USA-valet 2012

Foto: Scanpix.
Björn M. Ottosson om USA-valet 2012

Valtaktik bakom Romneys resa till Israel

Statsvetare: Vissa valstrateger menar att varje dag Romney inte talar om den dåliga ekonomin är en bortkastad dag. Men med sitt israelbesök kan Romney stärka sina aktier både bland evangelikala och judar. 


Om författaren

Björn Ottosson och är doktorand och lärare i statsvetenskap vid Stockholms Universitet. Hans forskning kretsar främst kring amerikansk politik, internationella relationer och säkerhetspolitik.

Romney befinner sig just nu på en utrikesturné i syfte är att demonstrera sin kompetens på den internationella arenan. Varje land han besöker är noga utvalt för att maximera hans chanser att vinna valet i höst. Målet med Romneys besök i Israel är att stärka förtroendet för honom bland de evangelikala väljarna samt att dra till sig fler judiska väljare och bidragsgivare. Enligt tradition kritiserar inte en presidentkandidat den sittande presidenten från utlandet. Romney följer denna tradition, men överallt försöker han kontrastera sig mot Obama.

Inte oväntat stakade Romney ut en stark pro-israelisk position vid sitt besök i landet. Han deklarerade att Jerusalem är Israels huvudstad och lade sig nära Israels position i Iranfrågan. Tidigare har Romney också lyft fram sin personliga vänskap med Israels premiärminister Benjamin Netanyahu som sträcker sig tillbaka till mitten på 1970-talet. Romneys hökaktiga retorik om Iran handlar dock mer om valtaktik än den ger en inblick i hur en eventuell framtida Romneyadministration kommer att agera. 

Sedan andra världskrigets slut har det ofta varit en vinnande taktik att inta en hårdför position i utrikespolitiska frågor och tala om att USA måste stå upp mot tyranni och ondska. Även om detta är vanligare bland republikanska politiker, så har många demokrater gjort likadant. 1960 kampanjade John F. Kennedy på upprustning och kritiserade Richard Nixon för att inte ta Sovjets missilhot på allvar och 1992 kritiserade Clinton George H.W. Bush för att dalta med tyranner från Bagdad till Beijing. När man varken har politiskt ansvar eller samma information som den sittande presidenten är det lätt att vara både opportunistisk och kritisk.

Hur många judiska väljare Romney kan locka över till republikanerna i höst? Obamas popularitet i Israel har sjunkit dramatiskt de senare åren - från 60 procent 2009 till 38 procent 2012. Det ser dock annorlunda ut i USA där Obama har stöd av 68 procent bland de judiska väljarna medan Romney stöds av endast 25 procent, enligt en ny Gallup-undersökning. Demokraterna har vunnit denna grupps röst i decennier och att Obama kommer att vinna en majoritet av de judiska rösterna är givet sedan länge. Frågan är snarare med vilken marginal Obama kommer att vinna. När Obama vann valet 2008 fick han 78 procent stöd av denna grupp. McCain fick endast 21 procent.

Att Obama nu bara har 68 procent stöd är därmed ett stort tapp. Bill Clinton, John Kerry och Al Gore vann alla minst 75 procent av denna grupp och de sista 35 åren har endast tre demokratiska presidentkandidater misslyckats att nå ett 70 procent: Walter Mondale, Michael Dukakis och Jimmy Carter 1980.

En republikan har inte nått över 25 procent sedan 1988 och dagens siffror är därmed något av en triumf för Romney. Läget har gett många republikaner gott självförtroende och i en intervju nyligen deklarerade Eric Cantor, den republikanske majoritetsledaren i representanthuset, att Romney har goda chanser att nå upp till de 39 procent Reagan vann 1980, vilket är det högsta stödet republikanerna fått av gruppen i modern tid.  

Den judiska populationen utgör bara cirka 2 procent av USA befolkning och trots att de röstar i högre utsträckning än gemene amerikan är gruppen mycket liten. Det rör sig således inte om någon numerisk massmigration från demokraterna till republikanerna. Det kritiskt viktiga är dock inte antalet, utan var i landet Romney vinner dessa röster. Lyckas han att vinna över de ortodoxa judarna i Brooklyn är det en helt betydelselös vinst, då delstaten New York ändå kommer att gå till Obama och demokraterna. Lyckas han däremot att locka över judiska väljare som bor i Ohio och södra Florida kan det få en helt avgörande betydelse.

Florida är en av valets viktigaste swing states (stater där valutgången är osäker) och 2008 vann Obama den stora delstaten med mindre än 3 procents marginal. Idag råder konsensus mellan de två partierna om att valet i Florida kommer att bli jämnare än det var 2008.   

Vissa valstrateger menar att varje dag Romney inte talar om den dåliga ekonomin är en bortkastad dag. Men Romney slår flera flugor i en smäll med sitt israelbesök. Han kan nu hävda att han har utrikespolitisk erfarenhet och han har samtidigt ökat sin attraktionskraft hos två väljargrupper: de evangelikala och de judiska väljarna. Hans israelbesök kan mycket val vara undantaget som bekräftar regeln.

 





Trackback URL: http://www.newsmill.se/trackback/46086

19 kommentarer I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.

Good grief, som amerikanen säger om denna "mor(m)on" intar Vita huset. En större loser får man leta efter.

Permalänk | Anmäl #2 Hans Johanson, 2012-08-01, 08:40

Valtaktik? Verkligen? Det tänkte jag inte på...

Permalänk | Anmäl #3 Yngve Frey, 2012-08-01, 08:53

Ett fult trick att besöka Israel så nära valet. Har någon tidigare president kandidat gjort detta? Hoppas verkligen folket ser igenom tricket, och detta att han är mormon. Hur mycket verklighetsförankring har en sådan?
Hur som helst måste mellanösternfrågan lösas, nu med "arabisk vår", och Assads framtida fall. Kvar är Nordkorea, kanske Burma och Kuba. Också lite mer anständighet i stormakterna inkl USA. Sedan kan världen börja jobba för att leva det goda livet!

Permalänk | Anmäl #4 Joakim Steneberg, 2012-08-01, 09:02

Ni kan anta att han är lika oreligiös som Obama. Vad vi svenskar har problem att förstå är deras konstitution, varav många varför många vill ha en religiös person i och med att presidenten svär vid konstitutionen.

Vad ni annars bör uppmärksamma är att Obama och Romney har identisk politik. De är i stort sett samma person, med samma folk bakom sig.

Permalänk | Anmäl #5 Andre Ralvert, 2012-08-01, 10:12

#5 Andre Ralvert: "Vad ni annars bör uppmärksamma är att Obama och Romney har identisk politik."

Instämmer i den observationen. Amerikas politik och politiker präglas allt mer av israelisk politik. Många ledande politiker och tjänstemän inom dagens administration är judar ofta med dubbla medborgarskap både i USA och Israel. Banker, media, industri står för de stora sponsor pengarna. USA's Israel politik ligger fast även nästa period oavsett president. Amerikanerna kan välja mellan en blå och en röd president som för samma politik. Inga politiska förändringar att vänta. Amerikansk politik är den bästa pengar kan köpa och den är redan betald, 100% av Senatorerna röstar för Israel. Minst 2/3 av Representanthuset röstar för Israel. Presidenten kysser numera klagomuren i TV i valtider och över halva regeringen är judar med dubbelt medborgarskap. Israels politiska inflytande i USA är stort och djupt, det finns cirka 6 miljoner judar i USA och 70 miljoner kristna sionister i USA.

Men Amerikanerna är krigströtta efter drygt 10 års krig i Afghanistan och Irak, sedan NATO i Libyen, nu Syrien, främst för regim change och säkerhet, rikedomar, mineraler, olja, gas, vatten, mark. "No More Wars for Israel" skriker krigströtta och korruptionströtta veteraner, ungdomar, arbetslösa, pensionärer. Krigen och bankkriser har ruinerat Amerika, skuldberg, budgetunderskott, arbetslöshet och hemlöshet är det tragiska resultatet.

Permalänk | Anmäl #6 Johnny Andersson, 2012-08-01, 12:06

#6 Johnny Andersson

Det du skriver är helt sant, tyvärr tycks det inte spela någon roll hur mycket det amerikanska folket vet och förstår...det är inte folket som styr USA i praktiken. USA styrs från vår, (palestiniernas),ockuperade huvudstad AL-Quds, ("Jerusalem") !

Permalänk | Anmäl #7 Palestinian forever, 2012-08-01, 13:23

#6 Johnny Andersson
Ja tyvärr, de lever i en 2-parti diktatur där samma personer är bakom bådas kandidater. "None are more hopelessly enslaved than those who falsely believe they are free." Jag har varit väldigt engagerad i Republikanernas primärval, och det är genomkorrupt. Hade kunnat skriva vad som har hänt om du är intresserad?

Vad jag även har upptäckt är att det börjar dyka upp anti-sionistiska åsikter hos amerikanarna, och jag kan förstå det. Speciellt eftersom deras land är på väg till konkurs och stödjer Israel oerhört, medan Israel själva har överskott på finanserna.

Permalänk | Anmäl #8 Andre Ralvert, 2012-08-01, 17:16

Israel är ett sänke för USA i världspolitiken .

Permalänk | Anmäl #10 Lars Persson, 2012-08-01, 20:11

#7 Palestinian forever säger: ”det är inte folket som styr USA i praktiken. USA styrs från vår, (palestiniernas),ockuperade huvudstad AL-Quds, ("Jerusalem") !

USA styrs från Jerusalem. Judarna styr världen.

Var har jag hört det förut... låter bekant på något sätt..
Jag tror t.o.m. att det finns ett speciellt namn för det...

Permalänk | Anmäl #12 u_19646, 2012-08-01, 21:16

Mellanösternkonflikten är verkligen foliehattarnas favoritämne. Vilka vansinniga idéer som helst hittar alltid anhängare.

Permalänk | Anmäl #15 Johan Arve, 2012-08-02, 07:52

Romney är en rysare. Att någon överhuvudtaget kan fundera på honom som president är fullständigt obegripligt.

Permalänk | Anmäl #16 u_21282, 2012-08-02, 09:38

#16 Lisa Olsson

"Romney är en rysare. Att någon överhuvudtaget kan fundera på honom som president är fullständigt obegripligt."

Ja Lisa jag håller med...han verkar till och med värre än G.W. Bush och det säger en hel del......

Permalänk | Anmäl #17 Palestinian forever, 2012-08-02, 12:25

Tråkigt att Björn M. Ottossons sakliga analys har resulterat i ett antal fulständigt sanslösa kommentarer. Som att Obamas och Romneys politik skulle vara identiska. Eller att amerikansk politik styrs av Israel eller judarna. Hoppas att Björn går i svaromål. Obama har en helt annan bakgrund än Romney. Den sistnämnde vill riva upp sjukförsäkringsreformen och sänka skatterna för miljardärerna i USA. Det är sådana frågor som kommer att avgöra presidentvalet.

Permalänk | Anmäl #18 Mose Apelblat, 2012-08-02, 12:41

#18 Mose Apelblat

Det vore bra om det vore som du säger, men tyvärr ser inte verkligheten ut så...vi vet alla vem/vilka som avgör vem som blir USA:s president...inte ens de inblandade själva förnekar detta faktum...Romneys besök i den ockuperade palestinska huvudstaden och uttalandena han gjorde där var ju inte precis en slump...tyvärr vet Romney exakt vad han gör

Permalänk | Anmäl #20 Palestinian forever, 2012-08-02, 17:51

#18 Mose Apelblat
Vad massmedia påstår (som jag antar du har fått din bild ifrån) har ofta föga med verkligheten att göra.

I USA har man nämligen ett öppet "track record" på hur de röstar. Bail outs, nya lagar som går under patriot act, sjukvård etc. Romney och Obama står precis jämte varandra. Romney drev dessutom igenom ett liknande "Obamacare" för Massachusetts när han var guvernör.

Vad som har hänt väldigt nyligen är att Romney har börjat ändra sig i en rad frågor för att det Republikanska partiet har internstrider, och har Tea Party-rörelsen emot sig.

Permalänk | Anmäl #21 Andre Ralvert, 2012-08-02, 18:04

#12 Topo

"Var har jag hört det förut... låter bekant på något sätt..
Jag tror t.o.m. att det finns ett speciellt namn för det..."

Jag har aldrig påstått att "judarna styr världen"...det är dina ord som yttras i ett medvetet försök att förvanska vad jag skriver !

Dina försök att spela ut det där över-missbrukade kortet är helt fruktlösa !!!

Jag hoppas verkligen att moderatorn här på NM verkligen läser min kommentar den här gången istället för att helt utan rimlig anledning stryka den...(vilket hittills skett tre gånger) !

Permalänk | Anmäl #22 Palestinian forever, 2012-08-02, 18:10

#22 Palestinian forever

När man uttrycker en åsikt som denna:

"det är inte folket som styr USA i praktiken. USA styrs från vår, (palestiniernas),ockuperade huvudstad AL-Quds, ("Jerusalem") !"

då utrycker man sig antisemitiskt och ansluter sig till en lång antisemitisk tradition.

Följande citat kommer från Svenska kommittén mot antisemitism och finns att läsa på http://skma.se/antisemitism/

”Makt.
Föreställningar om en oerhörd och ofta farlig judisk makt har varit och är central i antisemitiskt tänkande. Bilden har rötter i europeisk högmedeltid. Den kom att förstärkas under 1800-talet, efter att emancipationen i vissa länder rivit ned hindren för judars deltagande i samhällslivet. Vissa judars ekonomiska och sociala avancemang uppfattades av vissa opinioner, påverkade av existerande negativa och förfrämligande stereotyper, som ett hot mot rådande maktförhållanden och privilegier. I antisemitisk propaganda förvandlades enskilda framgångsrika eller inflytelserika judar till representanter för ett hotfullt och mäktigt judiskt kollektiv – en bild som ofta tecknades i konspirativa termer.
[…]
Även i dag utgör föreställningar om judisk makt och inflytande en kärnidé i antisemitisk propaganda och tankevärld. De kan bland annat avläsas i antydningar eller påståenden om ”judarnas makt över medierna” eller i vissa tolkningar av amerikansk utrikespolitik där denna antyds eller påstås ”kontrolleras” av judar eller en föregivet allsmäktig ”judisk lobby”. Denna typ av bilder vilar även på stereotypa bilder av judar som ett homogent kollektiv vilket agerar utifrån föregivet ”judiska” intressen liksom på historiskt rotade fördomar om judar som främmande, nationellt opålitliga, förrädiska och manipulativa.”

Tanken att ett fåtal politiker i det lilla Israel (7,7 miljoner invånare) skulle styra och bestämma över den enda supermakten USA (311 miljoner invånare) är befängd. Den är totalt irrationell och strider mot vanligt förnuft.

Permalänk | Anmäl #23 u_19646, 2012-08-03, 14:52

Hela världen vore bättre om de var svenskar som styrde den. Det märks helt tydligt på den här artikelförfattaren. Han badar gärna i den självgoda ankdammen.

Permalänk | Anmäl #24 Michael Lindblom, 2012-08-04, 07:55

En annan valtaktik vi säkert kommer att få se prov på är att tala nedsättande om den politik Obama fört.

Permalänk | Anmäl #25 t, 2012-08-05, 09:27

Kommentarsfältet är stängt på denna artikel.



annons:
annons:

Newsmill-bloggen

Newsmill till TV4 News

 Nyhetsbolaget, som bla producerar Nyheterna i TV4 och TV4 News tar över Newsmill. För våra ...

annons:
annons:

Om Newsmill

Newsmill är det första sociala mediet i Sverige som spinner kring nyheter och debatt. Vi publicerar varje dag olika personer med exklusiv kunskap om dagens viktiga händelser. Om du har egna erfarenheter av de frågor vi tar upp kan du omedelbart medverka i debatten. Newsmill är en del av TV4-gruppen.

 

Läs mer om Newsmill

Newsmill-bloggen

Newsmill till TV4 News

 Nyhetsbolaget, som bla producerar Nyheterna i TV4 och TV4 News tar över Newsmill. För våra ...

Vad är att Milla?

Millningen är ett sätt att kommentera med känslor. Du väljer ett ord eller ett namn som du vill mäta i opinionen och läsarna kommenterar genom att välja en av fyra känslolägen som representeras av fyra färger. Rött är arg, blått är glad, grön nyfiken och gult är uttråkad. Resultatet visas direkt och rubriken på artikeln färgas med den färg som de flesta väljer.


 
© 2008 Newsmill. All rights reserved.