Idag letar vi skribenter i följande ämnen:

Mobbning

Under vårvintern har mobbning diskuterats alltmer. Växer problemet och vad ska man göra åt det? Läs (20) Skriv

Incidentberedskapen

Sverige saknade incidentberedskap när ryska flygplan övade mot svenska mål under påskhelgen. Läs (8) Skriv

Politik och PR

Aftonbladet har i en serie reportage granskat relationen mellan pr och politik. Är kritiken befogad? Läs (1) Skriv

Skolan

Roger Haddad om Skolan

Sverigedemokraterna förenklar skoldebatten

Riksdagsledamot (FP): I Riksdagen har Sverigedemokraterna förenklat debatten. De påstår att det är valfrihetens fel, att det är friskolornas fel och att det är invandrarnas fel när skolans resultat sjunker eller när någon tjej blir mobbad. 


Om författaren

Roger Haddad (fp)

Riksdagsledamot för Västmanland, från Västerås
Utbildningsutskottet

 

När det gäller integrationsfrågorna och skolpolitiken är Sverigedemokraterna mästare på att generalisera och förenkla de utmaningar som finns i svensk skola. Fakta är att oavsett vad vi debatterar i kammaren så är det alltid det mångkulturella samhällets fel och invandrarnas fel, det har tagits upp i arbetsmarknadsdebatterna som skoldebatterna.

Sverigedemokraternas skolpolitiker Richard Jomshof och jag är överens om att det är dags att åter förstatliga svensk skola. Folkpartiet har envist drivit denna linje i många år, tyvärr utan stöd från övriga partier i alliansen eller från de rödgröna. Kommunaliseringens effekter har överlag varit negativa och det är inte sällan det är den kommunala ekonomin och lokalfrågorna som styr organisationen och ambitionerna i skolan mer än läroplan och skollag.

Mot bakgrund av detta har vi i alliansen och inför valet 2010 drivit på att kommunaliseringens effekter ska utvärderas och regeringen kommer att återkomma med en utredning. Det är felaktigt att påstå att Folkpartiet inte pratar om de utmaningar som finns när det gäller integrationsfrågorna. Mycket av dessa frågor hanteras helt och hållet på lokal nivå och flera av oss har också haft och har fortfarande ett stort lokalt engagemang när det kommer till arbetet mot utanförskap.

Folkpartiet jobbar aktivt på lokal nivå för trygga stadsdelar, vi fokuserar särskilt på skolans resultat och förutsättningar men uppmärksammar också hur mycket bostadspolitiken slår hårt och riskerar att skapa segregerade bostadsområden där många är nyanlända eller har levt i Sverige länge men har fastnat i ett utanförskap och bidrag av olika anledning. För övrigt gäller detta alla människor i ett sådant område oavsett om man är invandrare eller infödd svensk. Det är ett stort problem och det ska vi både prata om och göra något åt, allt annat är fel och visar att vi politiker inte tar vårt uppdrag och ansvar på allvar.

I Riksdagen har Sverigedemokraterna förenklat debatten. Att det är valfrihetens fel, att det är friskolornas fel och att det är invandrarnas fel när skolans resultat sjunker eller när någon tjej blir mobbad. Sverigedemokraterna säger å ena sidan att regeringen gör för lite för nyanländas etablering på arbetsmarkanden för att i nästa andetag yrka avslag på de instegsjobb och de språkinsatser vi gör för att snabba på etableringen av de nyanlända. Detta har Folkpartiet aktualiserat och därför har Arbetsförmedlingen nu ett tydligare uppdrag tidigt i integrationsprocessen. Skolan har när det kommer till nyanlända inte varit anpassad.

De 290 kommunerna har experimenterat friskt med grupper, egna skolor för invandrare, förberedelseklasser (tillfälliga eller permanenta), med assistenter de första tre månaderna eller att modersmålslärare är med det första året. Dessutom har eleverna som anlänt senare och är i åldern 13-16 år självklart ingen chans att på en kort tid läsa in vad de andra eleverna gjort under hela den svenska grundskolan. Men den officiella mätningen har varit sådan att alla bedöms efter samma mall vilket varit förödande för enskilda skolor, speciellt de med hög andel nyanlända elever. Detta kommer regeringen nu att ändra, samt så föreslås en översyn av skolpliktstiden och timplanefrågan just när det gäller dessa elever.

I gymnasiet har invandrare slentrianmässigt kastats in på IV-programmet vilket varit fullständigt katastrofalt. Nu finns språkintroduktion och det gäller att kommunen och Skolinspektionen särskilt följer upp att skolorna anpassar utbildningen så att vi kan se till att öka chanserna för nyanlända ungdomar att klara sina studier. Det är bekymmersamt att de åtgärder vi normalt föreslår inom skola och arbetsmarknad avslås av Sverigedemokraterna, problemet är att detta direkt skjuter regeringens reformer i sank vilket försvårar integrationspolitiken.





Trackback URL: http://www.newsmill.se/trackback/44886

30 kommentarer I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.

Skolresultaten ÄR ett resultat av invandringspolitiken på många nivåer, dom enorma kostnaderna den förda politiken för med sig gör naturligtvis att resurser måste omfördelas för att klara dom allt mer resurskrävande.
När man tar in stora mängder med människor från andra kulturer och inte ställer krav på dom, tar de flesta enklaste vägen, dvs. flyter med och lever på bidrag.
Så här har det varit i många år och kommer att fortsätta i många år framöver.
Är det invandrarnas fel? naturligtvis inte, dom är smartare än oss och vet hur man bäst kan utnyttja systemet.
Det är sedan 80 talet politiker, media/kultur elit som bär skulden till det här.
Att sedan efter 30-40 år komma med förslag där vissa grupper ska specialbehandlas är bara ytterligare en väg mot splittring och motsättningar.
Dom här diskussionerna har pågått sedan början av 80 talet då dörrarna öppnades, och inte har det blivit bättre.
Även om jag inte håller med om allt SD säger bör man vara lyhörd för dom som törs säga det ingen annan gjort sedan 80 talet.

Permalänk | Anmäl #1 JEKJEK, 2012-05-09, 11:29

Att renodlada förklaraingar och få fram det väsenliga är alltid mycket viktigt. Givetvis finna alltid andra faktorer.

När det gäller skolan är två saker klara.

1. Betygsresultaten i Pisajämförelser har utvecklats katasrofalt för Sveriges del. Den huvudsakliga förklaringen är den ändrade etniska sammasättningen i skolan. Jämför med Finland som går från klarhet till klarhet, med under 5% utlänska elever mot Sveriges över 30%. Detta skulle diskuteras om det det inte fanns alla skygglappar.

2. Som en hjälpande han har friskolorna kommit, som ger föräldrar, ofta omedvetet en legitim möjlighet att fly mångkultren. Folkhemmets skola är borta och kan inte återinföras utan en omfattande repatriering av folk från tredje världen och fågan är om det en är möjligt eller önskvärt!

Permalänk | Anmäl #2 Sten Figaro, 2012-05-09, 12:31

Folkpartiet föreslår nu åtgärder som skall komma till rätta med de svårigheter som invandringen medför. Är det inte dags att erkänna att invandring är problematisk för Sverige och att ökad invandring från länder med stor skillnader från våra ställer höga krav på samhället. Krav som vi inte har kunnat möta. Vilket ger följder för hela samhället som vi inte är nöjda med.
Kort sagt-Sverigedemokraternas politik är ansvarsfull i denna fråga!

Permalänk | Anmäl #3 Lars Kronqvist, 2012-05-09, 12:34

Roger Haddad. Invandringen gör att befolkningen ökar vilket innebär brist på resurser. Är invandrarna dessutom mer resurskrävande än svenskar blir påfrestningen ännu större.

Man behöver vare sig rasism eller främlingsfientlighet för att konstatera dessa rent mekaniska samband.

Eller hur?

Permalänk | Anmäl #4 Bo T, 2012-05-09, 12:43

Tänk dig att vi har ett zoo fyllt med djur. Ägarna får för sig att man ska lägga in ett stort nytt gäng av djur där men det ska gå fort. Man hinner inte utvidga storleken på zoot. Man hinner inte anpassa matrasonerna. Man hinner inte anställa mer personal. Man hinner inte tänka på om hur djuren placeras eller huruvida de behöver placeras på ett speciellt sätt för att minimera nya konflikter.

Man hinner heller inte tänka på huruvida detta är en bra idé och framförallt så vågar få zoo-anställda kritisera ägarna i rädsla för att förlora sina jobb.

Det börjar hända saker. En del av djuren får helt plötsligt inte mat. Andra får skyhöga stressnivåer. Många blir undanträngda. En del dödade. Det går spänningar över hela parken.

Ägarna bestämmer sedan att de nya djuren, då de är nya, ska få extra matransoner och extra mycket uppmärksamhet som inte gäller de gamla.

När de gamla ser sina mindre matrasoner och vad deras hem förvandlats till blir de ursinniga. Samtidigt tycker de nya djuren inte heller om situationen då de gamla djuren hatar dem och den nya parken är underlig och inte alls vad de är vana vid. Ingen är lycklig.

Är det verkligen så konstigt att den stora invandringen vi haft får effekter på nästan alla politiska nivåer?

Permalänk | Anmäl #5 Walerian, 2012-05-09, 13:47

Vi har dels invandring av solidariska skäl, för att skydda människor som flyr kring och konflikt. Men vi har också arbetskraftsinvandring, och flera kommuner, inte minst runt Mälardalen söker med ljus och lykta efter arbetskraft utifrån, exempelvis ingenjörer. De som kritiserar invandringspolitik brukar blint baka in alla kategorier och ser inte att Sveriges tillväxt också är beroende av att vi lyckas locka människor som vill arbeta här. Sedan finns det hundratusentals människor som är invandrare och som varje dag arbetar och bidrar till skattekistan och så ska det vara. Vårt mål är att även de som kommer från mer problemtyngda områden och där man inte haft fungerande skolor också ska få en bra start. Min personliga åsikt är att flyktingpolitiken ska skötas nationellt men där kommunerna också måste ta ett större ansvar, dessutom måste man initialt kunna anvisa människor till orter där det finns både jobb och lediga bostäder för att förebygga segregation. Kan man inte ta ett större ansvar i landets kommuner måste regeringen isåfall sänka ambitonsnivån när det gäller att ha en generös flyktingpolitik eftersom det då inte går ihop med mottagande och integrationspolitkens mål, det är en fråga som vi måste diskutera vidare. /Roger Haddad

Permalänk | Anmäl #6 Roger Haddad, 2012-05-09, 13:50

"Vårt mål är att även de som kommer från mer problemtyngda områden och där man inte haft fungerande skolor också ska få en bra start."

Ok, #6 Roger Haddad. Ditt parti har haft makten i 6 år och hundratals miljarder kronor har spenderats på invandrare för att "de ska få en bra start".

Hur tycker du att det går? Har du läst någon tidningsartikel de senaste åren om hur det står till i invandrarområdena?

Permalänk | Anmäl #7 Bo T, 2012-05-09, 13:56

Finns det något som SD inte förenklar?

Permalänk | Anmäl #8 mikael wester, 2012-05-09, 14:00

Roger Haddad: De flesta som kritiserar nuvarande invandringspolitiken menar inte ett totalstopp. Duktiga människor som faktiskt får anställning någonstans och är nyfikna och villiga att integreras i Sverige är välkomna.

Vad vi inte vill se är ytterligare tillförsel till de hundratals ghetton som vi nu fått i Sverige där uppemot 50% är arbetslösa. Våldet och frustrationen därifrån påverkar oss alla. För att inte nämna att de ökade kostnaderna måste tas någonstans ifrån och då är det ju ifrån välfärden de tas. Sämre skola, sämre sjukvård, sämre äldrevård. Mer folk som utsätts för brott som också kostar samhället mycket, både i lidande och i ekonomiska termer.

Permalänk | Anmäl #9 Walerian, 2012-05-09, 14:05

Pröva att googla på tips om var man ska bo i en specifik stad man ska flytta till så får ni se hur råden ser ut. Finns väldigt ofta en eller flera ghetton man ska undvika om man vill ha hälsan i behåll.

Vill ni verkligen ha ett Sverige som ser ut på det sättet? Ett otryggt Sverige fyllt med motsättningar som mynnar ut i våld? Det vill inte jag.

Permalänk | Anmäl #10 Walerian, 2012-05-09, 14:10

När ska Alliansen börja ta ansvar för de dåliga PISA-resultaten?

Permalänk | Anmäl #11 Doktor Eleph@nt, 2012-05-09, 14:15

Arbetskraftsinvandring har en funktion som även den missbrukas!
Ni politiker är för naiva!
Varför behöver vi rekrytera arbetskraft utomlands ifrån generellt?
Kan förstå tanken bakom men det förefaller lite kostigt att det är restaurangpersonal, städare och andra relativt okvalificerade som dominerar även denna grupp. Samtidigt betalar vi företag för att ta hand om arbetskraft. Är kassan inte tom snart?

Permalänk | Anmäl #12 Lars Kronqvist, 2012-05-09, 14:43

@Roger Haddad

796 städare arbetskraftsinvandrade 2011.

Kan du förklara och övertyga mig om varför det är en bra politik?

Permalänk | Anmäl #13 Alf Karlsson, 2012-05-09, 15:03

Sorry, fel av mig.
Det var inte 796 städare.
798 städare arbetskraftsinvandrade 2011.

Permalänk | Anmäl #14 Alf Karlsson, 2012-05-09, 15:07

Varför tjatar ni om UTMANINGAR hela tiden när vi ser hur bra de tidigare "utmaningarna" gått?

Permalänk | Anmäl #15 Martin Nilsson, 2012-05-09, 15:30

För "nyanlända invandrare"?

Ni har alltså gett upp GAMLA invandrarungar!

Permalänk | Anmäl #16 Martin Nilsson, 2012-05-09, 15:39

Så här ser siffror ut i statistik Går bra va?

http://26misslyckande.wordpress.com/

430.000 socialbidrag – 600.000 invandrare har arbete
430.000 socialbidrag – 1.3 miljoner PUT 1980-2010
430.000 socialbidrag – 1 miljon arbetsföra utanför arbetsmarknaden
430.000 socialbidrag – 840.998 invandrat – 553.000 utvandrat
430.000 socialbidrag – 96.000 invandrat – 51.000 utvandrat
430.000 socialbidrag – 375.000 PUT 2006-2010
430.000 socialbidrag – 23% jobb utanför EU
430.000 socialbidrag – 200.000 arbetslösa invandrare
430.000 socialbidrag – 35% utlandsfödda arbetslösa
430.000 socialbidrag – 20.000 unga arbetslösa invandrare
430.000 socialbidrag – 100.000 irakier
430.000 socialbidrag – 100.000 jugoslaver
430.000 socialbidrag – 100.000 somalier
430.000 socialbidrag – 10.000 analfabeter
430.000 socialbidrag – 39% okvalificerad arbetskraft
430.000 socialbidrag – 1000 ensamkommande barn
430.000 socialbidrag – 8000 flyktingar
430.000 socialbidrag – 30.000 studenter
430.000 socialbidrag – 30.000 asylsökande
430.000 socialbidrag – 35.000 papperslösa
430.000 socialbidrag – 40.000 gästarbetare
430.000 socialbidrag – 50.000 anhöriginvandrare
430.000 socialbidrag – 100.000 flyktingar

Permalänk | Anmäl #17 Martin Nilsson, 2012-05-09, 15:40

#6 Roger Haddad,
Har du gått kurs hos Ullenhag i hur man debatterar?
Den arbetskraftsinvandring vi har idag består i huvudsak av lågkvalificerad arbetskraft som tar arbetstillfällen från dom som redan är här, vilka då får gå på bidrag istället.
Hur du än vrider och vänder på det här är invandringspolitiken huvudorsaken till dom flesta problem vi ser i samhället, det är bara så att du och dina kollegor inte ser elefanten i rummet.

Permalänk | Anmäl #18 JEKJEK, 2012-05-09, 15:43

JEKJEK

Det var precis därför jag skapade indexet ovan ditt inlägg!

Permalänk | Anmäl #19 Martin Nilsson, 2012-05-09, 17:01

@Haddad
"Men vi har också arbetskraftsinvandring, och flera kommuner, inte minst runt Mälardalen söker med ljus och lykta efter arbetskraft utifrån, exempelvis ingenjörer. De som kritiserar invandringspolitik brukar blint baka in alla kategorier och ser inte att Sveriges tillväxt också är beroende av att vi lyckas locka människor som vill arbeta här."

Detta är en sanning MEN ingen ingenjör med självbevarelsedrift flyttar till Sverige eftersom lönerna är låga och skatterna är höga.
Jag har själv flyttat utomlands för att slippa låga löner och höga skatter. Att slippa betala skatt till bidragsinvandringen är en bonus för det valet.
Jag träffar många östasiatiska ingenjörer (du vet, de som kan matematik och dessutom inte ska ha kafferast och semester året runt) och när de valde att flytta till Väst så blev det USA, UK och Japan eftersom lönerna är bra och skatterna låga (man gör en tax reclaim i England varje år som utländsk medborgare).

Merparten av invandringen till Sverige kan definieras som bidragsinvandring. Den ger inte någonting för någon.

Höj kraven för att erhålla uppehållstillstånd i Sverige!
Akademisk examen vid internationellt gångbart universitet (med transcripts förstås) och självförsörjning från första dag.

När det gäller svensk skola så kommer ett par hundra tusen elever att gå ut gymnasiet utan att förstå svenska i tal och skrift under kommande år.
Lycka till Sverige!
Till svenskar med ambitioner och universitetsexamen kan jag varmt rekommendera Kina: höga löner och nära på ingen skatt samt en uppskattning man aldrig får av svenska staten.

Permalänk | Anmäl #21 Fredric Nomael, 2012-05-09, 18:54

Roger

Möjligen har Du fel när Du säger att SD förenklar skoldebatten.
Jag vill gärna förenkla den också, fast jag inte är SD. Jag vill verkligen på allvar veta vad som har föranlett den svenska skolan att stagnera på ett så frapperande sätt.
Jag vill inte veta vad som inte har gjort det. Det är att komplicera. Jag vill veta vad som har gjort skolan så mycket sämre. Det är att förenkla debatten.(Det Sverige är bra på i allmänhet är att förklara vad som inte orsakar saker. Vad som orsakar saker däremot tycks vara omöjligt att veta?)
Sanning. Det kallas förenkling.
Det verkar SD för tillfället vara det enda partiet som kan.
Ibland kallas det populism...
Att tala så folk förstår.
Sånt skit kan man inte hållas med. Nästan drängstugan.

Nä... Politik skall vara lögner, undanglidningar, finter, demonisering och elaka kommentarer på en svenska där betydelsen av orden är så obegriplig som möjligt.

Permalänk | Anmäl #22 Kristian Grönqvist, 2012-05-09, 20:51

#13+14 Alf. 498 städare. Ja tillexempel för att hålla skiten ifrån oss eftersom vi inte lär hitta särskilt många fisförnäma liljevita svenska fingrar som kör ner toaborstarna i toaletterna för pisslöner (ursäkta den vulgära ordvitsen). Se dig (och Bosse Te och övriga standardkommentatorer, Martin Martin . . .) omkring.
Men okej. Vi langar ut 1a och sk 2a generationens invandrare bums.

Men vaf!!! VAD HÄNDER I DET HÄR LANDET EGENTLIGEN!?
Varför kommer inte bussen? Och tunnelbanan verkar ha säckat ihop helt. Fy farao vad äcklig muggen på jobbet är och inget papper har dom burit upp till kopieringsapparaten. Nej jvlr pizzerian är stängd, och korvmojen, och thaisyltan. Sablar "Gone foreverskylt" i dörren på tobak och spelbutiken och Två futtiga kassor öppna på bolaget en fredageftermiddag. Hur tänker dom? Va!? Och biljäveln ha blivit stående på mekonom-verkstan. Varför då? dom som verkade så bra. NÄ NU!! Har morsan bajsat på sig på äldreboende? Finns det ingen som torkar och har koll? Och Var är den förbaskade personliga assistenten till min rullstolsbundna kusin? Han skulle ju till simhallen. Va? Är den stängd på grund av personalbrist? Varför då? FINNS DET INGEN SOM TAR ANSVAR I DET HÄR LANDET LÄNGRE!!!!!!???????????

Permalänk | Anmäl #23 sören holdar, 2012-05-09, 22:15

Enligt Sören Holdar är anledningen till att 798 städare arbetskraftsinvandrade under 2011 detta:

"för att hålla skiten ifrån oss eftersom vi inte lär hitta särskilt många fisförnäma liljevita svenska fingrar som kör ner toaborstarna i toaletterna för pisslöner"

@Roger Haddad

Har du någon kommentar? Stämmer det?

Permalänk | Anmäl #24 Alf Karlsson, 2012-05-10, 07:31

#23 sören holdar
En stilla undran, hur klarade vi oss i Sverige före 80 talet, hade vi inga toaletter, inga bilverkstäder, inga gamla mm.
Sen är det ju faktiskt så att det inte bara jobbar invandrare i dessa yrkena, det finns allt ett stort antal Svenskar också.
Så det här att Sverige skulle gå under om inga invandrare fanns stämmer inte alls.
Med det sagt ska vi absolut inte klanka ner på dom invandrare som arbetar och gör rätt för sig, men det finns ett stort antal människor som redan är här som blir blåsta på arbete pga. arbetskrafts invandring.

Permalänk | Anmäl #26 JEKJEK, 2012-05-10, 08:54

Jag är oerhört tacksam Sören Holdar. Jag insåg inte vad vi egentligen hade invandring för. Men nu ser jag det i ett förklarat sken. Vi skall göra alla de jobb som svenskar inte skall behöva göra. Sk icke-vit-mans-jobb. Eftersom jag själv är invandrare så insåg jag inte det fina i kråksången. Min Dumhet. Skall inte upprepas.
Så jag skall bara sopa skit och le...ungefär.
Det väcker egentligen en intressant fråga. Stanna kvar i hemlandet och vara en fattig första klassens medborgare eller flytta och vara en rik kastlös?
Alternativet kan ju vara det tredje. Flytta och bli en rik bidragstagare utan att göra någonting. Lite som att trolla med knäna.

Permalänk | Anmäl #27 Kristian Grönqvist, 2012-05-10, 09:56

Nu har jag varken sagt att landet kommer att gå under, att det endast arbetar invandrare i de exempel på yrken jag gav, eller att Sverige före 1980 (1980 men hallå jekjek när tror du tex Kristian ovan kom till Sverige, eller "juggarna, eller italienarna, eller tyskarna eller belgarna?). Jag gav tydliga exempel på problem som uppstår om vi gjorde riket invandrarfritt om än bara från de senaste två generationerna. Och tillät jag mig att extrapolera precis som så många andra gör (även om de inte fattar att det är vad de faktiskt gör) här i spalterna, om än motsides.
Ich Wiederhole: vi skulle få stora problem i tex infrastruktur och samhällstjänser. Det är vad jag exemplifierar ovan. Och Kristian. Vad du gör eller inte gör för att försörja dig är utom debattråden och det är fåningt att se till att missförstå för att hitta en infallsvinkel för kritik. Du kan vara generaldirektör på migrationsverket, vd på SKF, lärare, bussförare eller whatever. Å andra sidan kan du ju nlotera vilka som faktiskt i icke ringa mån Gör vissa arbeten, som att plocka jordgubbar, städa etc

Permalänk | Anmäl #28 sören holdar, 2012-05-10, 11:01

#28 sören holdar
Före 1980 var dom flesta invandrare som kom hit behövda för att det rådde brist i framförallt den tunga industrin, dom flesta som kom senare var/är en helt annan typ av invandring.
Jag menar inte att många av dom senare inte gör ett bra jobb i Sverige, men det finns alltför många som inte gör det.
Vi har allför stora grupper som dränerar samhällskassan på pengar som bl.a. gör att skolan får mindre resurser.

Permalänk | Anmäl #29 JEKJEK, 2012-05-10, 11:26

Vi har alltför stora grupper av white trash också. Anderson och Pettersson och Lundström - och så vidare - - - :-) Observera. Därmed inte sagt att det inte är problem med och i invandringspolitiken. Vad jag däremot Säger är att jamsandet utan schatteringar som vissa andra inriktningar i kommentarsfältet låter höra vad gäller migrationspolitiken är lika tröttande som min enstaka (ironiska) drapa härovan.

Permalänk | Anmäl #30 sören holdar, 2012-05-10, 14:20

Sören #23

Kan Du skriva det Du skrev tidigare utan att skämmas, är Du fullständigt otrolig. Du räknade precis upp de jobb invandrare behövs för, enligt Din personliga mening. Nu tillhör jag inte den kategorin, men känner vibbarna. Utan att bli kränkt eller förnärmad.
Jag vet vad jag kan.
Det finns också svenskar som är skoltrötta, inte vill skola sig, gillar bussar, kranbilar,skogsmaskiner, äldre, barn äga kafeer, restauranger, ha bilskrotar, affärer, jobba på Mc Donalds, Sibylla, köra vägskrapa, vara polis,etc. Detta försvåras i stor mån av att landet importerar arbetskraft, ger dem bostäder gratis, underbetalda jobb om de finns, importerar deras släktingar som erhåller anhörigbidrag som vida överstiger en vanlig arbetarpension.
Antingen så ser Du inte verkligheten eller så vill Du inte se den, men den finns, i motsats till Gud.

Permalänk | Anmäl #31 Kristian Grönqvist, 2012-05-10, 14:37

Kristian. Jag skriver utan att skämmas vilka arbeten många invandrare de facto GÖR - vilket inte har ett smack med min "personliga mening" att göra. Så de "vibbarna" kommer någon annanstans ifrån. Jag gav några exempel på samhällsfunktioner i yrken som många invandrare HAR och de har de många gånger eftersom det är svårt att få infödda svenskar att ta de jobben. Precis som i befolkningen i stort är spridningen stor; en alldeles utomordentlig läkare från Kaukasus klarade i somras av ett mindre kirurgiskt ingrepp som ingen lyckats till fullo med förut. Min tandläkare stammar från Österbotten, bilmeken är iranier, han som städar på mitt jobb från Irak och min granne har ofta en hemtjänsthjälp från söder om Sahara. "Här är icke jude eller grek". Det spelar mig noll roll om någon är från Uppsala eller Dar es Salaam, Västerås eller Pyttis så länge det är bra människor. Det mer intressanta är för övrigt hur vi tolkar den verklighet vi ser. Vill du veta vad jag tycker i en enkel specifik fråga? Okej. Den som kommer till Sverige utan att ens med hjälp av ambassader eller legationer kunna styrka sin identitet skall återföras till varifrån han eller hon senast kom oavsett det är barn/ungdomar vars ålder är svår att bestämma, en medelålders ryss från Kaliningrad (Königsberg) eller en pensionerad viting från USA.

Permalänk | Anmäl #32 sören holdar, 2012-05-10, 18:44

Kommentarsfältet är stängt på denna artikel.



annons:
annons:

Newsmill-bloggen

Newsmill till TV4 News

 Nyhetsbolaget, som bla producerar Nyheterna i TV4 och TV4 News tar över Newsmill. För våra ...

annons:
annons:

Om Newsmill

Newsmill är det första sociala mediet i Sverige som spinner kring nyheter och debatt. Vi publicerar varje dag olika personer med exklusiv kunskap om dagens viktiga händelser. Om du har egna erfarenheter av de frågor vi tar upp kan du omedelbart medverka i debatten. Newsmill är en del av TV4-gruppen.

 

Läs mer om Newsmill

Newsmill-bloggen

Newsmill till TV4 News

 Nyhetsbolaget, som bla producerar Nyheterna i TV4 och TV4 News tar över Newsmill. För våra ...

Vad är att Milla?

Millningen är ett sätt att kommentera med känslor. Du väljer ett ord eller ett namn som du vill mäta i opinionen och läsarna kommenterar genom att välja en av fyra känslolägen som representeras av fyra färger. Rött är arg, blått är glad, grön nyfiken och gult är uttråkad. Resultatet visas direkt och rubriken på artikeln färgas med den färg som de flesta väljer.


 
© 2008 Newsmill. All rights reserved.