Menar du att så fort man har fått ett Svenskt medborgarskap så är man välkommen in i den Svenska gemenskapen?
Om man som nysvensk inte vill in i den svenska gemenskapen då?
Om man vill värna om sin egen kultur, bo med de som delar ens egna traditioner och kultur? Ska vi tvinga dessa in i den numera så urvattnade svenskheten?
Så kan vi väl alla ta varandra i handen och stämma upp i allsång med Friggebo så har vi snart löst alla problem. Förutsatt att inte sången innehåller ordet Sverige.
Permalänk | Anmäl
BoB, 2012-06-05, 13:35
Jan Anders Olsson
"alla svenskars lika värde"
Här vet väl du att så inte är fallet, med en lagstiftning och rättsväsende som inte behandlar alla lika.
"senaste decenniernas eskalerande brottsutveckling, inte minst när det gäller hatbrotten"
Du vet precis lika väl som dom flesta vilka det är som begår dom flesta hatbrotten i Sverige, och vad den eskalerande brottligheten beror på.
Om inte, så är det dom där man inte får kritisera, och nu menar jag inte alla, men dom är överrepresenterade.
Permalänk | Anmäl
JEKJEK, 2012-06-05, 13:36
För min del tror jag inte ett smack pâ nâgon användning.
Hela tilltaget att omvandla den Svenska Flaggans Dag till nationaldag var ett slags slapp och ogenomtänkt anpassning till mânga andra länders just Nationaldagar.
Att sedan per nâgot slags PK-dekret försöka "använda" denna dag till nâgot just det âret PK ter sig nästan ännu mera överflödigt än det tidigare inrättandet.
I den mân man sedan besväras av att stâ dâr med en Pastor Janson-liknande ("tom och innehâllslös") Nationaldag skulle det ju gâ att avskaffa den och âtervända till den mycket mer lättfattliga flagg-dagen.
Permalänk | Anmäl
Sirius, 2012-06-05, 13:36
Ja, det är viktigt att bekämpa hatkulturer som delar upp människor i "vi och dom" som breder ut sig i Sverige och att använda nationaldagen till detta är ett utmärkt förslag.
Permalänk | Anmäl
Bo T, 2012-06-05, 13:42
#3 Sirius
Håller med, vad är det för mening med en nationaldag när orden Sverige och Svensk är bannlysta och det bästa med nationalsången är avsaknaden av dessa ord.
Permalänk | Anmäl
BoB, 2012-06-05, 13:44
Svenska journalister påminner mest om sovjettidens politruker.
Dom vet vad dom ska säga. Dom tror på det själva men dom kan ite hitta ett enda trovärdigt argument för det dom skriver.
Man ä'r alltså idemässigt bankrutta.
Permalänk | Anmäl
Anders Olsson, 2012-06-05, 13:47
Så länge den vanlige Svennes lektyr och intressen i huvudsak består av fotbollsmatcher på TV, Öl och Aftonbladet så kommer landet bara att falla allt djupare ner i träsket.
Permalänk | Anmäl
Sven Ekberg, 2012-06-05, 14:50
#5: Sverige râkar ha hamnat snett kring detta med Nationaldagen.
Förr i tiden behövdes den inte alls. Inte i gamla Sverige - till skillnad frân i t.ex. Norge.
Svenska flaggans dag fungerade just genom sin begränsning.
Däremot har den nya Nationaldagan ramlat över oss som ett slags utlandsanpassning pâ temat att eftersom alla andra har borde vâl vi ocksâ ha. Det blir därefter: Vilset! Kring den bristen pâ tradition och förankrning finns enligt min mening ingen egentlig bot. Det vore liksom rakara att slopa denna nationaldag och âtergâ till den svenska flaggans. Där skulle vi nämligen att begripa vad som skulle göras, nämligen att entusiastiskt och ihärdigt vifta med dem! Enkelt! Utan baktankar i övrigt! Om "alla" skall kunna samlas mâste det nämligen vara just kring nâgot "enkelt". Att samla sig kring nâgot som är tvistigt kallas normalt att genomföra en demonstration. För sâdant finns ârets alla övriga dagar att tillgâ.
Permalänk | Anmäl
Sirius, 2012-06-05, 15:02
"Inte minst eftersom begrepp som ”svensk” och ”svenskhet” kommit att bli så gott som allomfattande. Därför har den 6 juni en viktig funktion som sammanhållande kitt -- och som påminnelse om att alla med svenskt medborgarskap de facto är svenskar."
Hos journalister och politiker måhända. Man måste skilja på medborgarskap och etniskt/kulturellt ursprung, svenskhet refererar då till kulturen, och den är inte alls allomfattande utan tämligen specifik, som alla andra kulturer. Man blir därmed inte svensk i strikt bemärkelse bara för att man har svenskt medborgarskap.
Permalänk | Anmäl
Karl Kullman, 2012-06-05, 15:10
Jag tycker vi ska ändra landets namn till något mer neutralt då det rent etymologiskt endast inkluderar Svearna Vi har ju Juthaland också och då kanske vi även skulle kunna erbjuda våra broder på den danska västkusten att ingå. De benämns ju också judar. Rent etniskt och historiskt är vi ju samma folk, även om vi rent traditionellt inte har lyckats bevara den kunskapen.
Permalänk | Anmäl
Kristian Fredriksson, 2012-06-05, 15:17
Är samer svenskar? Eller en minoritet? Krångligt det här...
Permalänk | Anmäl
Ben Dekå, 2012-06-05, 15:25
Idag kan man i DN läsa att Jasenko Selimovic, statssekreterare hos vår ”sanningsminister” Ullenhag, har varit i USA och kommit på att vi behöver en ny svenskhet. Finns det någon som kan förstå vad han menar. Jag trivs alldeles utmärkt med att vara den jag alltid varit, liksom jag tror att de som är t. ex. samer eller finnar trivs med att vara det de är och som de är. Vi kan alla vara svenska medborgare, men vi är inte alla svenskar. Man börjar undra om det i hela världen bara är min svenska etnicitet som inte finns eller går att klä ut till vad som helst. Jag tycker Selimovic och Olsson (som tycker att alla som bor i Sverige de facto är svenskar) skall besöka sametinget nästa gång de samlas och tala om för de närvarande att de inte längre är samer – de är nya svenskar. Hoppas de kan återkomma därifrån och berätta hur de tycker det gick!
Permalänk | Anmäl
Observator, 2012-06-05, 15:36
Sjunger de nationalsången så är de nog det.
Permalänk | Anmäl
Kristian Fredriksson, 2012-06-05, 15:39
Tillåt mig att utbilda dig i hur verkligheten ser ut, Jan Anders;
När du frågar dig om det inte vore "dags att använda nationaldagen för att skydda medborgare som tillhör brottsutsatta minoritetsgrupper?" så avslöjar du dina förutfattade meningar. Du kan nämligen inte tänka dig att även en etnisk svensk kan vara en utsatt minoritet. Till exempel någon som bor i en invandrartät förort, och får utstå rasism och glåpord enbart på grund av sin hudfärg. Jag vet, för jag har själv varit där.
Du förstår, det är nämligen inte så att svenskar är mer rasistiska än något annat folkslag - om du av någon outgrundlig anledning tror det är du tyvärr själv rasist. Invandrare behandlar andra illa i precis lika stor utsträckning som etniska svenskar. Om inte i högre grad till och med, om vi tar kulturella skillnader i beaktning. Att etniska svenskar är majoritet om man ser till hela landet är inte ett hållbart argument, då vi globalt sett är en mycket liten minoritet jämfört med de folkgrupper som invandrar.
Så, vad har du nu lärt dig av detta? Bör inte nationaldagen i så fall "användas" (om vi tillåter oss att ge dagen en funktion, vilket du verkar föreslå) för att skydda alla brottsutsatta? Varför är en minoritet i Sverige mer värld än ursprungsbefolkningen, som globalt sett är i minoritet? Varför får inte en etniskt svensk i en invandrartät förort vara med i dina minoritetskategorier?
Kanske kommer du till insikt vari ditt felslut ligger, kanske inte - men nu har du i alla fall fått det förklarat för dig. Bollen ligger i dina händer. Lycka till!
PS! Innan den dagen kommer då alla "proffstyckare" plötsligt inser att deras begränsade perspektiv på "utsatta minoriteter" är direkt falskt (och i värsta fall i sig rasistiskt) kommer fler och fler rösta för en begränsad invandring. Man kan inte behandla majoriteten som en andraklassens medborgare, att ignorera att även dessa människor kan behandlas illa, och tro att vi som tvingas leva i den värld "eliten" så fint skapat skall vara nöjda och fyllda med kärlek. Det är otroligt naivt och verklighetsfrånvänt, för att uttrycka mig milt.
Permalänk | Anmäl
Anders Ödman, 2012-06-05, 15:42
Och de svensktalande i Finland är formodligen finnar. De sjunger säkert inte den svenska nationalsången.
Permalänk | Anmäl
Kristian Fredriksson, 2012-06-05, 15:44
#17 Kristian Fredriksson
Sveriges nationalsång är Konungariket Sveriges och Finlands nationalsång är Republiken Finlands. Man förväntar sig att medborgare – oavsett etnicitet – skall sjunga sitt lands nationalsång. Konstigare är det inte.
Permalänk | Anmäl
Observator, 2012-06-05, 15:57
Svenskar tolererar andra-det är ett mer positivt utlåtande tycker jag!
Permalänk | Anmäl
Lars Kronqvist, 2012-06-05, 16:12
Svenskar hatar inte varandra, bara sig själva. En mer sanningsenlig slogan.
Permalänk | Anmäl
Ben Dekå, 2012-06-05, 16:43
Det är viktigt att markera mot hatbrotten. Framförallt dess hatbrotten:
1) Hatbrott mot bilägare med bilbränder
2) Hatbrott mot judar i malmö.
3) Hatbrottet på drottninggatan måsta man markera mot.
4) Hatbrottet med de fyra Svenskarna som tänkta mörda alla på danska gyllandposten.
5) Hatbrotten mot våra politiska representanter som blir mordhotade och blir anfallna på öppen gata.
6) Fd Vänsterpartisten Mangs som gick och sköt folk i malmö.
Permalänk | Anmäl
u_19023, 2012-06-05, 17:28
Jag har nog sällan läst något så motsägelsefullt och ologiskt som detta. Samtidigt som Jan Anders Olsson framhåller att svenskar är vi allihopa, så är det ändå fel att använda ordet svensk eller Sverige i den just svenska nationalsången. Varför det om jag får fråga? Sedan trycker han hårt på att det traditionella svenska identitets-begreppet är av ondo och avvecklas. Tycker Jan Anders att även muslimer, judar eller romer saknar rätt till sin etnicitet och sin kultur och bör sluta vara stolta över sitt ursprung och sin historia? Det gör han antagligen inte, men varför är det just den svenska identiteten och kulturen som saknar existensberättigande - kan den åsikten vara något annat än rasistisk?
Permalänk | Anmäl
Kaffeburk, 2012-06-05, 17:31
Det stör mig att inte ens på nationaldagen ska svenskar få hylla den svenska kulturen. Nej, vi ska hylla mångkulturen då, ty alla är visst svenskar. I det fallet är uttrycket "svensk" så urvattnat att ingen har någon anledning att bry sig. Det är som att fira att man andras luft, och inte något annat. Det är meningslöst.
Tramsartikel. Det här är snarare en ge-och-ta situation. Ska andra grupper få bejaka sin kultur i Sverige med "svenskars" goda min borde väl svenskar också få bejaka sin på lika villkor?
Ingen kräver väl på allvar av samerna att alla svenskar ska vara välkomna att kalla sig samer?
Om vi vill att svenskar (alla medborgare) ska sluta upp i gemenskap och inte känna misstänksamhet eller agg mot varandra på nationaldagen, då måste "svenskar" också i sinnet tillhöra samma gemenskap.
Alltså exakt motsatsen till mångkultur, där alla (utom de infödda svenskarna) ska uppmuntras att bevara sin egen gemenskap, utan att tvingas in i den större svenska gemenskapen.
Mångkultur föder segregering, vilket föder hat, så om vi ska fira mångkultur (alltså att "svensk" är vad som helst) på nationaldagen borde vi fundera på vad vi egentligen friar.
Permalänk | Anmäl
Per Holmgren, 2012-06-05, 17:36
#17 Kristian #18 Observator. De svensktalande i Finland är lika mycket etniska finnar som de finsktalande. Landet är tvåspråkigt (precis som Kanada och Österrike har fler än ett språk).
De som talar svenska som modersmål i Finland kallas Finlandssvenskar.
Permalänk | Anmäl
Viktoria Larsson, 2012-06-05, 17:55
Jasenko Selimovic skrev i DN (kommentarsfunktionen var naturligtvis avstängd) att vi behöver en ny svenskhet lik den allomfattande nationalism som finns i USA, en amerikan är en amerikan är en amerikan varifrån i världen han än kommer.
Kravet är egentligen skandalöst. Vad han glömde var att USA är en smältdegel av alla nationaliteter i hela världen. Ursprungsbefolkningen, indianerna har sorterats ut till reservat. Är det där Selimovic menar att vi ska hamna med vår svenskhet?
Sveriges nationaldag kommer aldrig att bli något annat än en social konstruktion. Vår naturliga nationaldag är midsommarafton, då vi utan kungar, revolutioner och minnen av fältslag hänger oss åt moder natur, majstång, blomkransar, sill, snaps och små grodorna, den vemodigaste dagen av dem alla då ljuset obönhörligen börjar sin vandring mot mörkret.
Den känslan skulle jag vilja säga är svenskhetens kärna.
Permalänk | Anmäl
Christina Lundqvist, 2012-06-05, 18:22
Jan Anders Olsson tillhör den typiska uppviglaren som vägrar kommentera utan bara skriver ner något verklighetsfrämmande för att gynna hans karriär eller umgänge. Varför ska vi lyssna på en sådan människa och varför får dessa utrymme?
Oavsett, journalister och politiker är orsaken till motsättningarna och hatet i samhället.
Permalänk | Anmäl
Kent S, 2012-06-05, 18:26
# 24 Viktoria Larsson
Jag förstår inte riktigt informationen i din kommentar. Menar du att av alla som pratar svenska i Finland, så är ungefär hälften etniska finnar, som har finska som modersmål? Detta kan väl äga sin riktighet, men det förändrar ju ingenting i min kommentar #18. Jag har träffat många finnar i Finland som pratat utmärkt svenska (både finlandssvenska och svensk svenska) men jag hade ingen uppfattning om hur många de var.
Permalänk | Anmäl
Observator, 2012-06-05, 20:08
#24: Nja, "lika" mycket är för mycket sagt. Finnarna tillhör en helt (!) annan folkstam än svenskarna. Det är med den primära skillnaden ung. som med den mellan samer och svenskar. När Sverige införlivades med det dâv. svenska riket flyttade svensktalande (germaner) alltmer in till den nya östra rikshalvan. Därefter har folkslagen, och inte bara dessa tvâ, för det finns ju fler, alltmer blandats. Till att börja med är ju finnarna mânga fler. Att finlandsvenskarna alltmer blandas upp betyder inte att trafiken ât andra hâllet ger motsvarande pâverkan. Snarare kan nog hävdas, rent folkmässigt, att Finlands tidigare finlandsvenska befolkningsdel alltmer absorberas i den finska. De finsksprâkigas andel av befolkningen ökar. Detta är i sammanhanget helt naturligt.
Det är t.ex. just sâ som Sverige har blivit Sverige, sâdant vi idag känner det. Processen pâgâr hela tiden.
Permalänk | Anmäl
Sirius, 2012-06-05, 20:14
#28 Observator. Vi kanske missförstår varandra båda två. Vad jag ville påpeka var bara att i Finland finns två modersmål, finska eller svenska. De som har svenska som modersmål kallas Finlandssvenskar. De är lika mycket etniska finnar som de som har finska som modersmål.
Men - den svensktalande delen av befolkningen är mycket mindre än den finsktalande.
Tror nog vi bara skrev om varandra lite.
Permalänk | Anmäl
Viktoria Larsson, 2012-06-05, 20:35
#30 Viktoria Larsson
Jag måste säga att jag förstår inte vad det är du pratar om. Detta är min bild av situationen:
1) Finnar i Finland är etniska finnar, har finska som modersmål och kallas finnar.
2) Svenskar i Finland är etniska svenskar, har svenska som modersmål och kallas finlandssvenskar.
3) Finnar och finlandssvenskar är de två största etniciteterna i Republiken Finland. Medborgare där kallas finländare.
4) Ålänningar i Finland lär se sig som ålänningar och inte som finlandssvenskar. Åland är i motsats till övriga Finland enligt lag enspråkigt svenskt. Man kan också lite grand få intrycket att ålänningarna inte är den finska republikens mest entusiastiska finländare.
Kort sagt; finnar, svenskar och ålänningar är beteckningar på etniciteter. Om de är medborgare i Republiken Finland så är de finländare. Alltså: skilj på medborgarskapsbeteckningen och etnicitetsbeteckningen.
Permalänk | Anmäl
Observator, 2012-06-05, 21:16
Det finns mycke fölk nuförtiden! :-)
Permalänk | Anmäl
Nisse, 2012-06-05, 23:51
#18 Observator
Vilka forväntar sig det? Du mojligen. Det viktiga är vad man själv känner i frågan. Känner du dig som svensk? Jag tycker du skall låta alla som känner sig som svenskar vara det. Till och med norrmännen om de så skulle vilja, men de sjunger nog hellre den norska nationalsången skulle jag tro. Så populär är inte svenskheten i alla läger.
Permalänk | Anmäl
Kristian Fredriksson, 2012-06-06, 00:04
#23 Per Holmgren
Vad tycker du at vi ska gora då. Infora tvång på att alla går man ur huse och dansar små grodorna?
#24 Viktoria Larsson
Exakt. Det är bara lite märkligs att de kallas for svenskar. Man skulle ju kunna forledas att tro att de inte var finnar då. Varfor kallas de svenskar när de bor i finland och är finska medborgare? Rasism?
Permalänk | Anmäl
Kristian Fredriksson, 2012-06-06, 00:17
Ett förslag:
Nationaldagsfirande runt om i världen präglas av stolthet, nationalism, tillhörighet och dyl.
I Sverige är detta indirekta skämsord vilket gör att svensken inte kan fira nationaldagen utifrån dessa kriterier. Etniska svenskar blir helt förvirrade och resultatet blir några patetiska försök till fjantiga sammankomster runt om i landet. Resten av befolkningen sitter hemma och skakar på huvudet.
Sen har vi delen av den invandrade befolkningen som inte är intresserad av firandet öht då de inte ser sig som svenskar utan tillhör andra folkgrupper som firar sina egna dagar och högtider.
Lägg ner nationaldagen och ta tillbaka annandag pingst, varför ska vi fira något som inte är äkta utan bara en kuliss?
Permalänk | Anmäl
Johan C-berg, 2012-06-06, 01:47
#36 Johan C-berg
Du skriver att den invandrade befolkningen inte är intresserad av att fira svenska nationaldagen eftersom de firar sina egna högtider. Jag kan av egen erfarenhet säga att detta påstående ej är helt korrekt. Jag är en svensk som flyttat utomlands och jag kan utan tvekan säga att jag känner stor stolthet över att vara svensk den 6:e juni men också stor nationell stolthet på mitt nya hemlands nationaldag. Det ena motsäger ine det andra.
Såvida jag inte är en mycket udda typ så torde det enligt samma logik finnas nya svenskar som firar Sverige den 6:e juni och samtidigt kan fira nationaldagar för de länder där de har sina rötter. Det är fullt möjligt att känna tillhörighet och patriotism för mer än ett land. Härtill bidrar för övrigt ändringen av medborgarskapslagen, där Sverige numera tillåter multipla medborgarskap, att hjälpa både invandrare till Sverige och svenska expatrioter att känna sig hemma både i Sverige och i sitt andra hemland.
Permalänk | Anmäl
Max Forsberg, 2012-06-06, 02:08
Författaren vill att firandet för Sverige under nationaldagen ska kapas för multikulturen och användas som ett verktyg för att angripa vad han själv benämner svenskhet läs själva igenom sista meningen igen och tala om ifall jag har fel. För "svenskar hatar inte svenskar" är väl inget annat än en ny fras som vi gillar olika mm?
Artikeln tar snart en ful vändning under parollen att vara emot hat brott så märks förakt och en högfärdig attityd för svenskar som inte delar deras vision. ”Alla människor är lika mycket värda” men varför då bara fokusera på sk hatbrott begångna av etniska svenskar för att använda Reinfeldts ord, har inte banden från moskéerna avslöjat en betydligt större förakt?
På det stora är Jan Anders Olsson mycket representativ för media eliten och hans åsikter delas till stor del av den politiska eliten lever i en egen värld både mentalt och fysiskt undan från de problem han hjälper till att skapa.
Permalänk | Anmäl
Tor, 2012-06-06, 07:18
De värsta hatbrotten i Sverige sanktioneras ju av regeringen.
Det är inte roligt att vara jude eller vanlig Svensson-svensk i dagens Sverige.
Permalänk | Anmäl
Fredric Nomael, 2012-06-06, 07:54
#32 Nisse
Ja – och för vissa kan det bli lite mycket ibland. Svårt att smälta?
#33 och 34 Kristian Fredriksson
Befinner du dig i den så kallade ”förnekandefasen”? Den innebär att efter chocken över beskedet försöker man förtränga beskedets innehåll. Det kan vara en obehaglig och omtumlande situation men jag kan försäkra dig – det kommer att gå över då du insett att det finns etniciteter och att etnicitet inte är lika med medborgarskap.
Permalänk | Anmäl
Observator, 2012-06-06, 09:10
#41 Observator,
Jag fornekar inte att det finns etniciteter. Inte på något sätt. Vad jag hävdar är att de är mer eller mindre omojliga att definiera då ingen har samma uppfattning som någon annan. Jag är säker på att det går att få in dig i kategorin Jude, spanjor eller Ir beroende på vilka kriterier vi ställer på etnicitet. Tidsaspekten, utsende, gener, språk mm gor att vi i etniskt hänseende alla är mångkulturella. Dessutom forstår jag inte den vikt många lägger vid begreppet. Skiljer sig skåningar från upplänningar rent etniskt? De fäster ju så stor vikt vid ålagillen och Mårten gås att man snarare skulle hänfora dem till Danskar eller Tyskar. Dessutom finns det ju ett parti som heter skånepartiet som fäster mycket stor vikt vid etneciteten skåning. Lite patetisk enligt min åsikt.
Permalänk | Anmäl
Kristian Fredriksson, 2012-06-06, 12:55
#37 Max F
Vi har i Sverige idag stora invandrargrupper som sätter sin religion främst. Det är mycket stor skillnad mellan deras ambitioner att bli en del av det svenska och dina ambitioner att bli en del av det utländska.
Permalänk | Anmäl
Johan C-berg, 2012-06-06, 13:30
#42 Kristian Fredriksson
Eftersom jag inte är omskuren, så finns det en hel drös etniciteter, som jag nog inte tillhör. Eftersom mina föräldrar, far-och morföräldrar, liksom generationen dessförinnan, alla hade svenska som modersmål, så finns det ytterligare en drös etniciteter, som jag nog inte tillhör. När jag nu gett dig denna hjälp på traven, så kanske du kan gissa min etnicitet! Sannolikheten för att du skall gissa rätt är, hoppas jag, hög? Åtminstone borde den vara det. Tyckte du det var svårt?
Permalänk | Anmäl
Observator, 2012-06-06, 14:08
#44 Observator
Själv är jag omskuren så du kan ju då tydligen inte tillhora samma etniska grupp som mig, även om mina forfäder också talade svenska. Ja, en del av dem danska och norska också och går vi riktigt långt tillbaka protogermanska. Det var på den tiden vi anlände till nuvarande Skandinavien från Iberiska halvon. Då kan jag väl gissa på att du är finne. Var det rätt? Ni kom ju ungefär samtidigt men från nordostra Asien. Vi är ju rätt lika for det, du och jag.
Permalänk | Anmäl
Kristian Fredriksson, 2012-06-06, 14:28
#45 Kristian Fredriksson
Aj, aj – det var för svårt ändå. Då förstår jag också varför du har så svårt att urskilja etniciteter, så att du helst vänder dig ifrån hela begreppet.
Men låt os göra ett försök till. Alltså ännu en ledtråd: såvitt mig är bekant har ingen av mina förfäder haft ett finsk-ugriskt språk som modersmål. Kan du gissa nu?
Permalänk | Anmäl
Observator, 2012-06-06, 14:43
#46 Observator
Kan det vara så att din gamlemorfar kom till Sverige under eller fore andra världskriget och att du är fjärde generationens invandrare? Du är väl inte Bruno Kreiskys barnbarnsbarn? Nej han var ju jude och omskuren, men ändå ansedd som Osterrikes främste ledare genom tiderna. Det var ingen dålig assimilation det. Trots den avvikande etniciteten. Jude, svensk och Osterrikare på en gång. Det är faktiskt det normala tillståndet. Jag tror även det gäller dig. Jag ger mig tusan på att du har den semitiska Y- kromosomen som en tredjedel av oss svenska män har. Nu har ju inte det så mycket med etnicitet att gora som du så riktigt påpekade. Det är Bruno Kreisky ett lysande exempel på. Grattis till dina fina anor. Det är något du kan vara stolt over.
Permalänk | Anmäl
Kristian Fredriksson, 2012-06-06, 15:04
#47 Kristian Fredriksson
Jag förstår inte varför du gratulerar mig till mina fina anor – skulle själv aldrig tänka på mina förfäder i de banorna. Men tack ändå! Och som sagt – jag förstår att du har svårt att urskilja etniciteter. Du verkar hellre cirkla kring semitiska y-kromosomer och rasbioligi, fast du säger att du vet att det finns etniciteter. Du befinner dig nog fortfarande i förnekandefasen.
Permalänk | Anmäl
Observator, 2012-06-06, 15:54
#48 Observator
Jag är ledsen men jag har ingen aning om vad det är jag fornekar. Kanske är det ett ännu värre tillstånd än vad din diagnos antyder. Så skall vi komma med en defenition av en riktig etnisk svensk då? Vem är han? Är han lätt att urskilja eller svår? Hur som helst tycker jag att vi ska forsoka bekämpa hatbrott. Det kan inte vara särskilt svenskt att vara emot något sådant. Vi är väl snälla människor hoppas jag?
Permalänk | Anmäl
Kristian Fredriksson, 2012-06-06, 16:39
#49 Kristian Fredriksson
Du vill vi skall komma med en definition av en etnisk svensk. Jag har ju redan kommit med en definition, som jag tror täcker in ganska många (ej omskuren, svenska som modersmål, föräldrar– och far-och morföräldrar med svenska som modersmål). Nu är det din tur. Bekämpning av hatbrott gälls ej. Bekämpning av hatbrott är säkerligen en välsedd och vanlig verksamhet bland etniska svenskar men inte speciellt särskiljande. Attityden väl företrädd hos många etniciteter.
Permalänk | Anmäl
Observator, 2012-06-06, 18:15
#50 Observator
Som jag forstår det så är inte kungabarnen etniska svenskar då. I mitt tycke blir det här resonemanget mer och mer absurt. Vad är det som gor dig till en mer etnisk svensk än vår blivande regent?
Permalänk | Anmäl
Kristian Fredriksson, 2012-06-06, 18:28
#51 Kristian Fredriksson
1) Om du inte utifrån vad jag redan sagt kan begripa varför jag tycker att jag är mer svensk än kungaparets barn, så kan jag nog inte hjälpa dig vidare.
2) Det är inte ovanligt att etniciteten hos europeiska kungahus skiljer sig från huvuddelen av medborgarnas. Verkar snarare vara regel än undantag.
Det var du som ville vi skulle komma med en definition. Jag har gett mitt bidrag. Backar du? Och exakt vad är det som är absurt?
Permalänk | Anmäl
Observator, 2012-06-06, 19:52
Censur är en vital del av det svenska debattklimatet.
Permalänk | Anmäl
Ben Dekå, 2012-06-06, 21:17
#41Observator
Uppblandningen av människor är lätt att smälta för mig. Att det blir trängre och att vi tär på jordens resurser kan dock ta lite längre tid att smälta ibland. :-)
Permalänk | Anmäl
Nisse, 2012-06-07, 00:56
#52 Observator
Jag gissar att du inte tillhor den gruppen etniska svenskar som hyllar den svenska kungafamiljen på nationaldagen då de är utlänningar eller mojligen andra generationens invandrare. Jag kan garantera dig att de är lika mycket svenskar som du och de känner sig som svenskar och ingenting annat. Skulle de sakna etnicitet enligt dig? Ditt resonemang saknar koncistens och håller inte. De är ju det främsta uttrycket for just svenskheten. Det är ju dem vi hyllar och är så stolta over. I alla fall de flesta nationalister. Men tydligen inte du då. Nej, bry dig inte så mycket om vilka som är etniska svenskar du och låt svenska folket vara i fred. Vi svenskar vill kunna känna oss som svenskar utan att ha självutnämnda domare som dig som tycker sig ha rätt att avgora vilka som är etniska svenskar och inte. Vad får dig att tro att kungabarnen skulle acceptera ditt resonemang? De är uppvuxna i Sverige och barn till sveriges kung och du påstår att de inte är svenskar. Ditt resonemang är absurt och meningslost. Alla som känner sig som etniska svenskar är det också, även om de är adoptivbarn från korea, vietnam, sydamerika eller Mars. Deras kultur är den samma som din, forutom den absurda iden om vad som är en riktig svensk får vi hoppas. Jag vet att du inte är reprecentativ for en etnisk svensk så på den grunden går det att ifrågasätta din etnicitet om man vill. Etniska svenskar skulle aldrig trassla in sig i ett sådant ohållbart resonemang som du. Jag skulle vilja säga att du kommer från den etniska gruppen ickeroyalistiska svenska nationalister och ni får anses vara en lite subkultur i det svenska samhället. En subkultur som de flesta svenskar skulle vilja vara utan. Eftersom jag troligtvis har längre anor än dig så har jag väl också rätt att utse mig till domare på samma sätt som du antar jag. Ett litet gentest skulle kunna avgora tävlingen " mest etnisk svensk" och det skulle vara mycket spännande och se ditt resultat. Jag är säker på att du skulle bli mycket forvånad. Det är många nationalister som skulle få sig en tankeställare vid ett sådant test. Kanske borde man gora ett sådant på alla svenskar och sedan infora en siffra extra i personnumret. Skulle det vara en bra ide tycker du?
Permalänk | Anmäl
Kristian Fredriksson, 2012-06-07, 01:31
54 kommentarer I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.
Menar du att så fort man har fått ett Svenskt medborgarskap så är man välkommen in i den Svenska gemenskapen?
Om man som nysvensk inte vill in i den svenska gemenskapen då?
Om man vill värna om sin egen kultur, bo med de som delar ens egna traditioner och kultur? Ska vi tvinga dessa in i den numera så urvattnade svenskheten?
Så kan vi väl alla ta varandra i handen och stämma upp i allsång med Friggebo så har vi snart löst alla problem. Förutsatt att inte sången innehåller ordet Sverige.
Jan Anders Olsson
"alla svenskars lika värde"
Här vet väl du att så inte är fallet, med en lagstiftning och rättsväsende som inte behandlar alla lika.
"senaste decenniernas eskalerande brottsutveckling, inte minst när det gäller hatbrotten"
Du vet precis lika väl som dom flesta vilka det är som begår dom flesta hatbrotten i Sverige, och vad den eskalerande brottligheten beror på.
Om inte, så är det dom där man inte får kritisera, och nu menar jag inte alla, men dom är överrepresenterade.
För min del tror jag inte ett smack pâ nâgon användning.
Hela tilltaget att omvandla den Svenska Flaggans Dag till nationaldag var ett slags slapp och ogenomtänkt anpassning till mânga andra länders just Nationaldagar.
Att sedan per nâgot slags PK-dekret försöka "använda" denna dag till nâgot just det âret PK ter sig nästan ännu mera överflödigt än det tidigare inrättandet.
I den mân man sedan besväras av att stâ dâr med en Pastor Janson-liknande ("tom och innehâllslös") Nationaldag skulle det ju gâ att avskaffa den och âtervända till den mycket mer lättfattliga flagg-dagen.
Ja, det är viktigt att bekämpa hatkulturer som delar upp människor i "vi och dom" som breder ut sig i Sverige och att använda nationaldagen till detta är ett utmärkt förslag.
#3 Sirius
Håller med, vad är det för mening med en nationaldag när orden Sverige och Svensk är bannlysta och det bästa med nationalsången är avsaknaden av dessa ord.
Svenska journalister påminner mest om sovjettidens politruker.
Dom vet vad dom ska säga. Dom tror på det själva men dom kan ite hitta ett enda trovärdigt argument för det dom skriver.
Man ä'r alltså idemässigt bankrutta.
Så länge den vanlige Svennes lektyr och intressen i huvudsak består av fotbollsmatcher på TV, Öl och Aftonbladet så kommer landet bara att falla allt djupare ner i träsket.
#5: Sverige râkar ha hamnat snett kring detta med Nationaldagen.
Förr i tiden behövdes den inte alls. Inte i gamla Sverige - till skillnad frân i t.ex. Norge.
Svenska flaggans dag fungerade just genom sin begränsning.
Däremot har den nya Nationaldagan ramlat över oss som ett slags utlandsanpassning pâ temat att eftersom alla andra har borde vâl vi ocksâ ha. Det blir därefter: Vilset! Kring den bristen pâ tradition och förankrning finns enligt min mening ingen egentlig bot. Det vore liksom rakara att slopa denna nationaldag och âtergâ till den svenska flaggans. Där skulle vi nämligen att begripa vad som skulle göras, nämligen att entusiastiskt och ihärdigt vifta med dem! Enkelt! Utan baktankar i övrigt! Om "alla" skall kunna samlas mâste det nämligen vara just kring nâgot "enkelt". Att samla sig kring nâgot som är tvistigt kallas normalt att genomföra en demonstration. För sâdant finns ârets alla övriga dagar att tillgâ.
"Inte minst eftersom begrepp som ”svensk” och ”svenskhet” kommit att bli så gott som allomfattande. Därför har den 6 juni en viktig funktion som sammanhållande kitt -- och som påminnelse om att alla med svenskt medborgarskap de facto är svenskar."
Hos journalister och politiker måhända. Man måste skilja på medborgarskap och etniskt/kulturellt ursprung, svenskhet refererar då till kulturen, och den är inte alls allomfattande utan tämligen specifik, som alla andra kulturer. Man blir därmed inte svensk i strikt bemärkelse bara för att man har svenskt medborgarskap.
Jag tycker vi ska ändra landets namn till något mer neutralt då det rent etymologiskt endast inkluderar Svearna Vi har ju Juthaland också och då kanske vi även skulle kunna erbjuda våra broder på den danska västkusten att ingå. De benämns ju också judar. Rent etniskt och historiskt är vi ju samma folk, även om vi rent traditionellt inte har lyckats bevara den kunskapen.
Är samer svenskar? Eller en minoritet? Krångligt det här...
Idag kan man i DN läsa att Jasenko Selimovic, statssekreterare hos vår ”sanningsminister” Ullenhag, har varit i USA och kommit på att vi behöver en ny svenskhet. Finns det någon som kan förstå vad han menar. Jag trivs alldeles utmärkt med att vara den jag alltid varit, liksom jag tror att de som är t. ex. samer eller finnar trivs med att vara det de är och som de är. Vi kan alla vara svenska medborgare, men vi är inte alla svenskar. Man börjar undra om det i hela världen bara är min svenska etnicitet som inte finns eller går att klä ut till vad som helst. Jag tycker Selimovic och Olsson (som tycker att alla som bor i Sverige de facto är svenskar) skall besöka sametinget nästa gång de samlas och tala om för de närvarande att de inte längre är samer – de är nya svenskar. Hoppas de kan återkomma därifrån och berätta hur de tycker det gick!
Sjunger de nationalsången så är de nog det.
Tillåt mig att utbilda dig i hur verkligheten ser ut, Jan Anders;
När du frågar dig om det inte vore "dags att använda nationaldagen för att skydda medborgare som tillhör brottsutsatta minoritetsgrupper?" så avslöjar du dina förutfattade meningar. Du kan nämligen inte tänka dig att även en etnisk svensk kan vara en utsatt minoritet. Till exempel någon som bor i en invandrartät förort, och får utstå rasism och glåpord enbart på grund av sin hudfärg. Jag vet, för jag har själv varit där.
Du förstår, det är nämligen inte så att svenskar är mer rasistiska än något annat folkslag - om du av någon outgrundlig anledning tror det är du tyvärr själv rasist. Invandrare behandlar andra illa i precis lika stor utsträckning som etniska svenskar. Om inte i högre grad till och med, om vi tar kulturella skillnader i beaktning. Att etniska svenskar är majoritet om man ser till hela landet är inte ett hållbart argument, då vi globalt sett är en mycket liten minoritet jämfört med de folkgrupper som invandrar.
Så, vad har du nu lärt dig av detta? Bör inte nationaldagen i så fall "användas" (om vi tillåter oss att ge dagen en funktion, vilket du verkar föreslå) för att skydda alla brottsutsatta? Varför är en minoritet i Sverige mer värld än ursprungsbefolkningen, som globalt sett är i minoritet? Varför får inte en etniskt svensk i en invandrartät förort vara med i dina minoritetskategorier?
Kanske kommer du till insikt vari ditt felslut ligger, kanske inte - men nu har du i alla fall fått det förklarat för dig. Bollen ligger i dina händer. Lycka till!
PS! Innan den dagen kommer då alla "proffstyckare" plötsligt inser att deras begränsade perspektiv på "utsatta minoriteter" är direkt falskt (och i värsta fall i sig rasistiskt) kommer fler och fler rösta för en begränsad invandring. Man kan inte behandla majoriteten som en andraklassens medborgare, att ignorera att även dessa människor kan behandlas illa, och tro att vi som tvingas leva i den värld "eliten" så fint skapat skall vara nöjda och fyllda med kärlek. Det är otroligt naivt och verklighetsfrånvänt, för att uttrycka mig milt.
Och de svensktalande i Finland är formodligen finnar. De sjunger säkert inte den svenska nationalsången.
#17 Kristian Fredriksson
Sveriges nationalsång är Konungariket Sveriges och Finlands nationalsång är Republiken Finlands. Man förväntar sig att medborgare – oavsett etnicitet – skall sjunga sitt lands nationalsång. Konstigare är det inte.
Svenskar tolererar andra-det är ett mer positivt utlåtande tycker jag!
Svenskar hatar inte varandra, bara sig själva. En mer sanningsenlig slogan.
Det är viktigt att markera mot hatbrotten. Framförallt dess hatbrotten:
1) Hatbrott mot bilägare med bilbränder
2) Hatbrott mot judar i malmö.
3) Hatbrottet på drottninggatan måsta man markera mot.
4) Hatbrottet med de fyra Svenskarna som tänkta mörda alla på danska gyllandposten.
5) Hatbrotten mot våra politiska representanter som blir mordhotade och blir anfallna på öppen gata.
6) Fd Vänsterpartisten Mangs som gick och sköt folk i malmö.
Jag har nog sällan läst något så motsägelsefullt och ologiskt som detta. Samtidigt som Jan Anders Olsson framhåller att svenskar är vi allihopa, så är det ändå fel att använda ordet svensk eller Sverige i den just svenska nationalsången. Varför det om jag får fråga? Sedan trycker han hårt på att det traditionella svenska identitets-begreppet är av ondo och avvecklas. Tycker Jan Anders att även muslimer, judar eller romer saknar rätt till sin etnicitet och sin kultur och bör sluta vara stolta över sitt ursprung och sin historia? Det gör han antagligen inte, men varför är det just den svenska identiteten och kulturen som saknar existensberättigande - kan den åsikten vara något annat än rasistisk?
Det stör mig att inte ens på nationaldagen ska svenskar få hylla den svenska kulturen. Nej, vi ska hylla mångkulturen då, ty alla är visst svenskar. I det fallet är uttrycket "svensk" så urvattnat att ingen har någon anledning att bry sig. Det är som att fira att man andras luft, och inte något annat. Det är meningslöst.
Tramsartikel. Det här är snarare en ge-och-ta situation. Ska andra grupper få bejaka sin kultur i Sverige med "svenskars" goda min borde väl svenskar också få bejaka sin på lika villkor?
Ingen kräver väl på allvar av samerna att alla svenskar ska vara välkomna att kalla sig samer?
Om vi vill att svenskar (alla medborgare) ska sluta upp i gemenskap och inte känna misstänksamhet eller agg mot varandra på nationaldagen, då måste "svenskar" också i sinnet tillhöra samma gemenskap.
Alltså exakt motsatsen till mångkultur, där alla (utom de infödda svenskarna) ska uppmuntras att bevara sin egen gemenskap, utan att tvingas in i den större svenska gemenskapen.
Mångkultur föder segregering, vilket föder hat, så om vi ska fira mångkultur (alltså att "svensk" är vad som helst) på nationaldagen borde vi fundera på vad vi egentligen friar.
#17 Kristian #18 Observator. De svensktalande i Finland är lika mycket etniska finnar som de finsktalande. Landet är tvåspråkigt (precis som Kanada och Österrike har fler än ett språk).
De som talar svenska som modersmål i Finland kallas Finlandssvenskar.
Jasenko Selimovic skrev i DN (kommentarsfunktionen var naturligtvis avstängd) att vi behöver en ny svenskhet lik den allomfattande nationalism som finns i USA, en amerikan är en amerikan är en amerikan varifrån i världen han än kommer.
Kravet är egentligen skandalöst. Vad han glömde var att USA är en smältdegel av alla nationaliteter i hela världen. Ursprungsbefolkningen, indianerna har sorterats ut till reservat. Är det där Selimovic menar att vi ska hamna med vår svenskhet?
Sveriges nationaldag kommer aldrig att bli något annat än en social konstruktion. Vår naturliga nationaldag är midsommarafton, då vi utan kungar, revolutioner och minnen av fältslag hänger oss åt moder natur, majstång, blomkransar, sill, snaps och små grodorna, den vemodigaste dagen av dem alla då ljuset obönhörligen börjar sin vandring mot mörkret.
Den känslan skulle jag vilja säga är svenskhetens kärna.
Jan Anders Olsson tillhör den typiska uppviglaren som vägrar kommentera utan bara skriver ner något verklighetsfrämmande för att gynna hans karriär eller umgänge. Varför ska vi lyssna på en sådan människa och varför får dessa utrymme?
Oavsett, journalister och politiker är orsaken till motsättningarna och hatet i samhället.
# 24 Viktoria Larsson
Jag förstår inte riktigt informationen i din kommentar. Menar du att av alla som pratar svenska i Finland, så är ungefär hälften etniska finnar, som har finska som modersmål? Detta kan väl äga sin riktighet, men det förändrar ju ingenting i min kommentar #18. Jag har träffat många finnar i Finland som pratat utmärkt svenska (både finlandssvenska och svensk svenska) men jag hade ingen uppfattning om hur många de var.
#24: Nja, "lika" mycket är för mycket sagt. Finnarna tillhör en helt (!) annan folkstam än svenskarna. Det är med den primära skillnaden ung. som med den mellan samer och svenskar. När Sverige införlivades med det dâv. svenska riket flyttade svensktalande (germaner) alltmer in till den nya östra rikshalvan. Därefter har folkslagen, och inte bara dessa tvâ, för det finns ju fler, alltmer blandats. Till att börja med är ju finnarna mânga fler. Att finlandsvenskarna alltmer blandas upp betyder inte att trafiken ât andra hâllet ger motsvarande pâverkan. Snarare kan nog hävdas, rent folkmässigt, att Finlands tidigare finlandsvenska befolkningsdel alltmer absorberas i den finska. De finsksprâkigas andel av befolkningen ökar. Detta är i sammanhanget helt naturligt.
Det är t.ex. just sâ som Sverige har blivit Sverige, sâdant vi idag känner det. Processen pâgâr hela tiden.
#28 Observator. Vi kanske missförstår varandra båda två. Vad jag ville påpeka var bara att i Finland finns två modersmål, finska eller svenska. De som har svenska som modersmål kallas Finlandssvenskar. De är lika mycket etniska finnar som de som har finska som modersmål.
Men - den svensktalande delen av befolkningen är mycket mindre än den finsktalande.
Tror nog vi bara skrev om varandra lite.
#30 Viktoria Larsson
Jag måste säga att jag förstår inte vad det är du pratar om. Detta är min bild av situationen:
1) Finnar i Finland är etniska finnar, har finska som modersmål och kallas finnar.
2) Svenskar i Finland är etniska svenskar, har svenska som modersmål och kallas finlandssvenskar.
3) Finnar och finlandssvenskar är de två största etniciteterna i Republiken Finland. Medborgare där kallas finländare.
4) Ålänningar i Finland lär se sig som ålänningar och inte som finlandssvenskar. Åland är i motsats till övriga Finland enligt lag enspråkigt svenskt. Man kan också lite grand få intrycket att ålänningarna inte är den finska republikens mest entusiastiska finländare.
Kort sagt; finnar, svenskar och ålänningar är beteckningar på etniciteter. Om de är medborgare i Republiken Finland så är de finländare. Alltså: skilj på medborgarskapsbeteckningen och etnicitetsbeteckningen.
Det finns mycke fölk nuförtiden! :-)
#18 Observator
Vilka forväntar sig det? Du mojligen. Det viktiga är vad man själv känner i frågan. Känner du dig som svensk? Jag tycker du skall låta alla som känner sig som svenskar vara det. Till och med norrmännen om de så skulle vilja, men de sjunger nog hellre den norska nationalsången skulle jag tro. Så populär är inte svenskheten i alla läger.
#23 Per Holmgren
Vad tycker du at vi ska gora då. Infora tvång på att alla går man ur huse och dansar små grodorna?
#24 Viktoria Larsson
Exakt. Det är bara lite märkligs att de kallas for svenskar. Man skulle ju kunna forledas att tro att de inte var finnar då. Varfor kallas de svenskar när de bor i finland och är finska medborgare? Rasism?
Ett förslag:
Nationaldagsfirande runt om i världen präglas av stolthet, nationalism, tillhörighet och dyl.
I Sverige är detta indirekta skämsord vilket gör att svensken inte kan fira nationaldagen utifrån dessa kriterier. Etniska svenskar blir helt förvirrade och resultatet blir några patetiska försök till fjantiga sammankomster runt om i landet. Resten av befolkningen sitter hemma och skakar på huvudet.
Sen har vi delen av den invandrade befolkningen som inte är intresserad av firandet öht då de inte ser sig som svenskar utan tillhör andra folkgrupper som firar sina egna dagar och högtider.
Lägg ner nationaldagen och ta tillbaka annandag pingst, varför ska vi fira något som inte är äkta utan bara en kuliss?
#36 Johan C-berg
Du skriver att den invandrade befolkningen inte är intresserad av att fira svenska nationaldagen eftersom de firar sina egna högtider. Jag kan av egen erfarenhet säga att detta påstående ej är helt korrekt. Jag är en svensk som flyttat utomlands och jag kan utan tvekan säga att jag känner stor stolthet över att vara svensk den 6:e juni men också stor nationell stolthet på mitt nya hemlands nationaldag. Det ena motsäger ine det andra.
Såvida jag inte är en mycket udda typ så torde det enligt samma logik finnas nya svenskar som firar Sverige den 6:e juni och samtidigt kan fira nationaldagar för de länder där de har sina rötter. Det är fullt möjligt att känna tillhörighet och patriotism för mer än ett land. Härtill bidrar för övrigt ändringen av medborgarskapslagen, där Sverige numera tillåter multipla medborgarskap, att hjälpa både invandrare till Sverige och svenska expatrioter att känna sig hemma både i Sverige och i sitt andra hemland.
Författaren vill att firandet för Sverige under nationaldagen ska kapas för multikulturen och användas som ett verktyg för att angripa vad han själv benämner svenskhet läs själva igenom sista meningen igen och tala om ifall jag har fel. För "svenskar hatar inte svenskar" är väl inget annat än en ny fras som vi gillar olika mm?
Artikeln tar snart en ful vändning under parollen att vara emot hat brott så märks förakt och en högfärdig attityd för svenskar som inte delar deras vision. ”Alla människor är lika mycket värda” men varför då bara fokusera på sk hatbrott begångna av etniska svenskar för att använda Reinfeldts ord, har inte banden från moskéerna avslöjat en betydligt större förakt?
På det stora är Jan Anders Olsson mycket representativ för media eliten och hans åsikter delas till stor del av den politiska eliten lever i en egen värld både mentalt och fysiskt undan från de problem han hjälper till att skapa.
De värsta hatbrotten i Sverige sanktioneras ju av regeringen.
Det är inte roligt att vara jude eller vanlig Svensson-svensk i dagens Sverige.
#32 Nisse
Ja – och för vissa kan det bli lite mycket ibland. Svårt att smälta?
#33 och 34 Kristian Fredriksson
Befinner du dig i den så kallade ”förnekandefasen”? Den innebär att efter chocken över beskedet försöker man förtränga beskedets innehåll. Det kan vara en obehaglig och omtumlande situation men jag kan försäkra dig – det kommer att gå över då du insett att det finns etniciteter och att etnicitet inte är lika med medborgarskap.
#41 Observator,
Jag fornekar inte att det finns etniciteter. Inte på något sätt. Vad jag hävdar är att de är mer eller mindre omojliga att definiera då ingen har samma uppfattning som någon annan. Jag är säker på att det går att få in dig i kategorin Jude, spanjor eller Ir beroende på vilka kriterier vi ställer på etnicitet. Tidsaspekten, utsende, gener, språk mm gor att vi i etniskt hänseende alla är mångkulturella. Dessutom forstår jag inte den vikt många lägger vid begreppet. Skiljer sig skåningar från upplänningar rent etniskt? De fäster ju så stor vikt vid ålagillen och Mårten gås att man snarare skulle hänfora dem till Danskar eller Tyskar. Dessutom finns det ju ett parti som heter skånepartiet som fäster mycket stor vikt vid etneciteten skåning. Lite patetisk enligt min åsikt.
#37 Max F
Vi har i Sverige idag stora invandrargrupper som sätter sin religion främst. Det är mycket stor skillnad mellan deras ambitioner att bli en del av det svenska och dina ambitioner att bli en del av det utländska.
#42 Kristian Fredriksson
Eftersom jag inte är omskuren, så finns det en hel drös etniciteter, som jag nog inte tillhör. Eftersom mina föräldrar, far-och morföräldrar, liksom generationen dessförinnan, alla hade svenska som modersmål, så finns det ytterligare en drös etniciteter, som jag nog inte tillhör. När jag nu gett dig denna hjälp på traven, så kanske du kan gissa min etnicitet! Sannolikheten för att du skall gissa rätt är, hoppas jag, hög? Åtminstone borde den vara det. Tyckte du det var svårt?
#44 Observator
Själv är jag omskuren så du kan ju då tydligen inte tillhora samma etniska grupp som mig, även om mina forfäder också talade svenska. Ja, en del av dem danska och norska också och går vi riktigt långt tillbaka protogermanska. Det var på den tiden vi anlände till nuvarande Skandinavien från Iberiska halvon. Då kan jag väl gissa på att du är finne. Var det rätt? Ni kom ju ungefär samtidigt men från nordostra Asien. Vi är ju rätt lika for det, du och jag.
#45 Kristian Fredriksson
Aj, aj – det var för svårt ändå. Då förstår jag också varför du har så svårt att urskilja etniciteter, så att du helst vänder dig ifrån hela begreppet.
Men låt os göra ett försök till. Alltså ännu en ledtråd: såvitt mig är bekant har ingen av mina förfäder haft ett finsk-ugriskt språk som modersmål. Kan du gissa nu?
#46 Observator
Kan det vara så att din gamlemorfar kom till Sverige under eller fore andra världskriget och att du är fjärde generationens invandrare? Du är väl inte Bruno Kreiskys barnbarnsbarn? Nej han var ju jude och omskuren, men ändå ansedd som Osterrikes främste ledare genom tiderna. Det var ingen dålig assimilation det. Trots den avvikande etniciteten. Jude, svensk och Osterrikare på en gång. Det är faktiskt det normala tillståndet. Jag tror även det gäller dig. Jag ger mig tusan på att du har den semitiska Y- kromosomen som en tredjedel av oss svenska män har. Nu har ju inte det så mycket med etnicitet att gora som du så riktigt påpekade. Det är Bruno Kreisky ett lysande exempel på. Grattis till dina fina anor. Det är något du kan vara stolt over.
#47 Kristian Fredriksson
Jag förstår inte varför du gratulerar mig till mina fina anor – skulle själv aldrig tänka på mina förfäder i de banorna. Men tack ändå! Och som sagt – jag förstår att du har svårt att urskilja etniciteter. Du verkar hellre cirkla kring semitiska y-kromosomer och rasbioligi, fast du säger att du vet att det finns etniciteter. Du befinner dig nog fortfarande i förnekandefasen.
#48 Observator
Jag är ledsen men jag har ingen aning om vad det är jag fornekar. Kanske är det ett ännu värre tillstånd än vad din diagnos antyder. Så skall vi komma med en defenition av en riktig etnisk svensk då? Vem är han? Är han lätt att urskilja eller svår? Hur som helst tycker jag att vi ska forsoka bekämpa hatbrott. Det kan inte vara särskilt svenskt att vara emot något sådant. Vi är väl snälla människor hoppas jag?
#49 Kristian Fredriksson
Du vill vi skall komma med en definition av en etnisk svensk. Jag har ju redan kommit med en definition, som jag tror täcker in ganska många (ej omskuren, svenska som modersmål, föräldrar– och far-och morföräldrar med svenska som modersmål). Nu är det din tur. Bekämpning av hatbrott gälls ej. Bekämpning av hatbrott är säkerligen en välsedd och vanlig verksamhet bland etniska svenskar men inte speciellt särskiljande. Attityden väl företrädd hos många etniciteter.
#50 Observator
Som jag forstår det så är inte kungabarnen etniska svenskar då. I mitt tycke blir det här resonemanget mer och mer absurt. Vad är det som gor dig till en mer etnisk svensk än vår blivande regent?
#51 Kristian Fredriksson
1) Om du inte utifrån vad jag redan sagt kan begripa varför jag tycker att jag är mer svensk än kungaparets barn, så kan jag nog inte hjälpa dig vidare.
2) Det är inte ovanligt att etniciteten hos europeiska kungahus skiljer sig från huvuddelen av medborgarnas. Verkar snarare vara regel än undantag.
Det var du som ville vi skulle komma med en definition. Jag har gett mitt bidrag. Backar du? Och exakt vad är det som är absurt?
Censur är en vital del av det svenska debattklimatet.
#41Observator
Uppblandningen av människor är lätt att smälta för mig. Att det blir trängre och att vi tär på jordens resurser kan dock ta lite längre tid att smälta ibland. :-)
#52 Observator
Jag gissar att du inte tillhor den gruppen etniska svenskar som hyllar den svenska kungafamiljen på nationaldagen då de är utlänningar eller mojligen andra generationens invandrare. Jag kan garantera dig att de är lika mycket svenskar som du och de känner sig som svenskar och ingenting annat. Skulle de sakna etnicitet enligt dig? Ditt resonemang saknar koncistens och håller inte. De är ju det främsta uttrycket for just svenskheten. Det är ju dem vi hyllar och är så stolta over. I alla fall de flesta nationalister. Men tydligen inte du då. Nej, bry dig inte så mycket om vilka som är etniska svenskar du och låt svenska folket vara i fred. Vi svenskar vill kunna känna oss som svenskar utan att ha självutnämnda domare som dig som tycker sig ha rätt att avgora vilka som är etniska svenskar och inte. Vad får dig att tro att kungabarnen skulle acceptera ditt resonemang? De är uppvuxna i Sverige och barn till sveriges kung och du påstår att de inte är svenskar. Ditt resonemang är absurt och meningslost. Alla som känner sig som etniska svenskar är det också, även om de är adoptivbarn från korea, vietnam, sydamerika eller Mars. Deras kultur är den samma som din, forutom den absurda iden om vad som är en riktig svensk får vi hoppas. Jag vet att du inte är reprecentativ for en etnisk svensk så på den grunden går det att ifrågasätta din etnicitet om man vill. Etniska svenskar skulle aldrig trassla in sig i ett sådant ohållbart resonemang som du. Jag skulle vilja säga att du kommer från den etniska gruppen ickeroyalistiska svenska nationalister och ni får anses vara en lite subkultur i det svenska samhället. En subkultur som de flesta svenskar skulle vilja vara utan. Eftersom jag troligtvis har längre anor än dig så har jag väl också rätt att utse mig till domare på samma sätt som du antar jag. Ett litet gentest skulle kunna avgora tävlingen " mest etnisk svensk" och det skulle vara mycket spännande och se ditt resultat. Jag är säker på att du skulle bli mycket forvånad. Det är många nationalister som skulle få sig en tankeställare vid ett sådant test. Kanske borde man gora ett sådant på alla svenskar och sedan infora en siffra extra i personnumret. Skulle det vara en bra ide tycker du?
Kommentarsfältet är stängt på denna artikel.