Idag letar vi skribenter i följande ämnen:

Miljöpartiet

Miljöpartiet håller kongress i helgen. Läs (13) Skriv

EMU

Nyval i Grekland. Kan landet räddas kvar i eurozonen? Läs (91) Skriv

Hyresrättens roll i ekonomin

Vilken roll spelar egentligen hyresrätten för arbetsmarknaden och för den reala och finansiella ekonomin? Skriv

Vapenexport

Foto: Scanpix.
Aron Modig om Vapenexport

Förkastligt att vi gör vapenaffärer med Saudiarabien

KDU:s förbundsordförande Aron Modig: Utrikespolitik handlar i stort utsträckning om att sända signaler, om att genom ord och handling markera till förmån för det som är rätt och riktigt.  


Om författaren

Aron Modig är förbundsordförande för Kristdemokratiska Ungdomsförbundet (KDU)

Att ha militära samarbeten med, och att exportera vapen till, länder som inte står upp för frihet, demokrati samt det unika och okränkbara människovärdet kan aldrig ligga i linje med en acceptabel kristdemokratisk utrikespolitik. 

Den svenska myndigheten Totalförsvarets forskningsinstitut (FOI) hjälper Saudiarabien att planera bygget av en missilfabrik. Projektet har pågått sedan 2007. Det rapporterade Sveriges Radio Ekot på tisdagen (6/3). Uppgifterna är mycket allvarliga. Sverige ska varken exportera vapen till, eller samarbeta militärt med, diktaturer.

KDU är ett försvarsvänligt ungdomsförbund. Vi tror på förvaltarskapstanken som ett fundament i det goda samhället. Vi ser att det finns institutioner, traditioner och värden som vi byggt upp här i Sverige och västvärlden, som är värda och nödvändiga att stå upp för och försvara. Om Sverige som nation ska ha sådan kapacitet behöver försvarsanslagen öka.

Sverige har en förhållandevis stor vapenindustri. Det är inget problem i sig, utan försvarssektorn är snarare viktig för såväl Försvarsmakten som det svenska näringslivet. Försvarsindustrin är en industrisektor inom vilken Sverige har spetskompetens och ett mycket gott rykte internationellt. Detta är något vi bör vårda och bevara.

Det är inte heller ett problem att Sverige generellt sett exporterar försvarsmateriel till andra länder. Den svenska exporten av vapen är istället fullt nödvändig för att försvarsindustrin ska kunna hållas igång, det svenska försvaret ensamt är inte en tillräckligt stor kund. Däremot kan det för Sveriges del inte vara acceptabelt att sälja vapen till länder som inte står upp för demokrati, medborgerlig frihet, mänskliga rättigheter samt det unika och okränkbara människovärdet.  Det är inte på något sätt etiskt försvarbart. Att Sverige gör vapenaffärer med Saudiarabien är därför fullständigt förkastligt.

Utrikespolitik handlar i stort utsträckning om att sända signaler, om att genom ord och handling markera till förmån för det som är rätt och riktigt. Att ha militära samarbeten med, och att exportera vapen till, länder som inte står upp för frihet, demokrati samt det unika och okränkbara människovärdet kan aldrig ligga i linje med en acceptabel kristdemokratisk utrikespolitik.

Så regeringen – gör om och gör rätt. Vi måste alla sträva efter att steg för steg göra världen bättre!





Trackback URL: http://www.newsmill.se/trackback/43610

20 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.

Mycket bra artikel. Tyvärr skulle detta inte påverka Saudiarabien då de ändå bara skulle köpa från de andra exportländerna istället, så själv ser jag ingen annan lösning än att försöka övertala FN från svenskt håll om exportstopp mot samtliga länder som bryter mot folkrätten - frågan är bara om USA skulle låta FN införa en sådan sanktion mot just Saudiarabien.

Permalänk | Anmäl #1 Joakim Jacobsson, 2012-03-06, 20:21

Aron Modig: Vi antar att du liksom regeringen kämpar hårt för att minska wahabisternas etablering och inflytande i Sverige? (ironi)

Permalänk | Anmäl #2 Calle Bengtsson, 2012-03-06, 20:52

Berätta gärna vad du , ditt parti och din regering gjort hittills. Tack på förhand.

Permalänk | Anmäl #3 Calle Bengtsson, 2012-03-06, 20:54

Helt rätt och bra artikel. Bara tanken av regimer i framtida revolutioner kan komma att mörda civila med Svenska vapen får en att skämmas. Bättring i fortsättning är ett måste!

Permalänk | Anmäl #4 Anton Roos, 2012-03-06, 21:42

Det är väl lika bra att vi behagar Saudi-araberna, de kommer ju inom en inte allt för lång tid vara som ett herrefolk till oss och då kanske dom kommer att behandla oss lite mildare....eller hur var det Jens Orback (S) formulerade det?

http://www.youtube.com/watch?v=a8Tp01CPyls

2:44....

Permalänk | Anmäl #5 Conlon Nancarrow, 2012-03-06, 21:47

Vår stora vapenindustri har sin grund i neutralitetspolitiken. Det var viktigt att vi stod fria från olika intressen och kunde tillverka våra försvarsvapen själva utan att bli beroende av andra. Nu har vi givit upp neutraliteten till förmån för alliansfrihet.

Ser man på de nordiska ländernas försvar, se man tydligt att Sverige prioriterat system, som levereras av svensk försvarsindustri oavsett om det ur ren försvarspolitisk synpunkt varit motiverat. Jämför med Finlands försvar, som är uppbyggt på annorlunda sätt (mer konventionellt).

Här ligger kärnan, som du beskriver:

"Sverige har en förhållandevis stor vapenindustri. Det är inget problem i sig, utan försvarssektorn är snarare viktig för såväl Försvarsmakten som det svenska näringslivet. Försvarsindustrin är en industrisektor inom vilken Sverige har spetskompetens och ett mycket gott rykte internationellt. Detta är något vi bör vårda och bevara."

Problemet är att inom de olika försvarsallianserna gör man upp vapenaffärerna inom alliansen med alliansens parter och vi står utanför. Det innebär att vår försvarsmarknad är övriga fristående länder, som inte ingår i några allianser och kan göra friare upphandlingar. Exempelmarknaderna är Mellanöstern, Afrika och länder som inte kan räknas in som demokratiska.

Ur ren marknadssynpunkt innebär det att vi då måste göra oss av med försvarsindustrin - den kan inte drivas framgångsrikt i Sverige pga av våra värderingar. MEN OBS OBS en konsekvens kan också bli att vi i framtiden måste köpa från andra länder, som kommer att ställa politiska krav på Sverige för att få köpa vapen!!

Vad gör vi då? Jag håller med om allt som skrivs om Saudiarabien, men det är inte Saudi i sig, som är problemet - Det är att vi har den stora försvarsindustrin och dess marknadsmöjligheter ligger i oönskade länder.

Politiken visar sig från sin sämsta sida idag med uttalandet från S. Det är ju faktiskt de, som tecknat och initierat samarbetsavtalet. Det finns en samsyn mellan S och M, men från olika ingångspunkter.

Vapenindustrin är för övrigt genomrutten och politiskt destruktiv!

Permalänk | Anmäl #6 Ulf Börjesson, 2012-03-06, 22:09

Vi skall definitivt inte göra vapenaffärer med Saudierna! För det första är landet en repressiv diktatur som inte uppvisar något som helst intresse för frihet och demokrati. För det andra, är minnet så j-vla kort? USA stödde Shah av Iran, Mujahedeen i Afghanistan, Pakistans militärstyre inkl ISI, och numer huset Saud. Hur har det gått med de tidigare "vännerna"? Dom blev ju vänner fr a för att de var fiendens fiender. Med militärt stöd så var tanken nog någorlunda smart att förse sin egen fiendes fiende med vapen och vapenträning. Men blev det så bra? Hur gick det i Iran efter den islamiska revolutionen? Hur gick det med Mujahedeen efter Sovjeternas uttåg, blev de kanske Talibaner månne tro? Pakistan, don't even go there. ISI och militärledningen är sängkompisar med både Al Quida och talibanerna. Det blev ju lite pinsamt för USA & Pakistan när Osama Bin Laden fångades i Pakistans militära centrum, där ingen hade en aaaaaning om att Osama hade befunnit sig, eller hur. Och som det senaste experimentet med att göra Saudierna till en lokal stormakt att balansera mot Iran. USA & EU översköljer landet och grannländerna i UAE med moderna vapen, hur smart är det? Vem vet om Saudierna och Irans mullor blir bästa polare om 10-15år, vad händer då? Det är ju rätt potenta vapensystem som sålts till Saudierna & UAE med F-15 och EADS Typhoon (från EU, tack för det europeiska bröder), om de även utrustas med Meteor + Iris-T + förstås AESA-radar. Ja då är det lycka till om det blir en konflikt mellan västvärlden och dessa diktaturer i mellanöstern. Israelerna lär få räkna sina "bequereller" på hemmaplan. Det här kommer gå åt skogen. Men men USA vet naturligtvis bäst och har lärt sig av tidigare militärallianser, så inte kommer nuvarande "vänner" vända sig mot dem framöver. Du kan alltid lita på huset Saud, expresidenten och hans far expresidenten har ju oljeaffärer ihop med saudierna, så det måste väl ändå vara en garant för att det aldrig kan uppstå en schism mellan USA och dom goda demokratiska västvänliga vännerna. God dag yxskaft. Det här är allianser som inte får diskuteras öppet i USA, för då är du antiamerikansk som inte vill stödja det militära samarbetet för nationens säkerhet typ... Som tur är så har de i alla fall inte hävdat att det är någon intellektuell think tank som utformat policyn, för det står ju klart som korvspad. Tänkandet har kommit till korta vid dessa militärallianser. Lär av historien för att inte upprepa tidigare misstag, ska det vara så svårt att få folk att förstå detta uppenbara behov av historisk återkoppling. Over and out, jag kanske tar en av returresorna till the dark side of the moon, det verkar säkrare där och utan konflikter. Och det finns blonda chicks with guns i stay-up strumpor och kort militärkjol, me like...

Permalänk | Anmäl #7 Dan B Cooper, 2012-03-06, 22:51

Men är det inte hög tid att dessa moskébyggare att betala tillbaka pengar för all olja vi köpt av dem? Hade de inte haft olja så hade defortfarande suttit i tält.

Permalänk | Anmäl #8 Micael Johnsson, 2012-03-06, 23:13

Nåja, KD har inget emot lite religiöst förtryck.

Permalänk | Anmäl #10 Charlie Darwin, 2012-03-07, 07:26

"Att ha militära samarbeten med, och att exportera vapen till, länder som inte står upp för frihet, demokrati samt det unika och okränkbara människovärdet"
- Jasså minsan. Så militärt samarbete med USA är uteslutet för KDU då?
Hur är det med att skicka trupper att strida på samma sida som Islamistiska Fronten för Afghanistans frälsning? Eller att skicka spaningsflyg som ska hjälpa rasistiska islamister i Libyen? Uteslutet det med?

Permalänk | Anmäl #11 Max Jernberg, 2012-03-07, 08:40

Stå upp för de mänskliga rättigheterna!

Ska man stå upp för människors lika värde, lika värdighet och lika rättigheter, då ska man inte heller bidra till islamistiska regimer som bryter mot samtliga av de mänskliga rättigheter.

På regeringens egen hemsida om mänskliga rättigheter kan man läsa UDs egen rapportering om Saudiarabien;

http://www.manskligarattigheter.gov.se/php/rapporter/documents/Mellan%F6...

Folkrättsexperten Ove Bring har förmedlat kunskap via sin bok: De mänskliga rättigheternas väg - genom historien och litteraturen att Saudiarabien har inte accepterat FNs deklaration om mänskliga rättigheter främst av 2 skäl:
1. Mänskliga rättigheter är inte förenat med statsreligionen islam
2. Är inte heller förenat med att ge kvinnor rättigheter

Så varför överhuvudtaget göra affärer med islamistiska regimer?

Permalänk | Anmäl #12 Eva Johansson , 2012-03-07, 10:27

Sverige ska överhuvudtaget inte befatta sig med att land som Saudiarabien.

Permalänk | Anmäl #13 KajK, 2012-03-07, 10:36

Å andra sidan, Aron, får vi ju gratis salafistiska moskéer, så vi går ju inte helt lottlösa!

Permalänk | Anmäl #14 Cavatus Carlson, 2012-03-07, 11:02

"Förkastligt att vi gör vapenaffärer med Saudiarabien "

Kanske det, men säljer inte Sverige så gör någon annan det.

Permalänk | Anmäl #15 Leif D, 2012-03-07, 11:05

Sluta prata om islamism som om det vore en liten klick extremister.

Det handlar om muslimska regeringar. Punkt.

För att ta ett exempel så anser 80% av Egyptens muslimer att homosexuella eller de som lämnar islam, ska stenas till döds.

Det är INTE en liten klick...

Permalänk | Anmäl #16 Olle Olsson, 2012-03-07, 11:20

Avbryt avtalet med Saudiarabien nu. Det är alldeles för illa genomtänkt och dessutom ger det helt fel signaler.

Permalänk | Anmäl #17 Johan Arve, 2012-03-07, 12:08

#16 Olle Olsson, 2012-03-07, 12:20

Oavsett om du har källa på ditt påstående eller ej, så håll dig till det sakliga ämnet om vapenaffärer tack! Brott mot folkrätten är INTE exklusivt för islam! Det exempel om homosexuella du tar upp återfinner du även i kristna Uganda. Däremot återfinner du det INTE i muslimska Turkiet - inte ens Iran. Fruktansvärt ointressant och off topic i vilket fall.

Permalänk | Anmäl #18 Joakim Jacobsson, 2012-03-07, 21:02

#18 Är det inte just den religiösa extremismen i Saudi som vi är upprörda mot?
Eller är det vapen som upprör? Pansarbrytande missiler , radar för övervakning och andra militära produkter som knappast hotar mannen på gatan.
Då är det dubbelmoral när vi inte ser Saudis export av religionen samtidigt som vi inte tolererar Svenska affärer med regimen, vapen eller möbler?

Permalänk | Anmäl #19 Lars Kronqvist, 2012-03-08, 11:21

#19 Lars Kronqvist, 2012-03-08, 12:21

Du har rätt, vi borde sälja mer till föregångsländer som USA och Nordkorea istället! Eller hur tänkte du riktigt där...?

Permalänk | Anmäl #20 Joakim Jacobsson, 2012-03-08, 16:51

Jag ska sluta betrakta dig och andra självförträffliga apostlar som skrymtare då ni slutar stötta finansieringen av vapeninköpen till tjuvfamiljerna i Saudi genom att sluta köra bil, åka buss och flyga. Med ett personligt val kan du verkligen göra skillnad! Eller låta bli.

Permalänk | Anmäl #21 Leif LIndau, 2012-03-08, 18:34


Forsvar och sakerhet
annons:
annons:

Dagens populäraste artiklar


  1. Imamerna upplyser om tron, inte om lagarna
  2. Varför nonchaleras muslimer som vill ha jämställdhet?
  3. Toppmoderater: Vi stödjer Loreens kamp mot diktaturen
  4. Newsmill fyller en viktig funktion för sakkunniga röster
  5. Tar Newsmill ansvar för yttrandefriheten?
  6. Kalifornien kan bli USA:s Grekland
  7. Med RFSU:s retorik kan abort tillåtas fram till födelsen
  8. Azerbajdzjanska Riksförbundet bör ta avstånd från regimen i Baku
  9. Stryp inte mångfalden i den svenska skolan, MP
  10. En bokstavstroende muslims svar till Uppdrag Granskning
  1. Imamerna upplyser om tron, inte om lagarna
  2. Varför nonchaleras muslimer som vill ha jämställdhet?
  3. Med RFSU:s retorik kan abort tillåtas fram till födelsen
  4. Tar Newsmill ansvar för yttrandefriheten?
  5. Newsmill fyller en viktig funktion för sakkunniga röster
  6. Toppmoderater: Vi stödjer Loreens kamp mot diktaturen
  7. En bokstavstroende muslims svar till Uppdrag Granskning
  8. Stryp inte mångfalden i den svenska skolan, MP
  9. Stora risker med MP:s energipolitik
  10. Röd-grön retorik bakom svensk nedrustning
  1. Stoppa bojkottsförsöken mot Israel
  2. Vad gjorde Jan Björklund på Bilderberg-gruppens möte 2009?
  3. Reaktionerna på den ekonomiska krisen hotar EU:s existens
  4. Dags för ett nytt svenskt förhållningssätt till EU
  5. Missnöjda soldater blir dyrt för Försvarsmakten
  6. Länderna måste undvika protektionism
  7. Censuren på arbetsplatser är ett demokratiproblem
  8. Inte skulle du stjäla någons rullstol, Eric Saade?
  9. Dagstidningarna märkligt lågmälda om nya klimatfynd
  10. IVA-skandalen

Newsmill-bloggen

Newsmill med i nationella provet

100 000 gymnasieelever sitter nu och skriver nationellt prov i svenska. Enligt uppgift ingår två Newsmill-artiklar, ...

annons:

Om Newsmill

Newsmill är det första sociala mediet i Sverige som spinner kring nyheter och debatt. Vi publicerar varje dag olika personer med exklusiv kunskap om dagens viktiga händelser. Om du har egna erfarenheter av de frågor vi tar upp kan du omedelbart medverka i debatten. Du kan kommentera och skriva egna inlägg som publiceras på hög nivå eller medverka genom din blogg.

 

Läs mer om Newsmill

Newsmill-bloggen

Newsmill med i nationella provet

100 000 gymnasieelever sitter nu och skriver nationellt prov i svenska. Enligt uppgift ingår två Newsmill-artiklar, ...

Vad är att Milla?

Millningen är ett sätt att kommentera med känslor. Du väljer ett ord eller ett namn som du vill mäta i opinionen och läsarna kommenterar genom att välja en av fyra känslolägen som representeras av fyra färger. Rött är arg, blått är glad, grön nyfiken och gult är uttråkad. Resultatet visas direkt och rubriken på artikeln färgas med den färg som de flesta väljer.


 
© 2008 Newsmill. All rights reserved.