Idag letar vi skribenter i följande ämnen:

Mobbning

Under vårvintern har mobbning diskuterats alltmer. Växer problemet och vad ska man göra åt det? Läs (20) Skriv

Incidentberedskapen

Sverige saknade incidentberedskap när ryska flygplan övade mot svenska mål under påskhelgen. Läs (8) Skriv

Politik och PR

Aftonbladet har i en serie reportage granskat relationen mellan pr och politik. Är kritiken befogad? Läs (1) Skriv

Socialförsäkringarna

Helena Rivière om Socialförsäkringarna

Välfärdssamhället är ett lätt offer för bondfångare

Debattör, fd riksdagsledamot (M): Vår goda vilja att inlemma alla i folkhemmet kommer i konflikt med globaliseringens verklighet med ökad migration. Vi måste skärpa oss för att möta den verkligheten.

 


Om författaren

Fri debattör. Tidigare riksdagsledamot för Moderaterna.

Jag kan inte smälta Hanne Kjöllers ledare om libanesiskan som krävde förlängd sjukskrivning för att tillbringa sommaren i Libanon. Hon var 38 år och hade varit sjukskriven för ”diffus ångest” sedan hon var 28. Hon ville också ha sitt färdtjänstintyg förlängt; hon hade ”social fobi” som hindrade henne att åka kollektivt. 

Invändningarna poppar liksom upp direkt och läkaren tänkte förmodligen högt: Han undrade hur hon skulle kunna klämma in sig i ett flygplan om hon inte klarade kontakten med andra? Och hur skulle hon ta sig runt i Libanon? Där fanns ju ingen färdtjänst. Rimliga frågor. Men också ett intuitivt motstånd mot ett alltför fräckt försök. Men kvinnan blev rasande. Hon klagade hos chefen och chefen uppmanade läkaren att hålla käft och leverera. Läkaren skrev intyget mot sitt samvete men det dög inte för F-kassan. Kvinnan kontaktar då chefen igen och chefen beordrar läkaren att skriva ett ”bättre” intyg. Läkaren protesterar. Du är obekväm, säger chefen.

Hanne Kjöller har flera vittnesbörd från läkare som kontaktat henne oberoende av varandra. Läkarna berättar att rehabilitering sällan är vad patienten efterfrågar. Vill patienten ha sjukskrivning så blir det så; läkarna ger efter för patienternas krav. Läkarna vittnar om rena beställningar från Arbetsförmedlingen när de vill få hjälp med att bli av med problempersoner. En person i rullstol som fått intyg för personlig assistans 24 timmar om dygnet (sedan han vägrat låta sig undersökas) sågs sedan obehindrat gående på stan. Patienten var alltså en fullfjädrad bidragsbrottsling och läkaren var grundlurad. Hon ville göra en ny bedömning men icke, sade hennes chef. Det är inte vårt problem längre. Låt bli att engagera dig så mycket.

En av psykiatrerna påpekar att det är hundra procent riskfritt att sjukskriva, medan det däremot kan leda till trubbel att inte göra det. En annan läkare säger att den som inte vill arbeta ser till att inte behöva arbeta. Den som vill vara hemma med barnen och inte delta i sfi, svenska för invandrare, går till psykiatrin med ”posttraumatisk stress” och befrias från undervisningen.

Det utlandsfödda par i Västerås som i flera år felaktigt fått miljontals kronor i assistansersättning, men frikänts på grund av ”språksvårigheter”, är ett utmärkt exempel på att vi helt enkelt inte kan ha regler som gör sådana bedrägerier möjliga. Kvinnan hade vissa rörelsebegränsningar men behovet av assistans förstorades upp så hennes man fick pengar för att vårda henne dygnet om. På tv såg man henne korsa gatan i rask takt med barnvagn, och det visade sig att hon också arbetade i sin mans korvkiosk.  I deras fall var en tolk inblandad som själv var assistansföretagare med ett egenintresse av att skruva upp behovet av assistans. Tingsrätten kunde inte bevisa vem som hade fuskat med behovet, om det var tolken eller paret självt. Det kan vara svårt. För som IFS, Inspektionen för socialförsäkringen, visade i en rapport om bidragsbedrägerier så samarbetar ofta assistansanordnaren (tolken här) och ”brukaren” och delar på vinsten. (Tvärsnytt 27/7) En helt annan fråga är hur det kommer sig att båda makarna efter flera år i Sverige behöver tolk i rätten men klarar att driva korvkiosk? Vi kan inte ha bidragsregler som fullkomligt tigger om att bli missbrukade. Vi får inte vara så dumma.

I Sverige är vi kollektivt förvissade om att det är offentliga sektorn som har huvudansvaret att ta hand om alla svårigheter som kan tänkas dyka upp. Den inställningen är nog det svenskaste av allt svenskt. Allt liv i Sverige är noggrant reglerat med föreskrifter, förordningar och rekommendationer för hur staten ska träda till. Det löper med automatik. Jättefint. Snällheten är en sorts institutionell instinkt. Inga känsliga frågor. Korrekt ifyllda blanketter bara så kommer pengarna. Alla vittnar om hur vänligt bemötta de blir i Sverige. Denna vänliga personal har kommit att ge ordet trygghet en ny innebörd. De har förskjutit betydelsen av ordet trygghet från människor som behöver inkomstskydd till människor som behöver inkomst.

Det är helt oacceptabelt att använda skattepengar för lyxkonsumtion på hotell och restauranger som Tillväxtverket gjort. Det är lika totalt oacceptabelt hur de sex AP-fondernas tjänstemän smordes med frikostiga förmånsregler på skattebetalarnas bekostnad. Vinnovas excesser är oacceptabla. Det går inte att fatta att den här typen av beteenden dyker upp om och om igen! Där finns en övermaga attityd till ett fritt flöde av pengar utan ägare att leka med. Men där finns ingen ond vilja eller bristande solidaritet med Sverige. Jag kan inte förklara varför jag tycker att det är så mycket värre när människor som vi gett det dyrbaraste av allt, uppehållstillstånd, ett liv i trygghet undan hot och förföljelse, rättssäkerhet, en framtid för deras barn – tackar med att lura oss.

Det jag avskyr mest av allt är omoralen hos dem som gör sig vinst med osanna intyg, tänjer på gränser, ljuger om besvär, skor sig på andra, de som fjädrar sig över att överlista vänliga handläggare. Bedragarna är inte smartare än systemet men de är skamlösa. Deras skamlöshet kolliderar med den anda av välvilja och respekt som finns inbyggd i myndigheter och institutioner. De lever på att välfärdsmodellen är så djupt rotad i våra hjärtan och att vi har denna gemensamma vilja att hålla anständighetens fana högt.

Avskyn gäller alla som beter sig på det viset, oavsett varifrån de kommer, vilka de är, men globaliseringens verklighet bidrar till en ny konfliktyta. Den nationella skattefinansierade välfärden har helt enkelt begränsade möjligheter. Resurserna är begränsade. Vår goda vilja att inlemma alla i folkhemmet kommer i konflikt med globaliseringens verklighet med ökad migration. Vi måste skärpa oss för att möta den verkligheten.

I gröngräset funderar jag på sannfärdighet. Vi är lätta offer för bondfångare, som man sade förr, när streetsmarta ynglingar dök på lättlurade landsortsbor på Stockholms Central. Godtro är nog ett svenskt socialdemokratiskt drag från en tid när det bara fanns hederligt folk och alla gjorde sitt bästa. Jag skulle vilja ha ett mått av kärvhet i den legitima viljan att göra gott, och jag tror att en sådan – ska vi säga observans – är på väg att växa fram. Jag avskyr tanken att bli lurad av människor som spelar på välviljan och jag ifrågasätter själva välviljan när den är generös i överkant i relation till personens egna ansträngningar, när den tar ett för stort försörjningsansvar, när den blundar och betalar därför att det är så välfärden i Sverige gör därför att det är så himla svårt att sätta emot. 

 





Trackback URL: http://www.newsmill.se/trackback/46146

64 kommentarer I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.

Tack Helena Rivière för denna artikel, som beskriver vår nuvarande situation där streetsmarta personer från andra kulturer håller på att punktera vårt välfärdssystem.

Hur oerhört beklagligt det är att ingen inom 7-klövern vågar protestera mot detta svindleri. Man måste således som Helena först lämna riksdagen för att få påtala verkligheten!!!

Permalänk | Anmäl #2 Anders Erlandsson, 2012-08-06, 10:33

Jag delar inte alltid Rivières åsikter men denna gång skriver hon vettiga saker. En grej bara - ordet "övermaga" betyder OMYNDIG, inte vad Rivière tydligen tror, att det betyder arrogant eller liknande. Men det är en petitess förstås, men ändå.

Permalänk | Anmäl #3 Viktoria Larsson, 2012-08-06, 10:43

# 2 Anders Erlandsson

Det är fel om man endast anklagar den som fuskar. De myndighetspersoner som accepterar och möjliggör fusket är minst lika stora brottslingar. För hade de förhindrat och beivrat fusket skulle det inte varit så vanligt förekommande som det är nu. Då hade fuskarna vetat det inte är någon idé att ens försöska.
Men pga. vissa myndighetspersoners slapphet och konflikträdsla får de nu istället budskapet att det är ok och möjligt att fuska.

Ska man städa en trappa börjar man uppifrån och vill vi få ordning på torpet måste vi ta itu med denna myndighetskorruption.

Permalänk | Anmäl #4 Ein Stein, 2012-08-06, 10:54

Bra Helena! Man undrar vart vanlig hederlighet och moral tog vägen. Försvann den när man slutade tro på himmel och helvete? Men det var kanske lika illa förr, även om det inte fanns lika mycket pengar i samhället att sno åt sig.

Tillfället gör tjuven heter det och du har rätt i att det ofta är vår egen naivitet eller snarare slöhet som möjliggör den här typen av brott. Det är mycket lättare att sjukskriva än att ta konflikten med patienten. Det är mycket lättare att bevilja ett bidrag än att avslå. Det finns en massa systemfel i vårt välfärdssamhälle som möjliggör det här.

Permalänk | Anmäl #6 u_21282, 2012-08-06, 11:18

Ja vi är offer för charlataner - Carema, Attendo Care, Academedia och Kunskapsskolan.

Permalänk | Anmäl #7 Doktor Eleph@nt, 2012-08-06, 11:22

Amerika för den politik som du förespråkar och som resultat håller hela Amerikanska medelklassen på att försvinna.

Hur kan man vara så totalt oförmögen att dra slutsatser som Helene Rivere.

Permalänk | Anmäl #8 Anders Olsson, 2012-08-06, 11:31

#8 Anders Olsson:

Dagens verklighet urholkar välfärdsstaten till den grad att vi ändå får ett amerikanskt samhälle där varje person tvingas ombesörja för sin egen välfärd med privata försäkringar. När den offentligt finansierade välfärden till slut når en tillräckligt låg nivå, kommer den medelklass du beskriver söka sig efter privata alternativ.

Till skillnad från USA kommer vi dock ha ett fortsatt högt skattetryck vilket innebär att man måste betala två gånger för sin välfärd. Först genom skatten och sedan för privata försäkringar. Således utplånar du medelklassen här också.

Å andra sidan kan vi skryta med hur moraliskt överlägsna vi är i Sverige som försörjer andra länders medborgare. Frågan är dock vem som imponeras?

Permalänk | Anmäl #9 Fredrik Berg, 2012-08-06, 14:13

Helena Riviere, här finns mer att läsa om myndigheter som tvingar sin personal att kringå gällande lagar och regler:

http://meritwager.wordpress.com/

Det är bland annat ditt parti som har skapat den här andan. Det är medlemmar i ditt parti, bland annat, som förförljer och baktalar de som försöker få fram sådant här i ljuset.

Ditt parti hade kunnat ändra och förhindra detta, åtminstone i stor utsträckning, för länge sedan men har medvetet drivit en politik som möjliggör detta fusk. Ni i moderaterna är medskyldiga.

Permalänk | Anmäl #10 Lynx Viridis, 2012-08-06, 14:29

Det är oerhört märkligt att det som beskrivs i artikeln kan få fortgå. Ett av problemen är nog att en svensk inte kan kritisera en invandrare utan att få rasiststämpel. Detta bör ändras ganska snabbt, eller så dra in förmånerna helt.
Men staten är också bondfångare. Trafikverket dyngar på 500 kr i avgift momentant för utebliven trängselskatteinbetalning. Procenten och tillvägagångssättet påminner om brottsvärlden där en för sen betalning straffas stenhårt, men legitimerar förstås också ockerräntor i alla affärsförhållanden. En kontakt med Skatteverket, dit man ska överklaga sin trängselskatt, ger beskedet att det är våra politiker som anser att straffräntor på upp till 5000% ska tillämpas. (510-10/10)*100
Men de av Helena Riviere påtalade missförhållandena ska förstås betalas på något sätt.

Permalänk | Anmäl #11 Sven I Eriksson, 2012-08-06, 14:54

#7 Vi är alla offer för vänstercharlatanernas dumhetssyndrom. Och herr elefant har inget att invända utan ser skulden endast hos andra och inte att han är en del av problemet. Snacka in patologisk rationalisering, på en femårings intellektuella och moraliska nivå.

Permalänk | Anmäl #12 Calle Bengtsson, 2012-08-06, 14:55

Kanske ska förtydliga att moderaterna (den officiella delen av dem) numera ingår i "dumvänstern" i och med att man sätter prioriten att en bibehållen invandrings politik är viktigaste än någonting annat, kosta vad det kosta vill, i politisk heder, goodwill och kostnader.

Permalänk | Anmäl #13 Calle Bengtsson, 2012-08-06, 15:13

Ja det är märkligt. Först gör man allt för att torpedera välfärdssamhället.
Sedan när skiten ligger i "det blå skåpet" och man ser vilken tavla man gjort, ångrar man sig bittert och ojjar sig över hur det blivit såhär.
Man saknar sällan kon förrän båset ät tomt. Och har man själv öppnat dörren till båset så kon kunde smita, hjälper inga klagovisor. Då får man ta smällen och stå med hundhuvudet.
Tänk att folk aldrig lär sig..

Permalänk | Anmäl #14 u_22014, 2012-08-06, 15:43

En vågad och behövlig artikel. Som migrant borde man visa större ödmjukhet mot mottagarlandet och inte börja sin karriär med bedrägeri. Utvisningsvapnet borde i större utsräckning användas. De som betalar för bedrägerierna är vi skattebetalare och varför skall vi subventionera bedragare?

Permalänk | Anmäl #15 Björn Boström, 2012-08-06, 16:27

#9

Jag håller fullständigt med dej angående nivån på invandringen samt Sveriges självbild som moralisk stormakt.

Men däremot står jag fast vid att sänkta välfärdsystem kommer att få medelklassen att kollapsa. Och därigenom den bubbla av aktier och huspriser som ni har ersatt utveckling med de senaste tio åren.

Permalänk | Anmäl #16 Anders Olsson, 2012-08-06, 16:51

# 3 Viktoria Larsson

Apropå petitess. Övermaga betyder övermodigt självsäker (SAOL), dumdryg, uppblåst, övermodigt självsäker (Bonniers Svenska Ordbok), barnslig, barnsligt oerfaren, omogen, (barnsligt) självsäker, (ungdomligt) överlägsen, övermodig, högfärdig, uppblåst, pösande, dumdryg (Ord för ord).

Omyndig är en ålderdomlig betydelse.

Permalänk | Anmäl #17 Rolf Hillegren, 2012-08-06, 17:25

Artikeln är smärtsamt träffande hur vi i vår överdrivna omsorg om de svaga själva medverkar till att erodera vår egen välfärd.
Jag blir bara så uppgiven av den förhärskande dumheten och likgiltigheten över att skattemedel tillåts missbrukas.
Vänstern har kidnappat vår historia och skuldbelagt oss. För 400 år sedan var vi en stormakt (även om vårt fotfolk alltid förblivit fattigt). Detta "arv" tillsammans med några få decennier av framgång efter andra världskriget (i huvudsak p g a vi kunde sälja våra naturtillgångar av skog och malm till det söderbombade Europa) fick vår nationella tuppkam att resa sig igen. Vi behövde den resningen, men var inte förtjänade av den.
Lägg till vårt historiskt nära förhållande till Tyskland som moralisk, social och affärsmässig mentor och den kolossala skuld tyskarna fick bära efter kriget - och som smittade av på oss då vi kunde profitera på efterkrigstiden.
Jag vill påstå att Hitler skapade grogrunden för efterkrigstidens multikulti-rörelser och den utnyttjades sedan skickligt av vänsterpartierna.
De uppmuntrade sina anhängare att påverka via media, att bli journalister. Mycket framgångsrikt som koncept.
Vänstern har mycket begåvat nyttjat den kolonialistiska skulden.
Hitlers nationalsocialistiska lebensraum var något alla svenska partier (inkl kommunisterna) sympatiserade med på 30-talet.
Vi hade S-ministrar som var pro-nazistiska, det var en annan anda helt enkelt. Men efter krigets slut skämdes man...
Det fortsätter dessvärre ända in i dagens politiska scen. Oavsett partifärg vågar igen ifrågasätta/vill ingen med egen bekvämlighetszon/kan ingen som inte vill begå politiskt självmord ifrågasätta agendan.
Därför fortsätter galenskapen.
Jag gick själv på myten. Jag var sosse in i hjärtat i 20 valår, sedan fick jag nog och röstade på ditt parti moderaterna. Men, jag är frustrerad av hur ditt parti hanterat makten. Idiotin lever ju kvar!
Vem ska jag rösta på om jag inte vill rösta på sverigedemokraterna?
De har en för mig motbjudande historia (men det har de flesta partier också, egentligen) men är det enda parti som idag säger sanningen.
Det är mot den bakgrunden vi ska se varför de goda skuldbelagda myndigheterna godkänner bidragen, förtidspensioneringarna, accepterar "språkproblem" bland invandrare som bott i Sverige kanske 20 år.
Jag önskar att tänkande människor åter fick populera de främsta posterna bland våra partier. Jag inser att att det är en utopi.
Jag hoppas ändå du kan förmå dina partikamrater inom M att inse hur vill håller på att spela bort vårt välstånd.
Jävligt less är jag....

Permalänk | Anmäl #18 Peter Nicklasson, 2012-08-06, 20:02

Jag är övertygad om att de flesta som arbetar och betalar skatt ger dig rätt i det du skriver Helena. Jag misstänker att även de flesta som för närvarande är arbetslösa eller sjukskrivna men tidigare arbetat och betalat skatt instämmer i dina ord.

När jag läser dina tidigare artiklar och kommentarer blir jag dock aningens misstänksam. Du skriver ofta att det är nyttigt att arbeta och att låga ersättningsnivåer vid arbetslöshet och sjukdom är bra.

I denna artikel tar du som exempel på fuskare upp personer av utländsk härkomst. Självklart retar det både mig och andra skattebetalare när människor fuskar till sig pengar från socialförsäkringssystemet. Lite extra förbannade blir nog de flesta när fuskaren visar sig vara från ett annat land.

Trots att jag fullständigt instämmer i det du skriver i denna artikel så misstänker jag att det är ett försök att på ett lätt sätt få acceptans för de försämringar av socialförsäkringssystemet som ditt parti genomfört och du själv talar så varmt för. Sådär lite extra lätt blir det genom att ge exempel på invandrade fuskare.

Du talar gärna om hur andra utnytjar olika former av bidrag och försäkringar. Så hur är det med dig själv som före detta riksdagsledamot? Uppbär du eller har du uppburit dendär riksdagspensionen? Gäller arbetslinjen även där? Nej givetvis inte. Ni borgare har en gemensam ståndpunkt. Ingen annan skall få något!

Re #17

Fast då stavades det väll övermage eller öfvermage?

Permalänk | Anmäl #19 Mikael Andersson, 2012-08-06, 20:40

Victoria Larsson

Ordet övermaga används i artikeln alldeles korrekt, Se SAOL. Därmot har du använt folkskolans uppslagsbok Wikipedia och snubblat över en ålderdomlig juridisk term som inte bör förväxlas med de betydelse ordet har i talspråk...

Permalänk | Anmäl #20 Kristian Grönqvist, 2012-08-06, 21:07

Ja, jag läste också Hanne Kjöllers ledare och blev rätt upprörd. Hade faktiskt ingen aning om att bidragsfusket satts i system på ett så flagrant sätt.
Vad som förvånar mig är att inte drevet genast, såvitt jag märkte åtminstone, sattes igång mot Kjöller från den Politiska Korrekta dumvänstern, om att hon skulle vara "invandrarfientlig", "inte gilla olika", med mera!
Sanningen, den sanning man inte får säga utan att hamna i blåsväder, är just den som formuleras i artikeln ovan:

"Vår goda vilja att inlemma alla i folkhemmet kommer i konflikt med globaliseringens verklighet med ökad migration."

Ja -- detta är problemet i ett nötskal.

Permalänk | Anmäl #21 Kai Virihaur, 2012-08-06, 21:56

Kom på att jag glömde bort en viktig detalj.

”I Sverige är vi kollektivt förvissade om att det är offentliga sektorn som har huvudansvaret att ta hand om alla svårigheter som kan tänkas dyka upp. Den inställningen är nog det svenskaste av allt svenskt. Allt liv i Sverige är noggrant reglerat med föreskrifter, förordningar och rekommendationer för hur staten ska träda till. Det löper med automatik. Jättefint.”

Ja Helena, det du raljerar över är är socialförsäkringssystemet. Det vi betalar skatt till. Just för att få en skälig ersättning vid sjukdom eller arbetslöshet. Det är inte staten som träder in. Det är vi själva som träder in med våra egna pengar.

Det är märkligt att du raljerar över det system du själv utnytjar i form av riksdagspension!

Re #21

Folkhemmet är ett socialdemokratiskt påfund som innebar en god levnadsstandard för gemene man. Begreppet folkhemmet har inte något som helst samband med borgarna. Begreppet har snarare varit hatat av moderaterna.

Nedanstående citat är troligen inte är skrivet av artikelförfattaren. Om så trots allt är fallet, är det fullständigt missvisande.

”Vår goda vilja att inlemma alla i folkhemmet kommer i konflikt med globaliseringens verklighet med ökad migration. Vi måste skärpa oss för att möta den verkligheten.”

Permalänk | Anmäl #22 Mikael Andersson, 2012-08-06, 22:46

#19 #22 Mikael Andersson
Vart vill du komma egentligen?

Permalänk | Anmäl #23 perper, 2012-08-06, 23:03

Ett systemfel är uppenbarligen att det finns ett överflöd av inbetalda skatter att strö omkring sig för att ge sken av att man är god. Problemet är alltså ett bevis för att Sverige har för höga skatter.

Ett annat problem är att tjänstemännen som beredvilligt strör pengarna omkring sig i rädsla för att kallas rasist, är befriade från ansvar. Olof Palme tog bort tjänstemannaansvaret och satte därmed första spiken i Sveriges kista. Om detta ansvar fanns kvar, skulle t ex inte generaldirektören på Migrationsverket kunna tvinga sina anställda att bryta mot lagen. Då skulle i stället generaldirektören åka dit. Läs gärna Merit Wagers blogg för att få information om hur det går till bakom murarna på nämnda verk.

Vad gäller fusket med assistansbidragen är det i huvudsak "godhetsprofeten" Bengt Westerbergs fel. Han införde detta och trodde det skulle kosta ca 3 miljarder om året. Istället uppgår kostnaden nu till ca 17 miljarder. Per år.

Fusket med detta bidrag är utbrett och i Västsverige har man avslöjat ett systematiskt fusk där man funnit att ca 10 miljarder har förnillats vilka gått direkt till Al-Qaida!

Så jag förstår Rivieres ilska. Vi är fler och fler som är arga men vi får inte lufta denna ilska i offentliga debattforum eftersom sådant kategoriseras som rasism.

Så vad kan gemene man göra? Man kan hoppas att systemet kollapsar så fort som möjligt och så kan man vart fjärde år rösta på ett parti som vågar ta upp dessa frågor och problematisera företeelsen och som har för avsikt att åtgärda det hela. Annars lär vi inte få se någon förändring förrän korthuset rasar. Otack är världens lön.

Permalänk | Anmäl #24 Cavatus Carlson, 2012-08-06, 23:09

Re #23

Lite mer exakt vad är det du inte förstår?

Kan du i #19 ha problem att förstå att jag misstänker att artikelförfattaren har en annan avsikt än vad man först kan tro?

Kan du i #22 ha problem att förstå att det är skattebetalarna som finansierar staten och socialförsäkringssystemet? Det är du i så fall förvisso inte ensam om även om jag har svårt att förstå att du inte förstår det.

Permalänk | Anmäl #25 Mikael Andersson, 2012-08-06, 23:27

Först vill jag tacka för en bra skriven artikel. Sen måste jag säga att det finns tillfällen då man faktiskt önskar att hela systemet kollapsade, detta är ett sånt tillfälle.
Svenskar är ett fegt folk, mycket fegt. Vi vänder oss bort, vill inte se och tänker på det som ligger oss närmast, pengar. Det är det allting handlar om.
Den fega yrkespolitikerklassen med goda inkomster gör allt för att slippa konflikt med den rödfärgade journalist/mediekåren. Det som kan tänkas kollidera med mediernas agendor undviker man automatiskt. Detta fenomen har utvecklats på senare år till att gälla allt fler inom statlig och kommunal verksamhet, stick ut och du får en käftsmäll direkt.
Vi har just nu det samhälle vi förtjänar, politikerna har lyckats lura medelsvensson för att vi av hävd inte ens kan tänka oss bli lurade. Vi har litat på politiker och medier och det kommer att stå oss mycket dyrt, vi ser redan nu stora förändringar i vårt samhälle.
Vi kan som medborgare bara göra 2 saker, börja Ta ininformation, som nu för tiden är hur lätt som helst och gå och rösta med hjärnan och inget annat.
Därefter kan vi bara hoppas på att det som finns kvar är värt att rädda.

Permalänk | Anmäl #26 Johan C-berg, 2012-08-07, 00:02

#17 + #20 Rolf + Kristian: Tack för upplysning om ordet övermaga. Jag hade fel. Jag reagerade på ordet övermaga eftersom jag vet att det betyder omyndig. Jag visste inte att dets betydelse förändrats genom åren. Men jag skrev i min kommentar att det är en petitess för jag är ingen "språkpolis" men tycker svenska språket är viktigt.
Det här hör inte till artikelinnehållet förstås, men är rätt intressant ändå, språk förändras, nya ord kommer till, ord ändrar betydelse.
Nu har jag lärt mig något nytt. Ha en bra dag.

Permalänk | Anmäl #27 Viktoria Larsson, 2012-08-07, 05:44

Svar till Peter Nicklasson #18

Jävligt less är du. Ja, den socialdemokratiska andan lever kvar och myndighetsutövarna lägger sig platt i sammanhang där vi utifrån inte kan fatta att de går på allt vad människor säger.
Men arbetet mot "lögnbrott" fortsätter i regeringen. Det ÄR lättare att vara kritisk från åskådarplats än att ha ansvaret mitt i.
Lyssna till det övergipande budskapet i M om egenansvar, försörjningsansvar, utbildning. Det är ett långsiktigt arbete som bara ett stort och ansvarskännande parti kan genomföra.

Permalänk | Anmäl #29 Helena Rivière, 2012-08-07, 10:13

Svar till Mikael Andersson #19

Du misstänker att jag har en dold agenda med det jag skriver, att jag vill få acceptans för försämringar i socialförsäkringssystemet. Det jag vill är att ge kunskap om hur regelverket fungerar.

Jag skriver om vikten av incitament att arbeta och som en konsekvens av det att det inte ska vara mera lönsamt att inte arbeta.

Som svar på din direkta fråga: Nej jag har ingen riksdagspension och har aldrig haft.

Permalänk | Anmäl #30 Helena Rivière, 2012-08-07, 10:19

Du, Rivière. Jag tror inte på den här historien heller. Den faller på introduktionen om hunsade läkare och i någon mån på källkritiken (Skulle man ta en journalists krönika på allvar? Snälla nån, inte i dagens mediaklimat.)

Så ser helt enkelt inte maktfördelningen ut mellan läkare och chefer. Det är chefen som bestämmer, förvisso, men han gör det med kniven mot strupen.

Som arbetsmarknaden för läkare ser ut så går det inte att behandla dem på det sättet. Skulle chefen försöka sätta sig på dem och kalla dem 'obekväma' om de inte fyller i vansinniga intyg så säger de upp sig. Läkaren behöver bara vissla så har han/hon ett nytt jobb. Kliniken däremot riskerar en failure cascade, där kvarvarande läkare får en ohållbar arbetssituation och därför säger upp sig de med. Chefen vet det och vet också att det är ett nära på omöjligt att inom rimlig tid få tag på någon som kan ersätta förlorad personal, särskilt inom psykiatrin vilket ju är det Kjöllers krönika handlar om.

Och skulle öppenvårdspsykiatrin i stockholm ha sådan brist på kunder att de behöver ragga flera genom att skriva falska intyg? Tillåt mig utstöta ett elakt hånskratt. Tvärtom, kära journalist och föredetta politiker. De går på knäna under arbetsbelastningen.

Nej du, den krönikan är påhittad. Kjöller har väl läst en prislista på någon privatklinik, fått för sig något om sjukvården och sedan diktat ihop en historia.

Permalänk | Anmäl #31 Tomas Fredriksson, 2012-08-07, 11:06

Snyggt Victoria, respekt.

Permalänk | Anmäl #32 Kristian Grönqvist, 2012-08-07, 11:08

Givetvis kommer det så kallade välfärdssamhället inte att klara mer påfrestning. Pengarna räcker inte till. Det är givetvis ett väntat resultat av en väldigt oansvarig invandringspolitik. En invandringspolitik som slår både mot svenskar och invandrare. Samhället segregeras allt mer i takt med att allt fler invandrare lever i underläge gentemot "Svensson". Det finns helt enkelt inte tillräckligt många jobb i Sverige för att det ska gå att upprätthålla dagens invandringspolitik, framförallt om vi vill bibehålla den så kallade välfärden.

En annan problematik är att välfärden är beroende av skattemedel och skatteinbetalningarna till staten är beroende av folkets vilja. Viljan och moralen att betala skatt för sociala skyddsnät, sjukvård, skolor mm är beroende av samhörighet. Känner inte folk samhörighet så vill de inte bidra. Detta blir extra tydligt när skattebetalarna ser försämringar i sin egen och sina näras välfärd.
Ju mer diversifierat och splittrat samhället blir desto lägre blir allmänhetens vilja att ha något "gemensamt".

Personligen betalar jag skatt för att jag, min familj och mina nära ska ha skydd mot de olika eländen som kan drabba en människa. Jag betalar inte skatt för bidragsinvandring då jag anser det strida mot all moral och etik att flytta till ett annat land och leva på den befolkningens arbete.
Jag kan ej heller erinra mig om att det är en mänsklig rättighet att få leva på andra människors arbete.

frågan är oehört komplex men kräver egentligen inte mer än att regeringen stramar upp kraven för uppehållstillstånd och medborgarskap. Som det är idag så är ett svenskt medborgarskap inte värt de hundralapparna det kostar att hämta ut ett pass.

Permalänk | Anmäl #33 Fredric Nomael, 2012-08-07, 11:10

Upprörande, oroande, frustrerande men befriande när någon skriver om det uppenbara!

Permalänk | Anmäl #34 Maria Granberg, 2012-08-07, 11:11

"Det jag avskyr mest av allt är omoralen hos dem som gör sig vinst med osanna intyg, tänjer på gränser, ljuger om besvär, skor sig på andra, de som fjädrar sig över att överlista vänliga handläggare. Bedragarna är inte smartare än systemet men de är skamlösa..." . skriver Helena. Meninte med ett ord skriver Du om de privata företagen som fuskar för miljarder. Det är lite märkligt. Rätt skall vara rätt men inte bara enskilda personer som fuskar skallvara måltavla.

Permalänk | Anmäl #35 H Civic, 2012-08-07, 11:12

Naturligtvis skall man sätta åt ALLA som på olika sätt utnyttjar systemet, lurar olika myndigheter. Jag poängterar att det gäller ALLA, nysvenskar som gammelsvenskar. Jag ser ingen skillnad i moral på vem som utnyttjar systemet.
Lika fel som att göra sig till personlig assistent på heltid, är det att vara sjukskriven eller sjukpensionär och ligga under bilar och skruva svart dagen i ända.
I övrigt har jag inget att invända mot artikeln i sak.

Permalänk | Anmäl #36 u_18000, 2012-08-07, 11:34

#36 <-- Sant, men det är väl knappast någon som har ifrågasatt. Dessa människor har väl alltid funnits och myndigheter har väl alltid till och från jagat dessa.
Den "nya trenden" är ju enligt artikeln och källor att det nu finns tillfällen då myndigheter/vårdpersonal beordrar/blir beordrade att skriva ut sjukintyg för att "bli av med problemet" eller helt enkelt för att det blir lättförtjänta pengar för kliniken.
Eskalerar detta är det ett ytterst stort hot mot vårt redan hårt sargade välfärds system. För att inte prata om när det når den svenska allmänheten som redan nu börjat skruva på sig vad gäller särbehandling av invånare i Sverige.

Permalänk | Anmäl #37 Johan C-berg, 2012-08-07, 14:18

Och Hanne Kjöller är givetvis en auktoritet på området välfärdsfusk? En ledarskribent som systematiskt hör "någon säga något" och sedan knåpar ihop ett ledarstick som bekräftar hennes egna och tidningens åsikter. I och för sig är det väl det som ledarskribenter brukar göra. Inget ont om det. Men något mer borde man kan kunna komma med som underlag om man nu är en seriös välfärdsdebattör?

Permalänk | Anmäl #38 Jens Rosback, 2012-08-07, 14:24

Re #30

Börjar med att tacka för svaret. Jag förstår att det för en artikelförfattare, blir ogörligt att svara på alla inlägg så att du svarar på något eller några skall du ha all respekt för!

Att det på olika sätt har fuskats med socialförsäkringssystemet, skatter och andra former av ersättningar är sedan länge ett känt faktum. Det har sedan lång tid varit ett ämne som komit upp under kaffepausar och luncher på olika arbetsplatser i hela landet. Jag och flera med mig har i årtionden varit förbannade på dessa fuskare. Vi har även varit förbannade på tjänstemän och politiker, oavsett partifärg, som inte tagit tag i problemen.

Det har varit allt från personer med A-kassa eller sjukpenning som jobbat svart till familjer som skrivit sig som särbor för att maximera bidragen och egna företagare som på olika sätt fuskat med skatten.

Framför allt har vi varit förbannade därför att fuskarna tvingar fram högre skater och urholkar socialförsäkringssystemet.

För ungefär en 50 år sedan var socialdemokratin och deras införande av socialförsäkringssystemet ett riktigt lyft för den ärlige skatebetalande medborgaren. Socialdemokraterna har dock för länge sedan blivit så korumperade att de glömt bort den skattebetalande arbetstagaren. För socialdemokraterna har det länge varit i första hand den egna eliten och i andra hand invandrare, brottslingar och fuskare som man brytt sig om. Den vanlige medborgarens väl och ve har kommit långt långt ned på prioriteringslistan.

Därför var det med glädje jag tittade på valvakan och konstaterade att ett regimskifte var ett faktum. Nu är jag dock mera skeptisk.

När ni borgare införde assistansersättningen utan ett vettigt kontrollsystem begrep jag och varenda arbetande skattebetalare som svurit över fuskarna att det var klippt. Vi visste att det skulle fuskas. Ni kunde gått ut på stan och frågat vem som helst och ni skulle fått samma svar. Om ni inte råkat fråga fuskarna så klart.

Lika uppenbart felaktigt var beslutet att sänka restaurangmomsen. Herregud! Du kan fråga vem som helst på närmsta tillståndsmyndighet eller första bästa ungdom i valfri krogkö hur det står till. Det enda denna momssänkning lett till är att mer pengar försvinner från skatteintäkterna.

Försökte häromdagen ringa till skattemyndigheten för att anmäla just en restaurang som inte slog in betalningen för lunchen. Kvittot jag fick kom från disken inte kassaapparaten. Jag kom inte fram för det var upptaget. Enligt växeln var det så många som ringde att jag inte ens kunde ställa mig i kö.

Som du förstår så är det absolut ingen nyhet för vanligt folk att det fuskas. Jag undrar hur ni politiker lever som så länge tycks ha missat det. Vi andra vet redan hur systemen fungerar.

Varför tror jag då att du har en annan agenda?

För det första har det sedan länge varit betydligt fler arbetssökande än lediga tjänster i Sverige. Ert grepp på den problematiken blir att göra försämringar i socialförsäkringssystemet.

Lite populistiskt pratar ni om att det skall löna sig att arbeta. Det har förvisso alltid varit mer lönsamt att arbeta än att gå på A-kassa. Förlorarna här är den som inte fuskar. Fuskaren som arbetar svart samtidigt som han går på A-kassa tjänar bara lite mindre.

Ert nästa steg blir att öka på invandringen för att ytterligare driva upp arbetslösheten. Här finns nu helt plötsligt pengar till både det ena och det andra.

Detta stämmer inte. Ni vill aldrig annars att någon annan skall få något. Det innebär att ni har ett annat syfte med det hela!

Jag är övertygad om att syftet är att knäcka socialförsäkringssystemet. Ni kommer inom en snar framtid att säga något om att ni är ledsna att ni räknade fel men nu är pengarna slut. Nu får den arbetslöse lämna sin bostad och bo under en bro. Den sjuke kommer att få klara sig bäst han eller hon kan. Tandläkare kommer det inte att vara tal om.

Permalänk | Anmäl #39 Mikael Andersson, 2012-08-07, 15:13

Noterar att kommentarerna har lyft fram tankar om att alla som fuskar eller utnyttjar systemet ska "sättas dit". Givetvis är fusk fel oavsett vem som gör det och alla fuskare måste straffas.

Jag tror dock att en del av problemet gällande invandrares fusk är en godtrogenhet och naivitet hos svenskar samt en enorm beröringsångest för allt som har med att sätta en invandrare i dåligt ljus. Och det med rätta eftersom vänstern kallar alla som inte är 110% positiva till invandrare och allt de gör för rasister.

Permalänk | Anmäl #40 Fredric Nomael, 2012-08-07, 18:45

Som någon skrev tidigare: Systemfel.

Om man tjänar på att missbruka systemet så kommer människor att missbruka systemet, oavsett hur omoraliskt det är.

Självklart är alla människor ansvariga för sina egna handlingar, men ett system som inbjuder till missbruk är inte heller det fritt från skuld, särskilt om problemet enkelt skulle kunna åtgärdas.

Ett förslag på systemändring:
Dela ut "sjukskrivningslicenser" till alla läkare. Skicka vidare alla sjukskrivningar som försäkringskassan ger avslag på till en särskild granskningsnämnd. Dra in sjukskrivningslicensen för den läkare som sjukskriver på felaktiga grunder under en specifik tid, exempelvis 3 år. Denna läkare kan fortfarande undersöka och behandla, men måste remittera till en kollega om sjukskrivning är alktuellt.

Läkarna får ett incitament att inte utfärda omotiverade sjukskrivningar. Cheferna får ett incitament att inte pressa läkare att sjukskriva. Försäkringskassans jobb blir enklare och fusket med sjukskrivningar skulle med största sannolikhet minska.

Permalänk | Anmäl #41 Maria, 2012-08-07, 19:12

Om staten bygger system att man kan tjäna pengar på att inte jobba så kommer folk jobba som galningar med stor kreativitet för att komma i position att inte jobba. Det vore bättre om folk använde sinn kreativitet på att jobba och bidra till det goda samhället med låga skatter.
Mvh
Per

Permalänk | Anmäl #42 u_19023, 2012-08-07, 19:17

Går an att klaga när man väl lämnat knapptryckarkompaniet.

Då hördes inga protester. Då trycktes friskt på kommando. Nu står skribenten fri och har sin ekonomi tryggad. Modigt att då protestera. Mot det skribenten själv varit med att skapa. Modigt. Och inte det minsta motigt, tycks det.

Permalänk | Anmäl #43 ABC ÅÄÖ, 2012-08-07, 21:13

#39 Mikael Andersson.

Både väl skrivet och välskrivet. Skönt att det finns människor som fortfarnade tänker själva och inte går i andras strama koppel.

Att riksdags- och kommunala politiker i dagens samhälle skulle sitta och skriva artiklar utan egen politisk agenda är ett extremt sällsynt företeelse. De existerar säkert men är svåra att finna.

Det mest skrämmande är att svenska folket har varit och är så lättköpta.

Lite uppmuntran så du vet du inte är ensam.
Mvh

Permalänk | Anmäl #44 Steff de Bruys, 2012-08-07, 22:04

#39 Mikael Andersson.

Bara för klargörandets skull så var det delen om de politiska agendorna som du fick mitt stöd. Vid diskussioner om fusk runt kaffebordet i de svenska hemmen blir fjädrar lätt till hönor. Skrönorna om de som fuskar växer i styrka ju fler som "känner till personen och massdrevet är igång. Speciellt runt helgerna när kaffet späs ut. Så den delen känns lätt överdriven även om det samtidigt är fakta att fusket alltid funnits och alltid kommer att finnas.

Alla man pratar med känner massor med fuskare men ingen känner någon sjuk. Mystiken tätnar!

Permalänk | Anmäl #45 Steff de Bruys, 2012-08-07, 22:32

Det är också intressant att regeringen tycker att invandrare ska ha del av välfärden men samtidigt vill att de inte ska bidra till den: http://www.regeringen.se/sb/d/15680/a/197199

"Regeringen beslutade den 10 mars 2011 att tillkalla en särskild utredare med uppdrag att se över möjligheten att införa ett system med skattelättnader för företag i stadsdelar med utbrett utanförskap, s.k. nystartszoner"

Permalänk | Anmäl #46 Fredric Nomael, 2012-08-08, 06:14

Jag har svårt att se att det blir en bättring så länge som pk-kollektivet bestämmer vilka åsikter man får ha.

Permalänk | Anmäl #47 Ann Onym, 2012-08-08, 14:06

Tack Ni kollegor som gav Hanne Kjöller iden att skriva artikeln "Alla drar i vårdkunden" och tack HELENA RIVIÈRE för att du följer upp artikeln.

Jag arbetar som psykiatriker sedan många år och skulle kunna ge fler "galna" exempel på den problematik artikeln tar upp.

Permalänk | Anmäl #48 u_22759, 2012-08-08, 15:45

Vi har ett exempel på hur er typ av politik håller på att utplåna den Amerikanska medelklassen.

http://www.youtube.com/watch?v=akVL7QY0S8A

Och det innebär att er politik håller på att göra er själva fattiga.

Men för all del fortsätt ni att leva i er bubbla.

Permalänk | Anmäl #49 Anders Olsson, 2012-08-08, 20:59

Får man föreslå en ny liten myndighet kanske? En underavdelning till Skatteverket med Inga-Britt Ahlenius som chef som ges oinskränkt makt att utreda bidragsfusket, tillåtelse att granska enskilda ärenden i botten, att till polis och åklagare rapportera fusk och se till att lagförda personers återbetalning av felaktigt utbetalda bidrag säkras. En myndighet som håller även chefer i Försäkringskassa och Socialtjänst ansvariga för de beslut deras handläggare fattar. Ett nationellt reningsbad. Det behövs sannerligen. Det är bra att du har skrivit din artikel, men tråkigt att den kommer från en f.d. Riksdagsledamot. Tråkigt men inte förvånande.

Permalänk | Anmäl #50 u_7703, 2012-08-10, 05:50

Man måste förutsätta att människor tar sig alla fördelar som inte direkt skadar andra i deras närhet. Man bör inte se ner på någon för det, bara att slösa galla. Systemet måste naturligtvis försvaras om det ska fortleva, men varje enskild bedragare utgör en sådan liten del att det inte lönar sig att bli upprörd på dem. Som exem, om man har ett litet exem så bryr man sig inte men om man har det över hela armen så blir det ett problem.

Att applicera personliga känslor på samhällssystem verkar för mig som ett tankefel. Att applicera sociala känslor på samhällssystem är antagligen ochså fel med tanke på hur artificiella och abstrakta moderna samhällssystem är.

Permalänk | Anmäl #51 Victor Nathanael Fors, 2012-08-10, 10:33

#51 <-- konstigt resonomang då vi pratar om saker som är bedrägeri i den högre klassen.
Att vi kan förvänta oss att det finns de som inte har så hög moral som andra är ju klart men att vi sen inte ska bry oss så mycket är ju absurt.
Vad gäller liknelsen med exem är vi väl på väg att täcka betydligt mer än armen vid detta laget.
Som är nämnt här ovan, ska jag bidra med skattepengar in i dessa system ska de också upperätthålla en vissa standard annars kan vi köra US-varianten istället och då är vi alla förlorare.

Permalänk | Anmäl #52 Johan C-berg, 2012-08-10, 14:28

Re #44 och #45

Tack och bock.

Helt klart är det som du skriver. Desto mer sprit, desto mer överdrifter.

Dock vill jag påpeka att jag förutom fuskare, känner människor som varit både sjuka och arbetslösa utan att fuska. Undantagslöst har dessa människor betalat både skatt och A-kassa.

De har med andra ord genom att betala skatt, betalat en form av försäkringspremie just för att de varit medvetna om risken för sjukdom eller arbetslöshet. Den ersättning som de uppburit under den tid de inte varit i arbete är följdaktligen att se som en försäkring som faller ut. Det är inte på något sätt att se som bidrag.

Det är där den politiska eliten hela tiden svammlar om bidrag samtidigt som de själva gärna utnyttjar skattemedel till både fester, dubbla bosättningar, riksdagspensioner och andra förmåner utan att på något sätt i dessa fall göra kopplingen till bidrag.

Som jag tidigare skrev. jag är övertygad om att de är ute efter att rassera socialförsäkringssystemet.

Permalänk | Anmäl #53 Mikael Andersson, 2012-08-10, 19:37

Kommentarsfältet är stängt på denna artikel.



annons:
annons:

Newsmill-bloggen

Newsmill till TV4 News

&nbsp;Nyhetsbolaget, som bla producerar Nyheterna i TV4 och TV4 News tar över Newsmill. För våra ...

annons:
annons:

Om Newsmill

Newsmill är det första sociala mediet i Sverige som spinner kring nyheter och debatt. Vi publicerar varje dag olika personer med exklusiv kunskap om dagens viktiga händelser. Om du har egna erfarenheter av de frågor vi tar upp kan du omedelbart medverka i debatten. Newsmill är en del av TV4-gruppen.

 

Läs mer om Newsmill

Newsmill-bloggen

Newsmill till TV4 News

&nbsp;Nyhetsbolaget, som bla producerar Nyheterna i TV4 och TV4 News tar över Newsmill. För våra ...

Vad är att Milla?

Millningen är ett sätt att kommentera med känslor. Du väljer ett ord eller ett namn som du vill mäta i opinionen och läsarna kommenterar genom att välja en av fyra känslolägen som representeras av fyra färger. Rött är arg, blått är glad, grön nyfiken och gult är uttråkad. Resultatet visas direkt och rubriken på artikeln färgas med den färg som de flesta väljer.


 
© 2008 Newsmill. All rights reserved.