Situationen är nog lite mera komplicerad än så. Varenda taxiförare på södra Cypern verkar ha blivit av men en fastighet på norra Turkiska delen. Mistänksamheten sitter djupt. Tittar man historisk bör man vara medveten om att mera än en million Greker bodde längs Turkiska väst och sydkusten fram till början av 1920 talet. Dom hade befolkad dessa områden av Turkiet sedan antiken. Med Ataturk i ledningen fördrevs eller dödades dom. Ytterligare en etnisk rensning förutom utrotande av Armenierna som även Sveriges Riksdag har erkänd som folkmord. Giles Milton i boken "Paradise Lost (destruction of Smyrna) beskriver detta. Mot denna bakgrund är det ej konstigt att grekcyprioter är milt sagt skeptiska till att samarbeta med turkar
Permalänk | Anmäl
Yngve Frey, 2012-07-05, 18:16
En skönmålning av Turkiet, den här artikeln består av en hög nivå av okunskap! Turkiet har ockuperat Cypern och jagade/dödade i stort sett varenda grekcypriot som fanns kvar på norra delen.
Permalänk | Anmäl
Michel Askan Hamoud, 2012-07-05, 19:39
Under det ottomanska rikets fall fördrevs både greker från det nuvarande Turkiet liksom att den turkiska befolkningen fördrevs från Grekland.
När det gäller Cypern startade konflikten långt tidigare än 1974 då Turkiet intervenerande, något de hade stöd för enligt det avtal som hade ingåtts mellan Turkiet, Grekland and Storbrittannien. Däremot betraktas ockupationen som illegitim. Är man intresserad av att gå på djupet med frågan går det bra att ladda ned min rapport från Frivärlds hemsida:
http://www.frivarld.se/briefing-norra-cypern-embargo-och-isolation/
Permalänk | Anmäl
Erika Aldenberg, 2012-07-05, 21:22
Kräv att Turkiet upphör med sin ockupation av Cypern!
Permalänk | Anmäl
Michael Lindblom, 2012-07-06, 11:35
Nej, Erika har fel!
Hela frågan är känslosam och tramsig i grund och botten, men det finns några väldigt väsentliga punkter trots allt som talar för grekerna på Cypern. I botten ligger kristendomen mot islam, en konflikt som ställs på sin spets på ett sätt som ännu inte har nått Europa. Turkiet brukade våld på ett manifest sätt i strid med FN-stadgan (artikel 2(4)). Denna omständighet kan aldrig förlåtas, vilket är en karamell, som Cypern knappast släpper, om det inte händer något radikalt på norra flanken! Republiken Cypern har både rätten och moralen på sin sida, men för att vara trovärdig för framtiden, så krävs det att staten inte "överutnyttjar" sitt rättsliga och moraliska över övertag. Det finns alltid en dag efter, då man måste leva tillsammans!
Permalänk | Anmäl
Göran Lysén, 2012-07-06, 16:22
Kräv hit och kräv dit...
Permalänk | Anmäl
Ben Dekå, 2012-07-06, 18:40
Finns inget mer som stör mig än människor som saknar kunskap som skriver korkade artiklar. Tyvärr var det här det sämsta och mest innehållslösa artikel jag någonsin läst på denna sida och du kallar dig för statsvetare?
Argumenten håller inte riktigt, inte nog med att lilla Republiken Cypern ockuperas olagligt av en stormakt som Turkiet, så menar du då att Cypern själv ska "häva" isoleringen av denna olagliga pseudostat?
Grekcyprioterna röstade nej på Kofi Annans lösning 2004. De röstade nej på just DEN s.k. "lösningen", men de röstade inte nej på en LÖSNING.
Är du införstått med vad denna s.k. lösning skulle innebära för Cypern och till vems fördel den var? Läs lite fakta om vad denna plan innehöll, så kanske du förstår varför grekcyprioterna röstade nej till den.
Om någon borde pressas så bör det bli Turkiet. EU borde kräva att Turkiet upphör med sin olagliga ockupation. Men det är klart, både Sverige och EU har alldeles för många ekonomiska vinster för att förarga Turkiet med något så självklart...
Permalänk | Anmäl
Angel N, 2012-07-06, 21:27
Vilken positiv överraskning! Tack Erica!
Nu, när det är så trendigt att svartmåla Turkiet och "glömma" om allt det här landet gjort och gör för alla flyktingar från Irak och Syrien, kommer en enda artikel i motström - en objektiv redovisning.
Förresten, jag har läst idag att EU domstolen dömde Grekland för olaglig exproprierade turkiska mark.
Här är utdrag:
"14 grekiska medborgare av turkisk börd hade tidigare dragit Grekland inför Europadomstolen för brott mot mänskliga rättigheter. Den grekiska staten blev dömd för att den exproprierade mark från den turkiska minoriteten ”för ett mycket lägre pris” samt för att ha ”gjort betalningarna sena” till markägarna. Grekland kommer att betala en ersättning på drygt 37 000 € till 8 av 14 käranden som ursprungligen drog Grekland inför Europadomstolen för brott mot Europakonventionen".
Det är bra att Cypern är med i EU - man kan hoppas att de som förlorar sina ägodelar kommer att få de tillbacka med EU:s hjälp.
Permalänk | Anmäl
Bagirova Irade, 2012-07-09, 09:03
#8 Angel. Jag är införstådd med Annaplanen. Kan ju också tillägga att grekcyprioterna röstade nej trots att drygt hälften skulle kunna återvända inom en snar framtid. Turkcyprioterna röstade ja till planen trots att vissa områden skulle komma att lämnas tillbaka och att många turkcyprioter skulle behöva allokeras ytterliggare en gång.
Permalänk | Anmäl
Erika Aldenberg, 2012-07-09, 11:16
Jag ar bostatt pa Cypern sedan 6 ar tillbaka, pa den grekcypriotiska sodra delen. Jag kanner att jag maste kommentera denna artikel eftersom den ger en felaktig bild av sitiationen pa Cypern. For att omvarlden ska kunna ta stallning till Cypernproblemet behover de informeras med ratta fakta och inte felaktigheter. Som du skriver i artikeln gor inte grekcyprioterna nog for att losa Cypernproblemet, att det bara ar turkcyprioterna som ar valvilliga till en losning men inte grekcyprioterna.
For att ge dig lite fakta sa har turkcyprtioterna bla dessa fordelar i samhallet:
De har gratisk sjukvard pa den grekcypriotiska delen, inklusive sjukhusbesok samt medicin. Detta har inte ens grekcyprioterna tillgang till (endast de som jobbar inom staten). De kan aven forutom att ga till ett statligt sjukhus aven ga till vilken privatklinik som helst for att efter en signatur av lakaren fa ersattning for detta. Privat sjukvard betalar forstas grekcyprioterna dyra pengar for. Forutom detta sa har de aven fordel vid ett sjukhusbesok att fa fore i kon fore samtliga andra besokare for analyser och undersokningar.
De har gratis utbildning pa den grekcypriotiska delen. Den statliga skolan pa den grekcypriotiska delen ar utan kostnad for grekcyprioterna men manga satter sina barn i privat skola typ ”english school” for att fa battre utbildning for sitt barn samt att slippa extra privatlektioner efter skoltid vilket kravs for samtliga amnen i den statliga skolan. Detta ar valdigt kostsamt med runt 30 euro per timme. Avgiften for english school ligger runt 5000 euro per termin ( kan vara hogre, jag har inte exakt fakta om detta). Aven universitet och hogskolor ar utan kostnad for turkcyprioter medans grekcyprioterna betalar mycket pengar for deras utbildning. Det finns ett statligt universitet vilket ar svart att komma in pa och detta har en mindre avgift per termin samt finns det 6-7 privata universitet och hogskolor dar kostnaderna per termin ar skyhoga.
Fram till nyligen hade turkcyprioterna tillgang till gratis elanvandning pa den turkcypriotiska delen av on, dvs de kunde spendera hur mycket el de ville som den grekcypriotiska staten betalade for. De en t.ex. gigantisk turkcypriotisk flagga pa ett av bergen som lyser upp varje kvall och natt over Nicosia, vilket forstas grekcyprioterna betalar elen for. For att tillagga sa har har Cypern den dyraste elavgiften i hela Europa. Jag tror inte jag overdriver om jag sager mellan 6000-7000 euro per termin.
De kan fritt passera till den grekcypriotiske delen av on for att jobba. Manga kommer hit for att jobba i 6 manader for att sedan forklara sig som arbetslosa for att fa tillgang till arbetsloshetsersattning i 6 manader. Da kan de fritt aka tillbaka till turkcypriotiska delen for att jobba for att samtidigt fa in arbetsloshetsersattning. Efter 6 manader senare kan de igen aka over for att arbeta pa den grekcypriotiska delen. Turkcyprioter betalar ingen skatt pa den grekcypriotiska delen, varken inkomstskatt eller annan.
Om grekcyprioterna vill passera over till den turkcypriotiska delen av on med bil sa maste de betala en sarskild licens. Turkcyprioterna betalar ingenting for att passera over till den grekcypriotiska delen.
Grekcyprioterna betalar licens for bil samt MOT och forsakring varje ar, turkcyprioterna behover inte betala detta. Den grekcypriotiska polisen ger inte parkeringsboter eller fortkorningsboter till turkcyprioter.
Turkcyprioterna har direkt tillgang till grekcypriotiskt id. Jag som ar fran ett eu-land har fortfarande inte fatt tillgang till grekcypriotisk id. Jag ar gift med en cypriot ar ar bosatt har i 6 ar.
De far bidrag fran staten for deras familjer beroende pa hur manga barn de har. Detta ar dock svart att kontrollera sa troligtvis far de mer betalt an de borde. Ersattningen ar 500 euro per barn per manad. Grekcyprioterna sjalva har inte denna ersattning. Notera aven att en minimilon for en grekcypriot ligger runt 800 euro per manad.
I och med att gransen mellan den norra och sodra delen ar oppen och i princip ingen kontroll sker fran den grekcypriotiska sidan sa ha det de senaste aren flodat in droger och illegala invandrare till Cypern. For 6 ar sedan da jag forst kom till Cypern var det har ett valdigt tryggt land dar folk hade sin hem oppna och bilar olasta. Numera har vart och vartannat hem alarm i sitt hem. Brottsligheten har okat nat oerhort.
Sa sag mig om grekcyprioterna inte har gjort nog for att forsoka framja tillstandet mellan de bada sidorna??
Permalänk | Anmäl
Sofia Johansson, 2012-07-09, 20:59
Tack för ett balanserat och viktigt inlägg om en av EU:s största skamfläckar. Som i alla konflikter har orätter begåtts på båda sidor, men det är turkcyprioterna som var den fattiga och illa sedda minoriteten. Hade inte Turkiet ingripit skulle det inte ha funnits några turkcyprioter kvar. Rent geografiskt är Cypern också väldigt nära Turkiet. Högst begripligt även med tanke på det att man ingrep. Om Gotland övertogs av ryssarna skulle vi knappast heller sitta lugna och rulla tummarna.
Permalänk | Anmäl
Helena von Schantz, 2012-07-09, 22:34
Jag kan mycket om armeniernas folkmord mot Turkar/Kurder/Azerier, men inte så mycket om relationer mellan turkar och greker, förutom att både sidor är lika giltiga i allt som har hänt i Cypern.
Här är t.ex. boken av historiken Kinross, The Ottoman empire, 2004.
Kinross skriver om grekiska revolt i Kreta , 1896. För turkar ”who fled – many were Greek-speaking Muslims-the episode was a hideous example of what we now call ”ethnic cleansing” .
Permalänk | Anmäl
emma n, 2012-07-10, 10:28
Redan 1954 da Cypern var under Engelsk styre greps den forre ledaren av TMT Rauf Dentash med en karta av Cypern dar den grona zonen som finns idag vilken delar upp Cypern. Detta bevisar att Turkiet redan da planerade att invadera Cypern. Det var alltsa inte som du sager Helena att Turkiet ”ingrep for att hjalpa” utan snarare invaderade och overtog halften av on.
Angaende Annanplanen kan aven tillaggas att den var helt klart till nackdel for grekcyprioterna och det vore rentutsagt forfarligt for Cypern att rosta ja till den. Det skulle innebara att endast 10 grekcypriotiska byar skulle aterlamnas, en stad samt den avstangda delen av Famagusta. Turkcyprioterna skulle darmed inneha 55% av landets strandytor. Det var tankt att bli 2 olika samhallen och styren. De grekcyprioter som forlorat deras marker pa den ockupperade sidan skulle kunna byta sin mark med de turkcyprioter som forlorat sin mark. Eftersom grekcyprioterna ar betydligt fler skulle det innebara att det inte skulle finnas tillrackligt med land att byta till sig sa da skulle de fa betalt for sin forlorade mark. Det pris man var beradd att betala for deras marker var satt till vardet av marken som den var 01/01/1980, dvs 3000 euro per markplatt. For att tillagga sa har markpriserna okat dramatiskt i varde och ligger idag pa 1000 ganger hogre, dvs 300.000 euro. Annanplanen skulle ocksa leda till att turkcyprioterna som utgor 18% av Cyperns befolkning skulle ha 50% av rattigheterna dvs vaga lika mycket som grekcyprioterna som utgor 82% av befolkningen. Kostnaden for Annanplanen skulle vara 145 miljarder euro dar turkcyprioterna skulle sta for 10% av kostnaden och grekcyprioterna for 90%. Den grekcypriotiska armen skulle tas bort inom 29 manader medan den turkiska armen med dess 50 000 soldater skulle kunna stanna kvar i 18 ar!! Det var skrivet i Annanplanen att Cypern skulle folja och stodja Turkiet i alla internationella inblandningar och hjalpa Turkiet att fa komma med i EU. Turkiet skulle vara ett slags garantiland for Cypern och skulle det uppsta nagra som helst problem sa skulle Turkiet ha rattigheten att overta styrandet av landet. Det hade t.ex. varit latt for Turkiet att sjalva ”skapa problem” som sedan skulle ge dem ratten att overta hela Cypern. Jag hade da inte heller rostat ja till denna sk ”losing”. Aven kan tillaggas att i Annanplanen fanns aven skrivet att England skulle fa innaha de delar av Cypern dar det inte for lange sedan (nagra manader sedan) har hittats naturgas och olja i enorma mangder. Det kan man ju ifragasatta sig om det var en tillfallighet eller om de visste om vad som fanns redan da, snarare det senare skulle jag saga. Annanplanen har aven senare erkants av Hillary Clinton att den var till fordel for turkcyprioterna. USA:s utrikesminister da, Daniel Fried, har erkant att han erbjod Annanplanen som en fordel for Turkiet for att kunna passera genom Turkiet for att komma at Irak snabbare.
Den president som styr idag pa Cypern, Dimitris Christofias, har kommit med ett forslag att Cypern ska styras med 2 ar av en turkcypriotisk president och 3 ar av en grekcypriotisk. En rost av en turkcypriot vid ett val skulle vara lika mycket vart som 3 roster fran grekcyprioter. Behover jag tillagga att mr Christofias inte ar sarskilt omtyckt av grekcyprioterna.
Det du skriver Helena att turkcyprioterna ar en minoritet och att de inte har nagot stod fran omvarlden haller jag inte riktigt med om. Om du raknar in de 75 milljoner turkar som haller dem om ryggen skulle jag inte kalla det en minoritet.
Det ar bevisat att samtliga 380 kyrkor (forutom en enda) som finns pa den ockuperade delen av on ar forstorda. De ar antingen omgjorda till barer eller anvands for att ha boskapsdjur i. Samtliga av deras moskeer pa den grekcypriotiska delen av on ar bevarade i valdigt gott skick.
Som en sista kommentar vill jag saga att grekcyprioterna har inte problem med turkcyprioterna utan det ar med Turkiet som problemet ligger.
Permalänk | Anmäl
Sofia Johansson, 2012-07-10, 21:15
5# Michel ,11# och 14# Sofia. Läs gärna min slutreplik till republiken Cypern på Aftonbladet debatt.
http://www.aftonbladet.se/debatt/debattamnen/varlden/article15100202.ab.
I denna tar jag bla upp det du, Sofia, radar upp som välgärningar från republiken Cyperns sida. Att de utfärdar pass, tillåter sjukvård mm är ett påbud och ett villkor från EU än för att vara snälla mot turkcyprioterna.
Att det fanns turkcyprioter, inklusive Denktash som förespråkade ett taksim, dvs en delning av ön kan ju också ses som ett svar på the "Megali idea" (enosis), hellenistisk nationalism som gick ut på att förena grekistalande folk i ett stor-Grekland.
Turkcyprioterna är inte heller turkar utan ett eget folk som utvecklat sin egen kultur under 400 år. De är alltså en minoritet på Cypern.
När det gäller markfrågan så finns det minst lika stora problem med turkcypriotiska flyktingars mark på södra sidan. Mycket har republiken konfiskerat i "samhällets intresse". Men om detta kan du läsa i min rapport.
http://www.frivarld.se/briefing-norra-cypern-embargo-och-isolation/
Permalänk | Anmäl
Erika Aldenberg, 2012-07-11, 09:06
Förresten anser jag ditt påstående om kyrkorna på norra sidan felaktigt. Jag har besökt ett antal grekiskt ortodoxa kyrkor på norra sidan. Historiker är också överens om att det grekiskt-ortodoxa arvet skulle överhuvudtaget inte överlevt om inte Cypern under många år adminstrerades under det osmanska riket. Ottomanerna tillämpade millets, dvs en sorts federativ lösning med regionalt självstyre. Grekisk-ortodoxa patriarker hade således kvar sin ställning i samhället.
Att man gör om kyrkor till moskeér innebär ju att man erkänner byggnaderna som heliga, till skillnad från många kristna erövrare som förstört moskéer på olika platser i världen. Många kyrkor har förfallit, pga av att man inte haft råd att upprätthålla dem. Men att grekcyprioterna skulle ta hand om moskéerna på södra sidan är ju befängt!
Permalänk | Anmäl
Erika Aldenberg, 2012-07-11, 09:17
Hela du är befäng Erika, så genom att döda 2,5 miljoner icke muslimer och ta över deras kyrkor och göra om dem till moskeer är att ta hand om dem och visa helig respekt? Du är den debattör här som ligger närmast till att vara den mest respektlösa mot verkligheten. Dåraktighetens ansikte är vad du är!!
Permalänk | Anmäl
Michel Askan Hamoud, 2012-07-11, 12:39
Jag kunde aldrig förstå debattörer som #17. Icketolerans till andras åsikt och förolämpning mot dem , som faktiskt vågar ge dem "reality check".
Facts are stubborn thing, #17. Förolämpning av en objektiv journalist kan inte ändra verkligheten. Förnekelse av det brottet som grekcyprioterna har begått mot turkcyprioterna kommer bara förvärra för grekcyprioterna både på kort som på en lång sikt.
Permalänk | Anmäl
emma n, 2012-07-11, 13:10
Emma,.....fortfarande är det inte att ta hand om en kyrka genom att först jaga iväg och ta död på dem som använde den för att sedan omvandla den till en moské.... hur i hela världen kan det anses att det är något erkännande positivt??????? Det är ju Adolf Hitler retorik! Döda någon och ta över deras plats.....
Permalänk | Anmäl
Michel Askan Hamoud, 2012-07-11, 21:00
Forst och framst #18 Emma, jag anser inte att journalisten ar objektiv, snarare subjektiv. For det andra, kan du forklara narmare vad du menar med brottet som grekcyprioterna begatt mot turkcyprioterna?? Det var val Turkiet som invaderade Cypern.
Som du Erika sager ”Att man gör om kyrkor till moskeér innebär ju att man erkänner byggnaderna som heliga” var da det dummaste jag hort. Det borde rent ut sagt vara olagligt for en journalist att hava sig ur nagot sadant!!! Jag antar att du besokt en av de 3-4 kyrkorna som de gjort om till museum pa den norra sidan. Detta ar for att visa turisterna och ge sadana som dig en uppfattning att de tar hand om alla kyrkor pa samma satt. Du kan lasa artikeln nedan angaende hur de behandlat de grek ortodoxa kyrkorna och sedan kan du garna kommentera det igen. Den ar visserligen pa grekiska men du kan ju oversatta med hjalp av google translate.
http://www.enet.gr/?i=news.el.article&id=66914
Har ar ett utdrag ur vad som bla skrivs i artikeln: "Trettio fem år av ockupation av norra Cypern turkiska trupper har förstört många arkeologiska och religiösa platser", enligt rapporten och tillade att UNESCO har foljt förstörelsen sedan 1984. Enligt rapporten har 500 ortodoxa kyrkor och kapell plundrats, vandaliserade eller rivits, 133 kyrkor, kapell och kloster har skändats, 15 000 ikoner har försvunnit, 77 kyrkor byggts om till moskéer, 78 används av den turkiska armén som sjukhus eller läger och 13 har omvandlats till stall. Ledamot av kommissionen visade att en kopia av rapporten skickas till den turkiska ambassaden i Washington, men ambassaden talesman säger till tidningen att ambassaden inte hade fått rapporten.
Det finns forstas mangder av artiklar aven pa engelska dar de namner forstorelsen. Har ar en av manga: http://www.guardian.co.uk/world/2009/nov/24/greek-orthodox-church-sues-t...
Grekcyprioterna flera ganger bonat och bett om att fa aka over pa den norra sidan for att underhalla deras kyrkor, med egna medel forstas, men inte tillatits av turkcyprioterna.
Det du sager Erika att grecyprioterna inte tar hand om moskeerna… namn en moske pa den grekcypriotiska sidan som inte ar underhallen och i gott skick? Har ar en lista over samtliga moskeer pa Cypern:
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_mosques_in_Cyprus
Vad galler markfragan (och ersattningen vid Annanplanen) och att samma sak galler for turkcyprioterna, visst men det skulle inte vara nagot problem for deras skull eftersom de innehar en sadan liten del av markerna jamfort med grekcyprioterna sa vid ett byte sa skulle samtliga turkcyprioter fa en markplatt i utbyte till skillnad fran grekcyprioterna dar manga skulle bli utan och darmed skulle behova fa ersattning for dem.
I din artikel Erika som du skrev i Aftonbladet om att Apollo hotades av stamning om de borjade med resor till norra Cypern var val inte mer an ratt enligt min uppfattning. Turkcyprioterna har byggt hotellkomplex pa en mark som inte ar deras och forvantas sedan att kunna tjana pengar pa det genom att fa in turister till det ockuperade omradet. Forutom hotell som byggts pa grekcypriotisk mark sa har aven ofantliga mangder av villor och lagenheter byggt for att sedan saljas vidare till ovetande kopare. Har ar bla en artikel om ett engelst par som kopt ett semesterhus pa norra Cypern dar marken det stod pa ags av en grekcypriot:
http://www.telegraph.co.uk/expat/expatnews/7027869/British-couple-lose-n...
Permalänk | Anmäl
Sofia Johansson, 2012-07-14, 14:46
#20, Sofia. Du skriver att jag är journalist och att jag är subjektiv. Jag är inte journalilst, jag är statsvetare och frilansskribent. Har inte försökt att hävda något annat. Det jag har gjort i min rapport och i de artiklar jag haft publicerade är att lyfta fram ett perspektiv som varit okänt för flertalet svenskar. Det kan uppfattas som subjektivt. Det finns nog heller ingen forskare eller journalist idag som på allvar tror att man kan vara helt objektiv, även om man strävar efter det. Menar du att du själv är objektiv?
Oavsett vad man tycker om invasionen (obs. ej ockupationen) 1974 så måste man nog ha historien klar för sig. Turkcyprioterna hade då i ca 10 års tid utsatts för mord, övergrepp och fördrivits från sina hem som en följd av EOKA:s och senare även den grekiska militärjuntans planer på enosis . Det är brottet mot turkcyprioterna. Detta är inte okänt men tyvärr bortglömt.
Och det är inte förbjudet att anföra en åsikt. Det kallas yttrandefrihet. Jag tycker det är mer respektfullt att använda en helig byggnad inom en annan trosåskådning än att demolera den vilket har skett i den kristna värden bla på Balkan. Och visst så är det officiella ställningstagandet på Cypern att man tar hand om moskéerna som turkcyprioterna lämnade efter sig. Men detta är ju mer en form av utåtriktad "goodwill" och stämmer inte riktigt i praktiken.
Permalänk | Anmäl
Erika Aldenberg, 2012-07-16, 11:50
Sofia, glömde säga att jag är väl insatt i markfrågan. Jag skriver bla om Oramsfallet i min rapport. Länken hittar du bland mina tidigare kommentarer.
Permalänk | Anmäl
Erika Aldenberg, 2012-07-16, 11:54
Erika vad anser du da om de kyrkor (majoriteten) som inte gjorts om till moskeer, om du nu anser att det ar en god handling att forstora ett kulturarv for ett land som har en historia pa 15 000 ar?
De som gjorts om till barer och nattklubbar och som anvands for att ha boskapsdjur i?
Sa om det ar som du sager att det ar att visa ”goodwill” utat genom att ta hand om turkcyprioternas moskeer, ar det nagot fel med det? Jag antar att du erkanner att sa ar fallet, att de ar i gott skick? Jag citerar din tidigare kommentar: ”Men att grekcyprioterna skulle ta hand om moskéerna på södra sidan är ju befängt! ”
Varfor skriver du inte en artikel om att i det legala Cypern ar turkcyprioternas moskeer underhallna och valbevarade medan pa den illegala delen av Cypern ar grekcypriotiska kyrkorna forstorda och omgjorda till barer och stall. Detta vore en objektivt artikel.
Jag skriver bara det som finns dokumenterat.
Om jag ar objektiv eller subjektiv far du avgora sjalv.
Det du skriver Erika att turkcyprioterna skulle ”raddas” av turkarna eftersom en forening av landet med Greklands fastland hotade efter en omrostning av befolkningen pa Cypern. Omrostningen 1950 visade dock att 95.7% av befolkningen ville forenas med Grekland. Det betyder aven att manga turkcyprioter (som bestar av 18% av befolkningen) ville forenas med Grekland. Man kan ju da fraga sig varfor Turkiet blandade sig i for att ”radda” minoriteten? Kanske var det sa att man sag en mojlighet att kunna invadera Cypern for att fa tillgang till en strategiskt plats i medelhavet?
Har kommer en lank till en valdigt bra artikel:
http://www.newsmill.se/artikel/2011/09/16/turkiet-gnar-sig-t-etnisk-rens...
Har ar ytterligare en artikel som ar vard att lasas:
http://cypernochkreta.dinstudio.se/text1_68.html
I den star bla: ” Invandringen av 80 000 turkar från fastlandet har inte heller varit till turkcyprioternas fördel. Tvärtom har många av dem emigrerat till andra länder då ekonomiska problem och andra svårigheter gjort situationen ohållbar på norra Cypern. Lika lite som grekcyprioterna, ville turkcyprioterna mista sin identitet och assimileras i den turkiska. Idag finns over 45 000 turkiska soldater stationerade på norra Cypern. Det är svårt att förstå vems intressen de företräder, om inte Turkiets. 1960 fanns ca 108 000 turkcyprioter på Cypern och fram till 1974 120 000. Enligt turkcypriotiska källor har ca 1/3 av dem utvandrat till Storbritannien, Australien och Kanada.
Cypern har ända sedan förhistorisk tid varit viktig för kringliggande länder. Tidigt upptäckte öns grannar dess rika naturtillgångar och strategiska läge i Medelhavet. Idag är det
NATO-landet Turkiet som vägrar släppa sitt grepp om den lilla ön. USA:s baser i Turkiet är för viktiga för att offras, endast för att återge några 100.000 cyprioter deras självständighet.
I din rapport Erika angaende Oramsfallet skriver du om paret Omans och att fallet annu inte ar uppklarat. Det ar en ren felaktighet. Fallet klarades upp redan 2010, 2 ar innan din rapport publicerades.
Vill garna att du kommenterar det jag skrivit forut: 1. Rauf Dentash greps redan 1954 med en karta av Cypern dar den grona zonen som finns idag vilken delar upp Cypern fanns utritad. 2. Annanplanen har aven senare erkants av Hillary Clinton att den var till fordel for turkcyprioterna. 3. USA:s utrikesminister da, Daniel Fried, har erkant att han erbjod Annanplanen som en fordel for Turkiet for att kunna passera genom Turkiet for att komma at Irak snabbare. 4. Varfor ska turkcyprioterna ha gratis sjukvard och alla andra fordelar som jag radat upp forut och inte grekcyprioterna?
Vad jag forut har forsokt saga ar att grekcyprioterna inte har nagot ont oga mot turkcyprioterna utan det ar Turkiets inblandning som de inte gillar. Vad ar anledningen till att de an i dag har over 45.000 turkiska soldater kvar pa on? Det kommer inte att bli en losning pa Cypernproblemet sa lange Turkiet ar med i spelet. Turkiet vill sjalvklart inte slappa taget om en mycket strategiskt viktig plats mitt emellan Europa, Asien och Afrika. Det ar Turkiet som inte vill inte ha en losning av Cypernproblemet och inte grek- eller turkcyprioterna.
Permalänk | Anmäl
Sofia Johansson, 2012-07-17, 19:31
Sofia, eftersom du i spaltmeter efter spaltmeter i detta kommentarsfält vill göra gällande att jag har fel, samt att du gör antaganden om mig och vad jag anser, kanske du hellre borde skriva en egen artikel. Om du vill bemöta en debattartikel med egna ståndpunkter, är det god sed att göra det med en replik.
Flera av de svar du vill avkräva mig har jag tidigare bemött, antingen i mina artiklar eller i detta kommentarsfält. Min rapport handlade dessutom om hur turkcyprioternas möjlighet till handel blockeras trots EU:s intentioner om att bryta isoleringen av Norra Cypern.
Permalänk | Anmäl
Erika Aldenberg, 2012-07-18, 17:03
24 kommentarer I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.
Situationen är nog lite mera komplicerad än så. Varenda taxiförare på södra Cypern verkar ha blivit av men en fastighet på norra Turkiska delen. Mistänksamheten sitter djupt. Tittar man historisk bör man vara medveten om att mera än en million Greker bodde längs Turkiska väst och sydkusten fram till början av 1920 talet. Dom hade befolkad dessa områden av Turkiet sedan antiken. Med Ataturk i ledningen fördrevs eller dödades dom. Ytterligare en etnisk rensning förutom utrotande av Armenierna som även Sveriges Riksdag har erkänd som folkmord. Giles Milton i boken "Paradise Lost (destruction of Smyrna) beskriver detta. Mot denna bakgrund är det ej konstigt att grekcyprioter är milt sagt skeptiska till att samarbeta med turkar
En skönmålning av Turkiet, den här artikeln består av en hög nivå av okunskap! Turkiet har ockuperat Cypern och jagade/dödade i stort sett varenda grekcypriot som fanns kvar på norra delen.
Under det ottomanska rikets fall fördrevs både greker från det nuvarande Turkiet liksom att den turkiska befolkningen fördrevs från Grekland.
När det gäller Cypern startade konflikten långt tidigare än 1974 då Turkiet intervenerande, något de hade stöd för enligt det avtal som hade ingåtts mellan Turkiet, Grekland and Storbrittannien. Däremot betraktas ockupationen som illegitim. Är man intresserad av att gå på djupet med frågan går det bra att ladda ned min rapport från Frivärlds hemsida:
http://www.frivarld.se/briefing-norra-cypern-embargo-och-isolation/
Kräv att Turkiet upphör med sin ockupation av Cypern!
Jag har gått genom ditt material, finner dig grundlös. http://www.aftonbladet.se/debatt/article15083795.ab .
Här finnes en intressant artikel ----> http://www.newsmill.se/artikel/2011/09/16/turkiet-gnar-sig-t-etnisk-rens...
Nej, Erika har fel!
Hela frågan är känslosam och tramsig i grund och botten, men det finns några väldigt väsentliga punkter trots allt som talar för grekerna på Cypern. I botten ligger kristendomen mot islam, en konflikt som ställs på sin spets på ett sätt som ännu inte har nått Europa. Turkiet brukade våld på ett manifest sätt i strid med FN-stadgan (artikel 2(4)). Denna omständighet kan aldrig förlåtas, vilket är en karamell, som Cypern knappast släpper, om det inte händer något radikalt på norra flanken! Republiken Cypern har både rätten och moralen på sin sida, men för att vara trovärdig för framtiden, så krävs det att staten inte "överutnyttjar" sitt rättsliga och moraliska över övertag. Det finns alltid en dag efter, då man måste leva tillsammans!
Kräv hit och kräv dit...
Finns inget mer som stör mig än människor som saknar kunskap som skriver korkade artiklar. Tyvärr var det här det sämsta och mest innehållslösa artikel jag någonsin läst på denna sida och du kallar dig för statsvetare?
Argumenten håller inte riktigt, inte nog med att lilla Republiken Cypern ockuperas olagligt av en stormakt som Turkiet, så menar du då att Cypern själv ska "häva" isoleringen av denna olagliga pseudostat?
Grekcyprioterna röstade nej på Kofi Annans lösning 2004. De röstade nej på just DEN s.k. "lösningen", men de röstade inte nej på en LÖSNING.
Är du införstått med vad denna s.k. lösning skulle innebära för Cypern och till vems fördel den var? Läs lite fakta om vad denna plan innehöll, så kanske du förstår varför grekcyprioterna röstade nej till den.
Om någon borde pressas så bör det bli Turkiet. EU borde kräva att Turkiet upphör med sin olagliga ockupation. Men det är klart, både Sverige och EU har alldeles för många ekonomiska vinster för att förarga Turkiet med något så självklart...
Vilken positiv överraskning! Tack Erica!
Nu, när det är så trendigt att svartmåla Turkiet och "glömma" om allt det här landet gjort och gör för alla flyktingar från Irak och Syrien, kommer en enda artikel i motström - en objektiv redovisning.
Förresten, jag har läst idag att EU domstolen dömde Grekland för olaglig exproprierade turkiska mark.
Här är utdrag:
"14 grekiska medborgare av turkisk börd hade tidigare dragit Grekland inför Europadomstolen för brott mot mänskliga rättigheter. Den grekiska staten blev dömd för att den exproprierade mark från den turkiska minoriteten ”för ett mycket lägre pris” samt för att ha ”gjort betalningarna sena” till markägarna. Grekland kommer att betala en ersättning på drygt 37 000 € till 8 av 14 käranden som ursprungligen drog Grekland inför Europadomstolen för brott mot Europakonventionen".
Det är bra att Cypern är med i EU - man kan hoppas att de som förlorar sina ägodelar kommer att få de tillbacka med EU:s hjälp.
#8 Angel. Jag är införstådd med Annaplanen. Kan ju också tillägga att grekcyprioterna röstade nej trots att drygt hälften skulle kunna återvända inom en snar framtid. Turkcyprioterna röstade ja till planen trots att vissa områden skulle komma att lämnas tillbaka och att många turkcyprioter skulle behöva allokeras ytterliggare en gång.
Jag ar bostatt pa Cypern sedan 6 ar tillbaka, pa den grekcypriotiska sodra delen. Jag kanner att jag maste kommentera denna artikel eftersom den ger en felaktig bild av sitiationen pa Cypern. For att omvarlden ska kunna ta stallning till Cypernproblemet behover de informeras med ratta fakta och inte felaktigheter. Som du skriver i artikeln gor inte grekcyprioterna nog for att losa Cypernproblemet, att det bara ar turkcyprioterna som ar valvilliga till en losning men inte grekcyprioterna.
For att ge dig lite fakta sa har turkcyprtioterna bla dessa fordelar i samhallet:
De har gratisk sjukvard pa den grekcypriotiska delen, inklusive sjukhusbesok samt medicin. Detta har inte ens grekcyprioterna tillgang till (endast de som jobbar inom staten). De kan aven forutom att ga till ett statligt sjukhus aven ga till vilken privatklinik som helst for att efter en signatur av lakaren fa ersattning for detta. Privat sjukvard betalar forstas grekcyprioterna dyra pengar for. Forutom detta sa har de aven fordel vid ett sjukhusbesok att fa fore i kon fore samtliga andra besokare for analyser och undersokningar.
De har gratis utbildning pa den grekcypriotiska delen. Den statliga skolan pa den grekcypriotiska delen ar utan kostnad for grekcyprioterna men manga satter sina barn i privat skola typ ”english school” for att fa battre utbildning for sitt barn samt att slippa extra privatlektioner efter skoltid vilket kravs for samtliga amnen i den statliga skolan. Detta ar valdigt kostsamt med runt 30 euro per timme. Avgiften for english school ligger runt 5000 euro per termin ( kan vara hogre, jag har inte exakt fakta om detta). Aven universitet och hogskolor ar utan kostnad for turkcyprioter medans grekcyprioterna betalar mycket pengar for deras utbildning. Det finns ett statligt universitet vilket ar svart att komma in pa och detta har en mindre avgift per termin samt finns det 6-7 privata universitet och hogskolor dar kostnaderna per termin ar skyhoga.
Fram till nyligen hade turkcyprioterna tillgang till gratis elanvandning pa den turkcypriotiska delen av on, dvs de kunde spendera hur mycket el de ville som den grekcypriotiska staten betalade for. De en t.ex. gigantisk turkcypriotisk flagga pa ett av bergen som lyser upp varje kvall och natt over Nicosia, vilket forstas grekcyprioterna betalar elen for. For att tillagga sa har har Cypern den dyraste elavgiften i hela Europa. Jag tror inte jag overdriver om jag sager mellan 6000-7000 euro per termin.
De kan fritt passera till den grekcypriotiske delen av on for att jobba. Manga kommer hit for att jobba i 6 manader for att sedan forklara sig som arbetslosa for att fa tillgang till arbetsloshetsersattning i 6 manader. Da kan de fritt aka tillbaka till turkcypriotiska delen for att jobba for att samtidigt fa in arbetsloshetsersattning. Efter 6 manader senare kan de igen aka over for att arbeta pa den grekcypriotiska delen. Turkcyprioter betalar ingen skatt pa den grekcypriotiska delen, varken inkomstskatt eller annan.
Om grekcyprioterna vill passera over till den turkcypriotiska delen av on med bil sa maste de betala en sarskild licens. Turkcyprioterna betalar ingenting for att passera over till den grekcypriotiska delen.
Grekcyprioterna betalar licens for bil samt MOT och forsakring varje ar, turkcyprioterna behover inte betala detta. Den grekcypriotiska polisen ger inte parkeringsboter eller fortkorningsboter till turkcyprioter.
Turkcyprioterna har direkt tillgang till grekcypriotiskt id. Jag som ar fran ett eu-land har fortfarande inte fatt tillgang till grekcypriotisk id. Jag ar gift med en cypriot ar ar bosatt har i 6 ar.
De far bidrag fran staten for deras familjer beroende pa hur manga barn de har. Detta ar dock svart att kontrollera sa troligtvis far de mer betalt an de borde. Ersattningen ar 500 euro per barn per manad. Grekcyprioterna sjalva har inte denna ersattning. Notera aven att en minimilon for en grekcypriot ligger runt 800 euro per manad.
I och med att gransen mellan den norra och sodra delen ar oppen och i princip ingen kontroll sker fran den grekcypriotiska sidan sa ha det de senaste aren flodat in droger och illegala invandrare till Cypern. For 6 ar sedan da jag forst kom till Cypern var det har ett valdigt tryggt land dar folk hade sin hem oppna och bilar olasta. Numera har vart och vartannat hem alarm i sitt hem. Brottsligheten har okat nat oerhort.
Sa sag mig om grekcyprioterna inte har gjort nog for att forsoka framja tillstandet mellan de bada sidorna??
Tack för ett balanserat och viktigt inlägg om en av EU:s största skamfläckar. Som i alla konflikter har orätter begåtts på båda sidor, men det är turkcyprioterna som var den fattiga och illa sedda minoriteten. Hade inte Turkiet ingripit skulle det inte ha funnits några turkcyprioter kvar. Rent geografiskt är Cypern också väldigt nära Turkiet. Högst begripligt även med tanke på det att man ingrep. Om Gotland övertogs av ryssarna skulle vi knappast heller sitta lugna och rulla tummarna.
Jag kan mycket om armeniernas folkmord mot Turkar/Kurder/Azerier, men inte så mycket om relationer mellan turkar och greker, förutom att både sidor är lika giltiga i allt som har hänt i Cypern.
Här är t.ex. boken av historiken Kinross, The Ottoman empire, 2004.
Kinross skriver om grekiska revolt i Kreta , 1896. För turkar ”who fled – many were Greek-speaking Muslims-the episode was a hideous example of what we now call ”ethnic cleansing” .
Redan 1954 da Cypern var under Engelsk styre greps den forre ledaren av TMT Rauf Dentash med en karta av Cypern dar den grona zonen som finns idag vilken delar upp Cypern. Detta bevisar att Turkiet redan da planerade att invadera Cypern. Det var alltsa inte som du sager Helena att Turkiet ”ingrep for att hjalpa” utan snarare invaderade och overtog halften av on.
Angaende Annanplanen kan aven tillaggas att den var helt klart till nackdel for grekcyprioterna och det vore rentutsagt forfarligt for Cypern att rosta ja till den. Det skulle innebara att endast 10 grekcypriotiska byar skulle aterlamnas, en stad samt den avstangda delen av Famagusta. Turkcyprioterna skulle darmed inneha 55% av landets strandytor. Det var tankt att bli 2 olika samhallen och styren. De grekcyprioter som forlorat deras marker pa den ockupperade sidan skulle kunna byta sin mark med de turkcyprioter som forlorat sin mark. Eftersom grekcyprioterna ar betydligt fler skulle det innebara att det inte skulle finnas tillrackligt med land att byta till sig sa da skulle de fa betalt for sin forlorade mark. Det pris man var beradd att betala for deras marker var satt till vardet av marken som den var 01/01/1980, dvs 3000 euro per markplatt. For att tillagga sa har markpriserna okat dramatiskt i varde och ligger idag pa 1000 ganger hogre, dvs 300.000 euro. Annanplanen skulle ocksa leda till att turkcyprioterna som utgor 18% av Cyperns befolkning skulle ha 50% av rattigheterna dvs vaga lika mycket som grekcyprioterna som utgor 82% av befolkningen. Kostnaden for Annanplanen skulle vara 145 miljarder euro dar turkcyprioterna skulle sta for 10% av kostnaden och grekcyprioterna for 90%. Den grekcypriotiska armen skulle tas bort inom 29 manader medan den turkiska armen med dess 50 000 soldater skulle kunna stanna kvar i 18 ar!! Det var skrivet i Annanplanen att Cypern skulle folja och stodja Turkiet i alla internationella inblandningar och hjalpa Turkiet att fa komma med i EU. Turkiet skulle vara ett slags garantiland for Cypern och skulle det uppsta nagra som helst problem sa skulle Turkiet ha rattigheten att overta styrandet av landet. Det hade t.ex. varit latt for Turkiet att sjalva ”skapa problem” som sedan skulle ge dem ratten att overta hela Cypern. Jag hade da inte heller rostat ja till denna sk ”losing”. Aven kan tillaggas att i Annanplanen fanns aven skrivet att England skulle fa innaha de delar av Cypern dar det inte for lange sedan (nagra manader sedan) har hittats naturgas och olja i enorma mangder. Det kan man ju ifragasatta sig om det var en tillfallighet eller om de visste om vad som fanns redan da, snarare det senare skulle jag saga. Annanplanen har aven senare erkants av Hillary Clinton att den var till fordel for turkcyprioterna. USA:s utrikesminister da, Daniel Fried, har erkant att han erbjod Annanplanen som en fordel for Turkiet for att kunna passera genom Turkiet for att komma at Irak snabbare.
Den president som styr idag pa Cypern, Dimitris Christofias, har kommit med ett forslag att Cypern ska styras med 2 ar av en turkcypriotisk president och 3 ar av en grekcypriotisk. En rost av en turkcypriot vid ett val skulle vara lika mycket vart som 3 roster fran grekcyprioter. Behover jag tillagga att mr Christofias inte ar sarskilt omtyckt av grekcyprioterna.
Det du skriver Helena att turkcyprioterna ar en minoritet och att de inte har nagot stod fran omvarlden haller jag inte riktigt med om. Om du raknar in de 75 milljoner turkar som haller dem om ryggen skulle jag inte kalla det en minoritet.
Det ar bevisat att samtliga 380 kyrkor (forutom en enda) som finns pa den ockuperade delen av on ar forstorda. De ar antingen omgjorda till barer eller anvands for att ha boskapsdjur i. Samtliga av deras moskeer pa den grekcypriotiska delen av on ar bevarade i valdigt gott skick.
Som en sista kommentar vill jag saga att grekcyprioterna har inte problem med turkcyprioterna utan det ar med Turkiet som problemet ligger.
5# Michel ,11# och 14# Sofia. Läs gärna min slutreplik till republiken Cypern på Aftonbladet debatt.
http://www.aftonbladet.se/debatt/debattamnen/varlden/article15100202.ab.
I denna tar jag bla upp det du, Sofia, radar upp som välgärningar från republiken Cyperns sida. Att de utfärdar pass, tillåter sjukvård mm är ett påbud och ett villkor från EU än för att vara snälla mot turkcyprioterna.
Att det fanns turkcyprioter, inklusive Denktash som förespråkade ett taksim, dvs en delning av ön kan ju också ses som ett svar på the "Megali idea" (enosis), hellenistisk nationalism som gick ut på att förena grekistalande folk i ett stor-Grekland.
Turkcyprioterna är inte heller turkar utan ett eget folk som utvecklat sin egen kultur under 400 år. De är alltså en minoritet på Cypern.
När det gäller markfrågan så finns det minst lika stora problem med turkcypriotiska flyktingars mark på södra sidan. Mycket har republiken konfiskerat i "samhällets intresse". Men om detta kan du läsa i min rapport.
http://www.frivarld.se/briefing-norra-cypern-embargo-och-isolation/
Förresten anser jag ditt påstående om kyrkorna på norra sidan felaktigt. Jag har besökt ett antal grekiskt ortodoxa kyrkor på norra sidan. Historiker är också överens om att det grekiskt-ortodoxa arvet skulle överhuvudtaget inte överlevt om inte Cypern under många år adminstrerades under det osmanska riket. Ottomanerna tillämpade millets, dvs en sorts federativ lösning med regionalt självstyre. Grekisk-ortodoxa patriarker hade således kvar sin ställning i samhället.
Att man gör om kyrkor till moskeér innebär ju att man erkänner byggnaderna som heliga, till skillnad från många kristna erövrare som förstört moskéer på olika platser i världen. Många kyrkor har förfallit, pga av att man inte haft råd att upprätthålla dem. Men att grekcyprioterna skulle ta hand om moskéerna på södra sidan är ju befängt!
Hela du är befäng Erika, så genom att döda 2,5 miljoner icke muslimer och ta över deras kyrkor och göra om dem till moskeer är att ta hand om dem och visa helig respekt? Du är den debattör här som ligger närmast till att vara den mest respektlösa mot verkligheten. Dåraktighetens ansikte är vad du är!!
Jag kunde aldrig förstå debattörer som #17. Icketolerans till andras åsikt och förolämpning mot dem , som faktiskt vågar ge dem "reality check".
Facts are stubborn thing, #17. Förolämpning av en objektiv journalist kan inte ändra verkligheten. Förnekelse av det brottet som grekcyprioterna har begått mot turkcyprioterna kommer bara förvärra för grekcyprioterna både på kort som på en lång sikt.
Emma,.....fortfarande är det inte att ta hand om en kyrka genom att först jaga iväg och ta död på dem som använde den för att sedan omvandla den till en moské.... hur i hela världen kan det anses att det är något erkännande positivt??????? Det är ju Adolf Hitler retorik! Döda någon och ta över deras plats.....
Forst och framst #18 Emma, jag anser inte att journalisten ar objektiv, snarare subjektiv. For det andra, kan du forklara narmare vad du menar med brottet som grekcyprioterna begatt mot turkcyprioterna?? Det var val Turkiet som invaderade Cypern.
Som du Erika sager ”Att man gör om kyrkor till moskeér innebär ju att man erkänner byggnaderna som heliga” var da det dummaste jag hort. Det borde rent ut sagt vara olagligt for en journalist att hava sig ur nagot sadant!!! Jag antar att du besokt en av de 3-4 kyrkorna som de gjort om till museum pa den norra sidan. Detta ar for att visa turisterna och ge sadana som dig en uppfattning att de tar hand om alla kyrkor pa samma satt. Du kan lasa artikeln nedan angaende hur de behandlat de grek ortodoxa kyrkorna och sedan kan du garna kommentera det igen. Den ar visserligen pa grekiska men du kan ju oversatta med hjalp av google translate.
http://www.enet.gr/?i=news.el.article&id=66914
Har ar ett utdrag ur vad som bla skrivs i artikeln: "Trettio fem år av ockupation av norra Cypern turkiska trupper har förstört många arkeologiska och religiösa platser", enligt rapporten och tillade att UNESCO har foljt förstörelsen sedan 1984. Enligt rapporten har 500 ortodoxa kyrkor och kapell plundrats, vandaliserade eller rivits, 133 kyrkor, kapell och kloster har skändats, 15 000 ikoner har försvunnit, 77 kyrkor byggts om till moskéer, 78 används av den turkiska armén som sjukhus eller läger och 13 har omvandlats till stall. Ledamot av kommissionen visade att en kopia av rapporten skickas till den turkiska ambassaden i Washington, men ambassaden talesman säger till tidningen att ambassaden inte hade fått rapporten.
Det finns forstas mangder av artiklar aven pa engelska dar de namner forstorelsen. Har ar en av manga: http://www.guardian.co.uk/world/2009/nov/24/greek-orthodox-church-sues-t...
Grekcyprioterna flera ganger bonat och bett om att fa aka over pa den norra sidan for att underhalla deras kyrkor, med egna medel forstas, men inte tillatits av turkcyprioterna.
Det du sager Erika att grecyprioterna inte tar hand om moskeerna… namn en moske pa den grekcypriotiska sidan som inte ar underhallen och i gott skick? Har ar en lista over samtliga moskeer pa Cypern:
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_mosques_in_Cyprus
Vad galler markfragan (och ersattningen vid Annanplanen) och att samma sak galler for turkcyprioterna, visst men det skulle inte vara nagot problem for deras skull eftersom de innehar en sadan liten del av markerna jamfort med grekcyprioterna sa vid ett byte sa skulle samtliga turkcyprioter fa en markplatt i utbyte till skillnad fran grekcyprioterna dar manga skulle bli utan och darmed skulle behova fa ersattning for dem.
I din artikel Erika som du skrev i Aftonbladet om att Apollo hotades av stamning om de borjade med resor till norra Cypern var val inte mer an ratt enligt min uppfattning. Turkcyprioterna har byggt hotellkomplex pa en mark som inte ar deras och forvantas sedan att kunna tjana pengar pa det genom att fa in turister till det ockuperade omradet. Forutom hotell som byggts pa grekcypriotisk mark sa har aven ofantliga mangder av villor och lagenheter byggt for att sedan saljas vidare till ovetande kopare. Har ar bla en artikel om ett engelst par som kopt ett semesterhus pa norra Cypern dar marken det stod pa ags av en grekcypriot:
http://www.telegraph.co.uk/expat/expatnews/7027869/British-couple-lose-n...
#20, Sofia. Du skriver att jag är journalist och att jag är subjektiv. Jag är inte journalilst, jag är statsvetare och frilansskribent. Har inte försökt att hävda något annat. Det jag har gjort i min rapport och i de artiklar jag haft publicerade är att lyfta fram ett perspektiv som varit okänt för flertalet svenskar. Det kan uppfattas som subjektivt. Det finns nog heller ingen forskare eller journalist idag som på allvar tror att man kan vara helt objektiv, även om man strävar efter det. Menar du att du själv är objektiv?
Oavsett vad man tycker om invasionen (obs. ej ockupationen) 1974 så måste man nog ha historien klar för sig. Turkcyprioterna hade då i ca 10 års tid utsatts för mord, övergrepp och fördrivits från sina hem som en följd av EOKA:s och senare även den grekiska militärjuntans planer på enosis . Det är brottet mot turkcyprioterna. Detta är inte okänt men tyvärr bortglömt.
Och det är inte förbjudet att anföra en åsikt. Det kallas yttrandefrihet. Jag tycker det är mer respektfullt att använda en helig byggnad inom en annan trosåskådning än att demolera den vilket har skett i den kristna värden bla på Balkan. Och visst så är det officiella ställningstagandet på Cypern att man tar hand om moskéerna som turkcyprioterna lämnade efter sig. Men detta är ju mer en form av utåtriktad "goodwill" och stämmer inte riktigt i praktiken.
Sofia, glömde säga att jag är väl insatt i markfrågan. Jag skriver bla om Oramsfallet i min rapport. Länken hittar du bland mina tidigare kommentarer.
Erika vad anser du da om de kyrkor (majoriteten) som inte gjorts om till moskeer, om du nu anser att det ar en god handling att forstora ett kulturarv for ett land som har en historia pa 15 000 ar?
De som gjorts om till barer och nattklubbar och som anvands for att ha boskapsdjur i?
Sa om det ar som du sager att det ar att visa ”goodwill” utat genom att ta hand om turkcyprioternas moskeer, ar det nagot fel med det? Jag antar att du erkanner att sa ar fallet, att de ar i gott skick? Jag citerar din tidigare kommentar: ”Men att grekcyprioterna skulle ta hand om moskéerna på södra sidan är ju befängt! ”
Varfor skriver du inte en artikel om att i det legala Cypern ar turkcyprioternas moskeer underhallna och valbevarade medan pa den illegala delen av Cypern ar grekcypriotiska kyrkorna forstorda och omgjorda till barer och stall. Detta vore en objektivt artikel.
Jag skriver bara det som finns dokumenterat.
Om jag ar objektiv eller subjektiv far du avgora sjalv.
Det du skriver Erika att turkcyprioterna skulle ”raddas” av turkarna eftersom en forening av landet med Greklands fastland hotade efter en omrostning av befolkningen pa Cypern. Omrostningen 1950 visade dock att 95.7% av befolkningen ville forenas med Grekland. Det betyder aven att manga turkcyprioter (som bestar av 18% av befolkningen) ville forenas med Grekland. Man kan ju da fraga sig varfor Turkiet blandade sig i for att ”radda” minoriteten? Kanske var det sa att man sag en mojlighet att kunna invadera Cypern for att fa tillgang till en strategiskt plats i medelhavet?
Har kommer en lank till en valdigt bra artikel:
http://www.newsmill.se/artikel/2011/09/16/turkiet-gnar-sig-t-etnisk-rens...
Har ar ytterligare en artikel som ar vard att lasas:
http://cypernochkreta.dinstudio.se/text1_68.html
I den star bla: ” Invandringen av 80 000 turkar från fastlandet har inte heller varit till turkcyprioternas fördel. Tvärtom har många av dem emigrerat till andra länder då ekonomiska problem och andra svårigheter gjort situationen ohållbar på norra Cypern. Lika lite som grekcyprioterna, ville turkcyprioterna mista sin identitet och assimileras i den turkiska. Idag finns over 45 000 turkiska soldater stationerade på norra Cypern. Det är svårt att förstå vems intressen de företräder, om inte Turkiets. 1960 fanns ca 108 000 turkcyprioter på Cypern och fram till 1974 120 000. Enligt turkcypriotiska källor har ca 1/3 av dem utvandrat till Storbritannien, Australien och Kanada.
Cypern har ända sedan förhistorisk tid varit viktig för kringliggande länder. Tidigt upptäckte öns grannar dess rika naturtillgångar och strategiska läge i Medelhavet. Idag är det
NATO-landet Turkiet som vägrar släppa sitt grepp om den lilla ön. USA:s baser i Turkiet är för viktiga för att offras, endast för att återge några 100.000 cyprioter deras självständighet.
I din rapport Erika angaende Oramsfallet skriver du om paret Omans och att fallet annu inte ar uppklarat. Det ar en ren felaktighet. Fallet klarades upp redan 2010, 2 ar innan din rapport publicerades.
Vill garna att du kommenterar det jag skrivit forut: 1. Rauf Dentash greps redan 1954 med en karta av Cypern dar den grona zonen som finns idag vilken delar upp Cypern fanns utritad. 2. Annanplanen har aven senare erkants av Hillary Clinton att den var till fordel for turkcyprioterna. 3. USA:s utrikesminister da, Daniel Fried, har erkant att han erbjod Annanplanen som en fordel for Turkiet for att kunna passera genom Turkiet for att komma at Irak snabbare. 4. Varfor ska turkcyprioterna ha gratis sjukvard och alla andra fordelar som jag radat upp forut och inte grekcyprioterna?
Vad jag forut har forsokt saga ar att grekcyprioterna inte har nagot ont oga mot turkcyprioterna utan det ar Turkiets inblandning som de inte gillar. Vad ar anledningen till att de an i dag har over 45.000 turkiska soldater kvar pa on? Det kommer inte att bli en losning pa Cypernproblemet sa lange Turkiet ar med i spelet. Turkiet vill sjalvklart inte slappa taget om en mycket strategiskt viktig plats mitt emellan Europa, Asien och Afrika. Det ar Turkiet som inte vill inte ha en losning av Cypernproblemet och inte grek- eller turkcyprioterna.
Sofia, eftersom du i spaltmeter efter spaltmeter i detta kommentarsfält vill göra gällande att jag har fel, samt att du gör antaganden om mig och vad jag anser, kanske du hellre borde skriva en egen artikel. Om du vill bemöta en debattartikel med egna ståndpunkter, är det god sed att göra det med en replik.
Flera av de svar du vill avkräva mig har jag tidigare bemött, antingen i mina artiklar eller i detta kommentarsfält. Min rapport handlade dessutom om hur turkcyprioternas möjlighet till handel blockeras trots EU:s intentioner om att bryta isoleringen av Norra Cypern.
Kommentarsfältet är stängt på denna artikel.