Egen ansträngning är inte det lättaste för oss med diagnosen Aspergers. Efter två handläggare på arbetsförmedlingen, som båda sagt (med andra ord) att det är kört för mig och att dom inte kan hjälpa mig, så föreslog min handikappomsorgshandläggare att jag skulle söka sjukpension hos försäkringskassan, som dock ansåg att jag inte var tillräckligt sjuk. Utan A-kassa, så har jag fått stämpeln Socialpensionär. Jag vill inget hellre än att arbeta, men får inget stöd/hjälp med att hitta ett arbete. Jag (och säkert många med mig) har hamnat mellan stolarna och ingen verkar bry sig. Att då införa en tidsbegränsning för socialbidrag kommer att slå otroligt hårt mot en mindre del av socialbidragstagarna, och Sverige är ju känt för att värna om minoriteter. Eller är ändring på gång?
Permalänk | Anmäl
Janne Berggren, 2012-04-18, 11:10
Låt detta även omfatta de privilegierades "försäkringar" som t.ex. pensionen för riksdagsledamöterna. Varför kan inte moderaterna nu lägga fram ett förslag som minskar tidsperioden för "socialbidraget" för avdankade riksdagsledamöter till maximalt tre år. Inom den tidsramen bör även en riksdagsledamot hinna hitta ett nytt jobb. Det finns ju uppenbarligen jobb för alla de som har socialbidrag?
Permalänk | Anmäl
Lars Oestreicher, 2012-04-18, 11:08
Socialbidraget är ju sista utvägen. Vad gör vi med människor som inte kan/vill försörja sig själva ens efter fem år? Ska vi låta dem svälta ihjäl mitt framför ögonen på oss?
Tror inte det går att tidsbegränsa socialbidraget.
Det där med tidsbegränsningar i socialförsäkringarna är f.ö. ett alldeles för grovt redskap. Det behövs istället en intelligentare analys av hur dessa försäkringar bör utformas på bästa sätt.
Permalänk | Anmäl
Ina Höst, 2012-04-18, 11:19
Helt rätt Helena Rivière Du avslutar med:
"Sverige är ett öppet och tolerant land mot alla behövande och ska så vara. Men vi får inte vara dumma"
Det är där det hänger sig. Tyvärr så är vi dumma, dessutom naiva och följdriktigt, lättlurade. Cirkusen fortsätter.............
Permalänk | Anmäl
Alvin Stoltz, 2012-04-18, 11:26
1 Janne Berggren,
"Efter två handläggare på arbetsförmedlingen, som båda sagt (med andra ord) att det är kört för mig "
"Jag (och säkert många med mig) har hamnat mellan stolarna och ingen verkar bry sig."
Bryr DU dig eller ska en diagnos sätta agendan i ditt liv? Det går alldeles utmärkt att arbeta och försörja sig med Asperger, har själv en mycket uppskattad kollega med den diagnosen som arbetar på IT-avdelningen på min jarbetsplats. Fundera istället på vad du vill med ditt liv och sluta tro att andra människor ska ordna upp din situation. Bara DU kan ändra dig själv och din situation.
Jag tror det är precis det som är problematiken här, vuxna människor som avsäger sig ansvaret för sina liv. En femårsgräns som kan förlängas efter behovsprövning är ett utmärkt förslag.
Permalänk | Anmäl
Therese Gustafsson, 2012-04-18, 11:40
Ännu en Moderat som gör det dom är bäst på, Nämligen att sparka på dom som redan ligger !! Tycker hennes resonemang i allra högsta grad borde gälla idiotiska politiker som ju i dagsläget har en "lönegaranti" som gör att dom kan gå hemma fram till pension förutsatt att dom jobbat i riksdagen i 12år. Det vore ju en sak om dom gjort sig förtjänt av pengarna vilket jag inte anser att dom gjort då politiker i dagsläget käbblar på sandlådenivå om skitsaker medans vi får allt mindre för våra skattepengar. Ta t.e.x äldreomsorgen där gamla får sitta i sin ensamhet å mögla bort sen har dom mage att kalla det för en dräglig tillvaro, eller skolbarna som inte ens får mjölk till maten !!! Vart tar alla skatte miljarder vägen egentligen ??? Sen är det ju faktiskt så att det finns människor som omöjligen kan ta ett jobb av olika anledningar å som inte uppfyller dom höga kraven för en förtidspension eller sjukpension. Å vad ska vi då göra med dom ?? Låta dom svälta ihjäl ute på gatan kanske ??? Jag hoppas verkligen att folk tänker sig för innan dom röstar på Moderaterna igen eftersom dom sänker sverige till rekordlåga nivåer med sin idiot politik !!!
Permalänk | Anmäl
Johnnie Legenden Jansson, 2012-04-18, 11:58
Moderaterna har gjort Sverige till ett land dit vem som helst kan åka och bli kravlöst försörjd på livstid. Jag föreslår att Helena Rivière utgår ur partiet omedelbart eftersom hon inte stödjer denna politik.
Permalänk | Anmäl
Bo T, 2012-04-18, 12:03
Helena Rivière,
Arbetslinjen handlar inte om jobb. Om den gjort det så hade man ökat rörligheten på arbetsmarknaden.
Med de trösklar vi har in på arbetsmarknaden så krävs en jämviktsarbetslöshet på knappt 5% öppen arbetslöshet och knappt 10% totalt. Riksbanken tillåter inte att vi går under för då höjs räntorna.
Trösklar in på arbetsmarknaden subventionerar de som arbetar, stödet går till dem och inte de utanför. De utanför tillåts exempelvis inte lönekonkurrera
Permalänk | Anmäl
Per Ghosh, 2012-04-18, 12:13
Jag håller med i resonemanget på sätt och vis men jag tycker att det är en dålig åtgärd med en gräns. Problemet är att inom det ramverk som skapas av vårt kvävande skattetryck är det oerhört svårt att ta sig ur långvarig arbetslöshet. Då är det grymt att dra in de sista stödåtgärderna för dessa människors som av skattetrycket har tvingats till en slavliknande tillvaro. Sänk skatten på riktigt så att ekonomin kan börja leva, först då kan vi tala om incitamentsinriktade åtgärder.
Såsom det ser ut nu är socialbidragstagarna fångna i systemet.
För att sänka skatterna ska vi inte i första hand skära i det som faktiskt behövs, även om det bara att det behövs så länge skatterna förblir höga. Vi måste skära ner på allt onödigt skit som staten ägnar sig åt helt enkelt. Om jag säger att hälften av allt staten och dess paraplyorganisationer kommunen och landstinget gör är helt onödigt har jag varit väldigt försiktig. I verkligheten ligger det nog närmare 90% som vi skulle klara oss minst lika bra utan.
Permalänk | Anmäl
Benjamin W, 2012-04-18, 12:14
"att sparka på dom som redan ligger " skrev en person tidigare. Bra ide d.v.s. de som ligger och låtsas inte kunna arbeta.
Permalänk | Anmäl
Alvin Stoltz, 2012-04-18, 12:22
#14
Fast det finns ju mängder av människor som de facto inte kan arbeta. På en fri marknad hade dessa med största sannolikhet haft en egen privat försäkring med invaliditetsskydd. Nu har staten, med hot om våld, hindrat dessa människor från att skaffa den privata försäkringen och istället stulit pengarna, igen under hot om våld, och därmed tvingat "kunden" att köpa statens egna försäkring. Ser du då inget fel i att staten sedan inte levererar vad den har tvingat människor att köpa?
Denna helt okomplicerade inställning att alla som inte jobbar är lata idioter provocerar mig något oerhört därför att samma människor som säger så ska egentligen veta vad ett högt skattetryck, hårda regleringar och en cancersvulst till stat skapar.
Jag är helt för en total nedläggning av socialbidrag och alla liknande (i slutändan skadliga) transfereringssytem men isåfall måste människorna som har fångats i det grymma systemet ges en chans att ta sig ut. Vi ska inte slänga säcken med kattungar i ån utan att åtminstone knyta upp den...
Permalänk | Anmäl
Benjamin W, 2012-04-18, 12:33
Om det du säger stämmer Helena Riviere hur kan det då komma sig att det alltid är enklare att förtidspensionera psykiskt sjuka människor även de med ADHD, Aspergers än att hjälpa dem till ett för dem anpassat jobb de klarar av.
Permalänk | Anmäl
Maria Nilsson, 2012-04-18, 12:45
Människor kan komma i livssituation som innebär att de behöver hjälp. Sverige är just nu så produktivt så att vi kan hjälpa alla våra medborgare.
Sverige behöver ha 30 000 bönder för att producera mat till hela befolkningen.
1) Matkupong löser maten som är viktig.
2) Medborgarlön eller negativ skatt kan införas på 2000 kr per invånare med medborgarskap. Vill man inte jobba så ska man kunna göra det utan att bli stämplad som lat och få moralpredikan mm.
3) Finns det tomma lägenheter så kan man bo där men det är ingen rättighet. I princip så kan man få det bästa NorthFace tältet till 10 000 kr och den bästa - 3 0 grader sovsäcken.
Duger bra åt nordpolsexpeditioner så man kan leva bra och lyckligt i dem.
Då kan man ta bort socialbidrag helt.
När man tjänar 24 000 kr per år så har man 0 % i skatt.
Allt över 24000 kr:
Flat skatt:
9% i skatt till staten (Polis, domstolar, militär)
0.9 % skatt till EU (Harmonisering av lagar)
0.1 % skatt till FN(Prata fred i dricka kaffe)
Ingen moms eller arbetsgivar avgift som kan ses som dolda skatter.
Kommunerna kan ta ut vilken skatt de vill. Medborgarna bör rösta med fötterna om en kommun plockar mer än 20% i skatt.
Slutresultat individen får 70% av sitt arbete
Staten får 30% av individens arbete.
Man kan bygga en bra stat/kommun på 30% av allas inkomst.
Permalänk | Anmäl
u_19023, 2012-04-18, 12:52
Bra, Helena. Visst är det synd om människorna, men man kan inte skapa ett system där stora delar av befolkningen blir beroende av bidrag. Tyvärr förstår inte alla politiker att bidrag sänker motivationen att jobba, exemplet med invandrarkvinnor som står utanför arbetslivet i tio år är talande. Samtidigt är det självklart att alla inte kan arbeta, några måste få hjälp. Någonstans mellan dessa ytterligheter måste man dra en gräns.
Permalänk | Anmäl
Kerstin Dahl, 2012-04-18, 12:57
Moderaterna har kört i diket.
Den bortre gränsen i socialförsäkringarna har medfört att kommunerna nu håller på att duka under.
Medicinen är den samma, vi inför en bortre gräns för socialbidraget så kan inte bördan för kommunerna bli för stor.
För de utsatta så torde det bli en vandring från soc till Frälsis, RK eller kyrkan.
När deras börda blir för stor kan man undra vart dessa arma satar ska vandra, men det är ju några år dit och saker som ligger en bit framåt i tiden brukar inte folk ta på allvar förrän man är där.
Jag skulle vilja se Helena komma med ett riktigt förslag om hur de som av regeringen förflyttats till samhällets botten ska kunna försörja sig utan att soc-färsäkringssystemen blir belastade istället för att hon som nu överöser Nevsmill med spaltkilometer av floskler som inte leder någon vart..
Där är frågan som ingen vill svara på, allra minst företrädare för M.
Permalänk | Anmäl
kjell sundberg, 2012-04-18, 13:00
Tanken är rätt. Men det svenska arbetslivet är så krävande, och det finns så många losers där ute, att jag inte kan se att alla kan arbeta. Så jag undrar vad som ska hända efter fem år. Ättestupan?
Ett alternativ är att tvinga alla socialbidragare till en pyssel-sysselsättning som de klarar av. Kratta löv eller annat. Då känner de själva att de gör något. Och vi som betalar känner att alla drar sitt strå till stacken. Även om stråna är olika. Om lövkrattandet är rätt tråkigt så kanske de får fart och söker ett riktigt jobb också.
Permalänk | Anmäl
Tom Eliasson, 2012-04-18, 13:32
#6! Jag har arbetat i hela mitt liv. Det är inte där skon klämmer. Problemet ligger för många med aspergers att få ändan ur vagnen. Den s.k. startgnistan infinner sig inte. Tro inte att jag (eller många med mig) tycker det är roligt att inte ha ett jobb att gå till. Det handlar för min egen del inte så mycket om inkomst. Det handlar mer om det sociala umgänget som en arbetsplats innebär. Utan kontakter och utan stöd och utan förmåga att ta tag i saker och ting, så är det hyffsat kört. Jag begär inte att andra ska göra mitt jobb, men nu är det inte jag som hittat på kriterierna som krävs för att få min diagnos. Och i och med en aspergersdiagnos så får man en lss-handläggare. Varför då? Berätta gärna det för mig. Varför anser samhället att vi med psykiatriska funktionsnedsättningar behöver en handläggare? Kan det möjligtvis ha något att göra med att vi helt enkelt inte funkar på samma sätt som du, som gissningsvis är diagnosfri? Ge mig ett råd som ev. leder till en anställning. Ska jag gå ut på stan och besöka arbetsgivare? Vem anställer någon som kommer in "från gatan"? Första frågan: Vad har du jobbat med tidigare... Eh.. Sista anställningen upphörde år 2000. Jaha, vad har du gjort därefter? Ehh.. Hrmpf, jo det är så att jag har en diagnos. Okej, vi återkommer (not).
Permalänk | Anmäl
Janne Berggren, 2012-04-18, 13:38
Sveriges smartaste moderat är i farten igen.
Men då vet vi vad vi inför, sveriges företag får ett anställningstvång.
Företagen får inte låta en person vara arbetslös mer än 5 år.
Man bara knata upp på AF och få ett nytt jobb.
Problemet löst......
Er behandling av socialförsäkringsfrågor kommer att fungera som en förskjuten barlast när er oförmåga att lägga fram nya skarpa förslag. Problematiken att lösa arbetslösheten är ett exempel.
Utspel som dina ger bara vatten på kvarn.
Man får det bekräftat att ni saknar i verkligheten bra fungerande lösningar. Vad som presenteras är en clownvarité.
Permalänk | Anmäl
Mats F Eriksson, 2012-04-18, 13:55
#24 Janne Berggren,
Det är tveklöst så att det är svårt att hitta gnistan när man år ut och år in har gått på bidrag och det gäller alla, med eller utan diagnos. En sak är i varje fall säker: handläggarna kommer inte att kunna ge dig nyckeln till ditt liv och "ge" dig ett jobb. Möjligen kan de hjälpa till med att förmedla en praktikplats, men du måste ändå själv ordna ditt liv.
Det innebär rent konkret att det faktiskt är din skyldighet att gå ut på gatan och träffa arbetsgivare. Du ska också ha förberett ett svar på frågan om din diagnos. Ja, du har en diagnos men det hindrar inte dig från att arbeta och ge potentiella arbetsgivare positiva exempel på vad just du kan göra.
Jag önskar dig all lycka till, Janne. Se möjligheterna!!
Permalänk | Anmäl
Therese Gustafsson, 2012-04-18, 14:23
Rätt i teorin men inte i praktiken Helena Riviere. Det blir nästan bara oförskämt. Så alliansröstare jag är måste jag säga det. Det finns faktiskt inte jobb till alla. Och när det inte finns jobb till alla friska hur ska då finnas jobb till de som står långt från arbetsmarknaden som långtidsarbetslösa och socialhjälpstagare?
Permalänk | Anmäl
Lars Wetterström, 2012-04-18, 14:40
Jaha..Och nu kommer vi per automatik till nästa problem som finns här ute i verkligheten utanför den slutna bubbla som politikernas sfär utgör.
Det finns en stor del jobb därute, och företag som skriker efter arbetskraft, men som inte hittar den eftersom det inte finns utbildat folk för detta.
Vi har IT som just nu söker kvalificerad personal och som får söka den utomlands.
Vi har verkstadsindustrin som söker folk, men som inte hittar den eftersom man idag inte vill utbilda sig till sådana yrken.
Hantverksyrken som ger bra lön, men alltför få vill ha dom o.s.v.
Har en god vän med hissmontörsfirma som behöver anställa för att kunna ta jobb i de många nybyggen som förekommer just nu, men inte hittar personal så han tvingas säga nej alltför ofta när anbuden kommer.
Vi har att välja på flera alternativ. Importera utbildad arbetskraft, som man nu gör inom IT, eller få folk att vilja utbilda sig till praktiska yrken.
Vi sitter på en enorm resurs med nysvenskar som längtar efter jobb och som gladeligen skulle utbilda sig, men som inte får jobba eftersom deras ärenden "utreds" och under den tiden ska man rulla tummarna.
Vi har en regering som slänger 5 milliarder i sjön i sänkt restaurangmoms och som gjorde att krögaren tvärs över gatan där jag bor kunde köpa ny Merca istället för att anställa.
Problemen i verkligheten är många, och det allra första man behöver göra är att sluta kasta bort skattepengar i grekisk anda.
Om alla skattepengar kommer in som dom ska, och går dit de ska som till utbildning, vård, skola, infrastruktur o.s.v. istället för i fel fickor, är i varje fall jag övertygad om att både välfärd, arbetskrafttryggnad och annat kommer fungera galant, och att vi därefter kommer kunna sänka skatten för alla.
Men det krävs villja och verklighetsuppfattning.
Borde vara lag på att alla politiker skulle ut och jobba på "golvet" en månad per år per mandatperiod så dom fick upp ögonen lite.
Permalänk | Anmäl
u_20946, 2012-04-18, 15:11
Helt rätt!
Permalänk | Anmäl
Michael Lindblom, 2012-04-18, 16:11
"Det borde vara självklart att eget arbete och egen försörjning alltid ska löna sig framför stöd och bidrag. Det är en fråga om rättvisa"
Självklart.
Men vad gör man om man inte hittar ett jobb?
Om man är 55 och inte attraktiv på arbetsmarknaden?
Kommer själv att hamna där inom en snar framtid då mitt företag flyttar tillverkningen till tjeckien.
Vi är otroligt välutbildade och kompetenta men tyvärr,för dyra.
Ont i magen och orolig är bara förnamnet.
Permalänk | Anmäl
u_17979, 2012-04-18, 16:12
Rubriken är i sann Moderat anda!
Sparka på de svagaste i samhället, samtidigt som man glatt skänker miljardbelopp till storföretag såsom tex SAAB och Volvo, trots att man vet att det är konstgjord andning.
Att Moderaterna har fört denna frikostiga politik för invandrarna är väl ingen nyhet för någon? Så varför lyssnar man då inte på den massiva kritiken ifrån det Svenska folket?
Hade M och S fört en förnuftig invandrarpolitik ifrån början (80-talet) så hade vi aldrig suttit i denna ekonomiska och sociala rävsax nu och Sverigedemokraterna hade aldrig fått så många röster så att dom hamnade i riksdagen.
Nästa val så kommer dom att få dubbelt fler!
Permalänk | Anmäl
Jan Stenborg, 2012-04-18, 17:43
Moderaterna upprepar mantrat att våra inbetalda socialförsäkringar är bidrag när vi behöver lyfta dom. Socialförsäkringarna är överfinansierade men stölden fortgår år efter år rätt in i statskassan med 50-100 miljarder. Inget klagande på det dock. De pengarna kan ju då gå till skattesänkningar för de arbetande för att inte tala om de rena bidragen RUT och ROT, som främst går till högavlönade. Instämmer med de som vill att riksdagsmän som slutar bör få ställa sig i kön till Arbetsförmedlingen dag ett. Varför ska de få bidrag år efter år?
Soppköerna växer i Sverige. Var det det som skulle vara ett bekämpat utanförskap? Och nu vill man ta bort socialbidraget också. Bort med Moderaterna från makten. De borde göra om och göra rätt och inse att man har fel hela vägen. Självklart finns ett egetansvar men då ska man ha möjlighet att välja t ex en bristyrkesutbildning. Det har man inte nu.
Permalänk | Anmäl
Lennart K-man, 2012-04-18, 18:51
" Det finns bara ett sätt att försörja sig och det är genom arbete. Något arbete. De som inte arbetar blir försörjda av andra. "
Jag håller med. Socialbidraget bör avskaffas. Likaså inkomst från ackumulerat kapital. Arbete och frihet åt ALLA !
Permalänk | Anmäl
Börje Lundberg, 2012-04-18, 19:10
"Det finns bara ett sätt att försörja sig och det är genom arbete. Något arbete. De som inte arbetar blir försörjda av andra."
Hur ser du på arbetsfria inkomster av kapital Riviere? Accepterar du det?
Vill du ta bort riksdagsmännens generösa inkomstgaranti? Har du förresten själv utnyttjat den och hur mycket i så fall?
"Nästa invändning är att det inte finns några jobb. Det finns jobb."
Eftersom detta är lite grann ett nyckelargument, kan man tycka det är synd att du inte underbygger det på minsta sätt.
Erkänner du att Sverige upprätthåller en "jämviktsarbetslöshet" på i teorin 5-6%, i praktiken kanske det dubbla Riviere?
Sedan, ersättning ur (offentliga) försäkringssystem är försäkringsersättning. Barnbidrag är ett bidrag, sjukpenning är det inte. Varför kallar du allt för bidrag Riviere? Finns det någon annan anledning än att du tycker det låter sämre?
www.atgardslandet.se
Permalänk | Anmäl
Jon Weman, 2012-04-18, 19:43
I stället för att fixa fram riktiga välbetalda arbeten i privat sektor till alla arbetslösa så sparkar (M) på de som redan är arbetslösa, sjuka och utförsäkrade. Det minsta man kan begära är att (M) fixar fram dåligt betalda beredskapsarbeten hos kommun/landsting/stat till alla arbetslösa plus yrkesutbildning, men inte ens det klarar (M).
Permalänk | Anmäl
Johnny Andersson, 2012-04-18, 20:21
Jag är en sån som får skylla mig själv uppenbarligen. Barn med funktionsnedsättning som drar 50 timmar administrativt arbete i månaden helt gratis inom ramen för föräldraansvaret, plus det vanliga föräldrajobbet som assistent helt obetalt.. Gjorde att jag inte kunde behålla jobbet. Sen försökte jag studera, på distans då som enda möjligheten. Men stressen blev till slut för mycket, jo jobbet jag hade var ett sånt där man jobbade 70 tim/vecka utan extra lön utan man skulle vara glad att man hade jobb.
Men nu så börjar jag komma på fötter igen i min sjukskrivning och jag blickar framåt, ser möjligheter och tänker ta för mig. Så nu ska jag bli politiker.... helt seriöst. De man kan rösta på gör ju inte det som jag anser att de ska göra, samt att jag behöver jobbet.
Med tanke på att jag fått en spontan kram av glädje i samtal om politik så berörde jag visst något som uppenbarligen ingen annan politiker lyckats med tidigare för den personen. Lovade jag jobb, lovade jag hårdare tag mot invandring, lovade jag betyg i 1:a klass? Näpp, jag lovade ingenting, jag såg bara människan och inte rösten.
Permalänk | Anmäl
Jon Klarström, 2012-04-18, 20:39
Vill Riviere säga nåt om de ekonomiska förmåner som gäller för före detta Riksdagsledamöter?
http://norrteljetidning.se/nyheter/ledare/1.1431978-tva-ars-pension-ar-t...
"Tanken var att pensionssystemet skulle vara en sista utväg för riksdagsledamöter som inte fick förnyat förtroende efter ett val, och inte kunde gå tillbaka till sitt gamla jobb. Så har det också fungerat i en del fall. Men inte i alla. Istället har väldigt många felutnyttjat pensionerna, och valt att leva på pensionen istället för att söka jobb. En riksdagsledamot som suttit i riksdagen i över sex år, och som fyllt 50 år, får nämligen riksdagspension ända tills han eller hon fyllt 65 år."
Permalänk | Anmäl
Niclas Kuoppa, 2012-04-18, 20:59
Man känner andra genom sig själv!
Vad får artikelförfattaren att tro att det är en inre drivkraft att slippa arbeta. Känner hon själv några sådana individer?
Hur går ekvationen ihop när antalet arbetslösa överstiger antalet lediga arbeten?
Vill artikelförfattaren att människor ska rota i soptunnor för att försörja sig? Eller svälta ihjäl? Eller bli kriminella? Alla kommer inte att få ett arbete. Det förstår alla som har lite insikt. Att en fd riksdagskvinna är så omedveten om villkoren som gäller gör en minst sagt bekymrad.
Vad är det för samhälle som moderaterna försöker att skapa?
Permalänk | Anmäl
Christina R-W, 2012-04-18, 21:38
Man känner andra genom sig själv!
Vad får artikelförfattaren att tro att det är en inre drivkraft att slippa arbeta. Känner hon själv några sådana individer?
Hur går ekvationen ihop när antalet arbetslösa överstiger antalet lediga arbeten?
Vill artikelförfattaren att människor ska rota i soptunnor för att försörja sig? Eller svälta ihjäl? Eller bli kriminella? Alla kommer inte att få ett arbete. Det förstår alla som har lite insikt. Att en fd riksdagskvinna är så omedveten om villkoren som gäller gör en minst sagt bekymrad.
Vad är det för samhälle som moderaterna försöker att skapa?
Permalänk | Anmäl
Christina R-W, 2012-04-18, 21:51
Det är en fruktansvärd massa bidrag som står överst på listan långt före soc.
EU bidrag. försvarsanslag. RUT och ROT, räntebidrag, barnbidrag till rika, inkomstgaranti till arbetsföra och vämeriterade politiker osv osv.
Men Helena Riviere ska ha tack för att hon bäddar för fortsatt ras för Moderaterna.
Permalänk | Anmäl
u_14418, 2012-04-18, 21:53
#29 Therese Gustafsson
Jag håller inte med dej om att man bara kan önska de med osynlig diagnos (eller kanske synlig ändå) lycka till, och sök jobb. Tyvärr är samhället hårdare idag och mobbning förekommer speciellt mot sådana som är annorlunda... Och det kan få konsekvenser och bli dyrare för företaget, och utsatta personen får förstörd självkänsla.
Det är lätt att säga man skall se möjligheterna, men alla har inte samma möjligheter...? Hur är det med en deprimerad? En människa är ingen maskin och kan slänga av sig erfarenheter hur som helst.
Blir man behandlad dåligt, så har man inte lust att bidra. Det är väl rätt självklart?? eller skall man säga 'tack' när någon gör en illa. De med psykiska funktionshinder är mer utsatta och riskerar att hamna i svårare situationer. T ex svårt att säga 'nej'? Eller skall de skylla sig själva?
Jag vill inte ha det samhället. Jag sågar ditt svar, alla har inte samma möjligheter..., men visst det finns olika vägar för olika individer.
Sen handlar det inte bara om pengar och bidrag. Vissa blir nöjda bara de har till bostad och mat, samt kan göra något de får 'uppskattning' för. Svenskar är dåligt generösa på att ge uppskattning och ge kritik på ett bra sätt. Sånt är viktigare än man tror... T ex förvånas jag av att man i USA orkar jobba så mycket, för att få det gå ihop, men där är de generösare med att ge uppskattning.
Jag tycker Janne förtjänar viss uppskattning, för han vill ju jobba, men trögt med systemet som har olika synvinklar..
Jag är också emot en begränsad tid för soc, för människor kan hamna i kläm på många olika sätt, t ex kan läkare missa diagnoser...??? Det kan bli dyrt för den enskilde. Behövs det konkretiseras mer, eller räcker din fantasi för hur det kan uppstå situationer?
Pengar är inte allt, utan mer uppskattning och inte arrogant tillmötesgående, kan göra att en del personer bidrar mer. Och för vissa behövs faktiskt anpassat arbete, och det kan man inte bara alltid skylla på den enskilde. Med en sådan syn, kan det bli dyrare för samhället på sikt (t ex mer 'arbetsplatsolyckor', drabbade anhöriga som förlorar personer 'de tycker om', folk som tvingas gå på gatan, ) behöver det förklaras mer?
Mvh Sven
Permalänk | Anmäl
Sven Rosén, 2012-04-18, 21:49
Saklig information och bra tankar runt situationen av Helena Riviera.
Tyvärr är slutsatsen totalt VANSINNE.
Riviera verkar inte vara medveten om att redan idag, just nu, är kriterierna för att få socialbidrag sådana att du förlorar bidraget om du inte kan bevisa att du söker arbete eller är sjukskriven. Dessutom finns det en del individer som inte är berättigade till stöd från försäkringskassan vid sjukskrivning och därigenom uteslutande hänvisade till socialbidrag. Helena menar alltså att en individ som hamnat i den mycket obehagliga situationen inte ska få något stöd överhuvudtaget till slut.
Van. Sinne.
Rivieras tankar om hur en välfärd och ett samhälle byggs är helt sanna, men förslaget på en lösning är katastrofalt.
Permalänk | Anmäl
Jonas L Lundström, 2012-04-18, 22:32
Det är skrämmande hur Helena ser på bl a socialbidragen." De som inte arbetar blir försörjda av andra. ", anser hon. Som om det är någon som inte vill det arbeta. Idag får du socialbidrag, imorgon arbetar du. Så ser det ut för de flesta som har svårighter på arbetsmarknaden eller har handikapp i en eller annan form. Helena vill få oss att tro att tryghetssystemen är så rikligt tilltagna så de flesta inte vill arbeta. Det är ju bara nys. Försök leva på socialbidrag under tre månader och kom sen tillbaka och tala om hur det var.
Moderaternas kampanj "vi älskar människor" är i det sammanhanget tomt på innehåll. Är det bara vissa människor ni älskar! De svaga är uteslutna och det är just det som gör er så människofientliga.
Permalänk | Anmäl
H Civic, 2012-04-18, 22:50
Det är skrämmande hur Helena ser på bl a socialbidragen." De som inte arbetar blir försörjda av andra. ", anser hon. Som om det är någon som inte vill det arbeta. Idag får du socialbidrag, imorgon arbetar du. Så ser det ut för de flesta som har svårighter på arbetsmarknaden eller har handikapp i en eller annan form. Helena vill få oss att tro att tryghetssystemen är så rikligt tilltagna så de flesta inte vill arbeta. Det är ju bara nys. Försök leva på socialbidrag under tre månader och kom sen tillbaka och tala om hur det var.
Moderaternas kampanj "vi älskar människor" är i det sammanhanget tomt på innehåll. Är det bara vissa människor ni älskar! De svaga är uteslutna och det är just det som gör er så människofientliga.
Permalänk | Anmäl
H Civic, 2012-04-18, 22:51
Helena Rivière missar grundbulten, ett samhälle som förnekar folk möjligheten till att försörja sig själv, som förnekar människor rätten till ett arbete.
Hon glömmer därtill att sjuka och arbetslösa också har betalt för en försäkring som är tänkt att ge människor skydd mot vad vårt samhälle inte kan garantera på annat vis.
Försäkringarna går med överskott och används för att ge de rika mest i skattesänkning. Det är den skamliga omfördelning som Helena Rivière är för, att ta från de fattiga och ge till de rika. JHon borde skämmas!
Permalänk | Anmäl
Klas Wirholm, 2012-04-19, 06:21
Detta är bara en rökridå på en politik som moderaterna har skapat. Ni som tror att försörjningsstöd inte är en del av moderaternas politik bör tänka om, varför skulle annars samhället och invandringen sett ut som den har gjort de senaste sex åren?
Sverige blir inte per automatik fattigare för att fler får försörjningsstöd och andra bidrag. Tvärtom har de senaste åren resulterat i en väldigt stor mängd nya konsumenter som kalasar i våra butiker, fastigheter och så vidare. Detta är pengar som företagen aldrig skulle fått ta del av om det inte funnits människor som tog ut pengarna i form av bidrag och stöd.
Du som arbetare får ut mindre för dina skattepengar, skola, pension, sjukvård. Men företagen och eliten kalasar på bidragstagarna som aldrig förr, antalet miljardärer har fördubblats på bara några år, allt på grund av en genomtänkt moderatisk politik.
Invandringen, bidragstagare är den katalysator som gör eliten (moderaterna) snorrika. Varför skulle de vilja ändra på detta?
Permalänk | Anmäl
Kent S, 2012-04-19, 07:51
Helt galen slutsats i denna artikel.
Det skulle leda till ett stort uppsving av uteliggare, tiggare och stölder efter ungefär 5 år. Precis som det är i USA nu, just på grund av att man där lätt kan ramla genom alla nät.
Massa personer kommer inte att ha något val om dom vill överleva.
Hade nog varit en hel del personer som satsade på att hamna i fängelse för att slippa sova under en bro mitt i vintern också.
Har man inte lyckats hitta en annan försörjning (arbete) innan socialbidraget sinar hittar man nog inte mirakulöst ett arbete bara för att inkomsten blir 0.
Dessutom är ju inte socialbidraget särskilt dyrt för samhället. Ca 0.3% av BNP, betydligt mycket mindre pengar än vi betalar in för att vara med i EU tex.
Galenskaper är vad detta förslag är.
Permalänk | Anmäl
Ralf Sköld, 2012-04-19, 09:15
Det finns en annan riktigt vidrig artikel av Helena Riviére;
http://www.newsmill.se/node/31288
Det är i alla fall modigt av henne att vissa moderaternas verkliga agenda helt öppet såhär. Vad man anser bakom stängda dörrar utanför media strålkastarljus.
Vi som sett detta genom åren och levt och arbetat med folk som har denna människosyn, har vetat om det länge, och det är bra att nu även andra som inte vetat om detta, nu får se det.
Tack Helena för att du drar ner brallorna och visar på ditt eget partis riktiga ansikte. Det bådar gott för Sverige i framtiden.
Permalänk | Anmäl
u_20946, 2012-04-19, 09:36
Varför inte ta bort ränteavdrag, ROT och RUT avdrag, EU-avgift, partistöd, presstöd, vindkraftssubventioner, Afghanistankrig, flyktingmottagning, livstidspensioner till politiker, etc först, innan (M) drar in socialbidraget på 0.3% av BNP?
Borde inte i logikens namn pensionerna maximeras till 5 år, har man inte dött innan får man skylla sig själv. (M) är helt ute och cyklar i denna fråga.
Permalänk | Anmäl
Johnny Andersson, 2012-04-19, 10:57
Riviéres diskussion är mindre konstruktiv och direkt vilseledande. De 5 åren i USA gäller inte systemet med matpengar med ett slags kontokort, som allt mer har ersatt kontanta utbetalningar. Kontanterna har olika tidsbegränsningar och ges ofta kortare än 5 år. Det går inte heller här att gå A-kassa och diverse annat hur längre som helst. Amerikanarna har i varje fall inte något slavsystem som Fas 3. Matpengarna är generöst tilldelade och det är vanligt att maten säljs för halva priset för att få pengar till annat. Var sjunde amerikan får dessa matpengar. Men det är en helt annan sak.
Något av vad som kan förväntas av ett unikt internationellt experimemt helt utan socialbidrag och tillhörande bostadpengar är en förändrad livssil bland vissa och mer kriminell verksamhet och totalt sett högre kostnader. Kriminalvårdens ersättning för arbete 11 kr per timme skattefritt är inte så illa och tillåter ett långt större sparande än socialbidrag. Bara fängelsevistelsen är en faktor 10 dyrare än socialbidrag.
Riviére nämner inte att bostadsstandarden med tiden kan skäras ner till ett minimum och att mottagarna kan flyttas, bland annat ut på landsbygden. Arbetsplikt i typ kommuner är en annan parameter som saknas. Och det finns alltid de som omöjligt kan arbeta. Frågan är intressant eftersom allt fler kommer att hanteras så här i takt med att naturresurserna sinar och välståndet krymper.
Permalänk | Anmäl
Urban Persson, 2012-04-19, 12:42
"Får man så mycket ut av välfärdssystemen att det inte lönar sig att anstränga sig måste vi strama åt kriteriern...." Tror alltså Riviera att försörjningsstöd utgör "så mycket" av välfärd så har hon aldrig har befunnits sig på nån av de bägge sidorna om skrivbordet. Det finns inga marginaler att "strama åt".
Den lilla skärv från de rikas bord som det minimalt tilltagna socialbidraget utgör ger mensann inget sötebröd för avnämarna.
Både den som betalar ut och den som tar emot konstaterar det. Artikeln speglar väl den moderata parasitsynen på hjälpbehövande.
Att misstänka att det är den här vägen som storkovan försvinner är största möjliga självbedrägeri även om andelen bidragstagare blir allt större i kölvattnet på högerstyret.. Att någon besutten skulle lasta de största parasiterna blir snarast kärleksgnabb oavsett om de är bonusdirektörer, riskkapitalister, SN-företrädare , aktieägare eller politiker som Riviera själv.
Nä, ska man dra pengar tillbaks till den allmänna skattekistan så är det naivt att tro att man skulle kunna göra kap på socialbidragsområdet. Och vad skulle hända efter 5 år om Rivieras människo- och samhällssyn vann gehör? Har vi inte nog med tiggeri på gatorna? Fattas bara att vi ska få se hela familjer sitta där med sina tomma muggar efter 5 års inledande svältkur. Cyniskt Riviera!
Permalänk | Anmäl
Volfram Ax, 2012-04-19, 13:09
Nu dröjer det inte länge förrän vi får det system som moderaterna vill ha och de andra inte fattar att vi blir tvungna att införa. Tidigare hade vi råd att försörja de få som hamnade utanför men nu är det snart slut med det eftersom gruppen accelerar i storlek. Moderaterna släppte på kranen för socialbidragsmigranter med det dolda syftet att ta bort det sociala skyddsnätet. Med dagens utveckling så är det enkelt att se att inom fem år så är det helt kört och skyddsnätet försvinner för alla som inte har privata försäkringar. Dumsnälla sossar, folkpartister etc. har gått på sin egen propaganda och fattar inte vad som kommer att ske. Moderaterna får som de vill med massor av billig arbetskraft för diverse pig- och drängjobb. Mitt tips till populasen är att snarast se över era försäkringar . . .
Permalänk | Anmäl
Henrik Ekstrand, 2012-04-19, 16:03
Artikelförfattaren har i grunden vettiga tankegångar, men överskrider på ett allvarligt sätt en gräns. Tvivlar på att vare sig hennes partikamrater eller svenska folket stödjer förslaget.
Jag trodde idén med socialbidraget var att utgöra ett absolut skydd som alltid ska gälla som sista utväg vid total avsaknad av inkomst om man samtidigt uppfyller alla krav på arbetssökning. Så bör det vara. Om folk avböjer eller undviker arbete eller om det hämmar drivkrafter i samhället, så är kanske socialbidraget för högt eller felaktigt utformat - men att helt ta bort det efter fem år är ett allvarligt missgrepp.
Jag vill leva i ett samhälle där jag vet att jag ALDRIG ska behöva svälta. Att vara fattig och tvingas prioritera hårt är en sak, men en implementering av förslaget att man efter fem år inte skulle få en krona skulle ge upphov till nya problem som t.ex. ökad kriminalitet och "riktiga" tiggare (dvs. inte bara alkoholister som supit bort socialbidraget eller rumäner som unyttjas som tiggare av den organiserade brottsligheten).
Grundidén för hur Sverige bör fungera är att det tydligt ska löna sig att arbeta (självklart!), men att man inte ska behöva tigga om man av okänd anledning verkligen inte lyckas få ett jobb och inte kan starta egen verksamhet som fungerar. En tydlig "arbetslinje" är bra för Sverige, men man bör ha ett skyddsnät i botten som inte fallerar.
I den mån socialbidragssystemet utnyttjas så finns det en hel del man skulle kunna göra om man anser det befogat. Det skulle t.ex. gå att utfärda kuponger som bara går att använda till att betala mat (och inte till att köpa cigaretter, sprit, öl, spel, betala av SMS-lån med osv.).
Då och då faller folk mellan stolarna. De kan eller får inte arbeta - ibland av medicinska skäl och ibland av korkade byråkratiska orsaker, t.ex. pga. att de slussas mellan olika myndigheter eller pga. tidskrävande utredningar. Media har bjudit oss på exempel på svårt funktionshindrade som kommer i kläm när läkare och Försäkringskassa träter. Socialbidraget bör vara ett sista skyddsnät som inte är tidsbegränsat.
Permalänk | Anmäl
Peter Andersson 2, 2012-04-19, 17:50
Om man, som Helene Rivere är fri skribent, fd riksdagsledamot, så går man redan på socialbidrag, bara att man kallar det nånting i stil med garantilön.
Permalänk | Anmäl
Anders Olsson, 2012-04-19, 19:55
Obehaglig artikel skriven av Helena Rivière. Riktigt obehaglig. Och vad som gör det värre är att hennes vänner faktiskt är de som regerar Sverige. Moderaterna, om än dåligt förklädda som nymoderater, vill ju ha det så här. De har ett inneboende förakt för de som inte lyckats..
Permalänk | Anmäl
Ulf Andersson, 2012-04-19, 20:17
Obehaglig artikel skriven av Helena Rivière. Riktigt obehaglig. Och vad som gör det värre är att hennes vänner faktiskt är de som regerar Sverige. Moderaterna, om än dåligt förklädda som nymoderater, vill ju ha det så här. De har ett inneboende förakt för de som inte lyckats..
Permalänk | Anmäl
Ulf Andersson, 2012-04-19, 20:20
För att åtgärden att avbryta socialbidrag efter en viss tid ska få verkan krävs troligen en hel del individuell kontroll och uppföljning så att inte individen ifråga får sin försörjning via andra kanaler. Troligen kommer de barmhärtighetsfanatiker, som vi ser i aktion när det gäller papperslösa eller utvisningshotade asylsökande, att kasta sig över de bidragslösa med insamlade medel från civilsamhället. Man måste tänka på att det arbete dessa fanatiker utför istället kunde inriktas produktivt istället för att omintetgöra en statligt beordrad disciplinåtgärd.
Det finns stora risker när det gäller utlandsfödda att den utvidgade familjen träder in och på samma sätt slösar produktivkraft. Risken att de bidragslösa hamnar i kriminalitet är inte försumbar så någon typ av individuell kontroll måste införas.
En alternativ väg att göra bidragen produktiva skulle kunna vara att utnyttja kvinnorna som surrogatmödrar och eventuellt adoptivföräldrar. Bidraget kan övergå i surrogatmödraersättning efter fem år. Kombineras detta med utnyttjande av högkvalitativa befruktade ägg kan man få ytterligare ökad potentiell produktivitet ur bidragen. Ägg och sperma kan hämtas från högproduktiva män och kvinnor, alternativt från moraliskt högstående kvinnor som Riviere. Kampanjer i områden med hög andel genetiskt gynnade individer som Djursholm, Täby, Lidingö, Östermalm borde kunna ge goda resurser. De barn som föds av surrogatmammorna, som då i snitt kommer att vara mer begåvade än de naturligt producerade barnen i invandrarområden, kommer troligen att snabbt förränta sig genom att så småningom återvända till de högproduktiva bostadsområden där deras biologiska bas hämtats.
Detta kan bli ett gott komplement till invandringen av högutbildad arbetskraft när det gäller att förbättra den svenska folkstockens kvalitet.
Permalänk | Anmäl
Tomas Lindgren, 2012-04-19, 20:50
63 kommentarer I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.
Egen ansträngning är inte det lättaste för oss med diagnosen Aspergers. Efter två handläggare på arbetsförmedlingen, som båda sagt (med andra ord) att det är kört för mig och att dom inte kan hjälpa mig, så föreslog min handikappomsorgshandläggare att jag skulle söka sjukpension hos försäkringskassan, som dock ansåg att jag inte var tillräckligt sjuk. Utan A-kassa, så har jag fått stämpeln Socialpensionär. Jag vill inget hellre än att arbeta, men får inget stöd/hjälp med att hitta ett arbete. Jag (och säkert många med mig) har hamnat mellan stolarna och ingen verkar bry sig. Att då införa en tidsbegränsning för socialbidrag kommer att slå otroligt hårt mot en mindre del av socialbidragstagarna, och Sverige är ju känt för att värna om minoriteter. Eller är ändring på gång?
Låt detta även omfatta de privilegierades "försäkringar" som t.ex. pensionen för riksdagsledamöterna. Varför kan inte moderaterna nu lägga fram ett förslag som minskar tidsperioden för "socialbidraget" för avdankade riksdagsledamöter till maximalt tre år. Inom den tidsramen bör även en riksdagsledamot hinna hitta ett nytt jobb. Det finns ju uppenbarligen jobb för alla de som har socialbidrag?
Socialbidraget är ju sista utvägen. Vad gör vi med människor som inte kan/vill försörja sig själva ens efter fem år? Ska vi låta dem svälta ihjäl mitt framför ögonen på oss?
Tror inte det går att tidsbegränsa socialbidraget.
Det där med tidsbegränsningar i socialförsäkringarna är f.ö. ett alldeles för grovt redskap. Det behövs istället en intelligentare analys av hur dessa försäkringar bör utformas på bästa sätt.
Helt rätt Helena Rivière Du avslutar med:
"Sverige är ett öppet och tolerant land mot alla behövande och ska så vara. Men vi får inte vara dumma"
Det är där det hänger sig. Tyvärr så är vi dumma, dessutom naiva och följdriktigt, lättlurade. Cirkusen fortsätter.............
1 Janne Berggren,
"Efter två handläggare på arbetsförmedlingen, som båda sagt (med andra ord) att det är kört för mig "
"Jag (och säkert många med mig) har hamnat mellan stolarna och ingen verkar bry sig."
Bryr DU dig eller ska en diagnos sätta agendan i ditt liv? Det går alldeles utmärkt att arbeta och försörja sig med Asperger, har själv en mycket uppskattad kollega med den diagnosen som arbetar på IT-avdelningen på min jarbetsplats. Fundera istället på vad du vill med ditt liv och sluta tro att andra människor ska ordna upp din situation. Bara DU kan ändra dig själv och din situation.
Jag tror det är precis det som är problematiken här, vuxna människor som avsäger sig ansvaret för sina liv. En femårsgräns som kan förlängas efter behovsprövning är ett utmärkt förslag.
Ännu en Moderat som gör det dom är bäst på, Nämligen att sparka på dom som redan ligger !! Tycker hennes resonemang i allra högsta grad borde gälla idiotiska politiker som ju i dagsläget har en "lönegaranti" som gör att dom kan gå hemma fram till pension förutsatt att dom jobbat i riksdagen i 12år. Det vore ju en sak om dom gjort sig förtjänt av pengarna vilket jag inte anser att dom gjort då politiker i dagsläget käbblar på sandlådenivå om skitsaker medans vi får allt mindre för våra skattepengar. Ta t.e.x äldreomsorgen där gamla får sitta i sin ensamhet å mögla bort sen har dom mage att kalla det för en dräglig tillvaro, eller skolbarna som inte ens får mjölk till maten !!! Vart tar alla skatte miljarder vägen egentligen ??? Sen är det ju faktiskt så att det finns människor som omöjligen kan ta ett jobb av olika anledningar å som inte uppfyller dom höga kraven för en förtidspension eller sjukpension. Å vad ska vi då göra med dom ?? Låta dom svälta ihjäl ute på gatan kanske ??? Jag hoppas verkligen att folk tänker sig för innan dom röstar på Moderaterna igen eftersom dom sänker sverige till rekordlåga nivåer med sin idiot politik !!!
Moderaterna har gjort Sverige till ett land dit vem som helst kan åka och bli kravlöst försörjd på livstid. Jag föreslår att Helena Rivière utgår ur partiet omedelbart eftersom hon inte stödjer denna politik.
Helena Rivière,
Arbetslinjen handlar inte om jobb. Om den gjort det så hade man ökat rörligheten på arbetsmarknaden.
Med de trösklar vi har in på arbetsmarknaden så krävs en jämviktsarbetslöshet på knappt 5% öppen arbetslöshet och knappt 10% totalt. Riksbanken tillåter inte att vi går under för då höjs räntorna.
Trösklar in på arbetsmarknaden subventionerar de som arbetar, stödet går till dem och inte de utanför. De utanför tillåts exempelvis inte lönekonkurrera
Jag håller med i resonemanget på sätt och vis men jag tycker att det är en dålig åtgärd med en gräns. Problemet är att inom det ramverk som skapas av vårt kvävande skattetryck är det oerhört svårt att ta sig ur långvarig arbetslöshet. Då är det grymt att dra in de sista stödåtgärderna för dessa människors som av skattetrycket har tvingats till en slavliknande tillvaro. Sänk skatten på riktigt så att ekonomin kan börja leva, först då kan vi tala om incitamentsinriktade åtgärder.
Såsom det ser ut nu är socialbidragstagarna fångna i systemet.
För att sänka skatterna ska vi inte i första hand skära i det som faktiskt behövs, även om det bara att det behövs så länge skatterna förblir höga. Vi måste skära ner på allt onödigt skit som staten ägnar sig åt helt enkelt. Om jag säger att hälften av allt staten och dess paraplyorganisationer kommunen och landstinget gör är helt onödigt har jag varit väldigt försiktig. I verkligheten ligger det nog närmare 90% som vi skulle klara oss minst lika bra utan.
"att sparka på dom som redan ligger " skrev en person tidigare. Bra ide d.v.s. de som ligger och låtsas inte kunna arbeta.
#14
Fast det finns ju mängder av människor som de facto inte kan arbeta. På en fri marknad hade dessa med största sannolikhet haft en egen privat försäkring med invaliditetsskydd. Nu har staten, med hot om våld, hindrat dessa människor från att skaffa den privata försäkringen och istället stulit pengarna, igen under hot om våld, och därmed tvingat "kunden" att köpa statens egna försäkring. Ser du då inget fel i att staten sedan inte levererar vad den har tvingat människor att köpa?
Denna helt okomplicerade inställning att alla som inte jobbar är lata idioter provocerar mig något oerhört därför att samma människor som säger så ska egentligen veta vad ett högt skattetryck, hårda regleringar och en cancersvulst till stat skapar.
Jag är helt för en total nedläggning av socialbidrag och alla liknande (i slutändan skadliga) transfereringssytem men isåfall måste människorna som har fångats i det grymma systemet ges en chans att ta sig ut. Vi ska inte slänga säcken med kattungar i ån utan att åtminstone knyta upp den...
Om det du säger stämmer Helena Riviere hur kan det då komma sig att det alltid är enklare att förtidspensionera psykiskt sjuka människor även de med ADHD, Aspergers än att hjälpa dem till ett för dem anpassat jobb de klarar av.
Människor kan komma i livssituation som innebär att de behöver hjälp. Sverige är just nu så produktivt så att vi kan hjälpa alla våra medborgare.
Sverige behöver ha 30 000 bönder för att producera mat till hela befolkningen.
1) Matkupong löser maten som är viktig.
2) Medborgarlön eller negativ skatt kan införas på 2000 kr per invånare med medborgarskap. Vill man inte jobba så ska man kunna göra det utan att bli stämplad som lat och få moralpredikan mm.
3) Finns det tomma lägenheter så kan man bo där men det är ingen rättighet. I princip så kan man få det bästa NorthFace tältet till 10 000 kr och den bästa - 3 0 grader sovsäcken.
Duger bra åt nordpolsexpeditioner så man kan leva bra och lyckligt i dem.
Då kan man ta bort socialbidrag helt.
När man tjänar 24 000 kr per år så har man 0 % i skatt.
Allt över 24000 kr:
Flat skatt:
9% i skatt till staten (Polis, domstolar, militär)
0.9 % skatt till EU (Harmonisering av lagar)
0.1 % skatt till FN(Prata fred i dricka kaffe)
Ingen moms eller arbetsgivar avgift som kan ses som dolda skatter.
Kommunerna kan ta ut vilken skatt de vill. Medborgarna bör rösta med fötterna om en kommun plockar mer än 20% i skatt.
Slutresultat individen får 70% av sitt arbete
Staten får 30% av individens arbete.
Man kan bygga en bra stat/kommun på 30% av allas inkomst.
Bra, Helena. Visst är det synd om människorna, men man kan inte skapa ett system där stora delar av befolkningen blir beroende av bidrag. Tyvärr förstår inte alla politiker att bidrag sänker motivationen att jobba, exemplet med invandrarkvinnor som står utanför arbetslivet i tio år är talande. Samtidigt är det självklart att alla inte kan arbeta, några måste få hjälp. Någonstans mellan dessa ytterligheter måste man dra en gräns.
Moderaterna har kört i diket.
Den bortre gränsen i socialförsäkringarna har medfört att kommunerna nu håller på att duka under.
Medicinen är den samma, vi inför en bortre gräns för socialbidraget så kan inte bördan för kommunerna bli för stor.
För de utsatta så torde det bli en vandring från soc till Frälsis, RK eller kyrkan.
När deras börda blir för stor kan man undra vart dessa arma satar ska vandra, men det är ju några år dit och saker som ligger en bit framåt i tiden brukar inte folk ta på allvar förrän man är där.
Jag skulle vilja se Helena komma med ett riktigt förslag om hur de som av regeringen förflyttats till samhällets botten ska kunna försörja sig utan att soc-färsäkringssystemen blir belastade istället för att hon som nu överöser Nevsmill med spaltkilometer av floskler som inte leder någon vart..
Där är frågan som ingen vill svara på, allra minst företrädare för M.
Tanken är rätt. Men det svenska arbetslivet är så krävande, och det finns så många losers där ute, att jag inte kan se att alla kan arbeta. Så jag undrar vad som ska hända efter fem år. Ättestupan?
Ett alternativ är att tvinga alla socialbidragare till en pyssel-sysselsättning som de klarar av. Kratta löv eller annat. Då känner de själva att de gör något. Och vi som betalar känner att alla drar sitt strå till stacken. Även om stråna är olika. Om lövkrattandet är rätt tråkigt så kanske de får fart och söker ett riktigt jobb också.
#6! Jag har arbetat i hela mitt liv. Det är inte där skon klämmer. Problemet ligger för många med aspergers att få ändan ur vagnen. Den s.k. startgnistan infinner sig inte. Tro inte att jag (eller många med mig) tycker det är roligt att inte ha ett jobb att gå till. Det handlar för min egen del inte så mycket om inkomst. Det handlar mer om det sociala umgänget som en arbetsplats innebär. Utan kontakter och utan stöd och utan förmåga att ta tag i saker och ting, så är det hyffsat kört. Jag begär inte att andra ska göra mitt jobb, men nu är det inte jag som hittat på kriterierna som krävs för att få min diagnos. Och i och med en aspergersdiagnos så får man en lss-handläggare. Varför då? Berätta gärna det för mig. Varför anser samhället att vi med psykiatriska funktionsnedsättningar behöver en handläggare? Kan det möjligtvis ha något att göra med att vi helt enkelt inte funkar på samma sätt som du, som gissningsvis är diagnosfri? Ge mig ett råd som ev. leder till en anställning. Ska jag gå ut på stan och besöka arbetsgivare? Vem anställer någon som kommer in "från gatan"? Första frågan: Vad har du jobbat med tidigare... Eh.. Sista anställningen upphörde år 2000. Jaha, vad har du gjort därefter? Ehh.. Hrmpf, jo det är så att jag har en diagnos. Okej, vi återkommer (not).
Sveriges smartaste moderat är i farten igen.
Men då vet vi vad vi inför, sveriges företag får ett anställningstvång.
Företagen får inte låta en person vara arbetslös mer än 5 år.
Man bara knata upp på AF och få ett nytt jobb.
Problemet löst......
Er behandling av socialförsäkringsfrågor kommer att fungera som en förskjuten barlast när er oförmåga att lägga fram nya skarpa förslag. Problematiken att lösa arbetslösheten är ett exempel.
Utspel som dina ger bara vatten på kvarn.
Man får det bekräftat att ni saknar i verkligheten bra fungerande lösningar. Vad som presenteras är en clownvarité.
#24 Janne Berggren,
Det är tveklöst så att det är svårt att hitta gnistan när man år ut och år in har gått på bidrag och det gäller alla, med eller utan diagnos. En sak är i varje fall säker: handläggarna kommer inte att kunna ge dig nyckeln till ditt liv och "ge" dig ett jobb. Möjligen kan de hjälpa till med att förmedla en praktikplats, men du måste ändå själv ordna ditt liv.
Det innebär rent konkret att det faktiskt är din skyldighet att gå ut på gatan och träffa arbetsgivare. Du ska också ha förberett ett svar på frågan om din diagnos. Ja, du har en diagnos men det hindrar inte dig från att arbeta och ge potentiella arbetsgivare positiva exempel på vad just du kan göra.
Jag önskar dig all lycka till, Janne. Se möjligheterna!!
Rätt i teorin men inte i praktiken Helena Riviere. Det blir nästan bara oförskämt. Så alliansröstare jag är måste jag säga det. Det finns faktiskt inte jobb till alla. Och när det inte finns jobb till alla friska hur ska då finnas jobb till de som står långt från arbetsmarknaden som långtidsarbetslösa och socialhjälpstagare?
Jaha..Och nu kommer vi per automatik till nästa problem som finns här ute i verkligheten utanför den slutna bubbla som politikernas sfär utgör.
Det finns en stor del jobb därute, och företag som skriker efter arbetskraft, men som inte hittar den eftersom det inte finns utbildat folk för detta.
Vi har IT som just nu söker kvalificerad personal och som får söka den utomlands.
Vi har verkstadsindustrin som söker folk, men som inte hittar den eftersom man idag inte vill utbilda sig till sådana yrken.
Hantverksyrken som ger bra lön, men alltför få vill ha dom o.s.v.
Har en god vän med hissmontörsfirma som behöver anställa för att kunna ta jobb i de många nybyggen som förekommer just nu, men inte hittar personal så han tvingas säga nej alltför ofta när anbuden kommer.
Vi har att välja på flera alternativ. Importera utbildad arbetskraft, som man nu gör inom IT, eller få folk att vilja utbilda sig till praktiska yrken.
Vi sitter på en enorm resurs med nysvenskar som längtar efter jobb och som gladeligen skulle utbilda sig, men som inte får jobba eftersom deras ärenden "utreds" och under den tiden ska man rulla tummarna.
Vi har en regering som slänger 5 milliarder i sjön i sänkt restaurangmoms och som gjorde att krögaren tvärs över gatan där jag bor kunde köpa ny Merca istället för att anställa.
Problemen i verkligheten är många, och det allra första man behöver göra är att sluta kasta bort skattepengar i grekisk anda.
Om alla skattepengar kommer in som dom ska, och går dit de ska som till utbildning, vård, skola, infrastruktur o.s.v. istället för i fel fickor, är i varje fall jag övertygad om att både välfärd, arbetskrafttryggnad och annat kommer fungera galant, och att vi därefter kommer kunna sänka skatten för alla.
Men det krävs villja och verklighetsuppfattning.
Borde vara lag på att alla politiker skulle ut och jobba på "golvet" en månad per år per mandatperiod så dom fick upp ögonen lite.
Helt rätt!
"Det borde vara självklart att eget arbete och egen försörjning alltid ska löna sig framför stöd och bidrag. Det är en fråga om rättvisa"
Självklart.
Men vad gör man om man inte hittar ett jobb?
Om man är 55 och inte attraktiv på arbetsmarknaden?
Kommer själv att hamna där inom en snar framtid då mitt företag flyttar tillverkningen till tjeckien.
Vi är otroligt välutbildade och kompetenta men tyvärr,för dyra.
Ont i magen och orolig är bara förnamnet.
Rubriken är i sann Moderat anda!
Sparka på de svagaste i samhället, samtidigt som man glatt skänker miljardbelopp till storföretag såsom tex SAAB och Volvo, trots att man vet att det är konstgjord andning.
Att Moderaterna har fört denna frikostiga politik för invandrarna är väl ingen nyhet för någon? Så varför lyssnar man då inte på den massiva kritiken ifrån det Svenska folket?
Hade M och S fört en förnuftig invandrarpolitik ifrån början (80-talet) så hade vi aldrig suttit i denna ekonomiska och sociala rävsax nu och Sverigedemokraterna hade aldrig fått så många röster så att dom hamnade i riksdagen.
Nästa val så kommer dom att få dubbelt fler!
Moderaterna upprepar mantrat att våra inbetalda socialförsäkringar är bidrag när vi behöver lyfta dom. Socialförsäkringarna är överfinansierade men stölden fortgår år efter år rätt in i statskassan med 50-100 miljarder. Inget klagande på det dock. De pengarna kan ju då gå till skattesänkningar för de arbetande för att inte tala om de rena bidragen RUT och ROT, som främst går till högavlönade. Instämmer med de som vill att riksdagsmän som slutar bör få ställa sig i kön till Arbetsförmedlingen dag ett. Varför ska de få bidrag år efter år?
Soppköerna växer i Sverige. Var det det som skulle vara ett bekämpat utanförskap? Och nu vill man ta bort socialbidraget också. Bort med Moderaterna från makten. De borde göra om och göra rätt och inse att man har fel hela vägen. Självklart finns ett egetansvar men då ska man ha möjlighet att välja t ex en bristyrkesutbildning. Det har man inte nu.
" Det finns bara ett sätt att försörja sig och det är genom arbete. Något arbete. De som inte arbetar blir försörjda av andra. "
Jag håller med. Socialbidraget bör avskaffas. Likaså inkomst från ackumulerat kapital. Arbete och frihet åt ALLA !
"Det finns bara ett sätt att försörja sig och det är genom arbete. Något arbete. De som inte arbetar blir försörjda av andra."
Hur ser du på arbetsfria inkomster av kapital Riviere? Accepterar du det?
Vill du ta bort riksdagsmännens generösa inkomstgaranti? Har du förresten själv utnyttjat den och hur mycket i så fall?
"Nästa invändning är att det inte finns några jobb. Det finns jobb."
Eftersom detta är lite grann ett nyckelargument, kan man tycka det är synd att du inte underbygger det på minsta sätt.
Erkänner du att Sverige upprätthåller en "jämviktsarbetslöshet" på i teorin 5-6%, i praktiken kanske det dubbla Riviere?
Sedan, ersättning ur (offentliga) försäkringssystem är försäkringsersättning. Barnbidrag är ett bidrag, sjukpenning är det inte. Varför kallar du allt för bidrag Riviere? Finns det någon annan anledning än att du tycker det låter sämre?
www.atgardslandet.se
I stället för att fixa fram riktiga välbetalda arbeten i privat sektor till alla arbetslösa så sparkar (M) på de som redan är arbetslösa, sjuka och utförsäkrade. Det minsta man kan begära är att (M) fixar fram dåligt betalda beredskapsarbeten hos kommun/landsting/stat till alla arbetslösa plus yrkesutbildning, men inte ens det klarar (M).
Jag är en sån som får skylla mig själv uppenbarligen. Barn med funktionsnedsättning som drar 50 timmar administrativt arbete i månaden helt gratis inom ramen för föräldraansvaret, plus det vanliga föräldrajobbet som assistent helt obetalt.. Gjorde att jag inte kunde behålla jobbet. Sen försökte jag studera, på distans då som enda möjligheten. Men stressen blev till slut för mycket, jo jobbet jag hade var ett sånt där man jobbade 70 tim/vecka utan extra lön utan man skulle vara glad att man hade jobb.
Men nu så börjar jag komma på fötter igen i min sjukskrivning och jag blickar framåt, ser möjligheter och tänker ta för mig. Så nu ska jag bli politiker.... helt seriöst. De man kan rösta på gör ju inte det som jag anser att de ska göra, samt att jag behöver jobbet.
Med tanke på att jag fått en spontan kram av glädje i samtal om politik så berörde jag visst något som uppenbarligen ingen annan politiker lyckats med tidigare för den personen. Lovade jag jobb, lovade jag hårdare tag mot invandring, lovade jag betyg i 1:a klass? Näpp, jag lovade ingenting, jag såg bara människan och inte rösten.
Vill Riviere säga nåt om de ekonomiska förmåner som gäller för före detta Riksdagsledamöter?
http://norrteljetidning.se/nyheter/ledare/1.1431978-tva-ars-pension-ar-t...
"Tanken var att pensionssystemet skulle vara en sista utväg för riksdagsledamöter som inte fick förnyat förtroende efter ett val, och inte kunde gå tillbaka till sitt gamla jobb. Så har det också fungerat i en del fall. Men inte i alla. Istället har väldigt många felutnyttjat pensionerna, och valt att leva på pensionen istället för att söka jobb. En riksdagsledamot som suttit i riksdagen i över sex år, och som fyllt 50 år, får nämligen riksdagspension ända tills han eller hon fyllt 65 år."
Man känner andra genom sig själv!
Vad får artikelförfattaren att tro att det är en inre drivkraft att slippa arbeta. Känner hon själv några sådana individer?
Hur går ekvationen ihop när antalet arbetslösa överstiger antalet lediga arbeten?
Vill artikelförfattaren att människor ska rota i soptunnor för att försörja sig? Eller svälta ihjäl? Eller bli kriminella? Alla kommer inte att få ett arbete. Det förstår alla som har lite insikt. Att en fd riksdagskvinna är så omedveten om villkoren som gäller gör en minst sagt bekymrad.
Vad är det för samhälle som moderaterna försöker att skapa?
Man känner andra genom sig själv!
Vad får artikelförfattaren att tro att det är en inre drivkraft att slippa arbeta. Känner hon själv några sådana individer?
Hur går ekvationen ihop när antalet arbetslösa överstiger antalet lediga arbeten?
Vill artikelförfattaren att människor ska rota i soptunnor för att försörja sig? Eller svälta ihjäl? Eller bli kriminella? Alla kommer inte att få ett arbete. Det förstår alla som har lite insikt. Att en fd riksdagskvinna är så omedveten om villkoren som gäller gör en minst sagt bekymrad.
Vad är det för samhälle som moderaterna försöker att skapa?
Det är en fruktansvärd massa bidrag som står överst på listan långt före soc.
EU bidrag. försvarsanslag. RUT och ROT, räntebidrag, barnbidrag till rika, inkomstgaranti till arbetsföra och vämeriterade politiker osv osv.
Men Helena Riviere ska ha tack för att hon bäddar för fortsatt ras för Moderaterna.
#29 Therese Gustafsson
Jag håller inte med dej om att man bara kan önska de med osynlig diagnos (eller kanske synlig ändå) lycka till, och sök jobb. Tyvärr är samhället hårdare idag och mobbning förekommer speciellt mot sådana som är annorlunda... Och det kan få konsekvenser och bli dyrare för företaget, och utsatta personen får förstörd självkänsla.
Det är lätt att säga man skall se möjligheterna, men alla har inte samma möjligheter...? Hur är det med en deprimerad? En människa är ingen maskin och kan slänga av sig erfarenheter hur som helst.
Blir man behandlad dåligt, så har man inte lust att bidra. Det är väl rätt självklart?? eller skall man säga 'tack' när någon gör en illa. De med psykiska funktionshinder är mer utsatta och riskerar att hamna i svårare situationer. T ex svårt att säga 'nej'? Eller skall de skylla sig själva?
Jag vill inte ha det samhället. Jag sågar ditt svar, alla har inte samma möjligheter..., men visst det finns olika vägar för olika individer.
Sen handlar det inte bara om pengar och bidrag. Vissa blir nöjda bara de har till bostad och mat, samt kan göra något de får 'uppskattning' för. Svenskar är dåligt generösa på att ge uppskattning och ge kritik på ett bra sätt. Sånt är viktigare än man tror... T ex förvånas jag av att man i USA orkar jobba så mycket, för att få det gå ihop, men där är de generösare med att ge uppskattning.
Jag tycker Janne förtjänar viss uppskattning, för han vill ju jobba, men trögt med systemet som har olika synvinklar..
Jag är också emot en begränsad tid för soc, för människor kan hamna i kläm på många olika sätt, t ex kan läkare missa diagnoser...??? Det kan bli dyrt för den enskilde. Behövs det konkretiseras mer, eller räcker din fantasi för hur det kan uppstå situationer?
Pengar är inte allt, utan mer uppskattning och inte arrogant tillmötesgående, kan göra att en del personer bidrar mer. Och för vissa behövs faktiskt anpassat arbete, och det kan man inte bara alltid skylla på den enskilde. Med en sådan syn, kan det bli dyrare för samhället på sikt (t ex mer 'arbetsplatsolyckor', drabbade anhöriga som förlorar personer 'de tycker om', folk som tvingas gå på gatan, ) behöver det förklaras mer?
Mvh Sven
Saklig information och bra tankar runt situationen av Helena Riviera.
Tyvärr är slutsatsen totalt VANSINNE.
Riviera verkar inte vara medveten om att redan idag, just nu, är kriterierna för att få socialbidrag sådana att du förlorar bidraget om du inte kan bevisa att du söker arbete eller är sjukskriven. Dessutom finns det en del individer som inte är berättigade till stöd från försäkringskassan vid sjukskrivning och därigenom uteslutande hänvisade till socialbidrag. Helena menar alltså att en individ som hamnat i den mycket obehagliga situationen inte ska få något stöd överhuvudtaget till slut.
Van. Sinne.
Rivieras tankar om hur en välfärd och ett samhälle byggs är helt sanna, men förslaget på en lösning är katastrofalt.
Det är skrämmande hur Helena ser på bl a socialbidragen." De som inte arbetar blir försörjda av andra. ", anser hon. Som om det är någon som inte vill det arbeta. Idag får du socialbidrag, imorgon arbetar du. Så ser det ut för de flesta som har svårighter på arbetsmarknaden eller har handikapp i en eller annan form. Helena vill få oss att tro att tryghetssystemen är så rikligt tilltagna så de flesta inte vill arbeta. Det är ju bara nys. Försök leva på socialbidrag under tre månader och kom sen tillbaka och tala om hur det var.
Moderaternas kampanj "vi älskar människor" är i det sammanhanget tomt på innehåll. Är det bara vissa människor ni älskar! De svaga är uteslutna och det är just det som gör er så människofientliga.
Det är skrämmande hur Helena ser på bl a socialbidragen." De som inte arbetar blir försörjda av andra. ", anser hon. Som om det är någon som inte vill det arbeta. Idag får du socialbidrag, imorgon arbetar du. Så ser det ut för de flesta som har svårighter på arbetsmarknaden eller har handikapp i en eller annan form. Helena vill få oss att tro att tryghetssystemen är så rikligt tilltagna så de flesta inte vill arbeta. Det är ju bara nys. Försök leva på socialbidrag under tre månader och kom sen tillbaka och tala om hur det var.
Moderaternas kampanj "vi älskar människor" är i det sammanhanget tomt på innehåll. Är det bara vissa människor ni älskar! De svaga är uteslutna och det är just det som gör er så människofientliga.
Helena Rivière missar grundbulten, ett samhälle som förnekar folk möjligheten till att försörja sig själv, som förnekar människor rätten till ett arbete.
Hon glömmer därtill att sjuka och arbetslösa också har betalt för en försäkring som är tänkt att ge människor skydd mot vad vårt samhälle inte kan garantera på annat vis.
Försäkringarna går med överskott och används för att ge de rika mest i skattesänkning. Det är den skamliga omfördelning som Helena Rivière är för, att ta från de fattiga och ge till de rika. JHon borde skämmas!
Detta är bara en rökridå på en politik som moderaterna har skapat. Ni som tror att försörjningsstöd inte är en del av moderaternas politik bör tänka om, varför skulle annars samhället och invandringen sett ut som den har gjort de senaste sex åren?
Sverige blir inte per automatik fattigare för att fler får försörjningsstöd och andra bidrag. Tvärtom har de senaste åren resulterat i en väldigt stor mängd nya konsumenter som kalasar i våra butiker, fastigheter och så vidare. Detta är pengar som företagen aldrig skulle fått ta del av om det inte funnits människor som tog ut pengarna i form av bidrag och stöd.
Du som arbetare får ut mindre för dina skattepengar, skola, pension, sjukvård. Men företagen och eliten kalasar på bidragstagarna som aldrig förr, antalet miljardärer har fördubblats på bara några år, allt på grund av en genomtänkt moderatisk politik.
Invandringen, bidragstagare är den katalysator som gör eliten (moderaterna) snorrika. Varför skulle de vilja ändra på detta?
Helt galen slutsats i denna artikel.
Det skulle leda till ett stort uppsving av uteliggare, tiggare och stölder efter ungefär 5 år. Precis som det är i USA nu, just på grund av att man där lätt kan ramla genom alla nät.
Massa personer kommer inte att ha något val om dom vill överleva.
Hade nog varit en hel del personer som satsade på att hamna i fängelse för att slippa sova under en bro mitt i vintern också.
Har man inte lyckats hitta en annan försörjning (arbete) innan socialbidraget sinar hittar man nog inte mirakulöst ett arbete bara för att inkomsten blir 0.
Dessutom är ju inte socialbidraget särskilt dyrt för samhället. Ca 0.3% av BNP, betydligt mycket mindre pengar än vi betalar in för att vara med i EU tex.
Galenskaper är vad detta förslag är.
Det finns en annan riktigt vidrig artikel av Helena Riviére;
http://www.newsmill.se/node/31288
Det är i alla fall modigt av henne att vissa moderaternas verkliga agenda helt öppet såhär. Vad man anser bakom stängda dörrar utanför media strålkastarljus.
Vi som sett detta genom åren och levt och arbetat med folk som har denna människosyn, har vetat om det länge, och det är bra att nu även andra som inte vetat om detta, nu får se det.
Tack Helena för att du drar ner brallorna och visar på ditt eget partis riktiga ansikte. Det bådar gott för Sverige i framtiden.
Varför inte ta bort ränteavdrag, ROT och RUT avdrag, EU-avgift, partistöd, presstöd, vindkraftssubventioner, Afghanistankrig, flyktingmottagning, livstidspensioner till politiker, etc först, innan (M) drar in socialbidraget på 0.3% av BNP?
Borde inte i logikens namn pensionerna maximeras till 5 år, har man inte dött innan får man skylla sig själv. (M) är helt ute och cyklar i denna fråga.
Riviéres diskussion är mindre konstruktiv och direkt vilseledande. De 5 åren i USA gäller inte systemet med matpengar med ett slags kontokort, som allt mer har ersatt kontanta utbetalningar. Kontanterna har olika tidsbegränsningar och ges ofta kortare än 5 år. Det går inte heller här att gå A-kassa och diverse annat hur längre som helst. Amerikanarna har i varje fall inte något slavsystem som Fas 3. Matpengarna är generöst tilldelade och det är vanligt att maten säljs för halva priset för att få pengar till annat. Var sjunde amerikan får dessa matpengar. Men det är en helt annan sak.
Något av vad som kan förväntas av ett unikt internationellt experimemt helt utan socialbidrag och tillhörande bostadpengar är en förändrad livssil bland vissa och mer kriminell verksamhet och totalt sett högre kostnader. Kriminalvårdens ersättning för arbete 11 kr per timme skattefritt är inte så illa och tillåter ett långt större sparande än socialbidrag. Bara fängelsevistelsen är en faktor 10 dyrare än socialbidrag.
Riviére nämner inte att bostadsstandarden med tiden kan skäras ner till ett minimum och att mottagarna kan flyttas, bland annat ut på landsbygden. Arbetsplikt i typ kommuner är en annan parameter som saknas. Och det finns alltid de som omöjligt kan arbeta. Frågan är intressant eftersom allt fler kommer att hanteras så här i takt med att naturresurserna sinar och välståndet krymper.
"Får man så mycket ut av välfärdssystemen att det inte lönar sig att anstränga sig måste vi strama åt kriteriern...." Tror alltså Riviera att försörjningsstöd utgör "så mycket" av välfärd så har hon aldrig har befunnits sig på nån av de bägge sidorna om skrivbordet. Det finns inga marginaler att "strama åt".
Den lilla skärv från de rikas bord som det minimalt tilltagna socialbidraget utgör ger mensann inget sötebröd för avnämarna.
Både den som betalar ut och den som tar emot konstaterar det. Artikeln speglar väl den moderata parasitsynen på hjälpbehövande.
Att misstänka att det är den här vägen som storkovan försvinner är största möjliga självbedrägeri även om andelen bidragstagare blir allt större i kölvattnet på högerstyret.. Att någon besutten skulle lasta de största parasiterna blir snarast kärleksgnabb oavsett om de är bonusdirektörer, riskkapitalister, SN-företrädare , aktieägare eller politiker som Riviera själv.
Nä, ska man dra pengar tillbaks till den allmänna skattekistan så är det naivt att tro att man skulle kunna göra kap på socialbidragsområdet. Och vad skulle hända efter 5 år om Rivieras människo- och samhällssyn vann gehör? Har vi inte nog med tiggeri på gatorna? Fattas bara att vi ska få se hela familjer sitta där med sina tomma muggar efter 5 års inledande svältkur. Cyniskt Riviera!
Nu dröjer det inte länge förrän vi får det system som moderaterna vill ha och de andra inte fattar att vi blir tvungna att införa. Tidigare hade vi råd att försörja de få som hamnade utanför men nu är det snart slut med det eftersom gruppen accelerar i storlek. Moderaterna släppte på kranen för socialbidragsmigranter med det dolda syftet att ta bort det sociala skyddsnätet. Med dagens utveckling så är det enkelt att se att inom fem år så är det helt kört och skyddsnätet försvinner för alla som inte har privata försäkringar. Dumsnälla sossar, folkpartister etc. har gått på sin egen propaganda och fattar inte vad som kommer att ske. Moderaterna får som de vill med massor av billig arbetskraft för diverse pig- och drängjobb. Mitt tips till populasen är att snarast se över era försäkringar . . .
Artikelförfattaren har i grunden vettiga tankegångar, men överskrider på ett allvarligt sätt en gräns. Tvivlar på att vare sig hennes partikamrater eller svenska folket stödjer förslaget.
Jag trodde idén med socialbidraget var att utgöra ett absolut skydd som alltid ska gälla som sista utväg vid total avsaknad av inkomst om man samtidigt uppfyller alla krav på arbetssökning. Så bör det vara. Om folk avböjer eller undviker arbete eller om det hämmar drivkrafter i samhället, så är kanske socialbidraget för högt eller felaktigt utformat - men att helt ta bort det efter fem år är ett allvarligt missgrepp.
Jag vill leva i ett samhälle där jag vet att jag ALDRIG ska behöva svälta. Att vara fattig och tvingas prioritera hårt är en sak, men en implementering av förslaget att man efter fem år inte skulle få en krona skulle ge upphov till nya problem som t.ex. ökad kriminalitet och "riktiga" tiggare (dvs. inte bara alkoholister som supit bort socialbidraget eller rumäner som unyttjas som tiggare av den organiserade brottsligheten).
Grundidén för hur Sverige bör fungera är att det tydligt ska löna sig att arbeta (självklart!), men att man inte ska behöva tigga om man av okänd anledning verkligen inte lyckas få ett jobb och inte kan starta egen verksamhet som fungerar. En tydlig "arbetslinje" är bra för Sverige, men man bör ha ett skyddsnät i botten som inte fallerar.
I den mån socialbidragssystemet utnyttjas så finns det en hel del man skulle kunna göra om man anser det befogat. Det skulle t.ex. gå att utfärda kuponger som bara går att använda till att betala mat (och inte till att köpa cigaretter, sprit, öl, spel, betala av SMS-lån med osv.).
Då och då faller folk mellan stolarna. De kan eller får inte arbeta - ibland av medicinska skäl och ibland av korkade byråkratiska orsaker, t.ex. pga. att de slussas mellan olika myndigheter eller pga. tidskrävande utredningar. Media har bjudit oss på exempel på svårt funktionshindrade som kommer i kläm när läkare och Försäkringskassa träter. Socialbidraget bör vara ett sista skyddsnät som inte är tidsbegränsat.
Om man, som Helene Rivere är fri skribent, fd riksdagsledamot, så går man redan på socialbidrag, bara att man kallar det nånting i stil med garantilön.
Obehaglig artikel skriven av Helena Rivière. Riktigt obehaglig. Och vad som gör det värre är att hennes vänner faktiskt är de som regerar Sverige. Moderaterna, om än dåligt förklädda som nymoderater, vill ju ha det så här. De har ett inneboende förakt för de som inte lyckats..
Obehaglig artikel skriven av Helena Rivière. Riktigt obehaglig. Och vad som gör det värre är att hennes vänner faktiskt är de som regerar Sverige. Moderaterna, om än dåligt förklädda som nymoderater, vill ju ha det så här. De har ett inneboende förakt för de som inte lyckats..
För att åtgärden att avbryta socialbidrag efter en viss tid ska få verkan krävs troligen en hel del individuell kontroll och uppföljning så att inte individen ifråga får sin försörjning via andra kanaler. Troligen kommer de barmhärtighetsfanatiker, som vi ser i aktion när det gäller papperslösa eller utvisningshotade asylsökande, att kasta sig över de bidragslösa med insamlade medel från civilsamhället. Man måste tänka på att det arbete dessa fanatiker utför istället kunde inriktas produktivt istället för att omintetgöra en statligt beordrad disciplinåtgärd.
Det finns stora risker när det gäller utlandsfödda att den utvidgade familjen träder in och på samma sätt slösar produktivkraft. Risken att de bidragslösa hamnar i kriminalitet är inte försumbar så någon typ av individuell kontroll måste införas.
En alternativ väg att göra bidragen produktiva skulle kunna vara att utnyttja kvinnorna som surrogatmödrar och eventuellt adoptivföräldrar. Bidraget kan övergå i surrogatmödraersättning efter fem år. Kombineras detta med utnyttjande av högkvalitativa befruktade ägg kan man få ytterligare ökad potentiell produktivitet ur bidragen. Ägg och sperma kan hämtas från högproduktiva män och kvinnor, alternativt från moraliskt högstående kvinnor som Riviere. Kampanjer i områden med hög andel genetiskt gynnade individer som Djursholm, Täby, Lidingö, Östermalm borde kunna ge goda resurser. De barn som föds av surrogatmammorna, som då i snitt kommer att vara mer begåvade än de naturligt producerade barnen i invandrarområden, kommer troligen att snabbt förränta sig genom att så småningom återvända till de högproduktiva bostadsområden där deras biologiska bas hämtats.
Detta kan bli ett gott komplement till invandringen av högutbildad arbetskraft när det gäller att förbättra den svenska folkstockens kvalitet.
Kommentarsfältet är stängt på denna artikel.