Skolan

Benjamin Dousa om Skolan

Fritt skolval hjälper oss från förorterna

Riksordförande Moderat Skolungdom: Jag är uppvuxen i Rinkeby-Kista och har behövt det fria skolvalet för att komma in i det svenska samhället. 


Om författaren

Riksordförande för Moderat Skolungdom, nordens största skolpolitiska nätverk samt Ersättare för Rinkeby-Kista stadsdelsnämnd (M).

Skolverket belyser i sin rapport (Brännpunkt 4/5) många problem som vi skolungdomar har. Skillnaderna mellan skolor ökar och värst faller ofta de skolor i områden där det redan finns ett utpräglat utanförskap. Ibrahim Baylans attack mot det fria skolvalet (Brännpunkt 7/5) är inte rätt väg att gå. Ofta är det just valfriheten i skolan som får de som har det tuffast att ta sig ur sin situation. Ibrahim Baylan borde lyssna på unga i de områden som drabbas värst av hans förslag, Rinkeby, Rosengård och Gottsunda.

Jag är uppvuxen i Rinkeby-Kista och har behövt det fria skolvalet många gånger för att komma in i det svenska samhället. Utan att fritt kunna välja skola, med arbetsmetoder, tankesätt och plats som skiljer dem åt, hade jag själv kanske aldrig tagit studenten. Dessutom borde det vara självklart att jag själv, och ingen annan, bestämmer vilken skola jag ska gå i.

Den obekväma sanningen med förortens utanförskap är att det låser fast unga människor. Vuxna har möjligheten att röra sig, men som ung är du knuten till ditt hem. Därför är valet att kunna välja en skola utanför ditt geografiska område, så otroligt viktigt. Fast i ett utanförskap, är skolan ofta den enda flyktvägen till välgång. Baylans skola skulle därför slå absolut hårdast mot unga människor med invandrarbakgrund.

Däremot finns det all anledning att ta till sig av Skolverkets verklighetsbeskrivning och se till nya lösningar. Alla skolor som missköter sig bör stängas ned, oavsett driftform. Precis som ingen tolererar om ett äldreboende behandlar sina äldre dåligt, ska man inte tolerera om skolor behandlar elever dåligt. Oavsett om det är privat eller kommunalt. Därför bör Skolinspektionen få större möjligheter och utrymme att bestraffa och stänga ned skolor som missköter sin uppgift.

Skolutanförskapet handlar i grunden ofta om ett ärvt utanförskap från sina föräldrar. Att ärva en lägenhet, pengar och fotografier är något fint, att ärva sina föräldrars fattigdom är oacceptabelt. Därför måste Sverige göra allt för att människor ska få ett jobb.

Det fria skolvalet är inte en reform som står i sten, och för evigt måste bestå i sin nuvarande form. Vi måste ständigt omvärdera och utvärdera, medan verkligheten förändras. Externa examinatorer, där oberoende personal får sätta betyg på eleverna är ett sätt att motverka skolskillnaderna. Först när vi har en likvärdig betygsättning kan vi arbeta mot en likvärdig skola.

Genom en skolinspektion med tydligare ryggrad, och lättare för elever att enklare kunna byta skolor, kan vi förbättra den svenska skolan för alla. Moderat Skolungdoms skola bygger på ett fritt skolval, för att bryta skolutanförskapet.

Ibrahim Baylan borde lämna riksdagens korridorer. Kom ut till Rinkeby, Rosengård och Gottsunda. För i Baylans skola skulle det inte finnas någon möjlighet för oss skolelever att ta oss vidare i livet.





Trackback URL: http://www.newsmill.se/trackback/44894

19 kommentarer I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.

Om det för Benjamin inte har upp ännu att skolresultaten också är ett resultat på den egna insatsen, så har han inte förstått mycket av skolans arbetsuppgift. Det är faktiskt samma sak med arbetsmarknaden. Ett bra arbete ger betyg för mer avancerade arbetsuppgifter och framstegen följer med. En del vill att demokrati innebär att slashasar skall ha rätt att få strålande betyg och ledande positioner, men så enkelt är inte ens demokrati. Ett liv blir vad man gör det till i första hand.
Är man duktig i Rinkeby, så är det troligt att man är duktig överallt. Är man en ansvarlös parasit i Rinkeby, är man det överallt. Zebror blir inte mindre randiga bara för att de flyttas till Hagenbecks Zoo.

Permalänk | Anmäl #1 Kristian Grönqvist, 2012-05-10, 11:14

Så vem ska gå i de skolorna som låser in ungdomar i skolutanförskapet? Och vem ska gå i religösa friskolor? Alla barn ska väl gå i den bästa skolan? Alla elever ska väl gå ut åk 9 med fullgoda betyg?

Permalänk | Anmäl #2 Micael calmén, 2012-05-10, 11:47

Fritt skolval är bra för de genetiskt gynnade som pga av ren tur besitter anlag som ger dem möjlighet att få goda resultat i samhällets sorteringsmaskin. Generna kommer också öka sannolikheten att de ska få en bra position på samhällsstegen och därmed kunna se ner på sina genetiskt mindre gynnade medmänniskor som de däremot kommer att kunna använda som tjänare. Att invandrare med prestationsgener hamnar hos moderaterna är inget att förvåna sig över utan något biologiskt naturligt. Motsatsen är mer förvånande men existerar naturligtvis också.
Borgerlig politik går ut på att via diverse ekonomiska mekanismer skärpa sorteringen. Bostadspolitiken skapar ekonomiskt gatetade områden som samtidigt är biologiskt högvärdiga fungerar som avelsnischer tillsammans med skolpolitiken.
Det kommande avelssamhället kommer att göra detta mycket tydligare och tvinga politiker att börja se sanningen i vitögat.
Dvs att personer med talanger som fört dem uppåt i samhället inte har hamnat där pga av egen ansträngning eller hög moral utan helt och hållet via goda gener och tur i varierande blandning.

Permalänk | Anmäl #3 Tomas Lindgren, 2012-05-10, 12:42

Du har rätt, Benjamin Dousa. Den moderata skolpolitiken är en succé och speciellt för invandrarna.

Permalänk | Anmäl #4 Bo T, 2012-05-10, 13:29

Håller med dig, Benjamin, om att det fria skolvalet är bra, framför allt för att kunna välja bort dåliga skolor. Sedan är det synd om de barn som inte har föräldrar som grejar att göra det.

Sedan är det verkligen inte alla som vill bort från förorten. Många förorter, t ex runt Stockholm, är jättebra områden. En del är riktiga högstatusområden som Bromma, Mälarhöjden, Saltsöbaden, Lidingö, Djursholm, Täby osv. Rinkeby är verkligen inte den typiska förorten!

Permalänk | Anmäl #5 u_21282, 2012-05-10, 15:19

# Tomas Lindgren
Som forskare med en del genstudier bakom mig undrar jag vilka gener du syftar på?
Vore mycket intressant att försöka isolera dessa "goda betygsgener" och karaktärisera dem!

För Benjamin och de flesta andra som lyckas i skolan stavas nog framgången hårt pluggande och mindre festande.

"Tråkigt!" och "liksom inte min grej!" är mig veterligen inte kända brister i translation eller liknande mekanismer.

Permalänk | Anmäl #6 Jonas Karlsson, 2012-05-10, 16:05

#Bo T
Ja och det har man också förstått i Rinkeby där samtliga allianspartier tillsammans kanske kan skrapa ihop 10% av rösterna.

Permalänk | Anmäl #7 Alex Pedersen, 2012-05-10, 16:16

Jonas Karlsson:

En del är smartare än andra. Det är genetiskt.
Tex så är genomsnittintelligensen i östasien högre än i Europa.
Intelligenta lyckas normalt bättre i skolan.
Kausalitet månne?

Permalänk | Anmäl #9 Fredric Nomael, 2012-05-10, 18:37

Debatten flippar som så ofta ur. För att fälla en typisk kommentarstrådskommentar:
Japp Fredrik. Det stämmer. Thomas ovan och du har nu bekräftat att intelligensnivån sannolikt är högre i ostasien. Taskiga gener grabbar. Sorry. Googla bara inte fram någon av alla de studier som visar hur intelligensen bevisligen stiger hos dem som oavsett ursprunglig utgångspunkt i likhet med Jonas ord mer ägnar sig "åt hårt pluggande och mindre festande"

Permalänk | Anmäl #10 sören holdar, 2012-05-10, 18:58

Tja, många har kanske inte ens lust och vilja att ta till sig skolans kunskaper i det ena och det andra. Att de skulle vara sämre människor kan jag verkligen inte ta till mig. Många stora män och kvinnor här i världen, hade urusla skolbetyg. Ingen nämnd och ingen glömd. Det handlar nog i slutändan mera/mest om vilja.

Permalänk | Anmäl #11 Bengt Mona, 2012-05-10, 19:31

Jag känner tveksamhet inför det Dousa skriver.
Kombinationen av att vara fastlâst i föräldrahemmet med detta att behöva komma bort antyder att det fanns en bättre tillvaro pâ annat hâll (vilket jag inte betvivlar) Detta intryck förstärks sedan av tillägget att det var sâ Dousa lyckades komma in i det svenska samhället (vilket jag inte heller ser anledning att betvivla)
Dock kan detta sedan sammanfattas som att där hand föräldrar râkade bo hade han inge chans (eller en sämre sâdan) utan det var ett uppbrott därifrân som gav lyftet (vilket jag inte betvivlar)

Samtidigt skulle detta dâ innebära att för att bryta utanförskapen skulle det inte finnas nâgra skolor alls i t.ex. den förort som Dousa kom ifrân. I stället skulle dessa finnas runt om, där de, kan vi anta skulle nvaderas av de frân den skolbefriae förorten varvid, kanske vi kan anta, en del frân skol-kommunerna i sin tur skulle söka sig ytterligare en bit bort. Detta med fria skolval tycks mig utmärkt som allmän idé. Inte heller jag tror att det skulle vara möjligt att avskaffa friskolorna. Mina egna barn gick, dâ det begav sig, pâ en av riksinternatskolorna. Men ändâ, om uppgiften är att fostra hela det uppväxande släktet tycks det mig som att detta inte primärt handlar om valfrihet utan mera om sâdant som organisation och, även, resurser. Kring detta uppfattar jag att Dousa är lika smânöjd med sitt som jag var med barnens âr pâ SSHL. Att vara smart är stort men att tänka rätt är kanske t.o.m. större?

Permalänk | Anmäl #12 Sirius, 2012-05-10, 21:51

#9 Fredric Nomael
Så vad du säger egentligen är att det finns en genetisk ursäkt till nivån på dina kommentarer?

Stenar kan inte flyga.
Du kan inte flyga, alltså måste du vara en sten???

ELLER så är kulturen i många ostasiatiska länder sådan att studieresultat värderas högt. Alltså fokuserar man mycket på det och lägger sin tid där.

Permalänk | Anmäl #13 Jonas Karlsson, 2012-05-10, 22:15

Jonas, menar du att alla människor är exakt lika intelligenta?
Hur förklarar du då att en del lär sig saker oehört fort jämfört med andra?
Gardners modell eller?
I så fall kan man kalla östasiatisernas kunskapsambitioner för kulturell intelligens. Bygger man då vidare på det argumentet så kan man säga att många kulturer är kulturellt ointelligenta. Om nu PISAs bedömningsmatris är normen för intelligens vill säga.

Utgår man ifrån att alla är lika så resulterar det endast i att alla blir lika usla. Sverige är ett praktexempel på detta.

Permalänk | Anmäl #14 Fredric Nomael, 2012-05-10, 23:49

Ha ha. Fredrik backar. Det finns hopp om västvärlden.

Permalänk | Anmäl #15 sören holdar, 2012-05-11, 07:12

Jag kan ju bara referera till Finland, eftersom jag är finne, men de flesta människor där(föräldrar och elever) har en helt annan inställning till skolan än svenskar (skolan är mycket viktig, p.g.a. dess implikationer för resten av livet) I Sverige är skolan en skolpliktsinstitution som måste skolkas igenom för att man senare skall bli IDOL, Robinson eller Kändis.

När skolk skulle upp på betyget väcktes en Folkstorm..
Varför, kan man fråga sig?
Betyg i alla klasser? Möter motstånd överallt. Varför?

Huruvida finnarna i allmänhet skulle vara mer talangfulla än svenskarna vill jag inte ha en åsikt om, men något måste vara skillnaden eftersom Finland ligger i topp i PISA, medan Sverige snart ligger jämsides med Albanien

Personligen tror jag på inställningen till skolan samt betyg... Men jag har som bekant haft fel förr.

Permalänk | Anmäl #16 Kristian Grönqvist, 2012-05-11, 09:06

Intelligens mätt som IQ har ju stor känd variation inom befolkningen, absolut. Att denna variation skulle bero på en, tio eller trettio gener finns inget stöd för.

Förklaring till inlärningshastghet kan bli rätt lång och jag anser mig inte sitta på någon absolut sanning :). (Bertrand Russel anhängare ;) ).
JAG är förtjust i teorierna kring inlärningsmetodik och pedagogik dvs. "learning by reading", learning by doing" etc etc.
Det lilla man vet om hur minnet lagras knyts starkt till uppmärksamhet och intresse i just ett specifikt ögonblick.
Rätt metod ger ökad uppmärksamhet ger bättre "avtryck" i minnet.

Kulturell ointelligens låter lite vanskligt!
Kan däremot påstå att det i några ostasiatiska länder medför ett socialt stigma att inte lyckas i skolan.

Nej, jag är ingen anhängare av att alla är lika men värjer mig mot den enkla förklaringen att man skyller på genetik. Något det inte finns stöd för.
Allegoriskt: Inom forskningen för övervikt/diabetes får man ofta höra från patienter att deras övervikt är genetisk.
All forskning tyder på att detta endast stämmer för drygt 2%.

Permalänk | Anmäl #17 Jonas Karlsson, 2012-05-11, 09:07

I detta, Kristian, har du helt rätt. Så enkelt och samtidigt så svårt är det. Jag vet - ty jag är där , och när det var tal om att pga arbetet flytta till Åbo var det helt klart att barnen som då var i småskoleåldern helst borde börja i samma årskurs igen för att inte ligga allt för långt efter...

Permalänk | Anmäl #18 sören holdar, 2012-05-11, 10:46

det hjälper väl föga att ni kommer bort från förorten när regeringens och oppositionens politik går ut på att importera så mycket folk att hela sverige till slut blir en förort

Permalänk | Anmäl #19 micke jonsson, 2012-05-11, 11:14

Känd sak är sâ god som vittnad.

Till att börja med är det den strävsamma medelklassen som bäst tar tillvara den skolan och utbildningen kan ge. Den är nämligen inne i det meritokratiska systemet och begriper utmaningen. Här definerar jag, för enkelhetens skull de första via det andra. Problemet finns inte här -däremot finns den starkaste utbildningsefterfrâgan i de här leden.
Ur detta aföljer -givetvis- att systemet formas efter den efterfrâgan vilket i sig knappast är fel. Det är ju liksom roligt att âtminstone nâgra verkligen vill utbilda sig.

Dock finns det, som bekant, även grupper där den efterfrâgan inte finns alls. En del är utbildningsresitenta av kulturella skäl. Här ses det som ganska okey att t.ex. gâ som analfabet genom livet. Det är ändâ inte aktuellt att t.ex. söka nâgra s.d.h. jobb. Andra âr mera indifferenta och âter andra vill, pâ sitt sätt, men förstâr kanske inte vad detta sedan kräver i form av t.ex. eget engagemang.

Ingenting av allt detta har enligt min mening med nâgon "intelligens" att skaffa. Däremot en hel del med "miljöer" och "kulturer".

Permalänk | Anmäl #20 Sirius, 2012-05-11, 12:41

Kommentarsfältet är stängt på denna artikel.



annons:
annons:

Newsmill-bloggen

Newsmill till TV4 News

 Nyhetsbolaget, som bla producerar Nyheterna i TV4 och TV4 News tar över Newsmill. För våra ...

annons:
annons:

Om Newsmill

Newsmill är det första sociala mediet i Sverige som spinner kring nyheter och debatt. Vi publicerar varje dag olika personer med exklusiv kunskap om dagens viktiga händelser. Om du har egna erfarenheter av de frågor vi tar upp kan du omedelbart medverka i debatten. Newsmill är en del av TV4-gruppen.

 

Läs mer om Newsmill

Newsmill-bloggen

Newsmill till TV4 News

 Nyhetsbolaget, som bla producerar Nyheterna i TV4 och TV4 News tar över Newsmill. För våra ...

Vad är att Milla?

Millningen är ett sätt att kommentera med känslor. Du väljer ett ord eller ett namn som du vill mäta i opinionen och läsarna kommenterar genom att välja en av fyra känslolägen som representeras av fyra färger. Rött är arg, blått är glad, grön nyfiken och gult är uttråkad. Resultatet visas direkt och rubriken på artikeln färgas med den färg som de flesta väljer.


 
© 2008 Newsmill. All rights reserved.