Varför ska just gruppen Mizrahi, alltså arabiska judar inte få bo i Israel som de gör idag? Vill dom ens det? Vill Israel ha massutvandring?
Permalänk | Anmäl
u_21099, 2012-07-23, 12:29
Samtidigt som palestiniernas krav på att återvända gäller?
Permalänk | Anmäl
u_21099, 2012-07-23, 12:33
Jag har själv krävt detta i tidigare skrifter, nämligen att judarna ska få återvända till sina ursprungsländer precis som palestinierna har all rätt att återvända till Palestina. En episod om mitt möte i TIbet med Beirutjudinnan Rakel som längtade hem till Beirut finns i min första roman, Kyss marken med pannan! Jag försöker i det jag skriver utgå från sådant jag upplevt och genomtänkt och inte bara läst om. Mer detaljer om vad jag menar kan ni läsa om i kommande artikel. Och jag tror inte heller på någon gyllene tid, men inte heller på att vår tid skulle vara bättre än andra. Idag kan vi utplåna hela jorden med ett enda krig. Det som alltid saknats i människans historia är ETIK. Att religioner används i politiska syften är det bästa exemplet på denna avsaknad. Därför ser jag lösningen i ett globalt etiskt uppvaknande i min nya bok "Ner med nästa president!" Detta uppvaknande håller på att ske. Låter vi krigshetsarna och penningtvättarna ta över då är vi dömda att gå under som art. Det etiska uppvaknandet är vår enda räddning, och det har många redan förstått. Överallt hör jag nya röster som kräver detta.
Permalänk | Anmäl
Hesham Bahari, 2012-07-23, 12:56
Få israeliska judar med rötterna i Mellanöstern vill återvända till det land dom eller deras föräldrar eller mor- eller farföräldrar kastades ut från. Precis som jag själv inte har någon större lust att återvända från det Polen som mina föräldrar flydde. Jag för att vi ska hitta en lösning på israel-Palestina som bygger på kompromisser. Smärtsamma sådana, men direkt nödvändiga om inte hat och terrorns väg ska råda.
Permalänk | Anmäl
Fredrik Sieradzki, 2012-07-23, 13:36
Den israeliska staten skulle göra allt vad som står i dess makt för att de ska stanna kvar. Så det där är ett meningslöst krav och ett spel för gallerierna.
Permalänk | Anmäl
Leopold, 2012-07-23, 13:40
Artikelf'"orfattaren skriver att : "Legenden utgör en del av 1600-talets propagandakrig och massiva smutskastning som några protestantiska länder (Storbritannien och Nederländerna) startade mot den katolska stormakten Spanien. La leyenda negra de la inquisición española, svarta legenden om den spanska inkvisitionen, presenterade Spanien i så mörka termer att landet kom att förknippas med religiös fanatism och intolerans samt kulturellt förfall och respression."
Faktum kvarstår att de kristna spanska kungarna efter Reconquistan slängde ut alla muslimer och judar ur Spanien. Det är bl a därför det uppstod kolonier med s k sefardiska judar i Nordafrika, det ottomanska Konstantinopel och det ottomanska Saloniki.
Om man studerar historia kan man rimligen inte negligera fakta utan måste nog snarare ta med detta i sina hypoteser.
Permalänk | Anmäl
Claes Hansen, 2012-07-23, 13:42
Finns mycket jag instämmer med i denna artikel.
Men författarinnan är dock naiv som tror att det finns judar som frivilligt skulle vilja fytta tillbaka till länder som konfiskerat deras ägodelar, tvingat dem på flykt och där antisemitism är legio och judehat dagligen sprids i media och skolundervisning.
För även om det kan finnas någon i en äldre generation som ser nostalgiskt tillbaka på tiden de levde som förtryckt i en arabstat har de allra flesta numer anpassat sig så pass bra till ett liv i frihet och utan fruktan för diskriminering, förföljelse och progromer att de aldrig skulle ta risken att återvändande till människor som idag hatar dem och det Israel många av dem idag lever i och älskar.
För det andra kräver författarinnan att palestinierna också skulle ges samma rätt till återvändande. Men hon borde förstå att enligt UNWRA går flyktingskapet i arv så flyktingstatusen gäller också de ursprungliga palestinaflyktingarnas ättlingar, dvs. barn och barnbarn etc, och inte nog med det utan t.om den som gifter sig med en palestinsk flykting räknas in i den kategorin.
Idag beräknas endast ca. 30000 av de ursprungliga flyktingarna vara i livet, men med UNWRA:s sätt att räkna uppgår antalet palestinaflyktingar idag till ca. 5 milj!
Varje förnuftig person måste inse det orimliga i kravet om palestinskt återvändande.
Det är dessutom orimligt att flytta in 5 milj människor till en stat som har en yta av Smålands storlek och redan bebott av 7,5 milj invånare. Befolkningen skulle därmed i ett slag närapå fördubblas.
Vi kan väl tänka vad det skulle innebära för det mycket större Sverige om vi tog in 5 milj invandrare som hatade oss upp över öronen och ville revanschera sig för påstådda orättvisor och övergrepp.
Att få en så stor fientlig minoritet tillsammans med övriga 2 milj israeliska araber inom detta lilla land skulle leda till att Israel kom slitas i bitar av konflikter ocb bli omöjligt att leda. De etniska och religösa konflikterna i Syrien, Irak och Libanon vore en skön västanfläkt jämfört med ifall en palestinsk massinvandring skulle tillåtas.Och tänker man sig sedan att dessa skulle göra gemensam sak med islamister i Gaza, Egypten m.fl skulle landet gå en bloddrypande framtid tillmötes, en framtid för landets judar som inte skulle vara i många år.
Ingen som påstår sig vilja verka för fred i MÖ och för en tvåstatslösning kan ha en annan hållning än den att de palestinska flyktingarna och deras ättlingar ska integreras inom sin kulturella arabiska sfär.
Det finns både gott om plats och ekonomiska resurser, inte minst arabiska halvön som har oljeinkomster som räcker för att försörja dem alla och som istället för att som nu använda dessa till att sprida islam i Västvärlden skulle kunna användas till integrering av dessa deras bröder i arabvärlden.
Det är en skam att världen tillåtit flyktingproblematiken upprätthållas. Men i FN har arabvärlden och den muslimska världen alltid majoriteten bakom sig. Och eftersom de vill ha det så och inte vill ha någon judisk stat i deras världsdel, så blir det så.
Palestinaflyktingarna få då bli det vapen i deras händerna som ska användas för att få bort den judiska staten. Någon omtanke om palestinierna är det däremot inte tal om.
Vad som förvånar mig är att palestinierna går med på att bli ett slagträ för andra staters politiska ambitioner, att de inte genomskådat detta fulspel med deras liv och kräver medborgarskap och fullständiga medborgerliga rättigheter i dessa stater istället för att vilja "återvända" till en stat de inte känner, är bebott av ett folk de känner främlingsskap till och hatar, om det inte är för att de när en önskan att krossa den.
Permalänk | Anmäl
Ein Stein, 2012-07-23, 15:10
Tänk om det fanns fler araber som den här tjejen! Då skulle hela Mellanöstern förvandlas till en behaglig plats för ala att leva på. Men så länge galna diktatorer, islamister och antisemiter dikterar vardagen, kommer inte gott att ske. Men tack för en ovanligt bra artikel!
Permalänk | Anmäl
Mycket stolt sionist, 2012-07-23, 16:14
Tvåstatslösningen är redan ett faktum. Palestinierna har sitt land, Jordanien, och judarna sitt, Israel. Västbanken och Gaza kommer inte att bli någon egen stat, utan möjligen införlivas med Israel med tiden. Det är det enda logiska.,
Permalänk | Anmäl
Mycket stolt sionist, 2012-07-23, 16:16
Claes Hansen:
Sådär helt oproblematiskt var det inte i muslimska Spanien under muslimskt styre heller. Den första stora pogromen i Europa anses väl vara Granada 1066 då 4000 judar dödades.
Att säga att muslimer levde i fredlig harmoni är en stor överdrift även om det förvisso var mycket bättre än senare under kristet styre.
Permalänk | Anmäl
matlun, 2012-07-23, 16:20
#11. Vad menar du med det?
Permalänk | Anmäl
Leopold, 2012-07-23, 16:46
Vi översköljs hela tiden av en flod av sionist-propaganda pâ än det ena än det andra temat. Visst har de som har fördrivits ur ett land enligt folkrätten just rätt att âtervända dit. Detta är ingenting som behöver "debatteras". Inte heller framstâr det som meningsfullt att här "kräva" detta med mindre än att det finns en efterfrâgan. Betr. detta sista är det sedan sâ att denna tenderar att avta med tiden. De frân Osteuropa fördrivna tyskarna är idag bl.a. medborgare i just Tyskland.
Det finns p.s.s. liknande grupper som idag lever i Sverige och, liksom #4 kan antas ha rotat sig där.
Det som bidrar till att göra de sionistiska fördrivningarna unika är bl.a. att de fördrivna har blivit statslösa och därför tvingas framleva sin liv, generation efter generation, instängda i slutna läger som de inte kan lämna -eftersom de saknar de medborgarskap som är förutsättningen för att kunna fâ sâdant som pass och visum.
Judar och tyskar spelar här i en annan division eftersom bâde en etnisk "tysk" liksom vilken "jude" som helst har r-ä-t-t att upptas i Tyskland resp. Israel. Frân dessa länder (om nu inte just dessa skulle passa ! ) kan de sedan emigrera till andra.
Vi kan kanske anta att mânga av de som idag kräver att fâ âtervända till Israel skulle vilja fortsätta därifrân till andra länder. Det helt avgörande är här att besitta âtminstone ett (!) medborgarskap -vilket det idag alltsâ är just Israel som har skyldighet att förse dem med eftersom de alltsâ har fördrivits frân omrâden stulna av just Israel.
Israels politik bygger pâ fortsatta markstölder och fortsatt fördrivning av ursprungsbefolkningen där. Ur detta nya statslösheter.
Permalänk | Anmäl
Sirius, 2012-07-23, 16:50
#6
Jag försöker pà inget sätt att förneka att den spanska inkvisitionen verkligen ägde rum.
Med min hänvisning till den svarta legenden sökte jag säga att genom att svartmàla Spaniens katolska historia och endast lyfta fram inkvisitionens grymheter, kom morernas tid att betraktas som det förlorade paradiset (bàde vad det gäller kulturella insatser och religiös tolerans), vilket är falskt dà även muslimska vetenskapsmän och filosofer förföljdes. Det är allt.
Permalänk | Anmäl
Wiji Bohme Shomary, 2012-07-23, 18:26
Jag håller helt med artikelförfattaren i frågan om att alldeles för mycken betydelse läggs i det redan skedda. Historia är historia. Inte ett belägg för hur saker borde eller skulle kunna skötas idag. Dagens människor skriver ny historia. Bättre än den gamla...
Permalänk | Anmäl
Kristian Grönqvist, 2012-07-23, 20:25
#13
"Judar och tyskar spelar här i en annan division eftersom bâde en etnisk "tysk" liksom vilken "jude" som helst har r-ä-t-t att upptas i Tyskland resp. Israel. Frân dessa länder (om nu inte just dessa skulle passa ! ) kan de sedan emigrera till andra."
Ojdå, det gör de väldigt lika eller hur? Då kan man börja jämföra Gaza med Auschwitz och sån't.
Men vad händer, om det kommer fram att det är inte unikt alls? Liknande lagar finns i Ungern, i Slovakien, Storbritanien/Commonwelth, Portugal, Ryssland...
Oops... Verklighet vs Demonisering 5:0...
Pratar man om rättvisa, skall man ta med att Israel har tagit hand om 850000 judar från arabländerna. Då borde arabländerna (600 gånger större än Israel) ya hand om de arabiska flyktingarna. De har också resursena, all mark och gods de konfiskerade från judarna borde räcka flera gånger om.
Jasså. du menar att det inte handlar om rättvisa...
Vad då? Rena rama antisemi-du-vet vad?
Permalänk | Anmäl
A. Ristoteles, 2012-07-23, 23:27
#28:
Det jag skrev var att fördrivna enligt folkrätten har just r-ä-t-t att âtervända. Ur detta dock ingen motsvarande skyldighet. Mânga fördrivna har vartefter och som bekant kommit att rota sig ganska bra i nya hemländer och här, mera i stort, kan vi kanske anta att själva viljan att kunna âtervända dâ ofta är motsvarande mindre.
Detta är dock mera praktiska aspekter, skilda frân rätten.
Det som framför allt annat har bidragit till uppmärksamheten kring de just sionistiska folkfördrivningarna är att dess offer i stor utsträckning därefter inte är medborgare i nâgot enda land (!)
Bl.a. av det skälet framstâr debattinlägget här ovan som âtskilligt propagandistiskt i sitt implicita jämställande av de tvâ helt olika situationerna. Envar som kan räknas som tillhörande det judiska folket har r-ä-t-t till israeliskt medborgarskap. Det finns ingen motsvarande rätt för de ur Israel fördrivna. Âterstâr därför att kräva ett stopp för hela ofoget liksom att Israel (!) skall ge de fördrivna och deras ättlingar israeliska medborgarskap. Allt detta i enlighet med just folkrätten. Det finns alls ingenting antisemitiskt i den stândpunkten.
I den mân det sedan skulle finnas judar som har fördrivits ur andra länder och där vissa av dessa skulle v-i-l-j-a âtervända vore ocksâ detta deras precis lika goda r-ä-t-t. I den mân detta sedan skulle stöta pâ patrull kunde det bli dags ocksâ för omvärlden att engagera sig ocksâ i dessa ärenden. I mellantiden gâller det dock att sätta press pâ Israel. Den riktigt stora skandalen finns enl. min enkla mening just kring det landets politik. Det är ocksâ just den som skapar alla statslösheterna -vilket kanske till sist fâr sägas vara det nästan värsta av allt, nämligen liv i fângenskap och detta som resluttate inte av egna men av andras brott. Fullkomligt oskyldiga människor! Offer för en statsbedriven etnisk rensning. Stor skandal!
Permalänk | Anmäl
Sirius, 2012-07-24, 01:54
Sirius, Jordanien gav alla palestinier på västbanken jordanskt medborgarskap 1948. När Jordanien erövrade västbanken från det som skulle bli ett Palestina. På 1970 talet drog man tillbaka medborgarskapet pga PLO. Alt om dfet var efter 6-dagars kriget, men ändå....
Så vilka skapade statslösheten?
Permalänk | Anmäl
Andreas Delshammar, 2012-07-24, 08:27
#30: Israel stjäl befolkningens land pâ Västbanken.
Israel tar landet men stänger ute dess befolkning -som är statslös.
Detta är folkrättstridigt och en frâga primärt mellan gärningsmannen och offren. Likasâ är det folkrättstridigt att beröva folk deras medborgarskap. Även detta är en frâga mellan gärningsmännen och offren. Samtidigt ser jag i det du skriver om en viss logik. Västbanken var aldrig en integrerad del av Konungariket Jordanien men eftersom dâr bodde en stor mängd icke-judar erövrades inte det omrâdet av Israel 1948 utan togs om hand av Jordanien -som i det läget gav jordanska medborgarskap ât befolkningen. När sedan Israel erövrade Västbanken 1967 blev Israel enligt folkrätten den nya skyddsmakten. 1970 inträffade sâ Svarta September dâ Jordanien slog till mot de "palestinska" grupperingarna i landet. Talet om att Jordanien pâ nâgot sätt skulle vara hemlandet för "palestinierna" är oriktigt. Idag är det Israel som enligt folkrätten har ansvaret för Västbankens befolkning.
Permalänk | Anmäl
Sirius, 2012-07-24, 09:59
Så judar ska ha rätt att återvända till de arabstater de tvingats fly ifrån.
Det låter bra men att återvända till en judehatisk och mordisk befolkning är väl knappast att rekommendera.
Se på föjlande klipp vad som väntar den jude som skulle våga återvända.
http://www.jpost.com/MiddleEast/Article.aspx?id=278645
Permalänk | Anmäl
Ein Stein, 2012-07-24, 10:12
#8 Mycket stolt sionist.
Varför tror du att Wiji Bohme Shomary är arab? Jag har aldrig sett någon uppgift varken från henne själv eller någon annan om att hon skulle vara arab. Wiji Bohme Shomary kan kanske själv tal om för oss vad hon är och i vilket tempel hennes förfäder bad – moskén, kyrkan eller synagogan.
Permalänk | Anmäl
Observator, 2012-07-24, 11:15
#31 Sirius
" eftersom dâr bodde en stor mängd icke-judar erövrades inte det omrâdet av Israel 1948 utan togs om hand av Jordanien "
Så snällt, då!
Vad har du för bakgrund som får dig att se så enögt på denna konflikt?
Permalänk | Anmäl
Ben Dover, 2012-07-24, 12:41
#31 Sirius:
"...Västbanken var aldrig en integrerad del av Konungariket Jordanien men eftersom dâr bodde en stor mängd icke-judar erövrades inte det omrâdet av Israel 1948 utan togs om hand av Jordanien -som i det läget gav jordanska medborgarskap ât befolkningen..."
Du tror på vad grund att Israel inte erövrade VB för att det bodde en stor mängd icke-judar där? Israel slogs för att överleva, inte erövra.
Du ignorerar om Jordaniens erövringsområde att under deras vakt rensades alla judar bort etniskt, fördrevs eller mördades. Judiska kvarteret raserades. 50-talet synagogor förstördes. Två stora gamla synagogor som präglade Jerusalems statsbild raserades. Den judiska Nakhban.
Ja, nog kan man som du skriver, säga att "Jordanien tog hand om" sitt erövringsområde. Men hur! Inga medborgarskap till judar, som också är förbjudna enligt lag att bo i Jordanien, även det en del av det gamla Palestine. Transjordanien styckades av på 20-talet för att enbart bli land för palestinska araber. Palestinier kan bilda en till stat om de vill. Vill de, får de förbereda sitt folk för svåra kompromisser och förhandlingar, tyvärr lite gjort på det området. Israel far göra samma.
När Jordanien annekterade VB och östra Jerusalem erkändes detta bara av britterna och Pakistan. Det är inte så ristat i sten att det handlar om ockupation av något folks mark. Det var meningen att det skulle bildas en arabisk stat samtidigt som en judisk men detta vägrade arabsidan. Sedan gick det som det gick.
OM PLO och Svarta September, så verkar du ställa dig på det terroriserande PLOs sida? Du talar om en grupp palestinska ledare med Arafat i spetsen med massor av attentat och mord på sin cv som vore de goda representanter för palestinier. Tråkigt.
Sirius, sedan 1994 har PM visst ansvar på delar av VB. Detta ansvar har de sedan länge missbrukat och de bryter genomgående mot Oslo-fördraget genom att uppvigla, hylla terrorister och indoktrinera i judehat i tal och media.
Permalänk | Anmäl
A-K Roth, 2012-07-24, 15:01
#34: Den sorgliga utvecklingen i omrâdet har sin grund i det sionistiska projektet där folktomheten var förutsättningen för upprättandet av ett judiskt ny-Sion. Utan det ena inte heller det andra.
Vi kan jämföra med sammanbrottet för de mânga tyska befolkningsinslagen i Östeuropa efter 1945. (I en stad som Odessa fanns det före VK2 ett tyskt gymnasium och tvâ tysksprâkiga dagstidningar. Sâ där sâg det ut pâ mânga hâll och i mânga av länderna före VK2. Dâ tyskarna försvann utarmades de samhällen i vilka de under sâ lâng tid hade levat och verkat.
Och: Att sâ ändâ skedde hade givetvis ett direkt samband med de exampellösa nazi-tyska övervâldet under krigsâren. Roten till efterkrigsvâldet fanns m.a.o. i det tyska (!) krigsvâldet. Att utsäga detta enkla är inte att vara ensidig. Det är lika betr. det sionistiska vâldet -eller för den delen det bolschevikiska i det sovjetiska omrâdet. Alla tre projekten vilade dessvärre pâ en felaktig bas, nämligen en som med naturnödvändighet k-r-ä-v-d-e just betydande vâldsinsatser. Annars skulle det liksom aldrig ha gâtt att komma nämnvärt framât med implementeringen. Kommunisterna var m.a.o. programmatiskt tvungna att eliminera hela samhällsklasser liksom nazisterna hela folk. Utan den etniska rensningen hade det, analogt, inte ha varit möjligt att tillskapa dagens Israel. Kring detta enkla duger det inte att skylla ifrân pâ andra. Verkligheten värsta motstândaren!
Permalänk | Anmäl
Sirius, 2012-07-24, 23:53
#36 Sirius
Du fortsätter att visa att du inte alls är medveten om vad som har utspelat sig i området och min fråga är helt enkelt vad i din egen bakgrund som rimligen kan orsaka en uppenbar ovilja/oförmåga att få reda på detta.
Har du vuxit upp i ett antisemitiskt klimat eller är du förblindad av USA-hat? Har du någon släkting som dödats i strid med Israel, eller är du med i någon sekt?
Man uppnår inte dina åsikter genom att sitta på sin kammare och läsa öppna officiella källor och dricka te.
Permalänk | Anmäl
Ben Dover, 2012-07-25, 07:52
Nästan alla nya nationer innebär att folk flyttas. Sällan frivilligt. Det var ingen som frågade innevånarna i dagens västra Polen om de ville utvandra efter att deras land blev Polen. Samma sak gäller delandet av Indien både första och andra delningen. Skillnaden är att folk där går vidare. Hade Tyskland satt de fördrivna i flyktingläger vid den nya gränsen och hetsat till att återta landet hade det sett annorlunda ut. Idag råder det fred mellan Polen och Tyskland.
Permalänk | Anmäl
Michael Lindblom, 2012-07-25, 15:27
#33
Vill inte göra dig besviken, men jag har inte judiskt ursprung. Jag är född i en arabisk och muslimsk familj.
Permalänk | Anmäl
Wiji Bohme Shomary, 2012-07-25, 18:19
#40. Betvivlar att du har samma sak att säga om de judar som är anti-sionister och som fördömmer den israeliska politiken.
Permalänk | Anmäl
Leopold, 2012-07-25, 22:25
#39 Wiji Bohme Shomary
Tack för svar, som jag tolkar som så att du och dina förfäder ber och bad i moskén. Och heder åt din omsorg om mina känslor. Min besvikelse håller sig dock inom hanterbara gränser. Min gissning var kristen arab, så ett halvt rätt blev det väl för mig.
När du nu så att säga ”är på tråden”, så kanske du kan förklara vilka de ”vi” är, som är i artikelrubriken ”måste”. Också intressant att av en kunnig och initierad person som du få reda på att araber ”kommer” (som det numera heter) i åtminstone tre varianter – muslimer, kristna och judar. För det är väl så man skall förstå artikelrubriken?
Permalänk | Anmäl
Observator, 2012-07-27, 06:29
# 42
- Vem har pàstàtt att alla muslimer ber i moskén eller tror alls för att börja be?
- Med "vi" menar jag alla, (araber och icke-araber) som är intressade av en hàllbar fred och demokratisk utveckling i regionen.
Permalänk | Anmäl
Wiji Bohme Shomary, 2012-07-27, 20:37
*OBS! menade intresserade
Permalänk | Anmäl
Wiji Bohme Shomary, 2012-07-27, 20:38
Huvudet på spiken Wiji Bohme Shomary
Det bästa sättet att avslöja bedragare är att inte följa dom villospår dom lägger ut utan istället koncentrera sig på vad dom försöker dölja.
Rasismen hos bägge parter i konflikten är förskräckande och det är ganska underhållande att se hur förskönande dimredåer genast läggs upp för att sopa över den egna byken.
Avtal, rättigheter och gränser har föga betydelse när herrefolksmentalitet och rasism får råda.
På Newsmill kan man se diverse pajaser stödja den en eller andra sidan, om man granskar dom närmre är det ofta simpla bedragare, styrda av diverse ideologiskt eller religiöst snömos där självförhärligandet är den gemensamma nämnaren.
Storhetsvansinnet där man anser sig tillhöra mänsklighetens grädda finns i allra högsta grad även i sverige där sverige ska spela rollen av moralisk stormakt i världen.
Många spelar tyvärr med i denna förljugna teater där verklighet, moral och intellekt får stå tillbaka för att man själv ska uppnå gudomlig status.
En överlägsen position där man spottar och mobbar dom man anser sig vara underställda en själv.
Sverige är idag kanske världens bästa exempel på att välfärd inte alls är en garant som hindrar depravering och moraliskt förfall.
Permalänk | Anmäl
Erik Adolfsson, 2012-07-28, 10:05
#42 och 43 Wiji Bohme Shomary
Min skrivning om att be i moskén, kyrkan eller synagogan var tänkt som en ordbild. Jag trodde att du skulle vara väl bekant med detta sätt att uttrycka sig, eftersom jag både hört och läst att den muntliga berättartraditionen ännu lever i Mellanöstern.
En av mina favoriter bland ordbilder är ett ordspråk med ursprung - tror jag - i den semitiska kulturen. Den version jag erinrar mig låter så här: ’En bra lögn går från Damaskus till Baghdad, innan sanningen fått på sig sandalerna’. Det finns säkerligen fler varianter.
Vän av ordning kan naturligtvis fråga om någon sett en lögn gå eller en sanning med sandaler, men jag tror ändå att alla förstår vad som avses. Utom möjligen Wiji Bohme Shomary!
Om man skall skärskåda orden kan man också fråga sig vad du menar med avslutningsstycket i din artikel. Du skriver: ”…. vi börja kräva att dessa judar – i likhet med vad vi kräver för palestinierna - får rätten till att återvända till sina hemländer”.
Det är väl bekant att det är en skillnad mellan att ha rätt och få rätt. Palestinierna HAR rätt att återvända men de har inte FÅTT återvända. Är det denna situation du nu önskar även de arabiska judarna? Är det verkligen likhet med palestinierna du önskar dem? De skall få inneha en rätt, som de som så önskar ostraffat skall kunna hindra dem från att utöva?
Och för att slutligen återgå till så att säga ursprungsfrågan. Jag och mina förfäder så långt tillbaka jag känner till är döpta och konfirmerade i den svenska kyrkan och jag betraktas väl därmed av resten världen som kristen. Personligen är jag emellertid en ytterst sällsynt besökare i kyrkan (mest bröllop, dop, begravning) och detta beror inte på att jag övergått till någon annan religion, tradition eller så att säga konkurrerande verksamhet. Och till var och en som kommer på mig med att be till någon gud utfäster jag mig att betala hundra kronor.
Jag uppfattade ditt svar i kommentar #39 som att du är muslim på ungefär samma sätt som jag är kristen. Menar du med ditt svar #42 och 43 att detta skulle vara en missuppfattning?
Permalänk | Anmäl
Observator, 2012-07-29, 07:39
32 kommentarer I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.
Varför ska just gruppen Mizrahi, alltså arabiska judar inte få bo i Israel som de gör idag? Vill dom ens det? Vill Israel ha massutvandring?
Samtidigt som palestiniernas krav på att återvända gäller?
Jag har själv krävt detta i tidigare skrifter, nämligen att judarna ska få återvända till sina ursprungsländer precis som palestinierna har all rätt att återvända till Palestina. En episod om mitt möte i TIbet med Beirutjudinnan Rakel som längtade hem till Beirut finns i min första roman, Kyss marken med pannan! Jag försöker i det jag skriver utgå från sådant jag upplevt och genomtänkt och inte bara läst om. Mer detaljer om vad jag menar kan ni läsa om i kommande artikel. Och jag tror inte heller på någon gyllene tid, men inte heller på att vår tid skulle vara bättre än andra. Idag kan vi utplåna hela jorden med ett enda krig. Det som alltid saknats i människans historia är ETIK. Att religioner används i politiska syften är det bästa exemplet på denna avsaknad. Därför ser jag lösningen i ett globalt etiskt uppvaknande i min nya bok "Ner med nästa president!" Detta uppvaknande håller på att ske. Låter vi krigshetsarna och penningtvättarna ta över då är vi dömda att gå under som art. Det etiska uppvaknandet är vår enda räddning, och det har många redan förstått. Överallt hör jag nya röster som kräver detta.
Få israeliska judar med rötterna i Mellanöstern vill återvända till det land dom eller deras föräldrar eller mor- eller farföräldrar kastades ut från. Precis som jag själv inte har någon större lust att återvända från det Polen som mina föräldrar flydde. Jag för att vi ska hitta en lösning på israel-Palestina som bygger på kompromisser. Smärtsamma sådana, men direkt nödvändiga om inte hat och terrorns väg ska råda.
Den israeliska staten skulle göra allt vad som står i dess makt för att de ska stanna kvar. Så det där är ett meningslöst krav och ett spel för gallerierna.
Artikelf'"orfattaren skriver att : "Legenden utgör en del av 1600-talets propagandakrig och massiva smutskastning som några protestantiska länder (Storbritannien och Nederländerna) startade mot den katolska stormakten Spanien. La leyenda negra de la inquisición española, svarta legenden om den spanska inkvisitionen, presenterade Spanien i så mörka termer att landet kom att förknippas med religiös fanatism och intolerans samt kulturellt förfall och respression."
Faktum kvarstår att de kristna spanska kungarna efter Reconquistan slängde ut alla muslimer och judar ur Spanien. Det är bl a därför det uppstod kolonier med s k sefardiska judar i Nordafrika, det ottomanska Konstantinopel och det ottomanska Saloniki.
Om man studerar historia kan man rimligen inte negligera fakta utan måste nog snarare ta med detta i sina hypoteser.
Finns mycket jag instämmer med i denna artikel.
Men författarinnan är dock naiv som tror att det finns judar som frivilligt skulle vilja fytta tillbaka till länder som konfiskerat deras ägodelar, tvingat dem på flykt och där antisemitism är legio och judehat dagligen sprids i media och skolundervisning.
För även om det kan finnas någon i en äldre generation som ser nostalgiskt tillbaka på tiden de levde som förtryckt i en arabstat har de allra flesta numer anpassat sig så pass bra till ett liv i frihet och utan fruktan för diskriminering, förföljelse och progromer att de aldrig skulle ta risken att återvändande till människor som idag hatar dem och det Israel många av dem idag lever i och älskar.
För det andra kräver författarinnan att palestinierna också skulle ges samma rätt till återvändande. Men hon borde förstå att enligt UNWRA går flyktingskapet i arv så flyktingstatusen gäller också de ursprungliga palestinaflyktingarnas ättlingar, dvs. barn och barnbarn etc, och inte nog med det utan t.om den som gifter sig med en palestinsk flykting räknas in i den kategorin.
Idag beräknas endast ca. 30000 av de ursprungliga flyktingarna vara i livet, men med UNWRA:s sätt att räkna uppgår antalet palestinaflyktingar idag till ca. 5 milj!
Varje förnuftig person måste inse det orimliga i kravet om palestinskt återvändande.
Det är dessutom orimligt att flytta in 5 milj människor till en stat som har en yta av Smålands storlek och redan bebott av 7,5 milj invånare. Befolkningen skulle därmed i ett slag närapå fördubblas.
Vi kan väl tänka vad det skulle innebära för det mycket större Sverige om vi tog in 5 milj invandrare som hatade oss upp över öronen och ville revanschera sig för påstådda orättvisor och övergrepp.
Att få en så stor fientlig minoritet tillsammans med övriga 2 milj israeliska araber inom detta lilla land skulle leda till att Israel kom slitas i bitar av konflikter ocb bli omöjligt att leda. De etniska och religösa konflikterna i Syrien, Irak och Libanon vore en skön västanfläkt jämfört med ifall en palestinsk massinvandring skulle tillåtas.Och tänker man sig sedan att dessa skulle göra gemensam sak med islamister i Gaza, Egypten m.fl skulle landet gå en bloddrypande framtid tillmötes, en framtid för landets judar som inte skulle vara i många år.
Ingen som påstår sig vilja verka för fred i MÖ och för en tvåstatslösning kan ha en annan hållning än den att de palestinska flyktingarna och deras ättlingar ska integreras inom sin kulturella arabiska sfär.
Det finns både gott om plats och ekonomiska resurser, inte minst arabiska halvön som har oljeinkomster som räcker för att försörja dem alla och som istället för att som nu använda dessa till att sprida islam i Västvärlden skulle kunna användas till integrering av dessa deras bröder i arabvärlden.
Det är en skam att världen tillåtit flyktingproblematiken upprätthållas. Men i FN har arabvärlden och den muslimska världen alltid majoriteten bakom sig. Och eftersom de vill ha det så och inte vill ha någon judisk stat i deras världsdel, så blir det så.
Palestinaflyktingarna få då bli det vapen i deras händerna som ska användas för att få bort den judiska staten. Någon omtanke om palestinierna är det däremot inte tal om.
Vad som förvånar mig är att palestinierna går med på att bli ett slagträ för andra staters politiska ambitioner, att de inte genomskådat detta fulspel med deras liv och kräver medborgarskap och fullständiga medborgerliga rättigheter i dessa stater istället för att vilja "återvända" till en stat de inte känner, är bebott av ett folk de känner främlingsskap till och hatar, om det inte är för att de när en önskan att krossa den.
Tänk om det fanns fler araber som den här tjejen! Då skulle hela Mellanöstern förvandlas till en behaglig plats för ala att leva på. Men så länge galna diktatorer, islamister och antisemiter dikterar vardagen, kommer inte gott att ske. Men tack för en ovanligt bra artikel!
Tvåstatslösningen är redan ett faktum. Palestinierna har sitt land, Jordanien, och judarna sitt, Israel. Västbanken och Gaza kommer inte att bli någon egen stat, utan möjligen införlivas med Israel med tiden. Det är det enda logiska.,
Claes Hansen:
Sådär helt oproblematiskt var det inte i muslimska Spanien under muslimskt styre heller. Den första stora pogromen i Europa anses väl vara Granada 1066 då 4000 judar dödades.
Att säga att muslimer levde i fredlig harmoni är en stor överdrift även om det förvisso var mycket bättre än senare under kristet styre.
#11. Vad menar du med det?
Vi översköljs hela tiden av en flod av sionist-propaganda pâ än det ena än det andra temat. Visst har de som har fördrivits ur ett land enligt folkrätten just rätt att âtervända dit. Detta är ingenting som behöver "debatteras". Inte heller framstâr det som meningsfullt att här "kräva" detta med mindre än att det finns en efterfrâgan. Betr. detta sista är det sedan sâ att denna tenderar att avta med tiden. De frân Osteuropa fördrivna tyskarna är idag bl.a. medborgare i just Tyskland.
Det finns p.s.s. liknande grupper som idag lever i Sverige och, liksom #4 kan antas ha rotat sig där.
Det som bidrar till att göra de sionistiska fördrivningarna unika är bl.a. att de fördrivna har blivit statslösa och därför tvingas framleva sin liv, generation efter generation, instängda i slutna läger som de inte kan lämna -eftersom de saknar de medborgarskap som är förutsättningen för att kunna fâ sâdant som pass och visum.
Judar och tyskar spelar här i en annan division eftersom bâde en etnisk "tysk" liksom vilken "jude" som helst har r-ä-t-t att upptas i Tyskland resp. Israel. Frân dessa länder (om nu inte just dessa skulle passa ! ) kan de sedan emigrera till andra.
Vi kan kanske anta att mânga av de som idag kräver att fâ âtervända till Israel skulle vilja fortsätta därifrân till andra länder. Det helt avgörande är här att besitta âtminstone ett (!) medborgarskap -vilket det idag alltsâ är just Israel som har skyldighet att förse dem med eftersom de alltsâ har fördrivits frân omrâden stulna av just Israel.
Israels politik bygger pâ fortsatta markstölder och fortsatt fördrivning av ursprungsbefolkningen där. Ur detta nya statslösheter.
#6
Jag försöker pà inget sätt att förneka att den spanska inkvisitionen verkligen ägde rum.
Med min hänvisning till den svarta legenden sökte jag säga att genom att svartmàla Spaniens katolska historia och endast lyfta fram inkvisitionens grymheter, kom morernas tid att betraktas som det förlorade paradiset (bàde vad det gäller kulturella insatser och religiös tolerans), vilket är falskt dà även muslimska vetenskapsmän och filosofer förföljdes. Det är allt.
Jag håller helt med artikelförfattaren i frågan om att alldeles för mycken betydelse läggs i det redan skedda. Historia är historia. Inte ett belägg för hur saker borde eller skulle kunna skötas idag. Dagens människor skriver ny historia. Bättre än den gamla...
#13
"Judar och tyskar spelar här i en annan division eftersom bâde en etnisk "tysk" liksom vilken "jude" som helst har r-ä-t-t att upptas i Tyskland resp. Israel. Frân dessa länder (om nu inte just dessa skulle passa ! ) kan de sedan emigrera till andra."
Ojdå, det gör de väldigt lika eller hur? Då kan man börja jämföra Gaza med Auschwitz och sån't.
Men vad händer, om det kommer fram att det är inte unikt alls? Liknande lagar finns i Ungern, i Slovakien, Storbritanien/Commonwelth, Portugal, Ryssland...
Oops... Verklighet vs Demonisering 5:0...
Pratar man om rättvisa, skall man ta med att Israel har tagit hand om 850000 judar från arabländerna. Då borde arabländerna (600 gånger större än Israel) ya hand om de arabiska flyktingarna. De har också resursena, all mark och gods de konfiskerade från judarna borde räcka flera gånger om.
Jasså. du menar att det inte handlar om rättvisa...
Vad då? Rena rama antisemi-du-vet vad?
#28:
Det jag skrev var att fördrivna enligt folkrätten har just r-ä-t-t att âtervända. Ur detta dock ingen motsvarande skyldighet. Mânga fördrivna har vartefter och som bekant kommit att rota sig ganska bra i nya hemländer och här, mera i stort, kan vi kanske anta att själva viljan att kunna âtervända dâ ofta är motsvarande mindre.
Detta är dock mera praktiska aspekter, skilda frân rätten.
Det som framför allt annat har bidragit till uppmärksamheten kring de just sionistiska folkfördrivningarna är att dess offer i stor utsträckning därefter inte är medborgare i nâgot enda land (!)
Bl.a. av det skälet framstâr debattinlägget här ovan som âtskilligt propagandistiskt i sitt implicita jämställande av de tvâ helt olika situationerna. Envar som kan räknas som tillhörande det judiska folket har r-ä-t-t till israeliskt medborgarskap. Det finns ingen motsvarande rätt för de ur Israel fördrivna. Âterstâr därför att kräva ett stopp för hela ofoget liksom att Israel (!) skall ge de fördrivna och deras ättlingar israeliska medborgarskap. Allt detta i enlighet med just folkrätten. Det finns alls ingenting antisemitiskt i den stândpunkten.
I den mân det sedan skulle finnas judar som har fördrivits ur andra länder och där vissa av dessa skulle v-i-l-j-a âtervända vore ocksâ detta deras precis lika goda r-ä-t-t. I den mân detta sedan skulle stöta pâ patrull kunde det bli dags ocksâ för omvärlden att engagera sig ocksâ i dessa ärenden. I mellantiden gâller det dock att sätta press pâ Israel. Den riktigt stora skandalen finns enl. min enkla mening just kring det landets politik. Det är ocksâ just den som skapar alla statslösheterna -vilket kanske till sist fâr sägas vara det nästan värsta av allt, nämligen liv i fângenskap och detta som resluttate inte av egna men av andras brott. Fullkomligt oskyldiga människor! Offer för en statsbedriven etnisk rensning. Stor skandal!
Sirius, Jordanien gav alla palestinier på västbanken jordanskt medborgarskap 1948. När Jordanien erövrade västbanken från det som skulle bli ett Palestina. På 1970 talet drog man tillbaka medborgarskapet pga PLO. Alt om dfet var efter 6-dagars kriget, men ändå....
Så vilka skapade statslösheten?
#30: Israel stjäl befolkningens land pâ Västbanken.
Israel tar landet men stänger ute dess befolkning -som är statslös.
Detta är folkrättstridigt och en frâga primärt mellan gärningsmannen och offren. Likasâ är det folkrättstridigt att beröva folk deras medborgarskap. Även detta är en frâga mellan gärningsmännen och offren. Samtidigt ser jag i det du skriver om en viss logik. Västbanken var aldrig en integrerad del av Konungariket Jordanien men eftersom dâr bodde en stor mängd icke-judar erövrades inte det omrâdet av Israel 1948 utan togs om hand av Jordanien -som i det läget gav jordanska medborgarskap ât befolkningen. När sedan Israel erövrade Västbanken 1967 blev Israel enligt folkrätten den nya skyddsmakten. 1970 inträffade sâ Svarta September dâ Jordanien slog till mot de "palestinska" grupperingarna i landet. Talet om att Jordanien pâ nâgot sätt skulle vara hemlandet för "palestinierna" är oriktigt. Idag är det Israel som enligt folkrätten har ansvaret för Västbankens befolkning.
Så judar ska ha rätt att återvända till de arabstater de tvingats fly ifrån.
Det låter bra men att återvända till en judehatisk och mordisk befolkning är väl knappast att rekommendera.
Se på föjlande klipp vad som väntar den jude som skulle våga återvända.
http://www.jpost.com/MiddleEast/Article.aspx?id=278645
#8 Mycket stolt sionist.
Varför tror du att Wiji Bohme Shomary är arab? Jag har aldrig sett någon uppgift varken från henne själv eller någon annan om att hon skulle vara arab. Wiji Bohme Shomary kan kanske själv tal om för oss vad hon är och i vilket tempel hennes förfäder bad – moskén, kyrkan eller synagogan.
#31 Sirius
" eftersom dâr bodde en stor mängd icke-judar erövrades inte det omrâdet av Israel 1948 utan togs om hand av Jordanien "
Så snällt, då!
Vad har du för bakgrund som får dig att se så enögt på denna konflikt?
#31 Sirius:
"...Västbanken var aldrig en integrerad del av Konungariket Jordanien men eftersom dâr bodde en stor mängd icke-judar erövrades inte det omrâdet av Israel 1948 utan togs om hand av Jordanien -som i det läget gav jordanska medborgarskap ât befolkningen..."
Du tror på vad grund att Israel inte erövrade VB för att det bodde en stor mängd icke-judar där? Israel slogs för att överleva, inte erövra.
Du ignorerar om Jordaniens erövringsområde att under deras vakt rensades alla judar bort etniskt, fördrevs eller mördades. Judiska kvarteret raserades. 50-talet synagogor förstördes. Två stora gamla synagogor som präglade Jerusalems statsbild raserades. Den judiska Nakhban.
Ja, nog kan man som du skriver, säga att "Jordanien tog hand om" sitt erövringsområde. Men hur! Inga medborgarskap till judar, som också är förbjudna enligt lag att bo i Jordanien, även det en del av det gamla Palestine. Transjordanien styckades av på 20-talet för att enbart bli land för palestinska araber. Palestinier kan bilda en till stat om de vill. Vill de, får de förbereda sitt folk för svåra kompromisser och förhandlingar, tyvärr lite gjort på det området. Israel far göra samma.
När Jordanien annekterade VB och östra Jerusalem erkändes detta bara av britterna och Pakistan. Det är inte så ristat i sten att det handlar om ockupation av något folks mark. Det var meningen att det skulle bildas en arabisk stat samtidigt som en judisk men detta vägrade arabsidan. Sedan gick det som det gick.
OM PLO och Svarta September, så verkar du ställa dig på det terroriserande PLOs sida? Du talar om en grupp palestinska ledare med Arafat i spetsen med massor av attentat och mord på sin cv som vore de goda representanter för palestinier. Tråkigt.
Sirius, sedan 1994 har PM visst ansvar på delar av VB. Detta ansvar har de sedan länge missbrukat och de bryter genomgående mot Oslo-fördraget genom att uppvigla, hylla terrorister och indoktrinera i judehat i tal och media.
#34: Den sorgliga utvecklingen i omrâdet har sin grund i det sionistiska projektet där folktomheten var förutsättningen för upprättandet av ett judiskt ny-Sion. Utan det ena inte heller det andra.
Vi kan jämföra med sammanbrottet för de mânga tyska befolkningsinslagen i Östeuropa efter 1945. (I en stad som Odessa fanns det före VK2 ett tyskt gymnasium och tvâ tysksprâkiga dagstidningar. Sâ där sâg det ut pâ mânga hâll och i mânga av länderna före VK2. Dâ tyskarna försvann utarmades de samhällen i vilka de under sâ lâng tid hade levat och verkat.
Och: Att sâ ändâ skedde hade givetvis ett direkt samband med de exampellösa nazi-tyska övervâldet under krigsâren. Roten till efterkrigsvâldet fanns m.a.o. i det tyska (!) krigsvâldet. Att utsäga detta enkla är inte att vara ensidig. Det är lika betr. det sionistiska vâldet -eller för den delen det bolschevikiska i det sovjetiska omrâdet. Alla tre projekten vilade dessvärre pâ en felaktig bas, nämligen en som med naturnödvändighet k-r-ä-v-d-e just betydande vâldsinsatser. Annars skulle det liksom aldrig ha gâtt att komma nämnvärt framât med implementeringen. Kommunisterna var m.a.o. programmatiskt tvungna att eliminera hela samhällsklasser liksom nazisterna hela folk. Utan den etniska rensningen hade det, analogt, inte ha varit möjligt att tillskapa dagens Israel. Kring detta enkla duger det inte att skylla ifrân pâ andra. Verkligheten värsta motstândaren!
#36 Sirius
Du fortsätter att visa att du inte alls är medveten om vad som har utspelat sig i området och min fråga är helt enkelt vad i din egen bakgrund som rimligen kan orsaka en uppenbar ovilja/oförmåga att få reda på detta.
Har du vuxit upp i ett antisemitiskt klimat eller är du förblindad av USA-hat? Har du någon släkting som dödats i strid med Israel, eller är du med i någon sekt?
Man uppnår inte dina åsikter genom att sitta på sin kammare och läsa öppna officiella källor och dricka te.
Nästan alla nya nationer innebär att folk flyttas. Sällan frivilligt. Det var ingen som frågade innevånarna i dagens västra Polen om de ville utvandra efter att deras land blev Polen. Samma sak gäller delandet av Indien både första och andra delningen. Skillnaden är att folk där går vidare. Hade Tyskland satt de fördrivna i flyktingläger vid den nya gränsen och hetsat till att återta landet hade det sett annorlunda ut. Idag råder det fred mellan Polen och Tyskland.
#33
Vill inte göra dig besviken, men jag har inte judiskt ursprung. Jag är född i en arabisk och muslimsk familj.
#40. Betvivlar att du har samma sak att säga om de judar som är anti-sionister och som fördömmer den israeliska politiken.
#39 Wiji Bohme Shomary
Tack för svar, som jag tolkar som så att du och dina förfäder ber och bad i moskén. Och heder åt din omsorg om mina känslor. Min besvikelse håller sig dock inom hanterbara gränser. Min gissning var kristen arab, så ett halvt rätt blev det väl för mig.
När du nu så att säga ”är på tråden”, så kanske du kan förklara vilka de ”vi” är, som är i artikelrubriken ”måste”. Också intressant att av en kunnig och initierad person som du få reda på att araber ”kommer” (som det numera heter) i åtminstone tre varianter – muslimer, kristna och judar. För det är väl så man skall förstå artikelrubriken?
# 42
- Vem har pàstàtt att alla muslimer ber i moskén eller tror alls för att börja be?
- Med "vi" menar jag alla, (araber och icke-araber) som är intressade av en hàllbar fred och demokratisk utveckling i regionen.
*OBS! menade intresserade
Huvudet på spiken Wiji Bohme Shomary
Det bästa sättet att avslöja bedragare är att inte följa dom villospår dom lägger ut utan istället koncentrera sig på vad dom försöker dölja.
Rasismen hos bägge parter i konflikten är förskräckande och det är ganska underhållande att se hur förskönande dimredåer genast läggs upp för att sopa över den egna byken.
Avtal, rättigheter och gränser har föga betydelse när herrefolksmentalitet och rasism får råda.
På Newsmill kan man se diverse pajaser stödja den en eller andra sidan, om man granskar dom närmre är det ofta simpla bedragare, styrda av diverse ideologiskt eller religiöst snömos där självförhärligandet är den gemensamma nämnaren.
Storhetsvansinnet där man anser sig tillhöra mänsklighetens grädda finns i allra högsta grad även i sverige där sverige ska spela rollen av moralisk stormakt i världen.
Många spelar tyvärr med i denna förljugna teater där verklighet, moral och intellekt får stå tillbaka för att man själv ska uppnå gudomlig status.
En överlägsen position där man spottar och mobbar dom man anser sig vara underställda en själv.
Sverige är idag kanske världens bästa exempel på att välfärd inte alls är en garant som hindrar depravering och moraliskt förfall.
#42 och 43 Wiji Bohme Shomary
Min skrivning om att be i moskén, kyrkan eller synagogan var tänkt som en ordbild. Jag trodde att du skulle vara väl bekant med detta sätt att uttrycka sig, eftersom jag både hört och läst att den muntliga berättartraditionen ännu lever i Mellanöstern.
En av mina favoriter bland ordbilder är ett ordspråk med ursprung - tror jag - i den semitiska kulturen. Den version jag erinrar mig låter så här: ’En bra lögn går från Damaskus till Baghdad, innan sanningen fått på sig sandalerna’. Det finns säkerligen fler varianter.
Vän av ordning kan naturligtvis fråga om någon sett en lögn gå eller en sanning med sandaler, men jag tror ändå att alla förstår vad som avses. Utom möjligen Wiji Bohme Shomary!
Om man skall skärskåda orden kan man också fråga sig vad du menar med avslutningsstycket i din artikel. Du skriver: ”…. vi börja kräva att dessa judar – i likhet med vad vi kräver för palestinierna - får rätten till att återvända till sina hemländer”.
Det är väl bekant att det är en skillnad mellan att ha rätt och få rätt. Palestinierna HAR rätt att återvända men de har inte FÅTT återvända. Är det denna situation du nu önskar även de arabiska judarna? Är det verkligen likhet med palestinierna du önskar dem? De skall få inneha en rätt, som de som så önskar ostraffat skall kunna hindra dem från att utöva?
Och för att slutligen återgå till så att säga ursprungsfrågan. Jag och mina förfäder så långt tillbaka jag känner till är döpta och konfirmerade i den svenska kyrkan och jag betraktas väl därmed av resten världen som kristen. Personligen är jag emellertid en ytterst sällsynt besökare i kyrkan (mest bröllop, dop, begravning) och detta beror inte på att jag övergått till någon annan religion, tradition eller så att säga konkurrerande verksamhet. Och till var och en som kommer på mig med att be till någon gud utfäster jag mig att betala hundra kronor.
Jag uppfattade ditt svar i kommentar #39 som att du är muslim på ungefär samma sätt som jag är kristen. Menar du med ditt svar #42 och 43 att detta skulle vara en missuppfattning?
Kommentarsfältet är stängt på denna artikel.