Haha "Det finns ingen Israel lobby"! Eller hur.
41 artiklar!
Fortsätt hata med propaganda.
Permalänk | Anmäl
u_21099, 2012-04-14, 09:14
"Jag har debatterat Mellanöstern-konflikten i 40 år och är generalsekreterare i den ideella föreningen Svensk Israel-Information."
Fel. Du har inte debatterat. Du har propagerat -för krigsförbrytarstaten.
Permalänk | Anmäl
Backfire, 2012-04-14, 09:26
"Israels sjöblockad är laglig då landet står inför ett reellt säkerhetshot och krigstillstånd de facto råder."
Då borde palestinierna kunna göra detsamma. De är nog utsatta för ett större säkerhetshot, eller hur?
Permalänk | Anmäl
Backfire, 2012-04-14, 09:35
"Dessutom har grannen Turkiet, som aktivt stödde Ship to Gaza 2010, nu ändrat sin politik visavi Gaza. Turkiet låter nu last till Gaza gå via israeliska hamnar."
Det KAN ju bero på att Israel mördade 9 turkar och skottskadade 54 andra personer 2010 på det turkiska fartyget "Mavi Marmara"...
"Egypten har glädjande nog sedan den ”arabiska våren” öppnat sin gränsövergång Rafah för persontrafik, men både Egypten och Hamas har restriktioner vad gäller kön och ålder (yngre män måste begära särskilt tillstånd)."
Din artikel är så full av tillrättalagd propaganda så man baxnar. Att det skulle vara 'glädjande' (ovan) är ju långt från sant, eftersom Egypten under Mubarak hade avtal med Israel som förespråkade just stängd gräns. Den egyptiska metallbarriär som också gick långt ner i marken för att stoppa tunnlar, som delvis byggts byggdes för någon annans pengar. Var det Israels eller USA:s?
"Detta gynnar även Gazas fattiga befolkning som oftast inte har råd att köpa de varor som smugglas in via tunnlar till Egypten, och som Gazas regim Hamas (som tog makten efter en våldsam statskupp i juni 2007) tjänar tullavgifter på."
Hade det förts in tillräckligt med varor, så hade det ju inte funnits behov av några smugglingstunnlar, eller hur? Det förstår tom ett barn...
"Och trots alla bedyranden om motsatsen, Gazaborna får sin koriander! Dessutom växer den vilt i hela Mellanöstern. "
Hade du tyckt likadant om det var Norge som var under blockad? De kan ta av det vilt växande.. Det duger åt dom.
Permalänk | Anmäl
Backfire, 2012-04-14, 10:01
Lisa, undvik att använda "sommarkollo" på det här lite nedlåtande sättet. Det är tyvärr alltför vanligt att skribenter har någon slags von oben-attityd till både "sommarkollo" och "dagis" vilket inte är kul för alla de som arbetar i dessa seriösa kommunala verksamheter. Ofta är det väl bara tanklöshet och det är därför jag påpekar det. I övrigt har jag inga synpunkter på din artikel.
Permalänk | Anmäl
u_21282, 2012-04-14, 10:41
#6 Backfire.
"Hade du tyckt likadant om det var Norge som var under blockad?"
Om Norge oavbrutet hade beskjutit svenska byar och städer med raketer md slagord om att Sverige och svenskarna skall utplånas, så kan du ge dig fan på att Sverige hade agerat kraftfullt. Betydligt mer kraftfullt än en blockad. Frågan är: Hade du varit lika upprörd över detta?
Permalänk | Anmäl
tomax, 2012-04-14, 10:45
Re #6 Backfire.
”Det KAN ju bero på att Israel mördade 9 turkar och skottskadade 54 andra personer 2010 på det turkiska fartyget "Mavi Marmara"...”
Det KAN bero på det. Men det är ytterst osannolikt. Vid tillfället var Mavi Marmara inte villket Turkiskt fartyg som helst. Det var i första hand ett fartyg från organisationen Ship To Gaza som seglade under Turkiskt flagg.
”Din artikel är så full av tillrättalagd propaganda så man baxnar. Att det skulle vara 'glädjande' (ovan) är ju långt från sant, eftersom Egypten under Mubarak hade avtal med Israel som förespråkade just stängd gräns.”
Varför tycker du inte att det är glädjande att Egypten öppnat för viss persontrafik över gränsen? Blir det lite svårare för dig att kritisera Israel nu?
Nu är det Egypten och Hamas som infört restriktioner. Hur kan du missa det om du nu är för palestinierna? Eller är det så att även du bara är emot Israel och skiter fullständigt i palestinierna?
”Den egyptiska metallbarriär som också gick långt ner i marken för att stoppa tunnlar, som delvis byggts byggdes för någon annans pengar. Var det Israels eller USA:s?”
Det var inte för att stoppa tunnlarna. Det var för att stoppa vapen som smugglades genom tunnlarna.
”Hade det förts in tillräckligt med varor, så hade det ju inte funnits behov av några smugglingstunnlar, eller hur? Det förstår tom ett barn...”
Även ett barn borde förstå att när hamas tar ut tullavgifter så minskar möjligheten att importera. För övrigt så användes pengarna från tulavgifterna till vapen inte til skolor och sjukhus. Åter igen. Det smugglades vapen inte mat. Mat förs in i mängder från Israel. Ja just det. Från Israel. Jag vet att det gör det svårt för dig att kritisera Israel men det är så det är.
”Hade du tyckt likadant om det var Norge som var under blockad? De kan ta av det vilt växande.. Det duger åt dom.”
Tja, fråga Norrmännen. Duger oljan och fisken som så att säga växer fritt? Jag tror dom tycker det.
Permalänk | Anmäl
Michael Jönsson, 2012-04-14, 11:03
Lisa detta håller inte.
Felaktiga fakta finns genom hela artikeln som i dina andra 41 artiklar.
Lisa skriver till exempel:
"men för att verkligen gynna Gazas befolkning, kryssa till Ashdod istället."
Som att skriva, för att hjälpa polackerna skulle man accepterat tysklands ockupation och fört in varor där tyskarna ville. Nej du Lisa du missförstår, Ship To Gaza
vill som vissa andra personer inte BEHÅLLA den folkrättsvidriga blockaden. De vill BRYTA den.
"Ferdinandsson fokuserar sin överklagan på att det handlar om utrikespolitik och att Ship to Gaza inte är en internationell hjälporganisation då de faktiskt aldrig fått fram något bistånd till avsedd mottagare."
Tro fan det när båtar inte bara blir stoppade från att nå personer som lider under kollektiv bestraffning av Israel, till och med attackeras civila och 9 mördades 2010
på öppet hav. Detta är inte friskt.
"men ger tydligt besked om att Israels sjöblockad är laglig då landet står inför ett reellt säkerhetshot och krigstillstånd de facto råder. "
Helt fel. Det har gjorts åtminstone 3 rapporter, de 2 första sa att blockaden är illegal (detta tillsammans med Röda korset, israeliska B'tselem och mängder av andra non-government organisationer (ngo).
Den enda rapporten som påstod motsatsen och som bestod av israelvännen Àlvaro Uribe. Utöver detta saknar rapporten laglig grund. Detta framkommer om Lisa faktiskt hade
läst rapporten. Norman Finkelstein i sin kritik belyser detta, han skriver.
"The oddity of this conclusion will immediately be noticed in
light of the POI’s repeatedly stated caveat that it was “not asked to make determinations
of the legal issues,” “not asked to determine the legality or otherwise
of the events.”
http://www.normanfinkelstein.com/torpedoing-the-law-finkelstein-on-the-p...
Så nej rapporten säger inget om blockaden skulle vara korrekt enligt lagen Lisa. Vi vet att den är olaglig även hur du än försöker vända och vrida på fakta.
"Detta hot tar sig sådana uttryck som de fortsatt nästan dagliga raketattackerna mot södra Israel, som så sent som i mars tvingade större delen av södra Israels befolkning (ca 1 miljon) att tillbringa en vecka i skyddsrum."
Senaste perioden har det dött 105 palestinier av dagliga räder, raketattacker, riktade mord mot palestinier av Israel.
Du pratar om skyddsrum, du förbiser i att Gaza finns inga skyddsrum, de
är nämligen förbjudet att bygga sådana rum enligt Israel.
http://www.dailystar.com.lb/News/Middle-East/2012/Mar-20/167375-civilian...
"Raketerna riktas direkt mot civila mål inne i Israel, något som domare Richard Goldstone i sitt FN-uppdrag konstaterade var ett brott mot folkrätten."
Haha jaså nu vill ni använda Goldstonerapporten?! Vad sa Goldstone rapporten mer? Att Israel använder palestinska barn som mänskliga-sköldar, att Israel skjuter på civila palestinier,
att Israel terroriserar palestinska befolkningen.
http://en.wikipedia.org/wiki/United_Nations_Fact_Finding_Mission_on_the_...
"Turkiet låter nu last till Gaza gå via israeliska hamnar. "
Rena dumheter, Turkiet har JÄMT skickat varor via Ashdod.
"Det främsta skälet är att den omfattande importen och biståndet till Gaza, går via israeliska hamnar och gränsövergångar är för att Israel ska kunna kontrollera att inte vapen eller materiel som kan användas som vapen eller avskjutningsramper inte förs in"
Ja eller hur för Ship To Gaza hade ju vapen i lasten. Nej detta våldsverkande i IDF är ett sätt att visa hur tuffa man är, genom att döda civila skickar man en signal till
att inte skicka fler skepp och förnödenheter. Alltså ren terrorism.
"Detta har Israel rätt till enligt folkrätten, senast manifesterad i just FN:s Palmer-kommission (se ovan)."
Haha du har ju inte ens bläddrat i rapporten. Vad sa Finkelstein nu igen?
"The oddity of this conclusion will immediately be noticed in
light of the POI’s repeatedly stated caveat that it was “not asked to make determinations
of the legal issues,” “not asked to determine the legality or otherwise
of the events.”
http://www.normanfinkelstein.com/torpedoing-the-law-finkelstein-on-the-p...
"Detta gynnar även Gazas fattiga befolkning "
Och varför är Gazas BEFOLKNING fattiga? Erkänner du nu den kollektiva bestraffning med blockad av Israel mot Gaza som gjort Gaza till ett stort utomhusfängelse?
"Hamas (som tog makten efter en våldsam statskupp i juni 2007) "
Nix, de blev framröstade. Men Israel kunde inte acceptera detta så de bussade Fatah på Hamas.
"The period from March to December 2006 was marked by tensions when Fatah commanders refused to take orders from the government while the Palestinian Authority initiated a campaign of assassinations and abductions against Hamas"
http://en.wikipedia.org/wiki/Fatah%E2%80%93Hamas_conflict#Alleged_involv...
"Även det faktum att vapen inte förs in i Gaza är till fördel för såväl den civila befolkningen i Gaza som i södra Israel då fred är till gagn för dem alla."
Så de ockuperade palestinierna får inte försvara sig men den ockuperande maktenheten i Israel får? Obehaglig syn på palestinier, obehaglig logik.
"Israel låter veckovis mellan 300 – 600 personer till Israel eller Västbanken av medicinska, kommersiella eller andra skäl."
Vad snällt, att Israel låter 500 av 1,6 miljoner kunna få resa utanför ockupationen. Verkligen snällt och humanitärt. Verkligen.
"När ska då blockaden avslutas? När attackerna från Gaza in på isrealiskt territorium avslutas, enkelt uttryckt."
Det betyder att världen måste sätta blockad mot Israel mot raketbeskjutning mot Gaza som dödar palestinier var och varannan vecka. Eller är det kanske antisemitiskt att kräva blockad mot en sådan regim som Israel?
Permalänk | Anmäl
u_21099, 2012-04-14, 11:45
Med vänner som "Lisa Abramowicz" behöver inte Israel fiender....
Permalänk | Anmäl
Mikael Byström, 2012-04-14, 13:05
Bra skrivet av Lisa Abramowicz.. Ship to Gaza är ett ideologiskt, politiskt, moraliskt haveri. Toppen av förljugenhet och hyckleri. Gammaldags antisemism i nya kläder.
Permalänk | Anmäl
Ivo Brncic, 2012-04-14, 13:16
"... Flera av Diakonias båtpartners vill utplåna staten Israel. Diakonia vill inte tala om att den ”hjälp” bara förlänger Hamas diktatur i Gaza. Och att Diakonia de facto tar Hamas sida, mot mer moderata Al Fatah, och med detta bara cementerar splittringen mellan palestinierna. Diakonia tar vulgärkommunister och islamister till partners, de som vill förgöra både demokrati och Israel. Diakonia har med Ship to Gaza” gjort ideologiskt/analytiskt och andligt skeppsbrott innan båten ens var i sjön. Att som kristen liera sig med hårdföra kommunistiska och islamistiska organisationer är lika naivt som att tro att en cirkel kan bli fyrkantig. Diakonia har gjort ett politiskt/kristet skeppsbrott."
Permalänk | Anmäl
Ivo Brncic, 2012-04-14, 13:25
Samma européer som bugar sig inför extremistiska islamister visar en smaklös iver när det gäller att skapa varje tillfälle att kritisera Israel när den judiska staten är fräck nog att skydda sig mot islamistisk aggression. Inte alls roligt när den konservative FM herr Carl Bildt tar första bästa flygplan till Turkiet och låter sig där fotograferas tillsammans med svenska kommunistiska och islamistiska sjöfarare och martyrer som de facto förhärligar Hamas ...
Permalänk | Anmäl
Ivo Brncic, 2012-04-14, 13:32
Och hur som helst, så är jag emot att skattebetalarna ska stå för Mehmed Kaplan & company's inblandning i Gaza-konflikten?
Permalänk | Anmäl
Ivo Brncic, 2012-04-14, 13:37
Jag tycker att Henning Mankells tal inför den första Gazaflottiljen var starkt antisemitiskt. Fy, Mankell, fy!
Permalänk | Anmäl
Ivo Brncic, 2012-04-14, 13:41
Ivo#20
Om du med Staten Israel menar den sionistiska statsbildningen, den enda stat som enligt sin konstitution ska gynna en enskild folkgrupp framför alla andra, så har du anske rätt. Vi är många som skulle vilja få en sådan rasism att upphöra.
Men om du menar landet eller befolkningen så har du naturligtvis fel. Där finns bara utplåningshotet som ett argument att förringa det hot som Israel av idag utgör mot sina grannländer. Och att urskulda att Israel är det enda land i regionen med en aktivt krigförande armé, som dessutom har tillgång till kärnvapen.
Israel är regionens hot och kommer att så förbli så länge man tillämpar ockupation och apartheid. Dessa övergrepp går som alla vet bara att upprätthålla under krigstillstånd.
Permalänk | Anmäl
Olof Lindberg, 2012-04-14, 13:46
I Syrien mördas 25 människor dagligen. Kvinnor och barn. Är det inte lite märkligt att ingen planerar Ship To Syria? Inte alls! Om något inte kan användas mot Israel, så bryr sig inte alla våra svenska martyrer, sjöfarare, pseudo-intellektuella, pseudo-humanister, men sanna antisemiter inte en enda procent.
Permalänk | Anmäl
Ivo Brncic, 2012-04-14, 13:50
Olof, med all respekt., men skräpet om "ockupation", "apartheid" osv, förjänar inget svar. I alla fall får inte det från mig. Ciao!
Permalänk | Anmäl
Ivo Brncic, 2012-04-14, 13:54
Mina herrar, Joke of the Year 2012, 2013, 2014, 2015:
"De som mördas i Syrien mördas av islamistrebellerna."
Oh Sancta Simplicitas!
Man vet inte ska man gråta eller skratta.
Albert Einstein:
"Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe."
Permalänk | Anmäl
Ivo Brncic, 2012-04-14, 14:07
I sedvanlig hånfull ton angriper här Lisa Abramovic den hedevärda biståndsflottiljen Ship to Gaza. Den flitiga, mosaiska propagandamaskinen i Sverige av vilken Info Sverige/Israel bara är en av 27 tentakler, anser sig tydligen numera ha mandat att bruka pekpinnen gentemot olika kommuner som inte uppträder tillräckligt underdånigt mot det zionistiska särintresset.
Nyss var det Malmö som fick på pälsen av mosaiskt troende för att dess kommunordförande hade försökt peka på judarnas egen skuld till agressionerna mot deras församling - de hade nämligen demonstrerat till stöd för massmorden på kvinnor och barn i Gaza 2009-01.
Nu är det alltså Botkyrkas tur att få bära det hundhuvud som den stackars Ilmar Reepalu knappt hunnit befria sig från, misstolkad, felciterad och förvrängd som han avsiktligt blivit av Malmös mosaiska församling.
Tror judenheten i Sverige (en halv promille av totalbefolkningen) att de besitter nåt slags mandat att styra kommunalpolitiken i Sverige? Tror Lisa Abramowic att hon har svenska folket bakom sig då hon tar sig rätten att ha synpunklter på i vilken form Botkyrka kommun föredrar och beslutar att leverera bistånd till mottagarlandet. Tror särintresset att de har makt och myndighet att skriva än den ena än den andre kommunen på näsan sin egen zionistiska uppförandekodex.
Tror sig Lisa Abramowic ha mandat nog att dirigera svenska biståndsflottor till den ena eller andra hamnen fast hon vet att destinationen Gaza harbour ligger bergfast som slutmålet? Detta börjar gränsa till nån slags hysterisk komik där särintresset tror sig kunna styra och ställa bland våra av folket valda kommunalpolitiker.
Med det hån och den illvilja Lisa Abramowic lägger fram sin kritik mot Ship to Gaza gör det svårt att betvivla att hon fördömer det massmord som utfördes till havs på internationellt vatten 2010 då den blodsbesudlade, israeliska armén likt de somaliska pirater som förhärjar farvattnen utanför Somalia tog lagen i egna händer och helt enkelt anföll och mördade 9 oskyldiga biståndsarbetare vilkas enda brott var att de ville utmana israels olagliga blockad mot Gaza i syfte att skapa sprickor i den kriminella kollektiva bestraffningen av 1,5 miljoner civilister på Gazaremsan.
Föraktfullt och hånfullt kallar hon biståndsflottiljen för kolloverksamhet, förmodligen i förvissning om att hennes IDF kommer att mörda igen om det skulle anses nödvändigt.
Att en medlöpar inom Svenskt Folkepartie väljer att springa zionistiska ärende i detta fall förvånar säkert ingen som följt deras palestinafientliga politik de senaste åren.
http://www.palestinagrupperna.se/fn-israels-agerande-i-gaza-r-ett-brott-...
http://www.svd.se/nyheter/utrikes/gaza-i-kris-enligt-fn_6289518.svd
http://www.svd.se/naringsliv/svenska-rederier-vill-bevapna-sig_5922961.svd
Permalänk | Anmäl
Volfram Ax, 2012-04-14, 14:44
Triumfatoriskt trumpetar Lisa Abramowic ut att Turkiet nu sänder sitt bistånd till Gaza på ett sätt som faller israel på läppen. Underförstått: Turkiet gör som zionisterna vill och har alltså böjt sig för israels våld till havs 20120. Nu menar Lisa Abramowic att det hedervärda Ship to Gaza ska göra likadant allmedan hon låtsas ovetande om att organisationens primära syften är att punkter den olagliga kollektiva bestraffningen av Gazas civilister. Lisas hela artikel markerar överhöghet över Gaza där det zionistiska särintresset inte bara lägger sig i vart biståndet ska lossas, utan också vilka varor som ska tillåtas osv. kan man uppträda med srörre arrogans och mer gement? Det torde vara tillåtet att fråga. Lisa låter förstå att Gaza harbour är en "olaglig hamn". Ingenstans kallar FN Gaza för "en olaglig hamn". Lisa; låt du den fredssträvande biståndsorganisationen Ship to Gaza själva bestämma i vilken hamn de lossar sina varor och låt Botkyrka sända sitt bistånd på det sätt de tycker passar dom och inte det zionistiska särintresset.
Permalänk | Anmäl
Volfram Ax, 2012-04-14, 14:48
Bara att konstatera, Brncic, att du står helt svarslös. Liksom också Abramowicz som är i en total avsaknad av argument. Det är otroligt stötande att Abramowicz har fräckheten att säga att hon inte är anti-arabisk.
Permalänk | Anmäl
Leopold, 2012-04-14, 14:49
Micael, du glömmer kommunisterna ...
Permalänk | Anmäl
Ivo Brncic, 2012-04-14, 15:41
Kollektiv bestraffning, Medicinbrist, humanitär katastrof, ökande fattigdom, jättehög arbetslöshet, bränslebrist bevisar israellobbyister fel och bevisar att Ship to Gaza behövs.
Gaza: lack of fuel puts thousands of patients at risk
http://www.icrc.org/eng/resources/documents/news-release/2012/israel-pal...
Humanitarian needs in Gaza and West Bank widespread and acute
http://www.unmultimedia.org/radio/english/2012/01/humanitarian-needs-in-...
Gaza patients suffer from medicine shortage
http://news.xinhuanet.com/english2010/indepth/2011-06/14/c_13929519.htm
Unemployment in Gaza and West Bank rises despite hopes of economic revival
http://www.guardian.co.uk/world/view-from-jerusalem-with-harriet-sherwoo...
Hints of high life sprout in poverty-stricken Gaza
http://www.reuters.com/article/2011/09/07/us-palestinians-gaza-luxury-id...
Humanitarian Crisis in Gaza as Cold Wave Moves In
http://www.al-monitor.com/pulse/contents/articles/politics/2012/02/gaza-...
Permalänk | Anmäl
u_21099, 2012-04-14, 16:01
Ship to Gaza handlar inte om humanitär hjälp. Det handlar om att demonisera Israel. Det luktar antisemitism på långt håll. I Syrien mördas 25 människor dagligen. Kvinnor och barn. Av sina egna. Är det inte lite märkligt att ingen planerar Ship To Syria? Inte alls! Om något inte kan användas mot Israel, så bryr sig inte alla våra svenska martyrer, sjöfarare, pseudo-intellektuella, pseudo-humanister, men sanna antisemiter inte en enda procent.
Permalänk | Anmäl
Ivo Brncic, 2012-04-14, 16:09
Re #41 Goran.
Och allt det där är lika mycket övriga grannländers fel. Deras gränser är lika stängda.
Ditt sätt att argumentera visar att du i själva verket bara är mot Israel, inte för palestinierna.
Permalänk | Anmäl
Michael Jönsson, 2012-04-14, 16:17
All hjälp till Gaza skulle kunna komma via Egypten, eller hur? Men icke, Egypten håller gränsen till Gaza i praktiken stängd; kanske lite mindre än under Mubaraks regim, men i alla fall stängd.
Permalänk | Anmäl
Ivo Brncic, 2012-04-14, 16:28
Lisa - kan du kommentera pa Israels landblockad som Palmer-kommissionen valde att kommentera separat fran sjoblockaden.
Kortfattat - de fann att landblockaden var kollektiv bestraffning. De fann definitivt INTE landblockaden laglig, men det ar ju givetvis helt franvarande fran Lisas artikel.
Permalänk | Anmäl
John Bernhardsson, 2012-04-14, 16:28
Michael Jönsson,
Det är bara Israel som har varutypifierad blockad.
Vilka grannländER tänker du på förresten?
Permalänk | Anmäl
u_21099, 2012-04-14, 16:38
Vad jag vet så fann UN Palmer's Commission blokaden laglig.
Following are the key findings of the Palmer commission:
“Israel faces a real threat to its security from militant groups in Gaza. The naval blockade was imposed as a LEGITIMATE security measure in order to prevent weapons from entering Gaza by sea and its implementation complied with the requirements of international law.”
“Although people are entitled to express their political views, the flotilla acted recklessly in attempting to breach the naval blockade.”
Permalänk | Anmäl
Ivo Brncic, 2012-04-14, 16:38
Det kommer 100 gånger mer varor in till Gaza varje dag via Israel än det fanns på alla Shipa to Gaza tillsammans. Även under värsta dagarna, när tiotals robotar föll över Israel så avbröts inte tillförsel.
Permalänk | Anmäl
Ivo Brncic, 2012-04-14, 16:44
Ivo Brncic,
Du har ju inte läst rapporten.
Se länken i tidigare inlägg.
"The oddity of this conclusion will immediately be noticed in
light of the POI’s repeatedly stated caveat that it was “not asked to make determinations
of the legal issues,” “not asked to determine the legality or otherwise
of the events.”
Lägg därtill post/#46.
Permalänk | Anmäl
u_21099, 2012-04-14, 16:44
Du kan hålla på och fjanta dig hur mycket du vill, Brncic. Men det är islamister som står för upproret i Syrien precisen som de gjorde i Libyen och dessförinnan i Bosnien.
Permalänk | Anmäl
Leopold, 2012-04-14, 16:55
Inlägget riktar sig inte till dig, Brncic. Det är ett slöseri med tid. Det inriktade sig till den tysta läsekretsen här.
Permalänk | Anmäl
Leopold, 2012-04-14, 16:58
Ivo -
Palmerkommissionen fann SJOBLOCKADEN laglig - INTE landblockaden. Kommissionen valde att se landblockaden som separat fran sjoblockaden i mal, syfte och implementering.
Permalänk | Anmäl
John Bernhardsson, 2012-04-14, 17:07
FN-UTREDNING GER ISRAEL RÄTT
Den allestädes citerade Ove Bring — professor emeritus i internationell rätt och regelbunden gäst på Palestinagruppernas olika evenemang — fick indirekt smäll på fingrarna från FN:s utredningskommission gällande Ship to Gaza. Men det hindrade honom inte från att idag återigen dela med sig av sina åsikter om ”folkrätt” ...
Permalänk | Anmäl
Ivo Brncic, 2012-04-14, 17:17
Jaså minsann, du kommer från Bosnien. Och i och med det har du alltså monopol på sanningen?
Permalänk | Anmäl
Leopold, 2012-04-14, 17:29
Tråkig ringdans från den hysteriska och ignoranta antiisraellobbyn. Lisa Abramowicz vet naturligtvis att de här figurerna kommer med påhopp i vanlig ordning, måste vara härdad. De vanliga signaturerna har alltså nu gått i spinn och riktigt frossar och tuggar fradga! :)
Goran förstår inte att det finns konsekvenser för dem som driver krig mot oskyldig civilbefolkning. Ingen av frossarna förstår att Israel siktar på de terrorister som vill dess folks död, som planerar krigsbrott, har begått krigsbrott och kommer att fortsätta med det. Hamas och än värre fanatiska och folkhatiska grupper drar i och med sin krigföring med sig svårigheter för sitt folk, vilket dessa frossare ignorerar. De har nämligen en syndabock enligt gammalt mönster.
Antiisraellobbyns dravel är tråkigt nog att läsa en gång. Har läst det förut och det var dåligt redan då. Det låter som White Power, KKK, nynazister och andra hatgrupper, inklusive delar av extremvänstern som gjort många märkliga ställningstaganden för våld och hat.
Mycket informativ artikel om vad som förs in i Gaza och om den förbättrade exporten. Jag tycker Lisa Abramowicz har varit mycket snäll mot Dror Feiler och kompani. Jag minns hur glatt han och raddan svenska kändisaktivister skålade, skrattade och firade sin "framgång" sedan deras våldsamma judehatare till medresenärer i Ship to Gaza I (dem på Mavi Marmara) drev igenom en tragedi med nio dödade vid den israeliska (lagliga) bordningen. Hur kan man inte se igenom detta människoförakt?
Jag har inte sett EN ENDA artikel om avståndstagande från dessa personer från det judehat och det jihadtänkande som fanns bland sponsrare och i styret av Ship to Gaza. Tills dess att de kan se alla i denna komplexa situation som människor som behöver stöd, kommer jag att se denna seglats som bara ett av raddan semesternöjen. Glad seglats, grabbar! Skåla, skratta skräna, visa ert folkförakt. Det jag ser är egoism, känns fint att synas, vara professionell kändis, för ett folk mot ett annat.
#60, hur kan det finnas landblockad när varor inte blockeras landvägen??? Det förs ju in tonvis efter tonvis med varor. Naturligtvis finns det restriktioner och kravet att alla varor måste kontrolleras. Men "blockad"???
Permalänk | Anmäl
A-K Roth, 2012-04-14, 18:01
Re 47 Goran.
”Det är bara Israel som har varutypifierad blockad.”
Nej. Nu har du fel igen. Du får allt läsa på lite bättre. Det är bara att rota runt lite bland komentarerna till denna och andra artiklar här må NM. Du kommer snart att se att du saknar stöd för detta påstående även hoss kommentatorer som delar din syn på konflikten.
Som sagt. Det märks att du inte är för palestinierna utan enbart emot Israel.
Permalänk | Anmäl
Michael Jönsson, 2012-04-14, 19:04
Michael Jönsson,
Jo bara Israel har varutypyfierad blockad. Egypten hade detta framt tills det att Mubarak fick sparken av egyptiska folket.
Du svarade inte på min fråga.
" Det är bara Israel som har varutypifierad blockad.
Vilka grannländER tänker du på förresten?"
Permalänk | Anmäl
u_21099, 2012-04-14, 19:04
AK-Roth - att det finns en landblockad ar knappast nagon hemlighet, eller ens kontroversiellt. Att du forsoker forneka det blir bara konstigt. Vissa fornodenheter slapps in - den Israeliska armen raknar kalorier for att halla Gaza strax over svaltgransen. Se denna artikel:
http://news.bbc.co.uk/2/hi/8654337.stm
Jag forstar att Israel ocksa tycker att pasta ar ett rejalt hot, i och med att de blockerade sadana italienska delikatesser fran att komma in i landremsan:
http://www.haaretz.com/print-edition/news/clinton-warns-israel-over-dela...
Permalänk | Anmäl
John Bernhardsson, 2012-04-14, 19:23
#11 Michael Jönsson
"Hamas (som tog makten efter en våldsam statskupp i juni 2007) "
Nix, de blev framröstade. Men Israel kunde inte acceptera detta så de bussade Fatah på Hamas."
Det är jobbigt och frustrerande att försöka föra en seriös debatt med dem som medvetet förvränger fakta. Eller är du bara dåligt påläst?
Hamas vann valet 2006. Statskuppen ägde mycket riktigt rum i juni 2007.
Permalänk | Anmäl
Olov Öberg, 2012-04-14, 19:30
Olov Öberg,
Jag har inte påstått det heller. De vann 2006, därefter bussade Israel Fatah på Hamas 2007 eftersom de inte accepterade det demokratiska valet i Gaza. Läs länken.
Permalänk | Anmäl
u_21099, 2012-04-14, 19:33
#76 Goran,
Jag hittar inget om att Israell bussade Fatah på Hamas. Däremot i samma artikel:
"According to the IISS, the reason for the takeover was Hamas’s conviction that the Palestinian Authority Presidential Guard loyal to Mahmoud Abbas, which the US had helped build up to 3,500 men since August 2006, was being positioned to take control of Gaza"
Att Hamas trodde det (eller ville att världen skulle tro det) är en annan sak.
Abbas var också folkvald och hade rätt till en vaktstyrka. Kanske var det demokratiska systemet för komplicerat för att Palestinierna skulle kunna förstå det. Eller, som jag själv håller för troligare, såväl Fatah som Hamas var alltför makthungriga för att acceptera demokratiska spelregler. Såväl presidentval som parlamentsval skulle ju ha hållits igen för länge sen. Nu har det i alla fall talats om val i år. Men som jag förstår så är det Hamas som strular.
Permalänk | Anmäl
Olov Öberg, 2012-04-14, 20:20
Olov Öberg,
Måste man citera allt från länken?
"The US committed $59 million for training and non-lethal equipment for the Presidential Guard, and persuaded Arab allies to fund the purchase of further weapons. Israel, too, allowed light arms to flow to members of the Presidential Guard. "
"On December 15, 2006, fighting broke out in the West Bank after Palestinian national security forces fired on a Hamas rally in Ramallah. At least 20 people were wounded in the clashes, which came shortly after Hamas accused Fatah of attempting to assassinate Ismail Haniya, the Palestinian prime minister.[18]"
http://en.wikipedia.org/wiki/Fatah%E2%80%93Hamas_conflict#Alleged_involv...
Permalänk | Anmäl
u_21099, 2012-04-14, 20:19
#78 Goran,
Det räcker om du citerar var det står att Israel bussade Fatah på Hamas. Sen bör det ju också bevisas.Jag betvivlar att Israel har erkännt något sådant.
Att USA skickadevapen, arabstater hjälpte till med finansieringen och att Israel inte förhindrade detta tycker jag dock låter troligt.
Permalänk | Anmäl
Olov Öberg, 2012-04-14, 21:08
Olov Öberg,
Jag har inte sagt att jag citerat att Israel skulle ha bussat, det var ett sätt att beskriva att Israel var med i den kupp där man lät Fatah gå på Hamas med vapen för att kuppa bort dom.
"According to them, the US decided last year on a plan to arm and train Mahmoud Abbas's presidential guard in a deliberate effort to confront and defeat Hamas militarily. Israel has already locked up several dozen Hamas legislators and mayors from the West Bank. The next stage was to do the same in Gaza but have Palestinians, rather than Israelis, run the crackdown."
http://www.guardian.co.uk/commentisfree/2007/jun/22/israel.comment
Permalänk | Anmäl
u_21099, 2012-04-14, 21:18
#83 Goran
Du får svårt att slingra dig ur det här. Du har påstått att Israell bussat Fatah på Hamas.Det är inget mer än spekulationer. Varför inte bara erkänna att du förhastat dig? Det är mänskligt.
Sen kan vi kanske fortsätt amed att diskutera vem som är mest skyldig till att inga demokratiska val ägt rum efter 2006.
Permalänk | Anmäl
Olov Öberg, 2012-04-14, 21:49
Olov Öberg,
Du gör det krångligt för dig.
Bussa= 1.få att angripa
http://sv.wiktionary.org/wiki/bussa
För att skriva dig på näsan. Israel fick Fatah att angripa mot Hamas.
Förstår du nu?
Ja vi kan gärna ta debatten varför PLO med Israel och USA i ryggen har vägrat val. Det är nämligen PLO som har makten.
Permalänk | Anmäl
u_21099, 2012-04-14, 21:57
#85 Goran,
Jorå, jag hajar va bussa betyder. Men du har inte kommit med några bevis för att det var Israel som fick Fatah att angripa.
Sen vet du väl att PLO bara har makten på Västbanken och inte i Gaza? Huruvida PLO har USA i ryggen eller ej tycker jag kan diskuteras. PLO kräver ju att Israel ska dra sig tillbaka till gränserna före 1967. Det kravet ställer sig i varje fall inte Israels nuvarande regering bakom.
Permalänk | Anmäl
Olov Öberg, 2012-04-14, 22:29
Medan arabiska diktaturstat, Syrien, dränks i blod därför att regimen Assad vägrar lämna ifrån sig makten och kanske så många som tiotusen (10.000) människor har fått sätta livet till där, förbereder alltså Dror Feiler & company ännu en Ship to Gazafärd till - och riktad mot - demokratin Israel. Den syriske diktatorns fasansfulla framfart mot den egna befolkningen bekymrar inte Feiler. Han ser i stället Israel som den stors boven. Det är till att ha proportioner på Mellanösternfrågan ...
Permalänk | Anmäl
Ivo Brncic, 2012-04-14, 22:31
92 kommentarer I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.
Haha "Det finns ingen Israel lobby"! Eller hur.
41 artiklar!
Fortsätt hata med propaganda.
"Jag har debatterat Mellanöstern-konflikten i 40 år och är generalsekreterare i den ideella föreningen Svensk Israel-Information."
Fel. Du har inte debatterat. Du har propagerat -för krigsförbrytarstaten.
"Israels sjöblockad är laglig då landet står inför ett reellt säkerhetshot och krigstillstånd de facto råder."
Då borde palestinierna kunna göra detsamma. De är nog utsatta för ett större säkerhetshot, eller hur?
"Dessutom har grannen Turkiet, som aktivt stödde Ship to Gaza 2010, nu ändrat sin politik visavi Gaza. Turkiet låter nu last till Gaza gå via israeliska hamnar."
Det KAN ju bero på att Israel mördade 9 turkar och skottskadade 54 andra personer 2010 på det turkiska fartyget "Mavi Marmara"...
"Egypten har glädjande nog sedan den ”arabiska våren” öppnat sin gränsövergång Rafah för persontrafik, men både Egypten och Hamas har restriktioner vad gäller kön och ålder (yngre män måste begära särskilt tillstånd)."
Din artikel är så full av tillrättalagd propaganda så man baxnar. Att det skulle vara 'glädjande' (ovan) är ju långt från sant, eftersom Egypten under Mubarak hade avtal med Israel som förespråkade just stängd gräns. Den egyptiska metallbarriär som också gick långt ner i marken för att stoppa tunnlar, som delvis byggts byggdes för någon annans pengar. Var det Israels eller USA:s?
"Detta gynnar även Gazas fattiga befolkning som oftast inte har råd att köpa de varor som smugglas in via tunnlar till Egypten, och som Gazas regim Hamas (som tog makten efter en våldsam statskupp i juni 2007) tjänar tullavgifter på."
Hade det förts in tillräckligt med varor, så hade det ju inte funnits behov av några smugglingstunnlar, eller hur? Det förstår tom ett barn...
"Och trots alla bedyranden om motsatsen, Gazaborna får sin koriander! Dessutom växer den vilt i hela Mellanöstern. "
Hade du tyckt likadant om det var Norge som var under blockad? De kan ta av det vilt växande.. Det duger åt dom.
Lisa, undvik att använda "sommarkollo" på det här lite nedlåtande sättet. Det är tyvärr alltför vanligt att skribenter har någon slags von oben-attityd till både "sommarkollo" och "dagis" vilket inte är kul för alla de som arbetar i dessa seriösa kommunala verksamheter. Ofta är det väl bara tanklöshet och det är därför jag påpekar det. I övrigt har jag inga synpunkter på din artikel.
#6 Backfire.
"Hade du tyckt likadant om det var Norge som var under blockad?"
Om Norge oavbrutet hade beskjutit svenska byar och städer med raketer md slagord om att Sverige och svenskarna skall utplånas, så kan du ge dig fan på att Sverige hade agerat kraftfullt. Betydligt mer kraftfullt än en blockad. Frågan är: Hade du varit lika upprörd över detta?
Re #6 Backfire.
”Det KAN ju bero på att Israel mördade 9 turkar och skottskadade 54 andra personer 2010 på det turkiska fartyget "Mavi Marmara"...”
Det KAN bero på det. Men det är ytterst osannolikt. Vid tillfället var Mavi Marmara inte villket Turkiskt fartyg som helst. Det var i första hand ett fartyg från organisationen Ship To Gaza som seglade under Turkiskt flagg.
”Din artikel är så full av tillrättalagd propaganda så man baxnar. Att det skulle vara 'glädjande' (ovan) är ju långt från sant, eftersom Egypten under Mubarak hade avtal med Israel som förespråkade just stängd gräns.”
Varför tycker du inte att det är glädjande att Egypten öppnat för viss persontrafik över gränsen? Blir det lite svårare för dig att kritisera Israel nu?
Nu är det Egypten och Hamas som infört restriktioner. Hur kan du missa det om du nu är för palestinierna? Eller är det så att även du bara är emot Israel och skiter fullständigt i palestinierna?
”Den egyptiska metallbarriär som också gick långt ner i marken för att stoppa tunnlar, som delvis byggts byggdes för någon annans pengar. Var det Israels eller USA:s?”
Det var inte för att stoppa tunnlarna. Det var för att stoppa vapen som smugglades genom tunnlarna.
”Hade det förts in tillräckligt med varor, så hade det ju inte funnits behov av några smugglingstunnlar, eller hur? Det förstår tom ett barn...”
Även ett barn borde förstå att när hamas tar ut tullavgifter så minskar möjligheten att importera. För övrigt så användes pengarna från tulavgifterna till vapen inte til skolor och sjukhus. Åter igen. Det smugglades vapen inte mat. Mat förs in i mängder från Israel. Ja just det. Från Israel. Jag vet att det gör det svårt för dig att kritisera Israel men det är så det är.
”Hade du tyckt likadant om det var Norge som var under blockad? De kan ta av det vilt växande.. Det duger åt dom.”
Tja, fråga Norrmännen. Duger oljan och fisken som så att säga växer fritt? Jag tror dom tycker det.
Lisa detta håller inte.
Felaktiga fakta finns genom hela artikeln som i dina andra 41 artiklar.
Lisa skriver till exempel:
"men för att verkligen gynna Gazas befolkning, kryssa till Ashdod istället."
Som att skriva, för att hjälpa polackerna skulle man accepterat tysklands ockupation och fört in varor där tyskarna ville. Nej du Lisa du missförstår, Ship To Gaza
vill som vissa andra personer inte BEHÅLLA den folkrättsvidriga blockaden. De vill BRYTA den.
"Ferdinandsson fokuserar sin överklagan på att det handlar om utrikespolitik och att Ship to Gaza inte är en internationell hjälporganisation då de faktiskt aldrig fått fram något bistånd till avsedd mottagare."
Tro fan det när båtar inte bara blir stoppade från att nå personer som lider under kollektiv bestraffning av Israel, till och med attackeras civila och 9 mördades 2010
på öppet hav. Detta är inte friskt.
"men ger tydligt besked om att Israels sjöblockad är laglig då landet står inför ett reellt säkerhetshot och krigstillstånd de facto råder. "
Helt fel. Det har gjorts åtminstone 3 rapporter, de 2 första sa att blockaden är illegal (detta tillsammans med Röda korset, israeliska B'tselem och mängder av andra non-government organisationer (ngo).
Den enda rapporten som påstod motsatsen och som bestod av israelvännen Àlvaro Uribe. Utöver detta saknar rapporten laglig grund. Detta framkommer om Lisa faktiskt hade
läst rapporten. Norman Finkelstein i sin kritik belyser detta, han skriver.
"The oddity of this conclusion will immediately be noticed in
light of the POI’s repeatedly stated caveat that it was “not asked to make determinations
of the legal issues,” “not asked to determine the legality or otherwise
of the events.”
http://www.normanfinkelstein.com/torpedoing-the-law-finkelstein-on-the-p...
Så nej rapporten säger inget om blockaden skulle vara korrekt enligt lagen Lisa. Vi vet att den är olaglig även hur du än försöker vända och vrida på fakta.
"Detta hot tar sig sådana uttryck som de fortsatt nästan dagliga raketattackerna mot södra Israel, som så sent som i mars tvingade större delen av södra Israels befolkning (ca 1 miljon) att tillbringa en vecka i skyddsrum."
Senaste perioden har det dött 105 palestinier av dagliga räder, raketattacker, riktade mord mot palestinier av Israel.
Du pratar om skyddsrum, du förbiser i att Gaza finns inga skyddsrum, de
är nämligen förbjudet att bygga sådana rum enligt Israel.
http://www.dailystar.com.lb/News/Middle-East/2012/Mar-20/167375-civilian...
"Raketerna riktas direkt mot civila mål inne i Israel, något som domare Richard Goldstone i sitt FN-uppdrag konstaterade var ett brott mot folkrätten."
Haha jaså nu vill ni använda Goldstonerapporten?! Vad sa Goldstone rapporten mer? Att Israel använder palestinska barn som mänskliga-sköldar, att Israel skjuter på civila palestinier,
att Israel terroriserar palestinska befolkningen.
http://en.wikipedia.org/wiki/United_Nations_Fact_Finding_Mission_on_the_...
"Turkiet låter nu last till Gaza gå via israeliska hamnar. "
Rena dumheter, Turkiet har JÄMT skickat varor via Ashdod.
"Det främsta skälet är att den omfattande importen och biståndet till Gaza, går via israeliska hamnar och gränsövergångar är för att Israel ska kunna kontrollera att inte vapen eller materiel som kan användas som vapen eller avskjutningsramper inte förs in"
Ja eller hur för Ship To Gaza hade ju vapen i lasten. Nej detta våldsverkande i IDF är ett sätt att visa hur tuffa man är, genom att döda civila skickar man en signal till
att inte skicka fler skepp och förnödenheter. Alltså ren terrorism.
"Detta har Israel rätt till enligt folkrätten, senast manifesterad i just FN:s Palmer-kommission (se ovan)."
Haha du har ju inte ens bläddrat i rapporten. Vad sa Finkelstein nu igen?
"The oddity of this conclusion will immediately be noticed in
light of the POI’s repeatedly stated caveat that it was “not asked to make determinations
of the legal issues,” “not asked to determine the legality or otherwise
of the events.”
http://www.normanfinkelstein.com/torpedoing-the-law-finkelstein-on-the-p...
"Detta gynnar även Gazas fattiga befolkning "
Och varför är Gazas BEFOLKNING fattiga? Erkänner du nu den kollektiva bestraffning med blockad av Israel mot Gaza som gjort Gaza till ett stort utomhusfängelse?
"Hamas (som tog makten efter en våldsam statskupp i juni 2007) "
Nix, de blev framröstade. Men Israel kunde inte acceptera detta så de bussade Fatah på Hamas.
"The period from March to December 2006 was marked by tensions when Fatah commanders refused to take orders from the government while the Palestinian Authority initiated a campaign of assassinations and abductions against Hamas"
http://en.wikipedia.org/wiki/Fatah%E2%80%93Hamas_conflict#Alleged_involv...
"Även det faktum att vapen inte förs in i Gaza är till fördel för såväl den civila befolkningen i Gaza som i södra Israel då fred är till gagn för dem alla."
Så de ockuperade palestinierna får inte försvara sig men den ockuperande maktenheten i Israel får? Obehaglig syn på palestinier, obehaglig logik.
"Israel låter veckovis mellan 300 – 600 personer till Israel eller Västbanken av medicinska, kommersiella eller andra skäl."
Vad snällt, att Israel låter 500 av 1,6 miljoner kunna få resa utanför ockupationen. Verkligen snällt och humanitärt. Verkligen.
"När ska då blockaden avslutas? När attackerna från Gaza in på isrealiskt territorium avslutas, enkelt uttryckt."
Det betyder att världen måste sätta blockad mot Israel mot raketbeskjutning mot Gaza som dödar palestinier var och varannan vecka. Eller är det kanske antisemitiskt att kräva blockad mot en sådan regim som Israel?
Med vänner som "Lisa Abramowicz" behöver inte Israel fiender....
Bra skrivet av Lisa Abramowicz.. Ship to Gaza är ett ideologiskt, politiskt, moraliskt haveri. Toppen av förljugenhet och hyckleri. Gammaldags antisemism i nya kläder.
"... Flera av Diakonias båtpartners vill utplåna staten Israel. Diakonia vill inte tala om att den ”hjälp” bara förlänger Hamas diktatur i Gaza. Och att Diakonia de facto tar Hamas sida, mot mer moderata Al Fatah, och med detta bara cementerar splittringen mellan palestinierna. Diakonia tar vulgärkommunister och islamister till partners, de som vill förgöra både demokrati och Israel. Diakonia har med Ship to Gaza” gjort ideologiskt/analytiskt och andligt skeppsbrott innan båten ens var i sjön. Att som kristen liera sig med hårdföra kommunistiska och islamistiska organisationer är lika naivt som att tro att en cirkel kan bli fyrkantig. Diakonia har gjort ett politiskt/kristet skeppsbrott."
Samma européer som bugar sig inför extremistiska islamister visar en smaklös iver när det gäller att skapa varje tillfälle att kritisera Israel när den judiska staten är fräck nog att skydda sig mot islamistisk aggression. Inte alls roligt när den konservative FM herr Carl Bildt tar första bästa flygplan till Turkiet och låter sig där fotograferas tillsammans med svenska kommunistiska och islamistiska sjöfarare och martyrer som de facto förhärligar Hamas ...
Och hur som helst, så är jag emot att skattebetalarna ska stå för Mehmed Kaplan & company's inblandning i Gaza-konflikten?
Jag tycker att Henning Mankells tal inför den första Gazaflottiljen var starkt antisemitiskt. Fy, Mankell, fy!
Ivo#20
Om du med Staten Israel menar den sionistiska statsbildningen, den enda stat som enligt sin konstitution ska gynna en enskild folkgrupp framför alla andra, så har du anske rätt. Vi är många som skulle vilja få en sådan rasism att upphöra.
Men om du menar landet eller befolkningen så har du naturligtvis fel. Där finns bara utplåningshotet som ett argument att förringa det hot som Israel av idag utgör mot sina grannländer. Och att urskulda att Israel är det enda land i regionen med en aktivt krigförande armé, som dessutom har tillgång till kärnvapen.
Israel är regionens hot och kommer att så förbli så länge man tillämpar ockupation och apartheid. Dessa övergrepp går som alla vet bara att upprätthålla under krigstillstånd.
I Syrien mördas 25 människor dagligen. Kvinnor och barn. Är det inte lite märkligt att ingen planerar Ship To Syria? Inte alls! Om något inte kan användas mot Israel, så bryr sig inte alla våra svenska martyrer, sjöfarare, pseudo-intellektuella, pseudo-humanister, men sanna antisemiter inte en enda procent.
Olof, med all respekt., men skräpet om "ockupation", "apartheid" osv, förjänar inget svar. I alla fall får inte det från mig. Ciao!
Mina herrar, Joke of the Year 2012, 2013, 2014, 2015:
"De som mördas i Syrien mördas av islamistrebellerna."
Oh Sancta Simplicitas!
Man vet inte ska man gråta eller skratta.
Albert Einstein:
"Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe."
I sedvanlig hånfull ton angriper här Lisa Abramovic den hedevärda biståndsflottiljen Ship to Gaza. Den flitiga, mosaiska propagandamaskinen i Sverige av vilken Info Sverige/Israel bara är en av 27 tentakler, anser sig tydligen numera ha mandat att bruka pekpinnen gentemot olika kommuner som inte uppträder tillräckligt underdånigt mot det zionistiska särintresset.
Nyss var det Malmö som fick på pälsen av mosaiskt troende för att dess kommunordförande hade försökt peka på judarnas egen skuld till agressionerna mot deras församling - de hade nämligen demonstrerat till stöd för massmorden på kvinnor och barn i Gaza 2009-01.
Nu är det alltså Botkyrkas tur att få bära det hundhuvud som den stackars Ilmar Reepalu knappt hunnit befria sig från, misstolkad, felciterad och förvrängd som han avsiktligt blivit av Malmös mosaiska församling.
Tror judenheten i Sverige (en halv promille av totalbefolkningen) att de besitter nåt slags mandat att styra kommunalpolitiken i Sverige? Tror Lisa Abramowic att hon har svenska folket bakom sig då hon tar sig rätten att ha synpunklter på i vilken form Botkyrka kommun föredrar och beslutar att leverera bistånd till mottagarlandet. Tror särintresset att de har makt och myndighet att skriva än den ena än den andre kommunen på näsan sin egen zionistiska uppförandekodex.
Tror sig Lisa Abramowic ha mandat nog att dirigera svenska biståndsflottor till den ena eller andra hamnen fast hon vet att destinationen Gaza harbour ligger bergfast som slutmålet? Detta börjar gränsa till nån slags hysterisk komik där särintresset tror sig kunna styra och ställa bland våra av folket valda kommunalpolitiker.
Med det hån och den illvilja Lisa Abramowic lägger fram sin kritik mot Ship to Gaza gör det svårt att betvivla att hon fördömer det massmord som utfördes till havs på internationellt vatten 2010 då den blodsbesudlade, israeliska armén likt de somaliska pirater som förhärjar farvattnen utanför Somalia tog lagen i egna händer och helt enkelt anföll och mördade 9 oskyldiga biståndsarbetare vilkas enda brott var att de ville utmana israels olagliga blockad mot Gaza i syfte att skapa sprickor i den kriminella kollektiva bestraffningen av 1,5 miljoner civilister på Gazaremsan.
Föraktfullt och hånfullt kallar hon biståndsflottiljen för kolloverksamhet, förmodligen i förvissning om att hennes IDF kommer att mörda igen om det skulle anses nödvändigt.
Att en medlöpar inom Svenskt Folkepartie väljer att springa zionistiska ärende i detta fall förvånar säkert ingen som följt deras palestinafientliga politik de senaste åren.
http://www.palestinagrupperna.se/fn-israels-agerande-i-gaza-r-ett-brott-...
http://www.svd.se/nyheter/utrikes/gaza-i-kris-enligt-fn_6289518.svd
http://www.svd.se/naringsliv/svenska-rederier-vill-bevapna-sig_5922961.svd
Triumfatoriskt trumpetar Lisa Abramowic ut att Turkiet nu sänder sitt bistånd till Gaza på ett sätt som faller israel på läppen. Underförstått: Turkiet gör som zionisterna vill och har alltså böjt sig för israels våld till havs 20120. Nu menar Lisa Abramowic att det hedervärda Ship to Gaza ska göra likadant allmedan hon låtsas ovetande om att organisationens primära syften är att punkter den olagliga kollektiva bestraffningen av Gazas civilister. Lisas hela artikel markerar överhöghet över Gaza där det zionistiska särintresset inte bara lägger sig i vart biståndet ska lossas, utan också vilka varor som ska tillåtas osv. kan man uppträda med srörre arrogans och mer gement? Det torde vara tillåtet att fråga. Lisa låter förstå att Gaza harbour är en "olaglig hamn". Ingenstans kallar FN Gaza för "en olaglig hamn". Lisa; låt du den fredssträvande biståndsorganisationen Ship to Gaza själva bestämma i vilken hamn de lossar sina varor och låt Botkyrka sända sitt bistånd på det sätt de tycker passar dom och inte det zionistiska särintresset.
Bara att konstatera, Brncic, att du står helt svarslös. Liksom också Abramowicz som är i en total avsaknad av argument. Det är otroligt stötande att Abramowicz har fräckheten att säga att hon inte är anti-arabisk.
Micael, du glömmer kommunisterna ...
Kollektiv bestraffning, Medicinbrist, humanitär katastrof, ökande fattigdom, jättehög arbetslöshet, bränslebrist bevisar israellobbyister fel och bevisar att Ship to Gaza behövs.
Gaza: lack of fuel puts thousands of patients at risk
http://www.icrc.org/eng/resources/documents/news-release/2012/israel-pal...
Humanitarian needs in Gaza and West Bank widespread and acute
http://www.unmultimedia.org/radio/english/2012/01/humanitarian-needs-in-...
Gaza patients suffer from medicine shortage
http://news.xinhuanet.com/english2010/indepth/2011-06/14/c_13929519.htm
Unemployment in Gaza and West Bank rises despite hopes of economic revival
http://www.guardian.co.uk/world/view-from-jerusalem-with-harriet-sherwoo...
Hints of high life sprout in poverty-stricken Gaza
http://www.reuters.com/article/2011/09/07/us-palestinians-gaza-luxury-id...
Humanitarian Crisis in Gaza as Cold Wave Moves In
http://www.al-monitor.com/pulse/contents/articles/politics/2012/02/gaza-...
Ship to Gaza handlar inte om humanitär hjälp. Det handlar om att demonisera Israel. Det luktar antisemitism på långt håll. I Syrien mördas 25 människor dagligen. Kvinnor och barn. Av sina egna. Är det inte lite märkligt att ingen planerar Ship To Syria? Inte alls! Om något inte kan användas mot Israel, så bryr sig inte alla våra svenska martyrer, sjöfarare, pseudo-intellektuella, pseudo-humanister, men sanna antisemiter inte en enda procent.
Re #41 Goran.
Och allt det där är lika mycket övriga grannländers fel. Deras gränser är lika stängda.
Ditt sätt att argumentera visar att du i själva verket bara är mot Israel, inte för palestinierna.
All hjälp till Gaza skulle kunna komma via Egypten, eller hur? Men icke, Egypten håller gränsen till Gaza i praktiken stängd; kanske lite mindre än under Mubaraks regim, men i alla fall stängd.
Lisa - kan du kommentera pa Israels landblockad som Palmer-kommissionen valde att kommentera separat fran sjoblockaden.
Kortfattat - de fann att landblockaden var kollektiv bestraffning. De fann definitivt INTE landblockaden laglig, men det ar ju givetvis helt franvarande fran Lisas artikel.
Michael Jönsson,
Det är bara Israel som har varutypifierad blockad.
Vilka grannländER tänker du på förresten?
Vad jag vet så fann UN Palmer's Commission blokaden laglig.
Following are the key findings of the Palmer commission:
“Israel faces a real threat to its security from militant groups in Gaza. The naval blockade was imposed as a LEGITIMATE security measure in order to prevent weapons from entering Gaza by sea and its implementation complied with the requirements of international law.”
“Although people are entitled to express their political views, the flotilla acted recklessly in attempting to breach the naval blockade.”
Det kommer 100 gånger mer varor in till Gaza varje dag via Israel än det fanns på alla Shipa to Gaza tillsammans. Även under värsta dagarna, när tiotals robotar föll över Israel så avbröts inte tillförsel.
Ivo Brncic,
Du har ju inte läst rapporten.
Se länken i tidigare inlägg.
"The oddity of this conclusion will immediately be noticed in
light of the POI’s repeatedly stated caveat that it was “not asked to make determinations
of the legal issues,” “not asked to determine the legality or otherwise
of the events.”
Lägg därtill post/#46.
Du kan hålla på och fjanta dig hur mycket du vill, Brncic. Men det är islamister som står för upproret i Syrien precisen som de gjorde i Libyen och dessförinnan i Bosnien.
Inlägget riktar sig inte till dig, Brncic. Det är ett slöseri med tid. Det inriktade sig till den tysta läsekretsen här.
Ivo -
Palmerkommissionen fann SJOBLOCKADEN laglig - INTE landblockaden. Kommissionen valde att se landblockaden som separat fran sjoblockaden i mal, syfte och implementering.
FN-UTREDNING GER ISRAEL RÄTT
Den allestädes citerade Ove Bring — professor emeritus i internationell rätt och regelbunden gäst på Palestinagruppernas olika evenemang — fick indirekt smäll på fingrarna från FN:s utredningskommission gällande Ship to Gaza. Men det hindrade honom inte från att idag återigen dela med sig av sina åsikter om ”folkrätt” ...
Jaså minsann, du kommer från Bosnien. Och i och med det har du alltså monopol på sanningen?
Tråkig ringdans från den hysteriska och ignoranta antiisraellobbyn. Lisa Abramowicz vet naturligtvis att de här figurerna kommer med påhopp i vanlig ordning, måste vara härdad. De vanliga signaturerna har alltså nu gått i spinn och riktigt frossar och tuggar fradga! :)
Goran förstår inte att det finns konsekvenser för dem som driver krig mot oskyldig civilbefolkning. Ingen av frossarna förstår att Israel siktar på de terrorister som vill dess folks död, som planerar krigsbrott, har begått krigsbrott och kommer att fortsätta med det. Hamas och än värre fanatiska och folkhatiska grupper drar i och med sin krigföring med sig svårigheter för sitt folk, vilket dessa frossare ignorerar. De har nämligen en syndabock enligt gammalt mönster.
Antiisraellobbyns dravel är tråkigt nog att läsa en gång. Har läst det förut och det var dåligt redan då. Det låter som White Power, KKK, nynazister och andra hatgrupper, inklusive delar av extremvänstern som gjort många märkliga ställningstaganden för våld och hat.
Mycket informativ artikel om vad som förs in i Gaza och om den förbättrade exporten. Jag tycker Lisa Abramowicz har varit mycket snäll mot Dror Feiler och kompani. Jag minns hur glatt han och raddan svenska kändisaktivister skålade, skrattade och firade sin "framgång" sedan deras våldsamma judehatare till medresenärer i Ship to Gaza I (dem på Mavi Marmara) drev igenom en tragedi med nio dödade vid den israeliska (lagliga) bordningen. Hur kan man inte se igenom detta människoförakt?
Jag har inte sett EN ENDA artikel om avståndstagande från dessa personer från det judehat och det jihadtänkande som fanns bland sponsrare och i styret av Ship to Gaza. Tills dess att de kan se alla i denna komplexa situation som människor som behöver stöd, kommer jag att se denna seglats som bara ett av raddan semesternöjen. Glad seglats, grabbar! Skåla, skratta skräna, visa ert folkförakt. Det jag ser är egoism, känns fint att synas, vara professionell kändis, för ett folk mot ett annat.
#60, hur kan det finnas landblockad när varor inte blockeras landvägen??? Det förs ju in tonvis efter tonvis med varor. Naturligtvis finns det restriktioner och kravet att alla varor måste kontrolleras. Men "blockad"???
Re 47 Goran.
”Det är bara Israel som har varutypifierad blockad.”
Nej. Nu har du fel igen. Du får allt läsa på lite bättre. Det är bara att rota runt lite bland komentarerna till denna och andra artiklar här må NM. Du kommer snart att se att du saknar stöd för detta påstående även hoss kommentatorer som delar din syn på konflikten.
Som sagt. Det märks att du inte är för palestinierna utan enbart emot Israel.
Michael Jönsson,
Jo bara Israel har varutypyfierad blockad. Egypten hade detta framt tills det att Mubarak fick sparken av egyptiska folket.
Du svarade inte på min fråga.
" Det är bara Israel som har varutypifierad blockad.
Vilka grannländER tänker du på förresten?"
AK-Roth - att det finns en landblockad ar knappast nagon hemlighet, eller ens kontroversiellt. Att du forsoker forneka det blir bara konstigt. Vissa fornodenheter slapps in - den Israeliska armen raknar kalorier for att halla Gaza strax over svaltgransen. Se denna artikel:
http://news.bbc.co.uk/2/hi/8654337.stm
Jag forstar att Israel ocksa tycker att pasta ar ett rejalt hot, i och med att de blockerade sadana italienska delikatesser fran att komma in i landremsan:
http://www.haaretz.com/print-edition/news/clinton-warns-israel-over-dela...
#11 Michael Jönsson
"Hamas (som tog makten efter en våldsam statskupp i juni 2007) "
Nix, de blev framröstade. Men Israel kunde inte acceptera detta så de bussade Fatah på Hamas."
Det är jobbigt och frustrerande att försöka föra en seriös debatt med dem som medvetet förvränger fakta. Eller är du bara dåligt påläst?
Hamas vann valet 2006. Statskuppen ägde mycket riktigt rum i juni 2007.
Olov Öberg,
Jag har inte påstått det heller. De vann 2006, därefter bussade Israel Fatah på Hamas 2007 eftersom de inte accepterade det demokratiska valet i Gaza. Läs länken.
#76 Goran,
Jag hittar inget om att Israell bussade Fatah på Hamas. Däremot i samma artikel:
"According to the IISS, the reason for the takeover was Hamas’s conviction that the Palestinian Authority Presidential Guard loyal to Mahmoud Abbas, which the US had helped build up to 3,500 men since August 2006, was being positioned to take control of Gaza"
Att Hamas trodde det (eller ville att världen skulle tro det) är en annan sak.
Abbas var också folkvald och hade rätt till en vaktstyrka. Kanske var det demokratiska systemet för komplicerat för att Palestinierna skulle kunna förstå det. Eller, som jag själv håller för troligare, såväl Fatah som Hamas var alltför makthungriga för att acceptera demokratiska spelregler. Såväl presidentval som parlamentsval skulle ju ha hållits igen för länge sen. Nu har det i alla fall talats om val i år. Men som jag förstår så är det Hamas som strular.
Olov Öberg,
Måste man citera allt från länken?
"The US committed $59 million for training and non-lethal equipment for the Presidential Guard, and persuaded Arab allies to fund the purchase of further weapons. Israel, too, allowed light arms to flow to members of the Presidential Guard. "
"On December 15, 2006, fighting broke out in the West Bank after Palestinian national security forces fired on a Hamas rally in Ramallah. At least 20 people were wounded in the clashes, which came shortly after Hamas accused Fatah of attempting to assassinate Ismail Haniya, the Palestinian prime minister.[18]"
http://en.wikipedia.org/wiki/Fatah%E2%80%93Hamas_conflict#Alleged_involv...
#78 Goran,
Det räcker om du citerar var det står att Israel bussade Fatah på Hamas. Sen bör det ju också bevisas.Jag betvivlar att Israel har erkännt något sådant.
Att USA skickadevapen, arabstater hjälpte till med finansieringen och att Israel inte förhindrade detta tycker jag dock låter troligt.
Olov Öberg,
Jag har inte sagt att jag citerat att Israel skulle ha bussat, det var ett sätt att beskriva att Israel var med i den kupp där man lät Fatah gå på Hamas med vapen för att kuppa bort dom.
"According to them, the US decided last year on a plan to arm and train Mahmoud Abbas's presidential guard in a deliberate effort to confront and defeat Hamas militarily. Israel has already locked up several dozen Hamas legislators and mayors from the West Bank. The next stage was to do the same in Gaza but have Palestinians, rather than Israelis, run the crackdown."
http://www.guardian.co.uk/commentisfree/2007/jun/22/israel.comment
#83 Goran
Du får svårt att slingra dig ur det här. Du har påstått att Israell bussat Fatah på Hamas.Det är inget mer än spekulationer. Varför inte bara erkänna att du förhastat dig? Det är mänskligt.
Sen kan vi kanske fortsätt amed att diskutera vem som är mest skyldig till att inga demokratiska val ägt rum efter 2006.
Olov Öberg,
Du gör det krångligt för dig.
Bussa= 1.få att angripa
http://sv.wiktionary.org/wiki/bussa
För att skriva dig på näsan. Israel fick Fatah att angripa mot Hamas.
Förstår du nu?
Ja vi kan gärna ta debatten varför PLO med Israel och USA i ryggen har vägrat val. Det är nämligen PLO som har makten.
#85 Goran,
Jorå, jag hajar va bussa betyder. Men du har inte kommit med några bevis för att det var Israel som fick Fatah att angripa.
Sen vet du väl att PLO bara har makten på Västbanken och inte i Gaza? Huruvida PLO har USA i ryggen eller ej tycker jag kan diskuteras. PLO kräver ju att Israel ska dra sig tillbaka till gränserna före 1967. Det kravet ställer sig i varje fall inte Israels nuvarande regering bakom.
Medan arabiska diktaturstat, Syrien, dränks i blod därför att regimen Assad vägrar lämna ifrån sig makten och kanske så många som tiotusen (10.000) människor har fått sätta livet till där, förbereder alltså Dror Feiler & company ännu en Ship to Gazafärd till - och riktad mot - demokratin Israel. Den syriske diktatorns fasansfulla framfart mot den egna befolkningen bekymrar inte Feiler. Han ser i stället Israel som den stors boven. Det är till att ha proportioner på Mellanösternfrågan ...
Kommentarsfältet är stängt på denna artikel.