Idag letar vi skribenter i följande ämnen:

Miljöpartiet

Miljöpartiet håller kongress i helgen. Läs (13) Skriv

EMU

Nyval i Grekland. Kan landet räddas kvar i eurozonen? Läs (91) Skriv

Hyresrättens roll i ekonomin

Vilken roll spelar egentligen hyresrätten för arbetsmarknaden och för den reala och finansiella ekonomin? Skriv

Högskolan

Bertil Törestad om Högskolan

Om orsakerna till högskolans förfall

Lärarutbildare: Ungdomsskolans kris har redan spritt sig till högskolor och universitet. Det finns flera orsaker till till den nedgång som akademin befinner sig i. Några är strukturella andra är individberoende.


Om författaren

Fil dr i psykologi, fd universitetslektor, lärarutbildare

Ebba Witt-Brattström ska bli professor i Helsingfors och säger följande om svensk universitetsutbildning:

"Nivån har sänkts så mycket att man inte kan tala om högskoleundervisning, det är något slags kursverksamhet."

Det ligger mycket i det hon säger. Nu har hon ju verkat på Södertörns högskola, där man har accepterat en rektor som Moira von Wright, som i en skrift om genus kom in på regnbågars beskrivning i en fysikbok:

"När författarna uttalar sig förringande om regnbågen, och endast godkänner ett 'objektivt vetande' om den, förringar man [...] sagan och tusenårig levnadsvisdom."

Det är klart att med en sådan rektor som ämnesföreträdare blir den vetenskapliga utblicken lite grumlad, men i sak tror jag att Witt-Brattströms kritik gäller över hela det akademiska fältet. Detta innebär att svensk utbildning har fått en kvalitetssänkning som inte bara gäller ungdomsskolan och gymnasiet utan även den högre utbildningen. Hur märks då den sänkta kvaliteten på högskolorna och universiteten? Den höga genomströmningen av studenter med avklarade examina, främst på lägre nivåer, har i stor utsträckning en koppling till det resurstilldelningssystem där medelstilldelningen bestäms dels av antalet registrerade studenter men främst av antalet studenter som klarat av studierna. Detta skapar ett mer eller mindre medvetet tryck på institutionens lärare att släppa igenom även svaga elever. Jag har med egna ögon sett hur mediokra studenter släpps igenom av ren utmattning hos lärarna.

Ett annat problem utgör ju lärarna. Assisterande lärare tas ju ofta från studentgrupper som ska till och avlägga sin examen. En myckenhet av undervisningen läggs ut på doktorander. Dessa är ofta oprövade kort och en del visar sig snabbt inte duga som lärare. Under tiden har dyrbar undervisningstid gått förlorad.  På grund av den allmänna nivåsänkningen är ju dessa nu sämre än de brukade vara. Det blir en neråtgående spiral. Många lärare håller sig inte a jour med forskningen i sina ämnen. Detta kanske gäller universitetsadjunkter och främst dem som inte har för avsikt att disputera. På grund av våra trygghetslagar är dessa tillsvidareanställda och kan fortsätta att undervisa fram till sin pension utan kompetenshöjning Jag har själv sett flera exempel på sådana lärare som undervisat med hjälp av läroböcker och annat material från 1970-talet.

Det är också så att på utbildningar med lågt söktryck kommer med automatik kraven att sänkas för godkända betyg. När läraren har en ganska stor grupp, där det bl.a. ingår dyslektiker och individer med dåliga svenskkunskaper går mer tid åt att förklara vad som står i läroböckerna än att entusiasmera eleverna med stoff utanför boken och kanske från aktuell forskning.

Det är också så att lektorstjänsterna är alltför luddigt och liberalt utformade. En lektor ska göra ungefär 200 undervisningstimmar per termin. Varje timme multipliceras med, oftast, tre, för att nå antalet arbetstimmar per termin. Dessutom tillkommer tid för institutionellt arbete, egen kompetensutveckling och tredje uppgiften. Dessa tre delar är det lätt att komma undan och ingen kontroll sker. Undervisningen kommer att ligga så att lektorerna får många lediga dagar i följd, ibland veckor. Det är svårt att tänka sig att för- och efterarbete tar så oerhört lång tid.  Detta innebär att en hel del lektorer jobbar med annat under ledig tid och därför inte har tid att helt engagera sig i undervisningsarbete eller institutionens interna angelägenheter. Samarbetet med kolleger kring kurser och undervisning försvåras avsevärt.

Professorer förekommer ofta inte alls i grundutbildningen och många forskare köper sig fria från undervisning med hjälp av forskningsanslag. Detta otyg innebär att en myckenhet av gedigen kompetens inte kommer undervisningen till del.

På en del institutioner råder en mjukare och mer liberal inställning till vetenskap och kritiskt tänkande. Man skulle nästan kunna säga att de förskriver sig till en variant av postmodernistiska idéer. Sanningar anses som relativa och den tradition eleverna fostras i är en värld av upplevelser och inte av fakta. De uppsatser studenterna skriver är oftast intervjustudier där intervjuer med ett fåtal personer ingår. Den vetenskapliga ambitionen är begränsad; det gäller att få förståelse för just dem som deltar i undersökningen. Inga resultat är alltså generaliserbara och kan därför inte hjälpa andra individer i deras liv eller yrkesverksamhet. Det blir en forskning för forskningens egen skull. Det kritiska tänkandet blir här satt på undantag vilket inte är tillrådligt i någon som helst utbildning.

Allt detta medför att studenter kan komma ut med yrkesexamina som sjuksköterskor, psykologer, lärare, socionomer och sociologer utan att ha de nödvändiga teoretiska grunderna i sina centrala ämnen.





Trackback URL: http://www.newsmill.se/trackback/43504

24 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.

Bra verklighetsbeskrivning. Vi har några tekniska säten som fortfarande håller nivån så att det inte är direkt pinsamt, dvs CTH och KTH, men annars är det mest mörker och förfall.

Men om man skulle börja med att lösa den reguljära skolan så att det stoffet som ska klaras av där verkligen blir avklarat tror jag man skulle kunna göra en rejäl uppryckning. Det är inte mer pengar som behövs. Det är ordning och reda, disciplin, god arbetsmiljö för lärare och elever samt lärare med gedigna ämneskunskaper. Många som blir lärare idag blir det för att de inte var bra nog att göra något annat. Visst finns det vissa lärare som blir det av genuint intressen, men de flesta som kommer in på lärarlinjen borde inte vara på akademi alls. Det ska bli intressant att se om initiativ såsom lärar-masterutbildningen på CTH kan generera bättre lärare. Betygssnittet i urvalsgruppen är med svenska mått mätt bra och drivet i chalmerister är världskänt. Det som känns tragiskt bara är att dessa kommer få exakt samma lön som en nyutexad lärare från lärarhögskolorna som i stort sett bara kan rapa upp pedagogiskt proffstyck de blivit matade med under fem år. Men jag är i alla fall spänd på att se vad de som utexamineras kan prestera i en framtida lärarroll.

Permalänk | Anmäl #1 Johannes Westlund, 2012-03-02, 10:15

Jag har flerårig erfarenhet av forskning och undervisning på universitet. Jag tvivlar inte på författarens erfarenheter, det du sett har du sett. Nedan de saker jag håller med eller är av avvikande åsikt om, baserat på vad jag sett.
- Adjunkter kan vara oerhört duktiga och orsaken till att en del inte disputerar är att man valt sitt undervisningsspår och är nöjd med det. Någon litteratur från -70 talet har jag inte sett röken av. De jag sett har dessutom mycket bra känsla för studenterna och denna erfarenhet balanserar upp arbetet på ett bra sätt.
-Doktorander i undervisningen. Det är mycket viktigt att dessa deltar (obs enbart deltar) i undervisningen. Det kan vara bra avbrott i forskningen och de ger även färsk forskarkontakt till studenterna. Men, det är även skamligt att dessa kan åläggas/tillåtas att ha hela kurser (ja i praktiken hela program tom!) på sitt ansvar. En orsak kan vara att de själva behöver köpa tid då forskningen gått i stå (pga bristande handledning ibland iaf) och pga att professorerna stiger helt åt sidan. Såklart finns det olika doktorander på undervisningsspåret så allt detta gäller från fall till fall, men grundinställningen ska vara att doktoranderna forskar.
- Antalet timmar per undervisningstimme behöver vara x3 eller mer. Så där håller jag inte med dig! Hur ska den undervisande personalen annars kunna förnya sig och förbereda undervisning? Eller ska man bara ta OH bilderna från...80-talet? Dessutom är timtilldelningen för nya kurser oftast pinsamt låg. Hur ska man kunna starta en ny kurs på ett par dagars tim-tid!? Jag förordar snarare fler timmar per undervisning för ny personal och nya kurser. Men för inarbetade kurser och erfaren personal kan den sänkas till 2h per h undervisning.
-Forskningsanknytningen kan behöva styras uppifrån för en del personal (adjunkter och lektorer). Detta kunde gå till så att prefekt mfl kartlägger adjunkters och lektorers kompetens och diskuterar öppningar i pågående forskning med aktivt forskande personal (tex som biträdande handledare. Personer ska ses som tillgångar och inte misslyckade forskare. Mycket handlar om tillfälligheter iom att man kanske inte fick forskningsanslag, budgetnedskärningar, byte av område och annat. Idag får de bitr handledarna inga timmar för sina insatser. Detta är ett fel som borde rättas till. Man räknar bara kallt med att man hjälper till av liv och lust och så betalar sig denna tid nån gång, på nåt sätt.
- Håller helt med om professorernas frånvaro i grundutbildningen! Skäms dessa för att undervisa eller vad är det? Då utbildarna sen kursat fram bra exjobbare så kan nog professorerna stiga fram och vara så kamratliga så för att få bra arbetare på exjobb. Men var var de åren innan?
- Om låt gå mentalitet. Har inte sett så mycket av det, som tur. Men risken är definitivt uppenbar. Om en svag student "hjälps" upp, vem ska då sätta stopp för detta? Detta visar sig senast då studenten ska skriva exjobb. Har sett riktigt dåliga exempel där, men som tur har dessa varit undantag! I de fall jag sett så har studenterna i praktiken hoppat av efter att det inte gick längre. Dvs ca 3 års studier till spillo! Det finn studenter vars skrivförmåga är på högstadienivå. Men där får man ju undra hur först högstadiet och sen gymnasiet släppt igenom personen. Ett skrivprov mm borde ordnas innan studierna och kan man inte läsa och skriva så får man helt enkelt gå ett basår med intensiv fokus på dessa saker (låter knäppt men en praktisk lösning på grundskolans problem)

Permalänk | Anmäl #2 Erik Svenssen, 2012-03-02, 10:58

När jag hösten -99 skulle opponera på ett paper upptäckte jag att min kurskamrat som hade skrivit papret hade kopierat stora delar från olika håll. Jag påpekade detta för vår handledare och han blev rasande - på mig. Målet var att studenterna skulle "strömma igenom". En liten charmig detalj var också att studenten i fråga skrev på dialekt, hela papret vimlade av stav- och syftningsfel samt saknade notapparat.....men godkänd blev den. Det har varit så här länge, och jag känner mig inte så säker på att det går att ordna upp. De som har makt i det här systemet vinner på att det är som det är, som artikelförfattaren nämner, genom bisysslor och väldigt fria tider. Studenterna vet inget annat och har otroligt mycket tid att fika, supa och utforska sin sexualitet eller vad man nu gör när man är 20 år, försörjd och inte vågar tänka på att det inte finns några jobb...

Permalänk | Anmäl #3 Sophie , 2012-03-02, 11:01

Det finns många andra yttringar av det slappa klimatet i universitetsvärlden. Examensuppsatser som ska vara självständiga arbeten skrivs inte sällan av två-tre elever. Ingen ansvarsfördelning har gjorts mellan författarna, varför det bli omöjligt att sätta de individuella betyg är nödvändiga.

Permalänk | Anmäl #4 Bertil Törestad, 2012-03-02, 11:08

@ Sophie

Den där typen av fusk är vanligare än man tror. Många universitetslärare har en otroligt naiv inställning till fusk.
Hemskrivningar är ju vanliga och där anser många att lärandet genom sådana går före fuskrisken. Jag tycker det är fel sätt att tänka.

Permalänk | Anmäl #5 Bertil Törestad, 2012-03-02, 11:16

Ett problem är att lärare på högskolan inte behöver kunna någon pedagogik. Har själv varit med och hört massor med historier om professorer som undervisar men är urusla på att förmedla det de kan.
Ibland kan det vara så att de är så oerhört smarta att de inte kan förklara, ibland är det att man inte orkar förklara.

Högskolorna har blivit ett sätt att hålla arbetslösheten nere några år medan folk utbildar sig till något de aldrig kommer få jobb som.
Vad jag sett så finns det inget politiskt parti som vill ta tag i det, för alla vet att arbetslösheten skulle skjuta i höjden och att utbildningsnivån bara skulle bli markant bättre.

Permalänk | Anmäl #6 Arne Nilsson, 2012-03-02, 13:57

Som sagts tidigare är högskoleverksamheten numera huvudsakligen till för att dölja den arbetslöshet som invandringspolitiken orsakar.

Permalänk | Anmäl #7 Bo T, 2012-03-02, 14:36

Problemet var en realitet för styvt tjugo år sedan. Låt oss tillsätta en parlamentarisk utredning med styvt tjugoårigt mandat så är vi uppe i halvseklet.

Permalänk | Anmäl #9 Klas Lindelöf, 2012-03-02, 16:32

Situationen är rent ut sagt fantastiskt dålig. Det vi ser om högskolan är precis så illa som man kan befara.

Det enda bra i denna situation är att i princip vilken åtgärd som helst gör saker bättre.

Förslagsvis: Lägg ned först hälften av lärosätena, de som inte håller internationell kvalitet. Basera detta på forskningsresultat som hänvisas till i stora tidskrifter. De som inte lyckas försvinner.

Gå sedan igenom kurskatalogen och radera de utbildningar som allmänt faller i tjafsnivå. Fotbollshistoria, någon? Genus är ett annat område där det sannolikt skulle bli mycket litet kvar efter granskning baserad på kvalitet.

Erbjud alla kvarvarande förtidspension. De som vill något kommer att stanna, och man blir av med alla de andra.

Höj sedan successivt lönen mycket signifikant för de som är kvar.

Populärt? Nej. Bättre? Ja.

Permalänk | Anmäl #10 Sven P Andersson, 2012-03-02, 16:56

Men det är ju ändå för väl att vi har universitet och högskolor, för tänk vad många kufar som skulle irra runt på stan annars

Permalänk | Anmäl #11 Göran Linde, 2012-03-02, 16:59

Orsaken till den lite uppgivna tonen är lätt att förstå. För att komma åt problemen borde man ju klara av att i högskolorna upprätthålla en organisationskultur som markant skiljer sig från omgivningen.
Så huvudorsaken är kanske den samma som för många andra organisationer och institutioner: Den generella samhälleliga regressionen.

Permalänk | Anmäl #12 Evert Everhard, 2012-03-02, 19:04

Intressant att så många har samma grundinställning som jag.
Då borde väl något kunna ske om motståndet mot högskolornas
brist på kvalitet är så stor?

Permalänk | Anmäl #13 Bertil Törestad, 2012-03-02, 19:38

KTH i Södertälje har givit denna kurs för ekonomer.
http://www.kth.se/student/kurser/kurs/sf1627?l=sv

Man anlitade en gymnasielärare för undervisningen. Man gav kursen ett nytt kursnummer, för att i smyg kunna ta bort en inte oväsentlig del av momenten. Officiellt ingår tex. fortfarande Lagranges multiplikatormetod, men den har aldrig förekommit på någon tentamensskrivning i Södertälje. Kartan och verkligheten stämmer alltså inte överens i detta fall. Anledningen till att man vidtalat läraren ifråga var ren och skär svågerpolitik. Det sociala nätverket har varit rekryteringsbas vid flera tillfällen.

Kursen går främst i Stockholm där den undervisas av akademiskt excellenta lärare. Att läsa kursen i Södertälje har däremot inneburit en genväg utan några som helst svårigheter att bemästra. Där har kursen helt enkelt måst anpassas till lärarens kunnande. Men, ingen tycks genomskåda bedrägeriet.

Se även
http://www.newsmill.se/artikel/2011/07/07/systemet-lockar-h-gskolorna-at...

Permalänk | Anmäl #14 Arne Söderqvist, 2012-03-02, 19:57

Tja, vad förväntar man sig egentligen när ungefär hälften av varje årskull påbörjar akademiska studier? Det är förmodligen ofint att påpeka det, men den bistra sanningen är ju att alltför många saknar grundläggande kognitiv förmåga för högre studier.

Permalänk | Anmäl #15 Hedda Sandström, 2012-03-02, 20:18

Svenska Universitet liksom svensk forskning kommer att bli en meningslöshet om dom bara förläggs till regioner med överhettning och bostadsbrist. I så fall är dom ju bara till nytta för sig själv. Att utbilda stora mängder ingenjörer och ekonomer som inte flyttar dit industrin finns är i sig lika meningslöst som att utbilda undermåliga studenter. Om ni nu är så bra som ni påstår så borde ni kanske börja med att tänka igenom hela er analys och inte bara stirra er blinda på vad som gynnar ert universitet. För att vara en grupp som anser högutbildade och kompetenta så innehåller ert resonemang förvånansvärt stora luckor. Hade jag varit er lärare hade jag inte gett er godkänt. (16)

Permalänk | Anmäl #16 Anders Olsson, 2012-03-02, 21:55

Jag tror att problemet till syvendes och sist beror på våra politikers inställning till kunskap. Paradoxalt nog känns det som att kunskapssamhället i svensk tappning var som starkast runt år 1960. Tage Erlander personifierade bildningsidealet, människor lade ner mycket av sin fritid på förkovran i form av brevskolor mm.

Våra folkvalda kan enligt min mening inte sägas ha något bildningsideal, för våra folvalda är högskolorna ett slags fabriker där även forskningen tros kunna styras genom närmast sovjetiskt inspirerade femårsplaner.

Vilket konkret innehåll har egentligen kunskapssamhället för ungdomar? Detta då politikerna själva visar att det inte är klassisk, vetenskapsbaserad kunskap, som regelmässigt utgör meriteringsgrunderna för samhällets styrande.

Dagens samhälle är mer ett informationssamhälle, med mycket stora informationsmängder lättillgängliga, dock ej ett kunskapssamhälle. Kunskap, speciellt då ny kunskap är så krävande att tillägna sig att det endast är de asiatiska ungdomarna som har drivkraften för detta.

Jag vet att det blev väl mycket av ett dystert "vojne, vojne, det var bättre förr". Den svenska skolan var dock bättre förr.

Recepet till en bättre skola börjar med politiker som verkligen respekterar kunskap och kunskapsinhämtning i sig.

Permalänk | Anmäl #17 Anders Lindfors, 2012-03-02, 22:43

Jag minns inte var och när det började barka åt skogen men de som gick ut gymnasiet på 90-talets senaste år kanske vet mer exakt när högskolorna kröp upp som svampar ur jorden och massutbildningen av Sveriges ungdomar började.
Detta sammanföll med internets, mobilernas och hemdatorns intåg i varje hem. Från ca år 2000 har denna utbildningsfabrik successivt sänkt högskolans nivå till gymnasiets.
Jag tror att folk som gick i den gamla analoga skolan fram till ca 1995 helt enkelt var tvungna att lära sig mycket för hand som numera är helt automatiserat och datoriserat. Detta praktiska handarbete och frånvaron av internet och mobiler med internet på 90-talet gjorde det svårare att "glida" genom kurser.
Detta i kombination med sänkta krav och massproducering av högskoleexamina kommer att sänka Sverige om inget görs.

Permalänk | Anmäl #18 Johan E Karlsson, 2012-03-02, 23:51

Jag tackar för alla goda och kompletterande synpunkter och uppslag som kommit fram i kommentarerna.Ingenting har dock hittills fått mg att ändra de åsikter jag framfört här..

Men fortsätt gärna diskussionen kring högskolornas tragiska nedgång!

Permalänk | Anmäl #19 Bertil Törestad, 2012-03-03, 07:59

@#18 Johan E Karlsson

Det här med att lära sig massor för hand är helt enkelt inte lika viktigt nu som förr. Jag har världshistoriens största bibliotek i fickan varje dag, som komplement till min bokhylla av matematik, kemi och fysikböcker.
Jag har ett år kvar (av fem) på en civilingenjörsutbildning, och första kursen var det en professor som sa nåt i stil med "Ni kommer inte att lära er på samma sätt som jag lärde mig, för det är bara slöseri med tid. Det ni ska lära er är att tänka! Att komma ihåg massa detaljer är inte det viktiga mer."

Men visst, jag själv är lite skeptisk till nivån. För några av mina klasskamrater tänker jag "Trevlig, men jag skulle helt ärligt inte kunna rekommendera den här människan för en tjänst, eller anställa denne själv, även om de tagit examen."

Nivån är för låg, bara för att tänkande och problemlösande är det viktiga innebär inte att examinationskraven bör sänkas. Snarare tvärt om.

Det handlar också om status. Jag är nöjd över att jag klarat alla kurser på första tentaförsöket, vilket inte många som läser min utbildning gjort, och jag är inte missunnsam, men samtidigt inser jag att värdet av min utbildning blir lägre och lägre ju fler som släpps igenom.
Jag tänker att 3-4 omtentor på kurser man inte borde ha problem med tyder på att man kanske inte är lämplig för utbildningen.
Men istället "Ska alla med", även på universitetsnivå verkar det som, och det känns inte som en så bra idé.

Permalänk | Anmäl #20 Per Holmgren, 2012-03-03, 11:44

Nej "Alla ska med" är ingen bra idé. Inte om man ska bygga höghastighetståg och broar iaf.

Det gamla betygssystemet byggde på en normalfördelningskurva. Dom flesta kommer inte att ha höga betyg utan medelmåttiga betyg. Det är fullständigt naturligt.
Ingenting tyder på att ungdomars kognitiva förmåga har förbättrats sedan dess vilket betygsnivåerna idag ger sken av.

Permalänk | Anmäl #21 Johan E Karlsson, 2012-03-03, 17:48

#20 Per Holmgren: Bortsett från att jag anser att det är en viktig erfarenhet att kugga tentor och att du därmed missat en stor och intressant lärdom håller jag i stort sett med det du skriver. "Alla ska med" på universitetsnivå är absolut inte gynnsamt. Det fungerar dock utmärkt på dagis, och till viss del i grundskolan. Då ska ju faktiskt alla med till en viss nivå om än i kanske lite olika tempo. Vi måste börja tillåta människor att bli bättre oberoende hur bra omgivningen är. Vissa fnyser kanske "elitism", men sanningen är att det samhälle som inte tillgodogör sig sina genier snart inte har råd att ta hand om de fattiga.

Permalänk | Anmäl #22 Johannes Westlund, 2012-03-04, 00:54

Håller med helt. Idén att alla ska med är en av de mest destruktiva
underliggande idéerna bakom högskolornas utbredning och förfall.

Permalänk | Anmäl #23 Bertil Törestad, 2012-03-04, 15:54

Så här går det i ett samhälle där makthavarna inte kan skilja på människovärde och individuella egenskaper. Detta i kombination med ett kvantitativt mål för högre studier + lite postmodernism, värde & kunskapsrelativism och förnekande av en objektiv sanning.

Grattis Sverige

Permalänk | Anmäl #24 Conlon Nancarrow, 2012-03-05, 11:27

Jag är en student som hade mycket goda betyg i gymnasiet men som inte klarar av högskoleutbildningen i datavetenskap trots tre försök eftersom jag tydligen har ADD och har svårt att inte leva för stunden. Jag kan kanske ge lite perspektiv på det här från "andra hållet". Personligen så tycker jag att om folk "kommer med" eller inte är irrelevant. Det enda som krävs är ju naturligtvis en relativt korrekt och nyanserad bedömning av vad en person kan och inte kan i form av examen och betyg, samt att arbetsmarknaden ser med rätta ögon på vad en utbildning är. Även om samhällsstrukturen och utbildningsflödet i form av high school -> college inte kan jämföras rakt av så vill vi nog inte ha det som i USA där man vad jag förstått i vissa fall avkrävs en bachelors, i vad kvittar, för att överhuvudtaget få jobb alls. Deras utbildningssystem före college är ju ökänt.

Om samhället utvecklas till den grad att det inte finns jobb för den utan specialistkunskaper så finns det ju bara två alternativ: att alla tillgodogör sig dessa i någon form eller att man inför medborgarlön för de som inte kan bidra. Det finns ju i nuläget en viss mängd av "skitjobb", men många människor skulle ju inte ta dom utan någon form av tvångskommendering. Vilket är förståeligt på grund av samhällets prestigetänkande i kombination med vår levnadsstandard gör att inte alla står ut med manuellt arbete. Personligen så tror jag inte att jag skulle stå ut med ett intellektuellt ostimulerande arbete, pengar och trygghet skiter jag i.

Samtidigt så förstår jag inte hur man kan trycka folk genom t.ex. en ingenjörsutbildning. Många som hoppar av en datavetenskaplig utbildning eller sommarjobbar får ju jobb som programmerare men det beror ju på att den speciella omständigheten att allt mellan hårdvara och beräkningsteori fortfarande till största delen är pseudoformaliserat hackande baserat i decennier av tidigare hackande intryckt i arbetsmodeller typ scrumm och agile - min uppfattning var att ingenjörer jobbade enligt en helt annan modell?

Permalänk | Anmäl #25 Victor Nathanael Fors, 2012-03-08, 11:57


annons:
annons:

Dagens populäraste artiklar


  1. Imamerna upplyser om tron, inte om lagarna
  2. Varför nonchaleras muslimer som vill ha jämställdhet?
  3. Toppmoderater: Vi stödjer Loreens kamp mot diktaturen
  4. Newsmill fyller en viktig funktion för sakkunniga röster
  5. Tar Newsmill ansvar för yttrandefriheten?
  6. Kalifornien kan bli USA:s Grekland
  7. Med RFSU:s retorik kan abort tillåtas fram till födelsen
  8. Azerbajdzjanska Riksförbundet bör ta avstånd från regimen i Baku
  9. Stryp inte mångfalden i den svenska skolan, MP
  10. En bokstavstroende muslims svar till Uppdrag Granskning
  1. Imamerna upplyser om tron, inte om lagarna
  2. Varför nonchaleras muslimer som vill ha jämställdhet?
  3. Med RFSU:s retorik kan abort tillåtas fram till födelsen
  4. Tar Newsmill ansvar för yttrandefriheten?
  5. Newsmill fyller en viktig funktion för sakkunniga röster
  6. Toppmoderater: Vi stödjer Loreens kamp mot diktaturen
  7. En bokstavstroende muslims svar till Uppdrag Granskning
  8. Stryp inte mångfalden i den svenska skolan, MP
  9. Stora risker med MP:s energipolitik
  10. Röd-grön retorik bakom svensk nedrustning
  1. Stoppa bojkottsförsöken mot Israel
  2. Vad gjorde Jan Björklund på Bilderberg-gruppens möte 2009?
  3. Reaktionerna på den ekonomiska krisen hotar EU:s existens
  4. Dags för ett nytt svenskt förhållningssätt till EU
  5. Missnöjda soldater blir dyrt för Försvarsmakten
  6. Länderna måste undvika protektionism
  7. Censuren på arbetsplatser är ett demokratiproblem
  8. Inte skulle du stjäla någons rullstol, Eric Saade?
  9. Dagstidningarna märkligt lågmälda om nya klimatfynd
  10. IVA-skandalen

Newsmill-bloggen

Newsmill med i nationella provet

100 000 gymnasieelever sitter nu och skriver nationellt prov i svenska. Enligt uppgift ingår två Newsmill-artiklar, ...

annons:

Om Newsmill

Newsmill är det första sociala mediet i Sverige som spinner kring nyheter och debatt. Vi publicerar varje dag olika personer med exklusiv kunskap om dagens viktiga händelser. Om du har egna erfarenheter av de frågor vi tar upp kan du omedelbart medverka i debatten. Du kan kommentera och skriva egna inlägg som publiceras på hög nivå eller medverka genom din blogg.

 

Läs mer om Newsmill

Newsmill-bloggen

Newsmill med i nationella provet

100 000 gymnasieelever sitter nu och skriver nationellt prov i svenska. Enligt uppgift ingår två Newsmill-artiklar, ...

Vad är att Milla?

Millningen är ett sätt att kommentera med känslor. Du väljer ett ord eller ett namn som du vill mäta i opinionen och läsarna kommenterar genom att välja en av fyra känslolägen som representeras av fyra färger. Rött är arg, blått är glad, grön nyfiken och gult är uttråkad. Resultatet visas direkt och rubriken på artikeln färgas med den färg som de flesta väljer.


 
© 2008 Newsmill. All rights reserved.