Le Pen och Sarkozy har jämt varit fränlingsfientliga mot både araber och judar, sådana här dåd spelar verkligen dessa politiker i handen.
Permalänk | Anmäl
u_21099, 2012-03-27, 11:28
Hur vore det om våra politiker slutade vara fientliga mot Europas egna invånare någon gång?
Permalänk | Anmäl
Olle Olsson, 2012-03-27, 11:30
Det finns en lösning och det är att media slutar rapportera om allt som kan "spela främlingsfientliga i händerna".
Permalänk | Anmäl
Bo T, 2012-03-27, 11:52
Goran...Sarkozy har själv judiska rötter ifrån Solun-Thessaloniki...
Permalänk | Anmäl
Peter Zrinski, 2012-03-27, 12:26
Vartenda gång det händer ett högerextremistiskt dåd...debatteras högerextremismen...helt naturligt!
Vartenda gång det händer ett islamistiskt dåd...debatteras högerextremismen....tröttsamt minst sagt!
Permalänk | Anmäl
Peter Zrinski, 2012-03-27, 12:33
Herregud...
"finns anledning att frukta att terrordådet kan spela främlingsfientliga krafter i händerna"
Ehh... jag påstår att det är terorrdåden vi har anledning att frukta!
Permalänk | Anmäl
KajK, 2012-03-27, 13:17
Låt oss hålla varandra i händerna...
Om självmordsbombaren på Drottninggatan hade lyckat med att utlösa sina bomber så som planerat hede i värsta fall antalet döda och skadade svenskar räknats i hundratal.
Självklart kommer ett lyckat terrorattentat så som det i Toulose att medföra att medborgarna i det drabbade landet försöker försvara sina och deras familjers liv. Islamister ligger bakom många lyckade attentat. Alltså äger medborgarna rätt att försvara sina liv. Om högerextremister utför lyckade attentat äger man rätt att försvara sig mot dessa.
Det är en mänsklig rättighet att försvara sitt och sin familjs liv. Om Carina Hägg är beredd att garantera min och andra svenskars eller franska medborgares säkerhet är hon värd att lyssna på. Om inte borde hon hålla tyst och skaffa sig ett hederligt och ej av skattebetalare avlönat yrke.
Permalänk | Anmäl
Ville Valstranden, 2012-03-27, 13:28
#12 KajK
"finns anledning att frukta att terrordådet kan spela främlingsfientliga krafter i händerna"
"Ehh... jag påstår att det är terorrdåden vi har anledning att frukta! "
Visst är det så KajK.!! Se bara hur förvirrade våra politiker har blivit. Det är verkligen skrämmande!! Upprepar man en lögn tillräckligt många gånger så blir den slutligen till en sanning för folket.
Man tycks hysa en större omtanke för Islamisternas väl & leverne än kring den vanlige Svenskens skydd & säkerhet.
Permalänk | Anmäl
Sven Ekberg, 2012-03-27, 14:17
Tjaa... Terrordåden i Toulouse kan spela främlingsfientliga i händerna precis som terrordåden i Utoya spelade dess antagonister i händerna.
Låter rimligt.
I synnerhet när Göran Greiders ganska svepande formuleringar om orsak-verkan hos gärningsmannen innefattar en väldig massa människor i Europa utan att faktiskt problematisera kring den radikala islamismens våldsideologi. Misstänkliggör väldigt många helt i onödan. Alla dessa människor som trots risiga förhållanden inte väljer våldets eller brottets väg.
Sök alla förklaringar till båda dåden, ideologiskt bekväma som obekväma.
Permalänk | Anmäl
u_16024, 2012-03-27, 14:42
Tre av offren var vad jag förstått av samma ursprung som förövaren.
Detta komplicerar analysen för dem som vill se det som ett vi och dom problem.
Permalänk | Anmäl
Lars Kronqvist, 2012-03-27, 15:03
#17 Lars Kronqvist
De tre offren var franska soldater av arabiskt ursprung och ansågs av förövaren vara förrädare.
Med andra ord var dödandet av de arabiska soldaterna riktat MOT de som INTE är muslimer.
Permalänk | Anmäl
Ville Valstranden, 2012-03-27, 16:01
Jag antar att du har rätt på samma sätt som att terrorn i Utøya spelar vänstern i händerna. Terror har den effekten att den starker de radikala krafterna på den konservativa högerkanten och den socialistiska vänsterkanten.
Det är bara liberalismen som saknar aktiva terrorister.
Om Sveriges invånare blir klassiska liberalister så kommer snart terroristerna sluta för då de ser att våld inte hjälper de extrema kanterna i Svensk politik som de jobbar för.
Permalänk | Anmäl
u_19023, 2012-03-27, 16:06
Alltid samma påhopp på vad de kallar "främlingsfientliga" precis som islamofobi är det påhittade termer som nollor kastar runt, vad sägs om att oroa sig för islamisk terror istället? Men tack för att du korrekt beskriver händelsen som det var ett terrordåd.
Sarkozy är en ungrare och fullkomlig opportunist som gör allt för att kapitalisera på terrordådet genom att posera vid kistor, slänga ur sig löften om att stänga Schengen/begränsa invandring vilket givetvis aldrig kommer att ske då det skulle skapa konflikt med hans kära EU.
Du pratar om visioner om ett bättre samhälle men är med om att skapa ett sämre genom berörningsskräck på vad som sker och endast skylla på motståndare och tillråga på allt mer överstatlighet från EU nu med strategier (hot?) om att politiska krafter som ni är emot men folk röstar på antingen för att ni sviker dem eller för att de representerar deras åsikter.
Permalänk | Anmäl
Tor, 2012-03-27, 16:22
Bra Carina att du vill agera mot extremister!
Jag föreslår att du initierar en kraftfull politik mot svenska Hizb ut-Tharir och dess agitator Lway Al-Maeeni (tillika ordförande i föreningen KTH:s Muslimska Studenter vilket är en lokalförening i Sveriges Unga Muslimer) som på möten i Sverige (http://www.youtube.com/watch?v=sJUXuvbUiMc) kraftfullt uppviglar mot demokrati ("haram"). Mänskliga rättigheter tycker han är "förnedrande".
Hoppas du tar tag i denna extremism och även tar krafttag mot Sveriges Unga Muslimer för att de tillåter sådana som Al-Maeeni att leda deras verksamhet.
Permalänk | Anmäl
Carl Davidsson, 2012-03-27, 16:23
Hör du Carina Hägg...har du snackat med din riksdagskollega
Abdasirak Waberi? Eller imamerna i Peter Weideruds gamla
Broderskapsrörelse?
Eller begriper du inte ens, att det här är ett religiöst terrordåd,
och har inte det minsta med främlingsfientlighet att göra!
För övrigt är det väldigt tröttsamt med dumskallar, och all-
deles speciellt politiska dumskallar!
Permalänk | Anmäl
per svensson, 2012-03-27, 18:03
Ännu en floskelspruta som lyckas vända ett hemskt massmord till allmän kritik mot vita. Detta är femte artikeln jag läser på samma tema. Originalitet är uppenbarligen inte favoritmelodin på er repertoar?
Permalänk | Anmäl
u_17715, 2012-03-27, 18:56
Om denna fru Hägg vore lite smartare än vad hon verkar så skulle hon förstå att högerextremisten frodas när politiker och media bagatelliserar hot som visar sig vara verkliga. Samtidigt som de politiker man varnar för får sina farhågor besannade. Det kallas trovärdighet.
Sossar i allmänhet och Greider och Hägg i synnerhet motverkar bäst högerextremist med att börja inse fakta.
Permalänk | Anmäl
anden, 2012-03-27, 19:23
#27 anden: Sossar börja inse fakta? Det går allra bäst för sossarna när de inte säger något överhuvudtaget. Opinionsmätningarna har varit tydliga på den punkten, så fort de pratat om sin egena politik har det fria fallet börjat som på beställning. I nästa val kan de bara räddas av att mikropartierna i Alliansen faktiskt hugger huvudet av sig själva, å andra sidan är ju Reinfeldt singel numera och redo att hoppa i säng med Romson till nästa val så frågan är vad framtiden har att erbjuda för dessa förbrukade sossefossiler?
Permalänk | Anmäl
u_17715, 2012-03-27, 19:40
Det är ni politiker som genom att göra viktiga frågor till icke-frågor, släta över och förskjuta fokus, gör så att människor i allt högre grad blir benägna att bli mer extrema i sina funderingar och tankar än de egentligen är.
Stå upp och våga debattera och sluta med ert politiska spel som går vanligt folk på nerverna.
Det är ni som skapar politikerförakt och det är sånt som i förlängningen bidrar till ett alltmer splittrat samhälle där folkgrupper i allra högsta grad ställs mot varandra.
Det är ni politiker som har felat, erkänn, gör om och gör rätt det är ni skyldiga oss boende i Sverige.
Permalänk | Anmäl
Johan C-berg, 2012-03-27, 20:27
PerQ. De svenska liberalerna saknar mycket, bla intelligens och förmåga att göra konsekvensanalys. Det finns inte heller några terrorister inom sverigedemokratin (med ditt resonemang), och de har betydligt bättre lösningar för landet än vad dagens låt-gå liberalerna kan erbjuda.
Permalänk | Anmäl
Calle Bengtsson, 2012-03-27, 20:57
#29 Johan C-berg: Ja det där är normal logik för vanliga människor, för politiker gäller annan logik. Men så har de en politisk karriär att skydda. Men hunden (i en analogi) ska inte bara lära sig att uthärda hård uppfostring, den ska tuktas att älska det. Ganska dödfött projekt då, enligt mig.
Permalänk | Anmäl
Calle Bengtsson, 2012-03-27, 21:11
Vad säger ni om att sluta att kalla dåden för terrordåd och istället säga; Dåd med socioekonomiska förtecken?
Permalänk | Anmäl
Robert Pettersson, 2012-03-27, 21:25
Inget konstigt vare sig om främlingsfientliga partier gynnas eller utnyttjar det islamistiska terrordådet. Exakt samma sak gjorde Socialistiska partier efter Breiviks terrordåd. Enda skillnaden är att ingen då påpekade vikten av att förstå att majoriteten av invandringskritikerna inte vill ha någonting med terror att göra.
Av någon anledning är det däremot nu väldigt viktigt att påpeka att majoriteten av muslimerna är oskyldiga (självklarhet). Hyckleri? Tveklöst.
Permalänk | Anmäl
Martin Arvidsson, 2012-03-27, 21:56
Carina Hägg, kan du inte skriva en artikel om anledningen till att vi i Sverige måste ha lagar som är speciellt riktade mot invandrare, att vi måste ha mindre beviskrav mot invandrare och att invandrare måste dömas hårdare.
Jag är lite trött på att höra de flesta politiker måna om allas lika värde samtidigt som samma politiker sitter i riksdagen och klubbar igenom lagar som är till för att behandla folk olika.
Hjälp mig att förstå detta!
Permalänk | Anmäl
Göran Axelsson, 2012-03-28, 00:43
Ja, mord på judiska barn kommer sannolikt att stärka partier som tar bestämt avstånd från alla typer av antisemitism. Det gör inte den europeiska vänstern och inte den liberala/socialdemokratiska mitten heller. Varför gör ni inte det? Varför har judehat blivit rumsrent igen?
Permalänk | Anmäl
Ofrivilligt anonym, 2012-03-28, 01:40
"Jag vill gärna påpeka att de som lever på att driva upp ett vi- och dom-tänkande och ett i grunden hatfullt sätt att se på relationer mellan människor inte ska bli förvånade om sådant händer." (Fredrik Reinfeldt enligt Wikiquote)
"Dubbelmoral är en informell beteckning på att förespråka andra moraliska principer än de man tillämpar i sitt eget liv." (Wikipedia)
Permalänk | Anmäl
u_17696, 2012-03-28, 06:43
Jag vet inte om jag ska skratta eller gråta. Hycklare.
Permalänk | Anmäl
Micael Johnsson, 2012-03-28, 07:59
Var tog de radikala liberalerna som såg sig själva som arvtagare av franska revolutionens principer: frihet, jämlikhet och broderskap.
De sade:
Frihet från ett medeltida religiöst samhälle.
Frihet från underkastelse.
Frihet från förtryck.
Citat ur webbsidan Liberalismens historia - http://www.liberalismen.com/historia.shtml :
"Det kom emellertid att dröja fram till 1600-talets England innan man kan tala om liberalismen som någon slags sammanhållen ideologi. Det var ingen slump. Frihetliga idéer växte ofta fram i kamp mot kyrkans försök att kontrollera människans tänkande. De blodiga religionsstriderna mellan olika fraktioner väckte tanken att alla kanske inte måste tvingas till en viss tro, utan att man kan leva fredligt trots olika uppfattningar. Tidiga liberala filosofer ställde frågan om det ens gick att tvinga människan till de rätta tankarna. Sanningen kan man bara komma fram till frivilligt, inte genom tvång, menade de. Samtidigt fanns en utbredd motvilja mot den ekonomiska utsugning som kungens monopol, skatter och tullar innebar. De grupper som riskerade att utsättas för religionsförtryck eller ekonomiskt förtryck började kämpa för minoriteters rätt till frihet – och den minsta minoriteten är ju den enskilda individen. "
Permalänk | Anmäl
Eva Johansson , 2012-03-28, 08:13
Newsmill skriver på toppen av sidan att "våra läsare vet mer än vi". En del av kommentarerna knyter an lite till temat. Det finns risker med de liberala riktningarna om människor på olika sätt drabbas. Jag tror inte man når framgång nästa val utan att i sak förhålla sig till en del infallsvinklar som uppstått runt debattinlägget. Givetvis vinner ju även vissa partier på om det anses fel att hissa svenska flaggan eller om det inte upprätthålls vissa svenska tankar som har varit runt välfärdsstaten. Det finns därför gränser hur man kan hänga ut Jimmie Åkesson och se honom (eller hans väljare för den skull) som den främsta fienden. En del röstar på honom för att mormor ska ha en trygg transport till sjukhuset eller en god måltid på äldreboendet. Förstår de svenska politikerna hur det som sägs vara extrema nationalister tänker runt en röst? Jag tror det är rätt begränsat vad Jimmie Åkesson har i mandat från sina väljare. Situationen i Centerpartiet behöver heller inte direkt vara till nackdel för Jimmie Åkesson. Någonstans tar ju givetvis deras väljare också vägen om de ser allmänborgerliga strävanden i Jönköpings län att på olika sätt montera ner och centralisera sjukvård. På en plats som Stockaryd har de mer än 10% och det är inget tecken alls på en militant nationalistisk front eller något är på gång där... Det handlar också om Carema och att det inte är så tryggt och kanske värdigt för äldre i allt nytt som kommer, en oro över hur allting blir. Det är mera sådant än invandringspolitik och främlingsfientlighet som driver fram vissa partier på landsorten. Man måste ändå prata med killarna på landsorten och försöka förstå lite närmare om hur de har tänkt med sin röst. Detta är mera ett arbete av samtal och dörrknackning, en dialog. Men man bör ju i dessa samtal även ha en politik att erbjuda till landsortskillarna och deras familjer. För har man inte det så kan man satsa på storstan och vinna valen där. Då kommer Sverigedemokraterna på en plats som Sävsjö kommun ha möjligheter göra väldigt bra val och det är något man alltså får leva med och se som en "tradeoff" av storstadstänkanden och liberalismen där.
Permalänk | Anmäl
Mikael Sterner, 2012-03-28, 08:30
En skamlig artikel.... fy skäms
Permalänk | Anmäl
Andersx Carlsson, 2012-03-28, 18:20
Carina Hägg tycker att det är viktigt att franska politiker inte ställer grupper emot varandra, men själv ställer hon gruppen icke-främlingsfientliga mot gruppen främlingsfientliga. De främlingsfientliga är en diffus grupp, det kan vara en person som röstar på SD, en som är kritisk till massinvandringens konsekvenser, en galning som får psykbryt och massmördar människor eller en islamist som massmördar otrogna.
Detta gör Carina Hägg för att själv slippa ta ansvar för sitt eget partis invandringspolitik där man hyllar och förskönar mångkulturen och förnekar massinvandringens katastrofala konsekvenser. Det är ju ni i (S) och (M) som har skappat den mardröm som vi svenskar tvingas leva i. Varför stoppar du inte all invandring tills alla befintliga invandrare blivit framgångsrikt integrerade i språk, kultur, arbete, bostad, skola och laglydighet?
Du tar ju inte ens avstånd från den massinvandringspolitik som skapat detta mångkulturella hel-vete. Du vill bara tysta ner kritiken mot Er invandringspolitik genom att stämpla alla kritiker som främlingsfientliga rasister. Stöd SD i stället när de vill begränsa invandringen med 90%, som Cameron i UK också vill göra.
Permalänk | Anmäl
Johnny Andersson, 2012-03-28, 18:28
"Terrorn i Toulouse spelar främlingsfientliga i händerna" är ett felaktigt uttryck.
Det är snarare så att terrorn är utförd av främlingsfientliga.
Det är bara det att det är vi i väst som är främlingarna. Problemet är att vi inte kan ta till oss att vi är hatade och att vårt sätt att leva inte är allas dröm. Vi kan heller inte ta till oss att dessa individer inte kommer att plötsligt omvändas och se "ljuset" genom att vi visar hur toleranta vi är och hur öppet vårt samhälle är. Det ses bara ett tecken på svaghet och gör att hatet mot oss bara blir större vilket ger en eskalering av terrorn.
Permalänk | Anmäl
Sven Svensson1, 2012-03-28, 22:52
PARIS (AP) — A 12-year-old boy was beaten outside his Jewish school in Paris by youths reciting anti-Semitic slogans, school officials said, amid high security and tensions in France following killings of Jewish children and a rabbi last week.
http://news.yahoo.com/boy-beaten-near-paris-jewish-school-amid-tensions-...
Offret svävar mellan liv och död
Den 61-årige mannen tillrättavisade ungdomsgänget, eftersom pojkarna möjligtvis retat hans hund. Då blev han sånär ihjälslagen, mitt på eftermiddagen, mitt bland vittnen, mitt i fontänen på Kortedala Torg.
http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.900686-offret-svavar-mellan-liv-och-dod
Permalänk | Anmäl
Virginia Langley, 2012-03-29, 00:05
47 Johnny Andersson,
Ett suveränt inlägg! Kunde inte ha sagt det bättre själv.
Sossepartiet "arbetarpartiet" är ett riktigt, riktigt fult parti som är mästare på att dela in folk i klasser och spela ut dem mot varandra för att odla hat och avundsjuka.
Socialisterna vill inte ha någon jämlikhet. Utan fattigdom, klassklyftor, avundsjuka och bidragsberoende går Sossarna nämligen under. Folket (arbetarna) skall helst till 99% vara beroende pappa (S)taten för sin överlevnad. Det är så man vinner röster.
Det är i detta sammanhang massinvandringen kommer in i bilden.
Permalänk | Anmäl
Sven Ekberg, 2012-03-29, 07:39
Carina Häggs artikel är ett "goddag yxskaft". Det vi har att frukta är terrorism i alla dess former. Analysen om s.k "främlingsfientlighet" är dessutom enkelriktad, lika enkelriktade som Häggs, förmodade tankebanor.
Permalänk | Anmäl
Tomas Felezzo, 2012-03-29, 11:31
#50 Sven Svensson1
EXAKT....Ja du Sven när ska galningarna fatta ?
Permalänk | Anmäl
Andersx Carlsson, 2012-03-29, 21:03
En båtägare fick en dag ett telefonsamtal om att hans båt höll på att brinna upp. Han kastade sig in i bilen för att åka till den marina där han hade båten. På vägen körde han över en kyckling som dog, men fortsatte i ilfart till båten. På vägen tillbaka blev han stoppad av arga byinvånare som misshandlade honom så allvarligt att han fick tillbringa flera dagar på sjukhus. Numera finns det några platser där folk är rädda för att färdas eftersom man riskerar att liknande händelser inträffar där. Är detta terrorism eller riskerar det bara att spela de främlingsfientliga i händerna? Tilläggas bör att polisen inte vågar göra något åt saken.
Permalänk | Anmäl
Kristian Fredriksson, 2012-03-29, 22:53
"Terrorn i Toulouse spelar främlingsfientliga i händerna"
Ja och terrorn i Oslo spelade vänsterextremister och PK-dårar i händerna. Fast det ska vi ju inte tala om.
Permalänk | Anmäl
Erik Adolfsson, 2012-04-02, 22:41
38 kommentarer I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.
Le Pen och Sarkozy har jämt varit fränlingsfientliga mot både araber och judar, sådana här dåd spelar verkligen dessa politiker i handen.
Hur vore det om våra politiker slutade vara fientliga mot Europas egna invånare någon gång?
Det finns en lösning och det är att media slutar rapportera om allt som kan "spela främlingsfientliga i händerna".
Goran...Sarkozy har själv judiska rötter ifrån Solun-Thessaloniki...
Vartenda gång det händer ett högerextremistiskt dåd...debatteras högerextremismen...helt naturligt!
Vartenda gång det händer ett islamistiskt dåd...debatteras högerextremismen....tröttsamt minst sagt!
Herregud...
"finns anledning att frukta att terrordådet kan spela främlingsfientliga krafter i händerna"
Ehh... jag påstår att det är terorrdåden vi har anledning att frukta!
Låt oss hålla varandra i händerna...
Om självmordsbombaren på Drottninggatan hade lyckat med att utlösa sina bomber så som planerat hede i värsta fall antalet döda och skadade svenskar räknats i hundratal.
Självklart kommer ett lyckat terrorattentat så som det i Toulose att medföra att medborgarna i det drabbade landet försöker försvara sina och deras familjers liv. Islamister ligger bakom många lyckade attentat. Alltså äger medborgarna rätt att försvara sina liv. Om högerextremister utför lyckade attentat äger man rätt att försvara sig mot dessa.
Det är en mänsklig rättighet att försvara sitt och sin familjs liv. Om Carina Hägg är beredd att garantera min och andra svenskars eller franska medborgares säkerhet är hon värd att lyssna på. Om inte borde hon hålla tyst och skaffa sig ett hederligt och ej av skattebetalare avlönat yrke.
#12 KajK
"finns anledning att frukta att terrordådet kan spela främlingsfientliga krafter i händerna"
"Ehh... jag påstår att det är terorrdåden vi har anledning att frukta! "
Visst är det så KajK.!! Se bara hur förvirrade våra politiker har blivit. Det är verkligen skrämmande!! Upprepar man en lögn tillräckligt många gånger så blir den slutligen till en sanning för folket.
Man tycks hysa en större omtanke för Islamisternas väl & leverne än kring den vanlige Svenskens skydd & säkerhet.
Tjaa... Terrordåden i Toulouse kan spela främlingsfientliga i händerna precis som terrordåden i Utoya spelade dess antagonister i händerna.
Låter rimligt.
I synnerhet när Göran Greiders ganska svepande formuleringar om orsak-verkan hos gärningsmannen innefattar en väldig massa människor i Europa utan att faktiskt problematisera kring den radikala islamismens våldsideologi. Misstänkliggör väldigt många helt i onödan. Alla dessa människor som trots risiga förhållanden inte väljer våldets eller brottets väg.
Sök alla förklaringar till båda dåden, ideologiskt bekväma som obekväma.
Tre av offren var vad jag förstått av samma ursprung som förövaren.
Detta komplicerar analysen för dem som vill se det som ett vi och dom problem.
#17 Lars Kronqvist
De tre offren var franska soldater av arabiskt ursprung och ansågs av förövaren vara förrädare.
Med andra ord var dödandet av de arabiska soldaterna riktat MOT de som INTE är muslimer.
Jag antar att du har rätt på samma sätt som att terrorn i Utøya spelar vänstern i händerna. Terror har den effekten att den starker de radikala krafterna på den konservativa högerkanten och den socialistiska vänsterkanten.
Det är bara liberalismen som saknar aktiva terrorister.
Om Sveriges invånare blir klassiska liberalister så kommer snart terroristerna sluta för då de ser att våld inte hjälper de extrema kanterna i Svensk politik som de jobbar för.
Alltid samma påhopp på vad de kallar "främlingsfientliga" precis som islamofobi är det påhittade termer som nollor kastar runt, vad sägs om att oroa sig för islamisk terror istället? Men tack för att du korrekt beskriver händelsen som det var ett terrordåd.
Sarkozy är en ungrare och fullkomlig opportunist som gör allt för att kapitalisera på terrordådet genom att posera vid kistor, slänga ur sig löften om att stänga Schengen/begränsa invandring vilket givetvis aldrig kommer att ske då det skulle skapa konflikt med hans kära EU.
Du pratar om visioner om ett bättre samhälle men är med om att skapa ett sämre genom berörningsskräck på vad som sker och endast skylla på motståndare och tillråga på allt mer överstatlighet från EU nu med strategier (hot?) om att politiska krafter som ni är emot men folk röstar på antingen för att ni sviker dem eller för att de representerar deras åsikter.
Bra Carina att du vill agera mot extremister!
Jag föreslår att du initierar en kraftfull politik mot svenska Hizb ut-Tharir och dess agitator Lway Al-Maeeni (tillika ordförande i föreningen KTH:s Muslimska Studenter vilket är en lokalförening i Sveriges Unga Muslimer) som på möten i Sverige (http://www.youtube.com/watch?v=sJUXuvbUiMc) kraftfullt uppviglar mot demokrati ("haram"). Mänskliga rättigheter tycker han är "förnedrande".
Hoppas du tar tag i denna extremism och även tar krafttag mot Sveriges Unga Muslimer för att de tillåter sådana som Al-Maeeni att leda deras verksamhet.
Hör du Carina Hägg...har du snackat med din riksdagskollega
Abdasirak Waberi? Eller imamerna i Peter Weideruds gamla
Broderskapsrörelse?
Eller begriper du inte ens, att det här är ett religiöst terrordåd,
och har inte det minsta med främlingsfientlighet att göra!
För övrigt är det väldigt tröttsamt med dumskallar, och all-
deles speciellt politiska dumskallar!
Ännu en floskelspruta som lyckas vända ett hemskt massmord till allmän kritik mot vita. Detta är femte artikeln jag läser på samma tema. Originalitet är uppenbarligen inte favoritmelodin på er repertoar?
Om denna fru Hägg vore lite smartare än vad hon verkar så skulle hon förstå att högerextremisten frodas när politiker och media bagatelliserar hot som visar sig vara verkliga. Samtidigt som de politiker man varnar för får sina farhågor besannade. Det kallas trovärdighet.
Sossar i allmänhet och Greider och Hägg i synnerhet motverkar bäst högerextremist med att börja inse fakta.
#27 anden: Sossar börja inse fakta? Det går allra bäst för sossarna när de inte säger något överhuvudtaget. Opinionsmätningarna har varit tydliga på den punkten, så fort de pratat om sin egena politik har det fria fallet börjat som på beställning. I nästa val kan de bara räddas av att mikropartierna i Alliansen faktiskt hugger huvudet av sig själva, å andra sidan är ju Reinfeldt singel numera och redo att hoppa i säng med Romson till nästa val så frågan är vad framtiden har att erbjuda för dessa förbrukade sossefossiler?
Det är ni politiker som genom att göra viktiga frågor till icke-frågor, släta över och förskjuta fokus, gör så att människor i allt högre grad blir benägna att bli mer extrema i sina funderingar och tankar än de egentligen är.
Stå upp och våga debattera och sluta med ert politiska spel som går vanligt folk på nerverna.
Det är ni som skapar politikerförakt och det är sånt som i förlängningen bidrar till ett alltmer splittrat samhälle där folkgrupper i allra högsta grad ställs mot varandra.
Det är ni politiker som har felat, erkänn, gör om och gör rätt det är ni skyldiga oss boende i Sverige.
PerQ. De svenska liberalerna saknar mycket, bla intelligens och förmåga att göra konsekvensanalys. Det finns inte heller några terrorister inom sverigedemokratin (med ditt resonemang), och de har betydligt bättre lösningar för landet än vad dagens låt-gå liberalerna kan erbjuda.
#29 Johan C-berg: Ja det där är normal logik för vanliga människor, för politiker gäller annan logik. Men så har de en politisk karriär att skydda. Men hunden (i en analogi) ska inte bara lära sig att uthärda hård uppfostring, den ska tuktas att älska det. Ganska dödfött projekt då, enligt mig.
Vad säger ni om att sluta att kalla dåden för terrordåd och istället säga; Dåd med socioekonomiska förtecken?
Inget konstigt vare sig om främlingsfientliga partier gynnas eller utnyttjar det islamistiska terrordådet. Exakt samma sak gjorde Socialistiska partier efter Breiviks terrordåd. Enda skillnaden är att ingen då påpekade vikten av att förstå att majoriteten av invandringskritikerna inte vill ha någonting med terror att göra.
Av någon anledning är det däremot nu väldigt viktigt att påpeka att majoriteten av muslimerna är oskyldiga (självklarhet). Hyckleri? Tveklöst.
Carina Hägg, kan du inte skriva en artikel om anledningen till att vi i Sverige måste ha lagar som är speciellt riktade mot invandrare, att vi måste ha mindre beviskrav mot invandrare och att invandrare måste dömas hårdare.
Jag är lite trött på att höra de flesta politiker måna om allas lika värde samtidigt som samma politiker sitter i riksdagen och klubbar igenom lagar som är till för att behandla folk olika.
Hjälp mig att förstå detta!
Ja, mord på judiska barn kommer sannolikt att stärka partier som tar bestämt avstånd från alla typer av antisemitism. Det gör inte den europeiska vänstern och inte den liberala/socialdemokratiska mitten heller. Varför gör ni inte det? Varför har judehat blivit rumsrent igen?
"Jag vill gärna påpeka att de som lever på att driva upp ett vi- och dom-tänkande och ett i grunden hatfullt sätt att se på relationer mellan människor inte ska bli förvånade om sådant händer." (Fredrik Reinfeldt enligt Wikiquote)
"Dubbelmoral är en informell beteckning på att förespråka andra moraliska principer än de man tillämpar i sitt eget liv." (Wikipedia)
Jag vet inte om jag ska skratta eller gråta. Hycklare.
Var tog de radikala liberalerna som såg sig själva som arvtagare av franska revolutionens principer: frihet, jämlikhet och broderskap.
De sade:
Frihet från ett medeltida religiöst samhälle.
Frihet från underkastelse.
Frihet från förtryck.
Citat ur webbsidan Liberalismens historia - http://www.liberalismen.com/historia.shtml :
"Det kom emellertid att dröja fram till 1600-talets England innan man kan tala om liberalismen som någon slags sammanhållen ideologi. Det var ingen slump. Frihetliga idéer växte ofta fram i kamp mot kyrkans försök att kontrollera människans tänkande. De blodiga religionsstriderna mellan olika fraktioner väckte tanken att alla kanske inte måste tvingas till en viss tro, utan att man kan leva fredligt trots olika uppfattningar. Tidiga liberala filosofer ställde frågan om det ens gick att tvinga människan till de rätta tankarna. Sanningen kan man bara komma fram till frivilligt, inte genom tvång, menade de. Samtidigt fanns en utbredd motvilja mot den ekonomiska utsugning som kungens monopol, skatter och tullar innebar. De grupper som riskerade att utsättas för religionsförtryck eller ekonomiskt förtryck började kämpa för minoriteters rätt till frihet – och den minsta minoriteten är ju den enskilda individen. "
Newsmill skriver på toppen av sidan att "våra läsare vet mer än vi". En del av kommentarerna knyter an lite till temat. Det finns risker med de liberala riktningarna om människor på olika sätt drabbas. Jag tror inte man når framgång nästa val utan att i sak förhålla sig till en del infallsvinklar som uppstått runt debattinlägget. Givetvis vinner ju även vissa partier på om det anses fel att hissa svenska flaggan eller om det inte upprätthålls vissa svenska tankar som har varit runt välfärdsstaten. Det finns därför gränser hur man kan hänga ut Jimmie Åkesson och se honom (eller hans väljare för den skull) som den främsta fienden. En del röstar på honom för att mormor ska ha en trygg transport till sjukhuset eller en god måltid på äldreboendet. Förstår de svenska politikerna hur det som sägs vara extrema nationalister tänker runt en röst? Jag tror det är rätt begränsat vad Jimmie Åkesson har i mandat från sina väljare. Situationen i Centerpartiet behöver heller inte direkt vara till nackdel för Jimmie Åkesson. Någonstans tar ju givetvis deras väljare också vägen om de ser allmänborgerliga strävanden i Jönköpings län att på olika sätt montera ner och centralisera sjukvård. På en plats som Stockaryd har de mer än 10% och det är inget tecken alls på en militant nationalistisk front eller något är på gång där... Det handlar också om Carema och att det inte är så tryggt och kanske värdigt för äldre i allt nytt som kommer, en oro över hur allting blir. Det är mera sådant än invandringspolitik och främlingsfientlighet som driver fram vissa partier på landsorten. Man måste ändå prata med killarna på landsorten och försöka förstå lite närmare om hur de har tänkt med sin röst. Detta är mera ett arbete av samtal och dörrknackning, en dialog. Men man bör ju i dessa samtal även ha en politik att erbjuda till landsortskillarna och deras familjer. För har man inte det så kan man satsa på storstan och vinna valen där. Då kommer Sverigedemokraterna på en plats som Sävsjö kommun ha möjligheter göra väldigt bra val och det är något man alltså får leva med och se som en "tradeoff" av storstadstänkanden och liberalismen där.
En skamlig artikel.... fy skäms
Carina Hägg tycker att det är viktigt att franska politiker inte ställer grupper emot varandra, men själv ställer hon gruppen icke-främlingsfientliga mot gruppen främlingsfientliga. De främlingsfientliga är en diffus grupp, det kan vara en person som röstar på SD, en som är kritisk till massinvandringens konsekvenser, en galning som får psykbryt och massmördar människor eller en islamist som massmördar otrogna.
Detta gör Carina Hägg för att själv slippa ta ansvar för sitt eget partis invandringspolitik där man hyllar och förskönar mångkulturen och förnekar massinvandringens katastrofala konsekvenser. Det är ju ni i (S) och (M) som har skappat den mardröm som vi svenskar tvingas leva i. Varför stoppar du inte all invandring tills alla befintliga invandrare blivit framgångsrikt integrerade i språk, kultur, arbete, bostad, skola och laglydighet?
Du tar ju inte ens avstånd från den massinvandringspolitik som skapat detta mångkulturella hel-vete. Du vill bara tysta ner kritiken mot Er invandringspolitik genom att stämpla alla kritiker som främlingsfientliga rasister. Stöd SD i stället när de vill begränsa invandringen med 90%, som Cameron i UK också vill göra.
"Terrorn i Toulouse spelar främlingsfientliga i händerna" är ett felaktigt uttryck.
Det är snarare så att terrorn är utförd av främlingsfientliga.
Det är bara det att det är vi i väst som är främlingarna. Problemet är att vi inte kan ta till oss att vi är hatade och att vårt sätt att leva inte är allas dröm. Vi kan heller inte ta till oss att dessa individer inte kommer att plötsligt omvändas och se "ljuset" genom att vi visar hur toleranta vi är och hur öppet vårt samhälle är. Det ses bara ett tecken på svaghet och gör att hatet mot oss bara blir större vilket ger en eskalering av terrorn.
PARIS (AP) — A 12-year-old boy was beaten outside his Jewish school in Paris by youths reciting anti-Semitic slogans, school officials said, amid high security and tensions in France following killings of Jewish children and a rabbi last week.
http://news.yahoo.com/boy-beaten-near-paris-jewish-school-amid-tensions-...
Offret svävar mellan liv och död
Den 61-årige mannen tillrättavisade ungdomsgänget, eftersom pojkarna möjligtvis retat hans hund. Då blev han sånär ihjälslagen, mitt på eftermiddagen, mitt bland vittnen, mitt i fontänen på Kortedala Torg.
http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.900686-offret-svavar-mellan-liv-och-dod
47 Johnny Andersson,
Ett suveränt inlägg! Kunde inte ha sagt det bättre själv.
Sossepartiet "arbetarpartiet" är ett riktigt, riktigt fult parti som är mästare på att dela in folk i klasser och spela ut dem mot varandra för att odla hat och avundsjuka.
Socialisterna vill inte ha någon jämlikhet. Utan fattigdom, klassklyftor, avundsjuka och bidragsberoende går Sossarna nämligen under. Folket (arbetarna) skall helst till 99% vara beroende pappa (S)taten för sin överlevnad. Det är så man vinner röster.
Det är i detta sammanhang massinvandringen kommer in i bilden.
Carina Häggs artikel är ett "goddag yxskaft". Det vi har att frukta är terrorism i alla dess former. Analysen om s.k "främlingsfientlighet" är dessutom enkelriktad, lika enkelriktade som Häggs, förmodade tankebanor.
#50 Sven Svensson1
EXAKT....Ja du Sven när ska galningarna fatta ?
En båtägare fick en dag ett telefonsamtal om att hans båt höll på att brinna upp. Han kastade sig in i bilen för att åka till den marina där han hade båten. På vägen körde han över en kyckling som dog, men fortsatte i ilfart till båten. På vägen tillbaka blev han stoppad av arga byinvånare som misshandlade honom så allvarligt att han fick tillbringa flera dagar på sjukhus. Numera finns det några platser där folk är rädda för att färdas eftersom man riskerar att liknande händelser inträffar där. Är detta terrorism eller riskerar det bara att spela de främlingsfientliga i händerna? Tilläggas bör att polisen inte vågar göra något åt saken.
"Terrorn i Toulouse spelar främlingsfientliga i händerna"
Ja och terrorn i Oslo spelade vänsterextremister och PK-dårar i händerna. Fast det ska vi ju inte tala om.
Kommentarsfältet är stängt på denna artikel.