har i en demokrati, men den är lika lite som alla andra friheter total och villkorslös. Gränsen går där man kränker andras rätt och egendom, så även i Sverige.
Här har vi lagar mot förtal. PUL, mot klotter, förargelseväckande beteende osv. Det är inte heller OK att ha visselkoncerter på andras torgmöten, det hindrar andras yttrandefrihet och den grundlagsfästa mötesfriheten (där borde lagen tillämpas strängare i Sverige). De kan istället ordna egna torgmöten. För att ta några exempel. Pussy Riot gjorde intrång i en kyrka och bröt mot ordningsreglerna på kyrkans OMRÅDE. De MISSBRUKADE yttrandefriheten uppsåtligen och det tycker JAG är allvarligt! De hade kunnat utföra sin förestälning utanför kyrkans område.
Permalänk | Anmäl
Ina Höst, 2012-08-20, 12:08
59 kommentarer I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.
Härligt att Newsmill tar in relevant, för ämnet, material från Finland och Hufvudstadsbladet. Det ökar verkligen mångfalden för alla av dagspress, information och fakta tillgänglig på svenska.
Den här artikeln var ju verkligen klargörande, (åtminstone för mig)… Sakers tillstånd som jag inte hade förstått tidigare.
Det verkar ju också om vissa svenska journalister i Sverige behöver vässa sina pennor, lite till.
Om en Pussy Riot aktion skulle hända på Stockholm Pride skulle det bötfällas som hets mot folkgrupp. Nu fick dom tack och lov en rättvis dom med lydelsen "religiöst hat," något som saknas i svensk rättvisa och hos svenska journalister.
Skiljer sig Pussy Riots installation egentligen sig från rondellhundar och muhammedteckningar? Förutom religionen då?
Tänk er att en musikgrupp går in i en moské, sjunger och skriker ut hur islam förtrycker kvinnor, homosexuella m.m.. Svensk media skulle straffa dessa personer, de skulle kallas rasister, muslimer skulle hota de, politiker skulle fördömma dådet och de skulle förmodligen även straffas.
Deras straff rent socialt skulle bli betydligt värre än hos dessa ryska tjejer. Sveriges media är verkligen hycklare!
Sant är att journalister missförstår och misstolkar det mesta. I detta fall är jag dock övertygad om att religionen används som ursäkt för att tysta kritiken mot makthavare. Dessa tre är inte de första som fängslas på märkliga grunder för kritik av Putin. Ingen med aningens vett och sans tvivlar på Putins fulspel. För övrigt skall religioner hollas på mattan. Tre års fängelse för att använda en kyrka som scen är galenskap.
Tillägger att artikeln till allt för stor del handlar om bandets kvalitet för att vara helt trovärdig.
#2 Du menar om en homofob vit maktgrupp skulle uppträda på Pride? "Nu fick dom tack och lov en rättvis dom..." Du vill ha tillbaka lagar om hädelse? Vakan, det är 2012 nu!
#2
Missuppfattade du inte deras anslag ?
Visserligen uppträdde de ovårdat & arrogant i sin framställning, men det är måhända deras musikstil.
Jag uppfattade det primärt som ett anslag mot maktens arrogans - personifierad av Putin-eran.
Vid rättegången så försvarade dessutom en medlem med insiktsfulla bibelcitat.
Så något anslag mot kristna har inte uppfattats.
Däremot har det tydliggjorts att den Rysska kyrkans företrädare allierat sig med Putin-regimen.
Så skilj på maktens företrädare som Putin-etablissemanget & kyrkansföreträdare & det kristna fotfolket.
Sorgligt att kristna företrädare i Sverige bl.a. varit så tysta, vilket jag kommenterat i den kristna tidningen Dagen:
http://www.dagen.se/nyheter/fallande-dom-for-pussy-riot/
Eftersom jag är petimäter denna fredagseftermiddag, måste jag bara säga att det heter "mest kända", och inte "kändaste".
I övrigt har Ryssland en mycket lång väg att gå innan de kan kalla sig en demokrati. Men så har de därborta bara ett par årtiondens erfarenhet av "demokrati" och yttrandefrihet efter århundraden av förtryck från tsarer och sedan så kallade "kommunister".
Kristendomen och kyrkan visar sitt rätta ansikte. De har dessutom numera Putin i sina fickor. En farlig kombination. Men glöm inte att de finns KD-politiker som vill ha "antiblasfemilaga", dvs, de vill förbjuda
religionskritik medan religiösa företrädare redan har större yttrandefrihet än andra.
#9 Dinsdale Piranha
Du skriver:” Eftersom jag är petimäter denna fredagseftermiddag, måste jag bara säga att det heter "mest kända", och inte "kändaste".”
Du har fel i detta. Känd, kändare, kändast är ett erkänt undantag från en huvudregel! Och förmodligen har du fel i en del annat också. Kan du t. ex. lista upp de egenskaper en politisk enhet måste ha för att kalla sig en demokrati? Alltså: nödvändiga och tillräckliga egenskaper.
De lyckades med sin aktion.
Även domstolen fick de att spela med.
Ryssland har en del dekadens att uppleva innan de kan se på denna typ aktion med en beklagande axelryckning.
#2 Kalle Rödblom
Jo drar ner yttrandefriheten och tankefriheten och kalla det religöst hat. Ignorerar att dessa kvinnor själva är kristna dessutom.
Och till artikelförfattaren Kasparov blev också aldeles nyligen tagen av polis på grund av oppositionella handlingar Putins regime flexar på musklerna.
#3 Varg: Jag har faktiskt gått och funderat på samma sak under dagen. Visserligen vet jag nog svaret men kan ändå inte smälta att svensk debatt består av en sån enorm dubbelmoral.
Observer #11: " Kan du t. ex. lista upp de egenskaper en politisk enhet måste ha för att kalla sig en demokrati? Alltså: nödvändiga och tillräckliga egenskaper."
Nödvändiga egenskaper (möjligen inte tillräckliga egenskaper) är åsikts-, yttrande- och informationsfrihet (under ansvar som alla andra friheter), likhet inför lagen, dvs. rättvisa och rättsäkerhet samt frihet från övergrepp och våld. Detta är demokratins viktigaste hörnpelare.
Vad gäller individens frihet så måste den balanseras mot kollektivets sammanhållning. Individens frihet måste inskränkas under vissa förhållanden somvid kriser och katastrofer eller yttre hot, då är sammanhållningen viktigare. Rättvisa och rättsäkerhet är dock viktigare än total frihet. En individs frihet har ju en tendens att inkräkta på en annan individs frihet. Individens frihet och krativitet är dock nödvändig för samhällets framåtskridande, annars stagnerar det. Kollektivet med sina resurser behövs för implementeringen av goda idéer. Framåtskridandet är totalt sett de mångas bidrag. Baruch Spinoza hade många tankar för drygt ett par hundra år sedan om balansen mellan individens frihet och kollektivets sammanhållning och var gränsen skulle dras för att samhället skulle kunna fungera och fred upprätthållas och hans tankar håller fortfarande.
Pussy Riots gjorde intrång på annans område och det har de inte rätt till. Inte säkert att alla håller med om att kränkning av deras heliga plats är OK. De kunde ha hållit sig utanför kyrkans område. Men tre års fängelse är kanske ett väldigt strängt straff.
Ryssland har ju en lång väg att gå med den lilla erfarenhet de har av demokrati, särskilt folket - först tsaristiskt förtryck följt av kommunistiskt. Som påpekats i en kommentar ovan. Det är också mycket som är bra i Rssland och som går att bygga vidare på, utbildningen håller t.ex. hög kvalitet på många områden. Många har datjor där de kan odla lite och kanske hålla ett eller annat djur, det räddade många under Jeltsinperioden .
Men den västerländska kritiken mot Putin är ovederhäftig, tycker jag. Är det bara för att han har en stark vilja och en vision, är smart och att väst inte kan manipulera honom som han ogillas? Jag tycker det verkar som att Putin balanserar bra mellan demokrati och nödvändigheten av ordning och reda. F.ö. börjar västerländsk demokrati att urholkas och snart är bara benämningen kvar om det fortsätter. Benämningen börjar eka tomt (brist på yttrande- och åsiktsfrihet, tendenser till inskränkning av informationsfriheten, propaganda, anfallskrig på andras länder mm.
Jag tror Putin har gjort storverk för Ryssland och det tycks majoriteten av folket också anse. Efter Jeltsins excesser som skapade kaos i Ryssland, jobbar Putin på att få ordning och reda och att göra Ryssland starkt igen. Kanske till priset av lite inskränkning av friheten. Men nu får folk sina löner och pensioner utbetalda och det går att starta privata företag. Vad är frihet värt om man inte har mat för dagen? Jeltsin skänkte bort allmän egendom och allmänna tillgångar till några få i sin obalanserade privatiseringsiver. Jag ser det som stöld om sådan privatisering inte kan motiveras för landets bästa. Putin har bekämpat åtminstone några oligarker som berikade sig under Jeltsin och fick makt och har tagit ifrån dem deras resurser på ett smart sätt. Tacka för att de skriker i högan sky och gör allt för att uppvigla folk mot Putin. Jag tycker dock inte synd om dessa oligarker och har ingen sympati för dem.
Vad svenska regeringens ministrar börjat att blanda sig i enskilda svenska ärenden, som Assange (Hägglund -"kräk"), eller går till överdrifter, Bildt kallar Lukashenko "Buse, " och nu Pussy Riot-domen, regeringsärende. Det verkar som Sverige är i en "brons-soldat" / trotsålder, bara skrika rakt ut, som Hitlerskämten, ända från tårna: " Neeein, Neeein Nein !! ". Det smittar det där. Eller är det den agitatoriske Olof Palme, så förtalad/hatad av högern, som är tillbaka i Bildts gestalt ?
Den svenska staten är omogen,som det visar sig i (bagatellen i jmf. ) representationskulturens kollaps, ett riktigt fult brott, vår regering kontrollerar inte ens sina stiftelser, med ekonomisk revision, det är avreglerat och klart.
Alla verkar spända, som fiolsträngar efter USA:s öppna krigsförber-edelser, och krigshot, 24 hours, globalt och deras jäkla drönar- och massmord, giftspruteavrättningar av förståndshandikappade, Afg-anistan/ Denver /Texas när " The Mother of all "Pussy Riåtann" själv, Hillary Clinton brister ut i: "Vi kom, vi såg han dog, som en "domare Lynch " efter, Libyenmorden, som även Sverige är inblandade i.
Fast säja vad man vill : USA avrättar inte sina dömda, med nazist-gas, längre, Cyklon-B, (I.G Farben= idag BASF, Hoechst m.m.) som de gjorde länge occh väl, de lurviga vapentokarna förstod inte ful-kopplingen alls, märkligt, nog.
Tur att Moder Ryssland finns i trygg närhet att spy ut sin allmänna olust på, Sveriges s.k. terapeutiska "toalettbröst" no:1.
Men Sverige försöker att dra sitt strå till stacken och nafsa den ryska björnen i hasorna, "den permanenta spänningens strategi." En svensk Pussy Riot-avnämare skulle förstås, ha gått och: p-ssat ner
Wallenbergs nyinvigda väskmonument,(tillverkat av rövat judiskt guld i vk2 ? - som togs som betalning av Wallenbergshuset, från Berlin, för krigsmateriel) och kanske som Moskvas Pussy Riots, sen ta en s-ttgök utanför på Wallenbergbänken, Gustav Adolfs torg, pre-cis när Carl Bildt, avslutat dagens, utrikesutbrott, fast då har väl ryska ambassaden felparkerat framför utgången, när de skall lämna sina protestnot, (enligt TV4), och inte betalar de heller böterna. Lägg kvarstad på ryska ambassaden, ombilda till lyxborätter.
Russia ! " Look what you´d done ! "
#10 Charlie Darwin
Vet du att det finns moderater som tycker synd om överklassen i dagens Sverige? Förstår du hur dumt det är att komma med den typen av argument?
Om du seriöst är orolig över KRISTENDOMENS potentiella inskränkning av Sveriges yttrandefrihet så bör du upphöra din hädelse av C.Ds namn tycker jag.
Som jag ser det, så leker man med elden nu.
Lägg till konflikten med Vitryssland, som Carl Bildt dragit igång. så blir läget akut.
Eftersom det kan komma ett svar snabbare än ögat.
Då menar jag militära provokationer från Ryssland.
Såna torde ju vara helt ofarliga. Vi har ju lagt ner försvaret helt nästan. Det finns en mycket gammal sanning, att om en nation har problem inernt, så kan en yttre fiende blixtsnabbt ena folket. I Ryssland.
Sen undrar jag om vi inte kastar sten i glashus och slår oss för bröstet om att vi är så förbaskat demokratiska.
Här i Göteborg har politikerna helt kört över medborgarna, när det gäller införandet av trängselskatter. Folk är heligt förbannade.
#20 Thomas B
Sverige är inte en nation. Det är ett administrativt område. Jag vet, ingen folkomröstning, ingen tydlig valrörelse. Men detta är kontentan av den stora grundlagsändringen 2010. Personligen skulle jag hellre bli invaderad av ryssar än av araber. Så din skrämselpropaganda är ganska tandlös.
Det är fantastiskt hur många insändare som glappar om saker som de inte vet något om. Det är uppenbart att många aldrig ens har varit i Ryssland och har därför ingen aning om vanliga Ryssars värderingar. Pussy Riots uppförande anses som ett ytterst grovt övertramp och förolämpning, Därför anser de flesta Ryssar att flickorna får skylla sig själva. Kändisskapet fick de dessutom på köpet!
Därmed anser jag personligen inte att domen var rättvis! (Bör tilläggas!)
Fegis! Jag tycker det var rätt åt dem.
#3. "Skiljer sig Pussy Riots installation egentligen sig från rondellhundar och muhammedteckningar? Förutom religionen då?"
Ja, det anser jag att det skiljer mycket! Ingen av dem gjorde intrång i någon moské med sina alster. Där går gränsen, när man gör intrång på andras område utan lov.
#4
Det skulle nog bli något slags straff och liv i luckan också om jag objudet gick in i en svensk kyrka, kallade mig "Fucking Nisse" , tog på mig en ku klux klan hätta, hängde en gura runt halsen och skrek "Reinfeldt är en fucking diktator" eller nåt i den stilen.
Bra artikel som ger lite kött på benen.
Håller med om att nyheten(som jag läste idag på morgonen och nyss såg som första nyhet på Aktuellt) blir lite snevriden om det mer handlar om olovligt intrång i kyrkan än kritik mot Putin. Men rubriceringen "huliganism" borde man kunna fixa till bättre som strafforsak.
Jag "moonade" för en kompis i en svensk kyrka när jag var tonåring. Det kändes jättebusigt. Men det var inga andra där än vi då.
Gud förlåte mig. ;-)
För den som är familjär med uttrycket "djävulen gömmer sig i detaljerna", så dök det upp en pikant liten sådan i en DN-artikel av Ingmar Neve'us, idag. Där citerades den ryskortodoxa kyrkans officielle talesman och han har förklarat att gruppen kommer att straffas ”både i detta liv och nästa”.
Trots att kyrkans företrädare bär på så fina armbandsur får man ändå uppfattningen av att medeltiden inte har rört sig en enda sekund framåt. Dessutom har kyrkan, taktfullt nog, förstått att det inte längre röner lika stora publikframgångar att anordna gamla hederliga grillfester för trallande små jäntor.
De som har uppfattningen av att "helvetesläran" är gammalt religiöst bråte, som det inte flaggas för längre, får tydligen revidera denna.
Detta leder då osökt fram till en del följdfrågor.
Ställer sig världens alla kristna kyrkor bakom denne talesman och instämmer i att denna dom av evig tortyr står i relation till det begångna brottet? Är den amerikanska, katolska, svenska, tyska, you name it, samt den ryska Jesus helt överens i den här saken?
Om det osannolika inträffar, som Peter nämner i #4, finns det då en helvetesavdelning för de som hädar Islam och en annan för de som hädar Kyrkan? Finns det sedan ytterligare flera för de som tillhör den motsatta av respektive religioner samt en för de som inte bekänner sig till någon religion alls? Vilka blir då kvar som ska någon annanstans? Om svaret på den första frågan är nej, varför har då övriga kyrkor inte reviderat denna lära eller offentligt avlägsnat den ur sina lärosatser? En ursäkt eller ett "förlåt vi hade fel" vore dessutom på sin plats.
Detta kommer naturligtvis aldrig att hända och därför är armbandsuren även utrustade med ytterligare en funktion.
Den som nu talar om att timmen är slagen.
Bolsjevikerna gjorde sannolikt värre saker i de ryska kyrkorna för 95 år sedan! -Då var det den gamla makten och prästerskapet som hade haft samröre med tsarmakten. -Nu tycks delar av, kanske många av kyrkans män samarbeta med den nya makten som har kvar drga och en del folk från bolsjevikernas maktnomenklatura!
Protesterna som Pussy Riots utförde i en kyrka var riktat mot en (några) gamla kvarlevor av bolsjevikernas gamla statsapparat. -Den statsapparaten har delvis omdanats i sin skepnad och nytt folk har tillkommit, men högsta hönset som PR drev med han är sprungen ur bolsjevikernas gamla spionorganisation!
#29. Gammal tröttsam skåpmat. Ingen bryr sig om såna som du med dina medeltidsåsikter.
Leopold! För islam är ju verkligen nyskapande, eller hur? Tack för kvällens asgarv! Ha en fortsatt trevlig natt! :-)
#5 Mikael Andersson, 2012-08-17, 15:40
Putin kanske har ett finger med i straffet, men nog fan ska de dömas för störande av förrättning! Rör aldrig ett heligt tempel.
De hade aldrig blivit världskändisar utan den här händelsen och visserligen får de sitta fängslade ett tag men kan bli otroligt förmögna om de tar vara på kändisskapet och de verkar vara vakna samt välutbildade så det ser trots allt ganska ljust ut för dem.
#31. Vem har pratat om islam i det här fallet? Inte jag i alla fall.
#19 Andreas Johansson,
Du får nog utveckla ditt inlägg lite mer. Jag förstår inte varför det är dumt att komma med "den typ av argument" Ditt resonemang om "hädelse av C.D. " är också obegriplig. Politiker som bekämpar yttrandefrihet måste tas på allvar.
Putin har inset något som den katolska kyrkan har gjort länge. Repression från en statsmalkt leder bara till uppror, repression från Gud kan inte leda till uppror. Alltså är Gud själva lösningen. Arbeta via Gud, så kan ingen skylla på Dig.
Gud begär av Dig att Du skall lyda överheten. Annars straffas Du i evighet. Fina fisken....
Men nu är inte unga ryssar lika dumma längre...som deras farföräldrar var...
Teokratins finess bygger på att förtryckaren aldrig kan anklagas för något. Han är oåtkomlig. Går inte att skjuta eller hänga. Han är ju bara en fantasifigur...
Kyrkan är byggd för dem som söker ro och frid. Tankar om liv och död. Andakt. Det ska man respektera.
"Ofredande" verkar vara vad det skulle kunna falla under i Sverige.
Max ett år fängelse och böter.
"Huliganism" som ryssarna verkar vilja kalla det har med idrottsvåld att göra i Sverige.
Och ett "olaga intrång" är det ju inte eftersom de har rätt att gå in i kyrkan. Däremot kan man fälla dem för att "kvarstanna obehörigen" då de antagligen får uppmaning av ordningsansvariga att lämna.
Intressant att så många faller in i den kristna hyllningskören om religionens ofelbarhet. Teokrati för alla ungefär. Precis som Påven, Putin och araberna vill ha det. Grattis gott folk. Sov gott.
Svensk media kan inte rapportera intelligent eller korrekt, inte ens om de frågor den intresserar sig för. Bra då att vi kan hämta material utifrån, exempelvis från Finland.
Förr i tiden så var slutet av augusti månad "Krigs-säsong". Skörden var bärgad. Det fanns käk på vägen under marschen och höstleran hade inte ännu gjort sig gällande. Detta gäller Europa såklart. Tydligen hänger detta kvar hos många. En tid att "flåsa upp sig" för något och dra i fält.
Nuförtiden gör man det på datorn.
#38 Kristian Grönqvist, 2012-08-18, 11:44
I kyrkan ska teokrati råda. Diggar du inte teokrati kan du gå ut där du gick in och aldrig mer besöka en kyrka. Några oklarheter?
#41 Joakim Jacobsson,
"I kyrkan ska teokrati råda. Diggar du inte teokrati kan du gå ut där du gick in och aldrig mer besöka en kyrka. Några oklarheter?"
Har du hört talas om "rättssamhälle"? Det var inte i kyrkan som domen föll. Det var det ryska rättsväsendet som fällde domen. Kyrkan har rätt att sätta upp regler för hur man beter säg därinne, men inte vad som skall ske om de överträds. Det bestämmer rättsväsendet utefter de lagar som existerar. Några oklarheter?
Två års fängelse blev det tydligen.
Ryssland verkar sjuda av medborgaraktivism nu för tiden. Putin påstår att en del är organiserad och finansierad av utländska makter (USA, Israel, UK) och att det är ett allvarligt demokratiproblem som Ryssland måste skydda sig mot, därför strängare straff för olovliga protester.
Putin visar öppet sitt stöd för den ryska-ortodoxa kyrkan och försöker hela landet efter 100 år av judisk kommunism som förtryckte ryssar och mördade präster och brände kyrkor. Putin har beslagtagit judiska oligarkers tillgångar, fördrivet dem ur landet och fängslat en del av dessa brottslingar som plundrade det ryska folket på sina tillgångar.
Putin och Ryssland verkar vara en positivare kraft för fred i världen än Israel, USA, UK och EU(SSR). Bra att Ryssland har en erfaren president som är kunnig om geopolitiska hot och möjligheter.
Oavsett vilket så måste Sverige skaffa sig ett mycket starkt försvar. Ett dussin ljudlösa U-båtar med interkontinentala kärnvapen missiler blir nödvändig bas och ett riktigt bra luftvärn som kan skjuta ner alla flygplan, helikoptrar, drönare, robotar, missiler, bomber och granater, etc.
#34 Leopold: Mitt inlägg hänvisar till avdelningen "kasta inte sten i glashus". Jag trodde det var uppenbart?
Är inte religion och Kyrkan underbara saker? De leder till fredlig samkväm jorden runt )) Men de troende Pussy Riot-medlemmarna behöver inte misströsta, ty Gud ingriper säkert till deras fördel och slår Putin eller icke-celibat-levande-patriarken med en hjärnblödning... Vse shto nado, eto verit' i vse budet prekrasno i horosho ;)
Heja tjejerna i Pussy Riot dom vågade det som andra bara skulle drömma om att våga. Jag tror inte ett dugg att det skulle vara så stelt i kyrkan om inte putin hade haft så mycket makt i landet. Så att vi i västvärlden skulle missförstå vad det handlar om det tror jag inte ett dugg på. hade Putin vågat hålla rättvisa val så hade han säkert inte ens kunna styra i landet och därför tål han ingen kritik heller. Tjejerna har säkert rretat gallfeber på Putin när dom inför världen som publik tog straffet med ett leende
#46 Marie Hult, 2012-08-18, 22:05
Hade du accepterat om ett punkband "dansade bort Alliansen" i en svensk kyrka?
#47 Joakim Jacobsson,
"Hade du accepterat om ett punkband "dansade bort Alliansen" i en svensk kyrka?"
Naturligtvis hade jag accepterat detta punkband blev utkastat.
Eventuella böter hade också varit acceptabelt. Men inte två års fängelse. Det är där skillnaden går mellan ordningsregler och diktatur.
#45 P M N
"Gud ingriper säkert..."
Hohoho!!!
Jag misstänker snarare ett förstadium till nämnda åkomma. Vad händer när allmänheten får upp ögonen för hur det egentligen ligger till?
En rad indicier pekar ändå åt ett specifikt håll.
Hur är det med "machoidealet" när en man älskar att posera halvnaken och umgås med celibat-levande män i klänningar som älskar bling-bling?
;-)
#51 Marek Babinski,
Du är alltså emot yttrandefrihet.De flesta av oss som bor i Sverige har säkert förstått att majoriteten av Rysslands befolkning är emot yttrandefrihet, så på det är inte fråga om någon "bubbla". Vilka åsikter Pussy Rio tuttryckte och många som sympatiserar med är ovesäntligt.
Nu tycker jag du tänker fel, Charlie Darwin. Yttrandefrihet är något av det viktigaste vi har i en demokrati, men den är lika lite som alla andra friheter total och villkorslös. Gränsen går där man kränker andras rätt och egendom, så även i Sverige.
Här har vi lagar mot förtal. PUL, mot klotter, förargelseväckande beteende osv. Det är inte heller OK att ha visselkoncerter på andras torgmöten, det hindrar andras yttrandefrihet och den grundlagsfästa mötesfriheten (där borde lagen tillämpas strängare i Sverige). De kan istället ordna egna torgmöten. För att ta några exempel. Pussy Riot gjorde intrång i en kyrka och bröt mot ordningsreglerna på kyrkans OMRÅDE. De MISSBRUKADE yttrandefriheten uppsåtligen och det tycker JAG är allvarligt! De hade kunnat utföra sin förestälning utanför kyrkans område.
Kommentarsfältet är stängt på denna artikel.