Integrationspolitiken

Staffan Werme om Integrationspolitiken

”Tuffare krav får aldrig tas som intäkt för högre gränsmurar”

Partistyrelseledamot (FP): När Folkpartiet i går lanserade åtta förslag för en bättre integration kom kritik från flera håll. Men varför måste alla förslag inom integrationsområdet jämföras med Sverigedemokraterna? Även en socialliberal politik måste kunna förena öppna gränser för människorna med tydliga krav på individerna.


Om författaren

Partistyrelseledamot, ordförande i Kristna Liberaler, tidigare kommunstyrelseordförande i Örebro - en av Sveriges mest segregerade kommuner.

När Folkpartiet på tisdagen presenterade åtta förslag för en bättre integration kom omedelbart avståndstagandena som ett brev på posten. Inte bara från vänster, utan även från ett par av partierna inom alliansen. Det var i och för sig inget förvånansvärt. I Sverige idag är det svårt att prata integration med ett annat tema än det tidigare förhärskande, socialdemokratiskt präglade, byggt på rättigheter, omhändertagande, socialpolitik.

När Folkpartiet vill ha en integrationspolitik som ställer motkrav på de nya svenskarna, på språkkrav, aktivitet inom jobb och utbildning och minskad rätt till föräldraförsäkring kommenteras det omedelbart i förhållande till Sverigedemokraterna. Om Folkpartiet rört sig i riktning mot SD, eller om Folkpartiet markerar mot SD. Ofta är kritiken mot det som påstås vara ett närmande till SD svepande och inte sällan krävs ordentliga omtolkningar av det som egentligen föreslås. Frågan är varför integrationspolitik i alla lägen måste förhålla sig till SD:s? Är det inte att ge det partiet och dess politik en orimligt viktig position i svensk politik?

Men vad vill då Folkpartiet? Varför detta utspel idag? Och varför detta innehåll? Hur ställer sig Folkpartiets socialliberala falang till detta utspel med tuffare tag och minskade rättigheter? Men också med ett bejakande av invandring och öppna gränser?

Det är uppenbart att svensk integrationspolitik i stora stycken misslyckats under decennier. Våra regler har låst in aktiva människor i beroende av offentlig sektors välvilja. Bidragssystem har utformats för att passa system, inte människor. Det har lett till ett utanförskap som nu når bortom storstädernas miljonprogramområden, långt ut i landets städer.

Men fler faktorer samverkar. Skolan har inte förmått lyfta de elever som behövt kunskaper mest. Näringsliv och offentlig sektor har inte insett att de medvetet eller omedvetet sorterar bort arbetssökande med ”fel” namn. Polisen har inte förmått skapa trygghet i alla bostadsområden. Företagsregler och upphandlingsbeslut har sorterat bort alldeles för många engagerade invandrarentreprenörer. Kommunala bidrag till civilsamhällets föreningar har varit anpassade till svensk 1950-talsnorm. Och så vidare.

I det läget är det nödvändigt att ställa alla frågor, att söka alla svar, för oss som vill ha kvar en generös invandringspolitik. Och vi gör det i en situation som kunde vara bättre. Vi ser ett Europa där det finns skrämmande tendenser till ökad främlingsfientlighet. Vi ser ett Sverige med en riksdag med ett invandringsskeptiskt parti som vågmästare.

Men vi ser också människor som bejakar invandring och mångfald. Vi ser ett arbetsliv som kommer att ropa efter mer arbetskraft; inom äldreomsorgen, inom servicenäringar, inom högspecialiserad forskning. Även om arbetslösheten idag är hög, och de internationella konjunkturerna darrar, kommer det sannolikt tider av uppgång och ny tillväxt. Och de demografiska förändringarnas utmaning kommer vi inte undan.

För mig som vänsterliberal är Folkpartiets åtta punkter ett självklart sökande efter en bättre integrationspolitik. Vi har sett den gamla politiken misslyckas. Vi har sett utanförskapet öka. Nu söker partiet andra vägar, där språk, utbildning och arbete kopplas ihop med rätt till bidrag från det offentliga.

Till viss del är det en återgång till den gamla socialdemokratiska retoriken: Gör din plikt (först) – Kräv din rätt (därefter). Då skulle arbetarklassen lyftas in i borgerskapets utbildningstradition och sociala trygghet. Nu är utmaningen att göra detsamma med andra grupper. Men det finns alltid en samhällelig plikt som kommer före rätten till offentliga bidrag. För alla, oavsett bakgrund eller förutsättningar. Men såväl plikten som rätten måste vara individuellt anpassad.

Det finns en risk att vi som säger oss tillhöra den socialliberala idétraditionen fastnar i ett tankemönster som har sin bakgrund i den socialdemokratiska folkhemsideologin. Där det offentliga alltid är det bästa och vet bättre än samhällets medborgare vad de egentligen vill och önskar. Men även vi måste våga pröva och ompröva våra ställningstaganden. När vi fortsätter att slåss för öppna gränser, för internationalism och internationell solidaritet måste vi göra det med insikten om att varje individs egenmakt är grundläggande för all positiv samhällsutveckling. Vårt fokus måste hela tiden ligga på varje enskild individs möjligheter att lyckas i det nya samhället. Vårt uppdrag är att skapa förutsättningar som gör det möjligt, istället för att begränsa möjligheterna.

Men för oss som liberaler är det också lika nödvändigt att varje gång vi ställer en fråga eller söker ett svar, obekvämt eller ej för den rådande ordningen, pekar på de grundläggande värderingar i den liberalism som omfattar hela Folkpartiet. De öppna gränserna kommer först. Den internationella solidariteten prioriteras högst. Vår internationalism är grunden. Och för att värna dessa grundläggande värderingar kommer vi att lägga förslag som försöker stärka individernas möjligheter att bli fullvärdiga samhällsmedborgare: Med kunskap och bildning. I arbete och egenförsörjning. Med starka band till civilsamhället. I trygghet och utveckling. För egenmakt och individualism.

Här finns fortfarande mark kvar att bryta för Folkpartiet. Värnandet av det öppna samhället är en liberal grundsten som kräver ett ständigt försvar. Tuffare krav för bättre integration får aldrig kunna tas som intäkt för högre gränsmurar. Öppenhet för människor och krav på individer måste kunna förenas. Eller som de gamla socialdemokraterna skulle ha sagt: Gör din plikt! Kräv din rätt!





Trackback URL: http://www.newsmill.se/trackback/45475

40 kommentarer I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.

Den blåögda socialliberalismen demonstrerar återigen ett obehagligt von-oben-perspektiv där människor frånkänns egna åsikter om vilka de ska leva tillsammans med.

Staffan Werme bortser från det faktum att många av de invandrare som kommit till Sverige de senaste åren inte vill bli integrerade utan drömmer om att återvända till sina hemländer så snart det är möjligt alternativt om det inte är möjligt att bygga upp en gemenskap med människor från samma land eller samma klan.

Försöken att med tvång gifta ihop dessa människor med svenskarna är dömda att misslyckas. Ska integrationen lyckas måste det uppstå ett spontant samtycke och det kan ta enormt lång tid med de förutsättningar som finns, i värsta fall generationer.

Under tiden kommer vi att se parallella samhällen med olika kulturer och lagar, samhällen som i värsta fall kommer att leva i kronisk konflikt med varandra.

Permalänk | Anmäl #1 Bo T, 2012-06-13, 06:18

Jag har inga som helst problem med andra kulturer, dom flesta i min umgängeskrets är ej födda i Sverige, så rasistbiten kan vi lämna genast.
Däremot är jag förbannad som skattebetalare att Sverige fortsätter den otroligt kostsamma och vansinniga asylinvandringspolitiken år efter år.
Snart har incitamentet för att betala skatt helt försvunnit hos svenskarna.
Du får en mycket låg pension, du kan knappt vara sjukskriven eller arbetslös med ersättning men politikerna fortsätter att tillåta asylinvandring av personer som troligen aldrig kommer att bidra till sin egen försörjning.

Dessutom så är det bara ett fåtal som är äkta hjälpbehövande eller flyktingar.
Jag har inget emot invandring men då skall den som invandrar försörja sig och sin familj själv.
Premiera invandring från Sydasien, ex vis kineser, indier mfl.
Vi har en skyldighet att ta emot flyktingar men varför underlätta för fusk med detta genom att premiera de som kastar pass och id handlingar med medborgarskap.
Låt dom som inte hade giltigt pass eller ID när dom kom till Sverige ha temporära medborgarskap som kan återkallas.
Desss bör ej heller få all samhällsservice, typ socialbidrag mm.
Då har vi snart gallrat dom ekonomiska asylsökanden.
Undantaget skall givetvis gälla äkta flyktingar som kommer från ex UNHCR mfl organisationer.

Permalänk | Anmäl #2 Daniel Westerberg, 2012-06-13, 06:31

Folkpartiet, centern, miljöpartiet och vänstern är helt insnöad på massinvandring och jag tror moderaterna samt socialdemokraterna är likadana de låter dock de andra sticka ut hackan. Så länge det inte blir en drastisk minskning i antalet så blir det ingen integration men där står de eniga emot folkviljan och allas bästa om det är ett integrerat samhälle vi vill ha.

Eller ska vi släppa tanken om integration totalt? Assimilation eller kanske vända processen och börja återföra invandrare till deras hemländer eller andra länder för det går inte att fortsätta som vi gör i det oändliga.

Permalänk | Anmäl #3 Tor, 2012-06-13, 06:34

Varför öppna gränser?
Men har bestämt det?

Varför skall Sverige vara världens socialkontor?
Varför kallas invandrare arbetskraft som i verkligheten är oanställbara med behov av kanske livslång bidragsförsörjning?
Det är oförnuftigt att ta in folk med medeltida kultur. De kan i de flesta fall inte integreras eller försörja sig.

Sverige bör tillåta intag av följande grupper
– en kvot med skyddsbehov
– utländsk man eller hustru och dennes barn till svensk medborgare
– arbetskraft vi har nytta av och som kan försörja sig själv.

Permalänk | Anmäl #4 Jan Ivarson, 2012-06-13, 06:35

"Det är uppenbart att svensk integrationspolitik i stora stycken misslyckats under decennier. "

Det är en start. Det är det som SD säger. Detta är den danska utvecklingen som den priviligerade eliten som bor etninskt rent varnar för.

#4 Jan Ivarson,
Du tänker rätt med ett par tankefel. Invandrare är inte en enhetlig grupp som är hopplösa människor. De är människor. Människor generellt har en enorm växt potential.
Varför ska Sverige vara ett socialkontor för Svenskar?
Svenska staten ska inte vara ett socilakontor alls. Svenska staten ska erbjuda skydd för medborgarna och deras egendom. Folk klarar sig själva bättre. Bidrag passifiserar. Man kan säga att bidrag snabbt dödar en människa vilja att leva i samhället.

Det positiva med invandringen är att den medför att det dåliga svenska systemet kommer kollapsa snabbare.

Permalänk | Anmäl #5 u_19023, 2012-06-13, 06:58

Hehe, spännande! Ska det samvetslösa FP lyckas lura de dumma svenskarna än en gång? Eller fattar tillräckligt många att FP bara ljuger? Att FP inte drev ett enda av dessa krav förra gången de viftade med "språkkrav" et al?

Permalänk | Anmäl #6 Martin A, 2012-06-13, 07:00

"Och de demografiska förändringarnas utmaning kommer vi inte undan."
Nej det är ju tvärt om så att vi späder på den demografiska utmaningen. Demografi avser ju hela befolkningens sammansättning ur olika aspekter och inte som den används f n dvs pensionärer.
Sen finns också försörjningkvoten, de som jobbar/de som ska försörjas. Jag är inte säker på att den kvoten förändras till det bättre med nuvarande politik.

Permalänk | Anmäl #7 Tant Karin, 2012-06-13, 07:03

Staffan Werme
Varför kommer det att bli något av det här nu. när det inte blivit något av era utspel förut?
Vad är det som blivit så mycket bättre av ett öppet Sverige?
Den minskande ursprungs/majoritetsbefolkningen utsätts för fler och grövre importerade brott. Är det en medveten strategi för att kuva oss till lydnad, när väldigt lite görs för att skydda oss?

Permalänk | Anmäl #8 JEKJEK, 2012-06-13, 07:04

Jag har kommit till insikten sedan en tid att vi inte ska ha någon invandring överhuvudtaget. Under det senaste kvartseklet har vi, det svenska folket, fullgjort våra humanistiska åtaganden för ett par generationer framåt och det kommer också att ta ett par generationer innan vi återhämtat oss från det experiment som främst Folkpartiet och Bengt Westerberg är pappa till. Fri rörlighet inom EU och rigoröst kontrollerad arbetskraftsinvandring räcker mer än väl att fylla nationens behov framledes. Om folkpartister eller några andra har en annan uppfattning föreslår jag att ni anordnar en folkomröstning för att överbevisa mig om att en majoritet av svenskar har en annan åsikt än min.

Permalänk | Anmäl #9 u_17696, 2012-06-13, 07:05

Svar till #2 Daniel Westerberg. Jag tycker ditt förslag om saknade id-handlingar är alldeles utmärkt. 2010 saknade 96% av alla som söker asyl id-handlingar, 2011 drygt 90%. Det måste ju kosta massor för Migrationsverket bara att göra undersökningar och försöka fastställa identiteten. Dessutom tämligen rättsosäkert både för Sverige och den som söker asyl. Vi vet ju inte ens vilka som kommer till Sverige. Det ska aldrig vara kravlöst, då värdesätter man inte det man får och det tror jag är ett generellt mänskligt drag oavsett varifrån man kommer och var man bor.

Permalänk | Anmäl #10 Tant Karin, 2012-06-13, 07:14

Nu kommer de klassiska FP-glosorna som skall skyla över den opportuna politiken. Tänk att FP aldrig riktigt kan bestämma sig.

"Jag skulle vilja göra någor vettigt, men å andra sidan , kan man faktiskt göra så? Bäst jag garderar mig. För säkerhets skull. För jag måste ju uppfattas som liberal."

Vad man i verkligheten uppfattas som, är en velpotta, femtekolonnare och åsna. En ryggradslös amöba.

Att ställa krav på invandrare ÄR att stänga en kategori utanför. Den kategorin som inte vill lära sig svenska, som inte vill assimilera sig, som vill leva i ett parallellt samhälle här, som vill slänga sina barn från balkonger, som vill ha kvar den kultur de nyss flyttat från, som vill fortsätta att föra ett löjligt krig från distans. Alltså leva på medeltiden. Varför har de i första hand då flyttat? De kunde ju mycket hellre ha levat kvar i sin kultur, med sina världsherravälden och sin underkastelse och sitt hat. och sin Allah. Här behövs de egenskaperna inte. De är obsoleta. Där hemma är åsikterna däremot gefundenes fressen.

Antingen vill man ha förlustmaskiner eller så vill man inte.

Permalänk | Anmäl #11 Kristian Grönqvist, 2012-06-13, 07:45

@Staffan Werme

"När Folkpartiet vill ha en integrationspolitik som ställer motkrav på de nya svenskarna, på språkkrav, aktivitet inom jobb och utbildning och minskad rätt till föräldraförsäkring kommenteras det omedelbart i förhållande till Sverigedemokraterna. Om Folkpartiet rört sig i riktning mot SD, eller om Folkpartiet markerar mot SD. Ofta är kritiken mot det som påstås vara ett närmande till SD svepande och inte sällan krävs ordentliga omtolkningar av det som egentligen föreslås. Frågan är varför integrationspolitik i alla lägen måste förhålla sig till SD:s?"

"Men vad vill då Folkpartiet? Varför detta utspel idag? Och varför detta innehåll?"

Tja, det är ingen konst att räkna ut varför ni kommer med de här förslagen just nu. De senaste opinionsundersökningarna har visat en kraftig ökning för SD, samtidigt som två av regeringspartierna hamnar tydligt under riksdagsspärren. Skulle dessa siffror bestå till valet så kommer alliansen inte att få förlängt mandat som regering, utan får lämna över makten till någon annan.

För att behålla makten måste ni antingen locka tillbaka en hel del väljare till KD och C, vilket nog kan bli svårt med dessa partiers nuvarande politik, eller så måste ni locka stora skaror väljare till FP och M, vilket knappast blir enkelt men nog ändå lättare än det förstnämnda alternativet.

Så FP tar då fram en gammal trotjänare inom kategorin valfläsk, nämligen skärpt integrationspolitik, i hopp om att denna återigen skall locka potentiella och existerande SD-väljare. Men vid det här laget har ni visat att ni inte har några som helst planer att faktiskt driva igenom denna politik (ni har ju suttit i regeringen i sex år utan resultat på detta område), så väljarna ser förhoppningsvis igenom era patetiska försök att lura väljare att rösta på er för en politik ni ändå inte tänkt genomföra.

Permalänk | Anmäl #13 Init, 2012-06-13, 08:26

Kan någon förklara för mig syftet med den svenska migrationspolitiken?

Som jag ser det kan invandring till ett land motiveras utifrån två perspektiv;

* Invandring för att stärka mottagarlandet ekonomiskt, eller
* Invandring av humanitära skäl. Dvs, skydd för förtryck och bistånd

Den svenska invandringen uppnår inget av dessa syften. Den nuvarande invandringen bidrar inte utan skapar kostnader för Sverige. Inte heller kan den motiveras utifrån ett humanitärt perspektiv eftersom de flesta inte flyr från förtryck utan från fattigdom.

Att flytta tiotusentals fattiga människor över halva jordklotet till Sverige kan knappast kvalificeras som en särskilt effektiv biståndspolitik. Det finns miljarder människor på jorden som lever i fattigdom och misär. Sverige har inte förmåga att hjälpa alla.

Jag förstår inte alls. En hög invandring till Sverige verkar vara något slags självändamål. Kan jag bara få en vettig motivering så är jag nöjd och kan mycket väl ställa mig bakom en fortsatt hög invandring.

Permalänk | Anmäl #14 Fredrik Berg, 2012-06-13, 09:15

Som flera kommenterat, dessa förslag har FP redan kommit med 2002 och 2006 men vad har de gjort? De säger saker men visar tydligt att de inte genomför dessa. FP kan inte lura folk längre, vi vet att de inte kommer att genomföra något av förslagen inte ens om de skulle få over 50 procent. Detta är bara ett desperat försök att få över 4 procent 2014..

Permalänk | Anmäl #15 Peter Nordquist, 2012-06-13, 09:39

jag behöver inte skriva något här, jag instämmer i stort med alla andra här,
man kan ju undra var alla är som är för FP:s ideer, finns det några sådana överhuvudtaget?

Permalänk | Anmäl #16 u_9520, 2012-06-13, 09:45

16 Janivar, 2012-06-13, 09:45, många är positiva till dessa ideer, men man vet att FP bara fiskar röster och kommer inte genomföra dessa då de lovat samma sak innan utan att sen genomföra de. Sverigedemokraterna är de enda trovärdiga i dessa frågor.

Permalänk | Anmäl #17 Peter Nordquist, 2012-06-13, 10:07

Jag läser Staffan Wermes artikel samtidigt som jag lyssnar på hans partiledares anförande i riksdagen. Varför går mina tankar hela tiden till Baghdad Bob?

Permalänk | Anmäl #18 Observator, 2012-06-13, 10:23

Med en skenande arbetslöshet och en sedan decennier pågående avindustrialiseringsprocess i vårt land måste frågan ställas hur migrationspolitiken ska formeras. Vilken typ av invandring ska vi ha? Vilka ska vi ge skydd åt? Behöver vi arbetskraftsinvandring med nära 10% arbetslöshet. Frågan går inte att blunda för men tyvärr är debatten polariserad och alltför floskelbehängd.

Permalänk | Anmäl #19 Tomas Felezzo, 2012-06-13, 10:23

#14 Fredrik Berg

Lönedumpningar är det enkla svaret.

Permalänk | Anmäl #20 Andreas Johansson, 2012-06-13, 10:36

Jag förstår inte heller detta med saknade id-handlingar. De som kommer till sverige gör det med flyg till Arlanda. Det kan inte ha kommit ombord på flyget utan identitetshandlingar. Sedan proppas toaletterna på planen igen av sönderrivna identitetshandlingar. Därefter får dessa "papperslösa" uppehållstillstånd.

Varför tillåter vi detta? De som förstör sina id-handlingar vill ju helt enkelt dölja sina verkliga bevekelsegrunder för att få uppehållstillstånd.

Permalänk | Anmäl #21 Harald Lang, 2012-06-13, 10:41

Jag gissar att FP med detta utspel krattar manegen för ett framtida samarbete mellan Alliansen och SD, för det kommer att bli nödvändigt för att behålla regeringsmakten efter 2014 om nuvarande opinionssiffror står sig något sånär.

Permalänk | Anmäl #22 Fredrik Franzén, 2012-06-13, 10:42

Grattis FP , ni håller på att bli det nya KD. Som spottar ut åsikter för att ni inte har några ideer.

Permalänk | Anmäl #23 Anders Olsson, 2012-06-13, 10:46

Staffan Werme, "tidigare kommunstyrelseordförande i Örebro - en av Sveriges mest segregerade kommuner". Verkar vara person med rätta meriter för att tala om hur integration skall gå till.....?!

Permalänk | Anmäl #24 Perli, 2012-06-13, 11:02

Här kan man verkligen tala om att "ge bristen på självinsikt ett ansikte"

Permalänk | Anmäl #25 birgitta ellis, 2012-06-13, 12:05

#15 Peter Nordquist: Det spelar egentligen ingen roll vad Folkpartiet vill eller inte vill, de är alldeles för marginaliserade för att ha något större inflytande. Däremot det kanske sår ett frö till insikt hos den tysta majoriteten som hittills har varit förskonade från den bistra verkligheten och som därigenom, på sikt i alla fall, omöjliggör en fortsatt självuppoffrande och självutplånande migrationspolitik?

Permalänk | Anmäl #26 u_17696, 2012-06-13, 12:10

Ingenting tycks engagera Newsmills användare mer än invandring. Det är helt fascinerande hur stor vikt många tillmäter frågan om var en människa är född. Varför är det så viktigt? Om vi ska bedöma andra så ska det väl vara i.f.h. till vad hon gör och hur hon bär sig åt, t.ex. försörjer sig själv efter bästa förmåga eller inte, lyder lagar och bryr sig om andra eller inte, dettar i samhällsliv med synpunkter, förslag, kritik, engagemang etc. eller överlåter allt åt andra. Alltså - synpunkter på andra människor görs bäst efter efter vad hon faktiskt gör och sedan kan vi väl lämna det helt därhän var hon är född. Själv är jag invandrare i ett syduropeiskt land och utvandrare från Sverige och det är för mig självklart att anpassa mig efter de normer som gäller för uppförande, artighet, grannsämja etc. som råder här. Därmed har jag aldrig någonsin råkat ut för synpunkter på var jag kommer ifrån. Portugal där jag bor har omfattande invandring från (främst från Brasilien, Rumänien och Ukraina) men de har inget Integrationsverk, ingen invandringspolitisk debatt, ingen diskriminering men de har människor som anstränger sig för att lära sig språket, som gör sitt bästa för att försörja sig och kan uppföra sig och så finns det en del som iinte gör så och vi alla bedöms därefter. Sverige har en del att lära av andra länder med omfattande invandring, framför allt att det inte finns någon "invandrarfråga" att sätta i centrum utan männsikor som beter sig på olika vis.

Permalänk | Anmäl #27 Göran Linde, 2012-06-13, 12:30

Mycket svårt att ta förslaget på allvar när det kommer från just Fp.
Detta eftersom förslaget tidigare varit uppe, samlat anhängare och sedan dött i sin linda.
Paradoxalt nog anser jag att Fp har många av de bästa förslagen men samtidigt den lägsta trovärdigheten. Man har helt enkelt blivit lurad för många gånger.

F.ö är språkkrav en självklarhet i många länder. det är bara här som det genast blir storm i ett vattenglas.

Permalänk | Anmäl #28 Jonas Karlsson, 2012-06-13, 12:45

# 27 Göran Linde

Invandrare från Ukraina, Brasilien och Rumänien. Ja det är ju ingen flyktinginvandring utan människor, som vill skapa sig ett bättre liv för egen maskin. Portugal är heller inget välfärdsland att hojta om, så var och en får väl klara sig bäst den kan. Själv är jag svenskamerikan men all min respekt finns hos den välfärdsstat mina föräldrar och deras föräldrar en gång byggde.

Har därför svårt att acceptera, när andra inte visar samma respekt och sörjer dessutom dess gradvisa förintande.

Permalänk | Anmäl #29 birgitta ellis, 2012-06-13, 13:59

#27 Göran Linde.

Jag håller helt med dig om att invandrare är individer och skall bedömas som sådana. För dig är det ”självklart att anpassa mig efter de normer som gäller för uppförande, artighet, grannsämja etc. som råder här.”

Detta kallas ”assimilation” och är här betraktat som en högerextremistisk, främlingsfientlig och islamofobisk idé. Jag uppfattar det så att det är denna uppfattning som många NewsMill-kommentatorer reagerar mot. Man är emot invandringspolitiken som innebär att invandrare inteskall ”anpassa [s]ig efter de normer som gäller för uppförande, artighet, grannsämja etc. som råder här.” Nu gör ju många invandrare det ändå, vilket hedrar dem, men detta ses här av politiker och journalister snarast som ett slags kulturförräderi. Jag tror detta är problemets kärna.

Politiker och journalister vill att invandrare skall leva på bidrag och kriminalitet så att de kan tycka synd om dem och visa vilken fin människosyn de har.

Permalänk | Anmäl #30 Harald Lang, 2012-06-13, 15:13

Harald Lang, det är intressant vad du skriver att min uttryckta hållning är en form av assimilation och att detta inte gillas fullt ut i Sverige. Frågan om assimilation eller bibehållande av särkultur har varit en huvudfråga i svensk integratiopnsdebatt men frågan har varit felformulerad som om det vore fråga om ett antingen eller. Realiteten är att människor som flyttar till ett annat land och lever ett socialt gott liv där som regel gör assimilatoriska anpassningar utanför hemmets dörr men ofta bibehåller en del seder och bruk från hemlandet i mer avskilda sammanhang, som t.ex. att fira sitt hemlands högtider, bibehålla en del matvanor, musiksmak etc. Själv firar jag midsommar med sill, lax och nubbe med nubbevisor tillsammans med en del svenskar, norrmän och faktiskt också engelska och portugisiska grannar. På en portugisk krog däremot beställer jag bahalhao, arroz pato, frango piri piri etc. och Alentejovin. Det är inte konstigt att både anpassa sig till gällande normer där man bor och samtidigt behålla sin nationella identitet med vissa seder och bruk i mer avskilda sammanhang. Den svenska debatten om assimilation har varit alldeles för polariserad och handlar inte om problem som är påtagliga för invandrare/utvandrare med normala känselspröt.

Permalänk | Anmäl #31 Göran Linde, 2012-06-13, 15:59

"handlar det huvudsakligen om människor från en totalt väsensskild kultur, där våld, hat och intolerens frodas på ett sätt som för tankarna till nazi-Tyskland". Kanske just därför de kommer hit hörrö #32 - så fundera nu något litet: vilka kategorier av dem är de då? De som kommer? De som saknar drivkraft? De som inte törs riskera att rycka upp sig själva med rötterna? De som accepterar att våld, hat och intolerans frodas? Om man nu ska jämföra människor istf "kulturer"

Permalänk | Anmäl #33 sören holdar, 2012-06-13, 16:15

Ibland blir man bara stum...

"Ofta är kritiken mot det som påstås vara ett närmande till SD svepande och inte sällan krävs ordentliga omtolkningar av det som egentligen föreslås. Frågan är varför integrationspolitik i alla lägen måste förhålla sig till SD:s?"

Ja du... Självkritiken är visst totalt icke-existerande. Fråga Bengt "soffan" Westerberg varför vi har ett så idiotiskt debattklimat idag.

Permalänk | Anmäl #34 Ben Dekå, 2012-06-13, 17:34

#31

Hej Göran. Det du beskriver att du gör ”. . .att både anpassa sig till gällande normer där man bor och samtidigt behålla sin nationella identitet med vissa seder och bruk i mer avskilda sammanhang” är precis de jag kallar för att assimilera sig. Jag tror ingen har problem med detta, tvärtom är det naturligtvis en ”berikning” (som jag nu menar i vanlig mening, inte den ironiska som är vanlig). Jag tror att t.o.m. SD tycker det.

Problemet är det som står i grundlagen om multikulturalism inte rimligtvis kan tolkas så att det är tillåtet att äta sushi och kebab och att spela kinesisk musik i sverige. Sådant skriver man inte i en konstitution. Konstitutionen betyder helt enkelt att det inte finns några ”gällande normer”.

Det som oroar en del av oss är om ett samhälle över huvud taget kan existera i längden om det inte har några normer alls, om det inte håller några som helst värderingar framför andra, om varje uttryck för det som många av oss kallar civilisation betraktas som rasism och främlingsfientlighet.

Permalänk | Anmäl #36 Harald Lang, 2012-06-13, 19:58

Bäste Ulf Claesson. Jag blandar inte bort några kort utan beskriver en erfarenhet av att vara invandrare i ett land jag frivilligt flyttat till och vad som är vägen till ett socialt gott liv där och det är att att anpassa sig till rådande normer i socialt samspel och samtidigt inte behöva släppa sin nationellaidentitet. Denna erfarenhet delas av många som flyttar mellan kulturellt mycket olikartade länder, alltså inte bara inomeuropeiska eller kulturellt lkasinnade (som portugiser och brassar). Ett av de länder jag har bott i är Sri Lanka, vars hierarkiska kultur är föga tiltalande för mig men det var för mig inget hinder för gott uppförande i landet. Vi har ju många invandrare från Afrika och Mellanöstern som anpassar sig väldigt väl, så kulturell likhet är inte en nödvändig förutsättning för anpassning. Det starkaste uttrycket för rådande värderingar är lagarna och den som flyttar till ett annat land måste rätta sig efter dem samtidigt som de självklart ska all rätt att ge sina synpunkter på lagarna och diskutera dem kritiskt. Detta innebär bl.a. att om om någon från något land flyttar hit och utsätter sina döttrar för könsstympning, hotar dem med "hedersvåld" etc, så begår den personen brott och skall dömas därefter. De som kommer från samma land och inte begår brott ska inte klumpas ihp med andra p.g.a. sitt ursprung. Åter till min min ursprungskommentar. Bedöm människor efter vad de gör, inte enligt var de är födda. Enkelt eller hur.

Permalänk | Anmäl #37 Göran Linde, 2012-06-13, 22:15

# 37 Göran Linde
Du tycker att man skall bedöma människor efter vad de gör. Kan kanske fungera, men jag tycker det tar alldeles för lång tid. Det finns ju en anledning till att man ytterst sällan reser statyer över levande människor. Jag bedömer människor efter ”varifrån” de kommer (socialgrupp, etniskt stuk etc.). Jag tycker detta fungerat bra under decenniers yrkesliv med direkt erfarenhet av många länder på sammanlagt fyra kontinenter.

Permalänk | Anmäl #38 Observator, 2012-06-14, 08:57

Hej Observator. Det var ju en skön själs bekännelse när du skrev att du bedömer folk efter varifrån de kommer, socialgrupp, etniskt stuk etc. Men jag tror att du med erfarenhet av arbete på fyra kontinenter (själv har jag inte arbetat på fyra kontinenter utan bara i Europa, Afrika och Asien) också skiljer på människor från samma ursprung och ibland tycker att arbetskamraten Juma är betydligt mer kompetent och mer att luta sig emot än Jaya, som verkar ganska virrig, d.v.s att du också bedömer människor av samma ursprung efter vad du erfar. Du är säkert inte lika kategorisk som du utger dig för, för då skulle du aldrig ha klarat utlandsjobben under flera decennier.
Nu till något helt annat:
Det finns inom EU 502.500.000 innevånare. Av dem är 22.200.000 invandrare från icke industrialiserade länder utanför Europa, d.v.s. cirka 4%. Av dessa 4% finns en del som har värderingar och handlingsdispositioner som inte alls stämmer med rådande Europeiska värderingar om männniskors egenvärde, självbestämmande etc. Av de 4% finns också en dominerande andel som anpassar sig till rådande värderingar. De som inte gör det och som bryter mot lagar i länder där de bor ska lagföras och de brotten är (även om de är mycket allvarliga som t.ex. hedersvåld) en mycket liten del av den totala kriminaliteten. Den typen av brott ska aldrig ursäktas med multi-kultiargument utan lagföras och fördömas och precis som andra brott förebyggas. Hur ,vet jag inte men jag kan tänka mig att medborgarskap ska kunna förutsätta någon form av lojalitetsförklaring till landets lagar och grundläggande värderingar (OBS, detta har jag ännu inte tänkt igenom färdigt). Med detta vill jag säga att vi har inte något massinvandringsproblem i Europa. Vi har inte något invandrarproblem utan problem med vissa individer som bryter mot lagar och andra normer och de är en så liten del av befoklkningen så alla länder borde kunna hantera det.

Permalänk | Anmäl #39 Göran Linde, 2012-06-14, 18:32

Tack Göran: Fler av sådana som du som träget arbetar för att sansa debatt och argument. Droppen urholkar stenen. Världen består för övrigt av sådär 7miljarder utlänningar - och så några miljoner av oss varav hälften sådär är fusksvenskar. Uj Uj Uj

Permalänk | Anmäl #40 sören holdar, 2012-06-15, 16:05

Invandringsskeptiskt? Nyss var det främlingskritiskt. Det bildas så många nya ord i denna tid att det är svårt att hinna med. De flesta syftar dock bara till att försköna och mjuka upp budskapet.
SD är ett främlingsfientligt parti med rasistiska tendenser. De kommer ur den nynazistiska rörelsen på 80-talet och har fortfarande medlemmar som kliver in och ur naziorganisationer

Permalänk | Anmäl #41 Björn Skölving , 2012-06-16, 22:03

#39 Göran Linde
Om du skall träffa beslut i ett anställningsärende och har att under en arbetsdag träffa fem eller sex personer, som du valt ut efter att ha bläddrat igenom en ”short-list” på femton eller tjugo, som en annan person tagit fram ur en ”tsunami” av ansökningar, så måste du nog förlita dig på det, som godhetsapostlarna normalt kallar fördomar. Så okomplicerad kan verkligheten vara! Fördomar består av egna och andras erfarenheter.

Permalänk | Anmäl #42 Observator, 2012-06-17, 07:21

vi har avhändat oss det viktigaste integrationsinstrumentet som finns, nämligen värnplikten.
Återinför den omgående.
På luckan är man tvungen o lära känna varann. Dessutom blan invandrarna så finsn det en del som "luktat krutrök". En tillgång

Permalänk | Anmäl #43 Thomas B, 2012-08-19, 09:17

Kommentarsfältet är stängt på denna artikel.



annons:
annons:

Newsmill-bloggen

Newsmill till TV4 News

 Nyhetsbolaget, som bla producerar Nyheterna i TV4 och TV4 News tar över Newsmill. För våra ...

annons:
annons:

Om Newsmill

Newsmill är det första sociala mediet i Sverige som spinner kring nyheter och debatt. Vi publicerar varje dag olika personer med exklusiv kunskap om dagens viktiga händelser. Om du har egna erfarenheter av de frågor vi tar upp kan du omedelbart medverka i debatten. Newsmill är en del av TV4-gruppen.

 

Läs mer om Newsmill

Newsmill-bloggen

Newsmill till TV4 News

 Nyhetsbolaget, som bla producerar Nyheterna i TV4 och TV4 News tar över Newsmill. För våra ...

Vad är att Milla?

Millningen är ett sätt att kommentera med känslor. Du väljer ett ord eller ett namn som du vill mäta i opinionen och läsarna kommenterar genom att välja en av fyra känslolägen som representeras av fyra färger. Rött är arg, blått är glad, grön nyfiken och gult är uttråkad. Resultatet visas direkt och rubriken på artikeln färgas med den färg som de flesta väljer.


 
© 2008 Newsmill. All rights reserved.