För det första blir de inte rättslösa. Dom har fallit. Och öveklagats. vilket inte alls går i ett rättslöst samhälle. Hur det blir i slutändan har vi inte en aning om.
Något slags proportionalitetsprincip måste vi väl i alla fall hålla oss till.
Permalänk | Anmäl
Kristian Grönqvist, 2012-07-12, 12:52
#1 Kristian Grönqvist
Nej, i slutändan vet vi ännu inte hur det går. Därför kan vi ännu inte utesluta att transpersoner med flera kommer att bli rättslösa.
Lukas Romson slår huvudet på spiken.
Permalänk | Anmäl
Olle Montanus, 2012-07-12, 16:59
Transpersoner kommer aldrig att bli rättslösa i Sverige, sluta tramsa nu.
Permalänk | Anmäl
Ben Dekå, 2012-07-12, 17:52
"Överfallsvåldtäkter blir då okey att tolka som något som handlar främst om sexuell upphetsning och sexuella preferenser, inte om kränkning och maktmissbruk."
Vad som är "främst" eller inte är omöjligt att mäta eller gradera. En våldtäkt med penis handlar ALLTID om sexuell upphetsning. Annars kan inte mannen få erektion. (Det är en populär men felaktig uppfattning bland kvinnliga "våldtäktsspecialister" att våldtäkter inte handlar om sexuell upphetsning.) Detta utesluter dock förstås inte möjligheten att våldtäkter kanske (?) så gott som alltid även innefattar en komponent av besvikelse, förakt eller hat gentemot en eller flera kvinnor, för att gärningsmannen så att säga ska tillåta sig att gå över tröskeln och göra så mot en kvinna.
Självklart handlar alla våldtäkter om "kränkning och maktmissbruk" eftersom gärningsmannen ignorerar en annan människas vilja och trots det gör vad han vill med en annan människas kropp.
Jag skulle själv gärna våldta vissa mycket attraktiva tjejer jag ser på stan, men jag gör det såklart inte. Jag skulle själv gärna slå ihjäl folk jag starkt ogillar, men jag gör det såklart inte. Det handlar om mänskliga impulser som normalt anpassade individer inte agerar på. Empati, moral och social anpassning hindrar sådant beteende.
Permalänk | Anmäl
Peter Andersson 2, 2012-07-12, 19:07
"Våldtäktsmän kan då gå fria från våldtäktsförsök genom att hänvisa till en viss sexuell preferens och en brottsplan som är så specifik att den, även om den omfattar rekvisiten för våldtäkt, inte anses omfatta våldtäkt just mot den person som utsatts för försöket."
Självklart bör man aldrig få gå fri genom att "hänvisa" till något som inte är sant och lika självklart bör man få gå fri om beteendet var en överenskommelse. Om jag ber min fru att piska mig blodig så bör jag inte rimligen ha någon rätt att polisanmäla henne för misshandel bara för att jag inte fick orgasm eller blev arg på henne dagen efter för något helt orelaterat. Självklart bör jag dock under andra, dvs. normala, omständigheter kunna polisanmäla henne för just den misshandel det var.
Permalänk | Anmäl
Peter Andersson 2, 2012-07-12, 19:08
Alla som har sett filmen ??? med skrik som en gris scenen vet att
våldtāckt på mānn ār möjligt. I USA blir fler mānn ān kvinnor våldtagna då det sitter många i fāngelse.
Permalänk | Anmäl
u_19023, 2012-07-12, 21:51
Delar fullständigt upprördheten som Lukas Romson uttrycker över domen. Horribelt att offer kan graderas olika på det sättet. Men delar också #4 Peter Andersson 2:s kritik mot resonemanget om vad våldtäkt "handlar" om.
Det är en irrelevant passage. Vill också tillägga att detta att våldtäkt "handlar inte om A utan om B" är så slitet och felaktigt. Varför skulle hela situationen handla om EN sak? Dels som Peter säger kan flera känslor och motiv finnas samtidigt hos samma person. Dels finns det två sidor av saken, två personer som upplever helt olika saker. Det skulle aldrig uppstå debatter om huruvida t ex rån "handlar om" att sno åt sig värdesaker eller om att bli rädd och bestulen, Och oavsett hur mycket renodlad sexuell lust det skulle "handla om" för våldtäktsmannen så är det likafullt en kränkning för offret. Föreställningen att sexuella motiv skulle "ursäkta" en våldtäkt är obegriplig. Det är ju påtvingandet av sexuella handlingar som gör våldtäkten till ett så hemskt brott.
Permalänk | Anmäl
Chris Lundberg, 2012-07-12, 22:37
I fortsättningen kan alla våldtäktsmän klara sig undan att bli dömda för våldtäktsförsök genom att hävda "Jag trodde hon var en man, en transa! Jag tänder inte på kvinnor och hade givetvis inte kunnat fullborda en sådan våldtäkt!" Samma princip fast tvärtom.
Hur som helst. #3 Ben, du skriver "Transpersoner kommer aldrig att bli rättslösa i Sverige, sluta tramsa nu."
Låt mig gissa, du är inte trans? Med andra ord, du har inte den blekaste aning om hur det är att vara trans, och vilka övergrepp man kan drabbas av. Om du hade det skulle du inte uttrycka dig så bergsäkert om rättsäkerheten.
Permalänk | Anmäl
Jonas Nilsson, 2012-07-13, 01:42
#3 vad konstigt, och jag som trodde att de blev tvångssteriliserade fram tills nyligen. Måste ha haft fel då.
Permalänk | Anmäl
Marina Andersson, 2012-07-13, 06:57
#9 Marina Andersson,
Lagen har inte ändrats ännu så i dagsläget gäller tvångssteriliseringarna fortfarande.
Permalänk | Anmäl
Amanda H, 2012-07-13, 08:30
Olle Montanus.
Hur tolkar Du verkligheten nu. Dom har redan fallit. Om Du tycker att domen är för mild eller för hård, kan Du ha synpunkter.
Men rättslöst är det inte. Det är än så länge bara Din nävrätt som inte är godkänd. Och den skall inte godkännas heller, på mycket goda grunder.
Än så länge handlar Romsons artikel bara om en liten pojke i byn som springer och ropar "Vargen kommer".
Ju oftare han gör det, desto mindre trovärdig blir han.
Permalänk | Anmäl
Kristian Grönqvist, 2012-07-13, 09:26
§8 Jonas
"I fortsättningen kan alla våldtäktsmän klara sig undan att bli dömda för våldtäktsförsök genom att hävda "Jag trodde hon var en man, en transa! Jag tänder inte på kvinnor och hade givetvis inte kunnat fullborda en sådan våldtäkt!" Samma princip fast tvärtom. "
Och det blir fritt fram för män att försöka våldta en annan man, typ medelålders manliga jurister, dra ner byxor och kalsonger på dem, känna på deras könsorgan, men sedan avbryta och konstatera "jag trodde du var kvinna eftersom du inte hade skägg". Om den åtalade inte misshandlat honom blir han då helt frikänd enligt den nya rättspolicyn. Eller hur Rolf Hillergren?
För åklagaren kan ju inte bevisa att han som försökte våldta inte främst var ute efter ett vaginalt samlag eller hur? Han var berusad och hade svårt hålla koll på vilket kön folk har är hans förklaring.
Permalänk | Anmäl
Bengt Held, 2012-07-13, 09:35
Peter Andersson,
många människor upplever (tack och lov!) aldrig några impulser att våldta eller döda andra människor. Alla män är inte potentiella våldtäktsmän, precis som alla människor med knytnävar inte är potentiella mördare.
Jag menar inte att sexeull upphetsning aldrig är en del av de känslor som finns hos gärnignsmannen vid sexuella övergrepp. Jag menar att det är fel att tolka det som om detta är den främsta drivkraften.
Om man gör som i Örebrodomen, och lägger så stor vikt vid en (förmodad) sexuell preferens så säger man i princip att drivkraften till överfallsvåldtäkten i detta fall var en okontrollerbar och akut kåthet. Samtidigt visar modern forskning att tanken att mäns sexualsdrift är så stark och överväldigande att den kan blil okontrollerbar när tex. de ser en lättklädd kvinna, den tanken är en ren myt.
Jag tror de flesta faktiskt inser det löjeväckande i tanken att gärningsmannen i detta fall under sin nattliga promenad drabbades av akut och okontrollerbar kåthet när han såg offret, och att det var drivkraften för honom att försöka våldta henne.
Permalänk | Anmäl
Lukas Romson, 2012-07-13, 11:06
Kristian, läs hela artikeln innan du kommenterar.
Jag talar om rättslöshet utifårn resonemanget om vad som händer om domen står sig och det bildas ett prejudikat.
Permalänk | Anmäl
Lukas Romson, 2012-07-13, 11:10
#9, #10: Lagen är väl antagen, så vad fyller det för syfte att älta det förgångna? HBT-folket är den mest daddade gruppen i Sverige just nu, därav min kommentar #3.
Permalänk | Anmäl
Ben Dekå, 2012-07-13, 11:29
#15 Ben Dekå
"HBT-folket är den mest daddade gruppen i Sverige just nu"
För mig är det en självklarhet att alla människor skall ha samma rättigheter som alla andra, oavsett vilken grupp det handlar om. Men så fort någon av dessa grupper står upp för sig själva och begär dessa rättigheter så kommer alltid någon med åsikten att det "daddas för mycket".
Eller anser du att vi helt enkelt skall nöja oss med att vi tillåts existera i samhället men skall hålla tyst i övrigt?
Vad gäller frågan om steriliseringskravet så kommer det fortsätta gälla fram till 1:a juli 2013. Men frågan har mig veterligen redan utretts sedan 2007, så vad finns det som säger att de i slutänden inte skjuter upp det ytterligare för det krävs "vidare utredning"?
Permalänk | Anmäl
Amanda H, 2012-07-13, 14:43
Ben Dekå,
det finsn inget riksdagsbeslut om att tvångsteriliseringarna ska avskaffas.
Däremot finns det en uttalad ambition från regeringen att detta ska vara gjort senast juli 2013. Detta i ett läge när samtliga riksdagspartier, utom SD, är överens om att det strider mot de mänskliga rättigheterna och där ingen har hävdat att det skulle varit rättsligt omöjligt att ta bort dem redan denan sommar. Och där frågan utretts sedan 2007.
I övrigt tror jag du just bevisade en av mina poänger:
"När de som inte tillhör normen kräver lika rättigheter som normen anses de inte sällan ta för mycket utrymme och vilja skaffa sig fördelar. Trots att de som lever enligt normen fortfarande har mest utrymme och flest fördelar."
Permalänk | Anmäl
Lukas Romson, 2012-07-13, 15:03
Ja, Amanda. Du ska vara nöjd med att tillåtas existera i samhället precis som alla andra. Varför skulle du vara mer värd än alla andra?
Permalänk | Anmäl
Ben Dekå, 2012-07-13, 16:33
Lukas: jag hade för mig att beslutet redan var klart. I övrigt tycker jag att HBT-frågorna redan får det utrymme de förtjänar, det är naturligt att anpassa samhället efter en majoritet.
Permalänk | Anmäl
Ben Dekå, 2012-07-13, 16:37
Ben Dekå
Fråga till dig.
"Eller anser du att vi helt enkelt skall nöja oss med att vi tillåts existera i samhället men skall hålla tyst i övrigt?
Ditt svar.
Ja, Amanda. Du ska vara nöjd med att tillåtas existera i samhället precis som alla andra. Varför skulle du vara mer värd än alla andra?"
Men om folk ska vara nöjda att existera och vara tysta i övrigt varför debatterar du här på Newsmill då? Varför klagar du på de som jobbar för transpersoners rättigheter. Ni som är "anit-PK" är sällan tysta, varför ska transpersoner då vara det?
Permalänk | Anmäl
Bengt Held, 2012-07-14, 09:40
Sedan är det så kul att samma människor som tycker politiker ska fokusera på majoriteten ofta klagar hur de sju riksdagspartierna behandlar det åttonde riksdagspartiet, sd med stöd av ca 6 % av befolkningen. 10 % av befolkningen bedöms vara homo-bi, 2 % bedöms vara transpersoner. Det är givetvis svårt att ens ungefärligt avgöra hur många som tillhör grupperna men man kan jämföra med andelen judar i Sverige. 0.3 %
Många "anti-PK"-människor anklagar, med rätta, att många är tysta om judarnas svårta situation i Malmö. Att det ofta är muslimska ungdomar som trakasserar dem, samtidigt som de flesta muslimer i Malmö tar avstånd från trakasserierna. Då är det inte tal om att judarna är så få att vi inte ska bry oss om dem, tack och lov för det. Men när transgruppen som förmodligen är 6-7 gånger fler än andelen judar i Sverige kräver sin rätt att behandlas värdigt då börjar minoritetsargumentet. Hur ett samhälle behandlar sina minoriteter oavsett om de är judar, transpersoner eller något annat är för övirgt en bra mätare på hur demokratiskt det är. Alla har rätt att känna sig trygga på stan oavsett vem de är.
Permalänk | Anmäl
Bengt Held, 2012-07-14, 09:48
#18 Ben Dekå,
"Ja, Amanda. Du ska vara nöjd med att tillåtas existera i samhället precis som alla andra. Varför skulle du vara mer värd än alla andra?"
Det är dock inget svar på den fråga som jag faktiskt ställde och visar även att du aktivt valt att ignorera det som jag skrev om att alla bör ha samma rättigheter. Jag har aldrig påstått att jag eller andra HBT-personer skulle vara mer värda än alla andra, däremot anser jag att vi skall ha samma värde och inte mindre.
Att transsexuella fortfarande tvingas sterilisera sig, att våldtäktsmän inte kan dömas för försök till våldtäkt för att brottsoffret saknade vagina är två exempel på att transpersoner inte har samma värde eller rättigheter som alla andra i dagens samhälle.
#19 "I övrigt tycker jag att HBT-frågorna redan får det utrymme de förtjänar, det är naturligt att anpassa samhället efter en majoritet."
Uppenbarligen tycker du ju dock att HBT-frågorna får för mycket utrymme eftersom du anser det vara den mest daddade gruppen i Sverige just nu. Men för att du tillhör en majoritet så är du alltså mer värd och bör ha fler rättigheter än de som tillhör en minoritet?
Permalänk | Anmäl
Amanda H, 2012-07-14, 13:44
Bengt Held
Jag tror inte Ben Dekå eller för den delen jag har någonsin offentligt klagat över vårt eget privata elände. Det håller iaf jag mig alldeles för god för.
Vad jag däremot argumenterar om, är när folk talar för sin sjuka moster eller sig själv och i det sammanhanget far med osanning, falska uppgifter, rykten, direkta felaktigheter eller döljer den riktiga sanningen, omskriver, omtolkar på ett bedrägligt sätt så att ämnet som diskuteras kantrar till en inbillad sjuks fördel eller rättshaverists personliga vinning.
Såna svin har vi alldeles för gott om i Sverige.
Sånt manipulerande är bara förkastligt och pubertalt.
Permalänk | Anmäl
Kristian Grönqvist, 2012-07-16, 11:39
Vad blir härnäst: hon var för ung/gammal, hade på sig blå mössa så det är inte säkert att våldtäkt skulle skett? Allvarligt jag förstår inte detta var ju ett tillfälle att fängsla en farlig brottsling vem bryr sig om det tilltänkta offret inte skulle fallit han i smaken. Förresten vem vet om han inte hade fullbordat våldtäkt ändå? Kanske inte genom samlag men det finns andra sätt som också räknas som våldtäkt.
Jag undrar över samhället varken media eller politiker tycker knappt att våldtäkt är ett brott av döma de låga straffen och att det inte uppmärksammas. Undantaget är när de som påpekar dessa våldsdåd blir anklagade för att allt möjligt för att tysta all debatten.
Permalänk | Anmäl
Tor, 2012-07-19, 16:57
Men det som berör mig mest illa är tystnaden från folket bryr ni er inte? Hur kan ni med gott samvete blunda ögonen och stänga ute skriken och gråten när ni med röstsedel fortsätta stöda vad som händer (och blir successivt värre).
Permalänk | Anmäl
Tor, 2012-07-19, 16:58
25 kommentarer I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.
För det första blir de inte rättslösa. Dom har fallit. Och öveklagats. vilket inte alls går i ett rättslöst samhälle. Hur det blir i slutändan har vi inte en aning om.
Något slags proportionalitetsprincip måste vi väl i alla fall hålla oss till.
#1 Kristian Grönqvist
Nej, i slutändan vet vi ännu inte hur det går. Därför kan vi ännu inte utesluta att transpersoner med flera kommer att bli rättslösa.
Lukas Romson slår huvudet på spiken.
Transpersoner kommer aldrig att bli rättslösa i Sverige, sluta tramsa nu.
"Överfallsvåldtäkter blir då okey att tolka som något som handlar främst om sexuell upphetsning och sexuella preferenser, inte om kränkning och maktmissbruk."
Vad som är "främst" eller inte är omöjligt att mäta eller gradera. En våldtäkt med penis handlar ALLTID om sexuell upphetsning. Annars kan inte mannen få erektion. (Det är en populär men felaktig uppfattning bland kvinnliga "våldtäktsspecialister" att våldtäkter inte handlar om sexuell upphetsning.) Detta utesluter dock förstås inte möjligheten att våldtäkter kanske (?) så gott som alltid även innefattar en komponent av besvikelse, förakt eller hat gentemot en eller flera kvinnor, för att gärningsmannen så att säga ska tillåta sig att gå över tröskeln och göra så mot en kvinna.
Självklart handlar alla våldtäkter om "kränkning och maktmissbruk" eftersom gärningsmannen ignorerar en annan människas vilja och trots det gör vad han vill med en annan människas kropp.
Jag skulle själv gärna våldta vissa mycket attraktiva tjejer jag ser på stan, men jag gör det såklart inte. Jag skulle själv gärna slå ihjäl folk jag starkt ogillar, men jag gör det såklart inte. Det handlar om mänskliga impulser som normalt anpassade individer inte agerar på. Empati, moral och social anpassning hindrar sådant beteende.
"Våldtäktsmän kan då gå fria från våldtäktsförsök genom att hänvisa till en viss sexuell preferens och en brottsplan som är så specifik att den, även om den omfattar rekvisiten för våldtäkt, inte anses omfatta våldtäkt just mot den person som utsatts för försöket."
Självklart bör man aldrig få gå fri genom att "hänvisa" till något som inte är sant och lika självklart bör man få gå fri om beteendet var en överenskommelse. Om jag ber min fru att piska mig blodig så bör jag inte rimligen ha någon rätt att polisanmäla henne för misshandel bara för att jag inte fick orgasm eller blev arg på henne dagen efter för något helt orelaterat. Självklart bör jag dock under andra, dvs. normala, omständigheter kunna polisanmäla henne för just den misshandel det var.
Alla som har sett filmen ??? med skrik som en gris scenen vet att
våldtāckt på mānn ār möjligt. I USA blir fler mānn ān kvinnor våldtagna då det sitter många i fāngelse.
Delar fullständigt upprördheten som Lukas Romson uttrycker över domen. Horribelt att offer kan graderas olika på det sättet. Men delar också #4 Peter Andersson 2:s kritik mot resonemanget om vad våldtäkt "handlar" om.
Det är en irrelevant passage. Vill också tillägga att detta att våldtäkt "handlar inte om A utan om B" är så slitet och felaktigt. Varför skulle hela situationen handla om EN sak? Dels som Peter säger kan flera känslor och motiv finnas samtidigt hos samma person. Dels finns det två sidor av saken, två personer som upplever helt olika saker. Det skulle aldrig uppstå debatter om huruvida t ex rån "handlar om" att sno åt sig värdesaker eller om att bli rädd och bestulen, Och oavsett hur mycket renodlad sexuell lust det skulle "handla om" för våldtäktsmannen så är det likafullt en kränkning för offret. Föreställningen att sexuella motiv skulle "ursäkta" en våldtäkt är obegriplig. Det är ju påtvingandet av sexuella handlingar som gör våldtäkten till ett så hemskt brott.
I fortsättningen kan alla våldtäktsmän klara sig undan att bli dömda för våldtäktsförsök genom att hävda "Jag trodde hon var en man, en transa! Jag tänder inte på kvinnor och hade givetvis inte kunnat fullborda en sådan våldtäkt!" Samma princip fast tvärtom.
Hur som helst. #3 Ben, du skriver "Transpersoner kommer aldrig att bli rättslösa i Sverige, sluta tramsa nu."
Låt mig gissa, du är inte trans? Med andra ord, du har inte den blekaste aning om hur det är att vara trans, och vilka övergrepp man kan drabbas av. Om du hade det skulle du inte uttrycka dig så bergsäkert om rättsäkerheten.
#3 vad konstigt, och jag som trodde att de blev tvångssteriliserade fram tills nyligen. Måste ha haft fel då.
#9 Marina Andersson,
Lagen har inte ändrats ännu så i dagsläget gäller tvångssteriliseringarna fortfarande.
Olle Montanus.
Hur tolkar Du verkligheten nu. Dom har redan fallit. Om Du tycker att domen är för mild eller för hård, kan Du ha synpunkter.
Men rättslöst är det inte. Det är än så länge bara Din nävrätt som inte är godkänd. Och den skall inte godkännas heller, på mycket goda grunder.
Än så länge handlar Romsons artikel bara om en liten pojke i byn som springer och ropar "Vargen kommer".
Ju oftare han gör det, desto mindre trovärdig blir han.
§8 Jonas
"I fortsättningen kan alla våldtäktsmän klara sig undan att bli dömda för våldtäktsförsök genom att hävda "Jag trodde hon var en man, en transa! Jag tänder inte på kvinnor och hade givetvis inte kunnat fullborda en sådan våldtäkt!" Samma princip fast tvärtom. "
Och det blir fritt fram för män att försöka våldta en annan man, typ medelålders manliga jurister, dra ner byxor och kalsonger på dem, känna på deras könsorgan, men sedan avbryta och konstatera "jag trodde du var kvinna eftersom du inte hade skägg". Om den åtalade inte misshandlat honom blir han då helt frikänd enligt den nya rättspolicyn. Eller hur Rolf Hillergren?
För åklagaren kan ju inte bevisa att han som försökte våldta inte främst var ute efter ett vaginalt samlag eller hur? Han var berusad och hade svårt hålla koll på vilket kön folk har är hans förklaring.
Peter Andersson,
många människor upplever (tack och lov!) aldrig några impulser att våldta eller döda andra människor. Alla män är inte potentiella våldtäktsmän, precis som alla människor med knytnävar inte är potentiella mördare.
Jag menar inte att sexeull upphetsning aldrig är en del av de känslor som finns hos gärnignsmannen vid sexuella övergrepp. Jag menar att det är fel att tolka det som om detta är den främsta drivkraften.
Om man gör som i Örebrodomen, och lägger så stor vikt vid en (förmodad) sexuell preferens så säger man i princip att drivkraften till överfallsvåldtäkten i detta fall var en okontrollerbar och akut kåthet. Samtidigt visar modern forskning att tanken att mäns sexualsdrift är så stark och överväldigande att den kan blil okontrollerbar när tex. de ser en lättklädd kvinna, den tanken är en ren myt.
Jag tror de flesta faktiskt inser det löjeväckande i tanken att gärningsmannen i detta fall under sin nattliga promenad drabbades av akut och okontrollerbar kåthet när han såg offret, och att det var drivkraften för honom att försöka våldta henne.
Kristian, läs hela artikeln innan du kommenterar.
Jag talar om rättslöshet utifårn resonemanget om vad som händer om domen står sig och det bildas ett prejudikat.
#9, #10: Lagen är väl antagen, så vad fyller det för syfte att älta det förgångna? HBT-folket är den mest daddade gruppen i Sverige just nu, därav min kommentar #3.
#15 Ben Dekå
"HBT-folket är den mest daddade gruppen i Sverige just nu"
För mig är det en självklarhet att alla människor skall ha samma rättigheter som alla andra, oavsett vilken grupp det handlar om. Men så fort någon av dessa grupper står upp för sig själva och begär dessa rättigheter så kommer alltid någon med åsikten att det "daddas för mycket".
Eller anser du att vi helt enkelt skall nöja oss med att vi tillåts existera i samhället men skall hålla tyst i övrigt?
Vad gäller frågan om steriliseringskravet så kommer det fortsätta gälla fram till 1:a juli 2013. Men frågan har mig veterligen redan utretts sedan 2007, så vad finns det som säger att de i slutänden inte skjuter upp det ytterligare för det krävs "vidare utredning"?
Ben Dekå,
det finsn inget riksdagsbeslut om att tvångsteriliseringarna ska avskaffas.
Däremot finns det en uttalad ambition från regeringen att detta ska vara gjort senast juli 2013. Detta i ett läge när samtliga riksdagspartier, utom SD, är överens om att det strider mot de mänskliga rättigheterna och där ingen har hävdat att det skulle varit rättsligt omöjligt att ta bort dem redan denan sommar. Och där frågan utretts sedan 2007.
I övrigt tror jag du just bevisade en av mina poänger:
"När de som inte tillhör normen kräver lika rättigheter som normen anses de inte sällan ta för mycket utrymme och vilja skaffa sig fördelar. Trots att de som lever enligt normen fortfarande har mest utrymme och flest fördelar."
Ja, Amanda. Du ska vara nöjd med att tillåtas existera i samhället precis som alla andra. Varför skulle du vara mer värd än alla andra?
Lukas: jag hade för mig att beslutet redan var klart. I övrigt tycker jag att HBT-frågorna redan får det utrymme de förtjänar, det är naturligt att anpassa samhället efter en majoritet.
Ben Dekå
Fråga till dig.
"Eller anser du att vi helt enkelt skall nöja oss med att vi tillåts existera i samhället men skall hålla tyst i övrigt?
Ditt svar.
Ja, Amanda. Du ska vara nöjd med att tillåtas existera i samhället precis som alla andra. Varför skulle du vara mer värd än alla andra?"
Men om folk ska vara nöjda att existera och vara tysta i övrigt varför debatterar du här på Newsmill då? Varför klagar du på de som jobbar för transpersoners rättigheter. Ni som är "anit-PK" är sällan tysta, varför ska transpersoner då vara det?
Sedan är det så kul att samma människor som tycker politiker ska fokusera på majoriteten ofta klagar hur de sju riksdagspartierna behandlar det åttonde riksdagspartiet, sd med stöd av ca 6 % av befolkningen. 10 % av befolkningen bedöms vara homo-bi, 2 % bedöms vara transpersoner. Det är givetvis svårt att ens ungefärligt avgöra hur många som tillhör grupperna men man kan jämföra med andelen judar i Sverige. 0.3 %
Många "anti-PK"-människor anklagar, med rätta, att många är tysta om judarnas svårta situation i Malmö. Att det ofta är muslimska ungdomar som trakasserar dem, samtidigt som de flesta muslimer i Malmö tar avstånd från trakasserierna. Då är det inte tal om att judarna är så få att vi inte ska bry oss om dem, tack och lov för det. Men när transgruppen som förmodligen är 6-7 gånger fler än andelen judar i Sverige kräver sin rätt att behandlas värdigt då börjar minoritetsargumentet. Hur ett samhälle behandlar sina minoriteter oavsett om de är judar, transpersoner eller något annat är för övirgt en bra mätare på hur demokratiskt det är. Alla har rätt att känna sig trygga på stan oavsett vem de är.
#18 Ben Dekå,
"Ja, Amanda. Du ska vara nöjd med att tillåtas existera i samhället precis som alla andra. Varför skulle du vara mer värd än alla andra?"
Det är dock inget svar på den fråga som jag faktiskt ställde och visar även att du aktivt valt att ignorera det som jag skrev om att alla bör ha samma rättigheter. Jag har aldrig påstått att jag eller andra HBT-personer skulle vara mer värda än alla andra, däremot anser jag att vi skall ha samma värde och inte mindre.
Att transsexuella fortfarande tvingas sterilisera sig, att våldtäktsmän inte kan dömas för försök till våldtäkt för att brottsoffret saknade vagina är två exempel på att transpersoner inte har samma värde eller rättigheter som alla andra i dagens samhälle.
#19 "I övrigt tycker jag att HBT-frågorna redan får det utrymme de förtjänar, det är naturligt att anpassa samhället efter en majoritet."
Uppenbarligen tycker du ju dock att HBT-frågorna får för mycket utrymme eftersom du anser det vara den mest daddade gruppen i Sverige just nu. Men för att du tillhör en majoritet så är du alltså mer värd och bör ha fler rättigheter än de som tillhör en minoritet?
Bengt Held
Jag tror inte Ben Dekå eller för den delen jag har någonsin offentligt klagat över vårt eget privata elände. Det håller iaf jag mig alldeles för god för.
Vad jag däremot argumenterar om, är när folk talar för sin sjuka moster eller sig själv och i det sammanhanget far med osanning, falska uppgifter, rykten, direkta felaktigheter eller döljer den riktiga sanningen, omskriver, omtolkar på ett bedrägligt sätt så att ämnet som diskuteras kantrar till en inbillad sjuks fördel eller rättshaverists personliga vinning.
Såna svin har vi alldeles för gott om i Sverige.
Sånt manipulerande är bara förkastligt och pubertalt.
Vad blir härnäst: hon var för ung/gammal, hade på sig blå mössa så det är inte säkert att våldtäkt skulle skett? Allvarligt jag förstår inte detta var ju ett tillfälle att fängsla en farlig brottsling vem bryr sig om det tilltänkta offret inte skulle fallit han i smaken. Förresten vem vet om han inte hade fullbordat våldtäkt ändå? Kanske inte genom samlag men det finns andra sätt som också räknas som våldtäkt.
Jag undrar över samhället varken media eller politiker tycker knappt att våldtäkt är ett brott av döma de låga straffen och att det inte uppmärksammas. Undantaget är när de som påpekar dessa våldsdåd blir anklagade för att allt möjligt för att tysta all debatten.
Men det som berör mig mest illa är tystnaden från folket bryr ni er inte? Hur kan ni med gott samvete blunda ögonen och stänga ute skriken och gråten när ni med röstsedel fortsätta stöda vad som händer (och blir successivt värre).
Kommentarsfältet är stängt på denna artikel.