Idag letar vi skribenter i följande ämnen:

Mobbning

Under vårvintern har mobbning diskuterats alltmer. Växer problemet och vad ska man göra åt det? Läs (20) Skriv

Incidentberedskapen

Sverige saknade incidentberedskap när ryska flygplan övade mot svenska mål under påskhelgen. Läs (8) Skriv

Politik och PR

Aftonbladet har i en serie reportage granskat relationen mellan pr och politik. Är kritiken befogad? Läs (1) Skriv

Ensamkommande flyktingbarn

Staffan Danielsson om Ensamkommande flyktingbarn

Jag börjar tveka om det går att diskutera invandringspolitik

Riksdagsledamot, C: Är det värt priset att sticka ut huvudet i invandringsdebatten? Jag börjar tveka.


Om författaren

Staffan Danielsson är riksdagsledamot för centerpartiet.

Vad är det för ett debattklimat vi har i Sverige? 

Jag har skrivit en debattartikel på DN debatt som presenterades så här: 

"Ålderstester? Ska Sverige fortsätta att ta emot ett betydande antal unga män över 18 år och behandla dem som barn under 18 år? Det är en känslig fråga och jag tar upp den utifrån en övertygelse om att en seriös diskussion om relevanta sakfrågor är det som i längden bäst gagnar Sveriges öppna och generösa invandrings- och flykting­politik, skriver Staffan Danielsson." 

Jag har glädjande nog fått stöd för att detta är en relevant fråga att diskutera från många inlägg på min blogg och på facebook. Jag har även fått erkänsla och instämmanden från ledarsidorna på Svenska Dagbladet, Expressen, Norrköpings Tidningar och Folkbladet.

Samtidigt har jag också fått stark kritik från från några s-bloggare och från Lars Ohly och t o m någon centertidning för att vara rasist och brunfärgad (ungefär), se länkarna ovan. 

Ska man verkligen behöva tåla det om man sakligt vill diskutera någon del inom vår öppna och generösa invandrings- och flyktingpolitik där det kan finnas behov av någon förändring? Nej, verkligen inte. Men så är uppenbarligen det svenska debattklimatet idag och det förklarar varför "inga" sansade debattörer diskuterar kring enstaka problem som kan finnas och kring frågetecken som kan behöva rätas ut.

Det var faktisk delvis därför jag skrev min debattartikel, trots att jag blivit bestämt avrådd från att ta upp den debatt som jag nu gjort. Det är närmast tabu i Sverige att inom ramen för en fortsatt öppen och generös invandrings- och flyktingpolitik kunna resonera om enstaka punkter i den som kan behöva granskas. Jag vill bidra till att bryta detta tabu. 

Min övertygelse är att om inte relevanta frågor inom ramen för en fortsatt öppen och generös svensk invandrings- och flyktingpolitik kan diskuteras inom de etablerade partierna så riskerar på sikt endast ett parti att gagnas av detta, och t o m kan en frånvaro av debatt på sikt hota den breda uppslutningen bakom denna politik. 

Men är det värt priset att sticka ut huvudet som jag gör? 

Jag börjar tveka, efter att ha lyssnat på torsdagens program i Tankesmedjan i P3 med Nanna Johansson. I ett inslag på drygt 7 minuter så förlöjligas och hånas jag och min debattartikel, och det får jag väl stå ut med. Men jag blir upprörd och desperat över Nannas (antar jag) avslutning av inslaget där hon säger ordagrant så här till någon halvmiljon unga lyssnare: 

"Innan vi överhuvudtaget börjar med ålderstester så finns det ett mer akut test man borde göra , nämligen att testa psyket på människor som skulle skriva debattartiklar på DN. Är Staffan Danielsson verkligen frisk nog att få påverka opinionen och borde vi döma honom som tillräknelig eller avfärda honom som en ensam galning?" 

Synpunkter?





Trackback URL: http://www.newsmill.se/trackback/44651

117 kommentarer I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.

Det är bedrövligt att man inte kan diksutera invandringspolitiken på ett seriöst sätt. Detkanske mest tragiska med detär att man ger "walkover" till SD fördel, dom får ju vatten på sin kvarn. Vad gäller "ensamkommand flyktingbarn" så är det mer eller mindre hopplöst. Det kostar betydliget mer än vad sm stod i artikeln, och det fortsätter att kosta, men det får man itne ifrågasätta.Om 15-20 år så har vi inte längre en välfördsstat, och det har med ekonomiska orsaker att göra, inget annat, där kommer inte längre att finnas pengar för det het enkelt. Det är ett av resultaten av den invandirgngspolitik vi har idag. Men det kna man itne heller säga öppen idag, som politiker, för då "slås" man ner direkt.

Permalänk | Anmäl #2 PerA, 2012-04-28, 12:09

Jo det är klart att det går att diskutera och det ska diskuteras. Låt dig inte tystas Staffan Danielsson av någon enstaka progamledare i Sveriges Radio. Bry dig inte om sådana som Nanna Johansson. Jag känner igen typen. Själv har jag blivit jämförd med Hitler, Stalin och Behring Breivik. Inget att bry sig om. Knasiga människor finns överallt.

Det var en mycket bra artikel du skrev i DN och den är mycket läst och spridd. Frågeställningen är varför vi ska betala omkring en halv miljon per pojke som kommer från Afghanistan? Varför är just dessa barn eller ungdomar så värdefulla?

Permalänk | Anmäl #5 Ann Helena Rudberg, 2012-04-28, 12:35

Ja just det! Wake up and smell the coffe. Tänk,jag hade ingen aning om att det bor 100 000 serber i Sverige,100 000 Iranier, 20 000 Somalier osv, Men nu vet jag. Många kulturer och stora kostnader.Men det får man inte ha någon negativ åsikt om för då är man rasist.

Permalänk | Anmäl #6 Micael calmén, 2012-04-28, 12:37

Nej, man får inte diskutera detta ämne publikt, det får man göra vid köksbordet hemma, och sedan anonymt rösta på något parti som #vagarprataomdet, pratar man publikt om det så är man rasist och tycker att Joseph Menegele var guds gåva till mänskilgheten.

Så håll tyst och rösta med fötterna.

Permalänk | Anmäl #8 Göran Andersson, 2012-04-28, 12:53

Jag beklagar uppriktigt när inte ens du Staffan Danielsson,invald i demokratiska val att representera en väljaregrupp i vår riksdag,kan ta upp detta ämne utan att spottloskorna haglar. MEN detta är helt symptomatiskt på det samhälle och debattklimat ni politker stillatigande åsett växa fram under de sista trettio åren.Från B.Westerbergs soff demmonstration till att hart när dra SD som skyldiga till ABB.
Kanske detta kan bli en wakeup för somliga av er innan åsiktstalibanerna i vårt land har fått löpa fullständig amok.

Permalänk | Anmäl #9 kai munch, 2012-04-28, 12:54

Ja, visst är det tabu att inom ramen för en fortsatt öppen och generös invandrings- och flyktingpolitik resonera om faktorer som kan behöva granskas. Endast en antydan till sådan debatt angrips omdedelbart av troll från -68 fast som numera tagit MENA till hjälp när nu Kina och Sovjet inte längre kan visa upp system som för deras syften framåt. Dessa,
-68pipor, ger, utöver exemplet med s k ensamkommande barn, också strömningar som frammanat ett judehat som illustreras av att t o m USA skickar en obeservatör hit i judehatets spår för att i tid förhindra att det ska bli en Kristallnatt i Malmö.
Om detta borde vi berätta!

Permalänk | Anmäl #12 Stig Bergman, 2012-04-28, 13:17

Utmärkt att ta upp och problimatisera denna form av männskohandel.
Är vår generösa politik inte del av en smugelrörelse som försämrar världen?
Vill vi ge flyktingbarn ny tillvaro så bör vi se till så de får transporten ordnad!
Som det nu är så börjar barnen med en skuld till andra som gör den utsatta.

Permalänk | Anmäl #13 Lars Kronqvist, 2012-04-28, 13:19

Med ett hysteriskt debattklimat kommer det att byggas upp farliga politiska spänningar. Det kan gå precis hur som helst om problem finnas kvar obearbetade under nästa lågkonjunktur.

Vi måste diskutera det som inte fungerar bra med invandring och integration för annars blir det omöjligt att få det att fungera bättre.

Hur skall vi prioritera för att kunna fortsätta hjälpa barn när ekonomin blir svagare? Fler arbeten för unga vuxna och fler adoptioner för unga barn? Vad går att göra för att ordna självfinansierande jobb i stället för betald personal och bidrag som det inte kommer att finnas skattepengar till?

Permalänk | Anmäl #15 Magnus Redin, 2012-04-28, 13:31

Stå på dig, Staffan Danielsson. Vi är många som vill kunna föra en seriös diskussion om invandringspolitiken, men tyvärr är det så här Sverige fungerar idag.

Som man bäddar får man ligga.

Permalänk | Anmäl #16 Anders C, 2012-04-28, 13:31

Paradoxalt nog så gynnar det svenska polariserade debattklimatet SD snarare än tvärtom. Vi får se om det blir en ändring på detta, skulle det bli så skulle troligtvis SD försvinna. Blir det inte så kommer de bli ett ganska starkt parti, kanske så etablerade att de inte försvinner från svensk politik.

Permalänk | Anmäl #17 Magnus, 2012-04-28, 13:32

Jag skrev om detta redan för två år sedan, men tyvärr utan någon större respons från de politiska partierna. Var fanns Centerpartiet då?

http://www.newsmill.se/artikel/2010/04/27/ldersbed-mning-av-ensamkommand...

Jag mottog dock i princip enbart positiv kritik, så nog går det att diskutera ämnet om man förhåller sig sakligt till det.

Permalänk | Anmäl #18 Jonas M. Andersson, 2012-04-28, 13:35

Jonas, jag har ju läst din balanserade artikel och försökte få tag på dig, kommer att göra så.

Permalänk | Anmäl #20 Staffan Danielsson, 2012-04-28, 13:46

Att det inte är oproblematiskt att debattera invandringspolitik är känt sedan länge. Staffan Danielsson är därför värd all heder som försöker. Hans artikel i DN var välkommen och synnerligen måttfull. Han skriver att han blivit avrådd från att ta upp ämnet för att det är tabu. Detta är beklämmande och jag misstänker starkt att de som avrått honom är andra politiker. Om jag har rätt på en punkten är det riktigt illa.

Jag är övertygad om att det finns många frågor som väljarna vill ha besvarade. En av dessa är följande: hur definierar de politiker som ständigt använder begreppet främlingsfientlighet detta begrepp? Det bör rimligen inte användas som etikett på den som är kritisk mot rådande invandringspolitik, vilket det ofta gör.

Innan vi får en invandringsdebatt värd namnet kansk vi, för att få en mjukstart, måste debattera varför ämnet inte kan debatteras som andra ämnen..

Till Staffan Danielsson vill jag säga: fortsätt att debattera. Kanske kan du rentav få med någon riksagskollega på dina tankebanor. Bland den stora allmänheten lär du ha åtskilliga sympatisörer.

Permalänk | Anmäl #21 Rolf Hillegren, 2012-04-28, 14:04

Du hävdar att många avrådde dig från att skriva, du skrev ändå och nu är du förvånad över de reaktioner du fick vilket gör att du vill sätta fokus på att diskutera vad man får diskutera.

Kan man verkligen inte diskutera detta? Nej det kan man absolut inte! Du och många andra ger dig på ett helt omöjligt projekt.

Det politiska och mediala "etablissemanget" har slutit sig i sig självt och är helt och hållet fångar i sin egen tankevärld med en fakta- statistik- och vetenskapsfientlig logik och retorik som grund.

Djupt tragiskt och såvitt jag bedömer svensk politiks största demokratiutmaningar då den självklart inte kan hanteras inifrån den bubbla ni är inneslutna i.

Permalänk | Anmäl #23 Dork Durden, 2012-04-28, 14:49

Tack för att du vågar ta upp ett så "känsligt" ämne. Mellan skål ock vägg har du med all säkerhet en massiv uppslutning bland dina kollegor i riksdagen.

Permalänk | Anmäl #24 Bo-Lennart Nilsson, 2012-04-28, 14:55

Stå på dig Staffan, det kommer att lossna för vansinnet kan inte fortgå. Vänsterfascister som Nanna Johansson kan inte undanhålla verkligheten längre. Henne utfall är bara ett tecken på den tilltagande desperationen.
Kostnaderna kommer oundvikligen att tvinga fram frågan i debatten.

Permalänk | Anmäl #25 Gauge03, 2012-04-28, 14:56

Staffan du är en vit medelålders man och kan därmed inte bli kränkt.
Nanna har dock rätt i att man inte ska åldertesta flyktingar. Åldern ska inte påverka asylärendet eller kostnaden för flyktingen.
Om inte så kommer som idag alla snart vara ensamma och under 18.
Nanna bör dock naturligtvis frivilligt ta en sinnesundersökning.
Det verkar som hon är hjärntvättad av feminist-socialister.
Mvh
Per

Permalänk | Anmäl #26 u_19023, 2012-04-28, 15:00

"Min övertygelse är att om inte relevanta frågor inom ramen för en fortsatt öppen och generös svensk invandrings- och flyktingpolitik kan diskuteras inom de etablerade partierna så riskerar på sikt endast ett parti att gagnas av detta, och t o m kan en frånvaro av debatt på sikt hota den breda uppslutningen bakom denna politik."

Jag tror du har rätt - en debatt som inte kan föras öppet kan komma att få en annan effekt än den avsedda. SD brukar påstå att vissa ämnen är politiskt inkorrekta och att en öppen debatt(om invandring och annat) motsätts av det politiska etablisemanget, media, högljudda debattörer etc. Med ditt exempel har de rätt, att det finns frågor som inte ens får yppas.

Det mest beklämmande är nivån på debatt med personliga påhopp och osakliga argument, den som först angriper med personliga påhopp tycker sig vinna debatten (jfr "Goodwins lag dvs fenomenet att diskussionstrådar på Usenet oavsett ämne förr eller senare leder fram till liknelser som inbegriper Hitler eller nazister.)

Tyvärr har jag stött på fenomenet att vara kritisk långt många fler gånger än att förhålla sig kritisk. Om det är en effekt av brister i utbildningen ska jag låta ara osagt men kanske Thorilds ord vid Uppsala Universitet "Tänka fritt är stort men tänka rätt är större" borde vara något att tänka på.

Oavsett vad man tycker i sakfrågan kan man inte huka sig för fakta och är motargumenten inte starkare än personliga påhopp bör man fråga sig var sanningen ligger.

Permalänk | Anmäl #27 Mårten B, 2012-04-28, 15:01

Det genuint obehagliga i situationen som du beskriver är att statliga Sveriges Radio avlönar personer som denna Nanna Johansson med det outtalade uppdraget att hetsa mot oliktänkande som tycker "fel" enligt det officiella Sverige.

Någonstans på SR sitter det chefer med den här agendan som sedan ser till att ta in folk som Nanna Johansson för att göra det smutsiga jobbet.

Permalänk | Anmäl #28 Elin Eriksson, 2012-04-28, 15:05

För en människa med förståndet i behåll går det naturligtvis inte att kritisera din artikel för främlingsfientlig osv. Helt omöjligt!!

Man undrar då hur det är ställt med de som gör det. Kan det vara något mentalt??

Permalänk | Anmäl #29 Alvin Stoltz, 2012-04-28, 15:14

Men jag vågar

Jag hänger ut paradoxerna jobben, arbetslöshet arbetskraftsinvandring!

http://26misslyckande.wordpress.com/

_________690.000 sökande_______

690.000 sökande - 300.000 jobb år 2015
690.000 sökande – 330.000 pension år 2020
690.000 sökande – 420.000 jobb år 2020
690.000 sökande – 100 miljarder jobbskatteavdrag
690.000 sökande – 34.000 färre arbetsföra
690.000 sökande – 14.500 jobb krogmoms
690.000 sökande – 60.000 jobb årligen
690.000 sökande – 120.000 jobb årligen
690.000 sökande – 140.000 jobb övertid
690.000 sökande – Höjd pensionsålder 75 år
690.000 sökande – 2011: 124.000 pensionsavgångar
690.000 sökande – 1 arbetande försörja 2 personer
690.000 sökande – 690.000 sökande
690.000 sökande – 137.000 unga arbetslösa
690.000 sökande – 5000 yrkesutbildningar
690.000 sökande – Trainee-jobb 15.000
690.000 sökande – Trainee-jobb 10.000
690.000 sökande – 14.000 förlorade jobb
690.000 sökande - FAS 3 30.000
690.000 sökande - 70.000 arbetslösa 2 år
690.000 sökande – 200.000 sysselsatta
690.000 sökande – 200.000 studerande
690.000 sökande – 385.000 sökande studenter
690.000 sökande - 600.000 invandrare har arbete
690.000 sökande – 20.000 unga arbetslösa invandrare
690.000 sökande - 1.3 miljoner PUT 1980-2010
690.000 sökande - 1.2 miljoner i utanförskap
690.000 sökande - 840.998 invandrat - 553.000 utvandrat
690.000 sökande – 96.000 invandrat – 51.000 utvandrat
690.000 sökande - 375.000 PUT 2006-2010
690.000 sökande – 200.000 arbetslösa invandrare
690.000 sökande – 100.000 irakier
690.000 sökande – 100.000 jugoslaver
690.000 sökande – 100.000 somalier
690.000 sökande – 10.000 analfabeter
690.000 sökande – 39% okvalificerad arbetskraft
690.000 sökande – 1000 ensamkommande barn
690.000 sökande – 8000 flyktingar
690.000 sökande – 30.000 studenter
690.000 sökande – 30.000 asylsökande
690.000 sökande – 35.000 papperslösa
690.000 sökande – 40.000 gästarbetare
690.000 sökande – 50.000 anhöriginvandrare
690.000 sökande – 100.000 flyktingar
690.000 sökande – 430.000 socialbidrag

Permalänk | Anmäl #30 Martin Nilsson, 2012-04-28, 15:17

Jag gav dig positiv respons, men blev censurerad.

Bara det säger det mesta. Fortsätt kämpa, ge dig inte!

Permalänk | Anmäl #31 Gunnar Claesson, 2012-04-28, 15:27

Alla utgifter "ensamkommande"!

http://misslyckande.wordpress.com/2012/04/26/990/

1. 2000kr dygnet

2. 4000kr dygnet

3. 12.000kr dygnet

4. 16.000kr dygnet

5. 60.000kr per månad

7. 733.000 per år

8. SKAMVRÅN politiker

Permalänk | Anmäl #32 Martin Nilsson, 2012-04-28, 15:32

Så intressant att radioprataren ifrågasatte din mentala hälsa. Att diagnostisrea oliktänkande med psykiatriska diagnoser blir mer och mer på modet. Islamofobi är den populäraste diagnosen. Denna metod var mycket vanlig i Sovjetunionen där man skapade en extra sorts schizofreni för syftet att internera oliktänkande.
Socialismen har då inga nyheter att bjuda på. Tänk på det nästa gång ni betalar TV-licencen, eller slutar med denna dumhet.

Permalänk | Anmäl #33 Robert Pettersson, 2012-04-28, 15:40

Det här säger mest om programledaren i P3-programmet. För övrigt lyssnar jag själv aldrig på P3, men någon gång när jag "slinker förbi" hör jag mest program med obildat, ovårdat "småfolk", som jag snabbt snoppar av.
Och vilken var en av Breiviks drivkrafter för illdåden? Jo, just att han några år tidigare, med sina visserligen minst sagt aparta utgångspunkter, hade försökt få till stånd en debatt om invandringspolitiken, men fått nobben.
Detta redogjorde han för i ett av förhören, men detta inslag av debatt-censur, som han upplevde, har praktiskt taget sopats under mattan av svenska media. Ynkligt!

Permalänk | Anmäl #34 Sven Borg, 2012-04-28, 15:47

Nej det går inte att diskutera invandringspolitik. på ett sakligt sätt utan att bli anklagad både för att vara landsförädare och nynazist. Tro mig jag har försökt på en del diskussionsgrupper på facebook. Det verkar bara finnas två ståndpunkter i det här landet dels de som tror till 100% på varje aslylsökandes berättelse och ser det som en kränkning av de mänskliga rättigheterna att överhuvudtaget försöka utreda om det är sant eller ej. Sedan den grupp som utgår från att alla asylsökande ljuger och drar rövarhistorier för att få komma hit och snylta på vårt bidragssystem.

Om man som mig inser att det finns både och, att det är viktigt att de som verkligen har skäl får stanna, men att det är lika viktigt att de som drar rövarhistorier inte släpps in blir man kallad både för nynazist och landsförädare.

Permalänk | Anmäl #35 susanna svensson, 2012-04-28, 16:00

Du sitter på den position du gör tack vare att människor gett dig ditt förtroende genom att rösta.

Det minsta du kan göra för dem som hjälpt dig till en maktposition är att följa ditt samvete och din inre röst. Kämpa för det du tror på och låt dig inte tystas! Även om din karriär tar slut på grund av det, så har du gjort vad du har kunnat. Och ett gott samvete är den bästa huvudkudden!

Permalänk | Anmäl #37 Gunnar Claesson, 2012-04-28, 16:15

När jag läste Staffan Danielsson artikel tänkte jag "Äntligen" någon som vågar skriva vad alla tänker.

Permalänk | Anmäl #38 Christer Nilsson, 2012-04-28, 16:32

Är du inte lite överkänslig nu Staffan? Det som du fått utstå är en mild bris jämfört med vad exempelvis feminister får utstå. Det är trots allt skillnad mellan att bli lite hånad och att bli hotad. Sedan fattar jag inte hur man kan tycka att vi inte kan diskutera invandringspolitik i Sverige. Finns det överhuvudtaget något som diskuteras mer?

Permalänk | Anmäl #39 Martin, 2012-04-28, 16:33

#36 Lisa Olsson säger : ” Historiskt sett har länder som haft en generös invandringspolitik, som varit en smältdegel av olika folk och kulturer, varit mest framgångsrika. USA:s framgång de senaste 100 åren beror säkert på detta.”

Jag frågar: Lisa Olsson, vilka är ”indianerna” i ditt framgångsprojekt för Sverige?

Permalänk | Anmäl #41 Observator, 2012-04-28, 17:02

Tja...

På ett sätt är det ett sundhetstecken att vi förlorat respekten för överheten. Tycker man att en politiker är en idiot så får den veta det.
Så debattklimatet har blivit råare...

Men är det igentligen så fel ?
Tidigare teg svensken och accepterade vilka idiotiska förslag som helst typ lönetagarfonder. Nu är er massinvandring på tapeten.

40 mil nya invandrare till Sverige och det med de enorma problem vi redan har. Massor av svenskar är utan jobb och bostad, enorma problem med integrationen i storstadsområden med kriminalitet som följd. När man driver en sådan politik klart att det blir reaktioner.

Dels från folk som nästan får en allergisk reaktion som vill att allt ska förbli som det alltid varit. Sedan har du andra som vill framstå som präktiga och fina människor och reagerar lika häftigt mot allt som reglerar invandringen. Båda grupperna tar till övertoner för att vinna billiga poäng.

Majoriteten svenskar vill bara att man ser till att ordna upp problemen först på hemmaplan innan man kör på och låter fler invandra i några större mängder. Är det kravet för mycket begärt ?
Att staten ser till att fixa ordning för dom som varit med att bygga upp den välfärd vi har innan man drar på sig nya kostnader och ökar på de problem som redan finns ?

Frågan är vilken av dessa tre grupper man som politiker väljer att lyssna på och har har förmågan att leverera svaren till.
Nej till invandring och ja till nästan oreglerad invandring är enkelt att förhålla sig till som politiker kräver inga svar. Men att fixa problemen först och sedan stå för en reglerad invandring där vår ekonomi styr invandringen av arbetskraft, det kräver sin man eller kvinna att kunna stå rakryggad mot de påhopp som garanterat lär komma från de båda andra lägern.

Där står dig valet fritt att välja politik, vad väljer du ?

Permalänk | Anmäl #42 Mats F Eriksson, 2012-04-28, 17:06

C gör mig förvirrad hur kan Federlay och Danielsson rymmas i samma parti?

Permalänk | Anmäl #43 Maria Nilsson, 2012-04-28, 17:30

Staffan Danielsson, nu vet du precis som alla sverigedemokrater hur det är att argumentera kritiskt mot invandringspolitiken.

Jag har läst dina debattartiklar det senaste året och de är mycket välskrivna. Ta inte åt dig av extremvänstens hatretorik. Jag hoppas att du orkar fortsätta kämpa för en human, rättvis och inte minst en fungerande invandringspolitik.

Permalänk | Anmäl #44 Tomas Eriksson, 2012-04-28, 17:33

Då närmare 100 % av de ensamkommande från t.ex Somalia får stanna i Sverige och i stort sett inga ålderstester görs är det självklart att allt fler söker sig hit. Hur regering i riksdag ska lösa det när kanske 10.000 kommer om några år står skrivet i stjärnorna.

Permalänk | Anmäl #45 Tomas Felezzo, 2012-04-28, 17:41

Staffan, du ber om synpunkter. Här kommer mina:

Jag tycker att din artikel i DN var väldigt, väldigt snällt hållen. Det du säger där är väl det minste en ansvarskännande politiker i Sverige borde säga, om de hade råg i ryggen.

Vad gäller den infantila Nanna på Sveriges Radio så tycker jag att Elin i svarsinlägg nummer 28 här ovan uttrycker sig träffande.

Här en liten historielektion ur ett "annat perspektiv" som kanske kan illustrera hur bizarr debatten kring invandring är i Sverige och övriga Västvärlden idag:

http://www.ramzpaul.com/2012/04/must-see-history-video.html

Permalänk | Anmäl #46 Fredrik Franzén, 2012-04-28, 17:57

Vad har man tänkt sig för framtid när man använder hat som argumentationsmetod?

Att använda hat som argumentationsmetod och politisk metod är en tydlig varningssignal för att något kan gå väldigt illa.

Givetvis skall detta argument användas på alla sidor av debatten.

Permalänk | Anmäl #47 Magnus Redin, 2012-04-28, 18:13

Staffan Danielsson skriver om det alla ute i landet tänker. Du har mitt beröm för att du skapar en nyanserad debatt kring invandrings- och flyktingbluffen. Ha en trevlig valborg nu!

Permalänk | Anmäl #49 Kasper Sekiyama, 2012-04-28, 19:04

Helt kort vill jag bara påminna om att det är oerhört svårt att få till en saklig debatt i Sverige om ett ämne som är sk politiskt korrekt! Har du en minsta avvikande uppfattning blir du stämplad som "persona non grata"! Tyvärr går de flesta i lånade skor i upptrampade fotspår! Det lugnast så!

Permalänk | Anmäl #50 Ulf G Johansson, 2012-04-28, 19:12

#28 "Det genuint obehagliga i situationen som du beskriver är att statliga Sveriges Radio avlönar personer som denna Nanna Johansson med det outtalade uppdraget att hetsa mot oliktänkande som tycker "fel" enligt det officiella Sverige.

Någonstans på SR sitter det chefer med den här agendan som sedan ser till att ta in folk som Nanna Johansson för att göra det smutsiga jobbet."

------------------------------------------------------------------------------------

Du har rätt och den enda riktiga medicinen är att laga ner statlig television helt. Varför ska jag betala för att feminister och soclialister ska sitta och indoktrinera mig och mina barn.

Fri handel av varor och tjänster är grunden för allt välstånd.
I en lyckad affär så har alla parter vunnit.
När jag köper en soffa på Ikea så tycker jag att den är värd 7000 kr men den kostar bara 3000 kr, dvs jag har då tjänat 4000 kr
av 3000 kr så tar Ingvar kamprad kanske 30 kr
Jag har tjänat 4000 kr på Ingvar och han tjänar 30 kr jag borde skämmas.

Så har beskriver SVT marknaden för våra barn:
http://www.youtube.com/watch?v=tbAYMrK9WoU
Mvh
Per

Permalänk | Anmäl #52 u_19023, 2012-04-28, 20:26

Många tycks tro att kritiken mot invandringen bottnar i hat när det i själva verket kan vara rena humanistiska värderingar som leder till kritiken. En ineffektivitet och kostsam invandring leder endast till att vi kan hjälpa färre. Och med det kostnadsfacit som de senaste 20 årens invandring har visat innebär detta att kanske miljontals människoliv fått lida på grund av ren dumhet och fördomar.

I framtiden kommer man att undra hur vi kunde värdera en enda människa 700 000 gånger mer, än vad vi ger fattiga ute i världen, bara för att personen var rik nog att ta sig till Sverige. Vi slänger ut miljarder i stöd på ytterst få människor, som till stor del dessutom är helt fel människor. Varför tror ni att det kommer 4-5 gånger så många killar från ex. Afghanistan, Irak och Somalia?

Vår tids största utmaning borde vara att lista ut ett bra sätt att hjälpa människor på plats. Men istället ödslar vi alla resurser på några få, i jämförelse med hur många vi skulle kunna hjälpa, och i andra änden står moderaterna och hovar in pengarna som den inhemska hjälpen genererar. Ju ineffektivare hjälp, desto mer pengar till eliten och ju mindre hjälp till människor ute i världen.

De människor som stödjer invandringen borde skämmas ögonen ur sig. Fy fan för er...

Permalänk | Anmäl #54 Kent S, 2012-04-28, 20:51

Tack Staffan Danielsson!

Bubblan är på väg att brista och det beror främst på att alla vet att den typen av påhopp som Staffan får inte längre betyder något. Att bli kallad rasist eller främlingsfientlig i svensk media eller av en svensk politiker idag är som att bli kallad modig eller sanningssägare. Det är ett ord som förlorat sitt innehåll och sin kraft.

Rekommenderar dig Staffan att ta kontakt med Merit Wagner och skriva en uppföljare tillsammans med henne. Hon i egenskap av fd flyktingombudsman kan ge dig stöd i argumentationen och berätta om missbruk av asylsystemet. Hoppas verköugen få läsa mer av dig!

Permalänk | Anmäl #55 Carl Davidsson, 2012-04-28, 20:58

Av ett hittills femtiotal kommentarer är det i det närmaste alla som påtalar att man ingenstans ges utrymme att kritisera invandring(-spolitiken) Detta i kommentarstråden efter en Newsmillartikel där författaren är purken sedan han fått kritik efter en i DN publicerad kritisk artikel om invandring(-spolitiken). Kallas logik?
Denna kommentar i sin tur kommer kanske att parkeras i den sk PK-hörnan. Må så vara; vad nu PK ska anses stå för. (att tänka som alla andra kan det ju inte vara i allafall...)

Permalänk | Anmäl #56 sören holdar, 2012-04-28, 21:03

sören holdar: Du tänker som den genomsnittlige riksdagsmannen, dvs varkensärskilt representativt, orginellt eller mycket.

Permalänk | Anmäl #57 Calle Bengtsson, 2012-04-28, 21:36

#36 Lisa Olsson säger : ” Historiskt sett har länder som haft en generös invandringspolitik, som varit en smältdegel av olika folk och kulturer, varit mest framgångsrika. USA:s framgång de senaste 100 åren beror säkert på detta.”

Nja, nu är du väl lite ute och cyklar.
Den första grunden till USAs ekonomiska framgång var slavarna.
Den andra är den samma som gör att Kina rusar som en tjur idag: dvs, tillgång till låglönearbetare.
Den där smältdegeln du refererar till existerar inte. USA är väldigt segregerat både ekonomsikt och ur ett rasperspektiv.

Permalänk | Anmäl #58 Fredric Nomael, 2012-04-28, 22:18

De ensamkommande "barnen" utgörs i stort sett bara av unga män. Dessa män är ofta kriminella individer som kommer till Sverige för en brottskarriär. Kontakter finns redan på plats i Sverige innan de avreser från hemlandet. Socialbidragen går åt till att täcka de fasta kostnaderna för livet i Sverige och brottsintäkterna kan remitteras via Western Union tillbaka till släkten samt bidra till en schysst livsstil.

Att politikerna inte ser det uppenbara, vi blir utnyttjade och därtill spottar man oss i ansiktet år efter år. Och försöker man försvara sig mot tjuvar eller våldsverkare blir man själv åtalad. Invandrarbrottslingar och i synnerhet vaneförbrytarna får i stort sett obefintliga straff. Ett brott som hade kunnat ge 15-20 år fängelse i USA eller Storbritannien kan resultera i 3 månaders fängelse i Sverige. Misshandelsbrott som ofta gränsar till/handlar om rena mordförsök ger ett par månaders fängelse. Invandrarna skrattar åt oss, i deras land hade de åkt in på livstid för många av de brott de begår här om de ens hade överlevt.

Integrationen har bevisligen inte fungerat och kommer aldrig att göra det så länge som vi daltar med brottslingarna. Om man skärper straffen, skärper kraven för PUT samt utvisar de som begår brott kommer det i förlängningen att leda till att normala invandrare som inte har kriminell bakgrund kanske vill söka sig till Sverige. Inte för att vi borde ta emot några invandrare överhuvudtaget när vi samtidigt ger bidrag till avsändarländerna i syfte att främja demokrati och social utveckling, men om vi tvingas till det skall vi åtminstone sålla agnarna från vetet.

Sanningen som alla känner till är att brotts dräggen söker sig till Sverige som flugor till hästskit eftersom Sverige har ett internationellt rykte som ett land med benen brett isär i väntan på att bli våldtaget. Vi svenskar är numer bara dumma i huvudet och vi förtjänar verkligen att bli bespottade, rånade, nedslagna, våldtagna, bidragsbluffade, bedragna och DO anmälda bara för att vi har fräckheten att tycka om ordning och reda samt fortfarande andas.

Permalänk | Anmäl #60 Ville Valstranden, 2012-04-28, 22:51

USA - Generös invandringspolitik?
Jobar du äter du - inte jobba inte äta!

Som att jämföra äpplen och päron. I Sverige kan man leva på bidrag i 20-30 år och sedan får man förtidspension. Därtill får man gratis sjukvård, gratis skola, gratis fru (vill man importera en anhöriginvandrare är det ok, vi skattebetalare betalar gärna muslimernas fruimport, frun blir sedan bidragstagare i 20 år och muslimen får känna sig som en man som "försörjer" sin fru).

Det är helt sjukt det som sker i Sverige.

Permalänk | Anmäl #61 Ville Valstranden, 2012-04-28, 22:57

2010 blev det cirka 6-8 ensamkommande Vuxenbarn om dagen. Exklusive deras familjer vilka man återfår kontakt med som genom ett trollslag när PUT är klart (Anhöriginvandring PUT stämplas rakt av, till varje Vuxenbarn kan du lägga till 3-5 personer).

Detta påminner om något...
"6-8 skivor bröd var en filmserie som drev svenska folket vansinniga på 70-talet. Magnus Härenstam var i olika former en slags myndighetsperson som förde fram Socialstyrelsens rekommendation om 6-8 skivor bröd per dag. Myndighetspåbud, maktmissbruk eller bara rolig reklam var några omdömen. Det skrevs spaltkilometer om denna reklam.
Det hör till historien att det var aldrig Socialstyrelsen som var avsändare utan Brödinstitutet, en branschorganisation. Byrå: Hall & Cederquist."

Så då inställer sig frågan, vem är avsändaren till den Svenska Invandringspolitiken? Vem klarar av att sälja en så dålig produkt utan att den fastnar i halsen på köparen (skattebetalaren)?

En sak vet jag, det är att upphovsmännen till den svenska invandringspolitiken skrattar gott åt svenskarnas dumhet. En undermålig produkt går alltid att sälja med mördande reklam. Fast i detta fallet är det inte bara reklamen som mördar - produkten i sig, eller i vart fall måndagsexemplaren mördar.

Permalänk | Anmäl #62 Ville Valstranden, 2012-04-28, 22:59

"6 - 8 Vuxenbarn om dagen
Annars får du ta dig i kragen"

Dala broderi ovan Miggas skrivbord

Permalänk | Anmäl #63 Ville Valstranden, 2012-04-28, 23:00

Det är de extrema krafterna till höger och till vänster som vill ha det såhär. Ett debattklimat utan nyanser, där det bara finns för eller emot. Där vi får ett samhällsklimat där grupp står mot grupp. Till stor del blir det så här eftersom det - bevisligen - är svårt att få en sansad debatt. Staffan D har fått ta skit för sin uppfattning. Och fått de vanliga epiteten klistrade på sig med det extra tillägget från Sveriges Radio att han är mentalt störd. (Här har SR ett stort internt problem att hantera.)
Svensk invandringspolitik är misslyckad och det finns väldigt mycket att säga i frågan.
Försöken från olika håll att definiera kritik mot invandringspolitiken som rasism måste motarbetas.
Invandringspolitiken måste få diskuteras och kritiseras utan att man blir beskylld för att vara rasist, nazist eller Breivikbeundrare. Och det är här lika viktigt att varken försköna eller förvärra den verklighet vi har. Kan vi inte diskutera utifrån dessa förutsättningar har vi ett allvarligt demokratiskt underskott. Att vara kritisk till invandringspolitiken betyder inte att man är rasist, inte ens sverigedemokrat. Men tyvärr finns det de som inte vill förbättra situationen utan medvetet förvärra den.

Permalänk | Anmäl #64 Rolf K Nilsson, 2012-04-29, 02:04

I Sovjet var mentalvården överbelastad av regimkritiker. Jag tror att tankesmedjan tillämpar samma totalitära diskurs: sjukdomsförklara alla kritiker. Dags att lansera ett nytt begrepp: invandrofobi...

Permalänk | Anmäl #65 Blazej Lukasik, 2012-04-29, 02:24

Kommentarsfältet är stängt på denna artikel.


annons:
annons:

Newsmill-bloggen

Newsmill till TV4 News

 Nyhetsbolaget, som bla producerar Nyheterna i TV4 och TV4 News tar över Newsmill. För våra ...

annons:
annons:

Om Newsmill

Newsmill är det första sociala mediet i Sverige som spinner kring nyheter och debatt. Vi publicerar varje dag olika personer med exklusiv kunskap om dagens viktiga händelser. Om du har egna erfarenheter av de frågor vi tar upp kan du omedelbart medverka i debatten. Newsmill är en del av TV4-gruppen.

 

Läs mer om Newsmill

Newsmill-bloggen

Newsmill till TV4 News

 Nyhetsbolaget, som bla producerar Nyheterna i TV4 och TV4 News tar över Newsmill. För våra ...

Vad är att Milla?

Millningen är ett sätt att kommentera med känslor. Du väljer ett ord eller ett namn som du vill mäta i opinionen och läsarna kommenterar genom att välja en av fyra känslolägen som representeras av fyra färger. Rött är arg, blått är glad, grön nyfiken och gult är uttråkad. Resultatet visas direkt och rubriken på artikeln färgas med den färg som de flesta väljer.


 
© 2008 Newsmill. All rights reserved.