Idag letar vi skribenter i följande ämnen:

Mobbning

Under vårvintern har mobbning diskuterats alltmer. Växer problemet och vad ska man göra åt det? Läs (20) Skriv

Incidentberedskapen

Sverige saknade incidentberedskap när ryska flygplan övade mot svenska mål under påskhelgen. Läs (8) Skriv

Politik och PR

Aftonbladet har i en serie reportage granskat relationen mellan pr och politik. Är kritiken befogad? Läs (1) Skriv

Syrien

Wiji Bohme Shomary om Syrien

Mörkhyade män tas inte på allvar i arabvärlden

Student: Den sorgliga sanningen är att män som Kofi Annan, oavsett hur briljanta och erfarna de är, helt enkelt inte tas på allvar i arabvärlden eftersom de är mörkhyade.


Om författaren

Wiji Bohme Shomary: studerar historia och Mellanöstern- och Nordafrikastudier och har rötter i Syrien.

När jag läser försöken till politiska förklaringar av varför Kofi Annan som FN-medlare har misslyckats med att få den syriske diktatorn och de syriska rebellerna att stoppa dödandet kan jag inte låta bli att skratta, det avskyvärda i hela situationen till trots.

För det finns också en annan förklaring till Annans nederlag. Vad medier och västerlänningar i allmänhet inte förstår är att de flesta araber är väldigt färgkänsliga. Den sorgliga sanningen är att män som Kofi Annan, oavsett hur briljanta och erfarna de är, helt enkelt inte tas på allvar eftersom de är mörkhyade.

Jag vet detta på grund av mina egna erfarenheter. Jag var min stora arabiska familjs "svarta får", inte på grund av mitt uppförande utan på grund av min hudfärg. Min mamma är så ljushyad att hon nästan skulle kunna tas för grek, vilket inte skulle vara förvånande med tanke på alla makedonska soldater som marscherade genom Syrien i äldre tider. Min far däremot kommer från en stor beduinstam och ökensolen tycks ha impregnerat hans gener. Min mammas föräldrar förlät honom hans svarthet eftersom han också var läkare med en lovande karriär, men de blev besvikna när hans första dotter (jag) kom ut än mörkare. De trodde att det skulle vara nackdel för mig i jakten på en god make, då dessa i arabiska länder alltid brukar föredra ljushyade tjejer, speciellt de få som är välsignade med blå eller gröna ögon. I skolan brukade de andra barnen regelbundet kalla mig "svarting", det gav mig komplex, som jag dock sedan dess har överkommit.

Dessa föreställningar om ras och hierarkier går långt tillbaka i tiden, till när araber - efter sin snabba erövring av mer än halva den kända världen - tog över den afrikanska slavhandeln från romarna. De etablerade handelsstationer längs hela den svarta kontinentens östra kust och de erbjöd så bra betalt för slavarna att de inte ens behövde fånga dem själva. När afrikanska hövdingar insåg vilka vinster som kunde göras gav de sig själva ut i bushen och erövrade svagare stammar och sålde dem till araberna. Dessa fördes sedan i kedjor till de stora slavmarknaderna i Kairo - eller på andra platser.

När arabiska ledare i dag försöker skapa allianser med afrikanska länder söder om Sahara försöker de skyla över denna skamfyllda historia genom att attackera européerna för deras fyra sekel långa slavhandel mellan västra Afrika och Amerika. Men det är ingenting i jämförelse med vad araberna gjorde i över tusen år. I Mauretanien bestod slaveriet fram till alldeles nyligen och vissa påstår att det i praktiken ännu inte är avskaffat.

Arabernas långa historia av slaveri har skapat en kultur i vilken svarta människor alltid befinner sig på botten. Det räcker med att titta på vilken svart-vit egyptisk film som helst för att se att tjänare och portvaktare nästan alltid spelas av svarta från Nubien. Och än i dag är det såväl vanligt som accepterat att referera till svarta människor som "Abd", vilket betyder slav.

Så när det kom till att hantera de stridande parterna i det syriska kriget hade Kofi Annan sin hudfärg emot sig. Det faktum att han är svart gjorde honom till ett lätt byte för hån och glåpord - ett öde han delar med Obama. För ända sedan Obama chockade arabvärlden genom att lyckas bli vald till USA:s president har han hånfullt kallats "den svarta slaven i Vita huset". Det räcker med att gå till vilken pro-Assad-sida som helst på Facebook för att se hur Assads anhängare på detta sätt regelmässigt uttrycker sitt förakt för presidenten på grund av hans hudfärg: “Al abed al-aswad fi al-beit al-abiyad”.

Konspirationsteorier är som många vet livaktiga i den arabiska världen. Och enligt vissa försöker USA dölja sin verkliga intentioner för världen genom att placera slavättlingar på toppositioner. Colin Powell och Condoleeza Rice, som vågade säga till Egyptens sista farao hur han skulle behandla sina undersåtar, avfärdades på samma sätt som stackars Kofi Annan.

Jag tror att mörkhyade personer utsända från mäktiga demokratiska länder kommer att ringaktas på samma sätt i arabvärlden även i framtiden - åtminstone ett tag till. Det är just därför en god idé att fortsätta att sända dem, speciellt om de också är kvinnor, för att utmana en världsbild som är grundad på rasism och diskriminering.

 




Trackback URL: http://www.newsmill.se/trackback/46125

51 kommentarer I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.

En mycket bra artikel, men slutsatsen att fortsätt skicka svarta människor till rasistiska länder gör ju inte att människorna i Syrien får det bättre på kort sikt utan värre, och det är på kort sikt krisen i Syrien måste lösas. Eller var slutsatsen bara någon skruvad form av politisk korrekthet?

Permalänk | Anmäl #2 Erik Viking, 2012-08-03, 22:57

#2 Idealism går idag alltid före pragmatism...

Permalänk | Anmäl #3 jon79, 2012-08-03, 23:03

Invasionsförsöket av Syrien är drivet av gamla kolonialister och vad de skickar för folk eller vad de har för hudfärg spelar ingen roll, lösningen ligger i att låta bli Syrien och låta dem sköta sina egna inre angelägenheter.

Permalänk | Anmäl #5 Mikael Forsberg, 2012-08-03, 23:26

Ok nu ska jag vara snäll och då säger jag att detta kanske är det sämsta jag någonsin läst. Nu faller inte skuggan på skribenten utan snarare på de som publicera den här typen av pinsamma inlägg i en så seriös kris.

Permalänk | Anmäl #6 David Fält, 2012-08-04, 00:00

Lägger till detta för att nyansera den skeva bild som tycks råda hos red och skribenten. Helt kort.

The US: "Iran is part of the problem". Annan: "Iran is part of the solution"

http://webtv.un.org/watch/susan-rice-usa-on-syria-security-council-media...

Permalänk | Anmäl #7 David Fält, 2012-08-04, 00:50

Jag förvånas allt mer av Shomary's artiklar och hennes självhatande inställning till sitt eget folk. I USA kallas dessa för Onkel Tom, mer fackligt kallas dessa personer för inbäddade informanter.

Det är alltid svårt att försöka hävda sig själv när man pressas från omvärlden, och många gör så som Shomary och böjer sig för ideologiska påtryckningar och blir istället talesperson för den ideologin som i första taget tvingade henne och hennes föräldrar att fly landet.

Shomary argumenterar för att slavhandeln bland araber historiskt varit värre än den europiska och amerikanska - vilket egentligen är total negligens över vad slavhandeln i USA och Europa var för något. Ska väl inte heller glömmas att amerikanarna förintade först indianerna för att sedan slavmärka afrikaner. Att förringa detta och att försöka koppla ihop detta på något sätt med Kofi Annans misslyckande är som att säga att en bok är dålig för att man är blind.

Det kan inte nekas att det finns rasism bland araber, precis som vilket annat folk som helst, men Annans misslyckande beror på mer än hudfärg och att förminska hela händelsen till att handla om hudfärg är ignorans. Annans misslyckande beror först och främst på den sekulära partiet Baaths reluktans gentemot intervention, och sedan på en utbredd misstänksamhet gentemot det som Annan representerar hos araberna, nämligen västerländsk imperialism i form av FN.

Shomary, du blir inte "expert" för att din familj tenderar att vara rasistisk gentemot din far eller att du studerar historia. Genom historien har många "studenter" hamnat fel eftersom de bestämt sig för att öppna munnen innan de studerat klart, och på så sätt uttalat sig om händelser baserat på minimala studier i ett visst ämne.

Dessutom är det också förvånansvärt att du antyder att det är bättre för Väst att skicka vita personer - det visar ens naivitet och okunnighet kring historien om man propagerar för europeisk inblandning av politisk slag. Uppenbarligen har du ingen kunskap om Sykes-Picot avtalet...

Permalänk | Anmäl #9 Abd al-Alim, 2012-08-04, 02:33

#8 Det innebär ”den svarta slaven i det vita huset”.
#9 Sanningen är bitter, huh? Jag vet att arabiska samhället är mycket större än min familj men min familj är en produkt av detta samhälle som är besudlat med rasism och självglorifiering.
Har vi inte rasism och antisemitism i arabvärlden? Inte förvånande om du näst frågar mig hur mycket betalt jag får av Mossad för att skriva dessa ”självhatande” artiklar. Jag har aldrig framställt mig som expert eller auktoritet i frågor gällande arabvärlden, jag bara uppmärksammar bristerna som jag vet finns i den delen av världen. Självkritik och självhat är två olika saker, i mina artiklar vill jag kritisera det dåliga som finns ”hos oss” och det är konstruktivt, självhatisk är du och dina liksinnade som vägrar igenkänna och erkänna sina brister, och det är destruktivt!!! Sluta stoppa ord i min mun och påstå att jag propagerar för vita personers/makters inblandning i Syrien. Min analys av Annans misslyckande är inte politisk, vad jag försöker lyfta fram är arabvärldens kulturella (miss)förhållande som kan ha bidragit till detta misslyckande.

Permalänk | Anmäl #11 Wiji Bohme Shomary, 2012-08-04, 03:57

#9: Det finns gott om skäl att anta att den arabiska slavhandeln på Afrika var av betydligt större omfattning än den europeiska. Det stöder sig både på vittnesmål från besökare och bevarade arkiv från slavauktioner. Inte heller finns det skäl att anta att det arabiska slaveriet var mindre brutalt, tvärtom talar siffrorna för att dödligheten bland slavar i delar av den arabiska världen kan ha uppgått till 30% om året.

Permalänk | Anmäl #12 Johan Arve, 2012-08-04, 04:09

#11

Shomary, om du hade läst det jag hade skrivit så hade du märkt att jag faktiskt höll med dig i att det finns rasism bland araber. Och du har rätt, självkritik och självhat är två olika saker. Ditt är självhat av flera anledningar: Du sprider ditt självförakt på icke-arabiska sidor där alla klappar dig på ryggen. Vill du vara självkritisk, rikta då in dig på hemsidor där läsarna är araber (borde ju egentligen vara självklart om man är SJÄLVkritisk).

Men du vet att den rådande kontexten i Sverige med rasism och anti-migration är fördelsaktigt för ditt självhat, och därför skriver du sådana texter till en helt annan publik. Det kallas oppurtunism.

Du kan inte skjuta en hare med vattenpistol - på samma sätt kan du inte ändra ditt folk genom att skriva om araber på sidor som är icke-arabiska.

Och det är självhat.

Permalänk | Anmäl #13 Abd al-Alim, 2012-08-04, 04:17

#13
Jag vet att jag måste rikta mig till araber som du Abd al-alim som är bosatta i västvärlden och bespottar den samtidigt, som har en ideal bild av den egna kulturen och skönmålar den i så starka färger att deras syn skadas, det är därför jag skriver på Newsmill. Jag skriver till svensk publik för att jag betraktar mig själv som svensk med arabisk bakgrund och inte arab med svenskt pass, jag ser därför inget fel med att dela med mig av mina erfarenheter! Tänk på mänsklighetens situation om varje författare och filosof skrev enbart för det egna folket eller landet.
Skriv du också om den (under)(bara) arabvärlden och du kommer säkert att hitta din publik som klappar dig på ryggen.
Miljoner ungdomar i arabvärlden har insett det patetiska och kontradoriska i deras situation, där föräldrar, lärare, politiker, journalister gör inget annat än att skönmåla det förflutna, självglorifiera sitt samhälle, och understryka sin kulturs överlägsenhet medan den vardagliga verkligheten handlar om arbetslöshet, klientifiering, förtryck, diskriminering, etc. Arabiska våren handlar inte bara om islamister som försöker kidnappa makten, det finns miljoner ungdomar i arabvärlden som är upplysta och vill se en rejäl förändring, de behöver inte jag skriva för.
Du kan kommentera hur mycket du vill på min artikel men förvänta dig inte mera svar från mitt håll.

Permalänk | Anmäl #16 Wiji Bohme Shomary, 2012-08-04, 05:22

Den här inställningen mot mörkhyade personer finns i hela världen, dvs., ju ljusare hy desto bättre. Det handlar om status. Vi kunde väl pröva med att skicka en svart *kvinnlig* medlare till arabisk-syriska världen också. Hur smart är det?

Det fungerar så här i Argentina och Brasilien, också. Stratifieringen i samhället är väldigt tydlig. I Indien är ljushylthet tydligt kopplat till högre status. Det är oerhört vanligt att svarta män, när dom kommut upp sig i samhället, väljer att gifta sig med blonda kvinnor av den nordiska typen, trots att dom utsätts för press från sina rasfränder. Även svarta tycks ha en preferens för vithet. Man har åkt till djungelbefolkningar som aldrig någonsin utsatts för rasindoktrinering. Man har visat dom foton av två lika vackra kvinnor, den ena vit och den andra svart. Forskarna har frågat "Vilken skulle du gifta dig med?" Samtliga har pekat på den vita kvinnan.

Det är samma fenomen som om man visar en vacker samt en ordinär kvinna. Samtliga pekar på den vackra. Det är en allmänmänsklig instinkt. Vi tolkar egenskaper och proportioner i utseendet enligt väldigt tydliga instinktiva preferenser. Hos vissa individer är detta det absolut dominerande kriteriet. Dom är beredda att gifta sig med en person bara han/hon har rätt utseende.

Det är så här människor fungerar. Deras instinkter tycks ha en preferens för ljushylthet samt vissa andra egenskaper. Tydligen tror dom att det är bättre att skaffa barn med en sådan individ eftersom ens avkomma då har större chans att överlevna. Det är faktist sant: det är lättare att få jobb om man är vit! I Sverige försöker vi låtsas om som att människan inte har instinkter eller omedvetna preferenser. Men med tanke på vårt stora fokus på utseende så vore det väldigt konstigt om en helt avvikande utseendetyp, med generellt bredare näsor, tjockare läppar, samt svart hy, omedelbart skulle uppnå samma status som vita människor.

Jämförelsevis, forskning har visat att tunnhåriga män har lägre lön än hårbeklädda män. Skillnaderna ökar ju mer kvinnor det finns på en arbetsplats eftersom kvinnor lägger större vikt vid en mans utseende än en män gör. Men det finns inget som tyder på skillnad i kompetens. Tvärtom så är tunnhåriga män överrepresenterade såsom chefer. Det visar på att utseende har betydelse. Det handlar mycket om status. En lång person har högre status än en kort person. En vit har högre status än en svart. En hårbeklädd har högre status än en flintskallig. En man har högre status än en kvinna. En vacker har högre status än en ful. En köra en lyxbil har högre status än att köra en billig bil. En kroppsligt funktionell person har högre status än en handikappad. Genom att kombinera dessa faktorer kan vi räkna fram vilken status en person har, på ett närmast matematiskt sätt. En arbetsplats vill ha så många personer med hög status som möjligt. Likadant är det på krogen.

Folk är alltså väldigt statusfixerade. Om man träffar en ny person, exempelvis på krogen, så försöker dom förhöra sig om ens status, samtidigt som dom bedömer kläderna och framförallt skorna, för att avgöra status. Man blir förhörd om ens boendeform. Hyresrätt ger lägst statuspoäng, speciellt om den är i ett multietniskt område.

Varför kan folk inte erkänna hur dom håller på? Hur kan dom anklaga andra människor för rasism när dom själva är fullkomligt fixerade vid ytliga statuskriterier och tänker i sådana termer ständigt? Människor ägnar sig bara åt ett enormt hyckleri när dom säger att ras inte har betydelse. Det är som att säga att utseende inte har betydelse. Och det vet alla att det är en grov lögn. Dessutom, svarta människor är inte på något sätt bättre.
-Dr Mabuse (ps).

Permalänk | Anmäl #17 Dr. J. Mabuse, 2012-08-04, 05:51

En mycket bra artikel, tack för att du även bemöter kritiken du får, det är underbart när de som tror de vet får sig en rejäl knäpp på näsan i dina svar. Jag vill även tacka för att du är en svensk med arabiskt ursprung dessa lyser med sin frånvaro, vet inte om det finns så många till. Annars ser jag bara arabvärldens hat hot väst(väldigt likt vänsters)som avundsjuka.

Permalänk | Anmäl #18 Micael Johnsson, 2012-08-04, 07:30

Intressant och bra artikel som tar upp att rasismen är en del av alla kulturer.
Man kan inte som pride avvisa personer med argumentet att de är vita och att folk känner sig hotade av deras vita hy.

Araberna har alltid varit centrala i slavhandeln och var även en viktig länk när Europa skeppade slavar till USA.

FN kan däremot inte få fred någonstans då de inte har någon arme.
Tomma vackra ord skapar inte fred. Fred skapas av överlägsen militärmakt av NATO. NATO är ju den fria världens arme.

Mvh
Pera

Permalänk | Anmäl #20 u_19023, 2012-08-04, 09:00

#17 Dr. J. Mabuse,
Väldigt bra kommentar. Du skriver rätt från levern utan sköna omskrivningar.

Permalänk | Anmäl #21 u_19023, 2012-08-04, 09:02

Detta som Wiji Bohme Shomary säger är ju inget okänt egentligen, välbekant för alla som varit i arabländerna. Man kan dessutom se samma rasistiska tendenser här i Sverige hos invandrare från arabländerna. Många invandrare är förvånande öppna med att visa sin avsky gentemot vissa andra folkslag.
Det låtsas naturligtvis ingen om. Det går stick i stäv med ens egna förutfattade meningar. Den som påpekar detta blir naturligtvis påhoppad och kallas...ja ni vet.

Permalänk | Anmäl #22 Alvin Stoltz, 2012-08-04, 09:12

Att föredra en ljusare hudfärg har i många delar av världen en religiös aspekt, så var också Siddharta Gautama, Buddha, blåögd, även Zoroaster visar ljushylta drag. Kinas förste kejsare Huang Di, den gule kejsaren, benämnes så inte efter hans hudfärg men blonda hår. även i aztekernas gudavärld framstår de största gudarna, som blonda. Det blonda och ljushylta kopplades redan hos egypterna till solguden Ra. Exemplen blir många och förklarar varför hudblekningskrämer är världen mest sålda kosmetika. Tror att arabers förakt för svarta har i någon grad spelat in i kofi annans fredsplans svala mottagande.

Permalänk | Anmäl #25 Johan Klutz, 2012-08-04, 09:51

Vad gäller Slavhandeln i bl.a. Afrika så var den grundlagd och väletablerad av araberna redan långt före den Europeiska kolonialtidens början.

Från år 600 e.kr tills idag beräknas mellan tio och femton miljoner människor tagits som slavar till den Muslimska världen Då den islamiska rätten förbjöd att den som var född muslim gjordes till slav, togs slavarna från icke-islamiska områden som Europa & Afrika. Slavpirater opererade för Europas vidkommande från kusterna mot Atlanten och Medelhavet, bl. a. från hamnar som Tunis, Sale och Tripoli.

Kustnära byar och städer i Italien, Spanien, Portugal och Frankrike drabbades hårdast. Slavräder gjordes även så långt norrut som Storbritannien, Irland och Island. I juni 1631 angreps kustbyn Baltimore på Irlands sydkust och 130 män, kvinnor och barn fördes bort för att säljas i Alger."
http://sv.wikipedia.org/wiki/Slaveri

Rasismen lever i allra högsta grad kvar blan araberna i dagens mellanöstern. Idag drabbas framförallt de stackars Asiatiska gästarbetarna från Indien, Sri Lanka och Pakistan.

Permalänk | Anmäl #26 Sven Ekberg, 2012-08-04, 10:03

Tack för en mycket bra artikel Shomary! Den bekräftar också mina egna erfarenheter från många års arbete I mellanöstern. Som ett exempel, en kvinnlig vän av mig, mycket mörkhyad från Afrika blev spottad på av araber i ett 5 stjärnigt hotell i Dubai nyligen. Din artikel är också en bekräftelse av att fördomar och rasism inte är något typisk svensk. Vi kan bara förbättra värden genom upplysning och uppmuntrande av kritisk tänkande, inte genom att skylla allt på andra, dvs. allt är västvärldens fel. De hatfulla kommentarer du har fått på din artikel är bara en bekräftelse på hur djupt rotat konspirationstänkande och förakt för saklig öppen debatt har blivit I Sverige. Vi måste motverka denna trångsynthet med upplysning och våga föra en öppen debatt. Det är just vad du gör.

Permalänk | Anmäl #27 Yngve Frey, 2012-08-04, 10:10

#13 Abd al-Alim

Jo hon gör helt rätt i att skriva på Newsmill om detta eftersom hon bor i Sverige. Vi behöver all information vi kan få om vi ska kunna klara av de problem den här rasismen orsakar även i vårt land. Du anser uppenbarligen att arabernas rasism inte är något som rör andra än araber. Gissar att den åsikten delas av många som dig och är extremt populistisk på de sidor du normalt skriver på. Hycklare skall kallas hycklare och sanningen är alltid välkommen i vilka sammanhang den än dyker upp i. Möjligen inte i arabvärlden, men det hade vi ju inte väntat oss heller. I alla fall inte före den arabiska våren. Ni kan ni också. I alla fall några av er.

Permalänk | Anmäl #32 Kristian Fredriksson, 2012-08-04, 13:04

#25 Johan Klutz

Det är möjligt att du har rätt vad gäller ljus hy men den blonda genen evolutionerade fram i Lettland 4000 fkr och genen för blå ögon på den ryska stäppen för 5000 år sedan, så det kan inte ha kryllat av de här människorna på det gamla egyptens tid eller för den delen på Zaratustras tid. Visst ser många Iranier ut som oss skandinaver men jag tvivlar på att så var fallet före scyternas rytteri drog ner söder om svarta havet. ja vit hy och blont hår ses som idealet i Asien också. inte särskilt klokt tycker jag.

Permalänk | Anmäl #33 Kristian Fredriksson, 2012-08-04, 13:23

Abd al-Alim.

WBS skriver om de egenskaper i arabvärlden som retar henne, det kallas självinsikt, Du om de saker Du älskar, det kallas hemlängtan..
Vad Du borde göra, är följaktligen självklart. Den som bott i ett arabland ett tag vet precis hur det är.
Det som kallas rasism i Sveige är bara en västanfläkt mot vad araber i gemen känner. Utan relevans överhuvudtaget.

Permalänk | Anmäl #34 Kristian Grönqvist, 2012-08-04, 13:53

#33 Kristian, att vita (eller kaukasiska) människor) folkvandrat till Asien bevisas bl a genom Loulan beauty, mumien som hittats i Kina och dateras till ca 2500 fkr, denna och även andra arkeologiska spår ger bevis för en tidig vit population (om än liten) i Asien. Också det tidigaste kinesiska skrifspråket 'oracle bone' kan spåras tillbaka till forngermanskan, Dessa grupper likt vara vikingar i ryssland blev ofta genom val eller våld utsedda till härskare för att leda olika riken, uppenbarligen med tiden blandades de upp med 'hoi polloi'. Dyrkan för den vita hyn i asien går tillbaka till detta.

Permalänk | Anmäl #35 Johan Klutz, 2012-08-04, 14:18

Abd al-Alim

Du skriver att hon lider av nån slags Onkel Tom mentalitet, att hon identifierar sig med sina svenska förtryckare. Skulle man inte kunna vända på steken och säga att de muslimska kvinnor som vill framställa sin egen religion på ett positivt sätt lider av nåt slags Onkel Tom komplex. En muslimsk kvinnas förtryckare är inte den svenske mannen utan den muslimske mannen som vill utöva sin makt över henne. Ingen kvinna med självbevarelsedrift och sunt rationellt tänkande kan stödja Islam och dess kvinnofientliga lagar

Permalänk | Anmäl #36 Petter Pettersson, 2012-08-04, 14:22

Johan Klutz #35

Det Du nu talar om är förskoleundervisning på en paleoantropolog, vilket jag råkar vara utbildad till. Anledningen tiill att en del människor har vitare hy har ffa med upptaget av D vitamin att göra, liksom att mörkare hy skyddar kroppen mot skadlig påverkan av solstrålning. Mer behöver man inte veta för att förstå vi´ssa saker.
Blänkandet med mumifierade eller fossilerade "beautyn" ändrar inte på de vetenskapliga fynden i det avseendet

Det religiösa tillbedjandet lägger jag mig inte i. Religion är mänskligt hittepå. Här i Norden tillber man för tillfället en arabisk eller semiarabisk fåraherde, vars utseende man verkligen kunde diskutera, om man tillhörde den vetenskapligt lagda delen av befolkningen. På de områdena har man dock inget intresse för vetenskap. Teorier om avgudande av den vita färgen. förekommer företrädesvis hos den vita befolkningen naturligtvis, liksom hos dem som aldrig behövde vistas utomhus.

För Asien gäller tyvärr samma biologiska förhållanden som överallt annanstans. Ju längre norrut, desto vitare.

Gäller dock inte polarbefolkning vid haven i samma utsträckning, eftersom de fick D-vitamin från havsdjur, isbjörnar och fiskar.

Permalänk | Anmäl #37 Kristian Grönqvist, 2012-08-04, 15:01

Glömde

Hos araber och Nordafrikaner är ofta ljusare hy korrelerad med högre utbildning och mer pengar, vilket i modern tid har gett den egendomliga manifestation som artikelförfattaren beskriver...

Permalänk | Anmäl #38 Kristian Grönqvist, 2012-08-04, 15:07

WBS har helt rätt. Jobbade under dryga 10 år i en skola i en stadsdel (liknande Rosengård) i en större stad i Sverige. Största invandrargruppen var araber, näst största var somalier. Förutom dessa grupper fanns 30 nationaliteter (eller etniciteter). Den informella rangordningen var; svenskar, syrianer, araber, kurder,...,romer, somalier. Från araberna var det solklart varför de ansåg att somalierna stod längst ner, medan andra grupper lyfte fram andra egenskaper; framför allt att de inte kunde anpassa sig, hade dåliga betyg och att de lät mycket. Att de kallades slavar var regel mer än undantag så länge somalierna inte kunde höra vad de sa.

Permalänk | Anmäl #39 Micke D, 2012-08-04, 15:30

Rasism i mellanöstern finnes ja, rasism i västerlänningar finns mot araber ja men ej orsaken (långsökt!) till misslyckandet.
Men alla araber är ju inte rasister & alla västerlänningar är ju inte rasister.

Om det är en rasism/hat så finnes den i fundamentalistiska element bland rebellerna som dödar inte för demokrati men ty för Syrien leds av shiismen.
Vad tror ni fundamentalist rebellerna tycker om kristna i Syrien?

Permalänk | Anmäl #42 u_21099, 2012-08-04, 17:32

Nun finns det en annan och i mina ögon betydligt mera sannolik förklaring till Annans tillkortakommande nämligen hans uppenbara avsaknad av direkt, râ makt.

Det finns ett Stalin-citat frân VK2 där denne, apropâ pâvens (!) moraliska o.s.v. inflytande frâgade: "Vatikanen -hur mânga divisioner?"

Idag, efter invasionerna i Afghanistns och Irak, den "arabiska vâren, diverse amerikanaks kvinnliga utrikesministrar tungomâlsalande pâ Kairo-universitet m.m. är väst-politiken i stort sett obegripbar och oförutsebar.

För det andra har det just kring Syrien visat sig att det râder tvärstopp inom FN:s säkerhetsrâd -helt enligt regelverket f.ö.

I det lâget är det svârt att halt enkelt begripa varför diverse "parter" och lokalt inblandade skulle spetsa öronen bara för att ett "speciellt FN-sändebud" ber om audiens. Just här är det ju alldeles uppenbart att karl'n (eller kvinnan!) inta har nâgon som helst makt bakom de egna orden utan mest är ute för att sondera terrängen, hâlla utkik efter ev. öppningar och rent allmânt försöka fâ kläm pâ vad som fortf.är helt uteslutet i den enes och andres uppfattning och vad som möjligen skulle kunna tas till utgângspunkt för nya framstötar. Detta ar inget annan än de inledande sonderingarna hos vilket som helst tillsatt medlare i vilken som helst konflikt. En Matti Ahtisaari hade inte gjort det bättre -eller sämre. Man kan leda en häst till vattnet men inte tvinga den att dricka. Skribenten här ocksâ är ovan kanske kommer fram till det avsnittet under nästa 20-poängskurs?

Permalänk | Anmäl #43 Sirius, 2012-08-04, 17:45

Visst finns det rasism och allehanda fördomar -inte minst religösa sâdana. Detta sannolikt mer i mera blandade kulturer. I ett land som Sverige, utan den traditionen av pluralism skulle jag, för min personlige del, säga att det knappast finns nâgon rasism i mera egentlig mening utan skillnaderna i behandling och uppskatning här är mera uttryck för sociala relationer. En svensk är helt enkelt ganska ur stând att skilja en turk frân en kurd eller en shia-muslim frân en sunnit eller wahabit. Separat debatt. Nog om detta just nu.

När det sedan gäller diplomatiska relationer och förhâllandet mellan stater tror jah inte att inblandade är fullkomliga offer för
förutfattade meningar utan att de tvärtom försöker lyfta sig till det läget kräver, vilket inte alls hindrar dem frân att som alla goda förhandlare försöka maximera de egna fördelaarna och minimera de egna nackdelarna.

Det är här, strukturellt, som medlare och sändebud av Annans sort sitter i en svag förhandlingsposition. I den kan man nämligen just ingenting erbjuda som kompensation för de övriga parternas medgivanden -som i det läget och just därför tenderar att inte anges. Inte heller har det legat i Annans makt att t.ex. utlösa bombangrepp, invasioner eller andra mera pâtagliga otrevligheter.

I det konkreta fallet handlar det om en regim som sedan lâng tid styrt Syrien frân en viss religiös maktbas. För dess företrädare är situationen binär: Antingen rider de ut ocksâ en här stormen eller ocksâ är allt slut, just för dem. De slâss m.a.o. med ryggen mot väggen och utkämpar just nu sin kanske sista strid. I den finns det inte utrymme för nâgra avbrott eller lättnader. Tiden arbetar nämligen här emot regimen och för dess motstândare. Snacka är det sista regimen är intresserad av. Har inte tid! Inte just nu!
Efterât finns tiden men dâ kommer ingen längre att ha minsta intresse att diskutera med dessa -dâ- föredettningar.

Permalänk | Anmäl #45 Sirius, 2012-08-04, 19:27

Jag känner mig betänksam när jag ser alla dessa utsagor om "hur det är".

Skälet är att har man här sagt A brukar det förr eller senare bli oundvikligt att ocksâ säga B.

Visst är en massa regioner i världen pâ vanlig svenska efterblivna.
Visst är en del kulturer och samhällen mer utvecklade och i den meningen "bättre" än andra. Detsamma kan sägas ocksâ om olika folk. En del gör det! Detta ställer sig enklare pâ distans.

Idag lever vi i en tid dâ det inte upplevs intressant att tala illa om vare sig "judar" eller t.ex. "negrer". Däremot ses mânga uttryck för förakt och anemositet gentemot "araber", "islamister" o.likn.

Sâdant kommer och gâr, i den här branschen som i mânga andra.

Samtidigt finns i sak samma utrymmer för rundpallar och utfulningar rörande grupper mycket närmare oss eller rentav mittibland oss.

Motsvarande "debatt" om dessa är i det stora hela tabu-belagd.
Försök bara dra uppmärksamhet till den svenska folkgruppen X's totala utanförskap pâ arbetsmarknaden. Fâr ej vidröras! Hets mot folkgrupp! Här blir saken nämligen pâ ett annat sätt känslig för att inte säga explosiv. Ändâ bjuder logiken att med kanske ännu större fog "diskutera" dessa förhâllanden pâ s.a.s. hemmaplan -och kanske t.o.m. "göra nâgot ât" dessa sakernas tillstând.

Alltsâ, alla ni som sâ käckt och oförblommerat ger er syn pâ "hur det är" lângt borta, ni leker med en till sist ganska farlig eld.

Det är lätt som en plätt att släppa ut anden ur flaskan men lângt svârare att stoppa tillbaka honom dit in igen.

Permalänk | Anmäl #48 Sirius, 2012-08-04, 20:07

#37 Kristian Gröntvist, din uppfattning av arkeologi och antropologi ligger dock lângt ifrân vad som är internationellt vedertaget och har väldigt lite med isbjörnar att göra. Att det förekommit folkvandringar som satt spâr pâ olika satt i sprâk, religion osv är väl dokumenterat, att detta gör avtryck i sedvanor och hur människor uppfattas än i denna dag är ej heller nâgot märkligt.

Permalänk | Anmäl #49 Johan Klutz, 2012-08-04, 21:02

#49: Varför träta?
Grupper och folk som lever blandade tenderar att utveckla särdrag och söka och/eller anvisas olika roller i samhället.
Ur detta,ofta (som #39 beskriver) ocksâ socialdarwinistiskt framsprungna hack- och rangordningar.

Här behöver vi inte gâ längre än till den egna svenska partipolitiken för att se genomslaget av de samlande fördomarna. Det är "bättre" att vara lâng, verbal och med trevligt utseende än liten, stammande och gräsligt ful. Det är inget plus att komma frân Stockholm men det är ett handikap att förknippas med en marginalgrupp eller ett särintresse. Persson var frân Katrineholm och Löfvén är ett fosterbarn. Bra! Reinfeldt är en civilekonom frân Täby, men duktig. dâr gâr kanske gränsen! Däremot skulle jag tro att det t.v. vore bra svârt för t.ex. en same att slâ sig fram till den svenska rikspolitikens topp. Det som krävs är viljan att slâ sig fram -precis som den man är. Loreen föredömlig! Fler sâdana! Heja alla!

Permalänk | Anmäl #51 Sirius, 2012-08-04, 21:48

#9 Abd al-Alim: jag förstår hur du menar, jag är uppväxt i ett land där majoriteten agerar på liknande sätt. Bli aldrig svensk, vi är inte bra för din självkänsla.

Permalänk | Anmäl #52 Ben Dekå, 2012-08-04, 23:00

#53: Jaa....?
Ponera att du har totalt och fullkomligt rätt! Sedan dâ?
Vad skulle enl. dig. vinnas genom att sâ emfatiskt pâtala saken?

Och: Om nâgot väsentligt verkligen skulle kunna vinnas just här, varför inte, i sâ fall, gâ vidare till att nagelfara a-l-l-a folkgrupper, kulturer o.likn? Här âr den del flitoga som bävrar medan andra mera vegeterar, en del ligger pâ framkant medan andra tycks sakna varje insikt om att en sâdan överhuvudtaget finns, o.s.v.
Lika genomsnittligt smarta är de kanske till sist inte heller!
Om nu alltsâ alla "sanningar" alltsâ skall fram.
Finns m-y-c-k-e-t att säga, om m-â-n-g-a! För den som v-i-l-l !

Lägg noga märke till att jag ingalunda förordar vare sig censur eller självcensur men däremot föregâende eftertanke!

Vad skulle till sist bli bättre genom den här sortens deklarationer?

Permalänk | Anmäl #54 Sirius, 2012-08-04, 23:54

Dvs vi har inte en susning om vad du pratar om nu.

:-)

Permalänk | Anmäl #56 Ben Dekå, 2012-08-05, 00:37

Ingressen betyder att Arabien inte tar Kofi Annan, från Afrika, på allvar för att han är mer mörkhyad än genomsnitts araben?
.
Vad tycker dom cirka resterande 85% procenten som snackar arabiska men inte är araber?
.
Att muslimska ledare inte tar kristna FN-ledare på allvar är mer korrekt. Majoriteten av den kristna världen, Europa, USA, Kanada, Danmark i Nord Amerika, Central Amerika, Syd Amerika, Halva indonesien, Australien, Nya Zeeland, och uppe mot 75% av kontinenten av Afrika, har aldrig tagit en FN ledare på allvar, där allvar stavas kompetent, någonsin.
.
Efter debaklet i Kongo på 1960-talet har det ju gått progressivt utför för FN, oavsett rligiös tilhörighet eller hudfärg hos FNs ALLA ledare. Så länge dom bara åker omkring och snackar om att all borde har rätt att ha det bra i femtio år och fortfarande inte får arslet ur vagnen och faktiskt vågar göra någonting för att alla ska kunna utnyttja rätten att ha det bra, ens via världsbanken… kommer dom aldrig få någon respekt från alla dom som fn-kraterna säger sig jobba för.

Permalänk | Anmäl #57 D.d.Leone, 2012-08-05, 02:21

#56: Min känsla är att det till sist är klokast att inte leka med elden.
Bland annat av just det skäl du skriver om (!)

Idag är det ganska fritt fram att även mycket onyanserat kritisera "araber" och "muslimer".

Skriver nâgon att det (minsann!) tar i genomsnitt 7 âr (eller om det var 9) för en inflyttad somalier att "fâ jobb" fâr detta passera.

Däremot gâr det inte alls för sig att ange den grupp i landet som överhuvudtaget inte är intresserad av att skaffa sig nâgra jobb, i den ena generationen efter den andra.

I det läget framstâr dâ "somalierna" som värsting-gruppen och detta alltsâ i sak helt felaktigt (!)

Dagens skall mot "araber" och "muslimer" är ocksâ i lânga stycken instrumentaliserat. Grejen är helt enkelt ganska PK, av skäl som knappast är förborgade men som det, mycket typiskt, inte heller passar sig att vidare beröra!

Permalänk | Anmäl #58 Sirius, 2012-08-05, 02:43

#59: Var det inte du som vittnade om hackordningen i en svensk förortskola? Här närmade du dig, i sâ fall, hemmaplan. Det kan ha varit detta, alternativt nâgon som inte gillade innehâllet, eller t.ex. jumboplatsen i din rankning. Det som anmäls brukar hur som helst tas bort. I övrigt hänvisar jag till #48.

Permalänk | Anmäl #60 Sirius, 2012-08-05, 07:50

Alen Musaefendic på SvD:s ledarsida har en annan förklaring än Annans hudfärg där han ställs tillsammans med Tillväxtverkets GD Christina Lugnet, Mona Sahlin, Håkan Juholt och Tommy Waidelich - personer som fått uppdrag trots brist på kompetens.

http://www.svd.se/opinion/ledarsidan/den-meritokratiska-tron-satts-pa-pr...

Permalänk | Anmäl #62 Mårten B, 2012-08-05, 12:57

ehm.. Får inte jag berätta hur jag upplever det som mörkhyad.. Kanske bättre när vita svenska berätta för dom vet ju mer om rasism än vad jag gör..

Permalänk | Anmäl #64 Nkosazana Johansson Khumalo, 2012-08-05, 14:07

Seriöst, skojar du med mig som skrivit denna artikel? Peka på EN sak som Kofi Annan har åstadkommit när han var FNs generalsekreterare för att sen snacka om arabvärlden. Han har kunnat göra något och nu har han rest lite hit och dit och snackat om FN resolutioner och fredsavtal...vem försöker ni lura? Vakna till verkligheten..han har byggt en karriär och tjänat bra. Det är allt det handlar om.

Permalänk | Anmäl #69 souciance eqdam rashti, 2012-08-06, 00:41

Det som jag finner mycket intressant med denna artikel, förutom det skribenten talar om, är att det bara är 42 kommentarer av ursprungligen 69, som fått stå kvar. Alltså har 40 % av kommentarerna strukits. Det är vad jag vet rekord på newsmill.
Nu undrar jag vad som stått i dessa kommentarer som man faktiskt censurerat bort. Alla kan inte ha varit skrivna av rasister som plötsligt kastat sig på denna artikel, alla kan inte ha varit hatiska och rasistiska.

Permalänk | Anmäl #70 Viktoria Larsson, 2012-08-06, 07:55

70: Vi som medverkar här formar tillsammans en meta-berättelse om oss själva och den tid i vilken vi lever. Ocksâ här är det dâ sâ att en del fâr passera medan annat stöts bort. Detta kan inte reduceras till en enda dimension av typen den av dig antydda rasistiska.

För egen del har jag, t.ex. i #48 anmält betânkligheter inför hela umgänget med ämnet. Här störs jag inte sâ mycket av de olika vittnesmâlen eller observationerna i sig som av att dessa sâ ogenerat ventileras. Det tycks mig som att ( litet tillspetsat ) detta sannolikt motverkar önskvärd/eftersträvad integration.

Kring sâdant svâra val. Newsmills gallringar är inget annat än ett uttryck för detta p.s.s. som inläggen antyder alternativa betraktelsesätt. Realt skriver vi f.ö. alla som mediets gäster. I den rollen kan vi inte göra ansprâk pâ nâgra som helst rättigheter.
Vi är m.a.o. inbjudna att delta och vâra resp. bidrag tolereras -eller inte! Allt detta speglar sedan oss och vâr tid!

Permalänk | Anmäl #71 Sirius, 2012-08-06, 09:46

Ett intressant inlägg i artikeln som mycket möjligt lyfter fram en aspekt som säkerligen både FN och media blundar totalt för.

Deras skenheliga sätt att hantera allt som inte är politiskt korrekt är ju att låtsas som problemet inte finns – vilket antagligen får konsekvenser i framtiden.

Permalänk | Anmäl #74 Per B, 2012-08-06, 17:44

Men vad författaren skriver här är ju i praktiken att människor i arabvärlden är rasistiska! Men de kan de ju inte vara. De är ju själva utlänningar/invandrare. Många av dem tillhör ju dessutom världen fredligaste religion, islam! Du kan ju inte anklaga människor i arabvärlden för att inte ta muslimska män i Nigeria, Somalia, Mali, Kenya osv på allvar! -Det är inte politiskt korrekt att anklaga arbvärlden för sådant. Det politiskt korrekta är ju att bara vita västerlänningar kan låta bli att ta människor med annan hudfärg på allvar1

Permalänk | Anmäl #77 Inge-mar, 2012-08-08, 18:46

#64 Nkosazana Johansson Khumalo
"...Får inte jag berätta hur jag upplever det som mörkhyad.."

Naturligvis inte.
Här får man bara smäda amerikaner, judar, pygmeer och litet försiktigt kanske Eldlandets indianer. Men du får inte säga något illa om araber.

1/3 del av alla kommentarer är raderade - för de innehöll kritik mot arabers rasism. Det är tabu, det får man inte prata om.
Meningen är att efter att man har läst alla kommentarer, man skall få intrycket att artikelförfattaren har fel, den rasismen finns inte.
Det kallas för positiv opinionbildning

#67 A. Ristoteles, 2012-08-06

Ovanstående inlägget raderades, trots att det inte bryter mot någon av Newsmills regler http://www.newsmill.se/regler

1. Jag använde en civiliserad ton, inga personliga angrepp
2. Jag höll mig til ämnet (arabers rassism)
3. Inga personliga uppgifter om någon
4. Ingen politisk eller kommersionell spamming
5. Bryter inte mot Tryggfrihetsförordningen
6. Inga kränkande kommentarer om enskilda
7. Inga kränkande kommentarer om etniska grupper, sexuell läggning, svordomar eller könsord (arabers rassism är inte ETNISK, det är ett KULTURELLT fenomen)
8. Inga hatiska texter.

Ändå raderades det, utan förklaring.
Men det är inte så svårt att förstå sambanden, om man läser andra inlägg om Mellanöstern här på Newsmill.
Vänstern i Sverige hyser starkt hat mot personlig frihet, USA, och dess allierade Israel. Följaktigen, regimer som vill förinta Israel (och USA), folkslag som är fientlig till Israel och USA är vänsterns självklara allierade. Vilka är de? Stater där islam dominerar, araber, preser, turkar, vars kultur som är bärande av deras hat FÅR INTE KRITISERAS.
Kollar man på nadra ställen på Newsmill, ser man att grova antisemitiska påhopp, personangrepp, hets mot judar får stå kvar överallt, men kritik mot GÄRNINGAR utförda pga den ovannämnda kulturen raderas omedelbart. Om man läser kvarstående kommentarer, får man en bild av en ond USA, ond Israel, onda judar, onda ateister, onda liberaler - men en bortförklaring, nedtoning eller t.o.m. glorifiering av hatet mot de här "onda".

Sen om någon framför kritik mot Newsmills censur, hans kommentarer raderas automatiskt, utan hänsyn till dess innehåll.

Permalänk | Anmäl #79 A. Ristoteles, 2012-08-09, 07:47

#79 RÄTTELSE

Vi är redan uppe i 40% raderade meddelanden.

Permalänk | Anmäl #80 A. Ristoteles, 2012-08-09, 08:38

Man kan inte förneka att rasism förekommer bland araber. MEN för det första är rasismen i arabvärlden ABSOLUT INTE i samma omfattning eller på samma sätt som har skett och sker i VÄST. För det andra att detta problem alltså rasism sker bland araber som stora majoriteten av de är muslimer beror på okunskap om Islam och dess lära.

En välskriven artikel som tar upp människor alla lika värde inom Islam och hur Islam har förebyggt Rasismen, några smakprov ur artikeln:

Islam är noga med att påpeka vad många än i dag strävar efter: alla människors lika värde. Gud har skapat oss med en möjlighet att uppnå den högsta graden som är att vara en tjänare som underkastar sig Gud. På så sätt finns ingen skillnad människor emellan, det är endast de val varje individ gör som särskiljer henne inför Gud, lagen och samhället. Ras, hudfärg och nationalitet har ingen roll att spela.

Gud säger:

Människor! Vi har skapat er av en man och en kvinna, och Vi har samlat er i folk och stammar för att ni skall lära känna varandra. Inför Gud är den av er den bäste vars gudsfruktan är djupast. Gud vet allt, är underrättad om allt.1

Profeten (må Guds frid och välsignelser vara över honom) har talat om denna lära i Koranen när han inför en stor samling sade:

Människor! Sannerligen är er Gud en och er [stam]fader är en. Sannerligen finns det ingen dygd i en arab över en icke-arab. Och på samma sätt finns det ingen dygd i en ljushyad över en mörkhyad, eller i en mörkhyad över en ljushyad. Endast genom dygdighet [blir man bättre än andra människor]. Har jag inte förmedlat budskapet till er?2

Den berömde historikern Arnold Toynbee (1889-1975) har skrivit:

Att rasmedvetenhet har upphävts mellan muslimer är en av islams mest enastående bedrifter och i vår tid finns det, just nu, ett verkligt behov av att sprida denna islamiska dygd…

Hela artikeln finns att läsa på denna länk:

http://islam.se/terrorism/manniskors-lika-varde/

Permalänk | Anmäl #82 Reema, 2012-08-09, 15:43

Reema. Min svarta Amerikanska vän som har bort i USA, Europa, Kuwait och Egyptiern. Säger att Egypten är det värsta stället hon har bott i, folk kasta sten på svarta, kallar dom slavar. Man får inte komma in på restauranger utan att ha en arab med sig. Ni är mycket våldsamma mot svarta och det ska ni inte komma undan med.

Kom inte med det att islam är bättre än alla andra. Islam säger inget som ingen annan religion säger också.

Permalänk | Anmäl #84 Nkosazana Johansson Khumalo, 2012-08-10, 11:44

Reema

"Arab racism toward black Africans is commonplace, even if it remains a taboo subject. For the Nobel Prize winning novelist Wole Soyinka, the unwillingness to confront Arab racism is rooted in the role of Arabs in the slave trade. "Arabs and Islam are guilty of the cultural and spiritual savaging of the Continent,""

"The Ethiopian academic Mekuria Bulcha estimates that Arab traders sold 17 million Africans to the Middle East and Asia between the sixth and twentieth centuries. Yet, there is an almost total reluctance on the part of Arab intellectuals to examine their central role in slavery, past or present.
According to Naiwu Osahon, of the Pan Africa Movement, "Africans are treated like the scum of the earth" throughout the Arab world. He claims that the Arab policy has been "elimination, displacement, separation, marginalization and suppression" of black Africans since the 7th century."

Resten kan läsas här: http://www.huffingtonpost.com/rebecca-tinsley/arab-racism_b_951422.html

Du säkert tycker att alla de ljuger - i motsats till dig

Permalänk | Anmäl #85 A. Ristoteles, 2012-08-10, 13:05

Kommentarsfältet är stängt på denna artikel.



annons:
annons:

Newsmill-bloggen

Newsmill till TV4 News

 Nyhetsbolaget, som bla producerar Nyheterna i TV4 och TV4 News tar över Newsmill. För våra ...

annons:
annons:

Om Newsmill

Newsmill är det första sociala mediet i Sverige som spinner kring nyheter och debatt. Vi publicerar varje dag olika personer med exklusiv kunskap om dagens viktiga händelser. Om du har egna erfarenheter av de frågor vi tar upp kan du omedelbart medverka i debatten. Newsmill är en del av TV4-gruppen.

 

Läs mer om Newsmill

Newsmill-bloggen

Newsmill till TV4 News

 Nyhetsbolaget, som bla producerar Nyheterna i TV4 och TV4 News tar över Newsmill. För våra ...

Vad är att Milla?

Millningen är ett sätt att kommentera med känslor. Du väljer ett ord eller ett namn som du vill mäta i opinionen och läsarna kommenterar genom att välja en av fyra känslolägen som representeras av fyra färger. Rött är arg, blått är glad, grön nyfiken och gult är uttråkad. Resultatet visas direkt och rubriken på artikeln färgas med den färg som de flesta väljer.


 
© 2008 Newsmill. All rights reserved.