"Det är dags att läromedelsförfattarna tar sitt ansvar att göra normkritiska läromedel som kan tilltala varje elev och lärare."
Kommer normkritiska läromedel tilltala VARJE elev och lärare?
Man kanske kan ersätta Karin och Felicia i räkneexemplet här ovan med något helt neutralt, typ A och B, så kan man läsa in vad man vill i det?
Ärligt tycker jag att skolan har allvarligare problem att ta tag i.
Permalänk | Anmäl
u_16024, 2012-08-03, 09:32
@ #1Carl Westlund
Du har en poäng.
Allt det där som de skriver om gäller bara barn till ”etniska svenskar” för att låna statsministern uttryck och de invandrare som lever bland och som etniska svenskar. De skulle aldrig drömma om att ställa krav på införandet av ett ”normkritiskt perspektiv” på tex al-Azharskolan i Stockholm.
Men det gäller inte bara dom utan det gäller även i samhället i stort att vi kan se en Libanonisering av samhället som innebär att det inte finns gemensamma normer på samma sätt som under folkhemsepoken utan man lever enligt de normer som gäller för den grupp som man tillhör. Det är kanske den viktigaste skillnaden mellan ”folkhemmet” som ju var byggd på nationalstatens grund och det nya mångkulturella Sverige. .
Ett bra exempel på hur samhället blivit alltmer delat framgår av en debattartikel av Bahareh Andersson här på Newsmill. Hon är upprörd över att en rektor för en religiös skola (som sen har blivit riksdagsman) har ”medeltida åsikter”
”Som läsaren kanske anar är skolrektorn i fråga inte en "svensk-svensk" man utan en "nysvensk" man. Därmed tolkas allt som han säger som mångkulturellt och så får han dessutom en inträdesbiljett till riksdagen.”
http://www.newsmill.se/artikel/2011/08/15/waberis-medeltida-sikter-accep...
Och hon har givetvis rätt. Vi som inte tillhör hans grupp struntar i vad han tycker.
Det är också rätt typiskt att kritiken mot rektorn i fråga kommer från en sån som Bahareh Andersson (som jag tror kommer från Iran) och inte från Anders Almgren, andre vice ordförande för Lärarnas Riksförbund och tillika "etnisk svensk".
Permalänk | Anmäl
Lars Johansson, 2012-08-03, 10:05
På HBTQ-lobbyns propaganda skulle man kunna tro att de är världens mittpunkt, trots att de enbart utgör 2% av befolkningen. Oerhört tröttsamt med detta ständiga tjat om vilka hemska normer och värderingar som finns i det här landet.
Permalänk | Anmäl
Daniel Karlsson, 2012-08-03, 11:31
Nej Anders, Freddy och Dina, ert förslag behövs inte. Vårt dåliga samvete över förtryck och förföljelse av homosexuella - vilket fortfarande förekommer i många delar av världen - får inte leda till överdrifter åt andra hållet. Den fåniga lanseringen av begreppet hen i stället för han och hon var ett exempel på en sådan överdrift som direkt kom att motverka sitt syfte, eftersom det var så knäppt att det inte kunde tas på allvar.
Vi gör oss löjliga och är inte trovärdiga inför våra ungdomar om vi låtsas att homosexualitet är lika självklart och normalt som heterosexualitet. De vet ju inpå bara kroppen att det inte är så. Vad vi däremot ska lära våra ungdomar är tolerans och att inte vara rädda för det som avviker från det normala, vare sig det handlar om sex, religion, utseende, åsikter, hudfärg, handikapp eller något annat.
Tolerans och att inte vara rädd för det som är främmande är något av det viktigaste att förmedla till barn och ungdomar samt att vi vuxna mycket snabbare och bestämdare än idag stoppar varje tendens till mobbning och förtryck av den som på något avviker från det vanliga.
Mattetalen i skolan ska dock handla om att lära eleverna matematik, inte ha andra dolda syften. Vi gör bara bort oss inför våra ungdomar med sådana fånerier. De genomskådar det direkt. Man kan lika gärna skriva A och B i exemplen som Kalle och Lisa. Det viktiga är att fokusera på det matematiska problemet, inte på något annat.
Permalänk | Anmäl
u_21282, 2012-08-03, 12:57
Jag hoppades att företrädare för skolan ville att matteboken skulle lära eleverna matte. Där har svensk skola blivit sämre och sämre. Nu kom förklaring. Ett gäng tomtar vill prångla in genus i boken istället för att fundera över varför våra elever blir sämre och sämre på matte. Byt ut dessa människor mot sakkunniga så har vi kommit en bra bit på vägen.
Permalänk | Anmäl
Sture Svensson, 2012-08-03, 13:05
Borde inte FOKUS istället för att leta efter "könsförtryck" vara att FÖRBÄTTRA kunskaperna i matematik? Värdena för svenska elever från exv. PISA-undersökningarna lämnar mycket övrigt at tönska! Att då navelskåda läroböckerna efter "strukturer" etc. är bara slöseri och fel fokus!
Permalänk | Anmäl
Bengt Hansves, 2012-08-03, 13:26
Se upp! Återigen är genusmaffian ute för att vrida fokus bort från det väsentliga. I detta fall räknesätten.
Bör plustecknet användas? Har det inte en patriarkalisk innebörd? Och rottecknet! Ser det inte förtryckande ut?
Permalänk | Anmäl
Alvin Stoltz, 2012-08-03, 13:50
För det första, är artikelförfattarna lärare eller kopplade till skolan. Om inte skall de inte komma med dylik kritik. Jag kritiserar inte deras engagemang inom vilket tramsjobb de nu har och lika lite har de rätt att kräva vad de nu kräver för trams.
För det andra, skolan skall även verka för kristna värderingar och grundsyn. Där bland annat respekten och kärleken för alla ingår och där har vi redan löst problemet.
Problemen i skolan är allt som oftast att det är elever med helt annan människosyn, grundvärdering och kultur än vad som funnits i Sverige. Därför är det mer intressant och viktigt att dessa elever blir upplärda med det svenska, istället för att hitta på dylikt trams.
Sverige har varit världens mest jämlika och toleranta land, idag är vi inte det längre. Den som skyller det på SD eller att vi reser mycket, skall nog ta av sig sina rosa glasögon och vakna till lite...
Permalänk | Anmäl
Peter Nilsson, 2012-08-03, 13:57
Det finns ju heller ingen matetmatiklärobok som ställer frågan; Lars , som har HIV, går på bastuklubb en gång i veckan. Där har han oskyddad sex med fem olika män varje gång. Hur många hinner han smitta under ett år om risken för smittoöverföring ligger på 20%. Den som saknar normer bör genast anmäla denna kommentar
Permalänk | Anmäl
Robert Pettersson, 2012-08-03, 13:59
Lärarförbundet har alltid varit framsynta. Komunaliseringen av den svenska skolan drev de igenom med Göran Persson och det de två organisationerna har gemensamt (Sossarna och LF) är ett gediget kunskapsförakt. Den här artikeln ligger väl i linje med det. Tragisk och hazardartad artikel utan att författarna är medevetna om det. Gissar att det här slår tillbaka mot deras karriärer. Vi är inte så tolleranta som man kan tro. I synnerhet inte lärarförbundets medlemmar. Vänta och se.
Permalänk | Anmäl
Kristian Fredriksson, 2012-08-03, 14:29
Finns ju ett inbyggt problem, som någon redan påpekade, när det gäller att författa normkritiska läromedel - Att dessa läromedel utsätter den "normativa" delen av eleverna för onödig kritik i så fall, och - framförallt - att böckerna till sist ändå inte speglar det sanna förhållandet.
F.ö. väldigt dåliga exempel. Varför skulle inte Karin och Felicia kunna räkna på sitt bostadslån med nuvarande kursliteratur ?
Permalänk | Anmäl
Sven Stromitzky, 2012-08-03, 14:36
"Eleverna har rätt att mötas som individer". Detta låter vackert men vad innebär det i praktiken? Ska det vara en lärares skyldighet att ta hänsyn till alla elevers individuella särdrag? I så fall är det svårt att förstå när det ska finnas tid till faktisk undervisning då man som lärare hela tiden måste bekymra sig om hundratals spretiga preferenser. Tvivlar på att eleverna är så intresserade av en så nära relation till sina lärare heller.
Det må låta reaktionärt men jag tror att både elever och lärare tjänar på att man är eleven "Elev" och läraren "Lärare". Skolan är inte rätta platsen att leva ut sina individuella särdrag, det är trots allt, en plats för lärande. Jag har också svårt att förstå meningen med att göra problem i räkneböcker till någon slags arena för kunskapsspridning om olika typer av familjebildningar. Blir någon lycklig av denna typ av anpassning så lär väl någon annan i sin tur bli kränkt.
Permalänk | Anmäl
Black Bob Craufurd, 2012-08-03, 14:58
Peter Nilsson. Skolan ska INTE verka för en kristna värderingar eller en kristen grundsyn. Skolan är, tack och lov, enligt lag sekulariserad. Kristna värderingar kan i värsta fall innebära en kreationistisk syn på NO, och det vill väl ingen?
I övrigt håller jag med dig och resten av kommentarstråden. Det är viktigare att fokusera på verkliga kunskaper i ämnet. Genusperspektivet kan man diskutera på samhällskunskapen.
Permalänk | Anmäl
Mårten Wetterstrand, 2012-08-03, 15:15
Robert Pettersson. Garvade läppen av mig åt din kommentar. Kudos!
Permalänk | Anmäl
Mårten Wetterstrand, 2012-08-03, 15:16
"I överensstämmelse med den etik som förvaltats av kristen tradition och västerländsk humanism sker detta genom individens fostran till rättskänsla, generositet, tolerans och ansvarstagande. Undervisningen i skolan ska vara icke-konfessionell."
Så jo, Mårten Wetterstrand skolan skall i överensstämmelse med kristen tradition bla fostra individen...
Däremot är skolan icke konfessionell, vilket isker i alltför många skolor.
Jag är för en helt icke konfessionell skola där ingen går omkring i vare sig religiös utstyrsel eller politiska. Idag går ju till och med lärare omkring med slöja eller t-shirts med Che Guevara eller andra politiska mördare.
Permalänk | Anmäl
Peter Nilsson, 2012-08-03, 15:30
På Pride är homo normen, betyder det att dom kritiserar sig själva då?
Permalänk | Anmäl
Daniel_A, 2012-08-03, 15:34
Varför inte haka på privatiseringsvågen och starta en HBTQ-friskola.
Förövrigt börjar jag bli trött på denna minoritetsgrupp som klagar på våra normer samtidigt som man vill köra ner deras värderingar i våra andras halsar.
Permalänk | Anmäl
Andreas Olsson, 2012-08-03, 16:54
Får vita vara med i svenska läroböcker framöver eller är det just det som är "normkritik"?
Permalänk | Anmäl
Ben Dekå, 2012-08-03, 18:09
#21 Ben Dekå
Ja, om de är uppväxta på Rosengård.
Permalänk | Anmäl
Robert Pettersson, 2012-08-03, 22:07
Hej! Jag är en helt vanlig gymnasieelev som har pysslat med skolutveckling och utbildningspolitik i halva mitt liv.
Det händer att jag under mindre intressanta lektioner reflekterar över denna typ av frågor och analyserar lärarens metoder för att jobba med detta.
Grundproblematiken ni formulerar håller jag i stort sett med om. Alla mår bättre, och kan i förlängningen fokusera mera på sin egen utveckling om alla i skolan tillsammans skapar en trygg miljö att vistas i. Att språkbruket och bemötandet i många (i detta fallet) skolor inte är de bästa skriver många under på.
Den icke upplevda tryggheten skapar såklart inte det självförtroende och trygghet vi elever - egentligen - behöver i denna ålder av naturliga förändringar.
Ni föreslår matteboken använda "Karin och Felicia" i uppgiften istället för "Karin och Johan" som det idag kanske oftare står.
Effekten av detta blir snarare omvänd, och stjäl fokus från den primära uppgiften, ofta. Samtidigt upplevs det som ett krystat försök från lärarens sida.
Jag tror på, som ni lite vagt är inne på, ämnesintegrering, i tillexempel sexualundervisning och helst gruppdiskussioner i klassrummet om dels sexualitet och olika läggningar, men även gränser för övergrepp och sådant. Lärarens undervisning bör givetvis vara baserad på vetenskaplig grund och tid för frågor från elever är viktig tänker jag.
Diskussioner och tankar hjälper till att hitta och utveckla sig själv och skapar också förståelse för andra
Det fina är att det finns skolor som absolut lyckats skapa en varm trygg miljö och god gruppdynamik. Jag har besökt flera, och framgångsfaktorerna låter annorlunda än att byta ut några namn i diverse kurslitteratur. Faktiskt, LRF, även om klasser med 28 elever inte är tacksamt från kommunernas sida.
Som elev vill man gå till en 'proffsig' skola där man känner att man utvecklas och lär sig och läraren alltid finns som stöd. Inte en massa dagar innehållandes trams. Men det är många steg kvar.
Tack. Ge gärna reflektioner!
Permalänk | Anmäl
Erik Olsson, 2012-08-04, 00:23
#12 Robert Pettersson, intressant normkritisk problemställning!
Låt mig få se:
52x5x0.2=52 stycken per år.
Mvh
Per
Permalänk | Anmäl
u_19023, 2012-08-04, 23:50
Någon gång ibland är okej, men ska det vara lika många sådana exempel får ni först se till att värva fler personer in i homosexualitet så att er utopi återspeglar samhället. Inse att sexuell läggning inte är någon social konstruktion, utan något man föds till och att HBT-personer befinner sig i minoritet.
Permalänk | Anmäl
Joakim Jacobsson, 2012-08-05, 02:06
När skolan tolerar öppet nynazistiska eller kommunistiska personer så lär skolan även tolerera öppet sexuella personer oavsett vilken sexuell läggning com har. Vilket skulle betyda att skolan då, särskilt skolledningen med lärare, ÖPPET tolererade ALLA. Inte som idag då vissa personer endast tolereras vid specifika, utstuderat, högtidliga, inbillat politiskt signifikanta, dagar.
.
Hur många lärare tar öppet ställning för en utsatt person, oavsett hbtq eller inte? På vilken skola som helst på vilken skoldag som helst.
Permalänk | Anmäl
D.d.Leone, 2012-08-05, 03:19
Ganska ointressant artikel överhuvudtaget. Har barn lärt sig räkna alla räknesätten, oavset sexuell eller annan norm, så kan de på tre minuter räkna ut sina lånekostnader. Kan inte Ni det? Utan extra kurs...kunde just tro det. Ni har ju gått i den kunskapsnegligerande svenska skolan. Och fått medelbetyg trots omfattande okunskap... för betyg skall ju inte vara diskriminerande mot dumskallar. De kan få bli presidenter också. Självklart. Vi har ju demokrati....
Permalänk | Anmäl
Kristian Grönqvist, 2012-08-05, 16:40
Frågan är hur många minoriteter omfattandes ca 5% av befolkningen vi ska behöva ta hänsyn till. I dagsläget är normälskande invandrare en större grupp än hbt-gruppen. Ska vi då ta hänsyn till de homosexuellas normkritiska krav, eller till invandrarnas uttalade krav på en större normorientering?
Det finns säkert en handfull fler minoriteter att ta hänsyn till i våra barns läroböcker, men för enkelhetens skull är det nog bäst att vi tillgodoser majoriteten för att inte tappa fokus på vad det handlar om.
Kunskapsinlärning.
Permalänk | Anmäl
Christina Lundqvist, 2012-08-05, 19:41
Adolecsensens normkritik, som utgör den sista fasen av separations- och individualiseringsprocessen, riktas typiskt mot föräldragenerationens värdeideologi. För att den här processen skall kunna genomgås framgångsrikt och leda till en positiv anknytning till den egna kulturen, så krävs snarare ett trovärdigt normförsvar än medhåll av den äldre generationen. Att införa den här revolterande attityden i undervisningen skulle sannolikt enbart skada den psykologiska mognadsprocessen.
Permalänk | Anmäl
Evert Everhard, 2012-08-07, 06:10
Evert
Jag är rädd för att de långa orden utan omfattande särskrivning kommer att medföra så svåra hanteringsobehag, att själva budskapet går förlorat. Håll Dig till max 8 bokstäver per ord...:-)
Permalänk | Anmäl
Kristian Grönqvist, 2012-08-07, 11:01
Är det ingen mer än jag som tycker att det vore bra om det överhuvudtaget kom ut en mattelärobok som lär svenska folket att beräkna sina boendekostnader oavsett om det är Muhammed och Lisa eller Britt-Inger och Kerstin som bor ihop?
Permalänk | Anmäl
Kurt Myrhagen, 2012-08-07, 11:04
Helt klart är att skolan behöver lära ut kritiskt tänkande. Ett lysande exempel på detta är journalisten som erkänner att hennes uppgift inte är att rapportera korrekt.
Och nog är normkritiskt tänkande viktigt. Men vad är då normen? Jag påstår att normen idag är att inte kritisera HBTQ, invandring och religioner.
Så ja, fler läroböcker som lär eleverna att våga ställa frågor vid föredrag även om de blir kallade rassister, homofober eller vad det nu kan tänkas vara.
En annan norm tycks ju vara att bo och leva i ett par oavsett kön. Den normen borde oxå ifrågasättas. Dags att de som lever ensamma utan barn får någon form av bidrag på grund av fördyrade levnadsomkostnader.
Permalänk | Anmäl
Mikael Andersson, 2012-08-07, 11:59
#12 & #26
Tyvärr PerKQ så ser du inte det större perspektivet.
Din kalkyl är rätt så tillvida att du inte gör vissa (enligt mig) nödvändiga antaganden. Du utgår från att de personer Lars träffar aldrig går tillbaka. Ett rimligare antagande är att de personer som Lars träffar på bastuklubben idkar samma mängd samlag som Lars. Således kommer Lars smitta 52st, men den första han smittar kommer smitta 51, och nästa 50 osv. Jag gör här en viss förenkling och räknar med att den person Lars smittar och nästkommande person smittar är den sista de har samlag med under pågående vecka, samt att de har samlag med olika partners varje vecka. Förenklingar som vi kan tillåtas oss anser jag.
Totalt kommer (med mina antaganden) 1378 personer att smittas.
Tänk vad kul det är med normkritisk matematik.
Eller bara matematik för den delen!!!
Någon föreslog en HBTQ-friskola. Undrar hur intresset för en skola som fokuserade på kunskap, riktig kunskap skulle stå sig i konkurrensen? En skola där man lär sig matematik på matematiken tex?
Vilken galen tanke!
I övrigt finner jag att kommentarsfältet vida överträffar artikeln i humor, klarsynthet och kvalité.
Det verkar vara låga krav för att bli vice ordförande i LF. Med tanke på de låga krav som ställs på våra lärare är väl inte annat att förvänta sig?
Gör om, gör rätt. Som när man lär sig räkna, man får oftast inte rätt svar första gången, eller andra, men kanske tredje.
PS En tanke som slog mig, varför ska det vara normativt svenska HBTQnamn som Lisa och Felicia? Vad har LF emot Mahmmoud och Ali??? DS
Permalänk | Anmäl
u_20677, 2012-08-07, 23:41
Borde inte dvärgar och psykiskt funktionshindrade politiker och lärare få vara med i matteböckerna också? Vem tänker på dom?
Permalänk | Anmäl
Tommy Wennerstierna, 2012-08-12, 20:44
31 kommentarer I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.
"Det är dags att läromedelsförfattarna tar sitt ansvar att göra normkritiska läromedel som kan tilltala varje elev och lärare."
Kommer normkritiska läromedel tilltala VARJE elev och lärare?
Man kanske kan ersätta Karin och Felicia i räkneexemplet här ovan med något helt neutralt, typ A och B, så kan man läsa in vad man vill i det?
Ärligt tycker jag att skolan har allvarligare problem att ta tag i.
@ #1Carl Westlund
Du har en poäng.
Allt det där som de skriver om gäller bara barn till ”etniska svenskar” för att låna statsministern uttryck och de invandrare som lever bland och som etniska svenskar. De skulle aldrig drömma om att ställa krav på införandet av ett ”normkritiskt perspektiv” på tex al-Azharskolan i Stockholm.
Men det gäller inte bara dom utan det gäller även i samhället i stort att vi kan se en Libanonisering av samhället som innebär att det inte finns gemensamma normer på samma sätt som under folkhemsepoken utan man lever enligt de normer som gäller för den grupp som man tillhör. Det är kanske den viktigaste skillnaden mellan ”folkhemmet” som ju var byggd på nationalstatens grund och det nya mångkulturella Sverige. .
Ett bra exempel på hur samhället blivit alltmer delat framgår av en debattartikel av Bahareh Andersson här på Newsmill. Hon är upprörd över att en rektor för en religiös skola (som sen har blivit riksdagsman) har ”medeltida åsikter”
”Som läsaren kanske anar är skolrektorn i fråga inte en "svensk-svensk" man utan en "nysvensk" man. Därmed tolkas allt som han säger som mångkulturellt och så får han dessutom en inträdesbiljett till riksdagen.”
http://www.newsmill.se/artikel/2011/08/15/waberis-medeltida-sikter-accep...
Och hon har givetvis rätt. Vi som inte tillhör hans grupp struntar i vad han tycker.
Det är också rätt typiskt att kritiken mot rektorn i fråga kommer från en sån som Bahareh Andersson (som jag tror kommer från Iran) och inte från Anders Almgren, andre vice ordförande för Lärarnas Riksförbund och tillika "etnisk svensk".
På HBTQ-lobbyns propaganda skulle man kunna tro att de är världens mittpunkt, trots att de enbart utgör 2% av befolkningen. Oerhört tröttsamt med detta ständiga tjat om vilka hemska normer och värderingar som finns i det här landet.
Nej Anders, Freddy och Dina, ert förslag behövs inte. Vårt dåliga samvete över förtryck och förföljelse av homosexuella - vilket fortfarande förekommer i många delar av världen - får inte leda till överdrifter åt andra hållet. Den fåniga lanseringen av begreppet hen i stället för han och hon var ett exempel på en sådan överdrift som direkt kom att motverka sitt syfte, eftersom det var så knäppt att det inte kunde tas på allvar.
Vi gör oss löjliga och är inte trovärdiga inför våra ungdomar om vi låtsas att homosexualitet är lika självklart och normalt som heterosexualitet. De vet ju inpå bara kroppen att det inte är så. Vad vi däremot ska lära våra ungdomar är tolerans och att inte vara rädda för det som avviker från det normala, vare sig det handlar om sex, religion, utseende, åsikter, hudfärg, handikapp eller något annat.
Tolerans och att inte vara rädd för det som är främmande är något av det viktigaste att förmedla till barn och ungdomar samt att vi vuxna mycket snabbare och bestämdare än idag stoppar varje tendens till mobbning och förtryck av den som på något avviker från det vanliga.
Mattetalen i skolan ska dock handla om att lära eleverna matematik, inte ha andra dolda syften. Vi gör bara bort oss inför våra ungdomar med sådana fånerier. De genomskådar det direkt. Man kan lika gärna skriva A och B i exemplen som Kalle och Lisa. Det viktiga är att fokusera på det matematiska problemet, inte på något annat.
Jag hoppades att företrädare för skolan ville att matteboken skulle lära eleverna matte. Där har svensk skola blivit sämre och sämre. Nu kom förklaring. Ett gäng tomtar vill prångla in genus i boken istället för att fundera över varför våra elever blir sämre och sämre på matte. Byt ut dessa människor mot sakkunniga så har vi kommit en bra bit på vägen.
Borde inte FOKUS istället för att leta efter "könsförtryck" vara att FÖRBÄTTRA kunskaperna i matematik? Värdena för svenska elever från exv. PISA-undersökningarna lämnar mycket övrigt at tönska! Att då navelskåda läroböckerna efter "strukturer" etc. är bara slöseri och fel fokus!
Se upp! Återigen är genusmaffian ute för att vrida fokus bort från det väsentliga. I detta fall räknesätten.
Bör plustecknet användas? Har det inte en patriarkalisk innebörd? Och rottecknet! Ser det inte förtryckande ut?
För det första, är artikelförfattarna lärare eller kopplade till skolan. Om inte skall de inte komma med dylik kritik. Jag kritiserar inte deras engagemang inom vilket tramsjobb de nu har och lika lite har de rätt att kräva vad de nu kräver för trams.
För det andra, skolan skall även verka för kristna värderingar och grundsyn. Där bland annat respekten och kärleken för alla ingår och där har vi redan löst problemet.
Problemen i skolan är allt som oftast att det är elever med helt annan människosyn, grundvärdering och kultur än vad som funnits i Sverige. Därför är det mer intressant och viktigt att dessa elever blir upplärda med det svenska, istället för att hitta på dylikt trams.
Sverige har varit världens mest jämlika och toleranta land, idag är vi inte det längre. Den som skyller det på SD eller att vi reser mycket, skall nog ta av sig sina rosa glasögon och vakna till lite...
Det finns ju heller ingen matetmatiklärobok som ställer frågan; Lars , som har HIV, går på bastuklubb en gång i veckan. Där har han oskyddad sex med fem olika män varje gång. Hur många hinner han smitta under ett år om risken för smittoöverföring ligger på 20%. Den som saknar normer bör genast anmäla denna kommentar
Lärarförbundet har alltid varit framsynta. Komunaliseringen av den svenska skolan drev de igenom med Göran Persson och det de två organisationerna har gemensamt (Sossarna och LF) är ett gediget kunskapsförakt. Den här artikeln ligger väl i linje med det. Tragisk och hazardartad artikel utan att författarna är medevetna om det. Gissar att det här slår tillbaka mot deras karriärer. Vi är inte så tolleranta som man kan tro. I synnerhet inte lärarförbundets medlemmar. Vänta och se.
Finns ju ett inbyggt problem, som någon redan påpekade, när det gäller att författa normkritiska läromedel - Att dessa läromedel utsätter den "normativa" delen av eleverna för onödig kritik i så fall, och - framförallt - att böckerna till sist ändå inte speglar det sanna förhållandet.
F.ö. väldigt dåliga exempel. Varför skulle inte Karin och Felicia kunna räkna på sitt bostadslån med nuvarande kursliteratur ?
"Eleverna har rätt att mötas som individer". Detta låter vackert men vad innebär det i praktiken? Ska det vara en lärares skyldighet att ta hänsyn till alla elevers individuella särdrag? I så fall är det svårt att förstå när det ska finnas tid till faktisk undervisning då man som lärare hela tiden måste bekymra sig om hundratals spretiga preferenser. Tvivlar på att eleverna är så intresserade av en så nära relation till sina lärare heller.
Det må låta reaktionärt men jag tror att både elever och lärare tjänar på att man är eleven "Elev" och läraren "Lärare". Skolan är inte rätta platsen att leva ut sina individuella särdrag, det är trots allt, en plats för lärande. Jag har också svårt att förstå meningen med att göra problem i räkneböcker till någon slags arena för kunskapsspridning om olika typer av familjebildningar. Blir någon lycklig av denna typ av anpassning så lär väl någon annan i sin tur bli kränkt.
Peter Nilsson. Skolan ska INTE verka för en kristna värderingar eller en kristen grundsyn. Skolan är, tack och lov, enligt lag sekulariserad. Kristna värderingar kan i värsta fall innebära en kreationistisk syn på NO, och det vill väl ingen?
I övrigt håller jag med dig och resten av kommentarstråden. Det är viktigare att fokusera på verkliga kunskaper i ämnet. Genusperspektivet kan man diskutera på samhällskunskapen.
Robert Pettersson. Garvade läppen av mig åt din kommentar. Kudos!
"I överensstämmelse med den etik som förvaltats av kristen tradition och västerländsk humanism sker detta genom individens fostran till rättskänsla, generositet, tolerans och ansvarstagande. Undervisningen i skolan ska vara icke-konfessionell."
Så jo, Mårten Wetterstrand skolan skall i överensstämmelse med kristen tradition bla fostra individen...
Däremot är skolan icke konfessionell, vilket isker i alltför många skolor.
Jag är för en helt icke konfessionell skola där ingen går omkring i vare sig religiös utstyrsel eller politiska. Idag går ju till och med lärare omkring med slöja eller t-shirts med Che Guevara eller andra politiska mördare.
På Pride är homo normen, betyder det att dom kritiserar sig själva då?
Varför inte haka på privatiseringsvågen och starta en HBTQ-friskola.
Förövrigt börjar jag bli trött på denna minoritetsgrupp som klagar på våra normer samtidigt som man vill köra ner deras värderingar i våra andras halsar.
Får vita vara med i svenska läroböcker framöver eller är det just det som är "normkritik"?
#21 Ben Dekå
Ja, om de är uppväxta på Rosengård.
Hej! Jag är en helt vanlig gymnasieelev som har pysslat med skolutveckling och utbildningspolitik i halva mitt liv.
Det händer att jag under mindre intressanta lektioner reflekterar över denna typ av frågor och analyserar lärarens metoder för att jobba med detta.
Grundproblematiken ni formulerar håller jag i stort sett med om. Alla mår bättre, och kan i förlängningen fokusera mera på sin egen utveckling om alla i skolan tillsammans skapar en trygg miljö att vistas i. Att språkbruket och bemötandet i många (i detta fallet) skolor inte är de bästa skriver många under på.
Den icke upplevda tryggheten skapar såklart inte det självförtroende och trygghet vi elever - egentligen - behöver i denna ålder av naturliga förändringar.
Ni föreslår matteboken använda "Karin och Felicia" i uppgiften istället för "Karin och Johan" som det idag kanske oftare står.
Effekten av detta blir snarare omvänd, och stjäl fokus från den primära uppgiften, ofta. Samtidigt upplevs det som ett krystat försök från lärarens sida.
Jag tror på, som ni lite vagt är inne på, ämnesintegrering, i tillexempel sexualundervisning och helst gruppdiskussioner i klassrummet om dels sexualitet och olika läggningar, men även gränser för övergrepp och sådant. Lärarens undervisning bör givetvis vara baserad på vetenskaplig grund och tid för frågor från elever är viktig tänker jag.
Diskussioner och tankar hjälper till att hitta och utveckla sig själv och skapar också förståelse för andra
Det fina är att det finns skolor som absolut lyckats skapa en varm trygg miljö och god gruppdynamik. Jag har besökt flera, och framgångsfaktorerna låter annorlunda än att byta ut några namn i diverse kurslitteratur. Faktiskt, LRF, även om klasser med 28 elever inte är tacksamt från kommunernas sida.
Som elev vill man gå till en 'proffsig' skola där man känner att man utvecklas och lär sig och läraren alltid finns som stöd. Inte en massa dagar innehållandes trams. Men det är många steg kvar.
Tack. Ge gärna reflektioner!
#12 Robert Pettersson, intressant normkritisk problemställning!
Låt mig få se:
52x5x0.2=52 stycken per år.
Mvh
Per
Någon gång ibland är okej, men ska det vara lika många sådana exempel får ni först se till att värva fler personer in i homosexualitet så att er utopi återspeglar samhället. Inse att sexuell läggning inte är någon social konstruktion, utan något man föds till och att HBT-personer befinner sig i minoritet.
När skolan tolerar öppet nynazistiska eller kommunistiska personer så lär skolan även tolerera öppet sexuella personer oavsett vilken sexuell läggning com har. Vilket skulle betyda att skolan då, särskilt skolledningen med lärare, ÖPPET tolererade ALLA. Inte som idag då vissa personer endast tolereras vid specifika, utstuderat, högtidliga, inbillat politiskt signifikanta, dagar.
.
Hur många lärare tar öppet ställning för en utsatt person, oavsett hbtq eller inte? På vilken skola som helst på vilken skoldag som helst.
Ganska ointressant artikel överhuvudtaget. Har barn lärt sig räkna alla räknesätten, oavset sexuell eller annan norm, så kan de på tre minuter räkna ut sina lånekostnader. Kan inte Ni det? Utan extra kurs...kunde just tro det. Ni har ju gått i den kunskapsnegligerande svenska skolan. Och fått medelbetyg trots omfattande okunskap... för betyg skall ju inte vara diskriminerande mot dumskallar. De kan få bli presidenter också. Självklart. Vi har ju demokrati....
Frågan är hur många minoriteter omfattandes ca 5% av befolkningen vi ska behöva ta hänsyn till. I dagsläget är normälskande invandrare en större grupp än hbt-gruppen. Ska vi då ta hänsyn till de homosexuellas normkritiska krav, eller till invandrarnas uttalade krav på en större normorientering?
Det finns säkert en handfull fler minoriteter att ta hänsyn till i våra barns läroböcker, men för enkelhetens skull är det nog bäst att vi tillgodoser majoriteten för att inte tappa fokus på vad det handlar om.
Kunskapsinlärning.
Adolecsensens normkritik, som utgör den sista fasen av separations- och individualiseringsprocessen, riktas typiskt mot föräldragenerationens värdeideologi. För att den här processen skall kunna genomgås framgångsrikt och leda till en positiv anknytning till den egna kulturen, så krävs snarare ett trovärdigt normförsvar än medhåll av den äldre generationen. Att införa den här revolterande attityden i undervisningen skulle sannolikt enbart skada den psykologiska mognadsprocessen.
Evert
Jag är rädd för att de långa orden utan omfattande särskrivning kommer att medföra så svåra hanteringsobehag, att själva budskapet går förlorat. Håll Dig till max 8 bokstäver per ord...:-)
Är det ingen mer än jag som tycker att det vore bra om det överhuvudtaget kom ut en mattelärobok som lär svenska folket att beräkna sina boendekostnader oavsett om det är Muhammed och Lisa eller Britt-Inger och Kerstin som bor ihop?
Helt klart är att skolan behöver lära ut kritiskt tänkande. Ett lysande exempel på detta är journalisten som erkänner att hennes uppgift inte är att rapportera korrekt.
Och nog är normkritiskt tänkande viktigt. Men vad är då normen? Jag påstår att normen idag är att inte kritisera HBTQ, invandring och religioner.
Så ja, fler läroböcker som lär eleverna att våga ställa frågor vid föredrag även om de blir kallade rassister, homofober eller vad det nu kan tänkas vara.
En annan norm tycks ju vara att bo och leva i ett par oavsett kön. Den normen borde oxå ifrågasättas. Dags att de som lever ensamma utan barn får någon form av bidrag på grund av fördyrade levnadsomkostnader.
#12 & #26
Tyvärr PerKQ så ser du inte det större perspektivet.
Din kalkyl är rätt så tillvida att du inte gör vissa (enligt mig) nödvändiga antaganden. Du utgår från att de personer Lars träffar aldrig går tillbaka. Ett rimligare antagande är att de personer som Lars träffar på bastuklubben idkar samma mängd samlag som Lars. Således kommer Lars smitta 52st, men den första han smittar kommer smitta 51, och nästa 50 osv. Jag gör här en viss förenkling och räknar med att den person Lars smittar och nästkommande person smittar är den sista de har samlag med under pågående vecka, samt att de har samlag med olika partners varje vecka. Förenklingar som vi kan tillåtas oss anser jag.
Totalt kommer (med mina antaganden) 1378 personer att smittas.
Tänk vad kul det är med normkritisk matematik.
Eller bara matematik för den delen!!!
Någon föreslog en HBTQ-friskola. Undrar hur intresset för en skola som fokuserade på kunskap, riktig kunskap skulle stå sig i konkurrensen? En skola där man lär sig matematik på matematiken tex?
Vilken galen tanke!
I övrigt finner jag att kommentarsfältet vida överträffar artikeln i humor, klarsynthet och kvalité.
Det verkar vara låga krav för att bli vice ordförande i LF. Med tanke på de låga krav som ställs på våra lärare är väl inte annat att förvänta sig?
Gör om, gör rätt. Som när man lär sig räkna, man får oftast inte rätt svar första gången, eller andra, men kanske tredje.
PS En tanke som slog mig, varför ska det vara normativt svenska HBTQnamn som Lisa och Felicia? Vad har LF emot Mahmmoud och Ali??? DS
Borde inte dvärgar och psykiskt funktionshindrade politiker och lärare få vara med i matteböckerna också? Vem tänker på dom?
Kommentarsfältet är stängt på denna artikel.