Jag tycker det är SDs fel att det blir så här. Statsministern har markerat
att man måste räkna med lite våld om man är kritiskt inställd till den förda invandringspolitiken.
Mvh
Per
Permalänk | Anmäl
u_19023, 2012-05-23, 13:14
"Vänsterpartiet lever med ständiga hot från nazister. Det var ju bara tre månader sen nazister stormade ett Vänstermöte i Ludvika"
Vill bara kommentera att denna attack är en lögn. Det var aldrig några "nazister" som anföll vänstern.
Har ni sett några nynazister i Sverige de senaste 10 åren?
Vänstern vill ha någon motståndare som använder våld och hittar då på såna här historier. Det är BARA vänstern som använder våld i politiskt syfte.
Permalänk | Anmäl
Peter Nordquist, 2012-05-23, 13:22
Det är illa att någon får uttala sig så om SD ledare, hur hade samhället reagerat om det hade varit en SD anhängare som hade hotat någon från andra partier? Vi är alla lika inför lagen men det sättet som media, politiker, fackförbund agerar mot SD gör att dessa (fackförbund, etc...) går emot sina egna principer bara för att man ser SD som sina motståndare, därför röstar jag själv samt mina invandrade föräldrar och bekanta på SD. Man sopar problemen under mattan då dessa problem är belysta av SD......en dag kommer den mattan inte längre kunna gömma mer....
Permalänk | Anmäl
Michel Askan Hamoud, 2012-05-23, 13:23
Per - DU måste skämta??? Vänstern hotar, misshandlar politiker, som är demokratiskt valda- är det ok enligt dig?
Permalänk | Anmäl
Anna Lange, 2012-05-23, 13:24
#1 PerKQ, Håller med, när Sveriges statsminister utalar sig så måste det vara legitimt att med våld ge sig på meningsmotståndare.
Och det är inte det värsta, han hade mage att påstå att det finns etniska Svenskar också, när vi alla vet att så inte är fallet, precis som med den påstådda Svenska kulturen.
Heja Sverige, vi har dom politiker vi förtjänar.
Permalänk | Anmäl
JEKJEK, 2012-05-23, 13:26
Problemet är att de flesta våldsmännen(och kvinnorna) är vänsterextremister. Eftersom 80 % av alla journalister röstar vänster så är det svårare för dem att fördöma dem.
Ta bara det faktum att Syriza, det nya partiet i Grekland som är kommunistiskt blev beskrivet som "vänsterparti" i pressen medan Golden Dawn blev (korrekt) beskrivet som ett nynazistiskt parti.
Kommunism är den totalitära ideologi som tagit långt fler liv än nazism men många i väst idag, särskilt vänsterjournalister, har oerhört svårt att ta avstånd från den.
Samma sak med vänsterextremister som ger sig på SD, många journalister tänker "rätt åt dem". Att de sedan passivt legitimerar politiskt våld som en metod att använda på oliktänkande bryr sig inte om eftersom förövaren och offren är de "rätta".
Svenska journalister har ett stort ansvar här - ett ansvar som de vägrar acceptera.
Permalänk | Anmäl
Anna Hellsén, 2012-05-23, 13:38
Verkar vara fina människor de där:
"Killen som vill döda sverigedemokrater är alltså med i Lugna gatan och arbetar med ett antivåldsprojekt, teater, på fryshuset."
Vilka pajasar. Så mycket för "antivåld" och "lugn gata"! Dom är helt enkelt hatiska antidemokrater som avskyr alla som inte tycker som dom. Men, för all del, spä gärna på hatet i samhället lite till. Jag vet vilka som tjänar på det, och det är inte sådana som jobbar på Fryshuset. . .
Permalänk | Anmäl
Anders Ödman, 2012-05-23, 13:41
Ytterligare ett exempel är ju någon som kallar sig för "den demokratiska socialisten" som på Twitter skrev att han vill slå Jimmie Åkesson i ansiktet med ett strykjärn.
http://markusmattila.wordpress.com/2012/05/22/ber-om-ursakt-for-en-tweet/
Permalänk | Anmäl
Init, 2012-05-23, 13:42
Det är precis så här politikerna i 7 klövern vill ha det. De vill ha våld och hat mellan olika grupper så de kan härska och utöva sin makt i lugn och ro.
Permalänk | Anmäl
Micael Johnsson, 2012-05-23, 13:45
#8 Init, Ja listan kan göras lång, medan dom styrande tar det med ro, våldet mot oliktänkande går ju deras ärenden.
Permalänk | Anmäl
JEKJEK, 2012-05-23, 13:47
Well, välkommen till det mångkulturella Sverige, ett samhälle i upplösning och vi är bara i början på lågkonjunkturen. De som är förespråkare av det mångkulturella samhället är också ansvarig för alla dess konsekvenser. Idag är det anti-rasist-fascisterna som använder sig av politiskt våld i Sverige.
Permalänk | Anmäl
Johnny Andersson, 2012-05-23, 13:49
SVD-kolumnisten Roland Poirier Martinsson passade dessutom på att anklaga SD för något de överhuvudtaget inte var skyldiga till.
Det är få av de attacker som SD får stå ut med som du skriver om här. En sak som hänt ett antal gånger är inslängda brandsläckare genom stängda fönster med barn sovande i närheten o.s.v.
Visst det är synd om killen men han måste kopplas bort från verksamheten så länge som han har dessa åsikter. När han dessutom är någon som 268 gillar så är det allvarligt och jag hoppas verkligen att Fryshuset förstår allvaret bakom dessa hot.
Permalänk | Anmäl
Tom Box, 2012-05-23, 13:53
Att Torbjörn Jerlerup tar upp och belyser detta mycket allvarliga problem i dagens samhälle är bra. Han försöker dessutom vara objektiv i sitt resonemang. Våld får under INGA omständigheter tolereras. !
Måste samtidigt hålla med #1 PerKQ, Statsministerns uttalande under den senaste valrörelsens sista dagar var minst sagt chockerande.
Jag anser dessutom att det rådande igenkorkade debattklimatet bär på en stor del av skulden då viktiga delar som borde tas upp och ventileras helt sopas under mattan och tabubeläggs. Sådant skapar frustration bland medborgarna och ger en grogrund för allehanda konspirationsteorier. För vissa blir det t.o.m till en ångande tryckkokare som slutligen exploderar.
Permalänk | Anmäl
Sven Ekberg, 2012-05-23, 13:57
SD kommer nå 10% valet 2014
Tack hatiska kommunister och marxister för visat stöd och hat mot demokratin och demokratins grundstenar oliktänkande och yttrandefrihet!
Permalänk | Anmäl
Martin Nilsson, 2012-05-23, 14:03
... och Fryshuset, denna moderna Sturmabteilung finansieras givetvis av skattebetalarna.. ?
http://sv.wikipedia.org/wiki/Fryshuset
http://sv.wikipedia.org/wiki/Sturmabteilung
Permalänk | Anmäl
Virginia Langley, 2012-05-23, 14:10
" Att vända ryggen mot Sebbe nu vore ett stort misstag. Vi kommer tvärt om intensifiera vårt arbete med honom."
Det är nog klokt, men hur, på vilket sätt tänker de arbeta med honom? Eftersom han är en förebild, kan han ju inte få fortsätta jobba med antivåldsprojekt tills vidare!
Dessutom bör han straffas för olaga hot - som är det grövsta jag sett - och det bör Fryshuset inte skydda honom mot. Det gäller även alla andra som gör sig skyldiga till brottet. Även Reinfeldts uttalande om att de med SD's åsikter får skylla sig själva om de råkar illa ut, är ett grovt övergrepp, särskilt eftersom han är landets högste ledare och en demokratisk representant.
Permalänk | Anmäl
Ina Höst, 2012-05-23, 14:15
Tack för artikeln, Torbjörn Jerlerup! Jag står helt på din sida. Allsköns politiskt våld, dito hot och förtal är ett hot mot vår frihet och demokrati. Det hör till de mörkaste tiderna i historien och måste fördömas, särskilt av samhällets alla representanter närhelst det förekommer. .
Permalänk | Anmäl
Ina Höst, 2012-05-23, 14:22
En mycket, mycket bra text av dig Jerlerup. Du är som en person som försöker ruska någon vaken, men jag är rädd att samhället "sover" för hårt. Man ser inte vad som sker. Sverige och dess befolkning har länge slagit sig för bröstet om hur goda och förnuftiga människor man är som hyllar mänskliga rättigheter och demokrati - till skillnad från de krigande förfäderna osv. Från barbari har man gått till "helighet". Men, men, nu håller den mycket tunna civilisatoriska fernissan på att flagna.
Så länge det var SD och nationalistpartier som drabbades, så tyckte väl flertalet att de inte behövde bry sig. Men får våldet acceptans och får eskalera, så kommer det att drabba fler och fler. NÄr kommer någon att bry sig? När folkpartister och sossar angrips?
Nu har det eskalerat till journalister och myndighetspersoner. Kanske dags att bry sig nu.
En sak Jerlerup som jag gärna skulle vilja att du vara klarare med och rättade - det är att jag vad jag har läst, inte har sett ett enda tillfälle där SD eller Svenskarnas parti demonstrerat, där det varit "bråk" mellan dem och AFA. VARENDA gång har dessa partier demonstrerat och hållt möte lugnt och fredlig men så blivit angripna med ljud, ägg, slag och våld.
Alltså - det är inte SD som startar bråk, de får bara inte vara ifred. Och - jag tror att det är viktigt att du skriver detta. För annars blir resultatet att folk som står där och ser verkligheten blir ännu mer besvikna på media osv, som inte säger sanningen och människor som tycker det etablerade samhället är förljuget drar sig gärna till extremism.
Permalänk | Anmäl
Viktoria Larsson, 2012-05-23, 14:25
Kan bara beklaga att denna typ av hat förekommer och förstärks och kan spåras ända upp i riksdagen och från regeringen.
Därtill så är denna typ av övertramp effektivt också. Den skapar motsättningar som förstärks och trappas upp.
Vi har problem så det räcker ändå!
Permalänk | Anmäl
Lars Kronqvist, 2012-05-23, 14:31
Det går aldrig att komma ifrån att statministern har sanktionerat det politiska våldet mot Sverigedemokraterna.
Permalänk | Anmäl
Bo T, 2012-05-23, 14:33
4 Anna Lange, "Per - DU måste skämta?"
Nej jag skämtar inte statsministern har markerat och jag
följer honom.
"Jag vill gärna påpeka att de som lever på att driva upp ett vi- och dom-tänkande och ett i grunden hatfullt sätt att se på relationer mellan människor inte ska bli förvånade om sådant händer.
"
Angående "mot Sverigedemokraternas kandidater. Källa: Helsingborgs Dagblad
Det var det som statsministern gärna ville påpeka angående politiskt våld. Jag har inte hört statsministern påpeka något annat om politiskt våld.
Men även en folkpartist har blivit drabbad och han beklagade sig att de anföll honom som inte var SD politiker.
http://www.folkpartiet.se/Folkpartiet-nara-dig/Ostergotlands-lan/nyheter...
Jag håller med folkpartiet att det är beklagligt att de anfaller politiker
som inte tillhör SD.
Mvh
Per
Permalänk | Anmäl
u_19023, 2012-05-23, 14:59
Väldigt bra och viktig artikel.
Eftersom det politiska våldet uppenbarligen eskalerar, borde det vara på plats att kräva Sveriges statsminister på ett förtydligande. Det är viktigt att han klargör att politiskt våld aldrig kan acceperas mot andra än dom som röstar på riksdagspartiet Sverigedemokraterna. För han tycker väl ändå inte att våld mot journalister och andra politiker är OK?
Permalänk | Anmäl
Perli, 2012-05-23, 15:04
Ytterligare ett exempel på att alla INTE är lika inför lagen, och för det mesta är det journalisters fel.
Denna yrkesgrupp är det enskilt största orsaken till att vi delar in svenska folket i grupper och ställer de mot varandra trots att det är precis det som de anklagar SD för ideligen. De ser inte skogen för alla träden.
Permalänk | Anmäl
Johan C-berg, 2012-05-23, 15:18
Mycket tråkig utveckling som sker. Ökade spänningar i samhället, fler fattiga invandrare/svenskar, mindre gemensam kultur. 8 % arbetslöshet i bra konjunktur. Uppdelning i etniska bostadsområden. En religion/ideologi som går på tvärs med grundläggande svenska värderingar försöker ta allt mer plats. T o m en början på balkanisering av landet. Tycker man detta är ett stort problem i dag och troligen mycket stort i framtiden så blir man hånad och nazistförklarad. Jag upprepar min förutsägelse att om lågkonjunkturen slår till på allvar så kommer invandringen starkt begränsas. Se på Katrineholm, där skriker politikerna ut sin ångest över kostnaderna och problemen redan idag.
(Not, senast idag ser man två somalier (troligen) sitta ien bil sitta, en bläddrar i ett pass och ser nervös ut när jag kort tittar på han. Det finns alldeles för många indikationer på att Merit Wager har rätt i sitt budskap för att man skall kunna negligera det.)
Permalänk | Anmäl
Anders B, 2012-05-23, 15:34
Händer ingenting. Kommer våldet. Nu är dags för statsmakten att agera resolut och omedelbart!
Permalänk | Anmäl
Göran Sandström, 2012-05-23, 17:30
Nej, det är inget tilltagande hat i samhället. Det är såhär det ser ut när ett trasproletariat fokuserar sin frustration,hat och uppgivenhet mot politiska och ideologiska meningsmotståndare. "Sebbe" är bara ett instrument för vänsternomenklaturan - Framfödd och beskyddat av några gamla trötta 68-vänster gubbar och käringar som vill röra om i grytan lite, när de själva är trötta på sitt genommaterialistiska liv och leverne.För syndikalisterna och ungkommunisterna finns det föga hopp däremot. Inom den rörelsen fortsätter enstaka tokstollar bestämma en antidemokratisk agenda för alla andra i rörelsen.
Värre än så är det inte. Vad sedan blir dramatiserad i media får var och en ta ansvar för, inte minst läsarna.
Permalänk | Anmäl
Sven Stromitzky, 2012-05-23, 18:25
Politiskt våld skall absolut inte få förekomma. Min åskt är dock att det är just den liberala politik som artikelförfattaren själv vurmar för som är orsaken till att våldet ökar. I ett Sverige där allt fler hamnar i utanförskap kommer oron och våldet som ett brev på posten.
Permalänk | Anmäl
Martin, 2012-05-23, 18:49
När vänsterns allra mäktigaste media megafoner dessutom beter sig så här:
----------
Vem orkar kolla fakta?
Av Johan Lundberg 2012-05-23 kl. 15:07
Tvärtemot vad som påståtts av Expos Jonathan Leman och många andra så vare sig äger eller driver Theodore Dalrymple sajten New English Review. Han har inte heller några som helst redaktionella uppgifter för nätpublikationen ifråga utan bidrar endast med texter i eget namn. Icke desto mindre har ett stort antal svenska journalister okritiskt vidareförmedlat felaktiga uppgifter, som det hade tagit några minuter att kontrollera.
Häromdagen delgav Jonathan Lehman sina 1700 ”followers” på Twitter sina senaste rön i Expos kartläggning av svensk rasism. I enlighet med det sociala mediets maxgräns på 140 tecken lät han meddela: ”Besväras @JohanLundberg av att Axess-skribenten Dalrymple driver en Eurabia-sajt som vurmar för English Defence League?”
Lemans reportage väckte omedelbart reaktioner inom den del av den svenska journalistkåren som befolkar Twitter. Isobel Hadley-Kamptz skrev till exempel omedelbart: ”oj! har alltid ogillat dalrymple men det här var ju riktigt obehagligt”
Själv ställde jag mig omedelbart skeptisk till uppgifterna, detta mot bakgrund av att Dalrymple, eller Anthony Daniels som han egentligen heter, ofta har ställt sig positiv till invandrare och i flera texter har kritiserat Eurabia-idéerna. När jag försiktningsvis yppade detta, replikerade författaren och historikern Rasmus Fleischer: ”Ingenting säger väl att en English Defence League-sympatisör med Eurabia-idéer måste hata alla invandrare?”
Mitt påpekande om att Dalrymple har beskrivit English Defence League som ”thuggish and fascistic” var som att ropa i öknen. Det sistnämnda gällde även för Adam Cwejmans twitter-meddelanden med länkar till ett antal passager ur texter där Dalrymple tar avstånd från Eurabia-idéerna. I sin bok The New Vichy Syndrome skriver han till exempel: ”There is reason to believe that the proportion of Moslems in the population will stabilize, at a higher proportion than now no doubt, but still at minority levels. Demographic change is not the threat to the survival of Europe that it is sometimes claimed to be.”
Och: “[In response to] the question of whether religion is always and everywhere the organizing principle of Moslems' sense of identity: that is to say, once you are a Moslem, nothing else counts for you, at least not much. The answer to this question is no." [---] "Westernization is in fact far advanced among Moslems in Europe, as elsewhere.". I boken ifråga vänder sig Dalrymple alltså mot: idéer om att muslimerna snart kommer att vara i majoritet i Europa; att muslimer inte kan liberaliseras och sekulariseras samt att muslimer generellt sett är våldsamma och våldsbenägna.”
Dessa iakttagelser visade sig nu inte ha någon som helst inverkan på twitter-flödena. Eric Rosén, nyhetschef på nätpublikationen Nyheter 24 skriver istället: ”Axess är en tidning med ett antal seriösa medarbetare vilket skymmer det faktum att det egentligen är ren trollpress.”; ” Hur många galningar kan Axess ha innan normalhögern börjar tycka att det är riktigt obehagligt?”.
Roséns twittrande får i sin tur Aftonbladets krönikör Oisin Cantwell att instämma: ”nu kommer du få stryk! men givetvis har du rätt.”
Isobel Hadley-Kamptz, som i egenskap av före detta skribent i Expressen borde kunna anklagas för att länge ha medverkat i en tidning som, mot bakgrund av Ulf Nilsons krönikor, har en islamofobisk agenda, påpekar: ”det är ledsamt att se @JohanLundberg:s reaktion på att Axess-skribenten Dalrymple är redaktör för en sajt med bl a EDL-hyllningar”.
Ledarskribenten Anders Lindberg, som i egenskap av skribent i Aftonbladet borde kunna anklagas för att medverka i en tidning som, mot bakgrund av idolintervjuer med Johan Galtung, har en antisemitisk agenda, påpekar: ”Talande. #svpol RT @Jonathanleman jag ställde den här frågan till @JohanLundberg https://twitter.com/#!/Jonathanleman/status/204613305409617920 Det enkla svaret tycks vara nej.”
Mina påpekanden om att jag finner det diskutabelt att demonisera redaktörer för att de publicerar artiklar av personer med märkliga åsikter, bemöts generellt med hånskratt . Som exempel anför jag det faktum att Björn Wiman har publicerat artiklar av stalinisten Sven Wollter och att Jan Helin regelbundet publicerar artiklar av Lenin-vurmaren Åsa Linderborg. Min ståndpunkt i sammanhanget är givetvis att man inte bör klandra vare sig Wiman eller Helin för deras publicistiska beslut i dessa frågor, men att det icke desto mindre ter sig märkligt att så stora delar av den svenska journalistkåren tycks uppfatta det som en allvarligare försyndelse att ge röst åt dogmatiska Israelvänner långt ut på högerkanten (vilkas idéer jag på intet sätt sympatiserar med) än åt stalinister, leninister och maoister, som försvarar några av 1900-talets värsta massmördare (med tillsammans åtskilliga miljoner människors liv på sina samveten).
Den jämförelsen får i sin tur Aftonbladets ledarskribent Anders Lindberg att påstå att ”Axess flippar totalt” och får samma tidnings ledarskribent Daniel Swedin att likaledes ironiskt skicka runt mitt meddelande om Stalins mord till sina Twitter-följare. Alltmedan Johannes Klenell, som beskriver sig som ”Kulturmarxist och redaktör och förläggare på Galago", ironiskt utbrister: ”Geni!”
Efter ett tag inser jag det lönlösa i att fortsätta delta i diskussionen. Att Theodore Dalrymple medarbetar i ett tiotal engelskspråkiga tidningar, däribland Daily Telegraph, Spectator, Wall Street Journal, Times, Observer, British Medical Journal samt är redaktör för tankesmedjan Manhattan Institutes tidskrift City Journal, hindrar naturligtvis inte ett antal svenska journalister från att hävda att han inte bör publiceras i svenska tidningar och tidskrifter.
Utan att någon har undersökt hur det egentligen förhåller sig med Dalrymples relation till New English Review, fastslås det som en sanning att han ”driver en eurabiasajt” (Isobel Hadley-Kamptz), att ”sajten drivs av TD” (Jonathan Leman), att New English Review är ”hans tidning” (Johnathan Leman), att han är ”redaktör för en hatsajt”(Jonathan Leman), samt att Dalrymple är ”English Defence League-sympatisör med Eurabia-idéer” (Rasmus Fleischer), ”ett troll” (Eric Rosén) eller en "galning" (Eric Rosén)
I vilken mån är då grunden för all denna upprördhet korrekt. Att Theodore Dalrymple inte har uttryckt sig positivt om vare sig English Defence League eller Eurabia-teorierna tycks alla vara överens om. Det besvärande i sammanhanget är i stället att han ”driver” en hemsida med sammanlagt flera tusen inlägg i de mest skilda ämnen, men med en genomgående konservaitiv profil.
En enkel fråga till Anthony Daniels själv ger vid handen att han vare sig äger eller driver hemsidan ifråga, han har inte heller något som helst redaktionellt ansvar för vad som publiceras där utan medverkar bara som skribent– på samma villkor som han medarbetar som skribent i Axess, Daily Telegraph, Spectator, Wall Street Journal, Times, Observer, British Medical Journal och ett antal andra brittiska tidningar som likaledes torde kunna karakteriseras som ”trollpress” (för att återigen citera Eric Rosén, redaktör på Nyheter24, vars egen publikation för tillfället toppar med ”nyheter” som ”Städerska hällde mensblod i chefens kaffe” och ”Så får du världens längsta mustasch” - och vars inlägg i frågan fick medhåll av Ottar-redaktören Kristina Lindquist - en av de ytterligare 20-30 mindre prominenta påhejarna i Lemans smutskastningskampanj).
FOTNOT: Både Anthony Daniels och Jonathan Leman har fått en förfrågan om att under Almedalsveckan diskutera dels Daniels samarbete med New English Review dels förhållandet mellan invandring och liberalism. Daniels har ställt sig positiv till arrangemanget, medan Leman ännu inte givit något besked i frågan.
http://axess.se/blog/post/2012/05/23/Vem-orkar-kolla-fakta.aspx
-----------------
Börjar det bli rätt otäckt.
Permalänk | Anmäl
Tom Croker, 2012-05-23, 18:50
De som hotar sverigedemokraterna är ju tusen gånger värre. Det finns faktist något som heter åsikts och yttrandefrihet. Det som gör mig så irriterad är att många vänsterpartister säger att de står för alla människors lika värde men så fort någon tycker något annat hotar de och använder våld. De säger helt enkelt emot sig själva.
Permalänk | Anmäl
celine hyl, 2012-05-23, 19:11
# 28 Martin
" Politiskt våld skall absolut inte få förekomma. Min åskt är dock att det är just den liberala politik som artikelförfattaren själv vurmar för som är orsaken till att våldet ökar. I ett Sverige där allt fler hamnar i utanförskap kommer oron och våldet som ett brev på posten."
Det får vi leva med tills dramatiken kring "utanförskapen" har lagt sig . De som efterlyser ett helt annat "rättvist" ekonomiskt system, måste fråga sig varför både sossar och liberaler anammat systemet med jämviktsarbetslöshet ( Punkten där arbetslösheten balanserar upp ökande inflation p.g.a. löneökningar t.ex.)
Till dags dato vill Borg ha en jämviktsarbetslöshet på 5,5 %. Ja du läste rätt ! 5,5 % av arbetskollektivet MÅSTE gå arbetslösa om vi vill ha balans mellan arbetstagare , inflation och räntehöjningar ( Som vi absolut inte vill ha)
Enda oturen är att några 100 000 individer försvinner från a-kassan till Fas 3 jobb ( Fas 3 där du i stort sett är anställd för arbete utan att vara formellt anställd och får njuta av ett slavkontrakt. Det är illa. Det mest uppenbara försöket att få gratis arbetskraft)
Men alternativet hade varit en försörjning genom kontanersättning från skattebetalarna utan bortre parantes, lika illa det.
Permalänk | Anmäl
Sven Stromitzky, 2012-05-23, 19:52
Bra artikel, men dyster även om det är svårt att inte spåra vissa överdrifter eller utelämnanden för att passa den liberala agendan som tycks vara den enda rena läran utan våldskultur även om det är den nyliberala varianten med vidlyftiga lån och snabba klipp som skapat dagens ekonomiska ressession och sociala oro runt hela EU. Vi är ännu bara i början men ser verkningarna av i form av det artikeln beskriver. Rasismen är en del av detta men har djupare rötter än så.
EU som fredsprojekt har blivit kontraproduktivt med IMF som diktator och frågan är vad som varit meningen med det hela annat än att trycka ner folket i skoskaftet. Kanske har överheten gjort en riskkalkyl och räknat biverkningarna som försumliga trots historiens förmåga till upprepning.
Permalänk | Anmäl
Kent Karlsson, 2012-05-23, 19:52
Från höger eller vänster sak samma. Det hjärtat är fullt av kommer ut ur munnen. Men jag tror det är värst på vänsterkanten.
Permalänk | Anmäl
Henrik W, 2012-05-23, 20:07
#18 Viktoria Larsson
Visst har du rätt i det sista stycket och det märks väldigt tydligt när man läser hans exempel.
* Först var det händelserna i Eskilstuna runt första maj då AFA drabbade samman med Svenskarnas Parti.
* Vänsterpartiet lever med ständiga hot från nazister. Det var ju bara tre månader sen nazister stormade ett Vänstermöte i Ludvika.
När AFA stormar ett möte med Svenskarnas Parti beskriver Jerlerup det som att de drabbade samman, som om både parter var lika skyldiga till våldet, men i det andra fallet skriver han att nazister stormade ett vänstermöte.
Själv är jag inte speciellt förtjust i varken AFA eller nazister, men det märks ganska tydligt att vänstern bedöms efter en annan måttstock än andra i det här landet.
Permalänk | Anmäl
Jacob Nilsson, 2012-05-23, 20:46
Torbjörn, den här Kartellen och Sebbe är väl något halvdåligt band som är i desperat behov av uppmärksamhet, publicitet och marknadsföring. Man tar till vad som helst, bara det ger uppmärksamhet. Det är rent kommersiellt och tyvärr vanligt inom pop, rock och hiphopbranschen.
Hot ska naturligtvis alltid polisanmälas, men för övrigt ska vi inte ge "artister", som är för dåliga för att komma fram på egna meriter, någon uppmärksamhet.
Permalänk | Anmäl
u_21282, 2012-05-23, 21:33
Min tro är att artikeln mest är av taktisk natur. Om Jerlerup verkligen bekymrade sig för att vårt samhälle slås sönder och samman vore han inte för fri invandring.
Permalänk | Anmäl
Martin A, 2012-05-23, 21:55
Jag kan inte nog betona hur mycket jag föraktar användandet av hot och våld mot politiska meningsmotståndare. Skäms!!!
Särskilt borde vänstermänniskorna, som de som attackerade Hanna Wigh, skämmas. Detta säger jag för att jag själv lutar mer åt vänster.
Vänsterideologin är den enda som främst värnar de svaga och försöker motverka makt. Just därför ska vänstermänniskor inte använda den mest föraktliga formen av maktmissbruk - våld.
Dessutom så anser jag att den enda vänster värd namnet är frihetlig vänster varför demokrati och yttrandefrihet är bland de högsta värdena. Jag håller med Chomsky när han säger "Jag hatar dina åsikter men är beredd att dö för din rätt att uttrycka dem".
Permalänk | Anmäl
E E, 2012-05-23, 22:22
#39 "Vänsterideologin är den enda som främst värnar de svaga och försöker motverka makt. Just därför ska vänstermänniskor inte använda den mest föraktliga formen av maktmissbruk - våld."
Så att förespråka att vi har en stark stat är att värna de svaga och motverka makt.
Är inte liberalismen den ideologi som värnar individens rätt att leva sitt liv utan centrala maktmonopol.
Permalänk | Anmäl
u_19023, 2012-05-24, 05:13
EE,
Du vet att Chomsky inte har rätt bara för att han finns på youtube?
Permalänk | Anmäl
Tom Croker, 2012-05-24, 08:20
#41 PerKQ,
Att förespråka en stat som motverkar för stora maktansamlingar i form av gigantiska privata förmögenheter, lobbying eller andra sätt för storföretag att utöva för stort inflytande är att värna de svaga och motverka makt.
Jo. liberalismen värnar individens rätt att leva sitt liv utan centrala maktmonopol i statlig form. Däremot värnar inte liberalismen individens rätt att leva sitt liv utan andra typer av maktmonopol som t.ex. stora företag kan tillskansa sig.
Dessutom värnar liberalismen inte individens rätt att leva sitt liv när denne haft oturen att drabbas av olyckliga omständigheter och behöver hjälp - i alla fall inte laissez faire-varianten av liberalism.
Permalänk | Anmäl
E E, 2012-05-24, 08:40
#42 Tom Croker,
Jag har aldrig sett Chomsky på youtube. Har läst en del som han har skrivit. En skicklig och noggrann tänkare så vitt jag kan bedöma. Det finns få tänkare som alltid har rätt. Jag vet dock inte vad du, mer exakt, syftar på?
Jag vet inte att du är fördomsfull bara för att du skriver en svårbegriplig kommentar som jag tolkar som fördomsfull. Är du det?
Permalänk | Anmäl
E E, 2012-05-24, 08:44
Det kan nog bara hända i Sverige att en hiphopare blir maktens pitbull på gatan. Denna rörelse som skapades för att protestera mot maktmissbruk och förtryck har nu klivit upp på de politiskt korrekta barrikaderna och förstärker på sitt egensinniga sätt etablissemangets monotona SD-hat. Är det inte Kartellen så är det Timbuktu eller någon annan lallare som tror sig vara kontroversiell. Vilka rebeller!
Permalänk | Anmäl
Ben Dekå, 2012-05-24, 12:16
#39 E E, "Jag håller med Chomsky när han säger "Jag hatar dina åsikter men är beredd att dö för din rätt att uttrycka dem".'
Möjligt Chomsky sagt det, men i så fall citerade han Voltaire...
http://www.quotes.net/quote/6772
Permalänk | Anmäl
Virginia Langley, 2012-05-24, 15:19
Internet är ett stort problem. Liknande kommentarer, hot, hat m.m. saneras oftare bort i vanlig media eller på gatan eller i det fysiska rummet och mötet. Vi är skickligare på kommunikation i verkligheten. Men inte i cybern. Det borde inte vara möjligt att lägga ut sånt här på t.ex. facebook. Nätet sänker tyvärr ribban för vanlig hyfs. Ingen verkar vilja ta ansvar. Det är ju så kul och fritt med internet, eller hur. :-/
Permalänk | Anmäl
Nisse, 2012-05-24, 15:32
#43 E E,
Skillnaden är att företag är något vi VÄLJER att samarbeta med. Deras makt kommer ifrån våra val.
Statens makt kommer ifrån tvång och våld.
Resten är pladder av folk som törstar efter makt och efter att leva av andras ansträngningar. Och för all del, de nyttiga idioter de lyckats lura.
Permalänk | Anmäl
Martin A, 2012-05-24, 19:30
#48 Virginia Langley,
Det stämmer att han citerade Voltaire. http://www.chomsky.info/articles/19810228.htm
Permalänk | Anmäl
E E, 2012-05-24, 20:55
#50 Martin A,
Ofta kan vi välja huruvida vi vill samarbeta med företag. I praktiken dock inte alltid. Företag vill helst ha monopolställning. När de lyckats få det inom ett livsnödvändigt område (vatten, mat o.s.v.) så kan du i praktiken inte längre välja.
När det gäller staten så har vi åtminstone representativ demokrati. Så vi har en viss valmöjlighet även där.
När det gäller val inom den kommersiella marknaden så är "rösträtten" mer odemokratisk där i.o.m. att den som har mer pengar kan "rösta" (d.v.s. köpa) mera.
Slutligen: Nyttiga idioter finns både till höger och vänster. Av mig får de ingen respekt. Det varierar dock i vilken mån folk förordar ett politiskt alternativ utifrån egenintresse eller mer altruistiskt intresse. Det finns olika drivkrafter som kommer till olika starkt uttryck hos olika individer.
Permalänk | Anmäl
E E, 2012-05-24, 21:04
Den svenska vänstern (SSU, vänsterpartiet, syndikalisterna AFA och allt vad de heter) är numera en del av al-Qaeda. Och de har ett språkrör i AB.
Det är förklaringen till det tilltagande våldet och hatet.
Permalänk | Anmäl
Harald Lang, 2012-05-24, 21:38
#43 EE
Sverige och USA är väl bra exempel på stater som gynnar de stora företagen på småföretagens och individernas bekostnad.
Så du vill ha en stat med en socialistisk inriktnig,men får en kapitalistisk stat. Är du då ortfarande för staten?
Det är sant att liberalismen inte löser alla problem. Men en fria individer i ett starkt samhälle med en svag stat kan lösa mycket.
En stark stat i ett svagt samhälle med ofria individer kan inte lösa några problem.
Mvh
Per
Permalänk | Anmäl
u_19023, 2012-05-24, 22:39
#54 PerKQ,
Precis. ..Hellre fattig och fri med Kapitalism än ofri och fattig med Socialism.
Permalänk | Anmäl
Sven Ekberg, 2012-05-25, 06:13
#54 PerKQ,
Jag har vissa sympatier för att man vill minska statens makt för jag håller med dig om att staten och de stora företagen (inklusive finansinstituten) utgör en ohelig allians som motverkar mindre företag.
De enda problem jag har med liberalismen, och då särskilt laissez faire, är att man inte har en plan för hur man skyddar svaga samt hur man motverkar allt för stora maktkoncentrationer (som inte är statliga).
Annars tror jag att fler mindre förmögenheter och, framför allt, fler mindre företag skulle öka maktspridningen vilket jag ser som väldigt positivt.
Slutligen anser jag att sossarnas och storföretagens samarbete (under sossarnas långa tid vid makten) för att motarbeta småföretag är motbjudande. Det är också skrämmande att se hur USAs presidenter sitter i storfinansens fickor.
Permalänk | Anmäl
E E, 2012-05-25, 13:50
55 kommentarer I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.
Jag tycker det är SDs fel att det blir så här. Statsministern har markerat
att man måste räkna med lite våld om man är kritiskt inställd till den förda invandringspolitiken.
Mvh
Per
"Vänsterpartiet lever med ständiga hot från nazister. Det var ju bara tre månader sen nazister stormade ett Vänstermöte i Ludvika"
Vill bara kommentera att denna attack är en lögn. Det var aldrig några "nazister" som anföll vänstern.
Har ni sett några nynazister i Sverige de senaste 10 åren?
Vänstern vill ha någon motståndare som använder våld och hittar då på såna här historier. Det är BARA vänstern som använder våld i politiskt syfte.
Det är illa att någon får uttala sig så om SD ledare, hur hade samhället reagerat om det hade varit en SD anhängare som hade hotat någon från andra partier? Vi är alla lika inför lagen men det sättet som media, politiker, fackförbund agerar mot SD gör att dessa (fackförbund, etc...) går emot sina egna principer bara för att man ser SD som sina motståndare, därför röstar jag själv samt mina invandrade föräldrar och bekanta på SD. Man sopar problemen under mattan då dessa problem är belysta av SD......en dag kommer den mattan inte längre kunna gömma mer....
Per - DU måste skämta??? Vänstern hotar, misshandlar politiker, som är demokratiskt valda- är det ok enligt dig?
#1 PerKQ, Håller med, när Sveriges statsminister utalar sig så måste det vara legitimt att med våld ge sig på meningsmotståndare.
Och det är inte det värsta, han hade mage att påstå att det finns etniska Svenskar också, när vi alla vet att så inte är fallet, precis som med den påstådda Svenska kulturen.
Heja Sverige, vi har dom politiker vi förtjänar.
Problemet är att de flesta våldsmännen(och kvinnorna) är vänsterextremister. Eftersom 80 % av alla journalister röstar vänster så är det svårare för dem att fördöma dem.
Ta bara det faktum att Syriza, det nya partiet i Grekland som är kommunistiskt blev beskrivet som "vänsterparti" i pressen medan Golden Dawn blev (korrekt) beskrivet som ett nynazistiskt parti.
Kommunism är den totalitära ideologi som tagit långt fler liv än nazism men många i väst idag, särskilt vänsterjournalister, har oerhört svårt att ta avstånd från den.
Samma sak med vänsterextremister som ger sig på SD, många journalister tänker "rätt åt dem". Att de sedan passivt legitimerar politiskt våld som en metod att använda på oliktänkande bryr sig inte om eftersom förövaren och offren är de "rätta".
Svenska journalister har ett stort ansvar här - ett ansvar som de vägrar acceptera.
Verkar vara fina människor de där:
"Killen som vill döda sverigedemokrater är alltså med i Lugna gatan och arbetar med ett antivåldsprojekt, teater, på fryshuset."
Vilka pajasar. Så mycket för "antivåld" och "lugn gata"! Dom är helt enkelt hatiska antidemokrater som avskyr alla som inte tycker som dom. Men, för all del, spä gärna på hatet i samhället lite till. Jag vet vilka som tjänar på det, och det är inte sådana som jobbar på Fryshuset. . .
Ytterligare ett exempel är ju någon som kallar sig för "den demokratiska socialisten" som på Twitter skrev att han vill slå Jimmie Åkesson i ansiktet med ett strykjärn.
http://markusmattila.wordpress.com/2012/05/22/ber-om-ursakt-for-en-tweet/
Det är precis så här politikerna i 7 klövern vill ha det. De vill ha våld och hat mellan olika grupper så de kan härska och utöva sin makt i lugn och ro.
#8 Init, Ja listan kan göras lång, medan dom styrande tar det med ro, våldet mot oliktänkande går ju deras ärenden.
Well, välkommen till det mångkulturella Sverige, ett samhälle i upplösning och vi är bara i början på lågkonjunkturen. De som är förespråkare av det mångkulturella samhället är också ansvarig för alla dess konsekvenser. Idag är det anti-rasist-fascisterna som använder sig av politiskt våld i Sverige.
SVD-kolumnisten Roland Poirier Martinsson passade dessutom på att anklaga SD för något de överhuvudtaget inte var skyldiga till.
Det är få av de attacker som SD får stå ut med som du skriver om här. En sak som hänt ett antal gånger är inslängda brandsläckare genom stängda fönster med barn sovande i närheten o.s.v.
Visst det är synd om killen men han måste kopplas bort från verksamheten så länge som han har dessa åsikter. När han dessutom är någon som 268 gillar så är det allvarligt och jag hoppas verkligen att Fryshuset förstår allvaret bakom dessa hot.
Att Torbjörn Jerlerup tar upp och belyser detta mycket allvarliga problem i dagens samhälle är bra. Han försöker dessutom vara objektiv i sitt resonemang. Våld får under INGA omständigheter tolereras. !
Måste samtidigt hålla med #1 PerKQ, Statsministerns uttalande under den senaste valrörelsens sista dagar var minst sagt chockerande.
Jag anser dessutom att det rådande igenkorkade debattklimatet bär på en stor del av skulden då viktiga delar som borde tas upp och ventileras helt sopas under mattan och tabubeläggs. Sådant skapar frustration bland medborgarna och ger en grogrund för allehanda konspirationsteorier. För vissa blir det t.o.m till en ångande tryckkokare som slutligen exploderar.
SD kommer nå 10% valet 2014
Tack hatiska kommunister och marxister för visat stöd och hat mot demokratin och demokratins grundstenar oliktänkande och yttrandefrihet!
... och Fryshuset, denna moderna Sturmabteilung finansieras givetvis av skattebetalarna.. ?
http://sv.wikipedia.org/wiki/Fryshuset
http://sv.wikipedia.org/wiki/Sturmabteilung
" Att vända ryggen mot Sebbe nu vore ett stort misstag. Vi kommer tvärt om intensifiera vårt arbete med honom."
Det är nog klokt, men hur, på vilket sätt tänker de arbeta med honom? Eftersom han är en förebild, kan han ju inte få fortsätta jobba med antivåldsprojekt tills vidare!
Dessutom bör han straffas för olaga hot - som är det grövsta jag sett - och det bör Fryshuset inte skydda honom mot. Det gäller även alla andra som gör sig skyldiga till brottet. Även Reinfeldts uttalande om att de med SD's åsikter får skylla sig själva om de råkar illa ut, är ett grovt övergrepp, särskilt eftersom han är landets högste ledare och en demokratisk representant.
Tack för artikeln, Torbjörn Jerlerup! Jag står helt på din sida. Allsköns politiskt våld, dito hot och förtal är ett hot mot vår frihet och demokrati. Det hör till de mörkaste tiderna i historien och måste fördömas, särskilt av samhällets alla representanter närhelst det förekommer. .
En mycket, mycket bra text av dig Jerlerup. Du är som en person som försöker ruska någon vaken, men jag är rädd att samhället "sover" för hårt. Man ser inte vad som sker. Sverige och dess befolkning har länge slagit sig för bröstet om hur goda och förnuftiga människor man är som hyllar mänskliga rättigheter och demokrati - till skillnad från de krigande förfäderna osv. Från barbari har man gått till "helighet". Men, men, nu håller den mycket tunna civilisatoriska fernissan på att flagna.
Så länge det var SD och nationalistpartier som drabbades, så tyckte väl flertalet att de inte behövde bry sig. Men får våldet acceptans och får eskalera, så kommer det att drabba fler och fler. NÄr kommer någon att bry sig? När folkpartister och sossar angrips?
Nu har det eskalerat till journalister och myndighetspersoner. Kanske dags att bry sig nu.
En sak Jerlerup som jag gärna skulle vilja att du vara klarare med och rättade - det är att jag vad jag har läst, inte har sett ett enda tillfälle där SD eller Svenskarnas parti demonstrerat, där det varit "bråk" mellan dem och AFA. VARENDA gång har dessa partier demonstrerat och hållt möte lugnt och fredlig men så blivit angripna med ljud, ägg, slag och våld.
Alltså - det är inte SD som startar bråk, de får bara inte vara ifred. Och - jag tror att det är viktigt att du skriver detta. För annars blir resultatet att folk som står där och ser verkligheten blir ännu mer besvikna på media osv, som inte säger sanningen och människor som tycker det etablerade samhället är förljuget drar sig gärna till extremism.
Kan bara beklaga att denna typ av hat förekommer och förstärks och kan spåras ända upp i riksdagen och från regeringen.
Därtill så är denna typ av övertramp effektivt också. Den skapar motsättningar som förstärks och trappas upp.
Vi har problem så det räcker ändå!
Det går aldrig att komma ifrån att statministern har sanktionerat det politiska våldet mot Sverigedemokraterna.
4 Anna Lange, "Per - DU måste skämta?"
Nej jag skämtar inte statsministern har markerat och jag
följer honom.
"Jag vill gärna påpeka att de som lever på att driva upp ett vi- och dom-tänkande och ett i grunden hatfullt sätt att se på relationer mellan människor inte ska bli förvånade om sådant händer.
"
Angående "mot Sverigedemokraternas kandidater. Källa: Helsingborgs Dagblad
Det var det som statsministern gärna ville påpeka angående politiskt våld. Jag har inte hört statsministern påpeka något annat om politiskt våld.
Men även en folkpartist har blivit drabbad och han beklagade sig att de anföll honom som inte var SD politiker.
http://www.folkpartiet.se/Folkpartiet-nara-dig/Ostergotlands-lan/nyheter...
Jag håller med folkpartiet att det är beklagligt att de anfaller politiker
som inte tillhör SD.
Mvh
Per
Väldigt bra och viktig artikel.
Eftersom det politiska våldet uppenbarligen eskalerar, borde det vara på plats att kräva Sveriges statsminister på ett förtydligande. Det är viktigt att han klargör att politiskt våld aldrig kan acceperas mot andra än dom som röstar på riksdagspartiet Sverigedemokraterna. För han tycker väl ändå inte att våld mot journalister och andra politiker är OK?
Ytterligare ett exempel på att alla INTE är lika inför lagen, och för det mesta är det journalisters fel.
Denna yrkesgrupp är det enskilt största orsaken till att vi delar in svenska folket i grupper och ställer de mot varandra trots att det är precis det som de anklagar SD för ideligen. De ser inte skogen för alla träden.
Mycket tråkig utveckling som sker. Ökade spänningar i samhället, fler fattiga invandrare/svenskar, mindre gemensam kultur. 8 % arbetslöshet i bra konjunktur. Uppdelning i etniska bostadsområden. En religion/ideologi som går på tvärs med grundläggande svenska värderingar försöker ta allt mer plats. T o m en början på balkanisering av landet. Tycker man detta är ett stort problem i dag och troligen mycket stort i framtiden så blir man hånad och nazistförklarad. Jag upprepar min förutsägelse att om lågkonjunkturen slår till på allvar så kommer invandringen starkt begränsas. Se på Katrineholm, där skriker politikerna ut sin ångest över kostnaderna och problemen redan idag.
(Not, senast idag ser man två somalier (troligen) sitta ien bil sitta, en bläddrar i ett pass och ser nervös ut när jag kort tittar på han. Det finns alldeles för många indikationer på att Merit Wager har rätt i sitt budskap för att man skall kunna negligera det.)
Händer ingenting. Kommer våldet. Nu är dags för statsmakten att agera resolut och omedelbart!
Nej, det är inget tilltagande hat i samhället. Det är såhär det ser ut när ett trasproletariat fokuserar sin frustration,hat och uppgivenhet mot politiska och ideologiska meningsmotståndare. "Sebbe" är bara ett instrument för vänsternomenklaturan - Framfödd och beskyddat av några gamla trötta 68-vänster gubbar och käringar som vill röra om i grytan lite, när de själva är trötta på sitt genommaterialistiska liv och leverne.För syndikalisterna och ungkommunisterna finns det föga hopp däremot. Inom den rörelsen fortsätter enstaka tokstollar bestämma en antidemokratisk agenda för alla andra i rörelsen.
Värre än så är det inte. Vad sedan blir dramatiserad i media får var och en ta ansvar för, inte minst läsarna.
Politiskt våld skall absolut inte få förekomma. Min åskt är dock att det är just den liberala politik som artikelförfattaren själv vurmar för som är orsaken till att våldet ökar. I ett Sverige där allt fler hamnar i utanförskap kommer oron och våldet som ett brev på posten.
När vänsterns allra mäktigaste media megafoner dessutom beter sig så här:
----------
Vem orkar kolla fakta?
Av Johan Lundberg 2012-05-23 kl. 15:07
Tvärtemot vad som påståtts av Expos Jonathan Leman och många andra så vare sig äger eller driver Theodore Dalrymple sajten New English Review. Han har inte heller några som helst redaktionella uppgifter för nätpublikationen ifråga utan bidrar endast med texter i eget namn. Icke desto mindre har ett stort antal svenska journalister okritiskt vidareförmedlat felaktiga uppgifter, som det hade tagit några minuter att kontrollera.
Häromdagen delgav Jonathan Lehman sina 1700 ”followers” på Twitter sina senaste rön i Expos kartläggning av svensk rasism. I enlighet med det sociala mediets maxgräns på 140 tecken lät han meddela: ”Besväras @JohanLundberg av att Axess-skribenten Dalrymple driver en Eurabia-sajt som vurmar för English Defence League?”
Lemans reportage väckte omedelbart reaktioner inom den del av den svenska journalistkåren som befolkar Twitter. Isobel Hadley-Kamptz skrev till exempel omedelbart: ”oj! har alltid ogillat dalrymple men det här var ju riktigt obehagligt”
Själv ställde jag mig omedelbart skeptisk till uppgifterna, detta mot bakgrund av att Dalrymple, eller Anthony Daniels som han egentligen heter, ofta har ställt sig positiv till invandrare och i flera texter har kritiserat Eurabia-idéerna. När jag försiktningsvis yppade detta, replikerade författaren och historikern Rasmus Fleischer: ”Ingenting säger väl att en English Defence League-sympatisör med Eurabia-idéer måste hata alla invandrare?”
Mitt påpekande om att Dalrymple har beskrivit English Defence League som ”thuggish and fascistic” var som att ropa i öknen. Det sistnämnda gällde även för Adam Cwejmans twitter-meddelanden med länkar till ett antal passager ur texter där Dalrymple tar avstånd från Eurabia-idéerna. I sin bok The New Vichy Syndrome skriver han till exempel: ”There is reason to believe that the proportion of Moslems in the population will stabilize, at a higher proportion than now no doubt, but still at minority levels. Demographic change is not the threat to the survival of Europe that it is sometimes claimed to be.”
Och: “[In response to] the question of whether religion is always and everywhere the organizing principle of Moslems' sense of identity: that is to say, once you are a Moslem, nothing else counts for you, at least not much. The answer to this question is no." [---] "Westernization is in fact far advanced among Moslems in Europe, as elsewhere.". I boken ifråga vänder sig Dalrymple alltså mot: idéer om att muslimerna snart kommer att vara i majoritet i Europa; att muslimer inte kan liberaliseras och sekulariseras samt att muslimer generellt sett är våldsamma och våldsbenägna.”
Dessa iakttagelser visade sig nu inte ha någon som helst inverkan på twitter-flödena. Eric Rosén, nyhetschef på nätpublikationen Nyheter 24 skriver istället: ”Axess är en tidning med ett antal seriösa medarbetare vilket skymmer det faktum att det egentligen är ren trollpress.”; ” Hur många galningar kan Axess ha innan normalhögern börjar tycka att det är riktigt obehagligt?”.
Roséns twittrande får i sin tur Aftonbladets krönikör Oisin Cantwell att instämma: ”nu kommer du få stryk! men givetvis har du rätt.”
Isobel Hadley-Kamptz, som i egenskap av före detta skribent i Expressen borde kunna anklagas för att länge ha medverkat i en tidning som, mot bakgrund av Ulf Nilsons krönikor, har en islamofobisk agenda, påpekar: ”det är ledsamt att se @JohanLundberg:s reaktion på att Axess-skribenten Dalrymple är redaktör för en sajt med bl a EDL-hyllningar”.
Ledarskribenten Anders Lindberg, som i egenskap av skribent i Aftonbladet borde kunna anklagas för att medverka i en tidning som, mot bakgrund av idolintervjuer med Johan Galtung, har en antisemitisk agenda, påpekar: ”Talande. #svpol RT @Jonathanleman jag ställde den här frågan till @JohanLundberg https://twitter.com/#!/Jonathanleman/status/204613305409617920 Det enkla svaret tycks vara nej.”
Mina påpekanden om att jag finner det diskutabelt att demonisera redaktörer för att de publicerar artiklar av personer med märkliga åsikter, bemöts generellt med hånskratt . Som exempel anför jag det faktum att Björn Wiman har publicerat artiklar av stalinisten Sven Wollter och att Jan Helin regelbundet publicerar artiklar av Lenin-vurmaren Åsa Linderborg. Min ståndpunkt i sammanhanget är givetvis att man inte bör klandra vare sig Wiman eller Helin för deras publicistiska beslut i dessa frågor, men att det icke desto mindre ter sig märkligt att så stora delar av den svenska journalistkåren tycks uppfatta det som en allvarligare försyndelse att ge röst åt dogmatiska Israelvänner långt ut på högerkanten (vilkas idéer jag på intet sätt sympatiserar med) än åt stalinister, leninister och maoister, som försvarar några av 1900-talets värsta massmördare (med tillsammans åtskilliga miljoner människors liv på sina samveten).
Den jämförelsen får i sin tur Aftonbladets ledarskribent Anders Lindberg att påstå att ”Axess flippar totalt” och får samma tidnings ledarskribent Daniel Swedin att likaledes ironiskt skicka runt mitt meddelande om Stalins mord till sina Twitter-följare. Alltmedan Johannes Klenell, som beskriver sig som ”Kulturmarxist och redaktör och förläggare på Galago", ironiskt utbrister: ”Geni!”
Efter ett tag inser jag det lönlösa i att fortsätta delta i diskussionen. Att Theodore Dalrymple medarbetar i ett tiotal engelskspråkiga tidningar, däribland Daily Telegraph, Spectator, Wall Street Journal, Times, Observer, British Medical Journal samt är redaktör för tankesmedjan Manhattan Institutes tidskrift City Journal, hindrar naturligtvis inte ett antal svenska journalister från att hävda att han inte bör publiceras i svenska tidningar och tidskrifter.
Utan att någon har undersökt hur det egentligen förhåller sig med Dalrymples relation till New English Review, fastslås det som en sanning att han ”driver en eurabiasajt” (Isobel Hadley-Kamptz), att ”sajten drivs av TD” (Jonathan Leman), att New English Review är ”hans tidning” (Johnathan Leman), att han är ”redaktör för en hatsajt”(Jonathan Leman), samt att Dalrymple är ”English Defence League-sympatisör med Eurabia-idéer” (Rasmus Fleischer), ”ett troll” (Eric Rosén) eller en "galning" (Eric Rosén)
I vilken mån är då grunden för all denna upprördhet korrekt. Att Theodore Dalrymple inte har uttryckt sig positivt om vare sig English Defence League eller Eurabia-teorierna tycks alla vara överens om. Det besvärande i sammanhanget är i stället att han ”driver” en hemsida med sammanlagt flera tusen inlägg i de mest skilda ämnen, men med en genomgående konservaitiv profil.
En enkel fråga till Anthony Daniels själv ger vid handen att han vare sig äger eller driver hemsidan ifråga, han har inte heller något som helst redaktionellt ansvar för vad som publiceras där utan medverkar bara som skribent– på samma villkor som han medarbetar som skribent i Axess, Daily Telegraph, Spectator, Wall Street Journal, Times, Observer, British Medical Journal och ett antal andra brittiska tidningar som likaledes torde kunna karakteriseras som ”trollpress” (för att återigen citera Eric Rosén, redaktör på Nyheter24, vars egen publikation för tillfället toppar med ”nyheter” som ”Städerska hällde mensblod i chefens kaffe” och ”Så får du världens längsta mustasch” - och vars inlägg i frågan fick medhåll av Ottar-redaktören Kristina Lindquist - en av de ytterligare 20-30 mindre prominenta påhejarna i Lemans smutskastningskampanj).
FOTNOT: Både Anthony Daniels och Jonathan Leman har fått en förfrågan om att under Almedalsveckan diskutera dels Daniels samarbete med New English Review dels förhållandet mellan invandring och liberalism. Daniels har ställt sig positiv till arrangemanget, medan Leman ännu inte givit något besked i frågan.
http://axess.se/blog/post/2012/05/23/Vem-orkar-kolla-fakta.aspx
-----------------
Börjar det bli rätt otäckt.
De som hotar sverigedemokraterna är ju tusen gånger värre. Det finns faktist något som heter åsikts och yttrandefrihet. Det som gör mig så irriterad är att många vänsterpartister säger att de står för alla människors lika värde men så fort någon tycker något annat hotar de och använder våld. De säger helt enkelt emot sig själva.
# 28 Martin
" Politiskt våld skall absolut inte få förekomma. Min åskt är dock att det är just den liberala politik som artikelförfattaren själv vurmar för som är orsaken till att våldet ökar. I ett Sverige där allt fler hamnar i utanförskap kommer oron och våldet som ett brev på posten."
Det får vi leva med tills dramatiken kring "utanförskapen" har lagt sig . De som efterlyser ett helt annat "rättvist" ekonomiskt system, måste fråga sig varför både sossar och liberaler anammat systemet med jämviktsarbetslöshet ( Punkten där arbetslösheten balanserar upp ökande inflation p.g.a. löneökningar t.ex.)
Till dags dato vill Borg ha en jämviktsarbetslöshet på 5,5 %. Ja du läste rätt ! 5,5 % av arbetskollektivet MÅSTE gå arbetslösa om vi vill ha balans mellan arbetstagare , inflation och räntehöjningar ( Som vi absolut inte vill ha)
Enda oturen är att några 100 000 individer försvinner från a-kassan till Fas 3 jobb ( Fas 3 där du i stort sett är anställd för arbete utan att vara formellt anställd och får njuta av ett slavkontrakt. Det är illa. Det mest uppenbara försöket att få gratis arbetskraft)
Men alternativet hade varit en försörjning genom kontanersättning från skattebetalarna utan bortre parantes, lika illa det.
Bra artikel, men dyster även om det är svårt att inte spåra vissa överdrifter eller utelämnanden för att passa den liberala agendan som tycks vara den enda rena läran utan våldskultur även om det är den nyliberala varianten med vidlyftiga lån och snabba klipp som skapat dagens ekonomiska ressession och sociala oro runt hela EU. Vi är ännu bara i början men ser verkningarna av i form av det artikeln beskriver. Rasismen är en del av detta men har djupare rötter än så.
EU som fredsprojekt har blivit kontraproduktivt med IMF som diktator och frågan är vad som varit meningen med det hela annat än att trycka ner folket i skoskaftet. Kanske har överheten gjort en riskkalkyl och räknat biverkningarna som försumliga trots historiens förmåga till upprepning.
Från höger eller vänster sak samma. Det hjärtat är fullt av kommer ut ur munnen. Men jag tror det är värst på vänsterkanten.
#18 Viktoria Larsson
Visst har du rätt i det sista stycket och det märks väldigt tydligt när man läser hans exempel.
* Först var det händelserna i Eskilstuna runt första maj då AFA drabbade samman med Svenskarnas Parti.
* Vänsterpartiet lever med ständiga hot från nazister. Det var ju bara tre månader sen nazister stormade ett Vänstermöte i Ludvika.
När AFA stormar ett möte med Svenskarnas Parti beskriver Jerlerup det som att de drabbade samman, som om både parter var lika skyldiga till våldet, men i det andra fallet skriver han att nazister stormade ett vänstermöte.
Själv är jag inte speciellt förtjust i varken AFA eller nazister, men det märks ganska tydligt att vänstern bedöms efter en annan måttstock än andra i det här landet.
Torbjörn, den här Kartellen och Sebbe är väl något halvdåligt band som är i desperat behov av uppmärksamhet, publicitet och marknadsföring. Man tar till vad som helst, bara det ger uppmärksamhet. Det är rent kommersiellt och tyvärr vanligt inom pop, rock och hiphopbranschen.
Hot ska naturligtvis alltid polisanmälas, men för övrigt ska vi inte ge "artister", som är för dåliga för att komma fram på egna meriter, någon uppmärksamhet.
Min tro är att artikeln mest är av taktisk natur. Om Jerlerup verkligen bekymrade sig för att vårt samhälle slås sönder och samman vore han inte för fri invandring.
Jag kan inte nog betona hur mycket jag föraktar användandet av hot och våld mot politiska meningsmotståndare. Skäms!!!
Särskilt borde vänstermänniskorna, som de som attackerade Hanna Wigh, skämmas. Detta säger jag för att jag själv lutar mer åt vänster.
Vänsterideologin är den enda som främst värnar de svaga och försöker motverka makt. Just därför ska vänstermänniskor inte använda den mest föraktliga formen av maktmissbruk - våld.
Dessutom så anser jag att den enda vänster värd namnet är frihetlig vänster varför demokrati och yttrandefrihet är bland de högsta värdena. Jag håller med Chomsky när han säger "Jag hatar dina åsikter men är beredd att dö för din rätt att uttrycka dem".
#39 "Vänsterideologin är den enda som främst värnar de svaga och försöker motverka makt. Just därför ska vänstermänniskor inte använda den mest föraktliga formen av maktmissbruk - våld."
Så att förespråka att vi har en stark stat är att värna de svaga och motverka makt.
Är inte liberalismen den ideologi som värnar individens rätt att leva sitt liv utan centrala maktmonopol.
EE,
Du vet att Chomsky inte har rätt bara för att han finns på youtube?
#41 PerKQ,
Att förespråka en stat som motverkar för stora maktansamlingar i form av gigantiska privata förmögenheter, lobbying eller andra sätt för storföretag att utöva för stort inflytande är att värna de svaga och motverka makt.
Jo. liberalismen värnar individens rätt att leva sitt liv utan centrala maktmonopol i statlig form. Däremot värnar inte liberalismen individens rätt att leva sitt liv utan andra typer av maktmonopol som t.ex. stora företag kan tillskansa sig.
Dessutom värnar liberalismen inte individens rätt att leva sitt liv när denne haft oturen att drabbas av olyckliga omständigheter och behöver hjälp - i alla fall inte laissez faire-varianten av liberalism.
#42 Tom Croker,
Jag har aldrig sett Chomsky på youtube. Har läst en del som han har skrivit. En skicklig och noggrann tänkare så vitt jag kan bedöma. Det finns få tänkare som alltid har rätt. Jag vet dock inte vad du, mer exakt, syftar på?
Jag vet inte att du är fördomsfull bara för att du skriver en svårbegriplig kommentar som jag tolkar som fördomsfull. Är du det?
Det kan nog bara hända i Sverige att en hiphopare blir maktens pitbull på gatan. Denna rörelse som skapades för att protestera mot maktmissbruk och förtryck har nu klivit upp på de politiskt korrekta barrikaderna och förstärker på sitt egensinniga sätt etablissemangets monotona SD-hat. Är det inte Kartellen så är det Timbuktu eller någon annan lallare som tror sig vara kontroversiell. Vilka rebeller!
#39 E E, "Jag håller med Chomsky när han säger "Jag hatar dina åsikter men är beredd att dö för din rätt att uttrycka dem".'
Möjligt Chomsky sagt det, men i så fall citerade han Voltaire...
http://www.quotes.net/quote/6772
Internet är ett stort problem. Liknande kommentarer, hot, hat m.m. saneras oftare bort i vanlig media eller på gatan eller i det fysiska rummet och mötet. Vi är skickligare på kommunikation i verkligheten. Men inte i cybern. Det borde inte vara möjligt att lägga ut sånt här på t.ex. facebook. Nätet sänker tyvärr ribban för vanlig hyfs. Ingen verkar vilja ta ansvar. Det är ju så kul och fritt med internet, eller hur. :-/
#43 E E,
Skillnaden är att företag är något vi VÄLJER att samarbeta med. Deras makt kommer ifrån våra val.
Statens makt kommer ifrån tvång och våld.
Resten är pladder av folk som törstar efter makt och efter att leva av andras ansträngningar. Och för all del, de nyttiga idioter de lyckats lura.
#48 Virginia Langley,
Det stämmer att han citerade Voltaire. http://www.chomsky.info/articles/19810228.htm
#50 Martin A,
Ofta kan vi välja huruvida vi vill samarbeta med företag. I praktiken dock inte alltid. Företag vill helst ha monopolställning. När de lyckats få det inom ett livsnödvändigt område (vatten, mat o.s.v.) så kan du i praktiken inte längre välja.
När det gäller staten så har vi åtminstone representativ demokrati. Så vi har en viss valmöjlighet även där.
När det gäller val inom den kommersiella marknaden så är "rösträtten" mer odemokratisk där i.o.m. att den som har mer pengar kan "rösta" (d.v.s. köpa) mera.
Slutligen: Nyttiga idioter finns både till höger och vänster. Av mig får de ingen respekt. Det varierar dock i vilken mån folk förordar ett politiskt alternativ utifrån egenintresse eller mer altruistiskt intresse. Det finns olika drivkrafter som kommer till olika starkt uttryck hos olika individer.
Den svenska vänstern (SSU, vänsterpartiet, syndikalisterna AFA och allt vad de heter) är numera en del av al-Qaeda. Och de har ett språkrör i AB.
Det är förklaringen till det tilltagande våldet och hatet.
#43 EE
Sverige och USA är väl bra exempel på stater som gynnar de stora företagen på småföretagens och individernas bekostnad.
Så du vill ha en stat med en socialistisk inriktnig,men får en kapitalistisk stat. Är du då ortfarande för staten?
Det är sant att liberalismen inte löser alla problem. Men en fria individer i ett starkt samhälle med en svag stat kan lösa mycket.
En stark stat i ett svagt samhälle med ofria individer kan inte lösa några problem.
Mvh
Per
#54 PerKQ,
Precis. ..Hellre fattig och fri med Kapitalism än ofri och fattig med Socialism.
#54 PerKQ,
Jag har vissa sympatier för att man vill minska statens makt för jag håller med dig om att staten och de stora företagen (inklusive finansinstituten) utgör en ohelig allians som motverkar mindre företag.
De enda problem jag har med liberalismen, och då särskilt laissez faire, är att man inte har en plan för hur man skyddar svaga samt hur man motverkar allt för stora maktkoncentrationer (som inte är statliga).
Annars tror jag att fler mindre förmögenheter och, framför allt, fler mindre företag skulle öka maktspridningen vilket jag ser som väldigt positivt.
Slutligen anser jag att sossarnas och storföretagens samarbete (under sossarnas långa tid vid makten) för att motarbeta småföretag är motbjudande. Det är också skrämmande att se hur USAs presidenter sitter i storfinansens fickor.
Kommentarsfältet är stängt på denna artikel.