Idag letar vi skribenter i följande ämnen:

Mobbning

Under vårvintern har mobbning diskuterats alltmer. Växer problemet och vad ska man göra åt det? Läs (20) Skriv

Incidentberedskapen

Sverige saknade incidentberedskap när ryska flygplan övade mot svenska mål under påskhelgen. Läs (8) Skriv

Politik och PR

Aftonbladet har i en serie reportage granskat relationen mellan pr och politik. Är kritiken befogad? Läs (1) Skriv

Klimatfrågan

Karl Hallding

Klimat- och energifrågan är en säkerhetspolitisk fråga - redan idag

Programchef Global Utmaning: Klimatförändringarnas katastrofala effekter är inget som plötsligt kommer drabba oss någon dag i framtiden när vi missat FN:s 2-graders mål. Effekterna är redan här. 


Om författaren

Karl Hallding är programchef för tankesmedjan Global Utmanings klimatarbete och  ansvarig för Kinaprogrammet vid Stockholm Environment Institute (SEI) och har tidigare bla varit klimatrådgivare vid Svenska ambassaden i Beijing.  

Ökad konkurrens om begränsade resurser har historiskt alltid varig grogrund för geopolitiska spänningar och konflikter. Därför måste vi redan idag tackla de genuina osäkerhet vi står inför. Inte om 20 år när vi har nått 2 graders uppvärmning. 

Yvo de Boer, FN:s förre klimatförhandlingschef, säger nu att världen inte kommer att klara två-gradersmålet. Han pekar på att politikerna saknar viljan och att tiden nu gått så långt att det är för sent att ställa om. Är det då någon mening med att ha kvar ett mål som vi ändå inte kommer att kunna klara?Johan Rockström menar i en intervju i P1 morgon att det ändå är viktigt att hålla fast vid detta mål, eftersom vetenskapen visar att bortom två graders temperaturhöjning "riskerar vi katastrofala konsekvenser för mänskliga samhällen runt om i världen". Han pekar på att redan vid två-tre graders temperaturhöjning riskerar vi skaka om stabiliteten i världen.
 
Men de katastrofala konsekvenser som Johan Rockström pekar på kommer inte plötsligt att inträffa när jordens medeltemperatur har ökat med två grader över den förindustriella nivån. De har redan börjat att inträffa. Klimatförändringar medför redan katastrofala följder för miljontals människor som lever i områden som i allt ökande grad drabbas av torka, översvämningar och andra klimatrelaterade katastrofer. Klimatförändringarna utspelar sig i en värld laddad för kriser, där redan existerande problem med överbefolkning, fattigdom och våld förstärks av de konsekvenser som den globala uppvärmningen för med sig.
 
Ytterligare ett par miljarder människor fram till 2050, och stora samtidiga behov av ekonomisk utveckling har redan nu lett till snabbt ökande konkurrens om begränsade naturresurser. Det senaste decenniet har sett stora prisökningar på råvaror. IMF visar i 2011 World Economic Outlook hur stagnerande produktion av olja – världens viktigaste handlade vara – i kombination med ökad efterfrågan från snabbväxande tillväxtekonomier riskerar att skapa sådana obalanser i den globala ekonomin att den kollapsar.
 
Men den brist på politisk vilja som Yvo de Boer skyller på speglar bara hur klimatfrågan och andra fundamentala framtidsfrågor speglas i den allmänna debatten. När våra ledande debattörer pratar om problemställningar som uppträder "bortom två grader" och vi i dag befinner oss vid 0.8 graders temperaturhöjning, och att dessa problem huvudsakligen kommer att drabba fattiga länder långt borta, kanske man - cyniskt eller inte - kan förstå bristen på politisk aktivitet.
 
Den kombination av utmaningar som världssamfundet står inför det närmaste decenniet handlar om fundamentala frågor om utveckling, välstånd, fred och frihet. Ökande konkurrens om begränsade resurser har historiskt varit grogrund för geopolitiska spänningar och väpnade konflikter. Men det har också utgjort spelplanen för samarbete och positiv konkurrens som genererat nya tekniker och institutionella lösningar. 
 
För att ha en chans att styra åt rätt håll måste vi först ha modet att se sanningen i vitögat. Vi måste skapa oss en bättre bild av de genuina osäkerheter som vi står inför. Världen förändras nu - inte om tjugo år, inte när vi har nått två graders uppvärmning.




Trackback URL: http://www.newsmill.se/trackback/44494

16 kommentarer I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.

Ingen fara, du kan ta det helt lugnt.

Alla vet nu att CO2 inte är ett miljögift, utan en livsnödvändig gas för våra växter och därmed oss själva, samt att CO2 alarmismen var baserad på politiserad och bedräglig "forskning", Climategate 1.0 och 2.0.

Det kanske blir lite varmare och lite grönare men absolut ingen klimatkatastrof utöver det naturliga.

http://www.unt.se/debatt/vaumlxthusgasers-inverkan-aumlr-ringa-147615.aspx

Energifrågan löses effektivt av nya generationens kärnkraftverk som kan använda gamla atomsopor och Thorium som bränsle och minskar därmed lagringstiden från 100.000 år till 100 år och lagringsvolymen med 99%. Den är idiotsäker med fysikalisk "nödstopp" och helt nödvändig för att städa upp miljön efter den gamla kärnkraften.

Nya generationen 4 kommer att tillverkas i och levereras från fabrik i stället för att byggas på plats, det blir mycket billigare och snabbare. Nya generationen kärnkraftverk kommer att konkurrera ut det fossila bränslet på pris inom några år.

Billig energi är den viktigaste välståndsfaktorn som kommer att rädda världen från fattigdom och lidande. Framtiden ser verkligen ljus ut för oss alla.

Permalänk | Anmäl #1 Johnny Andersson, 2012-04-23, 14:06

Tur det bara är en liten klick som fortfarande mal om klimathot, klimatsmart, klimat hit och dit. Co2 styr inte klimatet. IPCC är inte Trovärdiga någonstans. Var är alla klimatforskare som tror vi människor styr klimatet via Co2? Vilket PPM Co2 är bäst för människan, djur och växter? Om vi inte vet det så kan vi lika bra hålla truten!

Permalänk | Anmäl #2 Micael Johnsson, 2012-04-23, 14:43

Nej, det är helt riktigt att vi inte kommer att klara två graders målet, den lilla uppvärming som skett upphörde för femton år sedan. Inte en chans att vi kommer komma upp i två grader på 20 år. Vi får hoppas på några tiondelar varmare iallafall!

Hur kan sådant här klimatdravel fortsätta? Klimatbluffen är avslöjad sedan länge

Permalänk | Anmäl #3 Göran Hedin, 2012-04-23, 15:16

Alarmen om klimatet borde följas upp med att visa hur utvecklingen sker.
Om vi hotas med 1-2 m högre havsnivå år 2100 så bör den höjning som skett de senaste åren kunnat visas.
Om teperaturen skall höjas med 2 grader eller mer så bör det synas nu.
Det finns ingen anledning inte följa upp alarmen med uppmätta värden-speciellt eftersom osäkerheten är stor!

Permalänk | Anmäl #4 Lars Kronqvist, 2012-04-23, 16:29

Jonny Andersson

Vilka alla vet...? Inte jag. Kanske bara alla på TCS, det världsledande konsortiet som bara består av teknologiska höjdare.?

Permalänk | Anmäl #5 Kristian Grönqvist, 2012-04-23, 16:54

Ja jisses. Tänka sig att det fortfarande finns de som blint tror på den här skräckpropagandan.

Visst har klimatet ändrats och det kommer det alltid att göra, till allra största delen p g a naturliga orsaker.

Karl, jag betvivlar inte ditt engagemang, men jag tycker nog att du ska se dig om efter ett verkligt miljöproblem att syssla med.

Permalänk | Anmäl #6 Kurt Myrhagen, 2012-04-23, 17:07

Dessa domedagsprofeter kommer naturligtvis att fortsätta sin skrämselporrpaganda så länge de får bra betalt för det.
http://www.frihetsportalen.se/2012/04/klimathotet-mallgan/

Permalänk | Anmäl #7 Mats Jangdal, 2012-04-23, 18:07

Det talas om ”sådana obalanser i den globala ekonomin att den kollapsar.” Världen är per defintion balanserad och människan kan påverka balanserna minimalt. De som tror något annat har fått hybris. Kollapsen ingår i balansen och den är inget som man bör försöka påverka utan den ska man bara acceptera och försöka tjäna pengar på, vilket Hallding i och för sig gör och har framgång inom. Hoppas bara inte att han tror på det själv. Vi lever ju i ett fritt kapitalistiskt system med yttrandefrihet.

På bronsåldern växte det stora träd högt uppe på de svenska kalfjällen och det var väl känt långt innan koldioxiden blev hysteri och folklig kult med klimatsmarthet. Så det är ingen fara på taket med temperaturen. Värre är det dock med uttömningen, som Hallding också nämner i någon slags helgardering. Det här har blivit tydligt de sista åren. De fossila mängder som IPCC räknar finns bara inte tillgängliga.
http://runeberg.org/stf/1934/0174.html

Som sagt, försök tjäna pengar på det. Jag samlar på järnskrot och det är något av det säkraste man kan investera i. Kostnaderna för LKAB ökar realt med 8 procent om året och det kommer nog att fortsätta och är ungefär så överallt. Jag tycker annars att det vore fint med lite mer värme här uppe i norr.

Permalänk | Anmäl #8 Urban Persson, 2012-04-23, 18:57

Som vanligt är den vänsterpolitiska Global Utmaning ute och sprider desinformation. Sveriges mest prominente klimatforskare tillika ledande klimatolog inom KVA skrev nyligen: http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/att-minska-utslapp-loser-inte-probl...
I replikväxlingen efter artikeln skrev han att Johan Rockström talar i nattmössan.
En av världens mest kända alarmister James Lovelock har gjort avbön: http://worldnews.msnbc.msn.com/_news/2012/04/23/11144098-gaia-scientist-...

Men Global Utmaning tuffar på med det inbillade klimatproblemet och forsätter sprida desinformation. Någon borde ställa denna typ av organisationer till ansvar för de ENORMA kostnader som de orsakat och orsakar samhället!

Permalänk | Anmäl #9 Lars Bern, 2012-04-23, 20:10

Hur ställer sig Global Utmaning till avgiftsfri kollektivtrafik ur ett miljöperspektiv? Hur ställer sig Global Utmaning till ett avskaffande av patentskyddet ur ett miljöperspektiv? Det gäller att hitta frågorna som ingen tänker på också.

Permalänk | Anmäl #10 Joakim Jacobsson, 2012-04-24, 00:41

"Världen förändras nu - inte om tjugo år, inte när vi har nått två graders uppvärmning.
Karl Hallding Anmäl"

Det är när man läser sånt här som man bör trycka på "anmäl".
SMHI har ofta svårt att göra en prognos för fem dygn medan Karl Hallding påstår sig veta hur vädret ska vara om "tjugo år".
Det har han ingen aning om.

Permalänk | Anmäl #11 Lars Johansson, 2012-04-24, 04:47

Det verkar bara vara politiker, journalister och miljöfolk som ännu ältar klimatfrågan. Plus de forskare som lever gott på forskningspenagar. Utanför Europa är klimatfrågan död beroende på brist på bevis.

Permalänk | Anmäl #12 Inge Bolin, 2012-04-24, 08:27

#11 Lars Johansson, 2012-04-24, 05:47

Jaså, Hallding har fel, och därför ska han anmälas för att du ska slippa kritisera honom? Logiskt -.-

Permalänk | Anmäl #13 Joakim Jacobsson, 2012-04-24, 20:39

Att det mer eller mindre är ställt utom tvivel att människans utsläpp av koldioxid inte har påverkat temperaturen på Jorden är inte detsamma som att påstå att någon uppvärmning inte kommer att ske.

Temperaturen på Jorden kommer att öka av naturliga orsaker med eller utan människans påverkan. Så det kan finnas en anledning till att titta på eventuella effekter.

Att Jordens havsnivåer kommer att öka med 9 meter enligt Al Gore är rent nonsens och det är inte sådan jönsar vi ska lyssa till vilket all världens politiker tycks ha gjort. Av någon lustig anledning så ökar ismassan i vissa områden i samma takt som den smälter undan på andra område.

Bättre om vi spenderade pengar på att ge folk i som bor i eventuellt drabbade områden sådana möjligheter att de klarar av det på egen hand i stället för att göda politiker och skrämselindustrin i västvärden.

Permalänk | Anmäl #14 Göran Axelsson, 2012-04-24, 20:53

Rädsla för klimatförändringar är ett tecken på okunskap, eller ett ensidigt lyssnande på andra utan att själv reflektera över problemställningen. Världen blir inte säkrare därför att många är i samma situation och tror samma sak. Det ger bara en falsk säkerhetskänsla som leder bort från sunt och rationellt tänkande. Klimatfrågan handlar om ensidigt och dogmatiskt tänkande, där de verkliga faktorerna som påverkar klimatet, har uteslutits. För närvarande förleds mänskligheten i klimatfrågan av falska profeter som leder in oss i ekonomiskt armod och stagnation i utvecklingen. Det världen behöver är utveckling och utbildning för att inte bli överröstade av falsk kunskap.

Permalänk | Anmäl #15 Björn Boström, 2012-04-24, 21:57

Det är svårt att säga säkert, vad något mer koldioxid (CO2) i atmosfären ger upphov till. Det har varit varmare en tid nu på Jorden, men solen har också varit ovanligt aktiv,med fler och större solfläcksaktiviteter än på t.ex. 1960- och 1970-talen, då alla skrek att nu går vi raskt emot en ny istid....

Råoljan är en ändlig resurs, och redan idag råder det en viss brist, som motverkas bl.a. av att Kanada har börjat med att producera "Syncrude" ur tjärsand. Produktionen av syncrude mha processer som ger mycket mer fossil CO2 än vad processerna för klassisk råolja ger.

Det finns riktigt vettiga alternativ. Läs gärna mina artiklar på Newsmill, och kommentarerna.

Ja, det är helt riktigt, att råolja har med ekonomi och säkerhetspolitik att göra. De flesta länderna med tillgångar på råolja är inte demokratier, t.ex. Att ersätta råolja med t.ex. el, syntetiska drivmedel baserade på skogsavfall, annat avfall, inklusive gasformigt avfall i form av de gaser, som annars bara facklas bort på oljefälten, är sätt som är kostnadseffektiva, som ger minskade utsläpp av växthusgaser på riktigt, inte på låtsas.

Att omvandla USA:s och Centraleuropas överskott av spannmål till etanol mha anläggningar, som använder bl.a. brunkol, naturgas och eldningsoljor, ger i stort set marginella minskningar av växthusgaser, och det är relativt dyrt, jämfört med andra åtgärder.

Permalänk | Anmäl #16 Andreas Eklund, 2012-07-27, 10:41

Kommentarsfältet är stängt på denna artikel.



annons:
annons:

Newsmill-bloggen

Newsmill till TV4 News

 Nyhetsbolaget, som bla producerar Nyheterna i TV4 och TV4 News tar över Newsmill. För våra ...

annons:
annons:

Om Newsmill

Newsmill är det första sociala mediet i Sverige som spinner kring nyheter och debatt. Vi publicerar varje dag olika personer med exklusiv kunskap om dagens viktiga händelser. Om du har egna erfarenheter av de frågor vi tar upp kan du omedelbart medverka i debatten. Newsmill är en del av TV4-gruppen.

 

Läs mer om Newsmill

Newsmill-bloggen

Newsmill till TV4 News

 Nyhetsbolaget, som bla producerar Nyheterna i TV4 och TV4 News tar över Newsmill. För våra ...

Vad är att Milla?

Millningen är ett sätt att kommentera med känslor. Du väljer ett ord eller ett namn som du vill mäta i opinionen och läsarna kommenterar genom att välja en av fyra känslolägen som representeras av fyra färger. Rött är arg, blått är glad, grön nyfiken och gult är uttråkad. Resultatet visas direkt och rubriken på artikeln färgas med den färg som de flesta väljer.


 
© 2008 Newsmill. All rights reserved.