Greider verkar ha svåra problem att hålla isär legitim politisk kritik och extremism. Det är inget extremistiskt med själva samhällsanalysen i breiviks manifest. Det är inte ens Breivik som står för den. Extremismen står Breivik själv för när han lägger fram sin egna åtgärdskatalog över vad som behöver göras. Det är INGEN annan som förespråkar detta. Han skapade sin egna extremistiska mission i ensamt majestät. Att försöka kleta ner alla som framför legitim kritik mot samhällsutvecklingen med Breivik är höjden av ohederlighet och jag är inte ett dugg förvånad att Greider ägnar sig åt sådant.
Permalänk | Anmäl
Jean-Francois Delancour, 2012-04-17, 16:18
Göran
Den utpräglade vänstervärldsbilden du finns inom, hur är det med den? Där går det ju att finna hur mycket hemskt som helst om vi nu ska, som du hela tiden gör pratar om "guilt by association".
Hur var det med sten och glashus egentligen.
Sen håller jag med #3 att det är ytterst ohederligt och obehagligt att kleta ner sina meningsmotståndare, men i Sverige är det tydligen legitimt.
Permalänk | Anmäl
JEKJEK, 2012-04-17, 16:31
Tror också det är viktigt att lyfta fram att Breivik inte är ensam om sin föreställningsvärld däremot är jag inte beredd på att dela din något oskärpta breda analys av vem som står för dessa föreställningar. Har träffat människor frän vänstern som kanske inte ger skulden på samhällets "förfall" på kulturmarxister men på muslimer.
Hoppas verkligen att våra politiska ledare och inte enbart SD vågar föra en debatt om hur vi ska hantera det mångkulturella samhället. Imponerad över att du orkade läsa hans trettonsidiga tal.
Permalänk | Anmäl
u_21462, 2012-04-17, 16:35
Härligt o se att hyckleriet lever, ni som tycker det fel att klumpa ihop Breivik och andra invandrings-motståndare kanske borde tänka en gång till innan ni klumpar ihop varenda invandrare och muslim med extremister! Ni delar ju dessutom illusionen om att det pågår någon sorts massinvandring som kommer förstöra/försämra Sverige, ni kanske inte är några massmördare men visst f-n är ni bara ännu en kvist på det alltid lika starka trädet som kallas för Främlingsfientlighet.
Vet att jag precis klumpade ihop er med extremister, men vad kan jag säga mer än: Smakar eran egen medicin gott?
Permalänk | Anmäl
Jack Brandt, 2012-04-17, 16:46
Jack Brandt: Om du beter dig som "oss", vad gör dig då till ett bättre alternativ? Du är ju samma extremist som den du attackerar, sluta hyckla.
Permalänk | Anmäl
u_17715, 2012-04-17, 16:57
En mycket bra artikel av Göran Greider.
Trettiotalet har kommit två decennier tidigare än förra seklet men med nya syndabockar, även om de gamla också finns med i ytterhögerns bakgrundsbrus.
Permalänk | Anmäl
Kent Karlsson, 2012-04-17, 17:20
#17 Martin A
Mycket bra skrivet.
Permalänk | Anmäl
Micael Johnsson, 2012-04-17, 17:16
Ber att få påminna Greider om en annan artikel han skrivit. Det var en ledarartikel om en annan galning. Så här skrev Greider i sin ledarartikel i Dalademokraten:
"Bilden av honom kommer framöver att klarna, men redan nu framstår han som ett tragiskt exempel på hur en instabil människa slits sönder av sin tid: Han hatade militären för kriget mot talibanerna och han hatade Israel för vad den israeliska militären utsatt palestinierna för.
Mohammed Mareh – söndersliten av de globala krigen och motsättningarna, men också av det franska samhälle där klassorättvisorna och främlingsfientligheten är starka."
Permalänk | Anmäl
Torbjörn Sundelin, 2012-04-17, 17:21
#14 Åke Krohn
Skrev inte någonstans att jag/min åsikt var ett alternativ mot Främlingsfientlighet. Jag är lika fördomsfull och partisk som den näste och är inte det misnta rädd för att kalla mig själv för hycklare, då det är lika mänskligt som att andas.
Villa bara lägga lite vikt på att folk är så jävla trångsynta att dom bara ser sin åsikt som den rätta vare sig dom har fakta bakom eller inte, jag är beredd att ändra mina åsikter om Invandring men då handlar det om ett logiskt val som baseras på fakta och såklart vart mitt hjärta sitter
Permalänk | Anmäl
Jack Brandt, 2012-04-17, 17:31
Karl Marx´s världsbild är vida spridd i vänsterkretsar. Hur många dödsfall pratar vi om?
Permalänk | Anmäl
Robert Pettersson, 2012-04-17, 17:34
Denna text ska nog ses i skenet av den konservative skribenten Johan Lundbergs skoningslösa sågning av Greiders snyftare om islamisten och terroristen Mohammed Mehrat för några veckor sedan.
Pay-back, med andra ord. På den nivån sker debatten bland våra "interlektuella" numera...
Permalänk | Anmäl
Elin Eriksson, 2012-04-17, 17:34
Låt oss för ett ögonblick godta Greiders resonemang.
Vad innebär det då när Socialdemokrater står i ring och håller varandra i hand och sjunger Internationalen tillsammans?
Idéhistoriskt går det en lång linje mellan… socialister. Andra massmördare, i t.o.m. större skala än Breivik, gör sig påminda; Stalin, Mao och Pol Pot.
En kort parafras på de sista meningarna:
”I vagare former är Stalins världsbild spridd i långt vidare kretsar. Problemet med Stalin stannar inte vid hans psyke. Det bor i våra samhällen.”
Känner sig Greider medskyldig till Stalins massmord?
Permalänk | Anmäl
u_19646, 2012-04-17, 17:49
#10 Det är ingen som "klumpar ihop varenda invandrare och muslim med extremister". Det är dock vad vänstern gärna vill tro så man kan fördumma sina motståndare och slippa möta kritiken.
Permalänk | Anmäl
jon79, 2012-04-17, 17:45
Stalins och Pol Pots världsbilder är vida spridd i vänsterkretsar. Än idag.
Permalänk | Anmäl
Charlie Darwin, 2012-04-17, 18:12
Det blir rätt absurt att läsa det här när man läst vad Greider skrev om massmördaren i Frankrike. Hade Greider varit konsekvent och applicerat samma tänkande på Mareh och islam som han gör på Breivik och högern så hade han själv landat i vad som klassas som islamofobi av hans gelikar. Sådana här dumheter skämmer ut vänstern, lägg av med det. Dom gemensamma nämnarna är extremism, psykiska problem och mångkultur. Mångkulturen är konfliktfylld vilket tillsammans med psykiska problem leder till extremistiskt våld.
Permalänk | Anmäl
Karl Kullman, 2012-04-17, 18:18
Det sägs att Adolf Hitler genomförde motorvägsbyggen i Tyskland på sin tid. Jag tycker det är bra med motorvägar. Jag och Adolf har nog samma värdegrund.............................eventuellt??
Permalänk | Anmäl
Alvin Stoltz, 2012-04-17, 18:57
#33 Det är knappast bara de grupper du räknar upp som delar världen i "vi och dom".
Liberaler: vi frihetsälskare, dom där statskramarna.
Miljörörelsen: vi miljövänliga, dom där miljöförstörarna.
Vänstern: vi rättviseälskare, dom där kapitalisterna.
Om du vill slippa sådant får du nog utplåna alla ideologi över huvudtaget.
Permalänk | Anmäl
David Bergkvist, 2012-04-17, 18:54
Riktigt dålig analys tycker jag. Som jag ofta påpekar är jag väldigt vänster i det mesta, men att säga att Breivik har en "högervärldsbild" är bara dålig smak.
Eller, jag vill klargöra. Det är en "vi-mot-dom"-världsbild tagen till sin spets. Men som andra påpekat har vi sett det här fenomenet förut i diverse vänsterterrorister, och desto oftare på senare år i islamister också.
Att folk inte vill ha moskéer i sina kvarter av politiska skäl är lika höger som att folk inte vill ha en nazi-lokal på sitt kvarter. Och inte heller vill man att AFA ska sätta upp affischer där man bor.
Man är inte höger eller vänster för att man är emot totalitära ideologier och våldsförhärligande, och att försöka få kritik mot islam att vara likställt med Breiviks världsbild är ett hån mot det fria liberala samhälle vi lever i.
Permalänk | Anmäl
Per Holmgren, 2012-04-17, 19:00
Det är de goda och fina kulturmarxisterna mot de onda och främlingsfientliga massmördarna i Breivikhögern, i Göran Greiders värld.
Permalänk | Anmäl
Johnny Andersson, 2012-04-17, 19:43
Görans terrorist analyser.
Är det en vänsterterrorist eller muslimskterrorist.
1) Skriv en analys som förklarar varför felaktigheter i samhället har tvingat denna terroristen att genomföra denna handling.
2) Undvik att analysera vad för ideologier och tankar som kan ha påverkat terroristen
Är det en högerterrorist?
1) Skriv en analys som förklarar varför ideologier och tankar har
påverkat terroristen.
2) Undvik att analysera om felaktigheter i samhället kan ha
påverkat terroristen.
Mvh
PerKQ
Permalänk | Anmäl
u_19023, 2012-04-17, 20:03
Man kan byta "höger" mont "vänster" i Greiders artikel, det stämmer precis lika bra. De är våldsmän som är farliga, både de till höger och vänster.
Permalänk | Anmäl
Tom Eliasson, 2012-04-17, 20:12
Det är fraperande hur högerfolket attackerar Gredier bara för han skriver en sanning och bara för att han är Göran Greider. Hade en högerman skrivit exakt samma sak, hade det varit "tänkvärt".
Greider har helt rätt i det han skriver, och det märks direkt på kommentarerna efteråt. Man vill inte står för sina åsikter som Gredier just sätter fingret på.
Och sedan, om det gått för långt, kommer desamma kommentarerna som i Tyskland efter förintelsen. "Vi visste ingenting".
Skärpning nu. Kommentera riktigheten i artikeln och skit i att det är en politisk oliktänkande som skriver, för en gångs skull.
Permalänk | Anmäl
u_20946, 2012-04-17, 20:11
#19 Micael Johnsson,
Tack så mycket. Det är tämligen facinerande att den kommentaren togs bort. Jag hoppas att det var på grund av min tämligen hårdhänta släng mot GG i slutet.
Resten av kommentaren (för den som är nyfiken) var ungefär att jag höll med GG om att ABBs världsbild till viss del överrensstämmer med den nya antiislamistiska rörelsens. Och att jag gissningsvis i stora stycken skriver under på detta. MEN, att det viktiga är att ta avstånd från våld och terrorism som poltisk metod, att utan förbehåll fördöma ABBs hemska barnamord!
Jag gjorde också en jämförelse med vänsterns vurmande för ett fritt Palestina. Är ett fritt Palestina mindre rätt för att vissa extremister mördar bosättarfamiljer ner till minsta spädbarn? Nej, det är först när stora delar av rörelsen för ett fritt Palestina jublar över mördandet av spädbarn som ett fritt Palestina i sig solkas ned? Det är våldet som vi måste ta avstånd från. Om ABB råkar ha vissa perspektiv gemensamma med oss andra så får vi inte låta oss skrämmas av detta, det viktiga är att utan förbehåll ta avstånd från terrorism.
Permalänk | Anmäl
Martin A, 2012-04-17, 20:19
Två saker:
"mångkulturella samhället inte fungerar"
Ja, än så länge har de inte fungerat och det är knappast något extremt att påstå det.
"Kort därpå går allt det han sa att återfinna, ord för ord, på den norska kvällstidningen Verdens Gangs hemsida."
Greider hyllar det. Tråkigt bara att Anders Behring Breivik dåd är sprunget ur att det han ville diskutera inte fick diskuteras och att han kom fram till att endast något riktigt ordentligt dåd som inte kunde bortförklaras kunde få etablissemanget på andra tankar. Har du möjligen lite dåligt samvete herr Greider?
Permalänk | Anmäl
Göran Axelsson, 2012-04-17, 20:43
Jösses, vad är det Göran Greider vill ha sagt egentligen?
Stalin och Göran Greider tangerar varandra i ideologi. Rannsaka Göran Greider som bär på en samhällsfientlig ideologi. Tur att Göran Greider inte är militant. Men kanske leder Stalins föreställningsvärld, anammat av Göran Greider och hans gelikar, till framtida våldsanvändning? Måste diskuteras!!
Patetiskt Göran Greider. O du är chefredaktör??
Permalänk | Anmäl
Ingemar Hof, 2012-04-17, 20:57
#42 Högberg
Sorgligt att du inte fattar varför man reagerar illa på Greiders helt absurda artikel.
Kliv ur din ideologiska tankevärld och läs det han skrev!
Permalänk | Anmäl
Ingemar Hof, 2012-04-17, 21:00
Det är bra att Breivik får lägga ut sin text. Då framstår hans totalitära extremt xenofoba ideologi som det enda motivet.
Det är viktigt att hans meningsfränder som delar hans världsbild får bekänna färg.
Varenda gång någon pratar om denna kulturkamp mellan kulturmarxister och muslimer å ena sidan och nationalister å andra kommer likheten med Breivik att slå tillbaka på denne.
Det är inte Greider som står för kletandet utan Breivik som vill kleta sig fast på nationalister och högerextremister vars ideologi han totalt anammat.
Och det gör förhoppningsvis att stödet för dessa minskar.
Permalänk | Anmäl
u_14418, 2012-04-17, 20:58
#42 P A Högberg
Så att när tillräckligt många opponerar sig mot någon, så betyder det att de har fel?
Jag trodde vi lämnade den typen av barnslig argumentation på högstadiet.
Permalänk | Anmäl
Nurmela, 2012-04-17, 21:00
Tillräknelig kanske Breivik kan sägas vara, men särskilt smart verkar han inte. Jag menar, det här terrordådet har ju endast försvagat de "politiskt inkorrekta" nationalistiska krafterna i Norge, Sverige och andra länder; och det var ju knappast hans avsikt.
Muslimer och folk som inte gillar muslimer har plötsligt fått nåt gemensamt, de måste båda svära sig fria från mördare som haft liknande ideologi som de själva.
Låt oss hoppas att de inte får fler anledningar till det i framtiden. Vi har alla en del det ansvaret.
Permalänk | Anmäl
Mattias Berggren, 2012-04-17, 21:08
@Alvin Stoltz, #34
"Det sägs att Adolf Hitler genomförde motorvägsbyggen i Tyskland på sin tid. Jag tycker det är bra med motorvägar. Jag och Adolf har nog samma värdegrund.............................eventuellt??"
Exakt. Det mest kända exemplet för att illustrera idiotin i guilt-by-association-argumentation är ju att Adolf Hitler var vegetarian. Alltså måste alla vegetarianer ta avstånd från sina matvanor och börja äta kött för att inte dela någon åsikt med Hitler.
Permalänk | Anmäl
Init, 2012-04-17, 21:12
Snömos av Greider. Har författaren någon som helst begrepp om konservativ ideologi? Eller vad de europeiska högerpolitiker han tar upp pratar om, innebörden av begreppet "multikulturalism"? Greider är bara ute efter att klumpa ihop borgerligheten med populister och populister med extremister. Med tanke på att hans parti nyligen planerat att bilda regering med fd. diktaturkramare som fortfarande har kopplingar till våldsamma extremister kanske han ska fundera på om det är så smart att använda sig av guilt-by-association.
Permalänk | Anmäl
Zeth Arkö Gogman, 2012-04-17, 21:21
När kommer Görans vilda generaliseringar kring muslimer och islamistiska terrordåd som drabbat EU?
Permalänk | Anmäl
Kasper Sekiyama, 2012-04-17, 21:22
@David Bergqvist, #35
"#33 Det är knappast bara de grupper du räknar upp som delar världen i "vi och dom".
Liberaler: vi frihetsälskare, dom där statskramarna.
Miljörörelsen: vi miljövänliga, dom där miljöförstörarna.
Vänstern: vi rättviseälskare, dom där kapitalisterna.
Om du vill slippa sådant får du nog utplåna alla ideologi över huvudtaget."
Samt all religion:
Religiösa: Vi rättrogna, dom där otrogna.
Detta gäller även sekulära religioner som t.ex. följande:
Feminism: Vi goda feminister, dom där hemska kvinnohatarna.
Mångkulturalism: Vi goda mångkulturalister, dom där hemska invandrarhatarna/rasisterna
Fotnot: För de som inte är bekanta med termen sekulära religioner definieras termen på engelska Wikipedia så här:
"Secular religion is a term used to describe ideas, theories or philosophies which involve no spiritual component yet possess qualities similar to those of a religion. Such qualities include such things as dogma, a system of indoctrination, the prescription of an absolute code of conduct, an ideologically tailored creation story and end-times narrative, designated enemies, and unquestioning devotion to a higher authority."
http://en.wikipedia.org/wiki/Secular_religion
Permalänk | Anmäl
Init, 2012-04-17, 21:19
Jag är övertygad om att det är korrektast att kalla Breivik för ond. För 70 år sedan hade han kunnat ha en lysande karriär i SS och gjort en ond organisation effektivare. Han kan mycket väl vara galen men han är samtidigt konsekvent, målmedveten och har arbetat sig runt spärrarna för att göra onda handlingar. Som alla riktigt farliga onda människor är han övertygad om att han är god och gör rätt och att det motiverar initierade av våld och terror.
Skall man lära sig något av detta och alla heta debatter om vilken sida som är ondast kan man börja med att se på handlingarna och deras konsekvenser. Då hittar man likheter i våldsdåd som Utöya, 9/11, palestinska självmordsbombare som sprängde cafeer för att de ansåg att alla Israeler var kombatanter och olika statliga massmord av klasser, politiska fiender, troende av andra religioner och "raser".
Om man har en stark åsikt om någondera sida i en hård konflikt och tycker att någon gjorde rätt när det användes våld så prova att byta plats på t.ex. muslim/kristen/ateist/jude och se om resonemangen fortfarande håller. Det fångar inte all skit, de som anser att alla raser, kulturer eller kaster skall leva åtskilda kan acceptera samma typ av förtryck för alla men det fångar en hel del skit.
Tänk men jämför för 17 tanken mot verkligheten.
Permalänk | Anmäl
Magnus Redin, 2012-04-17, 21:26
Hur ser man till att ens meningsmotståndare håller tyst... anklaga de för all det vädervärdiga som sker i världen....det funkade förut, men inte nu längre, folk har sin egen uppfattning nu, Pastor Greider.
Permalänk | Anmäl
G.Maxwell, 2012-04-17, 21:22
@Ingemar Hof, #47
Framför allt bör man jämföra Göran Greiders text ovan med hans artikel nyligen [1] där han försöker ursäkta och förklara Mohammed Merahs massmord och lämpa över ansvaret på det omgivande samhället.
De dubbla måttstockarna lyser lika starkt som solen mitt på blanka dagen.
[1] http://www.dalademokraten.se/Opinion--Kultur/Ledare/2012/03/23/Och-Moham...
Permalänk | Anmäl
Init, 2012-04-17, 21:29
jag undrar hur många som INTE röstar på vänstern för att Göran Greider finns?
De lär ju iaf vara tiotusentals mer än de som gör tvärtom.
Som skrivits innan, Överallt i världen finns dårar, vettvillingar och extremister av alla de slag. Allt och alla ska beskämpas för att vi ska kunna ha våra öppna samhällen där vi respekterar individer med oliktänkande åsikter och dyl och där yttrandefrihet ska råda.
Börjar man att diskutera och propagera för tankar som Greider mfl gör är man ute på tunn is.
I sin iver att ouphörligen vilja fösa in folk i politiska och religiösa fack inser man tydligen inte att man kan komma att skuldbelägga helt vanligt folk som har helt vanliga åsikter i politiska/religiösa frågor.
Man kan alltså få vanligt folk till att bli mer extremistiska om man påstår att de tillhör något de egentligen inte gör. Man kan alltså verbalt förflytta de längre och längre ut mot kanterna där extremsiter befinner sig. Inte bra alls.
Denna artikel är enbart skriven för att försöka få över så mycket som möjligt av en massmördares illdåd på så mycket av sina politiska fienders fingrar, som möjligt.
Greider framställs som än mer oseriös om man tar hans andra artikel om den franske terroristen i beaktande.
Mycket dåligt Göran Greider.
Permalänk | Anmäl
Johan C-berg, 2012-04-17, 21:39
@Johan E Karlsson, #48
"Det är inte Greider som står för kletandet utan Breivik som vill kleta sig fast på nationalister och högerextremister vars ideologi han totalt anammat."
Vet du varför han gör det? Det har han faktiskt förklarat. Breivik vill att nationalister och andra invandringskritiker skall stigmatiseras hårt och brutalt av samhället. Han tror nämligen att den enda metoden att förändra samhället åt det hållet är genom våld, och genom att få samhället att stigmatisera och trycka ned dessa grupper hoppas Breivik att de skall drivas till just en våldsam revolution.
När alla möjligheter att påverka politiken demokratiskt stängs så blir våldet den enda kvarvarande möjligheten att driva igenom politisk förändring. Det är dit Breivik vill att nationalister och mångkulturskritiker skall drivas, och av någon ytterst märklig anledning spelar många honom rakt i händerna genom att smeta honom och hans dåd på demokratiska partier som Sverigedemokraterna.
Permalänk | Anmäl
Init, 2012-04-17, 21:41
@Mattias Berggren, #50
"Tillräknelig kanske Breivik kan sägas vara, men särskilt smart verkar han inte. Jag menar, det här terrordådet har ju endast försvagat de "politiskt inkorrekta" nationalistiska krafterna i Norge, Sverige och andra länder; och det var ju knappast hans avsikt."
Huruvida det var smart eller inte vet jag inte, men det var definitivt hans avsikt, hur kontraproduktivt det än kan verka på ytan. Läs min kommentar #59 ovan så förstår du.
Permalänk | Anmäl
Init, 2012-04-17, 21:43
Oavsett var Greider eller andra vänsterradikaler säger så är vänstern fortfarande världshistoriens grymmaste och mest inhumana samhällesmodell. Socialism och vänsterpolitik leder till folkmord och har långt över 100 miljoner liv att ansvara för.
Permalänk | Anmäl
Fredric Nomael, 2012-04-17, 22:01
@ Init #59-60.
Jo jag känner igen tankekedjan. Röda Armefraktionen hade liknande ideer bakom sitt dödande i Tyskland på 70-talet. De lyckades som bekant inte, och jag är övertygad om att Breivik har tänkt minst lika fel som de gjorde.
Permalänk | Anmäl
Mattias Berggren, 2012-04-17, 22:03
"Ett fruktansvärt och våldsamt uttryck för militant konservatism och högerideologi."
Struntprat i kubik.
Breivik är en terrorsit. Som dessutom uppenbart är knäpp i skallen. Sjuk helt enkelt. Det har inget med militant konservatism och högerideologi att göra. Karln är galen. Så enkelt är det. Men en del ska ju göra politik av precis allt.
Permalänk | Anmäl
Leif D, 2012-04-17, 22:44
Självfallet är en mördare alltid en störd person, särskilt en massmördare. Men även en störd person får naturligtvis ta ansvar för massmord.
Det här massmordet var också klart politiskt. Tyvärr var det nog ingen tillfällighet att det just var socialdemokrater han var ute efter. Lika lite var det knappast någon tillfällighet när först Sveriges statsminister mördades och sedan utrikesministern, att båda var socialdemokrater.
Det tycks vara just socialdemokratin som det grova politiska våldet i Norden har som måltavla.
Permalänk | Anmäl
u_21282, 2012-04-17, 23:46
Mycket bra artikel!
Så här mycket hat bland kommentarerna påminner mycket starkt om det hat, ideologin som Breivik skickade ut.
Ord och termer som "vänster" "kulturmarxismen" hetsen mot "muslimer" "araber" kampen mot "palestina" och stödet till "Israel", "massinvandringen".
Tro det eller icke, men ni som hatar på Gejder har nu manifesterat att hans artikel håller för granskning - Breviks världsbild är inte i minoritet, den är ofrånkomligt levande hos en mängd Brevik sympatisörer och resultatet är att vi måste se upp med fler Brevikare i framtiden.
Permalänk | Anmäl
u_21099, 2012-04-18, 00:15
Vet du vad, Göran? al-Qaidas världsbild är vida spridd även bland muslimer som tar avstånd från terrorism. AFA:s världsbild är vida spridd bland syndikalister som annars tar avstånd från politiskt våld. Vad ska du göra åt det? Det är väl inte Breiviks åsikter som är problemet? Man får faktiskt lov att ha extrema världsbilder! Breivik var en politisk galning som hade kunnat tillhöra precis vilket läger som helst. Det enda Breivik möjligen bevisade i sitt heliga krig mot islam och kommunismen var att terrorism inte är unikt för det han bekämpade, så du sjunker bara till Sverigedemokraternas nivå. Det är dags att alla läger börjar föra dialog utan att stigmatisera varandra som ansvariga för diverse våldshandlingar, för det är det som ligger till grund för alla våldshandlingar. Breivik opererade faktiskt ensam. Ta och lägg din egen världsbild åt sidan när du ska analysera Breivik. Är det så svårt?
Permalänk | Anmäl
Joakim Jacobsson, 2012-04-18, 01:23
Om folk i högerkretsar delar den här massmördarens ideal, innebär det att folk i vänsterkretsar delar Toulousemördarens ideal? Är inte tokiga mördare och massmördare tokiga oavsett om de tror sig kämpa för eller emot islam?
Permalänk | Anmäl
Michael Lindblom, 2012-04-18, 05:35
Sanningen är att Breiviks verklighetsbild är förvriden och han tillämpar en potpurri av begrepp från politiska kretsar utan att riktigt begripa dem. Ett exempel på bristande insikt är att Breivik identifierar sig med dom medeltida ridderliga idealen, men det har aldrig ansetts ridderligt att döda försvarslösa människor, speciellt inte kvinnor. Hela hans handlande hade ansetts som själva motsatsen till ridderlighet av medeltidens riddare. Så Greiders analys håller inte. Man kan nämligen ta vilka politiska begrepp som helst och skapa en förviden bild av dem. Greiders egna kommunistiska ideal har lett människor till betydligt större massmord än de Breivik har begått.
Jag tror att samtliga dessa skyttar, Breivik, Mangs (Malmö), och Ausonius (lasermannen) kan ha det gemensamt att dom lider av ett autistiskt syndrom. Autistiska människor är ofta väldigt välfungerande (ofta mer fokuserade än normala), men dom kan fastna i en oändlig loop av förvriden verklighetsbild. Han saknar djupare förståelse av de politiska termerna. Han fixerar sig maniskt vid begreppen men begriper dom inte riktigt. Fenomenet är kopplat till autismspektrum. Pratet i media om narcissism tror jag är helt felaktigt. Autister ser ofta människor som irriterande insekter, så bristen på empati kan också förklaras av autism. Den bilden som ofta sprids i media om autister som ofarliga människor som saknar egentlig vilja att skada andra, är felaktig. Autister har ofta destruktivt inflytande, men dom kan vara produktiva på arbetsplatser.
-M.
Permalänk | Anmäl
Dr. J. Mabuse, 2012-04-18, 05:38
#66 Goran,
"Tro det eller icke, men ni som hatar på Gejder har nu manifesterat att hans artikel håller för granskning ..."
Är det "hat" att ge en debattör mothugg som visar att dennes artikel inte håller för gransking? Eller tycker du att Sarkozy, Merkel och Cameron skall stå till last för vad en uppenbart störd persons vansinnesdåd?
Permalänk | Anmäl
Charlie Darwin, 2012-04-18, 05:46
#69 Dr. J. Mabuse "Jag tror att samtliga dessa skyttar, Breivik, Mangs (Malmö), och Ausonius (lasermannen) kan ha det gemensamt att dom lider av ett autistiskt syndrom. Autistiska människor är ofta väldigt välfungerande (ofta mer fokuserade än normala), men dom kan fastna i en oändlig loop av förvriden verklighetsbild"
Otroligt bra! Du har ensam klarat av att sätta en bättre diagnos än de fyra sk experterna.
Din analys är den stora behållningen av artikeln. Jag har faktiskt inte läst en bättre förklaring på
Breiviks illdåd någonsin. Autister har en störning men kan straffas så då är även den frågan löst.
Men det är viktigt att inte stigmatisera autiserna som oftast låser sig vid ofarliga saker. Lösningen är att följa upp autister och hjälpa dem om de fastnar i en destruktiva loops.
Permalänk | Anmäl
u_19023, 2012-04-18, 06:49
Goran,
Vi måste se upp med fler militanta framöver, oavsett ideologi.
Sen kan man bryta ned det i mer detalj, men det gör inte GG, iaf inte på ett bra sätt. Han blandar ideologi med militant fallenhet och gör det svårt för sig. Därav all kritik. Det ska inte vara en höger-vänster fråga.
Permalänk | Anmäl
Ingemar Hof, 2012-04-18, 07:13
87 kommentarer I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.
Greider verkar ha svåra problem att hålla isär legitim politisk kritik och extremism. Det är inget extremistiskt med själva samhällsanalysen i breiviks manifest. Det är inte ens Breivik som står för den. Extremismen står Breivik själv för när han lägger fram sin egna åtgärdskatalog över vad som behöver göras. Det är INGEN annan som förespråkar detta. Han skapade sin egna extremistiska mission i ensamt majestät. Att försöka kleta ner alla som framför legitim kritik mot samhällsutvecklingen med Breivik är höjden av ohederlighet och jag är inte ett dugg förvånad att Greider ägnar sig åt sådant.
Göran
Den utpräglade vänstervärldsbilden du finns inom, hur är det med den? Där går det ju att finna hur mycket hemskt som helst om vi nu ska, som du hela tiden gör pratar om "guilt by association".
Hur var det med sten och glashus egentligen.
Sen håller jag med #3 att det är ytterst ohederligt och obehagligt att kleta ner sina meningsmotståndare, men i Sverige är det tydligen legitimt.
Tror också det är viktigt att lyfta fram att Breivik inte är ensam om sin föreställningsvärld däremot är jag inte beredd på att dela din något oskärpta breda analys av vem som står för dessa föreställningar. Har träffat människor frän vänstern som kanske inte ger skulden på samhällets "förfall" på kulturmarxister men på muslimer.
Hoppas verkligen att våra politiska ledare och inte enbart SD vågar föra en debatt om hur vi ska hantera det mångkulturella samhället. Imponerad över att du orkade läsa hans trettonsidiga tal.
Härligt o se att hyckleriet lever, ni som tycker det fel att klumpa ihop Breivik och andra invandrings-motståndare kanske borde tänka en gång till innan ni klumpar ihop varenda invandrare och muslim med extremister! Ni delar ju dessutom illusionen om att det pågår någon sorts massinvandring som kommer förstöra/försämra Sverige, ni kanske inte är några massmördare men visst f-n är ni bara ännu en kvist på det alltid lika starka trädet som kallas för Främlingsfientlighet.
Vet att jag precis klumpade ihop er med extremister, men vad kan jag säga mer än: Smakar eran egen medicin gott?
Jack Brandt: Om du beter dig som "oss", vad gör dig då till ett bättre alternativ? Du är ju samma extremist som den du attackerar, sluta hyckla.
En mycket bra artikel av Göran Greider.
Trettiotalet har kommit två decennier tidigare än förra seklet men med nya syndabockar, även om de gamla också finns med i ytterhögerns bakgrundsbrus.
#17 Martin A
Mycket bra skrivet.
Ber att få påminna Greider om en annan artikel han skrivit. Det var en ledarartikel om en annan galning. Så här skrev Greider i sin ledarartikel i Dalademokraten:
"Bilden av honom kommer framöver att klarna, men redan nu framstår han som ett tragiskt exempel på hur en instabil människa slits sönder av sin tid: Han hatade militären för kriget mot talibanerna och han hatade Israel för vad den israeliska militären utsatt palestinierna för.
Mohammed Mareh – söndersliten av de globala krigen och motsättningarna, men också av det franska samhälle där klassorättvisorna och främlingsfientligheten är starka."
#14 Åke Krohn
Skrev inte någonstans att jag/min åsikt var ett alternativ mot Främlingsfientlighet. Jag är lika fördomsfull och partisk som den näste och är inte det misnta rädd för att kalla mig själv för hycklare, då det är lika mänskligt som att andas.
Villa bara lägga lite vikt på att folk är så jävla trångsynta att dom bara ser sin åsikt som den rätta vare sig dom har fakta bakom eller inte, jag är beredd att ändra mina åsikter om Invandring men då handlar det om ett logiskt val som baseras på fakta och såklart vart mitt hjärta sitter
Karl Marx´s världsbild är vida spridd i vänsterkretsar. Hur många dödsfall pratar vi om?
Denna text ska nog ses i skenet av den konservative skribenten Johan Lundbergs skoningslösa sågning av Greiders snyftare om islamisten och terroristen Mohammed Mehrat för några veckor sedan.
Pay-back, med andra ord. På den nivån sker debatten bland våra "interlektuella" numera...
Låt oss för ett ögonblick godta Greiders resonemang.
Vad innebär det då när Socialdemokrater står i ring och håller varandra i hand och sjunger Internationalen tillsammans?
Idéhistoriskt går det en lång linje mellan… socialister. Andra massmördare, i t.o.m. större skala än Breivik, gör sig påminda; Stalin, Mao och Pol Pot.
En kort parafras på de sista meningarna:
”I vagare former är Stalins världsbild spridd i långt vidare kretsar. Problemet med Stalin stannar inte vid hans psyke. Det bor i våra samhällen.”
Känner sig Greider medskyldig till Stalins massmord?
#10 Det är ingen som "klumpar ihop varenda invandrare och muslim med extremister". Det är dock vad vänstern gärna vill tro så man kan fördumma sina motståndare och slippa möta kritiken.
Stalins och Pol Pots världsbilder är vida spridd i vänsterkretsar. Än idag.
Det blir rätt absurt att läsa det här när man läst vad Greider skrev om massmördaren i Frankrike. Hade Greider varit konsekvent och applicerat samma tänkande på Mareh och islam som han gör på Breivik och högern så hade han själv landat i vad som klassas som islamofobi av hans gelikar. Sådana här dumheter skämmer ut vänstern, lägg av med det. Dom gemensamma nämnarna är extremism, psykiska problem och mångkultur. Mångkulturen är konfliktfylld vilket tillsammans med psykiska problem leder till extremistiskt våld.
Det sägs att Adolf Hitler genomförde motorvägsbyggen i Tyskland på sin tid. Jag tycker det är bra med motorvägar. Jag och Adolf har nog samma värdegrund.............................eventuellt??
#33 Det är knappast bara de grupper du räknar upp som delar världen i "vi och dom".
Liberaler: vi frihetsälskare, dom där statskramarna.
Miljörörelsen: vi miljövänliga, dom där miljöförstörarna.
Vänstern: vi rättviseälskare, dom där kapitalisterna.
Om du vill slippa sådant får du nog utplåna alla ideologi över huvudtaget.
Riktigt dålig analys tycker jag. Som jag ofta påpekar är jag väldigt vänster i det mesta, men att säga att Breivik har en "högervärldsbild" är bara dålig smak.
Eller, jag vill klargöra. Det är en "vi-mot-dom"-världsbild tagen till sin spets. Men som andra påpekat har vi sett det här fenomenet förut i diverse vänsterterrorister, och desto oftare på senare år i islamister också.
Att folk inte vill ha moskéer i sina kvarter av politiska skäl är lika höger som att folk inte vill ha en nazi-lokal på sitt kvarter. Och inte heller vill man att AFA ska sätta upp affischer där man bor.
Man är inte höger eller vänster för att man är emot totalitära ideologier och våldsförhärligande, och att försöka få kritik mot islam att vara likställt med Breiviks världsbild är ett hån mot det fria liberala samhälle vi lever i.
Det är de goda och fina kulturmarxisterna mot de onda och främlingsfientliga massmördarna i Breivikhögern, i Göran Greiders värld.
Görans terrorist analyser.
Är det en vänsterterrorist eller muslimskterrorist.
1) Skriv en analys som förklarar varför felaktigheter i samhället har tvingat denna terroristen att genomföra denna handling.
2) Undvik att analysera vad för ideologier och tankar som kan ha påverkat terroristen
Är det en högerterrorist?
1) Skriv en analys som förklarar varför ideologier och tankar har
påverkat terroristen.
2) Undvik att analysera om felaktigheter i samhället kan ha
påverkat terroristen.
Mvh
PerKQ
Man kan byta "höger" mont "vänster" i Greiders artikel, det stämmer precis lika bra. De är våldsmän som är farliga, både de till höger och vänster.
Det är fraperande hur högerfolket attackerar Gredier bara för han skriver en sanning och bara för att han är Göran Greider. Hade en högerman skrivit exakt samma sak, hade det varit "tänkvärt".
Greider har helt rätt i det han skriver, och det märks direkt på kommentarerna efteråt. Man vill inte står för sina åsikter som Gredier just sätter fingret på.
Och sedan, om det gått för långt, kommer desamma kommentarerna som i Tyskland efter förintelsen. "Vi visste ingenting".
Skärpning nu. Kommentera riktigheten i artikeln och skit i att det är en politisk oliktänkande som skriver, för en gångs skull.
#19 Micael Johnsson,
Tack så mycket. Det är tämligen facinerande att den kommentaren togs bort. Jag hoppas att det var på grund av min tämligen hårdhänta släng mot GG i slutet.
Resten av kommentaren (för den som är nyfiken) var ungefär att jag höll med GG om att ABBs världsbild till viss del överrensstämmer med den nya antiislamistiska rörelsens. Och att jag gissningsvis i stora stycken skriver under på detta. MEN, att det viktiga är att ta avstånd från våld och terrorism som poltisk metod, att utan förbehåll fördöma ABBs hemska barnamord!
Jag gjorde också en jämförelse med vänsterns vurmande för ett fritt Palestina. Är ett fritt Palestina mindre rätt för att vissa extremister mördar bosättarfamiljer ner till minsta spädbarn? Nej, det är först när stora delar av rörelsen för ett fritt Palestina jublar över mördandet av spädbarn som ett fritt Palestina i sig solkas ned? Det är våldet som vi måste ta avstånd från. Om ABB råkar ha vissa perspektiv gemensamma med oss andra så får vi inte låta oss skrämmas av detta, det viktiga är att utan förbehåll ta avstånd från terrorism.
Två saker:
"mångkulturella samhället inte fungerar"
Ja, än så länge har de inte fungerat och det är knappast något extremt att påstå det.
"Kort därpå går allt det han sa att återfinna, ord för ord, på den norska kvällstidningen Verdens Gangs hemsida."
Greider hyllar det. Tråkigt bara att Anders Behring Breivik dåd är sprunget ur att det han ville diskutera inte fick diskuteras och att han kom fram till att endast något riktigt ordentligt dåd som inte kunde bortförklaras kunde få etablissemanget på andra tankar. Har du möjligen lite dåligt samvete herr Greider?
Jösses, vad är det Göran Greider vill ha sagt egentligen?
Stalin och Göran Greider tangerar varandra i ideologi. Rannsaka Göran Greider som bär på en samhällsfientlig ideologi. Tur att Göran Greider inte är militant. Men kanske leder Stalins föreställningsvärld, anammat av Göran Greider och hans gelikar, till framtida våldsanvändning? Måste diskuteras!!
Patetiskt Göran Greider. O du är chefredaktör??
#42 Högberg
Sorgligt att du inte fattar varför man reagerar illa på Greiders helt absurda artikel.
Kliv ur din ideologiska tankevärld och läs det han skrev!
Det är bra att Breivik får lägga ut sin text. Då framstår hans totalitära extremt xenofoba ideologi som det enda motivet.
Det är viktigt att hans meningsfränder som delar hans världsbild får bekänna färg.
Varenda gång någon pratar om denna kulturkamp mellan kulturmarxister och muslimer å ena sidan och nationalister å andra kommer likheten med Breivik att slå tillbaka på denne.
Det är inte Greider som står för kletandet utan Breivik som vill kleta sig fast på nationalister och högerextremister vars ideologi han totalt anammat.
Och det gör förhoppningsvis att stödet för dessa minskar.
#42 P A Högberg
Så att när tillräckligt många opponerar sig mot någon, så betyder det att de har fel?
Jag trodde vi lämnade den typen av barnslig argumentation på högstadiet.
Tillräknelig kanske Breivik kan sägas vara, men särskilt smart verkar han inte. Jag menar, det här terrordådet har ju endast försvagat de "politiskt inkorrekta" nationalistiska krafterna i Norge, Sverige och andra länder; och det var ju knappast hans avsikt.
Muslimer och folk som inte gillar muslimer har plötsligt fått nåt gemensamt, de måste båda svära sig fria från mördare som haft liknande ideologi som de själva.
Låt oss hoppas att de inte får fler anledningar till det i framtiden. Vi har alla en del det ansvaret.
@Alvin Stoltz, #34
"Det sägs att Adolf Hitler genomförde motorvägsbyggen i Tyskland på sin tid. Jag tycker det är bra med motorvägar. Jag och Adolf har nog samma värdegrund.............................eventuellt??"
Exakt. Det mest kända exemplet för att illustrera idiotin i guilt-by-association-argumentation är ju att Adolf Hitler var vegetarian. Alltså måste alla vegetarianer ta avstånd från sina matvanor och börja äta kött för att inte dela någon åsikt med Hitler.
Snömos av Greider. Har författaren någon som helst begrepp om konservativ ideologi? Eller vad de europeiska högerpolitiker han tar upp pratar om, innebörden av begreppet "multikulturalism"? Greider är bara ute efter att klumpa ihop borgerligheten med populister och populister med extremister. Med tanke på att hans parti nyligen planerat att bilda regering med fd. diktaturkramare som fortfarande har kopplingar till våldsamma extremister kanske han ska fundera på om det är så smart att använda sig av guilt-by-association.
När kommer Görans vilda generaliseringar kring muslimer och islamistiska terrordåd som drabbat EU?
@David Bergqvist, #35
"#33 Det är knappast bara de grupper du räknar upp som delar världen i "vi och dom".
Liberaler: vi frihetsälskare, dom där statskramarna.
Miljörörelsen: vi miljövänliga, dom där miljöförstörarna.
Vänstern: vi rättviseälskare, dom där kapitalisterna.
Om du vill slippa sådant får du nog utplåna alla ideologi över huvudtaget."
Samt all religion:
Religiösa: Vi rättrogna, dom där otrogna.
Detta gäller även sekulära religioner som t.ex. följande:
Feminism: Vi goda feminister, dom där hemska kvinnohatarna.
Mångkulturalism: Vi goda mångkulturalister, dom där hemska invandrarhatarna/rasisterna
Fotnot: För de som inte är bekanta med termen sekulära religioner definieras termen på engelska Wikipedia så här:
"Secular religion is a term used to describe ideas, theories or philosophies which involve no spiritual component yet possess qualities similar to those of a religion. Such qualities include such things as dogma, a system of indoctrination, the prescription of an absolute code of conduct, an ideologically tailored creation story and end-times narrative, designated enemies, and unquestioning devotion to a higher authority."
http://en.wikipedia.org/wiki/Secular_religion
Jag är övertygad om att det är korrektast att kalla Breivik för ond. För 70 år sedan hade han kunnat ha en lysande karriär i SS och gjort en ond organisation effektivare. Han kan mycket väl vara galen men han är samtidigt konsekvent, målmedveten och har arbetat sig runt spärrarna för att göra onda handlingar. Som alla riktigt farliga onda människor är han övertygad om att han är god och gör rätt och att det motiverar initierade av våld och terror.
Skall man lära sig något av detta och alla heta debatter om vilken sida som är ondast kan man börja med att se på handlingarna och deras konsekvenser. Då hittar man likheter i våldsdåd som Utöya, 9/11, palestinska självmordsbombare som sprängde cafeer för att de ansåg att alla Israeler var kombatanter och olika statliga massmord av klasser, politiska fiender, troende av andra religioner och "raser".
Om man har en stark åsikt om någondera sida i en hård konflikt och tycker att någon gjorde rätt när det användes våld så prova att byta plats på t.ex. muslim/kristen/ateist/jude och se om resonemangen fortfarande håller. Det fångar inte all skit, de som anser att alla raser, kulturer eller kaster skall leva åtskilda kan acceptera samma typ av förtryck för alla men det fångar en hel del skit.
Tänk men jämför för 17 tanken mot verkligheten.
Hur ser man till att ens meningsmotståndare håller tyst... anklaga de för all det vädervärdiga som sker i världen....det funkade förut, men inte nu längre, folk har sin egen uppfattning nu, Pastor Greider.
@Ingemar Hof, #47
Framför allt bör man jämföra Göran Greiders text ovan med hans artikel nyligen [1] där han försöker ursäkta och förklara Mohammed Merahs massmord och lämpa över ansvaret på det omgivande samhället.
De dubbla måttstockarna lyser lika starkt som solen mitt på blanka dagen.
[1] http://www.dalademokraten.se/Opinion--Kultur/Ledare/2012/03/23/Och-Moham...
jag undrar hur många som INTE röstar på vänstern för att Göran Greider finns?
De lär ju iaf vara tiotusentals mer än de som gör tvärtom.
Som skrivits innan, Överallt i världen finns dårar, vettvillingar och extremister av alla de slag. Allt och alla ska beskämpas för att vi ska kunna ha våra öppna samhällen där vi respekterar individer med oliktänkande åsikter och dyl och där yttrandefrihet ska råda.
Börjar man att diskutera och propagera för tankar som Greider mfl gör är man ute på tunn is.
I sin iver att ouphörligen vilja fösa in folk i politiska och religiösa fack inser man tydligen inte att man kan komma att skuldbelägga helt vanligt folk som har helt vanliga åsikter i politiska/religiösa frågor.
Man kan alltså få vanligt folk till att bli mer extremistiska om man påstår att de tillhör något de egentligen inte gör. Man kan alltså verbalt förflytta de längre och längre ut mot kanterna där extremsiter befinner sig. Inte bra alls.
Denna artikel är enbart skriven för att försöka få över så mycket som möjligt av en massmördares illdåd på så mycket av sina politiska fienders fingrar, som möjligt.
Greider framställs som än mer oseriös om man tar hans andra artikel om den franske terroristen i beaktande.
Mycket dåligt Göran Greider.
@Johan E Karlsson, #48
"Det är inte Greider som står för kletandet utan Breivik som vill kleta sig fast på nationalister och högerextremister vars ideologi han totalt anammat."
Vet du varför han gör det? Det har han faktiskt förklarat. Breivik vill att nationalister och andra invandringskritiker skall stigmatiseras hårt och brutalt av samhället. Han tror nämligen att den enda metoden att förändra samhället åt det hållet är genom våld, och genom att få samhället att stigmatisera och trycka ned dessa grupper hoppas Breivik att de skall drivas till just en våldsam revolution.
När alla möjligheter att påverka politiken demokratiskt stängs så blir våldet den enda kvarvarande möjligheten att driva igenom politisk förändring. Det är dit Breivik vill att nationalister och mångkulturskritiker skall drivas, och av någon ytterst märklig anledning spelar många honom rakt i händerna genom att smeta honom och hans dåd på demokratiska partier som Sverigedemokraterna.
@Mattias Berggren, #50
"Tillräknelig kanske Breivik kan sägas vara, men särskilt smart verkar han inte. Jag menar, det här terrordådet har ju endast försvagat de "politiskt inkorrekta" nationalistiska krafterna i Norge, Sverige och andra länder; och det var ju knappast hans avsikt."
Huruvida det var smart eller inte vet jag inte, men det var definitivt hans avsikt, hur kontraproduktivt det än kan verka på ytan. Läs min kommentar #59 ovan så förstår du.
Oavsett var Greider eller andra vänsterradikaler säger så är vänstern fortfarande världshistoriens grymmaste och mest inhumana samhällesmodell. Socialism och vänsterpolitik leder till folkmord och har långt över 100 miljoner liv att ansvara för.
@ Init #59-60.
Jo jag känner igen tankekedjan. Röda Armefraktionen hade liknande ideer bakom sitt dödande i Tyskland på 70-talet. De lyckades som bekant inte, och jag är övertygad om att Breivik har tänkt minst lika fel som de gjorde.
"Ett fruktansvärt och våldsamt uttryck för militant konservatism och högerideologi."
Struntprat i kubik.
Breivik är en terrorsit. Som dessutom uppenbart är knäpp i skallen. Sjuk helt enkelt. Det har inget med militant konservatism och högerideologi att göra. Karln är galen. Så enkelt är det. Men en del ska ju göra politik av precis allt.
Självfallet är en mördare alltid en störd person, särskilt en massmördare. Men även en störd person får naturligtvis ta ansvar för massmord.
Det här massmordet var också klart politiskt. Tyvärr var det nog ingen tillfällighet att det just var socialdemokrater han var ute efter. Lika lite var det knappast någon tillfällighet när först Sveriges statsminister mördades och sedan utrikesministern, att båda var socialdemokrater.
Det tycks vara just socialdemokratin som det grova politiska våldet i Norden har som måltavla.
Mycket bra artikel!
Så här mycket hat bland kommentarerna påminner mycket starkt om det hat, ideologin som Breivik skickade ut.
Ord och termer som "vänster" "kulturmarxismen" hetsen mot "muslimer" "araber" kampen mot "palestina" och stödet till "Israel", "massinvandringen".
Tro det eller icke, men ni som hatar på Gejder har nu manifesterat att hans artikel håller för granskning - Breviks världsbild är inte i minoritet, den är ofrånkomligt levande hos en mängd Brevik sympatisörer och resultatet är att vi måste se upp med fler Brevikare i framtiden.
Vet du vad, Göran? al-Qaidas världsbild är vida spridd även bland muslimer som tar avstånd från terrorism. AFA:s världsbild är vida spridd bland syndikalister som annars tar avstånd från politiskt våld. Vad ska du göra åt det? Det är väl inte Breiviks åsikter som är problemet? Man får faktiskt lov att ha extrema världsbilder! Breivik var en politisk galning som hade kunnat tillhöra precis vilket läger som helst. Det enda Breivik möjligen bevisade i sitt heliga krig mot islam och kommunismen var att terrorism inte är unikt för det han bekämpade, så du sjunker bara till Sverigedemokraternas nivå. Det är dags att alla läger börjar föra dialog utan att stigmatisera varandra som ansvariga för diverse våldshandlingar, för det är det som ligger till grund för alla våldshandlingar. Breivik opererade faktiskt ensam. Ta och lägg din egen världsbild åt sidan när du ska analysera Breivik. Är det så svårt?
Om folk i högerkretsar delar den här massmördarens ideal, innebär det att folk i vänsterkretsar delar Toulousemördarens ideal? Är inte tokiga mördare och massmördare tokiga oavsett om de tror sig kämpa för eller emot islam?
Sanningen är att Breiviks verklighetsbild är förvriden och han tillämpar en potpurri av begrepp från politiska kretsar utan att riktigt begripa dem. Ett exempel på bristande insikt är att Breivik identifierar sig med dom medeltida ridderliga idealen, men det har aldrig ansetts ridderligt att döda försvarslösa människor, speciellt inte kvinnor. Hela hans handlande hade ansetts som själva motsatsen till ridderlighet av medeltidens riddare. Så Greiders analys håller inte. Man kan nämligen ta vilka politiska begrepp som helst och skapa en förviden bild av dem. Greiders egna kommunistiska ideal har lett människor till betydligt större massmord än de Breivik har begått.
Jag tror att samtliga dessa skyttar, Breivik, Mangs (Malmö), och Ausonius (lasermannen) kan ha det gemensamt att dom lider av ett autistiskt syndrom. Autistiska människor är ofta väldigt välfungerande (ofta mer fokuserade än normala), men dom kan fastna i en oändlig loop av förvriden verklighetsbild. Han saknar djupare förståelse av de politiska termerna. Han fixerar sig maniskt vid begreppen men begriper dom inte riktigt. Fenomenet är kopplat till autismspektrum. Pratet i media om narcissism tror jag är helt felaktigt. Autister ser ofta människor som irriterande insekter, så bristen på empati kan också förklaras av autism. Den bilden som ofta sprids i media om autister som ofarliga människor som saknar egentlig vilja att skada andra, är felaktig. Autister har ofta destruktivt inflytande, men dom kan vara produktiva på arbetsplatser.
-M.
#66 Goran,
"Tro det eller icke, men ni som hatar på Gejder har nu manifesterat att hans artikel håller för granskning ..."
Är det "hat" att ge en debattör mothugg som visar att dennes artikel inte håller för gransking? Eller tycker du att Sarkozy, Merkel och Cameron skall stå till last för vad en uppenbart störd persons vansinnesdåd?
#69 Dr. J. Mabuse "Jag tror att samtliga dessa skyttar, Breivik, Mangs (Malmö), och Ausonius (lasermannen) kan ha det gemensamt att dom lider av ett autistiskt syndrom. Autistiska människor är ofta väldigt välfungerande (ofta mer fokuserade än normala), men dom kan fastna i en oändlig loop av förvriden verklighetsbild"
Otroligt bra! Du har ensam klarat av att sätta en bättre diagnos än de fyra sk experterna.
Din analys är den stora behållningen av artikeln. Jag har faktiskt inte läst en bättre förklaring på
Breiviks illdåd någonsin. Autister har en störning men kan straffas så då är även den frågan löst.
Men det är viktigt att inte stigmatisera autiserna som oftast låser sig vid ofarliga saker. Lösningen är att följa upp autister och hjälpa dem om de fastnar i en destruktiva loops.
Goran,
Vi måste se upp med fler militanta framöver, oavsett ideologi.
Sen kan man bryta ned det i mer detalj, men det gör inte GG, iaf inte på ett bra sätt. Han blandar ideologi med militant fallenhet och gör det svårt för sig. Därav all kritik. Det ska inte vara en höger-vänster fråga.
Kommentarsfältet är stängt på denna artikel.