Det skulle vara oerhört intressant att få veta, tex av en vardagsserb, varför Mladic åtnjuter ett sags hjältestatus eller varför man allmänt stöttade den storserbiska ideologin. Kontexten är ju egentligen densamma, bara uppfattningen av den så olika?
Permalänk | Anmäl
Kristian Grönqvist, 2012-05-17, 07:47
Alltså jag menar att det är inte bara Serber som är bovar i det här dramat man måste se helheten.....
En sak är säker medmänsklighet försvinner i krig.
Permalänk | Anmäl
Andersx Carlsson, 2012-05-17, 09:39
Serber gjorde sig skyldiga till de mest barbariska övergrepp under Balkankrigen. Det som allt som oftast glöms bort/förtigs/överses med, är att de även var utsatta för motsvarande behandling från andra folkgrupper.
Låt oss leka med tanken (och det är verkligen bara en lek, ett försök att illustrera något) att samerna utropade norra halvan av Sverige till den suveräna staten Sapmi, och i samband med detta bedrev etnisk rensning gentemot svenskar medelst mord, våldtäkt och allt annat som hör till. Svenska staten svarar då med samma mynt, kanske till och med ännu kraftigare. Ponera nu att omvärldens reaktion blir att helt ensidigt stödja samerna, att inleda sanktioner mot (södra) Sverige, att Nato bombar sönder hela Sverige (bortsett från den nu etniskt rensade norra halvan vill säga) så att vi ska begripa att vi i nästa demokratiska val måste välja av omvärlden godkänd riksdag, samt att Sverige efter kriget - vilket vi så klart förlorar - fortsätter pressas på olika sätt och aldrig någonsin omnämns på annat sätt än som förövare, vårt lidande erkänns aldrig. Vi försöker uppfylla de krav omvärlden har, orättvisa eller inte (klart är dock att Sapmi inte alls tvingas göra upp med sina brott mot oss), för att så snart vi lyckats få höra att det finns en ny lista med villkor som vi måste leva upp till för att få komma in i värmen igen. Som grädde på moset så börjar det pyra i en del av Sverige som tagit emot många invandrare - en del där mycket av vår "fysiska" historia finns i form av gamla byggnader osv. De vill bilda en suverän stat (ja, det är såklart Kosovo jag jämför med). Även detta kommer att fogas till listan över krav från omvärlden vi har att finna oss i.
Det skulle aldrig falla mig in att försvara serbiska krigsbrott, men det är förbannat orättvist att betrakta en konflikt bara från ett håll. Det är dessutom farligt eftersom det ger extrema nationalister en utmärkt jordmån att verka i...30-talets Tyskland kan tyckas vara inte alltför avlägset, men uppenbarligen har vi inget lärt av historien.
Avslutningsvis, i ett försök att undvika misförstånd: Jag bidrog på olika sätt till Sveriges tidiga insatser i Bosninen, och mina kamrater som var där äger min största respekt.
Permalänk | Anmäl
PG, 2012-05-17, 11:12
PG
Nu tror jag inte Du är serb och det var från det hållet jag ville ha en förklaring.
Alla vet att Tito höll ihop ett mångkulturellt samhälle med "milt" tvåg och vilka motsättningar som uppstod efter järngreppet. Att det skulle resultera i gurgel kunde vem som helst förutse. Det är ingen nyhet.
Det är serbernas vilja till ett storserbien, utan andra sk "etniciteter" som är kärnan i min frågeställning.
Permalänk | Anmäl
Kristian Grönqvist, 2012-05-17, 11:26
Kristian,
Nu var inte min kommentar i första hand riktad till dig utan mer skriven i största allmänhet. Men eftersom du nu två gånger klargjort att serber i allmänhet stöttade och stöttar ett etniskt homogent Storserbien finner jag mig föranlåten att fråga: Vad bygger du ditt påstående på?
Så där särskilt mild var nog inte Tito för övrigt...men det beror såklart på vad man jämför med.
Permalänk | Anmäl
PG, 2012-05-17, 11:36
PG
Domstolen i Haag.
Permalänk | Anmäl
Kristian Grönqvist, 2012-05-17, 13:39
Låt oss komma ihåg att de svenska soldaternas uppoffringar resulterade i en mycket bra lösning för alla parter.
Permalänk | Anmäl
Anders Olsson, 2012-05-17, 14:45
Hej
Mycket intressant att läsa det du skriver men eftersom vi som var nere vintern efter er, och fick städa upp det som 01 ställt till med är man nog inte så imponerad över det du skriver.
De flesta känner inte till den rapport som general Lars Andersson skrivit, och som slog ner som en bomb i vårt HQ i Stockholm.
Efter BA 01 saknades det mängder av vapen - det var allt från karbiner till lite tyngre KSP men värst av allt två stycken extremt dyra nattkikare som var borta. Stora saker tunga och enormt viktiga vid den tidpunkten.
FN:s uppgift är att vara mitt emellan, och inte agera för den ena sidan eller den andra vad än man tycker.
Vi hade två officerare på Cypern under 1960 - talet som smugglade vapen åt Turkiska muslimer på Cypern - för de tyckte de var så synd om dem. Idag ockuperar Turkiet halva Cypern sedan 1973. Där slaktades Kristna av Turkiska muslimer.
Var de vapen som försvann i Bosnien 1994, och all den andra utrustningen tog vägen känner jag inte till. Men den var borta, och rapporten är säkert än idag försedd med dubbla ramar för de av er som vet vad det betyder.
Det förekom i Bosnien ohyggliga övergrepp men de var från alla tre sidor man gjorde detta. De muslimska områderna översvämmades av Internationella Jihadister under 2005 och framåt. Dessa dårar gillade att halshugga folk.
Inbördeskrig är hat och den som kommer för att stå mitt emellan ska då också så göra allt annat är fel.
Jag blev personligen hotad till livet av den i Tuzla bestämmande Imamen i deras viktigaste helgedom. Tack o lov skedde detta bara två veckor före rotation. Han kom visst från Jordanien denna Imam.
Det Svenska förbandet i Tuzla var lite av fadder för det Jordanska FN förbandet där, och de fick mycket utrustning av Sverige men de som förband var totalt på Bosniakernas sida.
Så denna enorma sympati för Bosniakerna ska ni sluta med för de var och är lika goda kålsupare som alla de andra - men de förlorade sitt krig och därför gråter de högre än de andra.
Permalänk | Anmäl
Lars idon Andersson, 2012-05-17, 14:51
Framförallt skall Larsson läsas som ett högt betyg till generalen Mladic! Satte tydligen ordentlig press pâ sin motstândare!
Kanske t.o.m. rätt man för det serbiska överbefälet! Under hans ledning hände det s.d.h. grejer!
Mera i stort, om man gâr in militärt i andra länder fâr man râkna med risken att ocksâ fâ skott pâ sig -och att det t.o.m. skjuts träffar.
Om inte ocksâ motstândaren trodde sig kunna i nâgon mening "vinna" skulle det f.ö. inte uppstâ nâgra väpnade konflikter, i det hele tatt! Att tänka pâ, och dâ inte bara efterât. Blodet är alltid ung. lika rött! Inget nytt där heller!
Permalänk | Anmäl
Sirius, 2012-05-17, 15:27
#7. Vad domstolen i Haag säger saknar helt värde då den till etthundra procent är köpt av NATO.
Permalänk | Anmäl
Leopold, 2012-05-17, 16:01
#7
Det förstår du väl att det inte håller att hänvisa till "Domstolen i Haag". Det är ungefär som när somliga framstående feminister påstår att det finns massor av böcker på biblioteket som styrker könsmaktsordningens existens, utan att närmare kunna/vilja precisera exakt vilka böcker de syftar på.
Nåväl, jag försöker väl igen då: VAR hittar jag dokumentet/dokumenten där det framgår att segrarnas domstol - den i Haag alltså - uttalat att serber i allmänhet önskar ett etniskt homogent Storserbien? Om du inte kan presentera källan för ditt påstående kanske du ska låta bli att förtala ett helt folk.
För övrigt: Varför i all världen är mitt fösta inlägg (#4) borttaget??? Är det emot Newsmills regler att framföra åsikten att det kan vara klokt att se en konflikt från båda sidor? Häpnadsväckande i så fall.
Permalänk | Anmäl
PG, 2012-05-17, 16:23
ICTY är segrarnas domstol. Dess objektivitet kan man ju lita på. INTE!
Skulle vilja höra mer vad överste Bo Pellnäs har att säga, han verkade ganska trovärdig. Han var inte lika infuerad av NATO's krigspropaganda som de flesta andra utan tänkte lite själv, också
Permalänk | Anmäl
Ina Höst, 2012-05-17, 21:29
Leopold.
Så Du vet bättre än Haag.? Intressant? Varifrån har Du bibringats den objektiva informationen? Mamma? Eller pappa?
Permalänk | Anmäl
Kristian Grönqvist, 2012-05-18, 00:06
#15. Genom att läsa på. Det är något du också med fördel kan göra. Säg till om du vill ha lästips.
Den här s.k. "domstolen" har varit partisk från dag 1.
Permalänk | Anmäl
Leopold, 2012-05-18, 06:14
#12 PG
instämmer
För den som är intresserad av en annan infallsvinkel skrivet av Diana Johnstone......
http://www.skp.se/levande_historia/Srebrenica.htm
Permalänk | Anmäl
Andersx Carlsson, 2012-05-18, 08:15
Kristian,
Du har inte svarat på min fråga (#12): Var hittar jag dokumentet/dokumenten där det framgår att domstolen i Haag uttalat att serber i allmänhet önskar ett etniskt homogent Storserbien?
Jag har inget grundmurat förtroende för domstolen i Haag för att uttrycka det milt, men om de skulle ha sagt det du påstår skulle jag ändå bli oerhört förvånad. Eftersom du påstått att domstolen uttalat detta utgår jag från att du kan hänvisa till någon form av dokumentation som styrker det. Jag vore mycket tacksam om du kunde redovisa dina källor.
Permalänk | Anmäl
PG, 2012-05-18, 09:34
Efter att ha ställt samma fråga tre gånger kan jag konstatera att Kristian Grönkvist fortfarande inte klarat att ge ett svar. Jag är inte förvånad - det är nämligen så det brukar sluta när man frågar Kristian Grönkvist om vilken grund han har för sina alltid lika tvärsäkra påståenden. Var gång man frågar brukar han bli allt stöddigare och otrevligare, och i samma takt blir det mer och mer uppenbart att han inte har en susning om vad han svamlar om.
Varför bryr jag mig? I det här fallet handlar det om att jag tycker serberna fått alldeles tillräckligt med skit utan att det ska behöva spridas ytterligare ogrundade påståenden om hur vedervärdiga de är. Jag gör inga anspråk på att sitta inne med Sanningen. Jag har inte sett några studier på området och inte heller kan jag tankeläsa hela det serbiska folket. Men mina personliga erfarenheter säger mig att påståendet att serber i allmänhet strävar efter ett etniskt homogent Storserbien är djupt orättvist.
Jag har varit i få länder som varit mer etniskt blandade än Serbien – i tämligen stor omfattning lever där exempelvis kroater, bosnier, ungrare, romer, rumäner, bulgarer, albaner (och till det ett antal mindre folkgrupper, bland annat kineser ). I jämförelse med andra östeuropeiska länder upplever jag dessutom att inställningen till romerna är klart mindre negativ; i till exempel Ungern eller Tjeckien har det för mig sällan tagit mer än några minuter i samtal med okända personer innan de gjort klart att allt ont är zigenarnas fel, detta oavsett vad samtalet handlat om. I Serbien har något liknande faktiskt aldrig hänt mig. Som avslutning en kuriositet: Nyligen publicerades en genetisk studie som visar att dagens kroater är närmare släkt med de ”ursprungliga” serberna än vad serberna själva är. De senare är nämligen väldigt påverkade av sin närhet till Turkiet och de 600 åren under turkisk ockupation…
Permalänk | Anmäl
PG, 2012-05-19, 09:31
Tack PG
Bara i Vojvodina (norra Serbien) finns det 26 olika etniska folkgrupper och 6 officiella språk. Serbien är det mest mångkulturella landet i FD YU. Om serber nu önskade sig leva i ett etniskt homogent Storserbien, varför började man inte rensa på hemmaplan?
Detta är ett bevis på att om en lögn gång på gång återupprepas blir det till slut ett etablerad sanning.
Permalänk | Anmäl
alex.s, 2012-05-19, 10:24
#20, Jag tror dig, PG.
Själv tog jag min tillflykt till
http://www.tenc.net/
för att rensa skallen, när hetsen var som värst och landet förstördes av det dagliga bombregnet och när Kosovo stals.
Jag har inget med serber att göra personligen (lite med greker att göra, dock), men jag gillar inte sån hets och lögnpropaganda (många lögner har redan avslöjats). Det skrämmer mig!
Den här artikeln av den senare mördade Klara Mandic gillade jag, också!
http://www.srpska-mreza.com/History/ww2/Jews/Mandic.html
Den visar lite på det handlade om.
Permalänk | Anmäl
Ina Höst, 2012-05-19, 13:40
Hyckleriet står du för, EA 1979. Dessutom ditt skitsnack om "vad den serbiska politiska eliten hade för mål under 90-talens krig är däremot väldokumenterat" är välkvalificerat trams.
Permalänk | Anmäl
Leopold, 2012-05-19, 15:20
Jaja! Men inse att ocksâ vi ibland kan riskera att delta pâ s.a.s. "fel sida" -i kampen för "fel grej". Shit happens! (Analogt var det inte precis kul att vara t.ex. tysk efter 1945.)
Det var fel att medverka till att splittra den jugoslaviska federationen. Ur detta följde nämligen en hel del fullt förutsebart elände. Ändâ medverkade vi, genom EU-politiken, till denna splittring vilket sedan befrämjade just eländet. Att en del svenskar här râkade fâ en del skott pâ sig är hör inte ens till det värsta! Det är heller inte p.g.a. just detta som Mladic nu finns i Haag!
Permalänk | Anmäl
Sirius, 2012-05-19, 15:21
PG
Intressant att Du svarar med invektiv i frågan. När jag uttalar mig om saker så gör jag det med stöd av de verklighetsunderlag som finns. Inte med stöd av personliga uppfattningar.
Det finns i alla ärenden en vilja att utreda på riktigt samt en vilja att tolka att utifrån hörsägen. Haag-domstolen är ett sätt att utreda saker på riktigt, höra alla sidor, tala med alla inblandade, gå igenom samtida dokument och avsiktsförklaringar och banduppspelningar. Det ger naturligtvis inte hela bilden heller, men en betydligt säkrare bild än Dina, från en Sverigehorisont helt oupplevda föreställningar,
utan verifikation av något annat slag än propangandistisk litteratur.
Du inser säkert själv, liksom Ina Höst, att någon verklighetsbeskrivning inte finns i den egna hjärnan, som var långt ifrån händelseförloppets centrum. Det är som att inkalla Dig som sanningsvittne i Palmemordet.
Naturligtvis får Du enligt min mening ha en åsikt i saken, men förvänta Dig inte att bli tagen på allvar.
Självfallet kan man tycka att domstolen i Haag är jävig, det gör de flesta struntpratare, men faktum är, att den är det bästa i den vägen vi har i Europa och det smäller lite högre än hemma hos PG.
Permalänk | Anmäl
Kristian Grönqvist, 2012-05-19, 20:12
...men fortfarande kan du inte säga VAR domstolen i Haag sagt det du påstår att de sagt, Kristian. Och det var ju det som var frågan, inte domstolens eller min trovärdighet eller något annat. Precis som jag förutspådde således: Stöddigare, otrevligare och mindre saklig ju mer du får byxorna neddragna. Klädsammare hade varit att erkänna att du pratat smörja, hoppas du på det sättet vinner respekt och sedan gå vidare. Bara som ett tips.
Permalänk | Anmäl
PG, 2012-05-19, 21:13
#24, jag vet inte så mycket om Srpska-mreza annat än att där finns många bra artiklar. Mitt intryck är att det är en privat site. Vad de har att berätta om WW2 är helt sant. Det fanns många serber förutom ryssar som var slavarbetare åt nazisterna i Norge (där jag växte upp) under ockupationen - inga kroater, bosniaker eller albaner (som ju stod på nazisternas sida - utom Titos partisaner). Min norske styvfar kunde berätta mycket om serberna och även om albanernas nazism sedan kung Zog I och hans regering tvingats bort från sitt land. Fast många norrmän tycks ha glömt den historien vid det här laget! Men inte alla.
http://radiobergen.org/artikler_index.html
t.ex.
http://www.radiobergen.org/artikler/balkankrig.htm
Jag har läst avslöjandena om den sk. Racak-massakern i Berliner Zeitung och Merlino- Harff intervjun om hur PR-firman Ruder Finn lyckades få serberna att framstå som nazister(!) för att nämna några exempel. Detta bekräftar vad som står i Srpska-mreza.
ICTY utreder bara serbiska brott och några enstaka andra för att ge sken av objektivitet. Därmed går man miste om sammanhanget och orsak och verkan. De utreder inte heller de största krigsförbrytarna, nämligen NATO som startade olagligt anfallskrig - krigsförbtytelse nr.1 (det är ju en NATO-finansierad domstol)!
Det kommer att dröja innan vi får veta hela sanningen om Srebrenica. Ett par norska filmare försökte ju ge en mer nyanserad bild, men det blev anmälningar och fördömanden. Det finns ändå en del frågetecken kvar som behöver rätas ut.
Om du tycker att Srpska-mreza är propaganda, så är det motpropaganda i så fall. Jag behövde veta vad serber hade att säga och deras syn på saken. De fick ju aldrig bemöta NATO's och deras skyddslingars anklagelser och (obekräftade) påståenden i mainstream media. I en konflikt ska man höra båda sidor och inte bara den ena. Det finns nämligen inte att en sida är the good guys och den andra sidan är the bad guys i en konflikt, det är bara trams!
Förresten kunde svenskar som tror att det inte finns någon svensk kultur och som inte försvarar sin nationella identitet ha nytta av att läsa Klara Mandic's flammande artikel som jag länkade till i #23!
Permalänk | Anmäl
Ina Höst, 2012-05-19, 23:01
Jag kan tänka mig att Mladic räknas som en hjälte därför att han stred på "rätt" sida. Den sidan som ville hålla ihop Jugoslavien som ett land samtidigt som starka krafter villa söndra landet. Tyvärr förlorade Mladic sida och Jugoslavien söndrades, med katastrofalt resultat. Varje enskild del av f.d. Jugoslavien hade mått bättre om Jugoslavien hållts samman. Möjligen undantaget Slovenien, som har klarat sig relativt bra på egna ben.
Permalänk | Anmäl
Lars J., 2012-05-20, 13:01
#31, ICTY kan inte jämföras med Nürnbergsprocesserna. Den nazistiska regeringen dömdes i första hand för Brott mot Freden, anfallskrig, vilket stod utom allt tvivel och detta räknades som krigsfölrbrytelse nr 1. Därur följer alla andra brott. NATO sitter inte på de anklagades bänk i Haag-tribunalen.
Permalänk | Anmäl
Ina Höst, 2012-05-20, 14:21
#31 Aha, så serber~nazityskar och kroater/bosnier~judar...eller hur tänkte du nu? Tänkte du alls?
Permalänk | Anmäl
PG, 2012-05-20, 14:39
Jag har redan sett Death of Yugoslavia och den brukar klassas som propaganda producerad av en av krafterna som var inblandade i Jugoslaviens upplösning. En film som mer ingående beskriver vilka krafter som var inblandade är Weight of Chains. Sök så hittar ni trailern.
Permalänk | Anmäl
Lars J., 2012-05-20, 15:56
Jag pratar om den mäktigaste kraft moder jord någonsin skådat, och det är inte Nato jag pratar om. Nato är bara dess militära gren. BBC och CNN är ett par av deras många kanaler för att sprida propaganda och Haagtribunalen är en del av deras apparat för historierevisionism. De brukar kalla sig själva för det "Atlantiska Imperiet", en styggelse som håller på att äta upp hela västvärlden inifrån. Jag ser dem som efterträdare till tredje riket, själva ser de sig som efterträdare till romarriket.
Permalänk | Anmäl
Lars J., 2012-05-20, 16:25
EA1979, du är bosniak, eller hur?
Permalänk | Anmäl
Ina Höst, 2012-05-20, 22:19
30 kommentarer I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.
Det skulle vara oerhört intressant att få veta, tex av en vardagsserb, varför Mladic åtnjuter ett sags hjältestatus eller varför man allmänt stöttade den storserbiska ideologin. Kontexten är ju egentligen densamma, bara uppfattningen av den så olika?
Alltså jag menar att det är inte bara Serber som är bovar i det här dramat man måste se helheten.....
En sak är säker medmänsklighet försvinner i krig.
Serber gjorde sig skyldiga till de mest barbariska övergrepp under Balkankrigen. Det som allt som oftast glöms bort/förtigs/överses med, är att de även var utsatta för motsvarande behandling från andra folkgrupper.
Låt oss leka med tanken (och det är verkligen bara en lek, ett försök att illustrera något) att samerna utropade norra halvan av Sverige till den suveräna staten Sapmi, och i samband med detta bedrev etnisk rensning gentemot svenskar medelst mord, våldtäkt och allt annat som hör till. Svenska staten svarar då med samma mynt, kanske till och med ännu kraftigare. Ponera nu att omvärldens reaktion blir att helt ensidigt stödja samerna, att inleda sanktioner mot (södra) Sverige, att Nato bombar sönder hela Sverige (bortsett från den nu etniskt rensade norra halvan vill säga) så att vi ska begripa att vi i nästa demokratiska val måste välja av omvärlden godkänd riksdag, samt att Sverige efter kriget - vilket vi så klart förlorar - fortsätter pressas på olika sätt och aldrig någonsin omnämns på annat sätt än som förövare, vårt lidande erkänns aldrig. Vi försöker uppfylla de krav omvärlden har, orättvisa eller inte (klart är dock att Sapmi inte alls tvingas göra upp med sina brott mot oss), för att så snart vi lyckats få höra att det finns en ny lista med villkor som vi måste leva upp till för att få komma in i värmen igen. Som grädde på moset så börjar det pyra i en del av Sverige som tagit emot många invandrare - en del där mycket av vår "fysiska" historia finns i form av gamla byggnader osv. De vill bilda en suverän stat (ja, det är såklart Kosovo jag jämför med). Även detta kommer att fogas till listan över krav från omvärlden vi har att finna oss i.
Det skulle aldrig falla mig in att försvara serbiska krigsbrott, men det är förbannat orättvist att betrakta en konflikt bara från ett håll. Det är dessutom farligt eftersom det ger extrema nationalister en utmärkt jordmån att verka i...30-talets Tyskland kan tyckas vara inte alltför avlägset, men uppenbarligen har vi inget lärt av historien.
Avslutningsvis, i ett försök att undvika misförstånd: Jag bidrog på olika sätt till Sveriges tidiga insatser i Bosninen, och mina kamrater som var där äger min största respekt.
PG
Nu tror jag inte Du är serb och det var från det hållet jag ville ha en förklaring.
Alla vet att Tito höll ihop ett mångkulturellt samhälle med "milt" tvåg och vilka motsättningar som uppstod efter järngreppet. Att det skulle resultera i gurgel kunde vem som helst förutse. Det är ingen nyhet.
Det är serbernas vilja till ett storserbien, utan andra sk "etniciteter" som är kärnan i min frågeställning.
Kristian,
Nu var inte min kommentar i första hand riktad till dig utan mer skriven i största allmänhet. Men eftersom du nu två gånger klargjort att serber i allmänhet stöttade och stöttar ett etniskt homogent Storserbien finner jag mig föranlåten att fråga: Vad bygger du ditt påstående på?
Så där särskilt mild var nog inte Tito för övrigt...men det beror såklart på vad man jämför med.
PG
Domstolen i Haag.
Låt oss komma ihåg att de svenska soldaternas uppoffringar resulterade i en mycket bra lösning för alla parter.
Hej
Mycket intressant att läsa det du skriver men eftersom vi som var nere vintern efter er, och fick städa upp det som 01 ställt till med är man nog inte så imponerad över det du skriver.
De flesta känner inte till den rapport som general Lars Andersson skrivit, och som slog ner som en bomb i vårt HQ i Stockholm.
Efter BA 01 saknades det mängder av vapen - det var allt från karbiner till lite tyngre KSP men värst av allt två stycken extremt dyra nattkikare som var borta. Stora saker tunga och enormt viktiga vid den tidpunkten.
FN:s uppgift är att vara mitt emellan, och inte agera för den ena sidan eller den andra vad än man tycker.
Vi hade två officerare på Cypern under 1960 - talet som smugglade vapen åt Turkiska muslimer på Cypern - för de tyckte de var så synd om dem. Idag ockuperar Turkiet halva Cypern sedan 1973. Där slaktades Kristna av Turkiska muslimer.
Var de vapen som försvann i Bosnien 1994, och all den andra utrustningen tog vägen känner jag inte till. Men den var borta, och rapporten är säkert än idag försedd med dubbla ramar för de av er som vet vad det betyder.
Det förekom i Bosnien ohyggliga övergrepp men de var från alla tre sidor man gjorde detta. De muslimska områderna översvämmades av Internationella Jihadister under 2005 och framåt. Dessa dårar gillade att halshugga folk.
Inbördeskrig är hat och den som kommer för att stå mitt emellan ska då också så göra allt annat är fel.
Jag blev personligen hotad till livet av den i Tuzla bestämmande Imamen i deras viktigaste helgedom. Tack o lov skedde detta bara två veckor före rotation. Han kom visst från Jordanien denna Imam.
Det Svenska förbandet i Tuzla var lite av fadder för det Jordanska FN förbandet där, och de fick mycket utrustning av Sverige men de som förband var totalt på Bosniakernas sida.
Så denna enorma sympati för Bosniakerna ska ni sluta med för de var och är lika goda kålsupare som alla de andra - men de förlorade sitt krig och därför gråter de högre än de andra.
Framförallt skall Larsson läsas som ett högt betyg till generalen Mladic! Satte tydligen ordentlig press pâ sin motstândare!
Kanske t.o.m. rätt man för det serbiska överbefälet! Under hans ledning hände det s.d.h. grejer!
Mera i stort, om man gâr in militärt i andra länder fâr man râkna med risken att ocksâ fâ skott pâ sig -och att det t.o.m. skjuts träffar.
Om inte ocksâ motstândaren trodde sig kunna i nâgon mening "vinna" skulle det f.ö. inte uppstâ nâgra väpnade konflikter, i det hele tatt! Att tänka pâ, och dâ inte bara efterât. Blodet är alltid ung. lika rött! Inget nytt där heller!
#7. Vad domstolen i Haag säger saknar helt värde då den till etthundra procent är köpt av NATO.
#7
Det förstår du väl att det inte håller att hänvisa till "Domstolen i Haag". Det är ungefär som när somliga framstående feminister påstår att det finns massor av böcker på biblioteket som styrker könsmaktsordningens existens, utan att närmare kunna/vilja precisera exakt vilka böcker de syftar på.
Nåväl, jag försöker väl igen då: VAR hittar jag dokumentet/dokumenten där det framgår att segrarnas domstol - den i Haag alltså - uttalat att serber i allmänhet önskar ett etniskt homogent Storserbien? Om du inte kan presentera källan för ditt påstående kanske du ska låta bli att förtala ett helt folk.
För övrigt: Varför i all världen är mitt fösta inlägg (#4) borttaget??? Är det emot Newsmills regler att framföra åsikten att det kan vara klokt att se en konflikt från båda sidor? Häpnadsväckande i så fall.
ICTY är segrarnas domstol. Dess objektivitet kan man ju lita på. INTE!
Skulle vilja höra mer vad överste Bo Pellnäs har att säga, han verkade ganska trovärdig. Han var inte lika infuerad av NATO's krigspropaganda som de flesta andra utan tänkte lite själv, också
Leopold.
Så Du vet bättre än Haag.? Intressant? Varifrån har Du bibringats den objektiva informationen? Mamma? Eller pappa?
#15. Genom att läsa på. Det är något du också med fördel kan göra. Säg till om du vill ha lästips.
Den här s.k. "domstolen" har varit partisk från dag 1.
#12 PG
instämmer
För den som är intresserad av en annan infallsvinkel skrivet av Diana Johnstone......
http://www.skp.se/levande_historia/Srebrenica.htm
Kristian,
Du har inte svarat på min fråga (#12): Var hittar jag dokumentet/dokumenten där det framgår att domstolen i Haag uttalat att serber i allmänhet önskar ett etniskt homogent Storserbien?
Jag har inget grundmurat förtroende för domstolen i Haag för att uttrycka det milt, men om de skulle ha sagt det du påstår skulle jag ändå bli oerhört förvånad. Eftersom du påstått att domstolen uttalat detta utgår jag från att du kan hänvisa till någon form av dokumentation som styrker det. Jag vore mycket tacksam om du kunde redovisa dina källor.
Efter att ha ställt samma fråga tre gånger kan jag konstatera att Kristian Grönkvist fortfarande inte klarat att ge ett svar. Jag är inte förvånad - det är nämligen så det brukar sluta när man frågar Kristian Grönkvist om vilken grund han har för sina alltid lika tvärsäkra påståenden. Var gång man frågar brukar han bli allt stöddigare och otrevligare, och i samma takt blir det mer och mer uppenbart att han inte har en susning om vad han svamlar om.
Varför bryr jag mig? I det här fallet handlar det om att jag tycker serberna fått alldeles tillräckligt med skit utan att det ska behöva spridas ytterligare ogrundade påståenden om hur vedervärdiga de är. Jag gör inga anspråk på att sitta inne med Sanningen. Jag har inte sett några studier på området och inte heller kan jag tankeläsa hela det serbiska folket. Men mina personliga erfarenheter säger mig att påståendet att serber i allmänhet strävar efter ett etniskt homogent Storserbien är djupt orättvist.
Jag har varit i få länder som varit mer etniskt blandade än Serbien – i tämligen stor omfattning lever där exempelvis kroater, bosnier, ungrare, romer, rumäner, bulgarer, albaner (och till det ett antal mindre folkgrupper, bland annat kineser ). I jämförelse med andra östeuropeiska länder upplever jag dessutom att inställningen till romerna är klart mindre negativ; i till exempel Ungern eller Tjeckien har det för mig sällan tagit mer än några minuter i samtal med okända personer innan de gjort klart att allt ont är zigenarnas fel, detta oavsett vad samtalet handlat om. I Serbien har något liknande faktiskt aldrig hänt mig. Som avslutning en kuriositet: Nyligen publicerades en genetisk studie som visar att dagens kroater är närmare släkt med de ”ursprungliga” serberna än vad serberna själva är. De senare är nämligen väldigt påverkade av sin närhet till Turkiet och de 600 åren under turkisk ockupation…
Tack PG
Bara i Vojvodina (norra Serbien) finns det 26 olika etniska folkgrupper och 6 officiella språk. Serbien är det mest mångkulturella landet i FD YU. Om serber nu önskade sig leva i ett etniskt homogent Storserbien, varför började man inte rensa på hemmaplan?
Detta är ett bevis på att om en lögn gång på gång återupprepas blir det till slut ett etablerad sanning.
#20, Jag tror dig, PG.
Själv tog jag min tillflykt till
http://www.tenc.net/
för att rensa skallen, när hetsen var som värst och landet förstördes av det dagliga bombregnet och när Kosovo stals.
Jag har inget med serber att göra personligen (lite med greker att göra, dock), men jag gillar inte sån hets och lögnpropaganda (många lögner har redan avslöjats). Det skrämmer mig!
Den här artikeln av den senare mördade Klara Mandic gillade jag, också!
http://www.srpska-mreza.com/History/ww2/Jews/Mandic.html
Den visar lite på det handlade om.
Hyckleriet står du för, EA 1979. Dessutom ditt skitsnack om "vad den serbiska politiska eliten hade för mål under 90-talens krig är däremot väldokumenterat" är välkvalificerat trams.
Jaja! Men inse att ocksâ vi ibland kan riskera att delta pâ s.a.s. "fel sida" -i kampen för "fel grej". Shit happens! (Analogt var det inte precis kul att vara t.ex. tysk efter 1945.)
Det var fel att medverka till att splittra den jugoslaviska federationen. Ur detta följde nämligen en hel del fullt förutsebart elände. Ändâ medverkade vi, genom EU-politiken, till denna splittring vilket sedan befrämjade just eländet. Att en del svenskar här râkade fâ en del skott pâ sig är hör inte ens till det värsta! Det är heller inte p.g.a. just detta som Mladic nu finns i Haag!
PG
Intressant att Du svarar med invektiv i frågan. När jag uttalar mig om saker så gör jag det med stöd av de verklighetsunderlag som finns. Inte med stöd av personliga uppfattningar.
Det finns i alla ärenden en vilja att utreda på riktigt samt en vilja att tolka att utifrån hörsägen. Haag-domstolen är ett sätt att utreda saker på riktigt, höra alla sidor, tala med alla inblandade, gå igenom samtida dokument och avsiktsförklaringar och banduppspelningar. Det ger naturligtvis inte hela bilden heller, men en betydligt säkrare bild än Dina, från en Sverigehorisont helt oupplevda föreställningar,
utan verifikation av något annat slag än propangandistisk litteratur.
Du inser säkert själv, liksom Ina Höst, att någon verklighetsbeskrivning inte finns i den egna hjärnan, som var långt ifrån händelseförloppets centrum. Det är som att inkalla Dig som sanningsvittne i Palmemordet.
Naturligtvis får Du enligt min mening ha en åsikt i saken, men förvänta Dig inte att bli tagen på allvar.
Självfallet kan man tycka att domstolen i Haag är jävig, det gör de flesta struntpratare, men faktum är, att den är det bästa i den vägen vi har i Europa och det smäller lite högre än hemma hos PG.
...men fortfarande kan du inte säga VAR domstolen i Haag sagt det du påstår att de sagt, Kristian. Och det var ju det som var frågan, inte domstolens eller min trovärdighet eller något annat. Precis som jag förutspådde således: Stöddigare, otrevligare och mindre saklig ju mer du får byxorna neddragna. Klädsammare hade varit att erkänna att du pratat smörja, hoppas du på det sättet vinner respekt och sedan gå vidare. Bara som ett tips.
#24, jag vet inte så mycket om Srpska-mreza annat än att där finns många bra artiklar. Mitt intryck är att det är en privat site. Vad de har att berätta om WW2 är helt sant. Det fanns många serber förutom ryssar som var slavarbetare åt nazisterna i Norge (där jag växte upp) under ockupationen - inga kroater, bosniaker eller albaner (som ju stod på nazisternas sida - utom Titos partisaner). Min norske styvfar kunde berätta mycket om serberna och även om albanernas nazism sedan kung Zog I och hans regering tvingats bort från sitt land. Fast många norrmän tycks ha glömt den historien vid det här laget! Men inte alla.
http://radiobergen.org/artikler_index.html
t.ex.
http://www.radiobergen.org/artikler/balkankrig.htm
Jag har läst avslöjandena om den sk. Racak-massakern i Berliner Zeitung och Merlino- Harff intervjun om hur PR-firman Ruder Finn lyckades få serberna att framstå som nazister(!) för att nämna några exempel. Detta bekräftar vad som står i Srpska-mreza.
ICTY utreder bara serbiska brott och några enstaka andra för att ge sken av objektivitet. Därmed går man miste om sammanhanget och orsak och verkan. De utreder inte heller de största krigsförbrytarna, nämligen NATO som startade olagligt anfallskrig - krigsförbtytelse nr.1 (det är ju en NATO-finansierad domstol)!
Det kommer att dröja innan vi får veta hela sanningen om Srebrenica. Ett par norska filmare försökte ju ge en mer nyanserad bild, men det blev anmälningar och fördömanden. Det finns ändå en del frågetecken kvar som behöver rätas ut.
Om du tycker att Srpska-mreza är propaganda, så är det motpropaganda i så fall. Jag behövde veta vad serber hade att säga och deras syn på saken. De fick ju aldrig bemöta NATO's och deras skyddslingars anklagelser och (obekräftade) påståenden i mainstream media. I en konflikt ska man höra båda sidor och inte bara den ena. Det finns nämligen inte att en sida är the good guys och den andra sidan är the bad guys i en konflikt, det är bara trams!
Förresten kunde svenskar som tror att det inte finns någon svensk kultur och som inte försvarar sin nationella identitet ha nytta av att läsa Klara Mandic's flammande artikel som jag länkade till i #23!
Jag kan tänka mig att Mladic räknas som en hjälte därför att han stred på "rätt" sida. Den sidan som ville hålla ihop Jugoslavien som ett land samtidigt som starka krafter villa söndra landet. Tyvärr förlorade Mladic sida och Jugoslavien söndrades, med katastrofalt resultat. Varje enskild del av f.d. Jugoslavien hade mått bättre om Jugoslavien hållts samman. Möjligen undantaget Slovenien, som har klarat sig relativt bra på egna ben.
#31, ICTY kan inte jämföras med Nürnbergsprocesserna. Den nazistiska regeringen dömdes i första hand för Brott mot Freden, anfallskrig, vilket stod utom allt tvivel och detta räknades som krigsfölrbrytelse nr 1. Därur följer alla andra brott. NATO sitter inte på de anklagades bänk i Haag-tribunalen.
#31 Aha, så serber~nazityskar och kroater/bosnier~judar...eller hur tänkte du nu? Tänkte du alls?
Jag har redan sett Death of Yugoslavia och den brukar klassas som propaganda producerad av en av krafterna som var inblandade i Jugoslaviens upplösning. En film som mer ingående beskriver vilka krafter som var inblandade är Weight of Chains. Sök så hittar ni trailern.
Jag pratar om den mäktigaste kraft moder jord någonsin skådat, och det är inte Nato jag pratar om. Nato är bara dess militära gren. BBC och CNN är ett par av deras många kanaler för att sprida propaganda och Haagtribunalen är en del av deras apparat för historierevisionism. De brukar kalla sig själva för det "Atlantiska Imperiet", en styggelse som håller på att äta upp hela västvärlden inifrån. Jag ser dem som efterträdare till tredje riket, själva ser de sig som efterträdare till romarriket.
EA1979, du är bosniak, eller hur?
Kommentarsfältet är stängt på denna artikel.