Iran är för mig en islamistisk diktatur.
En stat som ingen"väst" stat vill ta i med tång....
Trots allt.......
Frankrike har sålt teknologi för upparbetning av kärnbränsle.
Frankrike. ett EU land.
Inte ens beslut i EU kan stoppa handeln med kärnteknologi.
Vi sitter passiva och kan i det värsta scenariot åse,ett atom angrepp på staten Israel.Vi tvår våra händer och säger att,det hade vi inte en aning om.....
Istället kan vi,som oberoende stat ställa oss upp i FN och protestera mot detta.
Men ,nej.
Med en växande muslimsk befolkning i Sverige har politikerna gjort sitt val.
Mångfalden är viktigare än nationalstaten.
Vi har riksdagsbeslut på det......
Alla som reagerar negativt på detta beslut är antingen rasister,breivikare,nazister eller mindre vetande.
Öppen debatt är väl inte att tänka på......
Permalänk | Anmäl
Evert Kall, 2012-02-24, 22:12
Jag är emot detta beslut. Jag får väl rannsaka mig själv och se om jag kan tillhöra någon av upprepade grupper ovan även om jag i dagsläget inte kan identifiera mig med dem. Möjligen skulle det vara mindre vetande.
Israel har sagt att de inte känner något hot från Iran varken med eller utan kärnvapen. Varför ska vi i andra länder då ha någon synpunkt på hur vi ska skydda Israel från kärnvapen.
Sanktioner är ingen framkomlig väg. Det har aldrig lyckats tidigare i historien. Kuba har haft sanktioner i 50 år nu. Funkar de? Castro sitter lugnt och tryckt på sin tron ännu. Skulle det bli annorlunda i Iran?
Sanktionerna är bara en förberedelse för krig mot Iran. Isolering av Iran gör bara att det inte kommer att gå att kommunicera med det iranska folket och därmed inte visa på de goda exempel som finns.
Lustigt att mot Kina anses handel vara den framkomliga vägen men mot Iran tvärtom.
Sist hoppas jag att all som är för en krig mot Iran ringer upp USA:s militär och anmäler sig som frivilliga soldater. Varför ska just amerikanska ungdomar offra sina liv.
Permalänk | Anmäl
Göran Axelsson, 2012-02-24, 23:04
Efter att USA har attackerat Irak fastän dom inte har kärnvapen så finns det ingen anledning för Iran att förhandla med väst.
Väst har förbrukat sin trovärdighet.
Men troligvis vill väst genom sanktiner framkalla ett inbördeskrig vilket dom kan stödja med instruktörer och flygbombning.På samma sätt som Libyen och Syrien.(Japp det finns turkiska instruktörer som utbildar oppositionen i Syrein)
Permalänk | Anmäl
Anders Olsson, 2012-02-24, 23:38
#3 Anders Olsson. En möjlig lösning på konflikten kan vara att de religiösa ledarna i Iran slutar att pumpa in pengar till bl a Hezbollah, erkänner Israels rätt att existera inom förhandlingsbara gränser och inser att deras religion inte kan styra världen.
Permalänk | Anmäl
Nurmela, 2012-02-24, 23:56
#3 Anders Olsson.
"Väst har förbrukat sin trovärdighet"
Det ligger väldigt mycket i den här enkla meningen.
Vi är nog själva våra värsta fiender.
Kanske är det så att vår livsstil är kass.
Vi förbrukar massor av energi till föga nytta.
Och tror på ständig tillväxt.......
Kanske ett ett enkelt klansamhälle är rätta vägen att gå?
Vad vet jag........
Permalänk | Anmäl
Evert Kall, 2012-02-25, 00:36
Även om mullorna inte är överdrivet älskade i de breda folklagren så kan jag garantera att det iranska folket kommer att sluta leden i händelse av ett utländskt angrepp.
Iran har haft demokrati en gång. Den demokratin störtades av USA och Storbritannien.
Permalänk | Anmäl
Leopold, 2012-02-25, 10:32
Ja, man kan se lite på Väst genom Irans ögon. USA och Storbritannien störta en demokratisk regering i Iran på grund av att den demokratiska regeringen förstatligade brittiska oljebolags oljekällor i Iran.
Man satte sedan in en diktator i landet. Eftersom de inte fick tillbaka sina oljekällor blev USA jättekompis med Saddam Hussein och matade in miljarder med dollar i Irak och som kompensation startade Irak krig mot Iran med mål att ockupera Irans oljefällt.
Det kriget är det längsta kriget under 1900-talet och över en miljon människor fick sätta livet till. Och inte fick man tillbaka sina oljekällor.
Runt Iran finns i dagsläget 45 amerikanska baser plus hangarfartyg och kärnvapenubåter.
Klart att Iranierna känner sig hotade. Kan det sitta folk i USA och Sverige och tro att de kan få en bomd i huvudet från Iran, så vad ska inte iranierna då tänka som har en enorm militärmakt som står och sniffar på deras gränser mer eller mindre.
En annan sak. Sovjetunionen hade tusentals kärnvapen. Inte införde förespråkade vi krig mot dem eller andra hot för att de skulle göra sig av med dem. Nä, vi snackade med dem.
Kärnvapen i Iran och hot mot Israel är bara ett svepskäl för andra syften. Roligt att så många människor kan bli lurade av det.
Permalänk | Anmäl
Göran Axelsson, 2012-02-25, 12:40
nr 4 Numela.
Jag tror inte på någon lösning just nu. Förhoppningsvis efter presidentvalet.
Permalänk | Anmäl
Anders Olsson, 2012-02-25, 12:43
Gabelic konstaterar "...underblåser man den fientliga stämning som nu råder till exempel mellan Israel och Iran", men utan att försöka förstå orsaken till denna fientlighet.
Kanske det är på sin plats att informera Gabelic att mullorna i Iran ständigt hotar Israel till sin existens. De bekämpar också Israel och judar runt om i världen genom att stödja rörelser och aktioner riktade mot Israel och judar.
För ett par år sedan höll man en internationell konferens för att förneka Förintelsen. De sprider aktivt den rasistiska antisemitismen varhelst de kan.
http://www.sapereaude.se/ahmadinejad2-words.pdf
Gabelic är kanske inte medveten att hotet mot Israels existens är ett brott mot FN:stadgans Andra kapitel, artikel 4 & 6 och att detta därför borde leda till uteslutning av Iran ur FN. Där det klart framgår att man som medlem är förbunden att ”öva fördragsamhet och leva tillsammans i fred med varandra såsom goda grannar”. Det står i artikel fyra att medlemsskap i FN är öppet för ”fredsälskande nationer”. Artikel sex lyder som följer: ”Medlem av Förenta Nationerna, som framhärdar i att kränka denna stadgas grundsatser, kan uteslutas från organisationen av generalförsamlingen efter tillstyrkan av säkerhetsrådet”.
http://www.fn.se/fn-info/om-fn/fn-stadgan/#kapitel6
Gabelic har en hel del att lära.
Permalänk | Anmäl
Ein Stein, 2012-02-25, 13:03
Irans planer för att förstöra Israel före 2014 skriven på en blogg av en datoringeniör och rådgivare till ayatolla Khamenei:
http://www.ynetnews.com/articles/0,7340,L-4185497,00.html
Ett kärnvapenbestyckat Iran är ett dödligt hot mot Israel. Är det då så underligt Gabelic, varför israelerna är rädda och till varje pris vill undvika att kärnvapen hamnar i händerna på mullorna i Iran?
Jag tycker inte det. Det är en i högsta grad sund och förståelig reaktion av ett land som befinner sig utsatt för ett existentiellt hot.
Du borde vara mer seriös i dina uttalanden när det gäller orsakerna till fientligheten mellan Iran och Israel. Försök förstå sambandet mellan orsak och verkan. Och rikta in dig på att lösa orsaken till problemet, dvs. Irans existentiella hot mot Israel.
Permalänk | Anmäl
Ein Stein, 2012-02-25, 13:26
Inte bara Israel, folks, inte bara Israel. Kärnvapen i händerna pöå religiösa psykopater hotar precis hela världe, och inte minst de sunni-dominerade staterna som ligger i Irans närområde. ALLA har anledning att frukta Bomben i dårens händer.
Ett kärnvapenanfall mot Israel eller vilken stat som helst, kommer att resultera i ett totalt utplånande av Iran och dess medborgare, samt störta hela regionen in i ett kaos som kommer att leda till hundratals miljoner människors död, materiell förödelse och ekonomiskt kaos bortom vår fattningsförmåga. Är Irans "rätt" till kärnvapen verkligen värt det?
Tydligen. För vissa mångkulturivrare.
Permalänk | Anmäl
Ulf Claesson, 2012-02-25, 16:01
Sanktioner är bra på det sättet att det är oetiskt att bedriva handel med diktaturer. Sverige skulle aldrig ha sålt stål till Tyskland under 2:a världskriget.
Det borde vara totalförbjudet att bedriva handel med alla stater som inte är demokratier.
Det man kan göra som privat person är
att vända på skorna. Står det "made in Portugal" köp. Står det "made in China" köp ej.
Permalänk | Anmäl
PerKQ, 2012-02-25, 16:46
# 13 Ulf Claesson
Du har helt rätt i att kärnvapen i mullornas händer inte endast är ett problem för Israel. Hela världen borde frukta en sådan bomb.
Det är bara det att det är Israel som hotas i första hand och därefter Västländerna och sunniregimerna kring Persiska viken.
Man kan därför säga att Israel utgör Västs yttersta försvarsmur mot islamisterna i Teheran. För faller Israel får andra ställa upp och göra jobbet istället.
Israel tog ju själva intelligent hand om anläggningarna i Irak och Syrien men hindras nu göra samma sak med de Iranska kärnanläggningarna. Problemet för Israel är att de sitter med bakbundna händer av sin allierade i Vita Huset. Och utan USA:s medgivande kan Israel inte agera. USA står visserligen bakom Israel men för USA gäller i första hand USA och USA:s egna nationella intressen. Och i detta fall är dessa USA:s och Västs oljeförsörjning. Det är fråga om vad som står på spel. Kortsiktigt en oljekris och ekonomisk recession och långsiktigt om mullorna får kärnvapen en än värre oljekris och ev ett förödande kärnvapenkrig. Men Obama och EU känner byxångest inför valet och som de politiker de är har de svårt ta ansvar för händelser bortom nästa val.
Och sunniregimerna vågar själva inget göra. De hoppas deras fiender i Väst eller Israel ska göra skitjobbet åt dem så de sitta på första parkett och bara titta på.
Permalänk | Anmäl
Ein Stein, 2012-02-25, 19:22
Nej, det är du Ein Stein som har en del att lära. Ahmadinejad har aldrig någonsin förnekat Förintelsen. Det är en fabricerad lögn.
Ett kärnvapenbestyckat Iran är heller inget hot mot Israel av uppenbara skäl. Det som skulle hända är att Israel förlorar sitt kärnvapenmonopol i Mellanöstern och det kan de inte tåla.
Permalänk | Anmäl
Leopold, 2012-02-25, 20:36
De här antimissilanläggningarna som varit på tapeten i Polen och Tjeckien har ju officiellt påståtts vara mot icke-existerande iranska missiler. Varje normalbegåvad människa inser att det är en patetisk lögn. Anläggningarna riktades mot Ryssland vilket också ryssarna insåg rätt tidigt.
Permalänk | Anmäl
Leopold, 2012-02-25, 20:39
Det alla tycks utgå ifrån är att Iran vill ha kärnvapen som offensivt vapen, dvs. att anfalla med.
Det vore att begå självmord för Iran. Så förbaskat korkade är de inte.
Iran vill ha kärnvapen som defensivt vapen, alltså i försvarssyfte.
Permalänk | Anmäl
Göran Axelsson, 2012-02-25, 22:19
#15 Ein Stein
"Problemet för Israel är att de sitter med bakbundna händer av sin allierade i Vita Huset. Och utan USA:s medgivande kan Israel inte agera. USA står visserligen bakom Israel men för USA gäller i första hand USA och USA:s egna nationella intressen. Och i detta fall är dessa USA:s och Västs oljeförsörjning."
Benjamin Netanyahu har i egen hög person stått i kongressen i USA och sagt att Israel klarar sig utan ekonomiskt och militärt bistånd från USA. Han har bett om att Israel ska få lösa sina problem på egen hand.
Varken USA eller EU är beroende av oljan i Iran.
Vad som förmodligen händer med sanktioner mot Iran är att Iran och Kina bli kompisar. Sedan kan vara och en räkna ut vad det kan leda till med tanke på alla investeringar Kina gör överallt i världen plus de skulder USA har till Kina. Jättebra att bli ovän med Kina med andra ord.
Det enda hot mot väst i fråga om fundamentalistisk islamism är västvärdens politiska ledare. Våra egna riksdag är ett större hot mot Sverige och dess befolkning än vad fanatiska islamister bosatta i Iran är.
Det är de facto Riksdagen som bestämmer om fundamentalistisk islamism ska få verka i Sverige. Det är något Riksdagen bestämmer med lagar och invandringspolitiken. Tyvärr, är det inget vi får diskutera i Sverige.
Permalänk | Anmäl
Göran Axelsson, 2012-02-25, 22:32
# 16 Leopold
Att Putin är en lögnare och bedragare behöver inte göra alla hans beundrare till detsamma. I bästa fall är de missledda och i sämsta fall medlöpare.
Men du är okunning när du förnekar Ahmadinejad är en Förintelseförnekare. Han stod t.ex. värd för en stor Förintelseförnekarkonferens 2006.
http://expo.se/2011/forintelsefornekelse-och-antisemitisk-i-iranska-stat...
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/ahmadinejad-pa-forintelsekonferens_378...
Om Irans hot mot Israel har jag redan länkat i # 11.
Läs den länken först innan du kommer med ogrundade påståenden om motsatsen.Kommentera sedan vad som är fel i materialet.
Permalänk | Anmäl
Ein Stein, 2012-02-26, 09:26
# 19 Göran Axelsson
Nej vare sig USA och EU är beroende av oljan i Iran, men de är i högsta grad beroende av oljan från Persiska gulfen som fraktas genom Hormozsundet. Det är där skon klämmer.
Kunde de bara lösa den knuten skulle nog Israel kunna få grönt ljus att förstöra Irans kärnanläggningar.
Permalänk | Anmäl
Ein Stein, 2012-02-26, 09:31
Det är du som är löjeväckande okunnig, Ein Stein. Det som det handlar om är ifrågasättande av att palestinierna ska straffas för något som europeer gjort. I ett tal på Columbia University 2007 förnekade Ahmadinejad att han någonsin förnekat Förintelsen.
Det är frågan om en medveten vantolkning från västliga media vilket inte är första gången.
Det förtjänar att upprepas att judarna i Iran lever i orubbat bo och är även representerade i parlamentet.
Permalänk | Anmäl
Leopold, 2012-02-26, 10:17
Vad har FN-stadgan med Irans påstådda hot mot Israel att göra?
Det är Israel som ska kastas ut ur FN på grund av att de brutit mot villkoren för sitt medlemskap.
Permalänk | Anmäl
Leopold, 2012-02-26, 10:19
#22-23 Leopold
Det enda du ar att komma med är ogrundade påståenden. Du har inte kunnat redovisa en enda källa som stöder dina påståenden.
Och berätta inga sagor om hur judarna i Iran har det. Du har inte en susning. Judarna i Iran accepteras av mullorna endast så länge de inte motsätter sig mullornas politik eller öppet stödjer Israel.
Jag har gett dig länkar Leopold. Läs dem och visa vad som inte stämmer. Det finns mängder med noter du kan granska. Det duger inte att komma med Putinmetoder så varsågod och sätt igång. Granska och kommentera.
Det
Permalänk | Anmäl
Ein Stein, 2012-02-26, 13:06
Villkoret för att Israel skulle komma med i FN var att flyktingarna skulle få återvända. Inte svårare än så.
Permalänk | Anmäl
Leopold, 2012-02-26, 13:29
Jo, jag har i allra högsta grad en susning om hur judarna i Iran har det. Dina fjantiga och påhittade lögner kan vi lämna därhän.
En artikel har vi här. Visserligen sedan 2004 men aktuell än i dag.
http://www.dn.se/nyheter/varlden/judarna-lever-fredat-i-iran
Permalänk | Anmäl
Leopold, 2012-02-26, 13:32
Den enda länk som innehåller några noter är en sionistisk propagandaskrift som man kan lämna därhän. Irvings m.fl. Förintelseförnekares alster innehåller också noter så det säger ingenting.
Permalänk | Anmäl
Leopold, 2012-02-26, 13:35
# 26-28 Leopold
Det stämmer att uppfyllande av resolutionen skulle vara ett villkor för Israel FN medlemskap eftersom den är en icke bindande resolution.
Däremot bryter Iran ständigt mot medlemsvillkoret och borde således uteslutas.
Iran bryter mot FN:stadgans Andra kapitel, artikel 4 & 6 och borde därför uteslutas ur FN. I denna framgår klart att man som medlem är förbunden att ”öva fördragsamhet och leva tillsammans i fred med varandra såsom goda grannar”. Det står i artikel fyra att medlemsskap i FN är öppet för ”fredsälskande nationer”. Artikel sex lyder som följer: ”Medlem av Förenta Nationerna, som framhärdar i att kränka denna stadgas grundsatser, kan uteslutas från organisationen av generalförsamlingen efter tillstyrkan av säkerhetsrådet”.
http://www.fn.se/fn-info/om-fn/fn-stadgan/#kapitel6
Inbillar du dig verkligen judarna i Iran öppet skulle kunna vädra sina verkliga åsikter öppet? Löjligt.
Artikeln är ett resultat av en naiv journalist och säger ingenting om judarnas verkliga levnadsvillkor i landet.
För mullorna i Iran är dessa judar först och främst en gisslan de kan komma använda mot Israel och inget annat.
Jaså så länken leder till en sionistisk propagandaskrift. Men om du nu läst den kanske du kan berätta för oss vad som är sant och osant i denna skrift och komma med uppgifter som vederlägger anklagelserna mot det Iranska ledarskapet.
Permalänk | Anmäl
Ein Stein, 2012-02-26, 14:09
Första raden ska naturligtvis vara.
"Det stämmer INTE....."
Permalänk | Anmäl
Ein Stein, 2012-02-26, 14:11
# 26 Leopold
Du behöver lära dig förstå att det är skillnad på att som Iran gör bryta mot själva medlemsvillkoren för medlemskap i FN, och som Israel och många andra stater gör inte följa råden i icke bindande FN resolutioner.
Finns ingenstans i medlemsvillkoren som kräver föjlande av icke bindande resolutioner.
Permalänk | Anmäl
Ein Stein, 2012-02-26, 14:23
"Artikeln är ett resultat av en naiv journalist och säger ingenting om judarnas verkliga levnadsvillkor i landet."
Jag förstår att dessa fakta är besvärande för såna som du. Bevisa motsatsen annars kan man inte ta dig på allvar.
Om du ska hänvisa till FN-stadgan så skulle Israel slängts ut för länge sedan för att inte tala om USA.
Israel är en apartheidstat som helt saknar rätt att överhuvudtaget existera. Men den kommer att bara bli en parentes i världshistorien. Det är oundvikligt.
Permalänk | Anmäl
Leopold, 2012-02-26, 15:01
Om FN följde sin egen deklaration om de mänskliga rättigheterna, skulle inte ett enda muslimskt land platsa i FN. Dessvärre är FN kidnappat av se muslimska diktaturerna, och därmed helt handlingsförlamat.
Permalänk | Anmäl
Mycket stolt sionist, 2012-02-26, 15:32
#32
"Om du ska hänvisa till FN-stadgan så skulle Israel slängts ut för länge sedan för att inte tala om USA."
Du har rätt. Alla demokratier borde lämna FN, och de muslimska och kommunistiska diktaturerna tramsa vidare på egen hand. Eller så kastar man ut diktaturerna och börjar följa deklarationen om de mänskliga rättigheterna. Ni andra kan ju bilda diktaturernas förbund, och förhandla om vem som ska bomba vem.
Permalänk | Anmäl
Mycket stolt sionist, 2012-02-26, 15:59
#32 Leopold
Tack för att du äntligen avslöjar din smutsiga rasistiska agenda. Du hör sannerligen samman med Putin och Ayatollorna i Iran.
God natt!
Permalänk | Anmäl
Ein Stein, 2012-02-26, 16:03
#38 Ein Stein, 2012-02-26
Jag är naturligtvis medveten om det. Men han använder ofta förekommande "argument" - och jag vill gärna visa att de här "argumenten" är påhittade, och med ett bestämt syfte.
Många liknande "kritiker" använder knepet att "kleta, kleta, kleta - det kanske fastnar något, även om allt är bara ljug".
De hade en duktig lärare: Goebbels garvar ihjäl sig i graven... för att uttrycka mig litet humoralistiskt...
Permalänk | Anmäl
A. Ristoteles, 2012-02-26, 18:53
Att Israel upphör att existera innebär att sionismen försvinner på samma sätt som apartheidsystemet i Sydafrika på sin tid försvann.
Ja du har rätt, A Ristoteles, att Goebbels garvar ihjäl sig i graven. Han skulle vara stolt över dig, Ein Stein och ultrarasisten "Mycket stolt sionist". Sionismen stödde nazisterna under hela deras tid vid makten. Det är klart och tydligt bevisat.
Källan till FN-kravet? Generalförsamlingens resolution av 11 december 1948 som stadgade att de flyktingar som önskade återvända skulle få göra det, övriga skulle kompenseras ekonomiskt. Värt att notera här är uttalandet av Mark Ethridge som var Trumans representant där han karaktäriserade den israeliska ståndpunkten att vägra flyktingarnas återvändande: "Israels ståndpunkt liknar Hitlers, den är en sorts antisemitism mot araber."
Permalänk | Anmäl
Leopold, 2012-02-26, 20:01
Leopold: Undrar var du har lyckats fånga så många grodor, många klar antisemitism enligt EU:s definition. Israel HAR tagit emot flyktingarna¨som kommit, halva Israel består av judiska flyktingar från arabvärlden, vilka var fler än de arabiska. Eller menar du att Israel ska ta emot båda sidornas flyktingar????? Visserligen har Israel varit först i världshistorien på många punkter men knappast där. Varför har inte den 600 gånger större arabvärlden tagit emot de arabiska flyktingarna, varifrån deras familjer kommer ifrån? Se vilka som bodde i Israel för några hundra år sen http://israelisverige.info/?p=6950
Israel har gott militärt samarbete med Azerbaijan, Rumänien, Bulgarien, Cypern, Grekland, Italien. http://israelisverige.info/?p=11240
Inte allmänt hatade som svenska media försöker få det till.
Permalänk | Anmäl
Ralph Haglund, fil.lic., 2012-02-26, 20:14
De judiska flyktingarna från arabvärlden var i väldigt få fall flyktingar i dess rätta benämning.
Varför skulle arabvärlden ta emot palestinaflyktingarna? Om svenskarna fördrevs av ryssarna, skulle man då kräva att Norge, Danmark, Tyskland m.m. tog emot sverigeflyktingarna? Ett löjligt argument t.o.m. för en inbiten sionistapologet som Ralph Haglund.
Antisemitsläggan kommer då man står svarslös. De värsta antisemiterna är faktiskt sionisterna vilket historien visar.
Permalänk | Anmäl
Leopold, 2012-02-26, 20:28
Här är ett axplock av sionisternas bedrifter:
* sabotage mot judarnas integrering i icke-judiska samhällen.
* samarbete med allsköns antisemiter eftersom sionisterna betraktade antisemitismen som sin bundsförvant.
* samarbete med och stöd till nazismen, även efter att den "slutliga lösningen" inleddes.
En inte särskilt smickrande "meritlista" vill jag påstå.
Permalänk | Anmäl
Leopold, 2012-02-26, 20:32
Hur talar man med okunniga idioter? Nu är judar och nazister samarbetspartners huh....... Man kan rota fram enstaka mycket speciella detaljer när det sett ut som om någon sionist och någon nazi har haft gemensamma intressen i en specifik fråga, vad har det med saken att göra? nazisterna byggde också bra bilar och motorvägar.
Varför skulle judar integreras med samhällen som inte ville ha dem? Araberna i Israel ägnar sig sannerligen inte mycket åt att försöka integrera sig. http://israelisverige.info/?p=11224
Varför araberna flydde från Israel - berodde på ett antal detaljer, en av de viktigaste kan du se här. http://www.palwatch.org/main.aspx?fi=157&doc_id=1102 Israel bad och bönade de lojala araberna att stanna - och de ångrar sig inte nu, de är ganska många vid det här laget och de enda araber i regionen under en demokratisk regering.
Permalänk | Anmäl
Ralph Haglund, fil.lic., 2012-02-26, 20:52
Det finns åtskilliga exempel på samarbete mellan sionister och nazister, en del direkt bisarra.
Anser du, Ralph Haglund, att judarna i Sverige bör emigrera till Israel? Det blir ju den logiska konsekvensen av att du anser att judar inte ska integreras i icke-judiska samhällen.
Det är en fräck lögn att Israel bad araberna att stanna. Det finns klara bevis på motsatsen.
En av de mest vedervärdiga sionisterna är historikern Benny Morris. Han är en av de främsta experterna på det palestinska flyktingproblemet. Han kritiserar Ben Gurion och övriga ledare för att de inte löpte linan ut och slängde ut ALLA araber. Han utesluter heller inte att det kan bli nödvändigt med att utvisa araberna från både det egentliga Israel och från västbanken. Riktiga mörkeråsikter men Morris är åtminstone hederlig och ärlig.
Permalänk | Anmäl
Leopold, 2012-02-26, 21:54
#40 Leopold, 2012-02-26
Nu frågar jag tredje gången: Var finns av dig påstådda VILLKOREN för Israels antagning till FN?
Jag skriver det litet l å n g s a m t för din skull, så du förstår:
Ange källan och helst citera det du hänvisar till! För det kan väl inte vara så att du bara snackar i nattmössan bara för att kleta något skit på judarna? Det kan inte vara så att du bara kletar och kletar i hopp om det kanske fastnar något?
Permalänk | Anmäl
A. Ristoteles, 2012-02-27, 00:17
#49 Mycket stolt sionist
"Väntar du dig verkligen att en rabiat antisemit argumenterar sak och styrker sina påståenden?"
Nej, självklart inte. Men att bara säga att han ljuger räcker inte.Alla lögnare, oavsett sammanhang måste möta en "put up or shut up" - annrs blir det aldrig slut på lögnen.
Om man ser till att kletet inte fastnar - då står han bara där med de egna händerna skitiga.
Permalänk | Anmäl
A. Ristoteles, 2012-02-27, 12:05
Du har det fått det om bakfoten, sionistnissen. Det är sionism och nazism som har mycket gemensamt.
Permalänk | Anmäl
Leopold, 2012-02-27, 17:50
Att Israel skulle ha bett araberna stanna 1948 är en sällsynt fräck och vidrig lögn som inte blir sannare bara för att den upprepas.
Permalänk | Anmäl
Leopold, 2012-02-27, 17:54
Det är mycket mer än bara "enstaka fall" av sionistiskt-nazistiskt samarbete. Det var satt i system både i Tyskland och andra länder. Nazisterna uppskattade sionisterna vilket det finns flera exempel på.
Permalänk | Anmäl
Leopold, 2012-02-27, 17:56
Dom flesta verkar tänka "sanktioner eller inte" utan att fundera på hur genomtänkta och effektiva dom är. Genom direkta och/eller indirekta påtryckningar från Israel lades ett sanktionspaket i samband med USAs försvarsbudget. Sedan svarade EU-länder med fördröjda olje-sanktioner.
Sedan khomeinisternas maktövertagande har västländerna arbetat med att stänga in Iran och försökt finna en "silver-bullet" som man kan komma åt regimen med. Iran har med tiden lärt sig att leva med alla sanktioner och har fördel av sina långa gränser och erfarenhet av smuggling. Landet har blivit mer självförsörjande och oljeexporten utgör numera bara drygt 10% av BNP. Iran har varit med om mycket värre än dom här sanktionerna, t.ex. revolutionen och kriget med Irak.
Regimen verkar aldrig ha varit riktigt stark utan är beroende av ständiga konflikter med väst för sin överlevnad. Den arabiska våren har drastiskt försämrat stödet hos främst shia-grupper, men även andra i mellanöstern och Nordafrika. När sen Iran börjat hjälpa Syriens regim att massakrera demonstranter, kvinnor som barn, rasar stödet ännu mer, även hos den egna befolkningen. Därför behöver regimen alla distraktioner den kan få som terrorism, krigsövningar i persiska viken mm mm. Därför är det fullt möjligt att sanktionerna bara stärker regimen, om propagandan lyckas dvs.
Permalänk | Anmäl
Folke Larsson, 2012-03-01, 23:53
45 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.
Iran är för mig en islamistisk diktatur.
En stat som ingen"väst" stat vill ta i med tång....
Trots allt.......
Frankrike har sålt teknologi för upparbetning av kärnbränsle.
Frankrike. ett EU land.
Inte ens beslut i EU kan stoppa handeln med kärnteknologi.
Vi sitter passiva och kan i det värsta scenariot åse,ett atom angrepp på staten Israel.Vi tvår våra händer och säger att,det hade vi inte en aning om.....
Istället kan vi,som oberoende stat ställa oss upp i FN och protestera mot detta.
Men ,nej.
Med en växande muslimsk befolkning i Sverige har politikerna gjort sitt val.
Mångfalden är viktigare än nationalstaten.
Vi har riksdagsbeslut på det......
Alla som reagerar negativt på detta beslut är antingen rasister,breivikare,nazister eller mindre vetande.
Öppen debatt är väl inte att tänka på......
Jag är emot detta beslut. Jag får väl rannsaka mig själv och se om jag kan tillhöra någon av upprepade grupper ovan även om jag i dagsläget inte kan identifiera mig med dem. Möjligen skulle det vara mindre vetande.
Israel har sagt att de inte känner något hot från Iran varken med eller utan kärnvapen. Varför ska vi i andra länder då ha någon synpunkt på hur vi ska skydda Israel från kärnvapen.
Sanktioner är ingen framkomlig väg. Det har aldrig lyckats tidigare i historien. Kuba har haft sanktioner i 50 år nu. Funkar de? Castro sitter lugnt och tryckt på sin tron ännu. Skulle det bli annorlunda i Iran?
Sanktionerna är bara en förberedelse för krig mot Iran. Isolering av Iran gör bara att det inte kommer att gå att kommunicera med det iranska folket och därmed inte visa på de goda exempel som finns.
Lustigt att mot Kina anses handel vara den framkomliga vägen men mot Iran tvärtom.
Sist hoppas jag att all som är för en krig mot Iran ringer upp USA:s militär och anmäler sig som frivilliga soldater. Varför ska just amerikanska ungdomar offra sina liv.
Efter att USA har attackerat Irak fastän dom inte har kärnvapen så finns det ingen anledning för Iran att förhandla med väst.
Väst har förbrukat sin trovärdighet.
Men troligvis vill väst genom sanktiner framkalla ett inbördeskrig vilket dom kan stödja med instruktörer och flygbombning.På samma sätt som Libyen och Syrien.(Japp det finns turkiska instruktörer som utbildar oppositionen i Syrein)
#3 Anders Olsson. En möjlig lösning på konflikten kan vara att de religiösa ledarna i Iran slutar att pumpa in pengar till bl a Hezbollah, erkänner Israels rätt att existera inom förhandlingsbara gränser och inser att deras religion inte kan styra världen.
#3 Anders Olsson.
"Väst har förbrukat sin trovärdighet"
Det ligger väldigt mycket i den här enkla meningen.
Vi är nog själva våra värsta fiender.
Kanske är det så att vår livsstil är kass.
Vi förbrukar massor av energi till föga nytta.
Och tror på ständig tillväxt.......
Kanske ett ett enkelt klansamhälle är rätta vägen att gå?
Vad vet jag........
Även om mullorna inte är överdrivet älskade i de breda folklagren så kan jag garantera att det iranska folket kommer att sluta leden i händelse av ett utländskt angrepp.
Iran har haft demokrati en gång. Den demokratin störtades av USA och Storbritannien.
Ja, man kan se lite på Väst genom Irans ögon. USA och Storbritannien störta en demokratisk regering i Iran på grund av att den demokratiska regeringen förstatligade brittiska oljebolags oljekällor i Iran.
Man satte sedan in en diktator i landet. Eftersom de inte fick tillbaka sina oljekällor blev USA jättekompis med Saddam Hussein och matade in miljarder med dollar i Irak och som kompensation startade Irak krig mot Iran med mål att ockupera Irans oljefällt.
Det kriget är det längsta kriget under 1900-talet och över en miljon människor fick sätta livet till. Och inte fick man tillbaka sina oljekällor.
Runt Iran finns i dagsläget 45 amerikanska baser plus hangarfartyg och kärnvapenubåter.
Klart att Iranierna känner sig hotade. Kan det sitta folk i USA och Sverige och tro att de kan få en bomd i huvudet från Iran, så vad ska inte iranierna då tänka som har en enorm militärmakt som står och sniffar på deras gränser mer eller mindre.
En annan sak. Sovjetunionen hade tusentals kärnvapen. Inte införde förespråkade vi krig mot dem eller andra hot för att de skulle göra sig av med dem. Nä, vi snackade med dem.
Kärnvapen i Iran och hot mot Israel är bara ett svepskäl för andra syften. Roligt att så många människor kan bli lurade av det.
nr 4 Numela.
Jag tror inte på någon lösning just nu. Förhoppningsvis efter presidentvalet.
Gabelic konstaterar "...underblåser man den fientliga stämning som nu råder till exempel mellan Israel och Iran", men utan att försöka förstå orsaken till denna fientlighet.
Kanske det är på sin plats att informera Gabelic att mullorna i Iran ständigt hotar Israel till sin existens. De bekämpar också Israel och judar runt om i världen genom att stödja rörelser och aktioner riktade mot Israel och judar.
För ett par år sedan höll man en internationell konferens för att förneka Förintelsen. De sprider aktivt den rasistiska antisemitismen varhelst de kan.
http://www.sapereaude.se/ahmadinejad2-words.pdf
Gabelic är kanske inte medveten att hotet mot Israels existens är ett brott mot FN:stadgans Andra kapitel, artikel 4 & 6 och att detta därför borde leda till uteslutning av Iran ur FN. Där det klart framgår att man som medlem är förbunden att ”öva fördragsamhet och leva tillsammans i fred med varandra såsom goda grannar”. Det står i artikel fyra att medlemsskap i FN är öppet för ”fredsälskande nationer”. Artikel sex lyder som följer: ”Medlem av Förenta Nationerna, som framhärdar i att kränka denna stadgas grundsatser, kan uteslutas från organisationen av generalförsamlingen efter tillstyrkan av säkerhetsrådet”.
http://www.fn.se/fn-info/om-fn/fn-stadgan/#kapitel6
Gabelic har en hel del att lära.
Irans planer för att förstöra Israel före 2014 skriven på en blogg av en datoringeniör och rådgivare till ayatolla Khamenei:
http://www.ynetnews.com/articles/0,7340,L-4185497,00.html
Ett kärnvapenbestyckat Iran är ett dödligt hot mot Israel. Är det då så underligt Gabelic, varför israelerna är rädda och till varje pris vill undvika att kärnvapen hamnar i händerna på mullorna i Iran?
Jag tycker inte det. Det är en i högsta grad sund och förståelig reaktion av ett land som befinner sig utsatt för ett existentiellt hot.
Du borde vara mer seriös i dina uttalanden när det gäller orsakerna till fientligheten mellan Iran och Israel. Försök förstå sambandet mellan orsak och verkan. Och rikta in dig på att lösa orsaken till problemet, dvs. Irans existentiella hot mot Israel.
Inte bara Israel, folks, inte bara Israel. Kärnvapen i händerna pöå religiösa psykopater hotar precis hela världe, och inte minst de sunni-dominerade staterna som ligger i Irans närområde. ALLA har anledning att frukta Bomben i dårens händer.
Ett kärnvapenanfall mot Israel eller vilken stat som helst, kommer att resultera i ett totalt utplånande av Iran och dess medborgare, samt störta hela regionen in i ett kaos som kommer att leda till hundratals miljoner människors död, materiell förödelse och ekonomiskt kaos bortom vår fattningsförmåga. Är Irans "rätt" till kärnvapen verkligen värt det?
Tydligen. För vissa mångkulturivrare.
Sanktioner är bra på det sättet att det är oetiskt att bedriva handel med diktaturer. Sverige skulle aldrig ha sålt stål till Tyskland under 2:a världskriget.
Det borde vara totalförbjudet att bedriva handel med alla stater som inte är demokratier.
Det man kan göra som privat person är
att vända på skorna. Står det "made in Portugal" köp. Står det "made in China" köp ej.
# 13 Ulf Claesson
Du har helt rätt i att kärnvapen i mullornas händer inte endast är ett problem för Israel. Hela världen borde frukta en sådan bomb.
Det är bara det att det är Israel som hotas i första hand och därefter Västländerna och sunniregimerna kring Persiska viken.
Man kan därför säga att Israel utgör Västs yttersta försvarsmur mot islamisterna i Teheran. För faller Israel får andra ställa upp och göra jobbet istället.
Israel tog ju själva intelligent hand om anläggningarna i Irak och Syrien men hindras nu göra samma sak med de Iranska kärnanläggningarna. Problemet för Israel är att de sitter med bakbundna händer av sin allierade i Vita Huset. Och utan USA:s medgivande kan Israel inte agera. USA står visserligen bakom Israel men för USA gäller i första hand USA och USA:s egna nationella intressen. Och i detta fall är dessa USA:s och Västs oljeförsörjning. Det är fråga om vad som står på spel. Kortsiktigt en oljekris och ekonomisk recession och långsiktigt om mullorna får kärnvapen en än värre oljekris och ev ett förödande kärnvapenkrig. Men Obama och EU känner byxångest inför valet och som de politiker de är har de svårt ta ansvar för händelser bortom nästa val.
Och sunniregimerna vågar själva inget göra. De hoppas deras fiender i Väst eller Israel ska göra skitjobbet åt dem så de sitta på första parkett och bara titta på.
Nej, det är du Ein Stein som har en del att lära. Ahmadinejad har aldrig någonsin förnekat Förintelsen. Det är en fabricerad lögn.
Ett kärnvapenbestyckat Iran är heller inget hot mot Israel av uppenbara skäl. Det som skulle hända är att Israel förlorar sitt kärnvapenmonopol i Mellanöstern och det kan de inte tåla.
De här antimissilanläggningarna som varit på tapeten i Polen och Tjeckien har ju officiellt påståtts vara mot icke-existerande iranska missiler. Varje normalbegåvad människa inser att det är en patetisk lögn. Anläggningarna riktades mot Ryssland vilket också ryssarna insåg rätt tidigt.
Det alla tycks utgå ifrån är att Iran vill ha kärnvapen som offensivt vapen, dvs. att anfalla med.
Det vore att begå självmord för Iran. Så förbaskat korkade är de inte.
Iran vill ha kärnvapen som defensivt vapen, alltså i försvarssyfte.
#15 Ein Stein
"Problemet för Israel är att de sitter med bakbundna händer av sin allierade i Vita Huset. Och utan USA:s medgivande kan Israel inte agera. USA står visserligen bakom Israel men för USA gäller i första hand USA och USA:s egna nationella intressen. Och i detta fall är dessa USA:s och Västs oljeförsörjning."
Benjamin Netanyahu har i egen hög person stått i kongressen i USA och sagt att Israel klarar sig utan ekonomiskt och militärt bistånd från USA. Han har bett om att Israel ska få lösa sina problem på egen hand.
Varken USA eller EU är beroende av oljan i Iran.
Vad som förmodligen händer med sanktioner mot Iran är att Iran och Kina bli kompisar. Sedan kan vara och en räkna ut vad det kan leda till med tanke på alla investeringar Kina gör överallt i världen plus de skulder USA har till Kina. Jättebra att bli ovän med Kina med andra ord.
Det enda hot mot väst i fråga om fundamentalistisk islamism är västvärdens politiska ledare. Våra egna riksdag är ett större hot mot Sverige och dess befolkning än vad fanatiska islamister bosatta i Iran är.
Det är de facto Riksdagen som bestämmer om fundamentalistisk islamism ska få verka i Sverige. Det är något Riksdagen bestämmer med lagar och invandringspolitiken. Tyvärr, är det inget vi får diskutera i Sverige.
# 16 Leopold
Att Putin är en lögnare och bedragare behöver inte göra alla hans beundrare till detsamma. I bästa fall är de missledda och i sämsta fall medlöpare.
Men du är okunning när du förnekar Ahmadinejad är en Förintelseförnekare. Han stod t.ex. värd för en stor Förintelseförnekarkonferens 2006.
http://expo.se/2011/forintelsefornekelse-och-antisemitisk-i-iranska-stat...
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/ahmadinejad-pa-forintelsekonferens_378...
Om Irans hot mot Israel har jag redan länkat i # 11.
Läs den länken först innan du kommer med ogrundade påståenden om motsatsen.Kommentera sedan vad som är fel i materialet.
# 19 Göran Axelsson
Nej vare sig USA och EU är beroende av oljan i Iran, men de är i högsta grad beroende av oljan från Persiska gulfen som fraktas genom Hormozsundet. Det är där skon klämmer.
Kunde de bara lösa den knuten skulle nog Israel kunna få grönt ljus att förstöra Irans kärnanläggningar.
Det är du som är löjeväckande okunnig, Ein Stein. Det som det handlar om är ifrågasättande av att palestinierna ska straffas för något som europeer gjort. I ett tal på Columbia University 2007 förnekade Ahmadinejad att han någonsin förnekat Förintelsen.
Det är frågan om en medveten vantolkning från västliga media vilket inte är första gången.
Det förtjänar att upprepas att judarna i Iran lever i orubbat bo och är även representerade i parlamentet.
Vad har FN-stadgan med Irans påstådda hot mot Israel att göra?
Det är Israel som ska kastas ut ur FN på grund av att de brutit mot villkoren för sitt medlemskap.
#22-23 Leopold
Det enda du ar att komma med är ogrundade påståenden. Du har inte kunnat redovisa en enda källa som stöder dina påståenden.
Och berätta inga sagor om hur judarna i Iran har det. Du har inte en susning. Judarna i Iran accepteras av mullorna endast så länge de inte motsätter sig mullornas politik eller öppet stödjer Israel.
Jag har gett dig länkar Leopold. Läs dem och visa vad som inte stämmer. Det finns mängder med noter du kan granska. Det duger inte att komma med Putinmetoder så varsågod och sätt igång. Granska och kommentera.
Det
Villkoret för att Israel skulle komma med i FN var att flyktingarna skulle få återvända. Inte svårare än så.
Jo, jag har i allra högsta grad en susning om hur judarna i Iran har det. Dina fjantiga och påhittade lögner kan vi lämna därhän.
En artikel har vi här. Visserligen sedan 2004 men aktuell än i dag.
http://www.dn.se/nyheter/varlden/judarna-lever-fredat-i-iran
Den enda länk som innehåller några noter är en sionistisk propagandaskrift som man kan lämna därhän. Irvings m.fl. Förintelseförnekares alster innehåller också noter så det säger ingenting.
# 26-28 Leopold
Det stämmer att uppfyllande av resolutionen skulle vara ett villkor för Israel FN medlemskap eftersom den är en icke bindande resolution.
Däremot bryter Iran ständigt mot medlemsvillkoret och borde således uteslutas.
Iran bryter mot FN:stadgans Andra kapitel, artikel 4 & 6 och borde därför uteslutas ur FN. I denna framgår klart att man som medlem är förbunden att ”öva fördragsamhet och leva tillsammans i fred med varandra såsom goda grannar”. Det står i artikel fyra att medlemsskap i FN är öppet för ”fredsälskande nationer”. Artikel sex lyder som följer: ”Medlem av Förenta Nationerna, som framhärdar i att kränka denna stadgas grundsatser, kan uteslutas från organisationen av generalförsamlingen efter tillstyrkan av säkerhetsrådet”.
http://www.fn.se/fn-info/om-fn/fn-stadgan/#kapitel6
Inbillar du dig verkligen judarna i Iran öppet skulle kunna vädra sina verkliga åsikter öppet? Löjligt.
Artikeln är ett resultat av en naiv journalist och säger ingenting om judarnas verkliga levnadsvillkor i landet.
För mullorna i Iran är dessa judar först och främst en gisslan de kan komma använda mot Israel och inget annat.
Jaså så länken leder till en sionistisk propagandaskrift. Men om du nu läst den kanske du kan berätta för oss vad som är sant och osant i denna skrift och komma med uppgifter som vederlägger anklagelserna mot det Iranska ledarskapet.
Första raden ska naturligtvis vara.
"Det stämmer INTE....."
# 26 Leopold
Du behöver lära dig förstå att det är skillnad på att som Iran gör bryta mot själva medlemsvillkoren för medlemskap i FN, och som Israel och många andra stater gör inte följa råden i icke bindande FN resolutioner.
Finns ingenstans i medlemsvillkoren som kräver föjlande av icke bindande resolutioner.
"Artikeln är ett resultat av en naiv journalist och säger ingenting om judarnas verkliga levnadsvillkor i landet."
Jag förstår att dessa fakta är besvärande för såna som du. Bevisa motsatsen annars kan man inte ta dig på allvar.
Om du ska hänvisa till FN-stadgan så skulle Israel slängts ut för länge sedan för att inte tala om USA.
Israel är en apartheidstat som helt saknar rätt att överhuvudtaget existera. Men den kommer att bara bli en parentes i världshistorien. Det är oundvikligt.
Om FN följde sin egen deklaration om de mänskliga rättigheterna, skulle inte ett enda muslimskt land platsa i FN. Dessvärre är FN kidnappat av se muslimska diktaturerna, och därmed helt handlingsförlamat.
#32
"Om du ska hänvisa till FN-stadgan så skulle Israel slängts ut för länge sedan för att inte tala om USA."
Du har rätt. Alla demokratier borde lämna FN, och de muslimska och kommunistiska diktaturerna tramsa vidare på egen hand. Eller så kastar man ut diktaturerna och börjar följa deklarationen om de mänskliga rättigheterna. Ni andra kan ju bilda diktaturernas förbund, och förhandla om vem som ska bomba vem.
#32 Leopold
Tack för att du äntligen avslöjar din smutsiga rasistiska agenda. Du hör sannerligen samman med Putin och Ayatollorna i Iran.
God natt!
#38 Ein Stein, 2012-02-26
Jag är naturligtvis medveten om det. Men han använder ofta förekommande "argument" - och jag vill gärna visa att de här "argumenten" är påhittade, och med ett bestämt syfte.
Många liknande "kritiker" använder knepet att "kleta, kleta, kleta - det kanske fastnar något, även om allt är bara ljug".
De hade en duktig lärare: Goebbels garvar ihjäl sig i graven... för att uttrycka mig litet humoralistiskt...
Att Israel upphör att existera innebär att sionismen försvinner på samma sätt som apartheidsystemet i Sydafrika på sin tid försvann.
Ja du har rätt, A Ristoteles, att Goebbels garvar ihjäl sig i graven. Han skulle vara stolt över dig, Ein Stein och ultrarasisten "Mycket stolt sionist". Sionismen stödde nazisterna under hela deras tid vid makten. Det är klart och tydligt bevisat.
Källan till FN-kravet? Generalförsamlingens resolution av 11 december 1948 som stadgade att de flyktingar som önskade återvända skulle få göra det, övriga skulle kompenseras ekonomiskt. Värt att notera här är uttalandet av Mark Ethridge som var Trumans representant där han karaktäriserade den israeliska ståndpunkten att vägra flyktingarnas återvändande: "Israels ståndpunkt liknar Hitlers, den är en sorts antisemitism mot araber."
Leopold: Undrar var du har lyckats fånga så många grodor, många klar antisemitism enligt EU:s definition. Israel HAR tagit emot flyktingarna¨som kommit, halva Israel består av judiska flyktingar från arabvärlden, vilka var fler än de arabiska. Eller menar du att Israel ska ta emot båda sidornas flyktingar????? Visserligen har Israel varit först i världshistorien på många punkter men knappast där. Varför har inte den 600 gånger större arabvärlden tagit emot de arabiska flyktingarna, varifrån deras familjer kommer ifrån? Se vilka som bodde i Israel för några hundra år sen http://israelisverige.info/?p=6950
Israel har gott militärt samarbete med Azerbaijan, Rumänien, Bulgarien, Cypern, Grekland, Italien. http://israelisverige.info/?p=11240
Inte allmänt hatade som svenska media försöker få det till.
De judiska flyktingarna från arabvärlden var i väldigt få fall flyktingar i dess rätta benämning.
Varför skulle arabvärlden ta emot palestinaflyktingarna? Om svenskarna fördrevs av ryssarna, skulle man då kräva att Norge, Danmark, Tyskland m.m. tog emot sverigeflyktingarna? Ett löjligt argument t.o.m. för en inbiten sionistapologet som Ralph Haglund.
Antisemitsläggan kommer då man står svarslös. De värsta antisemiterna är faktiskt sionisterna vilket historien visar.
Här är ett axplock av sionisternas bedrifter:
* sabotage mot judarnas integrering i icke-judiska samhällen.
* samarbete med allsköns antisemiter eftersom sionisterna betraktade antisemitismen som sin bundsförvant.
* samarbete med och stöd till nazismen, även efter att den "slutliga lösningen" inleddes.
En inte särskilt smickrande "meritlista" vill jag påstå.
Hur talar man med okunniga idioter? Nu är judar och nazister samarbetspartners huh....... Man kan rota fram enstaka mycket speciella detaljer när det sett ut som om någon sionist och någon nazi har haft gemensamma intressen i en specifik fråga, vad har det med saken att göra? nazisterna byggde också bra bilar och motorvägar.
Varför skulle judar integreras med samhällen som inte ville ha dem? Araberna i Israel ägnar sig sannerligen inte mycket åt att försöka integrera sig. http://israelisverige.info/?p=11224
Varför araberna flydde från Israel - berodde på ett antal detaljer, en av de viktigaste kan du se här. http://www.palwatch.org/main.aspx?fi=157&doc_id=1102 Israel bad och bönade de lojala araberna att stanna - och de ångrar sig inte nu, de är ganska många vid det här laget och de enda araber i regionen under en demokratisk regering.
Det finns åtskilliga exempel på samarbete mellan sionister och nazister, en del direkt bisarra.
Anser du, Ralph Haglund, att judarna i Sverige bör emigrera till Israel? Det blir ju den logiska konsekvensen av att du anser att judar inte ska integreras i icke-judiska samhällen.
Det är en fräck lögn att Israel bad araberna att stanna. Det finns klara bevis på motsatsen.
En av de mest vedervärdiga sionisterna är historikern Benny Morris. Han är en av de främsta experterna på det palestinska flyktingproblemet. Han kritiserar Ben Gurion och övriga ledare för att de inte löpte linan ut och slängde ut ALLA araber. Han utesluter heller inte att det kan bli nödvändigt med att utvisa araberna från både det egentliga Israel och från västbanken. Riktiga mörkeråsikter men Morris är åtminstone hederlig och ärlig.
#40 Leopold, 2012-02-26
Nu frågar jag tredje gången: Var finns av dig påstådda VILLKOREN för Israels antagning till FN?
Jag skriver det litet l å n g s a m t för din skull, så du förstår:
Ange källan och helst citera det du hänvisar till! För det kan väl inte vara så att du bara snackar i nattmössan bara för att kleta något skit på judarna? Det kan inte vara så att du bara kletar och kletar i hopp om det kanske fastnar något?
#49 Mycket stolt sionist
"Väntar du dig verkligen att en rabiat antisemit argumenterar sak och styrker sina påståenden?"
Nej, självklart inte. Men att bara säga att han ljuger räcker inte.Alla lögnare, oavsett sammanhang måste möta en "put up or shut up" - annrs blir det aldrig slut på lögnen.
Om man ser till att kletet inte fastnar - då står han bara där med de egna händerna skitiga.
Du har det fått det om bakfoten, sionistnissen. Det är sionism och nazism som har mycket gemensamt.
Att Israel skulle ha bett araberna stanna 1948 är en sällsynt fräck och vidrig lögn som inte blir sannare bara för att den upprepas.
Det är mycket mer än bara "enstaka fall" av sionistiskt-nazistiskt samarbete. Det var satt i system både i Tyskland och andra länder. Nazisterna uppskattade sionisterna vilket det finns flera exempel på.
Dom flesta verkar tänka "sanktioner eller inte" utan att fundera på hur genomtänkta och effektiva dom är. Genom direkta och/eller indirekta påtryckningar från Israel lades ett sanktionspaket i samband med USAs försvarsbudget. Sedan svarade EU-länder med fördröjda olje-sanktioner.
Sedan khomeinisternas maktövertagande har västländerna arbetat med att stänga in Iran och försökt finna en "silver-bullet" som man kan komma åt regimen med. Iran har med tiden lärt sig att leva med alla sanktioner och har fördel av sina långa gränser och erfarenhet av smuggling. Landet har blivit mer självförsörjande och oljeexporten utgör numera bara drygt 10% av BNP. Iran har varit med om mycket värre än dom här sanktionerna, t.ex. revolutionen och kriget med Irak.
Regimen verkar aldrig ha varit riktigt stark utan är beroende av ständiga konflikter med väst för sin överlevnad. Den arabiska våren har drastiskt försämrat stödet hos främst shia-grupper, men även andra i mellanöstern och Nordafrika. När sen Iran börjat hjälpa Syriens regim att massakrera demonstranter, kvinnor som barn, rasar stödet ännu mer, även hos den egna befolkningen. Därför behöver regimen alla distraktioner den kan få som terrorism, krigsövningar i persiska viken mm mm. Därför är det fullt möjligt att sanktionerna bara stärker regimen, om propagandan lyckas dvs.