Idag letar vi skribenter i följande ämnen:

Mobbning

Under vårvintern har mobbning diskuterats alltmer. Växer problemet och vad ska man göra åt det? Läs (20) Skriv

Incidentberedskapen

Sverige saknade incidentberedskap när ryska flygplan övade mot svenska mål under påskhelgen. Läs (8) Skriv

Politik och PR

Aftonbladet har i en serie reportage granskat relationen mellan pr och politik. Är kritiken befogad? Läs (1) Skriv

integration

Wiji Bohme Shomary om integration

Staten kan inte bära hela ansvaret för integrationen

Studens i Mellanösternstudier: Integration handlar om individens egen vilja, om ett intresse för det nya landet. När vissa väljer att inte skicka sina barn med på skolresor eller ställer särskilda religiösa och kulturella krav sänder de starka signaler om ovilja att samarbeta.


Om författaren

Wiji Bohme Shomary: studerar historia och Mellanöstern- och Nordafrikastudier

Integrationsdebatten uttråkar mig och många andra jag känner. Inte för att problemet inte berör oss, snarare tvärtom. Men debatten fokuserar ofta på faktorer som är sekundära för integrationsprocessen: staten ska visst underlätta de nya medborgarnas tillträde till arbetsmarknaden och se till att alla behandlas lika inför lagen. Men kärnan till integrationen finns hos individen själv, det handlar om individens egna val och vilja, om ett intresse för det nya landet.

För vissa invandrare omvandlas det initiala etableringsperioden till en ond cirkel som inte går att ta sig ur. Det rigida kravet på att kunna svenska språket för utförandet av manuella och enkla arbeten motverkar integrationen. Språket är nyckeln till integration men staten måste låta individen ta ansvar för att hitta nyckeln själv. Det sker genom att tidigt motverka bidragsberoendet och genom att öppna arbetsmarknaden. En vän tog snickarearbetet som exempel och menade att det var dumt att låta en man studera svenska språket i ett och ett halvt år för att han ska få släppas in i arbetsmarknaden och få tillverka stolar och bord. Det vore däremot inte en dum idé för honom att lära sig språket eftersom han förmodligen kommer att tillbringa resten av sitt liv i Sverige. Språkinlärningen bör dock ske på egen hand för den underlätts av vardaglig kontakt med människor runtomkring.

För många nyanlända invandrare begränsas kontakten med svensk omgivning till svenskalärare och till socialhandläggaren. För många invandrare omvandlas statens välmenande etableringsprogram (långvarig period av språkundervisning och bidrag) till en fälla som försvagar viljan till integration. Ju mer det dröjer att släppas in i arbetsmarknaden, desto svårare blir det för de nyanlända att bli en aktiv del av samhället.

Staten kan påskynda integrationsprocessen genom arbetsmarknaden, resten vilar på individen själv. Integration handlar framförallt om ett individuellt val och invandrare som inte integreras i det svenska samhället gör det av egen vilja. Den enskildes vägran att anpassa sig till det svenska samhället ska inte ses som en indikator på Sveriges misslyckande. Vissa invandrare betraktar helt enkelt den egna kulturen som överlägsen och ser inget behov av att ge upp den för att anamma en annan. Men handlar integrationen om att annihilera den egna kulturen? Knappast, men det massiva och konstanta tjatet som pågår om vikten av integrationsprocessen gör att man kan få en förvrängd bild om vad den egentligen handlar om. Ju mer staten insisterar på integration och ju mer den lägger sig i, desto mer negativ uppfattas processen av vissa kulturella minoriteter.

Tjatet får skrämmande effekter, särskilt när en del värderingar vi har i Sverige - och tar för givna - strider emot somligas religiösa övertygelser och kulturella koder. Låt mig ta Rihanna som exempel: Hon liksom andra arabiska flickor förbjuds av sina föräldrar att delta i klassresor till utlandet. Rihannas föräldrar betraktar sådana resor som onödvändiga för tjejens utveckling och dessutom utgör de en fara för hennes dyrbara rykte. Hennes far berättade att om han ger efter för en sådan resa så kommer han att tvingas acceptera ännu allvarligare saker, en pojkvän kanske.

I rädsla för att anklagas för att ha misslyckats med sin integrationspolitik sviker staten våra sekulära principer och jämställdhetsvärderingar. Det sker när staten ger efter för särskilda religiösa krav, och tragiskt nog sker detta ofta i religionsfrihetens namn. Kvinnorna som tillhör berörda minoriteter drabbas ännu hårdare och får begränsade möjligheter till vidga sina vyer, och missar därmed chansen att utvecklas personligt och fysiskt. Gemenskapen och den gemensamma erfarenheten som Rihanna bär på - att inte få uppleva att vara med sina klasskamrater under resan till Italien - kunde ha spelat en betydande roll för flickans förståelse av integration.

För integration handlar om gemenskap, och dessvärre ligger det i människans natur att ogilla andra som vägrar att visa acceptans eller gillande för gemenskapens ”riter”. Viljan att integreras handlar om att ta initiativ och visa intresse och nyfikenhet för det nya landet man kommer till. Det handlar om imitering och jag syftar här på människans och djurens instinktiva sätt att uttrycka god vilja och intresse genom att göra likadant, något som för övrigt inte innebär självannihilering.

När vissa minoriteter väljer att inte skicka sina barn med på skolresor och inte tillåter dem att delta i idrottslektioner, och ställer särskilda krav inslagna i religiösa och kulturella pretexter om särskild mat och särskilda helgdagar, sänder de starka signaler om ogillande och oviljan att samarbeta.

Många spanjorer irriterar sig enormt på att nordiska invandrare äter lunch klockan tolv istället för tre, och min franska väninna förstår inte varför beslöjade arabiska kvinnor väljer att gå i Toulousegator klädda så oelegant. Av min direkta erfarenhet kan jag konstatera att varken spanjorerna eller fransmännen jag känner är främlingsfientliga. Inte heller är Herman Lindqvist främlingsfientlig såsom vissa insinuerar när han medger att etniska svenskar finns. De finns lika säkert som etniska kurder och etniska berber finns och det är inte häpnadsväckande heller att se etniska svenskar tätkoncentrerade i Sverige.

Varför uppfattas uttrycket etniska svenskar som motbjudande av vissa? Kanske för att det kan låta selektivt när den uttalas av högt uppsatta politiker särskilt att man inte väljer att tillhöra en viss etnicitet utan föds i den. Men demografiska indelningar och statistisk jargong med begrepp som exempelvis "etniska svenskar" hotar inte integrationsmöjligheterna. Detta eftersom svenskhet, snarare än om blondhet och blåögdhet, handlar - liksom franskhet och amerikanskhet - om en état d’esprit som man inställer sig till och kultiverar.





Trackback URL: http://www.newsmill.se/trackback/45690

26 kommentarer I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.

Staten ska inte integrera folk. Staten ska skydda befolkningen med Polis och militär. Det är Okej att invandra. Det är inte okej att leva som en parasit på andras arbete. Det gäller svenskar med.

Permalänk | Anmäl #1 u_19023, 2012-06-26, 13:19

Denna artikeln var bra. Förklaringen varför inget gör eller kommer att göras är följande:

Allt handlar om statens Psykologiska operationer:

I början var det för att få folk att inte bli nazister efter andra värdskriget, tidningar och framförallt skolor fick instruktioner hur man skulle skriva och lära ut. För att jobba inom media var man tvungen att ”tycka” på ett visst sätt, vara ”politiskt korrekt”

Senare har detta fortsatt med istället riktat in sig på mångkultur och att man skall vara positiv för invandringen. Läs vilken tidning som helst så ser ni hur det vinklas.

Som ex: År 2010 hade man val i skolan och alldeles för hög andel röstade på Sverigedemokraterna. Man skickade då genast ut en utredning hur detta kunnat vara möjligt, hur lärare misslyckats med sin propaganda. Expo skickade sedan ut för att ändra på detta.

Framförallt tjejer har varit mottagliga till denna Psykologiska krigsföringen. Liknade görs i Nordkorea men i större skala. Lyssna t.ec på den statliga kanalen P3 som riktar sig till unga så hör ni denna PK-hjärntvättning.

Problemet är att de som hjärntvättas som små har nu vuxit upp, blivit politiker, journaliser m.m.. I ryggraden har man att inte kritisera mångkulturen, invandringspolitiker. Att de som kritiseras ska bekämpas och kallas främlingsfientliga som är det värsta man kan bli kallad i Sverige. Tjejer är mest lättpåverkade av denna psykologiska krigsföring.

Ett förlag är att läsa tidningar kritiskt så ser man detta, eller prata med folk från andra länder som inte haft samma psykologiska operationer som Sverige. Eller tänk tillbaka på era SO lektioner! Googla psykologisk krigsföring

Permalänk | Anmäl #2 Peter Nordquist, 2012-06-26, 13:42

Det finns ett ordspråk som säger att man ska ta seden dit man kommer. I Sverige håller vi på att få enklaver av människor som inte accepterar Sverige och svenskarna. Man måste då fråga sig vad man har i Sverige att göra. Visste man inte från början att Sverige är ett utvecklat land? Då kan man inte komma hit med kulturer, människsyn och attityder i övrigt som inte fungerar här. För övrigt är uttrycket etnisk svensk väl inarbetat hos de flesta av oss svenskar, det är ingenting konstigt med det.

Permalänk | Anmäl #3 u_20369, 2012-06-26, 13:51

"Många spanjorer irriterar sig enormt på att nordiska invandrare äter lunch klockan tolv istället för tre, och min franska väninna förstår inte varför beslöjade arabiska kvinnor väljer att gå i Toulousegator klädda så oelegant."

Jag kan förstå att man blir irriterad om en grupp invandrade nordbor envisas med att ställa krav på att få äta lunch klockan 12, speciellt om arbetslivet är anpassat till att man tar rast klockan 15.
Om en nordbo äter lunch klockan 12 på en helg eller annan ledig tid så har väl ingen med det att göra, nordbon är inte tvingad till detta av något påbud eller annan person.
Däremot är de oelegant klädda arbiska kvinnorna tvingade till att gå i dessa skynken, avsteg från detta straffas inte sällan hårt.
Oseriöst att jämställa val av lunchtid med ett kvinnoförnedrande tvång.

Permalänk | Anmäl #4 BoB, 2012-06-26, 14:03

Bra artikel. När begreppet etniska svenskar används for att stänga ute människor ur den svenska gemenskapen så måste man reagera. När begreppet används om medelsvensson och vad han representerar så är det en generalisering som kan vara godkänd. Men hur många medelsvenssons finns det egentligen i Sverige? Sätter man upp 30 kriterier på kulturella egenskaper som betecknar en etnisk svensk så skulle inte många platsa. Begreppet är ganska meningslost i det stora hela. Just nu skulle jag gissa att många etniska svenskar onskade att de vore etniska thailändare med tanke på vädret. Varfor kritisera olika etniciteter i stället for sakfrågor. Värna de demokratiska värdena i stället for några begrepp som saknar relevans i verkligheten.

Permalänk | Anmäl #5 Kristian Fredriksson, 2012-06-26, 14:13

Att visa respekt och lära sig våra seder och bruk samt språket borde vara ett krav om man skall få uppehållstillstånd här. Vill man inte leva sida vid sida med oss svenskar så skall man flytta från vårt land.

Permalänk | Anmäl #7 Erik Viking, 2012-06-26, 14:22

Det är självklart att klankulturer svårligen går att förena med det svenska liberala samhället.

Istället kommer permanenta konflikter att utvecklas och så länge invandrarkulturerna växer snabbare än integrationen går framåt så kommer problemen bara att tillta.

Man behöver inte vara Einstein för att räkna ut det.

Permalänk | Anmäl #8 Bo T, 2012-06-26, 14:35

Du skriver: "I rädsla för att anklagas för att ha misslyckats med sin integrationspolitik sviker staten våra sekulära principer och jämställdhetsvärderingar."

I Sverige har vi grundlagsstadgad mångkultur. Sekulära principer och jämställdhetsvärderingar som är en del av den svenska kulturen, får därför inte inskränka andra kulturyttringar. Detta har Sveriges riksdag bestämt.

Att kräva jämställdhet även inom andra kulturer som inte delar denna uppfattning, kallas i allmänt språkbruk för "kulturrasism".

Hela poängen med mångkultur är ju att andra kulturer skall få leva ut sina värderingar och kulturella manifestationer ifred från de svenska. I längden betyder det att integration som helhet egentligen står i stid mot den grundlagsföreskrivna mångkulturen.

Permalänk | Anmäl #9 Fredrik Berg, 2012-06-26, 15:07

Bra artikel

Naturligtvis är det inte statens ansvar. Det är i huvudsak invandrarens eget ansvar. Folk som kommer hit och förväntar sig att vi skall fungera som tjänstehjon får mig bara att må illa och att dessutom i hastigheten dra andra över samma kam. Oförtjänt.
I slutändan tjänar ingen på det.

Permalänk | Anmäl #10 Kristian Grönqvist, 2012-06-26, 15:20

En helt fantastisk artikel Shomary! Gratulerar! En sak bara - som mor till några snickare vet jag att den tid är för länge sedan förbi när det räckte att kunna spika. Idag har snickeriindustrierna mycket avancerade datastyrda maskiner, både där och på byggen är det ritningar och säkerhetsanvisningar. Man måste alltså kunna läsa, skriva och räkna bra. Så jag förstår inte varför alla (även i Rejdnells artikel) tar snickare som exempel, särskilt inte när man har sådana fördomar om vad yrket kräver.

Permalänk | Anmäl #11 Viktoria Larsson, 2012-06-26, 16:11

#5 Kristian Fredriksson

"Men hur många medelsvenssons finns det egentligen i Sverige? Sätter man upp 30 kriterier på kulturella egenskaper som betecknar en etnisk svensk så skulle inte många platsa."

Det du säger är en ideologisk ståndpunkt. Enligt detta synsätt finns helt enkelt inga kulturer, folk, nationer utan bara individer. Eller kanske rättare sagt: borde det inte finnas etnier etc.

Men i den verkliga verkligheten finns det grupper av människor som både betraktar sig själva och av andra betraktas som en grupp. Om man bor utomlands ett tag och tittar på Sverige och svenskar utifrån ser man att det finns både etniska svenskar, en svensk kultur och "svenskhet". Det är bara inifrån kulturvetarinstitutioner under konstruktivistiska glaskupor detta inte finns.

Permalänk | Anmäl #12 Alvar Ernst, 2012-06-26, 17:00

Grattis till en bra, välformulerad och nyanserad artikel som tar upp integration ur det perspektiv där den borde höra hemma.

Permalänk | Anmäl #13 Gunnar Sandelin, 2012-06-26, 17:21

"Tjatet får skrämmande effekter, särskilt när en del värderingar vi har i Sverige - och tar för givna - strider emot somligas religiösa övertygelser och kulturella koder. Låt mig ta Rihanna som exempel: Hon liksom andra arabiska flickor förbjuds av sina föräldrar att delta i klassresor till utlandet. Rihannas föräldrar betraktar sådana resor som onödvändiga för tjejens utveckling och dessutom utgör de en fara för hennes dyrbara rykte. Hennes far berättade att om han ger efter för en sådan resa så kommer han att tvingas acceptera ännu allvarligare saker, en pojkvän kanske."

Reaktion:
Ojoj, vilket misslyckande för pappan att hans dotter blev kär i en pojke. Nä men kom igen alltså det är 2012 nu och inte 1412. Så tänkte och levde svenska folket när religion och stat var inte separerad med en medeltida samhällsordning - ståndssamhället. Det är snarare ett misslyckande för pappan att inte ge sin dotter frihet till att resa och möta olika människor i olika kulturer som talar olika språk. Det är snarare pappan som är starkt intolerant mot olika kulturer.

Permalänk | Anmäl #14 Eva Johansson , 2012-06-26, 18:22

För en gångs skull en bra artikel i invandrarfrågan, där tonläget annars ofta är överspänt och konstigt, även här på Newsmill.

Du har rätt i att attityden är mycket viktigare än svenska språket. T o m i serviceyrken som t ex på restaurang är attityden och servicekänslan viktigare än kunskaperna i svenska. Och vi får inte glömma att många yngre invandrare inte har tänkt sig bli kvar i Sverige resten av livet.

Den konstiga inställningen vi har i Sverige till invandring har också gjort att vi riggat ett generöst bidragssystem, SFI m m på ett sådant sätt att det får klara inlåsningseffekter och möjliggör ett isolerat leverne med gammalmodiga kulturella sedvänjor som försvårar eller t o m omöjliggör integration.

Det är kontraproduktivt och skadar integrationen när vi i någon slags överdriven snällism accepterar sådant som direkt står i strid med den demokrati, jämlikhet, kvinnans frigörelse m m som vi har tillkämpat oss i Sverige efter mer än hundra års kamp. Därför borde t ex skattefinansieringen av religiösa friskolor upphöra.

När kvinnor i flera av utvandrarländerna för en hård kamp för rätt till arbete, rätt till utbildning, rätt att gå ut och vistas bland folk omaskerad, rätt att skilja sig, rätt till abort osv osv ska vi i Sverige inte jamsa med och acceptera gammalmodiga och odemokratiska sedvänjor som motverkar detta.

Permalänk | Anmäl #15 u_21282, 2012-06-26, 23:10

http://expo.se/2012/lat-inte-breivik-gora-oss-blinda-for-intoleransens-v...

Vi har t.om ett organ finansierat av konfiskerade arvspengar vars enda syfte är att driva propaganda FöR det mångkulturella samhället, organet anser att de har rätt att i ensamt majestät stämpla folk som rasister, om de inte gillar Expos åsikter.

Tack för att du skrev det du gjorde.

Permalänk | Anmäl #16 Maria Nilsson, 2012-06-27, 00:23

#14 Eva Johansson:
"Ojoj, vilket misslyckande för pappan att hans dotter blev kär i en pojke. Nä men kom igen alltså det är 2012 nu och inte 1412. Så tänkte och levde svenska folket när religion och stat var inte separerad med en medeltida samhällsordning - ståndssamhället."

Enligt islamisk tideräkning är det intressant nog nästan år 1412, men lite närmare bestämt är det idag den sjunde dagen i den åttonde månaden år 1433, vilket går att kontrollera här:

http://www.islamguiden.com/kalender.shtml

Det islamiska året är dock kortare än "vårt", det gregorianska, eftersom det räknar tolv månvarv som ett år, till skillnad från det "solår", som vi använder.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Tider%C3%A4kning

Räknat i solår är det (2012-622) = 1390 år sedan den islamska tideräkningen börjar (alltså 622 e.Kr.).

Om vi, för att så att säga ska gå halva vägen var, är det alltså år (1433+1390)/2 = år 1411,5, det vill säga nästan exakt "år 1412".

Egentligen är det förstås helt irrelevant att räkna så, men jag tyckte att det var lite kul ändå, eftersom det råkade bli just det årtal du antagligen bara drog till med.

:-)

Permalänk | Anmäl #17 John H Nilsson, 2012-06-27, 03:42

Permalänk | Anmäl #17 John H Nilsson, 2012-06-27, 04:42

Det kvittar vilken tidsräkning det är och inte heller vilket år det är. En pappa med den inställningen ur min synvinkel ser jag som en misslyckad man.

Permalänk | Anmäl #18 Eva Johansson , 2012-06-27, 08:27

Det där med "etnisk svensk" är egendomligt. Det finns en förening som heter "afrosvenskarna". Man kan alltså vara afrosvensk. Man kan också vara romsk eller same. Man kan säkert vara dansk-svensk, tysk-svensk, kines-svensk, kurd-svenk, fransk-svensk, ryss-svensk eller polsk-svensk, men absolut inte svensk-svensk. "Hur definierar du svensk-svensk" hör man då. Men aldrig "Hur definierar du afrosvensk"? "Hur definierar du romsk"? "Hur definierar du polsk-svensk?"

Är det inte egendomligt att det inte finns något ord för oss svenskar som inte är afrosvenskar, dansk-svenskar, tysk-svenskar, kines-svenskar, kurd-svenskar, fransk-svenskar, ryss-svenskar polsk-svenskar, romer etc.? D.v.s. någort ord som inte beskylls för att vara rasistiskt, främlingsfientligt, exkluderande, stigmatiserande, visar ett "vi-och dom-tänkande" etc.etc. i all oändlighet?

Permalänk | Anmäl #19 Harald Lang, 2012-06-27, 12:24

Mycket bra och insiktsfullt.

Permalänk | Anmäl #20 Rolf Hillegren, 2012-06-27, 14:48

"Du har rätt i att attityden är mycket viktigare än svenska språket. T o m i serviceyrken som t ex på restaurang är attityden och servicekänslan viktigare än kunskaperna i svenska. Och vi får inte glömma att många yngre invandrare inte har tänkt sig bli kvar i Sverige resten av livet."

Det är sant som du säger, men man måste kunna förstå frågor osv. även som servitris bör man behärska det svenska språket. Dessutom så jobbar 100 tals svenska tjejer/killar i Norge inom det yrket. Så det är inget vi behöver.

Stoppa invandring av bidragstagare nu!

Permalänk | Anmäl #21 Vincent Herreira, 2012-06-27, 19:05

Rätt tänkt av artikelförfattaren, Mycket handlar om attityder hos invandrarna. Men det finns några aber när det gäller arbete. Sverige är ett högteknologiskt land och många manuella arbeten är outsoursade till låglöneländer. De som kommer hit måste åtminstone behärska engelska för att kunna kommunicera med arbetskamrater och motta instruktioner och om de ska kunna kommunicera med svenska kunder/klienter/patienter måste de behärska svenska bra för att få jobb. Annars blir arbetsmöjligheterna väldigt begränsade. Arbetsmarknaden är starkt reglerad av säkerhetsskäl, miljöhänsyn mm. Dessutom finns det inte tillräckligt med betalda arbeten åt alla som redan finns här om man inte startar eget med en lönsam affärsidé.

Permalänk | Anmäl #22 Ina Höst, 2012-06-27, 19:08

#12 Alvar Ernst,

Säger du det? Jag har bott utomlands i fyra år nu och i hela mitt liv har jag rest. Jag kan inte påstå att jag känner mer gemenskap med svenskar än med andra nationaliteter. Min bästa vän är engelsman och jag har mycket svårt att inse att han skulle komma från någon annan etnisk grupp än mig själv. Den där etniciteten är bara skitsnack. Det finns inga etniska svenskar i annat avseende att de talar svenska. Visserligen med så olika dialekter att det ofta uppstår dispyter om vissa av oss verkligen är etniska svenskar. Skåningar, Blekingar och Hallänningar är väl etniska Danskar vad jag forstår. Norrlänningar är väl finnar och Goteborgare Norrmän. Jämtland Härjedalen är ju defenitivt etniska norrmän och Gutarna etniska goter liksom Listerlänningarna. Stockholmarna skulle jag vilja påstå är etniska finnar och att Dalarna skulle vara speciellt svenskt vet jag inte. Då det begav sig så var det ju just Dalarna som var äkta svenskt. Den svenska nationalismen på 1800-talet påstod detta. Hur många av oss svenskar känner oss som etniska dalmasar? Ja inte jag i alla fall, Och då var min farmor från Leksand, men det är ju endast en fjärdedel av min genuppsättning. Min haka är mojligen etniskt svensk i det sammanhanget eftersom jag har ärvt den från henne. Kan man påstå att en haka är etniskt svensk? Ja kanske men i vilket syfte?

Permalänk | Anmäl #23 Kristian Fredriksson, 2012-06-28, 14:49

Integration mellan olika kulturer är dödsdömt från början. Det är alltid någon annan som skall ändra sig eller anpassa sig. Det går an för politiker att prata massa dravel om 40 miljoner människor här i sverige, men det är ju inte tänkt at dessa skall bo där politikerna bor så politikerna slipper att anpassa sig. De riktiga svenskar som vill ha ett svenskt samhälle med svensk kultur och svenska värderingar men som inte har råd att bosätta sig i ett skyddat politikerområde får ta smällen. Ska ärligheten fram så är det inte roligt att se ens närområde förändras så att man till slut känner sig själv som en främling. Det handlar i grund och botten inte om rasism eller om hudfärg, det handlar om identitet och främlingsskap. Politiken tvingar på folk ett sätt att leva som de inte valt själva. Att blanda kulturer är inget bra och det kommer aldrig att fungera, det kommer skapa än mer hat i samhället eftersom hat och våld uppstår då man känner sig hotad.

När denna politiker som förordar 40 miljoner invånare bosätter sig i någon av våra invandrartäta områden så tror jag på henne, tills dess anser jag att hon är en hycklare av stora mått...

Permalänk | Anmäl #24 Ann Onym, 2012-07-21, 12:16

En intressant artikel i Världen idag ger en korrekt bild av hur förvriden många svenskars världsbild/självbild är:
http://www.varldenidag.se/kommentar/2012/07/27/Ett-bedraget-land/
Författaren är en första generations invandrare som ser på utvecklingen med fasa precis som många av oss i samhället.

Permalänk | Anmäl #25 Tor, 2012-07-30, 13:46

Det är individens ansvar att saker och ting fungerar.
När jag flyttade till ett nytt land så fick jag lära mig alla koder, regler samt att tala, läsa och skriva ett nytt språk.
Det var enkelt och jag hade anställning från första dag utan några som helst problem med någonting vare sig i arbetslivet, privatlivet eller ute i samhället.

Vill man så kan man och med rejält höjda krav på invandrare kommer också nivån på de som flyttar till Sverige att höjas.

Av invandrare som kommer till Sverige är knappt 5% riktiga flyktingar på flykt från hemskheter (om man nu ska följa FN's definitioner av flyktingar) och dessa har vi råd med, både ekonomiskt och humanitärt.

Den dagen ett svenskt medborgarskap blir åtråvärt för något annat än bidrag så kommer situationen att förbättras.

Permalänk | Anmäl #26 Fredric Nomael, 2012-09-01, 08:20

Tack så mycket för en klok artikel. Speciellt tanken om att visa intresse och nyfikenhet för sitt nya land är något som jag under senare år har tänkt alltmer på när det gäller integration. Men det är också mycket annat som är bra.

Får jag fråga dig om "statens välmenande etableringsprogram (långvarig period av språkundervisning och bidrag)"? Hur lång är denna idag?

Hälsningar
Jonas Erkman

Permalänk | Anmäl #27 Jonas Erkman, 2012-09-07, 10:47

Kommentarsfältet är stängt på denna artikel.



annons:
annons:

Newsmill-bloggen

Newsmill till TV4 News

 Nyhetsbolaget, som bla producerar Nyheterna i TV4 och TV4 News tar över Newsmill. För våra ...

annons:
annons:

Om Newsmill

Newsmill är det första sociala mediet i Sverige som spinner kring nyheter och debatt. Vi publicerar varje dag olika personer med exklusiv kunskap om dagens viktiga händelser. Om du har egna erfarenheter av de frågor vi tar upp kan du omedelbart medverka i debatten. Newsmill är en del av TV4-gruppen.

 

Läs mer om Newsmill

Newsmill-bloggen

Newsmill till TV4 News

 Nyhetsbolaget, som bla producerar Nyheterna i TV4 och TV4 News tar över Newsmill. För våra ...

Vad är att Milla?

Millningen är ett sätt att kommentera med känslor. Du väljer ett ord eller ett namn som du vill mäta i opinionen och läsarna kommenterar genom att välja en av fyra känslolägen som representeras av fyra färger. Rött är arg, blått är glad, grön nyfiken och gult är uttråkad. Resultatet visas direkt och rubriken på artikeln färgas med den färg som de flesta väljer.


 
© 2008 Newsmill. All rights reserved.