Även om Ardavan drar resonemanget lite väl långt så är ju poängen solklar. De flesta av oss kan ju skriva under för att alla människor är lika mycket värda oavsett etniskt ursprung . Om vi är överrens så långt så förstår jag inte varför man kan bli upprörd. Det är väl ingen nyhet att etniska koreaner inte ser likadana ut som bolivianer.
Själv är jag lång och blond. Skulle inte bli förskräckt om någon sa att jag hade ett skandinaviskt utseende. Den som blir upprörd över att ett signalement innehåller en formulering om etnisk härkomst visar snarare tecken på att den inte anser att alla "raser" är lika mycket värda. Det tragokomiska är att jag som vit skandinav enligt gängse norm knappt har rätt att yttra mig i frågor som den här, detta trots att jag är stark antirasist. Tur att det finns personer såsom Ardavan som kan framföra dessa sunda åsikter.
Permalänk | Anmäl
Henrik Sandström, 2012-08-07, 12:08
I många fall där folk frågar sig varför inget signalement gått ut är orsaken att det skulle försvåra utredningen, försämra vittnesuppgifters värde osv. Men om situationen är sådan att det faktiskt ska publiceras ett signalement med syfte att få fast nån, så ska det väl göras så effektivt som möjligt. I det aktuella fallet med angivande av lätt identifierbar kädsel plus "romskt utseende" var det ju dessutom en fullträff. Alla som levt i samhället ett tag vet vad romskt utseende är, mycket få har det, och den beskrivna klädseln var entydig. Synnerligen effektivt.
Permalänk | Anmäl
perper, 2012-08-07, 12:38
Härligt att någon problematiserar normen! Har själv jobbat som väktare. Många "mörkrädda" skulle bli ännu "mörkräddare" och "skrämda" om de fick höra radiotrafiken när man jagar tjyvar kan jag lugnt säga. Det är ett till synes rasistiskt språk om man väljer att se det så, men mest till för att snabbt i snabba situationer effektivt förmedla information.
Allt är inte rasism bara för att man själv eller någon annan tycker det. Tillvaron är lite mer komplicerad.
Permalänk | Anmäl
u_8976, 2012-08-07, 12:44
#2. Håller helt med. Själv har jag bruna ögon, kommer från min farmors sida. Påstods vara Valloner. Är jag invandrare då?.
Permalänk | Anmäl
Hans Johanson, 2012-08-07, 12:45
Kan inte tillfoga annat än att det är mycket skönt med ett långsamt uppvaknande ur de finlemmade poeternas önskedröm....
Permalänk | Anmäl
Kristian Grönqvist, 2012-08-07, 13:06
iranskt utseende?? Jag tror nog att artikelskrivaren vid ett snabbt sinalemenstgivande får gå under benämningen arabiskt utseende och mer precis Skägglös arab.
ordet Invandrare är inget signalement.
Permalänk | Anmäl
Micael calmén, 2012-08-07, 13:09
Känns bra att få läsa något så förnuftigt och klokt tänkt istället för alla flosker som media och inte minst twitter-vänstern ägnar sig år för att försvåra och förlöjliga polisens arbete.
Permalänk | Anmäl
Hans Holm, 2012-08-07, 13:20
Frågan om signalement är intressant eftersom den ställer frågan om syftet med offentlig samhällsinformation på sin spets.
Ska poliser, eller journalister för den delen, leverera råa fakta om samhället som gör att medborgarna sedan kan fatta väl informerade beslut i vardagen. Eller ska man leverera redigerad information som påverkar medborgarna att tycka och tänka på ett i förhand bestämt och önskvärt sätt.
De som vill att polisen ska censurera signalementen innan de släpper dem till allmänheten förespråkar helt klart det senare alternativet.
Permalänk | Anmäl
Elin Eriksson, 2012-08-07, 13:25
#9 Andreas Derp, Är ditt påstående rasistiskt?
Att tolka texten:
Om det står i tidningen att det är “Svenskar” så vet man att det är “person med svensk medborgarskap men med utländsk härkomst”
Om det är en svensk som inte är invandrare heter det “43-åringen” alt. “Gävlebon”
Så långt har det gått. Huvudsaken är att vi inte ska få veta hur det ligger till.
Permalänk | Anmäl
Alvin Stoltz, 2012-08-07, 13:28
Välskriven artikel och på pricken korrekt.
Självklart ska polisen använda korrekta beskrivningar i sitt arbete och lika självklart ska man inte få skrika "Fuck the police!" utan konsekvenser.
Och jag tror vi är många som förstår det.
Vad gäller "romskt utseende" i twittret så var de redan i första twittret extremt tydliga med att det rörde sig om anmälarens beskrivning, inte polisens egen tolkning. Givetvis ska de inte censurera då. Det blir patetiskt.
"Varelse av något slag rörde sig i okänd riktning någon gång under året. Kanske".
Och ändå ska det bli "folkstorm". Det gör mig så trött, så trött. På journalister.
Permalänk | Anmäl
Tomas Fredriksson, 2012-08-07, 13:48
Det bästa vore om extremvänstern typ TT, SR, SVT enbart höll flabben och lät polisen sköta sitt jobb i lugn och ro.
Permalänk | Anmäl
Björn Wahlsten, 2012-08-07, 13:54
Säger polisen "romskt utseende" kommer rasistbeskyllningarna som ett brev på posten.
Säger polisen "svenskt utseende" är det ingen som säger någonting.
Vem är det som är rasistisk mot vem egentligen?
Polisen måste prioritera att sköta sitt arbete och sluta vara så livrädd för att någon ska spela ut rasistkortet så snart den gör det.
Om jag var polis på chefsnivå och fick chansen, skulle jag säga så här i direktsänd TV: Om man kallas rasist om man ingriper mot fler brottslingar än enbart etniskt svenska, då är jag stolt över att kallas rasist!
Permalänk | Anmäl
Gunnar Claesson, 2012-08-07, 14:27
Det är helt solklart att många, inte minst inom polisen, backar när det framgår att gärningsmannen inte är av svensk etnicitet.
Det gör det för att slippa löpa gatlopp som "rasister", "främlingsfientliga", "islamofober", osv.
Så, de som oförtröttligt försöker kväva all form av verklighetsbeskrivning och alla reportage om, för dem, obekväma sanningar; vad har de för agenda?
Vad vill de åstadkomma genom att förtiga, vinkla och ljuga om sanningen, den sanning som fler och fler börjar förstå överensstämmer med deras egna erfarenheter i livet.
Vad är målet? Det är så organiserat att det måste finnas ett mål för några.
Dock innefattas inte de "nyttiga idioterna" som skränar på gator och torg eller sitter på redaktioner hos gammelmedia och SR/SVT utan detta regisserat av någon annan.
Min teori är att det finns två parter i en ohelig allians.
Dels de som tycker det är riktigt bra med hög arbetslöshet eftersom det ger fantastiska möjligheter till lönedumpning, något som i första hand drabbar dem med låg eller ingen utbildning.
Dels de som välkomnar oro och kaos i landet för att bana väg för revolutionen. Att man i det spelet använder islamister som verktyg säger en hel del om den okunskap om detta system som råder hos marxister och övrig kulturvänster.
Förhoppningsvis börjar fler och fler aktörer från olika områden att beskriva hela sanningen, bara sanningen och ingenting annat än sanningen.
Permalänk | Anmäl
leif w-n, 2012-08-07, 14:39
Det är egentligen den enda fördelen med detta (f.ö. påtvingade) mångkulturella samhälle, att signalementen även kan nämna gärningspersonens etniska utseende, vilket gör att selektionen blir mycket större för dem som ska lämna tips om gärningspersonen.
Varför ska vi tvingas hyckla att vi inte har något mångkulturellt samhälle när det gäller gärningsmannabeskrivningar när nu politiker och media är i full färd med att genomföra just ett sådant samhälle? Dubbelmoralen stinker.
Permalänk | Anmäl
Cavatus Carlson, 2012-08-07, 14:49
#9 Andreas Derp
Jag tar inte emot att bli kallad vardagsrasist för att jag skriver om verkliga faktabaserade förhållanden.
Och ja - Brå har gjort en rapport om invandrares överrepresentation i brottsstatistiken, särskilt när det gäller våldtäkt, över 5 % om jag minns rätt. Den rapporten har några år på nacken, sedan har man inte "vågat" göra fler.
Kanske finns det någon annan kommentator här som läst denna rapport? Och kan skriva utförligare än jag kan om invandrares överrepresentation.
Permalänk | Anmäl
Viktoria Larsson, 2012-08-07, 14:54
Mycket bra skrivet, Ardavan. Tack för den här artikeln och för att du är så engagerad i ditt jobb. Du förtjänar stor respekt för att du verkligen tar reda på hur det är att vara polis och t.o.m. har varit med polisen i fält, i en hel del tuffa situationer låter det som. Hade fler nämndemän och politiker varit så pliktmedvetna hade vi haft ett bättre Sverige.
Du har helt rätt i att polisen måste bli mer aktiv i debatten. Vi är många som upplever att media, eller vänstermedia om uttrycket tillåts, direkt motarbetar polisen. Luddiga politisk syften känns ligga bakom deras ständiga påhopp snarare än omsorg om individen och rättssäkerhet. Hela samhället tar skada om media lyckas skrämma polisen till politisk korrekthet. Redan idag vågar många i andra yrken och på andra myndigheter inte stå upp mot vissa individer, grupper och företeelser. Inte bara av rädsla för hot och våld utan av rädsla för att de ska bli stentvättade i media, uthängda och sedan isolerade av ännu mer uppskrämda kollegor och chefer, omplacerade, uteslutna och t.o.m. avskedade. Resultatet av fenomenet har kanske ingen summerat men det försämrar samhällsfunktionerna och kostar vårt land mycket pengar och mänskligt lidande.
Medias vårdslösa påhopp på alla som inte följer den politiskt korrekta agendan kan kortfattat sammanfattas till att man inte bör uttala något alls utan helt enkelt lägga locket på i alla lägen, förutom när media vill ha reda på fakta som de sedan kan sålla i.
Helst vill media att polisen och alla andra myndigheter och överhuvudtaget alla i samhället inte säger någonting alls offentligt utan att först i princip ha frågat media om lov. T.o.m. ledande rikspolitiker har blöjan full inför media. Om media åtminstone hade varit något med integritet och sanningshalt hade det varit en sak. Men när nu minst 75% av media håller en nivå som är under all kritik, och de flesta man pratar med tycks instämma i det, är politikernas rädsla för media ännu mer obegriplig.
Det roliga är också att det ofta är de mest högljudda kritikerna till polisen som behöver deras beskydd mest. Vem skyddar alla poliskritiska politiker och journalister från pöbeln? Vem ringer de när uppbådet står framför dörren? Hur massiv är polisinsatsen när en okänd sätter dörren på handtaget hos de stora politikerna?
Folket har valt politiker för att styra sitt land. De har inte valt medier för att göra det.
Jag har länge väntat på att polisen äntligen ska uttala sig offensivt om sitt arbete mot brottsligheten. Lars Klevensparr gjorde detta nyligen. Polisarbete handlar inte längre bara har spaning, förebyggande och ingripande. Numera måste det innefatta PR-arbete och försvar mot periferierna politiska krafter med stora resurser i form av riksmedia och skvallerpress. Hinder mot spaning, kameror, inskränkningar i s.k. brottsprovokation, nummer på hjälmarna, tillhandahållande av namn, adress och personnummer på anmälare och vittnen, repressalier mot enskilda engagerade polismän o.s.v. har sammantaget som enda syfte att försvaga polisen och rättsstaten till förmån för samhällets odågor att kunna verka fritt. Med rättssäkerhet har detta sedan länge ingenting mer att göra.
Vad polisen behöver är medel för ett offensivt PR-arbete och politiker som Ardavan som ser till att sprida en ström av sanningsenlig information och att debatten hålls på rätt köl.
Ingen invandrare är kränkt över att polisen går ut med korrekta signalement. Möjligen kan man bli bekymrad om ens landsmän ständigt förekommer i brottsutredningar. Som invandrare är man mån om att förbli välkommen i Sverige och då vill man att ens landsmän inte solkar ned ens rykte. De som gör det är en börda för skötsamma invandrare och en barlast som svenskarna bör göra sig av med. För allas skull, inkl. oss invandrare.
Blir svenskar kränkta när polisen efterlyser en blond eller rödhårig man med träskor? Knappast. De enda som blir kränkta är media för att de inte får informationen först och med ensamrätt.
Polisen är den sista instansen i samhället som står mellan medborgarna och fullbordat kaos. Stå på er. Folket är tacksamma för det jobb ni gör med liv och hälsa som insats.
Permalänk | Anmäl
Johannes Brahe, 2012-08-07, 15:21
#1 Viktoria Larsson; Bra skrivet
#9 Andreas Derp: Helt ogrundat påhopp.
Permalänk | Anmäl
Johannes Brahe, 2012-08-07, 15:33
"Det kanske till och med finns kriminella som tar illa upp över uppgiften om att den misstänkte flyr, för kriminella är ju tuffa och flyr inte."
Det här tyckte jag var speciellt roligt.
I övrigt är det skumt att det känns banbrytande när en politiker säger självklarheter.
Permalänk | Anmäl
Viktor Sandahl, 2012-08-07, 17:34
Bra artikel, Ardavan!
Äntligen en politiker med integritet som skriver något annat än tomma opportunistiska PK-floskler i en fråga som dessa. Det finns kanske lite hopp om Sverige trots allt.
Permalänk | Anmäl
Per B, 2012-08-07, 18:12
Ja du Ardvan. Nu framför du åsikter som en mycket stor del av medborgarna har. Imponerande av dig.
Så nu väntar vi bara på att statsministern ringer din partiledare och talar om att han får ta dig i örat. Så här kan vi inte ha det. Politiker och journalister som talar sanning. Det går åt he.....
Permalänk | Anmäl
Mikael Andersson, 2012-08-07, 18:31
Jämför med USA och skratta åt dårhuset Sverige!
Permalänk | Anmäl
Fredric Nomael, 2012-08-07, 18:30
Ardavan skall det ju vara! Ber om ursäkt för att jag misshandlar ditt namn!
Permalänk | Anmäl
Mikael Andersson, 2012-08-07, 18:32
Häromdagen när en restaurang i Årsta blev rånad, gick polisen ut med signalementet "svenskt utseende" utan att journalistkåren ojade sig. Lokal-TV gjorde idag ett reportage i Rinkeby om skattelättnader för företag i problemområden. TV-teamet blev rånade. Dock sades inte ett ord om detta i reportaget från Rinkeby. Det är uppenbart att vi inte ska hållas informerade, dock finns allt på nätet för den verkligt samhällsintresserade.
Permalänk | Anmäl
Robert Pettersson, 2012-08-07, 18:59
I DN kunde man den 24/7 läsa att polisen sedan den twittrat om "romskt utseende” fick ägna timmar åt att framföra ursäkter till alla som protesterat. Därtill fick man veta att polischefen förstod upprördheten. Önskvärt hade i stället varit om polischefen haft mer förståelse för den egna verksamheten. Tänk om de protesterande i stället hade upplysts om att den här typen av information ingalunda lämnas i något illvilligt syfte samt att de twittrande hade chefens fulla stöd. Ett sådant agerande hade varit ett steg i rätt riktning. Men tyvärr säger det inträffade åtskilligt om tidsandan och samhällsklimatet.
Permalänk | Anmäl
Rolf Hillegren, 2012-08-07, 19:51
Att beivra brott är alls inte prioriterat i det Nya Sverige. Det bör Ardavan Khoshnood inse.
Ardavan Khoshnood tycks ha missat att allt som hotar skapandet av det Nya Sverige är strängeligen förbjudet. Att polisen går ut med adekvata signalement är just en sådan sak, som är strängeligen förbjudet.
Svenska staten ser inte längre som sin främsta uppgift att upprätthålla lag och ordning. Ser inte längre som sin uppgift att stå som garant för dess medlemmars väl och ve och säkerhet. Den svenska staten ser som sin främsta uppgift, att skapa ett nytt Sverige.
I detta skapande är brott och annan otrygghet ett pris väl värt att betala av dess medlemmar, anser den svenska statens representanter. Inte minst den 3:e statmakten anser detta. Att representanterna inte själva betalar är en småsak i sammanhanget. Målet helgar medlen. Detta har Ardavan Khoshnood missat.
Permalänk | Anmäl
ABC ÅÄÖ, 2012-08-07, 21:03
#8: Det viktiga är att snabbt och effektivt kunna kommunicera.
I sâ motto kan det möjligen passera att beskriva skribenten som du gör. Annars är iranierna inte alls nâgra araber utan av indoeuropeisk, arisk stam medan araberna tillhör gruppen av semitiska folk. ( Äldre sorteringsbegrepp, idag delvis mindre PK)
Vill du lära dig mer om de olika rasernas/folkens utseenden finns det bra illustrationer i t.ex. Nordisk familjeboks 2:a upplaga, den s.k. Ugglan.
Personligen, skulle jag säga att A.K. ser just iransk ut.
En infödd iranier skulle kanske dessutom kunna närmare ange frân ung. vilken del av Iran, precis som jag kanske kan se skillnad mellan en oblandad skâning (danska folkstammen) en d:o gottlänning (gute) och t.ex. en uppsvensk. Sâdant är alltmer överkurs i dessa tider av tilltagande folkblandning. De s.a.s. renrasiga försvinner. (Detsamma gäller de t.ex. rödhâriga.)
Detta med beskrivningarna gâr f.ö. lângt utanför etniciteten.
Här finns det punkare och fnask, tanter och herrar i hatt, kroppsbyggare och lodisar och skinnskallar.
Kring allt sâdant dock ocksâ ett behov av viss respekt och âterhâllsamhet. Just pâ sâdant brukar polisen vara nästan fantastiskt bra!
Permalänk | Anmäl
Sirius, 2012-08-07, 23:26
#8: Det viktiga är att snabbt och effektivt kunna kommunicera.
I sâ motto kan det möjligen passera att beskriva skribenten som du gör. Annars är iranierna inte alls nâgra araber utan av indoeuropeisk, arisk stam medan araberna tillhör gruppen av semitiska folk. ( Äldre sorteringsbegrepp, idag delvis mindre PK)
Vill du lära dig mer om de olika rasernas/folkens utseenden finns det bra illustrationer i t.ex. Nordisk familjeboks 2:a upplaga, den s.k. Ugglan.
Personligen, skulle jag säga att A.K. ser just iransk ut.
En infödd iranier skulle kanske dessutom kunna närmare ange frân ung. vilken del av Iran, precis som jag kanske kan se skillnad mellan en oblandad skâning (danska folkstammen) en d:o gottlänning (gute) och t.ex. en uppsvensk. Sâdant är alltmer överkurs i dessa tider av tilltagande folkblandning. De s.a.s. renrasiga försvinner. (Detsamma gäller de t.ex. rödhâriga.)
Detta med beskrivningarna gâr f.ö. lângt utanför etniciteten.
Här finns det punkare och fnask, tanter och herrar i hatt, kroppsbyggare och lodisar och skinnskallar.
Kring allt sâdant dock ocksâ ett behov av viss respekt och âterhâllsamhet. Just pâ sâdant brukar polisen vara nästan fantastiskt bra!
Permalänk | Anmäl
Sirius, 2012-08-07, 23:27
Gott , alla de gamla namnen är tillbaka, förhoppningsvis, utvilade och solbrända, inte för bruna, för er egen skull, hoppas jag. Polis-ens starka sida är väl inte tankearbete direkt, " ej lärande organis-ation" säjs det, trots att G.V. Persson lagt ett liv på att skapa något som heter "polisvetenskap", som ingen vet vad det är, på "polishög-skolan".
Däremot kan de idag vara rätt dryga, falska, jävliga, fördomsfulla, är bara förnamnet, " fullskalig " social profiling", gäller. Men polisarbet-et har många fasetter, tjänstenivåer, erfarenheter och polisen bör givetvis inte underskattas, där finns något för alla. Samt fyrkantiga idrottstyper, som trivs bäst i typiska polissporter, som handboll, simning, en överd(OS) av dessa kan ses på burken. Ett (1) riktigt dåligt polisingripande, kräver minst 5 goda bemötanden, för att kompenseras. anses det.
Frågan är om offentliga signalementsuppgifter spelar så stor roll i balansen av ouppklarade brott ? Är det nu nere på 10% uppklar-ade. Det måste vara andra orsaker, inom myndigheten, som häm-mar uppklaring. "Fler poliser," ha-ha, det vet nu alla, är kört. Bättre teknik- finns, (men de krockar polisfordon i dagsljus/ej blå, till ett värde av ca 600 tungt utrustade " snutvaggor"/per år,= också kört.)
Ändå har polisen, trots omfattande debatt, fortfarande privilegiet att utreda de anmälningar som även kan riktas mot dem. Ingen torskar
där inte. Den enda myndighet som åtnjuter detta. Som om militären, storföretagen skulle utreda sina egna ev. brottsmisstankar.
Tydligen är inte många medborgare tyvärr alls tända på, att ingripa mot brott på öppen gata (men det händer), många avstår från polis-anmälan för egen del, eftersom det innebär att personen ofta får ytt-erligare problem, på halsen, tala inte om domstolarnas process-ordning, som de flesta skyr, som vittnen, hot etc. Polisanmälan kan dock spela en viss roll, som personlig de-briefing, och polisen bör veta om, vilka ev. brott som utförs i ett bostadsområde.
Problemet finns mer hos folket, som inte vill samarbeta, som slukar maffiafilmer, Sopranos, som glorifierar brottsligheten i grupp och individuellt, vars konsekvenser för alla parter, kan bli ohygglig. Inte minst ekonomisk kriminalitet. Folket är "the Bad cop" - i detta fall, som sökarljuset, (förr på taket), bör riktas mot.
En 16-åring som ropar något elakt till en polis, kanske inte bör föras till arrest, och förödmjukas med att hans mamma får avhämta hon-om. Kanske ett samtal på tu man hand kan räcka.Polisens hundar har det väl bättre. Däremot kan ungdomsfylleri påkalla polis, men de förs väl till tillnyktringsenheter.
Malmö-polisen lyckades inte ringa in, you-know-who, fast den finska bakgrunden, vapeninnehav, inte borde ha gått under profilerings- radarn, med lite fantasi, och kunskap. " Hur många bor i Malmö, aktuellt område, har vapen, etnisk bakgrund etc. ? " Checka, checka, checka...Den frågan ställdes inte, och fick bara svar genom att ett avsett offer gick till motaktion.
Och Malmö förresten, arabiskt, romskt ? Om polisen går ut med
" judiskt utseende", " estniskt " , "tjeckiskt", " tyskt", i Malmö, såna finns, skulle de nog inte kunna visa sig, i uniform på ett tag.
Permalänk | Anmäl
Patrik Matsson, 2012-08-08, 00:26
Finns det måhända en poäng inbakad i svadan här ovan?
Permalänk | Anmäl
Ben Dekå, 2012-08-08, 01:25
Att sådana här självklarheter ens behövs debatteras, Sverige är verkligen skruvat. Behöver byta ut politiker- och journalistkåren.
Permalänk | Anmäl
Olof Andersson, 2012-08-08, 09:24
Det gläder mig att Ardavan Khoshnood tagit upp detta problem i sin utmärkta artikel. Däremot bekymrar det mig att polisen inte initierar och inte deltar i denna och andra debatter där det finns hållbara motargument till dreven.
Polisen måste få använda vittnens beskrivning och även själva ge en rättvisande information för spaning och upplysning. Varför skulle just signalement vara något undantag ? Jag reagerar starkt på kritiken. Det mesta i media om grov kriminalitet just handlar om människor med annan etnicitet och annat utseende. Beträffande relationsmorden har ju detta och den kulturella bakgrunden stor betydelse, men det får man inte ta upp för då är man rasist och främlingsfientlig.
Permalänk | Anmäl
Anders Bergstedt, 2012-08-08, 19:05
Att Twittervänstern inte reagerade tredje gången när polisen lämnade signalementet "svenskt utseende" är talande. Att mitt inlägg påtalalade detta och som vanligt nu lyser med sin frånvaro på Newsmill är vardag.
Permalänk | Anmäl
Ben Dekå, 2012-08-08, 19:45
Fast polisen brukar ju ropa: "Fuck The Folk " , "Fuck the People", de facto, ibland, fast ingen vågar springa ikapp dem, (för att hämtas ut
av vakthavande befäl, vid tillfälle.)
Som nu den barnläkare som klagat på polisens behandling, av hen-ne, i samband, med spädbarnsdöd på sjukhus. Hon hade hämtats, av fyra tuffa skinnjackor på jobbet, förhördes av ej medicinskt kunnig personal, och blev häktad och utsatt för närmast " Guantanamo-lik-nande, häktesbehandling, s.k. deprivation /berövande av sömn, tvingades resa sig upp en gång i timmen, för en polis som spark-ade på dörren. (Men o.k, då... inte skendränkning...).
Åklagare Roswall friade alla poliser för tjänstefel idag. Som sagt : polisen utreder sig själv, och gör det så bra varje gång, att de alltid klarar sig ur knipan. En lyx, som de flesta andra inte unnas.
Ett annat polisproblem, är den uppenbara partiskheten, när brott inträffar, som poliserna möjligtvis kan genomföra själva. Som de typiska sambomorden, skilsmässomorden, mot den kvinnliga part-en, som av polisen kallas " tragedier". Det var en " tragedi", inte
mord rakt av, (när av polisen licensierade vapen använts.)
Jaktolyckorna, många poliser är hängivna jägare, och när en kula avsett för en älg, träffar av misstag, granngårdens ägare i ryggen, säjer polisen, som i Värmland, att det är en " tragedi." Hela orten sörjer, tacka för det.
När Värmlandspolisen inte lyckades hitta den kvinnliga präst, 70-åriga som kört vilse på en skogsväg, med blommor till en försam-lingsbo, förra vintern ca, frös ihjäl, då förstod tyvärr inte " stöckhölm-arne " ," hur många vägar det finns i Värmland ". (Årjäng)Fler än i Stockholmsområdet ? Dråpligt, men tyvärr sant.
För några dagar sen, en ung man i Piteå, körde av vägen, och fast polisen ryckte ut, fann olycksplatsen, lyckades de inte finna föraren, som, egentlig låg helt synlig, sa hans kamrater, som senare anlän-der, till den då avlidne ynglingen. De såg hur hade polisen gått runt i gräset, ca 20 meter från bilen, men "gett upp sökandet". Överlämnas
till disciplinnämnden. Facts kicks !
Permalänk | Anmäl
Patrik Matsson, 2012-08-08, 19:47
Vad sysslar våra dårar i uniform - med ? Vilket fack detta skall sor-teras in i - det fixar inte ens jag ! Testa ? Otolkningsbart ? Absolut oförutsägbara, knippen, ingår i avskräckningstaktiken ? Don´t call us - we call you !
Aftonbladet 9.8.12 / GÄVLE. Tony N , 22, larmade polisen från flickvännens lägenhet efter att ha blivit överfallen på gatan. Men istället för att ta upp anmälan om överfallet tog en av poliserna tag i hans hår och drog ut honom i trapphuset och satte på Tony handfängsel. Polisen gick till angrepp efter att Tony berättat att det var invandrartjejer som hoppat på honom.
– Då brast det för en av poliserna, och han tappade fattningen helt, säger flickvännen Alexandra Englund-Frisk, 24.
Tony kördes till häktet i Sandviken där han sattes i en fyllecell.
”Fruktansvärt kränkande”
– Den aggressive polisen drog mig i håret och höll ett knä eller armbåge i ryggen på mig där jag låg i bilen de två milen till Sandviken. Det gjorde ont och var fruktansvärt kränkande. Jag bad att få blåsa i alkotest för att visa att jag inte var speciellt berusad.
– Sånt sysslar inte vi med, blev polisernas svar.
Även flickvännen är full av blåmärken.
– Jag försökte ju få poliserna att låta bli Tony. Vi är ju ett par och han skulle ju sova hos mig. Men de lyssnade inte. Istället fick jag höra att de skulle bli än värre för Tony om jag inte slutade att ifrågasätta .
– Men Tony hade inte gjort något. Han var ju brottsoffret, säger Alexandra.- - - -
Permalänk | Anmäl
Patrik Matsson, 2012-08-09, 00:03
Bra artikel i stort, men... "dricker man sig full och skriker ”fuck the police” får man faktiskt räkna med konsekvenser.", nja, vi har yttrandefrihet i Sverige, så "fuck the police" ska man absolut få säga. Det ska man en polis kunna hantera utan att utdela "konsekvenser".
Permalänk | Anmäl
Jonas Nilsson, 2012-08-09, 09:03
Jag instämmer med artikelförfattaren att polisen måste kunna få gå ut med det signalement som bäst beskriver en brottsling. Att det stör någon annans världsbild kan man inte ta hänsyn till.
Däremot, när det gäller exemplet med den omhändertagna ungdomen så kan jag inte förstå polisens agerande utan håller helt och hållet med #44 Jonas Nilsson. Polisen måste kunna vara mer storsint än så när det gäller ett såpass harmlöst beteende av 16-åringen. För all del, spring ikapp och ta en diskussion, men om någon omhändertogs pga "fuck the police" och inte pga redlös berusning så motverkar det inte på något sätt 16-åringens bild av polisen. Att dessutom gå ut med det på Facebook måste ju än mer bekräfta personens bild av polisen (och andra i samma situation som läser det). Och vi snackar om en 16-åring. Diskutera med honom och visa istället att ni är större än hans inskränkta världsbild säger honom. Detta provocerande agerande av polisen bekräftar ju 16-åringens åsikter och är ett samhälleligt självmål.
För helvete, polisen, visa att ni är större än så och låt er inte provoceras så lätt!
Permalänk | Anmäl
L. Åkesson, 2012-08-09, 10:16
Vad är då "romskt" utseende? Eller för den delen "svenskt"? Eller varför inte "judisk" när en ovanligt kroknäst individ plockar en på ens ägodelar? När vi nu ändå håller på.
Jag trodde professionella poliser hade bättre koll på läget än att skriva ett sådant signalement. Även om det är anmälarens ordval.
Hur skall man veta vem man letar efter med en sådan beskrivning? Då är det ju bättre att inte sprida ett signalement alls, eller se till att man får en beskriving som faktiskt talar om hur personen ser ut genom att effektivt fråga vad anmälaren menar med "romskt" utseende.
Att man självklart kan skriva att någon är av kaukasiskt utseende, afrikan eller asiatisk är självklart. Men "romskt"? Eller "iranskt"? Eller "svenskt"? Det är ju helt poänglöst. Det är ju inte ens frenologi.
Permalänk | Anmäl
Jens Rosback, 2012-08-09, 18:17
Bra artikel som helt stämmer överens med min egen uppfattning. Den svenska flata hållningen gör hela samhället en björntjänst. En skyffel är en skyffel även om den kallas kvast. Hela meningen med ett signalement (sug på ordet ett tag) borde ju vara att underlätta rättvisans arbete. Vi som inte är journalister eller begår brott blir oftast lite gladare om rättvisa skippas.
Signalement:
-Beskrivning av en persons utseende, ofta i samband med polisutredningar
- Känt i svenska språket sedan 1822, från franskans signalement med samma betydelse
Seriöst, hela samhället börjar att likna en sandlåda och det börjar bli riktigt pinsamt. Att ens ta upp frågan om att ett Signalement inte skall innehålla en beskrivning som den eftersökte bevisligen borde ha vittnar om bristande verklighetsuppfattning...
Göteborg 42 skjutningar i Juli och inte ett enda Signalement = trygghetsfaktor i botten. Det är precis då som människor börjar söka efter de enkla svaren...
Permalänk | Anmäl
u_15358, 2012-08-09, 19:16
Jämfört med noll är nivå 10 högt även på en 100 skala, politiskt sett. Polisen har inget förtroende, eftersom polisen inte har någon reell uppklaringsprocent. En del enskilda poliser har folk förtroende för, men fråga alla, får dom ens fyra procent då? När statistikens resultat är insignifikant så existerar inget underlag till generellt förtroende. Att polisen i vårt land inte lider av extern korruption har ju inte hindrat den interna korruptionen från att totalt cementeras på grund av både ledarnas, så väl tjänstemäns som politikers, och dom enskilda polisernas flathet och inkompetent att stå för det dom svär trohet för.
.
Hade svenska polisen sen åtminstone EU inträdet närt ett internberoende av hederlighet, på samma sätt som man gjorde i en massa andra internationella storstäder under 1990-talet, så hade det varit praxis idag att omhänderta en kollega som går över gränsen, enligt lagen, särskilt dom som definitivt "fått spel", och inte att försvara det, uppenbarligen, inkompetenta fanskapet som, lika uppenbarligen, varken utbildningen med anordnare och ledningen som politiker, inte gett tillräckligt med tid att lära sig, eller lika uppenbarligen inte ställt tillräckligt höga krav på i nuvarande individualismens tidevarv.
.
Hur många skulle inte likna romer om dom klädde sig som romer? Är det då personen som ser ut som romer eller klädseln? Beskriv en moderat kristen nubier, moderat judisk nubier, moderat muslimsk nubier, och en ateistisk inuit, som alla är födda i Sverige, till utseendet bland en massa andra med, respektive, samma religion och bakgrund? Skulle dessa individer beskrivas av samma poliser som romska om dom hade romska kläder på sig på sin väg till något kalas eller halloween party?
Permalänk | Anmäl
D.d.Leone, 2012-08-10, 00:14
Håller med Ardavan. Man måste ju kunna beskriva en människa på ett begripligt sätt. Inte konstigare än att en Kines har ett kinesiskt utseende.
Och: det måste vara kränkande att bli uppsprungen av en 40-årig polisman... :)
Permalänk | Anmäl
GB, 2012-08-10, 09:59
Är Poliser bland de sämst avlönade i samhället?
Vad hände med:
Resturangbiträden
Handelsanställda
Socionomer
Telemarketinganställda
Undersköterskor
Vårdbiträden
Städare
Taxichaufförer
Förskolelärare
Barnskötare
Busschaufförer
Sjuksköterskor
Diskare
Hotellvärdinnor
Receptionister
http://www.lonestatistik.se/
Kvalificerat skitsnack Ardavan.
I övrigt en bra poäng i artikeln.
Permalänk | Anmäl
Mikael, 2012-08-10, 12:43
D.d Leone: nej, de skulle beskrivas som "romskt utseende" om de var klädda som typiska romer. Svårare än så är det inte. Romer har sett ut som romer i 500 år och de kommer nog inte att byta stil för att du ska få in en dålig poäng i en debatt.
Permalänk | Anmäl
Ben Dekå, 2012-08-10, 14:54
Jens Rosback: Något säger mig att du sitter i ett helvitt tryggt villaområde med tanke på hur vilsen du är i din frågeställning. Då passar det naturligtvis bra att försöka rädda världen, det är ju bara att stänga av tv:n om verkligheten blir för påträngande. Jag törs lova att precis varenda en som bor i närheten av större städer vet precis hur en rom ser ut, det är ju lite av poängen för deras sammanhållnings skull. Romer har en kultur som inte ens PK kan rucka på.
Om nu efterlysningen löd "romskt utseende" så betyder det exakt det, inte "rom som numera ser ut som en etnisk svensk och röstar på Moderaterna".
Förstår du poängen med signalement? Det är för att styra in sökspåret på hur gärningsmannen såg ut, inte för att misstänkliggöra folkgrupper. Om gärningsmannen hade burit clownmask hade man beskrivit det, inte "vi tror att det var en maskerad rom".
Er godhetshysteri har nått såna nivåer att t o m mina mest toleranta bekanta undrar vad f*n det är som pågår...
Permalänk | Anmäl
Ben Dekå, 2012-08-10, 20:09
Har romska män verkligen någon speciell klädsel? Kvinnorna har det ju men visst handlade det om en man här?
Utseende syftar väl på ansiktet och kroppsbyggnaden dessutom och där går det väl knappast särskilt enkelt att skilja en rom från en sydeuropé eller ens en ovanligt mörk nordeuropé?
Permalänk | Anmäl
Jon Weman, 2012-08-12, 03:57
ser romare annorlunda ut än övriga italienare? *L*
Romskt utsende. Borde det inte heta romerskt utsende. Eller är det lätt att blanda ihop med romariket då? *L*
Bara några amatörfilosofiska tankar!
Permalänk | Anmäl
Inge-mar, 2012-08-30, 20:23
45 kommentarer I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.
Även om Ardavan drar resonemanget lite väl långt så är ju poängen solklar. De flesta av oss kan ju skriva under för att alla människor är lika mycket värda oavsett etniskt ursprung . Om vi är överrens så långt så förstår jag inte varför man kan bli upprörd. Det är väl ingen nyhet att etniska koreaner inte ser likadana ut som bolivianer.
Själv är jag lång och blond. Skulle inte bli förskräckt om någon sa att jag hade ett skandinaviskt utseende. Den som blir upprörd över att ett signalement innehåller en formulering om etnisk härkomst visar snarare tecken på att den inte anser att alla "raser" är lika mycket värda. Det tragokomiska är att jag som vit skandinav enligt gängse norm knappt har rätt att yttra mig i frågor som den här, detta trots att jag är stark antirasist. Tur att det finns personer såsom Ardavan som kan framföra dessa sunda åsikter.
I många fall där folk frågar sig varför inget signalement gått ut är orsaken att det skulle försvåra utredningen, försämra vittnesuppgifters värde osv. Men om situationen är sådan att det faktiskt ska publiceras ett signalement med syfte att få fast nån, så ska det väl göras så effektivt som möjligt. I det aktuella fallet med angivande av lätt identifierbar kädsel plus "romskt utseende" var det ju dessutom en fullträff. Alla som levt i samhället ett tag vet vad romskt utseende är, mycket få har det, och den beskrivna klädseln var entydig. Synnerligen effektivt.
Härligt att någon problematiserar normen! Har själv jobbat som väktare. Många "mörkrädda" skulle bli ännu "mörkräddare" och "skrämda" om de fick höra radiotrafiken när man jagar tjyvar kan jag lugnt säga. Det är ett till synes rasistiskt språk om man väljer att se det så, men mest till för att snabbt i snabba situationer effektivt förmedla information.
Allt är inte rasism bara för att man själv eller någon annan tycker det. Tillvaron är lite mer komplicerad.
#2. Håller helt med. Själv har jag bruna ögon, kommer från min farmors sida. Påstods vara Valloner. Är jag invandrare då?.
Kan inte tillfoga annat än att det är mycket skönt med ett långsamt uppvaknande ur de finlemmade poeternas önskedröm....
iranskt utseende?? Jag tror nog att artikelskrivaren vid ett snabbt sinalemenstgivande får gå under benämningen arabiskt utseende och mer precis Skägglös arab.
ordet Invandrare är inget signalement.
Känns bra att få läsa något så förnuftigt och klokt tänkt istället för alla flosker som media och inte minst twitter-vänstern ägnar sig år för att försvåra och förlöjliga polisens arbete.
Frågan om signalement är intressant eftersom den ställer frågan om syftet med offentlig samhällsinformation på sin spets.
Ska poliser, eller journalister för den delen, leverera råa fakta om samhället som gör att medborgarna sedan kan fatta väl informerade beslut i vardagen. Eller ska man leverera redigerad information som påverkar medborgarna att tycka och tänka på ett i förhand bestämt och önskvärt sätt.
De som vill att polisen ska censurera signalementen innan de släpper dem till allmänheten förespråkar helt klart det senare alternativet.
#9 Andreas Derp, Är ditt påstående rasistiskt?
Att tolka texten:
Om det står i tidningen att det är “Svenskar” så vet man att det är “person med svensk medborgarskap men med utländsk härkomst”
Om det är en svensk som inte är invandrare heter det “43-åringen” alt. “Gävlebon”
Så långt har det gått. Huvudsaken är att vi inte ska få veta hur det ligger till.
Välskriven artikel och på pricken korrekt.
Självklart ska polisen använda korrekta beskrivningar i sitt arbete och lika självklart ska man inte få skrika "Fuck the police!" utan konsekvenser.
Och jag tror vi är många som förstår det.
Vad gäller "romskt utseende" i twittret så var de redan i första twittret extremt tydliga med att det rörde sig om anmälarens beskrivning, inte polisens egen tolkning. Givetvis ska de inte censurera då. Det blir patetiskt.
"Varelse av något slag rörde sig i okänd riktning någon gång under året. Kanske".
Och ändå ska det bli "folkstorm". Det gör mig så trött, så trött. På journalister.
Det bästa vore om extremvänstern typ TT, SR, SVT enbart höll flabben och lät polisen sköta sitt jobb i lugn och ro.
Säger polisen "romskt utseende" kommer rasistbeskyllningarna som ett brev på posten.
Säger polisen "svenskt utseende" är det ingen som säger någonting.
Vem är det som är rasistisk mot vem egentligen?
Polisen måste prioritera att sköta sitt arbete och sluta vara så livrädd för att någon ska spela ut rasistkortet så snart den gör det.
Om jag var polis på chefsnivå och fick chansen, skulle jag säga så här i direktsänd TV: Om man kallas rasist om man ingriper mot fler brottslingar än enbart etniskt svenska, då är jag stolt över att kallas rasist!
Det är helt solklart att många, inte minst inom polisen, backar när det framgår att gärningsmannen inte är av svensk etnicitet.
Det gör det för att slippa löpa gatlopp som "rasister", "främlingsfientliga", "islamofober", osv.
Så, de som oförtröttligt försöker kväva all form av verklighetsbeskrivning och alla reportage om, för dem, obekväma sanningar; vad har de för agenda?
Vad vill de åstadkomma genom att förtiga, vinkla och ljuga om sanningen, den sanning som fler och fler börjar förstå överensstämmer med deras egna erfarenheter i livet.
Vad är målet? Det är så organiserat att det måste finnas ett mål för några.
Dock innefattas inte de "nyttiga idioterna" som skränar på gator och torg eller sitter på redaktioner hos gammelmedia och SR/SVT utan detta regisserat av någon annan.
Min teori är att det finns två parter i en ohelig allians.
Dels de som tycker det är riktigt bra med hög arbetslöshet eftersom det ger fantastiska möjligheter till lönedumpning, något som i första hand drabbar dem med låg eller ingen utbildning.
Dels de som välkomnar oro och kaos i landet för att bana väg för revolutionen. Att man i det spelet använder islamister som verktyg säger en hel del om den okunskap om detta system som råder hos marxister och övrig kulturvänster.
Förhoppningsvis börjar fler och fler aktörer från olika områden att beskriva hela sanningen, bara sanningen och ingenting annat än sanningen.
Det är egentligen den enda fördelen med detta (f.ö. påtvingade) mångkulturella samhälle, att signalementen även kan nämna gärningspersonens etniska utseende, vilket gör att selektionen blir mycket större för dem som ska lämna tips om gärningspersonen.
Varför ska vi tvingas hyckla att vi inte har något mångkulturellt samhälle när det gäller gärningsmannabeskrivningar när nu politiker och media är i full färd med att genomföra just ett sådant samhälle? Dubbelmoralen stinker.
#9 Andreas Derp
Jag tar inte emot att bli kallad vardagsrasist för att jag skriver om verkliga faktabaserade förhållanden.
Och ja - Brå har gjort en rapport om invandrares överrepresentation i brottsstatistiken, särskilt när det gäller våldtäkt, över 5 % om jag minns rätt. Den rapporten har några år på nacken, sedan har man inte "vågat" göra fler.
Kanske finns det någon annan kommentator här som läst denna rapport? Och kan skriva utförligare än jag kan om invandrares överrepresentation.
Mycket bra skrivet, Ardavan. Tack för den här artikeln och för att du är så engagerad i ditt jobb. Du förtjänar stor respekt för att du verkligen tar reda på hur det är att vara polis och t.o.m. har varit med polisen i fält, i en hel del tuffa situationer låter det som. Hade fler nämndemän och politiker varit så pliktmedvetna hade vi haft ett bättre Sverige.
Du har helt rätt i att polisen måste bli mer aktiv i debatten. Vi är många som upplever att media, eller vänstermedia om uttrycket tillåts, direkt motarbetar polisen. Luddiga politisk syften känns ligga bakom deras ständiga påhopp snarare än omsorg om individen och rättssäkerhet. Hela samhället tar skada om media lyckas skrämma polisen till politisk korrekthet. Redan idag vågar många i andra yrken och på andra myndigheter inte stå upp mot vissa individer, grupper och företeelser. Inte bara av rädsla för hot och våld utan av rädsla för att de ska bli stentvättade i media, uthängda och sedan isolerade av ännu mer uppskrämda kollegor och chefer, omplacerade, uteslutna och t.o.m. avskedade. Resultatet av fenomenet har kanske ingen summerat men det försämrar samhällsfunktionerna och kostar vårt land mycket pengar och mänskligt lidande.
Medias vårdslösa påhopp på alla som inte följer den politiskt korrekta agendan kan kortfattat sammanfattas till att man inte bör uttala något alls utan helt enkelt lägga locket på i alla lägen, förutom när media vill ha reda på fakta som de sedan kan sålla i.
Helst vill media att polisen och alla andra myndigheter och överhuvudtaget alla i samhället inte säger någonting alls offentligt utan att först i princip ha frågat media om lov. T.o.m. ledande rikspolitiker har blöjan full inför media. Om media åtminstone hade varit något med integritet och sanningshalt hade det varit en sak. Men när nu minst 75% av media håller en nivå som är under all kritik, och de flesta man pratar med tycks instämma i det, är politikernas rädsla för media ännu mer obegriplig.
Det roliga är också att det ofta är de mest högljudda kritikerna till polisen som behöver deras beskydd mest. Vem skyddar alla poliskritiska politiker och journalister från pöbeln? Vem ringer de när uppbådet står framför dörren? Hur massiv är polisinsatsen när en okänd sätter dörren på handtaget hos de stora politikerna?
Folket har valt politiker för att styra sitt land. De har inte valt medier för att göra det.
Jag har länge väntat på att polisen äntligen ska uttala sig offensivt om sitt arbete mot brottsligheten. Lars Klevensparr gjorde detta nyligen. Polisarbete handlar inte längre bara har spaning, förebyggande och ingripande. Numera måste det innefatta PR-arbete och försvar mot periferierna politiska krafter med stora resurser i form av riksmedia och skvallerpress. Hinder mot spaning, kameror, inskränkningar i s.k. brottsprovokation, nummer på hjälmarna, tillhandahållande av namn, adress och personnummer på anmälare och vittnen, repressalier mot enskilda engagerade polismän o.s.v. har sammantaget som enda syfte att försvaga polisen och rättsstaten till förmån för samhällets odågor att kunna verka fritt. Med rättssäkerhet har detta sedan länge ingenting mer att göra.
Vad polisen behöver är medel för ett offensivt PR-arbete och politiker som Ardavan som ser till att sprida en ström av sanningsenlig information och att debatten hålls på rätt köl.
Ingen invandrare är kränkt över att polisen går ut med korrekta signalement. Möjligen kan man bli bekymrad om ens landsmän ständigt förekommer i brottsutredningar. Som invandrare är man mån om att förbli välkommen i Sverige och då vill man att ens landsmän inte solkar ned ens rykte. De som gör det är en börda för skötsamma invandrare och en barlast som svenskarna bör göra sig av med. För allas skull, inkl. oss invandrare.
Blir svenskar kränkta när polisen efterlyser en blond eller rödhårig man med träskor? Knappast. De enda som blir kränkta är media för att de inte får informationen först och med ensamrätt.
Polisen är den sista instansen i samhället som står mellan medborgarna och fullbordat kaos. Stå på er. Folket är tacksamma för det jobb ni gör med liv och hälsa som insats.
#1 Viktoria Larsson; Bra skrivet
#9 Andreas Derp: Helt ogrundat påhopp.
"Det kanske till och med finns kriminella som tar illa upp över uppgiften om att den misstänkte flyr, för kriminella är ju tuffa och flyr inte."
Det här tyckte jag var speciellt roligt.
I övrigt är det skumt att det känns banbrytande när en politiker säger självklarheter.
Bra artikel, Ardavan!
Äntligen en politiker med integritet som skriver något annat än tomma opportunistiska PK-floskler i en fråga som dessa. Det finns kanske lite hopp om Sverige trots allt.
Ja du Ardvan. Nu framför du åsikter som en mycket stor del av medborgarna har. Imponerande av dig.
Så nu väntar vi bara på att statsministern ringer din partiledare och talar om att han får ta dig i örat. Så här kan vi inte ha det. Politiker och journalister som talar sanning. Det går åt he.....
Jämför med USA och skratta åt dårhuset Sverige!
Ardavan skall det ju vara! Ber om ursäkt för att jag misshandlar ditt namn!
Häromdagen när en restaurang i Årsta blev rånad, gick polisen ut med signalementet "svenskt utseende" utan att journalistkåren ojade sig. Lokal-TV gjorde idag ett reportage i Rinkeby om skattelättnader för företag i problemområden. TV-teamet blev rånade. Dock sades inte ett ord om detta i reportaget från Rinkeby. Det är uppenbart att vi inte ska hållas informerade, dock finns allt på nätet för den verkligt samhällsintresserade.
I DN kunde man den 24/7 läsa att polisen sedan den twittrat om "romskt utseende” fick ägna timmar åt att framföra ursäkter till alla som protesterat. Därtill fick man veta att polischefen förstod upprördheten. Önskvärt hade i stället varit om polischefen haft mer förståelse för den egna verksamheten. Tänk om de protesterande i stället hade upplysts om att den här typen av information ingalunda lämnas i något illvilligt syfte samt att de twittrande hade chefens fulla stöd. Ett sådant agerande hade varit ett steg i rätt riktning. Men tyvärr säger det inträffade åtskilligt om tidsandan och samhällsklimatet.
Att beivra brott är alls inte prioriterat i det Nya Sverige. Det bör Ardavan Khoshnood inse.
Ardavan Khoshnood tycks ha missat att allt som hotar skapandet av det Nya Sverige är strängeligen förbjudet. Att polisen går ut med adekvata signalement är just en sådan sak, som är strängeligen förbjudet.
Svenska staten ser inte längre som sin främsta uppgift att upprätthålla lag och ordning. Ser inte längre som sin uppgift att stå som garant för dess medlemmars väl och ve och säkerhet. Den svenska staten ser som sin främsta uppgift, att skapa ett nytt Sverige.
I detta skapande är brott och annan otrygghet ett pris väl värt att betala av dess medlemmar, anser den svenska statens representanter. Inte minst den 3:e statmakten anser detta. Att representanterna inte själva betalar är en småsak i sammanhanget. Målet helgar medlen. Detta har Ardavan Khoshnood missat.
#8: Det viktiga är att snabbt och effektivt kunna kommunicera.
I sâ motto kan det möjligen passera att beskriva skribenten som du gör. Annars är iranierna inte alls nâgra araber utan av indoeuropeisk, arisk stam medan araberna tillhör gruppen av semitiska folk. ( Äldre sorteringsbegrepp, idag delvis mindre PK)
Vill du lära dig mer om de olika rasernas/folkens utseenden finns det bra illustrationer i t.ex. Nordisk familjeboks 2:a upplaga, den s.k. Ugglan.
Personligen, skulle jag säga att A.K. ser just iransk ut.
En infödd iranier skulle kanske dessutom kunna närmare ange frân ung. vilken del av Iran, precis som jag kanske kan se skillnad mellan en oblandad skâning (danska folkstammen) en d:o gottlänning (gute) och t.ex. en uppsvensk. Sâdant är alltmer överkurs i dessa tider av tilltagande folkblandning. De s.a.s. renrasiga försvinner. (Detsamma gäller de t.ex. rödhâriga.)
Detta med beskrivningarna gâr f.ö. lângt utanför etniciteten.
Här finns det punkare och fnask, tanter och herrar i hatt, kroppsbyggare och lodisar och skinnskallar.
Kring allt sâdant dock ocksâ ett behov av viss respekt och âterhâllsamhet. Just pâ sâdant brukar polisen vara nästan fantastiskt bra!
#8: Det viktiga är att snabbt och effektivt kunna kommunicera.
I sâ motto kan det möjligen passera att beskriva skribenten som du gör. Annars är iranierna inte alls nâgra araber utan av indoeuropeisk, arisk stam medan araberna tillhör gruppen av semitiska folk. ( Äldre sorteringsbegrepp, idag delvis mindre PK)
Vill du lära dig mer om de olika rasernas/folkens utseenden finns det bra illustrationer i t.ex. Nordisk familjeboks 2:a upplaga, den s.k. Ugglan.
Personligen, skulle jag säga att A.K. ser just iransk ut.
En infödd iranier skulle kanske dessutom kunna närmare ange frân ung. vilken del av Iran, precis som jag kanske kan se skillnad mellan en oblandad skâning (danska folkstammen) en d:o gottlänning (gute) och t.ex. en uppsvensk. Sâdant är alltmer överkurs i dessa tider av tilltagande folkblandning. De s.a.s. renrasiga försvinner. (Detsamma gäller de t.ex. rödhâriga.)
Detta med beskrivningarna gâr f.ö. lângt utanför etniciteten.
Här finns det punkare och fnask, tanter och herrar i hatt, kroppsbyggare och lodisar och skinnskallar.
Kring allt sâdant dock ocksâ ett behov av viss respekt och âterhâllsamhet. Just pâ sâdant brukar polisen vara nästan fantastiskt bra!
Gott , alla de gamla namnen är tillbaka, förhoppningsvis, utvilade och solbrända, inte för bruna, för er egen skull, hoppas jag. Polis-ens starka sida är väl inte tankearbete direkt, " ej lärande organis-ation" säjs det, trots att G.V. Persson lagt ett liv på att skapa något som heter "polisvetenskap", som ingen vet vad det är, på "polishög-skolan".
Däremot kan de idag vara rätt dryga, falska, jävliga, fördomsfulla, är bara förnamnet, " fullskalig " social profiling", gäller. Men polisarbet-et har många fasetter, tjänstenivåer, erfarenheter och polisen bör givetvis inte underskattas, där finns något för alla. Samt fyrkantiga idrottstyper, som trivs bäst i typiska polissporter, som handboll, simning, en överd(OS) av dessa kan ses på burken. Ett (1) riktigt dåligt polisingripande, kräver minst 5 goda bemötanden, för att kompenseras. anses det.
Frågan är om offentliga signalementsuppgifter spelar så stor roll i balansen av ouppklarade brott ? Är det nu nere på 10% uppklar-ade. Det måste vara andra orsaker, inom myndigheten, som häm-mar uppklaring. "Fler poliser," ha-ha, det vet nu alla, är kört. Bättre teknik- finns, (men de krockar polisfordon i dagsljus/ej blå, till ett värde av ca 600 tungt utrustade " snutvaggor"/per år,= också kört.)
Ändå har polisen, trots omfattande debatt, fortfarande privilegiet att utreda de anmälningar som även kan riktas mot dem. Ingen torskar
där inte. Den enda myndighet som åtnjuter detta. Som om militären, storföretagen skulle utreda sina egna ev. brottsmisstankar.
Tydligen är inte många medborgare tyvärr alls tända på, att ingripa mot brott på öppen gata (men det händer), många avstår från polis-anmälan för egen del, eftersom det innebär att personen ofta får ytt-erligare problem, på halsen, tala inte om domstolarnas process-ordning, som de flesta skyr, som vittnen, hot etc. Polisanmälan kan dock spela en viss roll, som personlig de-briefing, och polisen bör veta om, vilka ev. brott som utförs i ett bostadsområde.
Problemet finns mer hos folket, som inte vill samarbeta, som slukar maffiafilmer, Sopranos, som glorifierar brottsligheten i grupp och individuellt, vars konsekvenser för alla parter, kan bli ohygglig. Inte minst ekonomisk kriminalitet. Folket är "the Bad cop" - i detta fall, som sökarljuset, (förr på taket), bör riktas mot.
En 16-åring som ropar något elakt till en polis, kanske inte bör föras till arrest, och förödmjukas med att hans mamma får avhämta hon-om. Kanske ett samtal på tu man hand kan räcka.Polisens hundar har det väl bättre. Däremot kan ungdomsfylleri påkalla polis, men de förs väl till tillnyktringsenheter.
Malmö-polisen lyckades inte ringa in, you-know-who, fast den finska bakgrunden, vapeninnehav, inte borde ha gått under profilerings- radarn, med lite fantasi, och kunskap. " Hur många bor i Malmö, aktuellt område, har vapen, etnisk bakgrund etc. ? " Checka, checka, checka...Den frågan ställdes inte, och fick bara svar genom att ett avsett offer gick till motaktion.
Och Malmö förresten, arabiskt, romskt ? Om polisen går ut med
" judiskt utseende", " estniskt " , "tjeckiskt", " tyskt", i Malmö, såna finns, skulle de nog inte kunna visa sig, i uniform på ett tag.
Finns det måhända en poäng inbakad i svadan här ovan?
Att sådana här självklarheter ens behövs debatteras, Sverige är verkligen skruvat. Behöver byta ut politiker- och journalistkåren.
Det gläder mig att Ardavan Khoshnood tagit upp detta problem i sin utmärkta artikel. Däremot bekymrar det mig att polisen inte initierar och inte deltar i denna och andra debatter där det finns hållbara motargument till dreven.
Polisen måste få använda vittnens beskrivning och även själva ge en rättvisande information för spaning och upplysning. Varför skulle just signalement vara något undantag ? Jag reagerar starkt på kritiken. Det mesta i media om grov kriminalitet just handlar om människor med annan etnicitet och annat utseende. Beträffande relationsmorden har ju detta och den kulturella bakgrunden stor betydelse, men det får man inte ta upp för då är man rasist och främlingsfientlig.
Att Twittervänstern inte reagerade tredje gången när polisen lämnade signalementet "svenskt utseende" är talande. Att mitt inlägg påtalalade detta och som vanligt nu lyser med sin frånvaro på Newsmill är vardag.
Fast polisen brukar ju ropa: "Fuck The Folk " , "Fuck the People", de facto, ibland, fast ingen vågar springa ikapp dem, (för att hämtas ut
av vakthavande befäl, vid tillfälle.)
Som nu den barnläkare som klagat på polisens behandling, av hen-ne, i samband, med spädbarnsdöd på sjukhus. Hon hade hämtats, av fyra tuffa skinnjackor på jobbet, förhördes av ej medicinskt kunnig personal, och blev häktad och utsatt för närmast " Guantanamo-lik-nande, häktesbehandling, s.k. deprivation /berövande av sömn, tvingades resa sig upp en gång i timmen, för en polis som spark-ade på dörren. (Men o.k, då... inte skendränkning...).
Åklagare Roswall friade alla poliser för tjänstefel idag. Som sagt : polisen utreder sig själv, och gör det så bra varje gång, att de alltid klarar sig ur knipan. En lyx, som de flesta andra inte unnas.
Ett annat polisproblem, är den uppenbara partiskheten, när brott inträffar, som poliserna möjligtvis kan genomföra själva. Som de typiska sambomorden, skilsmässomorden, mot den kvinnliga part-en, som av polisen kallas " tragedier". Det var en " tragedi", inte
mord rakt av, (när av polisen licensierade vapen använts.)
Jaktolyckorna, många poliser är hängivna jägare, och när en kula avsett för en älg, träffar av misstag, granngårdens ägare i ryggen, säjer polisen, som i Värmland, att det är en " tragedi." Hela orten sörjer, tacka för det.
När Värmlandspolisen inte lyckades hitta den kvinnliga präst, 70-åriga som kört vilse på en skogsväg, med blommor till en försam-lingsbo, förra vintern ca, frös ihjäl, då förstod tyvärr inte " stöckhölm-arne " ," hur många vägar det finns i Värmland ". (Årjäng)Fler än i Stockholmsområdet ? Dråpligt, men tyvärr sant.
För några dagar sen, en ung man i Piteå, körde av vägen, och fast polisen ryckte ut, fann olycksplatsen, lyckades de inte finna föraren, som, egentlig låg helt synlig, sa hans kamrater, som senare anlän-der, till den då avlidne ynglingen. De såg hur hade polisen gått runt i gräset, ca 20 meter från bilen, men "gett upp sökandet". Överlämnas
till disciplinnämnden. Facts kicks !
Vad sysslar våra dårar i uniform - med ? Vilket fack detta skall sor-teras in i - det fixar inte ens jag ! Testa ? Otolkningsbart ? Absolut oförutsägbara, knippen, ingår i avskräckningstaktiken ? Don´t call us - we call you !
Aftonbladet 9.8.12 / GÄVLE. Tony N , 22, larmade polisen från flickvännens lägenhet efter att ha blivit överfallen på gatan. Men istället för att ta upp anmälan om överfallet tog en av poliserna tag i hans hår och drog ut honom i trapphuset och satte på Tony handfängsel. Polisen gick till angrepp efter att Tony berättat att det var invandrartjejer som hoppat på honom.
– Då brast det för en av poliserna, och han tappade fattningen helt, säger flickvännen Alexandra Englund-Frisk, 24.
Tony kördes till häktet i Sandviken där han sattes i en fyllecell.
”Fruktansvärt kränkande”
– Den aggressive polisen drog mig i håret och höll ett knä eller armbåge i ryggen på mig där jag låg i bilen de två milen till Sandviken. Det gjorde ont och var fruktansvärt kränkande. Jag bad att få blåsa i alkotest för att visa att jag inte var speciellt berusad.
– Sånt sysslar inte vi med, blev polisernas svar.
Även flickvännen är full av blåmärken.
– Jag försökte ju få poliserna att låta bli Tony. Vi är ju ett par och han skulle ju sova hos mig. Men de lyssnade inte. Istället fick jag höra att de skulle bli än värre för Tony om jag inte slutade att ifrågasätta .
– Men Tony hade inte gjort något. Han var ju brottsoffret, säger Alexandra.- - - -
Bra artikel i stort, men... "dricker man sig full och skriker ”fuck the police” får man faktiskt räkna med konsekvenser.", nja, vi har yttrandefrihet i Sverige, så "fuck the police" ska man absolut få säga. Det ska man en polis kunna hantera utan att utdela "konsekvenser".
Jag instämmer med artikelförfattaren att polisen måste kunna få gå ut med det signalement som bäst beskriver en brottsling. Att det stör någon annans världsbild kan man inte ta hänsyn till.
Däremot, när det gäller exemplet med den omhändertagna ungdomen så kan jag inte förstå polisens agerande utan håller helt och hållet med #44 Jonas Nilsson. Polisen måste kunna vara mer storsint än så när det gäller ett såpass harmlöst beteende av 16-åringen. För all del, spring ikapp och ta en diskussion, men om någon omhändertogs pga "fuck the police" och inte pga redlös berusning så motverkar det inte på något sätt 16-åringens bild av polisen. Att dessutom gå ut med det på Facebook måste ju än mer bekräfta personens bild av polisen (och andra i samma situation som läser det). Och vi snackar om en 16-åring. Diskutera med honom och visa istället att ni är större än hans inskränkta världsbild säger honom. Detta provocerande agerande av polisen bekräftar ju 16-åringens åsikter och är ett samhälleligt självmål.
För helvete, polisen, visa att ni är större än så och låt er inte provoceras så lätt!
Vad är då "romskt" utseende? Eller för den delen "svenskt"? Eller varför inte "judisk" när en ovanligt kroknäst individ plockar en på ens ägodelar? När vi nu ändå håller på.
Jag trodde professionella poliser hade bättre koll på läget än att skriva ett sådant signalement. Även om det är anmälarens ordval.
Hur skall man veta vem man letar efter med en sådan beskrivning? Då är det ju bättre att inte sprida ett signalement alls, eller se till att man får en beskriving som faktiskt talar om hur personen ser ut genom att effektivt fråga vad anmälaren menar med "romskt" utseende.
Att man självklart kan skriva att någon är av kaukasiskt utseende, afrikan eller asiatisk är självklart. Men "romskt"? Eller "iranskt"? Eller "svenskt"? Det är ju helt poänglöst. Det är ju inte ens frenologi.
Bra artikel som helt stämmer överens med min egen uppfattning. Den svenska flata hållningen gör hela samhället en björntjänst. En skyffel är en skyffel även om den kallas kvast. Hela meningen med ett signalement (sug på ordet ett tag) borde ju vara att underlätta rättvisans arbete. Vi som inte är journalister eller begår brott blir oftast lite gladare om rättvisa skippas.
Signalement:
-Beskrivning av en persons utseende, ofta i samband med polisutredningar
- Känt i svenska språket sedan 1822, från franskans signalement med samma betydelse
Seriöst, hela samhället börjar att likna en sandlåda och det börjar bli riktigt pinsamt. Att ens ta upp frågan om att ett Signalement inte skall innehålla en beskrivning som den eftersökte bevisligen borde ha vittnar om bristande verklighetsuppfattning...
Göteborg 42 skjutningar i Juli och inte ett enda Signalement = trygghetsfaktor i botten. Det är precis då som människor börjar söka efter de enkla svaren...
Jämfört med noll är nivå 10 högt även på en 100 skala, politiskt sett. Polisen har inget förtroende, eftersom polisen inte har någon reell uppklaringsprocent. En del enskilda poliser har folk förtroende för, men fråga alla, får dom ens fyra procent då? När statistikens resultat är insignifikant så existerar inget underlag till generellt förtroende. Att polisen i vårt land inte lider av extern korruption har ju inte hindrat den interna korruptionen från att totalt cementeras på grund av både ledarnas, så väl tjänstemäns som politikers, och dom enskilda polisernas flathet och inkompetent att stå för det dom svär trohet för.
.
Hade svenska polisen sen åtminstone EU inträdet närt ett internberoende av hederlighet, på samma sätt som man gjorde i en massa andra internationella storstäder under 1990-talet, så hade det varit praxis idag att omhänderta en kollega som går över gränsen, enligt lagen, särskilt dom som definitivt "fått spel", och inte att försvara det, uppenbarligen, inkompetenta fanskapet som, lika uppenbarligen, varken utbildningen med anordnare och ledningen som politiker, inte gett tillräckligt med tid att lära sig, eller lika uppenbarligen inte ställt tillräckligt höga krav på i nuvarande individualismens tidevarv.
.
Hur många skulle inte likna romer om dom klädde sig som romer? Är det då personen som ser ut som romer eller klädseln? Beskriv en moderat kristen nubier, moderat judisk nubier, moderat muslimsk nubier, och en ateistisk inuit, som alla är födda i Sverige, till utseendet bland en massa andra med, respektive, samma religion och bakgrund? Skulle dessa individer beskrivas av samma poliser som romska om dom hade romska kläder på sig på sin väg till något kalas eller halloween party?
Håller med Ardavan. Man måste ju kunna beskriva en människa på ett begripligt sätt. Inte konstigare än att en Kines har ett kinesiskt utseende.
Och: det måste vara kränkande att bli uppsprungen av en 40-årig polisman... :)
Är Poliser bland de sämst avlönade i samhället?
Vad hände med:
Resturangbiträden
Handelsanställda
Socionomer
Telemarketinganställda
Undersköterskor
Vårdbiträden
Städare
Taxichaufförer
Förskolelärare
Barnskötare
Busschaufförer
Sjuksköterskor
Diskare
Hotellvärdinnor
Receptionister
http://www.lonestatistik.se/
Kvalificerat skitsnack Ardavan.
I övrigt en bra poäng i artikeln.
D.d Leone: nej, de skulle beskrivas som "romskt utseende" om de var klädda som typiska romer. Svårare än så är det inte. Romer har sett ut som romer i 500 år och de kommer nog inte att byta stil för att du ska få in en dålig poäng i en debatt.
Jens Rosback: Något säger mig att du sitter i ett helvitt tryggt villaområde med tanke på hur vilsen du är i din frågeställning. Då passar det naturligtvis bra att försöka rädda världen, det är ju bara att stänga av tv:n om verkligheten blir för påträngande. Jag törs lova att precis varenda en som bor i närheten av större städer vet precis hur en rom ser ut, det är ju lite av poängen för deras sammanhållnings skull. Romer har en kultur som inte ens PK kan rucka på.
Om nu efterlysningen löd "romskt utseende" så betyder det exakt det, inte "rom som numera ser ut som en etnisk svensk och röstar på Moderaterna".
Förstår du poängen med signalement? Det är för att styra in sökspåret på hur gärningsmannen såg ut, inte för att misstänkliggöra folkgrupper. Om gärningsmannen hade burit clownmask hade man beskrivit det, inte "vi tror att det var en maskerad rom".
Er godhetshysteri har nått såna nivåer att t o m mina mest toleranta bekanta undrar vad f*n det är som pågår...
Har romska män verkligen någon speciell klädsel? Kvinnorna har det ju men visst handlade det om en man här?
Utseende syftar väl på ansiktet och kroppsbyggnaden dessutom och där går det väl knappast särskilt enkelt att skilja en rom från en sydeuropé eller ens en ovanligt mörk nordeuropé?
ser romare annorlunda ut än övriga italienare? *L*
Romskt utsende. Borde det inte heta romerskt utsende. Eller är det lätt att blanda ihop med romariket då? *L*
Bara några amatörfilosofiska tankar!
Kommentarsfältet är stängt på denna artikel.