Ryssland

Foto: Scanpix.
Gunnar Hökmark om Ryssland

I Putins machovärld är tre flickor ett hot

Europaparlamentariker (M): Rädda ledare är farliga. Ju räddare de blir desto mer anser de sig ha rätt att missbruka makten. Därför domen i dag mot Pussy Riots. 


Om författaren

Gunnar Hökmark är moderat Europaparlamentariker och vice ordförande i parlamentets största partigrupp EPP

Domen mot Pussy Riots säger tyvärr alltför mycket om demokratin och rättsstaten i Ryssland. Men den säger samtidigt mycket om hur regimen Putin känner sig mer och mer utsatt för ett växande folkligt missnöje och vikande legitimitet. Då blir även i Putins machovärld tre sjungande flickor ett hot.

Det är självfallet den regimkritik som Pussy Riots fört fram som lett till reaktionerna och till maktens rädsla, inte vad ryskortodoxa troende kan uppfatta som hädelse när gruppen förde fram sin kritik i Moskvakatedralen. Att den ryskortodoxa kyrkan är ett demokratiskt problem som en del av maktens kontrollapparat och inte ett värn för demokratin är i sig ett problem. Men utan en vilja från högsta ort att klämma åt tre unga kvinnor för deras texter skulle vi likväl inte fått se ett åtal av detta slag.

Åtalet och domen mot Pussy Riots är istället en konsekvens av något annat, nämligen Putinregimens rädsla för politiskt motstånd, öppen debatt och fria media. Det är rädslan som talar när censuren dras åt. Och sett i det perspektivet är Pussy Riots-åtalet tyvärr inge ett enskilt fall i det ryska samhällets pågående förfall.  

Åtalet, rättsprocessen, fängslandet, tortyren och dödsmisshandeln av skattejuristen Sergej Magnitskij visar på maktens rädsla för att dess korruption och förskingring ska avslöjas. Och den fortsatta rättsprocessen mot familjen avslöjar att maktmissbruket inte handlar om enskilda människors kriminalitet, utan att det är en central del i regimens maktutövning.

De extremt höjda böterna för demonstrationer, polisbrutaliteten mot demonstranter och fängslandet av bloggare och demonstrationsledare liksom politiska partiers företrädare är en del av Putins maktutövning för att bevara den egna makten.

Mordet på Anna Politovskaja, en undersökande samhällsjournalist som granskade makten är ett annat exempel. Ytterligare ett är fängslandet och de ständigt nya åtalen mot Michail Chodorkovsky. Makten använder rättsväsendet för sina egna syften, inte för rättens. En regim som kände demokratisk och moralisk legitimitet skulle inte agera så.

Istället ser vi i Putinregimen en politisk ledning av Ryssland som är så involverad i korruption, profiterande på statliga och privata företag med den politiska makten som bas, maktmissbruk och egna intressen att man är rädd för demonstrationer, artiklar, sångtexter och sociala media som sprider en sanning de inte längre kan kontrollera. Vladimir Putin är rädd för folket och rädd för allt som kan ge en bild av hur makten kan avslöjas.

Rädda ledare är farliga. Ju räddare de blir desto mer anser de sig ha rätt att missbruka makten. Och ju mer de missbrukar makten desto räddare blir de för att avslöjas. Desto räddare blir de för alla dem som fäster ögonen på maktmissbruket och korruptionen. Desto brutalare blir de och desto mer kommer de brutalt använda statens maktapparat för sina egna syften. Vi har sett det förut i regim efter regim som till slut har fallit. Det är något som händer när man förlorar legitimitet inför alla dem som betraktar en.

Inför utlandets observatörer och media. Därför stänger regimen Putin systematiskt ner oberoende organisationer för mänskliga fri- och rättigheter som är en del av internationella nätverk. Och det blir värre när man till slut förlorar legitimiteten inför de andra inom den maktapparat man behöver. När de närmaste befattningshavarna vet att ledningen styr för att berika sig själv eller för att på annat sätt värna sina egna intressen. När allt fler inser att makten, demokratisk eller inte, inte används för det man anser vara folkets och landets bästa utan för en liten klicks egna syften. Där har Ryssland under Putin hamnat.

Därför domen i dag mot Pussy Riots. Men därför också alla gjorda och framtida aktioner mot oliktänkande, mot kritiker och mot media som vill föra fram sin bild. Putin är rädd därför att den bild som alla dessa och andra för fram är alldeles för sann och känns igen av alldeles för många. Ryssland är inne på en väg som gör landet farligare för sina egna medborgare och för sina grannar. Putin har makt men han är rädd för att förlora den. Allt detta ställer krav på europeisk politik, från Sverige och från EU.

Vi måste vara medvetna om riskerna för att Ryssland blir ett större hot, inte i den gamla sovjetiska formen men i den nya ryska och aggressiva formen, och vi måste vara medvetna om att handel och kommersiella förbindelser allt mer kommer att utsättas för godtycklig maktutövning, på samma sätt som landets medborgare drabbas.

Men än är Ryssland inte förlorat. Det vi nu ser är att det ryska samhället är mycket mer än en korrupt maktregim. Det är vårt ansvar att medverka till en ekonomisk utveckling som stöder det ryska samhällets mångfald. Därför bör vi vare sig det gäller energipolitik och gasleveranser kräva respekt för en fri och öppen konkurrens. Det är vårt ansvar att reagera mot brutalitet och rättslöshet och göra varje enskilt fall till en stor politisk fråga. Det är likaså vårt ansvar att inte skönmåla utvecklingen eller undervärdera faran i det som nu sker.

Och det är vårt ansvar att ge vårt stöd till som vill utveckla demokrati och mänskliga fri- och rättigheter i Ryssland. De är många, så många så att Putin med all sin makt är rädd.





Trackback URL: http://www.newsmill.se/trackback/46277

26 kommentarer I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.

Jag undrar var Hökmark och andra uttolkare av rätt och fel var när det gällde att stötta Ayaan Hirsi Ali, Theo van Gogh och andra kritiker av Islam. Kan inte se PK-väst slå på indignationstrumman då. Så länge vi har denna sorts dubbelmoral så klingar Hökmarks inlägg helt tomt. Sverige och övriga Väst har för övrigt inte mycket att slå sig för bröstet med när det kommer till yttrandefrihet. Så länge man tycker som maktdiskursen så är det fritt fram. Pröva lite andra åsikter ska vi se vad som händer.

Permalänk | Anmäl #1 Jean-Francois Delancour, 2012-08-17, 13:09

Det är pinsamt att skrika om utländska orättvisor medan man agerar tvärtom på hemmaplan. I Reinfeldts anda vill jag påpeka att om man har dessa åsikter får man räkna med att saker kan hända. Eller hur var det nu igen...?

Permalänk | Anmäl #2 Ben Dekå, 2012-08-17, 17:03

Eller som Vilks belackare brukar säga: varför ska man nödvändigtvis provocera människor med en annan religiös tro?

Permalänk | Anmäl #3 Ben Dekå, 2012-08-17, 17:05

En klart feministanstruken text utan närmare analys av vad själva saken handlar om. Så blir det när man skjuter från höften, utan att ta reda på sakförhållandet.

Permalänk | Anmäl #4 Kristian Grönqvist, 2012-08-17, 20:17

Självklart skall vi stötta Pussy Riot i deras demokratikamp. Först och främst skall de frias från fängelsestraffet. Förövrigt är det beklämmande att se att islamofober vinklar allting så att det passar deras agenda. Hur kan man exempelvis hävda att vi inte har yttrandefrihet i Sverige? Att man sedan inte får stå oemotsagt är väl bara bra? Era motståndare har också yttrandefrihet och har rätt att säga emot er. Det är liksom så demokrati funkar.

Permalänk | Anmäl #5 Martin, 2012-08-17, 21:20

#5 Martin, 2012-08-17, 22:20

Pinsamt. Om dessa "flickor" hade friats i Sverige hade det sagt en hel del om Sveriges kristofobi. Det kanske värsta av allt är att Stockholms stift inte ens hade anmält detta störande av förrättning eftersom biskop Eva Brunne och Segloras Helle Klein haft ett alldeles för stort inflytande med sitt självhat. Man går inte in och demonstrerar i en kyrka. Ett tempel är heligt, oavsett om det är en kyrka eller moské. Sluta stötta dessa förvirrade huliganer nu.

Permalänk | Anmäl #6 Joakim Jacobsson, 2012-08-17, 22:59

Hemskt med denna fega fossilen Hökmark, som med Reinfeldt som
nyttig " torped", delat upp Sverige i två : Ett bidrags-Sverige, där de rika däruppe plundrar - de därnere, och sin egen stat om de kan, som i Tillväxtverket. Vilket namn - är det avsett som ett skämt ? Ett filmmanus ? som Myrdals & Strömstedts, "Myglaren "av 1967 ca: "Prosper in Progress ", var mottot där. Ett tidigt förebud om "Nya arbetarpartiet " ? som Borg & Reinfeldt fick med bröstmjölken ?

När Ryssland stängde DDR, 1989, skapade dessa högerpojkar ett nytt, delat Sverige, 2006, avspärrat med hur många och höga
murar ? Där typer som Annie Lööf huserar, lite hur som helst, hon har också vanhelgat allt vad svenska värden heter. Tacka för att denne erbarmerlige officersavkomma, och reservofficer, Hökmark-/Hansson vädrar sitt tidigt indoktrinerade rysshat.

Och att en sån EU-myglare som Hökmark, har mage, att vända bort
intresset, från EU:s kommande sammanbrott, är bara så typiskt mak-ten. Hur mycket har du lurat EU, på i förmåner, traktamenten ?
Jag tror svenska befolkningen har räknat ut dig och Reinfeldts hög-erallians, för länge sen, ni som delade Sverige lika effektivt som de allierade Tyskland, 1945, nu med överklassen som ockuperar och sitter vid köttgrytorna.

Förmodligen tänker ni väl skapa ett Fas 3 av det svenska arbetslösa "rostbältet", och hänga av rubbet, vid första tillfälle, DDR-resan i Rei-nfeldts & Hökmarks regi. Hur kunde ni skada och förråda Sverige, så samvetslöst ?

Förr var Finland , Sveriges grå DDR-halva, alla finnar flydde hit, till det välmående Sverige. Men sen fick ryssarna pli på Finland, efter
mycket bråk, som de fick pli på Tyskland, en gång för alla. Men vem skall få pli på Sverige - är vi nog många som undrar, ute i stugorna.

Permalänk | Anmäl #8 Patrik Matsson, 2012-08-18, 01:20

För övrigt hörde jag nån Pussy Rot-anhängare på radion högtidligt deklarera att man ALDRIG ska trycka ner en politisk motståndare. Lustigt nog tänkte jag genast på behandlingen av oliktänkande i Sverige. Varför är respekt för olika åsikter enbart heligt utomlands men inte i Sverige? Statsminister Reinfeldt visar tydligt vad han tycker om partiet som inte tillhör 7-klövern och Hägglund orerar om "kräk" i fallet Assange. Skulle jag namnge dessa herrar som de förrjänar skulle jag kallas "hatare" och mitt inlägg skulle försvinna spårlöst på Newsmill. Varför avkrävs jag respekt när jag aldrig får det tillbaka?

Permalänk | Anmäl #9 Ben Dekå, 2012-08-18, 01:27

"Rädda ledare är farliga. Ju räddare de blir desto mer anser de sig ha rätt att missbruka makten" skriver Moderaten Gunnar Hökmark.

Det är en riktigt lustig kommentar när man ser på vad som händer i Sverige idag. Moderaterna raserar välfärdssamhället samtidigt som de själva roffar åt sig allt de kan. Folkets protester ignoreras eller tystas.
När Carl Bildt en gång utfrågades om sina affärer, svarade han argt att journalisten inte hade med hans privatekonomi att göra!
Klart som f-n att vi har med det att göra. Det är vi skattebetalare som har betalat honom sedan hans ungdom.

Kasta inte sten i glashuset, Hökmark!

Permalänk | Anmäl #10 Jan Stenborg, 2012-08-18, 09:49

Håller med Hökmark, men också det faktum att den strypta debatten i Sverige om islam och invandring för den goda sakens skull bara kommer att slå bakut

Permalänk | Anmäl #11 klas engström, 2012-08-18, 10:21

Hökmark är gammal sionist, bäst för karriären, och de är sura på Ryssland för att Ryssland för en självständig utrikespolitik.

I Ryssland äger staten media, i Sverige äger sionisterna media, frågan är vem som har ärligaste och mot majoritetsbefolkningen mest lojala media?

Sedan bedrev utländska säkerhetstjänster (CIA) oranga revolutionsförsök i Ryssland för att försöka skapa opposition mot Putin, som är populärare än vad någon USA president någonsin varit.

Jag tycker att Ryssland verkar ha en bättre demokrati än vad Sverige har. Ryssarna får välja sin högsta ledare i direkta val, vi möjligen indirekt.

Sverige är också väldigt korrupt med sina höga skatter, privatiseringar till underpris, låtsas myndigheter som Tillväxtverket för att politiker och byråkrater skall få välbetalda bekväma jobb, hyckleriet kring invandringspolitiken, medieägarnas inflytande över politikerna, etc.

Hökmark borde ägna all sin energi att ta Sverige ur EU(SSR) och bespara oss 32 miljarder i utgift och samtidigt återtaga vår självständighet.

Permalänk | Anmäl #12 Johnny Andersson, 2012-08-18, 12:09

"Rädda ledare är farliga. Ju räddare de blir desto mer anser de sig ha rätt att missbruka makten."
Den som nämnde et han klämde et.

Permalänk | Anmäl #13 Martin A, 2012-08-18, 12:30

Hur rätt man än har i att ledaren är dum, feg, orättvis, landet korrupt etc. så kan man inte rättfärdiga vilken typ av protest eller aktion som helst. Straffet är alldeles för högt och överdrivet, javisst. Men straff för t.ex. "ofredande" (av människor som söker frid i kyrkan) vore helt korrekt om något liknande hände i Sverige, menar jag.

Någon pratade i Aktuellt igår om hur korkad den repressiva staten är. "Inget hade hänt om man bara lät aktionen vara", menade han.
Inte speciellt begåvat det heller, menar jag. Då finge vi nog många lustiga protester i kyrkor, parker, trädgårdar, på husväggar och allmänna platser ganska snart.

Det verkar vara lite inne att tro att yttrandefrihet och demokrati betyder att man ska kunna säga och tycka vad man vill närsomhelst, hursomhelst och varsomhelst.

Riktigt så funkar det inte.

Permalänk | Anmäl #14 Nisse, 2012-08-18, 12:59

#14 Nisse, 2012-08-18, 13:59

Störande av förrättning, högst 6 månader i Sverige.

Permalänk | Anmäl #15 Joakim Jacobsson, 2012-08-18, 14:22

Pussy Riots stora bedrift är väl att de visar hur omogen all opposition är i Ryssland.

Kan vara kul och upprörande men lite fattigt att bygga ett alternativ på!

Permalänk | Anmäl #16 Lars Kronqvist, 2012-08-18, 14:52

Även om många i Ryssland tycker fortfarande att Putin leder landet till framgång, kan man undra vilket pris är Putins supportrar är beredda att betala. Bland dem som protesterade mot arrest av Pussy tjejer fanns även Garry Kasparov. Han arresterades, 5-6 poliser har gett sig på grandmaster och tog till fängelse.

G. Kasparov är schack grandmaster av judisk/armenisk ursprung, han föddes och växte upp i Baku, Azerbaijan, men efter han blev världs champion flyttade han till Ryssland och gjorde oerhört mycket för Rysslands PR. Att rysska OMON tystar ner med våld den extremt intelligent människa för hans kritiska uttalande är skamligt.

Permalänk | Anmäl #17 Bagirova Irade, 2012-08-18, 19:55

Varför är det i sammanhanget viktigt att veta att Kasparov är av judiskt/armeniskt ursprung?

Permalänk | Anmäl #18 Ben Dekå, 2012-08-18, 21:14

#15 Joakim

Ja den köper jag också.

Böter för förargelseväckande beteende är rätt schysst det med.

:-)

Permalänk | Anmäl #19 Nisse, 2012-08-18, 22:12

#15 Ja för här i Sverige så kommer gangsters undan med mord om de bara skyller på varandra. Praktexempel nu i veckan!

Permalänk | Anmäl #20 Jan Stenborg, 2012-08-18, 23:48

#20 Jan Stenborg, 2012-08-19, 00:48

Vad snackar du om?! Goddag, yxskaft!

Permalänk | Anmäl #21 Joakim Jacobsson, 2012-08-19, 00:37

# 21, Joakim. Vem är yxskaft? Jag syftade på att ryssarna inte är samma mesar som Svenskar, viket borde vara uppenbart för den som har kunskap om detta ämne. Pussy-tjejerna visste vad de gjorde och borde förstå att det inte skulle passera obemärkt. För de ryska myndigheterna är detta storpolitik, därav straffet. Mer än 20 miljoner ryssar dog i WW2 och det finns inte en rysk familj som inte förlorade flera familjemedlemmar i kriget. Därför är det den största skymf att hoppa, skrika och spela apa i en av Rysslands heligaste kyrka, dit folk kommer för att hedra sina döda släktingar. Att skrika slagord emot Putin gjorde knappast saken bättre. Kommer flickorna undan utan straff så är det vidöppet för vem som helst att göra likadant. Därför det hårda straffet, till skillnad från våra svenska strafflagar där t.o.m mördare kommer undan utan straff.
Förstår du nu?

Permalänk | Anmäl #22 Jan Stenborg, 2012-08-19, 10:47

#18
För att det finns en utbrett antisemitism i Ryssland. Judar anklagas i Ryssland för allt annat negativt som har hänt där, t.o.m. de anklagas för Oktober revolution. Därför skulle man kunna tänka att Kasparovs fängslande har ngt med hans ursprung att göra. Men det är det inte.
Det enda anledningen till hans arrest är hans oliktänkande.

Permalänk | Anmäl #23 Bagirova Irade, 2012-08-19, 11:58

#22 Jan Stenborg

"Kommer flickorna undan utan straff så är det vidöppet för vem som helst att göra likadant."

Helt riktigt. De fick två års fängelse. Inget omänskligt straff, men ganska strängt ändå tycker jag.

Vi vet inte om det finns något organiserat och finansierat intresse bakom Pussy Riot brudarna som syftar till att uppvigla folket mot Putin. USA, UK, Israels säkerhetstjänster och dess agenter försöker med "orange" revolutioner, men Putin har ryssarna med sig.

Sionistmedia i väst gör i alla fall allt för att vinkla storyn till att Ryssland inte är en demokrati, utan en korrupt diktatur och Putin är värst eftersom han vägrar lyda USA-UK-Israel när det gäller Syrien och Iran.

Permalänk | Anmäl #24 Johnny Andersson, 2012-08-19, 12:04

#24, Johnny Andersson ska ha en eloge för att han inte är lika trångsynt som många andra.
För övrigt håller jag med om att det var ett hårt straff, men Ryssar är inte lika givmilda mot lagbrytare som vi Svenskar.

Permalänk | Anmäl #25 Jan Stenborg, 2012-08-19, 13:57

#23, Bagirova Irade.
Kasparov är köpt av multimiljardären Beresovskij som gjorde sig en förmögenhet som ämbetsman under Jeltsins era, då Ryssland nästan kollapsade. När Putin klev in så flydde Beresovskij med alla sina stulna pengar till London och sponsrar nu Kasparov (som egentligen bor i USA) till att uppvigla folk emot Putin och betalar dem för stora demonstrationer.

Permalänk | Anmäl #26 Jan Stenborg, 2012-08-19, 14:11

Om aktionen skulle hållas i en svensk kyrka så faller det under brotsbalken som störande av sammankomst/allmän ordning.

Permalänk | Anmäl #27 Kalle Rödblom, 2012-08-23, 11:40

Kommentarsfältet är stängt på denna artikel.



annons:
annons:

Newsmill-bloggen

Newsmill till TV4 News

 Nyhetsbolaget, som bla producerar Nyheterna i TV4 och TV4 News tar över Newsmill. För våra ...

annons:
annons:

Om Newsmill

Newsmill är det första sociala mediet i Sverige som spinner kring nyheter och debatt. Vi publicerar varje dag olika personer med exklusiv kunskap om dagens viktiga händelser. Om du har egna erfarenheter av de frågor vi tar upp kan du omedelbart medverka i debatten. Newsmill är en del av TV4-gruppen.

 

Läs mer om Newsmill

Newsmill-bloggen

Newsmill till TV4 News

 Nyhetsbolaget, som bla producerar Nyheterna i TV4 och TV4 News tar över Newsmill. För våra ...

Vad är att Milla?

Millningen är ett sätt att kommentera med känslor. Du väljer ett ord eller ett namn som du vill mäta i opinionen och läsarna kommenterar genom att välja en av fyra känslolägen som representeras av fyra färger. Rött är arg, blått är glad, grön nyfiken och gult är uttråkad. Resultatet visas direkt och rubriken på artikeln färgas med den färg som de flesta väljer.


 
© 2008 Newsmill. All rights reserved.