"Så länge muslimer som en minoritet inte får lika tillgång till medieutrymmet"
Uppdatera dig med lite ny information så får du säkert mediautrymme.
Information bör bearbetas och förnyas när människan lär sig nya saker.
Mvh
Per
Permalänk | Anmäl
u_19023, 2012-06-26, 08:37
Du påstår att Holmetz uppgett att det "kryllar" av islamister i Hjällbo... var står det? Hon är uppenbarligen orolig för den våg av somalier som snart kommer att komma till Sverige och Hjällbo och bristen på planering då somalier generellt är mycket resurskrävande.
En somalisk barn- och kulturförening är väl bra i en del av mottagandet av en stor mängd somalier. Därför undrar jag om du håller med Holmetz - som är den springande punkten - att barn och kulturföreningen numera "fungerar numera dygnet runt som en renodlad moské,"
Permalänk | Anmäl
per person, 2012-06-26, 08:54
Kan bara konstatera att konflikterna mellan svenskar och muslimer ökar för varje dag som går. Det här kommer inte att sluta väl.
Permalänk | Anmäl
Bo T, 2012-06-26, 09:18
Tacka de svenska liberalerna för detta. Utan borgerlighetens moraliska kollaps och de homogena liberalernas tystnad hade det inte behövt gå så illa. Låt alla få veta vems skulden är och straffa dem vid valurnorna.
Permalänk | Anmäl
Calle Bengtsson, 2012-06-26, 09:20
Det här är bara början.
Allt det som vi i Sverige så länge har sett som en del av våra friheter, att tycka och uttrycka, kommer att med ett enda inlägg från religionsförtryckare att stämplas och tystas ner som"påhopp".
Permalänk | Anmäl
Carina Nordén Åkerlund, 2012-06-26, 09:21
Den islamistiska aggresiviteten lyser igenom i allt Amanj Aziz skriver. Det är skrämmande.
Permalänk | Anmäl
Gustav Ek, 2012-06-26, 09:25
Islams mål är, enligt dess heliga skrifter, världsdominans. Muslimer som Amanj Aziz använder den västerländska demokratin, religions- och yttrandefriheten för att på sikt avskaffa dessa till fördel för Islam. Läs gärna:
http://www.answering-islam.org/Authors/Arlandson/ultimate_goal.htm
Och så har Amanj Aziz fräckheten att beklaga sig över att muslimer inte får tillräckligt med medieutrymme. Vi ser hur det går i länder med muslimsk majoritet.
Vi har ju själva en islamist i riksdagen, nämligen Abdirisak Waberi, vars åsikter är minst sagt skrämmande.
Att Gun Holmertz då reagerar på vad som sker är fullt naturligt.
Permalänk | Anmäl
John Skjöld, 2012-06-26, 09:26
Muslimen som har hela samhällsapparaten bakom ryggen pratar om hur samhället stryper muslimens yttrandefrihet Käre vän, vi kommer aldrig att bli överens. Är det inte bättre om du flyttar härifrån till ett samhälle som bättre motsvarar dina förväntningar? Positionerna är så låsta de nånsin kan bli, tyvärr.
Permalänk | Anmäl
Ben Dekå, 2012-06-26, 09:42
Intressant att just Amanj Aziz inte vill kännas vid begreppet islamist.
Aziz är eller har åtminstone tidigare varit aktiv i och representerat föreningen TUFF (Troende Unga Framtida Förebilder) som bjöd in hatpredikanten Bilal Philips, som bl.a förespråkar dödsstraff för homosexualitet, till att hålla två könseparerade föreläsningar i Göteborg förra året. Om Aziz anser sig vara representativ för muslimer i största allmänhet och inte för fundamentalister och islamister så kan man ju i så fall undra vad skillnaden är:
http://expo.se/2011/talare-kraver-dodsstraff-for-homosexuella_3948.html
http://www.expressen.se/gt/en-hotfull-stamning---och-censur/
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=1637&artikel=4455762
Mer om TUFF:
http://sydsvenskan.se/malmo/article141425.ece
http://www.sydsvenskan.se/sverige/extremister-lockar-vilsna-tonaringar/
Permalänk | Anmäl
Markus Nyberg, 2012-06-26, 09:58
#Markus Nyberg
Roligt att Amanj redan svarat på dessa dumma antaganden om honom: http://amanjaziz09.wordpress.com/2012/06/26/caritas-i-hjallbo-och-efters...
Dessutom är det roligt att se hur Sverige inte kan hantera en saklig debatt, och istället går till personangrepp. Bemöt Amanjs påståenden istället, vet ja.
Permalänk | Anmäl
Abd al-Alim, 2012-06-26, 10:05
#Markus Nyberg
Kom även på nu att du är juridiskt ansvarig för vad du skriver i kommentarerna. Amanj skriver ju att "Advokater håller just nu att kolla på några förtalsmål där individer försöker framställa mig som diverse termer enbart för att de inte håller med mig."
Kanske ska du vara försiktig så att du inte råkar trampa över gränsen för var lagen säger stopp.
Permalänk | Anmäl
Abd al-Alim, 2012-06-26, 10:09
Jag kan ju säga att ditt pissande på värdfolket inte gör muslimer mer populära.
Förvisso känner jag en hel del med arabiskt ursprung som tar sitt ansvar som samhällsmedborgare, förstår att man måste assimileras för att fungera och är allmänt trevliga prickar. Gemensamt för dessa är att de inte är religiösa alls eller väldigt lite.
Problemet är inte kulturell bakgrund - problemet är inte ens islam. Det hade varit lika puckat att släppa in en massa bokstavstroende kristna som muslimer.
Problemet är att man inte kan fungera i Sverige om man är seriöst religiös. Och då bör man som gäst snarare söka sig till en plats där detta är funktionabelt snarare än att pissa på sina värdar för att man inte tillåts göra precis som man vill.
Permalänk | Anmäl
Förståsigpåare, 2012-06-26, 10:09
# Abd al-Alim
"Roligt att Amanj redan svarat på dessa dumma antaganden om honom"
Jaså, har han det? Var har han svarat på hur han själv ser på t.ex dödsstraff för homosexualitet och på könseparerade föreläsningar? Håller han med Bilal Philips om att det ska vara dödsstraff för homosexualitet enligt islams lagar och regler? Och nu pratar vi inte om vad som gäller enligt svensk lag utan vad som gäller enligt islam i ett land där islamska lagar och regler gäller. Skulle också vara intressant att få veta om han anser att könseparerade möten och föreläsningar är att föredra framför könsblandade sådana.
Permalänk | Anmäl
Markus Nyberg, 2012-06-26, 10:16
#16 Markus Nyberg
Haha, när du inte längre kan argumentera, byter du då ämne? Vad har allt det där med artikeln att göra?
Permalänk | Anmäl
Abd al-Alim, 2012-06-26, 10:27
Är det inte intressant att då vissa muslimer stöter på patrull kring deras värdegrund, väljer de antingen hot eller offerrollen. Exempelvis Abd Al-Alim(#14) som hotar med rättsliga åtgärder då folk ställer jobbiga frågor kring skribentens åsikte ( med hänsyn till hans minst sagt tvivelaktiga kopplingar).
Jag hade haft mer respekt för muslimer som sagt rakt ut vad de tyckte, istället för att gömma sina åsikter bakom vaga formuleringar, hot och gnäll. Främst av allt hade jag inte tvivlat på dem. Efter Uppdrag Granksnings imamreportage, har jag dock insett att vi inte vet vad som sägs bakom stängda dörrar eller hur många muslimska ledare förhåller sig till det svenska samhället. Det skrämmer mig oerhört.
Permalänk | Anmäl
Daniel Karlsson, 2012-06-26, 10:33
#17: Det är ju det han gör. I originalartikeln så påstår Holmertz att Afrikas Horn radikaliserats. I svaret påstår artikelförfattaren att så inte är fallet. M. Nyberg visar då med sina länkar att artikelförfattaren visst tycks stå för eller sympatisera med exakt de religiösa stenåldersåsikter som Holmertz påstod från början.
Inte världens svåraste resonemang att följa och inte alls ett byte av ämne.
Permalänk | Anmäl
Förståsigpåare, 2012-06-26, 10:35
Holmertz person behöver egentligen inget försvar, hennes humanistiska arbete talar för sig själv.
Hon har offrat mycket av sig själva för att hjälpa främlingar.
Hennes erfarenhet är mycket stor och det är med denna i bagaget hon uttalar sig vad jag förstår.
Hon kan helt enkelt inte längre vara tyst.
Hej Amanj Aziz !
Tyvärr är din trovärdighet 0, den är tom minus.
Inom din vidskepelse kan du inte säga något som kan få mig att vilja skada dig eller tom göra något än värre.
Jag däremot kan med ett par meningar få miljoner att vilja död mig.
Det är en skillnad som är väldigt stor.
-
Bry er inte om mobbaren som kom in och försökte tysta er.
Skriv vad ni vill utan att använda fula ord.
Det är väl också ytterst representativt för Islam som denna mobbare kom in och försökte tysta ner debatten.
Vad tycker du om det sättet Amanj Aziz ?
Är det så man ska uppföra sig, försöka tysta debatten ?
Representerar denna människa dig eller kan du svara för dig själva ?
En fråga.
Vad tyckte du om Uppdrag Gransknings avslöjande om Moskéer i Sverige ?
Permalänk | Anmäl
Bertil Bertilsson, 2012-06-26, 10:35
15 april 2011 kom den muslimske predikanten Bilal Philips till Göteborg. Han är från Jamaica, ökänt för att homofientlighet är vanligt där. Och Bilal Philips har bl.a. argumenterat för att homosexuella som haft en samkönad relation bör avrättas. Den vidriga attityden har han inte försökt att dölja. Trots det blir han inbjuden av en muslimsk förening i Göteborg för att tala om intolerans - mot muslimer.
Från Dagen.
http://www.dagen.se/nyheter/omstridd-muslimsk-predikant-forelaser-i-gote...
På fredagen kom den omstridde muslimske predikanten Bilal Philips till Göteborg. Philips har riktat så hårda angrepp på icke renläriga muslimer, judar och homosexuella att han nekas inresevisum till Storbritannien och Australien.
I Göteborg ska Bilal Philips föreläsa vid samlingar arrangerade av det muslimska ungdomsförbundet Tuff. Temat för konferensen är islamofobi och unga muslimers situation i Sverige.
- Vi vet att Bilal Philips är en kontroversiell person, säger Amani Aziz, talesman för Tuff, till Göteborgs-Posten.
Det här visar tydligt vilken typ av människa artikelförfattaren Amani Aziz är. Han bjuder in folk som vill avrätta homosexuella. Amaji Aziz har också på sin blogg avslöjat att han är emot homosexuella relationer och tycker det är en allvarlig synd. En sådan islamistisk homofob har mage att sedan kritisera Brevik när de båda egentligen är för samma typ av hatisk politik.
Uppdrag gransknings avslöjanden gör ju också att människor som Azis helt förlorat trovärdigheten när de förnekar förfärliga attityder bland en del muslimer.
Permalänk | Anmäl
Bengt Held, 2012-06-26, 10:38
#17
Det har ganska mycket med artikeln att göra. Det har ju att göra med vilken sorts muslim författaren är och hur denna person praktiserar och lär ut sin religion. En verksamhet som finansieras av allmänna medel (dvs skattemedel) måste ju stå för mänskliga rättigheter och svenska lagar.
Varför är det så svårt för muslimer att svara på direkta frågor om homosexualitet och könsapartheid?
Frågor till artikelförfattaren och Adb Al-Alim:
- Kan/får en människa vara homosexuell och muslim?
- Kan/får män och kvinnor bada i samma badhus, samtidigt?
- Kan/får flickor och pojkar i skolålder ha gymnastik samtidigt och tillsammans?
- Kan/får män, kvinnor, pojkar och flickor, umgås tillsammans och t ex dansa till musik (t ex dansundervisning eller rytmik i skola/gymnastik)
- Kan/får muslimska pojkar och flickor (upp till 18 år) fritt välja sin klädsel, t ex använda kortbyxor, kjol, klänning osv?
- Kan/får muslimska barn åka på skolutflykter i könsmixade grupper, t ex där övernattning är ett inslag.
Allt ovan betraktar jag som självklara saker, men jag fruktar att för muslimer är detta mycket kontroversiella saker. Rätta mig om jag har fel. Och jag vill inte ha en föreläsning som svar. Det räcker med korta svar på mina frågor (typ, ja eller nej).
Permalänk | Anmäl
Carl Roslin, 2012-06-26, 10:45
#23 Bengt Held
Du har inte helt rätt (tycker jag). Enligt religioner finns det synd. I såväl Koranen som Bibeln. Problemet är hur de troende lever ut sin religion. Homosexualitet är fortfarande en reell synd i många kristna länder. Fast i många kristna länder mördar man dem inte, men i Iran gör man det.
Så om Aziz och andra muslimer tycker att homosexualitet är en synd så är det inte speciellt kontroversiellt, eller hur?
Men, att som muslim i Sverige tycka att homosexualitet är en synd (alt en sjukdom) är kontroversiellt. Sådan verksamhet skall definitivt inte bedrivas mha skattemedel. Den skall kritiseras för vad den är. Sådana extremister borde sättas under lupp och hängas ut i media. Personer med sådana uppfattningar kommer alltid att leva i utanförskap med övriga Sverige (som jag ser det).
Permalänk | Anmäl
Carl Roslin, 2012-06-26, 10:59
Svenskar och muslimer har i allmänhet helt olika värderingar och vi kommer aldrig att komma överens. I stället för att eskalera konflikten och diskutera frågan i evigheter så borde vi hjälpa alla muslimer som vill fortsätta att vara muslimer att flytta till ett muslimskt land. Det blir bäst för båda parter.
Permalänk | Anmäl
Johnny Andersson, 2012-06-26, 11:14
Alltid detta tjafs om religion hit och dit. Är så innerligt trött på alla dessa religiösa fanatiker –vare sig det är en domedagsprofet från USA, katolska präster som våldför sig på barn gör avbön och allt är frid och fröjd, en tok pastor från Florida eller blodtörstiga muslimska terrorister – som skall tala om för oss människor vad vi skall göra och inte göra, vad vi skall tänka och inte tänka.
Så istället för allt detta käbbel för och emot, hit och dit om olika religioner i all oändlighet, är det inte dags att avskaffa religionerna med allt vad det här religiösa tramset innebär? Dessa är ju upphov till all ondska, elände och djävulskap på detta klot. Om det nu finns en sådan kärleksfull gud som det sägs, så har denne då inte visat sig på de senaste miljoner åren. Och hur kan denne kärleksfulle gud (om denne mot all förmodan skulle finnas någonstans) tillåta allt detta elände på vår jord, med krig, hungersnöd, naturkatastrofer, fattigdom, terrordåd, barnprostitution, kvinnoförtryck, slavhandel, mm. Religionens mål är makt – MÄNNENS makt sedan urminnes tider, och tron är bara medlet att lura oss människor till underkastelse med.
Så om man börjar fundera lite om hur alla dessa amsagor har kommit till så har detta förekommit hos mänskligheten sedan tidernas begynnelse. Vad trodde människorna för 100-tusentals år sedan om oförklarliga väderfenomen? När man tittade upp mot himlen och blixtarna ljungade. Förklaringen måste väl då vara att det fanns något väsen där uppe uppe i himlen. Voila en gud.
De gamla vikingarna trodde ju att det var Tor som var ute och svingade sin hammare när det blixtrade. Men idag vet vi ju vad det är, åtmindstone gör jag det för jag är inte vidskeplig. Tror inte på tomten heller trots att ens förlädrar försäkrade "att nästa år så kommer han igen vår gamle vän". Därför är jag säker på att de gamla vikingarna om de hade haft vår kunskap och forskning vi har idag, skulle kunnat förklara dessa väderfenomen istället för en gud i himlen. Ty dessa människor var smarta. Men plötsligt dök det upp en missonär som hette Ansgar och hokus pokus filijokus hade man fått en ny gud, en som kunde gå på vatten och väcka upp döda. Du dör och vaknar upp igen. Wow! Vem vill inte vara med om det. Kallas för indoktrinering. Ett stort lurendrejeri, som pådyvlats barn av förlädrar, generation efter generation efter generation från tidernas begynnelse. Så frågan är ju vad annat kan alla dessa stackars barn tro. De vet ju inget annat. Om du inte är snäll så kommer du inte till himlen och får möta din kärleksfulle gud och 72 ”virgins”. Då är det helvetet som vankar och vem vill till helvetet och möta Lucifer? Tycker det är tid för mänskligheten att vakna upp och att börja frigöra sig från religionens bojor. Att vuxna slutar tro på dessa amsagor. Punkt slut.
Sedan en annan intressant fråga. Om någon sitter på ett berg några veckor, hallucinerar och pratar nonsens blir man en profet då? Wow, nu är jag profet utsedd av gud så nu kan jag göra vad jag vill. Amen, det har gud sagt till mig. Så med guds hjälp kan vi börja krig och erövringar, förtrycka kvinnor, hota att döda barn, eller gifta mig med 9-åriga flickor? Vilket nonsens och detta tror en stor del av mänskligheten på. Och de som vägrar blir stenade eller halshuggna. Det är ett riktigt gudomligt kärleksbud det.
Därför är det dags att alla sunt tänkande människor tar sig en funderare och vi skrotar allt vad religioner heter och förpassar dessa till historiens skräphög där de hör hemma. Man behöver inte vara religiös för att leva ett moraliskt, etiskt, exemplariskt och sunt livsbejakande liv. För att citera Albert Einstein –” Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I am not sure about the former”. -eller varför inte detta citat -"The difference between stupidity and genius is that genius has its limits" .
Det var sant då och i en högre grad idag då man förväntar sig av att mänskligheten i dagens upplysta samhälle och med någorlunda intelligenskvot skulle visa lite större prov på intelligens. Finns det hopp för mänskligheten? Frågar du mig är svaret NEJ –med hänvisning till Einsteins citat.
Permalänk | Anmäl
Hans Johanson, 2012-06-26, 11:22
#28 Johnny Andersson
Kommer aldrig hända om vi inte byter politik. När svenska barn inte är värda ett skvatt, men folk från MENA får allt serverat.
Denna artikel måste man läsa.
http://www.friatider.se/invandrare-kan-tacka-nej-till-jobb-far-behalla-b...
Låt stå, då den inte bryter mot NM regler.
Permalänk | Anmäl
Micael Johnsson, 2012-06-26, 11:26
När har Amanj hävdat att homo-relationer är ett brott? Kan ni hänvisa till en direkt källa, inte vad någon annan har skrivit om Amanj, där han tydligt säger att dessa personer bör avrättas?
Permalänk | Anmäl
Abd al-Alim, 2012-06-26, 11:34
#32 Abd
Låt mig citera från en av mina tidigare kommentarer här.
"På fredagen kom den omstridde muslimske predikanten Bilal Philips till Göteborg. Philips har riktat så hårda angrepp på icke renläriga muslimer, judar och homosexuella att han nekas inresevisum till Storbritannien och Australien.
I Göteborg ska Bilal Philips föreläsa vid samlingar arrangerade av det muslimska ungdomsförbundet Tuff. Temat för konferensen är islamofobi och unga muslimers situation i Sverige.
- Vi vet att Bilal Philips är en kontroversiell person, säger Amani Aziz, talesman för Tuff, till Göteborgs-Posten."
Armani Aziz känner alltså till de hatiska åsikterna hos Bilan men försvarar trots det inbjudan av honom vilket givetvis legitimerar hatet.
Vad skulle du själv tycka Abd om Svenska kyrkan eller Moderaterna bjöd in som talare till en konferens någon som argumenterar för att avrätta alla muslimer? Skulle du försvarat det med Reinfeldt eller ärkebiskopen själv inte vill avrätta alla muslimer, bara tycker att det är fel att vara muslim? (Reinfeldt och ärkebiskopen tycker inte det men för att göra en jämförelse med att Aziz tycker homorelationer är fel).
Är du själv muslim Abd? Varför ska så många av er muslimer antingen försvara, bagatellisera eller tiga om muslimska extremister som Aziz. Hade fler av er tagit avstånd utan reserveration hade islamofobin säkert minskat i samhället.
Permalänk | Anmäl
Bengt Held, 2012-06-26, 11:40
#34 Amanj Aziz har redan dementerat dessa uppgifter. Han blev aldrig intervjuad av Göteborgs-Posten, alltså är citaten en konstruktion, eller i bästa fall en tolkning av vad Amanj egentligen sagt.
Och SD bjöd in Robert Spencer till Almedalsveckan. Folkpartiet gav Ayaan Hirsi Ali fredspris. En kvinna som enligt Reason Magazine (om du läser Amanjs blogg, http://amanjaziz09.wordpress.com) har yttrat krigsförklaringar mot muslimer.
När du står upp mot dessa saker kan du prata om att andra ska ta avstånd från andra saker.
Permalänk | Anmäl
Abd al-Alim, 2012-06-26, 11:48
#35 Abd al-Alim: Hur kan en ensam kvinna (Ayaan Hirsi Ali) starta krig mot en religion?
Är det inte intressant att islamister tolkar och karaktäriserar personer som kämpar för kvinnors rättigheter, som krigsförespråkare och dödsfiender?
Permalänk | Anmäl
Daniel Karlsson, 2012-06-26, 12:03
Om nu Aziz inte blev intervjuad i tidningar borde han väl bett dem om en dementi, har han gjort det?
http://amanjaziz09.wordpress.com/?s=tuff
"Under intervjun betonade jag flera gånger att Bilal Philips inte håller de åsikter som påstås och att Islam endast tillåter en man och en kvinna att ingå äktenskap"
Det var samma visa när Sveriges unga muslimer bjöd in en hatpredikant, först förnekade de att han spridit hatet och gnällde om islamofobi, men när SR i en radiodebatt spelade upp ett tal från den inbjudne predikanten blev representanten för Sveriges unga muslimer tyst men försökte fortsätta blåneka ("bandet är kanske mixtrat". Patetiskt.
Det är fascinerande att länder som Storbritannien och Australien, etablerade demokratier har totalförbjudit Bilal Philips att komma in i landet om han nu är en sådan harmlös icke-hatisk människa. Men förmodligen är det ännu ett tecken på att västländerna är rasister mot muslimer eller hjur?
Men :-)
Har Robert Spencer och Ayaan Hiris Ali argumenterat för att avrätta alla muslimer? Och att Ayaann Hiris Ali vill bekämpa islam är väl faktiskt mildare än den som likt Azis (och dig?) vill bekämpa homorelationer. För sexuell läggning väljer man inte, däremot religion.
Sedan kanske du ska svara på de frågor du fick av en tidigare kommentator.
Frågor till artikelförfattaren och Adb Al-Alim:
- Kan/får en människa vara homosexuell och muslim?
- Kan/får män och kvinnor bada i samma badhus, samtidigt?
- Kan/får flickor och pojkar i skolålder ha gymnastik samtidigt och tillsammans?
- Kan/får män, kvinnor, pojkar och flickor, umgås tillsammans och t ex dansa till musik (t ex dansundervisning eller rytmik i skola/gymnastik)
- Kan/får muslimska pojkar och flickor (upp till 18 år) fritt välja sin klädsel, t ex använda kortbyxor, kjol, klänning osv?
- Kan/får muslimska barn åka på skolutflykter i könsmixade grupper, t ex där övernattning är ett inslag.
Mina svar är att det borde bli ja på alla frågoran. Vad är dina svar Abd?
Permalänk | Anmäl
Bengt Held, 2012-06-26, 12:10
Anas Khalifa är inte muslim, han är en fundamentalist och en extremist, TUFF förening är grudades av honom. Det är Anas Khalifa som har yttrat krigsförklarning mot icke muslimer
han säger så:
”Kuffar” är ett nedsättande ord som används om icke-muslimer av Anas Khalifa och hans lärjungar. Kuffar betyder ungefär otrogna.
– Det är förbjudet att ha kuffar eller kristna eller judar eller andra som nära vänner, säger Anas Khalifa i sin föreläsning.
Muslimer ska inte beblanda oss med dem, säger han.
– Varför? För att en människa blir som den närmaste till honom.
Anas Khalifa fortsätter:
– Betyder det att om du träffar en kristen eller jude att du ska slå honom, hota honom? Nej. Det är inget krig mellan dig och kristna och judar på din skola exempelvis. Utan du hatar honom för Allahs skull. Du hatar att han inte tror på Allah. Men du vill från ditt hjärta att han ska älska Allah. Alltså får du arbeta med dem, prata med dem, för att du vill att Allah ska vägleda dem.
Deras kviApropå kvinnor vill Faik Rustemi klargöra en sak. Det gäller hedersmord. Det finns så mycket fördomar mot muslimer. Hedersmord är absolut ingen muslimsk grej, säger Faik Rustemi.
Nej visst, säger vi, mumlar något om att ”det är väl en kulturell grej”.
Faik Rustemi nickar:
– Om en kvinna är otrogen får hon piskrapp bara.
Återigen den där overkliga känslan. Driver han med oss? Hederspisk? Någon av oss säger ordet högt, som en fråga till Faik Rustemi:
Hederspisk?
– Ja, hon blir piskad. Det gäller även mannen, om han är otrogen. Han får också piskrapp. Islam säger så. Det är lag.
http://www.sydsvenskan.se/sverige/extremister-lockar-vilsna-tonaringar/
sådana som Anas Khalifa smutsar ner Islam...
Permalänk | Anmäl
Bahareh Andersson, 2012-06-26, 12:18
Det är så bra att man lämnat en sådan religion. Fick fler chansen så skulle dem lämna islam men dagens politiker tillåter idag att muslimer i sverige bygger upp ett eget samhälle genom sina friskolor, organisationer och moskéer där man kväver all kunskap och öppenhet det fria samhället bjuder på. Det farligaste som finns för Sverige är att det är på väg att bildas en islamisk utopi som göder en fientlighet mot det öppna samhället. Den här utopin har en strategi, och det är att gälla så stort område som möjligt och tvinga in så många som människor som möjligt att hamna inom dess regler och murar. Vad tror ni muslimska politiker i det långa loppet har för strävan? Det är ingen öppen strävan som kommer att publiceras på DN eller här...det är en bakom kulisserna dold agenda...
Permalänk | Anmäl
Michel Askan Hamoud, 2012-06-26, 12:31
@14 Abd Al-Alim
"Kanske ska du vara försiktig så att du inte råkar trampa över gränsen för var lagen säger stopp."
Så du och artikelförfatteren kan inte svara på krititken och väljer istället att hota med lagen?
Skönt att se att ni uppenbarligen är fascister. Gun gör rätt i att vara oroliga.
Permalänk | Anmäl
Robert Johansson, 2012-06-26, 12:38
Om inte varken artikelförfattaren eller Adb Al-Alim bedöda sig att svara så kanske vi ska anta att deras svar inte rakt av är ja. Eller?
- Kan/får en människa vara homosexuell och muslim?
- Kan/får män och kvinnor bada i samma badhus, samtidigt?
- Kan/får flickor och pojkar i skolålder ha gymnastik samtidigt och tillsammans?
- Kan/får män, kvinnor, pojkar och flickor, umgås tillsammans och t ex dansa till musik (t ex dansundervisning eller rytmik i skola/gymnastik)
- Kan/får muslimska pojkar och flickor (upp till 18 år) fritt välja sin klädsel, t ex använda kortbyxor, kjol, klänning osv?
- Kan/får muslimska barn åka på skolutflykter i könsmixade grupper, t ex där övernattning är ett inslag.
Vi väntar på ert svar. Och förresten, om ni svarar nej på frågorna är det hedervärt. Då vet vi vilken sorts muslimer ni är. Och att er islam inte kan bli en del av ett västerländsk sekulärt samhälle.
Permalänk | Anmäl
Carl Roslin, 2012-06-26, 12:39
Är det inte "haram" att nyttja människo-gjorda lagar ("man made laws")?
"Once this idea is clear in the minds of ordinary Muslims, the Muslim ummah will not accept anything from their governments and rulers except shari’ah, to rule their lives, and they will realize that any other system or law is nothing more or less than kufr in disbelief and a deviation from Islam. "
Det är bara att googla på "man made laws vs sharia", så förstår att många islamister inte accepterar lagar och regelverk som är skapade av människan (t ex svensk lag och mänskliga rättigheter). Det är guds ord som är lag. Inget annat. Mycket underligt att man då kan leva i ett land, styrd av mänskligt gjorda lagar och regler och dessutom utnyttja kuffarnas välfärdssystem och bidrag. Det är inte muslimskt att bli försörjd av bidrag, speciellt inte från de "otrogna". Kan detta vara orsaken till den bitterhet många islamister (i Sverige); att de lever på kuffarnas välfärd samtidigt som deras livstil avslöjar hur improduktiva deras religion är (jämfört med en västerländsk, producerande kultur är).
Känsligt ämne, men ack så viktigt att debattera. Någon som har ett svar?
Permalänk | Anmäl
Carl Roslin, 2012-06-26, 12:50
Så vitt jag vet så är Caritas där holmertz arbetar en kristen katolisk hjälporganisation. Och med lite fantasi och genom att lägga ihop 2 och 2 kan man ana vad som hänt på Caritas, speciellt som skribenten titulerar sig som "muslimsk aktivist"
" Holmertz egen beskrivning av sig själv är inte den som upplevs av stadsdelens invånare."
Så nu gör skribenten sig som talesman för hela stadsdelen.
bekräftas ännu en gång att varhelst islam slår ner sina bopålar och ska samsas med andra, så kommer problemen som brev på posten.
Permalänk | Anmäl
Sven Stromitzky, 2012-06-26, 12:54
#14, Abd al-Alim.
"Haha, när du inte längre kan argumentera, byter du då ämne? Vad har allt det där med artikeln att göra?"
Byter ämne? Mina två inlägg handlar om Amanj Aziz som ju skrivit artikeln och inget annat. I artikeln värjer sig Amanj Aziz mot begreppet islamist. Om Aziz anser sig vara representativ för muslimer i största allmänhet och inte för fundamentalister och islamister så kan man ju i så fall undra vad skillnaden är om man utgår från Amanj Aziz tidigare aktiviteter i den fundamentalistiska föreningen TUFF.
I sin egenskap av "muslimsk aktivist", tar Amanj Aziz avstånd från TUFF? Tar du avstånd från TUFF? Hur ser du och Aziz på t.ex dödsstraff för homosexualitet och på könseparerade föreläsningar? Håller du och Aziz med Bilal Philips om att det ska vara dödsstraff för homosexualitet enligt islams lagar och regler? Och nu pratar vi inte om vad som gäller enligt svensk lag utan vad som gäller enligt islam i ett land där islamska lagar och regler gäller. Skulle också vara intressant att få veta om du och Aziz anser att könseparerade möten och föreläsningar är att föredra framför könsblandade sådana. Även Bengt Held har ställt ett antal frågor som jag ser fram emot ditt svar på.
Permalänk | Anmäl
Markus Nyberg, 2012-06-26, 12:59
#45
En rättelse, Carl Roslin var det ju som ställde frågorna ursprungligen. Ska bli intressant att läsa artikelförfattaren eller Abd al-Alim eventuella svar på dem:
"- Kan/får en människa vara homosexuell och muslim?
- Kan/får män och kvinnor bada i samma badhus, samtidigt?
- Kan/får flickor och pojkar i skolålder ha gymnastik samtidigt och tillsammans?
- Kan/får män, kvinnor, pojkar och flickor, umgås tillsammans och t ex dansa till musik (t ex dansundervisning eller rytmik i skola/gymnastik)
- Kan/får muslimska pojkar och flickor (upp till 18 år) fritt välja sin klädsel, t ex använda kortbyxor, kjol, klänning osv?
- Kan/får muslimska barn åka på skolutflykter i könsmixade grupper, t ex där övernattning är ett inslag."
Permalänk | Anmäl
Markus Nyberg, 2012-06-26, 13:16
# 43 Carl
Sedan ska man i rättvisans namn konstatera att, som du själv skrev i en tidigare kommentar, att även många kristna och en del religiösa judar har iuntoleranta värderingar och det är givetvis exakt lika illa som när muslimer har det. Och att en del muslimer är toleranta. Generellt är dock problemen värst bland muslimer medan den religiösa grupp som är tolerantast är judar. Kristna är i mitten när det gäller "intoleransproblem". Med många undantag givetvis.
Om man granskar hur konservativt kristna och judar skulle besvara frågorna hade det nog blivit det här.
Kan/får en människa vara homosexuell och kristen respektive religiös jude?
Nej. En del konservativa skulle nog dock argumentera för att det är viktigt med dialog, andra är tvärsäkra och hatiska.
- Kan/får män och kvinnor bada i samma badhus, samtidigt?
Ja, om de har badkläder på sig, inga bara bröst för kvinnors del.
- Kan/får flickor och pojkar i skolålder ha gymnastik samtidigt och tillsammans?
Ja
- Kan/får män, kvinnor, pojkar och flickor, umgås tillsammans och t ex dansa till musik (t ex dansundervisning eller rytmik i skola/gymnastik)
Ja, i skolan. Men föräldrar bör vara närvarande (om inte någon lärare är det) om det är minderåriga som dansar. Hånglande vid dansen är inte acceptabelt för minderåriga.
- Kan/får muslimska pojkar och flickor (upp till 18 år) fritt välja sin klädsel, t ex använda kortbyxor, kjol, klänning osv?
Ja, men pojkar ska inte använda flickkläder och flickor inte använda pojkkläder (förutom byxor).
- Kan/får muslimska barn åka på skolutflykter i könsmixade grupper, t ex där övernattning är ett inslag.
Ja, om de övernattar i separata tält och lärare är med.
Permalänk | Anmäl
Bengt Held, 2012-06-26, 13:35
Det är inte många religioner som är forenliga med demokrati och i synnerhet inte Islam som är den mest dogmatiska i Världen. Att då som muslim använda begreppet demokrati som argument i en debatt är oärligt. Anser du att demokratins spelregler står over Allah? I så fall är du ingen muslim och skall inte uttala dig i deras namn. Om du anser att Allah är overordnad så skall du inte tala om demokrati. Hur du än beter dig är det tyvärr fel. Det är Islams fel då den inte är en religion som är forenlig med våra västerländska moderna värderingar. Därfor är diskussionen meningslos. Vi har religionsfrihet. Gott nog så, men när någon påpekar hotet från den här religionen mot vårt demokratiska samhälle bor vi som anser demokratin viktig ställa oss upp till forsvar for den som varnar. Jag har själv stått oga mot oga med Somaliska pirater och kan garantera att de inte talade om demokrati vid det tillfället. Deras värdegrund var så långt ifrån de ideerna man kan komma. Deras värdegrund var muslimsk religios tro.
Permalänk | Anmäl
Kristian Fredriksson, 2012-06-26, 14:40
"Något muslimer också upplever dagligen. " Vilka är det som en hel del ärenden hos KO, som tvingar en arbetsgivare betala skadestånd för att en muslim inte kan bära slöja på arbetsplatsen (den hindrar i hennes arbete). Vilka får halalslaktat, vilka får delade klasser i skolan. Enskilda badtider i bad husen osv osv.. listan kan bli LÅNG! Så kom inte och spela offer!!! OM ni vill leva som muslimer, bosätt er då i ett land som är muslimskt/islamistiskt!!! Egypten välkomnar er säkert - med sina sharia lagar. Men i Sverige vill vi INTE ha detta!!
Permalänk | Anmäl
justfaceit, 2012-06-26, 15:04
"Min replik som skrevs tillsammans med Said Sheikh (Göteborgs-Posten 24/6) handlade om felaktigheterna i Holmertz artikel."
Jo, jag håller helt med om att kritik och ifrågasättande är legitimt och föredömligt. Men jag upplever att Wager främst kritiserar VPKs hållning i frågan, inte att du kritiserar Holmertz.
Permalänk | Anmäl
Martin A, 2012-06-26, 17:30
#47 Bengt Held
Fråga: Får vi i Sverige fritt uttrycka oss i tanke, tal och skrift?
Svar: Ja, men bara om vi först får godkänt. Av dig till exempel?
Handlingar ska vi inte tala om. Inte ens fritt. Än mindre mindre tänka tankar om ...
Permalänk | Anmäl
Erik Johansson, 2012-06-26, 18:31
#51
När har jag hindrat dig från att uttala dig fritt. Undanbe mig dina konspirationsteorier och läs istället min tidigare kommentar om att jag är en varm anhängare av yttrandefrihet och vill göra det svårare få någon åtalad och dömd för hets.
Permalänk | Anmäl
Bengt Held, 2012-06-26, 19:52
Senaste nytt vad gäller Gun Holmertz:
http://www.dagen.se/nyheter/caritas-medarbetare-dodshotad-i-hjallbo/
Jag är inte förvånad, vilket gör det än mer tragiskt.
Permalänk | Anmäl
John Skjöld, 2012-06-27, 08:16
Tack Broder Amanj Aziz,
Mycket bra artikel. Fortsätt bara och lycka till. Vi lever i ett samhälle där råder yttrandefrihet som borde gälla för oss muslimer också.
Permalänk | Anmäl
Reema, 2012-06-27, 14:30
Yttrandefrihet råder även för muslimer, Reema. Vill du säga att du vill slakta bögar och otrogna hundar så får du det, dock har SVENSK lagstiftning en annan inställning i frågan och det har inget med att vara muslim att göra, såvida sånt inte ingår i islam? I övrigt förstår jag inte vad ni förvägras säga? Vi har vissa normer i Sverige som ni muslimer verkar ha svårt att acceptera, så frågan kvarstår: Varför flyttar ni inte till ett land som är mer kompatibelt med ert sätt att tänka?
Permalänk | Anmäl
Ben Dekå, 2012-06-27, 17:53
#45 Markus......
tyvärr kommer vi inte få något svar på dessa frågor...brallorna är redan neddragna till anklarna på artikelförfattaren.
Permalänk | Anmäl
Patrik T, 2012-06-28, 03:54
"Så länge muslimer som en minoritet inte får lika tillgång till medieutrymmet som alla andra ... "
Men herregud ...
Ni har ju en samlad journalistkår hos gammelmedia och på radio/TV som helt okritiskt basunerar ut era budskap 24/7, oavsett hur korkade, medeltida eller lagvidriga de är.
Vad mer kan du önska?
Permalänk | Anmäl
leif w-n, 2012-06-28, 10:47
47 kommentarer I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.
"Så länge muslimer som en minoritet inte får lika tillgång till medieutrymmet"
Uppdatera dig med lite ny information så får du säkert mediautrymme.
Information bör bearbetas och förnyas när människan lär sig nya saker.
Mvh
Per
Du påstår att Holmetz uppgett att det "kryllar" av islamister i Hjällbo... var står det? Hon är uppenbarligen orolig för den våg av somalier som snart kommer att komma till Sverige och Hjällbo och bristen på planering då somalier generellt är mycket resurskrävande.
En somalisk barn- och kulturförening är väl bra i en del av mottagandet av en stor mängd somalier. Därför undrar jag om du håller med Holmetz - som är den springande punkten - att barn och kulturföreningen numera "fungerar numera dygnet runt som en renodlad moské,"
Kan bara konstatera att konflikterna mellan svenskar och muslimer ökar för varje dag som går. Det här kommer inte att sluta väl.
Tacka de svenska liberalerna för detta. Utan borgerlighetens moraliska kollaps och de homogena liberalernas tystnad hade det inte behövt gå så illa. Låt alla få veta vems skulden är och straffa dem vid valurnorna.
Det här är bara början.
Allt det som vi i Sverige så länge har sett som en del av våra friheter, att tycka och uttrycka, kommer att med ett enda inlägg från religionsförtryckare att stämplas och tystas ner som"påhopp".
Den islamistiska aggresiviteten lyser igenom i allt Amanj Aziz skriver. Det är skrämmande.
Islams mål är, enligt dess heliga skrifter, världsdominans. Muslimer som Amanj Aziz använder den västerländska demokratin, religions- och yttrandefriheten för att på sikt avskaffa dessa till fördel för Islam. Läs gärna:
http://www.answering-islam.org/Authors/Arlandson/ultimate_goal.htm
Och så har Amanj Aziz fräckheten att beklaga sig över att muslimer inte får tillräckligt med medieutrymme. Vi ser hur det går i länder med muslimsk majoritet.
Vi har ju själva en islamist i riksdagen, nämligen Abdirisak Waberi, vars åsikter är minst sagt skrämmande.
Att Gun Holmertz då reagerar på vad som sker är fullt naturligt.
Muslimen som har hela samhällsapparaten bakom ryggen pratar om hur samhället stryper muslimens yttrandefrihet Käre vän, vi kommer aldrig att bli överens. Är det inte bättre om du flyttar härifrån till ett samhälle som bättre motsvarar dina förväntningar? Positionerna är så låsta de nånsin kan bli, tyvärr.
Intressant att just Amanj Aziz inte vill kännas vid begreppet islamist.
Aziz är eller har åtminstone tidigare varit aktiv i och representerat föreningen TUFF (Troende Unga Framtida Förebilder) som bjöd in hatpredikanten Bilal Philips, som bl.a förespråkar dödsstraff för homosexualitet, till att hålla två könseparerade föreläsningar i Göteborg förra året. Om Aziz anser sig vara representativ för muslimer i största allmänhet och inte för fundamentalister och islamister så kan man ju i så fall undra vad skillnaden är:
http://expo.se/2011/talare-kraver-dodsstraff-for-homosexuella_3948.html
http://www.expressen.se/gt/en-hotfull-stamning---och-censur/
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=1637&artikel=4455762
Mer om TUFF:
http://sydsvenskan.se/malmo/article141425.ece
http://www.sydsvenskan.se/sverige/extremister-lockar-vilsna-tonaringar/
#Markus Nyberg
Roligt att Amanj redan svarat på dessa dumma antaganden om honom: http://amanjaziz09.wordpress.com/2012/06/26/caritas-i-hjallbo-och-efters...
Dessutom är det roligt att se hur Sverige inte kan hantera en saklig debatt, och istället går till personangrepp. Bemöt Amanjs påståenden istället, vet ja.
#Markus Nyberg
Kom även på nu att du är juridiskt ansvarig för vad du skriver i kommentarerna. Amanj skriver ju att "Advokater håller just nu att kolla på några förtalsmål där individer försöker framställa mig som diverse termer enbart för att de inte håller med mig."
Kanske ska du vara försiktig så att du inte råkar trampa över gränsen för var lagen säger stopp.
Jag kan ju säga att ditt pissande på värdfolket inte gör muslimer mer populära.
Förvisso känner jag en hel del med arabiskt ursprung som tar sitt ansvar som samhällsmedborgare, förstår att man måste assimileras för att fungera och är allmänt trevliga prickar. Gemensamt för dessa är att de inte är religiösa alls eller väldigt lite.
Problemet är inte kulturell bakgrund - problemet är inte ens islam. Det hade varit lika puckat att släppa in en massa bokstavstroende kristna som muslimer.
Problemet är att man inte kan fungera i Sverige om man är seriöst religiös. Och då bör man som gäst snarare söka sig till en plats där detta är funktionabelt snarare än att pissa på sina värdar för att man inte tillåts göra precis som man vill.
# Abd al-Alim
"Roligt att Amanj redan svarat på dessa dumma antaganden om honom"
Jaså, har han det? Var har han svarat på hur han själv ser på t.ex dödsstraff för homosexualitet och på könseparerade föreläsningar? Håller han med Bilal Philips om att det ska vara dödsstraff för homosexualitet enligt islams lagar och regler? Och nu pratar vi inte om vad som gäller enligt svensk lag utan vad som gäller enligt islam i ett land där islamska lagar och regler gäller. Skulle också vara intressant att få veta om han anser att könseparerade möten och föreläsningar är att föredra framför könsblandade sådana.
#16 Markus Nyberg
Haha, när du inte längre kan argumentera, byter du då ämne? Vad har allt det där med artikeln att göra?
Är det inte intressant att då vissa muslimer stöter på patrull kring deras värdegrund, väljer de antingen hot eller offerrollen. Exempelvis Abd Al-Alim(#14) som hotar med rättsliga åtgärder då folk ställer jobbiga frågor kring skribentens åsikte ( med hänsyn till hans minst sagt tvivelaktiga kopplingar).
Jag hade haft mer respekt för muslimer som sagt rakt ut vad de tyckte, istället för att gömma sina åsikter bakom vaga formuleringar, hot och gnäll. Främst av allt hade jag inte tvivlat på dem. Efter Uppdrag Granksnings imamreportage, har jag dock insett att vi inte vet vad som sägs bakom stängda dörrar eller hur många muslimska ledare förhåller sig till det svenska samhället. Det skrämmer mig oerhört.
#17: Det är ju det han gör. I originalartikeln så påstår Holmertz att Afrikas Horn radikaliserats. I svaret påstår artikelförfattaren att så inte är fallet. M. Nyberg visar då med sina länkar att artikelförfattaren visst tycks stå för eller sympatisera med exakt de religiösa stenåldersåsikter som Holmertz påstod från början.
Inte världens svåraste resonemang att följa och inte alls ett byte av ämne.
Holmertz person behöver egentligen inget försvar, hennes humanistiska arbete talar för sig själv.
Hon har offrat mycket av sig själva för att hjälpa främlingar.
Hennes erfarenhet är mycket stor och det är med denna i bagaget hon uttalar sig vad jag förstår.
Hon kan helt enkelt inte längre vara tyst.
Hej Amanj Aziz !
Tyvärr är din trovärdighet 0, den är tom minus.
Inom din vidskepelse kan du inte säga något som kan få mig att vilja skada dig eller tom göra något än värre.
Jag däremot kan med ett par meningar få miljoner att vilja död mig.
Det är en skillnad som är väldigt stor.
-
Bry er inte om mobbaren som kom in och försökte tysta er.
Skriv vad ni vill utan att använda fula ord.
Det är väl också ytterst representativt för Islam som denna mobbare kom in och försökte tysta ner debatten.
Vad tycker du om det sättet Amanj Aziz ?
Är det så man ska uppföra sig, försöka tysta debatten ?
Representerar denna människa dig eller kan du svara för dig själva ?
En fråga.
Vad tyckte du om Uppdrag Gransknings avslöjande om Moskéer i Sverige ?
15 april 2011 kom den muslimske predikanten Bilal Philips till Göteborg. Han är från Jamaica, ökänt för att homofientlighet är vanligt där. Och Bilal Philips har bl.a. argumenterat för att homosexuella som haft en samkönad relation bör avrättas. Den vidriga attityden har han inte försökt att dölja. Trots det blir han inbjuden av en muslimsk förening i Göteborg för att tala om intolerans - mot muslimer.
Från Dagen.
http://www.dagen.se/nyheter/omstridd-muslimsk-predikant-forelaser-i-gote...
På fredagen kom den omstridde muslimske predikanten Bilal Philips till Göteborg. Philips har riktat så hårda angrepp på icke renläriga muslimer, judar och homosexuella att han nekas inresevisum till Storbritannien och Australien.
I Göteborg ska Bilal Philips föreläsa vid samlingar arrangerade av det muslimska ungdomsförbundet Tuff. Temat för konferensen är islamofobi och unga muslimers situation i Sverige.
- Vi vet att Bilal Philips är en kontroversiell person, säger Amani Aziz, talesman för Tuff, till Göteborgs-Posten.
Det här visar tydligt vilken typ av människa artikelförfattaren Amani Aziz är. Han bjuder in folk som vill avrätta homosexuella. Amaji Aziz har också på sin blogg avslöjat att han är emot homosexuella relationer och tycker det är en allvarlig synd. En sådan islamistisk homofob har mage att sedan kritisera Brevik när de båda egentligen är för samma typ av hatisk politik.
Uppdrag gransknings avslöjanden gör ju också att människor som Azis helt förlorat trovärdigheten när de förnekar förfärliga attityder bland en del muslimer.
#17
Det har ganska mycket med artikeln att göra. Det har ju att göra med vilken sorts muslim författaren är och hur denna person praktiserar och lär ut sin religion. En verksamhet som finansieras av allmänna medel (dvs skattemedel) måste ju stå för mänskliga rättigheter och svenska lagar.
Varför är det så svårt för muslimer att svara på direkta frågor om homosexualitet och könsapartheid?
Frågor till artikelförfattaren och Adb Al-Alim:
- Kan/får en människa vara homosexuell och muslim?
- Kan/får män och kvinnor bada i samma badhus, samtidigt?
- Kan/får flickor och pojkar i skolålder ha gymnastik samtidigt och tillsammans?
- Kan/får män, kvinnor, pojkar och flickor, umgås tillsammans och t ex dansa till musik (t ex dansundervisning eller rytmik i skola/gymnastik)
- Kan/får muslimska pojkar och flickor (upp till 18 år) fritt välja sin klädsel, t ex använda kortbyxor, kjol, klänning osv?
- Kan/får muslimska barn åka på skolutflykter i könsmixade grupper, t ex där övernattning är ett inslag.
Allt ovan betraktar jag som självklara saker, men jag fruktar att för muslimer är detta mycket kontroversiella saker. Rätta mig om jag har fel. Och jag vill inte ha en föreläsning som svar. Det räcker med korta svar på mina frågor (typ, ja eller nej).
#23 Bengt Held
Du har inte helt rätt (tycker jag). Enligt religioner finns det synd. I såväl Koranen som Bibeln. Problemet är hur de troende lever ut sin religion. Homosexualitet är fortfarande en reell synd i många kristna länder. Fast i många kristna länder mördar man dem inte, men i Iran gör man det.
Så om Aziz och andra muslimer tycker att homosexualitet är en synd så är det inte speciellt kontroversiellt, eller hur?
Men, att som muslim i Sverige tycka att homosexualitet är en synd (alt en sjukdom) är kontroversiellt. Sådan verksamhet skall definitivt inte bedrivas mha skattemedel. Den skall kritiseras för vad den är. Sådana extremister borde sättas under lupp och hängas ut i media. Personer med sådana uppfattningar kommer alltid att leva i utanförskap med övriga Sverige (som jag ser det).
Svenskar och muslimer har i allmänhet helt olika värderingar och vi kommer aldrig att komma överens. I stället för att eskalera konflikten och diskutera frågan i evigheter så borde vi hjälpa alla muslimer som vill fortsätta att vara muslimer att flytta till ett muslimskt land. Det blir bäst för båda parter.
Alltid detta tjafs om religion hit och dit. Är så innerligt trött på alla dessa religiösa fanatiker –vare sig det är en domedagsprofet från USA, katolska präster som våldför sig på barn gör avbön och allt är frid och fröjd, en tok pastor från Florida eller blodtörstiga muslimska terrorister – som skall tala om för oss människor vad vi skall göra och inte göra, vad vi skall tänka och inte tänka.
Så istället för allt detta käbbel för och emot, hit och dit om olika religioner i all oändlighet, är det inte dags att avskaffa religionerna med allt vad det här religiösa tramset innebär? Dessa är ju upphov till all ondska, elände och djävulskap på detta klot. Om det nu finns en sådan kärleksfull gud som det sägs, så har denne då inte visat sig på de senaste miljoner åren. Och hur kan denne kärleksfulle gud (om denne mot all förmodan skulle finnas någonstans) tillåta allt detta elände på vår jord, med krig, hungersnöd, naturkatastrofer, fattigdom, terrordåd, barnprostitution, kvinnoförtryck, slavhandel, mm. Religionens mål är makt – MÄNNENS makt sedan urminnes tider, och tron är bara medlet att lura oss människor till underkastelse med.
Så om man börjar fundera lite om hur alla dessa amsagor har kommit till så har detta förekommit hos mänskligheten sedan tidernas begynnelse. Vad trodde människorna för 100-tusentals år sedan om oförklarliga väderfenomen? När man tittade upp mot himlen och blixtarna ljungade. Förklaringen måste väl då vara att det fanns något väsen där uppe uppe i himlen. Voila en gud.
De gamla vikingarna trodde ju att det var Tor som var ute och svingade sin hammare när det blixtrade. Men idag vet vi ju vad det är, åtmindstone gör jag det för jag är inte vidskeplig. Tror inte på tomten heller trots att ens förlädrar försäkrade "att nästa år så kommer han igen vår gamle vän". Därför är jag säker på att de gamla vikingarna om de hade haft vår kunskap och forskning vi har idag, skulle kunnat förklara dessa väderfenomen istället för en gud i himlen. Ty dessa människor var smarta. Men plötsligt dök det upp en missonär som hette Ansgar och hokus pokus filijokus hade man fått en ny gud, en som kunde gå på vatten och väcka upp döda. Du dör och vaknar upp igen. Wow! Vem vill inte vara med om det. Kallas för indoktrinering. Ett stort lurendrejeri, som pådyvlats barn av förlädrar, generation efter generation efter generation från tidernas begynnelse. Så frågan är ju vad annat kan alla dessa stackars barn tro. De vet ju inget annat. Om du inte är snäll så kommer du inte till himlen och får möta din kärleksfulle gud och 72 ”virgins”. Då är det helvetet som vankar och vem vill till helvetet och möta Lucifer? Tycker det är tid för mänskligheten att vakna upp och att börja frigöra sig från religionens bojor. Att vuxna slutar tro på dessa amsagor. Punkt slut.
Sedan en annan intressant fråga. Om någon sitter på ett berg några veckor, hallucinerar och pratar nonsens blir man en profet då? Wow, nu är jag profet utsedd av gud så nu kan jag göra vad jag vill. Amen, det har gud sagt till mig. Så med guds hjälp kan vi börja krig och erövringar, förtrycka kvinnor, hota att döda barn, eller gifta mig med 9-åriga flickor? Vilket nonsens och detta tror en stor del av mänskligheten på. Och de som vägrar blir stenade eller halshuggna. Det är ett riktigt gudomligt kärleksbud det.
Därför är det dags att alla sunt tänkande människor tar sig en funderare och vi skrotar allt vad religioner heter och förpassar dessa till historiens skräphög där de hör hemma. Man behöver inte vara religiös för att leva ett moraliskt, etiskt, exemplariskt och sunt livsbejakande liv. För att citera Albert Einstein –” Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I am not sure about the former”. -eller varför inte detta citat -"The difference between stupidity and genius is that genius has its limits" .
Det var sant då och i en högre grad idag då man förväntar sig av att mänskligheten i dagens upplysta samhälle och med någorlunda intelligenskvot skulle visa lite större prov på intelligens. Finns det hopp för mänskligheten? Frågar du mig är svaret NEJ –med hänvisning till Einsteins citat.
#28 Johnny Andersson
Kommer aldrig hända om vi inte byter politik. När svenska barn inte är värda ett skvatt, men folk från MENA får allt serverat.
Denna artikel måste man läsa.
http://www.friatider.se/invandrare-kan-tacka-nej-till-jobb-far-behalla-b...
Låt stå, då den inte bryter mot NM regler.
När har Amanj hävdat att homo-relationer är ett brott? Kan ni hänvisa till en direkt källa, inte vad någon annan har skrivit om Amanj, där han tydligt säger att dessa personer bör avrättas?
#32 Abd
Låt mig citera från en av mina tidigare kommentarer här.
"På fredagen kom den omstridde muslimske predikanten Bilal Philips till Göteborg. Philips har riktat så hårda angrepp på icke renläriga muslimer, judar och homosexuella att han nekas inresevisum till Storbritannien och Australien.
I Göteborg ska Bilal Philips föreläsa vid samlingar arrangerade av det muslimska ungdomsförbundet Tuff. Temat för konferensen är islamofobi och unga muslimers situation i Sverige.
- Vi vet att Bilal Philips är en kontroversiell person, säger Amani Aziz, talesman för Tuff, till Göteborgs-Posten."
Armani Aziz känner alltså till de hatiska åsikterna hos Bilan men försvarar trots det inbjudan av honom vilket givetvis legitimerar hatet.
Vad skulle du själv tycka Abd om Svenska kyrkan eller Moderaterna bjöd in som talare till en konferens någon som argumenterar för att avrätta alla muslimer? Skulle du försvarat det med Reinfeldt eller ärkebiskopen själv inte vill avrätta alla muslimer, bara tycker att det är fel att vara muslim? (Reinfeldt och ärkebiskopen tycker inte det men för att göra en jämförelse med att Aziz tycker homorelationer är fel).
Är du själv muslim Abd? Varför ska så många av er muslimer antingen försvara, bagatellisera eller tiga om muslimska extremister som Aziz. Hade fler av er tagit avstånd utan reserveration hade islamofobin säkert minskat i samhället.
#34 Amanj Aziz har redan dementerat dessa uppgifter. Han blev aldrig intervjuad av Göteborgs-Posten, alltså är citaten en konstruktion, eller i bästa fall en tolkning av vad Amanj egentligen sagt.
Och SD bjöd in Robert Spencer till Almedalsveckan. Folkpartiet gav Ayaan Hirsi Ali fredspris. En kvinna som enligt Reason Magazine (om du läser Amanjs blogg, http://amanjaziz09.wordpress.com) har yttrat krigsförklaringar mot muslimer.
När du står upp mot dessa saker kan du prata om att andra ska ta avstånd från andra saker.
#35 Abd al-Alim: Hur kan en ensam kvinna (Ayaan Hirsi Ali) starta krig mot en religion?
Är det inte intressant att islamister tolkar och karaktäriserar personer som kämpar för kvinnors rättigheter, som krigsförespråkare och dödsfiender?
Om nu Aziz inte blev intervjuad i tidningar borde han väl bett dem om en dementi, har han gjort det?
http://amanjaziz09.wordpress.com/?s=tuff
"Under intervjun betonade jag flera gånger att Bilal Philips inte håller de åsikter som påstås och att Islam endast tillåter en man och en kvinna att ingå äktenskap"
Det var samma visa när Sveriges unga muslimer bjöd in en hatpredikant, först förnekade de att han spridit hatet och gnällde om islamofobi, men när SR i en radiodebatt spelade upp ett tal från den inbjudne predikanten blev representanten för Sveriges unga muslimer tyst men försökte fortsätta blåneka ("bandet är kanske mixtrat". Patetiskt.
Det är fascinerande att länder som Storbritannien och Australien, etablerade demokratier har totalförbjudit Bilal Philips att komma in i landet om han nu är en sådan harmlös icke-hatisk människa. Men förmodligen är det ännu ett tecken på att västländerna är rasister mot muslimer eller hjur?
Men :-)
Har Robert Spencer och Ayaan Hiris Ali argumenterat för att avrätta alla muslimer? Och att Ayaann Hiris Ali vill bekämpa islam är väl faktiskt mildare än den som likt Azis (och dig?) vill bekämpa homorelationer. För sexuell läggning väljer man inte, däremot religion.
Sedan kanske du ska svara på de frågor du fick av en tidigare kommentator.
Frågor till artikelförfattaren och Adb Al-Alim:
- Kan/får en människa vara homosexuell och muslim?
- Kan/får män och kvinnor bada i samma badhus, samtidigt?
- Kan/får flickor och pojkar i skolålder ha gymnastik samtidigt och tillsammans?
- Kan/får män, kvinnor, pojkar och flickor, umgås tillsammans och t ex dansa till musik (t ex dansundervisning eller rytmik i skola/gymnastik)
- Kan/får muslimska pojkar och flickor (upp till 18 år) fritt välja sin klädsel, t ex använda kortbyxor, kjol, klänning osv?
- Kan/får muslimska barn åka på skolutflykter i könsmixade grupper, t ex där övernattning är ett inslag.
Mina svar är att det borde bli ja på alla frågoran. Vad är dina svar Abd?
Anas Khalifa är inte muslim, han är en fundamentalist och en extremist, TUFF förening är grudades av honom. Det är Anas Khalifa som har yttrat krigsförklarning mot icke muslimer
han säger så:
”Kuffar” är ett nedsättande ord som används om icke-muslimer av Anas Khalifa och hans lärjungar. Kuffar betyder ungefär otrogna.
– Det är förbjudet att ha kuffar eller kristna eller judar eller andra som nära vänner, säger Anas Khalifa i sin föreläsning.
Muslimer ska inte beblanda oss med dem, säger han.
– Varför? För att en människa blir som den närmaste till honom.
Anas Khalifa fortsätter:
– Betyder det att om du träffar en kristen eller jude att du ska slå honom, hota honom? Nej. Det är inget krig mellan dig och kristna och judar på din skola exempelvis. Utan du hatar honom för Allahs skull. Du hatar att han inte tror på Allah. Men du vill från ditt hjärta att han ska älska Allah. Alltså får du arbeta med dem, prata med dem, för att du vill att Allah ska vägleda dem.
Deras kviApropå kvinnor vill Faik Rustemi klargöra en sak. Det gäller hedersmord. Det finns så mycket fördomar mot muslimer. Hedersmord är absolut ingen muslimsk grej, säger Faik Rustemi.
Nej visst, säger vi, mumlar något om att ”det är väl en kulturell grej”.
Faik Rustemi nickar:
– Om en kvinna är otrogen får hon piskrapp bara.
Återigen den där overkliga känslan. Driver han med oss? Hederspisk? Någon av oss säger ordet högt, som en fråga till Faik Rustemi:
Hederspisk?
– Ja, hon blir piskad. Det gäller även mannen, om han är otrogen. Han får också piskrapp. Islam säger så. Det är lag.
http://www.sydsvenskan.se/sverige/extremister-lockar-vilsna-tonaringar/
sådana som Anas Khalifa smutsar ner Islam...
Det är så bra att man lämnat en sådan religion. Fick fler chansen så skulle dem lämna islam men dagens politiker tillåter idag att muslimer i sverige bygger upp ett eget samhälle genom sina friskolor, organisationer och moskéer där man kväver all kunskap och öppenhet det fria samhället bjuder på. Det farligaste som finns för Sverige är att det är på väg att bildas en islamisk utopi som göder en fientlighet mot det öppna samhället. Den här utopin har en strategi, och det är att gälla så stort område som möjligt och tvinga in så många som människor som möjligt att hamna inom dess regler och murar. Vad tror ni muslimska politiker i det långa loppet har för strävan? Det är ingen öppen strävan som kommer att publiceras på DN eller här...det är en bakom kulisserna dold agenda...
@14 Abd Al-Alim
"Kanske ska du vara försiktig så att du inte råkar trampa över gränsen för var lagen säger stopp."
Så du och artikelförfatteren kan inte svara på krititken och väljer istället att hota med lagen?
Skönt att se att ni uppenbarligen är fascister. Gun gör rätt i att vara oroliga.
Om inte varken artikelförfattaren eller Adb Al-Alim bedöda sig att svara så kanske vi ska anta att deras svar inte rakt av är ja. Eller?
- Kan/får en människa vara homosexuell och muslim?
- Kan/får män och kvinnor bada i samma badhus, samtidigt?
- Kan/får flickor och pojkar i skolålder ha gymnastik samtidigt och tillsammans?
- Kan/får män, kvinnor, pojkar och flickor, umgås tillsammans och t ex dansa till musik (t ex dansundervisning eller rytmik i skola/gymnastik)
- Kan/får muslimska pojkar och flickor (upp till 18 år) fritt välja sin klädsel, t ex använda kortbyxor, kjol, klänning osv?
- Kan/får muslimska barn åka på skolutflykter i könsmixade grupper, t ex där övernattning är ett inslag.
Vi väntar på ert svar. Och förresten, om ni svarar nej på frågorna är det hedervärt. Då vet vi vilken sorts muslimer ni är. Och att er islam inte kan bli en del av ett västerländsk sekulärt samhälle.
Är det inte "haram" att nyttja människo-gjorda lagar ("man made laws")?
"Once this idea is clear in the minds of ordinary Muslims, the Muslim ummah will not accept anything from their governments and rulers except shari’ah, to rule their lives, and they will realize that any other system or law is nothing more or less than kufr in disbelief and a deviation from Islam. "
Det är bara att googla på "man made laws vs sharia", så förstår att många islamister inte accepterar lagar och regelverk som är skapade av människan (t ex svensk lag och mänskliga rättigheter). Det är guds ord som är lag. Inget annat. Mycket underligt att man då kan leva i ett land, styrd av mänskligt gjorda lagar och regler och dessutom utnyttja kuffarnas välfärdssystem och bidrag. Det är inte muslimskt att bli försörjd av bidrag, speciellt inte från de "otrogna". Kan detta vara orsaken till den bitterhet många islamister (i Sverige); att de lever på kuffarnas välfärd samtidigt som deras livstil avslöjar hur improduktiva deras religion är (jämfört med en västerländsk, producerande kultur är).
Känsligt ämne, men ack så viktigt att debattera. Någon som har ett svar?
Så vitt jag vet så är Caritas där holmertz arbetar en kristen katolisk hjälporganisation. Och med lite fantasi och genom att lägga ihop 2 och 2 kan man ana vad som hänt på Caritas, speciellt som skribenten titulerar sig som "muslimsk aktivist"
" Holmertz egen beskrivning av sig själv är inte den som upplevs av stadsdelens invånare."
Så nu gör skribenten sig som talesman för hela stadsdelen.
bekräftas ännu en gång att varhelst islam slår ner sina bopålar och ska samsas med andra, så kommer problemen som brev på posten.
#14, Abd al-Alim.
"Haha, när du inte längre kan argumentera, byter du då ämne? Vad har allt det där med artikeln att göra?"
Byter ämne? Mina två inlägg handlar om Amanj Aziz som ju skrivit artikeln och inget annat. I artikeln värjer sig Amanj Aziz mot begreppet islamist. Om Aziz anser sig vara representativ för muslimer i största allmänhet och inte för fundamentalister och islamister så kan man ju i så fall undra vad skillnaden är om man utgår från Amanj Aziz tidigare aktiviteter i den fundamentalistiska föreningen TUFF.
I sin egenskap av "muslimsk aktivist", tar Amanj Aziz avstånd från TUFF? Tar du avstånd från TUFF? Hur ser du och Aziz på t.ex dödsstraff för homosexualitet och på könseparerade föreläsningar? Håller du och Aziz med Bilal Philips om att det ska vara dödsstraff för homosexualitet enligt islams lagar och regler? Och nu pratar vi inte om vad som gäller enligt svensk lag utan vad som gäller enligt islam i ett land där islamska lagar och regler gäller. Skulle också vara intressant att få veta om du och Aziz anser att könseparerade möten och föreläsningar är att föredra framför könsblandade sådana. Även Bengt Held har ställt ett antal frågor som jag ser fram emot ditt svar på.
#45
En rättelse, Carl Roslin var det ju som ställde frågorna ursprungligen. Ska bli intressant att läsa artikelförfattaren eller Abd al-Alim eventuella svar på dem:
"- Kan/får en människa vara homosexuell och muslim?
- Kan/får män och kvinnor bada i samma badhus, samtidigt?
- Kan/får flickor och pojkar i skolålder ha gymnastik samtidigt och tillsammans?
- Kan/får män, kvinnor, pojkar och flickor, umgås tillsammans och t ex dansa till musik (t ex dansundervisning eller rytmik i skola/gymnastik)
- Kan/får muslimska pojkar och flickor (upp till 18 år) fritt välja sin klädsel, t ex använda kortbyxor, kjol, klänning osv?
- Kan/får muslimska barn åka på skolutflykter i könsmixade grupper, t ex där övernattning är ett inslag."
# 43 Carl
Sedan ska man i rättvisans namn konstatera att, som du själv skrev i en tidigare kommentar, att även många kristna och en del religiösa judar har iuntoleranta värderingar och det är givetvis exakt lika illa som när muslimer har det. Och att en del muslimer är toleranta. Generellt är dock problemen värst bland muslimer medan den religiösa grupp som är tolerantast är judar. Kristna är i mitten när det gäller "intoleransproblem". Med många undantag givetvis.
Om man granskar hur konservativt kristna och judar skulle besvara frågorna hade det nog blivit det här.
Kan/får en människa vara homosexuell och kristen respektive religiös jude?
Nej. En del konservativa skulle nog dock argumentera för att det är viktigt med dialog, andra är tvärsäkra och hatiska.
- Kan/får män och kvinnor bada i samma badhus, samtidigt?
Ja, om de har badkläder på sig, inga bara bröst för kvinnors del.
- Kan/får flickor och pojkar i skolålder ha gymnastik samtidigt och tillsammans?
Ja
- Kan/får män, kvinnor, pojkar och flickor, umgås tillsammans och t ex dansa till musik (t ex dansundervisning eller rytmik i skola/gymnastik)
Ja, i skolan. Men föräldrar bör vara närvarande (om inte någon lärare är det) om det är minderåriga som dansar. Hånglande vid dansen är inte acceptabelt för minderåriga.
- Kan/får muslimska pojkar och flickor (upp till 18 år) fritt välja sin klädsel, t ex använda kortbyxor, kjol, klänning osv?
Ja, men pojkar ska inte använda flickkläder och flickor inte använda pojkkläder (förutom byxor).
- Kan/får muslimska barn åka på skolutflykter i könsmixade grupper, t ex där övernattning är ett inslag.
Ja, om de övernattar i separata tält och lärare är med.
Det är inte många religioner som är forenliga med demokrati och i synnerhet inte Islam som är den mest dogmatiska i Världen. Att då som muslim använda begreppet demokrati som argument i en debatt är oärligt. Anser du att demokratins spelregler står over Allah? I så fall är du ingen muslim och skall inte uttala dig i deras namn. Om du anser att Allah är overordnad så skall du inte tala om demokrati. Hur du än beter dig är det tyvärr fel. Det är Islams fel då den inte är en religion som är forenlig med våra västerländska moderna värderingar. Därfor är diskussionen meningslos. Vi har religionsfrihet. Gott nog så, men när någon påpekar hotet från den här religionen mot vårt demokratiska samhälle bor vi som anser demokratin viktig ställa oss upp till forsvar for den som varnar. Jag har själv stått oga mot oga med Somaliska pirater och kan garantera att de inte talade om demokrati vid det tillfället. Deras värdegrund var så långt ifrån de ideerna man kan komma. Deras värdegrund var muslimsk religios tro.
"Något muslimer också upplever dagligen. " Vilka är det som en hel del ärenden hos KO, som tvingar en arbetsgivare betala skadestånd för att en muslim inte kan bära slöja på arbetsplatsen (den hindrar i hennes arbete). Vilka får halalslaktat, vilka får delade klasser i skolan. Enskilda badtider i bad husen osv osv.. listan kan bli LÅNG! Så kom inte och spela offer!!! OM ni vill leva som muslimer, bosätt er då i ett land som är muslimskt/islamistiskt!!! Egypten välkomnar er säkert - med sina sharia lagar. Men i Sverige vill vi INTE ha detta!!
"Min replik som skrevs tillsammans med Said Sheikh (Göteborgs-Posten 24/6) handlade om felaktigheterna i Holmertz artikel."
Jo, jag håller helt med om att kritik och ifrågasättande är legitimt och föredömligt. Men jag upplever att Wager främst kritiserar VPKs hållning i frågan, inte att du kritiserar Holmertz.
#47 Bengt Held
Fråga: Får vi i Sverige fritt uttrycka oss i tanke, tal och skrift?
Svar: Ja, men bara om vi först får godkänt. Av dig till exempel?
Handlingar ska vi inte tala om. Inte ens fritt. Än mindre mindre tänka tankar om ...
#51
När har jag hindrat dig från att uttala dig fritt. Undanbe mig dina konspirationsteorier och läs istället min tidigare kommentar om att jag är en varm anhängare av yttrandefrihet och vill göra det svårare få någon åtalad och dömd för hets.
Senaste nytt vad gäller Gun Holmertz:
http://www.dagen.se/nyheter/caritas-medarbetare-dodshotad-i-hjallbo/
Jag är inte förvånad, vilket gör det än mer tragiskt.
Tack Broder Amanj Aziz,
Mycket bra artikel. Fortsätt bara och lycka till. Vi lever i ett samhälle där råder yttrandefrihet som borde gälla för oss muslimer också.
Yttrandefrihet råder även för muslimer, Reema. Vill du säga att du vill slakta bögar och otrogna hundar så får du det, dock har SVENSK lagstiftning en annan inställning i frågan och det har inget med att vara muslim att göra, såvida sånt inte ingår i islam? I övrigt förstår jag inte vad ni förvägras säga? Vi har vissa normer i Sverige som ni muslimer verkar ha svårt att acceptera, så frågan kvarstår: Varför flyttar ni inte till ett land som är mer kompatibelt med ert sätt att tänka?
#45 Markus......
tyvärr kommer vi inte få något svar på dessa frågor...brallorna är redan neddragna till anklarna på artikelförfattaren.
"Så länge muslimer som en minoritet inte får lika tillgång till medieutrymmet som alla andra ... "
Men herregud ...
Ni har ju en samlad journalistkår hos gammelmedia och på radio/TV som helt okritiskt basunerar ut era budskap 24/7, oavsett hur korkade, medeltida eller lagvidriga de är.
Vad mer kan du önska?
Kommentarsfältet är stängt på denna artikel.