En sak jag inte förstår är att politiker först stipulerar att invandrarna är så välutbildade och oumbärliga men sedan måste fokusera enorma resurser på att få dem i arbete (resultatslöst).
Det är dessutom ren diskriminering att som vissa kommuner erbjuda dessa skattefinansierade sommarjobb åt invandrarbarn i första hand.
Ärligt talat, vilken arbetande svensk vill betala skatt för att deras barn ska diskrimineras? Dessutom gäller detta sociala nätverk till stor del även svenskar i fall av tex de som flyttar till en ny kommun. Skulle jag bosätta mig i Botkyrka skulle jag inte ha något kontaktnät att använda mig av.
Men det ljusnar på horisonten och förhoppningsvis kan Tullinge bryta sig ur Botkyrka så att Tullingeborna får ta del av sina egna skattepengar.
Slopa bidragsinvandringen, utvisa invandrare som inte har jobb och ge PUT och medborgarskap endast åt de som har egen försörjning så slipper vi denna sorts problem.
Permalänk | Anmäl
Fredric Nomael, 2012-08-02, 07:55
Läs innantill Fredrik, innan du skjuter från höften. Det är bara på film man träffar rätt då. "För sommarjobben handlar inte om att stockholmskids förtjänar lite extra på fickan när de ska på semester – det handlar om att stockholmare oavsett vart de råkar bo eller födas förtjänar samma förutsättningar att skaffa sig ett jobb." Dessutom, Oavsett politiska preferenser torde även du empiriskt ha kunnat notera att: "Du får sommarjobb genom kontakter."
Artikel är kort, tydlig, förtjänstfull fri från floskler och till yttermera visso praktiskt tillämpbar i redovsiningen av varför det den påvisar fungerar
Fortsatt glad sommar tillönskas
Permalänk | Anmäl
sören holdar, 2012-08-02, 08:13
Signaturen Fredrik Normal tycker det är diskriminering att skattebetalarna finansierar sommarjobb i kommunerna. Man får utgå från att de utför nyttigt arbete också. Liksom de anställdas i privatföretagens barn som alltid har förtur till sommarjobben oavsett om de är påhittade eller ej. Kontakter, det är att ha föräldrar eller släktingar som rekommenderar en till jobb i företagen. Anställningsbeslut i offentlig tjänst kan överklagas, det kan inte alla mygelanställningar som sker i privat tjänst. Där frodas diskrimineringen av välutbildade och skickliga sökanden som aldrig får en seriös prövning! Vare sig de är svenskar eller har utländsk härkomst!
Permalänk | Anmäl
Sten O Andersson, 2012-08-02, 08:46
Du har så rätt, Fredric. Men vem träder fram och tar ansvar och erkänner att allt det man hävdat om Invandringens positiva effekt var fel. Vem som betalar för eländet vet vi ju dock om - och det är inte Rioja. Snarare har vi en ny klass av profitörer som lever på att skriva svenskarna på näsan vad vi bör göra, vad vi ytterligare ska, betala för och hur allmänt usla vi är.
Permalänk | Anmäl
Calle Bengtsson, 2012-08-02, 09:04
Tyvärr, Carlos, har nog DN rätt om att många av de kommunala sommarjobben är meningslösa hitte-på-jobb, i varje fall i Stockholm. Jag har några egna ungdomar som fått pröva på det ena meningslösare och slöare än det andra.
En av dem var bl a tre veckor på en idrottsplats där den ordinarie personalen redan hade svårt att sysselsätta sig ens halva arbetstiden. De undrade förstås varför min son skulle vara där, dessutom.
Parkskötsel har de prövat i ett par omgångar och det har varit hur lojt som helst. Jag har fått förklara för mina ungdomar att så här fungerar INTE den riktiga arbetsmarknaden.
Dessutom har de märkt att många ungdomar som fått kommunala sommarjobb inte kommer första dagen, kanske kommer andra efter påminnelse, tjafsar om se redan väldigt liberala arbetstiderna osv. Ä
Kort sagt, ungdomarna riskerar genom de kommunala sommarjobben att få en fullständigt felaktig bild av vad det innebär att ha ett arbete.
Det har tydligen blivit så att ANTALET kommunala sommarjobb är en politisk prestigegrej, men man bryr sig inte om innehållet och meningsfullheten. De riskerar därmed att göra större skada än nytta. Dessutom spär de hos ungdomarna på de gamla fördomarna om kommunala arbeten som ineffektiva och lite slöa.
Permalänk | Anmäl
u_21282, 2012-08-02, 09:34
Nej Rojas, ditt resonemang har flera brister. Du skriver att man får sommarjobb genom kontakter. Visst men absolut inte bara om man har kontakter. Jag och mina bröder hade inga kontakter men fick alltid sommarjobb genom att gå runt till butiker, bensinstationer osv och fråga om de behövde hjälp över sommaren. Det fungerade utmärkt. Men naturligtvis får fler sommarjobb om kommunen hittar på arbeten. Sedan är frågan om de "kontakter" du får i en kommunal verksamhet är så viktig att den utgör grunden för en framtida anställning. Tror inte det. Men nu till den största missen i ditt resonemang. Punkten 4. Du menar att en stor anledning till att vuxna Stockholmare inte får jobb är genom avsaknaden av kontakter! Jag kan upplysa dig om att så inte är fallet. Det finns hela fyra viktiga anledningar till att vuxna Stockholmare inte får arbete; viktigast är att det inte finns arbeten men till de arbetstillfällen som ändå finns krävs hög teknisk utbildning, rätt ålder (37,5 år) och lång erfarenhet. Får du ett enkelt arbete idag beror det inte på att något nytt jobb skapats utan mer på att något företag växt på ett annat företags bekostnad eller att någon slutat och det blivit en plats ledig. Slutligen så har vi alla de arbetslösa som valt arbetslöhet för att exempelvis vara hemmafru med bidrag eller lever lungt och skönt på att varva a-kassa med utbildningar. Så inte kommer arbetslösheten minska för att kommunen hittar på arbeten.
Permalänk | Anmäl
Totte, 2012-08-02, 10:07
Ren och skär diskriminering bekostade av skattebetalare vars egna barn skulle få det svårare att få sommarjobb. Det låter som den extra skatt icke muslimer tvingades betala i muslimska länder vad blir det härnäst ska invandrare, invandrar bakgrund svenskar få gå före i köer, speciella rabatter?
Det börjar bli löjligt och såna förslag straffar bara svenskar även om det skulle fungera jobbmässigt vilket ökar klyftorna samt missämja
Permalänk | Anmäl
Tor, 2012-08-02, 10:28
Diskriminering existerar inte. Man kan anställa vem man anser är bäst att fylla platsen. Alla parametrar räknas. Man bör även kunna bryta anställningen utan argument när det inte passar längre.
Det kommer då bli mycket lättare att mista jobbet, men samtidigt mycket lättare att få ett nytt jobb. Så knyter man nya nyttiga nya kontakter.
Den goda kommer få visa upp sinna färdigheter på många arbetsplatser.
Mvh
Per
Permalänk | Anmäl
u_19023, 2012-08-02, 10:52
Redan i kommentar #1 sätts tyvärr nivån; omedelbart ner för att slira i de meterdjupa nerkörda spåren. Perka M/Q försöker styra upp i #8. Bra.
I min omgivning (vilken av tidigare inlägg i möllan torde ha framgått) kan jag visa på fyra ungdomars väg för att nosa på yrkeslivet redan i tonåren.
< självklart har alla fått sitt första arbete/sommarjobb, oavsett det varit privat eller kommunalt pga någon form av kontakt. Så är det. Vem kollar INTE referenser?
< lika självklart har deras goda insatser där givit dem möjligheter att söka andra arbeten.
< en av dem blev som det heter lottad till ett av dessa utskällda kommunala arbeten. Är det någon som tror att det var en händelse att just hon kom att hamna på det äldreboende där hon föregående år gjorde sin skolprao?
< en fick tacka vare introduktion via en kontakt (=referens!) och naturligtvis pga sina gymnasiebetyg som visade på hans seriositet ett tungt slitigt och ansvarsfullt arbete på ett demensboende i provinserna. Självklart kommer det arbetsomdöme och de referenser han bär med sig att vara till ypperlig hjälp om han sedan söker deltidsarbete på sin studieort .
< två ringde och sprang gata upp och gata ner med sina tunna tonårs-cv och sig själva i bagaget. Den ena fick arbete tack vare det och den andra via nätet - men naturligtvis pga kontakter eller snarare konnotationer via föreningslivet.
Sammanfattningsvis: det första arbetet är inte enkelt att få men många lyckas tack vare kontakter och - vilket artikelförfattaren påpekar - kommunens hjälp. Utmärkt! Men de skulle inte ha fått dem eller fått behålla dem om de inte visat på sin egen kapacitet och därmed meriterat sig.
Varför ska debatten gjutas fast i den mycket lilla minoritet som missköter sig som norm? Det vore ju som att ALLA syrianer/assyrier i Södertälje vore kriminaldårar, alla företagare skattefuskare, alla lärare puckon, alla ungdomar tonårsalkisar etc etc
Permalänk | Anmäl
sören holdar, 2012-08-02, 11:24
Mera en hälften av de 92 milljonerna går direkt tillbaka till kommunen och staten i form av arbetsgivaravgift och skatt, så det blir rätt billig åtgärd. Det är massor av jobb som behöver göras och som inte blir gjort, plocka skräp, ta hand om gamla, bättra på förstörd offentliga miljöer etc. Men journalister i tidningar som DN anser att svenskar är för fina för att plocka skräp eller plocka bär. Därför flygs i stället bärplockare från Thailand medan svenska ungdomar kan ta i mot understöd. Politikerna bör göra något med skatt på arbete. Som konsult får jag arbeta nära 6 timmar för att hyra mig själv 1 timme! De resterande 5 timmarna går till att betala administration, sociala avgifter, företags skatt och personlig skatt + moms. Att köpa en tjänst som är tillverkad utomlands är derimot närmast skattefritt.
Permalänk | Anmäl
Yngve Frey, 2012-08-02, 11:51
Varför skulle jag som svensk acceptera att mina skattepengar
finansierar flyktingbarnens sommarjobb, det är ju svensk dum-
het i kubik, eller hur Carlos? Klart att jag lägger min röst på det
enda parti utanför 7klövern...som värnar Sverige och svenskarna!
Permalänk | Anmäl
per svensson, 2012-08-02, 12:18
Två rättelser:
Yngve. Inga ungdomar har att bara ta emot understöd. Pluggar de får de däremot studiebidrag och tar lån.
Per. Tya dig. Slantarna går till ungdomar i Sverige - naturligtvis även dem med svensk medborgarskap - tex har alla jag känner till haft det..
Notera dessutom Yngves påpekande att närmare hälften av pengarna går direkt tillbaka till statskassan; samt att INGET arbete är vad som kostar samhället pengar. #8 har alldeles rätt i att det i det närmaste är kommunicerande kärl att: lätt att kicka - lättare att få - enklare att byta - fler i arbete. Att mycket finns att förändra inte bara på arbetsmarknade utan även i migrationspolitiken är en annan fråga än vad som avhandlas här.
Permalänk | Anmäl
sören holdar, 2012-08-02, 12:56
#10 Har du levt eller verkat i Södertälje. Situationen borde mana till eftertanke. Ullenhag och Lööf och liknade riksdagspolitiker är nog de enda som kan tänkas uppskatta din typ av klyschor numera. Och då endast för att försöka rädda sina politiska skinn. A och varför ignoreras #5 kritik.
Permalänk | Anmäl
Calle Bengtsson, 2012-08-02, 13:13
För övrigt kan tilläggas att det invandringsindustriellla komplexett antagit abnorma proportioner. Det har blivit både ekonomi och karriär för allt för många och utmanas vissa axiom kan man förvänta sig attacker från en samlad skattefinansierad trust.
Permalänk | Anmäl
Calle Bengtsson, 2012-08-02, 13:19
Bästa #5
Det kan vara svart att acceptera, men "lojheten" ligger hos dina söner.
Försök inte inbilla mej att det inte finns ogräs att avlägsna, inga häckar att klippa, inga rabatter att vattna, inga gräsmattor att klippa mm mm.
Det är väl den nya svenska mentaliteten att det är alltid någon annans fel.
Egna tillkortakommanden förekommer inte i nya Sverige..
Permalänk | Anmäl
Hans E. Jonsson, 2012-08-02, 14:10
Grattis .Får man väl säga. Anställa sommaravbytare till 8200:- netto (?) är en bedrift i sig. Frågan är nu vilket som räknas mest i framgång på en skala. Är det att man lyckats anställa tusentals för en spottstyver (Fas 3 slavar ?) eftersom lönen är långtifrån avtalsenligt, eller , varför man har lyckats att reservera varenda plats i kommunens parkförvaltning till dessa individer som antagligen fick ett erbjudande de inte kan säga nej till ?
Ja, grattis då. Det blir säkert jättebra integrering av att utnyttja människor att jobba för halva lönen mot vad vanliga anställda skulle haft.
Permalänk | Anmäl
Sven Stromitzky, 2012-08-02, 14:19
De kommunala "hitte på"-jobben finner jag bra!
För fyrtio års sedan profiterade jag själv från sådana jobb. Det var ett välkommet tillskott till studiemedelskassan.
Att vara en latmask är en personlig egenskap, inte kommunalt påtvingad.
Permalänk | Anmäl
Hans E. Jonsson, 2012-08-02, 14:41
Mitt förra inlägg fick ligga kvar i hela 15 minuter..
Är inte integreringen en fråga med två sidor inblandade?
Att ta upp att man till 100% diskrminerar den ena är tydligen förbjudet på NM.
NM har nu visat var man står i frågan, på de Politiskt Korrektas sida. Inte särskilt förvånade.
Att däremot tillåta någon med yrkesmässiga intressen i frågan att breda ut sig och sina privata åsikter på NM tycks däremot inte vara något problem?
Permalänk | Anmäl
Pastor Semla, 2012-08-02, 15:52
Ungdomarna vet att de kommunala sommarjobben inte är några riktiga jobb utan några veckors betalt "tonårsfritis". Tonåringarna anlitas inte för kommunala jobb som verkligen måste göras. Det är inte tillåtet för kommunerna och därför blir det småslöa hitte-på-sysselsättningar, "fritis".
Man häller tusentals sådana här treveckorsbidrag över framför allt problemområden för att tonåringarna där inte ska gå och drälla hela sommarlovet. Det kan väl inte skada, kan man tycka, men dessvärre tror jag det kan det. Tonåringarna får en fullständigt skev bild av vad ett riktigt arbete innebär.
Permalänk | Anmäl
u_21282, 2012-08-03, 03:01
Ren diskriminering ska vi ha Apartheid rasism i jobb där endast de som lever upp till rasnormer får vissa jobb?
Okej det var att slå på stort men ändå, jag föredrar ett samhälle som framhäver allas lika värde framför PK/multikultur där vissa ska gynnas på andras bekostnad.
Permalänk | Anmäl
Tor, 2012-08-03, 09:54
Tack Fredric för upplysningen. Så så fort jag inte har ett jobb då skal jag tillbaks till Norge. Det vore väl tråkigt för arbetsgivare om så snart man är mellan jobb måste man är "mellan jobb" och arbetssökande måste man åka till ett annat land. Men när hur ska man lyckas skaffa sig ett jobb då? Lyckligtvis finns det nyanser av livssituationer även hos invandrare som mig och alla andra invandrare. Det finns båda resursstärka personer och inte så resursstärka, där ibland ungdomar.
Som rekryterare och mottagare av ansökningar från en stor del unga måste jag säga några saker. Först att många har jättebra ansökningar, strukturerade, tydliga och proffsiga. Andra skrivfel, inte ens ett hej eller en överskrift och där de lyfter fram vad de inte kan eller har erfarenhet inom. Något som jag hoppas på är att man även parallellt med sommarjobben genom kommunerna är att unga lär sig hur viktigt det är med ansökningsprocessen. Man måste lägga ner tid på just denna delen så i framtiden kommer inte kommunderna stå där med jobben, de måste stå för processen att fixa jobbet själva.
Permalänk | Anmäl
Frida Öhman, 2012-08-03, 10:34
#9 sören holdar
"Redan i kommentar #1 sätts tyvärr nivån; omedelbart ner för att slira i de meterdjupa nerkörda spåren"
Kan du då tala om vad som är osant i det som Fredric skriver?
Eller är det så att det är när det skrivs något som är sant som det svider hos dem som från början, kanske av missriktad godhet, valde fel spår och nu vägrar erkänna att det ursprungliga vägvalet var fel?
Sedan är det bara halva sanningen att det underlättar med kontakter.
Det som än mer tilltalar en arbetsgivare, åtminstone en som har ekonomiskt ansvar för sin verksamhet, är kompetens.
Saknas den så hjälper inte alla kontakter i världen för ett jobb i ett vinstdrivande företag och borde heller inte ignoreras i organisationer som vi sponsrar via skattesedeln.
Permalänk | Anmäl
leif w-n, 2012-08-03, 10:53
Det verkar som att jag måste förtydliga mig lite.
Jag vill inte att skattepengar används till detta. Det är snedvridning av den så kallade fria marknaden (hur fri den är går förstås att diskutera) och det kan i längden skapa dålig konkurrens och samtidigt påverka lönebildningen inom de brancher ungdomarna får verka.
Utöver detta så anser jag att det inte är skattebetalarnas ansvar att skapa dessa kontakter åt ungdomarna. Sociala nätverk bygger man själv med hjälp av sin omgivning. Givetvis så spelar föräldrarna en viktig roll i byggandet av detta nätverk men också den sociala kompetensen. Social kompetens är långt mer gångbart än ett färdigt kontaktnät.
Hur många av alla vi svenskar har inte fått ringa runt, gå runt, skicka ansökningar mm för att få sommarjobb? Jag växte upp med företag i familjen men mina föräldrar tyckte att jag skulle lära mig att ta hand om mig själv så jag fick ordna sommarjobb på egen hand. Det lyckades också (på samma vis fick jag från högstadiet jobba extra på eftermiddagar, helg och annan ledig tid i fall jag ville ha tex något extravagant som nya TV-spel). Jag var givetvis sur på mina föräldrar då men jag tackar dem innerligt idag för den "hårda" behandlingen.
När det gäller invandrarungdomar så tror jag det är mycket viktigare att de får lära sig språket, sociala koder och normer än att ösa skattepengar över dem. Inget seriöst företag idag nekar en invandrare jobb om denne är den bäste för positionen.
Men, för att vara den bästa så krävs mer än tex utbildning, det är en fråga om att behärska de sociala reglerna, språket och så enkla saker som att komma i tid till jobbet (ej underförstått att invandrare skulle vara sena eller dylikt).
När det gäller resten får ni tänka själva:)
Permalänk | Anmäl
Fredric Nomael, 2012-08-03, 14:26
Jag vet inte. Kanske har de kommunala sommarjobben blivit bättre än de var när jag var tonåring (i tidens begynnelse, känns det som).
De som fanns när jag var i den åldern var verkligen påhittade jobb som definitivt inte kunde leda till något framtida riktigt jobb. Städa parker, plantera i skogen, dragga efter bortkastade cyklar i älven och så vidare. Några fick prova på att jobba i mataffär. Jag tror de som tog emot sommarjobbare fick mer betalt för det än vad vi fick.
Skapades kontakter? Njae. Det var så kort tid och vi var så många ungdomar som stannade ett par veckor och sedan försvann att den ordinarie personalen och cheferna inte riktigt orkade med att lära känna oss.
Med det sagt så är jag ändå positiv. Det innebar ändå att jobba, få prova på att ta ansvar för något annat än sig själv och samtidigt tjäna lite pengar. Det var liksom inget daltande, kom man inte till jobbet en dag fick man inte betalt för den dagen. Man hade konkreta arbetsuppgifter att sköta. Och just det är något som man som ung tonåring är i skrikande behov av.
Permalänk | Anmäl
Tomas Fredriksson, 2012-08-03, 22:47
#6 Håller med dig i sak men möjligheten att varva akassa och utbildningar på det sättet du beskriver försvann för mer än tio år sedan.
Permalänk | Anmäl
Abu Moussa El-Khaled, 2012-08-05, 17:50
Det finns ett bra ord "anställningsbar".
Anställningsbar kan man göra sig på nästan oändligt många sätt, dock finns det en del grundläggande saker, som tex att man behärskar språket och har en grundläggande utbildning.
Är man inte anställningsbar måste man se till att bli det, den som inte vet hur man gör ska få hjälp.
Att ansvariga politiker/tjänstemän nu försöker hitta quickfixes efter en misslyckad integration under lång tid är bara bevis på deras oduglighet.
Om man tror att räfsande ungdomar på sommarjobb i kommunen kan få kontakter så att man senare kan räfsa på heltid året runt, då är man en mansålder fel ute.
Gör rätt från början så behövs inga flumförslag på hur man ska smussla in billig arbetskraft bakvägen.
Permalänk | Anmäl
Johan C-berg, 2012-08-07, 00:54
#24 Leif. Svar ja Fredriks hela första stycke är felaktigt, faktiskt. Dock . Densammes förtydligande i #25 är alldeles istället utmärkt. Så bra kan det bli. Det kanske jag föralldel tycker av den enkla anledningen att jag i stort sett instämmer med de framförda åsikterna, inklusive hans sista stycke i det inlägget. Något som Jag trodde mig ha varit tydlig med i mina inlägg. Så kan det gå.
Det som jag anser är trist är de återkommande patenttyckandena om korkade politiker i migrationsdebatter. Faktiskt påpekas ofta även av ansvariga politiker de stora bekymren med tex analfebetism och inlåsningseffekter pga "godheteriet". Tyvärr verkar steget till att ta även enkla dellösningar vara alltför lång. Som tex systemfelet (ett sådant är det eftersom situationen inte förutsågs då det sjösattes) med full föräldraledighet även om barnet/n är flera år gammalt vid ankomsten till Sverige.
Däremot ruttnar jag på rypto(?)rasister som babblar om "ointegrerbara", "analfabeter" och "kamelskötare" (Jodå, swt är citat ur olika trådar i Newamill)
Permalänk | Anmäl
sören holdar, 2012-08-15, 19:04
27 kommentarer I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.
En sak jag inte förstår är att politiker först stipulerar att invandrarna är så välutbildade och oumbärliga men sedan måste fokusera enorma resurser på att få dem i arbete (resultatslöst).
Det är dessutom ren diskriminering att som vissa kommuner erbjuda dessa skattefinansierade sommarjobb åt invandrarbarn i första hand.
Ärligt talat, vilken arbetande svensk vill betala skatt för att deras barn ska diskrimineras? Dessutom gäller detta sociala nätverk till stor del även svenskar i fall av tex de som flyttar till en ny kommun. Skulle jag bosätta mig i Botkyrka skulle jag inte ha något kontaktnät att använda mig av.
Men det ljusnar på horisonten och förhoppningsvis kan Tullinge bryta sig ur Botkyrka så att Tullingeborna får ta del av sina egna skattepengar.
Slopa bidragsinvandringen, utvisa invandrare som inte har jobb och ge PUT och medborgarskap endast åt de som har egen försörjning så slipper vi denna sorts problem.
Läs innantill Fredrik, innan du skjuter från höften. Det är bara på film man träffar rätt då. "För sommarjobben handlar inte om att stockholmskids förtjänar lite extra på fickan när de ska på semester – det handlar om att stockholmare oavsett vart de råkar bo eller födas förtjänar samma förutsättningar att skaffa sig ett jobb." Dessutom, Oavsett politiska preferenser torde även du empiriskt ha kunnat notera att: "Du får sommarjobb genom kontakter."
Artikel är kort, tydlig, förtjänstfull fri från floskler och till yttermera visso praktiskt tillämpbar i redovsiningen av varför det den påvisar fungerar
Fortsatt glad sommar tillönskas
Signaturen Fredrik Normal tycker det är diskriminering att skattebetalarna finansierar sommarjobb i kommunerna. Man får utgå från att de utför nyttigt arbete också. Liksom de anställdas i privatföretagens barn som alltid har förtur till sommarjobben oavsett om de är påhittade eller ej. Kontakter, det är att ha föräldrar eller släktingar som rekommenderar en till jobb i företagen. Anställningsbeslut i offentlig tjänst kan överklagas, det kan inte alla mygelanställningar som sker i privat tjänst. Där frodas diskrimineringen av välutbildade och skickliga sökanden som aldrig får en seriös prövning! Vare sig de är svenskar eller har utländsk härkomst!
Du har så rätt, Fredric. Men vem träder fram och tar ansvar och erkänner att allt det man hävdat om Invandringens positiva effekt var fel. Vem som betalar för eländet vet vi ju dock om - och det är inte Rioja. Snarare har vi en ny klass av profitörer som lever på att skriva svenskarna på näsan vad vi bör göra, vad vi ytterligare ska, betala för och hur allmänt usla vi är.
Tyvärr, Carlos, har nog DN rätt om att många av de kommunala sommarjobben är meningslösa hitte-på-jobb, i varje fall i Stockholm. Jag har några egna ungdomar som fått pröva på det ena meningslösare och slöare än det andra.
En av dem var bl a tre veckor på en idrottsplats där den ordinarie personalen redan hade svårt att sysselsätta sig ens halva arbetstiden. De undrade förstås varför min son skulle vara där, dessutom.
Parkskötsel har de prövat i ett par omgångar och det har varit hur lojt som helst. Jag har fått förklara för mina ungdomar att så här fungerar INTE den riktiga arbetsmarknaden.
Dessutom har de märkt att många ungdomar som fått kommunala sommarjobb inte kommer första dagen, kanske kommer andra efter påminnelse, tjafsar om se redan väldigt liberala arbetstiderna osv. Ä
Kort sagt, ungdomarna riskerar genom de kommunala sommarjobben att få en fullständigt felaktig bild av vad det innebär att ha ett arbete.
Det har tydligen blivit så att ANTALET kommunala sommarjobb är en politisk prestigegrej, men man bryr sig inte om innehållet och meningsfullheten. De riskerar därmed att göra större skada än nytta. Dessutom spär de hos ungdomarna på de gamla fördomarna om kommunala arbeten som ineffektiva och lite slöa.
Nej Rojas, ditt resonemang har flera brister. Du skriver att man får sommarjobb genom kontakter. Visst men absolut inte bara om man har kontakter. Jag och mina bröder hade inga kontakter men fick alltid sommarjobb genom att gå runt till butiker, bensinstationer osv och fråga om de behövde hjälp över sommaren. Det fungerade utmärkt. Men naturligtvis får fler sommarjobb om kommunen hittar på arbeten. Sedan är frågan om de "kontakter" du får i en kommunal verksamhet är så viktig att den utgör grunden för en framtida anställning. Tror inte det. Men nu till den största missen i ditt resonemang. Punkten 4. Du menar att en stor anledning till att vuxna Stockholmare inte får jobb är genom avsaknaden av kontakter! Jag kan upplysa dig om att så inte är fallet. Det finns hela fyra viktiga anledningar till att vuxna Stockholmare inte får arbete; viktigast är att det inte finns arbeten men till de arbetstillfällen som ändå finns krävs hög teknisk utbildning, rätt ålder (37,5 år) och lång erfarenhet. Får du ett enkelt arbete idag beror det inte på att något nytt jobb skapats utan mer på att något företag växt på ett annat företags bekostnad eller att någon slutat och det blivit en plats ledig. Slutligen så har vi alla de arbetslösa som valt arbetslöhet för att exempelvis vara hemmafru med bidrag eller lever lungt och skönt på att varva a-kassa med utbildningar. Så inte kommer arbetslösheten minska för att kommunen hittar på arbeten.
Ren och skär diskriminering bekostade av skattebetalare vars egna barn skulle få det svårare att få sommarjobb. Det låter som den extra skatt icke muslimer tvingades betala i muslimska länder vad blir det härnäst ska invandrare, invandrar bakgrund svenskar få gå före i köer, speciella rabatter?
Det börjar bli löjligt och såna förslag straffar bara svenskar även om det skulle fungera jobbmässigt vilket ökar klyftorna samt missämja
Diskriminering existerar inte. Man kan anställa vem man anser är bäst att fylla platsen. Alla parametrar räknas. Man bör även kunna bryta anställningen utan argument när det inte passar längre.
Det kommer då bli mycket lättare att mista jobbet, men samtidigt mycket lättare att få ett nytt jobb. Så knyter man nya nyttiga nya kontakter.
Den goda kommer få visa upp sinna färdigheter på många arbetsplatser.
Mvh
Per
Redan i kommentar #1 sätts tyvärr nivån; omedelbart ner för att slira i de meterdjupa nerkörda spåren. Perka M/Q försöker styra upp i #8. Bra.
I min omgivning (vilken av tidigare inlägg i möllan torde ha framgått) kan jag visa på fyra ungdomars väg för att nosa på yrkeslivet redan i tonåren.
< självklart har alla fått sitt första arbete/sommarjobb, oavsett det varit privat eller kommunalt pga någon form av kontakt. Så är det. Vem kollar INTE referenser?
< lika självklart har deras goda insatser där givit dem möjligheter att söka andra arbeten.
< en av dem blev som det heter lottad till ett av dessa utskällda kommunala arbeten. Är det någon som tror att det var en händelse att just hon kom att hamna på det äldreboende där hon föregående år gjorde sin skolprao?
< en fick tacka vare introduktion via en kontakt (=referens!) och naturligtvis pga sina gymnasiebetyg som visade på hans seriositet ett tungt slitigt och ansvarsfullt arbete på ett demensboende i provinserna. Självklart kommer det arbetsomdöme och de referenser han bär med sig att vara till ypperlig hjälp om han sedan söker deltidsarbete på sin studieort .
< två ringde och sprang gata upp och gata ner med sina tunna tonårs-cv och sig själva i bagaget. Den ena fick arbete tack vare det och den andra via nätet - men naturligtvis pga kontakter eller snarare konnotationer via föreningslivet.
Sammanfattningsvis: det första arbetet är inte enkelt att få men många lyckas tack vare kontakter och - vilket artikelförfattaren påpekar - kommunens hjälp. Utmärkt! Men de skulle inte ha fått dem eller fått behålla dem om de inte visat på sin egen kapacitet och därmed meriterat sig.
Varför ska debatten gjutas fast i den mycket lilla minoritet som missköter sig som norm? Det vore ju som att ALLA syrianer/assyrier i Södertälje vore kriminaldårar, alla företagare skattefuskare, alla lärare puckon, alla ungdomar tonårsalkisar etc etc
Mera en hälften av de 92 milljonerna går direkt tillbaka till kommunen och staten i form av arbetsgivaravgift och skatt, så det blir rätt billig åtgärd. Det är massor av jobb som behöver göras och som inte blir gjort, plocka skräp, ta hand om gamla, bättra på förstörd offentliga miljöer etc. Men journalister i tidningar som DN anser att svenskar är för fina för att plocka skräp eller plocka bär. Därför flygs i stället bärplockare från Thailand medan svenska ungdomar kan ta i mot understöd. Politikerna bör göra något med skatt på arbete. Som konsult får jag arbeta nära 6 timmar för att hyra mig själv 1 timme! De resterande 5 timmarna går till att betala administration, sociala avgifter, företags skatt och personlig skatt + moms. Att köpa en tjänst som är tillverkad utomlands är derimot närmast skattefritt.
Varför skulle jag som svensk acceptera att mina skattepengar
finansierar flyktingbarnens sommarjobb, det är ju svensk dum-
het i kubik, eller hur Carlos? Klart att jag lägger min röst på det
enda parti utanför 7klövern...som värnar Sverige och svenskarna!
Två rättelser:
Yngve. Inga ungdomar har att bara ta emot understöd. Pluggar de får de däremot studiebidrag och tar lån.
Per. Tya dig. Slantarna går till ungdomar i Sverige - naturligtvis även dem med svensk medborgarskap - tex har alla jag känner till haft det..
Notera dessutom Yngves påpekande att närmare hälften av pengarna går direkt tillbaka till statskassan; samt att INGET arbete är vad som kostar samhället pengar. #8 har alldeles rätt i att det i det närmaste är kommunicerande kärl att: lätt att kicka - lättare att få - enklare att byta - fler i arbete. Att mycket finns att förändra inte bara på arbetsmarknade utan även i migrationspolitiken är en annan fråga än vad som avhandlas här.
#10 Har du levt eller verkat i Södertälje. Situationen borde mana till eftertanke. Ullenhag och Lööf och liknade riksdagspolitiker är nog de enda som kan tänkas uppskatta din typ av klyschor numera. Och då endast för att försöka rädda sina politiska skinn. A och varför ignoreras #5 kritik.
För övrigt kan tilläggas att det invandringsindustriellla komplexett antagit abnorma proportioner. Det har blivit både ekonomi och karriär för allt för många och utmanas vissa axiom kan man förvänta sig attacker från en samlad skattefinansierad trust.
Bästa #5
Det kan vara svart att acceptera, men "lojheten" ligger hos dina söner.
Försök inte inbilla mej att det inte finns ogräs att avlägsna, inga häckar att klippa, inga rabatter att vattna, inga gräsmattor att klippa mm mm.
Det är väl den nya svenska mentaliteten att det är alltid någon annans fel.
Egna tillkortakommanden förekommer inte i nya Sverige..
Grattis .Får man väl säga. Anställa sommaravbytare till 8200:- netto (?) är en bedrift i sig. Frågan är nu vilket som räknas mest i framgång på en skala. Är det att man lyckats anställa tusentals för en spottstyver (Fas 3 slavar ?) eftersom lönen är långtifrån avtalsenligt, eller , varför man har lyckats att reservera varenda plats i kommunens parkförvaltning till dessa individer som antagligen fick ett erbjudande de inte kan säga nej till ?
Ja, grattis då. Det blir säkert jättebra integrering av att utnyttja människor att jobba för halva lönen mot vad vanliga anställda skulle haft.
De kommunala "hitte på"-jobben finner jag bra!
För fyrtio års sedan profiterade jag själv från sådana jobb. Det var ett välkommet tillskott till studiemedelskassan.
Att vara en latmask är en personlig egenskap, inte kommunalt påtvingad.
Mitt förra inlägg fick ligga kvar i hela 15 minuter..
Är inte integreringen en fråga med två sidor inblandade?
Att ta upp att man till 100% diskrminerar den ena är tydligen förbjudet på NM.
NM har nu visat var man står i frågan, på de Politiskt Korrektas sida. Inte särskilt förvånade.
Att däremot tillåta någon med yrkesmässiga intressen i frågan att breda ut sig och sina privata åsikter på NM tycks däremot inte vara något problem?
Ungdomarna vet att de kommunala sommarjobben inte är några riktiga jobb utan några veckors betalt "tonårsfritis". Tonåringarna anlitas inte för kommunala jobb som verkligen måste göras. Det är inte tillåtet för kommunerna och därför blir det småslöa hitte-på-sysselsättningar, "fritis".
Man häller tusentals sådana här treveckorsbidrag över framför allt problemområden för att tonåringarna där inte ska gå och drälla hela sommarlovet. Det kan väl inte skada, kan man tycka, men dessvärre tror jag det kan det. Tonåringarna får en fullständigt skev bild av vad ett riktigt arbete innebär.
Ren diskriminering ska vi ha Apartheid rasism i jobb där endast de som lever upp till rasnormer får vissa jobb?
Okej det var att slå på stort men ändå, jag föredrar ett samhälle som framhäver allas lika värde framför PK/multikultur där vissa ska gynnas på andras bekostnad.
Tack Fredric för upplysningen. Så så fort jag inte har ett jobb då skal jag tillbaks till Norge. Det vore väl tråkigt för arbetsgivare om så snart man är mellan jobb måste man är "mellan jobb" och arbetssökande måste man åka till ett annat land. Men när hur ska man lyckas skaffa sig ett jobb då? Lyckligtvis finns det nyanser av livssituationer även hos invandrare som mig och alla andra invandrare. Det finns båda resursstärka personer och inte så resursstärka, där ibland ungdomar.
Som rekryterare och mottagare av ansökningar från en stor del unga måste jag säga några saker. Först att många har jättebra ansökningar, strukturerade, tydliga och proffsiga. Andra skrivfel, inte ens ett hej eller en överskrift och där de lyfter fram vad de inte kan eller har erfarenhet inom. Något som jag hoppas på är att man även parallellt med sommarjobben genom kommunerna är att unga lär sig hur viktigt det är med ansökningsprocessen. Man måste lägga ner tid på just denna delen så i framtiden kommer inte kommunderna stå där med jobben, de måste stå för processen att fixa jobbet själva.
#9 sören holdar
"Redan i kommentar #1 sätts tyvärr nivån; omedelbart ner för att slira i de meterdjupa nerkörda spåren"
Kan du då tala om vad som är osant i det som Fredric skriver?
Eller är det så att det är när det skrivs något som är sant som det svider hos dem som från början, kanske av missriktad godhet, valde fel spår och nu vägrar erkänna att det ursprungliga vägvalet var fel?
Sedan är det bara halva sanningen att det underlättar med kontakter.
Det som än mer tilltalar en arbetsgivare, åtminstone en som har ekonomiskt ansvar för sin verksamhet, är kompetens.
Saknas den så hjälper inte alla kontakter i världen för ett jobb i ett vinstdrivande företag och borde heller inte ignoreras i organisationer som vi sponsrar via skattesedeln.
Det verkar som att jag måste förtydliga mig lite.
Jag vill inte att skattepengar används till detta. Det är snedvridning av den så kallade fria marknaden (hur fri den är går förstås att diskutera) och det kan i längden skapa dålig konkurrens och samtidigt påverka lönebildningen inom de brancher ungdomarna får verka.
Utöver detta så anser jag att det inte är skattebetalarnas ansvar att skapa dessa kontakter åt ungdomarna. Sociala nätverk bygger man själv med hjälp av sin omgivning. Givetvis så spelar föräldrarna en viktig roll i byggandet av detta nätverk men också den sociala kompetensen. Social kompetens är långt mer gångbart än ett färdigt kontaktnät.
Hur många av alla vi svenskar har inte fått ringa runt, gå runt, skicka ansökningar mm för att få sommarjobb? Jag växte upp med företag i familjen men mina föräldrar tyckte att jag skulle lära mig att ta hand om mig själv så jag fick ordna sommarjobb på egen hand. Det lyckades också (på samma vis fick jag från högstadiet jobba extra på eftermiddagar, helg och annan ledig tid i fall jag ville ha tex något extravagant som nya TV-spel). Jag var givetvis sur på mina föräldrar då men jag tackar dem innerligt idag för den "hårda" behandlingen.
När det gäller invandrarungdomar så tror jag det är mycket viktigare att de får lära sig språket, sociala koder och normer än att ösa skattepengar över dem. Inget seriöst företag idag nekar en invandrare jobb om denne är den bäste för positionen.
Men, för att vara den bästa så krävs mer än tex utbildning, det är en fråga om att behärska de sociala reglerna, språket och så enkla saker som att komma i tid till jobbet (ej underförstått att invandrare skulle vara sena eller dylikt).
När det gäller resten får ni tänka själva:)
Jag vet inte. Kanske har de kommunala sommarjobben blivit bättre än de var när jag var tonåring (i tidens begynnelse, känns det som).
De som fanns när jag var i den åldern var verkligen påhittade jobb som definitivt inte kunde leda till något framtida riktigt jobb. Städa parker, plantera i skogen, dragga efter bortkastade cyklar i älven och så vidare. Några fick prova på att jobba i mataffär. Jag tror de som tog emot sommarjobbare fick mer betalt för det än vad vi fick.
Skapades kontakter? Njae. Det var så kort tid och vi var så många ungdomar som stannade ett par veckor och sedan försvann att den ordinarie personalen och cheferna inte riktigt orkade med att lära känna oss.
Med det sagt så är jag ändå positiv. Det innebar ändå att jobba, få prova på att ta ansvar för något annat än sig själv och samtidigt tjäna lite pengar. Det var liksom inget daltande, kom man inte till jobbet en dag fick man inte betalt för den dagen. Man hade konkreta arbetsuppgifter att sköta. Och just det är något som man som ung tonåring är i skrikande behov av.
#6 Håller med dig i sak men möjligheten att varva akassa och utbildningar på det sättet du beskriver försvann för mer än tio år sedan.
Det finns ett bra ord "anställningsbar".
Anställningsbar kan man göra sig på nästan oändligt många sätt, dock finns det en del grundläggande saker, som tex att man behärskar språket och har en grundläggande utbildning.
Är man inte anställningsbar måste man se till att bli det, den som inte vet hur man gör ska få hjälp.
Att ansvariga politiker/tjänstemän nu försöker hitta quickfixes efter en misslyckad integration under lång tid är bara bevis på deras oduglighet.
Om man tror att räfsande ungdomar på sommarjobb i kommunen kan få kontakter så att man senare kan räfsa på heltid året runt, då är man en mansålder fel ute.
Gör rätt från början så behövs inga flumförslag på hur man ska smussla in billig arbetskraft bakvägen.
#24 Leif. Svar ja Fredriks hela första stycke är felaktigt, faktiskt. Dock . Densammes förtydligande i #25 är alldeles istället utmärkt. Så bra kan det bli. Det kanske jag föralldel tycker av den enkla anledningen att jag i stort sett instämmer med de framförda åsikterna, inklusive hans sista stycke i det inlägget. Något som Jag trodde mig ha varit tydlig med i mina inlägg. Så kan det gå.
Det som jag anser är trist är de återkommande patenttyckandena om korkade politiker i migrationsdebatter. Faktiskt påpekas ofta även av ansvariga politiker de stora bekymren med tex analfebetism och inlåsningseffekter pga "godheteriet". Tyvärr verkar steget till att ta även enkla dellösningar vara alltför lång. Som tex systemfelet (ett sådant är det eftersom situationen inte förutsågs då det sjösattes) med full föräldraledighet även om barnet/n är flera år gammalt vid ankomsten till Sverige.
Däremot ruttnar jag på rypto(?)rasister som babblar om "ointegrerbara", "analfabeter" och "kamelskötare" (Jodå, swt är citat ur olika trådar i Newamill)
Kommentarsfältet är stängt på denna artikel.